Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi 9/2016 Kaasujalka 9 vuotta, ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Koeajossa mm. VolVo s90 lexus RC300h MeRCedes-Benz e220d AMG RS NELIVETO FORD FOCUS Äijäauto: Mercedes-Benz 230 Ce Klassikko: opel Kadett C ’75 LänsiAuto Espoo Luomankuja 4, 02200 Espoo Varaa koeajosi: 010 525 2150 LänsiAuto Hyvinkää Helletorpankatu 1, 05830 Hyvinkää Varaa koeajosi: 010 525 2370 LänsiAuto Vantaa Pakkalantie 15, 01510 Vantaa Varaa koeajosi: 010 525 2110 PEUGEOT 308 PEUGEOT 308 alk. Active PureTech 130 23 389,68 € –2.500 € kanta-asiakasetu, kokonaishinta 21 489,68 €, sis. toimituskulut 600 €. CO 2 -päästöt 104 g/km, keskikulutus 4,5 l/100 km. *Kanta-asiakasetu on voimassa kaikkiin Peugeot 308 -malleihin ja -moottoreihin (ei Access-varustetaso). Rahoitusesimerkki: kokonaishinta 21 489,68 €, kk-erä 253,92 € sis. käsittelymaksun 10 € / kk, perustamiskulu 195 €, käsiraha 2 050 €, suurempi viimeinen erä 3 500 €, korko 1 %, rahoitusaika 72 kk. KSL:n mukainen todellinen luottohinta 23 088,50 € ja todellinen vuosikorko 2,35 %. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Rahoituksen myöntää esim. Danske Finance Oy, Kaupintie 3, 00440 Helsinki, y-tunnus 2526683-3. Tarjoukset ovat voimassa uusiin tilaussopimuksiin. Kuvan auto erikoisvarustein. PEUGEOT 308 NYT KAMPANJAHINTAAN peugeot.fi KANTA-ASIAKASETU 2.500 € KAIKKIIN 308-MALLEIHIN * HINNAT ALKAEN 21 490 € LänsiAuto Lahti Patometsänkatu 1, 15610 Lahti Varaa koeajosi: 010 525 2210 Teboil Saksala Vanhanradankatu 4 puh. 010 7788 120 ma-pe 5.30-19, la 8-16 Tehopesu 10 € (norm. 18.90€) Voimassa 30.9.2016 asti Teboil Kaskentie Uudenmaantie 27, puh. (02) 236 1000 Ma-Pe 6-24, La 8-24 ja Su 9-24 www.haapasalot.fi 59 € alkaen KESÄHUOLLOT TEBOIL KASKENTIELTÄ Sisältää suuren määrän tarkistus ja vaihtotöitä. Tarjous koskee 4-sylinterisiä henkilöautoja. Lisätyöt, öljyt ja tarvikkeet veloitetaan erikseen. 69€ AUTOHUOLLOT TEBOIL KASKENTIELTÄ! 59 € KESÄHUOLLOT TEBOIL KASKENTIELTÄ KAUSIHUOLTOPAKETTI Sisältää suuren määrän tarkistus ja vaihtotöitä. Kysy tarkemmin! Tarjous koskee 4-sylinterisiä henkilöautoja. Lisätyöt, öljyt ja tarvikkeet veloitetaan erikseen. Ma-Pe 6-24, La 8-24 ja Su 9-24 Uudenmaantie 27, puh. (02) 236 1000 huoltaa autoja ja ihmisiä Huolto palvelee Ma-pe 8-16.30 Lisätyöt, öljyt ja tarvikkeet veloitetaan erikseen. Lisätyöt, öljyt ja tarvikkeet veloitetaan erikseen. Uudenmaantie 27, puh. (02) 236 1000 Ma-Pe 6-23, La 8-23 ja Su 9-23 www.haapasalot.fi Nyt Derbi Racing 50R ENDURO 2590€ Pohjanmäentie 7, Heinola p. 0400 124 262 Hirsimetsäntie 5, Lahti p. 045 2587877 www.westmac.fi (ovh.3590€ Nyt erikoistarjous!
3 SEDAN M SPORT 3 TOURING M SPORT 3 GRAN TURISMO M SPORT 4 GRAN COUPÉ M SPORT AITO BMW M SPORT -HUIPPUVARUSTELU NYT 1.490 EUROA. ASIAKASETUSI 5.330 €* Tervetuloa uuden BMW 3-sarjan Gran Turismon ensiesittelyyn 2.9.–4.9.2016. Lanseerauksen kunniaksi tarjoamme nyt aidon BMW M Sport -varustelun erikoishintaan. Vakiona mm. M Sport -aerodynamiikkasarja, M Sport -alusta, 18” kevytmetallivanteet, sisätiloissa upeat kangas-alcantara -verhoillut urheiluistuimet ja paljon muuta. Saatavana myös muihin BMW 3-sarjan malleihin sekä BMW 4-sarjaan. Lue lisää deltabavaria.fi ja nähdään meillä! ENSIESITTELYSSÄ UUSI BMW 3-SARJAN GRAN TURISMO. Ajamisen iloa BMW www.deltabavaria.fi BMW 3-sarjan Sedan Business M Sport Edition alkaen 39.614,76 €. Autoveroton hinta 31.160,00 €, arvioitu 2 -päästö (yhdistetty) 129 g/km. (BMW 318i Business M Sport Edition). BMW 3-sarjan Gran Turismo Business M Sport Edition alkaen 48.180,61 €. Autoveroton hinta 37.440,00 €, arvioitu autovero 10.140,61 €, 2 -päästö (yhdistetty) 134 g/km. (BMW 320i A Business M Sport Edition). *Asiakasetu laskettu 318i Business M Sport Editionin mukaan. Asiakasedun määrä vaihtelee malliversioittain. LAHTI • Tupalankatu 5 Automyynti: 0207 408 651, arkisin 9–18, lauantaisin 10–15. BMW-huolto: 0207 408 289, arkisin 7.30–17.
Kia Niro ensiesittely 9.–11.9. Hybridi. Crossover. Automaatti. CO 2 alk. vain 88 g/km Mallisto alk. 28.590 € (sis. tk 600 €) ** Rahoitusesimerkki All in One: Auton rahoitettava osuus 16 000 €, sopimusaika 60 kk, korko 1,90 %, perustamiskulu 195 €, käsittelymaksu 9,95 €/kk, kk-erä 293,10 €, kunnossapitosopimus +53 €/kk ensimmäiset 24 kk, luottokustannukset yht. 1.586,25 €, tod. vuosikorko 3,85 %, tod. luottohinta 17.586,25 €. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Palvelun tuottaa Santander Consumer Finance Oy, Risto Rytin tie 33, 00570 HKI. Rahoitustarjous on voimassa 30.9.2016 saakka. HUIPPUKORKO ** PLUS-HUOLTO alk. 149 € sis. • moottoriöljyn ja suodattimen vaihdon • vähintään 15 tarkastustoimenpidettä Uusi Kia Niro -mallisto alk. autoveroton hinta 24.479,69 € + arvioitu autovero 3.510,31 € = kokonaishinta 27.990,00 €. Kokonaishintaan lisätään toimituskulut 600 €. Vapaa autoetu alk. 610 €/kk, käyttöetu alk. 445 €/kk. EU-yhd. kulutus 3,8–4,4 l/100 km, CO 2 -päästöt 88–101 g/km. Kia-huolenpitosopimus alk. 30 €/kk (sopimusaika 36 kk, 10 tkm/vuosi). Kia-takuu 7 vuotta tai 150 000 km, kolme ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa. Kia 24h tiepalvelu vuodeksi veloituksetta. Kuvan auto erikoisvarustein. *All In One Rahoitusesimerkki Kia Niro 1,6 GDI Hybrid LX DCT: Hinta toimituskuluineen 28 590,00 €, käsiraha 3 250,00 €, Sopimusaika 36 kk, luoton korko 1,25 %, kuukausierä 348,95 €, viimeinen erä 15 816,15 €, perustamismaksu 149 €, käsittelykulu 8 €/kk, todellinen vuosikorko 2,0 %, luottokustannukset yhteensä 1 212,40 €, rahoitettava osuus yht. 25 489,00 €, luottohinta 29 802,40 €. Rahoitusesimerkin max ajokilometrit 30 000 km. Sopimus sisältää määräaikaishuollot ja korjaukset. Sopimuksen lopussa Santander ostaa auton takaisin viimeisen erän summalla sopimusehtojen mukaisesti. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Palvelun tuottaa Santander Consumer Finance Oy, Risto Rytin tie 33, 00570 Helsinki. DELTA AUTO LAHTI • Tupalankatu 3 Automyynti: 0207 408 751, ark. 9-18, la 10-15, Huolto: 0207 408 752, ark. 7.30-17.00 Soittajahinta 0207-alkuisiin numeroihimme on lankapuheli mesta 7,02 snt/min + 8,35 snt/puhelu (alv 24 %) ja matkapuhelimesta 17,17 snt/min + 8,35 snt/puhelu (alv 24 %). KORKO KOKO KIA-MALLISTOON 1,25% * + kulut RAJATTUUN ERÄÄN VAIHTOAUTOJA 1 9 HUIPPUKORKO **
4 KAAsuJAlKA 9/2016 KLICK” kuukaudEN LukIjaN kuVa RöyhkEäkö maaNTIEN pERII? ! U R m a S h U R m a La In en autoliitto palkitsi kesäkuussa Vuoden tiepalvelumiehenä kempeleläisen marko Laineen, joka toivoi huomaavaisuutta liikenteeseen. Toive on vähintään kohtuullinen. Ohessa esimerkkejä käytännön röyhkeydestä maanteillä. S ehän tiedetään jo vanhastaan, että Hurmalainen inhoaa keltaista viivaa ylittäen ja ylämäkeen hengenvaarallisesti ohittelevia öykkäreitä. Eli jospa puututaan vähän pienempiin tekijöihin. Minusta huomaavaisuutta on heilauttaa kättä, kun joku tekee tilaa kaartaessani rampilta kehä I:lle tai kehä III:lle. Hurskastelematta voin kehua, että näin teen ainakin itse. Samoin annan tietä yleensä itsekin. Mutta harvemmin siitä kukaan kättään kiitokseksi heilauttaa. Kenenkään ei ole lain mukaan kai pakko toiselle tietä antaa. Eikä mikään laki määrää kiittämään kädenheilautuksella, jos joku niin ystävällinen sattuu olemaan. ”miks nyt kiittää pitäis?” Suurin osa tiellä liikkujista on mulkqvisteja, joita kiinnostaa vain oma eteneminen ja liikenteen yleinen soljuvuus on sivuseikka. Ja jos näille mulkeroille itselleen joku vastavuoroisesti sitä tilaa antaa, niin eivät ne siitä taatusti erikseen kiittele. En nyt viitsi erikseen mitään tiettyjä automerkkejä alkaa luettelemaan, mutta juuri noilla ”tietyillä automerkeillä” kiilailevilla tuntuu olevan se asenne, että ”vtuuks siihen tuut tulpaks, mul on kiire ja mä meen ensin! Ja jos nyt tietä annat, niin en mä siitä sua erikseen