LASIVAKUUTUS.FI LASIVAKUUTUS.FI VARAA TUULILASIN VAIHTO! www.lasivakuutus.fi/Lahti VARAA TUULILASIN VAIHTO! www.lasivakuutus.fi/Lahti VELOITUKSETTA! VELOITUKSETTA! AUTOSI NOUTO AUTOSI NOUTO AUTOSI PALAUTUS AUTOSI PALAUTUS SIJAISAUTON KÄYTTÖ SIJAISAUTON KÄYTTÖ Päijät-Hämeen painos Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 9/2024 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Vanhanradankatu 4 • Puh. 010 7788 120 Avoinna arkisin 5.30-18, la 8-14 • Driver’s premium • Lounasaika klo 10-14 • AD-autohuolto SAKSALA SAKSALA 10€ 10€ Tarjous voimassa 26.9.2024 saakka. Norm. 18.00€ KESÄPESU KESÄPESU 0400 95 88 40 0400 95 88 40 PERÄKÄRRYT TRAILERIT VARASTON TYHJENNYS! Värit: musta, valkoinen ja punainen Sis. alv 24% Keeway Keeway Monkey 50 efi Monkey 50 efi westmac.fi westmac.fi HEINOLA Mustanportinkatu 19 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 0400 474 407 UUSI OSOITE UUSI OSOITE 1590€ 1590€ NYT NYT VAIN VAIN KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ BMW 330E XDRIVE PEUGEOT e-3008 Koeajossa mm. Koeajossa SE PALVELEVA, PAIKALLINEN VARAOSALIIKE SE PALVELEVA, PAIKALLINEN VARAOSALIIKE BOSCH-SULAT BOSCH-SULAT -20% -20% + + ASENNUS KAUPANPÄÄLLE! ASENNUS KAUPANPÄÄLLE! AD-BLUE 10L AD-BLUE 10L LIUOS DIESELLIUOS DIESELAJONEUVOIHIN AJONEUVOIHIN HALLITUNKKI 2t HALLITUNKKI 2t CAR LUX CAR LUX MATALA ! MATALA ! KOMPAKTI ! KOMPAKTI ! 53,53,279,279,(Svh. 322,-) Korkeus min 76 mm Korkeus min 76 mm Korkeus max: 503 mm Korkeus max: 503 mm Pituus: 795 mm Pituus: 795 mm Paino: 37 kg Paino: 37 kg HALLITUNKKI 3t HALLITUNKKI 3t Y420333 Y420333 Korkeus min 135 mm Korkeus min 135 mm Korkeus max: 340 mm Korkeus max: 340 mm Paino: 9,4 kg Paino: 9,4 kg 15,90 15,90 Svh. 24,50 4,50 4,50 JARRUSATULAJARRUSATULAMAALIT 400ml MAALIT 400ml 9,50 9,50 Svh. 13,20 MOTIP POWER MOTIP POWER 750ml 750ml Jarrujen Jarrujen PuhdistusPuhdistusaine aine XL-TOOLS TYÖKALUVAUNU XL-TOOLS TYÖKALUVAUNU 228-osainen 228-osainen 459,459,Svh. 599,6-vetolaatikkoa joissa keskuslukitus, kuulalaakeroidut 6-vetolaatikkoa joissa keskuslukitus, kuulalaakeroidut kiskot ja salpalukitus, joka estää laatikoiden tahattoman kiskot ja salpalukitus, joka estää laatikoiden tahattoman aukeamisen. aukeamisen. Vaunun kyljessä reikälevyseinä ja kannessa lokerot Vaunun kyljessä reikälevyseinä ja kannessa lokerot pientarvikkeiden säilyttämistä varten. Sarjassa mukana pientarvikkeiden säilyttämistä varten. Sarjassa mukana kaikki yleisimmät työkalut mm. 1/4", 3/8” ja 1/2" hylsysarjat, kaikki yleisimmät työkalut mm. 1/4", 3/8” ja 1/2" hylsysarjat, räikkälenkit, kuusiokoloavaimet, bitsit, tavalliset ja VDE räikkälenkit, kuusiokoloavaimet, bitsit, tavalliset ja VDE ruuvitaltat sekä kattava pihtivalikoima ruuvitaltat sekä kattava pihtivalikoima WD-40 MONITOIMIÖLJY 450ml WD-40 MONITOIMIÖLJY 450ml Tuote suojaa metallia ruosteelta ja Tuote suojaa metallia ruosteelta ja korroosiolta, tunkeutuu kiinnijuuttuneisiin korroosiolta, tunkeutuu kiinnijuuttuneisiin osiin irrottaen jumiutumat, poistaa osiin irrottaen jumiutumat, poistaa kosteutta ja voitelee melkeinpä mitä kosteutta ja voitelee melkeinpä mitä tahansa. tahansa. 9,90 9,90 OPTIBEAM SUPER CAPTAIN DUAL 600 OPTIBEAM SUPER CAPTAIN DUAL 600 Lisävalopaneeli Lisävalopaneeli 288,288,(Svh. 329,-) Tehokas ja tyylikäs. Loistava voima, Tehokas ja tyylikäs. Loistava voima, erinomainen yhdistelmäkuvio. erinomainen yhdistelmäkuvio.
2 KAASUJALKA 9/2024 Lukija kovasti ihmettelee, että mitä tarkoittaa auton tyhjäkäyttö? Eikö autoa saa pitää tyhjänä hallissa eli jonkun pitää siis istua siellä koko ajan? Kuvan nappasi Tuomo Räsänen Vantaalta KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Intohimoinen ja itsenäinen Oinas ei koskaan tee mitään vain siksi, että kaikki muut tekevät niin. Siksi päätät, että seuraavakin autosi on diesel, eikä sähköauto. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Härkä on halukas näkemään muitakin näkökulmia kuin omansa. Hän ei kuitenkaan käännä mielipidettä vain tehdäkseen jonkun toisen tyytyväiseksi. Joudut väittelyyn tuttavan kanssa autoista ja pidät pääsi: bensamoottorin aika ei ole ohi. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Kaksosena näet aina lasin puoliksi täynnä, etkä puoliksi tyhjänä. Vanhan autosi huollon kalleus voi yllättää, mutta optimisena ihmisenä uskot, että se olisi voinut olla vieläkin kalliimpi. RAPU 22.6 – 22.7. Ravun suurin vahvuus on intuitio. Rapu tietää, mihin suuntaan tuuli puhaltaa. Jos olet seurannut uutisia sähköautojen maailmasta, päätät ehkä sittenkin vielä odottaa... LEIJONA 23.7 – 23.8. Töihin paluu on vienyt voimiasi ja jakson loppupuolella on riski, että lähdet liian väsyneenä ajamaan autolla pitkää matkaa.. Tarkkaile vointiasi! NEITSYT 24.8 – 22.9. Syksyn edetessä myös valo vähenee ja jakson loppupuolella ehkä huomaat eräänä iltana, että huono sää pienentää kantamaa merkittävästi. Jospa hankkisit lisävalot? Kaasujalan tästä numerosta löydät hyvät vinkit niiden hankkimiseen. VAAKA 23.9 – 22.10. Jakson puolivälissä sinua ärsyttävät monet asiat, myös toisten hidastelu liikenteessä. Kiukkua voi myös hallita. Keskity ärsyyntymistä aiheuttaneen asian sijasta syvään hengittämiseen. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Kiire on kova ja jakson loppupuolella on riski, että suhtaudut vähätellen 30 km/h nopeusrajoitukseen alueilla, joilla kaikenikäiset kulkevat paljon jalan ja pyörällä. Muista, että siinä kohtaa, kun 30 km/h ajava on pysähtynyt, 40 km/h ajavalla jarrutus on vasta alkanut ja nopeuttakin on jäljellä reilusti yli 30 km/h. