KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ BMW X1 I HINTAVERTAILUSSA KÄYTETYT DIESELIT Koeajossa ALFA ROMEO TOYOTA PROACE MAZDA CX-80 Koeajossa mm. OSTA MAINOS TÄSTÄ 0400 777 797 mika.salomaa@kaasujalka.fi Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Kymenlaakson painos 4/2025 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 westmac.fi/nettivuokraus westmac.fi/nettivuokraus HEINOLA Mustanportinkatu 19 LAHTI Mestarinkatu 16 KOUVOLA Kaupinkatu 12 HENKILÖAUTOT alk. 30€/vrk PAKETTIAUTOT alk. 40€/vrk TILA-AUTOT alk. 60€/vrk KOPPIAUTOT alk. 100€/vrk KUORMA-AUTOT alk. 150€/vrk HINAUSAUTOT alk. 150€/vrk PERÄVAUNUT alk. 20€/vrk AUTOTRAILERIT alk. 50€/vrk 0400 124 262 0400 124 262 SEURAAVA NUMERO ILMESTYY 2.5.2025 Autolasien nro 1. Suomessa Autolasien korjaukset ja vaihdot Kouvolan Autolasi Oy Kaupinkatu 12, 45130 KOUVOLA +358 40 5458 139 www.kouvolanautolasi.fi Olemme kaikkien vakuutusyhtiöiden valtuuttama korjaamokumppani Kouvolan Autolasi
2 KAASUJALKA 4/2025 Kylteillä aika heikko teho Jyväskylän pyöräilijöidenkin keskuudessa. Kuvan nappasi Keijo Sulonen KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Olet helposti innostuva, joten vauhtia ja vaihtelua riittää vaikka muille jakaa. Tämä voi johtaa autoasioissa myös hölmöihin ratkaisuihin. Ole tarkkana! HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Paljon kiinnostavaa tapahtuu nyt automaailmassa. Ehkä työpaikalla kollegasi uusi auto herättää sinussa pientä kateuttakin. Kadehtimisen sijasta suositeltavampaa on seurata itsekin perässä. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Tapaat mukavia ihmisiä ja seuraelämäsi on vilkasta. Keskity niihin, sillä tähdet eivät ole sinulle nyt suosiollisia rahaan tai auton vaihtamiseen liittyvissä ratkaisuissa. RAPU 22.6 – 22.7. Alat ehkä kyseenalaistaa aiemmin tekemiäsi ratkaisuja tai nykyisessä elämässäsi olevia asioita. Erityisesti tämä liittyy autoosi, jonka vikavalot syttyvät yhtä mittaa. LEIJONA 23.7 – 23.8. Sinulla on onnea hankkeissasi, ja saatat saada tutusta autoliikkeestä yllättävän tarjouksen. Avoimuus kannattaa, mutta liika sinisilmäisyys voi kostautua. NEITSYT 24.8 – 22.9. Hoida tärkeimmät asiat pois alta ja siirrä muut tuonnemmaksi. Ilmastointihuolto autolle kannattaa teettää ajoissa. VAAKA 23.9 – 22.10. Autoasenteesi kaipaa pientä ravistelua. Luota muiden sijaan itseesi tärkeissä päätöksissä. Kuka vain ostaa uuden Toyota Corollan, mutta vain tosi rohkea ostaa paljon ajetun Toyota LandCruiserin. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Kannustat muita saavuttamaan haaveitaan mutta laiminlyöt omat toiveesi. Tämä pätee myös auton ostossa. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Jos et tiedä jotakin, ota siitä selvää sen sijaan että yrittäisit peitellä tietämättömyyttäsi. Älä usko kaikkea, mitä somevouhottaja eri automalleista. KAURIS 23.12 – 20.1. Suhtaudut auton kesähuoltoon tavanomaista järkevämmin ja panet nyt rempallaan olevat asiat kuntoon. VESIMIES 21.1.-18.2. Jos olet empinyt jonkin päätöksen edessä, nyt kuva kirkastuu. Tiedät, mitä haluat ja se on uusi ja näyttävä vannesarja autosi uusille kesärenkaille. KALAT 19.2.-20.3. Saatat nyt innostua pitämään parempaa huolta autostasi teetät sen maalipinnalle ehkä keraamisen pinnoituksen. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI HUHTIKUULLE 2025 ! U R M A S H U R M A LA IN EN On se kumma, kun alueja kuntavaalit eivät kansaa tunnu kiinnostavan, ei autoilijaakaan. Autoliiton Helsingin osasto herätteli maaliskuussa kuitenkin autoilijoita julkaisemalla listan asioista, joita yhdistys haluaa korostaa. Vaan ajetaan niillä autoilla muuallakin kuin Helsingissä! A utoliiton Helsingin osaston keskeinen sanoma oli tämä: ”Autojen rooli pääkaupunkiseudun liikenteessä on olennainen. Siksi autojen merkitys on tunnustettava kunnallisessa päätöksenteossa.” Helsingissä tunteita kuumentaa varsinkin pohdinta polttomoottoriautojen käytön kieltämistä kantakaupungin alueella. ”Tällaista päätöstä ei pidä tehdä. Se vaikeuttaisi ihmisten liikkumista, sillä polttomoottoriautoja käytetään yleisesti vielä seuraavat 30 vuotta”, Autoliiton Helsingin osasto jyrähtää. Mahtuu sinne listalle paljon muutakin. Kuten jokaisen oikeus valita liikkumiseensa se tapa, mikä sopii parhaiten kulloiseenkin tilanteeseen. Se tarkoittaa sitä, että henkilöauton on oltava muiden liikennemuotojen rinnalla tasavertainen vaihtoehto. Someraivoa Jyväskylässä Onko nyt niin, että Helsinki on ainoa kaupunki Suomessa, jossa yksityisautoiluun liittyvät suunnitelmat kuumentavat tunteita? Googlasin netistä autoiluaiheita muualta Suomesta. Heikostihan niitä löytyi. Mutta yksi esimerkki löytyi Jyväskylästä. ”Autoille vain yksi kaista, aikasäästö busseille parikymmentä sekuntia – Jyväskylässä repesi someraivo bussikaistoista”, kertoi Yle 5. maaliskuusta. Kaupunki suunnittelee, että kaupungin vilkkaimmalla kadulla, Tourulan väylällä, toinen kaista suuntaansa varataan linja-autoliikenteelle, ja toinen jää henkilöautojen käyttöön. Kaupungin palvelupäällikön mukaan ratkaisun tärkein anti bussimatkan KUNNISSA PÄÄTETÄÄN AUTOILIJANKIN ARJESTA! nopeutuminen huipputunneilla parillakymmenellä sekunnilla. Jyväskylän Facebookin Puskaradiossa bussikaistasuunnitelmat herättivät kunnon rähinän. Ruuhka-aikoina autokaistat ovat kuulemma olleet jo aiemmin tukossa. Ylen jututtama jyväskyläläinen Joona oli ajatuksesta suorastaan tyrmistynyt. Hän ei käytä bussia. ” Kuulostaa todella huonolta. Kauhea ruuhka siitä syntyy henkilöautoille”, Joona sanoi. Niinpä. Kyllä nämä villitykset leviävät vähitellen muihinkin suuriin kaupunkeihin, jos eivät autoilijat pidä puoliaan. Tänä talvena olen joutunut oman Mersun jatkuvien ongelmien takia turvautumaan poikkeuksellisen paljon julkisiin kulkuneuvoihin. Kun ei ole mihinkään kiire, se voi olla ihan hauskaakin tällaiselle voittopuolisesti kotonaan työskentelevälle. Vaan yhtä perkelettä se on Vantaallakin, jos on kiire. Näin vaalien alla kannattaa siis muistaa, että kyllä niissä kunnissa päätetään autoilijoitakin koskevista asioista, esimerkiksi julkisen liikenteen kehittämisestä. Jyväskylän tapaus osoittaa, että aina eivät julkisen liikenteen käyttäjien ja autoilijoiden intressit käy yksiin. Eli kenen joukoissa seisot, autoilija? Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Leading supplier from Denmark Seuraava Kaasujalka ilmestyy 2.5.2025
KAASUJALKA 4/2025 3 « « AMERICAN CAR SHOW AMERICAN CAR SHOW « « MOTORSPORT MOTORSPORT « « DRIFT WORLD DRIFT WORLD « « CUSTOM TRUCK SHOW CUSTOM TRUCK SHOW « « « « TUNING CAR SHOW MOPOTUNING TUNING CAR SHOW MOPOTUNING « « CLASSIC CAR SHOW CLASSIC CAR SHOW « « CAR AUDIO WORLD CAR AUDIO WORLD « « « « NUORI RAKENTAJA NUORI RAKENTAJA « « MC HEAVEN MC HEAVEN « « ELECTRIFIED EXPERIENCE ELECTRIFIED EXPERIENCE « « « « HARRASTEPARKKI HARRASTEPARKKI « « MISS AMERICANA MISS AMERICANA « « AMERICANA SLAM! WRESTLING SHOWCASE AMERICANA SLAM! WRESTLING SHOWCASE « « « « HUIPPUESIINTYJÄT: LYÖMÄTTÖMÄT, AARO630, JAAKKO KULTA, TUULI HUIPPUESIINTYJÄT: LYÖMÄTTÖMÄT, AARO630, JAAKKO KULTA, TUULI « « JA PALJON MUUTA! JA PALJON MUUTA! « « www.rengastalli.fi Asentajankatu 2 B | 45130 Kouvola | 0400 920 678 | info@rengastalli.fi Edullista rengaskauppaa Kouvolassa!
