HINTAVERTAILUSSA KÄYTETYT PIENET SÄHKÖAUTOT I UUSI PALSTA: LUKIJOIDEN AUTOT Koeajossa mm. MERCEDES-EQ EQE350 Koeajossa mm. Keski-Suomen painos 9/2023 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! !! Mika Salomaa, 0400 777 797 mika.salomaa@kaasujalka.fi EQE 300 kokonaishinta alk. 76 800 € (sis. alv:n ja toim. kulut 600 €). Vapaa autoetu 1 020 €/ kk, käyttöetu 945 €/kk. CO2-päästöt uusi mittaustapa – WLTP g/km, EU-keskikulutus 16,5 kWh/100 km. Lämpötila, ajo-olosuhteet, auton kuormaus sekä kuljettajan ajotapa voivat vaikuttaa auton toiminta-matkaan, akun kapasiteettiin ja suorituskykyyn. Ajotietokoneen kieli: suomi. Kuvan auto lisävarustein. Mercedeksen täyssähköinen EQE nyt Käyttöautosta. Luvassa on auto, joka puhuttelee kaikkia aisteja niin ulkomuodollaan, sisätiloillaan kuin teknologiallaan. Se perustuu lippulaiva EQS:n tapaan Mercedeksen täysin uuteen täyssähköautojen perusrakenteeseen ja tarjoaa jopa 639 km:n toimintamatkan yhdellä latauksella. Lue lisää: mercedes-benz.fi/eqe EQE 300 Alkaen 76 800 € THE NEW EQE. THIS IS FOR ALL SENSES. Leipomonkuja 7, Jyväskylä, 014–3314 620 automyynti ark. 9–18, la 10–14 automyynti I huolto I varaosamyynti I vauriokorjaamo KAYTTOAUTO.FI
2 KAASUJALKA 9/2023 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Istuupa hallituksessa kuka tahansa, niin autoilijana toivoisin, että rasismiväännöistä päästäisiin ainakin autoilun osalta kesällä esitellyn hallitusohjelman toteuttamiseen. T uo tietysti oli rouhea aloitus. En missään tapauksessa vähättele rasismia. Yksi tuttu vähän ehkä yksioikoisesti totesikin, että olet sinä Hurmalainen kumma mies: yksi harvoja samanaikaisesti ihmisten yhdenvertaisuutta ja loukkaamattomuutta korostava automies. Yksi kiistattomista totuuksista on kuitenkin, että autonomistaja kelpaa verojen maksajaksi, mutta palkkana siitä hän saa ajaa huonokuntoisilla teillä ja silloilla. Tiestön rahoitushan ei ole lakisääteisesti sidottua. Kuten Autoliiton toimitusjohtaja liittonsa podcastissa sanoo: tiestöstä leikataan, kun menee hyvin, etteivät markkinat kuumenisi ja kun menee huonosti, leikataan rahojen säästämiseksi. Teitä pitäisi päällystää 4000 kilometrin verran vuodessa ja nyt niitä saadaan päällystettyä 1500 kilometriä vuosi. Auto ei ole suurin paha Hallitus lupaa nyt torjua määrätietoisesti liikenneverkon korjausvelan kasvua. Väyläverkon investoinnit luvataan kohdistaa kasvun, työllisyyden ja huoltovarmuuden kannalta olennaisimmille väylille sekä väyläverkon pahimpien pullonkaulojen purkamiseen. Tiet ja sillat ovat valtion omaisuutta, joiden tasearvoksi on arvioitu 15 miljardia euroja. Tyhmähän sitä olisi, jos tuollainen omaisuus päästettäisiin rapautumaan. Kesällä katsoin televisiosta elokuvan Onnellinen mies. Tässä Arto Paasilinnaan romaaniin pohjautuvassa elokuvassa Kuusmäen pitäjään aletaan rakentaa uutta betonisiltaa vanhan lahonneen puisen sillan viereen Tappojoen yli. Työmaan johtajaksi tulee Helsingistä TVL:n siltainsinööri Akseli Jaatinen. Jaatinen on pätevä, mutta omapäinen mies. Vaikka homma sujuu etuajassa, kunnanisiä ei kuntalaisten paras kiinnosta, vaan heidän mielestään Jaatiselle pitää saada lähtöpassit. Silläkin uhalla, että se ei ole missään tapauksessa kuusmäkeläisten etu. Vähän sama tulee mieleen edellisen hallituksen monista toimista. Juuri henkilöautoilijaa on ollut se suurin paha, vaikka isossa ja harvaan asutussa maassa juuri hän pitää pyörät pyörimässä. Hän ajaa autolla töihin ja pitää autokyydeillään kakaransa harrastuksissa ja pois pahanteosta. Puhumattakaan pakettien kuljettamisesta omalla autolla postin noutopisteistä ja jakeluautomaateista. Henkilöliikenteestä 93 % kulkee tieliikenteessä ja yli 80 % henkilöautoilla. Ja kuitenkin henkilöautot tuottavat Suomen hiilidioksidipäästöistä vain yhdeksän prosenttia. Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Itsevarmuutesi ja impulsiivisuutesi voivat aiheuttaa ”läheltä piti”-tilanteen kauppakeskuksen parkkialueella kuukauden lopulla. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Konservatiivinen ja konkreettinen härkä on joskus myös varsinainen jääräpää. Jospa nyt kuitenkin kuuntelisit rengashotellisi asiantuntijaa? KAKSOSET 22.5 – 21.6. osi käyvät tällä ajanjaksolla ylikierroksilla. Hillitse itsesi varsinkin sähköautojen latauspisteellä, vaikka ruuhkassa joku saattaakin kiilata edellesi epäreilusti. RAPU 22.6 – 22.7. Kuten ravut yleensä, sinäkin menet taaksepäin ja muistelet hyviä menneitä aikoja. Haloo, tule takaisin tähän päivään! Diesel on jo museo! LEIJONA 23.7 – 23.8. Tietysti kukkulan kuninkaalla pitää olla naapuruston komein auto. Varo kuitenkin, etteivät mopo ja maksukyky karkaa autokaupoilla. NEITSYT 24.8 – 22.9. Olet tyypillinen neitsyt: pedantti ja pikkutarkka nipottaja. Niuhotuksesi auton siisteysvaatimuksissa saattaa kuitenkin käydä jo muun perheen hermoille. Ylimääräinen karkkipaperi lattialla ei maailmaa kaada. VAAKA 23.9 – 22.10. Diplomaattinen ja elämänmyönteinen nautiskelija saattaa tehdä nyt elämänsä autokaupat. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Piikikäs ja teräväkielinen skorpioni piikittelee helposti toisia myös autoasioissa. Kuukauden puolivälissä voi kuitenkin käydä niin, että joku ottaa piikittelysi liiankin tosissaan. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Jousimiehelle vapaus ja vauhti ovat a ja o. Kuukauden lopulla on kuitenkin syytä olla tarkkana nopeusvalvontakameroiden kanssa. KAURIS 23.12 – 20.1. Käytännöllinen ja vastuuntuntoinen kauris muistaa noudattaa pilkuntarkasti autonsa huoltoväliä. VESIMIES 21.1.-18.2. Olisikohan nyt vihdoinkin aika vaihtaa autosi kulunut tuulilasi? Myönteinen katsastuspäätös ei välttämättä aina kerro koko totuutta. KALAT 19.2.-20.3. Olet nyt varsin altis vaikutteille. Jos olet vaihtamassa autoa, ajattele omia tarpeitasi enennän kuin toisten mielipiteitä. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI SYYS-LOKAKUULLE 2023! Lupaava hallitusohjelma Henkilöautoilijat ovat kuitenkin kelvanneet maksumiehiksi. Tai anteeksi: siis maksuhenkilöiksi. Heiltä on kerätty valtion kassaan erilaisina veroina lähes 6 miljardia euroa vuosittain, mutta silti he ovat saaneet ajaa pitkin rapistuvia teitä ja siltoja. Julkisessa keskustelussa edellinen hallitus nosti juuri henkilöautoilijan ehkä isoimmaksi ympäristön myrkyttäjäksi. Siitäkin huolimatta, että pinta-alaltaan laajassa ja harvaan asutussa maassa henkilöautot tuottavat hiilidioksidipäästöistä vain yhdeksän prosenttia. Tuore hallitusohjelma sisältää liikenteen ja ihmisten liikkumismahdollisuuksien kannalta paljon positiivisia aloitteita. Polttoaineveron alentamisSILTAINSINÖÖRI JAATISELLE LISÄÄ TÖITÄ KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Seuraava Kaasujalka ilmestyy 5.10.2023 Leading supplier from Denmark suunnitelmia voi pitää historiallisina, todetaan esimerkiksi Autoliiton tiedotteessa. Biopolttoaineen jakeluvelvoite kiristyy edelleen, mutta ei niin paljon kuin Sanna Marinin hallitus asiasta päätti. Onpa hallituksen kohtalo syksyllä mikä tahansa, niin autoilijan suuri toive on, että kesällä esitellyn hallitusohjelman tieliikennettä autoilijoita koskevia kirjauksia alettaisiin pistää täytäntöön. Jos käy niin, että Kokoomuksen kumppani vaihtuu perussuomalaisista demareihin, eikö nyt olisi demareidenkin aika ajatella taas myös perinteisiä ja autolla ajavia ”karvaperseduunareitaan”? Remontti ei aina katso aikaa tai paikkaa. Kuvan nappasi: Tero Koivuniemi Suolahti
KAASUJALKA 9/2023 3 Ajanvaraus: 0400 215 750 Jyväskylä Vasarakatu 3 Kuopio Kaivotie 36 KUNNON HUOLTOA Meiltä saat autoosi merkkikohtaisen M Määäärrääaaiikkaaiisshhuuoolllloonn tai Öljypisteen VVuuoossiihhuuoolllloonn.. KKaattssoo hhuuoollttoojjeenn hhiinnnnaatt ssiissäällttööiinneeeenn kkoottiissiivvuuiillttaam mm mee.. HAE ILMAISEKSI TELINEESTÄ LUE NETISTÄ KATSO VIDEOT YOUTUBESTA SEURAA SOMESSA KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 18.9. alkaen uudessa osoitteessa Nuutinkatu 27 Jyväskylä / Palokka Jyväskylä / Palokka
4 KAASUJALKA 9/2023 VINKKI Mukavaa autoilua SYKSY TULEE KIILLOTA AJOVALOUMPIOT! Kesän kääntyessä syksyksi illat ja aamut pimenevät nopeasti. Jotta autosi olisi valmiina talvikauden pimeille teille, kannattaa suunnata katse ajovaloihin. Mikäli umpiot ovat mattaantuneet, kellastuneet ja naarmuuntuneet on tullut aika tehdä niille kirkastava puhdistus. T alven pimeillä teillä on huomattavasti turvallisempaa ajella, kun ajovalot valaisevat mahdollisimman tehokkaasti. SONAX-autonhoitotuotteiden valikoimasta löydät tehokkaan ja helppokäyttöisen sarjan umpioiden kirkastamiseen – tällä tuotteella homma hoituu myös kokemattomammalta autonhoitajalta. Toinen syyskauden tärkeä rutiini on auton maalipinnan suojaaminen. Markkinoilta löytyy runsaasti hyviä vahoja ja pinnoitteita, jotka suojaavat autoa kurakeleiltä, tiesuolalta ja muilta epäpuhtauksilta. Mikäli haluat päästä pinnoituksessa mahdollisimman helpolla, suosittelemme kokeilemaan uutta SONAX XTREME Ceramic Spray + Seal -pikapinnoitetta. Kirkkaat umpiot yhdellä tuotteella Muovisten ajovaloumpioiden mattaantumista on mahdotonta estää, kun aikaa kuluu ja kilometrejä karttuu. Umpioista voi kuitenkin saada vielä kirkkaat ja edustavat, jos tekee niille helpon käsittelyn SONAX Ajovaloumpioiden kirkastussarjalla. Kirkastussarja on todellinen ”all-in-one” -tuote, sillä se sisältää kaikki käsittelyyn vaadittavat tuotteet. Paketti riittää kahteen kahden umpion käsittelyyn. TEKSTI_ Timo Kiiski SONAX XTREME Ceramic Spray + Seal –pinnoite sumutetaan pesun jälkeen suoraan märälle maalipinnalle ja huuhdellaan pois. Minkäänlaista manuaalista kiillotustyötä ei siis vaadita. Ajovalot hohtavat kirkkaina sen jälkeen, kun ne on käsitelty SONAX Ajovaloumpioiden kirkastussarjalla. Tee näin: 1. Pese umpiot ja suojaa niiden reunat huolellisesti esimerkiksi teipin avulla. 2. Hio umpion pinta pyörivin liikkein kostutetulla hiontaruusukkeella. Hionta kirkastaa himmentyneen pinnan ja tasoittaa naarmut. 3. Pyyhi umpion pinta kiillotusliinalla. 4. Kiillota ajovaloumpio SONAX Headlight Polish -hionta-aineella ja kiillotussienellä, kunnes haluttu kiiltoaste on saavutettu. 5. Pyyhi pinta jälleen kiillotusliinalla. 6. Hionnan ja kiillotuksen jälkeen ota käyttövalmis Headlight Sealant -pinnoiteliina pakkauksesta ja käy liinalla huolellisesti läpi käsitellyt pinnat. Pinnoiteliina antaa umpion pinnalle suojaavan kalvon. Anna umpioiden kuivua 30 min. Valmista tuli! Upea kiilto maalipinnalle Sitten maalipinnan suojaukseen. Moni on tottunut työläisiin pinnoitteisiin, jotka vaativat huolellisen maalipinnan kuivauksen ennen levittämistä. SONAX XTREME Ceramic Spray + Seal on kuitenkin toista maata: pinnoite sumutetaan pesun jälkeen suoraan märälle maalipinnalle ja huuhdellaan pois. Minkäänlaista manuaalista kiillotustyötä ei siis vaadita. Tuotteen vaikutuksen huomaa välittömästi huuhtelun yhteydessä, sillä pinta hylkii tehokkaasti vettä ja viimeiset vesipisarat jäävät helmeilemään kauniisti maalipinnalle. Tee näin: 1. Pese ajoneuvo ja huuhtele huolellisesti puhtaalla vedellä. 2. Suihkuta pinnoitetta säästeliäästi märälle maalipinnalle. Älä anna kuivua! 3. Huuhtele välittömästi runsaalla vedellä. 4. Kuivaa viimeiset vesipisarat kuivausliinalla. Huom! Älä käytä kuumille pinnoille. Etsi lähin jälleenmyyjä ja tutustu SONAX-tuotevalikoimaan: sonax.fi TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !!
KAASUJALKA 9/2023 5 AUTOALAN KAIKKI UUTISET YLI 300 UUDEN AUTON KOEAJOA YLI 200 KÄYTETYN AUTON KOEAJOA YLI 200 HINTAVERTAILUA AUTOURHEILUA YMS... YMS... KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi autoplaneetta.fi autoplaneetta.fi Myy autosi meille – suomalaiselle perheyritykselle Ostamme myös DIESEL -autoja! 0400 474 674 0400 474 674 Tarjoa, soita! Tarjoa, soita! Petri Harinen Petri Harinen Linnatie 7, Mäntsälä I Ma-Pe 10–18, La 11-15 HUUTAVA HUUTAVA PULA PULA VAIHTOAUTOISTA! VAIHTOAUTOISTA! Myös dieselit ja edullisemmat autot! Myös noutopalvelu!