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Jos sähkötai hybridiautosi hyytyy tämän jakson aikana, on riski, että saat omatoimisuudellasi akun rikki. Jos autossasi on vain yksi akku, sitä ei pidä koettaa ladata kaapeleilla. KAURIS 23.12 – 20.1. Vaikka vakionopeudensäätimen kyky reagoida edellä ajavan nopeudenmuutoksiin on pääsääntöisesti ihmistä nopeampi, on erityisesti liukkaalla kelillä peräänajon riski olemassa. Tämä sinun kannattaa muistaa jakson loppupuolella. VESIMIES 21.1.-18.2. Petyt ankarasti, jos autosi hylätään katsastuksessa. Muistä, että se voi myös auttaa tunnistamaan mahdollisia ongelmia autossasi: katsastusmiehet eivät anna hylsyjä ilkeyttään. Kuluneet jarrupalat ovat myös turvallisuusriski. KALAT 19.2.-20.3. Tuudittaudut uskomaan, että oma hyväkuntoinen autosi ei jätä tien päälle: onhan autosi melko uusi. anhemmissa autoissa ongelmia aiheuttavat usein mekaaniset viat, kun taas uudemmissa autoissa sähkölaiteviat. Omituinen ääni voi antaa merkkejä piilevästä viasta jo ennen kuin se aiheuttaa matkan keskeytymisen. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI ELO-SYYSKUULLE 2024 Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Leading supplier from Denmark Seuraava Kaasujalka ilmestyy 26.9.2024 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Pelti kolisee ja vähintään naarmuuntuu, kun autot kasvavat, mutta parkkiruudut eivät. Vanhan jäärän on pakko kysyä, pitääkö sen auton sitten olla niin järjettömän iso. K oeajoin tänä kesänä parikin pikkuautoa, Toyota Yarisin ja Mazda 2:n hybridit. Käytännössä ne ovat logoja ja muutamia pieniä muotoilun yksityiskohtia lukuun ottamatta sama auto. Ihastuin niiden ketteryyteen ja helppoon pysäköitävyyteen, kun autot ovat 1745 mm leveitä ja alle 4 metriä pitkiä. Vielä 1990-luvulla pikkuautot olivat äänekkäitä peltipurkkeja, joissa tieto matkustajien välillä kulki huutamalla, kun ajettiin moottoritienopeuksissa. Hyppääminen jo ihan tavallisesta perus-Mondeosta Volkswagen Polon tai Toyota Yariksen puikkoihin oli karvas kokemus. Nyt on toisin. Jos ei ole yli 40 000 kilometriä työkseen ajava myyntiedustaja, niin parinsadan kilometrin ajo pääkaupunkiseudulta Tampereelle tämän päivän pikkuautolla ei ole mikään kärsimys. Melutaso on siedettävä ja autoissa on vakioina automaattivaihteet. Eri asia, jos kuskilla pituutta yli 190 cm, jolloin tietysti rajallisten säätöjen ”kirpussa” ajo saattaa käydä niin jalkoihin kuin selän päälle. Tällainen 176 cm tumppi saa vedettyä Yariksessakin penkin riittävän taakse. Oma neljännen sukupolven C-Mersunikaan ei ole liian suuri. Se on vain 2,5 cm uutta Yarista leveämpi, pituutta toki on reilusti yli puoli metriä enemmän. Paljon kuulee nurinaa, että parkkiruudut ovat nykyautoille selvästi ”pienempiä” kuin aiempien vuosikymmenten automalleille. Ruudut eivät todellisuudessa ole pienentyneet, vaan henkilöautot suurentuneet. Keskimääräinen nykyauto täyttää parkkiruudusta 40 prosenttia enemmän kuin vaikkapa 1990-luvun auto. ”30 viime vuoden aikana henkilöautojen korin keskimääräinen pintaala on kasvanut yli neliömetrillä. Korin leveys on kasvanut keskimäärin noin 20 senttiä. 1990-luvun alussa henkilöautojen korin keskimääräinen pituus oli noin 4,3 metriä ja leveys noin 1,7 metriä. Nykyautojen vastaavat keskiarvot ovat noin 4,55 metriä ja noin 1,9 metriä. Lisäksi sivupeilit lisäävät leveyttä yhteensä noin 40 senttiä, EasyParkin pysäköintiasiantuntija Hanna Korpela kertoo Kuljettaja.fi -sivustolla. Suomessa liikenteeseen rekisteröitävistä henkilöautoista tällä hetkellä yli 40 % on katumaastureita, joiden korin leveys tapaa olla 2 metriä. Nämä isot crossover-katumaasturit ovat hienoja pelejä, mutta niiden PITÄÄKÖ AUTON OLLA NIIN ISO? jälkeen pysäköiminen parkkiruutuun vanhalla vanhalla C-Mersulla tuntuu helpottavalta. Varsinkin, kun en ole oppinut vuosien jälkeenkään täysin varauksettomasti luottamaan pelkästään katumaastureiden kameranäkymiin. Edelleen peruuttaessani kurkotan niska vääränä takapenkin yli. Esimerkiksi BMW X5 on 2015 mm, eli yli 2 metriä leveä leveä. Ei ihme, jos parkkiruutuun ajaessa kolisevat ja naarmuntuvat niin omat kuin naapuriruudunkin auton ovet. Jos ei tarvitse edes kuljettaa isoa kakaralaumaa ja suurta määrää tavaraa, niin miksi hitossa auton pitää tänä päivänä olla niin iso? 2000-luvun alkupuolen Volvo V70 -farmari oli 1804 mm leveä ja 4710 mm pitkä. Tavaratila oli takapenkit pystyssä 550 litaa ja kaadettuina 1641 litraa. Auton omapaino oli 1490 kg ja sallittu enimmäispaino kuorman kera 2150 kg. Kukaan silloinen Volvo V70 -farmarin omistaja ei valittanut, että auto oli liian pieni. Nyt esimerkiksi iso Tesla Model X -sähkömaasturi on 1999 mm leveä ja BMW X5 -bensamaasturi 2015 mm leveä. En suoraan sanottuna ymmärrä tätä tarvetta ajaa järjettömän isolla maasturilla. Iso kakaralaumakaan ei selitä ison auton tarvetta, kun Suomessa syntyy lapsiakin vähiten lähes 200 vuoteen. Lapsia suomalaisessa perheessä on keskimäärin 1,84. Perhe, jossa on vähintään neljä lasta, on harvinainen (5 %) lapsiperhetyyppi. Kun vuonna 1990 yleisin perhetyyppi oli aviopari ja lapsia, oli vuonna 2020 yleisin perhetyyppi aviopari ilman lapsia. Se, etten ymmärrä, ei tarkoita paheksumista tai tuomitsemista.
KAASUJALKA 9/2024 3 BARUM-RENKAAT DOTZ FUJI -VANTEET Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. | www.rengascenter.? 235/35-19 1495€ tai alk. 43 € / kk 245/35-20 1895€ tai alk. 54 € / kk 225/45-18 tai alk. 38 € / kk 1295€ Renkaat: Barum Bravuris 5 HM , vanteet: Dotz Fuji (Grey, Dark tai Gold) RENKAAT & VANTEET PAKETTIHINTAAN! DOTZ FUJI -VANTEET Dotz Fuji GOLD Kantolan Rengas Oy Juvantie 77 50170 MIKKELI 015 172 162 015 172 562 kantolanrengas.? Kantolan Rengas Oy Teollisuuskatu 12 49400 HAMINA 05 344 8103 kantolanrengas.? Kantolan Rengas Oy Asentajankatu 4 45130 KOUVOLA 05 312 2181 kantolanrengas.? Kantolan Rengas Oy Radantaus 2 45910 VOIKKAA 05 388 2016 kantolanrengas.?
