Keski-Suomen painos Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 6/2021 Kaasujalka 14 vuotta! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Kaasujalka 14 vuotta! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ AUDI A5 CABRIO ÄIJÄAUTONA CHRYSLER 300C Koeajossa mm. 2 X SKODA OCTAVIA RS MERCEDES-BENZ GLA 250E SKODA SKODA OCTAVIA OCTAVIA RS RS Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Saarijärventie 81, PALOKKA P. 020 743 6740 ••RENKAAT RENKAAT ••VANTEET VANTEET www.kumiseta.fi ••ASENNUKSET ASENNUKSET ••AUTOHUOLLOT AUTOHUOLLOT perämoottori moottorikelkka puutarhakone saha mopo moottoripyörä mopoauto mönkijä www.harrasteosa.? Varaosat vapaa-aikaan! Leipomonkuja 7, Jyväskylä, 014–3314 620 automyynti ark. 9–18, la 10–14 automyynti I huolto I varaosamyynti I vauriokorjaamo KAYTTOAUTO.FI SELECTION -ERIKOISMALLIT UUSI CITROËN C4 MUKAVUUDEN ËDELLÄKÄVIJÄ Hinnat sis. tk. 600 €. CO 2 131 g/km, kulutus 6,3 l/100 km. Tarjous voimassa 30.6.2021 asti ja koskee uusia asiakastilauksia. Ei voi yhdistää muihin tarjouksiin. RAHOITUSESIMERKKI: Citroën C4 PureTech 130 Feel Pack Comfort Selection automaatti: hinta 27 459,45 € (sis. tk.), käsiraha 2 950 €, sopimusaika 60 kk, kk-erä 289,60 €, luoton määrä yht. 24 704,45 €, viimeinen suurempi erä 8 125,50 €. Kk-erä sis. koron %, perustamismaksun 195 €, käsittelykulun 9 €/kk. Luottokustannukset yht. 735 €, luotto ja luottokust yht. 25 439,45 €, todellinen luottohinta 28 389,45 € ja todellinen vuosikorko 0,90 %. Rahoitus edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Palvelun tuottaa DNB Auto Finance Oy, Urho Kekkosen katu 7B, 00100 Helsinki. Kuvan auto erikoisvarustein. Lämmitettävä ohjauspyörä ja tuulilasi Citroën mukavuusjousitus ja -istuimet Pysäköintitutka ja -kamera Kevytmetallivanteet 18” LED-ajovalot Metalliväri Navigointi UUSI C4 COMFORT SELECTION -MALLISTO ALK. 27.459 € tai 290 €/kk MUKAVASTI VASTINETTA RAHALLE ETUSI JOPA YLI 1.700 € AUTOMAATTI | KORKO % + KULUT | SAATAVILLA BENSIINI TAI 100 % SÄHKÖ
2 KAASUJALKA 6/2021 ! U R M A S H U R M A LA IN EN KARKAAKO SÄHKÖAUTO VAMMAISEN ULOTTUMATTOMIIN? Pyörätuolissa istuvalle tuttavalleni oma auto on välttämättömyys. Hänellä on syvä huoli siitä, miten käy invalidien autoveronpalautusten sähköautojen yleistyessä. Autovero kun määräytyy Co2päästöjen mukaan ja siksi autovero sähköautossa on todella pieni. Silti sähköautot ovat kuitenkin yhä tuntuvasti polttomoottoriautoja kalliimpia. J älleen kerran pitää muistuttaa, että minulla ei ole mitään sähköautoja vastaan. Olen ajanut tänäkin keväänä useammalla sähköautolla ja ne ovat erittäin mukavia. Varsinkin, koska niillä on lähes ilmaista ajaa ja autot ovat ihanan meluttomia. Sähköautot kiihtyvätkin ärhäkkäästi. Tavalliselle autonkäyttäjälle on tarjolla yhä enemmän jo kohtuuhintaisiakin vaihtoehtoja. Koska itse kävelen omilla jaloillani, voisin ihan hyvin ostaa 40 000 euron C-segmentin sähköauton, koska autoveroineen vastaavan auton polttomoottorimalli maksaa lähes yhtä paljon. Otetaanpa esimerkkitapaukseksi vaikkapa polttomoottorinen Citroën C4 täyssähköversiona ja polttomoottoriversiona. Edullisimman sähkoversion kokonaishinta on 35 398 €, ja siitä autoveroa on vain 898 €. Edullisimman ija nvalidille välttämättömän automaattvaihteisen polttomoottoriversion CITROËN C4 PureTech 130 Feel EAT8:n kokonaishinta on 25 252 € ja autoveron osuus hinnasta on 2 852 €. Vammaisille myönnetään tiettyjen kriteerien täyttyessä verohelpotuksia sekä autoettä ajoneuvoverosta. Niin autovero kuin ajoneuvon perusverokin ovat Suomessa CO2-pohjaisia. Autoveron osuus, ja samalla myös vammaisille palautettavan autoveron määrä, on sähköautossa pieni verrattuna perinteiseen polttomoottoriautoon. Perinteiseen bensatai dieselautoon vammainen voi saada autoveron palautusta enimmillään 4 980 euroa. Eli paitsi, että bensamoottorinen C4 tulee kymppitonnin halvemmaksi, on myös invalideille myönnettävän autoveron palautuksen osuus tuntuvasti suurempi. Vaikka sähköautolle myönnetään 2000 euroa hankintatukea, niin silti polttomoottorinen C4 tulee autoveronpalautuksen kera tuttavalleni huomattavasti halvemmaksi. Vaikka sähköauton käyttäminen tulee vammaisellekin bensa-autoa edullisemmaksi, niin aika paljon sillä kymppitonnilla bensaa tankkiin ostaa. Ja vaikka kuinka tehtäisiin laskelmia pitkänajan säästöistä, niin harva meistä jaksaa ajatella säästöä pitkällä tähtäimellä, kun ajatus arjessa on tässä ja nyt. Tiettävästi valtioneuvoston hyväksymässä fossiilittoman liikenteen tiekartassa invalideille ei ole tulossa muita tukimuotoja kuin nykyiset verohelpotukset ja kaikille muillekin yhdenvertaisesti myönnettävä sähköauton 2000 euron hankintatuki. No, eräs toisen asemaan vähemmän kykenevä kaverini totesi asiasta keskustellessamme, että tuleehan markkinoille koko ajan halpoja sähköautoja. ”Onhan markkinoilla jo nyt Renault Zoen ja Seat Miin kaltaisia pieniä sähköautoja”, hän vähätteli. Niinpä. Vaan kun vammaisen autoon pitää mahtua myös pyörätuoli ja muut apuvälineet, aika monella on perhettäkin. Tuon kaverini kanssa on joskus juteltu muutenkin erilaisista erityisryhmien tarvitsemasta tuesta. Hän on pääsääntöisesti sitä mieltä, että jokainen on oman onnensa seppä ja että maailmaa ei pidä rakentaa muidenkaan invalideja sen enempää kuin muitakaan erityisryhmiä varten. No, hän ajaa työkseen paljon pitkin Suomea. Todennäköisesti hän omilla jaloillaan kävelevänä ei pysty mieltämään maailman yllätyksellisyyttä. Sitä, että hänkin voi yhtäkkiä vammautua ja tarvita pyörätuolia sekä autoa apuvälineineen. Muuttuvatko väistymissäännöt kun kärkikolmiota ei näy? Kuvan nappasi Mats Pärssinen Turusta KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN SONAXIN TUOTESETILLÄ Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788
KAASUJALKA 6/2021 3 ASENNETTUNA autosähkö. AUTOSÄHKÖLIIKE MIILUKATU 10, JYVÄSKYLÄ VARAOSAT: 014 5471 480 KORJAAMO: 014 5471 485 Kattavat autojen HUOLLOT HUOLLAMME KAIKKI MERKIT KYSY TARJOUS! ALK. 99 ALK. 49 AL ALK. 49 Kinnarinkatu 4, Mikkeli Varaosat: 015 8661 360 Korjaamo: 015 8661 365 ma-pe 8-17 Kattavat HUOLTOPAKETIT Kysy tarjous autollesi! (h-a & p-a) (r134a, 123Yf) huollon yhteydessä alk. 59€ erikseen ILMASTOINTIHUOLTO AKUT JOKA LAITTEESEEN MA-PE 8-16.30 MYYNTI@JAS.FI HUOLTOKORJAAMO CMYK värit: sininen 82,61,1,19 keltainen 1,0,100,1 • AKUT • STARTIT • LATURIT MONIMERKKI ON MYÖS KATTAVA www.autosähkö.? Ilmastointilaitteiden HUOLLOT alk. 49€ huollon yhteydessä r134a, 1234Yf Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! SINUN MAINOS Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti TÄSSÄKIN VOISI OLLA PYYDÄ HURJA KESÄTARJOUS! ILMOITA KESÄLEHDESSÄ! LEHTI ON VOIMASSA 1.7.-26.8.2021 MAINIO TILAISUUS TAVOITTAA KESÄAUTOILIJOITA!