4 KAASUJALKA 4/2025 RENGASVALMISTAJAN LEIVISTÄ RENGASKETJUN POMOKSI 35 vuotta myynnin parissa Nokian Renkailla työskennellyt Marko Mäkelä, 57, vaihtoi elokuussa 2024 pöydän toiselle puolelle, rengaskauppiaiden omistaman RengasCenter -ketjun toimitusjohtajaksi. M äkelän kokemus myyntityöstä rengasvalmistajan palveluksessa on vahva. Vuosina 2007-2023 hän toimi Nokian Renkaiden Suomen myyntijohtajana ja vuosina 2023-2024 hän vastasi Nokian Renkaiden myynnistä Baltiaan ja Islantiin. “Markon aikaisemmasta taustasta johtuen hänellä on erinomainen näkemys ja kokemus toimialasta. Tätä hyödyntäen tarkoituksenamme on hakea Markon johdolla voimakasta kasvua ketjullemme kaikilla sektoreilla seuraavan kahden vuoden aikana.”, totesi RengasCenter Oy:n hallituksen puheen johtaja, vt. toimitusjohtaja Jarmo Nuora Mäkelän nimityksestä kertovassa tiedotteessa. Jäsenyrittäjät tuttuja Nyt Mäkelällä on takanaan jo reilusti yli puoli vuotta ns. pöydän toisella puolella: Nokian Renkailta tuotteita ostavien RengasCenter –kauppiaiden toimitusjohtajana. –Työ on vastannut odotuksiani ja olen edelleen innostunut tehtävästäni, Mäkelä juttelee. Työn vastaanottamista helpotti paljolti se, että RengasCenter-kauppiaat olivat Nokian Renkaiden iso ostaja ja tämän myös Mäkelälle ennestään tuttuja. RengasCenter on Suomen suurin yrittäjävetoinen rengasketju, jolla on 48 yritystä ja kaikkiaan 62 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Viimeisin liike avattiin Lohjalle. Kun Mäkelä aiemmin oli osa isoa konsernia, hänellä on nyt johdettavanaan pieni, neljän hengen organisaatio. –Meidän pienen porukan työnantajia ovat kaikki RengasCenter-ketjun 48 yrittäjää. Ketju edellä mennään ja kaikkien yhteinen tavoite on kasvaa ja kehittyä yhtenä brändinä. Siinä mielessä olemmekin pärjänneet hyvin: olemme kahden rengasvalmistajaomisteisen kilpailijan jälkeen tunnetuin rengaskauppiasbrändi. Tätä on mitattu säännöllisesti kuluttajatutkimuksella, Mäkelä sanoo. RengasCenterin tunnistamista huomattavaksi ketjuksi Suomessa helpottaa kuuluminen myös Pohjoismaiden suurimpiin kuuluvaan DEKK Partner -rengasliikeketjuun. Ruotsissa ketju toimii DÄCK Partner ja Norjassa DEKK Partner -nimellä. Ketjulla on Pohjoismaissa yli 170 rengasliikettä. Vahva ostovoima Mäkelän tehtävänä on pitää huolta nykyisistä RengasCenterkauppiaista, mutta vieläkin tärkeämpi rooli hänellä on uusien jäsenien metsästämisessä. Taloudellisesti haastavinakin aikoina Mäkelä luottaa RengasCenterin vahvuuksiin: yrittäjävetoisuus tarkoittaa paitsi vahvaa ammattitaitoa, myös joustavaa ja asiakaslähtöistä palvelua. –Meillä on myös oikeat tuotemerkit, jotka kattavat kaikkien asiakasryhmien tarpeet. 48 rengaskauppiaan ostovoima on kuitenkin sen verran vahva tekijä, että uskomme meidän olevan hinnoiltamme kilpailukykyisiä nykyisessä markkinatilanteessa. Vaikka RengasCenter -kauppiailla on vapaus valita itse ostamansa rengasbrändit, Mäkelän mukaan heillä on vahva lojaliteetti niihin brändeihin, joita ketjussa on päätetty yhdessä ostaa. Mitä vahvemmin keskitämme ostoja yhdessä päätettyyn valikoimaan, sitä kautta saamme TEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Mika Salomaa myös parhaat mahdolliset hinnat kuluttajalle, Mäkelä korostaa. Paikallinen identiteetti Sähköautojen yleistyessä rengaskauppiaan ammattitaito korostuu yhä vahvemmin. –Tämä on tietysti haaste kaikille rengaskauppiaille, ketjusta riippumatta. Sähköautoissa on isommat renkaat kuin perinteisissä polttomoottoriautoissa ja suuren väännön ja massan myötä ne myös kuluvat nopeammin. Tämä tietysti tietää rengaskauppiaille lisää töitä, Mäkelä sanoo. Mäkelän mukaan perinteisestä bensalla tai dieselillä käyvästä Volkswagen Golfistaan tai Toyota Corollasta täyssähköautoon vaihtavilla kuluttajilla on vielä totuttelemista siihen, että sähköauton rengaskustannukset ovat selkeästi kalliimmat. –Hän on saattanut aiemmin investoida perheautonsa premium-renkaisiin 500-600 euroa, mutta saman kokoluokan sähköautoon hankitun premiumrengassarjan hinta onkin helposti 1000 euroa. Tämän takia hän ei välttämättä enää ostakaan autoonsa premiumrenkaita, vaan valitsee keskihintaiset. Kun renkaan koko on 3-5 tuumaa aiempaa isompi, se myös maksaa enemmän. Ammattitaito korostuu myös vaihtaessa auton alle kesätai talvirenkaita. –Rengashotellipalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan senkin takia, että monen taloyhtiön varastossa ei enää edes saa säilyttää autonrenkaita tulipalovaaran takia. Useiden uusien automallien renkaat ovat myös niin kookkaita ja painavia, että ne eivät välttämättä edes mahdu auton sisään, Mäkelä sanoo. Vaikka RengasCenter -kauppiaat toimivat saman brändin alla, heillä on myös vahva paikallinen identiteetti. –Tämä on meille tärkeä vahvuus. Meillä on jäseninä jopa 70 vuotta samalla paikkakunnalla toimineita yrityksiä, Mäkelä sanoo. Vaikka Mäkelällä on vahva kokemus myyntityöstä rengasvalmistajan puolelta, hän korostaa yhteistyötä RengasCenterkauppiaiden kanssa. –Kukaan ei pysty yksi muuttamaan ja tekemään asioita. Tärkeintä on, että meillä yksi yhtenäinen rengasliikeketju ja sama ammattimainen ilme työssämme. Teemme yrittäjävetoista työtä suomalaisille, hän sanoo. Marko Mäkelän pomoja ovat elokuusta lähtien olleet 48 RengasCenterkauppiasta eri puolilta Suomea. – Vaikka meillä on yhtenäinen brändi, RengasCenter -kauppiailla on vahva paikallinen identiteetti, Mäkeä sanoo. Su om en ai nu t ilm ai se ks i ja et ta va au to le ht i Mika Salomaa 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi Seuraava lehti ilmestyy 2.5. SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 TÄHÄN SINUN MAINOS?
KAASUJALKA 4/2025 5 On siinä näköä ja kokoa, totesi tuttava nähdessään pihassamme uuden Mazda CX-80pistokehybridin. Jo kokokin kielii tarvittaessa seitsenpaikkaiseksikin muuntuvan Mazdan nykyisen lippulaivan olevan enemmän omiaan isoilla teillä kuin pikkukujilla. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski M azda CX-80:n voi valita 6tai 7-paikkaisena ja kahdella voimansiirtovaihtoehdolla: joko 3,3-litraisella dieselkoneella tai lataushybridinä, jolle luvataan optimioloissa 60 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Kun Suomessakin perhekoot kutistuvat ja maa kärsii lapsikadosta, tuli väkisinkin mietittyä, ! TEKNIIKKAA MAZDA CX-80 2,5 E-SKYACTIV PHEV HOMURA PLUS MOOTTORI: R4, 2488 cm3 + sähkömoottori (lataushybridi) POLTTOAINE: bensa & sähkö AKUN BRUTTOKAPASITEETTI: 17,8 kWh VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: 8-lovinen automaatti HYBRIDIJÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 327 hv VÄÄNTÖ: 500 Nm TOIMINTAMATKA SÄHKÖLLÄ: 60 km (ilmoitettu) LATAUS TYPE 2: 7,2 kW (2 x 16 A) WLTP-KULUTUS: 1,6 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 35 g/km (ilmoitettu) KIIHTYVYYS: 0–100 km/h, 6,8 s HUIPPUNOPEUS: 195 km/h MITAT MM: pituus 4 995, leveys 1 890, korkeus 1 710, akseliväli 3 120 TAVARATILA: 258–1 221 l KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 70 047 €, PHEVmalliston (lataushybridi) hinnat alk. 57 389,85 €. EUROOPAN SUURIN MAZDA Mazda CX-80 KOEAJOSSA +Tyylikäs ja sulava ulkonäkö +Mukava valtatieajossa +Isot ja muunneltavat tilat –Hiukan töksähtelevä automaattivaihteisto taajama— ajossa -Hieman tunnoton ja huonosti palauttava ohjaus JÄLKIMAKU Uskoisin, että Mazda CX80mallia harkitsevat tekevät valintaa tämän pistokehybridin ja 3,3-litraisen Skyactivedieselin välillä. Uskoisin, että dieselin lähes 10 000 euroa kalliimpi hankintahinta saa monet kallistumaan tähän pistokehybridiin. ? – + että mihin Mazdakin tarvitsee vain pari vuotta sitten esiteltyä CX-60 -katumaasturia peräti 25 senttimetriä pidemmän CX-80:n. No venähtänyt akseliväli tietysti tekee CX-80:n sisätiloista todella hulppeat. Kaasujalan koeajoon saatiin seitsenpaikkainen Homura Plus -varusteltu pistokehybridi. Keskimmäisellä istuinvirillä on säätövaraa peräti 120 millimetriä. Ja kun sitä kolmatta istuinriviä ei enää tarvitse, sen voi taittaa alas, jolloin tavaratilaa on 566678 litraa. Kun kaikilla penkeillä on istuja, tavaratila kutistuu 258 litraan. Yhä vapaasti hengittäen Hallintalaitteet ovat digitaalista mittaristoa ja tietoviihdejärjestelmää myöten