6 KAASUJALKA 9/2023 Dacia ei tee mitään hötkyilemällä, vaan seuraa vierestä ja antaa muiden tehdä ensin. Lopulta se tekee kuitenkin kaiken tarpeellisen. Nyt saa tilaihme Dacia Joggeriakin hybridinä ja kokemus oli kerrassaan mainio. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski R ehellisesti sanottuna koeajoviikko Dacia Joggerilla 1-litraisella ja kolmipyttyisellä turbomoottorilla keväällä raastoi ajoittain korvia. Mutta kun samaan autoon isketään 4-sylinterinen ja 1.6-litrainen vapaasti hengittävä bensamoottori hybriditekniikalla, auton luonne muuttuu ihan toiseksi. ! TEKNIIKKAA DACIA JOGGER HYBRID 140 EXTREME 7P MOOTTORI: R4, 1598 cm3, vapaasti hengittävä POLTTOAINE: bensa + täyshybridi (lataa sähköä ajon aikana) VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: 6-lovinen automaatti TEHOT: 143 hv VÄÄNTÖ: 148 + 205 Nm YHDISTETTY KULUTUS: 4.9 l/100 km (ilmoitettu) PÄÄSTÖT: 110 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10 s HUIPPUNOPEUS: 167 km/h MITAT: pituus 4547 mm, leveys 1784 mm, korkeus 1691 mm, akseliväli 2897 mm TAVARATILA: 708–1819 l HINTA: lisävarusteineen 34 437 € (vakiovarustein 29 399 €), malliston hinnat alk. 20 399 € HALPA TILAIHME TÄYSHYBRIDINÄ Dacia Jogger KOEAJOSSA Karkealla asfaltillakin hybridi-Jogger tuntui miellyttävän hiljaiselta, mikä ainakin itselleni oli ehkä suurin yllätys. Myöskään nitinöitä ja natinoita ei kuulunut, vaikka sisustuksessa on käytetty paljon kovaa muovia. ”Eihän tämä jukoliste ole mitä tahansa perusautoa kummallisempi”, ihastelin kyydissä olleelle tuttavalleni. Toki lähes 30 000 euroa autosta ei ole vähän, mutta 7-paikkaisesta tila-autosta se on melkein pilkkahinta. Vain 5.1 l /100 km Joggerin 140-hevosvoimaista moottoria on käytetty aiemmin Renaultin pienempien mallien voimanlähteenä. Sitä on istutettu mm. Capturin, Clion ja Arkanan konepeltien alle. Vääntöä polttomoottorissa riittää 144 Newtonia ja siihen päälle tulee vielä kahden sähkömoottorin 205 Newtonia lisää. Sähkömoottoreista pienempi toimii starttimoottorina. Kyseessä on vielä itseään ajon aikana lataava täyshybridi. Sähköistä matkaa taitetaan vain satunnaisesti, sillä ajoakun kapasiteetti on vain 12 kWh. Vähänkin voimakkaampi kaasunpainallus höräyttää käyntiin bensamoottorin, mutta tämä tapahtuu yllättävänkin nätisti, lähes huomaamatta. Uskomatonta kyllä, mutta koeajoviikolla keskikulutukseni oli 5.1 l/ 100 km. Se onnistui ilman erityisiä tiristelyjä, vaikka Joggerilla käytiin koeajoviikolla moottoritietä pitkin Lempäälässäkin. Vaatii kepittämistä Monitilavaihteistossa erilaisia vaihdeyhdistelmiä on peräti 15 ja peruuttaminen tapahtuu sähköllä. Hybridi-Joggerin miinuksia pitää oikein tiheällä kammalla etsiä, kun ottaa huomioon auton hinta-laatusuhteen. Tietenkään Dacian tekniikka ei ole ihan yhtä hienostunutta kuin Renaultissa, mutta se on hinnan huomioiden vähintään ymmärrettävää. Pieni miinus tulee vaihteiston pienestä temppuilusta. Pitkään ylämäkeen tasakaasulla tullessa jopa vähän säikähdin, kun kierrokset yhtäkkiä nousivat korkealle, kun laatikko tuntui heittävän ikään kuin pienemmän pykälän silmään. Ajettavuus on kuitenkin kaikin puolin kunnossa, alustakin on tukeva. Ulkonäkönsä puolesta Joggerin erottaa kiilusilmäisistä ja virtaviivaisista saman hintaluokan crossovereista. Kaunis auto Jogger ei epäilemättä ole, eivätkä ”trendisetterit” sitä osta mainiona hybridinäkään. Sähköistys tuli kuitenkin tarpeeseen ja paljon tilaa tarvitsevalle 7-paikkainen ja muunneltava Jogger on hintaansa nähden kiistaton järkivalinta. + + Hintaluokkansa tilaihme + Taloudellinen + Yllättävän hiljainen –Karu ulkonäkö -Ajoittain temppuileva automaattivaihteisto JÄLKIMAKU Jogger-täysshybridi tarjoaa hintaansa nähden todella paljon, mutta karu ulkonäkö on kuin vartiointiliikkeen tai armeijan ajokalustosta. Tämä lienee ihan tietoinen valinta yhteistyökumppani Renaultin brändin suojelemiseksi. ? – + Mercedes-EQ EQE350 SUV on lähes kaikilta ominaisuuksiltaan kuin EQS, mutta vain vähän pienemmässä koossa. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa M ercedes-EQ EQE350 SUV on edustustason menopeli ja tarjoilee hulppean mukavaa kyytiä. Edellisessä Kaasujalassa oli koeajossa EQS580 SUV, joka on mukavuudeltaan markkinoiden yksi miellyttävimmistä autoista, eikä tämä ”pikkuvelikään” siitä kauaksi jää. EQE350SUV on todella mukava ja hiljainen matkakumppani. Näiden kahden ylellisen sähköauton erottaa toisistaan oikeastaan vain koko. Siinä missä EQS on ministeritason yli viisi metriä pitkä edustustason auto, tämä EQE on ison perheauton kokoinen. EQE SUV:n mallisto alkaa takavetoisesta 300:sta, joka tuottaa 180kW:ia ja hintaa sillä on 87 300 euroa. Lisäksi hinnastosta löytyy tämän koeajetun 350:n li! TEKNIIKKAA MERCEDESEQ EQE 350 4MATIC SUV HINTA ALK: 93 300€ KOEAJOAUTON HINTA: 127 180€ AKUN KOKO: 89 kWh TEHO: 215kW (292hv) OMAPAINO: 2580kg VETOKYKY: 750kg/1800kg TAVARATILA: 520 litraa PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4863, 2141, 1685, KIIHTYVYYS: 0–100 km/h 6,6 s HUIPPUNOPEUS: 210 km/h KULUTUS WLTP: 20kWh/100km TOIMINTAMATKA WLTP: 536km KUIN EQS PIENEMMÄSSÄ KOOSSA Mercedes-EQ EQE350 KOEAJOSSA säksi kalliimmat 500, AMG43 ja AMG53. Tämän viimeksi mainitun 142 000 euron hintaisen AMG53:n teholukemat ovat varsin mykistävät; 460kW ja 950Nm. EQE SUV tarjoaa hulppeat tilat sekä etuettä takamatkustajille ja melutaso pysyy hämmästyttävän alhaisena tienpinnasta riippumatta. Latauksella yli 500 kilometriä Arjen toimintasäde on jopa Kaasujalan ajossa 500 kilometrin hujakoilla näin kesäkeleillä ja 215kW:ia tuottavien sähkömoottoreiden ansiosta suorituskyky on ihan riittävällä tasolla. Tuttu nollasta sataseen kestää 6.6 sekuntia ja vielä joitakin vuosia sitten tuo oli nopean GTI-luokan auton lukema. Eli kyse ei edelleenkään ole mistään hitaasta autosta. Auton mukavuuspainotteinen luonne ja korkea paino tekee sen, että mutkateillä tämä ei luonnollisestikaan ole parhaimmillaan. Nelipyöräohjauksen ansiosta tämä 4.8 metriä pitkä auto on todella näppärä pyörittää kaupungissa. EQE:n jälkeen oli aluksi vaikea taas totutella autoon, jossa kääntyi vain etupyörät. Koeajon aikana EQE:n sähkön kulutus oli sekalaisessa ajossa 20kWh:ia sadalla kilometrillä ja nätisti kurvailemalla päästiin jopa alle 16 lukemaan eli varsin kohtuullisia lukemia näin kookkaalle autolle. Tehdas lupaa toimintasäteeksi 536 kilometriä ja meidän koeajo osoitti, että tuo 500 kilometrin rajapyykki on kesäisissä olosuhteissa varsin helposti saavutettavissa. Ylivoimainen näyttö Aiemmissa Mercedeksen EQE ja EQS-mallien koeajoautoissa on ollut vaikuttavan kookas ja tyylikäs Hyperscreen -näyttö, mutta koeajoyksilöön sitä ei oltu ruksittu lisävarustelistalta. Keskinäyttö on tässäkin kooltaan todella suuri. Se on tarkkuudeltaan ja käytettävyydeltään vertaansa vailla. Lisäksi siinä on ominaisuuksia, joita