Aallon Auto Oy I www.aallonauto.com HERTTONIEMI Mekaanikonkatu 25, 00880 Helsinki 010 423 9550 I helsinki@aallonauto.com TAMMISTO Arinatie 4, 01520 Vantaa 09 755 5550 I vantaa@aallonauto.com Katso lähin autokorjaamo! stadinfixus.fi LASIVAKUUTUS.FI LASIVAKUUTUS.FI SUOMEN HELPOIN TUULILASINVAIHTOPALVELU! SUOMEN HELPOIN TUULILASINVAIHTOPALVELU! Varaa autosi ilmainen nouto, sijaisauto ja palautus Varaa autosi ilmainen nouto, sijaisauto ja palautus 325 arvostelua 4,9 / 5 Pääkaupunkiseutu länsi Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 1/2025 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ MITSUBISHI OUTLANDER I ESITTELYSSÄ HIRVIVAROTUSJÄRJESTELMÄ Koeajossa DACIA DUSTER Koeajossa mm. SKODA KAMIQ SINUN TURVALLISUUTESI ON MEIDÄN TÄRKEIN TAVOITTEEMME Ted´s Garage / Suomalaistentie 5, Espoo Puh. 0400 467 676 /tedi@tgtuulilasit.fi tgtuulilasit.fi OLISIKO AIKA KOKEILLA JOTAIN TÄYSIN UUTTA? HUIPPU-UUTUUS NYT MYYNNISSÄ! TUTUSTU SIVUILLAMME www.onevisionauto.fi Klaukkalantie 48 A 01800 Klaukkala Myynti p. 09-4282 7749 Huolto p. 09-4282 7740 AVOINNA MYYNTI ma-pe 09.00-17.00 la-su erikseen sovittaessa HUOLTO ma-pe 07.30-17.00 la-su suljettu HUOLTO www.onevisioncarservice.fi MAXUS Deliver 9 44 851 € +toimituskulut MAXUS Deliver 9 kauan odotettu DIESEL-versio nyt koeajettavana. Katso tiedot ja varaa koeajo www.onevisionauto.fi MAXUS hyötyajoneuvomyymälä ja monimerkkikorjaamo Klaukkalassa Maxus e-Deliver 7 nyt myös nelivetoisena
2 KAASUJALKA 1/2025 Joku unohtanut pakoputken Vihditielle, tuskin ainakaan vahingossa, sillä sen verran äänekkääksi auto muuttuu ilman tuota osuutta. Kuvan otti Kristiina Simola Mäntsälästä KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Aloitat vuotesi takki auki, mutta liikaa ei kannata uhota. Vaihdat autoa tiheästi ja sinulle on ehkä tullut tavaksi piilottaa vanha velka uuteen velkaan. Pitkästä lainasta voi lopulta tulla suuri suru. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Toimi omien arvojesi mukaan, vaikka muut tekisivätkin toisin. Sähkö puskee voimalla markkinoille, mutta se ei tietenkään sovi kaikkien käyttöön, ei välttämättä sinunkaan. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Etsit elämääsi jotain uutta ja saatat nyt tehdä muutoshakuisuudessasi autokaupoilla jopa suurenkin virheen. RAPU 22.6 – 22.7. Talvi on nyt totta ja se tuo haasteita autoilijoille, Sinulla on taipumusta suhtautua hiukan yliolkaisesti erilaisiin autoilijan talviohjeisiin. Älä jätä lukkosulaa autoon, vaan ota se taskuun. LEIJONA 23.7 – 23.8. Nyt on hyvä hetki laatia suunnitelmia ja tavoitteita tulevalle. Jos autosi matkamittarilukema hipoo jo 200 000 kilometriä, on vaihto joka tapauksessa edessä ennen pitkää. NEITSYT 24.8 – 22.9. Jos sait joululahjaksi alkometrin ja sitä kannattaa myös käyttää. Laadukkaaseen alkometriin voi luottaa, mutta sekin vaatii säännöllisesti kalibrointia. VAAKA 23.9 – 22.10. Olet sitkeää laatua. Olet kunnioitettavasti jaksanut skrapata autosi ikkunoita pakkasilla jäästä. Jospa vihdoin säästäisit itseäsi ja hankkisit Webaston? Onhan talvikuukausia vielä jäljellä useita. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Jos ajat Fordin 1-litraisella Ecoboost-Fordilla, saatat kuulla moottoritilasta outoja ääniä. Vie ajoissa luotettavaan korjaamoon tarkastettavaksi. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Viime vuosi kasvatti itsetuntemustasi, ja aloitat uuden vuoden voimiesi tunnossa. Tekemisissäsi on uudenlaista potkua, myös autoasioitasi siivittää vankka myötätuuli. KAURIS 23.12 – 20.1. Aloitat vuotesi väkevästi. Sisälläsi voi nyt kuitenkin käydä melkoinen myllerrys, vaikka ulospäin käyttäytyisitkin varmanoloisesti. Paine vaihtaa edes osittain sähköllä käyvään autoon käy kovana. Muista kuitenkin, että paljon ajettu pistokehybridi, jos mikään, voi olla melkoinen riskiostos. VESIMIES 21.1.-18.2. Asioiden hoitoon on nyt hyvä keskittyä yksi kerrallaan: taloutesi ei nyt välttämättä kestä, jos pistät autostasi huollossa kerralla kaiken kuntoon. Kysy mekaanikolta, missä järjestyksessä asiat kannattaa hoitaa. KALAT 19.2.-20.3. Olet nyt tavallista kylmähermoisempi ja onnistut suhtautumaan maltillisesti autosi mittaritauluun mahdollisesti syttyvään moottorihäiriövaloon. Sillä lailla! AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI TAMMIKUULLE 2025 Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Leading supplier from Denmark ! U R M A S H U R M A LA IN EN Mitä helvettiä Helsingin keskusta-alueelle suunnitelulla bensaautokiellolla on tekemistä meidän mummolavierailujen kanssa? On sillä. Käyntimme mummin luona Töölössä venyvät lähes päivän mittaisiksi, jos oma bensaauto vaihtuu bussiin, lähijunaan ja ratikkaan. E n nyt halua julkistaa katuosoitteita myöten, minkälainen työläs show Vantaan Jokivarresta mummin luokse Helsingin Töölöön on, jos pitää ruveta käyttämään julkisia kulkuneuvoja. Ensin pitää kuitenkin kävellä kaksi kertaa tunnissa meiltä Korson asemalle vievään bussiin. Ja kun sitten päästään sinne Korson asemalle, pitää hypätä Helsingin keskustaan vievään lähijunaan. Ja kun päästään Helsingin rautatieasemalle, pitää jatkaa matkaa raitiovaunulla Töölöön ja palvelutaloon, jossa mummi asuu. Mummi on huonosti liikkuva 95-vuotias vanhus, joka ei enää juuri käy itse kaupassa. Pääosin kauppareissut hänen puolestaan hoitaa vaimon Helsingissä ja Espoossa asuvat vaimon siskot. Hekin liikkuvat omilla autoilla, tosin toisella siskolla on perheessä sähköauto, jollaisella ajamista Helsinki pyrkii nyt edistämään. Meillä on vanha bensa-Mersu, jolla ajetaan vuosittain sen verran vähän, etten nyt eläkevuosien lähestyessä viitsi ottaa isoa ”pätkärahoitusta” vaihtaakseni sitä uuteen sähköautoon. Helsinkiin meillä ei ole enää mitään muuta ajoa kuin käynnit keskimäärin kerran viikossa juuri 95 vuotta täyttävän anopin luona. Ja silloin, kun ”nakki” napsahtaa kohdallemme, mekin vuorostamme käymme Mersulla mummin puolesta kaupassa. Ruokatarpeiden kiikuttaminen Vantaan Korsosta Helsingin Töölöön on hiton paljon joutuisampaa bensa-Mersulla kuin lähijunalla. Hyvästi autoilun tasa-arvo Mersulla matka mummin luokse kestää puolisen tuntia suuntaansa. Katsoin HSL:n reittioppaasta, kuinka paljon enemmän meiltä vaaditaan aikaa, jos pitää ruveta käyttämään julkisia kulkuvälineitä. Yleensä me vierailemme mummin luona lauantaisin. HSL:n reittioppaan mukaan matka-aika yhteen suuntaan kulkuvälineiden vaihtoineen olisi 1 h 11 min – 1 h 29 min. Eli matka-aika venyisi tunnilla yhteen suuntaan. Eihän tuo maailmoja kaada, mutta freelancer ja pienyrittäjä tuppaa tekemään töitä viikonloppuisinkin. No, polttomoottoriautojen kieltämisellä tietyillä alueilla on tarkoitus vauhdittaa sähköautoihin siirtymistä. Se taas liittyy päästöjen vähentämiseen. Näin sanoo kaupunkiympäristöstä vastaava apulaispormestari KOHTA EI MENNÄ MERSULLA MUMMOLAAN Anni Sinnemäki Ylen haastattelussa. Minä pitänyt autoa jonkinlaisen vapauden symbolina. Se on vapauttanut kaikki kansankerrokset liikkumaan vapaammin, niin rikkaat kuin köyhätkin. Tietysti köyhä ajaa huonommalla ja halvemmalla autolla kuin rikas, mutta jos auto on välttämättömyys, lähes aina se köyhäkin jostain kaivaa rahat pitääkseen ”ritsansa” tieliikennekelpoisena. Sähköautojen myötä tämä autoilun tasa-arvo on katoamassa. Käytetty sähköauto on vähävaraiselle ihan erilainen riskiostos kuin polttomoottoriauto. Monelle pienipalkkaiselle se ei ole ollenkaan realismia. Auton toki voi saada halvalla, mutta sitä ei korjata halvalla. Ei ainakaan toistaiseksi. Mitä taas tulee Helsingin keskustaalueeseen, niin uskaltaisin väittää, että siellä ajetaan vain silloin, kun siihen on todellinen tarve. Itsekin vältän ruuhka-aikoja ja katutöiden takia jatkuvasti muuttuvia järjestelyjä kuin ruttoa. Mummon luona käymme vain lauantaisin. ”Kuulehan mutterinpuristelija…” Näissä vihreissä on se ikävä puoli, että tuntuvat elävän täysin irti tavallisen suomalaisen arkitodellisuudesta, ainakin siinä suhteessa, mitä tulee autolla liikkumiseen ja tarpeeseen liikkua autolla. Tulee mieleen vanha tv-elokuva Kätkäläinen, joka vei vanhan Wartburginsa katsastettavaksi. Köyhä kansanmies Kätkäläinen parahtaa Wartburginsa ajokieltoon määräävälle katsastusmiehelle: ”Kuulehan mutterinpuristelija, mistä tehdään Kätkäläiselle uusi auto?”. Katsastusmies toteaa vain tekevänsä työtään, eikä hän asialle mitään voikaan. Mutta ehkä hieman kaukaa haettua, koska näkihän sen jo ”vanha Erkkikin”, että Kätkäläisten ”Warre” oli jo melkoinen liikenneriskikin. Väkisin tulee kuitenkin tunne, että nämä ”vihreää siirtymää” intohimoisesti ajavat ovat niitä tämän päivän ”mutterinpuristelijoita”, joita ei tavallisen Kätkäläisen arki liikuta. Tekisi mieleni sanoa näille viherintoilijoille: ”Sanohan sinä viherpipertäjä, mistä tehdään Hurmalaiselle sähköauto?”. Seuraava Kaasujalka ilmestyy 6.2.2025