4 KAASUJALKA 6/2021 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 25.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 25,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA! VINKKI Mukavaa autoilua Moni kärsii kesähelteillä matkapahoinvoinnista ja päänsärystä, kun aurinko porottaa kirkkaasti ja lämmittää auton sisätiloja. Helppo ja edullinen tapa suojata matkustajia auringon paahteelta on hankkia CarShadeshäikäisysuojat auton takaja sivuikkunoihin. H äikäisysuojista puhuttaessa monelle tulee mielikuva imukupeilla kiinnitettävistä, värikkäistä suojista, joissa seikkailee prinsessoja tai Ryhmä Hau -hahmoja. Näitä lapsiperheiden suosimia suojia ei tosiaan voi luonnehtia tyylikkäiksi, saati huomaamattomiksi. Onneksi vaihtoehtoja löytyy aikuisempaankin makuun, esimerkiksi CarShades-häikäisysuojat. Nämä automallikohtaiset suojat tummentavat auton ikkunat huomaamattomasti ja pesevät peittävyydellään yleismalliset imukuppisuojat mennen tullen. Käsin viimeistellyt CarShades-häikäisysuojat ovat aina mallikohtaisia, joten ne istuvat kuhunkin autoon millimetrin tarkasti. Täydellisen istuvuuden ansiosta CarShades suojaa tehokkaasti UV-säteilyltä, ja auton sisätilat pysyvät viileämpinä. Suojilla tummennetut ikkunat estävät myös suoran näköyhteyden auton takatiloihin, joten penkille unohtunut tabletti tai tietokone ei houkuttele murtautumaan ajoneuvoon. TEKSTI _Timo Kiiski CARSHADES – VAIHTOEHTO TUMMENNUSTEIPPAUKSILLE CarShades-valikoimaan kuuluu yhteensä satoja mallikohtaisia häikäisysuojasarjoja noin 40 automerkille. CarShades on alan suurimpia valmistajia maailmassa ja OE-toimittaja useille automerkeille. Tuotteet on valmistettu Isossa-Britanniassa. Ei estä ikkunan avaamista CarShades-häikäisysuojat eivät ole esteenä ikkunoiden avaamiselle – päinvastoin! Suojat toimivat kätevänä hyönteisverkkona, mikäli kesällä halutaan ajella ikkunat auki. CarShades-suojat pysyvät tukevasti paikoillaan suuremmissakin nopeuksissa ja estävät ötököiden pääsemisen auton sisätiloihin. Verrattuna suosittuihin tummennusteippauksiin CarShadeshäikäisysuojat ovat edullisempi ja muuntautumiskykyisempi vaihtoehto, sillä suojat on helppo irrottaa ja kiinnittää takaisin. Suojista on kuitenkin hyötyä myös talvikautena, sillä ne estävät tehokkaasti takaa tulevan liikenteen ajovaloista aiheutuvaa häikäisyä. Suojasarjan (sisältää suojat takaikkunoihin ja tavaratilaan) ovh on 124 euroa.
KAASUJALKA 6/2021 5 ”Luottohäiriömerkintä ei ole osamaksukaupan este” kkautomyynti.fi suomalainen pienyritys Laaja valikoima vaihtoautoja n.100 kpl Meiltä helppo ja luotettava rahoitus! Kysy lisää rahoituksen ehdoista myyjiltämme kkautomyynti@outlook.com Pakettiauton vuokraus 60e/vuorokausi ilman kilometrirajoitusta Toimitamme auton tarvittaessa kotiovelle veloituksetta NÄIN TEET AUTON KESÄPESUN OIKEIN ! U R M A S H U R M A LA IN EN Lä ht ee t: M oo tto ri , Ilt al eh ti, M TV , M ek on om en .fi Auton peseminen suvipäivänä tuntuu maailman yksinkertaisimmalta hommalta, mutta siinäkin voi tehdä kohtalokkaita virheitä. Tässä muutama kullanarvoinen neuvo! • Yleisillä alueilla kuten puistoissa tai katujen varsilla autojen pesu on kielletty. • Jos et voi pestä kotipihassa, mene tee itse -halliin tai johonkin muuhun autonpesupaikkaan. • Taloyhtiön pihalla auton voi ympäristömääräyksiä noudattaen pestä, jos yhtiön hallitus sallii sen. • Autoa voi pestä omalla pihalla satunnaisesti pelkällä vedellä, tai miedoilla pesuaineilla, jos pesuvedet voidaan imeyttää maahan tai johtaa niin, ettei niistä aiheudu ympäristön pilaantumista. • Pese riittävän usein, noin kerran kuussa. Pinttynyt lika irtoaa vaikeasti. • Tärkein vaihe on esipesu ilman kosketusta autoon. Käsinpesuvaiheeseen siirtyminen ilman esipesua sisältää ison naarmuuntumisriskin. • Esipesu tehdään joko pelkällä vedellä ja painepesurilla, tai muulla perinteisellä menetelmällä, esimerkiksi vahaa liuottavilla liuotinesipesuaineilla tai vahaturvallisilla liuottimettomilla pesuaineilla. • Käsinpesuun esipesun jälkeen tarvitset kaksi ämpäriä. Toiseen ämpäriin laitat puhdasta vettä pesuvälineen huuhtelua varten, toiseen sekoitat pesuun käytettävän pesuaineliuoksen • Valitse pesuvälineeksi mahdollisimman tuuhea mikrokuituinen tai maalipinnalle hellä lampaanvillainen pesukinnas, • Suosi vahaturvallisia shampoita. • Ostaessasi pesuaineita älä tuijota pelkkää ostohintaa. Laimennussuhteissa on valtavia eroja. Halvin shampoo voi pitkässä juoksussa tulla kalliiksi. • Maalipinnan pitää olla kostea, kun sitä aletaan käsitellä pesuvälineellä. • Pese ylhäältä alaspäin yhdensuuntaisin liikkein, vältä kintaan pyörittämistä. • Huuhtele jokaisen pestävän alueen jälkeen pesukinnas puhdasvetisessä ämpärissä ja kasta se tämän jälkeen pesuaineämpäriissä ennen seuraavaa pestävää aluetta. • Pesuaine ei saa kuivua auton pintaan. Ainakin kuumana kesäpäivänä huuhtelu on tarpeen useaan otteeseen myös kesken autonpesun. • Kuivaa puhdas auto vesipisaroista, ettei maalipintaan jää rumia jälkiä. • Käytä kuivaamisessa mahdollisimman painavaa ja tuuheaa mikrokuituliinaa.