rupea kiittelemään”. Joka kerta, kun joku minulta tietä saanut kiittää kättään heilauttamalla, tulee kiitollinen tunne, ettei tämä maailma taida sittenkään olla niin itsekäs ja paska paikka. Yleensä nämä kiittelijät ovat naisia tai vanhempia herrasmiehiä. Kerran olin kyydissä kun eräs ahkerasti nenää kaivava työkaveri mateli autollaan Mechelininkadulta Länsiväylälle. Siitä jonosta yritti löytää sopivaa rakoa niin ikään Länsiväylälle suunnannut nuori herttainen tyttö, olisikohan tuo juuri ajokortti-ikään tullut. Yritin sitä nenää kaivavaa graafisen alan ammattilaista neuvoa, että anna nyt herranjestas tytölle tilaa, sehän on ihan hädissään! Graafisen alan ammattilainen ja työkaveri möhisi vastaukseksi jotain epämääräistä tyyliin ”no ei tässä nyt ole aikaa ruveta koko maailmalle tilaa antamaan…” Oi toistanne suvaitkaa Vuoden tiepalvelumies kertoi, kuinka hänen pysähtyessä viime syksynä moottoritien laitaan avustamaan hätään joutunutta autoilijaa. No, ohi ajaneen auton peili osui häntä käteen. Se kuulemma pisti miettimään. Ihan ymmärrettävää, vähempikin riittäisi. Kuulostaa jo varsinaiselta jeesustelulta, mutta kyllä minä yritän turvaväliäkin pitää. Mutta sekin on aika turhaa, kun aina siihen väliin kiilaa joku mulkero tunkeakseen taas heti seuraavaan rakoon. Ettei menisi pelkäksi omaksi kehuksi ja muiden haukkumiseksi, niin rehellisyyden nimissä tunnustan toisenkin heikkouteni ja sortumiseni vähintään älyvapaaseen käytökseen. Olen joskus tällaisen rakoon tunkeutujan vähän myöhemmin ohittaessani heilutellut kansainvälisiä käsimerkkejä sen verran raivokkaasti, ettei taatusti ole kanssaliikkujilta jäänyt huomaamatta. Pakko on tässä siteerata erästä Eino Leinon värssyä: ”Oi, ihmiset toisianne ymmärtäkää, niin ette niin kovat oisi”. Siihen ihminen-sanan paikalle voinee laittaa autoilijan, sillä ihminenhän se autoilijakin on. Sittenkin, vaikka usein meihin pieni piru sisään meneekin. KUUKaUDen KUVa paLKITaan LENOVO a7-10 -TABleTIllA Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777797 Lenovo A7-10 on 7-tuumainen Android 4.4 (KitKat) -tabletti 1024 x 600 -resoluutioisella IPSpaneelilla ja suorituskykyisellä 1,3 GHz MT8127 -neliydinsuorittimella. Laite on myös varustettu etukameralla sekä laadukkailla stereokaiuttimilla. Näppärän kokonsa ansiosta laite kulkee helposti mukanasi minne tahansa, sillä se painaa alle 270 g ja paksuus vaivaiset 8,9 mm. Tabletti sisältää tarpeelliset yhteydet päivittäiseen käyttöön: Wi-Fi 802.11b/g/n sekä Bluetooth 4.0. Arvo 89€ SEuRaaVa kaaSujaLka ILmESTyy 28.9.2016 peukuta kaasujalkaa facebookissa! (arvo 89 euroa) ONkO NyT se kuuluisa kettu käynyt kolossa? Kuvan otti Helsingin Lehtisaaressa Tuomo Räsänen Vantaalta
• Uusi, taloudellinen ja tehokas BOOSTERJET –turbomoottori • Vakiona älykäs ALLGRIP-neliveto • Korkea ajoasento ja helppo kulku • Iso ja monikäyttöinen 430 – 1 269 litran tavaratila Vaikeilta metsäteiltä aina päivittäisiin arjen haasteisiin – tule koeajamaan uusi Suzuki SX4 S-Cross -crossover, joka vie sinut sinne minne haluat. Vakiovarusteina mm. automaatti-ilmastointi, avaimeton sisäänkäyntija käynnistysjärjestelmä, peruutuskamera, vakionopeudensäädin, hämärätunnistin, sadetunnistin, LED-lähija –kaukovalot. SX4 S-Cross 1.0 BOOSTERJET 4WD GL+ 5MT alkaen 25 990 € (autoveroton hinta 20 806,95 + arvioitu autovero 4 583,05 + tk 600). CO2-päästöt 119-126 g/km. EU-yhd. 5,3-5,6 l/100 km. Kuvan auto erikoisvarustein. Takuu 3 vuotta tai 100 000 km. www.suzuki.fi ENSIESITTELYSSÄ AINA OIKEA NELIVETO Launeen AutoCenter Aukeankatu 2, Lahti 044 733 2933, 040 833 2933 www.launeenautocenter.fi Palvelemme ark. 9-17 la 10-14 Launeen Autolasi Oy Aukeankatu 2, Lahti 0400 631 932 palvemme 8-16.30 www.launeenautolasi.com Koulutetut asentajat Takuu lasille ja työlle Vakuutusyhtiöiden hyväksymä Kaikki merkit ja mallit Pilkington Automotive Glass SERTIFIOITU AUTOLASILIIKE Autolasien korjaukset ja vaihdot Autolasien vaihdon yhteydessä on kätevää vaihtaa myös: pyyhkijänsulat raitisilmasuodatin ilmastointihuolto Meiltä löydät pyyhkijänsulat ja suodattimet edullisesti.
6 KAAsuJAlKA 9/2016 Lexus RC300h on todella maukkaan näköinen sportti, joka sopii paljon paremmin nautiskeluun kuin räväkkään räppäämiseen. R C300h:n tunnistaa jo kaukaa Lexukseksi. Auto kerää katseita ja persoonallinen ulkonäkö saa kehuja. Kabiinissakin kaikki on kunnossa, sillä ajoasennon saa oikein miellyttäväksi. Takapenkeillä ei hirveästi ole tilaa, mikäli edessä istuu pitkä mies. Lapset mahtuvat taakse, jos vähän tinkii ajoasennosta. Normaalimittaisen kuljettajan takana on luonnollisesti väljempää. Tästä on saatavana vain yksi moottoriversio, mikäli urheiluautomaista F-mallia ei lasketa mukaan. Varustetasoja on neljä ja mikä ilahduttavinta RC300h:n saa itselleen edullisimmillaan reilulla 52 000 eurolla. RC300h:n olisi oiva valinta pariskunnan työsuhdeautoksi. RC300h on hybridi, joka paljastuu jo mallimerkinnästäkin. Bensamoottorina on suhteellisen kookas 4-sylinterinen 2.4-litrainen vapaastihengittävä ja sen lisäksi sähkömoottori. Molempien voima välittyy takapyöriin mainiosti toimivan automaattivaihteiston kautta. Tehoa on yhteenlaskettuna suhteellisen asiallisesti, mutta suorituskyky on heikompi mitä ulkonäkö antaa olettaa. Ei tällä nyt jalkoihin jää, mutta arjen suorituskyky tuntuu ehkä vähän puhdittomalta nykyturbojen muhkeaan vääntöön verrattuna. hiljainen RC on äärettömän mukava ja auton alusta on fantastinen. Se toimii hyvin sekä arkissa ajossa että nopeassa kurvailussa. Auto ei kallistele tiukemmissakaan mutkissa ja nielee tien epätasaisuudet mallikkaasti. Maukkaan ajokokonaisuuden kruunaa eritTEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa pÄÄTOImITTaJaLTa Syksy taas täällä k esälomakausi on takana ja kädessäsi on syksyn ensimmäinen Kaasujalka. Olemme kasanneet tiiviin paketin tarinaa autoista. Koeajossa on monenlaisia uusia autoja laidasta laitaan. Mukana on esimerkiksi edustusluokan kaksi kuumaa uutuutta; Volvo S90 ja Mercedes-Benz E220d. Käytettynä maistelemme Audi Q7:aa ja Mercedes-Benz 230 CE:tä. Eikä tietenkään sovi unohtaa käytettyjen hintavertailuja ja Äijä Kurmeeta, jossa Hurmalaisen runosuoni synnytti myös runon konkurssiin menneelle Anttilalle. Kaasujalan yksi kantava voima on Urmas Hurmalainen ja tänä syksynä hän kirjoittaa toisen pokkarinsa. Se tulee myyntiin juuri sopivasti ennen isäinpäivää. Pokkari on jo ennakkomyynnissä verkkokaupassamme www. hurmis.fi. Joten hopi hopi tekemään ennakkotilaus. Kaasujalka täyttää 10 vuotta lokakuun lopussa ja sen kunniaksi kaikki, joilla on voimassaoleva maksettu lehden tilaus saavat tämän Urmaksen uuden pokkarin veloituksetta. Pokkarin nimi on: Automiehen elämäkerta. Kirja tulee myyntiin kaikkiin hyvin varustettuihin kirjakauppoihin ja myös kirjastoihinkin se tulee lainattavaksi. V arsinais-Suomen painoksen sisällä on historian ensimmäisen Kaasujalka Rallin lehti. Toivottavasti mahdollisimman moni osallistuu kilpailuun joko katsojana tai kilpailijana. Minun piti myös olla kilpailussa mukana ajamassa, mutta valitettavasti autoa ei saatu ajoissa valmiiksi. Kivoja lukuhetkiä mIKa SaLOmaa päätoimittaja Ajettavuus Hinta Suorituskyky (varauksin) Huippunopeus jäLkImaku Lexus RC 300h on auto nautiskelijalle. – ? + ! TeKnIIKKaa LExuS RC300h a ExECuTIVE hINTa: 56 684,06€ ISkuTILaVuuS: 2494cm3 TEhO: 181hv / 6000 kierr/min VääNTö: 221Nm / 2200-5400 kierr/min SähkömOOTTORI: TEhO: 38hv VääNTö: 79Nm pIT.LEV.kORk: 4695mm, 1840mm, 1395mm paINO: 1775kg TaVaRaTILa: 340kg kIIhTyVyyS 0-100km/h: 8.6s huIppuNOpEuS: 190km/h kuLuTuS (VaLm.ILm): 4.9l kOEajON kuLuTuS: 7.5l Koeajossa Lexus RC300h NauTISkELuuN täin tunnokas ohjaus. Melutaso on uskomattoman alhainen sekä moottorin että renkaiden suhteen. Koeajon kulutuskaan ei noussut mahdottoman kovaksi, vaikka kauas valmistajan lukemasta jäimmekin.
