Päijät-Hämeen painos Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 7-8/2020 Kaasujalka 13 vuotta! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Koeajossa mm. BMW X4M MERCEDES-BENZ A250E MERCEDES-BENZ GLC300E BMW X4M HINTAVERTAILUSSA KÄYTETYT PIKKUPREMIUMIT ÄIJÄAUTONA BMW 525D XDRIVE Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Erikoiserä Trapper 500 efi 4x4 T3b 60km/h Traktorimalli Nyt VAIN 4990€ 4990 € Pohjanmäentie 7, Heinola p. 0400 124 262 Mestarinkatu 16, Lahti p. 045 2587877 www.westmac.fi Teboil Saksala Vanhanradankatu 4 puh. 010 7788 120 Avoinna ma-pe 6-18, la 8-14 Tehopesu 12 € (norm. 24.90€) Voimassa 13.8.2020 asti Teboil Kaskentie Uudenmaantie 27, puh. (02) 236 1000 Ma-Pe 6-24, La 8-24 ja Su 9-24 www.haapasalot.fi 59 € alkaen KESÄHUOLLOT TEBOIL KASKENTIELTÄ Sisältää suuren määrän tarkistus ja vaihtotöitä. Tarjous koskee 4-sylinterisiä henkilöautoja. Lisätyöt, öljyt ja tarvikkeet veloitetaan erikseen. 69€ AUTOHUOLLOT TEBOIL KASKENTIELTÄ! 59 € KESÄHUOLLOT TEBOIL KASKENTIELTÄ KAUSIHUOLTOPAKETTI Sisältää suuren määrän tarkistus ja vaihtotöitä. Kysy tarkemmin! Tarjous koskee 4-sylinterisiä henkilöautoja. Lisätyöt, öljyt ja tarvikkeet veloitetaan erikseen. Ma-Pe 6-24, La 8-24 ja Su 9-24 Uudenmaantie 27, puh. (02) 236 1000 huoltaa autoja ja ihmisiä Huolto palvelee Ma-pe 8-16.30 Lisätyöt, öljyt ja tarvikkeet veloitetaan erikseen. Lisätyöt, öljyt ja tarvikkeet veloitetaan erikseen. Uudenmaantie 27, puh. (02) 236 1000 Ma-Pe 6-23, La 8-23 ja Su 9-23 www.haapasalot.fi
2 KAASUJALKA 7-8/2020 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Koko maailmaa riepotteleva koronavirus on nostanut yksityisautoilun taas suureen arvoon. Itsellenikin oma auto oli kuukausien ajan tärkeä pakopaikka kodin ulkopuoliseen maailmaan. Y ksityisautoilun suosio on tietysti huolestuttanut viherväkeä, koska se vaarantaa kunnianhimoisten päästötavoitteiden saavuttamisen. Niin ainakin muutama vihreä tuttava on sanonut. En ihan tätä ymmärrä. Yksityisautoilun suosion kasvu on käsittääkseni melko suoraan verrannollinen lentämisen vähenemiseen. Lentomatkojen hintojen kallistuminen ja muut vaikutukset voivat arvovaltaisten professorien mukaan kestää vuosia, eikä vanhaan välttämättä ole paluuta. Jatkossa lentokoneita ei Kanarian lennoilla välttämättä lastata täyteen ihmisiä, vaan penkkiriveille jätetään tyhjiä paikkoja. Todennäköisesti hinnat kallistuvat, kun lentoja on vähemmän, ehkä matkustajiakin. Tammikuussa 2019 Yle uutisoi, kuinka suomalaisten lentämisen päästöistä näkyy vain murto-osa ja lentokoneet saastuttavat jo saman verran kuin autot. Elettiin aikaa ennen koronaa ja reippaasti yleistynyt ulkomaanmatkailu oli lisännyt lentämisen päästöjä. Autolla kotimaassa Suomi on pitkien etäisyyksien harvaan asuttu maa. Menee jo jankuttamiseksi, mutta en ymmärrä, miten ihmeessä yksityisautoilussa ympäristöväki ei näe mitään mahdollisuuksia. Sylki jo kuivuu, kun pitäisi vääntää rautalangasta, että Suomen sähköautoistaminen on epärealistista jo siksi, että sähköautoja tuskin pystytään myymään koskaan siihen hintaan, että tavallisella perusperheellisellä sellaiseen olisi varaa. Ja vaikka pystyttäisiinkin, niin mitä hyötyä on isossa kuvassa päästöttömästi sähköautoilevasta pienestä Suomesta, jos se sähköautoilee autoilla, joiden sähköakut tehdään isoilla päästöillä muualla maailmassa? Jo tänä kesänä moni suomalainen lomailee omalla autolla kotimaassa sen sijaan, että lentäisi ulkomaille. Voi olla, että sama linja jatkuu pitkälti seuraavinakin kesinä. Vaikka koronarajoitukset purettaisiin ja pelätty toinen aalto ei tulisikaan, korona todennäköisesti muuttaa monen ajatusmaailmaa pysyvästi ja pelko on tullut jäädäkseen. Ja se taas jarruttaa intoa matkustaa ulkomaille. Omaakin ajattelua korona on muuttanut todella paljon. Meillä on oma pieni lomaasuntoja Espanjan Aurinkorannikolla. Minun piti matkustaa sinne vaimon kanssa heinäkuussa. Koska korona vei keväällä yrittäjältä monet työt, on pakko paikata kukkaroa, kun työhanat ovat taas tuntuvasti auenneet. Siksi vaimo matkustaa Aurinkorannikolle yksin ja minä jään Suomeen tekemään töitä. Ennen minua tämä olisi kyrsinyt armottomasti. Jostain syystä tänä kesänä se ei kyrsi. Kun vielä kesäkuussa oli vähän hiljaisempaa, nautin ajeluista omalla autolla sukulaisiin ja Vantaan Kuusijärven ulkoilualueelle. Keväällä, kun töitä oli vähän ja monet ystävät ja sukulaiset olivat jumittuneet koteihinsa ja välttelivät tapaamisia, hyppäsin rouvan kanssa yli kymmenen vuotta vanhaan Mersuumme ja huristelin eri puolilla pääkaupunkiseutua ja rajojen avauduttua myös vähän lääninrajojen ulkopuolellekin. Ohikiitävien maisemien katsominen kevätauringossa tuulilasin takaa oli terapeuttista. Maailma ilman omaa autoa olisi jäänyt paljon suppeammaksi. Pieniä ilmastotekoja Miksi ei hyväksytä, että Suomi ei koko maailmaa pelasta, vaikka ne kunnianhimoiset ilmastotavoitteet vuoteen 2035 mennessä toteutuisivatkin? Tavallinen suomalainen maksaisi siitä aika kovan hinnan. Jo pelkästään perinteisten lämpötolppien muuttaminen sähköautojen latauspisteiksi ja tästä aiheutuvien kustannusten jakaminen aiheuttaisi monessa taloyhtiössä riitoja. Miksi ei hyväksytä ajattelutapaa, että pieni Suomi tekee ilmaston eteen sen, minkä se pystyy, mutta hyväksyy rajallisuutensa? Annetaan ihmisten nauttia yksityisautoilun vapaudesta, kun he voivat tehdä senkin nykyistä ekologisemmin. Kannustetaan vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, kun niiden tuotannolla maahan saadaan lisää bisnestäkin. ”Pieni” ihminen yksin voi omalta osaltaan tehdä pieniä ilmastotekoja jo pelkästään sillä, että miettii, miten käyttää autonsa ilmastointia. Tutkimusten mukaan ilmastoinnin käyttö täydellä teholla lisää auton polttoaineen kulutusta noin 0,2 litraa/100 km/ henkilöautoissa ja normaali sekakäyttö vuoden aikana lisää kulutusta noin 5 %. Automaattinen ilmastointi olisi täten hyvä saada kytketyksi pois silloin kun ilmastoinnin käyttö ei ole välttämätöntä. Omassa Mersussa ilmastointi on tällä hetkellä rikki, enkä ole koronan kukkaroon tekemän loven takia tohtinut viedä sitä korjattavaksi, kun uskoisin laskun olevan useampia satasia. Olen kuitenkin huomannut, että lämpötilan ollessa alle 20 celsiusta pärjään ihan hyvin ilman ilmastointiakin. Ennakoivalla ajotavalla voidaan vähentää ajonaikaista kulutusta 5-7 prosenttia. Myöskään kaikkia bensaja dieselautoja ei voi niputtaa ilmaston vihollisiksi. Eikä uusikaan automalli ei aina ole oikotie onneen päästöjen vähentämisessä: monet suositut automallit kun olivat massaltaan selkeästi pienempiä vielä reilut 10 vuotta sitten. Sähköauton ostaminen ei todellakaan ole ainoa keino vähentää liikenteen päästöjä. OMA AUTO ON VAPAUTTA! Veneellä tultaessa Gumbostrandin rantaan tuntuu siltä, että täältä ei pääse autolla pois lainkaan, kun kiellettyjä ajosuuntamerkkejä on niin monta. Kuvan otti Kalle Lokki. Kuva palkittiin Wunder-Baum tuotesetillä. KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAAVA KAASUJALKA ILMESTYY 13.8.2020 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN WUNDER-BAUM TUOTESETILLÄ!