KAASUJALKA 1/2025 3 Tarjoamme monipuoliset autohuoltoja autokorjaamopalvelut aina ammattimaisella otteella. Meiltä saat mm. • Määräaikaishuollot • Öljynvaihdot • Ilmastointihuollot ja korjaukset • Vianetsintä ja diagnostiikka • Moottorija sisälämmittimet • Tuulilasin vaihdot • Alusta, jarru ja pakoputkikorjaukset • Alustageometria ja nelipyöräsuuntaukset • Vetokoulut, akut ja sulat • Katsastuspalvelut • Renkaiden vaihto, tasapainotus ja asentaminen Meillä on erittäin helppo hintalaskuri, josta selviää määräisaikahuollon hinta! Laske vaikka heti: www.mwauto.fi Saat hinnan heti ja voit halutessasi varata huollon. Nopeaa ja helppoa! Autohuoltopalvelut – Kattavaa autohuoltoa ja korjausta Espoossa www.mwauto.fi MW Auto Oy Avoinna ark. 8.00 16.00 huolto@mwauto.fi Puh. 010 581 3800 Puh. 050 344 0104 Sillankorva 15 02300 Espoo Motor Center Espoo alakerta MW Auto Espoo Parasta palvelua sinulle ja autollesi OLEMME ERIKOISTUNEET V.A.G MERKKEIHIN! Audi, Volkswagen, Seat, Skoda HUOM! OLEMME MUUTTANEET! 3D NELIPYÖRÄSUUNTAUKSET AMMATTITAIDOLLA JA NYKYAIKAISILLA LAITTEILLA BUTLER SPEEDLINER 3D HP B 040 8408693 / info@rengasandrom.fi Kuormaajankatu 10, 08200 Lohja HAE ILMAISEKSI TELINEESTÄ LUE NETISTÄ KATSO VIDEOT YOUTUBESTA SEURAA SOMESSA KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.fi Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006
4 KAASUJALKA 1/2025 VINKKI Mukavaa autoilua "MUMMON HÖPÖTYS” AUTTOI NOLLAAMAAN HIRVIKOLARIT NOUSIAISISSA Mullistava varoitusjärjestelmä pudotti kokeilujaksolla hirvikolarit hirvien suosimalla tienylityskohdalla nollaan Valtatie 8:lla VarsinaisSuomen Nousiaisissa. Tärkeä osa varoitusjärjestelmää huomiovalojen rinnalla on mummon äänellä höpöttävä riistaäänimajakka risteysalueella. U udenlaista ja aktiivista hirvivaroitusjärjestelmää huomiovaloineen on testattu Nousiaisissa Valtatie 8:lla: riista-aidan aukkokohdassa, jossa 5–24 hirveä tai kaurista ylittää tien joka vuorokausi. Järjestelmään sisältyy myös Mynämäentien pohjoiseen liittymään asennettu ihmispuhetta tuottava riistaäänimajakka, joka toimii pelottimena hirvieläimille ja siten ohjaa ne ylittämään tien suunnitellusta riista-aidan aukkokohdasta. Tutkimuksen tulosten mukaan hälytystilanteet vaikuttavat merkittävästi autojen keskinopeuteen vuorokauden eri aikoina. Vaikutus on vielä huomattavasti suurempi pimeällä ja hämärällä. Mullistavan hirvivaroitusjärjestelmän kehittäneen InnoTrafik Oy:n myynnistä ja tuotekehityksestä vastaava Jouni Hänninen tietää, että hirvet eivät pidä pyykinpesukiireistään rauhallisella äänellä äänimajakassa höpöttävän mummelin puheen soundista. – Äänimajakan toistaman mummon puhesoundin salaisuudesta on kiinnostuttu muissakin Pohjoismaissa, Hänninen kertoo. Mummon rauhallinen höpötys on tärkeä osa tutkimusprojektia, jonka toteuttivat yhteistyössä InnoTrafikin kanssa yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Suomen riistakeskus. Kustannustehokas InnoTrafik Oy:n kehittämän hirvivaroitusjärjestelmän idea on se, että risteysalueelle riista-aitojen väliin asennettu riistaäänimajakka pelästyttää hirvet ja ohjaa ne 100 metrin päähän riista-aidan aukkokohtaan, josta ne voivat turvallisesti lähteä ylittämään tietä. Aukkokohdassa vilkkuvat huomiovalot puolestaan varoittavat autoilijoita tien laitaan ilmestyneistä hirvistä. Riista-aita ja eläimille tarkoitettu tienylityskohta Nousiaisissa Valtatie 8:lla on otettu käyttöön vuonna 2021, jonka jälkeen risteysalueella on tapahtunut yhteensä 12 eläinonnettomuutta. Aktiivinen varoitusjärjestelmä otettiin käyttöön kesäkuussa 2023 ja sen jälkeen alueella ei ole tapahtunut yhtään tilastoitua eläinonnettomuutta. Hälyttää aiheesta Nousiaisista kokeilujaksolla saatujen tulosten perusteella autoilijat laskevat merkittävästi ajonopeuttaan nähdessään varoituksen ja näin välttävät törmäyksen tietä ylittävään tai tielle tulossa olevaan kauriiseen tai hirveen. Riista-aidat katkaisevat hirvieläinten luontaiset kulkureitit, jolloin hirvet ja kauriit etsivät uutta tienylityspaikkaa riista-aitojen aukkokohdista. Riista-aidan aukkokohtaa ei ole mahdollista tukkia, eikä riistaeläinten ylitai alikulkujen rakentamiseen ole rahoitusta. Onnettomuuksilta välttymisen ainoa keino on pyrkiä vaikuttamaan kuljettajien ajonopeuteen. –Nousiaisten kokeilujakson tulokset ovat mielestäni suorastaan yllättävän hyviä. Tutkimusryhmä olisi ehkä jopa toivonut muutamaa onnettomuutta, että olisi voitu selvittää sitä, miksi autoilija ei reagoinut hälytykseen, sanoo Varsinais-Suomen ELYkeskus, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang On tärkeää, että äänimajakka ohjaa hirvet riista-aitojen väliin jääviltä risteysalueilta riista-aitojen aukkokohtiin, jotka on suunniteltukin niiden turvallisiksi tienylityspaikoiksi. –Jos riista-aitaa rakennetaan jollekin tienpätkälle, niin jostain ne eläimet kuitenkin hakeutuvat sen tien yli: ne etsivät joka tapauksessa jonkin kohdan, missä tätä aitaa ei ole. Tällä hirvivaroitusjärjestelmällä hirvieläinten tien ylitykset saadaan selkeästi turvallisemmiksi niin autoilijoiden kuin eläintenkin kannalta, sanoo Suomen riistakeskuksen hirvitalousaluesuunnittelija Joni Saunaluoma. Ylikulkusiltaa halvempi Säästöjä syntyy erityisesti siitä, että 60 000 euroa kustantavan varoitusjärjestelmälle vaihtoehtona on rakentaa hirvien tienylityspaikoiksi miljoonia euroja maksavia alikulkukäytäviä tai siltoja. Tutkimusjakson aikana varoitusjärjestelemällä varustetussa hirvien tienylityspaikassa Nousiaisissa kirjattiin yli miljoona ajoneuvohavaintoa, 560 eläinhavaintoa ja lähes 700 varoitustapahtumaa. Riista-aidan aukkokohdasta kulki 5–25 hirvieläintä vuorokaudessa. Tutkimuksen kakkosvaiheessa on tavoitteena tuottaa pidempikestoinen seurantajakso ajankohtaan liittyvien epävarmuustekijöiden pois rajaamiseksi. Lisäksi tavoitteena on toteuttaa vertaileva tutkimus seututiellä 189 Naantalin Luonnonmaalla vastaavan tyyppisessä riista-aidan aukkokohdassa, joka on suunniteltu hirvieläinten tienylityspaikassa. –Nousiaisissa tutkimusjaksolla riista-aidan vierellä ja aukkokohdassa ojassa oli odottamassa 2–3 hirveä, joista lähestyvät autoilijat eivät olleet tietoisia. Ilman autoilijoiden reagointia huomiovaloihin jälki olisi voinut olla todella rumaa. Me saimme ikuistettua tuon vaaratilaan pellon takaa yhdellä kameralla, Hänninen kertoo. InnoTrafik jatkaa hirvivaroitusjärjestelmänsä kehitystyötä edelleen. Luonnonvarakeskus Luke tutkii kahden vuoden ajan järjestelmän kaikkia osia. Uusimpana kehityskohteena on metsästäjien turvallisuus maantieosuuksilla. –Meillä on jo älypuhelinsovellus, jota olemme alkaneet testata autoilijoilla. Alentamalla yleisesti hirvivaara-alueella nopeutta 100 km/h:n tuntivauhdista 80 km/h -nopeuteen vakavasti loukkaantumisen riski vähenee 16 %. Hänninen sanoo. Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang pitää InnoTrafikin hirvivaroitusjärjestelmän kokeilujakson tuloksia Nousiaisissa suorastaan yllättävän hyviä. – Tutkimusryhmä olisi ehkä jopa toivonut muutamaa onnettomuutta, että olisi voitu selvittää sitä, miksi autoilija ei reagoinut hälytykseen, Klang sanoo. Nousiaisissa Varsin-Suomen valtatie 8:lla on testattu InnoTrafik Oy:n uudenlaista hirvivaroitusjärjestelmää. Aukko testijakson riista-aidassa on riskipaikka, jonka kohdalta on kulkenut 5–25 hirvieläintä vuorokaudessa. Kokeilujaksolla ei tapahtunut yhtään eläinonnettomuutta. TEKSTI_ Timo Kiiski TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! !! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi
KAASUJALKA 1/2025 5 Skoda Kamiq Monte Carlo 1.5-litraisella ja turboahdetulla bensamoottorilla on ulkomitoiltaan pieni crossover, mutta kätkee sisälleen yllättävän isot tilat. Ajomukavuuden osaltakin se kelpaa vaikka perheen ykkösautoksi. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski K amiqin suosio ei ole ihme, kun Skoda-malliston pienintä katumaasturia voi pitää jopa tilaihmeenä. Tosin samassa kokoluokassa myös kilpailu on kovaa: samalle tontille Kamiqin kanssa pyrkivät myös esimerkiksi Ford Puma ja Renault Captur. Teknisesti Kamiq on sama auto kuin saman VAG-konsernin Seat Arona ja Volkswagen T-Cross. Monte Carlo -varustetaso käsittää mm. Matrix Led -ajovalot vakiovarusteina, myös takavalot ovat täys-ledit. Monte Carlo -varustetason hienouksia ovat myös lämmitettävä nahkainen sportmonitoimiohjauspyörä, panoraamalasikatto, Sport-etuistuimet ja Driving Mode Selection ajoasetuksen valinta. Mustilla yksityiskohdilla ja runsaalla varustelulla kunnioitetaan Škodan menestyksellistä rallihistoriaa. Monte Carlo -va! TEKNIIKKAA ŠKODA KAMIQ MONTE CARLO 1,5 TSI 110 KW DSG -AUTOMAATTI MOOTTORI: R4, 1490 cm3 VETOVAPA: etuveto POLTTOAINE: bensa + hybridi VAIHTEISTO: 7-lovinen DSGautomaatti TEHOT: 150 hv VÄÄNTÖ: 250 Nm WLTP-KULUTUS: 5,8 l/100km CO 2 -PÄÄSTÖT: 130 g/km KIIHTYVYYS: 0–100 km/h: 8,3 s HUIPPUNOPEUS: 213 km/h MITAT: pituus 4 241 mm,, leveys 1 793 mm, korkeus 1 531 mm, akseliväli 2 651 mm TAVARATILA: 400 – 1395 l HINTA: koeajoauto lisävarusteineen: 39 248 €, malliston hinnat alkaen 28 172 € PIENI, MUTTA TILAVA JA MUKAVA Škoda Kamiq KOEAJOSSA + Tilava + Runsas varustelu + Hyvä ajettavuus – Rengasmelu karkeilla pinnoilla JÄLKIMAKU Tasapainoinen kokonaisuus ja varustelu on jo perusmallissa hyvä. Sen verran vanhoillinen 1960-luvulla syntyneenä olen, että en olisi valmis maksamaan lähes 40 000 euroa pienestä Skodan katumaasturista, mutta sama auto edullisemmalla hinnalla ja vaatimattomammalla varustelulla voisi jo kiinnostaakin. ? – + rustelu on Kamiqin ”parasta Aryhmää” ja se nostaa myös hintaa. Kamiq 1.5 TSI Monte Carlo DSG-automaatin lähtöhinta on 33 838 euroa, samat tilat ja ajomukavuuden saa vaatimattomammin varustellusta Kamiq 1.5 TSI Selection DSG-automaatista 30 965 eurolla. Uskoisin, että Skoda Kamiq on niitä autoja, jotka ostetaan enemmän tarpeet kuin näyttävyys ja ”tilpehöörit” edellä. Jo perusvarustelu on runsas. Esimerkiksi uusi 8-tuumainen näyttö löytyy vakiona kaikissa varustetasoissa. Nimi juontaa historiasta Monte Carlo -mallinimi juontaa juurensa Škodan menestyksestä ikonisessa Monte Carlon rallissa. Nyt mallinimeä kantaa tämä urheilullisesti varusteltu malli. Muistan jo pikkupoikana selailleeni ahkerasti isoveljen joululahjaksi saamaa kirjaa Monte Carlo -rallien historiasta. Suomalainen Esko Keinänen sijoittui kokonaiskilpailun kuudenneksi vuonna 1961 ja se oli siihenastisista sijoituksista paras. Ja sattumoisin Keinänen ajoi Skoda Octavialla. Vaikka varustetasolla luodaan dynaamista rallifiilistä, Škoda Kamiqin vahvuuksia ovat sen tilat ja vaivaton ajettavuus. Niiden osalta kokonaisuutta voi kuvailla tasapainoiseksi. Sisällä matkustetaan yllättävän väljästi, myös takana istuvilla on hyvin niin jalkatilaa kuin pääntilaakin. 400 litran tavaratila ei numeroiden valossa häikäise suuruudellaan, mutta riittää perustarpeisiin ja takapenkit kaatamalla tavaratila kasvaa 1395 litraan. Ei juuri heikkouksia Kamiq tuli markkinoille vuonna 2019. Nyt tehdyssä päivityksessä etupään ilmettä on pistetty uusiksi. Myös moottorivalikoimaa päivitetty, Kamiqia saa nyt kolmella moottorivaihtoehdolla: 1-litraisilla TSI-bensiinimoottoreilla ja 1,5-litraisilla TSI-bensamoottoreilla. TSI-kirjainyhdistelmä tarkoittaa, että moottorit ovat turboahdettuja. Kamiq 1.5 TSI:n 150-hevosvoimainen ja nelisylinterinen bensaturbo liikuttaa autoa siististi ja pakottomasti. Kokemuksesta voin kuitenkin sanoa, että monista kilpailijoista poiketen myös Skodan 1-litraiset ja 3-sylinteriset bensaturbot käyvät nätisti ja äänettömästi. Myös 7-portainen DSG-automaattivaihteisto tekee nätisti yhteistyötä moottorin kanssa. Kamiqin 1,5-litrainen moottori käy nyt entistäkin pehmeämmin ja tämä selittyy käsittääkseni sylinterien ACT+ -lepuutustoiminnolla. Valmistaja ilmoittaa keskikulutukseksi 5.8 l/100 km, itse pääsin jopa 5.4 l/100 km kulutukseen koeajoviikolla. Heikkouksia Kamiqista on työlästä etsiä. Alusta on erinomainen: samanaikaisesti riittävän pehmeää ja kuitenkin myös jämäkkä. Vain rengasmelua voisi olla ajoittain hiukan vähemmän. Jos oli Dacia Duster markkinoille tullessaan vähän ylenkatsottu ”halpismaasturi”, niin enää ei niin ole. Uusi Duster on entistä näyttävämpi ja pätevämpi, mutta noussut on sen hintakin. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski O nhan Dusterissa edelleen tiettyä karkeutta, mutta todella kauas on menty niistä ajoista, kun ”Romanian Rellu” rantautui Suomeen. Tämä pätee niin Dusterin ulkonäköön kuin ajokokemukseenkin. Varsinaisesti halpa katumaasturi Dusterkaan ei enää ole, kun koeajoautonkin hinta kipusi lähes 33 000 euroon. Tässä hintaluokassa Duster tarjoaa autoa kuitenkin enemmän kuin suurin osa muista merkeistä. ! TEKNIIKKAA DACIA DUSTER HYBRID 140 4X2 EXTREME MOOTTORI: R4, 1598 cm3 POLTTOAINE: bensa + täyshybridi VETOTAPA: etuvetoinen VAIHTEISTO: 6-lovinen monitilaautomaatti TEHOT: 104 kW/141 hv CO2-PÄÄSTÖT : 114 g/km KIIHTYVYYS: 0–100 km/h: 10,1 s HUIPPUNOPEUS: 180 km/h MITAT: pituus 4 343 mm, leveys 1 813 mm, korkeus1 656 mm, akseliväli 2 657 mm TAVARATILA: 430–1 545 l HINTA ALKAEN: 30 399 € KOEAJOAUTON HINTA: 32 901 €, alk. 30 399 €, Dacia Duster-malliston hinnat alk. 25 299 € ”ROMANIAN RELLU” SEN KUN KOMISTUU Dacia Duster KOEAJOSSA Täyshybridi vain etuvetoisessa Sain koeajoon peräkkäin etuvetoisen Duster Hybrid 140 Extremen automaattivaihteilla ja heti sen jälkeen nelivetoisen Dusterin manuaalivaihteilla. Automaattivaihteisen täyshybridin saakin vain etuvetoisena. Neliveto puolestaan on aina manuaalivaihteinen kevythybridi. Dusterhan on noussut katumaasturien markkinajohtajaksi Euroopassa. Duster-malliston lähtöhinta on 25 299 €, nelivetomallin alkaen hinta on 28 399 €. Vaikka varsinaisesti enää ei voida puhua halvasta katumaasturista, hintaansa nähden Duster tarjoaa kuitenkin jokseenkin täyden vastineen rahalla. Ylemmillä Extremeja Journey-varustetasoilla ilmastointi on automaattinen ja vakiovarusteluun sisältyy myös esimerkiksi kätevä älyavainkortti, kaukovaloavustin ja sähköisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit. Extremessä on vakiona likaa ja vettä hylkivä MicroCloud-erikoisverhoilu, tavaratilan kaukalomatto, YouClip 3in1-paketti sekä hetkessä taakkatelineiksi käännettävät