8 KAAsuJAlKA 9/2016 Koeajossa Ford Focus RS kILpa-auTO myöS kaduLLE Focus RS on nyt ensimmäisen kerran nelivetoisena versiona ja auto on niin haluttu, että Suomen kiintiö myytiin heti. u usi Ford Focus RS saapui markkinoille suuren kohun saattelemana ja sitä odotettiin kuin kuuta nousevaa. Tästä autosta on julkaistu ylistäviä videoita ja juttuja hurjat määrät, ennen kuin me edes saimme koeajoon. Ennakko-odotukset ovat siis pilvissä, kun kaikki koeajaneet ovat suorastaan haltioituneet RS:stä. Siinä usein piilee suuri vaara, että odottaakin jo liikoja. Suurine spoilereineen, renkaine ja vanteineen RS kertoo kanssaliikkujille heti millainen auto on kyseessä. Tämä 1060 euron hintainen lisävarusteinen sininen väri entisestään korostaa sitä ja tekee tästä ehkä vähän mauttoman oloisen. Valkoisena tämä ei ole yhtään hassumman näköinen. Kabiini on melkein kuin mistä tahansa Focusesta ja RS paljastuu vain istuimista. Vahvat perinteet Aikoinaan Ford Sierra Cosworth ja myöhemmin Escort Cossu oli saatavana nelikkona, mutta niiden jälkeiset ripeät versiot Focuksesta olivat aina etuvetoisia. Nyt tämä uutukainen on nelivetoinen ja 2.3-litrainen turboahdettu moottori tarjoaa kunnioitettavat 350 hevosvoimaa ja kilpaautomaiset ominaisuudet. Vaihteisto on aina 6-vaihteinen manuaali. myös yllättävän mukava Auton ajoasetuksia pystyy nykytrendin mukaisesti säätämään eri asteikoiden mukaisesti. Normal-asetuksella RS on jopa hämmästyttävän mukava. Kytkin on yllättävän kevyt käyttää. Alusta on tietenkin todella jämäkkä, mutta ei kuitenkaan mikään kivikova. Asetusten muuttaminen sportille saa tilanteen muuttumaan täysin erilaiseksi, Race Track asetuksesta puhumattakaan. Nämä kaksi asetusta saa arkiajon tuntumaan erittäin epämukavalta, ainakin Suomen teillä. Nopeassa ajossa ne ovat tietenkin parhaimmillaan ja ymmärrettävästi sileällä tien pinnalla. Lisäksi RS:ssä on Drift Mode, jonka avulla driftaaminen sujuu kuin lapsen leikki. Se muuten auttaa sorallakin hyvin. Alustan ja ohjauksen tunnokkuudessa on se huono puoli, että ne haistavat kaikki epätasaisuudet ja niitähän meillä Suomessa riittää. Ohjauksen vetely kiihdytyksessä uraisilla teillä on aivan järkyttävää. Liekö osittain syynä olevan aika reippaasti kuluneet renkaat. Sileällä tiellä menee suoraan. Kävimme kokeilemassa tätä myös soratiellä, mutta leveät ja matalat renkaat tekivät irtosoralla ajamisen todella liukkaaksi, joten käännyimme takaisin mustille tienpinnoille. Kuopissa ja töyssyissä matalat renkaat välittävät iskut ikävästi läpi rattiin asti. Tätä ei todellakaan ole tehty ralliautoksi. kilpailijat vähissä Focus RS:n pahimpia kilpailijoita on hieman hankala luetella, sillä täysin vastaavaa ei muilta merkeiltä löydy. Hondan TypeR on etuvetoinen ja myös etuvetoinen Leon Cupra vähän mieto tämän rinnalla. Jossain Focus RS:ää verrattiin 20-30 000 euroa kalliimpiin Audi RS3:een, BMW M2:een ja MB A45 AMG:hen. Sekään ei ole ihan reilua, sillä Focus on näitä kolmea niin paljon edullisempi. Volkswagen Golf R on ainut, joka on suurinpiirtein samanhintainen ja nelivetoinen. Golf R tarjoaa yhtä hyvän suorituskyvyn, mutta ei ole läheskään näin kilpa-automainen. Sen voi laskea eduksi tai haitaksi. Mountune on erikoistunut Fordin viritysosiin ja heiltä on ilmeisesti jo saatavana tähän virityspaketti. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa ! TeKnIIKKaa FORd FOCuS RS hINTa aLk: kOEajOauTON hINTa: 57 888,29€ ISkuTILaVuuS: 2261cm3 TEhO: 350hv / 6000 kierr/min VääNTö: 440Nm / 2000-5000 kierr/min paINO: 1599kg kIIhTyVyyS 0-100km/h: 4,7s huIppuNOpEuS: 266km/h kuLuTuS (VaLm.ILm): 7.7l kOEajON kuLuTuS: 11,6l Suorituskyky Hinta Kilpa-automaisuus Vaatimaton kabiini Kilpa-automaisuus Saatavuus jäLkImaku Focus RS on varmasti tämän hetken hot hatch. Hinta on hyvin houkutteleva, tehoa riittävästi ja lisäksi löytyy neliveto. Tästä tulee varmasti suosittu virityskohde, sillä moottorista saa hyvin helposti vahvoja nelosella alkavia teholukemia. – ? +
Kunnostetut ja kuntotarkistetut purkuosat Mercedes-Benzja Sisu-hyötyajoneuvoihin. Hyväkuntoiset ja laadukkaat purkuja vaihto-osat ovat erinomainen ja taloudellinen vaihtoehto uusille alkuperäisille osille, erityisesti vanhempien pakettija kuorma-autojen kohdalla. Tutustu tarjontaan: Purkuosakeskus Keuruu Sepäntie 2, 42800 Haapamäki p. 010 569 8350 Vihreiden arvojen varaosakauppaa! Laatusertifikaatit ISO 9001, 14001, OHSAS 18001 Purkuja vaihto-osat www.vehotrucks.fi/purkuosat Nyt helposti nettikaupasta! Varastostamme hyväkuntoisia purkuosia MB Vito ja MB Sprinter Esim. Vaihteistot, perät, startit, laturit. Peruskorjatut kardaanit 1v takuulla. Purkuosakeskus Keuruu Sepäntie 2, 42800 Haapamäki p. 010 569 8350 Varastoiduista purkuosista alennus nyt -20% FIAT FIORINO. A NEW GENERATION AT WORK. www.? atprofessional.? TÄYDELLINEN VARUSTELU: RADIO-BLUETOOTH 5” KOSKETUSNÄYTTÖ • ILMASTOINTI • SÄHKÖSÄÄTÖISET JA LÄMMITETTÄVÄT ULKOPEILIT • SÄHKÖTOIMISET IKKUNAT • ISTUINLÄMMITTIMET • TAVARATILA 2,5 M 3 • PARIOVET TAKANA • LIUKUOVI • TAKUU 3 VUOTTA / 100 000 KM. VÄHENNETTÄVÄÄ ARVONLISÄVEROA 2464 €! 14 990 € (+TOIMITUSKULUT 600 €, YHTEENSÄ 15 590 €) Autoveroton hinta 12 730 € + arvioitu autovero 2260,33 € + toimituskulut 600 €. Kuvan auto erikoisvarustein. SAATAVANA MYÖS AUTOMAATTIVAIHTEISTOLLA! FIAT FIORINO. SUOMEN HALVIN OIKEA DIESEL PAKETTIAUTO ESPOO: ARITA ESPOO · NIITTYMAANTIE 8 · 0300 472 218 · WWW.ARITAESPOO.FI · HELSINKI: ARITA · MEKAANIKONKATU 31 · 0300 472 212 · WWW.ARITAESPOO.FI · HUITTINEN: AUTOTALO PELTTARI LOIMIJOENTIE 55 · 02 560 5300 · WWW.AUTOTALOPELTTARI.FI · KOKKOLA: MB-MOBILE · HEINOLANKAARI 1 · 020 7571 250 · WWW.MB-MOBILE.FI · JYVÄSKYLÄ: JYVÄS-CARAVAN · SORASTAJANTIE 6 0400 214 400 · WWW.JYVASCARAVAN.FI · LAHTI: MEGA-AUTO · ALHONKATU 5 · 0207 510 400 · WWW.MEGA-AUTO.FI · LOHJA: PP-AUTO MAKSJOENTIE 8 · 075 3040 5200 · WWW.PPAUTO.FI · PORI: AUTOTALO PELTTARI · KORJUUNTIE 17-19 · 044 560 1278 · WWW.AUTOTALOPELTTARI.FI · SAVONLINNA: TT-AUTO AINONKATU 11 · 015 515 250 · WWW.TT-AUTO.FI · SEINÄJOKI: ESS AUTOTALO · LATVALANTIE 5 · 010 764 9000 WWW.ESSAUTOTALO.FI · TAMPERE: LEVORANNAN AUTOLIIKE NUUTISARANKATU 35 · 03 512 7750 · WWW.LEVORANTA.FI · TURKU: METROAUTO · TAMMIMÄENKATU 2 · 010 651 5591 · WWW.METROAUTO.FI
10 KAAsuJAlKA 9/2016 Uusi Volvo S90 on edustusluokan tuorein tulokas ja laittaa saksalaiset kilpakumppanit oikeasti ahtaalle. V iime vuonna esitellyn Volvon ison katumaasturin XC90:n uusin painos antoi viitteitä merkin uudesta ilmeestä, joka tulee kaikkiin malleihin. S90 näyttää todella komealta sumuisena päivänä parkkipaikalla. Auto keräsi ihmisten katseita ja kiinnostusta merkittävästi missä ikinä liikkuikaan. Tämän uutukaisen tunnistaa heti uudeksi Volvoksi eikä ole epäilystäkään siitä, että sotkisi tämän jonkin merkittävästi edullisempaan malliin. Joillekin se kuulemma on tärkeää. Toivottavasti sama linja jatkuu uusien mallien saapuessa markkinoille. Valttikorttina hinta S90:een on tarjolla kolme eri tehoista dieseliä (150, 190 ja 235hv) ja kaksi bensakonetta tehoiltaan 254 ja 320 hevosvoimaa. Edullisimman S90:n saa itselleen jo 44 380 eurolla ja se on todella kova kilpailuvaltti kilpailijoihin nähden. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että edullisin BMW 5-sarja on hinnaltaan 46 634 euroa. A6 Audin hinnat alkaa 47 105 eurosta ja MB E200 d porukan kallein 49168 euron lähtöhinnallaan. Me saimme koeajoon nelivetoisen D5:n, johon oli ladattu erittäin hyvän vakiovarustetason lisäksi kutakuinkin kaikki varusteet mitä listalta löytyy, mutta hintaa tuli silti "vain" 81 078,64 euroa. ylellinen Jo heti istuttuaan kuljettajan paikalle aistii hienon viimeistelyn ja ylellisyyden. Puusomisteet ovat nykyään harvinaisia, sillä poikkeuksetta kaikista muista autoista löytyy kromia, harmaata tai pianolakattua pintaa. S90:n ohjaamossa on rauhallinen ja erittäin miellyttävä tunnelma. Hienoja yksityiskohtia. Koeajettu S90 oli varustettu D5 moottorilla joka nykyään on 4-sylinterinen. Samainen moottori oli myös viime syksynä koeajetun XC90 :n keulalla. Isossa maasturissa D5:n tuntui aavistuksen ohuelta ja puhdittomalta, mutta tähän S90:een moottori sopii kerrassaan fantastisesti. kulkee kuin sukkasillaan Koeajomme piti kaikkea mahdollista tienpintaa mitä Suomessa tarjolla on, paitsi talviolosuhteita emme löytäneet, edes Suomesta. Uusi S90 selvisi kaikilla tienpinnoilla kiitettävin arvosanoin. Ainut pieni särö tuli näiden leveiden renkaiden pidosta irtosoralla. Kuopat ja töyssyt Volvo nielee eleettömästi, eikä sorateiltä tutut nimismiehen kiharatkaan munaskuita ravistele. Autossa on lisävarusteiset peräti 20-tuumaiset vanteet, eivätkä ne tehneet oloa yhtään epämukavaksi. Todella hyvältä ne kyllä näyttävät. Farmarimallinen V90 saapunee maahamme vielä tämän vuoden aikana. S90:n ainut miinus on sen heikko saatavuus, sillä kysyntää on hurjasti enemmän mitä autoja tehdas pystyy toimittamaan. Volvomyyjän mukaan kauppoja tehdään jopa niin, että asiakkaalle myydään sijaisauto, kunnes oma S90 saapuu. Uusi Volvo S90 kilpailee saksalaisten kilpakumppaniensa kanssa ominaisuuksiensa puoTEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa Ylellisyys Hinta Muotoilu Ajettavuus Saatavuus jäLkImaku Uusi Volvo S90 kuuluu siihen harvaan joukkoon autoja, joiden palauttaminen takaisin maahantuojalle oli harmillista. Tämän kanssa olisi todellakin viihtynyt pidempäänkin. – ? + ! TeKnIIKKaa VOLVO S90 d5 aWd INSCRIpTION auT hINTa aLk: 58 244,20€ kOEajOauTON hINTa: 81 078,64€ ISkuTILaVuuS: 1969cm3 TEhO: 235hv/4000 kierr/min VääNTö: 480Nm / 1750-2250 kierr/min pIT.LEV.kORk: 4963mm, 1890mm, 1443mm paINO: 1800-2075kg TaVaRaTILa: 500l kIIhTyVyyS 0-100km/h: 7.0s huIppuNOpEuS: 240km/h kuLuTuS (VaLm.ILm): 4.8l kOEajON kuLuTuS: 6,8l Koeajossa Volvo S90 D5 EduSTuSLuOkaN käRkEEN lesta aivan tasaväkisesti. Volvo erottuu edukseen virkistävän erilaisella muotoilullaan, laadukkuudellaan ja erittäin kilpailukykyisellä hinnallaan. Kun siihen päälle laitetaan vielä suhteellisen neutraali imago, joka ei ärsytä ketään niin menestys on taattu.