4 KAASUJALKA 9/2024 VINKKI Mukavaa autoilua VARAUDU SYKSYN PIMEYTEEN LISÄVALOILLA Kesä on kääntymässä pian syksyyn ja illat pimenevät nopeasti. Riittävä valaistus on erittäin oleellinen osa liikenneturvallisuutta, joten talvikauteen kannattaa varautua ajoissa ja pohtia, hyötyisikö oma auto lisävaloista. S uomessa etäisyydet ovat pitkiä ja vain pieni osa tieosuuksista on valaistuja, mikä selittää autojen erilaisten lisävalojen suurta suosiota. Moni onnettomuus olisikin ollut vältettävissä, jos kuljettaja olisi nähnyt tiellä olevan esteen hieman aikaisemmin ja ehtinyt reagoimaan. – Turvallisuusnäkökulman lisäksi lisävalojen yleistymiseen on vaikuttanut tuotteiden laskenut hintataso sekä helpotukset valoja koskevaan lainsäädäntöön, kertoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka autotarvikkeiden ja maahantuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. Näin valitset oikein Auton omat kaukovalot valaisevat keskimäärin noin 200 metrin päähän, ja huono sää pienentää kantamaa merkittävästi. –Lisäkaukovalo tarjoaa valoa sinne, minne ajoneuvon omat valot eivät riitä – eli kauas eteen, tienpientareille tai sekä että. Laadukkaalla lisävalolla näkyvyyttä saa helposti kasvatettua 400–500 metriin, Vainikka painottaa.l Tärkein lisävalon valintaan vaikuttava tekijä on, tarvitaanko lisätehoa ensisijaisesti pitkälle eteen vai leveälle tien sivuille. Nykyään suurin osa valitsee TEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Kaha yhdistelmäkuvioisen lisävalon, jossa kauas kantava spottivalo ja leveälle valaiseva hajavalo yhdistyvät. Myös yhdistelmäkuvioita on erilaisia, joten lisävaloa valittaessa kannattaa kiinnittää huomiota kunkin tuotteen kantamaan ja valokuvioon. Jos lisävaloja asennetaan kolme kappaletta, voidaan valokuvioita myös yhdistellä esimerkiksi siten, että kaksi valoista on yhdistelmäkuviollisia ja yksi pitkälle valaiseva spottivalo. –Toinen oleellinen lisävalojen valintaan vaikuttava seikka on auton omien valojen yhteenlaskettu referenssiluku. Tämä tieto löytyy joko ajovaloumpion lasista tai tarrasta ajovaloumpion rungossa. Koska valojen referenssiluku saa yhteenlaskettuna olla enintään 100, kannattaa aloittaa vähentämällä tästä auton omien valojen referenssilukujen summa. Eli jos auton ajovalon referenssiluku on 17,5, niin tämä kerrotaan kahdella (vasen ja oikea puoli) ja saadaan arvoksi 35. Näin ollen lisävalolle tai -valoille Erityisesti paneelimallisten, huomaamattomien LED-lisävalojen suosio on kasvanut valtavasti viime vuosina. on käytettävissä 65 referenssilukua. Tämä luku voidaan nykyään jakaa yhdelle, kahdelle tai kolmelle lisävalolle, Vainikka opastaa. Paneelimalliset suosituimpia Kuten sanottu, lisävaloja löytyy lukuisilla erilaisilla valokuvioilla. Lisäksi myös valojen ulkonäössä on varaa, mistä valita. Markkinoilla on niin pyöreitä, ovaaleja, suorakulmaisia kuin paneelimallisiakin valoja. Erityisesti paneelimallisten, huomaamattomien LED-lisävalojen suosio on kasvanut valtavasti viime vuosina. –Matalat ja sirot LED-valopaneelit eivät hypi silmille ja valaisevat tehokkaasti. Kaha maahantuo lisävalopaneeleita lukuisilta valmistajilta (esimerkiksi Osram ja Hella) ja niiden referenssiluvut vaihtelevat kymmenestä viiteenkymmeneen. Paneeleita on saatavilla myös kätevillä lisäominaisuuksilla, kuten integroiduilla Pitkien etäisyyksien Suomessa vain pieni osa tieosuuksista on valaistuja, mikä selittää autojen erilaisten lisävalojen suurta suosiota. Yhdistelmäkuvioisessa lisävalossa yhdistyvät kauas kantava spottivalo ja leveälle valaiseva hajavalo varoitusvaloilla tai lämmitettävällä linssillä. Lämmitettävä linssi on erityisen kätevä lumisella kelillä, sillä se estää jään muodostumisen valon eteen. Osassa paneeleista on kehyksetön linssi, joka vähentää lumen ja lian kertymistä valon pinnalle, Vainikka kertoo. Lisävalon asentaminen sujuu näppärältä auton omistajalta itse, mutta mikäli valojen kytkeminen arveluttaa, Vainikka neuvoo kääntymään ammattilaisen puoleen. Moni korjaamo myy lisävalopaketteja, joihin kuuluu myös asennustyö. +358 45 804 7300 www.taivaskulta.fi info@taivaskulta.fi Jalokivilaboratorio: Ajanvarauksella Koulukatu 2C A10, Heinola Liiketila: Ajanvarauksella Vapaudenkatu 2, Lahti OSTAMME KULTAA OSTAMME KULTAA KUOLINPESÄT + ARVOTAVARAT + HOPEAT Huom! Soita ja sovi aika! » Huollot » Korjaukset » Ilmastointilaitehuollot » Pakokaasumittaukset – OBD + Diesel-savu » Ohjauskulmien suuntaukset » Ajovalojen kiillotukset » Vikakoodin luku Bosch / Autocom LT-AUTOKORJAAMO KY Kärrytie 17, Orimattila, puh. (03) 777 4498, 044 700 4498 ltautokorjaamo@gmail.com | www.ltautokorjaamo.? MONIMERKKIKORJAAMO
KAASUJALKA 9/2024 5 REXPERT – Turvallisen ajamisen varmistaja 1. Kaistavahti (Lane Departure Warning) – Varoittaa, jos ajoneuvo on siirtymässä pois omalta kaistaltaan ilman vilkun käyttöä. 2. Adaptiivinen vakionopeudensäädin (Adaptive Cruise Control) – Säilyttää automaattisesti asetetun etäisyyden edessä olevaan ajoneuvoon. 3. Hätäjarrutusjärjestelmä (Automatic Emergency Braking) – Tunnistaa mahdolliset törmäysriskit ja jarruttaa tarvittaessa automaattisesti. 4. Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä (Blind Spot Monitoring) – Ilmoittaa, jos kuolleessa kulmassa on toinen ajoneuvo. 5. Pysäköintiavustimet (Parking Assistance) – Auttaa kuljettajaa pysäköimään tarkemmin antureiden ja kameroiden avulla. 6. Ajovaloautomatiikka – syttyvät automaattisesti valoisuuden mukaan ja myös suuntautuvat muun liikenteen mukaan. Ajamisen avustimet eli ADAS järjestelmät arkipäivää mutta ei arkipäiväistä. Kuljettajaa avustavat järjestelmät autotekniikan termein ADAS-järjestelmät kuuluvat nykyään jo uusien autojen pakollisiin varusteisiin. 1. Kalibrointi: Useimmat ADAS-järjestelmät, kuten kamerat ja tutkat, on kalibroitava erityisesti, jos ajoneuvon tuulilasi on vaihdettu, ajoneuvoon on kohdistunut iskuja, tai auton geometriaa on muutettu. Väärin kalibroitu järjestelmä voi aiheuttaa virheellisiä hälytyksiä tai toimintahäiriöitä. 