monitoimikattokaiteet. Hybrid 140:ssä on 140 hevosvoiman tehoinen täyshybridivoimalinja. Taajama-ajossa Duster Hybrid 140 kulkee sähköllä jopa 80 % ajasta, jolloin polttoaineen säästö vastaavaan bensiinimoottoriin verrattuna on jopa 40 %. Toimiva hybridijärjestelmä Oma keskikulutukseni koeajoviikolla oli 5.5 l/100 km. Etuvetoisella Duster Hybridillä tuli käytyä Vantaalta Tampereellakin, jolloin edestakaista moottoritieajoa tuli laskelmieni mukaan reilut 300 kilometriä. Pidän tuota kulutuslukemaa auton korkeuteen suhteutettuna varsin kelvollisena. Hybridijärjestelmä Dusterissa alentaa paitsi päästöjä, oikeasti myös kulutusta. Varsinkaan peräpäästä Dusteria ei oikeastaan enää Dusteriksi edes tunnista. Jos keulamaskinkin valkoinen logo olisi metallinvärinen, se olisi jo melkein kuin mikä tahansa korealainen tai japanilainen saman kokoluokan katumaasturi. Täydellinen katumaasturi ei Duster toki edelleenkään ole, puutelistalle voisi laittaa etuistuimen pitkälle kuljettajalle riittämättömän reisituen. Monitilavaihteiston vaihdotkin toimivat ajoittain hiukan kulmikkaasti. Taajamassa pyörittäminenkin on hiukan haasteellista, kun keulan ääriviivoja on haasteellista hahmottaa ja myös takaviistoon katsoessa syntyy katveita. Alustakin tuntuu kovalta ja kuoppiin ajaessa saattaa tärähtää persauksissa. Onneksi etuvetoisessakin Dusterissa on kuitenkin riittävä maavara,20,9 cm, joten pohja ei helposti kuopissa saa kipeää. Nelivetoisessa versiossa maavaraa on vieläkin enemmän. Perusajettavuus on joka tapauksessa hyvä. Iloisin yllätys oli lähes olematon rengasmelu moottoritieajossakin: monessa selkäesti hienompanakin pidetyn brändin autossa rengasmelua on selkeästi enemmän. Sen sijaan moottorin äänet tulevat kyllä esiin kiihdytyksissä. Ohjaamon ilme on samanaikaisesti ilahduttavan yksinkertainen, mutta kuitenkin moderni. Dusterin Suomen malliversioissa digimittaristokin on vakiovaruste. + Hinta + Korkea maavara + Perusajettavuudeltaan hyvä + Vähäinen rengasmelu Etu istuimen riittämätön reisituki Ajoittain kulmikkaasti toimiva monitilavaihteisto Puutteellinen näkyvyys JÄLKIMAKU Renault on hyvää vauhtia tekemässä Dacia Dusterille saman kuin aikoinaan Volkswagen-konserni teki Skoda Octavialle. Yhä harvempi enää puhuu Dusterista ”Romanian Relluna”. Jos itse pitäisi valita Duster, ottaisin ehdottomasti juuri etuvetoisen täyshybridin automaattivaihteilla. ? – +
6 KAASUJALKA 1/2025 Espoolainen Hort Auto Oy on korjannut ja huoltanut MercedesBenz –autoja jo 11 vuotta. Vaikka Mersu tunnetaankin ”ikiliikkujana”, tarvitsee sekin säännöllisesti huoltoa, muistuttaa yrittäjä Rene Möttus. H ort Auto tekee vuosimallista riippumatta Mersun henkilöja pakettiautoille niin määräaikaishuoltoja kuin muitakin korjauksia. Yritys on perustettu vuonna 2013. Palveluja on kattavasti: moottorin diagnostiikasta ja vikakoodien luvusta sähkötöihin sekäMersun henkilöja pakettiautojen manuaalija automaattivaihteistojen korjauksiin. Automaattivaihteistolle annetaan takuuta 2 vuotta tai 100 000km. Huollot tehdään MercedesBenzin tehtaan vaatimusten mukaisesti: määräaikaishuollot kirjataan tehtaan tietokantaan. Vaikka yrityksen kotisivuilla yrityksen kerrotaankin huoltavan ja korvaavan muitakin automerkkejä, Möttus sanoo nähneensä parhaaksi, että yritys keskittyy nimenomaan Mersuihin. –Sellaista korjaamoa ei olekaan, joka osaisi tehdä kaikkia autoja. Mersut me tunnemme ja osaamme, Kyllä 11 vuodessa oppii jotakin, tunnemme ainakin tyyppiviat, Möttus sanoo. Mersukaan ei ole ikiliikkuja Mersuista Hort Auton asentajat pysyvät ajantasalla paitsi omatoimisesti, myös kouluttautumalla. –Mercedes-Benzin tehdas järjestää näitä koulutuksia ja ihan äskettäin toinen asentajistamme oli autotarvikkeiden ja varaosien maahantuojan ja tukkuliike Kaha Oy:n järjestämässä sähköpuolen koulutuksessa Tallinnassa, Möttus sanoo. Mersut tunnetaan pitkäikäisinä autoina. Ne ovat melkein ainoita autoja, joilla ajetaan usein yli puoli miljoonaa kilometriä. Johtuuko tämä Mersun korkeasta laadusta, vai omistajien sitoutumisesta autonsa hyvään huoltamiseen? Veikkaan, että Mersuja ensisijaisesti huolletaan paremmin ja pitkään, mutta ovat ne myös TEKSTI_Timo Kiiski MERSUKIN TARVITSEE SÄÄNNÖLLISTÄ HUOLTOA Hort Auto Espoossa tarjoaa Mercedes-Benz -asiakkailleen ensisijaisesti laadukkaita alkuperäisvaraosia, mutta suosittelee tarpeen vaatiessa myös luotettavien valmistajien B-varaosia. –Kokemuksemme perusteella olemme vakuuttuneita niiden laadusta, sanoo yrittäjä Rene Möttus. laadukkaasti tehtyjä. Harvalla muulla automerkillä ajetaan puolta miljoonaa kilometriä. Tietysti tämän päivän Mersutkin ovat haavoittuvampia kuin vanhemmat Mersut. Tekniikka ja kori joutuu kovemmalle rasitukselle, kun autoa on pitänyt kehittää ekologisemmaksi painoa pudottamalla ja muoviosia käyttämällä, mutta samalla autosta vaaditaan kuitenkin yhä enemmän tehoja. Ennen vanhaan 124-sarjan E-Mersu oli nokivasara, jota ei edes saanut rikki, mutta eipä se toisaalta myöskään kiihtynyt mihinkään. Möttus sanoo. Vain laadukkailla varaosilla Hort Auton ei tarvitse mainostaa toimintaansa, eivätkä resurssit ja tilat laajentamiseen riittäisikään laadun siitä kärsimåttä. –Meitä on Hort Autossa kolme miestä töissä ja tilat ovat rajalliset. Jos laajentaisin, pitäisi vaihtaa isompiin tiloihin ja palkata lisää työntekijöitä. Osaavien ammattilaisten löytäminen ei ole helppoa. Hort Autolle kitkattomat varaosatoimitukset ovat elinehto. Yritys kuuluu ympäri Suomen 100 toimipisteen voimalla toimivaan KL-ServicePartner –autokorjaamoketjuun. Mercedes-Benz alkuperäisten varaosien käyttö on turvallista, pidentää ajonevojen käyttöikää ja parantaa myyntiarvoa. Joskus ikääntynyttä ajoneuvoa korjattaessa on tarkoituksenmukaista käyttää hinnaltaan edullisia B-luokan varaosia. –Meillä on karkeasti arvioiden 400–500 tuotenimikkeen varaosavarasto. Arvioisin, että noin 50 %tarvitsemistamme varaosista tulee KL-Service Partnerin kautta ja puolet parilta muulta isolta tukkurilta. Tarjoamme asiakkaillemme ensisijaisesti laadukkaita alkuperäisvaraosia, mutta suosittelemme tarpeen vaatiessa luotettavien valmistaijen B-varaosia, joiden laadusta olemme vakuuttuneita kokemuksemme perusteella. Huonolaatuisia varaosia emme käytä. Tarvikeosiakaan on kuitenkin turha pelätä, monesti niiden ainoa ero alkuperäisosiin on tuotepakkauksesta puuttuva automerkin logo ja edullisempi hinta, Möttus sanoo. Teboil Kaivoksela | Vanha Kaarelantie 35, 01610 Vantaa | Puh. 09 7515 4126 | Ma-Pe 6.00-22.00 | La 8.00-22.00 | Su 9.00-22.00 | Seuraa meitä: Kaivokselan Teboil Kutsumme Sinut tutustumaan palvelevaan TB Kaivokselaan! • • Kahvilapalvelut • • À la carte • • Itsetehdyt hampurilaiset • • Herkullista pizzaa • • Tilaa tarjoilut meiltä • • Auton pesukone Tällä kupongilla Teboil Kaivoksela:lta 6.2.2025 saakka. 1 lounas/kuponki. Ei voi yhdistää muihin etuihin. PÄIVÄN PÄIVÄN LEIKE LEIKE 10€ RUNSAS AAMIAIS/ LOUNASBUFFET JOKA PÄIVÄ! JOKA PÄIVÄ! AUTON PESU NYT ON HYVÄ NYT ON HYVÄ AIKA PESTÄ AUTO! AIKA PESTÄ AUTO!
KAASUJALKA 1/2025 7 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651 Motomaatti-palvelupisteet toimivat Motonetin tavaratalojen yhteydessä. Ostaessasi Motonetista tuulilasinpyhkij ät, tuulilasinpesunestettä tai moottoriöljyä saat Motomaatissa veloituksetta näiden asennuksen, täytön tai lisäyksen. Motomaatissa voit mittauttaa edullisesti myös rengaspaineet ja renkaiden kulutuspinnan, moottorin öljymäärän sekä ajoneuvon akun kunnon ja latauksen. Voimme myös tarkistaa ja lisätä autoosi jäähdytinnestettä tai jarrunestettä. Näiden palveluiden lisäksi vaihdamme Motomaatissa autosi ajovalojen polttimot ja teemme järjestelmätestejä katso kaikki Motomaatin palvelut netistä.