complete your car. KAIKKI HINNAT SISÄLTÄVÄT ALV:N JA TOIMITUKSEN KOKO SUOMEEN! Euroopan suurin vetokoukkutukku, myymme yli 250.000 vetokoukkua joka vuosi! Onko sinulla autokorjaamo tai varaosaliike? Rekisteröidy NYT ja saat tuotteet vielä edullisemmin! Suomenkielinen tuki ennen ostoa ja myös oston jälkeen! HAE OIKEA VETOKOUKKU JA SÄHKÖSARJA HELPOSTI AUTOOSI REKISTERINUMEROLLA! Löydä omaan autoosi oikea vetokoukku osoitteessa KIINTEÄ VETOKOUKKU IRROTETTAVA VETOKOUKKU 7-NAPAINEN MALLIKOHTAINEN SÄHKÖSARJA 13-NAPAINEN MALLIKOHTAINEN SÄHKÖSARJA alk. 54,00 € (109511) alk. 114,00 € (100813) alk. 21,95 € (109883) alk. 40,95 € (110696) Sähköpostitilaukset: info@rameder.fi • Puhelintilaukset numerosta: 020 743 2170 (avoinna arkisin 08.00 16.00) www.rameder.? www.rameder.? ETSIMME JATKUVASTI UUSIA ASENNUSPISTEITÄ YMPÄRI SUOMEA! Liity mukaan! Asiakkaat voivat tilata vetokoukun suoraan sinun pisteeseen asennettavaksi. FIN www.vetokoukku24.? AIDOSTI PAIKALLINEN 2100€ AD 5w-40 täyssynteettinen öljy 5L KÄRRY 150-325 LJ, 750kg + Jaxal kuomu 100cm REKISTERÖITYNÄ OSTA 4L KANNU, SAAT JALKAPALLON! PRO RIDE 591 WOIMA vapaa-ajan akut Eurogloben akku moottoripyöriin, mopoihin ja pienkoneisiin 19,90€ 125€ 60Ah 59€ 80Ah 79€ 100Ah 100€ SONAX Ilmastoinnin puhdistusaine 150ml 8,90€ 90-158cm 10,90€ 114-200cm 13,90€ Kattotelineeseen 1 pyörälle. XPRESS 970 65€ Vetokoukkuun 2 pyörälle. AUTONPESUHARJA TELESKOOPPIVARRELLA 45€ FREERIDE 532 65€ SEINÄTELINE 38,50€ svh. 2590€ svh. 10,90€ svh. 28,70€ svh. 165€ svh. 90,60€ svh. 73,60€ LAADUKAS PERÄKÄRRY NYT KEVÄTPOISTO HINTAAN! Kattotelineeseen 1 pyörälle. svh. 90,60€ svh. 55,06€ Pakkaus sisältää: -XTREME Polish + Wax 3 -XTREME Brilliant WAX 1 -Vahanlevityssieni -XTREME monikuituliina 24,90€ svh. 40,30€ Peräkärryt Lahden myymälässä Sonax TM-TESTIVOITTAJA MOBIL 5W-30 4L ESP FORMULA 39,90€ svh. 60,60€ KAUPANPÄÄLLE JALKAPALLO
12 KAAsuJAlKA 9/2016 Koeajossa MB E220D TaRkkaaN hIOTTu TImaNTTI Uusi e-sarjan mercedes-Benz on kuin tarkkaan hiottu timantti; mitään säröä ei löydy, vaikka minkälaisella skoopilla katsoisi. u uden E-sarjan sukunäkö C-sarjalaiseen on ilmeinen ja kaukaa katsottuna nämä kaksi kaunotarta saattavat mennä jopa sekaisin. Istuttuaan uuden E sarjan ohjaamoon välittyy laadukas ja ylellinen tunnelma. Näkymää hallitsee S-sarjasta tuttu lisävarusteinen todella leveä näyttö hinnaltaan 1120 euroa. Se saattaa näyttää aluksi varsin oudolta ja futuristiselta, mutta ei ole sen vaikeampi käyttää kuin mikään muukaan. Uuden E-sarjalaisen vakiovarustetaso on ihan riittävä ja lisävarustelistan pituus myös ihan riittävä. Auto on aina automaattivaihteinen. Koeajoautossa on lisävarusteena lämmitettävä lasinpesujärjestelmä, joka on aivan mielettömän järkevä varuste ainakin meille suomalaisille. Hintaa sillä on vain 220 euroa. Nyt kerrankin olisin toivonut pakkasta nähdäkseni tuon toimivuuden. Kaikki Mercedekset ovat tarjonneet kuljettajalle ideaalin paikan ohjastaa ajoneuvoa, eikä tämä uuden sukupolven E-sarjalainenkaan ole pekkaa pahempi. Itse asiassa kuljettajan ajoasennolta ei enempää voi toivoa. Tässä istuu todella mielellään. Vaihteenvalitsin sijaitsee tuttuun tapaan ratin oikealla puolella ja vanhan liiton miehen sydäntä lämmittää E-sarjalaisen pitäytyminen takatyöntöisenä. Nämä vanhan liiton miehet myös osaavat kaikki mallikoodit ulkoa ja tämän kohdalla se on W213. Mersun vahvuus on aina ollut laaja moottorivalikoima ja niin on myös tämä uutuuden kohdalla. Hinnastosta löytyy niin monta erilaista vaihtoehtoa, että heikompaa alkaa hirvittämään. Hintahaitari on 49168-120816 euroa. Farmarimalli saapunee maahamme vielä tämän syksyn aikana. komea lisävarustelista Koeajetussa autossa oli komeasti lisävarusteita ja yksi niistä on automaattinen ohjaus nivottuna adaptiiviseen vakionopeudensäätimeen. Automaattinen ohjaus toimii loistavasti suoralla ja sileällä tiellä. Pahaksi harmiksi on todettava, että sellaisia teitä ei Suomesta paljoa löydy. Mutkainen ja urainen moottoritie on järjestelmälle myrkkyä. Olipa tämä automaattinen ohjaus minkä merkkisessä autossa tahansa, sen toteutus on käytännössä vielä ontuva. Myös siinä monen palvomassa jenkissä. Sen sijaan tämä adaptiivinen vakionopeudensäädin toimii täydellisesti ja on kyllä mielestäni aivan ehdoton varuste. Kuuluu niihin varusteisiin, joista ei takuulla luovu, kun kerran on saanut käyttää. personointi päivä sana Auton käyttäytymistä pystyy personoimaan kiitettävän monipuolisesti ja E-sarjalainen on siitäkin harvinainen auto, että muutokset todella tuntuvat kuljettajalle. Eikä vain teksti muutu näytöllä, kuten niin useasti olen saanut huomata. Ingressissä väitin, että mitään säröä ei löydy, mutta pakkohan se jotain purnattavaa on löytyä. Ja löytyihän se. Nimittäin alla olevat runflat-renkaat ovat kovat ja tekevät hyvin pienen miinuksen auton likipitäen täydellisen mukavuuden. Tämä maininta on ehkä jo hiustenhalkomista, sillä melutaso kuitenkin pysyi kiitettävän alhaisena jokaisella tien pinnalla. Koeajon kulutus jäi miellyttävän alhaiselle tasolle, sillä menovettä kului vain 6.4 litraa satasella. Kevyemmällä kaasujalalla varustettu kuski pääsee helposti vitosella alkaviin lukemiin. E-sarjalainen jo vuosia ollut taksitolppien kiistaton kunkku ja oletettavaa on tämän tuoreimmankin painoksen saavuttavan saman aseman. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa ! TeKnIIKKaa mERCEdES-BENz E220d pREmIum BuSINESS amG a hINTa aLk: 61 060,34€ kOEajOauTON hINTa: 81226,38€ ISkuTILaVuuS: 1950cm3 TEhO: 190hv/ 3800 kierr/min VääNTö: 400Nm / 1600-2800 kierr/min paINO: 1680kg VETOkyky max: 2100kg TaVaRaTILa: 540l kIIhTyVyyS 0-100km/h: 7.3 huIppuNOpEuS: 240km/h kuLuTuS (VaLm.ILm): 4.3l kOEajON kuLuTuS: 6.4l Ylellisyys Ajettavuus Kuljettajan ajoasento jäLkImaku Uusi E-sarjalainen on todella hieno ja ylellinen auto, kuten tämän tasoisen kuuluukin olla. Harmikseen vain on todettava, että nämä innovatiiviset varusteet ovat toistaiseksi vain lisävarusteena. – ? +
14 KAAsuJAlKA 9/2016 Olen aina intoillut, kuinka vanhassakin mersussa meno on muhkean makoisaa ja päihittää tämän päivän rimpulat mennen tullen. 27 vuotta vanhassa 230 Ce:ssä on oma hohtonsa, mutta kyllä ajan hammas puree mersuunkin. m uistelen, kuinka fiiliksissä olinkaan joitain vuosia sitten, kun pääsin koeajamaan 1990-luvun alun Ssarjan Mersun. Oma auto oli silloin vuosimallin 2005 Toyota Avensis ihan 1.6-litraisella bensamoottorilla ja Linea Terra-perusvarustelulla. Silloin hehkutin, että kyllähän tällä mennentullen heittäisi keikan Keski-Suomeen mieluummin kuin Avensiksella. No, en tiedä, onko vuosimallin 2009 Opel Insignia niin paljon Avensista modernimpi ja mukavampi, vai tekikö Mersu kehitystyössä 1990-luvun taitteessa ison harppauksen, mutta ihan vastaavaan hehkutukseen en päässyt enää hypätessäni nyt koeajoon otetun 1989 vuosimallin Mercedes-Benz 230 CE –coupen rattiin. Rengasäänet aisoissa Nyt tietysti puhutaan jo lähes museoikäisestä autosta, jonka mittarilukemakin oli 328 000 kilometriä. Ehkä myytti vanhastakin Mersusta edelleen verrattomana matka-autona elää liian voimakkaana. Mutta kyllä me Kaasujalassa ajamme autoja, jotka palvelevat arkiajossa, museoautolehdet ovat ihan erikseen. Tämäkin Mersu palvelee ihan arkiajossa, eikä sitä ole puunattu missään antiikkihengessä. Ohutja suurikehäinen puuratti tuntui vanhassakin Mersussa vähän kohlolta. Sinänsä Mersussa pitää olla suurikehäinen ratti, mutta sen on oltava paksu. Ohjatakin autoa piti jonkun verran kehä III:n nopeuksilla. Hurja muuten on ajatella, että tällaisesta 2,3-litraisesta bensamoottorista siihen maailmanaikaan on saatu revittyä vain vähän suuremmat tehot kuin tämän päivän litraisista pikkuturboista. Kyllä siinä tallaa raskaassa autossa sai painaa. Vääntöä se kuitenkin tarjoaa riittävästi, 192 Nm. Ja laiskalta tuntuvasta kiihtyvyydestä huolimatta sen pitäisi taittaa matka nollasta sataseen 10,6 sekunnissa. Mutta varusteet eivät jätä 1980-luvun lopun mittapuulla juuri toivomisen varaa, listalta löytyy niin ABS-jarrut, sähköpeilit, sähköikkunat kuin Radio CD/AUX-liitäntäkin. Siinä Mersu on laatuauto näillä kilometreillä ja vanhanakin, että rengasäänet pysyvät kohtuullisesti aisoissa. Sen sijaan moottori käy jo karkeammin. klassikko Juuri tämä 124-mallisarjaan perustuva Mersu on kuitenkin ulkonäöltään ehkä se tyylipuhtaimpana pitämäni Mercedes. Tosin nämä coupémallit olivat 8,5 cm sedaneita lyhyempiä, eikä niissä ollut oikeastaan sedanin kanssa muuta yhteistä muotoa kuin keula ja takavalot. Mutta niistähän se ehta Mersu-henki lähteekin. Tätä coupea on arvosteltu sen ohjaamon taksihenkisyydestä. Hetkinen: juuri se saa minulta ison peukun! Korea ja klassinen ulkokuori kätkee sisälleen raavaan fiiliksen. Asiaa! Meidän kulmilla yksi ukko ajelee arkiajotkin tällaisella 124-korisarjaan kuuluvalla CE:llä. Ja se jos mikä on miehekästä. Sisusta ja kojelaudan designikin tällaista vanhan liiton miestä sykähdyttävät