2. Päivitykset: Kuten monissa nykyaikaisissa järjestelmissä, myös ADAS-järjestelmät saattavat vaatia ohjelmistopäivityksiä. Näitä päivityksiä voidaan asentaa joko huoltoliikkeessä tai etäyhteyden kautta, riippuen ajoneuvon ominaisuuksista. 3. Antureiden ja kameroiden puhtaus: ADAS-järjestelmien toiminta riippuu suuresti antureiden ja kameroiden puhtaudesta. Likaiset tai vaurioituneet sensorit voivat heikentää järjestelmän toimintaa merkittävästi. 4. Vianetsintä ja korjaus: ADAS-järjestelmien viat voivat johtua monista tekijöistä, kuten anturivioista, ohjelmistovirheistä tai fyysisistä vaurioista. Tällöin tarvitaan ammattitaitoista henkilöstöä, joka pystyy diagnosoimaan ongelman ja korjaamaan sen oikein. 5. Testaus: ADAS-järjestelmien toimivuus on testattava huolellisesti huollon jälkeen. Tämä voi sisältää ajoneuvon ajamista erityisissä olosuhteissa tai käyttämällä erikoistyökaluja, jotka simuloivat ajotilanteita. Pyöränripustuksen korjausten jälkeen pyöränsuuntaus ja ADAS-järjestelmät on kalibroitava. Jo 1:n asteen heitto aiheuttaa vaaran liikenteessä. Koska ADAS-järjestelmät ovat kriittisiä turvallisuuden kannalta, on tärkeää, että järjestelmien toiminta edellytykset ovat kunnossa. Virheellisesti suunnatut tutkat eivät pysty itse ilmoittamaan virheestä. Vastaantulevien autojen valojen vilkutus, jatkuvasti korjaava ohjausliikettä edellyttävä ajaminen ovat selkeitä merkkejä siitä, että järjestelmä ei ole kunnossa tai vaatisi kalibrointia. Aivan uusienkin autojen suuntauksissa on havaittu täysin virheellisesti suunnattuja antureita. Oikein toimivat järjestelmät lisäävät turvallisuutta ajossa virheellinen toiminta voi toimia aktiivisina vaaran aiheuttajina. ADAS-järjestelmien huolto Koska ADAS-järjestelmät ovat erittäin teknologisia ja riippuvaisia tarkasta kalibroinnista, niiden huolto vaatii erikoisosaamista ja tarkkuutta. Tässä on muutamia keskeisiä asioita ADAS-järjestelmien huollosta: ADAS-järjestelmät (Advanced Driver Assistance Systems) ovat edistyneitä kuljettajan apujärjestelmiä, jotka lisäävät ajoneuvojen turvallisuutta ja mukavuutta. Ne käyttävät erilaisia sensoreita, kameroita, tutkia ja muita teknologioita tunnistaakseen ympäristön ja auttaakseen kuljettajaa erilaisissa ajotilanteissa. Tyypillisiä ADAS-järjestelmiä ovat esimerkiksi:
6 KAASUJALKA 9/2024 Jos Toyota Corolla vielä tuo jollekin mieleen tuulipukumiehen, niin uusi C–HR– pistokehybridi sopii hyvin jonkin verran myös tyyliin panostavalle upslaakihousumiehelle. Plug in Hybrid nostaa uudistuneen C–HR:n ihan ”nextille levelille”. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski T uo ”netxtille levelille” on siis nuorisokieltä ja suomennettuna se tarkoittaa ”seuraavaa tasoa”. Ja totisesti ”nextille levelille” Toyotan vie Corollaa sporttisempi uudistunut C–HR. Tuo ”nextille levelille” on typerä ilmaus, kun asian voisi ilmaista ihan suomeksikin ”seuraavalle tasolle”. Esimerkiksi Tuulilasi-lehti yltyi uuden CH-R:n muotokieltä kehuessaan kuvailemaan edellisen sukupolven C–HR:ää rumaksi ankanpoikaseksi. No, itse en ole pitänyt edellistäkään Toyota V–HR -mallia rumana, mutta aasialaiselle autodesignille vain on tyypillistä, että uuden mallin tullessa markkinoille vanha malli vanhenee silmissä. Toistaiseksi kuitenkin näyttää siltä, että Toyotojen muotoilua ei voi enää haukkua tylsäksi. Nykyisen Corolla-mallin muoto! TEKNIIKKAA TOYOTA C-HR PLUG -IN HYBRID PREMIERE EDITION MOOTTORIT: bensamoottori R4, 1987 cm3 ja 152 hv + 2 sähkömoottoria 163 hv HYBRIDIJÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 223 hv VÄÄNTÖ: 190 Nm TOIMINTASÄDE SÄHKÖLLÄ: 66 km VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: portaaton CVTautomaatti SÄHKÖAKUN BRUTTOKAPASITEETTI: 13,8 kWh LATAUS: Type 2: 3,3 kW (1 x 16 A) WLTP-KULUTUS: 0,9 l/100 km (ilmoitettu) KOEAJOLLA KESKIKULUTUS: 4,1 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 19–20 g/km (autodata.net) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,3 s HUIPPUNOPEUS 180 KM/H MITAT: pituus 4360 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2640 mm TAVARATILA: 310 l KOEAJOAUTONHINTA VARUSTEINEEN: 52 050 €, (Toyota C–HR Plug-in maliiston hinnat alk. 44 990 €) PLUG-IN-HYBRID VIE C–HR:N ”NEXTILLE LEVELILLE” Toyota C-HR KOEAJOSSA + Persoonallinen ja trendikäs ulkonäkö + Hyvä ja vaivaton perusajettava + Taloudellinen Kuskilla huono näkyvyys taakse JÄLKIMAKU C-HR -pistokehybridi on hyvä kompromissi täyssähkösähköauton ja täyshybridin välillä. Ainakin kesäolosuhteissa lupaus 66 kilometrin sähköisestä toimintamatkasta toteutui taajama-ajossa ja auto latasi sähköä itseensä myös jarrutusenergiasta sen jälkeen, kun lataussähkö loppui. ? – + kieli ei juuri säväytä ja sitä voikin pitää edelleen tuulipukuväen autona. Ainakin Ylen juttu vuodelta 2020 väittää tyylittömän tuulipuvun olevan taas supertrendikäs. Jos Corolla vielä onkin vähän tylsän näköinen, niin samaan kokoluokkaan osuva C–HR Plug in Hybrid on ainakin upslaakihousuja käyttävälle ”virkapentille” suorastaan rohkea valinta. 66 km sähköistä ajoa 2,0-litraisesta C–HR –hybridistä on tehty kaksi versiota. Molempien teho on 145 kW (198 hv), mutta etuvedon lisäksi tarjolla on myös AWD-i-neliveto, jonka kulkua auttaa taka-akselille tuotu 30 kilowatin (41 hv) sähkömoottori. Koeajoautoksi sain etuvetoisen ja 2-litraisen pistokehybridin. Sähköja bensamoottorin 233 hevosvoiman yhteisteho liikauttaa auton nollasta sataseen 7,3 sekunnissa ja se nyt varmasti on riittävästi perusajossa. 