ei muilla merkeillä ole. Navigaattorin kartta näyttää kaikki lähimmät latauspaikat ja lisäksi näyttää kuinka moni on vapaana. Toinen maininnan arvoinen ominaisuus on se, että järjestelmä muistuttaa mikäli jossain tien kohdassa on aiemmin ollut terävä kuoppa tai töyssy. Ajoin tiellä terävään kuoppaan, joka tärähti varsin ikävästi. Auton järjestelmään jäi siitä muistijälki ja seuraavan kerran ajaessani samaan paikkaan, naisääni varoitti puheella: Varo terävä kuoppa. Navigaattorin karttaan tuli myös merkki, joka varoitti vaaranpaikasta. Toivomuslistalla olisi vielä latausjohdoille tila keulaan, muuten tästä autosta ei moitittavaa sanoa. Joku ei tykkää ulkonäöstä, mutta sehän on aina makuasia. + +Ylellisyys + Mukavuus + Nopea lataus + Toimintasäde -Hinta (varauksin) JÄLKIMAKU Mercedes-EQ EQE350 on niin ylellinen ja mukava, että tekee isomman EQS:n lähes tarpeettomaksi. Autoon on ladattu tämän hetken huipputekniikka isoine akkuineen ja tehokkaine sähkömoottoreineen höystettynä hulppealla ylellisyydellä. ? – +
KAASUJALKA 9/2023 7 Jo 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? Vapaa-aika Kalastus Vene Koti Työkalut Auto Moottoripyörä SEURAA MEITÄ SOMESSA /motonet /motonet? Tarjoukset voimassa 6.–24.9.2023 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Ei ennakkovarauksia. Kaasujalka 6–7/23 Philips RacingVision GT200 +200 % H7-POLTTIMOPARI Voita syksyn pimeys ja vaihda ajovalot huomattavasti kirkkaampiin ja paremmin näyttäviin Philips RacingVision GT200 -polttimoihin. Valoteho jopa +200 % perinteisiin H7-polttimoihin verrattuna. 43-00195 W-Light Boost LED-KAUKOVALO 20”, 100 W, Ref. 50 Tehokas lisävaloratkaisu erityisesti henkilöja pakettiautoihin. 48-00145 29 90 KANTA-ASIAKASETU (34,90) 64 90 KANTA-ASIAKASETU (79,90) Laajasta valikoimastamme löydät auton varaosat yli 700 erilaiseen ajoneuvoon. Omaan autoosi sopivat varaosat löydät kätevästi verkkokaupan rekisterinumerohaulla osoitteessa motonet.? . Varaosat Motonetista autoon kuin autoon! Pyyhkij änsulkien ostajalle asennus Motomaatissa aina veloituksetta. Kaikki Boschpyyhkij änsulat Tarjous voimassa 6.–24.9.2023. -10 % motomaatti.? Odotettu nelivetoinen malli saapui Volkswagen ID.4 –mallistoon, joka on tasapainoisuudellaan yksi markkinoiden parhaimpia. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa V olkswagen ID4 -mallin saapuessa Suomeen reilut kaksi vuotta sitten meidän ensimmäinen koeajo osui takavetoisella versiolla talvikeleihin ja nyt pääsimme kurvailemaan kuivalla kesäkelillä nelivetoisella. Säitä ei aina voi toivoa ja tämän uuden nelivetoisen mallin ominaisuuksista jää paljon kokematta näin lämpimällä kesäkelillä. Ehkäpä otamme auton uudestaan koeajoon talven liukkailla. Tämän Suomen hetken hinnastossa kaikki ID.4 -mallit ovat 77kWh akulla varustettuna ja edullisimmillaan ID.4:n saa itselleen 48 290 eurolla ja tuolloin pihaan tupsahtaa Pro Business Edition 128 kW. ! TEKNIIKKAA VOLKSWAGEN ID.4 PRO 4MOTION BUSINESS MAX EDITION 4MOTION MALLISTO HINTA ALKAEN: 53 890 € KOEAJETUN AUTON HINTA VARUSTEINEEN: 66 315 € AKUN KOKO: 77 kWh PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4584, 1852, 1612, 2766 MAAVARA: 163mm TAVARATILA: 543 litraa PAINO: 2221 kg KIIHTYVYYS 0—100 KM/H: 6,9s HUIPPUNOPEUS: 180 km/h KULUTUS: 17.4 kWh / 100 km TOIMINTASÄDE: 500km KOEAJON KULUTUS: 18.0 kWh/100km VETOKYKY MAX: jarrullinen: 1200 kg NYT MYÖS NELIVETOISENA Volkswagen ID.4 KOEAJOSSA Tehokkaampi nelivetoinen Volkswagen ID.4 -mallistossa on nelivetoinen ollut jo GTX:n kohdalla, mutta nyt tarjolla on myös viitisen tuhatta euroa edullisempi perus ID.4 ilman näitä sporttisempia höysteitä. GTX 4Motionin hinta on alkaen 58 590 euroa. GTX tarjoilee hetkellistä huipputehoa enemmän, mutta vain 30 sekuntia akun ollessa lähes täynnä ja kesäisissä ideaaliolosuhteissa. Muuten nämä molemmat mallit ovat kuta kuinkin yhtä nopeita. Nelivetoinen 4Motion maksaa vain noin 3000 euroa enemmän kuin 60 hevosvoimaa tehottomampi takavetoinen eli tämä lisäsijoitus kannattaa ehdottomasti tehdä. Nelivetoisen mallin jälleenmyyntiarvokin on varmasti parempi. Sekä nelivetoisen että takavetoisen mallin taka-akselilla oleva sähkömoottori on samantehoinen, mutta nelivetoissa versiossa etuakselille on sijoitettu tuo reilut 60 hevosvoimaa tuottava sähkömoottori. Suorituskyky on varsin riittävää tasoa, vaikka ei nopeimpien sähköautojen tasoon ylläkään. Sähköautolle ominaiseen tapaan 0-50km/h kiihdytys on niin ripeä, että kovinkaan moni polttomoottoriauto ei ohi pääse. Nelivedon ansiosta renkaat eivät lyö joutavaa edes märällä kelillä. Tasapainoisen hyvä Volkswagen ID.4 on varsin hyvä auto lähes joka suhteessa. Auto on tasapainoisen hyvä jokaisella osa-alueella, eikä viikon koeajon aikana mikään ei myöskään ärsyttänyt. Kaikki toimi kuin ajatus. Kuljettajan paikka on kyllä erityisen mainitsemisen arvoinen, sillä ajoasento on erittäin hyvä. Kaiken kokoiset kuljettajat saavat varmasti hyvän ajoasennon ja säädettävän reisituen ansiosta pitkäkin mies on tyytyväinen. Koeajoautossa oli kangaspenkit, jotka ovat mukavuudeltaan paljon miellyttävämmät kuin nahkaiset. Hämmentävää oli havaita, että verrattuna Model Y:n tämä tuntuu materiaalivalinnoiltaan jopa ylelliseltä ja premiumilta. Autossa on tilaa runsaasti sekä etuettä takamatkustajille. Tavaratila on riittävän suuri, jonka vetoisuus on 543 litraa, mutta keulassa ei ole tilaa latausjohdoille, kuten Teslassa on. Miellyttävä Koeajossa oli peräkkäin tämä ID.4 ja Tesla Model Y, joten näiden kahden vertailu oli helppoa. ID.4:ssä korostui selkeästi jousituksen ja ajettavuuden täsmällisyys ja mukavuus. Monia sähköautoja vaivaa suuri rengasmelu ja siinäkin suhteessa ID.4 vetää näistä kahdesta selkeästi pidemmän korren. ID.4:ssä on nyt aiempaa suurempi näyttö ja parannettu ohjelmisto. Näiden suhteen ei koeajon aikana löytynyt moitteen sijaa ja kivana yksityiskohtana kerrottakoon navigaation kartta, joka näyttää kaikki lähellä olevat latauspaikat. Eli lähimpiä latauspaikkoja ei tarvitse hakea mistään valikosta, vaan ne näkyvät suoraan kartalla. Koeajo piti sisällään varmasti hyvin tyypillistä perheellisen sekalaista ajoa, jossa välillä ajettiin moottoritiellä ja toisinaan seistiin ruuhkissa. Keskikulutus oli 18.0 kWh sadalla kilometrillä, joka on ihan kohtuullinen lukema, mutta siinä Tesla Model Y on merkittävästi parempi 15.6:n lukemallaan. Volkswagen ID.4 on nelivetoisena entistä parempi ja varmasti tulee säilyttämään paikkansa yhtenä Suomen suosituimpana sähköautona. + + Tilat + Mukavuus + Kuljettajan ergonomia –Yhden polkimen ajo ei onnistu JÄLKIMAKU Pienet hienosäädöt paransivat Volkswagen ID:4:sta entisestään ja tämä odotettu nelivetoinen malli on etenkin Suomessa varsin toivottu versio. ? – +