KAASUJALKA 7-8/2020 3 Sahaajankatu 3 15100 Lahti p.010 422 1212 Avoinna ma-to 8 16.30 pe 8 16 www. mbaautohuolto.fi BMWja MB-autoihin määräaikaishuollot ja korjaukset Automaattivaihteistojen huollot Ilmastointihuollot/-korjaukset Nelipyöräsuuntaus Huollon yhteydessä katsastuspalvelu Sijaisauto M . B . A . AUTOKORJAAMO OY Varaosapartneri kun auto temppuilee.... PALVELEE AMMATTITAIDOLLA NYKYAIKAISILLA TESTILAITTEILLA vuosija määräaikaishuollot ilmastointilaitteen huollot jarruyms. korjaukset sähkölaitteiden ja valojen kunnostukset katsastuspalvelut pakokaasumittaukset mahdollisuus sijaisautoon AUTOALAN AMMATTILAINEN AUTOHUOLTO MAKE & JANI OY TERVEYSTIE 16, HOLLOLA PUH. (03) 7804 844 Palvelemme ma-pe 8-16.30 BMW X4M jakaa takuulla monen mielipiteet, sillä osa ei voi ymmärtää sen järjettömyyttä siinä missä toiset ihailevat sitä. B MW X4M Competition on hyvin omituinen tapaus automarkkinoilla, sillä se huokuu kilpa-automaisia voimavaroja ja näyttävyyttä, mutta kärsii maasturin tuomista huonoista puolista. Korkeahko kori kun ei ole painopisteeltään kaikkein ideaalein tiukkoihin kurvailuihin ja suuresta massastakaan ei ole kuin haittaa. M Competition -paketti maksaa 8.799,99 euroa ja sen myötä myös hevosvoimamäärä kasvaa 30 ollen nyt musertavat 510. BMW aloitti X6:lla tämän segmentin 2008 ja sen jälkeen muut saksalaiset autonvalmistajat ovat tehneet omia erikokoisia versioitaan näistä coupemallisista katumaastureista. X4 asettuu luonnollisesti X6:n alapuolelle, enkä ole koskaan ollut tämän fani, sillä auto on jotenkin kaikin puolin epätasapainossa. X3:sta olen tykännyt aina, mutta X4 ei istu minun silmääni sitten mitenkään. Tässä samassa numerossa on X4:n mallisarjan yksi kilpailijoista Mercedes-Benz GLC ja sen Coupe-versio on mielestäni paljon onnistuneempi korimalli kuin tämä X4. Brutaalia voimaa X4M:n keulalle on tiputettu tulevan uuden M3:n moottori eli kolmelitrainen ahdettu kuusisylinterinen bensalla käyvä voimanpesä. Kulkupuoli on todella hurjaa, lähes mielipuolista. Tuttu nollasta sataseen kestää vain noin 4 sekuntia ja tämän version huippunopeuskin on 285km/ h:ssa. Parhaimmillaan auton suorituskyky on vasta sitten, kun Suomen nopeusrajoitukset ovat jääneet kauaksi taakse. X4 M on varustettu 8-portaisella automaattivaihteistolla ja nelivetojärjestelmä on luonnollisesti takavetopainotteinen. X4M:n alla olevat leveät renkaat ovat myrkkyä Suomen uraisille ja kuoppaisille teille, sillä kovemmissa kiihdytyksissä ohjaus vetelee ikävästi ja jokainen kuoppa tuntuu korissa. Sileällä tienpinnalla tämä auto kulkee sukkasillaan ja nätisti kuin mikä tahansa perhepirssi. Rengasmelu on myös todella kova, joten on selvää, että tätä autoa ei ole suunniteltu maamme huonokuntoisille teille. Valitettavasti. Tämän auton ostajan pitäisi saada jonkin sortin kunniakirja verottajalta, sillä Suomen autoverokirstua tämä lihottaa lähes 73 000 euroa. Tämä "rahastus" on jo aivan mielipuolista. Moottorille ja vaihteistolle on eri asetuksia mukavan leppoisasta Comfortista aina rajuimpaan asetukseen, jossa moottorin ja vaihteiston toiminta tule on jo lähes brutaalin raju. Moottori kiertää todella sähäkästi punaiselle asti ja vaihteidenvaihdot saavat aikaa kunnon kilpa-automaisen nykäyksen. Ohjaus muuttuu myös jäykemmäksi, mutta se ei kyllä tee ratin kääntämisestä yhtään sporttisempaa ja tarkempaa. Ehkä jopa päinvastoin. Onneksi kaikkia asetuksia pystyy räätälöimään juuri sellaiseksi kuin haluaa. Peräkärryä havittelevat varmasti iloitsevat 2400 kilon vetokyvystä ja tällä Knaussi saa varmasti kyytiä. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa KOEAJOSSA TYKÄTÄ VAIKO EIKÖ? BMW X4M ! TEKNIIKKAA BMW X4M COMPETITION KOEAJOAUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 187.552,25€ ISKUTILAVUUS: 2993cm TEHO: 510hv/ 6 250 r/min VÄÄNTÖ: 600 Nm / 2 600-5 950 r/ min PAINO: 2 045 kg TAVARATILA: 525l VETOKYKY MAX.: 2400kg PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4 758, 1 927, 1 620, 2 864 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 4.1s HUIPPUNOPEUS: 285km/h KULUTUS (VALM.ILM): 11.3l PÄÄSTÖT: 262g/km KOEAJON KULUTUS: 11.6l Suorituskyky Ajettavuus Paino Korkeus Rengasmelu JÄLKIMAKU Järjetön, älytön ja nopea. Aivan mahtavaa, että näin mielipuolisia autoja vielä valmistetaan ja on täysin älytöntä perustella tai arvostella tämän enempää. Jos sinulla on liitua niin piirrä sillä. ? + –
4 KAASUJALKA 7-8/2020 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 25.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 25,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA! VINKKI Mukavaa autoilua Tiesitkö että uusi tieliikennelaki vaikuttaa myös poliisin oikeuteen keskeyttää matkanteko alle 0,5 promillea puhaltaneelta? Ajokunto kannattaa tarkistaa luotettavalla testerillä! U udistus tarkoittaa käytännössä sitä, että mikäli kuljettaja puhaltaa alle rattijuopumuksen rajan, mutta on nauttinut alkoholia ja vaikuttaa päihtyneeltä, on poliisilla oikeus estää ajaminen. Tällöin kuljettajan tulee odottaa tien sivussa, kunnes alkoholi on kokonaan haihtunut elimistöstä. Kyseessä on tällöin ajon estäminen päihtymyksen vuoksi, josta laissa on kirjoitettu :”Jos nautitun alkoholin toteamiseksi tehtävässä kokeessa moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettajan havaitaan nauttineen alkoholia, mutta kokeen tuloksen perusteella ei ole todennäköisiä syitä epäillä hänen syyllistyneen rattijuopumukseen, ja päihtymys selvästi vaikuttaa kuljettajan ajokykyyn, poliisimies, rajavartiomies ja tullimies voivat kieltää ja tarvittaessa estää häntä kuljettamasta moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua, kunnes hänen elimistössään ei enää ole havaittavaa määrää alkoholia.” Tässä myös huomioitavaa, että ajon voi estää poliisin lisäksi myös rajavartiomies tai tullimies. –Tämä kiusallinen tilanne on kuitenkin helposti vältettävissä, kun varmistat ajokunnon Dräger-alkotesterin avulla ennen liikkeellelähtöä, neuvoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka autotarvikkeita ja varaosia maahantuovasta Kaha Oy:stä. Palaminen yksilöllistä Alkoholin palaminen elimistöstä on yksilöllistä, ja välillä jopa yllättävän hidasta, minkä vuoksi ajokuntoa voi olla haastavaa arvioida. Puhallusratsioita ei kuitenkaan tarvitse jännittää, jos käytössäsi on moninkertainen testivoittaja: Dräger 3820 -alkotesteri. –Dräger Alcotest 3820 hyödyntää samaa tekniikkaa kuin viranomaisten käyttämät tarkkuusalkometrit, joten tulos on tarkka ja luotettava. Laite edustaa sekä toiminnaltaan että muotoilultaan alan terävintä kärkeä; se on kompaktin kokoinen ja lähes heti käyttövalmis, joten puhalluksen pystyy tekemään huomaamattomasti missä tahansa, Vainikka kertoo. Helppokäyttöinen Dräger 3820 Myös puhallustuloksen saaminen on nopeaa; käsittelyaika on vain noin 3 sekuntia, jos tulos on 0,00 ‰. Jos uloshengitysilmassa on alkoholia, kestää puhallusnäytteen käsittely hieman pidempään. Alkoholipitoisuuden ollessa 1,00 ‰, näytteen käsittelyyn menee noin 10 sekuntia. –Säännöllisen kalibroinnin avulla laitteen mittaustekniikka pysyy tarkkana vuosia, Vainikka sanoo. Dräger Alcotest 3820 on paitsi äärimmäisen tarkka, niin myös todella helppokäyttöinen. Suomenkieliset opasteet, selkeä näyttö, äänimerkit ja taustavalaistu painike tekevät laitteesta hyvin käyttäjäystävällisen, joten puhallusnäytteen ottaminen sujuu keneltä tahansa. Aloita – Puhalla – Tulos. Näin helppoa se on. TEKSTI _Timo Kiiski VARMISTA AJOKUNTOSI LUOTETTAVALLA TESTERILLÄ Unohda netissä olevat promillelaskurit ja panosta korkealaatuiseen Dräger-testeriin. Pienikokoinen ja helppokäyttöinen Dräger 3820 mahtuu vaikka taskuun.
KAASUJALKA 7-8/2020 5 Joka viides onnettomuus on väsymyksen aiheuttama. Tehokkain apu ajon aikana on Mad-Croc-energiapurukumi. vasymys ratissa tappaa! Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm suosittelee. Tuote saatavilla NESTE -liikenneasemilta. Kokeile jo tanaan! .. Valmistaja: Fazer Makeiset Oy, Energy Brands Oy:lle. .. ....