13,8 kilowattitunnin akku antaa täyteen ladattuna 66 kilometriä sähköistä toimintamatkaa ja auto latautuu 7 kilowatin teholla. Ja kun lataussähkö loppuu, CH-R jatkaa matkaa täyshybridin tavoin. Nappiviidakkoon tottuminen kestää hetken, mutta sen jälkeen ne ovat ylivertaisia hipaisupainikkeisiin verrattuna. Huono näkyvyys takaviistoon Coupemainen kattolinja ja pienet takasivuikkunat näyttävät hyvältä, mutta miinuspuolena tämä tuo kuskille huonon näkyvyyden takaviistoon. Kuskin olosuhteissa ei ole valittamista, istuinkorkeutta on melkein kuin katumaasturissa. Takapenkilläkin vielä kaksi aikuista istuu ihan mukavasti, mutta kolmannella tulisi jo tukalampaa. Tavaratilaakin lataushybridissä on vähemmän kuin CHR:n täyshybridissä. C-HR:n alustassa mukavuus on onnistuneesti yhdistetty ajettavuuteen. Jousitus on jämäkkä, mutta ei liian kova. Ohjauskin on tunnokas ja tarkka. Ajoa C– HR:llä leimaa eritoten vaivattomuus. Moottorin äänet pysyvät loitolla hyvin silloinkin, kun sähköllä ajo loppuu ja bensamoottori hörähtää käyntiin. Itse en tuota vaihtoa ensin edes huomannut. Koeajoviikon jälkeen olin ällistynyt 4.1 litran kulutuksesta satasella, vaikka viikon aikana heitin moottoritietänopeuksia ajaen keikan myös Vantaalta Tampereelle. Laskelmieni mukaan ajotietokoneen näyttämä luku myös piti paikkansa. Toki latasin autoa yön yli aina kotipistokkeesta. Toyota on taas osoittanut, että hybridipioneeri on edelläkävijä myös pistokehybrideissä. Kolmannen sukupolven Peugeot 3008 on tehnyt 15 vuodessa huikean matkan pyöreästä tilaautosta tyylikkääksi SUV-Fastbackiksi. Uskaltaisin väittää, että uusi E-3008 on kokoja hintaluokkansa tyylikkäin täyssähköauto. Ja hyvä auto se on muutenkin. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski P eugeotin valmistaja ei tykkää siitä, että uutta C-segmentissä eli autojen keskimmäisessä luokassa kilpailevaa 3008–mallia kutsutaan crossoveriksi, eli citytai katumaasturiksi. Itsellänikin tuo crossover-ilmaisu alkaa jo työntyä korvista. Oi miten oli, mutta ihan ”helevatan” hyvän näköinen on koeajoon saamani E-3008 SUV-Fastback. Tällä valmistaja viittaa siihen, että kattolinja lähtee laskemaan vasta takamatkustajien päiden takaa, eikä siis syö takapenkkiläisten pääntilaa. Sähkö on nyt ”in” ja ensimmäinen uudistunut 3008 on täyssähköinen. Peugeoteja saa edelleen polttomoottorisina, mutta ne ovat vain sivutuotteita: Stellantis-konsernissa tuotannon ja suunnittelun pääpaino on nyt sähköautoissa. ! TEKNIIKKAA PEUGEOT E-3008 GT 73 KWH 210 AUTOMAATTI MOOTTORI: sähkömoottori TEHOT: 210 hv/155 kW VÄÄNTÖ 345 NM VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: automaatti AKUN NETTOKAPASITEETTI: 73 kWh LATAUS: Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 160 kW WLTP-KULUTUS: 17,0 kWh / 100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: g/km TOIMINTAMATKA: 524 km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.7 s HUIPPUNOPEUS: 170 km/h MITAT: pituus 4542 mm, leveys 1865 mm, korkeus 2740 mm, akseliväli 2 740 mm TAVARATILA: 520-1480 l KOKONAISHINTA: 53 490 € (E–3008 –malliston hinnat alk. 48 390 €) TILA-AUTOSTA TYYLIKKÄÄKSI SUV-FASTBACKIKSI Peugeot 3008 KOEAJOSSA + Tyylikäs ulkonäkö + Taloudellinen + Mukava perusajossa hyvillä teillä + Ketterä myös taajamaajossa Pitkälle ihmiselle rajallinen pääntila takana Istuimiin kaipaisi lisää reisitukea JÄLKIMAKU Vietävän hyvännäköinen ja muutenkin päteväntuntuinen sähköauto. Jos pelkkä tyyli ratkaisisi, niin E-3008 olisi ehdoton valintani. E-3008 -täyssähköauto vie jo vuodesta 2009 lähtien tuotannossa olleen 3008-mallin ihan uudelle tasolle eli ”nextille levelille”. ? – + Uuden sukupolven Peugeot i-Cockpit pitää sisällään vaikuttavan 21-tuumaisen, teräväpiirtoisen ja kaarevan panoraamanäytön, joka kelluu kojelaudan yläpuolella. Erityisen jännän tunnelman se luo illan hämärtyessä. i-Cockpit-ohjaamo sisältää jo polttomoottori-Pesosista tutun ja tavallista hiukan pienemmän ohjauspyörän ja sen yli katseltavan mittariston. Tuulilasinäytön ja ison keskinäytön yhdistävä kokonaisuus yltää kojetaulun vasemmasta reunasta aina auton keskikonsoliin saakka. Ainakin kesällä pihi Koeajoon saamallani 73 kWhakustolla varustetulla e-e3008:lla taittaa valmistajan mukaan yhdellä latauksessa jopa 524 km matkan. Ja voihan se kesäaikaan onnistuakin. Varsinkin jos ajaa paljon kaupunkiajoa ja pitää moottoritielläkin vauhdin satasessa. Itse en kuitenkaan koskaan pitkillä matkoilla uskalla päästää ”rangea” tippumaan alle 60–70 kilometrin, joten tarkalleen en sitä pysty sanomaan. Nyt kesähelteillä E-3008 kulutti energiaa sekalaisessa ajossa jopa vähemmän kuin valmistajan lupaamat 17 kWh/100 km. Itse pääsin ajotietokoneen mukaan lukemaan 15,7 kWh/100 km. Matkan varrella liikenneaseman suurtehoalatauksessa virtaa voi saada lisää 100 kilometrin matkalle jopa 10 minuutissa. Pikalatauksen (DC) huipputehoksi valmistaja ilmoittaa 160 kW ja tässä Peugeot kyllä jää jälkeen kilpailijoista. Riittävän hyvä tämäkin lukema on kuitenkin perusautoilijalle. Yllättävän ketterä Peugeot E-3008 kisaa hankalassa raossa. Se on kiistatta hyvänäköinen ja hyvä sähköauto 73 kWh -akkukoolla. Tulossa on nelivetoinen versio samalla akkukoolla sekä etuvetoinen malli suuremmalla 98 kW-akkukoolla. Jälkimmäiselle on lupailtu jopa 700 kilometrin toimintamatkaa yhdellä latauksella. Ainoita miinuksia on annettava GT-mallin istuimien heikosta reisituesta, tämä pätee niin etukuin takaistuimiinkin. Ajoasennosta muuten saa kyllä kelvollisen. Ja vaikka kattolinja lähteekin laskemaan vasta takamatkustajien päiden takaa, niin reilusti yli 180-senttiselle pääntilaa ei ole enää ruhtinaallisesti. Peugeot E-3008 pm napakka ajettava ja ainakin kesäisellä ja hyvällä asfaltilla erittäin äänetön ja mukava. Tietenkin suuret vanteet tuovat varsinkin karkeilla pinnoilla sisään jonkin verran rengasmelua. Alusta toimii kuitenkin erinomaisesti vauhdikkaammassakin menossa, eikä E-3008 kallistele kuten tekee moni suuri katumaasturi. Ohjaus on tarkka ja melko nopeakin. E-3008 on myös yllättävän ketterä pyöriteltävä ahtaissakin paikoissa.