6 KAASUJALKA 6/2021 Mercedes-Benzin ladattava hybridi GLA250e laittaa auton ostajan pään entistä enemmän pyörälleen, sillä suurin piirtein samalla rahalla on monia erilaisia käyttövoimavaihtoehtoja. M e koeajoimme tämän uuden GLA:n heti maahan saapuessaan viime vuoden kesällä ja nyt tämän kertaiseen koeajoautoon oli asetettu jo monesta aiemmasta Mercedeksen koeajosta tuttu tekniikka. Molempien koeajot ovat luettavissa meidän nettisivuilta. Kannattaa käydä tsekkaamassa. Keulalla on 1.3-litrainen bensakäyttöinen turbomoottori ja sen kaverina 102-hevosvoimaa tuottava sähkömoottori. Järjestelmän yhteisteho on 218 hevosvoimaa ja 450Nm:iä. GLA 250e:n kanssa samassa hintaluokassa on diesel ja sähköauto EQA. Ladattava hybridi vaatii lataamista, jotta siitä saa täyden hyödyn ja EQA:ssa on sähköauton haasteet. Diesel on tavallaan turvallisin valinta ja viime kesäisen koeajon perusteella hyvin taloudellinen ja ekologinenkin, sillä tuolloin kulutus jäi meilläkin 5.6 litraan. Jokaisen auton ostajan on mietittävä omat autoilutarpeensa ja sen mukaan valittava oikea malli. Viime kesäisen koeajon yhteydessä totesimme uuden GLA:n olevan oikein mainio ajettava, sillä tämä on ehkäpä enemmänkin vain korotettu viistoperä, joten ajodynamiikka on mukavan napakka. Korkeammille crossovereille tyypillistä huojuntaa ei tämän kohdalla tapahdu lainkaan. Ohjaus on tarkka ja tunnokas. Jousitus saisi olla ehkä aavistuksen mukavampi, eikä yhtään haittaisi hivenen pienempi rengasmelukaan. Kaikkien Mercedeksen mallien tapaan GLA:n kuljettajan ajoasento on erittäin hyvä ja kaiken kokoiset kuljettajat saavat varmasti mieleisen ajoasennon. Mercedes-Benzin pienin crossover GLA sai tämän hyvin tutun hybriditekniikan, joka tekee autosta varsin pihin. Parhaimmillaan pelkällä sähköllä tällä pääsee tarkalla ajolla yli 60 kilometriä, mutta arjen tohinassa noin 50 kilometriä on mukavan vaivaton saavuttaa. Ladattavan hybridin kulutus on lähes aina käyttäjäkohtainen. Ahkera lataaja saattaa päästä lähes nollakulutuksella kuin paljon moottoritietä ajavalla lukemat nousevat yli 7 litran satasella. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa VALINNAN VAIKEUS Mercedes-Benz GLA 250e ! TEKNIIKKAA MERCEDES-BENZ GLA250E HINTA ALK: 45 978 € KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 57 312 € MOOTTORI: 1332cm3 TEHO: 160hv VÄÄNTÖ: 230Nm SÄHKÖMOOTTORI: TEHO: 102hv VÄÄNTÖ: 330Nm VETOKYKY MAX: 1800kg KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 7.1s HUIPPUNOPEUS: 220km/h KULUTUS (VALM.ILM): 1.2l/100km PÄÄSTÖT: 32g/km KOEAJON KULUTUS: 3.9l/100km Ajettavuus Ajoasento Bensamoottorin käyntiääni Nelivetoa ei saatavana hybridin kanssa JÄLKIMAKU GLA:n ladattava hybridi on mainio ja toimiva valinta autoilijalle, joka pystyy hyödyntämään latausta. ? + – KOEAJOSSA Uusi Citroen C4 on yllättävän mukava myös 3-sylinterisenä bensaturbona. H yvännäköinen tyylikkäästi korotettu ja coupemaisesti muotoiltu C-segmentin auto, jota voisi crossoveriksikin kutsua. Citroënin maahantuonnissa ei muistini mukaan crossoverista puhuta. Näiden ”Sitikoiden” ulkonäköä voi kutsua muhkean ryhdikkääksi. Vaikutelma verrattuna esimerkiksi saman kokoluokan Ford Focukseen ja Volkswagen Golfiin on kuin hitusen isommasta autosta. Autossa on yhdistetty hienosti Coupé -tyyppinen kattolinja ja SUV -mallien korkeampi maavara lokasuojien voimakkaat muodot, joita säestävät hallitsee LED-päivävaloilla toteutetut tehosteet. 18 tuuman rengaskoko Aeroblade -vanteet on suunniteltu ohjaamaan jäähdytysilmaa jarruille ja vähentämään ilmanvastusta. Vanteen painon minimimoiseksi sen mustat osat ovat muovia. Ehkä luokkansa mukavin On ehkä rohkeaa kehua bensamoottorista C4:ää tämän kokoluokan mukavimmaksi henkilöautoksi. Mutta pakko kai se on nostaa kissa pöydälle ja myöntää, että näin todennäköisesti on. En toistaiseksi ole ajanut yhtä mukavalla kolmepyttyisellä pikkuturbolla. Citroënin valtteja kautta aikojen on ollut hyvä ajettavuus ja innovatiivinen jousitusjärjestelmä. Vaikka Sitikoissa ei enää olekaan aikoinaan mullistavaa kaasunestejousitusta, niin Citroën Advanced Comfort-jousitus tekee etenemisestä yhtä mukavaa ja tukevaa. Alusta ei päästä mitään ylimääräisiä ääniä, vaikka joskus päräyttelin hidastetöyssyihin aika reippaastikin. Moottoritieajossa C4 on suuntavakaa ja melutaso pysyy alhaisena. Vain tallaa reippaammin painamalla kolmisylinterisen turbon pörinä kuuluu ohjaamoonkin. Uusi C4 on kaikkiaan myös edullisempana bensaturbona tasapainoinen ja helppo ajettava. Ehkä sitä voi kehua tai arvostella vähän yllätyksettömäksikin. Itse kallistun yllätyksettömyyden hyviin puoliin. Hyvää perusajettavuutta voi ”tuunata” 20 erilaisella ajoavustimella. Omalla kohdallani niistä tärkeimmäksi koen aktiivisen vakionopeudensäätimen Stop & Go -toiminnolla. Yli 10 vuotta vanhan oman Mersun jälkeen oli rentouttavaa, kun auto piti itsestään välimatkan edellävä ajavaan turvallisena. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski ! TEKNIIKKAA CITROËN C4 SHINE PURETECH 130 EAT8 MOOTTORI: R3, 1199 cm3 POLTTOAINE: bensiini VAIHTEISTO: 8-lovinen automaatti TEHO: 131 hv VÄÄNTÖ: 230 Nm YHDISTETTY KULUTUS: 5.8 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 130 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.4 s, huippunopeus 200 km/h MITAT: pituus 4355 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1515 mm, akseliväli 2670 mm TAVARATILA: 380 1250 l KOKONAISHINTA: 29 609, 34 e (malliston hinnat alk. 19 367 €) Muhkea ja vakuuttava ulkonäkö Mukava ajaa Yllättävän äänetön 3-sylinterisen käynti kiihdytyksissä JÄLKIMAKU Omassa kokoluokassaan yksi parhaimpia, ellei peräti mukavin. Voisin hyvinkin harkita, jos pitäisi uusi auto ostaa noin 30 000 eurolla. mutta se ei poista auton fantastisia ominaisuuksia. ? + – YLLÄTTÄVÄN MUKAVA BENSATURBOLLAKIN Citroën C4 KOEAJOSSA Kohtuullinen bensanakin C4:n vahvuuksia on se, että siinä ei tarvitse tehdä tilankäytön suhteen kompromisseja polttomoottoriversion ja täyssähköversion välillä. Tavaratila on muodoltaan selkeä ja molemmissa sen tilavuus hattuhyllyn alla on 380 litraa, takapenkin selkänoja taitettuna 1250 litraa. Itse pääsin sekalaisessa ajossa kaupungissa ja kesänopeuksilla moottoritiellä 6.3 litran kulutukseen satasella. Aika monta vuotta siinä saa keskimäärin 15 000 kilometriä vuodessa ajava ysivitosta tankkiin lorotella, että sähköauto ihan pelkän kukkaron kannalta on maksanut itsensä.