6 KAASUJALKA 7-8/2020 Mercedes-Benz A250e:llä pääsee ladattavista hybrideistä kaikkein pisimmälle tähän asti pelkän sähköakun voimalla. M ercedes-Benz tykittää sähköistyneitä malleja tuhkatiheään ja nyt on koeajovuorossa merkin pienin malli A-sarja. Juuri tämän lehden mennessä painoon GLE 350de on saapunut maahan ja sillä pääsee ilmeisesti yli 100 kilometriä pelkällä sähköllä. Taitaapa seuraavakin Kaasujalan toimintasäde-ennätys mennä siis Mersulle. Tämä kuvastaa hyvin miten nopeaa tahtia nämä ladattavat hybridit kehittyvät. Siinä missä vieressä olevan GLC-malliston myyntivaltiksi nousee nopeasti ladattava hybridi niin sama ei varmastikaan ihan heti tule käymään tämän A-sarjan kohdalla, sillä hintaero malliston edullisimpaan on noin 7000 euroa ja se on tämän hintatason autoissa todella suuri. Jos kuitenkin vertailukohdaksi otetaan suurin piirtein saman suorituskyvyn tarjoava A250 4Matic niin tämä hybridi on jo reilut 7000 euroa edullisempi. A-sarjan hybridistä on tarjolla myös viisiovinen versio ja sen saa pari tonnia huokeammalla hinnalla. Uskonkin sen nousevan suositummaksi malliksi, sillä sedanin rasitteena on onnettoman pieni lastausaukko. Kyllähän tämä hybridien markkinoilletulo näin vahvasti laittaa ostajan pään varmasti entistä enemmän pyörälleen. Hybridien parhaimmat edut vaativat vähän ylimääräistä puuhaa sähköjohdon pulaamisen kanssa ja akut vievät tilaa matkustamosta. Joten onko ostaja valmis kestämään nämä, kun vastapainona on pienempi kulutus ja parempi suorituskyky. A-sarjan sedanin kohdalla tavaratila on 75 litraa pienempi akkujen vuoksi ja se on prosentuaalisesti todella paljon. Pienellä menee Koeajon aikana ajoimme lähes 500 kilometriä ja koeajon keskikulutus jäi vain 2.4 litraan, joten polttoainekauppias ei kyllä tykkää tästäkään autosta. A-sarjan ladattava hybridi teki Kaasujalan koeajohistorian ennätyksen toimintasäteen pituudeksi pelkällä sähköllä. Bensamoottori hörähti käyntiin vasta 76 kilometrin matkan jälkeen ja noin 66 kilometrin toimintasäteitä on helppo saada. Toimintasäteen pituus ei ole plugarin tärkein ominaisuus vaan vieläkin tärkeämpää on nopea lataus ja A-sarjalainen on siinäkin todella etevä, sillä verkkovirrasta akut saa täyteen reilussa 6 tunnissa. Se on erittäin hyvä suoritus se. Paksumman johdon päästä akut latautuvat luonnollisesti vielä nopeammin. Vakiovarustukseen kuuluvalla 7,4 kWlaturilla akku latautuu alle kahdessa tunnissa. Pikalatauksella varaustila nousee 80 prosenttiin alle puolessa tunnissa. Ajettavuudeltaan tämä on yhtä etevä kuin kaikki muutkin A-sarjan mallit. Ajotuntuma on täsmällinen ja jämäkkä. Ainut purnaus tulee vähän kovasta rengasmelusta karkealla tienpinnalla. Suorituskyky on varsin ripeää, kuten kaikkien ladattavien hybridien kohdalla on todettu aiemminkin. Valitettavaa on todeta, että pienen A-sarjan hybridin hinta nousee kyllä todella kovaksi. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että samalla rahalla saa jopa hulppean kokoisen Skoda Suberb iV:n. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa KOEAJOSSA AKUILLA PITKÄLLE Mercedes-Benz A ! TEKNIIKKAA MERCEDES-BENZ A250E HINTA ALK: 43 365 € KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 48 014 € MOOTTORI: 1332cm3 JÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 218hv JÄRJESTEMÄN YHTEISVÄÄNTÖ: 450Nm PAINO: 1700kg TAVARATILA: 345l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4549, 1796, 1446, 2729 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 6.7s HUIPPUNOPEUS: 240km/h KULUTUS (VALM.ILM): 1.3l PÄÄSTÖT: 25g/km KOEAJON KULUTUS: 2.4l Nopea lataus Suorituskyky Pienempi tavaratila Hinta JÄLKIMAKU A-sarjan ladattava hybridi on markkinoiden yksi järkevimmistä ladattavista hybrideistä ja osoittaa hyvin miten nopeasti tekniikka kehittyy. ? + – KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA Mercedes-Benz GLC300e omaa saman voimalinjan kuin esimerkiksi C300e ja tämä katumaasturi on ensimmäinen Suomessa valmistettu ladattava hybridi. G LC on ollut meillä useaan otteeseen koeajossa, joten auto on meille tuttuakin tutumpi ja myös tässä autossa oleva voimalinja on meille tuttu. GLC300e omaa saman tekniikan kuin tovi sitten koeajettu C300e. Siinä missä A-sarjan ladattava hybridi on malliston kalleimmasta päästä, isommissa ja kalliimmissa autoissa asetelma keikahtaakin toisin päin. GLC:n kohdalla tilanne on juuri näin, sillä malliston edullisin 200d on vain kaksi tuhatta euroa huokeampi ja 220d vain muutaman kympin edukkaampi kuin tämä hybridi. Pelkät polttomoottoriversiot häviävät varmasti GLC:n mallistosta, eikä olisi mikään ihme, jos AMG-mallitkin muuttuisivat tulevaisuudessa plugareiksi. Suomen autoverotus perustuu päästöihin ja siksi myyntihinnoille käy näin. GLC220d:n hinnassa on 10 491,17 euroa autoveroa, kun taasen tässä koeajetussa autossa veron osuus on vain 2 239,83 euroa. GLC:stä on tarjolla myös dieselkäyttöinen hybridi ja se on vain reilut 2000 euroa tätä bensaversiota kalliimpi. Mikäli itse olisin ostoaikeissa niin ehdottomasti kääntyisin tuohon dieselversioon. Kaikkia markkinoilla olevia ladattavia hybridejä yhdistää samat edut ja samat ongelmat ja niitä tulee toisteltua lähes jokaisen koeajon yhteydessä jo kyllästymiseen saakka. Nämä kaksi Mercedeksen plugaria poistaa ainakin muutaman purnauksen aiheen, sillä tässä GLC:ssä on tavaratilassa paikka latausjohdoille, molemmissa on nopea lataus ja A-sarjalaisella pääsee sähköllä pitkälle. GLC:llä pääsimme parhaimmillaan maantieajossa sähköllä 41 kilometriä ja reilun 35 kilometrin pätkiä pystyy tekemään kaupunkiajossa helposti. Tavaratila on pienentynyt 550 litrasta 395 litraan eli tämänkin kohdalla prosentuaalinen pudotus on aika suuri. Tämänkään Mercedeksen ajettavuudessa ei huomaa eroa polttomoottoriversioihin verrattuna. GLC on hyvin henkilöautomainen ja miellyttävän hiljainen melutasoltaan. Suorituskykyä riittää roppakaupalla ja tuttu nollasta sataseen kestää vain 5.7 sekuntia. Viikon koeajon keskikulutukseksikin jäi tuo sama lukema eli 5.7 litraa satasella. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa KOEAJOSSA ENSIMMÄINEN SUOMALAINEN PLUGARI Mercedes-Benz GLC300e ! TEKNIIKKAA MERCEDES-BENZ GLC300E 4MATIC HINTA ALK: 59 389,83€ KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 75 415€ MOOTTORI: 1991cm3 JÄRJSTELMÄN YHTEISTEHO: 320hv JÄRJESTELMÄN YHTEISVÄÄNTÖ: 700Nm PAINO: 2030kg TAVARATILA: 395l VETOKYKY MAX: 2000kg PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4658, 1890, 1644, 2873 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 5.7s HUIPPUNOPEUS: 230km/h KULUTUS (VALM.ILM): 2.3l PÄÄSTÖT: 52g/km KOEAJON KULUTUS: 5.7l Tyylikkyys Nopea lataus Suorituskyky Ajettavuus Pienempi tavaratila JÄLKIMAKU GLC300e:n edullinen verokohtelu tekee sen, että perinteiset pelkät polttomoottorivaihtoehdot tulevat jäämään vähemmistöön myyntitilastoissa. GLC on tällä hetkellä markkinoiden paras ladattava hybridi katumaasturisegmentissä. ? + –
Alhonkatu 5, Lahti | puh. 0207 510 400 Automyynti | ma-pe 9-17.30 | la 10-14 | www.mega-auto.fi Uusi GLC EQ Power ladattava hybridi. Made in Uusikaupunki. Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC A Business EQ Power kokonaishinta alk. 59 989,83 € (sis. alv:n, arvioidun autoveron ja toimituskulut 600 €). Vapaa autoetu 1050 €/kk, käyttöetu 885 €/kk. CO -päästöt uusi mittaustapaWLTP 53 g/km, EU-keskikulutus 2,3 l/100 km. Huolenpitosopimus 3 vuodeksi kiinteällä kk-maksulla alk. 35 €/kk. Ajotietokoneen kieli: suomi. Kuvan auto lisävarustein. Uusi GLC ja Kun uusi GLC EQ Power yhdistää vahvan suorituskyvyn (211+112 hv) äärimmäisen pieneen kulutukseen (EU-yhdistetty 2,3 l/100 km), päästöihin (CO 53 g/km) ja jatkuvaan nelivetoon, sinä voit nauttia ajamisesta ilman kompromisseja. Viimeisimmän hybriditeknologian lisäksi käytössäsi on tekoälyyn perustuva puhetta, kosketusta ja eleitä ymmärtävä MBUX-käyttöliittymä sekä uusimmat avustinjärjestelmät, jotka takaavat mukavuuden ja turvallisuuden kaikissa olosuhteissa. Saatavana myös Coupé-mallina. Lue lisää mercedes-benz.fi/glc-eqpower Mallissa vakiovarusteena mm. • 4MATIC-neliveto • 9G-TRONIC-automaattivaihteisto • Oppiva, puheohjattava MBUX-käyttöliittymä • LED High Performance -ajovalot • Peruutuskamera • 18“ kevytmetallivanteet • Sähkötoiminen Easy Pack -takaluukku • Keyless Start -käynnistys alk. 59 990 € GLC 300 e 4MATIC A Business EQ Power