KAASUJALKA 9/2024 7 Ford Mustang Mach-E Premium AWD:tä arvioidessa “arkisuudesta” puhuminen on tietysti sarkasmia. Kyllä 351-hevosvoimaisellakin Mach-E:llä HUS:n lääkäri hyvin ehtii perille, vaikka suurempi mielenkiinto kohdistuukin Mach-E:n 487-hevosvoimaiseen versioon. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski S arkasmia on tietysti myös tuo puhuminen HUS:n lääkäristä. Voihan olla, että HUS-yhtymä haki kohun saattamana tehokasta Mustang Mach-E:tä työsuhdeautoksi jonkun muunkin hallinnonalan työntekijälleen, vaikkapa jollekin hallintopuolen ”numeroniilolle”. Haussa oli viisiovinen Ford Mustang Mach-E 98 tai 91 kWh 487hv AWD GT, suositushinnaltaan noin 70 000 €. Kun asiasta heräsi julkinen kohu, Hus-yhtymä veti pois huomiota herättäneen ilmoituksen, Lähes kympin suoritus Vanha Mustang kuuluu päivänselvänä asiana ainakin USA:ssa jokaisen superjulkkiksen auto! TEKNIIKKAA FORD MUSTANG MACH-E PREMIUM AWD MOOTTORI: 2 sähkömoottoria LATAUSTYYPPI: CCS, Type 2 VETOTAPA: neliveto AKKUKAPASITEETTI: 91 kWh TEHO: 351 hv/258 kW VÄÄNTÖ: 580 Nm VETOTAPA: neliveto TOIMINTAMATKA: 550 km (ilmoitettu) SÄHKÖNKULUTUS: 17.8 kWh / 100 km (ilmoitettu) LATAUSAIKA: julkisessa 150 kW:n DC-latauspisteessä 10–80 % parhaimmillaan 33 minuuttia HUIPPUNOPEUS: 180 km/h KIIHTYVYYS: 0–100 km/h: 5,10 s MITAT: pituus 4713 mm, leveys 1881 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2984 mm TAVARATILA: 402 1420 l KOEAJOAUTON KOKONAISHINTA: (ilman toimituskuluja): 62 840 €, Ford Mustang Mach-E -malliston hinnat alk. SÄHKÖ-MUSTANGIN “ARKISEMPI” PAINOS Ford Mustang KOEAJOSSA + Äänetön + Tyylikäs ulkonäkö + Taloudellinen Hiukan pintakova Digitaaliset ratkaisut vaativat pientä opettelua JÄLKIMAKU Kova vastus 60 000 euron sähköautojen markkinassa. Lisäarvona Mustangin legendaarinen maine. Olisiko tässä tulevaisuuden sähköautoklassikko, kuten nyt on V8-Mustang? ? – + kokoelmiin. Suomessa tunnetuin Mustang-julkkis oli jo 1960-luvulla viihdemoguli ja Turhapuroelokuvien isä Pertti ”Spede” Jossain vaiheessa Mustang on kuulunut myös Teemu Selänteen autokokoelmaan. Siksi tällaisen ensikertalaisen olo sähkö–Mustangin puikoissa oli varsin ristiriitainen. Nostalgia-Mustang on sporttinen coupe, jossa on pitkä konepelti ja lyhyt perä. Sähkö-Mustang on muodikkaasti katumaasturi. ”Vanhan liiton” automiehen fiilikset sanelee pitkälti myös auton sisustus ja etenkin kojelauta. Kun ilmastoinnin kolmen pyöreän suuttimen paikalla kojelaudassa on julmetun suuri monitoiminäyttö, tunnelmasta putoaa helposti puolet pois. Runsas varustelu Kahdeksaan suuntaan sähkösäätyvien etuistuimien sivuttaistuki on hyvä ja takapenkkiläisille jää runsaasti polvitilaa, vaikka kuski säätäisi penkkinsä takimmaiseen asentoon. Digimittaristo ohjauspyörän takana on todelle selkeä. Mach-E on 351-hevosvoimaisenakin riittävän nopea, tehokas, hyvännäköinen perheauto, jota on upea ajaa. Useimmat E-Mach-versiot kulkevat täydellä latauksella yli 400 kilometriä, testiautoksi saamani nelivetoisen 91 kWh 351 hv:n toimintasäteeksi ilmoitetaan 550 km. 487-hevosvoimainen GT kiihtyy nollasta sataseen 3,7 sekunnissa, mutta uskoakseni riittävän ripeästi HUS:n lääkäri ehtisi perille myös koeajoon saamallani 351-hevosvoimaisella Premiumilla, joka kiihtyy nollasta sataseen 5.1 sekunnissa. Koska itse en ole urheiluautomiehiä, arvostan eritoten EMachin tasaista ajettavuutta ja äänettömyyttä. Tosin varsinkin huonommilla tienpinnoilla alusta tuntui hiukan liian pintakovalta. Ohjauskin kaipaisi hivenen lisää tunnokkuutta. Tasaista satasta moottoriteitä körötellessäni pääsin runsaan kaupunkiajon kera itse jopa kulutukseen 17 kWh/100 km. Se on näinkin isolle ja tehokkaalle autolle mielestäni hyvä lukema. Vaikka varusteineen 62 000 € maksava koeajoauto ei lopulta ehkä olisikaan sen kummempi kuin monet saman hintaja kokoluokan sähköiset katumaasturit, jo pelkällä Mustangin logossa laukkaavalla ponilla on tärkeä imagoarvo. Mustang herättää voimakkaampia tunteita kuin sinänsä pätevät kiinalaiset kilpailijat, jotka eivät herätä rivitalonaapureissa välttämättä minkäänlaisia tunteita. Vaikea kuvitella, että MachE:stä joskus tulisi Hollywoodtähtien autotallien klassikko, mutta perhekäyttöön se on hienosti soveltuva menopeli. LAHTI | Alhonkatu 5 | puh. 0207 510 400 Automyynti | Huolto | Vauriokorjaamo | Varaosat HYBRID EDULLINEN RAHOITUS 0,9 % KORKO + KULUT NYT SÄHKÖN EDUT LATAAMATTA! Peugeot kilpa-autojen inspiroimaa teknologiaa arkeen. Täysin uusi Hybrid -voimalinja yhdistää polttomoottorin edut itselataavaan hybrid -teknologiaan, joka pienentää kulutusta ja päästöjä sekä tehostaa suorituskykyä. Hyödynnä Hybrid -kesäetumme, edullinen 0,9% rahoitus + kulut. 3008 HYBRID ALKAEN 298 €/KK TAI 39 550 € Peugeot 3008 Allure Launch Edition Hybrid1 36 e-DCS-Automaatti alkaen 39 550 € (sis. toimituskulut 600 €). CO2 päästöt 124 g/km, EU-keskikulutus 5,5 l/100km. Takuu 3 vuotta tai 100 000 km. Rahoitusesimerkki: hinta toimituskuluineen 39 550 €, vaihtoauto/käsiraha 5 930 €, rahoitettava osuus 33 955 €, perustamiskulu 345 €, Rahoitusaika 84 kk, korko 0,9 %, poikkeava viimeinen erä 11 870 € = kk-erä yhteensä 297,68 €/kk (sis. käsittelymaksu 14 €/erä). Todellinen vuosikorko 1,86 %. Korko sopimusajalta 1 450,66 €. Luoton ja luottokustannusten yhteissumma 36 591,66 €. Auton todellinen luottohinta yhteensä 42 521,66 €. Rahoitus edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Palvelun tuottaa DNB Auto Finance Oy, Urho Kekkosen katu 7B, 00100 Helsinki. Kuvan auto erikoisvarustein.