KAASUJALKA 6/2021 7 YHTEISTYÖSSÄ: VAIHTOAUTOKAUPAN YKKÖSLEHTI! SUOMEN VaihtoAutot Caravan liikkeiden kauppapaikka! JOKAINEN JAKSO KATSOTTAVISSA KAASUJALAN YOUTUBEKANAVALTA KATSO ESITYSAJAT www.alfatv.fi UUSI KAUSI KÄYNNISSÄ ALFA TV:LLÄ Ilmainen ja näkyy jokaisessa tv-vastaanottimessa 10 jaksoa prime time -aikaan, jokainen jakso uusitaan 4-7 kertaa viikon aikana Koko kausi uusitaan heti perään Lisäksi jaksot katsottavissa Kaasujalan Youtube -kanavalla ja Alfa TV:n permanto.fi-palvelussa OHJELMAN SISÄLTÖ Ajankohtainen autoiluohjelma Liikenneturvallisuus Henkilöjuttuja Moottoriurheilua KE klo 19.00 Uusinnat: TO klo 18.00 PE klo 10.00 TI klo 9.00
8 KAASUJALKA 6/2021 Skoda Octavia RS on ollut Suomen automarkkinoiden myydyin perhesportti jo vuosikaudet ja nyt mallistoon tuli myös ladattava hybridi bensaja dieselversioiden rinnalle. U usi Skoda Octavia näyttää jopa hätkähdyttävän hyvältä. Lehtemme toimisto sijaitsee paikalla, jossa ympäristössä on autoihin paatuneita alan ihmisiä, jotka harvoin kääntävät päätään tai innostuvat mistään autosta ja nähdessään tämän oikein ihastelivat uutta RS:ää. Enkä kyllä yhtään ihmettele. Octavian vahvuus on aina ollut auton järkevyys erittäin kilpailukykyisellä hinnoittelulla. Auto tarjoaa hurjat tilat, monipuoliset varusteet ja hyvän ajettavuuden. Lisäksi malliston laajuus on lähes vertaansa vailla. Löytyy bensa, diesel, kaasu ja nyt myös hybridi. Vetotapojakin on edestä raapivaa ja nelikkoa. Korimalleja kaksi: farkku ja viistoperäinen hatcback. Vain avo ja coupe puuttuu mallistosta. Malliston kunkkuna on vuosikaudet heilunut RS, joka on saanut monissa piireissä jo vahvan hyväksynnän, vaikka muuten Skoda ei merkkinä kiinnostaisikaan lainkaan. Mitään VW Golf GTI:n vahvaa legendaarista imagoa Octavia RS:llä ei ole, mutta sporttista autoa havittelevat perheen isät harvoin voivat olla sivuuttamatta Octavian nopeinta versiota. Dieselkäyttöinen RS on markkinoilla ollut jo joitakin aikoja, mutta sekään ei mielestämme ole ollut se aito RS, vaikka ulkoisilta puitteiltaan onkin identtinen. Ruksuttava diesel ja sporttinen auto tuntuu vieläkin olevan ontuva yhdistelmä. Sen aidon Octavia RS:n voimanlähde on samanlainen kuin aiemminkin eli kaksilitrainen bensaturbo, josta on kutitettu 245 hevosvoimaa. Tutusti auto on aina etuvetoinen, mutta diesel on saatavana myös nelivetoisena. Octaviasta on saatavana kaksi eri tehoista ladattavaa hybridiä ja tämä RS iV on 40 heppaa tehokkaampi. Bensamoottorina on 150-hevosvoimainen bensaturbo ja suurin osa ajostahan ajetaan vain sen varassa, joten on sanomattakin selvää, että tällä ei ole mitään jakoa aidolle 245-hevosvoimaa tuottavalle aidolle RS:lle. Hinnaltaan tämä ladattava hybridi on bensaversiota kolmisensataa euroa kalliimpi. Näistä kolmesta RS:stä ainut oikea valinta on tämä sininen (muitakin värejä on siis saatavana) tyylikäs perinteinen RS. Se näyttää yhtä hyvältä kuin nämä kaksi muut, on selkeästi nopeampi ajaa ja vieläpä kaikkein edullisin. Joten miksi enää miettiä? Polttoaineen kulutukseltaan se saattaa olla korkein, mutta tämmöstä autoa ei todellakaan osteta alhaisen kulutuksen vuoksi. Ilmeisesti työsuhdeautoilijat ovat löytäneet ladattavan version, mutta olen varma, että tulevat pettymään karvaasti, jos luulevat sen omaavan saman fiiliksen kuin aito versio. Niin se on vain jälleen todettava, että mikään ei voita sitä aitoa. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA SKODA OCTAVIA RS HINTA ALK: 40 781 € KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 42 977 € MOOTTORI: 1984cm3 TEHO: 245hv VÄÄNTÖ: 370Nm KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 6.7s HUIPPUNOPEUS: 250km/h KULUTUS (VALM.ILM): 6.8l PÄÄSTÖT: 155g/km Ajettavuus Ulkonäkö Ohjaamon materiaalivalinnat JÄLKIMAKU Osta Skoda Octavia RS. Edelleen paras perhesportti. ? + – RS-PERHE LAAJENTUI Skoda Octavia KOEAJOSSA ! TEKNIIKKAA SKODA OCTAVIA RS IV HINTA ALK: 41 170,36 KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 47 372 € MOOTTORI: 1395cm3 TEHO: 150hv VÄÄNTÖ: 250Nm SÄHKÖMOOTTORI: TEHO: 110hv KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 7.3s HUIPPUNOPEUS: 225km/h KULUTUS (VALM.ILM): 1.2l/100km PÄÄSTÖT: 28g/km Ajettavuus Ulkonäkö Ohjaamon materiaalivalinnat Suorituskyky (pelkällä bensalla) JÄLKIMAKU Octavia RS iV on varmasti valintana perusteltavissa työsuhdeautoilijoille, joilla tärkeä kriteeri on päästöt. Muuta syytä en keksi tämän hankkimiseen, sillä puhdas bensaversio täyttää autolle vaaditut kriteerit selkeästi paremmin. ? + –