8 KAASUJALKA 7-8/2020 AUTOHISTORIA MITSUBISHI PAJERO • Pajero tuli aluksi markkinoille vain lyhyenä korimallina syksyllä 1982, Wagon-malli pitkällä akselivälillä esiteltiin vuonna 1984. • Nelivetoisen Pajeron maastoajo-ominaisuudet, ajo-ominaisuudet ja käsiteltävyys olivat kohtalaiset, mukavuus keskitasoa ja ohjaus lievästi tunnoton. • Pajeron lyhyt turbodieselmalli voitti Tekniikan Maailman maasturivertailun vuonna 1984. • Bensamoottorit: R4 ja V6, 2555 – 2972 cm3, 103-150 hv. • Dieselmoottorit: R4, turbo, 2366-2477 cm3, 84-95 hv • Mitat: pituus 3935 (lyhyt) 4600 mm (Wagon) leveys 1660 (HT) -1680 mm, korkeus 1845 (lyhyt) 1870 mm (Wagon), akseliväli 2350 mm (lyhyt) 2695 mm (Wagon), maavara 210 mm. AJAN HAMMAS EI PURRUT 1. SUKUPOLVI (1982-1991) TEKSTI _Timo Kiiski Maasturi-ikoni Mitsubishi Pajeron eri sukupolvia ei juuri erota toisistaan, vaikka 37 vuoden aikana niitä sukupolvia ehti olla neljä. • Ulkoa toisen polven Pajero muistutti paljolti edeltäjäänsä, vain kulmia oli hieman pyöristetty. • Useimmissa malleissa Super Select -neliveto yhdisti jatkuvan ja kytkettävän nelivedon etuja. • Pitkiä neliovisia malleja oli kaksi, yksi malli oli lyhyt ja kaksiovinen. • Vetotapoja olivat nopea tai hidas neliveto sekä takaveto. • Suomessa Pajeron 2. sukupolvi ei lähtenyt lentoon kuten edeltäjänsä. enimmillään sitä rekisteröitiin 700 kappaletta (1991) ja vuonna 1994 vain 19 kappaletta. • Bensiinimoottorit: V6, 2972-3497 cm3, 155-230 hv, vääntö 235 – 324 Nm • Dieselmoottorit: R4, turbo, 2476-2835 cm3, 85-125 hv, vääntö 196 – 294 Nm. • Mitat: pituus 3985 mm (lyhyt) 4650 mm (Wagon), leveys 1695 (lyhyt) -1785 mm (Wagon), korkeus 1800 mm, akseliväli 2420 mm (lyhyt) – 2725 mm (Wagon). 2. SUKUPOLVI (1991-1999) • 3. polven Pajeroa valmistettiin pitkänä 7-paikkaisena ja lyhyenä mallina 4tai 5-paikkaisena. Suomeen tuotiin • Pajero 3.2 Comfort Wagon DI-D sijoittui Tekniikan Maailman neljän maastoauton vertailussa toiseksi vuonna 2000. • Maasto-ominaisuudet ja ketteryys saivat kiitosta. • Vuosina 1999-2003 Pajeroa ensirekisteröitiin Suomessani nihkeästi, enimmillään 326 vuonna 2000, vuonna 2002 vain 67 kappaletta. • Bensiinimoottorit: V6, 2972 – 3828 cm3, tehot 180-220 hv, vääntö 265 – 348 Nm. • Dieselmoottorit: R4, 2477 3200 cm3, tehot 100 – 175 hv, vääntö 240 383 Nm. • Mitat: pituus 4220 mm (lyhyt) 4795 mm (pitkä), leveys 1875 mm, korkeus 1845 mm (lyhyt) 1855 mm (pitkä), akseliväli 2545 mm (lyhyt) 2780 mm (pitkä), maavara 225–235 mm. 3. SUKUPOLVI YHTEISTYÖSSÄ: VAIHTOAUTOKAUPAN YKKÖSLEHTI! SUOMEN VaihtoAutot Caravan liikkeiden kauppapaikka! OHJELMAN SISÄLTÖ Uusien autojen koeajoja Käytettyjen autojen koeajoja Mielenkiintoisia julkkisvieraita Tuote-esitettelyjä ja vinkkejä AUTOILUOHJELMAN 6. KAUSI Esitetään edelleen Alfa TV:llä Ilmainen ja näkyy jokaisessa tv-vastaanottimessa 10 jaksoa prime time -aikaan, jokainen jakso uusitaan 4-7 kertaa viikon aikana Koko kausi uusitaan heti perään Lisäksi jaksot katsottavissa Kaasujalan Youtube -kanavalla ja Alfa TV:n permanto.fi-palvelussa KATSO ESITYSAJAT www.alfatv.fi Ke klo 19.30 Uusinta to klo 18.30
KAASUJALKA 7-8/2020 9 MITSUBISHI PAJERO • 4. polven Pajero jäi tavallaan Pajeron viimeiseksi malliksi, vaikka vuosina 2012 ja 2015 tehtiinkin faceliftit. • Vaikka 4. polven Pajero esiteltiin täysin uutena mallina, niin senkin tunnisti erittäin helposti edeltäjänsä seuraajaksi. • Jatkuva neliveto kertoi, että Pajeri on oikea maastoauto, eikä katumaasturi. • Suomeen tuotiin vain 5-ovista pitkää mallia. • Bensiinimoottorit: V6, 2972 cm3, 3828 cm3, tehot 178 -250 hv, vääntö 261 -350 Nm. • Dieselmoottorit: R4, 24773200 cm3, tehot 115 – 200 hv, , vääntö 240 441 Nm. • Mitat: pituus 4385 4 900 mm (pitkä), leveys 1 875 mm, korkeus 1880 1990 mm (pitkä), maavara 210-235 mm. 4. SUKUPOLVI (2006 – 2019) • Pajeron ja muidenkin Mitsubishien nelivetojen muutaman vuoden hiljaiselo Suomessa päättyi, kun merkin uusi maahantuoja toi tarjolle uudistetut Pajerot ja L200avolavat. • Pajero sai mm. uuden maskin ja etupuskurin. • Uudet turboahdetut dieselmoottorit yltivät nyt Euro5päästönormeihin. • Maantiellä Pajeroa kehuttiin yllättävän ketteräksi ja henkilöautomaiseksi. FACELIFT 2012 • Pajero sai uuden etusäleikön ja uudelleen muotoillun etupuskurin, puskurin alaosaan sijoitettiin LED-päiväajovalot. • Takana vararenkaan kotelo sulautuu aiempaa paremmin koriin pyöräkotelon läpi kulkevan värikoristeen ansiosta. • Helsingin Sanomat kuvaili vuonna 2915 uudistunutta Pajeroa modernimmaksi ja sivistyneemmäksi yrittävä versioksi klassisesta maastoautomallista. • Pajero sai edelleen kiitosta hiljaisuudesta, matkustusmukavuudesta ja muunneltavuudesta. Erityisesti äänieristystä oli parannettu. • Moitteita tuli mm. vanhahtavuudesta ja nelisylinterisen turbodieselmoottorin karkeudesta sekä isohkosta kulutuksesta. • Vielä 2018 Ammattilehti kehui Pajeron kestäneen hyvin ajan hammasta ja ylisti sitä sanoin: ”Huippuluokan mukavuutta vaativaan käyttöön”. FACELIFT 2015 MAASTURI-IKONI PAJEROON Pajeron tuonti Eurooppaan loppui 2018 ja valmistus loppui Japanissakin syksyllä 2019. Jopa 80 % pienempi hiilijalanjälki Säästöä polttoainekuluissa Tankkaa bioetanolia, bensiiniä tai mitä tahansa niiden sekoitusta Helppo ja huoleton ratkaisu Voit saada 200 € muuntotuen Tra?comilta TM #e?exfuel Tutustu verkkokauppaan:
10 KAASUJALKA 7-8/2020 Maserati on iäkkäänäkin niin kunnioitusta herättävä auto, että tavallinen vantaalainen toimittaja melkein jäykistyy sen ratin taakse istahtaessaan. L yhyeen koeajoon Tuusulan Sports Car Centeristä saatu Maserati Coupé on käsitykseni mukaan maksanut maltaita uutena vuonna 2007. Googlasin Tekniikan Maailman testin tai koeajon vastaavanlaisesta Maseratista vuodelta 2002. Silloin se maksoi uutena veroineen kaikkineen 175 900 €. Koeajoon saatu Maserati vapaasti hengittävällä, 4.2-litraisella V8 -bensiinimoottorilla oli vuosimallia 2007 ja mittarilukema oli 87 000 km. Auto oli tuotu Italiasta ja ainakin huoltokirjan perusteella se oli viimeisen päälle huollettu. No, hintalapussa luki 27 800 €. Eihän sillä hinnalla saa kuin uuden hyvin varustellun Volkswagen Golfin. Eli kyllähän tällaisen Maseratin ostaisi tavallinenkin mies, mutta mielikuva oli sellainen, että ongelmia ja törmäilyjä olisi parempi välttää. Esimerkiksi uuden Maserati Gran Turismon -automaatin hinta kutakuinkin vastaavantehoisella, 405-hevosvoimaisella 4.2-litraisella moottorilla kun on ainakin Vaunulan kotisivuilla 229 674 €. Robottivaihteisto vaatii totuttelua Cambiocorsa-lisänimi coupén perään tulee auton robottivaihteistosta, siis automatisoidusta manuaalilaatikosta Se olikin ensimmäinen koetinkivi. Jos tuotti robotisoituun manuaalilaatikkoon tottuminen päänvaivaa vuosia sitten Opel Corsassa, niin vieläkin oudommalta se tuntuu Maseratissa, ehkä vähän jännittävältä ja jopa pelottavaltakin. Ratin taakse sijoitettuja läpsyköitä napauttelemalla kuljettaja antaa elektroniikan ohjaamille hydraulisylintereille viestejä, minkälaista pykälää pitäisi kulloinkin silmään laittaa. Keskikonsolin nappuloista voi valita joko automaattiasetuksen ja antaa elektroniikan määräillä vaihtamisesta taikka sitten voi vaihtaa nopeaan vaihtamiseen Sport-asetuksella ja mukavuuden kustannuksella. Robottivaihteistoa lukuun ottamatta Maseratilla ajaminen on yllättävän pitkälti kuin millä tahansa urheilullisella ja nopealla perheautolla. Hitaasti ajaessakin ohjaus tuntuu sopivan tehosteltulta. Näkyvyys on parempi kuin monessa puhdasverisessä urheiluautossa, joihin tällainen lupsakkaa kyytiä rakastava ei ole koskaan saanut oikein makua. Jopa kohtuullisen mukava Renkaat ovat matalat ja jousitus tottakai aavistuksen kovempi kuin hyvässä perheautossa, mutta ainakin sileällä ajaessa jousitusmukavuus on ihan kohdallaan jopa tällaiselle perusukolle. Ferrarin kehittämä ja Maseratin valmistama 4,2-litrainen V8-moottori tuottaa 390 hevosvoimaa ja kiihtyy nollasta sataseen alle viidessä sekunnissa. Äänimaailma on kuin ukkosen jyrinää. Ehkä sitä kuvitteli, mutta ainakin fiilis oli sellainen, että pienikin kaasupedaalin painallus painoi selän tiukasti kiinni kuljettajan urheilullisesti muotoiltuun nahkapenkkiin. Kuvitelmille on katettakin: auto kiihtyy nollasta sataseen 4.9 sekunnissa ja huippunopeus on 285 kilometriä tunnissa. Jo kellertävä nahkasisustus nahkavuorattuine kojelautoineen viestii, ettei tässä missään perusautossa istuta. Hiveleviä muotoja sen enempää ulkopuolella kuin sisälläkään ei sekota mihin tahansa tusinaluokan premiumautoon. Maseratihan eroaa Ferrarista siinä, että Maserati on ainakin pyritty tekemään ympärivuotiseen ajoon, kun taas Ferrari on vain muutamien tuhansien kesäisten kilometrien asfaltinrypistäjä. Urheilullinen on kuitenkin Maseratikin. Varsinkin koeajetun coupé-mallin suunnittelussa on lähdetty siitä, että samojen hivelevän kauniiden kuorien alta löytyy tehon lisäksi myös tilaa. Jopa ylipainoinen toimittaja pääsi vaivattomasti kömpimään takapenkille ottaakseen kuvia kuljettajan eteen avautuvista näkymistä, kojelaudasta ja mittareista. Jos on kirkkaanpunainen Ferrarin väri, niin tummansininen sopii hienosti hillitympään Maseratiin. Kytkinremontti 5000 € Minkälainen riski käytetty Maserati sitten on? No huollot ovat melko normaalihintaisia, mutta korjaaminen on arvokasta. 