8 KAASUJALKA 9/2023 Kaikki eivät halua uutta autoa, vaikka siihen riittäisi rahakin. Huittislainen Rami Hietikko ajaa 24 vuotta vanhalla Primeralla ja 20 vuotta vanhalla Volvo S80:lla siksi, että ne ovat edullisia ylläpitää ja nautinnollisia ajaa. TEKSTI Timo Kiiski KUVAT_ Rami Hietikko R amin Nissan Primera on P11-korinen ja vuosimallia 1999. Punainen ja GXplus varusteltu ja 1.6-litrainen auto on harvinaisuus, jolla on ajettu jo 293 kilometriä. Näyttävyyttä lisää auton alkuperäinen spoileri. –Ostin tämän Primeran vanhemmiltani kymmenen vuotta sitten, maksoin siitä toista tonnia. Vanhempani taas ostivat tämän Primeran aikoinaan lähestulkoon uutena. Primera meni tänä kesänäkin katsastuksesta läpi huomautuksitta, sen kunto ei paljon uutta häpeä. Autossa on yhä alkuperäiset iskunvaimentimet, myös suurin osa Multilinkalustan osista on alkuperäisiä, Rami kertoi elokuussa. Primera palvelee Ramia lähinnä kesäautona. Hän on itse ajanut sillä 10 vuoden aikana noin 69 000 kilometriä. – Suhteellisen pieni mittarilukema johtuu siitä, että Primera on ollut minulla kakkosautona, Rami sanoo. Nissanilla ajoi jo Ramin isoisäkin. –Pappamme Datsun Cherry oli myös siskoni ensiauto, hän kertoo. Volvolla pitkät matkat Ramin ykkösauto on Volvo S80 vuosimallia 2003, vapaasti hengittävällä 2.4-litraisella bensamoottorilla. Tähän mennessä Volvon matkamittariin on kertynyt n. 270 000 km. Ostohetkellä huhtikuussa 2020 mittarilukema oli noin 220 000 km. Autosta Hietikko maksoi noin 4000 euroa. Kun kumpikin auto on edelleen hyvässä kunnossa, ne tarjoavat paitsi edullista, myös nautittavaa kyytiä. –Mutkateillä tuo Nissanin Multilink-jousitus on vertaansa vailla, Hietikko kehuu. Isolla Volvolla Hietikko ajaa pidemmät matkat. Hän opiskelee insinööriksi Turussa ja ajaa Volvollaan syksystä kevääseen useita kertoja Huittista Turkuun. Edestakaista matkaa kertyy noin 200 kilometriä. –Volvo on vuodesta 2005 lähtien mennyt niin edellisen omistajan kuin minunkin aikanani katsastuksesta läpi joka kerta ensimmäisellä näyttämisellä. Kun malttaa pitää moottoriteilläkin vauhdin hiukan alla 100 km/h, Volvon kulutus jää yllättävän pieneksi, n. 6.7 litraan 100 kilometrillä. Sellaiset olivat lukemat esimerkiksi käydessäni VolRAMI LUOTTAA VANHAAN PRIMERAAN JA VOLVOON LUKIJAN AUTO! LUKIJAN AUTO -PALSTA HALUATKO SINÄKIN KERTOA OMASTA AUTOSTASI! Laita meille siitä viestiä tai soita: mika.salomaa@kaasujalka.fi 0400 777 797 Kesällä 2021 Rami Hietikko teki Volvo S80 -autollaan avopuolison kanssa reissun Norjaan, paikka oli Lyngen. –Tuolla reissulla saatiin ne 6,7-6.8l/100km kulutukset. Auto ostettu huhtikuussa 2020, mittariin tullut 3 vuodessa n.50 000 km, Rami kertoo. Rami Hietikko ja Nissan Nissan Primera GX Plus vuosimallia 1999. Kuvan otti elokuussa 2023 Oswald Manner. Metallinhohtoinen Volvo S80 vuosimallia 2003 on edelleen jylhä näky, kun autoa on pidetty huolella. volla Lapissa, Hietikko kertoo. Volvo S80 -malleja Hietikolla on ollut aiemminkin kaksi kappaletta. –Suurin pettymys oli uudempi Ford-alustainen S80 vuosimallia 2007, josta maksoin 11 000 euroa. Sen myinkin aika pian pois, kun jäin vähäksi aikaa työttömäksikin, Hietikko kertoo. Ylläpito halpaa Insinööriopinnoistaan huolimatta Rami ei ole excel-miehiä, joten huipputarkkaa kirjanpitoa hän ei ole Volvonsa ja Primeransa huoltoja korjauskustannuksista pitänyt. – Suodattimet vaihdan itse. Öljynvaihdon ja muut huollot tekee tuttu paja sopuhintaan, kun osat haen itse. Kun tekee paljon itse, olen varmaan käyttänyt Primeran huoltoihin 700–800 euroa 10 vuoden aikana, Rami kertoo. Primeran ylläpitäminen on halpaa, koska jokseenkin jokainen paja Suomessa pystyy sen korjaamaan. –Normaalien kuluvien osien ja perushuoltojen lisäksi en ole joutunut ostamaan siihen 10 vuoden aikana kuin laturin. Laturi petti Porin ja Huittisten puolivälissä. Kaikki ABS-valot sun muut sammuivat, mutta sain pidettyä auton käynnissä 100 kilometriä korjaamon pihaan asti, Rami sanoo. Myös uudet lokasuojat Rami on ostanut Primeran etupäähän. –Itse lokasuoja maksoivat 50€/kpl. Työt teki automaalariksi opiskeleva kaverini ja kokonaiskustannus katteineen ja töineen taisi olla 180 €. Lokasuojien ruostuminen puhki on Nissanin tyyppivika. Volvon oikuttelevan kaasuläppäkotelonkin Rami korjasi itse. –Vikavalo sammui, kun putsasin kotelon Brake Cleaner – jarrunpuhdistusspraylla. Uuden osan hankkiminen olisi maksanut noin 1000 euroa. Jakohihnahuollot olen tehnyt kaksi kertaa, vesipumppuineen kustannus on ollut 400 € / kerta. Jakohihnan ja öljynvaihdon kustannukset ovat jääneet alle parin tuhannen euron. Hietikon kaverit ovat ihmetelleet hänen Volvo-fanitustaan: Volvon imago kun on heidän mielestään hieman tylsä. –Saksalaisella premiumautolla ajaminen olisi varmasti tullut kalliimmaksi. Minua ei Volvon vanhahtava imago haittaa ollenkaan, Volvo on edullinen ja ihan liian aliarvostettu merkki. Lisäksi se on vakaa ja turvallinen ajettava. Lumimyrskyssä ja sateellakaan Volvossa ei ole tullut turvatonta oloa. Arvostan autossa äänettömyyttä ehkä liikaakin, mutta hiljaista kyytiä Volvo totisesti tarjoaa. Olen vielä itse parantanut oman Volvoni hiljaisuutta lisäeristyksellä, Hieikko kehuu. Nissan mutkateillä kotonaan Hietikkoa voisi positiivisessa mielessä kuvailla ”vanhan liiton” automieheksi. Volvon äänettömyyttä selittävät pitkälti myös kapeampi rengasprofiili. –Toki matalaprofiilirenkaat ovat näyttävät, mutta itselläni äänettömyys menee näyttävyyden edelle, hän sanoo. Hietikon vaimo ei kuulemma ole Nissanin pitämistä ihan samaa mieltä kuin hän itse. –Vaimo kutsuu Nissanin ylläpitämistä vanhan auton tekohengittämiseksi. Itse taas olen sitä mieltä, että vanhan auton pitäminen iskussa on melkeinpä ympäristöteko. Rami ei usko koskaan ostavansa 10 vuotta uudempaa autoa. –Ihan uutta isoa Bemaria talous ei kestä, ja tavallisesta uudesta keskikokoisestakaan autosta en saa läheskään samaa fiilistä kuin Volvosta. Primerastani taas tiedän, että se toimii vielä 10 vuoden päästäkin, jos vain huollan sitä säännöllisesti. Jostain uudesta autosta en voi saada samoja takeita. Vanhat autot on aikoinaan myös valmistettu tilauksesta ostajalleen. Uudet autot taas tarjoillaan ostajille valmiina erilaisilla varustepaketeilla. Rami Hietikon kaveri pesi punaiseksi maalatun Nissan Primeran konehuoneen ja maalasi myös venttiilikopan punaiseksi. – Auton tehot eivät yleistä harhaluuloa vasten nousseet. Ainoa ”tuning” mitä Nissaniin on tehty, Rami kertoo. Nissanin ohjaamo Volvon ohjaamo Primera ja Volvo ovat Hietikon mielestä molemmat perustekniikaltaan hyviä, mutta luonteeltaan erilaisia autoja. –Volvossa on enemmän extraa ja Primera taas on simppelin tekniikkansa puolesta niin perusauto kuin vain olla voi: siinä on lähestulkoon vain ABS-jarrut ja lämmityslaite. Hansikaslokeron valoakaan siitä ei löydy. Volvo on pitkien matkojen auto, kun taas Multilink-alustainen Primera on kuin luotu mutkateille, sanoo YouTubessa Retropojat -ohjelmaansa pyörittävä Rami.