edelleen. En malta olla muistuttamatta, että ”oikeassa” Mersussa ratin ja penkin pitää jäädä riittävästi väljää isollekin vatsalle. No, meikäläiseltä sitä karisi vähän reilussa vuodessa parikymmentä kiloa, mutta kesänkorvilla takaisin on tullut ainakin viisi: elopaino on nyt 87 kiloa. Rakastajatar kyydissä hankoon Oikein liikutuin kun selailin Suomi24-sivuston keskusteluja vuodelta 2005. Silloin nimimerkki ”Mersu mielessä kyseli kanssaveljiltään mielipiteitä ja kokemuksia. ”Olen katsellut Mersua hintaluokassa 6000-10000 euroa. Mitä mieltä ootte otsikossa mainitusta mallista? Kaikki kokemukset otetaan mielenkiinnolla vastaan! Mersu mielessä –heppu halusi tietää ao. mallin ajoominaisuuksista, tyypillisimmistä vioista, varaosien saatavuudesta ja polttoaineen kulutuksesta. ”Eli kaikkee ihan mitä tulee mieleen”. Vastauksia kaveri sai neljä. Ne olivat kaikki vieläpä ihan asiallisia. Ei mitään älämölöä tyyliin ”V-ttuuks täällä kyselet? Mercedes-Benz perseelleen lens jne”. Hese tiivisti hyvin, hän antoi taustatukea kuin dekkarikirjailija Mauri Sariola muinoin Chilen diktaattorille Augusto Pinochetille, hengessä ”tuen teitä”, eli sanatarkasti näin : ”Jos ostat, niin hanki räpeltämätön ja tuunamaton yksilö. Näin varmistut kunnosta ja saat tehtyä siitä mieleisesi. Ja tietysti automaattina ja ilmastoituna. Jos ei muuten niin naapurin takia”. Lopputulema: tosimies ajaa rämisevälläkin Mersulla mieluummin kuin “jollain nykyrimpulalla”. Automaatti nykäisee kaasua polkiessa selvästi ja niin sen kuuluu tosimiehen autossa tehdäkin. Tällä autolla ei ajella urheiluhenkisesti, vaan herrasmiesmäisesti kruisaillen. Tavaratila on valtava ja takapenkillä aikuisilla tulee ahdasta. Siksi tämä olisikin oiva kesäpeli eläköityvälle herrasmiehelle, joka nuoren rakastajattaren kanssa haluaa ajaa auringonlaskussa kohti Hankoa. Taitaa olla meikäläisellekin pieni kurinpalautuksen paikka. Eihän vanhan nahkasohvan ostajaakaan mennä neuvomaan tyyliin ”miksi et osta ”uutta ja modernia Ikeasta?”. TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa äijä auto MB 230 puREE SE ajaN hammaS mERSuuNkIN ! TeKnIIKKaa mERCEdES-BENz 230 CE, VuOSImaLLI: 1989 mITTaRILukEma: 328 000 km mOOTTORI: 2,3-litrainen käyTTöVOIma: bensa TEhO: 132 hv VääNTö: 192 Nm huIppuNOpEuS: 200 km/h kIIhTyVyyS 0-100 km/h: 10.6 s yhdISTETTy kuLuTuS: 9 l/100 km VaIhTEISTO: automaatti hINTa: 2 799 € myyjä: Autosilta Jagro, Espoo
Malininkatu 4 15100 Lahti p.010 422 1212 BMWja MB-autoihin määräaikaishuollot ja korjaukset Automaattivaihteistojen huollot Ilmastointihuollot/-korjaukset Nelipyöräsuuntaus Huollon yhteydessä katsastuspalvelu Sijaisauto URMAS HURMALAISEN UUSIN POKKARI ENNAKKOMYYNNISSÄ! VAIN 8 € Myös nämä ovat vielä myynnissä VAIN 3.95€ VAIN 1.95€ Ilmestyy viikolla 44. Saatavana sillon myös kaikista hyvin varustetuista kirjakaupoista ja tavarataloista.
16 KAAsuJAlKA 9/2016 hITTIauTOT VIIdEN VuOdEN jäLkEEN TEKSTI_Timo Kiiski Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Toyota avensis, Volkswagen passat ja Ford Focus olivat vuoden 2011 myydyimmät uudet autot. hittejä samat autot ovat tänään myös vaihtoautomarkkinoilla. vuonna 2011 kolmanneksi eniten rekisteröity Toyota Avensis oli vuonna 2015 pudonnut sijalle 6. Ja Ford Focus peräti sijalle 8. Viiden kärjessä niiden paikat olivat napanneet toiseksi eniten myyty Nissan Qashqai ja Toyota Auris. Ja kakkosena ollut Golf oli pudonnut kolmanneksi. Mutta kaksi oli säilyttänyt täsmälleen viiden vuoden takaiset sijalukunsa: Octavia oli edelleen ykkönen ja Passat nelonen. Mielenkiintoisinta onkin, että Nissan Qashqai nousi hitiksi kuin varkain: vaikka se oli tullut markvaihturi vertailu T op 5:n kärki näytti ensirekisteröintitilastossa pitkään lähes samalta. Mutta SkOda OCTaVIa oli myyntitilastojen ykkönen vuonna 2011 ja sitä se oli myös vuonna 2015. Ykkösmyytävää se on viisi vuotta vanhanakin, varsinkin farmarina. Ja koska se on hittiauto uutena, on sitä runsaasti tarjolla vaihtoautoinakin. Octavia on helppoa myytävää millä koneella ja vaihteistolla tahansa ja sitä sanoo moni autokauppis. Kuvan manuaalivaihteinen Combi 1.2 TSI-bensaturbolla ja Ambientevarustuksella on vuosimallia 2011 ja vain 80 000 km ajettu. Autokuume.com Helsingissä pyytää siitä 12 900 €. auTOkauppIaaN mukaan erilaiset päästökohut ja kirjoittelut DSGautomaattilaatikoiden ongelmista ovat jonkun verran heilutelleet Volkswagenin suosiota vaihtoautomarkkinoilla, mutta eivät merkittävästi. Edelleen se halutaan myös vaihtoautona pääsääntöisesti automaattina. Vielä 100 000 km ajettunakin Golf pitää hyvin arvonsa. Autokeskus Tampereella pyytää tästä 103 000 kilometriä ajetusta vuosimallin 2011 Golffarmarista 1.4 TSI –bensaturbolla ja DSGautomaattilaatikolla 13 850 €.
KAAsuJAlKA 9/2016 17 hITTIauTOT VIIdEN VuOdEN jäLkEEN kinoille jo vuonna 2008, niin vei pari vuotta ennen kuin sen myynti alkoi niin sanotusti pelittää ihan tosissaan. Vuonna 2010 sen myynti lisääntyi 79,6 % edellisestä vuodesta. Mutta vuonna 2011 se oli vasta yhdeksänneksi myydyin auto, tosin taas vuonna 2012 se oli jälleen neljänneksi suosituin uusi auto. Myös vaihtoautomarkkinoilla näiden vuoden 2011 viiden eniten myyneen auton tarjonta tuntuu noudattelevan tällä hetkellä samaa järjestystä kuin kuuden vuoden takainen ensirekisteröintitilasto. Vertailun vuoksi katsotaanpa vuoden 2011 ensirekisteröintitilastoa ja Nettiauto.comin tarjontaa 9.8.2016. –Ehkä aluksi pikkuisen VV-konsernin Volkkareiden ja Skodien kysyntää on rokottanut öljynsyöntiongelmat ja DSG-automaattilaatikoiden viat, mutta aika vähän kuitenkin. Ford ja Toyota ovat edelleen myös hyviä myytäviä, varsinkin Focus menee hyvin kaupaksi, sanoo autokauppias Jami Multisilta espoolaisesta autosillasta. Yleensä vielä viisivuotiaalta perusautolta odotetaan vielä kohtuullista, enintään 100 000 kilometrin mittarilukemaa. Pääsääntöisesti näillä kilometreillä ne ovat vielä siisteydeltään lähestulkoon uudenveroisia. Näin niitä oli tarjolla! VaIhTOaUTOT Vm.2011 (Nettiauto.com, 9.8.2016) 1. Skoda Octavia 179 kpl 2. VV Golf 161 kpl 3. Toyota Avensis 167 kpl 4. VV Passat 152 kpl 5. Ford Focus 108 kpl (aUTOTaLLI.COm 13.8.2016) Skoda Octavia 131 kpl VV Golf 127 kpl Toyota Avensis 130 kpl Volkswagen Passat 97 kpl Ford Focus 78 kpl enSIReKISTeRÖInnIT 2011 Skoda Octavia 5937 kpl Volkswagen Golf 5627 kpl Toyota Avensis 4,586 kpl Volkswagen Passat/Passat CC 3 952 kpl Ford Focus 3 877 kpl kONSTaILEmaTON Ford Focus on autokauppias Jami Multisillan mukaan vaihtoautona helppoa myytävää. Vuonna 2011 se ei ihan terävimpään kärkeen ensirekisteröinneissä yltänyt, mutta mahtui kuitenkin top 5:een. Toisin kuin DSG-automaatteina suositut Octavia ja Golf, ostetaan Focus pääsääntöisesti manuaalivaihteisena ja bensamoottorilla, niin kuin kuvan Focus 1.6 Trend Design 100 vuosimallia 2011.. Veho Turku Raisiossa myi sitä 1 800 eurolla. Mittarilukema oli 100 000 km. hIEmaN yLLäTTäVää, että kalliimpi Toyota Avensis kiilasi vuonna 2011 ensirekisteröinneissä top 5:een ohi edullisemman ja Corollan perillisenä pidetyn Toyota Auriksen. Luotettavana japanilaisena pidetty tilava Avensis kelpaa myös taksi-isännille. Arvonsa Avensis pitää hyvin. Lähes 100 000 km ajettuna ja viisi vuotta vanhanakin siitä pitää yleensä maksaa yli puolet sen uusihankintahinnasta. Levorannan Autoliike Oy Sastamalassa pyytää tästä 96 000 km ajetusta Toyota Avensis 1.6 Valvematic Terrasta 16 890 euroa, autossa on bensamoottori ja manuaalivaihteet. Sille ei mitään voi, että Avensiksen ohjaamo näyttää saksalaisiin verrattuna vanhahtavan muoviselta. SEkIN ON hieman yllättävää, että selvästi C-segmentin hittejä Golfia, Octaviaa ja Focusta kalliimpi ja premiumhenkisempi Volkswagen Passat nousi vuonna 2011 ensirekisteröinneissä top 5:een. Passat on paljon ajavan auto, joten melko harvalla viisivuotiaalla Passatilla on ajettu alle 100 000 km. Tätä vuosimallin 2011 Variant 1.4 TSI Comfortlinea automaattilaatikolla voikin pitää mahdollisesti löytönä, sillä mittarilukema on vain 83 000 km. Automyynti Laurika Oy Espoossa pyytää siitä 15 400 €. Passat on selvästi ylellisemmän oloinen kuin saman kokoluokan työjuhtamaisempi Avensis. Wheelmedia Oy Tunnus 5019553 00003 VaSTaUSLÄheTYS Postimaksu on jo maksettu TILaa kaaSujaLka! VuOSITILauS 11 NROa VaIN 19.95€ (SIS aLV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 19,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa samaan hintaan. mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen päijät-hämeen painos nimi Osoite postinro ja toimipaikka puh KaaSUJaLKa 10 VuOTTa TILaaJaLahJa! KaIKKI TILaaJaT, joilla on voimassaoleva (maksettu) tilaus numerossa 11/2016 saavat Urmas hurmalaisen uuden pokkarin automiehen elämäkerta VeLOITUKSeTTa! nyt jos koskaan Kaasujalka kannattaa tilata kotiin! Lähetä alla oleva kuponki meille tai tee tilaus netissä www.kaasujalka.fi