pitkälti tuttuja CX-60:stä. Hallintalaitteiden grafiikka on tyylikäs ja mittaristosta löytyvät jokseenkin helposti kaikki tarvittavat tiedot. Tietoviihdejärjestelmää voi kosketusnäytön rinnalla hallinnoida Mazdan muista malleista tutusta keskikonsoliin asetetusta pyöreästä kiekosta. Tästä olen ennenkin Mazdoja koeajaessani tyytyväinen, kun ei tarvitse hiplailla ajon aikana näyttöä. Istuimet ovat itseni kaltaiselle, himpun alle 180 senttimetriä pitkälle kuljettajalle kohtuullisen mukavat. Tosin pidempi kuski voi kaivata niihin pikkuisen enemmän reisitukea. Mazda luottaa sitkeästi edelleen vapaasti hengittäviin bensamoottoreihin isoilla kuutiotilavuuksilla. Koeajoautossa nelisylinteristä bensamoottoria säesti sähkövoimalinja 17,8 kilovattitunnin akulla. Yhteistehoa bensamoottorille ja sähkövoimalinjalle luvataan 328 hevosvoiman verran ja voimaa pyörille annostellaan Mazdan 8-lovisen automaattivaihteiston kautta. Yllättävän ketterä Leppoisassa maantieajossa CX-80 etenee todella sulavasti, mutta taajama-ajossa automaattiloota tekee kulusta hiukan nykivää. Ohjaustuntumakin ja sen palautuskaan eivät ansaitse täysiä kymppejä. Täysin immuuni iso CX-80 ei ole rengasmelullekaan, mutta isoilla teillä iso katumaasturi on sittenkin loppupelissä verrattoman mukava maantielaiva, kuten saattaa odottaakin. Ja kukapa nyt tällaista ”mörssäriä” edes hankkii pelkille kauppareissuille. Valmistajan ilmoittama 60 kilometrin sähköinen toimintamatka ei tietenkään talviviikolla onnistunut, yleensä se jäi sekalaisessa ajossa johonkin 40 kilometrin tietämille. Mazda CX-80:llä on vielä pieni matka taivallettavana premium-luokkaan, mutta aika lähellä jo ollaan. Halvimmillaan CX-80-lataushybridin saa 56 990 eurolla eurolla ja se antaa melkoisesti hyvitystä, kun yli kolmen metrin akselivälin myötä autossa on tilaa ja muunneltavuutta todella runsaasti. MG HS PHEV ei ehkä ole täydellinen pistokehybridi, mutta lisävarusteineenkin 42 666 euroon jäävällä hinnalla se tarjoaa taatusti täyden vastineen rahalle. Sähköinen toimintamatkakin yltää 100 kilometriin. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski E ihän uusi MG HS PHEVpistokehybridikään millään tavalla loista persoonallisuudellaan. Jos logot riisuttaisiin pois, voisi luulla ajavansa millä tahansa aasialaismerkillä. Vaan eihän näitä 40 000 euron autoja otetakaan elvistelyyn ja naapurikateuden herättelemiseen. Onko taustalla sitten valtion tuet tehokkaammat tuotantolinjat, mutta hintaisekseen MG HS PHEV -lataushybridi on hyvä ! TEKNIIKKAA MG HS PHEV LUXURY MOOTTORIT: bensamoottori R4, 1496 cm3 (142 hv) + sähkömoottori 183 hv (lataushybridi) HYBRIDIJÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 339 hv SUURIN YHD.VÄÄNTÖ: 365 Nm AKUSTO: 21,4 kWh VAIHTEISTO: 2-vaiheinen automaatti VETOTAPA: etuveto WLTP-KULUTUS 0,5 L/100KM (ILMOITETTU) CO2-PÄÄSTÖT: 14 g/km (lmoitettu) TOIMINTAMATKA: sähköllä 100 km LATAUS TYPE 2: 6,6 kW (1 x 32 A) KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 6.8 s HUIPPUNOPEUS: 200 km/h MITAT MM: pituus 4 670, leveys 1 890, korkeus 1 663, akseliväli 2 765 TAVARATILA: 441 – 1291 l KOEAJOAUTON HINTA: 42 666,87 € (lisävarusteineen). malliston hinnat alk. 39 993,49 € 100 KILOMETRIÄ SÄHKÖLLÄ MG HS PHEV KOEAJOSSA +Pitkä toimintamatka sähköllä +Edullinen hinta +Hyvät tilat –Ei pikalatausta -Sisustan materiaalit JÄLKIMAKU Miksikäs ei MG HS PHEV siinä missä joku toinenkin saman hintaluokan pistokehybridi? Tankki täyteen -ohjelman Sulo Wilenin sanoin voisin tokaista, että ”ostin, kun halvalla sain”. Sulo tosin toisti tämän aina tehtyään huonon ostoksen. MG HS PHEV ei varmasti ole jälkeenpäinkään huono ostos, vaikka onkin Kiinassa tehty. ? – + auto, vaikka ei olekaan täydellinen. Sen tärkein valtti on tietysti hinta. Aina etuvetoinen Bensiinimoottori on 1,5-litrainen ja turboahdettu. Bensaja sähkömoottorin yhteisteho nousee 272 hevosvoimaan ja auto on aina etuvetoinen, nelivetoisena MG HS PHEV:tä ei saa Ajoakun kokonaiskapasiteetti on 21,4 kilowattituntia ja täysin sähköinen toimintamatka on 100 kilometriä. Ja tämä on erittäin tärkeä markkinavaltti. Tosin tästä hyötyvät vain ne, jotka voivat ladata autoa kotioloissa: pikalatausmahdollisuutta liikenneasemilla ja kauppakeskuksissa ei MG HS PHEV:ssä ole. Mittaristolla ja tietoviihdejärjestelmän näyttö ovat kumpikin 12,3 tuuman kokoisia. MG:ssä voi operoida latauksen ajastuksen ja esilämmityksen kaltaisia etäkäyttötoimintoja myös puhelimella. Etäkäynnistystä ei kuitenkaan ole. Erittäin asiallinen hinta huomioiden Premium-auto MG HS PHEV ei missään tapauksessa ole, vaikka sinne päin maahantuoja mainonnassaan hehkuttaakin. Sisustan materiaalia keinonahkoineen sekä mustankiiltävine muoveineen antavat hiukan halvan vaikutelman, mutta tämä on helppo hyväksyä, kun hinta on edullinen. Vaikka tietoviihdejärjestelmä ehkä tuntuukin vähän nihkeältä, niin sen hallitseminen on kuitenkin kohtuullisen helppoa. Tilaa on hyvin ja takapenkille mahtuu hyvin yli 180-senttimetrinenkin, vaikka edessä istuvakin olisi yhtä pitkä. Tukea kuski kuitenkin penkkiin kaipaisi selkeästi enemmän Sähkövoimalinja toimii ihan mukavasti, vaikka bensamoottorin käynnistymisen voikin havaita pienestä nykäyksestä. Valmistaja ilmoittama 100 kilometrin sähköinen toimintamatka myös oikeasti onnistui lähes 80 kilometriin saakka talviajasta huolimatta. Kesäoloissa tuo luvattu 100 kilometrin sähköinen toimintamatka todennäköisesti myös onnistuu. Sivutuulelle MG HS ei ole immuuni ja kovalla tuulella kitkarenkain varustetun etuvetoisen auton ohjaaminen vaatii pientä vaivaa. Tämä saa monet kaipaamaan nelivetoa, mutta tuskinpa nelivetoa saataisiin sullottua tämänhintaiseen keskikokoiseen autoon. Alusta on hiukan pintakova ja se tuntuu erityisesti pienemmissä epätasaisuuksissa. Sen sijaan isommat töyssyt auto ylittää kiltisti. MG HS PEV Luxuryn lähtöhinta on 41 988,24 euroa ja metallivärin kera hinta nousi 42 666,87 euroon. Vaatimattomamman Comfort-varustellun MG HS PHEV:n kokonaishinta on 39 993 euroa. Luxury-varustetaso hienouksia on mm. kaksialueinen automaatti-ilmastointi sekä sähköinen takaluukku tunnistimella.
6 KAASUJALKA 4/2025 Ei kaikkien pakettiautojen tarvitse olla suuria eikä niiden keulalla välttämättä raksuta nykyään diesel. Äijäautot eivät liity tähän täyssähköiseen Toyotaan oikeastaan mitenkään, sillä tämän auton käyttäjät löytyvät muista ryhmistä. TEKSTI & KUVAT_ Petri Matikainen P roace City-versiona saattaa näyttää kovasti tutulta, samaa autoa myydään nimittäin myös muun merkkisenä, itseasiassa kaikkiaan viidellä eri keulamerkillä varustettuna. Ja bensiinikäyttöisenä sekä dieselinäkin näitä vielä saa, mutta keskitytään nyt tähän sähköiseen malliin. Kaasujalan koeajoon saatiin maahantuojalta piKETTERÄSTI JA ÄÄNETTÖMÄSTI Toyota Proace KOEAJOSSA +Ketterä ja kompaktin kokoinen +Helppo ajettava -Lyhyt toimintamatka -Vähäinen vetokyky – + dempi L2-korimalli. Edessä on tyypilliset pienen pakettiauton tilat. Kolme kapeaharteista mahtuu istumaan vierekkäin ja pitkille henkilöille ei oikein riitä säätövaroja, sillä väliseinä rajoittaa tiloja. Väliseinän takana on runsaat noin neljä kuutiota tavaratilaa ja läpilastausluukun ansiosta kyytiin mahtuu jopa 3,4 metriä pitkää lautaa. Kaksi EUR-kuormalavaa mahtuu ! TEKNIIKKAA TOYOTA PROACE CITY L2 HINTA VAKIOVARUSTEIN: 54 570 € (Comfort Pro) SÄHKÖMOOTTORI: 100 kW/136 hv VÄÄNTÖMOMENTTI: 270 nm VETOTAPA: Etuveto AKUN KAPASITEETTI: 50 kWh MAKSIMI LATAUSTEHO: 100 kw KANTAVUUS: 800 kg KOKONAISMASSA: 2450 kg VETOMASSA: 750 kg MAAVARA: 160 mm TAVARATILA: 3,9 m3 myös kyytiin, joten kuljetuskykyä on varsin mukavasti aina 800 kiloon asti. 50 kWh-akun myötä toimintamatkaa luvataan parhaimmillaan 337 kilometriä. Tämä saattaa toteutua otollisissa olosuhteissa ja varsinkin ilman kuormaa kevyesti ajellessa. Käytännössä keskikulutus pyörii kahdenkymmenen kilowatin paikkeilla, joten lataamista on suunniteltava jo parinsadan kilometrin ajon jälkeen. Pakkasessa ja kantavuuskuormalla range laskee varmaan siitäkin kuin lehmän häntä, mutta City onkin suunniteltu nimensä mukaisesti kaupunkiliikenteeseen. Kaupunkiliikenteessä sähköinen pikkupaku on suorastaan ripeä ja puhtia piisaa vielä moottoritielläkin, huippunopeus on rajattu lukemaan 135 km/h ja se riittää mielestäni mainiosti Suomen olosuhteisiin. Lataaminen on myös melko nopeaa, sillä akun kapasiteetti on vain 50 kilowattituntia ja latausteho parhaimmillaan 100 kilowattia. Kenelle tällainen täyssähköinen pikkupaku sitten on suunniteltu? Pikkupaketteja kuljettava pikalähetti arvostaa varmasti henkilöautomaista ajettavuutta ja pienehkön auton ketteryyttä, jonka sujauttaa helposti vaikka ahtaaseenkin parkkiruutuun. Kovin suuria harrastusvälineitä kyytiin ei mahdu ja pitkille matkoille on parempiakin vaihtoehtoja olemassa, sillä käytännössä reilun 200 kilometrin toimintamatka on turhan vähän ainakin ammattikäytössä. Uusi Toyota Land Cruiser hätkähdyttää modernilla ulkonäöllään, mutta kätkee kuoriensa sisään tuttua ja turvallista kestävää tekniikkaa. Suomen autoverotuksen vuoksi hinta pöyristyttää. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa K un uuden Toyota Land Cruiserin start-nappulasta painaa, niin hörähtää tutun turvallinen käyntiääni, jonka jokainen automies tunnistaa. Keulalla hurisee tuttu neljä sylinterinen 2.8-litrainen diesel. Etenkin lähi-idässä jäädään varmasti kaipaamaan V8-versiota, sillä sitä ei saa enää lainkaan. Tehoa tämä tutun äänen omaava diesel kehittää 204-hevosvoimaa ja vääntöäkin komeat 500 Newtonia. Suorituskykyarvoiltaanhan Land Cruiser Toyota Land Cruiser KOEAJOSSA ei ole koskaan ollut mikään raketti, eikä tämäkään tee poikkeusta. Tuttu nollasta sataseen on nykystandardien mukaisesti todella vaatimaton, sillä se kestää 12 sekuntia. Toisaalta, 2400 kiloisen järkäleen saatuaan vauhtiin, autohan kestää kovaakin käyttöä tiellä vuosikymmenet, eikä samaa voi sanoa näistä moderneista muista autoista. Tämä on tehty kestämään. Vetokykyä löytyy 3500 kiloa ja se on kyllä todella harvinaista herkkua nykypäivänä. Koeajettu yksilö ei tarjoa minkään sortin hybriditekniikkaa ja se selittää auton poskettoman hinnan Suomessa. Land Cruiserin hinnat alkavat reilusta 146 000 eurosta ja tämä kyseinen Executive varusteinen peräti 164 000 euroa. Autoveroa on hinnassa pöyristyttävät 68 000 euroa. Esimerkiksi saksalaiset saavat nauttia autosta 80 000 eurolla. Ilmeisesti hybridiversiokin on malliin saapumassa, jotta komeat 281 gramman Co2-päästöt saataisiin alemmaksi. Sen myötä ostohinta Suomessakin halpenee. Katseet kääntyvät En muista toista Toyotan-mallia, joka olisi herättänyt näin paljon huomiota koeajon aikana. Edes keltainen Supra, joka oli koeajossa viitisen vuotta sitten, ei saanut ihmisten päitä kääntymään näin paljoa. Tämä uusi Land Cruiser on kyllä komea ilmestys. Pituutta löytyy lähes viisi metriä ja kokonaisleveys hipoo kahta metriä. Korkeuden kanssa välillä saattoi jopa säikähtää ajettuaan matalaan parkkihalliin, sillä korkeutta löytyy 193 senttiä. Lauri Markkasen pää sentään näkyisi auton takaa. Tavaratilaa tämä 7-paikkainen auto tarjoaa 556 litraa ja takapenkit kaadettuna sisään mahtuu lähes vaikka yksiön verran tavaraa. Kabiinissa ripaus lexusmaista ylellisyyttä Aiemman sukupolven Land Cruiserit ovat olleen vähän karuja työjuhtia ja myös kabiinin puolelta. Tämä uutukainen on aivan toista maata ja tästä löytyy jopa tyylikästä nahkaverhoilua muuallakin kuin vain istuimissa. Autossa on kauttaaltaan hyvän tuntuinen nahkasisustus, pehmustettua koetaulua ja oviverhoiluja. Muutenkin kojetaulun ilme on mukava kokonaisuus modernia ja vanhaa. Tuntuu oikealta autolta. Viikko Land Cruiserilla sujui todella leppoisissa merkeissä. Koeajo oli pääosin ihan maantiellä kurvailua ja missään pahoissa paikoissa ei tullut möyrittyä. Varmaan moni muukin välttelisi tämän hintaisen auton viemistä metsäkoneen jäljille, vaikka siellä Land Cruiser olisikin ominaisuuksiensa puolesta parhaimmillaan. Kävin kiipeämässä tutun kallion ylitse, joka oli tälle menijälle ihan lastenleikkiä. Jopa ilman lukkoja ja alennusvaihteistoa. Autossa on niin tolkuttoman suuret joustovarat, että ristiriipunnassa renkaat eivät edes nousseet maan pinnasta. Paikassa, jossa kaikilla katumaastureilla renkaat nousevat ilmaan noin 20-30 senttiä Koeajoautossa oli alla nastarenkaat ja ne olivat puhtaalla asfaltilla myrkkyä, sillä melutaso nousi moottoritieajossa varsin kovaksi. Myös moottorin käyntiääni kuuluu kiihdytyksissä selkeästi sisälle, mutta se oli ehkä jopa piristävää kuulla, sillä muut nykyautot ovat käyntiääneltään niin hiljaisia (tai sitten sähköisiä). ! TEKNIIKKAA TOYOTA LAND CRUISER 2.8 D-4D EXECUTIVE KOEAJOAUTON HINTA: 164 615,94 MOOTTORIT: 4-sylinterinen rivimoottori, diesel ISKUTILAVUUS: 2 755 cm3 TEHO: 151 kW (205 hv) VÄÄNTÖMOMENTTI: 500 Nm KULUTUS, YHDISTETTY (WLTP): 10,7 l / 100 km CO2-PÄÄSTÖT: 281 g/km VOIMANSIIRTO: Neliveto, 8-vaihteinen automaattivaihteisto KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 12,0 s HUIPPUNOPEUS: 170 km/h MITAT: mm pit.4 925, lev. 1 980, kork.1 935, aks.väl. 2 850 MAAVARA: 215mm TAVARATILA: 560–2 000 litraa OMAMASSA: 2 550 kg VETOPAINO JARRUITTA/JARRUIN: 750 / 3 500 kg +Maasto-ominaisuudet +Muotoilu +Mukavuus –Rengasmelu (nastarenkailla) -Hinta Suomessa JÄLKIMAKU Toyota Land Cruiser on elävä legenda ja nyt vähän fiinimmässä muodossa. Katuuskottavin auto. ? – + ELÄVÄ LEGENDA KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 4/2025 7 www.renkaatalle.fi Kotimainen verkkokauppa! RENKAAT EDULLISESTI JA NOPEASTI VERKOSTA! Kotimaisen verkkokaupan tunnistaa avainlipusta! HYVÄ • HELPPO • HALPA Falken ZIEX ZE320 NEXEN N’FERA SPORT Valmistettu Euroopassa! PIRELLI POWERGY RENGASRIKKOTURVA 24 kk. Saatavuus: Renkaatalle.fi ja rengasliikkeet sekä korjaamot Teleoperaattorin veloitus yritysnumeroihin Matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv 24%) Lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 6,00 snt/min (alv 24%) O.K. AUTO OY www.okauto.fi www.toyota.fi Automyynti: 010 5228 425 ma-pe 9–17, la 10–14 Huolto: 010 5228 430 ma-pe 7.30–16.30 Varaosat: 010 5228 440 ma-pe 8.00–16.00 Vaihde palvelee ma-pe klo 7.30-16.30 puh. 010 5228 300 Kaitilankatu 6, 45130 KOUVOLA UUSI TOYOTA PROACE -MALLISTO MYÖS TÄYSSÄHKÖISINÄ Täysin uusi Proace Max, uudet Proace ja Proace City Uudistunut, entistäkin laajempi Toyota Proace -mallisto ratkaisee kaikki kuljetustarpeesi. Malliston isoimpana uutuutena kattavasti vakiovarusteltu, täysin uusi Proace Max, jonka kuormauskapasiteetti on jopa 17 m³. Mikä mahtavinta, kaikki mallit saat myös täyssähköisinä, aiempaa pidemmällä ajokantamalla. Tutustu mallistoon ja ajankohtaisiin etuihimme: toyota.fi Proace -tuoteperheen täyssähköisiin pakettiautoihin korko vain EDULLINEN TOYOTA EASY OSAMAKSU -RAHOITUS 0,9 % +kulut (4 Proace -tuoteperheen dieselpakettiautoihin korko vain 1,9 % +kulut (5 TOYOTA RELAX – jatkuva turva jopa autosi 10. ikävuoteen asti. (1 KINTO One Huoltoleasing 48 kk / 80 tkm Esim. Toyota Proace EV L2 Comfort 75 kWh 5-ovinen 572 € /kk Alv. 0%, sis. talvirenkaat ja seinävanerit sekä mm. huollot, korjaukset ja renkaat vaihtoineen. Autojen hinnat sisältävät toimituskulut 600 €. PROACE L2 2.0D 145 Base aut. 4-ov kokonaishinta 47 140,81 €. WLTP CO?-päästöt 201 g/km ja EU-yhd. kulutus 7,6 l/100 km. PROACE CITY L1 1.5D 100 Comfort 4-ov kokonaishinta 33 606,90 €. WLTP CO?-päästöt 138 g/km ja EU-yhd. kulutus 5,2 l/100 km. PROACE MAX 2.2D 140 L2H1 Base 6M/T 4-ov 3500 kokonaishinta 47 317,53 €. WLTP CO?-päästöt 201 g/km ja EU-yhd. kulutus 7,6 l/100 km. PROACE EV L2 Comfort 75 kWh 5-ov kokonaishinta 57 670 €. Energiankulutus 244 Wh/km, WLTP CO?