KAASUJALKA 9/2023 9 Otsikon voi tietysti käsittää kaksimielisesti, kun ei lähdetä vanhalla ja 200-hevosvoimaisella Audi A4 Quattrolla edes talviliukkaille. No, makoisa peli se on kesän kuumalla asfaltillakin. TEKSTI _ Urmas Hurmalainen KUVAT _ Mika Salomaa N eliveto tietysti pääsee oikeuksiinsa vasta talven liukkailla. Oikein piti miettiä, mitäpä mukamas vitsikästä keksisi, kun päätoimittajan kanssa koeajettiin kesähelteillä vanha Audi A4 2.0 T FSI 147 kW Quattro tiptronicautomaatti. Auto oli vuosimallia 2005. Mittarilukemakin oli kunnioitettavat 311 000 kilometriä. Neliveto pääsee tietysti oikeuksiinsa vasta talven liukkailla. Niinpä kesäkeleillä piti miettiä, missä oloissa Quattro pääsisi näyttämään kyntensä helteisenä kesäpäivänä ja kuumalla asfaltilla. No tietysti huono makuni keksi aasinsillan sanontaan ”päästä liukkaille”. Härskin kuuloiselle sanonnalle kysellään selityksiä erilaisilla keskustelupalstoillakin. Virallisempi AUDI A4 2.0 T FSI 147 KW QUATTRO TIPTRONIC-AUTOM. VM. 2005 MITTARILUKEMA: 311 000 km MOOTTORI: R4, 1984 cm3, turbo, suorasuihkutus POLTTOAINE: bensa VAIHTEISTO: 6-lovinen Tiptronicautomaatti TEHOT: 200 hv VETOTAPA: neliveto VÄÄNTÖ: 280 Nm4 YHDISTETTY KULUTUS: 9.4 l/100km CO2-PÄÄSTÖT: 226 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,7 s HUIPPUNOPEUS: 235 km/h MITAT: pituus 4586 mm, leveys 1772 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2648 mm TAVARATILA 460 L MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 4850 € ! TEKNIIKKAA vastaus löytyy seksuaalista hyvinvointia Suomessa edistävän Sexpo-säätiön kotisivuilta. Joku on siellä kysellyt selitystä ”päästä jälkiliukkaille” -sanonnalle. Itse kainona miehenä en tohdi edes tuota Sexpo-säätiön ihan virallista selitystä sellaisenaan toistaa. Sanotaan nyt kainosti niin, että se tarkoittaa puhekielessä sukupuoliyhdynnän jälkeistä liukkautta. Vaivaton ajettava Ehkä tästä päästään ratkiriemukkaasti ja aasinsillan kautta itse asiaan, eli vanhan Audi A4 Quattro -nelivedon koeajoon. Eipä sitä helteisenä kesäpäivänä ajettu edes ”jälkiliukkailla”, vaan ihan rutikuivalla asfaltilla. Voitaisiinko autoilukielessä puhua kesäaikaan ”jälkiliukkaista”, kun ajellaan märällä asfaltilla sateen jälkeen? Audin pakoputki römpötti miehekkäästi. En tiedä, oliko mehevä soundi osa auton luontaista äänimaailmaa, vai vuotiko pakoputki. Ensimmäisen mielikuva Petikon Vaihtoautomaan pihasta lähtiessä oli ajamisen vaivattomuus. Jousitus tuntui kuitenkin aavistuksen epämukavalta. Töyssyt tuntuvat terävinä taajamavauhdeissa. 6-lovisesta tiptronic -automaattilaatikosta voi valita Dtai Sasennon. Liikkeelle vanhakin Audi rysähtää kuin ohjus, mutta jollain tavalla vaihteisto tuntuu vähän hiomattomalta. Sporttinen S-asento on kotonaan epäilemättä enemmän Saksan autobahneilla kuin Suomen valtateillä. D-asentokin kuitenkin paljastaa, että moottorissa riittää puhtia: hiljaisessakin ajossa kierrokset putoavat alle 2000:n. Reippaan 280 Newtonin väännön ansiosta polttoaineen kulutuskin pysyy uskoakseni kohtuullisena. Tarkka ohjaus Parhaita puolia on edelleen tarkka ohjaus. Tämä tekee ajamisesta vaivattoman tuntuista. Meno valtateillä on vakaata ja pienen kääntöympyrän ansiosta A4 Quattro on kätevä käsiteltävä kaupunkiajossa. Jo silloin 18 vuotta sitten minuun teki vaikutuksen alas asti vedetty jäähdyttimen säleikkö. Se antoi hillitymmän näköiseen edeltäjään verrattuna A4:lle ärjymmän ilmeen. Ja ärjyhän uudistunut A4 2.0 T S FSI silloisessa automaailmassa olikin. 2-litraisesta ja nelisylinterisestä ÄIJÄ AUTO PÄÄSISIPÄ ”LIUKKAILLE” Audi A4 bensaturbosta irtosi 200 hevosvoimaa ja vääntöä 280 Newtonia. Quattro-nelivetojärjestelmä on jatkuvatoiminen, uskon, että liukkailla ia vaikeissa äärioloissa tästä on tänäkin päivänä iso hyöty. Vakiovarusteilla koeajoauton hinta on ollut uutena noin 50 000 euroa. Nyt sama voimanpesä lähtee 311 000 kilometreillä 4850 eurolla. Kuntotestejä emme tee, mutta auto tuntui olevan tekniikaltaan kunnossa. Nautittavaa kyytiä se tarjoaa edelleen varsinkin hyvillä asfalteilla ja maantieajossa.
10 KAASUJALKA 9/2023 Vaihtoautomarkkinoilla on jo 20 000 – 25 000 euron hintaluokassakin runsaasti tarjontaa vähän ajetuista sähköautoista. Joillekin niistäkin luvataan jopa lähes 400 kilometrin toimintasädettä. V ielä jokin aika sitten vaihtoautoliikkeissä oli tarjolla vain vanhoja Nissan Leafeja ja Renault Zoeta, joissa oli pienet 22-24 kWh:n kapasiteetin akut ja toimintamatkaa optimistisillaankin oli valmistajien ilmoitusten mukaan 160200 km. Tänä päivänä 20-25 000 euron hintaluokassa saa jo vähän käytetyn Zoen, jonka 50 kWh:n akkukapasiteetti riittää valmistajan mukaan parhaimmillaan jopa 395 kilometrin toimintamatkaan. Samassa hintaluokassa on tarjolla myös 50 kWh:n akkukapasiteetin Peugeot e-208 ja Opel Corsa-e -Corsa –malleja, joille niinikään kerrotaan täydessä latauksessa toiveikkaimmillaan yli 300 kilometrin toimintasäteitä. Todellinen toimintamatka riippuu kuitenkin niin ajonopeudesta kuin sääolosuhteistakin. Ehkä juuri tämän takia moni myyjä jättääkin ilmoittamatta toimintamatkan myynti-ilmoituksessa. Nämä autot ovat houkuttelevan tuoreita ja vähän ajettuja. Moni auton vaihtamista tässä hintaluokassa miettivä saattaakin pähkäillä, pitäisikö ostaa tilavampi ja vähän ajettu polttomoottoriauto, vai siirtyisikö nyt jo pieneen ja vähän ajettuun sähköautoon. Kakkosautoiksi Pääsääntöisesti kuluttajat ovat kuitenkin tietoisia näiden pikkuautojen rajoitteista, vaikka myynti-ilmoituksessa toimintasäteeksi kerrottaisiinkin useita satoja kilometrejä. Siksi ne sittenkin äärimmäisen harvoin ovat vaihtoehtoja perusperheen ykkösautoksi. –Nämä pienet sähköautot kiinnostavat edelleen ensisijaisesti perheen kakkoautoina. Raavaaseen perusajoon niistä ei kuitenkaan ole kasvaneesta akkukapasiteetista huolimatta. Asiakkaat ovat hyvin perillä eri autojen toimintamatkoista. Valinta on tehty jo etukäteen, eikä sähköautoa ostamaan tulevalle tilavampikaan polttomoottoriauto ole vaihtoehto, sanoo J. Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen. Pienen sähköauton ainoaksi autokseen ostava on edelleen pääsääntöisesti keskusta-asuja, joka tarvitsee autoa lähinnä kauppareissuille ja nurkka-ajoon. –Silloin ei ole niin väliä, vaikka toimintasäde jäisikin 150 kilometriin. Pienen sähköauton ostaja ei myöskään ole enää samalla tavalla merkkiuskollinen kuin on ehkä ollut perinteistä polttomoottoriautoa uudempaan samanlaiseen vaihtava. Jos aikoinaan pienen kylän kansakoulunopettajalle ainoa oikea automerkki olikin Toyota, niin pienen sähköauton ostaja välittää vähemmän, onko auto Peugeot vai Nissan. –Ehkä noin 20 000 euron hintaluokassa pienet Volkswagen Up– ja Seat Mi -mallit houkuttelevat yleisyytensä takia hiukan enemmän, mutta kyllä toimintasäde kiinnostaa merkkiä ja myös matkamittarilukemaa enemmän, Hiltunen sanoo. VAIHTURI VERTAILU TEKSTI_Timo Kiiski Tämän Renault Zoe Z.E. 50 R135 Zen 136 hv:n akkukapasiteetti riittää ilmoituksen mukaan optimistisillaan jopa 383 kilometrin matkaan. Kuvan Zoe on vuosimallia 2020 ja sillä on ajettu vasta 27 000 kilometriä. Autolle.com Raisiossa pyytää tästä Zoesta 20 490 €. PIENET SÄHKÖAUTOT 20 000 – 25 000 € Vuonna 2013 tuotantoon tullut BMW i3 oli heti Nissan Leafin jälkeen ensimmäisiä sarjavalmisteisia sähköautoja. Nettiauto.comissa niitä oli käytettyinä tarjolla peräti 91 kappaletta 21. elokuuta. Kuvan BMW i3 94Ah REX on vuosimallia 2017 ja varustettu suuremmalla 94 ampeeritunnin akkukapasiteetilla. Mittarilukema on vasta 60 000 €. Sähköiseksi kantamaksi myynti-ilmoituksessa kerrotaan 225 km. Kamux Rovaniemen hintapyyntö kuvan sähkö-Bemarista on 21 880 €. Tälle Fiat 500E:lle luvataan toimintamatkaa vain n. 150 km. Kuvan auto on vuosimallia 2016 ja mittarilukema on vain 20 200 km. Sähkö-Fiat on myynnissä BayernCarissa Seinäjoella hintapyynnöllä 21 700 €. Kuvan Peugeot e-208 50 kWh 136 Alluren toimintamatkaksi myynti-ilmoituksessa kerrotaan 340 km. Secto Autot Vantaalla pyytää 22 490 € tästä 79 000 km ajetusta sähkö-Peugeotista vuosimallia 2021. Opel Corsa-e Edition 136 50kwh on näyttävä sähkö-Corsa, jolla parhaimmillaan voi taittaa täydessä latauksessa jopa 337 km. Kuvan sähkö-Corsa vuosimallia 2021 on vain 29 000 km ajettu ja Novoset Oy Lempäälässä pyytää siitä 22 999 €. Skoda Citigo 36,8 kWh:n sähköinen kantama riittää 258 kilometrin matkalle optimioloissa. Kuvan auto on vuosimallia 2021 ja mittarilukema vain 7000 km. Hedin Automotiven hintapyyntö Helsingin Herttoniemessä on 23 500 €.