4.2-litrainen vapaasti hengittävä V8 -moottori ei sisällä mitään elämää suurempaa ja perusvuosihuolto öljyjen ja suodattimien vaihtoineen kustantaa 700-800 euroa. –Laajempi huolto sen sijaan maksaa noin 1900 euroa, kertoo Lempäälässä Maserateja ja muita luksusautoja myyvän Luxury Collection Automobilesin Maserati-asiantuntija Harri Järvinen. Suurin riskikohde on automatisoidun manuaalivaihteiston kytkin. Sen käyttöikä on yleisesti noin 30 000-50 000 kilometriä. Täysi kytkinremontti kustantaa noin 5000 euroa. Maserati Cambiocorsan omistajan kannattaakin suhtautua kytkimeen ihan kuluvana osana, Järvinen sanoo. Muuten koeajetun vuosimallin Maserati Cambiocorsan luotettavuus, riskit ja myös huoltoja korjauskustannukset noudattelevat pitkälti samaa kaavaa kuin Ferrarissa. Koeajamani Maseratin Campiocorsa-automatisoitu manuaalivaihteisto onkin tuttu Ferrarista. –Tuon ikäinen Maserati on käyttänyt pitkälti samaa tekniikkaa kuin Ferrarikin. Ylläpitokustannuksissa ei ole merkittäviä eroja. Mielelläni tietysti vastaisin, että Maseratille saa huoltoa vain meiltä, mutta kyllä me toimitamme Maseratin varaosia monelle pienemmällekin korjaamolle ympäri Suomen. Mutta ei meidän lisäksi ole oikein muita korjaamoja, josta löytyisi nimenomaan Maserati-asiantuntemusta. Virallista Maserati-huoltoahan ei Suomessa tällä hetkellä ole ollenkaan, lähin on Tallinnassa ja sekin on menossa kiinni. Kohta lähin virallinen Maseratihuolto löytyy Tukholmasta, Järvinen sanoo. Mikä tahansa kyläpaja ei kuitenkaan voi korjata läheskään kaikkia Maseratiin tulevia ongelmia. – Maseratin diagnostiikka vaatii ihan oman laitteensa, siihen ei mitkään yleistesterit pääse. Esimerkiksi juuri kytkimen vaihto vaatii Maseratin oman diagnostikkalaitteen. Urheiluautojen joukossa Maserati on Järvisen mukaan luotettavuudeltaan ja käyttökustannuksiltaan keskikastia. – Täytyy muistaa, ettei urheiluautoa voi koskaan verrata perustason käyttöautoon. Tietysti urheiluautoihin tulee ajettuihin kilometreihin nähden enemmän ja helpommin vikoja. Uuden omistuksen myötä Maseratin hiipunut myynti ja samalla myös autojen laatu lähtivät nousuun. Ferrarin tarkoituksena oli nostaa Maseratin vuosituotanto 10,000 yksilöön vuoteen 2005 mennessä ja siinä se myös onnistui. Vuonna 2005 Ferrari myi Maseratin Fiatille ja tämä yhteistyö taas hyödytti Fiatin valmistamaa Alfa Romeota ja Maseratia. Fiat-Chrysler omisti vuosia Ferrarinkin, kunnes Ferrari vuonna 2015 irrotettiin omaksi yhtiökseen. KUUKAUDEN KÄYTETTY Maserati Coupe TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski ! TEKNIIKKAA MASERATI COUPE CAMBIOCORSA VUOSIMALLI: 2007 MITTARILUKEMA: 87 000 km MOOTTORI: V8, 4244 cm3, vapaasti hengittävä KÄYTTÖVOIMA: bensa TEHOT: 390 hv VETOTAPA: takavetoinen VAIHTEISTO: automaatti / robotisoitu manuaali KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 4.9 s HUIPPUNOPEUS: 285 km/h YHDISTETTY KULUTUS: 17.5 l/100 km, kaupungissa 26.1 l/100 km ja maantiellä 12.5 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 400 g/km MYYJÄ: Sports Car Center, Tuusula HINTA: 27 800 € MYKISTÄVÄ MASERATI
KAASUJALKA 7-8/2020 11 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651 Huutokaupassamme satoja lunastettuja ja käytettyjä autoja, moottoripyöriä, veneitä... Katso kaikki huutokauppakohteet ja -ajankohdat osoitteessa Copart.fi HOX! AUTOVAHINKOKESKUS ON NYT COPART! Espoo | Pirkkala | Oulu | Turku Onko käsissäsi turha, vaurioitunut tai hankalasti myytävä ajoneuvo? MYY AJONEUVOSI MEILLE! Kysy lisää tai lähetä ajoneuvosi tiedot osoitteeseen myynti@copart.fi EUROMASTERIN KAUTTA KESÄÄN Matkaja lankapuhelimesta soitettaessa 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv 24%). Ilmastointilaitteen täyttöhuolto 79 € henkilöja pakettiautot, sis. täyttöaineen R-134a ja työt Kesällä vedetään VETOKOUKUT ASENNETTUNA alk. (Esim. Nissan Qashqai) Katso lähin Euromaster-palvelupisteesi verkkosivuiltamme tai soita 0207 700 800* Sis. mm. öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon (5 l Total-öljyä 5W40, suodatin ja vaihtotyö), nesteiden tarkistukset (jarru, kytkin, jäähdytys ja pesu), renkaiden kunnon ja ilmanpaineiden tarkastuksen, alustan kunnon tarkastuksen. Kesähuolto alk. 99 € 398 € Sis. 4 rengasta, 4 vannetta, normaaliventtiilit, rengastyöt, alleasennuksen ja kierrätysmaksun Micheliniä ja mustakiiltävää Esim. Michelin Pilot Sport 4 225/45 R 17 ja Image Colt mustakiiltävä vanne Kysy myös muita kokoja! Nyt kaikki Michelin-kesärenkaat ja mustakiiltävät Image Colttai Comet -vanteet pakettihintaan! 999 € / sarja COMET COLT PILOT SPORT 4 PAKETTIHINTA HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi
12 KAASUJALKA 7-8/2020 Tämänkertainen Klassikko -artikkeli on yhdenlainen aikamatka menneisyyteen. Matkaan lähdemme Toyotan kanssa. Scion oli Toyotan Amerikan markkinoille suunnattu nuorisomerkki. Scionin malliston ominaispiirteenä olivat kulmikkaasti muotoillut pienehköt autot. Keväällä 2008 Scion esitteli New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä Hako Coupe -nimisen konseptin, johon japanilaiset suunnittelijat olivat ympänneet vaikutteita 1930-luvun automuotoilusta. K onsepti ei saanut kovinkaan positiivista vastaanottoa, ainakaan lehdistössä. Sitä pidettiin liian tylsänä ja laatikkomaisena, eikä sen nähty tuoneen juurikaan mitään uutta merkin muotokieleen. Makuasioistahan ei voi kuin kiistellä, mutta monien silmiä auton muotoilu miellytti – ja miellyttää edelleen, vaikka onkin ehkä hieman tekemällä tehdyn oloinen. Jaa mikä ihmeen Scion? Toyotan perustama Scion -automerkki näki päivänvalon liki 20 vuotta sitten. Alun perin Toyota oletti Scion xA -mallin, joka oli Japanissa myynnissä nimellä Toyota Ist ja pohjautui Yarikseen, olevan myyntihitti Amerikassa. Toisin kuitenkin kävi, mutta täysin laatikkomaisen Scion xB:n (Japanissa Toyota bB) kauppa alkoi käydä kuin kuumille kiville. Malli oli juuri sopivan erilainen, ollakseen nuorison mieleen. Hako Coupe Concept oli tutkielma Scion xB:n laatikkomuotoilusta, ehkä hieman ärhäkämpään suuntaan vietynä. Oikeastaan konseptin tekijöillä oli melkoisen haastava tehtävä, sillä laatikkoa on vaikeaa muotoilla kovinkaan monella eri tavalla. Tavallaan siis merkin vahvuus, eli muista poikkeava ulkonäkö, oli samalla myös sen heikkous. Itse asiassa perinteisellä kaavalla tarkasteltuna kaikkein parhaimman näköinen Scion -malli tC ei myynyt lähellekään oletetulla tavalla. Auto kun ei ollut niin sanotusti merkkinsä näköinen. Vertailtaessa Japanissa ja Amerikassa myytyjä rinnakkaismalleja on hauska huomata, että oikeastaan ainoa ero autojen kesken löytyy moottorin koosta. Japanissa Toyota bB myytiin enintään 1,5-litraisilla moottoreilla, mutta uudella mantereella sitä vastaavaan Scion xB:hen oli tarjolla ainoastaan 2,4-litrainen ”isolohko”. Kuutiotuumat siis olivat Amerikassa vielä tuolloin arvossaan, vaikka polttoaine olikin jo kallistunut. Scionin ostajien keskimääräinen ikä oli 30 vuotta, mikä oli alhaisimpia koko autoteollisuudessa. Merkki oli siis Toyotan ”sisäänheittomerkki” Amerikan markkinoilla ja yli 70 prosentilla ostajista kyseessä oli heidän ensimmäinen Toyotansa. Suuri osa jatkoi sitten joko Lexuksen tai Toyotan parissa. Kuten arvata saattaa, ei Scion kuitenkaan ollut mikään suurten myyntimäärien merkki. Esimerkiksi vuonna 2007 Yhdysvalloissa myytiin noin 130 000 Scionia. Vaikka määrä äkkiseltään tuntuu suurelta, oli se vain noin 1,5 prosenttia Amerikassa myydyistä uusista autoista. Ei muskelia pellin alla... ...mutta kivat poppivehkeet. Scionia ei markkinoitu tehokkailla moottoreilla tai turvallisuudella, vaan sillä, miten tuolloin nykyaikaiset laitteet saatiin mukautettua autoon. Esimerkiksi xB:n äänijärjestelmä oli yhteensopiva Apple iPodin kanssa. Näin oli luonnollisesti myös Hakossa. Siinä oli myös matkustajan edessä kaksi näyttöä, joiden avulla pääsi selaamaan musiikkikirjastoa tai katselemaan tallennettuja videoita. Videoita pystyi tekemään myös auton kanssa. Autossa oli muutama kamera, joilla sai tallennettua esimerkiksi ajotapahtumia, eli kanssa-autoilijoiden törttöilyjä. Näitä pätkiä pystyi sitten myöhemmin editoimaan auton omassa järjestelmässä, ja näyttämään kavereille, mitä oli tullut tehtyä. Ja pystyihän videoita laittamaan Youtubeenkin kaiken kansan katsottavaksi. Kuljettajalle oli ratissa erillinen pallo-ohjain, jolla hän pystyi hallitseman eri järjestelmiä. Vaihdekeppi on muotoiltu joystickin tapaan, ja kuljettajan ympäristö näytti muutenkin enemmän pelikonsolilta kuin