KAASUJALKA 6/2021 9 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651 MIETITKÖ KANNATTAAKO AUTON KORJAUS? MYY AUTOSI MEILLE! PYYDÄ TARJOUS copart.fi/myyajoneuvosi ? EUROMASTERIN KAUTTA KESÄÄN Matkaja lankapuhelimesta soitettaessa 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv 24%). Tarjous voimassa 17.6.2021 asti. Michelin-kesärengassarjat asennettuna -40 € ILMASTOINTILAITTEEN TÄYTTÖHUOLTO 79 € henkilöja pakettiautot (ei hybridit), hinta sis. 500 g täyttöainetta R-134a ja työt Kysy meiltä lisää! Katso lähin Euromaster-palvelupisteesi verkkosivuiltamme tai soita 0207 700 800* Sis. öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon (max. 5 l Total-öljyä 5W40, suodatin ja vaihtotyö), nesteiden tarkistukset (jarru, kytkin, jäähdytys ja pesu), renkaiden kunnon ja ilmanpaineiden tarkastuksen, alustan kunnon tarkastuksen. KESÄHUOLTO alk. VETOKOUKUT ASENNETTUNA alk. 99 € 649 € ÄLÄ HUOLEHDI, ME HUOLLAMME sis. koukun, asennuksen ja johtosarjan Michelin Primacy 4 (TM 6B/2021) ”Tasapainoinen rengas vailla heikkouksia” TEKNIIKAN MAAILMAN TESTIVOITTAJA! HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi
10 KAASUJALKA 6/2021 Käytetty Audi A5 Cabriolet on oikea menopeli jo varttuneelle herrasmiehelle, joka haluaa piristää kesäpäivää ajamalla katto auki rouvan kanssa cappuccinolle merenrantakahvilaan. K äytetty Audi A5 Cabriolet on oikea menopeli jo varttuneelle herrasmiehelle, joka haluaa piristää kesäpäivää ajamalla katto auki rouvan kanssa cappuccinolle merenrantakahvilaan. Kun yli kymmenen vuotta vanha avoauto maksaa sentään yli 20 000 euroa, sitä ei osteta ihan pelkästään hupiajeluun kesäisinä päivinä. Toisaalta upporikkaat taas ostavat huomattavasti kalliimpia avoautoja. Audi A5 Cabriolet vuosimallia 2010 ja 155 000 kilometrin mittarilukemalla sopii parhaiten ehkä hyvin asiansa hoitaneelle ja jo jäähdyttelevälle pk-yrittäjälle. Tallissa on ykkösautona ehkä uudenkarhea Audi A6 sedan, joten talviaikana tämä metallikattoinen cabriolet palvelee mahdollisesti rouvan torikassina. En ajanut katto kiinni ollenkaan, mutta olen käsittänyt, että niin tehdessä pääntila edessä jää niukaksi. Toivottavasti tämän auton ostava pk-yrittäjä ei ole entinen koripalloilija ja rouvan hiuslaite korkealla kuin television Marge Simpsonilla. Ajo-ominaisuudethan ovat jo ihan Audi A4:ssä mainiot. Vakioalusta näissä iäkkäämmissä A5-malleissa on kuitenkin jämäkämpi kuin A4:n vakioalusta. Tien pienet möykyt tuntuvat jo lyhyellä matkalla persauksissa hitusen liian voimakkaasti. Tasaisella asfaltilla ”losottelu” on kuitenkin yhtä juhlaa. Maantiellä sivuikkunat ylös Melutaso on riittävän alhainen, vaikka päästelin Hyrylän maisemissa aurinkoisena päivänä katto auki. Maantiellä nopeuden noustessa kannattaa nostaa kaikki sivuikkunat ylös, ettei kaikenlainen ilmanpyörteily pääse häiritseväksi. Vaikka jousitus on kova, niin ei sitä epämukavaksi voi kuitenkaan haukkua. Ehkä eniten yllätti se, että kääntöympyrä on melko suuri. Ohjaustuntumaa voisi kuvata lähes täydelliseksi, jos se olisi hiukan luonnollisempi. Koeajetussa A5 Cabrioletissa on Multitronic-automaattivaihteisto. Käsitykseni mukaan se on ihan luotettava, en ole ainakaan lukenut niistä samantapaisia moitteita kuin DSG-kaksoiskytkinautomaateista. Audin mukaan Multitronic-vaihteistolla varustetun auton suorituskyky ja polttoaineenkulutus ovat verrattavissa vastaavanlaisen käsivalintaisella vaihteistolla varustetun auton arvoihin. Moottorin ääni on nelipyttyiseksi suorasuihkutusmyllyksi miellyttävä ja meteli pysyy alhaisena normaalilla kierroslukualueella. Jo pelkkä 350 Newtonin vääntö tekee menosta leppoisaa. Audin laadukas viimeistely materiaaleja myöten on jo tuttua juttua. Takaistuimella on kelvolliset tilat aikuisillekin. Se on hieno juttu, jos tämänkin Audin ostaja on se iäkkäämpi pk-yrittäjä ja herrasmies, joka kesäisenä päivänä haluaa viedä ajelulle myös juuri aikuisikään tulleet mukulansakin. Ulkonäköä ja myös sisustusta voi kehua vain tyylikkääksi. Se varmasti painaa vaakakupissa, jos avoauto-ostoksille pk-yrittäjän kanssa tulee myös hänen rouvansa. Itsenikin valtasi pitkästä aikaa koronan keskellä kauan kaipaamani vapauden tunne, jonka luulin kadottaneeni jo ikiajoiksi. Audi, BMW vai Mersu? 20 000 euron hintaluokassa Audi A5:n kaltaisen cabrioletin luulisi olevan hankala myytävä. Pelkkiin kesäajoihin se on monelle liian kallis ja varsinaiset raharikkaat taas ostanevat tuntuvasti uudempia asfaltinrypistäjiä taikka sitten selkeitä klassikko-cabrioleteja. –Kyllä avoautot kuitenkin tässäkin hintaluokassa kauppansa tekevät. Yleensä ne menevät ympärivuotiseen käyttöön, koska nykyaikaiset teräskatot ovat luotettavia ja toimivia. Luotettavia ja toimivia ovat kuitenkin myös nykyaikaiset rättikatot. Olen katsonut netistä hintoja ja muiden käytettyjen autojen tavoin avoautojenkin keskihinnat tuntuvat pikkuisen nousseen koronan aikana. Kun ihmiset eivät ole päässeet reissaamaan, on sitten päivitetty venettä, moottoripyörää ja joissakin tapauksissa ehkä autoakin. Kun ei haluta kärvistellä masennuksessa kotona, niin ostetaan avoauto, jolla pääsee Helsingin Kaivopuiston tai Espoon Haukilahden rantaan vähän nauttimaan elämästä, autokauppias Jami Multisilta naurahtaa. Myytyään ison liiketoimensa Kamuxille Multisilta on jatkanut Espoon Olarinluomassa autokauppaa