KAASUJALKA 9/2023 11 Pälkäneen Luopioisissa toimiva Kolari-Special on voimansiirron ja vikadiagnostiikan asiantuntijakorjaamo sekä varaosakauppa. K olari-Special on erikoistunut vaihdelaatikoiden kunnostamiseen ja vaihteisto-ongelmiin. –Annamme vaihteistolle uuden elämän ja jatkamme auton elinkaarta. Jos vaihdelaatikko ääntää tai vaihteet toimivat huonosti, korjaus varhaisessa vaiheessa kannattaa, sanoo yrittäjä Antti Sjöstedt. Sjöstedtin asiantuntemus autojen vaihdelaatikoista juontaa jopa vuoteen 1983. Silloin hän perusti oman autokorjaamon Tampereelle. Yritys täytti siis helmikuussa jo 40 vuotta. Pälkäneen Luopioisissa Kolari-Special aloitti keväällä 1995, Luopioisissa autokorjaamoyrittäjänä oli toiminut Sjöstedtin isäkin. Sjöstedtin yrittäjäkumppanina KolariSpecialissa on oma puoliso Sari Päätalo. Pariskunnan lisäksi korjaamo työllistää kahdeksan autotekniikan ammattilaista. –Panostamme vahvasti vikadiagnostiikkaan ja laitteisiin, koska jokainen dsgja automaattivaihteisto vaatii mallikohtaisen ohjelmiston ja sopeutuksen toimiakseen oikein. Teemme dsgvaihteiston ja mekatroniikan vianhakua, huoltoa, korjausta ja ohjelmointia Audi-, Seat-, Skodaja Volkswagen – merkkeihin, Sjöstedt sanoo. Kuljetuspalvelu on tärkeä osa Kolari Specialin asiakaspalvelua. –Osaavien ja luotettavien yhteistyökumppanien merkitys korostuu, kun autoja tuodaan korjaamolle eri puolelta Suomea. Joustavuus ja kustannustehokkuus ovat myös asiakkaalle tärkeitä, kun autolla ei enää lisävaurioiden takia kannata ajaa, yrityksen hallinnollisesta puolesta ja markkinoinnista vastaava Sari Päätalo sanoo. Erittäin pieni hiilijalanjälki Kolari-Specialin verkkokaupan kierrätysosien hiilijalanjälki on erittäin pieni Korjaaminen käytetyllä osalla aiheuttaa 75 % ja kunnostetulla osalla jopa 83% pienemmän hiilijalanjäljen kuin uuden osan käyttäminen (Svenska miljöinstitutet 2020). –Käyttökelpoisten purkuosien kierrättäminen säästää luontoa ja edesauttaa kestävää kehitystä. Ympäristöystävällinen kiertotalous on kaikkien etu. Asiakkaat saavat käyttöön laadukkaita alkuperäisiä käytettyjä varaosia suomalaisesta verkkokaupasta, joka työllistää Suomessa, Päätalo sanoo. Kolari-Special tukee Sydän-Hämeen alueen toimijoita, jotka järjestävät toimintaa lapsille ja nuorille. –Olemme tukeneet Pälkäneen nuorten vesiensuojelulähettilästoimintaa ja yrittäjyyskasvatusta. Pälkäneen LujaLukko lentopallojoukkueen kanssa on ollut kumppanuussopimus jo useamman vuoden ajan. Pälkäne -kuntoportaiden porrassponsorina haluamme olla mukana tekemässä Pälkäneestä entistä parempaa ja elinvoimaisempaa paikkaa elää, asua ja yrittää. Vaikka Kolari-Special elää vahvasti mukana Pälkäneen muussa arjessa ja juhlassa, sen asiakaskunta ei tunne kuntien eikä valtioidenkaan rajoja. Yhteistyökumppaneiden verkosto on laaja niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. -Asiakkaita meillä on ympäri Suomen ja kuljetuspalvelu kuljettaa autoja tänne ihan joka puolelta maata, Ahvenanmaalta Rovaniemelle. Ja varaosakauppa on myös verkkokauppa, josta olemme myyneet tavaraa muuallekin Eurooppaan, Päätalo sanoo. Osaajille töitä Kolari-Specialin autotekniikan asiantuntijat ovat syystä ylpeitä osaamisestaan. Lisääkin heitä palkataan, jos vain löytyy hyviä tekijöitä. Parhaillaankin on työpaikat avoinna huoltoneuvojalle ja varaosamyyjälle. –Nykyaikaiset työskentelytilat ja työvälineet sekä säännöllinen päivätyö lisäävät työhyvinvointia. Lisäksi tarjoamme vakituisille työntekijöille kattavan terveysvakuutuksen. Kolari-Special on oman alueensa ainoa vaihteistoihin erikoistuneista autokorjaamoista. -Suomessa on yleensäkin vähän vaihteistoihin ja voimansiirtopuoleen erikoistuneita korjaamoja, Sjöstedt sanoo. Sjöstedt korostaa, että huoltoa kaipaavat kaikenlaiset vaihdelaatikot manuaalista automaattiin. –Vaikka monen automerkin valmistaja sanoo, ettei vaihdelaatikon öljyjä tarvitse koskaan vaihtaa, niin me suosittelemme tekemään sen säännöllisesti. Huolto ja öljynvaihto antaa lisää ikää mille tahansa vaihteistolle, Sjöstedt painottaa. VAIHTEISTOJEN ERIKOISOSAAJA LÖYTYY LUOPIOISISTA TEKSTI_Timo Kiiski KUVAT_Sari Päätalo / Kolari Special Nissan Qashqai CVT automaatti kunnostetun vaihteiston asennus. OSAAJAT PALVELUKSESSASI AUTOKORJAAMO ALA-KÖNNI Audi, Volvo, BMW, MB Mestarintie 10, 41310 Leppävesi Puh. 050 555 5661 STARCRUISE OY Volvo Valotie 3, 43100 Saarijärvi Puh. 040 150 2010 JYVÄSAUTO OY Audi, BMW, MB Säkkitie 9, 40320 Jyväskylä Puh. 014 283 873 TM-AUTOPALVELU OY Audi, Volvo, BMW, MB Säkkitie 4, 40320 Jyväskylä Puh. 040 064 7459 JYVÄSKYLÄN AUTOHUOLTO Audi, Volvo, BMW, MB Sorastajantie 4, 40320 Jyväskylä Puh. 040 7096 160 YLÄMAAN AUTO OY Audi, Volvo, BMW, MB Ahjokatu 26, 40320 Jyväskylä Puh. 040 480 7112 PM AUTOHUOLTO OY Audi, Volvo, BMW, MB Vasaratie 2, 19650 Joutsa Puh. 040 088 3377 MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. KATSO LÄHIN KORJAAMOSI: WWW.KL-SERVICEPARTNER.FI
12 KAASUJALKA 9/2023 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
KAASUJALKA 9/2023 13 KUUKAUDEN KÄYTETTY TYÖPÄÄLLIKÖN ÄRHÄKÄMPI PASSAT Voisin kuvitella, että 181 000 km ajetun dieselPassatin nelivedolla ja R-line -varustelulla ostaa esimerkiksi työmaita kiertävä rakennusmestari tai työpäällikkö. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa N elivetoinen Passat R-Line Executive 2-litraisella ja 190-hevosvoimaisella turbodieselmoottorilla näyttää Passatin perusfarmaria ylellisemmältä ja onhan se 40 hevosvoimaa tehokkaampikin. Perusajossa kun dieselmoottorinen R-Line on sittenkin jokseenkin kuin mikä tahansa samanikäinen dieselPassat. Todellinen hyöty tulee vasta, kun pääsee vetämään asuntovaunua tai venettä trailerilla: vääntöä kun on todella jyhkeät 400 Nm. Ei vielä ihan luksusta Passat ei juuri revittele, ehkä tämä myös pitkälti selittää sen suosiota. R-Linen lisävarusteet kyllä nostavat ilmettä arvokkaammaksi, mutta ihan luksusluokkaan ei Passat nouse niilläkään: sitä sarjaahan hallitsee VV-konsernin Audi. Ajossa R-Line ei yllätä. Iso auto liikkuu jokseenkin eleettömästi, kuskin toiveisiin odotetulla tavalla vastaten. Sen sijaan suurempi yllätys oli se, että kaupungissakin se on isoksi autoksi näppärästi pyöriteltävä. Ikävä yllätys oli rengasmelu, joka varsinkin Kehä III -tien karkeilla pinnoilla kuulosti välillä melkein jyrinältä. Vaan sama vaivahan se on nykyisin vähän kaikissa autoissa, kun alla on matalat ja leveät renkaat. Koeajoauto tuntui lähes 200 000 km ajettunakin tekniikkansa puolesta olevan iskussa. Vain ilmastointi ei puhaltanut