-päästöt g/km. Sähköinen toimintamatka jopa 343 km*. *Kulutus ja toimintamatka on testattu laboratoriossa keskivertoajoa jäljittelevällä WLTP-mittauksella. Tulokset on tarkoitettu automallien väliseen vertailuun, eivätkä päde tarkasti liikennekäytössä. Kulutukseen ja toimintamatkaan vaikuttavat mm. ajotapa, nopeus, lämpötila, sääja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. TAKUU 3 v/100 000 km, korin puhkiruostumattomuustakuu 6 vuotta. (1 Veloitukseton Toyota Relax -turva on voimassa auton huoltovälin (24 kk/50 000 km) sen mukaan, kumpi ensin täyttyy. Tietyissä malleissa ehdot ovat lyhyemmät. Turvan aktivointia voidaan jatkaa jopa 10 v/185 000 km asti, kun huollatat autosi Toyota-merkkihuollossa huoltovälin mukaisesti. Kaikki seuraavat kampanjat ovat voimassa 31.3.2025 tehtyihin tilauksiin. (2 Varustepakettietu koskee uusia asiakastilauksia Toyota Proacen täyssähköisiin pakettiautoihin. Varustepaketin hinta viimeisen 30 päivän aikana 490 €. (3 Varustepakettietu koskee uusia asiakastilauksia rajattuun erään Proace MAX EV L3H2 autoja. Varustepaketin hinta viimeisen 30 päivän aikana 490 €. (4 Korkokampanja koskee uusia asiakastilauksia Toyota Proace -tuoteperheen täyssähkömalleihin. Kampanja ei koske Toyota Proace Verso EVja tai Toyota Proace City Verso EV -malleja. (5 Korkokampanja koskee uusia asiakastilauksia Toyota Proace -tuoteperheen dieselmalleihin. Kampanja ei koske Toyota Proace Versotai Toyota Proace City Verso -dieselmalleja. ESIMERKKILASKELMAT: (4 Toyota Proace EV L2 Comfort 75 kWh 5-ov kokonaishinta 58 160 € (sis. toim.kulut 600 € + varustepaketti 490 €). TOYOTA EASY OSAMAKSU kk-erä 613,78 €. Sopimusaika 48 kk. Kilometrit 40 000 km. Käsiraha 20 % (11 632 €). Suurempi viimeinen osamaksuerä / taattu hyvityshinta 19 991,20 €. Korko 0,9 %. Käsittelymaksu 15 €/kk. Perustamiskustannus 399 €. Todellinen vuosikorko 1,75 %. Luoton määrä 46 528 €. Luoton ja kustannusten yhteismäärä 48 854,03 €. TOYOTA HUOLTOSOPIMUS 16,34 €/kk. Sopimuskausi 48 kk. Kilometrit 60 000 km. (5 Toyota Proace 2.0D L2 145 Base aut. 4-ov kokonaishinta 47 140,81 € (sis. toim.kulut 600 €). TOYOTA EASY OSAMAKSU kk-erä 414,44 €. Sopimusaika 48 kk. Kilometrit 40 000 km. Käsiraha 20 % (9 428,16 €). Suurempi viimeinen osamaksuerä / taattu hyvityshinta 21 613,91 €. Korko 1,9 %. Käsittelymaksu 15 €/kk. Perustamiskustannus 399 €. Todellinen vuosikorko 2,89 %. Luoton määrä 37 712,65 €. Luoton ja kustannusten yhteismäärä 41 107,53 €. TOYOTA HUOLTOSOPIMUS 34,60 €/kk. Sopimuskausi 48 kk. Kilometrit 60 000 km. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Luoton myöntäjä Toyota Finance Finland Oy, Korpivaarantie 1, Vantaa. KINTO One Huoltoleasing -palvelun tarjoaa Toyota Finance Finland Oy, Korpivaarantie 1, 01450 Vantaa. Sopimus edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Kuvan autot erikoisvarustein. Pidätämme oikeuden hinnan muutoksiin. Sis. talvirenkaat ja seinävanerit PROACE EV -MALLEIHIN VARUSTEPAKETTI Sis. talvirenkaat ja seinävanerit, pyöräkotelosuojat ja vetokoukku 490 € (3 Rajattuun erään PROACE MAX EV -MALLEJA VARUSTEPAKETTI 490 € (2
8 KAASUJALKA 4/2025 KUUKAUDEN KÄYTETTY PALJON VARUSTEITA KAUPANPÄÄLLISINÄ BMW X1 Koeajettua toisen polven BMW X1:stä sai vuonna 2015 niin etuvetoisena kuin nelivetoisenakin. Nelivetoisuus toi uutena hintaa lisää lähes 10 000 euroa, mutta lisävarusteet ne vasta maksoivatkin. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa I lman lisähärpäkkeitä nyt koeajettu BMW X1 xDrive20d on maksanut 10 vuotta sitten uutena 51 266 euroa. Lisävarusteet ovat kuitenkin voineet nostaa hinnan jopa 70 000 euron tuntumaan. Lisävarusteethan ovat siitä metka asia, että uutena niistä saa maksaa maltailta, mutta käytettynä ne saa käytännössä kaupanpäällisinä. Koeajetun X1:n mukana kaupanpäällisinä tulee 18 790 eurolla iso lista varusteita, joista auton ensimmäinen omistaja on maksanut melkoisen määrän extraa. Ikä näkyy designissa En tiedä, mitkä varusteista ovat olleet samassa autossa uutena vakiona, mutta varustelista on varsin kattava, niistä mainittakoon mm. kaistavahti, led-valot, nopeusrajoitustunnistin, kevytmetalliväri, moottorilämmitin, sadetunnistin, urheiluistuimet, lämmitettävä ohjauspyörä, nahkaverhoilu ja kahdet renkaat. Ja nämä kaikki tulevat 185 000 km ajetun ja 10 vuotta vanhan, hyvin huolletun auton mukana. Diesel-Bemarillehan 185 000 km:n mittarilukema on ainakin lyhyen koeajolenkin ja yleissilmäyksen perusteella vasta sisäänajoa. Ulkonäöltään vuonna 2015 markkinoille tullut toisen sukupolven BMW X1 on vakuuttava katumaasturi ja muistuttaa paljon isompaa X5-mallia. Ulkonäköä on ensimmäisen sukupolven X1:een verrattuna tasapainotettu lyhentämällä konepeltiä ja pidentämällä akseliväliä. Ensimmäisen polven X1 olikin mielestäni enemmän korotettu farmari kuin katumaasturi. Viimeistely tuntui vanhassakin X1:ssä premium-tasoiselta, kuten Bemarilta sopii odottaakin. Etupenkillä saa loistavan ajoasennon, kiitos urheiluistuimien tanakan sivutuen. Sisäilme on tämän päivän mittapuulla ehkä vanhahtava, mutta se on viimeistelty. iDrive-pyörökytkin toimii hyvin ja keskelle kojelautaa nostettu näyttö on selkeä. Moottorin 190 hevosvoiman teho ja 400 Newtonin vääntö tekevät ajamisesta vaivatonta. 8-lovinen automaattilaatikkokin toimi jouhevasti ja viiveettä. Vaihteenvalitsin on tukeva tanko, eikä mikään sievä nappula. Mutta ei se myöskään ole mikään kuorma-auton pitkä ”torrakko”. Riittävän äänetön Aikoinaan X1-diesel sai jonkun verran kritiikkiä moottorin rahinoista. Tasaisella nopeudella taajamassa moottorin mölyt eivät matkantekoa haittaa, mutta maantiellä ja kiihdytyksissä moottorin äänet koettiin monissa koeajoissa häiritsevinä. Myös rengasmelu kuuluu jonkun verran eteen. Se on tietysti makuasia, minkälainen meteli koetaan häiritsevänä. Eihän 10 vuotta X1-diesel tietenkään mene samalla tavalla sukkasillaan kuin tämän päivän saman premium-luokan sähköautot. Vaikka moottori muistuttaakin kiihdytyksissä olemassaolostaan, olisi kuitenkin liioittelua moittia X1:tä äänekkääksi. Ajotapaa ja ajoasetuksia yhteen sovittamalla X1:llä voi päästä yllättävän pienellä kulutuksella, varsinkin jos laittaa ajoasetuksen Eco Pro-tilaan. Meno ärhäköityy ja kulutus tietysti nousee jopa 7 l/100 km lukemiin, kun laittaa ajoasetuksen Sport-tilaan. Maavara on noin 18 cm ja sillä selvittää vaivatta huonommatkin mökkitiet ja kohtuullisen korkeat lumihangetkin. Kaikkiaan koeajettu nelivetoinen X1-diesel on 10-vuotiaanakin kompakti paketti ja vaivaton neliveto monenlaiseen käyttöön. Kokonsa puolesta se on ketterä pyöriteltävä myös kaupungissa. Mikään oikea maastoauto X1 ei kuitenkaan ole, vaikka siinä istutaankin hiukan korkeammalla kuin tavallisessa perheautossa. Parhaimmillaan se on maanteillä ja taajama-ajossa. Uskoisin koeajoauton ajotuntuman olevan yhä jokseenkin sama kuin 10 vuotta sitten uutena. Siisti pakkaus, jolla uskoakseni taittaa vielä suht vaivattomasti jopa toisetkin 185 000 km. ”Näppärä neliveto moneen tarpeeseen” Mikkeliläisen Autosirin Ilkka Häkkänen ei kauan mieti, kun pitää tiivistää vaihtoautokauppiaan näkemys käytetystä X1:stä nelivedolla ja dieselmoottorilla. –Näppärän kokokoinen auto, ! BMW X1 F48 XDRIVE20D A BUSINESS XLINE, VM. 2015 MITTARILUKEMA: 185 000 km MOOTTORI: R4, 1995 cm3, turbo POLTTOAINE: diesel VETOTAPA: neliveto TEHOT: 140 kW/190 hv VÄÄNTÖ: 400 Nm (auto-data.net) VAIHTEISTO: 8-lovinen automaatti YHDISTETTY KULUTUS (WLTP): 4.9 l /100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 128 g/km KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 7.6 s HUIPPUNOPEUS: 219 km/h MITAT MM: pituus 4440, leveys 1820, korkeus 1600, akseliväli 2670 TAVARATILA: 505–1550 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 18 790 € TEKNIIKKAA joka täyttää monenlaiset tarpeet: ei liian iso, mutta siinä istutaan kuitenkin vähän korkeammalla kuin perusautossa. X1:hän on nelivedosta huolimatta pienikulutuksinen, 185 000 kilometrin mittarilukemakaan ei vielä ole myynnin hidaste. –Ne ajat ovat jo takanapäin, jolloin diesel automaattisesti nähtiin bensamoottoria kestävämpänä. Käypä X1 sitten dieselillä tai bensalla, niin vasta 250 000 kilometrin mittarilukema ehkä karsii joitakin ostajia pois, Häkkänen sanoo. Vaikka BMW X1:tä on tarjolla myös etuvetoisena, se halutaan pääsääntöisesti nelivedolla. –X1 ehkä voi vedota sellaisiinkin, jotka eivät välttämättä ole tulleet katsomaan erityisesti premium-merkkejä. Vastaavasti BMW:lle merkkiuskolliset eivät ehkä samalla tavalla syty muille merkeille kuin ehkä korkeintaan toisille saman sarjan saksalaisille premium-merkeille vaikkapa Mercedes-Benz GLA:lle tai Audi Q4:lle tai Q5:lle. Hiukan yllättäenkin käytetty BMW X1saatetaan ostaa myös perheen kakkosautoksi. – Se on mainio auto esimerkiksi vähän huonompienkin teiden kesämökkireissuille. Kun huoltohistoria on hyvä ja auto on muutenkin siisti, X1 ei kauan vaihtoautoliikkeessä happane, Häkkänen sanoo.