autolta. Se oli varmasti ollut suunnittelijoiden tarkoituskin, ja jos auto olisi tullut tuollaisena markkinoille, se varmasti olisi pudottanut merkin ostajien keski-ikää entisestään. Toisaalta ei kai juuri kenelläkään teinipojalla ollut varaa uuteen autoon, varsinkin tuolloin maailmaa vaivanneen taloudellisen taantuman aikana. Muodokas kyllä Auton ulkomuoto oli saanut vaikutteita historiasta, vaikka se ei ollutkaan mikään retromalli. Korkea vyötärölinja, laatikkomaisuus, tasainen katto, pysty ja ylöspäin hieman levenevä etulasi sekä lokasuojien kaaret veivät ajatukset vuosien taakse amerikkalaiseen autohistoriaan. Muodot olivat kuin luodut hot roddaamiselle. Nykyaikaisuutta taas olivat ledivalot niin edessä kuin takana, pienet taustapeilit, 18-tuumaiset alumiinivanteet ja matalalle venytetyt helmat. Takapuskurin aukoista oikeanpuolimmainen oli pakoputki, mutta vasemmalle puolelle on piilotettu peruutusvalo. Kooltaan Hako Coupe Concept oli noin 50 senttiä xB:tä lyhyempi, eli oli pituudeltaan vain noin 3,7 metriä. Puhtaasti pikkuautoluokkaa siis. Sisätiloissa oli paikat neljälle hengelle ja myös takapenkin piti olla riittävän tilava ainakin nuorille aikuisille. Tai ainakin niille, jotka eivät olleet ihan keskivertoamerikkalaisen mitoissa. Hako Coupe Concept lämmittää tunteita, joko siitä tykkää tai sitten sitä inhoaa. Internetsurffailun perusteella mielipiteet jakautuivat aikanaankin melko lailla tasan. Hakon ihailijat tosin olivat jo valmiiksi surullisia siitä, että konseptin viehättävimmät puolet, eli täysin pysty tuulilasi ja äärimmäisen futuristiset sisätilat varmasti muuttuvat, jos auto joskus siirtyy tuotantoon. No, niin tai näin, Toyota oli mitä ilmeisimmin onnistunut konseptiautojen päätavoitteessa. Mielenkiintoinen kysymys on, olisiko Hako Coupe Conceptille ollut tilaa Suomen automarkkinoilla? Ainakin se olisi piristänyt muuten hiukan yksitoikkoista autokantaa. Tosin maamme korkea autoverotus olisi oletettavasti karkottanut monet autosta kiinnostuneet ostamaan vanhemman ja halvemman auton. Mikäli Hako Coupe Concept olisi päättynyt tuotantomalliksi, mitä se ei siis koskaan tehnyt, olisi se saattanut käytettynä kiinnostaa harrasteautoilijoita. Niistä piireistä löytyy tänä päivänä mitä erikoisempia automalleja muun muassa Japanista tuotuna. Scion -merkin tarina päättyi vuonna 2017, kun merkki sulautettiin Toyotaan. Scionin ehkä merkittävin malli oli urheilullinen FR-S, joka Suomessa tunnetaan nimellä Toyota GT86. TEKSTI _ Spinneri Magazine KUVAT_ Toyota KLASSIKKO SCION HAKO COUPE CONCEPT SCION HAKO COUPE CONCEPT LAATIKKO –
KAASUJALKA 7-8/2020 13 Anna autollesi säihkyvin tulevaisuus suojaamalla maalipinta ajoissa Brilliant Plus+ -käsittelyllä! Takuu kolme vuotta. Kysy lisää liikkeistämme tai katso www.kestopinnoite.fi LAHTI: Lahden Ruoste-Expertit Oy, Tupalankatu 3, 050 4688 238, ruoste-expertit.fi, avoinna arkisin 8-16 KOUVOLA: Car-Expert Oy, Alakyläntie 31, (05) 371 0590, avoinna arkisin 8-17 HINTA ALKAEN 440€ Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat sisältävät alv:n ja toimituksen koko Suomeen! Ei piilokuluja! Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat sisältävät alv:n ja toimituksen Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa www.rameder.? www.rameder.? Tarvitsetko apua asennuksessa? Kysy lisää, meillä on yhteistyökumppaneita ympäri Suomea. FIN complete your car. yhteistyökumppaneita ympäri Suomea. Liity mukaan! Asiakkaat voivat tilata vetokoukun suoraan sinun pisteeseen asennettavaksi. Sähköpostitilaukset: info@rameder. • Puhelintilaukset numerosta: 020 743 2170 (avoinna arkisin 08.00 16.00) Koodilla KAASUJALKA16 saat edullisista hinnoista vielä 5 % lisäalennuksen! Euroopan suurin vetokoukkutukku takaa edulliset hinnat! Onko sinulla autokorjaamo tai varaosaliike? Rekisteröidy NYT ja saat tuotteet vielä edullisemmin! Suomenkielinen tuki ennen ostoa ja myös oston jälkeen! Koodi voimassa kaikkiin verkkokauppamme tuotteisiin 30.06.2019 saakka! OSAAJA PALVELUKSESSASI Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi -asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu Autokorjaamo T ja P Lahti KY Visankuja 2, 19600 HARTOLA 044-5327014 | MB/BMW/Volvo/Audi MBA-Autokorjaamo Oy Sahaajankatu 3, 15520 LAHTI 010-4221212 | MB/BMW Vääksyn Varaosa ja Tarvike Ky Vääksyntie 2, 17200 VÄÄKSY 03-7660075 | MB/BMW/Volvo/Audi JVO Konehuolto Oy Teollisuustie 7, 16300 ORIMATTILA 040-5257335 | MB/BMW/Volvo/Audi Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi
14 KAASUJALKA 7-8/2020 TEKSTI _Timo Kiiski VAIHTURI VERTAILU Kuvan Lexus CT 200H menee ehkä trendikkäälle kaupunkilaiselle, jolle Toyota Auris ei kelpaa. Kuvan Lexus on vuosimallia 2013, mutta mittarilukema on vasta 32 000 km, joten se löytänee nopeasti ostajansa. SAKA Hyvinkäällä pyytää tästä autosta 17 900 €. PIENET PREMIUMIT BMW 118 F20 Hatchback 118d A Business vuosimallia 2017 ja 48 000 km ajettuna vaikuttaa houkuttelevalta vaihtoehdolta, mutta kuvan auton dieselmoottori saattaa hidastaa trendikkään kaupunkilaisen ostohaluja. Toisaalta taas automaattivaihteisto myös varmasti helpottaa myymistä. Rinta-Joupin Autoliike Mikkelissä pyytää kuvan pikku-Bemarista 19 790 €. A skolalaisen Automatikaisen yrittäjällä Petri Matikaisella on vankka kokemus myös näiden premiumluokan automerkkien pienempien ja vaatimattomampien mallien myymisestä. – Kyllä niillä aika hyvä menekki on ollut. Ne ovat aika tyypillisiä tyttöystävän, tyttären tai vaimon autoja, Matikainen naurahtaa. Joissakin pienemmissä premiummalleissa esimerkiksi moottori ei välttämättä ole saman merkin kalliimpia malleja valmistavan tehtaan tuotantoa, vaan lainattu joltain toiselta, edullisempien perheautojen valmistajalta. –Samoin esimerkiksi pikku-Lexus CT on pitkälti sama auto kuin saman valmistajan edullisempi Toyota Auris. Kun minulla oli viime talvena myynnissä Lexus CT, nuori nainen halusi vaihtaa entisen Audi A3:nsa siihen. Lyhyen koeajolenkin jälkeen kauppa oli selvä. Hän tuli ostamaan varta vasten tuota pikku-Lexusta ja tuskin olisi edes miettinyt vastaavan ikäistä ja saman verran ajettua Toyota Aurista, jos olisin hänelle sellaista tarjonnut. Itse olin sitä ennen miettinyt, että kenelleköhän tämäkin auto kelpaa. Mutta se meni kaupaksi kuin kuumille kiville, Matikainen naurahtaa. Vastaavasti turvallisuushakuiselle hybridi-Auriksen ostajalle ei välttämättä kelpaa vastaavasti varustettu hybridi-Lexus CT. Osittain tämä johtuu mielikuvista esimerkiksi huoltojen ja varaosien kalleudesta. –Ainakin ajatellaan, että Auris on paitsi halvempi ostaa, myös taloudellisempi ylläpitää. Ja varmaan näin onkin. Tyttöystävällekin Mersu Yllättäen Matikaisen kokemuksen mukaan tässä sarjassa juuri Lexus CT on ehkä nopeinta myytävää. – Voi johtua osittain siitäkin, että kun Lexusta myydään uutena vaatimattomasti, niin niitä on tarjolla vaihtoautomarkkinoillakin rajatusti. Ja kun sopiva sattuu kohdalle, niin sitten ei aikailla. Lexuksen jälkeen Matikainen arvioi tämän sarjan toiseksi helpoimmaksi myytäväksi A-Mersun. Tuttua on sekin, että premiummerkin isommalla mallilla ajava merkkiuskollinen mies hankkii saman merkin halvemman mallin tyttöystävälle tai vaimolle. Isolla maasturi-Mersulla talvet ja avo-Mersulla kesät ajava mies osti jokin aika sitten minulta tyttöystävälleen nelisen vuotta vanhan pienemmän A-Mersun. Merkkiuskollisuus ulotVaikka premiumluokan automerkin halvimman ja pienimmän mallin konepellin alla sykkisi ylenkatsotun toisen autovalmistajan moottori, niin jo pelkän statuksen voimalla ne tekevät kauppansa vaihtoautoinakin. Espoo • Helsinki • Hyvinkää • Hämeenlinna • Joensuu • Jyväskylä • Kaarina • Kajaani • Kerava • Kokkola • Kotka • Kouvola • Kuopio • Lahti • Lappeenranta Lohja • Loimaa • Mikkeli • Oulu • Pori • Porvoo • Rauma • Rovaniemi • Salo • Savonlinna • Seinäjoki • Tampere • Tornio • Turku • Vaasa • Vantaa Tarjoukset voimassa 12.7.2020 saakka tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Ei ennakkovarauksia. Automatic Park ELEKTRONINEN PARKKIKIEKKO Pysäköinnin pikkuapuri Sinun ei enää tarvitse huolehtia parkkikiekon asettamisen unohtumisesta ja kalliista pysäköintivirhemaksusta Havaitsee elektronisesti ajoneuvon liikkeet ja asettaa automaattisesti pysäköintikiekon oikeaan aikaan 65-01510 18 90 Motox KESÄLASINPESU 5 L Kesälasinpesu irrottaa itikat tehokkaammin tuulilasista Valmis tuulilasinpesuneste 60-1052 0,80/l 3 99 Pure X3 SÄHKÖPOTKULAUTA 8” Sähköpotkulauta nuorille ja aikuisille Vedenkestävä IPX4 ja 23 km/h huippunopeus takaavat sujuvan liikkumisen, jopa 12 km matkalle yhdellä latauksella, turvallisuudesta huolehtii sähköinen ja manuaalinen takajarru 80-01922 VÄLKKYTARJOUS (299,00) 249 00 Daewoo RAIVAUSSAHA/TRIMMERI 42,7 cc Yksisylinterinen, 2-tahtinen, ilmajäähdytteinen raivaussaha/trimmeri Leikkuuleveys 255 mm leikkuuterällä, 400–450 mm siimapäällä Teho 1,2 kW 85-00638 Norm. 149,00 Kanta-asiakkaille 119,00