pienimuotoisemmin. Avoautoja hän on aiemmin suosinut kesäisin omassakin elämässään. –Ajoin melkein 10 vuotta Mercedes-Benz SL 320:lla vuosimallia 1994 ja sen jälkeen viisi vuotta Mersun 500 SL:llä vuosimallia 2002. Kun lapset olivat pienempiä, ajoimme aina sunnuntaisin Helsinkiin Kaivopuiston rantaan jäätelölle avoautolla. Nyt kun on veneet ja moottoripyörät, en enää oikein tunne suurempaa vetoa avoautoihin, Multisilta sanoo. Multisilta arvelee, että noin 20 000 euron hintaluokassa helpoimmin myytäviä avoautoja ovat 3-sarjan BMW:t. – Silloin, kun Autosilta oli Pohjoismaiden suurin vaihtoautojen myyntipiste Espoon Juvanmalmilla, toimme 3-sarjan avo-Bemareita kesää kohti Ruotsista saakka. Toki myös Mersun ja Audin avomallit ovat hyvää myytävää. Vaikka avoautojenkin ostajat ovat melko merkkiuskollista joukkoa, niin jotakin tiettyä saksalaismerkkiä fanittava voi päätyä myös toiseen saksalaismerkkiin. Sen sijaan japanilaista Toyotaa ei BMW-asiakas juuri osta, eikä kauppaa tapahdu myöskään päinvastaiseen suuntaan, Multisilta naurahtaa. Multisillalla itsellään on myynnissä juuri tässä noin 20 000 euron hintaluokassa varsinainen avoautoharvinaisuus: amerikkalaisvalmisteinen Opel GT vuosimallia 2008. Hintapyyntö on 17 800 €. Suomeen avokattoista jenkkiOpelia tuli aikoinaan vain rajoitettu erä. –Moni ei edes tiedä, että Opelkin on tehnyt tällaisen jenkki-GT:n. Auto on todella harvinainen, köyhän miehen Corvetteksikin kutsuttu. Kysyntää on ollut koko ajan, mutta ehkä se nyt vauhdittuu kaupaksi asti, kun alkaa avoautojen aika, Multisilta sanoo. Avoautojen ostajat jakaantuvat kahteen eri leiriin myös tilantarpeen takia. – Nelipaikkaisuus tietysti tuo A5 Cabrioletin lähemmäksi isompaa käyttäjäkuntaa, kaksipaikkaisen Audi TT-roadsterin ostajat ehkä ovat pariskuntia tai yksin eläviä. Avoautojen paras myyntiaika ulottuu vapusta juhannukseen. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski KUUKAUDEN KÄYTETTY Audi A5 Cabriolet AVO-AUDILLA ROUVAN KANSSA CAPPUCCINOLLE ! TEKNIIKKAA AUDI A5 CABRIOLET 2,0 TFSI MULTITRONICAUTOM. VUOSIMALLI: 2010 MITTARILUKEMA: 158 000 km KORIMALLI: avoauto, metallikattoinen MOOTTORI: R4, 1984 cm3 POLTTOAINE: bensa VAIHTEISTO: multitronic-automaatti TEHO: 211 hv VÄÄNTÖ: 350 Nm YHDISTETTY KULUTUS: 7.4 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 174 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.5 s, huippunopeus 241 km/h MITAT: pituus 4625 mm, leveys 1854 mm, korkeus 1383 mm, akseliväli 2751 mm, tavaratila 320 750 l MYYJÄ: Matin Rengas ja Auto Oy, Tuusula HINTA: 21 890 €
KAASUJALKA 6/2021 11 www.motonet.? Tuotteita rajoitetusti. Ei ennakkovarauksia. 259 00 99 90 99 90 9 99 Airam Cool 25 ECO 12 V/230 V Airam Cool 25 ECO 12 V/230 V KYLMÄLAUKKU KYLMÄLAUKKU 25 L 25 L Taloudellinen mutta tehokas kylmälaukku Taloudellinen mutta tehokas kylmälaukku 12 V tai 230 V -järjestelmiin 12 V tai 230 V -järjestelmiin 86-02219 86-02219 Teammate Teammate MÖKKIPELI MÖKKIPELI Kahden tai useamman hengen Kahden tai useamman hengen heittopeli kaikenikäisille heittopeli kaikenikäisille 80-00749 80-00749 SolarXon SolarXon MONIKIDEAURINKOPANEELI MONIKIDEAURINKOPANEELI 150 W 150 W Suomalaisiin olosuhteisiin Suomalaisiin olosuhteisiin erinomaisesti sopiva erinomaisesti sopiva monikidepaneeli monikidepaneeli 75-00892 75-00892 Siirrettävä Siirrettävä ILMASTOINTILAITE ILMASTOINTILAITE 7000 BTU 7000 BTU Siirrettävä ilmastointilaite on Siirrettävä ilmastointilaite on luotettava aisapari luotettava aisapari kuumiin päiviin! kuumiin päiviin! 95-00740 95-00740 Lifetime Lifetime SÄILYTYSLAATIKKO SÄILYTYSLAATIKKO 439 L 439 L Tilava säilytyslaatikko ulkokäyttöön, joka Tilava säilytyslaatikko ulkokäyttöön, joka toimii myös kätevänä penkkinä! toimii myös kätevänä penkkinä! 85-00775 85-00775 99 90 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
12 KAASUJALKA 6/2021 ÄIJÄ AUTO Chrysler 300C TAKATUKKAMIEHEN ”MÖRSSÄRI!” ! TEKNIIKKAA Oikein tuli haikea olo, kun pääsi ajamaan 14 vuotta vanhalla Chrysler 300 C:llä, jota kuljetti 3-litrainen V6 -dieselmylly. Tällaisella voisi ajaa vaikkapa takatukkaa suosiva yli viisikymppinen TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa CHRYSLER 300C TOURING 3.0 V6 CRD XL VUOSIMALLI: 2007 MITTARILUKEMA: 233 000 km MOOTTORI: V6, 2987 cm3, turbo POLTTOAINE: diesel TEHOT: 218 hv V’ÄÄNTÖ: 510 Nm YHDISTETTY KULUTUS: 8.3 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 220 g/km VAIHTEISTO: automaatti SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.6 s, huippunopeus: 230 km/h MITAT: pituus 5015 mm, leveys 1880 mm, korkeus 1560 mm, akseliväli 3048 mm, tavaratila 630-1602 l MYYJÄ: Auto-Planeetta, Espoo HINTA: 8900 € K un päätoimittaja ajoi meidän pihaan Chrysler 300 C:llä vuosimallia 2007, jostain kumman syystä aivojeni hermoradat sinkosivat mieleeni välittömästi sanan ”mörssäri”. Virallisesti ”mörssäri” on käytöstä pois jäänyt tykkityyppi, jota käytettiin pääasiassa