KAASUJALKA 4/2025 9 PALJON VARUSTEITA KAUPANPÄÄLLISINÄ SE AINOA OIKEA KESÄRENGASVERTAILU TM – tutkittua ja mitattua tietoa jo vuodesta 1953 VERTAILUSSA MUKANA 10 KESÄRENGASTA JA 4 VERROKKIA TM selvitti perusteellisilla testeillä, millaiset renkaiden ominaisuudet ovat arkiajossa ja ääritilanteissa sekä millaiset renkaat sopivat parhaiten Suomen kesän vaihteleviin keleihin. Tilaa Tekniikan Maailma ja lue vertailu nyt. Tekniikanmaailma.fi TM DIGI alk. 5 € /kk
10 KAASUJALKA 4/2025 Kun Audi A3 aikoinaan tuli markkinoille, eräs tuttu machomies risti sen ”tyttö-Audiksi”. Koeajolenkki yli 300 000 kilometriä ajetulla ja 14 vuotta vanhalla 2-litraisella A3-dieselillä osoitti, että vähättelylle ei ole perusteita. TEKSTI _ Urmas Hurmalainen KUVAT _ Mika Salomaa T akavuosikymmenillä oli muodikasta ”tytötellä” eli vähätellä joitakin autojakin. Nyt kai siitä voisi saada sakotkin. No, omiin tapoihin ei ole koskaan kuulunut ”tytöttely”; ei autojen, eikä aikuisten naisten. Muistan kuitenkin yhden tuttavan tytötelleen joitakin automalleja takavuosikymmenillä. Ainakin hän tytötteli BMW:n 1-sarjan mallia, samoin Audin A3-mallia. Hänen mielestään ne olivat ”neitimäisiä” vaihtoehtoja isoille Audeille ja Bemareille. Niinpä Audi A3 oli ”tyttö-Audi” ja BMW 1-sarjalainen oli ”tyttö-Bemari”. Ja vähän taisin tällaiseen vähättelyyn sortua itsekin, tosin ilman ”tytöttelyä”. Jotenkin se vähättely oli sitä, että pidimme tällaisen Audi A3:n valintaa nousukasmaisena: pyrkimyksenä nousta ylemmäs Volkswagen Golf -porukasta. Ja olihan Audi A3 ensimmäinen malli, jossa käytettiin Volkswagen Groupin A4-pohjalevyä. Seuraava samalle pohjalevylle perustuva malli oli Škoda Octavia. Alkuaan Audi A3 oli tarjolla vain kolmiovisena hatchbackina, sillä tarkoituksena oli luoda Golfia urheilullisempi imago. Etuvetoinen ”manu” A3 vakiinnutti kuitenkin paikkansa Audi-mallistossa ja nykyään mallia valmistetaan jo neljännessä sukupolvessa. Kaasujalan koeajoon saatiin peräti 301 000 kilometriä ajettu toisen polven A3-diesel viisiovisena Sportback-versiona: niin perusmallina kuin olla vain voi, ”manua” eli manuaalivaihteita ja etuvetoa myöten. Moottori oli 2-litrainen ja 140-hevosvoimainen turbodiesel. Vääntöä Vaihtoautomaan myynti-ilmoitus ei kerro, mutta Auto-data.net -sivuton mukaan sitä on kokoluokkaansa nähden riittävästi, peräti 320 Newtonia. Audi-maailman ulkopuolisena olen aina yhdistänyt nelivedon ja automaattivaihteiston jokseenkin kaikkiin Audi-malleihin. Ja isommissa Audeissa näin onkin. Nettiauto.comissa 8. maaliskuuta oli myynnissä 122 käytettyä Audi A3-mallia, niistä automaatteja oli kuitenkin vain puolet ja nelivetoisia ainoastaan 18. Eli käsitykseni Audi A3:sta vain nousukuuteen taipuvaisten vaihtoehtona Volkswagen Golfille sai vain lisää pontta. ”No ajetaan sitten se tyttöAudi”, minä vanhaa tuttavaani siteeraten sanoin päätoimittajalle. Jo käynnistyminen Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälän ulkopihalla pitkän seisokin jälkeen talviaikana oli pieni yllätys: olihan kyseessä 301 000 kilometriä ajettu Audi A3 Vanha Audi A3 ei ehkä ole niin tyylikkään ja urheilullisen oloinen kuin vaikkapa samanikäinen C-sarjan Mersun Sports Coupe -malli. Ennemminkin A3:n designia niin sisätiloissa kuin ulÄIJÄ AUTO EIPÄS TYTÖTELLÄ! Audi A3 komuodoissakin voisi kuvailla puhtaaksi ja konstailemattomaksi: vyötärölinja antaa vahvan ja tasapainoisen lihaksikkaan vaikutelman. Takapenkin selkänojat kaatamalla tavaratila venyy 365 litrasta 1100 litraan. Jämäkkä ajotuntuma Vanha A3 on nykyisellä mittapuulla matala auto ja edessä myös istutaan melko matalalla. Etuistuimet on kuitenkin muotoiltu hyvin ja pehmustus on säilynyt vuosien ja kilometrien saatossakin riittävän kovana, mikä tuo istumiseen ryhtiä. Ajotuntuma on jämäkkä ja mitä enemmän iäkkäälläkin A3dieselillä ajaa, sitä paremmalta se alkaa tuntua. Vaikka A3 on Audi -malliston edullisemmasta päästä, sen laatu ja viimeistely tuntuvat olleen 14 vuotta sitten kompaktien perheautojen parasta tasoa. Koeajetun A3:n 2-litraista turbodieselmoottoria jollakin ulkomaisella autosivustolla kehuttiin ainakin tuon ajan A3:n parhaaksi dieseliksi. 2-litraisia turbodieseleitä tähän 2. sukupolven A3-malleihin sai myös 170 hevosvoiman tehoilla, lisäksi valikoimaan kuului 105-hevosvoimaisia 1.9 litran turbodieseleitä. 6-lovisten manuaalilaatikoiden rinnalla A3–malleihin istutettiin S-tronic -automaattilaatikoita. Myös bensamoottoreista oli hurja määrä variaatioita: 4-sylinterisestä ja 105-hevosvoimaisesta 1.2 TSFI:stä 3.2-litraiseen AUDI A3 SPORTBACK ATTRACTION BUSINESS 2,0 TDI (DPF) 103 KW VM. 2011 MITTARILUKEMA: 301 000 km, MOOTTORI: R4, 1968 cm3, turbo POLTTOAINE: diesel VETOTAPA: etuvetoinen VAIHTEISTO: 6-lovinen manuaali TEHOT: 140 hv VÄÄNTÖ: 320 Nm KESKIKULUTUS: 5.1 l/100 km (auto-data.net) CO2-PÄÄSTÖT: 115 g/km KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 9.6 s HUIPPUNOPEUS: 210 km/h MITAT MM: pituus 4292, leveys 1765, korkeus 1423, akseliväli 2578 TAVARATILA: 365 –1104 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 5490 € ! TEKNIIKKAA ja 250-hevosvoimaiseen V6:een. 6-lovinen manuaalilaatikko tietysti voi tuntua tämän päivän mittapuulla antiikilta, mutta kyllä senkin kanssa pienellä totuttelulla pärjää: pykälät loksahtelevat kohdalleen napakasti ja manuaalivaihteisto myös maksimoi 2-litraisen turbodieselintehot. 320 Newtonin vääntö on huipussaan, kun moottorin kierrokset pyörivät 1760 RPM:ssä. Tämä tekee ohitukset ihanteellisiksi vanhallakin A3-turbodieselillä. Vaikka 2-litrainen turbodiesel on jokseenkin meluista, se säästää rahaa dieselpumpulla. Valmistaja on aikoinaan luvannut koeajoauton yhdistetyksi kulutukseksi vähäiset 5.1 l/100 km. Uskoisin, että siististi ajelemalla tähän on mahdollista myös päästä. 2-litrainen A3-turbodiesel antoi Kehä III -tiellä 100 km/h päästellessä isomman auton tunnun. Ohjaus voi olla ratin keskiasennossa hiukan tahmea, mutta loppupelissä se antoi tiehen hyvän tuntuman. Nettiauto.comissa joku kertoo ajaneensa 1.9-litraisella A3-turbodieselillään vuosimallia 2008 jopa 330 000 km luotettavasti. Se ei tietysti ole yllätys, että moitetta tulee eniten rengasmelusta. Vaikka vanha A3-diesel ei sen aikaisten ison premiumAudin tasolle hiljaisuudessaan ylläkään, se on joka tapauksessa samanikäistä Volkswagen Golfia meluttomampi.
KAASUJALKA 4/2025 11 /motonet /motonet? motonet.? Tiesitkö, että Motox on ollut osa suomalaisten arkea jo 20 vuotta? Kaikki alkoi halusta tuoda markkinoille tuotteita, jotka helpottaisivat autoilevien ihmisten elämää. Ensimmäiset kaksi Motox-tuotetta olivat moottoriöljyjä, jotka lanseerattiin siihen aikaan harvinaisemmissa 5 litran kanistereissa. Kahdesta öljystä startannut sarja on kasvanut vuosien saatossa yli 200 tuotteen suurperheeksi – ja matka vain jatkuu. Motoxin 20-vuotisjuhlan kunniaksi haluamme kiittää kaikkia asiakkaitamme yhteisistä kilometreistä! Juhlavuotemme kunniaksi tarjoamme valikoimastamme kolme suosittua tuotetta nyt juhlavaan hintaan. Kanta-asiakas OTA 3, MAKSA 2 Motox VANNEPESU 1 L 60-3517 Nykyaikainen vannepesuaine, joka liuottaa erinomaisesti jarrupölyä ja tiesuolaa. Motox Tehopesu Gel AUTON ESIPESUAINE 1 L 60-3513 Erittäin likaisille pinnoille. Geelimäisen koostumuksen ansiosta ei valu pois puhdistettavalta pinnalta. Erinomainen auton helmoihin talven jäljiltä. Motox Super LASINPESU 1 L 60-3515 Tehokas ja miellyttävän tuoksuinen pesuaine lasija peilipinnoille. Irrottaa tehokkaasti lian eikä jätä pyyhintäjälkiä tai häiritsevää kalvoa. 7 99 6 99 5 99 Hyvä, parempi, Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. Auto-Lehtinen Fusti Oy AUTOPURKAMOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi • Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. • Huolehtimalla käytöstä poistetut autot asianmukaiseen kierrätykseen tai ostamalla meiltä purkuosia olet mukana edistämässä kiertotaloutta. Käytetyt varaosat takuulla! Varastossamme yli 200 000 varaosaa!