18 KAAsuJAlKA 9/2016 Kemiönsaarella on tänä kesänä kuultu outoja ääniä. Joku on saattanut luulla niitä karhun murahduksiksi, toisen kauhistellessa herregud! mistään yliluonnollisesta ei kuitenkaan ole kyse, vaan äänet ovat lähtöisin Johan Fabianssonin hyvin kiukkuisesta Opel Kadettista. E letään vuoden 1975 kevättä. Vaaleanruskea Kadett rullaa ulos Bochumin tehtaan tuotantolinjalta Saksassa. Opelin konehuoneessa piileskelee 1196-kuutioinen ja 52-heppainen moottori. Pari kuukautta myöhemmin autoliikkeestä juuri noudettu Opel pysäköidään Koskisen perheen pihaan Vihdin Huhmarissa, 40 kilometrin päässä Helsingistä. Uutuuttaan kiiltelevä Kadett tulee kuljettamaan perhettä niin työmatkoilla, kauppareissuilla kuin lomillakin. Ne kaikki kerryttävät kilometrejä, ja niinpä Opel myydäänkin jo kolmen vuoden kuluttua. Sittemmin omistajat alkavat vaihtua entistä tiheämpään, auton pyöriessä pääkaupunkiseudulla ja Länsi-Uudellamaalla. Eräänä päivänä sen hetkinen omistaja peruuttaa Kadettin pihansa takanurkkaan, ison kuusen juurelle. Näinkö Opelin matka päättyi? No ei todellakaan! Nyt, yli 41 vuotta myöhemmin, Kadett elää uutta elämää kemiöläisen Johanin harrasteautona. Vauhdikasta elämää elääkin, sillä Opel Calibrasta lähtöisin oleva 1970-kuutioinen turboahdettu moottori tarjoaa voimaa alkutilanteeseen nähden moninkertaisesti. Ratakäytössä tehoa irtoaa jopa 400 hevosvoimaa! Auton värikin on vaihtunut monotonisesta vaaleanruskeasta pirtsakkaan keltaiseen. dIy – do it yourself… Old school on yksi harrasteautoilun tyylisuunnista. Siinä TEKSTI & KUVAT_Jari Sjöman VAIn pITO PuuTTuu ideana on säilyttää auton ulkoasu tuotantoaikakautta kunnioittavana, kun taas tekniikkaan voidaan tehdä suuriakin muutoksia. Tämän ajatusmallin mukaan Johan on Opelinsa rakentanut. Muutamin poikkeuksin. Ilmaa moottoriin pukkaa nykyisin Holset HX35 Super -turboahdin. Ahdin on kiinni Johanin itse valmistamassa pakosarjassa, joka voidaan luokitella ns. käärmeenpesäsarjaksi. Rosterinen imusarja on sekin Johanin omaa käsialaa; toteutukseen hän poimi ideoita markkinoilla olevista tehdasvalmisteista. Turbon seurana on Biltemasta ostettu halpis-hukkaportti, joka on hoitanut tehtävänsä moitteitta. Ennen kuin ahdettu ilma pääsee moottoriin, käy se jäähtymässä välijäähdyttimessä, joka on ns. kiinacooleri. Varsinainen jäähdytin on puolestaan Koyoradin alumiinipäätyinen malli, ja sen seurana on yksi sähköflekti. Moottorinohjauksesta vastaa kotimainen Tatech 32 Pro, jonka asennuksen Johan teki KlassiKKo OPEL KADETT C ’75 Ahdasta on! Opel Calibran 2,0-litrainen DOHC moottori on saanut seurakseen Holset turboahtimen sekä rosterisen imusarjan ja käärmeenpesäpakosarjan, jotka molemmat Johan on tehnyt itse. Alkuperäiseen kojelautaan on vaihdettu Kadett GT/E:n mittaristo. A-pilarista löytyvät lisämittarit helpottavat moottorin ”elintoimintojen” seuraamista. Pirteän keltainen Kadett on tuttu näky Kemiönsaarella.
VAIn pITO PuuTTuu itse, veljen auttaessa sähköjen kanssa. Suorasytytys on toteutettu Bosch 034 puolilla ja iridium-tulpilla. Kovin suurena yllätyksenä enää tässä vaiheessa tuskin tulee se tieto, että 3-tuumainen pakoputkisto on Johanin itse valmistama; materiaalina hän on käyttänyt Motonetista ostamiaan valmispätkiä. Vaihteistoksi valikoitui 5-portainen, 450 newtonmetrin väännön kestävä Getrag 265, jota on käytetty BMW:n eri malleissa sekä Opel Ascona 400:ssa. Tämän vaihteiston valintaa puolsi sekin, että varsin sutjakkana se mahtui paikalleen ilman peltitöitä. Kardaani on sekin valmistettu omatoimisesti Opelin ja BMW:n kardaaneja yhdistelemällä. Taka-akseli puolestaan on Opelin ns. isoperä, jonka sisään on sorvattu A-Omegan pikkuperän tasauspyörästö kitkalukolla. Jarrut ovat vauhdin surma, mutta silti sellaiset autossa on syytä olla. Mieluiten vieläpä hyvät. Jo ostohetkellä Kadettissa oli levyjarrut, joita sittemmin on päivitetty. Edestä löytyvät lähes 300 milliset, jäähdytetyt levyt, takaa taas GAstran 240 milliset levyt. Levyihin Johan on itse porannut reiät pölynja vedenpoistoa – ja ehkä hieman ulkonäköäkin parantaakseen. …and have fun! Ulkonäköä ja ajettavuutta varsinkin radalla parantaakseen Johan asensi Kadettiin lokasuojien kaarilevikkeet, jotka hän hankki Opel-kerhon nettifoorumin kautta. Levikkeet eivät vaatineet oikeastaan muuta kuin asennuksen, sillä mattamusta väri sointui hyvin yhteen kirkkaan keltaisen kanssa. Vanteiksi Johan valitsi old school -linjaan hyvin istuvat 15 tuumaiset XXR Wheelsin vanteet, jotka on tehty nimenomaan takavetoiseen autoon. Auton jousitukseen Johan ei vielä ole löytänyt mieleistään lopullista ratkaisua. Kuvaushetkellä edessä olivat Opel Rekordin jouset, takana puolestaan Saab 900:n kiemurat. Iskunvaimentimet ovat FK:n ja Konin valmisteita. Jousitusta Johan pitää jopa liian jäykkänä. Kun Johan osti Kadettin, oli sen sisusta hurjassa kunnossa. Penkit olivat väsyneet, samoin oviverhoilut, kattoverhoilua ei ollut lainkaan. Nykyiset etupenkit ovat peräisin Mitsubishi Space Wagonista, eivät siis ole mitkään varsinaiset sporttijakkarat. Takapenkin Johan on vaihtanut parempikuntoiseen. Kojetaulu on alkuperäinen, mittaristoa lukuun ottamatta, se kun on peräisin Kadett GT/E -mallista. Mittaristossa olleen kellon tilalle Johan on asentanut polttoainemittarin. Lisäksi A-pilarista löytyy rykelmä lisämittareita. Johan on rakentanut Kadettinsa harrasteautoksi, jolla voi ajella arkena, mutta todella hauskaksi meno muuttuu moottoriradalla rajoittamattoman tehon viedessä Opelia kiivaasti. Hanki itsellesi silkkaa mukavuutta tarjoushintaan. Sisältää täydellisen lämmitinpaketin (4kW lämmitin + asennussarja + ajastin). Kampanja on voimassa 9/2016 4/2017 kampanjaan osallistuvissa Webasto-pisteissä kampanjaan kuuluviin automalleihin. Katso kampanjaan osallistuvat asennuspisteet: www.kaha.fi/pikkuauto 1260 € Asennettuna Mukavuutta autoiluun! Webastolämmitinpaketti pieneen autoon
20 KAAsuJAlKA 9/2016 Finikorin Brilliant+ -kestopinnoitekäsittely suojaa auton maalipintaa jopa kolme vuotta. Se säästää pitkässä juoksussa rahaa ja vaivaa, kun ei enää erikseen tarvitse vahauttaa autoa kahdesti vuodessa. m uutamat autonvalmistajat suosittelevat jo huoltokirjassa auton vahaamista kahdesti vuodessa: keväällä kesää ja syksyllä talvea vasten. Finikorin Brilliant+ -kestopinnoite kuitenkin suojaa maalipintaa kolme vuotta ja sen myötä autoilija säästää ennen kaikkea aikaa, mutta pitkässä juoksussa myös rahaa: tavallinen vahaus automeikkaamossa maksaa keskimäärin 100 euroa. –Brilliant+ -käsittelyn hinta on aina autokohtainen, mutta keskimäärin se maksaa 490 euroa. Ja tämä tarvitsee tehdä vain kerran kolmessa vuodessa. Kun asiakas erikseen ottaa autolleen automeikkaamon perinteisen vahauksen, kustannus nousee noin keskimäärin 600 euroon pelkkien vahauksien osalta. Ja tarvittaessa vielä maalipinnan myllytys tuo kustannuksia tämänkin päälle, sanoo Finikorin toimitusjohtaja Teemu Suovesi. poistaa hiusnaarmut Brilliant+ -käsittelyn tärkein merkitys on kuitenkin esityöt, eli auton kiillottaminen ja naarmujen poistaminen sekä lakkapinnan tasoittaminen koneellisesti läpikäymällä. – Kestopinnoite itsessään on kokonaisuudessa vain pieni osa: kestävän kiillon antava loppusilaus. Uusiksi luokiteltavien, alle 2-vuotiaiden autojen Brilliant+ -käsittelylle luvataan peräti 3 vuoden takuu. Sitä vanhemmat autot saavat 2 vuoden takuun. –Kestopinnoituksella saadaan vuosiakin vanhaan auton palautettua uskomaton kESTOpINNOITE SuOjaa maaLIpINTaa jOpa 3 VuOTTa määrä kiiltoa. Usein asiakas ihmettelee käsittelyn jälkeen, onko edes kysymys hänen autostaan. Kestopinnoitteella saadaan pois niitä pieniä hiusnaarmuja, joita auton maalipintaan tulee esimerkiksi pesuista ja lumiharjoista. Varsinkin metallivärissä kestopinnoite palauttaa hohdon viimeisen päälle. kattava verkosto osaajia Käsittelyn etuja on myös se, ettei lika sen jälkeen tartu maalipintaan yhtä helposti, ja silloin auto tarvitsee myös vähemmän pesua. – Vahahan kuluu ajan kanssa pois, jonka takia auto tulisi vahata vähintään kahden vuoden välein jos sitä ei ole kestopinnoitettu, Suovesi sanoo. Finikorilla on asiansa osaavia jälleenmyyjiä ja kestopinnoitteen tekijöitä kattavasti ympäri Suomen, Kemistä Helsinkiin. – Jäsenyrityksiä on yli 50. Jokseenkin jokaisessa kaupungissa meillä on edustus, samoin joillakin pienemmilläkin paikkakunnilla. Olemme hyvin tarkkoja, kenelle annamme edustuksen: asiakkaan auto ei joudu harjoituskappaleeksi, Suovesi lupaa. Erityisesti nyt syksyllä on taas oikea aika kestopinnoitukselle. Amerikasta tuleva Brilliant+ suojaa auringon uv-säteilyn lisäksi auton maalipintaa pohjolan vaihtelevissa säissä myös pakkaselta ja suolalta. viNKKi Kestopinnoitekäsittely TEKSTI_Timo Kiiski 170 000 km ajettu ja neljä vuotta vanha Mersu kiiltää Brilliant+ -kestopinnoituskäsittelyn jälkeen kuin uusi. BRILLIaNT+ -käsittelyn tärkein merkitys on esitöillä, eli auton kiillottamisella ja naarmujen poistamisella sekä lakkapinnan tasoittamisella koneellisesti läpikäymällä.