kenttätykistössä. Minähän olen kenttätykistön alikersantti ja muistelisin nähneeni jossain aliupseerikoulun kirjoissa kuvan toisen maailmansodan aikaisesta saksalaisesta Sturmtiger -rynnäkkömörssäristä. Olipa muuten järeän näköinen peli. Sittemmin mörssäreiksi on kutsuttu kuulantyöntäjiä. Tällaisia panssarivaunun näköisiä autoja kun ei enää tehdä. Yli viisi metriä pitkä ja lähes 2000 kiloa painava farmari tulee ajasta, joka ei enää palaa. Tällaisella autolla on ehdottomasti sielu. Pakko olla, kun se taatusti erottuu Prisman parkkihallissa muista autoista. Mietin, minkälainen kuljettaja voisi parhaiten kuvata tällaista järeän pulleaa dollarihymyä, joka lienee lajinsa viimeisiä ainakin Suomessa? Vaikka Helsingin Sanomissa kuinka sunnuntaina 23. toukokuuta yritettiin väittää, että äijyys on mennyt pois muodista ja äijä-sanalla nykyään tarkoitettaisiin ketä tahansa tuntematonta ihmistä, niin Kaasujalka pitää kiinni vanhoista käsityksistä. Äijiä on erilaisia ja yksi lajityypeistä tykkää isoista autoista. Tällaisella ”pata-Chryslerillä” ajaa ehkä hiukan pyylevä, yli viisikymppinen takatukkamies. Ehkä hänellä on mursunviiksetkin. Ammatikseen hän tekee kauppaa. Hän voi olla esimerkiksi yhden miehen firmaa pyörittävä kiinteistövälittäjä EteläPohjanmaalla. Karu sisustus myös plussaa Edellinen omistaja oli koristanut keulan jyhkeää ilmettä vaihtamalla auton perusgrillin tilalle jonkin vieläkin jyhkeämmältä näyttävän tarvikemaskin. Tai en minä tiedä, oliko se tarvikemaski vai tavalla tai toisella jossain maassa alunperinkin autoon asennettu. Ihan piruuttani googlailin netistä, minkä vanhan auton tuo vaihtomaski toi mieleen. Osumaksi tuli mm. italialainen Lancia Ardea, joka oli tuotannossa vuodet 1939-1953. Farmarimallina tämä ”Kraisu” 300 CC tuo mieleen myös ruumisauton, jos värinä on musta. Massiivinen jenkki herättää kunnioitusta ja sillä ei kehtaisi kyllä ajella Vihreiden puoluekokoukseen. Co2-päästöt 220 g/km eivät oikein natsaa hallituksen fossiilittoman liikenteen tiekartta -suunnitelmaan, jonka mukaan päästöt pitäisi puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Eihän ”Kraisu” tosiaan ole sillä tavalla ajajan auto kuin saksalaiset BMW:t, Mersut ja Audit. Ajo-ominaisuudet voisivat olla täsmällisemmät ja jousituskin hitusen mukavampi. Niitäkin enemmän jää kaipaamaan ketteryyttä. Vaan senhän näkee jo sokea Reettakin, että näin massiivinen auto ei ole kotonaan ahtailla parkkipaikoilla. Joskus aikoinaan Helsingin keskustan Stockmannilla parkkiruudut olivat niin pienet, että taiteilemista riitti jopa tavallisella Saab 900:lla. Sisustus on hiukan karu, tyyliltään melko tyypillinen jenkki. Karuuden hyvä puoli taas on helposti omaksuttavat hallintalaitteet. Kun en ole mikään tekniikan nero, niin nykyautoissa erilaiset näytöltä näppäiltävät sovellukset usein jopa vähän ahdistavat alkuun. Maahantuojien lehdistöihmiset niitä näpsyttelevät autoja esitellessään innoissaan, mutta itse omaksun niiden käytön usein itse koeajoviikon aikana kokeilemalla. Kaikkia sovelluksia en tunne edes tarvitsevani. Tuppaan vähän ajattelemaan Topi Sorsakosken Ajomies-laulun tavoin: ”Ajomies älä kiirehdi suotta.” Oman tien kulkijalle Parasta ”Kraisussa” on sen 3-litrainen V6-dieselmoottori, omaa sukua Mercedes-Benz. Se sopii tähän autoon kuin Marimekon olkalaukku lettipartaiselle luontoaktivistille. Tehoa ja vääntöä on riittävästi, vääntöä huikeat 510 newtonia. V6-mylly kuljettaa isoa auto ripeästi. Dieseliä kyllä palaa vähän enemmän kuin monilla samanikäisillä saksalaisilla premium-dieseleillä. Olen aikojen saatossa kuullut juttuja myös huoltojen kalleudesta. Luotettavuudesta liikkuu erilaisia käsityksiä, eikä pelkästään myönteisiä. ”Luotettavuuden osalta kiitosta saa vain markkinoiden paras tiepalvelu.”, kirjoitetaan Autotalli.comissa. Iltalehden sivuilta löytyy kuitenkin juttu miljoona kilometriä ajetusta Chrysler 300 cc-dieselistä. Omistaja kertoo: ”Yhdellä ja samalla Mercedeksen moottorilla koko matka.” Ja koeajetulla Chryslerillä oli ajettu vasta 233 000 km! Kyseessä on myös Suomi-auto, joten mittarilukema tosiaan pitänee paikkansa. Melutaso on sama kuin kilpailijoilla, mutta 3-litraisen V6dieselin hyrinä kuulostaa niin makoisalta, ettei paremmasta väliä. Kuten olen usein ennenkin kirjoittanut, V6-dieselin suloista hörinää pilaisi tuskin edes sen istuttaminen Lada Samaran kuoriin. Muotoilu jakaa mielipiteet. Toisten mielestä se on linjakas, toisten mielestä mahtipontisuudessaan mauton. Enemmistä tämän päivän ihmisistä ei varmasti halua ajaa tällaisella ”mörssärillä”. En välttämättä minäkään, ja se taas johtuu siitä, että olen arkitodellisuudessa ihan liikaa riippuvainen yleisestä mielipiteestä. Kun puoli vuotta sitten aloin lopetella tupakointia, menin nurkan taakse piiloon paheksuvilta katseilta. Jos jokin on varmaa, niin se, että tällaisen 14 vuotta vanhan Chrysler 300 cc:n ostaa tosimies, joka valitsee itse oman polkunsa.