12 KAASUJALKA 4/2025 Samalla kun sähköautojen menekki vaihtoautomarkkinoilla näyttää Skoda Enyaqia lukuun ottamatta rankasti miinusta, käytetyille perheluokan dieselfarmareille 15 000 euron hintaluokassa riittää edelleen ostajia. I ltalehti kertoi maaliskuussa, mitä Nettiauton selvityksen perusteella on tapahtunut viimeisen vuoden aikana Suomen suosituimpien käytettyjen sähköautojen mediaanihinnoille. Laskussahan ne mediaanihinnat näyttävät olevan, vastaavasti myyntiajat ovat pidentyneet. Teslan Model 3, Model Y ja Model S joutuvat olemaan myynnissä peräti 50–75% vuoden takaista kauemmin ennen kuin ostaja löytyy. Skoda Enyaq käy kaupaksi lähes 50 % lyhyemmässä ajassa kuin vuosi sitten, mutta senkin mediaanihinnassa on käytettyjen markkinoilla pudotusta 22,2 %. Sen sijaan dieselien myynti jatkaa vaihtoautomarkkinassa kasvuaan. Vaikka Suomessa sähköistyminen on Euroopan TOP5 vilkkainta, niin vuonna 2024 diesel oli vielä Suomessa käytettyjen autojen suosituin käyttövoima yli 45 000 myydyllä autolla Alma Median mukaan. Varsinkin paljon työkseen pitkiä valtatiesuoria ajavat ovat koko ajan suosineet premium-luokan dieseleitä: MercedesBenziä, Audia ja BMW:tä. Nämä edustustason eli E-segmentin dieselautot tulevat kiistatta säilyttämään asemansa työnsä takia paljon ajavien autoina jatkossakin. Siksi Kaasujalka päätti selvittää pykälää vaatimattomampien D-segmentin perhedieseleiden tarjontaa ja menekkiä. Tähän segmentin yleisimmät merkit ja mallit ovat Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Toyota Avensis ja Skoda Superb. Suht tuoreita ja varusteltuja Hintaluokassa 10–15 000 euroa näitä Dsegmentin perhefarmareita dieselmoottorilla on tarjolla runsaasti ja kohtuullisilla kilometreillä. Mittarilukemat ovat kirjavia, vähiten ajetuilla ne ovat reilut 100 000 kilometriä ja enimmillään jopa reilut 300 000 kilometriä. Vuosimallienkin kirjo vaihtelee mittarilukemasta ja automallista riippuen vuosimallista 2014 vuosimalliin 2020. Selvästi diesel-Passateilla ajetaan eniten, niiden mittarilukemat ovat pääsääntöisesti 200-300 000 kilometriä, Myös 10-15 000 euron hintaisten Skoda Superb-dieselfarmareiden mittarilukemat ovat vain joissain yksittäisissä tapauksissa alle 200 000 km. Eniten alle 200 000 kilometriä ajettuja 10-15 000 euron dieselfarmareita löytyi Opel Insignioista ja Ford Mondeoista. Myös Volvo V60-dieselfarmareita tässä hintaluokassa löytyi yllättävänkin paljon alle 200 000 kilometrin mittarilukemilla. –15 000 euron hintaluokassa dieselmoottoriset perhefarmarit tekevät ihan hyvin kauppansa, koska autot ovat jo TEKSTI_Timo Kiiski VAIHTOAUTOVERTAILU PERHEDIESELIN AIKA EI OLE OHI Nettiautossa oli 9. maaliskuuta myynnissä peräti 79 Volkswagen Passat -dieselfarmaria hintaluokassa 10–15 000 €. Yksi harvoista alle 200 000 km ajetuista Passat-dieselfarkuista on kuvan 167 000 km ajettu Volkswagen Passat Variant Comfortline 2,0 TDI vuosimallia 2015. Espoolainen Auto-Huiput pyytää tästä Passatista 13 900 €. ominaisuuksiltaan moderneja. Niiden mukana saa jo paljon tämän päivän varusteita, kuten esimerkiksi adaptiivisen vakionopeussäätimen, navigointijärjestelmän , avaimettoman käytön, LED-valot ja muita turvallisuusvarusteista sekä ajoavustimia kuten autopilotin, sanoo Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälän myyntipäällikkö Johannes Paakkinen. Yksi syy monen D-segmentin perhekokoluokan farmaridieselin niukkaan tarjontaan noin 15 000 euron hintaluokassa on Paakkisen mukaan mahdollisesti takavuosien tuontiautobuumissa. – Monet enemmän ajavat autoilijat valitsivat 2010-luvulla ja 2020-luvun alkuvuosina enemmän ajetun tuonti-premiumin mieluummin kuin saman hintaisen uuden d-segmentin auton. Käytetyt tuontiautot ovat paikanneet monen uutta autoa harkitsevan tarpeet monissa tapauksissa. 2010-luvulla myytiin paljon tuontidieseleitä 20-40 000 euron hintaluokassa suuremmillakin mittarilukemilla, Paakkinen sanoo. Perheja harrastuskäyttöön Autokannan sähköistymisestä huolimatta perhedieseleille riittää kysyntää. –Edelleen polttomoottoreille on oma vahva ostajakuntansa, ehkä niille on jopa enenevässä määrin kysyntää. Ihmisillä alkaa olemaan tuntumaa siihen, mikä käyttövoima kenenkin päivittäiseen ajomäärään sopii. Ja monet ovat huomanneet, että omiin tarpeisiin polttomoottori sittenkin sopii edelleen erittäin hyvin. 15 000 euron hintaluokassa tarjolla on paljon toimintavarmoja autoja, joiden arvonalenema ja samalla hankintahintakin on pieni. Suhteellisen pienellä rahalla voi päästä käsiksi todella makeaan autoon, Paakkinen sanoo., Siinä missä edustusluokan eli E-segmentin isoja Mersuja ja Bemareita käytettyinä ostavat eniten työkseen paljon ajavat, pykälää vaatimattomamman Dsegmentin dieselfarmarit ostetaan pääasiassa perheja harrastuskäyttöön. –Lapsiperheet ja aktiiviset nuoret aikuiset ovat niiden tyypillisiä ostajia. Helposti lastattavaan ja suureen tavaratilaan menevät niin lastenrattaat, golf-bägit kuin lätkäkassitkin sekä perheeseen kuuluvat lemmikkieläimet ja mökkireissulle mukaan lähtevät tavarat. 15 000 euron hintaluokassa saa rahalle paljon vastinetta. Kannattaa myös muistaa, että tämän hintaja ikäluokan dieselit ovat usein hyvin ympäristöystävällisiä ja polttoainetaloudellisia. Dieseleiden aika ei todellakaan ole ohi, Paakkinen sanoo. Ford Mondeo -dieselfarmareita hintaluokassa 10-15 000 € oli Nettiauto.comissa myynnissä 35 kappaletta 9. maaliskuuta. Niistäkin harvalla oli ajettu alle 200 000 km. Kuvan nelivetoinen Ford Mondeo 2,0 TDCi 180hv PowerShift Titanium Business Wagon -diesel on vuosimallia 2015 ja mittarilukema 176 000 km. Hedin Automotive Turussa pyytää tästä Mondeosta 12 900 €. Tuoreempaakaan Opel Insignia -farmaridieseliä ei ole vaikea vaihtoautomarkkinasta alle 200 000 km ajettuna. Porissa Saka Finland pyytää 13 900 € kuvan Opel Insignia Sports Tourer Innovation 1,6 CDTI:tä, joka on vasta 130 000 km ajettu ja vuosimallia 2019. Toyota Avensis-dieselfarmarina tuntuu olevan niitä autoja, joiden hintapyynnön vaihtoautomarkkinassa sanelee kilometrimäärä enemmän kuin vuosimalli tai korimalli. JS-Automoto Oulunsalossa pyytää 12 850 € kuvan Toyota Avensis 2,0 D-4D Premium Business Wagonista vuosimallia 2016, Mittarilukema on yhdeksän vuotta vanhaksi Toyotaksi kohtuullinen, 170 000 km. Kuvan auto yksi harvoista alle 200 000 km ajetuista Volvo V60-dieseleistä, kun hintakatoksi laitetaan 15 000 €. Tamperelaisen Ricen Oy:n hintapyyntö tästä 167 000 km ajetusta 2-litraisesta Volvo V60 D2 Kinetic -dieselistä vuosimallia 2017 oli 12 990 €. Kia Optima -dieselfarmareita hintaluokassa 10–15 000 € oli Nettiautossa myynnissä 9. maaliskuuta yllättävänkin paljon, peräti 11 kappaletta. Kuvan Optima 1,7 CRDi ISG EX SW DCT A/T on vuosimallia 2016 ja 170 000 km ajettu. Wetteri Pirkanmaan Lempäälässä pyytää tästä Optima-farkusta 11 800 €.