KAAsuJAlKA 9/2016 21 Lahden Saksalan Teboililla tankkaaminen on mittavan remontin jälkeen entistä vaivattomampaa. mutta moderneista muutoksista huolimatta sieltä saa yhä palvelua hyvässä vanhan ajan huoltoaseman hengessä. k un mittareita oli ennen kuusi ja pistooleita 11, on mittareita nyt vain kaksi, mutta pistooleita peräti 16. – Enää asiakkaiden ei tarvitse ajella kenttää ympäri, kuten ennen, kertoo yrittäjä Marko Lehtinen. Saa maksaa kassallekin Remontti kesti peräti seitsemän viikkoa. – Teknisesti muutokset olivat isoja. Maan alla kaikki muu on uutta, paitsi säiliöt. Lehtinen päätti jättää asiakkailleen mahdollisuuden maksaa edelleen myös kassalle. – Mietin kyllä polttoainemyynnin täyttä automatisointia, mutta asiakkailta tuli toiveita, että edelleen olisi mahdollista maksaa myös kassalle. Kassamaksamisen lisäksi Saksalan Teboil pitää muutenkin kiinni asiakkaiden henkilökohtaisesta palvelemisesta. – Huoltamopuoli on varattu ulkopuoliselle yrittäjälle ja sen ollessa auki emme astu sen varpaille. Mutta jos asiakas tarvitsee vaikkapa ajovalon polttimon vaihtoa lauantaina, jolloin huoltopuoli on kiinni, niin kyllä me sen vaihdamme, mikä auton tekniikka ei vaadi koko etupään avaamisesta. Enkä tiedä millä muulla huoltoasemalla kuin meillä pystytään lauantaina paikkaamaan pulaan joutuneen asiakkaan rengas. Vaikka erillistä päivystystä ei olekaan, niin silloin tällöin henkilökunta myös tankkaa asiakkaan auton. – Jo ikkunasta näemme, kun tällaista palvelua vakioasiakas ajaa pihaan. Joskus ajamme näiden vakioasiakkaiden autonkin pesuun. kotiruokaa noutopöydästä Lehtinen omistaa nyt koko huoltoaseman alusta loppuun itse, polttoaineita myöten. – Kun ennen myin Teboilin polttoaineita komissiopalkalla, ostan nyt itse kaiken polttoaineen tänne. Ei meitä täysin itsellisiä kauppiaita Etelä-Suomessa enää kovin monta ole. Lehtinen on ollut Saksalan Teboililla yrittäjänä nyt 10 vuotta. Sitä ennen hän piti kuuden vuoden ajan sivutoimisesti grillikioskia kotipaikkakunnallaan Tuuloksessa. – Olin nuorena kesätöissä parina vuotena huoltoasemalla ja haaveilin omasta huoltoasemasta. Silloin polttoainekauppa oli isokin bisnes, mitä se ei enää tänä päivänä ole. Haaveet ovat siltä osin karisseet: tarkkana pitää hintojen kanssa olla, että saa tämänkin 300 000-400 000 euron mittariremontin maksettua. Vaikka Saksalan Teboil tavallaan sijaitseekin Lahden keskusta-alueelle, niin sen verran sivuun se valtavirroista jää, että bisnes pyörii pitkälti vakioasiakkaiden varalla. – Vaikka Kouvolantiekin menee ihan kiven heiton päässä, niin sieltäkään ei pääse tänne suoraan poikkeamaan, vaan pitää ajaa sillan kautta. Mutta jos jo 2000-luvun alussa suunniteltua ohitustietä aletaan rakentaa ja tähän Vanhanradankadulle tulee moottoritieliittymä, olemme hyvällä pelipaikalla. Saksalan Teboilin vahva vetonaula on jatkossakin noutopöytä, josta saa lounasaikana itse tehtyä kotiruokaa. – Se on erittäin suosittu ja yksi palveluidemme perusrungoista. Pelkällä pullakahvilla olisi paha kilpailla, Lehtinen sanoo. missä yrittäjäystävällisyys? Itsensä lisäksi Lehtinen työllistää seitsemän henkilöä. uudISTuNuT TEBOIL pITää kIINNI pERINTEISTä – Aukioloajat ovat muokkautuneet sen mukaan, miten ihmiset liikkuvat. Sunnuntaisin tuo liike on sen verran verkkaista, että silloin huoltoasema on jo viiden vuoden ajan pitänyt ovet kiinni. Lehtisen huoltoaseman tiloja voi vuokrata myös yksityistilaisuuksiin lauantai-iltaisin klo 18 jälkeen ja sunnuntaisin vaikka koko päiväksi. Tilauksesta Saksalan Teboil toimittaa pöytään mm. täytekakut, voileipäkakut, joulumenun ja illanistujais-menun. Asiakaspaikkoja on jopa 60:lle. –Olemme toimittaneet jonkin verran sämpylöitä ja ruokaa noutopöydistä myös firmoihin, Lehtinen kertoo. Tuuloksen kodistaan päivittäin 110 kilometrin edestakaisen matkan Lahteen taittavalla Lehtisellä ei ole kovinkaan paljon hyvää sanottavaa Lahden kaupungin ja varsinkin sen ympäristöviranomaisten toiminnasta. – 300 000-400 000 euroa tämänkokoisen puulaakin remontissa on aika iso juttu. Olisin halunnut remontille jatko-aikaa 3-4 vuotta, mutta en saanut. Ympäristöihmiset pistivät tekemään remontin nyt, vaikka kahdesti vuodessa olemme toimittaneet heille puhtaat maaperänäytteet. Ymmärtäisin tiukkuuden, jos olisi ollut ongelmia. Kitkeryyttä aiheuttaa varsinkin se, että laki ei Lehtisen mielestä tunnu olevan kaikille sama. – Meillä mennään jo kolmatta remonttikierrosta, kun toisilla asemilla on vieläkin 1960-luvun juttuja. Maaperänäytteisiinkin paloi tuhansia euroja, mutta ei niistä ollut mitään hyötyä. Uudistus sinänsä oli hyvä ja teknisesti kaikki on nyt viimeisen päälle. Mutta aikataulullisesti tämä ei tunnu kovin yrittäjäystävälliseltä. Ympäristöihmisten olisi hyvä itse kokeilla yrittäjyyttä ja samalla ihmisten työllistämistä sekä verojen maksamista. YritYs Teboil, Saksala TEKSTI_Timo Kiiski KUVAT_Mika Salomaa SakSaLaN Teboil Lahden Upon sillan vieressä ja Lotilan teollisuusalueen tuntumassa luottaa mittarikentän modernisoinnista huolimatta edelleen vanhan ajan henkilökohtaiseen palveluun. – Tuskinpa millään muulla huoltoasemalla kuin meillä voi lauantaina paikkauttaa renkaan. Tietysti toivoisin, että tänne tultaisiin asioimaan muulloinkin kuin hädän hetkellä, yrittäjä Marko Lehtinen hymyilee.
22 KAAsuJAlKA 9/2016 VaSTaUSKUpOnKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 espoo postimerkki 10.vuosikerta. päijät-hämeen painos Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa ja Päijät-Hämeessä KUSTANTAJA Wheelmedia Oy OSOITE Olarinluoma 13, O2200 Espoo PääTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Arttu Kauranne AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Arttu Kauranne, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jorma Mikkola, Jari Sjöman ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanomala Oy, Vantaa JAKELUALUEET Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: (Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala) Varsinais-Suomen telineet: 79 kpl (Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki) Pääkaupunkiseudun telineet: 255 kpl (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Riihimäki, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Hyvinkää, Vihti) Pirkanmaan telineet: 74 kpl (Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Iittala, Hämeenlinna, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Janakkala) Keski-Suomen telineet 46 kpl: (Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Sysmä, Hartola, Petäjävesi) Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 9/16 paRaS SIVu kuukaudEN kySymyS RISTIkON SaNaT RISuja ja RuuSuja NImI OSOITE pOSTINumERO ja pOSTITOImIpaIkka puh. EN haLua, ETTä kOmmENTTEjaNI juLkaISTaaN LEhdESSä VaSTaa, RaTKO Ja VOITa KORReK-aUTOnhOITOSeTTI RISTIKKO KUKa VOITTI neSTe RaLLIn 2016? a) JaRI-maTTI LaTVaLa B) SeBaSTIen OGIeR C) KRIS meeKe d) TOmmI mÄKInen Kaikkien ristikon oikein ratkoneiden ja/tai kuukauden kysymykseen oikein vastanneiden kesken arvomme 2 Korrekin autonhoitosettiä (arvo 49€) sekä ari paulowin Kultainen Kotka -kirjaa.Vastausaikaa on 30.9. saakka. Vastauksien suuren määrän vuoksi joudumme huomioimaan vain yhden vastauksen taloutta kohti kESäkuuN kILpaILuuN tuli 1002 vastausta ja kaikkien oikein vastanneiden kesken arvoimme Korrekin autonhoitosetin ja 10 kpl Urmas Hurmalaisen Äijäpokkaria. kORREkIN auTONhOITOTuOTTEEN VOITTI: Kari Susila Littoisista. pOkkaRIT mENIVäT SEuRaaVILLE: Merja Aaltonen Porista, Jukka Ohra-Aho Petäjävedeltä, Markku Nyman Ypäjältä, Jarmo Virta Paimiosta, Ilkka Vähätalo Turusta, Seppo Puolakka Lahdesta, Ray Lindholm Orimattilasta, Ensio Lehisto Oulunsalosta, Veikko Värri Metsäkorvesta ja Henri Salonen Raisiosta. Vielä kesää jäljellä Kiitos palautteesta jo etukäteen ja onnea arvontaan! uudET Korrek PRO TFC Kestopinnoite ja Viimeistelyaine ovat hybridipolymeeriteknologiaan pohjautuvia ohutkalvopinnoitteita, joilla suojaat hyväkuntoisen maalipinnan käden käänteessä. Niillä voi käsitellä auton metallipintojen lisäksi myös kumi-, muovi-, alumiinija kromipinnat. Pinnoitteita ei tarvitse työstää mekaanisesti, eikä niiden kuivumista tarvitse odotella, vaan valmista tulee vartissa. (arvo n.49€)