8 KAASUJALKA 1/2025 KUUKAUDEN KÄYTETTY VANHAHTAVA, MUTTA JÄRKEVÄ Käytettyä pistokehybridimaasturia etsivälle ei oikein edes ole muita vaihtoehtoja kuin Mitsubishi Outlander PHEV. Eikä se huono valinta olekaan, vaikka vuosimalli 2019 huokuukin jo vahvasti retroa. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa M itsubishi Outlander mielletään katumaasturiksi, vaikka vaihtoautoliikkeet sitä toisinaan mainostavatkin farmarina. Vuosina 2001-2006 tuotannossa ollut Outlander olikin enemmän farmari kuin katumaasturi. Vuonna 2012 markkinoille tullut kolmannen sukupolven Outlander on jo selkeästi katumaasturi. Outlander PHEV -pistokehybridi saapui Suomeen syksyllä 2013 ja oli Mitsun ensimmäinen ladattava hybridimalli, jossa yhdistyvät sähköauton ja polttomoottoriauton ominaisuudet. Vuonna Outlander PHEV sai konepellin alle uuden moottorin ja autolle oli tehty muitakin päivityksiä. Silloin sähköiseksi kantamaksi valmistajan ilmoittamaa 45 kilometriä pidettiin hyvänä. Tosin pikkupakkasessa ilman esilämmitystä toimintamatka tuppasi usein lyhentymään 35 kilometriin. Haastajia ei ole Tänä päivänä nelivetoista pistokehybridiä etsivälle Mitsubishi Outlander 2.4-litraisella bensamoottorilla on alle 25 000 euron vaihtoautomarkkinassa ainoa järkevä vaihtoehto. Sähkömoottoreita on kaksi: edessä ja takana omansa. Koko hybridijärjestelmä yhteisteho on 224 hevosvoimaa ja vääntö 332 Newtonia. Sille ei mitään voi, että tietyllä tavalla jo nyt Outlander vuosimallia 2019 henkii hiukan retroa. Se näyttää enemmän isolta ja korkealta farmarilta kuin crossoverilta. Sisätiloissa huomio kiinnittyy kiiltävän mustaan muoviin kojelaudassa ja keskikonsolissa. Harmaalla muovilla päällystetty automaattilaatikon vaihteenvalitsinkin näyttää hiukan lelulta. Mutta sitten on vaakakupissa paljon hyvääkin. Lasse Mårtensonin säveltämää ja Junnu Vainion sanoittamaa laulua ”Kaikki paitsi purjehdus on turhaa” mukaillen voisin itse todeta, että kaikki paitsi ajettavuus on turhaa. 130 000 kilometrin mittarilukema ei toki ole vielä Outlanderin 2.4-litraiselle bensamyllylle lukema, eikä mikään. Kun patteri on ladattu täyteen sähköä, tuntuu Outlander-pistokehybridillä liikkeelle lähtö kuin sähköautolla ajaisi. Ajotilaksi voi valita nappia painamalla chargetai save -asetuksen. Charge-tilassa polttomoottori lataa ajon aikana ajoakustoa. Save-asetus taas säästää akun pyörittelyyn ja pysäköinteihin kauppakeskusten parkkihalleissa. Bensaja sähkömoottorit tekevät saumatonta yhteistyötä ja se tekee kiihdyttämisestä jouhevaa viisi vuotta vanhallakin pistokehybridi-crossoverilla. Hybriditilassa meno on vaivatonta, mutta rakettihan jo pelkästään omamassaltaankin 1900-kiloinen auto ei ole: kiihdytys nollasta sataseen vie 10,5 sekuntia. Mutta kun vääntöä on riittävät 332 Newtonia, niin ajaminen on eritoten leppoisaa ja vaivatonta. Uskoisin, että tällaiselta autolta haetaankin enemmän lupsakkuutta kuin räjähtävää voimaa. Äänetöntä menoa Perinteistä vaihteistoa Outlander PHEV:ssä ei ole. Perinteisen monilovisen tai portaattoman vaihteiston poisjättämisellä Mitsubishi pyrkii minimoimaan kitkahäviöt. Keskikulutukseksi luvataan 2 l/100 km. No sehän nyt ei tietenkään normaaliajossa toteudu, kun auton omamassakin on lähes 2000 kg ja kokonaismassa 2390 kg. Sehän on selväsi, että pitkässä moottoritieajossa kulutus nousee 8 litraan 100 kilometrillä. Hyvää on myös polttomoottorin äänettömyys: polttomoottorin käyntiin hörähtämistä sähköisen kantaman ehdyttyä en kunnolla edes kuullut. Toki sen sitten kuulee, kun polkaisee reilusti kaasua. Mielikuva Outlanderista on kookkaampi kuin todellisuus, onhan se kuitenkin reilusti alle 5 metriä pitkä. Sen sijaan korkeutta on 1700 mm ja leveyttä 1800 mm. Bensaa polttavaksi katumaasturiksi Outlander PHEV eteneekin taloudellisesti vielä 100 kilometrin tuntivauhtiin rajoitetuilla moottoriteilläkin. Sitten kun ajetaan pidempään moottoritieajoa, kulutus nousee 8 litraan 100 km:llä. Ei sitä voi pahana lukuna pitää näin isolle maasturille. Uskoisin, että lempeämmillä keleillä 45 km sähköinen toimintamatka on ihan realismia. Vähänhän Outlander vuosiMitsubishi Outlander ! MITSUBISHI OUTLANDER PHEV, VM. 2019 ENSIMMÄINEN KÄYTTÖÖNOTTOPÄIVÄ: 16.11.2018 MITTARILUKEMA: 130 000 km MOOTTORI: R4, 2360 cm3 POLTTOAINE: bensa & sähkö, lataushybridi VETOTAPA: neliveto (4WD) VAIHTEISTO: automaatti HYBRIDIJÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 224 hv HYBRIDIJÄRJESTELMÄN YHTEISVÄÄNTÖ: 332 Nm TOIMINTASÄDE SÄHKÖLLÄ: 45 km (auto-data.net) KESKIKULUTUS: 2 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 46 g/km (lmoitettu) KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 10.5 s HUIPPUNOPEUS: 170 km/h MITAT: pituus 4700 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1700 mm, akseliväli 2670 mm TAVARATILA: 463– 1602 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 21 400 € TEKNIIKKAA mallia 2019 ulospäin näyttää lähihistorian museolta, mutta edelleen 5 vuoden iässäkin tätä voi pitää ihan kelpo autona. Ajettavuus ja mukavuus on ihan kohdallaan. Uskoisin, että 22 000 eurolla ostaja ihan täyden vastineen rahalle ja autoa pitkäksi vielä aikaa. Suosittu tuontiauto En minä ihmettele, että vuonna 2019 suomalaisten Ruotsista tuomien käytettyjen autojen listalla Outlander PHEV -lataushybridi nousi kolmannelle sijalle. Parhaiten Outlanderin vahvuudet ja heikkoudet tietävät tietysti sellaisen omistajat. Nettiauto.comista eri sukupolvien Outlandereista löytyy kaikkiaan 57 arvostelua, tosin vain muutamissa on tähtien lisäksi annettu myös sanallisia arvioita. Juha Tampereelta ajaa Outlander PHEV;llä vuosimallia 2019. Siis samanikäisellä Mitsulla kuin nyt koeajamamme auto. Kesäkuussa 2024 jättämässään kirjoituksessa hän kehuu tehoja ja ajamisen vaivattomuutta, mutta kritisoi bensatankin pienuutta. Myös sisätilat ja varustelu saivat Juhalta plussaa. A-katsastuksen tilastojen mukaan vuonna 2023 katsastettiin 1346 Mitsubishi Outlanderia vuosimallia 2018. Niillä oli ajettu siihen mennessä keskimääri 72 000 kilometriä ja hylkäysprosentti oli todella pieni, vain 4.01 %. Yleisin hylkäyssyy liittyi käyttöjarruihin. ”Järkevä tuote” J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen kehuu Outlander PHEVpistokehybridiä kautta linjan ”järkeväksi tuotteeksi”. –Jos mittarilukema on 130 000 kilometriä, Outlander PHGEV ei kauan hallissa happane. Eihän samalla rahalla saa isoa maasturia nelivetoisena pistokehybridinä. Ainahan kaikista automalleista jotain sanomista asiakkailta tulee, mutta käytettyä Outlanderia en näe mitenkään haastavana myytävänä. Akut ovat kestäneet yllättävän hyvin ja olleet toimivia tuotteita, Hiltunen sanoo. Hiltunen korostaa, että pääsääntöisesti J. Ronta-Joupille myyntiin tulevat sähköautot ja pistokehybridit käyvät läpi ajoakun tarkastuksen. –Kyllä niiden ajoakustojen kapasiteeteista viiden vuoden ja 70 000-80 000 kilometrin jälkeenkin on pääsääntöisesti ollut jäljellä vähintään 70 %, minkä valmistajat ovat määritelleet kriittiseksi rajaksi. Aika usein tämänkin ikäisissä autoissa jäljellä oleva kapasiteetti on ollut jopa 8090 %. Toinen hyvä myytävä on käytetty Kia Optima -pistokehybridi, joka isona farmarina tarjoaa perheellisille paljon kuljetuskapasiteettia, Hiltunen sanoo. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 1/2025 9 MATIN RENGAS JA AUTO Sulantie 9, 04300 Tuusula P. (09) 346 22 99, 0400 456 445, 040 766 9762 matinrengas.fi automyynti@matinrengas.fi Ark 10-18, La 10-14, Su Suljettu TEELÖYTÖ.FI Mercedes-Benz R 350 CDI 4Matic Aut. 2011, 271 300 km 11.890 Mercedes-Benz S 3.0 Hybridi Aut. 2022, 45 100 km 122.890 Mercedes-Benz S 500 4Matic L Aut. 2014, 163 900 km 44.890 Mercedes-Benz E 63 AMG Aut. 2010, 199 400 km 35.990 Mercedes-Benz S 350 BlueTec 4Matic Aut. 2014, 209 100 km 34.890 Mercedes-Benz GLE AMG-Styling 4x4 Aut. 2017, 326 300 km 31.990 Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic Aut. 2013, 226 500 km 29.990 Mercedes-Benz C 63 AMG Aut. 2008, 247 000 km 26.990 Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybrid L Aut. 2015, 130 300 km 35.890 Mercedes-Benz S 420 SEL Aut. 1986, 240 000 km 9.900 Mercedes-Benz E 300 e 4Matic A Business Avantgarde EQ Power 2022, 59 500 km 47.890 17.890 Mercedes-Benz Vito 119CDI-3,2/32K keskipitkä A2 Aut., 2015, 341 000 km Mercedes-Benz CL 500 Coupe 2d Aut. AMG 63 look, 2006, 233 700 km 19.890 Mercedes-Benz E 500 Coupé A Avantgarde 2009, 203 700 km 17.900 Mercedes-Benz E 350 CDI BE Cabriolet Aut. 2010, 245 500 km 17.890 Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic Aut. 2011, 228 150 km 18.990 Mercedes-Benz S 350 BlueTec Aut. 2010, 267 500 km 14.890 Mercedes-Benz 300CE 24valve Aut. 1990, 338 000 km 10.890 Mercedes-Benz S 600 Lang 4d Aut. 2001, 218 100 km 12.500 Mercedes-Benz CL 600 Coupe 2d Aut. 270kw 2000, 225 300 km 8.990 Mercedes-Benz SE 3.0 Aut. 1988, 458 700 km 7.990 3.590 Mercedes-Benz Aut. 200 5d Avantgarde 2005, 198 200 km Mercedes-Benz S 430 4d Aut. 1999, 216 700 km 3.690 Mercedes-Benz E 220 CDI BE T Aut. Avantgarde, 2010, 295 500 km 8.990 Mercedes-Benz CLS 320 CDI V6 4d Aut. 2006, 337 600 km 6.990 VUOTTA KÄYTETTYJEN MERSUJEN ERIKOISLIIKE Mercedes-Benz A 35 AMG Aut. 2020, 103 250 km 41.890