KAASUJALKA 4/2025 13 Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi Korjaamot lehden jakelualueella: Autokorjaamo T ja P Lahti KY Visankuja 2, 19600 Hartola 044 532 7014 BMW | MB | Volvo | Monimerkki Jvo Konehuolto Oy Teollisuustie 7, 16300 Orimattila 040 525 7335 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Lahden Autotekniikka Oy Aukeankatu 8, 15610 Lahti 045 647 3337 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki MBA-Autokorjaamo Oy Sahaajankatu 3, 15520 Lahti 010 422 1212 BMW | MB PM Autohuolto Oy Vasaratie 2, 19650 Joutsa 040 088 3377 Monimerkki Renkomäen Autoexpert Ansiokatu 4, 15610 Lahti 044 768 9860 Monimerkki Auto korjaa moiden aatelia Vaivaako autoasi tunkkainen sisäilma? Moni autoilija vaihtaa raitisilmasuodattimen aivan liian harvoin. Vaihdata siis suodatin renkaanvaihdon yhteydessä KL-ServicePartner-korjaamolla. Olemme erikoistuneet Audi-, BMW-, MercedesBenzja Volvo-ajoneuvoihin, mutta huollamme ammattitaidolla kaikki merkit. Kun sain alle täyssähköisen Alfa Juniorin, olin heti myyty. Jälkeenpäin mietin, johtuiko se vain Alfan tarunhohtoisesta brändistä ja kiistatta kilpailijoita tyylikkäämmästä ulkonäöstä. Ei, kyllä Alfa Junior sähköisenäkin on ihan oikea Alfa! TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski A lfa Romeo Juniorin virallinen hinnasto on kuitenkin aggressiivinen, tarjolla Juniorista on niin niin hybridikuin täyssähköversiotkin. Uuden pikku-Alfan piti tulla markkinoille Milano-nimisenä, mutta se ei käynyt italian hallitukselle. Italiassa ei sikäläisen lain mukaan saa kuulemma markkinoida tuotteita paikallisia nimiä hyödyntäen, jos tuotetta ei ole valmistettu kotimaassa. Ja kun uusi pikku-Alfa valmistetaan Puolassa, piti nimikin vaihtaa Milanosta Junioriksi. Alfa Romeo Junior ”Elettrica” on täyssähköinen versio, tarjolla on kaksi eri tehoversiota: 156 hv ja urheilullinen 240 hv Veloce. Koeajoon sain 156–hevosvoimaisen version. Mielikuvia halvempi Sain kauan sitten vaimolta joululahjaksi Top Gear -ohjelmasta sittemmin monoa saaneen Jeremy Clarksonin autokirjan. Siinä hän myönsi, että Alfan silloinen lippulaiva Alfa Romeo 166 oli monessa suhteessa huonompi auto kuin kilpailijansa. Ja silti hän olisi valintatilanteessa päätynyt tuohon malliin. Jotenkin hän perusteli valintaansa Alfan sielukkuudella Kun sain koeajoon Alfa Romeo Junior Speciale Elettrican, tunsin itseni eräänlaiseksi Vantaan Clarksoniksi. Kun vielä hintakin on vain rapiat 40 000 euroa, niin miksi ihmeessä päätyisin saman hintaja kokoluokan tylsään aasialaiseen tai saksalaiseen sähköautoon? Jälkeenpäin olen sitten miettinyt, kuinka paljon tuossa hurmaantumisessa oli juuri tuota tietoisuutta Alfan hohdokkaasta imagosta ja kiistatta monia kilpailijoita tyylikkäämmästä ulkonäöstä. Kun sitten pistin jäitä pipon alle, jouduin toteamaan, että tyylikkyys syntyy pitkälti Alfan kirkkaanpunaisesta väristä, keulan ilmeestä ja suuresta Alfan logosta, joka sekin lopulta uppoaa lähes huomaamattomasti keulan mustaan muovimaskiin. Takaa Junior muistuttaa paljolti esimerkiksi saman kokoluokan kiinalaisia sähköautoja. Koeajoon saadun Speciale-varustetason Alfa Juniorin valtteja on myös suht edulliseen hintaan suhteutettuna runsas varustelu. Sittenkin oikea Alfa Koeajoautossa oli urheilullisuutta henkivät tyylikkäät ja tukevat urheiluistuimet, Alcantara-tehosteita oli ympäri ohjaamoa ja poljinpinnat olivat sporttisesti alumiinia. Tietoviihdejärjestelmän valikkorakenne vähän mutkikas ja vaatii enemmän tutkistelua. Sinänsä tyylikkäästä kosketusnäyttöä olisi myös hiukan helpompi hiplailla, jos se olisi sijoitettu vähän korkeammalle. ! TEKNIIKKAA ALFA ROMEO JUNIOR ELETTRICA 54 KWH 156 SPECIALE MOOTTORI: sähkömoottori TEHO: 156 hv VÄÄNTÖ: 260 Nm AKUN BRUTTOKAPASITEETTI: 54 kWh VETOTAPA: etuveto CCS: 100 kW, pikalataus 10-80 % alle 30 min WLTP-KULUTUS: 15,2 kWh / 100 km (ilmoitettu) TOIMINTAMATKA: 410 km (ilmoitettu) KIIHTYVYYS 0–100 KM/H: 9 s HUIPPUNOPEUS : 150 km/h MITAT: pituus 4173 mm, leveys 1781 mm, korkeus 1532 mm, akseliväli 2562 mm KOEAJOAUTON HINTA: 45 630 € sähköversioiden alk. 37 390 €, Junior-malliston alk. 34 394 € SITTENKIN IHAN OIKEA ALFA! Alfa Romeo KOEAJOSSA +Tyylikäs +Tunnokas ajettava –Kulutus -Tietoviihdejärjestelmä JÄLKIMAKU Alfa Junior monia saman hintaja kokoluokan kilpailijoita selkeästi tyylikkäämpi. Kun vielä ajettavuuskin on kohdallaan, niin kyllä se valinta tässä hintaluokassa todennäköisemmin osuisi mieluummin Junioriin kuin suurimpaan osaan saksalaisista tai aasialaisista kilpailijoista. ? – + Moni miettii, miten Alfa Romeo Junior sitten ylipäätään eroaa saman Stellantis-konsernin Jeep Avengerista ja Fiat 600e:stä. Niissä kaikissa on sama 156-hevosvoimainen ja 260 Newtonia vääntävä sähkömoottori ja 54 kWh:n akkukapasiteetti. Luvattu toimintamatkakin taitaa olla sama 410 kilometriä. Huipputaloudelliseksi sähköJunioria ei voi kehua. Valmistaja ilmoittaa keskikulutukseksi 15,1 kWh/100 km, mutta leudollakin talvisäällä sekalaisessa ajossa sähköä kului noin 20 kWh/100 km. Enemmän eroja löytyy tiettävästi Alfa Juniorin ylellisemmin varustetusta Veloce-versiosta, jonka teholukema on 280 hevosvoimaa ja vääntö 345 Newtonia. Nämä eroavaisuudet tekevät tietysti enemmän oikeutta Alfan urheilulliselle imagolle. Vaan ihan mainio ajettava on Alfaa Juniori Speciale Elettricankin ajettavuus, vaikka Speciale-varustetasossa sen urheilullisuus rajoittuu pitkälti ulkonäköön ja sisustukseen: ohjaus on nopea ja tunnokaskin. Kyllä tässä Alfa Juniorissakin aistii ihan oikean Alfan, vaikka ripaus hohdokkuudesta on varmasti psykologista: tietoa siitä, että nyt ajetaan Alfalla.
14 KAASUJALKA 4/2025 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651 OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi Katurenkailla Sis. alv 25,5% NYT NYT VAIN VAIN 1590€ 1590€ Aito Keeway Aito Keeway Monkey 50 efi Monkey 50 efi Värit: musta, Värit: musta, valkoinen ja valkoinen ja punainen punainen SUOMEN AUTOKIERRÄTYS / ILMOITUS LAYOUT 82 x 88 mm V1 V2 Auton kierrättäminen ympäristöystävällisesti on helppoa eikä maksa mitään. Kierrätä autosi ilmaiseksi Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. AUTOKIERRÄTYS MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi
KAASUJALKA 4/2025 15 19. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä, Itä-Suomessa, Pohjanmaalla ja Kymeenlaaksossa. KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Pohjanmaa 50 telinettä Seinäjoki, Kauhajoki, Ilmajoki, Kurikka, Vaasa, Jalasjärvi, Ähtäri, Kauhava, Alajärvi, Alavus, Tuuri, Kankaanpää, Jämijärvi Kymenlaakso 39 telinettä Kotka, Kouvola, Hamina VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) SAAB B) TOYOTA C) NISSAN D) EN TIEDÄ Vastausaikaa on 16.5.2025 saakka ja vastata voi myös sähköpostilla osoitteeseen: kisa@wheelmedia.fi Kaikkien oikein vastanneiden kesken avomme Nexen renkaiden yllätyspromokassi. Pitää sisällään mm. palapelin, pari lippalakkia, pari pipoa, pysäköintikiekko, jääskarapa… Helmikuun kisaan vastanneiden kesken arvoimme Needit-elektronisen pysäköintikiekon ja onnellinen voittaja on Olli Jokinen Espoosta. Onneksi olkoon! MIKÄ AUTO TÄMÄN NUMERON NS. KANSIAUTO? VASTAA, VASTAA, RATKO RATKO JA VOITA JA VOITA NEXEN NEXEN RENKAIDEN RENKAIDEN YLLÄTYSYLLÄTYSPROMOKASSI PROMOKASSI 4/2025
16 KAASUJALKA 4/2025 Škoda Elroq -mallisto alk. 37 190,00 €, CO?-päästöllä (WLTP) g/km ja yhdistetyllä WLTP-kulutuksella 15,8 kWh/100 km. Škoda Elroq -malliston CO?-päästöt (WLTP) g/km ja yhdistetty WLTP-kulutus 15,4–16,0 kWh/100 km. Kulutukset ja päästöt määritelty WLTP-testimenetelmän mukaisesti. Kulutukseen ja toimintamatkaan vaikuttavat muun muassa kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, kelija ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Ajoneuvon käyttöön liittyvät suositukset, ominaisuudet ja rajoitteet on eritelty tarkemmin käyttöohjekirjassa. Kuvan auto erikoisvarustein. Hinnat sisältävät toimituskulut 600 €. Tarkempia tietoja osoitteesta skoda.fi OLE UTELIAS. OLE KUIN ELROQ. nelipyora.skoda.fi Nelipyörä Hyvinkää Helletorpankatu 18-20 05840 Hyvinkää Nelipyörä Lappeenranta Kaakkoiskaari 20 53500 Lappeenranta Nelipyörä Hämeenlinna Paroistentie 2 13600 Hämeenlinna Nelipyörä Lahti Myyntimiehenkatu 4 15700 Lahti Nelipyörä Kotka Haminantie 1 48810 Kotka Nelipyörä Kouvola Kaitilankatu 3 45130 Kouvola Kirkkaat Matrix LED -ajovalot pimeille maanteille, akun esilämmitys ripeisiin pysähdyksiin, suuret sisätilat jääkiekkovarusteille ja nopea akun pikalataus pitkän maan pitkiin ajomatkoihin. Koe täysin uusi, täyssähköinen Škoda Elroq Nelipyörässä. Lahti, Lappeenranta, Kotka, Kouvola, Hämeenlinna ja Hyvinkää Nelipyörä on nyt Škoda-jälleenmyyjäsi kuudella eri paikkakunnalla. Tervetuloa! nelipyora.skoda.fi Škoda Elroq alk. 37.190 €