KAASUJALKA 6/2021 13 OSAAJA PALVELUKSESSASI Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi -asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu AT-Brothers Oy / Jyväskylän autohuolto Sorastajantie 4, 40320 JYVÄSKYLÄ 0407096160 | MB/BMW/Volvo/Audi Autokorjaamo J Ala-Könni Mestarintie 10, 41310 LEPPÄVESI 050-5555661 | MB/BMW/Volvo/Audi Jyväsauto Oy Säkkitie 9, 40320 JYVÄSKYLÄ 044-5995308 | MB/BMW/Audi TM-Autopalvelu Oy Säkkitie 4, 40320 JYVÄSKYLÄ 040-0647459 | Volvo Ylämaan Auto Oy Ahjokatu 26, 40320 JYVÄSKYLÄ 044-7625701 | MB/BMW/Volvo/Audi Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Kesän ruuhkissa sinulla on tapana sadatella hidastelijoita hengessä ”varmaan akka taas ratissa”. Oletko miettinyt, että lapset takapenkillä oppivat etupenkin aikuisilta? Asenteessasi lienee korjaamisen varaa. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Erityisesti tänä kesänä sinunkin olisi hyvä suunnitella lomareittisi huolella ja katsoa se etukäteen Googlesta. Vaikka koronarajoitukset ovat siirtäneet monia massatapahtumia tänäkin kesänä, ei suunnittelusta ole koskaan haittaa. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Huolsit autosi keväällä ja huoltokorjaamo merkitsi akkusi kunnon huonoksi. Älä luota siihen, että kyllä se kesän yli kuljettaa. Jos silti päätät pärjätä vanhalla akulla, älä ainakaan lataa retkijääkaappia tupakinsytyttimestä. RAPU 22.6 – 22.7. Haet lomareissulle lisää tavaratilaa jättämällä takakontista vararenkaan kotiin. Kesäkuussa eräällä sivutiellä vaanii puhkeavan renkaan riski. Jos autosi on niin uusi, ettei vararengasta edes ole, talleta varmuuden vuoksi tiepalvelun numero puhelimen muistiin. LEIJONA 23.7 – 23.8. Kovin olet huoleton pistäytyessäsi perheesi kanssa reissun päällä kahvilla. Jos sinulla on vanhanaikaisesti erillinen navigaattori kojelaudassa telineessä, nappaa se mukaan! NEITSYT 24.8 – 22.9. Jos päätät itse kesäkuun alussa vaihtaa autosi simahtaneen polttimon, varmista, ettå se asettuu varmasti oikeaan asentoon ja tulee lukittua paikoilleen tukevasti. VAAKA 23.9 – 22.10. Puhkeavan renkaan riski vaanii kuukauden puolivälissä. Varmista, että heiveröinen tunkkisi on sentään tukevalla alustalla. Varaa vaikkapa jokin leveä laudankappale mukaan matkaan. Varmuuden vuoksi ehkä hankkisin tukevamman tunkinkin, autojen omat vakiotunkit tuppaavat olemaan peltileluja. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Helppo ja edullinen tapa suojata lapsia ja autosi muita matkustajia auringon paahteelta on hankkia häikäisysuojat auton takaja sivuikkunoihin. Häikäisysuojat tulevat myös tummennusteippausta edullisemmaksi. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Taas ovat edessä terassi-illat ja kyläilyt kaverien mökeillä niillä alueilla, joilla korona ei niitä rajoita, ehkä nautit oluen tai lasillisen jos toisen veneillessäkin. Varmista, että mukaan tulee kunnon alkometri, laatueroja kun on niissäkin. KAURIS 23.12 – 20.1. ”En minä, vaan ne muut”. Kuulut ehkä niihin, joka läheskään aina ei huomaa omasta virheestä seurannutta vaaratilannetta. Vilkku on tehty käytettäväksi. VESIMIES 21.1.-18.2. Olet ehkä päättänyt ajaa kesälläkin kitkarenkailla. Menetteleehän sekin ehkä aurinkoisina suvipäivinä, mutta oletkohan tietoinen siitä, että aina vaarallinen vesiliirto alkaa jopa 15 km/h aikaisemmin. KALAT 19.2.-20.3. Ajat jo toista kesää ilmastointi sökönä. Viimeksi ei auttanut normaali huolto ja pelkäät isoja kustannuksia. Ilmastointi on kuitenkin ensimmäinen ja tärkein varuste, jonka haluaa lähes 90 prosenttia auton ostajista. Se kyllä heijastuu hyvitykseen myös autoa vaihtaessa. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI KESÄKUULLE 2021!
14 KAASUJALKA 6/2021 OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Olarinluoma 13, Espoo Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.fi autoplaneetta@gmail.com www.vaihtoautomaa.com HELSINKI VANTAA TUUSULA JÄRVENPÄÄ JYVÄSKYLÄ MUURAME MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, HEINOLA I 0400 124 262 Mestarinkatu 16, LAHTI I 045 258 7877 1000W/20Ah/25kmh Sis. alv 24% NYT NYT VAIN VAIN 1490€ 1490€ westmac.fi Sähköskootteri Sähköskootteri Tuotteidemme päävarasto Heinolassa Vihreään siirtymiseen. Useita värejä saatavana heti varastosta. Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Meillä myös maahantuontija erikoiskatsastukset kilpailukykyisin hinnoin. Katso nettisivultamme tai soita. Tuulissuontie 34, Lieto • puh. (02) 436 4300 www.wp-katsastus.fi Tervetuloa! KATSASTUSASEMIA Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakohihnan vaihdot (03) 5356 100 | Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen AUTOKIERRÄTYS Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. 15 PYYDÄ HURJA KESÄTARJOUS! ILMOITA KESÄLEHDESSÄ! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! LEHTI ON VOIMASSA 1.7.-26.8.2021 MAINIO TILAISUUS TAVOITTAA KESÄAUTOILIJOITA!
KAASUJALKA 6/2021 15 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jorma Mikkola, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä ja Askola Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Täälläköhän se äänestyslippu oli? Muistakaa äänestää autoilijoiden etuja! PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 6/2021 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) 3 B) 5 C) 7 D) 8 HUHTIKUUN kilpailuun oikein vastanneiden kesken arvoimme Sonaxin tuotepaketin ja 5 Urmas Hurmalaisen pokkaria. Sonaxin tuotepaketin voitti: Kari Hannukainen Raisiosta. Pokkarit: Helena Piirto Imatra, Reijo Nieminen Lahti, Miia Laine Lahti Marko Tuominen Naantali, Kirsi Numminen Valkeala. Onnea voittajille! Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Lenovo tabletin ja 5 Urmas Hurmalaisen pokkaria. Vastausaikaa on 9.7.2021 saakka. MONESKO KAASUJALKA AUTOILUOHJELMAN KAUSI ON MENOSSA? VASTAA, RATKO JA VOITA LENOVON TABLETTI
16 KAASUJALKA 6/2021 YHTEISTYÖSSÄ: VAIHTOAUTOKAUPAN YKKÖSLEHTI! SUOMEN VaihtoAutot Caravan liikkeiden kauppapaikka! JOKAINEN JAKSO KATSOTTAVISSA KAASUJALAN YOUTUBEKANAVALTA KATSO ESITYSAJAT www.alfatv.fi UUSI KAUSI KÄYNNISSÄ ALFA TV:LLÄ Ilmainen ja näkyy jokaisessa tv-vastaanottimessa 10 jaksoa prime time -aikaan, jokainen jakso uusitaan 4-7 kertaa viikon aikana Koko kausi uusitaan heti perään Lisäksi jaksot katsottavissa Kaasujalan Youtube -kanavalla ja Alfa TV:n permanto.fi-palvelussa OHJELMAN SISÄLTÖ Ajankohtainen autoiluohjelma Liikenneturvallisuus Henkilöjuttuja Moottoriurheilua KE klo 19.00 Uusinnat: TO klo 18.00 PE klo 10.00 TI klo 9.00