helteisenä perjantaina riittävän raitista ilmaa, tämä vaiva varmaan hoituu huoltamalla. Kyllä tämän Passatin joku rakennustyömaita kiertävä valvova rakennusmestari Harjakainen ostaa. Totuushan on, että uutena maltaita maksaneiden extravarusteiden lisäarvo kuihtuu usein vaihtoautoliikkeessä lähes olemattomiin. Passat R-Line kohdalla näyttää kuitenkin olevan toisin. Nettiauto.comissa oli 21. elokuuta tarjolla 40 vuosimallin 2016 farmari-Passatia dieselmoottorilla, niistä nelivetoisia oli 23. Lähimpänä koeajoautoa niistä oli varmaankin 194 000 km ajettu Volkswagen Passat Variant Highline 2,0 TDI 190 hv 4MOTION DSG. Hintapyyntö oli 14 950 €, siis lähes 7000 euroa vähemmän. Täytyy kuitenkin myöntää, että ainakin kuvien perusteella se näytti selvästi vaatimattomammalta kuin koeajettu R-Line. Perus-Passatia kiinnostavampi Paikallisjohtaja Marko Hiltunen J. Rinta-Joupin Raision liikkeestä vahvistaa, että moni on valmis VOLKSWAGEN PASSAT R-LINE EXECUTIVE 2,0 TDI 190HV BMT 4MOTION DSG VM. 2016 MITTARILUKEMA: 180 000 km MOOTTORI: R4, 1968 cm3, turbo POLTTOAINE: diesel TEHO: 190 hv/140 kW VÄÄNTÖ: 400 Nm VAIHTEISTO: DSG-automaatti VETOTAPA: neliveto KESKIKULUTUS: 5.1 l/100km CO2-PÄÄSTÖT: 135 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h HUIPPUNOPEUS: 228 km/h MITAT: pituus 4770 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2791 mm TAVARATILA 650 – 1780 L MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 21 900 € ! TEKNIIKKAA maksamaan R-Linen näyttävistä lisävarusteita extraa, vaikka tarjolla olisi iältään, ajomäärältään, tekniikaltaan ja tehoiltaan vastaava, mutta vaatimattomammin varusteltu Passat. –R-Linessa saa kuitenkin perus-Passatiin verrattuna jotain spesiaalia ja siitä porukka on valmis myös maksamaan, Hiltunen sanoo. Vaikka R-Line -varustelu lisätehoineen tuokin Passatiin räyhäkkyyttä, se silti pysyy perusperheelliselle riittävän tavallisena. –R-Line -varustelutaso lisätehoineen kasvattaa muutenkin suositun Passatin ostajakuntaa. Alle 200 000 km ajettu Passat R-Line -varustuksella on vielä ihan hyvää myytävää. Toisin kuin moni kalliimpi merkki, Volkswagen pysyy lisävarusteltuna ja tehokkaammalla moottorillakin suuren yleisön mielissä perusvarmatoimisena autona. R-line onkin sopiva yhdistelmä kansanautoa ja pientä luksusta. Passat kuuluu ylemmän keskiluokan autoihin, joka kilpailee mm. Ford Mondeon ja Opel Insignian kanssa. –Perusmalleja tehokkaammat ja ylellisemmin varustellut ja Opel Insignian OPC-mallit ja Ford Mondeon ST-mallitkin ovat Passat R-Linen tavoin hyvää myytävää. Ehkä Passat R-Line kuitenkin on suuren yleisön silmissä niitä hiukan lähempänä Audia ja BMW:tä, Hiltunen sanoo. Volkswagen Passat KATSO VIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
14 KAASUJALKA 9/2023 OSTETAAN AUTOJA MOPOT • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakoketjun vaihdot Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Varaosien verkkokauppa palvelee 24/7 (03) 5356 100 I www.kolari-special.fi KATSASTUSASEMIA Luotettavaa varaosakauppaa. Ostamme kolarija epäkuntoiset autot. Romuautojen virallinen vastaanottopiste. Lehtikatu 10, 33340 TAMPERE Puh. 03-3433 837 www.osamyyntimattila.? VARAOSIA TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! MYY MYY AUTOSI MEILLE! AUTOSI MEILLE! Myös noutopalvelu! 0400 474 674 0400 474 674 Petri Harinen Petri Harinen autoplaneetta.fi Linnatie 7, Mäntsälä ? autoplaneetta@gmail.com HUUTAVA PULA 1 000-30 000€ AUTOISTA, MYÖS PAKUT JA MP:T Tarjoa, soita! Tarjoa, soita! Access Motors 800 ccm Traktori malli 60kmh Rekisteröity 2 henk. Ohjaustehostin Vinssi ja vetokoukku vakiona Alumiinivanteet Kaasu iskunvaimentimet Tehokas ja taloudellinen HEINOLA Pohjanmäentie 7 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 ERIKOISTARJOUS! ERIKOISTARJOUS! 8.490€ 8.490€ westmac.fi Nyt 500ccm hinnalla 800ccm VOIMAA! AUTOKIERRÄTYS Seuraava lehti ilmestyy 5.10. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com OTA HETI YHTEYTTÄ! Mika Salomaa, 0400 777 797 mika.salomaa@kaasujalka.fi MAINOS TÄHÄN? !!
KAASUJALKA 9/2023 15 17. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO A) SAAB 9-3 B) VOLVO 850 C) NISSAN LEAF D) VOLKSWAGEN PASSAT MIKÄ AUTO ON KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ? VASTAA, RATKO JA VOITA NEEDIT ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Needit pysäköintikiekon ja 5 Urmas Hurmalaisen pokkaria. Vastausaikaa on 19.10.2023 saakka. Vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi Kesän tuplanumeron kilpailuun oikein vastanneiden kesken arvoimme 5 Turtle Waxin tuotesettiä. Onnelliset voittajat ovat: Ulla Kotasalmi Orivedeltä, Ahti Ritala Sastamalasta, Nanna Tuomainen Pirkkalasta, Sauli Timoharju Koitista ja Tarja Ponkilainen Hammaslahdesta. Paljon onnea! VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 9/2023 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Leading supplier from Denmark
ID.3 kampanjaetu jopa 2 500 € ID.4 kampanjaetu jopa 5 800 € ID.5 kampanjaetu jopa 7 800 € w w Kampanjaetusi jopa 7 800 € Totta se on. Täyssähköiset Volkswagenit nyt yllättävän edullisesti. Ja heti ajoon. Esim. ID.3 Pro Business Max 150 kW, akku 58 kWh / 204 hv, hinta esim: 52 705 € CO?-päästöllä g/km. ID.3-malliston yhd. EU-kulutus 15,3–15,6 kWh/100 km, CO?-päästöt g/ km. Suositusvähittäishinnasto 1.6.2023 (WLTP). Esim ID.4 IGTX Dual Motor 4MOTION Business 195 kW, akku 77 kWh / 265 hv, hinta esim. 54 305 € CO?-päästöllä g/km. ID.4 Business Edition -malliston yhd. EU-kulutus 16,8–17,9 kWh/100 km, CO?-päästöt g/ km. Suositusvähittäishinnasto 14.4.2023 (WLTP). Esim. ID.5 GTX Dual Motor 4MOTION Business 220 Kw, akku 77 kWh / 299 hv, hinta 58 175 € CO?-päästöllä g/km. ID.5 Business Edition -malliston yhd. EU-kulutus 16,5–17,4 kWh/100 km, CO?-päästöt g/ km. Suositusvähittäishinnasto 14.4.2023 (WLTP). Hinnat sisltävät toimituskulut 600 €. Kuvien autot erikoisvarustein. Kampanjat voimassa 30.9.2023 asti ja vain uusiin asiakastilauksiin alkaen 24.8.2023. Autojen luovutukset ja rekisteröinti 31.10.2023 mennessä. Rajoitettu erä maassa olevia autoja. Volkswagenin Suomen maahantuoja on K Auto Oy. Aholaidantie 2, Jyväskylä, Volkswagen-myynti 0207 751 540 ma-pe 8.30–17, la 10–14, www.jklauto.fi Puhelun hinta 0207-alkuisiin yritysnumeroihimme lankapuhelimesta 8,35 snt/puhelu + 6,91 snt/min ja matkapuhelimesta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis.alv. 24 %). Heikki Pesonen 040 8611 547 Juhani Laukkanen 0400 647 849 Eetu Raivio 044 7420 810 Vesa Raivio 0500 480 666