10 KAASUJALKA 1/2025 Luksus ei katoa, vaikka vuodet kuluvat. Mercedes-Benz MB CLS 320 CDI sedan vuosimallia 2006 on edelleen linjakas ja hulppea neliovinen iso coupe. En yhtään ihmettele, jos Matti ja Teppokin ovat aikoinaan taittaneet CLS-Mersulla keikkamatkansa. TEKSTI _ Urmas Hurmalainen KUVAT _ Mika Salomaa T ämä viittaus Ruohosen veljeksiin Mattiin ja Teppoon perustuu muistikuviin, jotka voivat aina pettää. Mutta itselläni on sellainen mielikuva, että joskus kauan sitten olisi uutisoitu Matin ja Tepon risteilykeikalle lähtiessään kolhineensa CLS:llään taksia satamassa. Mieleen jutusta jäi, että taksikuski olisi jutussa kertonut jommankumman veljeksistä pahoitelleen turkulaisittain ”sori, sori, kauhiast sori”. Olen myös nähnyt erään arvostetun televisiokasvon puistelevan CLS-Mersustaan mattoja pesun jälkeen Helsingissä Eläintarhan Nesteellä. Ja jos oikein muistan, niin tällä samaisella toimittajalla olisi ollut allaan jo toinen CLS-Mersu. Nimiä en uskalla mainita, koska tänä päivänhän mieli pahoitetaan niin herkästi, vaikka väärää tietoa olisi letkauteltu harmittomasti ja vilpittömässäkin mielessä. Nuo esimerkit kerron vain siksi, että kyllä se viihdeväki ja älykön maineessa olevat tvpersoonatkin arvostavat hyviä autoja. Joskus 1980-luvullahan älypään piti ylenkatsoa hienoja autoja. Tosin iskelmätähdet ovat aina ajaneet laatuautoilla, edesmennyt laula Topi Sorsakoskikin oli Mersumies. Koeajoon saimme Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä jo 454 000 kilometriä ajetun CLS 320 CDI Sedan V6-turbodieselin. Tehoa dieselmyllystä irtosi 225 hevosvoimaa ja vääntöä huikeat 510 Newtonia. Ajan säälimättömästä kierrosta kertoo paljon sekin, että myynti-ilmoituksessa kerrotaan, että Mersun mukana tulee ”vakkarikin” eli vakionopeudensäädin. Tänä päivänähän ”vakkari” kuuluu vakiovarusteisiin autossa kuin autossa. Huoltohistoriakin on kirjattu paperivihkoon. Ulkonäkö jakaa mielipiteitä voimakkaasti, mutta omasta mielestäni iso neliovinen coupeMersu on tyylikäs. Luksus ei autosta kuitenkaan katoa vuosien myötä. Kerran laatuauto, laatuauto loppuun saakka. Iäkäs laatuauto on vähän kuin aikoinaan paremman väen asumukseksi rakennettu talo: nykyajan ”kotkotuksia” puuttuu, mutta kaikesta on aistittavissa, että kaikki on tehty mistään tinkimättä. Tämä CLS:n ensimmäinen sukupolvi esiteltiin Geneven autonäyttelyssä keväällä 2004. CLS perustui W211 -malliin eli sen aikaiseen E-sarjaan, joka tunnetaan kansan parissa ”taksi-Mersuna”. Kooltaan CLS sijoittui Mercedeksen mallistossa kuitenkin hiukan E-Mersua ylemmäs, Eja S-sarjan väliin. Linjakkaan auton mataluuden takia sisäänja uloskäynti vaatii kuitenkin jäykkäjalkaiselta jonkin verran totuttelua. Konepellin alla oli 3-litrainen V6-turbodieselmoottori. Aijai kuinka suloiselta sen hörinä kuulostikaan pedaalia alas painettaessa. Viritetty jousitus vähensi nautintoa Ajamisen hohto kuitenkin himmenee hiukan ajaessa Kehä IIItien karkealla asfaltilla. Kyyti oli kehä III:n karkealla asfaltilla pompottavaa. Tämä taas johtui siitä, että aikaisempi omistaja on laittanut eteen madalletut jouset. Madalletuista etujousista kieli sekin, että peräpää oli vähän hassustikin etupäätä korkeammalla. Olin täysin haltioissani, kun koeajoimme alkusyksystä ihan E-sarjan Mersun vanhan perusmallin, vuosimallin E 200d:n. vuosimallia 2008. Siinä puoli miljoonaa ajettua kilometriä eivät tuntuneet missään. MercedesBenz E 200 CDI kulki edelleen vakaasti kuin juna. Ei kitissyt, eikä kolissut, vaikka mittarilukema oli enemmän kuin nyt koeÄIJÄ AUTO ”RISTUKSEN KOMIA COUPE” Mercedes-Benz CLS MERCEDES-BENZ CLS 4D CLS 320 CDI SEDAN AUTOMATIC VM. 2006 MITTARILUKEMA: 454 000 km, Suomi-auto MOOTTORI: V6, 2980 cm3, turbo POLTTOAINE: diesel VAIHTEISTO: automaatti VETOTAPA: takaveto TEHOT: 224 hv (liikkeen ja maahantuojan ilmoittama) KESKIKULUTUS: 7.6 l /100 km VÄÄNTÖ: 510 Nm (auto–data.com) CO2-PÄÄSTÖT 202 G/KM MITAT: pituus 4910 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1410 mm, akseliväli 1410 mm TAVARATILA: 505 l SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7 s HUIPPUNOPEUS: 246 km/h MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 5 690 € ! TEKNIIKKAA ajetussa CLS:ssä vuosimallia 2006. Eipä kitissyt, eikä kolissut tämä CLS:skään. Laatu sinänsä on lujaa ja auto kulkee edelleen vakaasti. Ohjauskin keskittää ja palauttaa edelleen riittävästi. Peruajettavuudessa ei ollut huomauttamista, vaikka mittarilukema oli jo lähes puoli miljoonaa kilometriä. Karkealla asfaltilla myös rengasmelua oli laatuautoksi vähän liikaa. Tämänkin takia ottaisin itse mieluummin samanikäisen E-sarjan perus-Mersun korkeamman profiilin renkailla. Auto tuntui jo Vaihtoautomaan pihassa kokoonsa nähden kuitenkin yllättävän ketterältä, tästä tietysti kiitos takavetoisuudelle: sen ansiosta etupyörät kääntyvät näppärästi. Ja liikkeellehän 18 vuotta vanhakin CLS ampaisi kuin ohjus. Päätoimittaja vieressä arveli jo heti, että moottoria on ”lastutettu”, eli viritetty alkuperäisestä 224 hevosvoimasta vieläkin tehokkaammaksi. Mutkateitä vanhallakin CLS:llä on mukava päästellä: matalan painopisteen ansiosta isokaan auto ei kallistele suuntavakavuus jättää kuitenkin hiukan toivomisen varaa, kun mennään hitaammalla vauhdilla pikkuteitä: urat tuppaavat heikentämään silloin suuntavakavuutta. Näkyvyydessäkin on toivomisen varaa: kun auto on matala, viiston tuulilasin pilarit tulevat lähelle kuljettajaa. Tämän takia pilarien katve etuviistoon on perus-Mersuun verrattuna laaja. Näkyvyys taakse sen sijaan on kohtalainen. Istutaan kuin kauppaneuvokset Vanhassa Mersussa istuu enemmän kotonaan kuin uudemmissa. Ulkonäön lisäksi viehättää myös selkeä kojelauta. Ja edessä istutaan kuin tukevat kauppaneuvokset: tilaa on ruhtinaallisesti ja istuimen monipuolisten säätöjen ansiosta kaikenkokoiset immeiset löytävät oikean ajoasennon. Myös takapenkillä pari 180-senttistäkinaikuista istuu mukavasti. Keski-istuintahan tässä isossa neljälle rekisteröidyssä coupessa olekaan. Tavaratila vetää peräti reilut 500 litraa. Sinne menevät parin ison matkalaukun lisäksi myös KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA lastenvaunut kahteen osaan jaettuna. Myynti-ilmoituksessa Vaihtoautomaa ilmoittaa keskikulutukseksi 7.6 l/100 km ja maantiekulutukseksi 5.9 l/l. Lukemia voi pitää ihan kohtuullisena, kun auton omapainokin on 1740 kg. Kyllä se perstuntuma vakuutti. Kokemuksen perusteella itse kuitenkin ottaisin mieluummin samanikäisen ja saman verran ajetun E-sarjan perus-Mersun. Vaan eipä ole hintakaan korkea. 5690 eurolla tekee edelleen autoista vähemmän perillä olevan naapurin kateelliseksi, jos sattuu asumaan vaikkapa Vantaan Korsossa tai Espoon Matinkylässä. Espoon Westendissä kyllä jo nenä sanoisi rikkaalle, että nyt ei ajeta ihan tuoreella Mersulla. Ajossa mikään ei kielinyt edelleenkään puolta miljoonaa kilometriä lähentelevästi mittarilukemasta. 3-litrainen V6-dieselmoottori saa edelleen haikailemaan aikaa, joka ei enää koskaan palaa? Vain kolmisakaraista keulalle konepellin päälle jäin kaipaamaan. Juuri se tekee mielestäni oikean Mersun, ei konepeltiin upotettu kokardi. Lopputulemana on kuitenkin ”pohojalaasittain” ilmaistuna ”ristuksen komia auto”, ja vielä ehta Suomi-auto! Pyydän jo etukäteen anteeksi tuota kulttuurista omimistani, kun en itse ole ”pohojalaanen”.