KAASUJALKA 7-8/2020 15 Audi A3 Sportback Business 1,4 TFSI 90 kW S tronic vuosimallia 2014 kuuluu samaan sarjaan kuin pieni 1-sarjan Bemari. Sen ostajakunta saattaa kuitenkin olla laajempi. Siinä missä 1-sarjan Bemari on selvästi trendikkään nuorison auto, voi 5-ovisen A3:n ostaa myös konservatiinen rouvashenkilö. Audit halutaan pääasiassa automaattivaihteisena ja sellainen on myös tämä Autokeskuksen Helsingin Konalassa myymä auto, Mittarilukema on vain 52 000 km, joten tuskinpa tämäkään Audi kauan hallissa happanee, kun hinta on 18 790 €. Volvo V40 D2 Momentum Automaatti sijoittuu tavallaan juuri tavallisen perheauton ja premiumin välimaastoon. Sillä on korkeampi status kuin saman kokoluokan japanilaisella perusautolla, mutta ei ihan BMW:n, Audin, Mersun ja Lexuksen kaltaisilla premiummerkeillä. Kuvan diesel-V40 automaattilaatikolla on vuosimallia 2018 ja mittarilukema vain 44 800 km. Automyynti Laurika pyytää tästä Volvosta 18 850 €. Isommalla mallilla ajava Mersu-mies on niin merkkiuskollinen, että luultavasti ostaa kuvan Mercedes-Benz A 180 BE A Premium Business -mallin vaimolleen, tyttöystävälleen tai tyttärelleen. Tämä automaattilaatikkoinen A-Mersu on vuosimallia 2014, mutta vain 17 000 km ajettu ja automaattivaihteinen. Bensamoottori on 1.6-litrainen ja 122-hevosvoimainen. Hintapyyntö tästä autosta Tuusulan Vaihtoautomaassa oli 18 790 €. N. 20 000 € tuu usein näihin kakkosautoihin saakka. Premiumerkkien halvempien mallien ostajaprofiili vaihtoautomarkkinoilla poikkeaa melkoisesti saman merkin kalliimpien ja isompien mallien ostajista. –Esimerkiksi käytetyltä BMW:ltä halutaan voimaa ja sitä ei usein näissä pienemmissä 1-sarjan Bemareissa välttämättä ole. Niille, jotka tällaisen auton lopulta ostavat, riittää merkin tuoma status. Ykkösarjan Bemarin ostajat eivät ole niitä miehiä, jotka haluavat murinaa pellin alle, vaan tyylitietoisia kaupunkilaisia, jotka haluavat ajaa hienolla merkillä. Ei suuria elämyksiä Koska näitä premiumerkkien pienien mallien ostajat eivät olet ajamisesta nauttivia ja elämyksiä hakevia, niin he eivät myöskään aja kovin paljon ja silloin taas bensiinimoottori on dieseliä halutumpi. –Ja koska näitä autoja ostetaan yleensä kaupunkija taajama-ajoon, niin silloin ne halutaan myös automaattivaihteisina, Matikainen sanoo. Vaikka Volvo mielletäänkin hieman ”paremmaksi” automerkiksi ja V40 on joissakin autolehtien vertailutesteissä sijoitettukin kilpailemaan A-Mersun, Audi A3:n ja 1-sarjan BMW:n kanssa, niin Matikaisen kokemuksen mukaan sillä ei oikeasti ole samaa pienen premiumauton statusta. –Se on laadukas ja hyvä auto, mutta ei siinä sellaista hohtoa nähdä kuin vaikkapa juuri AMersussa tai 1-sarjan BMW:ssä. 15 www.fusti.fi www.auto-lehtinen.fi Henkilöautot Hautalantie 16, TAMPERE Puh. 010 2390 200 Helsingintie 595, Salo (Muurla) Puh. (02) 721 7700 Henkilö-, pakettija maastoautot Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. YLI 60 VUOTTA KIERRÄTYSTÄ TAKUULLA! AUTOPURKAMOT
16 KAASUJALKA 7-8/2020 ÄIJÄ AUTO BMW 525 Iäkkään, E61mallisarjan vitosBemarin kolmilitrainen dieselpannu saa Vantaan äijän ikävöimaan aikaa ennen ilmastovouhotuksia. Syyttä tätä vuosien 2003-2010 -sukupolven vitos-Bemaria ei kutsuta ”ikinuoreksi”. P aljon olen uusia autoja vuosien varrella ajanut ja moneen litran kolmipyttyiseen pikkuturboonkin vähän ihastunut. Vaan aina tuohon ihastukseen on sisältynyt jonkunlainen varaus. Tyyliin ”tämä yllätti iloisesti”. Kun saa alleen BMW 525 d xDriven vuosimallia 2010, Vantaan äijä vaipuu hurmiossaan aikaan, jolloin autot olivat autoja isolla A:lla. Kolmelitraisen dieselin hörinä on korville sellaista musiikkia, että vaimeakin kolmipyttyisen litran turbon pörinä saa varmasti taas irvistämään. Syyttä tätä vuosien 2003-2019 viitos-Bemaria ei kutsuta leikkisästi ikinuoreksi. Espoon Autoplaneetasta saatu Bemari oli 281 000 km ajettu, mutta julma mittarilukema ei ajossa tuntunut missään. Tietenkään siinä ei ole kaikkia nykytekniikan digihienouksia, mutta minä en niitä kyllä edes kaipaa. Pääasia, että auto on maukas, vakaa ja hiljainen ajettava. Koeajetuun saadun ”papparaisen” tasaiseen menoon ja miellyttävään melutasoon kaasun polkaisua seuraava kolmilitraisen dieselin murahdus tai hörähdys toi vain maukkaan lisän. Moni sanoo, että tämä Bemarimalli on muodoiltaan jo auttamatta menneestä maailmasta ja työn syrjään päässeiden ”amiskundien” ensimmäinen parempi auto. ”Myöhäisteinille”??? Kun mietiskelin juhannuksena ääneen tällaisen Bemarin ostoa, tuttava naurahti ja sanoi, että ”et kai sinä Urmas halua profiloitua myöhäisteiniksi”. Huolimatta mittavasta kilometrilukemasta auto tarjosi kuitenkin sellaista ajonautintoa, että mietin sitäkin vaihtoehtoa, että tällaisen Bemarin voisin hankkia, vaikka jostain tulisi ylimääräistä rahaakin. Silloin kun olisi varaa suhtautua leppoisasti riskeihinkin, joita kuitenkaan ei välttämättä edes tule vastaan. Kun tämä 5-sarja tuli markkinoille vuonna 2003, monet sen erikoisuuksista oli otettu suoraan suuremmasta, ministeritason 7-sarjan BMW:stä: mm. muuttuvavälityksinen ohjaus ja aktiivijousitus. Kovin monessa käytetyssä autossa on näitä lisävarusteita tarjolla. Näitä käytettyjä vitos-Bemareita on tarjolla Nettiauto. comissa paljon. Hintahaarukkakin on kirjava. Tätä vitosBemaria kun myytiin malliuudistuksen jälkeen vuonna 1400 autoa vuonna 2008. Vaihtoautona näitä vuosimallin 2010 vitos-Bemareita oli Nettiauto.comissa myynnissä 106 kappaletta heti juhannuksen jälkeisellä viikolla. Osa oli uudempaa korimallia, osa tätä koeajoauton kaltaista vanhempaa mallia. Mallihan muuttui juuri vuonna 2010 ja koeajoauto edusti viimeisiä E60-mallisarjan Bemareita. Moottorista, varusteista, korimallista ja kilometrilukemista riippuen hintakirjo ulottui 5000 eurosta 37 000 euroon. Koeajetusta 289 000 km ajetusta BMW 525 xDrivestä manuaalilaatikolla Auto-Planeetta pyytää rahoituskulujen kanssa 10 189 €. Kilometrilukema on iso, mutta autoa on pidetty todella siististi ja kaikki toimi. Kaikki toimi myös ajossa. Ohjaamoon ei ohjaamoon kuulunut mitään ylimääräistä, ei myöskään kojelaudasta ja verhoilusta. Joutokäyntiä myöten 3-litrainen dieselturbo hörisi edelleen tasaisesti. 525d:n kolmilitrainen turbodiesel tarjoaa 197 hevosvoimaa ja ennenkaikkea 400 Newtonmetriä vääntöä. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu 7.7 sekunnissa automaatilla. Enempää tehoa en ainakaan itse osaa edes kaivata. Ei turhia kallistele Dieselille tyypillisen äänen tunnistaa käynnistäessä ja pienemmillä kierroksilla losotellessa, mutta liikenteessä ei äänen perusteella arvaisi autoa dieseliksi. Diesel-Bemarin parhaita puolia vanhanakin on hiljaisuus. Kaupunkiajossakin koeajettu Bemari oli loistava ja sopivan pehmeä, kiitos alustan. Pinnalta pehmeä jousitus nielee pienemmät epätasaisuudet ja töyssyt mallikkaasti. Nopeaissa kaarteissakaan auto ei kuitenkaan turhia kallistele. Koeajettu Bemari on maksanut uutena varusteineen uskoakseni ainakin 75 000 €, kun esimerkiksi koko 525d-malliston hinnat vakiovarustuksella lähtivät 2000-luvun loppupuolella muistaakseni yli 60 000 eurosta. Varmasti näinkin paljon ajetun auton ostossa on riskinsä, mutta saattaisin hyvinkin olla tuon 10 000 euron riskin ottamaan, jos säästössä olisi vaikkapa 5000 euron korjauskassa pahan päivän varalle. Joskus 300 000 km ajetussa ajetussa on tehty kalleimmat korjaukset, jotka 200 000 km ajetussa autossa ovat vasta piakkoin edessä. Ainoa miinus tulee koeajoauton manuaalivaihteistosta. Vaikka Bemari onkin ajajan auto, niin BMW 525 D XDRIVE VM. 2010 – TAAS TULI LÄHES TIPPA SILMÄÄN... TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA BMW 525 D XDRIVE (E61) VUOSIMALLI: 2010 MITTARILUKEMA: 281 000 km MOOTTORI: 3.0 l POLTTOAINE: diesel VAIHTEISTO: manuaali VETOTAPA: neliveto TEHOT: 197 hv HUIPPUNOPEUS: 228 km/h YHDISTETTY KULUTUS: 7 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 187 g/km LISÄVARUTEET: mm. uudempi iDrive, Navi, urheiluistuimet, Xenon, WEBASTO + akkulaturi MYYJÄ: Auto-Planeetta, Espoo HINTA: 10 189 € (rahoituskuluineen) näin iso auto väkivahvan 3-litraisen turbodieselmoottorin kanssa vaatisi kyllä automaattilaatikon. Manuaalilaatikon toiminnassa sinänsä ei ollut mitään vikaa. Pykälät loksahtelivat kohdalleen täsmällisesti, mutta kun auto on selvästi tehty pitkän matkan ajoon, on manuaalilaatikko jo eilistä päivää. Muodoiltaan tämä on auttamatta menneestä maailmasta, mutta se ei kuuttakymmentä lähentelevää Vantaan ukkoa haittaa. Trendijuna kun meni ohi jo aikapäiviä sitten.