KAAsuJAlKA 9/2016 23 OSTeTaan aUTOJa aUTOKIeRRÄTYS Palvelu sisältää: Arvion autostasi • Ilmoitukset valtakunnallisissa internetmedioissa, paikallislehdeissä Kuvaus ja ilmoitusten laadinta • Asiakirja-laadinnan Rekisteröinti ja ilmoitukset vakuutusyhtiölle • Autonpesu ja kiillotus myyntikuntoon Henkilökohtaisen palvelun Vaihtoautomaa Vaihtoautomaa T U U S U L A • J Ä R V E N P Ä Ä • J Y V Ä S K Y L Ä Palveluhinnasto Perustamismaksu 295,Välityspalkkio 10% velattomasta myyntihinnasta kaupanteonyhteydessä. Kysy lisää myynnistämme! MYYNTITIL I Haluatko myydä autosi, saada parhaan mahdollis en rahan, mutta ei huvittaisi hoitaa varsinaista myyntiä. VASTAUS ON MYYNTITIL I. MYYNTITIL I Muuta auto rahaksi! Muuta auto rahaksi! Haluatko myydä autosi, saada parhaan mahdollis en rahan, mutta ei huvittaisi hoitaa varsinaista myyntiä. VASTAUS ON MYYNTITIL I. MYYNTITIL I Muuta auto rahaksi! Pa lv el u si sä ltä ä: A rv io n au to st as i • Ilm oi tu ks et va lta ku nn al lis is sa in te rn et m ed io is sa , pa ik al lis le hd ei ss ä K uv au s ja ilm oi tu st en la ad in ta • A si ak irj ala ad in na n Re ki st er öi nt i ja ilm oi tu ks et va ku ut us yh tiö lle • A ut on pe su ja ki ill ot us m yy nt ik un to on H en ki lö ko ht ai se n pa lv el un Va ih to au to m aa Va ih to au to m aa T U U S U L A • J Ä R V E N P Ä Ä • J Y V Ä S K Y L Ä Pa lv el uh in na st o Pe ru st am is m ak su 29 5, Vä lit ys pa lk ki o 10 % ve la tto m as ta m yy nt ih in na st a ka up an te on yh te yd es sä . K ys y lis ää m yy nn is tä m m e! M YY N TI TI LI H al ua tk o m yy dä au to si , sa ad a pa rh aa n m ah do lli se n ra ha n, m ut ta ei hu vi tt ai si ho ita a va rs in ai st a m yy nt iä . VA ST A U S O N M YY N TI TI LI . M YY N TI TI LI M uu ta au to ra ha ks i! M uu ta au to ra ha ks i! H al ua tk o m yy dä au to si , sa ad a pa rh aa n m ah do lli se n ra ha n, m ut ta ei hu vi tt ai si ho ita a va rs in ai st a m yy nt iä . VA ST A U S O N M YY N TI TI LI . M YY N TI TI LI M uu ta au to ra ha ks i! S O IT A H E T I 4 1 9 4 9 8 4 Wheelmedia Oy Tunnus 5019553 00003 VaSTaUSLÄheTYS Postimaksu on jo maksettu TILaa kaaSujaLka! VuOSITILauS 11 NROa VaIN 19.95€ (SIS aLV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 19,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa samaan hintaan. mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen päijät-hämeen painos nimi Osoite postinro ja toimipaikka puh TäSSäkIN VOISI OLLa SINuN maINOS ! SOITa hETI ja kySy TaRjOuS! mika Salomaa, mika.salomaa@kaasujalka.fi, 0400 777797 OTa YhTeYTTÄ pUh: 0400 777797 emaIL: mika.salomaa@wheelmedia.fi Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas hurmalainen OInaS 21.3 – 19.4. Pelkäät mahdollisesti lähestyvää katsastusta kuin ruttoa. Miksi? Turha arvuutella jarrulevyjen kuntoa. Vuoden sisällä se tulee eteen joka tapauksessa, siis miksi et vaihda niitä jo nyt? hÄRKÄ 20.4 – 20. 5. Olet poikkeuksellisessa vedossa. Jos olet vaihtamassa autoa, pidä pääsi, äläkä anna heti periksi: kyllä se 500 euroa siihen 5000 euron päälle hyvityksenä vanhasta autostasi lopulta irtoaa. Nyt on vaihtajan markkinat! KaKSOSeT 21.5 – 21.6. Usko itseesi. Nyt sinulla on mahdollisuus tehdä ratkaisuja, jotka miellyttävät sinua itseäsi eikä muita. Älä piittaa muiden mielipiteistä, vaan osta se eteesi tuleva vähän ajettu Nissan Maxima V6. RapU 22.6 – 22. 7. Syksyn ensimmäiset räkäkelit ovat edessä ja talvi tulee aina syksyn jälkeen. Ota nyt autoosi se kunnon kestopinnoitus, säästät sillä loppupelissä rahaa ja vaivaa. LeIJOna 23.7 – 22.8. Syksyisellä kalareissulla alkaa väittely Skodan ja Seatin paremmuudesta. Ajatpa itse kummalla tahansa, niin malta mielesi: kalakaveri heittää läppää ihan provosoidakseen. neITSYT 23.8 – 22.9. Aika on nyt suotuisa luopua merkkiuskollisuudesta ja hakea vaihtelua. Eteesi tulee yllättäen vaihtoehto, jota et ole ennen edes ajatellut. Malta kuitenkin mielesi ja nuku ensin yön yli. VaaKa 23.9 – 22.10. Jostain kumman syystä haluaisit nyt olla ikuisesti nuori. Jokainen tekee niin kuin tekee, mutta varaudu siihen, että raavas mies naisellisen bulevardisportin ratissa kohtaa aina vinoilua. SKORpIOnI 23.10 – 21.11. Nyt kangastelee mielessäsi vanha ja paljon ajettu, oikea luksusauto. Oletkos kuullut sanonnan, että kyllä sellaisen joka jätkä uutena ostaa, mutta vain tosirikkaalla on varaa sen ylläpitämiseen. JOUSImIeS 22.11. – 21.12. Sinun on nyt hirveän vaikea kestää sitä, että nuoret räkänokat työpaikalla ostavat isoilla ja pitkillä osamaksuerillä hienoja autoja, jollaista itse et tohtisi ostaa, vaikka siihen olisi varaakin. Suhtaudu lempeydellä ja isällisyydellä, vaikka saatkin letkautuksia omasta ”järkiautostasi”. KaURIS 22.12 – 19.1. Katseesi etsii nyt Nettiautosta ja Autotalli.comista vähän iäkkäämpää, noin 2000-luvun lopun V6-moottorista eurooppalaista autoa. Voit tehdä todellisen löydön eikä aina kannata pelätä pahinta. VeSImIeS 20.1.-18.2. Töihin palattua on kova kiire ja hoitelet bisneksiä puhumalla liikenteessä kännykkään ilman hands freetä. Turha poliisia mollata pikkumaisuudesta, jos tule pysäytetyksi, kyllä siihen on ihan syynsäkin. KaLaT 19.2.-20.3. Nyt on taloustilanne vähän tiukka, mutta voithan hankkia iäkkääseen autoosi myös halvan peruutuskameran, kun sellaisen olet tarpeelliseksi todennut. Älä välitä nousukkaan tuttavasi irvailusta, kysymyshän on turvallisuudesta eikä statuksesta. auTOmIEhEN hOROSkOOppI SYYSKUULLe 2016!
Vetokoukkuun kiinnitettävä polkupyörän kuljetusteline •Kokoontaitettava •Kotimainen LADATTAVA •Metallirunko •Letkun pituus 15m •Letku 9,5mm (3/8”) •Sisältää pikaliittimen 1/4” •Seinäkiinnitys •Led Energie LED-Plafondi •1200lm •3000k •Kuvun halkaisija Ø290mm 19 90 20W 30W 24 90 29 90 LIIKETUNNI SITN VARAA KÄRRY NETISTÄ! (Ostaessasi lisäturvan varauksen yhteydessä, vahinkotapauksessa vuokrattavan peräkärryn omavastuu on 0€) MUISTA MYÖS LISÄTURVA 5 00 /vrk Umpikumipyörällä 49 90 Jatkonokalla 69 00 PYÖRÄN KULJETUSTELINE KAARITALLI 200G/M² ERIKOISLIIMA KUMILLE LED-TYÖKONEVALO 15W KAARITALLI 500G/M² KÖYSITIKKAAT 5M •Liimalla korjaat mm. kuluneet kengät, suojapeitteet, markiisit, kumiveneet, teltat, venepressut ja sadeasut. LED-työko nevalot laajasta valkoimas ta! •Erittäin kätevä pressutalli väliaikaissuojaukseen •PE-PEITE 200g/m2 •Mitat: 6x3x2,7m BURREL RIISTAKAMERA BURREL RIISTAKAMERA HALLITUNKKI 2250KG TOMBER HYLSYSARJA VARAOSALAATIKKO VARASTOHYLLY VARASTOHYLLY MUUTTOLAATIKKO 5KPL EPÄKESKOHIOMAKONE SIIRTOALUSTA MUTTERINVÄÄNNIN MUTTERINVÄÄNNIN MP3 AUTORADIO GM MOOTTORIÖLJY PAINEILMALETKUKELA LED-VALONHEITTIMET LED-VALONHEITIN 6,5W LED-VALONHEITTIMET LED-VALONHEITIN 200W LED-PLAFONDI 15W RESPO PERÄKÄRRYT KUOMULLA VUOKRAA PERÄKÄRRY LED-TAKAVALOSARJA 12V AUTON AKUT NOKKAKÄRRYT DIGITAALI AGGREGAATTI 2000W BURREL S12 HD +SMS lähettävä riistakamera •24h etäohjaus kuvapyynnöllä •MMS/GPRS kuvien lähetystoiminto •Matalaprofiilinen Hallitunkki •80-365mm nostoalue •Nostokyky 2250 kg •Jokaisen korjaamon perussetti peltisalkussa •65-osainen 79 90 Minden autoradio ks305 mp3 •Herkkä FM Radio •USB ja SD etupanelissa •Askelman paksuus: 3,5cm, leveys: 40cm ja väli: 40cm BURREL S10 H •FullHD (1080p) -videokuvaus •2.0” LCD-värinäyttö •Tehokkaat infrapunaledit •Tehokas liiketunnistin jopa 15-20m asti •Finman varaosalaatikko •Koko: 350x125x80mm Peltinen varastohylly autotalliin tai vaikka mökille •Koko: 150x75x30 cm •Kantavuus:50 kg/hylly •Kestävä metallinen varastohylly puisilla hyllylevyillä • Kestää jopa 400kg kuorman •Koko: 1800 x 900 x 425mm Pahvinen muutto-/varastolaatikko kantoaukoilla •Mitat: 580 x 380 x 380 mm. •Max. kuorma: 50 kg. •Sähkökäyttöinen 1010W mutteriväännin 1/2" karalla •Erinomainen pulttipyssy avuksi renkaanvaihtoon •Moottoriöljy GM Longlife 5W30 •Synteettinen moottoriöljy erityisesti GM:n autoihin 19 90 10W 20W •Energiaa säästävä hyvin valaiseva ladattava 6,5W valonheitin •Valoteho 390lm •Käyttöaika noin 25 000 tuntia. 19 90 (1,59€/kg) (1,73€/kg) •Erikoisvahvalla rungolla ja pressulla varustettu autotalli •PVC-PEITE 500g/m2 •Mitat: 6x3x2,7m •Poltin: 5 x 3W LED-lamppua •Värilämpötila: 6000-6500 K •Valoteho: 1100 Lm •Paloaika: 30 000 h •Vahva moottoripyörän siirtoalusta tekee moottoripyörän liikuttamisen ja varastoinnin helpommaksi kuin koskaan! 99 00 69 00 •Paineilmamutterinväännnin 1/2 komposiitti •2-iskuinen 299 00 •Premium-sarjan LED-valonheitin 200W •Valoteho 25400lm •Värilämpötila 5000K •Valaisukulma 120º •320x381x202mm Esim. 3,25 x 1,25m Katso kaikki mallit www.puuilo.fi! 1790 00 Auton akut meiltä laajasta valikoimasta! 169 00 79 00 49 90 60Ah 80Ah 180Ah 499 00 •Salkkumallin aggregaatti 2000W •Kevyt ja helppo liikutella Ehkä hieman erilainen kauppa... Tarjoukset voimassa 28.9.2016 saakka 7 90 299 00 (650,91€/l) 17 90 39 90 1 99 10 00 29 90 49 90 279 00 450 00 34 90 7 90 159 00 49 90 19 90 69 00 5 KPL 79 90 12 90 39 90 •Peräkärryn LED-valosarja magneettikiinnityksellä •Kaapelin pituus pistokkeeseen 7,5 m •Valojen välinen kaapeli 2,5 m •Valmis kytkentä 59 00 •6" paineilma epäkeskohiomakone 150mm •Ilmankulutus 280 l/min •Nopeus 10.000rpm 20 00 /vrk Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä Myös netistä NESTEKAA SUN VAIHTO Meiltä teräsja komposii ttipulloje n vaihdot edullisest i! Tutustu lisää tuotteisiim me www.puu ilo.fi