KAASUJALKA 1/2025 11 Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi Ei virratonta, vaan verratonta menoa Älä jähmety pakkasessa parkkipaikalle. Tuo autosi meille akkutestaukseen. Olemme erikoistuneet Mercedes-Benz-, BMW-, Volvoja Audiajoneuvojen huoltoon, mutta palvelemme ammattitaitoisesti kaikki merkit. Korjaamot lehden jakelualueella: Auto korjaa moiden aatelia ART-KAT Group Oy Nuolitie 2 A 12, 01740 Vantaa 040 525 0099 Audi | BMW | MB | Monimerkki Autohuolto Liede Oy Juhanilantie 2, 01740 Vantaa 010 666 3610 Audi | BMW | MB | Volvo | Monimerkki BEM-TEC Oy Tillinmäentie 3, 02330 Espoo 041 315 6696 BMW Hort Auto Oy Tillinmäentie 1, 02330 Espoo 040 085 1032 MB Kahvimaan Auto Oy Kaukoilantie 8C, 03100 Nummela 010 439 4300 MB | Monimerkki Klaukkalan Autopalvelu Oy Yrittäjäntie 8, 01800 Klaukkala 0400 188 656 Monimerkki M&R Vuorinen Oy Högberginhaara 1B4, 04360 Tuusula 040 838 2871 BMW | Monimerkki RSV-Service Kirkkotie 4, 07870 Loviisa 040 018 9965 BMW | Monimerkki | Volvo S-Autohuolto Oy Ilola Laaksotie 35, 01390 Vantaa 010 239 0393 Audi | BMW | MB | Volvo | Monimerkki S-Autohuolto Oy Pitäjänmäki Turuntie 2, 00370 Helsinki 010 239 0392 Audi | BMW | MB | Volvo | Monimerkki UC-Motors Oy Vanha Pornaistentie 3, 04600 Mäntsälä 044 493 2330 MB | BMW | Volvo | Audi | Monimerkki Osallistu arvontaan netissä & voita 500€ lahjakortti
12 KAASUJALKA 1/2025 HJ-Autohuolto Oy Valimontie 12, 04300 TUUSULA 0440 350 553 – Huollon ajanvaraus 0440 688 535 – Toni Lehtonen 0440 420 702 – Jukka Hirvonen huolto @hj-autohuolto.com Avoinna: Ma Pe 8 17 La 9 15 • NYT HUOLTOIHIN 60 VRK KOROTON MAKSUAIKA AD-ERÄMAKSULLA. • Asiantuntevaa palvelua tuhansien käytettyjen autojen myynnin tuoman kokemuksen kautta. • Nopea huoltoon pääsy,emme päästä silti huoltoa ruuhkautumaan. • Saat pitävän huoltolaskelman ja korjauskustannukset ennen huoltoa. • Saat nopeasti ja helposti rahoituspäätöksen auton huollollesi tai renkaillesi. • Ilmastointihuolto • Katsastustarkastukset henkilöautoille • Renkaiden kausisäilytys sisältää allelaiton • Tuulilasien vaihdot HJ-Autohuolto Huoltotarjoukset Ilmastointihuolto Miksi huoltaa autosi meillä? 59 € Katsastustarkastus 30 € Longlife huolto 189 € Autonhoidon ja varustelun osaava ammattilainen. Teemme vanhoista autoista lähes uusia ja uusista vieläkin parempia. Käsinpe su + Korrek Polymat rix pesupin noite (henk. autot 65 € / maastur it ja tila-auto t 75 € / Pakettia utot 75 €) Käsinpe su sisältää • Esipesu ja painehu uhtelu • Maantie pien, suolan sekä muun pinttyne en lian poisto liuotinain een avulla • Korrek Polymat rix pesupinn oite levitys • Painehu uhtelu ja kuivaus Alkaen 65,Autonhoito Jamine Oy – Helsinki Akseli 1 00750 Helsinki (Biltema 150 m) 010 235 0550 Avoinna ark. 9-17 Toimipisteet Autonhoito Jamine Oy – Vantaa Lummekuja 4, 01300 Vantaa (Tikkuparkki) 010 235 0555 Avoinna ark. 9-17 Asennamme myös lisävarusteet: Lisälämmittimet Turvakamerat ja hälyttimet Vetokoukut Ota yhteyttä: info@jamine.fi Tutustu tarkemmin palveluihimme: www.autopesukeskus.fi Ruostesuojaus Ruostekorjaukset Äänieristyskäsittelyt Ruostesuojaus Ruostekorjaukset Äänieristyskäsittelyt Muut autokorjaukset asiakaspalvelu@ruostesohlberg.fi www.ruostesohlberg.fi 040 508 3506 Viilarintie 5, 00880 Helsinki Ruostesuojaus Ruostekorjaukset Äänieristyskäsittelyt Ruostesuojaus Ruostesuojaus Ruostekorjaukset Äänieristyskäsittelyt Muut autokorjaukset Ruostesuojaus Ruostekorjaukset Äänieristyskäsittelyt Muut autokorjaukset asiakaspalvelu@ruostesohlberg.fi www.ruostesohlberg.fi 040 508 3506 Tuulilasintie 13, 00770 Helsinki Ruostesuojaus Ruostekorjaukset Äänieristyskäsittelyt Ruostesuojaus Ruostekorjaukset Äänieristyskäsittelyt Muut autokorjaukset asiakaspalvelu@ruostesohlberg.fi www.ruostesohlberg.fi 040 508 3506 Viilarintie 5, 00880 Helsinki Ruostesuojaus Ruostekorjaukset Äänieristyskäsittelyt Ruostesuojaus Ruostesuojaus Ruostekorjaukset Äänieristyskäsittelyt Muut autokorjaukset Ruostesuojaus Ruostekorjaukset Äänieristyskäsittelyt Muut autokorjaukset asiakaspalvelu@ruostesohlberg.fi www.ruostesohlberg.fi 040 508 3506 Tuulilasintie 13, 00770 Helsinki Autoja, metallia, rautaa romurekka noutaa Noutotilaukset: 0400-322 922 VuokrAAmme myös VAihtolAVojA tilaa nouto nyt! Noudamme ilmaiseksi romut pois pihaltasi (min 500kg). Autoista romutustodistukset ja ilmainen rekisteristä poisto. Su om en ai nu t ilm ai se ks i ja et ta va au to le ht i Mika Salomaa 0400 777 797 mika.salomaa@kaasujalka.fi SINUN MAINOS Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti TÄSSÄKIN VOISI OLLA SEURAAVA LEHTI ILMESTYY 6.2. SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! !!
KAASUJALKA 1/2025 13 19. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä, Itä-Suomessa, Pohjanmaalla ja Kymeenlaaksossa. KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Pohjanmaa 50 telinettä Seinäjoki, Kauhajoki, Ilmajoki, Kurikka, Vaasa, Jalasjärvi, Ähtäri, Kauhava, Alajärvi, Alavus, Tuuri, Kankaanpää, Jämijärvi Kymenlaakso 39 telinettä Kotka, Kouvola, Hamina Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 1/2025 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) SAAB B) MERCEDES-BENZ C) MITSUBISHI D) KIA Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvotaan Needit elektroninen pysäköintikiekko. Vastausaikaa on 14.2.2025 saakka ja vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi LOKAKUUN kisaan oikein vastanneiden kesken arvoimme Needit elektronisen pysäköintikiekon ja 5 Wunder-Baum/ Gorilla/Turtle Wax -tuotepakettia. Onnelliset voittajat ovat: Needit pysäköintikiekon voitti Martti Jäppinen Espoosta. Tuotepaketit: Teppo Monto Nastolasta Urpo Hartikainen Heinolasta Risto Valta Läyliäisistä Marita Untovuori Raisiosta Heikki Kolehmainen Tampereelta Onnea voittajille! MIKÄ AUTO ON TÄSSÄ NUMEROSSA KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ? VASTAA, VASTAA, RATKO RATKO JA VOITA JA VOITA ELEKTRONINEN ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO PYSÄKÖINTIKIEKKO Leading supplier from Denmark
14 KAASUJALKA 1/2025 Teboil Kivenlahti / Marinportti 1, Espoo ÄIJÄ SAFKAA AIKAISEMMAT ARVIOINNIT: Grilli Safkis 18p Keravan Pihvitupa 18p Balkan Grilli 18p Auralounas 18p Box Café & Grill 18p Tuusulan Pihvitupa 17p Katamaran Grilli 17p Picantina 17p Herkkules 17p Pietolan Grilli 17p Teboil Tikkurila 17p Lounasbreikki 17p Machii/Fuudii 17p Helsingin Lihaexpertit 17p Rodeos Cafe 17p Star 17p Neste Kehä III 17p Papan lounas & pizza 17p Nuuksion Katukeittiö 17p Mike´s Diner 17p Zetor 17p Eltsun Neste 17p Road Star 17p Teboil Kaivoksela 16p Food Chef/Ruokamestari.fi 16p Teboil Itäväylä 16p Teboil / Snacky, Ruskeasuo 16p Neste K Helsinki Malmi 16p Pinkan lounas 16p Pihvipaikka Karhunpesä 16p Ravintola Ani 16p Shell Konala 16p Neste Mankki 16p Chili's 16p Bistro Cafe Viikki 16p Grilli Toro 15p Lepsämän Grillikioski 15p Teboil Tammisto 15p X-burger 15p Snacky 15p Bembölen Burger Grill 15p Kaisan Grilli 15p Herkkuparila 15p Ahjon Grilli 15p Kelantien ruokala 15p Lehtimäen Grilli 15p KuumaKauha 15p Food Chef 15p Keimola Itä Neste K 15p Konstan Möljä 15p Vanha Unkka 15p Lounas Tarantupa 15p 99 Burgers 15p Teboil Pakila 15p Dixieland Deli 14p TAUKO.Nukari 14p Kanniston Teboil 14p Saslik Kebab 14p Pohjanmaan Grilli 14p Thai Burpha 14p Kalliotien lounas 14p Ravintola Souvlaki 14p Salpaparkki 14p Juvanhovi 14p Hao King 14p Siilinpesä 14p Lounas-Matti 14p Kuparipata 14p Nelosetappi 14p Neste K Martinlaakso 14p