KAASUJALKA 7-8/2020 17 Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Taidat suhtautua ilmastoinnin huoltamiseen vähän leväperäisesti? Älä sitten itke, jos se pettää juuri kesken helteisen lomamatkan. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Älä unohda, että tänä kesänä poliisilla on oikeus keskeyttää matkanteko, vaikka puhaltaisit alle 0,5 promilleakin. Toimiva alkometri on yhä tärkeämpi lomavaruste. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Kaukokaipuu valtaa mielen tänä kesänäkin, mutta lomaparatiiseja omalla autolla lomailevalle löytyy lähempääkin. Mitäs jos pakkaisit autosi ja suuntaisit Viroon? RAPU 22.6 – 22.7. Olet ehkä ollut lomautettuna koronan takia. Säästääksesi olet päättänyt ajaa vielä kesälläkin vanhentuvilla kitkarenkaillasi. Kitkoillahan ajaa kesäisin 150 000 muutakin suomalaista. Vaikka se on laillista, niin turvallista se ei ole. LEIJONA 23.7 – 23.8. Koronaluvut ovat Suomessa laskeneet ja samalla rajoituksia on purettu. Mutta ohi korona ei Suomessakaan vielä ole. Vaikka huoltoasemilla wc-tiloja siivotaan yhä tehostetusti, niin älä unohda käsidesiä. NEITSYT 24.8 – 22.9. Jos kesämökkisi lähellä on huoltoasema, niin hyvä ajanvietevinkki. Mene aamulla huoltoasemalle ja kuuntele sivukorvalla eläkeukkojen jorinoita. Sen jälkeen viimeistään ymmärrät, miksi Toyota on niin hyvä auto. VAAKA 23.9 – 22.10. Pullakahvit huoltoasemalla on kesälomailijan yksi kohokohtia. Opettele nauttimaan pienistä hetkistä tässä ja nyt! SKORPIONI 23.10 – 22.11. Kesävierailulla sukulaisissa saattaa syntyä väittelyä ilmastoasioista ja päästöistä. Muistuta kaikki tietävää sukulaista, että kaikkia dieselja bensa-autojakaan ei voi niputtaa ilmastovihollisiksi. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Joudut tänä kesänä ehkä ottamaan kannettavan tietokoneen mukaan lomallekin, kun pitää olla yhteydessä työpaikalle. Muista että kesäloma on pitkäkyntisten ruuhkasesonkia, joten tietokoneen jättäminen näkyville penkille voi varsinkin heinäkuussa olla kohtalokasta. KAURIS 23.12 – 20.1. Pihiyttäsi päädyt asentamaan autoosi ratin ja jarrupolkimen väliin perinteisen metallitangon eli ”sateenvarjolukon”. Juuri tämä viritys voi toisaalta kieliä varkaalle, ettei autossasi ole ajonestolaitetta ja taitava autovaras saa sen irti nopeasti ilman työkalujakin. VESIMIES 21.1.-18.2. Vanhan, yli 300 000 km ajetun Peugeotisi vaihteisto saattaa alkaa ujeltaa heinäkuun kolmannella viikolla. Älä luota netin kirjaviin asiantuntijoihin, vaan tutkituta ujelluksen syy ammattilaisella. KALAT 19.2.-20.3. Ajattelet säästää katsomalla vinkkejä autonkorjaukseen Youtubesta. Sieltä saa toki hyviä neuvoja ja parhaassa tapauksessa säästät melkoisesti. Muista kuitenkin, että vastuu on vain sinulla itselläsi! AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI HEINÄKUULLE 2020! www.rengasforum.? RENGASLIIKKEESI NETISSÄ. Renkaat ja vanteet kotiin toimitettuna! NOPEA JA LUOTETTAVA AUTOHUOLLON ERIKOISLIIKE Autohuollot Ilmastointihuollot Öljynvaihdot » Huollot » Korjaukset » Ilmastointilaitehuollot » Pakokaasumittaukset – OBD + Diesel-savu » Ohjauskulmien suuntaukset » Ajovalojen myllytykset » Vikakoodin luku Bosch / Autocom LT-AUTOKORJAAMO KY Kärrytie 17, Orimattila, puh. (03) 777 4498, 044 700 4498 ltautokorjaamo@gmail.com | www.ltautokorjaamo. MONIMERKKIKORJAAMO
18 KAASUJALKA 7-8/2020 OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Olarinluoma 13, Espoo Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.fi autoplaneetta@gmail.com www.vaihtoautomaa.com HELSINKI VANTAA TUUSULA JÄRVENPÄÄ JYVÄSKYLÄ MUURAME MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, Heinola p. 0400 124 262 Mestarinkatu 16, Lahti p. 045 2587877 www.westmac.fi 2990 € ERIKOISTARJOUS! ADAM autotraileri 4x2 Nyt kaikkista pihassa olevista huippu netto tarjous, kysy ja säästä Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Meillä myös maahantuontija erikoiskatsastukset kilpailukykyisin hinnoin. Katso nettisivultamme tai soita. Tuulissuontie 34, Lieto • puh. (02) 436 4300 www.wp-katsastus.fi Tervetuloa! KATSASTUSASEMIA Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti MAINOKSESI TÄHÄN? Mika Salomaa 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi ! OTA HETI YHTEYTTÄ! Haluaisitko Kaasujalan jakelutelineen johonkin tiettyyn kauppaan, huoltoasemalle, ravintolaan, kauppakeskukseen tai minne tahansa? Kaasujalalla on yli 700 telinepaikkaa ympäri Suomea, mutta haluamme vieläkin kasvattaa jakeluverkostoa. Kaikkein parhaiten se onnistuu, kun esitätte toiveen kyseiseen kauppaan. Teimme valmiiksi kupongin, jolla voitte esittää helposti toiveen. Haluan, että teidän kaupassa on Kaasujalka-lehden jakeluteline Saatte sen tilaamalla numerosta: 0400 777797 tai sähköpostilla: mika.salomaa@kaasujalka.fi PUUTTUUKO KAASUJALAN JAKELUPISTE? Tämän jälkeen toivottavasti käy näin: 3. Kauppa ottaa meihin yhteyttä 4. Toimitamme telineen ja lehdet ko. kauppaan. Tämä palvelu ei maksa mitään. Toimi näin: 1. Leikkaa alla oleva kuponki 2. Vie se haluamasi kauppaan tai liiketilaan
KAASUJALKA 7-8/2020 19 13. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jorma Mikkola, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Alma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä ja Askola Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Muista pestä auto säännöllisesti läpi koko vuoden PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 7-8/20 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) SAAB 9-5 B) MB A-SARJA C) MITSUBISHI PAJERO D) NISSAN ALMERA TOUKOKUUN KISAAN kisaan vastanneiden kesken arvoimme Armor All -tuotesetin ja onnellinen voittaja on Kaisu Falenius Urjalasta. Onneksi olkoon! Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme yhden Armor All -tuotesetin ja kaksi Wunder-Baum -tuotesettiä. Vastausaikaa on 21.8.2020 saakka. VASTAA, RATKO JA VOITA ARMOR ALLTUOTESETTI! MINKÄ AUTOMALLIN AUTOHISTORIA ON TÄSSÄ NUMEROSSA?
ford.fi FordStore Lahti Myyntimiehenkatu 4 15700 Lahti p. 03 8235 141 Automyynti Ma-Pe 09:00-17.00, La 10:00-15:00 KAIKKI PALVELUT AUTOILUUN Nelipyörä Veikkari Veikkarinkatu 1 05840 Hyvinkää p. 019 3479 712 Nelipyörä Terra Katsastusmiehentie 9 13130 Hämeenlinna p. 03 6563 390 KOE FORD HYBRID FORD TAKUU VUOTTA tai 100 000 km ESITTELYSSÄ FORD-KATUMAASTURIT TÄYSIN UUSI KUGA LADATTAVA HYBRIDI TÄYSIN UUSI PUMA KEVYTHYBRIDI Täysin uusi Kuga ladattava hybridi ja täysin uusi Puma kevythybridi näyttävät suuntaa uudelle sähköistetylle aikakaudelle. Toteuta muutos jo tänään. Tervetuloa koeajolle! Hyödynnä myös valinnainen varuste-etu 1.000 €* ja Ford Vakuutuksen maksuton startti.** ford.fi Täysin uusi Ford Kuga ladattava hybridi alk. 39.920,14 € CO 2 -päästöillä 32 g/km, sis. toimituskulut 600 €. Täysin uusi Ford Kuga -malliston CO 2 -päästöt 32–160 g/km ja EU-keskikulutus 1,4–6,6 l/100 km. Hinnat, CO 2 ja kulutustiedot 19.11.2019 hinnaston mukaan. Täysin uusi Ford Puma -mallisto alk. 23.707,93 € CO 2 -päästöillä 125 g/km, sis. toimituskulut 600 €. Ford Puma -malliston CO 2 -päästöt 124–142 g/km. EU-keskikulutus 5,5–6,2 l/100 km. Hinnat, CO 2 ja kulutustiedot 01.06.2020 hinnaston mukaan. Kuvan autot erikoisvarustein. *1.000 euron varuste-etu koskee uusia asiakastilaussopimuksia ja on voimassa 30.6.2020 asti. **Ford-kasko ja liikennevakuutus veloituksetta kuukaudeksi. KOE FORD HYBRID FORD TAKUU VUOTTA tai 100 000 km ESITTELYSSÄ FORD-KATUMAASTURIT TÄYSIN UUSI KUGA LADATTAVA HYBRIDI TÄYSIN UUSI PUMA KEVYTHYBRIDI Täysin uusi Kuga ladattava hybridi ja täysin uusi Puma kevythybridi näyttävät suuntaa uudelle sähköistetylle aikakaudelle. Toteuta muutos jo tänään. Tervetuloa koeajolle! Hyödynnä myös valinnainen varuste-etu 1.000 €* ja Ford Vakuutuksen maksuton startti.** ford.fi Täysin uusi Ford Kuga ladattava hybridi alk. 39.920,14 € CO 2 -päästöillä 32 g/km, sis. toimituskulut 600 €. Täysin uusi Ford Kuga -malliston CO 2 -päästöt 32–160 g/km ja EU-keskikulutus 1,4–6,6 l/100 km. Hinnat, CO 2 ja kulutustiedot 19.11.2019 hinnaston mukaan. Täysin uusi Ford Puma -mallisto alk. 23.707,93 € CO 2 -päästöillä 125 g/km, sis. toimituskulut 600 €. Ford Puma -malliston CO 2 -päästöt 124–142 g/km. EU-keskikulutus 5,5–6,2 l/100 km. Hinnat, CO 2 ja kulutustiedot 01.06.2020 hinnaston mukaan. Kuvan autot erikoisvarustein. *1.000 euron varuste-etu koskee uusia asiakastilaussopimuksia ja on voimassa 30.6.2020 asti. **Ford-kasko ja liikennevakuutus veloituksetta kuukaudeksi. Takuu 3 vuotta/100 000 km, korin puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta, hybridijärjestelmän takuu 5 vuotta/100 000 km. Toyota Hybridiakkuturva 10 vuotta/350 000 km. Toyota Hybrid -malliston CO2-päästöt 22–133 g/km ja yhdistetty kulutus 1,0–5,9 l/100 km. Tarjoukset koskevat uusia asiakastilauksia (vain yksityistilauksia) ja ovat voimassa toistaiseksi. *Ei uusia tehdastilauksia. **C-HRja Corolla Hybrid Edition -mallien hinnat koskevat vain mallivuoden 2020 autoja. ESIMERKKILASKELMA: Toyota Yaris 1.5 Hybrid Y20 Edition 5ov 21 988,45 € (sis. toimituskulut 600 € + Podium Pack €) TOYOTA JOUSTO Kk-erä 191 €. Rahoitusaika 48 kk. Kilometrit 60 tkm. Käsiraha 20 % (4 397,69 €). Suurempi viimeinen osamaksuerä/taattu hyvityshinta 9 807,77 €. Korko 1,10 %. Käsittelymaksu 9 €/kk. Perustamiskustannus 180 €. Todellinen vuosikorko 2,24 %. Luoton määrä 17 590,76 €. Luoton ja kustannusten yhteismäärä 18 810,51 €. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Luoton myöntäjä Toyota Finance Finland Oy, Korpivaarantie 1, Vantaa. Mallit Autoverollinen kokonaishinta Toimituskulut Kokonaishinta toim.kuluineen WLTP CO2päästöt WLTP EU-yhd. kulutus Yaris Hybrid Y20 Edition* 21 388,45 € 600 € 21 988,45 € 108 g/km 4,8 l/100 km C-HR 1.8 Hybrid Active Edition 29 992,26 € 600 € 30 592,26 €** 109 g/km 4,8 l/100 km Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Active Edition 28 989,80 € 600 € 29 589,80 €** 103 g/km 4,5 l/100 km TOYOTA JOUSTO -RAHOITUKSELLA Yaris Hybrid Y20 Edition esim. 191 €/kk KALLE ROVANPERÄ MM-RALLIKULJETTAJA TOYOTA GAZOO Racing Niin kuin Kalle Rovanperä nauttii Toyotalla ajamisesta rallitaipaleilla, voit sinäkin heittäytyä ajamisen hurmaan itselataavalla hybridillämme. Koe Suomen suosituimman hybridimallistomme kiihtyvyys, tehot ja vakaa ajettavuus. Ja se tunne, kun huomaat ajaneesi jopa puolet matkastasi sähköllä. Podium Pack -tarjous nyt kaikkiin Corolla-, C-HRja Yaris-malleihin. PODIUM PACK Sis. talvirenkaat kevytmetallivantein & kumimatot. Yaris € Corolla 490 € C-HR 990 € KOKONAISETUSI ON JOPA 2 500 € Valitessasi Podium Packin ja hyvinvarustellun Hybrid Edition -mallin KUN AJAMINEN ON INTOHIMOSI Nelipyörä Paroinen Paroistentie 2, Hämeenlinna p. 03 656 3352 www.nelipyora.fi Nelipyörä Helletorppa Helletorpankatu 18-20, Hyvinkää p. 019 871 3770 www.nelipyora.fi Vesijärven Auto Myyntimiehenkatu 4, Lahti p. 03 8715 118 www.vesijarvenauto.fi KAIKKI PALVELUT AUTOILUUN