Palema 14p The Grill 13p Shoku Burger 13p Jackson’s Restaurant 13p Ph7 Bakery 13p Ananas Pizzeria 13p Omeletti 13p Lunch Factory 13p Grilli El Toro 13p Koseli 13p Burger King 13p Teboil Kivenlahti 12p Jakos Pizzeria 12p Grilli Ribis 12p Ylästön Pizza 12p Shell Espoo Lahnus 12p Treffi Pub & Bistro 12p OK Grili 12p Korson Aada 12p Ravintola Scirocco 12p Kings Corner 12p Lounasravintola Parkki 12p Motorest Variston Neste 12p San Luca 12p Ravintola Kerho 12p Check-in 11p Maustehärkä 11p Shell Ruskeasanta 11p Pizza Service Pähkinärinne 11p Capperi 11p SHG Lakisto 11p Pihvimylläri 11p Kuusijärven kahvio 11p Ravintola Fregatti 11p LaLocanda 10p Mama’s Pizza & Grill House 10p Käpygrilli 9p Mc Donalds 9p Saarnipuu 8p Ravintola Jyvänen 8p Vantaan Ikea 8p Cafe Picnic 7p Kaasujalan äijille Kivenlahden Teboil uudistui remontissa melkeinpä liiankin trendikkääksi. Anniskeluoikeuksien myötä sillä on kuitenkin eväät suorastaan lähitienoon asukkaiden olohuoneeksi. O lutta kyytipojaksi? Espoossa Teboililla on Espoossa vain yksi huoltoasema, Teboil Kivenlahti. Nyt on aika viritellä uutta nousua uuden yrittäjän vetämänä. Hienoahan siellä on. Jo sisään tullessa katse kiinnittyi myyntitiskin takana hyllyn takana olevan rivistöön hienoja alkoholipulloja. Siellä oli vieri vieressä houkutteleva valikoima Jack Daniel'sia, Jaloviinaa ja Finlandia vodkaa. ”Täähän on makeeta. Bensaa auton tankkiin päivällä ja drinkkiä naamaan illalla”, letkautti päätoimittaja. Siitä ei pääse mihinkään, että Kivenlahden Teboil tarjoaa uudistuksen jälkeen keskiluokkaiselle espoolaiselle viihtyisän lounasympäristön. Remontissa jokseenkin kaikki on pistetty uusiksi, toki runko ja ikkunat ovat entiset. Sisällä entisillä paikoillaan taitavat olla vain kassa ja vessat. TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa Jos tiedossasi on hyvä ruokapaikka, jonne Hurmalaisen pitää ehdottomasti mennä niin laita siitä sähköpostia perusteluineen: info@kaasujalka.fi Valitut vinkit palkitaan yllätyspalkinnolla. Vinkkaa meille hyvä ruokapaikka! Ruoan riittävyys: Palvelu: Ruoan äijämäisyys: Paikan äijämäisyys: ÄIJÄPISTEET 3 4 2 3 12 Sisätilan pinnoissa korostuvat hillitysti musta, harmaa ja ruskean eri sävyt. Pilvisenä ja räntäsateisenakin päivänä salissa on valoissa, kiitos suurten ikkunapintojen ja suureen puumaisen rakennelman oksille kiinnitettyjen lamppujen. Perheen tenavat varmasti viihtyvät isolla leikkialueella, kun ”iskä” ja ”äiskä” eli ”mutsi” ja ”faija” lounastavat. Palvelu tiskin takana oli ystävällistä ja tilasimme päivän leikkeet tulivat pöytään nopeasti. Hinta päivän leikkeelle oli lounasaikaan 14.90 €. Kotiruokalounas olisi tullut halvemmaksi, se olisi maksanut vain 13,50 € ja sisältänyt paitsi rajattoman määrän syötävää salaatin ja jälkiruokakahvin kera. Nyt pöytään tuli vain possunleike ristikkoperunoiden ja bearnaise-kastikkeen kera. Lautasen reunalla oli pari pientä kirsikkatomaattia ja vähän parsaa. Sopivasti maustettua Ruuassa itsessään ei ollut kyllä mitään valittamista, toisaalta ei siitä nyt mitään ”kicksejäkään” tullut. Se oli hyvin maustettua ja leike oli sopivan murea. Ristikkoperunat nyt olivat sellaiset kuin ne ovat kaupasta pussista ostettuina ja itse uunissa paistettuina. Rapeat ja vähän kuivakkaat. Koska en ole varsinainen kulinaristi, on vaikea arvostella Kivenlahden Teboilin bearnaisekastiketta. Meillä kotonakin se tehdään aina kaupan pussijauheesta ja hyvältä maistuu. Itselleni se kelpasi ja olen ennenkin sanonut, että bernaisekastike kruunaa aina perusleikkeen ja pihvin, vähän kuin V6-moottori auton. Aikamoinen tunari pitää olla, jos saa bearnaisekastikkeen pilattua. Ihan myönteinen kokemus, mutta kyllä Teboil voisi kuitenkin päivän leikkeen tilaajille kaupanpäällisiksi edes sumpit tarjota. Kesällä kaljalle Kaasujalan testipäivänä sali näytti lounasaikana puolitäydeltä. Lounastamassa näytti olevan yllättävän paljon eläkeläispariskuntia, ainakin ulkoisen olemuksen perusteella. Perinteisestä huoltoasemameiningistä muistuttivat lähinnä pihalle pysäköidyt rekat ja kuorma-autot. Kivenlahden Teboilin pihamaa kun on niin laaja, että sinne mahtuu pysäköimään isolla yhdistelmärekallakin. Teboil Kivenlahti ”HUOLTIKSESTA” TRENDIKKÄÄKSI OLOHUONEEKSI Ne kuorma-autot ja rekat ovatkin melkein ainoa perinteisestä huoltismeiningistä muistuttavat jutut. Kaasujalan peruslukija voi vähän vierastaakin trendikästä olohuonetunnelmaa, Toisaalta Kaasujalan pk-maailma on melko kaukana perusespoolaisen keskiluokkaisesta arjesta. Kesällä täytyy kuitenkin järjestää jostain kyyti, että pääsee Kivenlahden Teboilille pizzalle oluen kera. Se on ehdottomasti ainutkertainen elämys tämän päivän liikenneasemalla. Toisikohan päätoimittaja minut tänne kesäoluille omistamallaan turboSaabilla.
KAASUJALKA 1/2025 15 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.fi OSTETAAN AUTOJA Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti O AUTOKIERRÄTYS Palvelemme teitä kaikissa katsastukseen liittyvissä asioissa. www.citykatsastus.fi VANTAA, Koivuhaka Tikkurilantie 98 01510 VANTAA Puh. 020 707 1270 RIIHIMÄKI Kumerankatu 5-11 11100 RIIHIMÄKI Puh. 020 707 1220 HYVINKÄÄ (Raskas kalusto) Arolamminkatu 2 05880 HYVINKÄÄ P. 020 707 1231 HELSINKI, KEHÄ 1 Isonpellontie 7-9 00720 HELSINKI Puh. 020 707 1260 ESPOO, Kauklahti Myntinsyrjä 3 02780 ESPOO Puh. 020 707 1240 HYVINKÄÄ Kehäkuja 5 05460 HYVINKÄÄ Puh. 020 707 1230 KATSASTUSASEMIA TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! TURBOAHTIMET O S T E T A A N O S T E T A A N A J O N E U V O J A A J O N E U V O J A Ole yhteydessä: Ole yhteydessä: 040 445 3625 040 445 3625 / Risto / Risto myös asuntoautoja / -vaunuja. Kaikenkuntoiset ja -ikäiset! OSTETAAN AJONEUVOJA Päivitä nykypäivään. Nopea ja varma netti, joka on aina vapaasti kilpailutettavissa. Tarkista saatavuus valokuitunen.? VALITSE VAPAAMPI KAISTA
16 KAASUJALKA 1/2025 KATSASTUSPALVELU RASKAAN KALUSTON HUOLLOT JA KORJAUKSET TRUCK SERVICE LOHJA Lohjanharjuntie 1109, Lohja. Puh. 019 2266 066 PAKETTIIN SISÄLTYY • Nopeudenrajoittimen tarkastus • Pakokaasumittaus • Katsastustarkistus • Jarrujen sovitusajo • Hintaan lisätään katsastusmaksu 130€ (sis. alv) • Korjaus • Huolto KATSASTUSPAKETTI (sis. alv) www.tslohja.fi KUORMA-, LINJAJA PAKETTIAUTON SEKÄ PERÄVAUNUN Tervetuloa! • Ilmastointityöt • Hydrauliikkatyöt • Päälirakennetyöt ja paljon muuta! 239€ Huoltohinnat www.huoltis.fi sivuilta Tarvitset vain rekisterinumeron ja km-lukeman • Huollon yhteydessä • Sisältää päästömittauksen ja viranomaismaksut Katsastuspalvelu 79 € Tuulilasin vaihdosta saat 150 € arvoisen lahjakortin käytettäväksi korjaamon laskun maksuun. Voimassa 31.12.2025 asti. Ristipellontie 14, Helsinki Puh. 09 591 5630 konala@huoltis.fI ma–pe klo. 7.30–17 K O N A L A Hiidenportti 10, Helsinki puh. 09 350 6070 tapanila@huoltis.fi ma–pe: 8–16.30 T A P A N I L A Takkatie 20, Helsinki puh. 040 506 5405 pitsku@huoltis.fi ma-pe 8:00-17:00 P I T S K U Suomalaistentie 5, Espoo Puh. 02 9370 0280 suomenoja@huoltis.fi ma–pe: 7.30–17 S U O M E N O J A toimipisteet Lohjanharjuntie 1109, Lohja Puh. 010 739 1260 lohja@huoltis.fi ma–pe: 8–16.30 L O H J A Asemantie 50, Nummela Puh. 010 739 1270 nummela@huoltis.fi ma–pe: 8–16.00 N U M M E L A Tervetuloa Huoltikselle! Vuosihuolto 179 € Pakettiin sisältyy • 19 kohdan tarkastustyö • Moottoriöljyn ja suodattimen uusinta • Max 5 litraa täyssynteettistä laadukasta moottoriöljyä Mainitse ”Kaasujalka” huoltovarausta tehdessäsi.