8 KAASUJALKA 9/2024 KUUKAUDEN KÄYTETTY ”AMIS-BMW” PÄIVITTYI PISTOKEHYBRIDIKSI 3-sarjan BMW muuttuu vanhetessaan ”amiskundien” rassailuautoksi. Näin uskottiin ennen. Koeajoon saatu BMW 330e xDrive -M Sport vuosimallia 2020 sellaiseksi kääntyy huonosti vuosien ikääntyessäänkään: eihän oikea ”ramirassi” ole nelivetoinen pistokehybridi, eikä varsinkaan farmari. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa V aihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä saimme koeajoon BMW 330e xDrive M Sportin vuosimallia 2020. Varttuneemmalle perusjampalle se on mahtava auto ajaa ja M Sport -varusteillä kera sitä esittelee mieluusti naapureillekin. M Sport varustepaketti vakuutti heti myös ulkoisesti. M Sport -varustepaketti jyhkeine vanteineen ja korisarjoineen sai koeajoauton näyttämään perusmallia räyhäkkäämmältä niin sisältä kuin ulkoakin. Monissa muissa automerkeissä vaihtoauton ostaja saa uutena tuhansia euroja maksaneet lisävarusteet käytännössä lähes kaupanpäällisinä. M-Sport -paketti sen sijaan nostaa jopa tuhansilla euroilla BMW:n hintaa. Sporttipaketti saa naapurin kuitenkin luulemaan, että kyseessä on oikea BMW:n M-sarjalainen, vaikka auto oikeasti on oikeaa M-sarjan Bemaria paljon hitaampi. Toki M Sportinkin tehot riittävät vallan hyvin arkiajoon. Nelivetoisen 330e M-Sportkin kiihtyy nollasta sataseen 6.1 sekunnissa. Kukapa ihan oikeasti tarvitsee arkeensa M3:n räjähtävää suorituskykyä, joka kiidättää vauhdin nollasta sataseen kaksi sekuntia ripeämmin? Sähköllä 55 km BMW 330e xDrive M Sport -lataushybridin toimintamatka pelkällä sähköllä toimintamatka on noin 55 kilometriä ja sähköajon huippunopeus on 140 km/h. BMW 330e xDrive on nelivetoinen myös pelkän sähkömoottorin voimalla ajettaessa, esimerkiksi nelivetoinen Volvo V60 -pistokehybridi vetää vain takapyörillä sähköllä ajaessa. Sehän on selvä, että nelivetoinen 3-sarjan Bemari 2-litraisella bensamoottorilla on takavetosisariaan järkevämpi valinta Suomen oloihin.. Voimaa riittää, kun polttoja sähkömoottorin yhteisteho on parhaimmillaan jopa 292 hv.. Ilahduttavaa oli, ettei 330e tehoihinsa nähden ole syöppö pelkällä bensalla ajaessakaan. Ajoimme valtaosan koeajolenkistä bensalla ja maantienopeuksia isoilla teillä, mutta silti keskikulutus mittarin mukaan oli 6.2 l/100 km. Se on tehokkaalle 2-litraiselle perhefarmarille riittävän hyvä luku. Ohjaustunto on kohtuullinen, mutta ei se ihan yhtä napakka ole kuin joskus takavuosien kolmos-Bemareissa. Suoralla tiellä ohjaus on hiukan tunnoton, eikä keskitä täysin moitteetta. Tämän takia piti välillä hiukan korjata kulkusuuntaa pienillä ratin liikkeillä. Jousitusmukavuusdessakin on pientä sanomista. Alusta on lievästi pintakova, mutta ei se näin nyt kesällä häiritse. Pihi ja äänetön 113-hevosvoimainen ja 265 Newtonmetrin väännön tarjoava sähkömoottori liikuttaa autoa taajamanopeuksissa vaivattomaan tahtiin, mutta toki melkein 1 900 kg:n omamassa alkaa tuntua maantienopeuksissa. 330e -pistokehybridi kyllä liikahtaa ripeästi, mutta ei ehkä ihan niin rivakasti kuin melkein 300 hevosvoiman tehoilla luulisi. Tämä on kuitenkin hiuksienhalkomista. Jo kotona opetettiin, että liiassa kehumisessa piilee aina ylpistymisen riski. Hybridijärjestelmän 420 Newtonin yhteisvääntö tekee menosta kaikkiaan leppoisaa ja äänetöntä. Kiitosta pitää antaa myös 8-portaiselle automaattivaihteistolle, joka hoitaa hommansa huomaamattomasti. Sporttipaketti nostaa arvoa Ihan hyvää myytävää, kehuu tuusulalaisen YR-auton Anssi Jaakonsaari. BMW:n 2-litrainen 530e-pistokehybridi oli Jaakonsaaren mukaan viime vuonna YR-auton eniten myymä automalli. Hyvin myy Jaakonsaaren mukaan kuitenkin myös 330epistokehybridi. Molemmissa malleissa on paljolti sama tekniikka, mutta 530e on tietysti isompi. –Meille tuli viime vuonna 2-litraisia BMW:n pistokehybridejä iso setti. Ainoastaan se jäi vähän kaihertamaan, että maahantuoja tuli huonosti vastaan joidenkin vasta 20 000–30 000 kilometriä ajettujenkin autojen ongelmissa. Se on vähän käsittämätöntä, kun kyseessä oli merkkihuollettuja autoja erilaisilla huolenpitosopimuksilla. Voimansiirtoon liittyvä ongelma taisi jossakin niistä ainakin olla. Yleisesti ottaen asiakkaat ovat kuitenkin olleet todella tyytyväisiä. Jaakonsaaren mukaan BMW:n 3-sarjan pistokehybridien hintapyynnöt ovat myös hieman yllättävästikin lähellä 530e:n hintaBMW 330e ! BMW 330E XDRIVE M SPORT VM.2020 MITTARILUKEMA: 88 000 km POLTTOMOOTTORI: R4, 1 998 cm3, R4 turbo, SÄHKÖMOOTTORI: 83 kW/113 hv POLTTOAINE: bensa + sähkö (lataushybridi) VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: 8-portainen automaatti. BENSAMOOTTORIN VÄÄNTÖ: 300 Nm SÄHKÖOOTTORIN VÄÄNTÖ: 265 Nm JÄRJESTELMÄN YHTEISVÄÄNTÖ: 420 Nm SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.8 s HUIPPUNOPEUS: 230 km/h (Auto.data.net) MITAT: pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2851 mm TAVARATILA: 410 1420 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 32 390 € TEKNIIKKAA pyyntöjä. –3-sarjan BMW-lataushybridiä on myynnissä vähemmän. Yleensä nelivetoista BMW:tä etsivä ei katsokaan takavetoisiin päin, mutta takavetoiseen tottuneelle saattaa hyvinkin kelvata nelivetoinen, jos hyvä yksilö sattuu kohdalle. Jaakonsaari vahvistaa MSport -varustepaketin imun. – M-Sport -paketilla varustellun takavetoisen BMW:n hinta voi nousta korkeammalle kuin vastaavan nelivetoisen BMW:n hinta ilman M-Sport -varustelua, Yleensäkin tällaisia M-Sport– , R-line ja GT-line -varustepaketteja arvostetaan joissakin käytetyissä autoissa jopa enemmän kuin mitä kyseessä oleva varustepaketti on saattanut uutena maksaa. Jaakonsaari sanoo. Kaikkiin lataushybridikään ei kuitenkaan tee vaikutusta. –Ladattava hybridi on monelle suomalaiselle oiva valinta, mutta ei pistoke automaattisesti tuo autolle etua. Jonkun silmissä se on ainoa vaihtoehto, mutta edelleen esimerkiksi BMW:llä ajavissa on paljon niitä, jotka haluavat ajaa raa’alla bensalla tai dieselissä. Jos ajat vaikkapa pohjoisessa koko ajan maanteitä tai sellaisia 100 kilometrin siirtymiä, alat helposti miettiä, kannattaako sitä lataustekniikkaa kantaa mukanaan? Onko siitä käytännön hyötyä minulle, vai olisiko diesel maltillisella kulutuksella järkevämpi vaihtoehto, Jaakonsaari painottaa. Sekä lataushybridille että pelkällä polttomoottorilla käyvälle autolle on ottajansa, mutta Jaakonsaaren mukaan myyjän näkökulmasta perinteinen bensatai dieselauto ilman hybriditekniikkaa on jossain määrin jopa varmempi hankinta myyntiriviin. – Tämä johtuu tietysti uusien autojen myyntitrendeistä. Puhtaasti bensalla tai dieselillä käyviä autoja on kokoajan yhä vähemmän tarjolla. Sellaisen myymiseksi ei tarvita kuin yksi, joka tällaisen auton haluaa. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 9/2024 9 ”AMIS-BMW” PÄIVITTYI PISTOKEHYBRIDIKSI Vetokoukku tarpeesi mukaan. Lisätietoja: www.kahaviesti.fi Testattu todellista käyttöä varten. Kaikki Brinkvetokoukkuratkaisut ovat turvallisia ja helppokäyttöisiä – löydät varmasti ratkaisun, joka sopii sinun tyyliisi ja tarpeisiisi. Kiinteä vetokoukku sopii ahkeraan käyttöön, irrotettava vetokoukku tyyliä arvostaville ja kääntyvä vetokoukku helppokäyttöisyyttä haluaville. ka ha .fi M . B . A . AUTOKORJAAMO OY BMWja MB-autoihin määräaikaishuollot ja korjaukset Automaattivaihteistojen huollot Ilmastointihuollot/-korjaukset Nelipyöräsuuntaus Huollon yhteydessä katsastuspalvelu Sijaisauto Sahaajankatu 3 15100 Lahti P. 010 422 1212 Avoinna ma-to 8.00 16.30 pe 8.00 16.00 Varaosapartneri www.mbaautohuolto.? KOTKA: Uusi Autosuojaamo, Takojantie 16, (05) 228 6197 www.uusiautosuojaamo.fi LAHTI: Ruoste-Expertit, Särmääjänkatu 14, 050 4688 238 www.ruoste-expertit.fi AUTOSI RUOSTUU NYT ENEMMÄN KUIN KOSKAAN. Suomen teille kylvetään joka vuosi noin 120 000 000 kg ruostumista kiihdyttävää suolaa, jonka seurauksena autosi ruostuu nyt nopeammin kuin koskaan. KATSO LISÄÄ OSOITTEESTA www.finikor.fi
10 KAASUJALKA 9/2024 OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi 3KPL ERÄ! 3KPL ERÄ! Sis. alv 24% Sis. alv 24% Ajovalmiina Ajovalmiina 13.990€ 13.990€ TRAPPER TRAPPER 550 UTV 550 UTV Traktorimalli Traktorimalli 60kmh 60kmh Lämpöohjaamolla Lämpöohjaamolla SUOMEN AUTOKIERRÄTYS / ILMOITUS LAYOUT 82 x 88 mm V1 V2 Auton kierrättäminen ympäristöystävällisesti on helppoa eikä maksa mitään. Kierrätä autosi ilmaiseksi Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. AUTOKIERRÄTYS MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi 99 90 (129,00)
KAASUJALKA 9/2024 11 18. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 9/2024 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) SAAB 9-5 B) TOYOTA CH-R C) BMW 330E D) TOYOTA AVENSIS KESÄKUUN kisaan vastanneiden kesken arvoimme Turtle Wax tuotesetin ja onnellinen voittaja on Heikki Lehtonen Riihimäeltä. Onneksi olkoon! Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Gorilla tuotesetin. Vastausaikaa on 30.9.2024 saakka ja vastauksen voi lähettää myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi MIKÄ ON TÄMÄN NUMERON NS. KANSIAUTO? VASTAA, VASTAA, RATKO RATKO JA VOITA JA VOITA GORILLA GORILLA TUOTESETTI TUOTESETTI
12 KAASUJALKA 9/2024 Autokauppaa myös verkossa nelipyörä.fi Kotka Haminantie 1 48810 Kotka p. 010 763 5700 Lahti Myyntimiehenkatu 4 15700 Lahti p. 03 8715 118 Automyynti avoinna ma–pe klo 9-17 ja la klo 10–15, tervetuloa! Merkillisen luotettavaa autokauppaa Lahti Myyntimiehenkatu 4 15700 Lahti p. 03 8235 141 Hämeenlinna Paroistentie 2 13600 Hämeenlinna p. 03 6563 390 Hyvinkää Helletorpankatu 18-20 05840 Hyvinkää p. 019 347 9712 Kotka Haminantie 1 48810 Kotka p. 010 762 5203 Kouvola Kaitilankatu 3 45130 Kouvola p. 010 7625 202 Automyynti avoinna ma–pe klo 9-17 ja la klo 10–15, tervetuloa! Autokauppaa myös verkossa – Nelipyörä.fi NY T BONUSTA m yös autokaupo ist a NY T BONUSTA m yös autokaupo ist a TÄYSIN UUSI TOYOTA C-HR HYBRID JA PLUG-IN HYBRID Autojen hinnat sisältävät toimituskulut 600 €. TOYOTA C-HR 1.8 Hybrid Active kokonaishinta 36 594,75 €. WLTP CO2-päästöt 105 g/km ja EU-yhd. kulutus 4,7 l/100 km. TOYOTA C-HR 2.0 Hybrid AWD-i Intense kokonaishinta 43 683,85 €. WLTP CO2-päästöt 113 g/km ja EU-yhd. kulutus 5,0 l/100 km. TOYOTA C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Intense kokonaishinta 45 590,05 €. WLTP CO2-päästöt 19 g/km ja EU-yhd. kulutus 0,8 l/100 km, WLTP-toimintamatka jopa 67 km (1 . Toyota C-HR Hybrid (sis. Plug-in Hybrid) -malliston WLTP CO2-päästöt 19–117 g/km ja WLTP EU-yhdistetty kulutus 0,8–5,2 l/100 km. Toyota C-HR Plug-in Hybrid -malliston akun bruttokapasiteetti 13,6 kWh ja WLTPtoimintamatka jopa 67 km. (1 Lopullinen CO2-arvo ja keskikulutus määräytyvät COC-todistuksen arvojen mukaan. (1 Kulutus ja toimintamatka on testattu laboratoriossa keskivertoajoa jäljittelevällä WLTP-mittauksella. Lukemat vaihtelevat eri varustetasojen kesken. Tulokset on tarkoitettu automallien väliseen vertailuun, eivätkä päde tarkasti liikennekäytössä. Kulutukseen ja sähköiseen toimintamatkaan vaikuttavat mm. ajotapa, nopeus, lämpötila, sääja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Ladattavaa hybridiä on suositeltavaa ladata mahdollisimman usein kulutuksen ja päästöjen minimoimiseksi. TAKUU 3 v/100 000 km, korin puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta, hybridijärjestelmän takuu 5 v/100 000 km. TURVA Toyota Hybridiakkuturva 10 v/350 000 km. *Talvirengasja korkokampanja koskevat uusia yksityisasiakastilauksia Toyota C-HR -malleille (alk. 36 594,75 €) sekä valikoiduille muille malleille. Kampanjat eivät ole yhdistettävissä. Kampanjat voimassa toistaiseksi. Talvirenkaat kevytmetallivantein, arvo 2 364–3 008 € ko. mallille. ESIMERKKILASKELMA: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Active 36 594,75 € (sis. toim.kulut 600 €). TOYOTA EASY OSAMAKSU kk-erä 307,09 €. Sopimusaika 48 kk. Kilometrit 40 000 km. Käsiraha 20 % (7 318,95 €). Suurempi viimeinen osamaksuerä / taattu hyvityshinta 19 382,82 €. Korko 3,49 %. Käsittelymaksu 15 €/kk. Perustamiskustannus 399 €. Todellinen vuosikorko 4,76 %. Luoton määrä 29 275,80 €. Luoton ja kustannusten yhteismäärä 33 831,17 €. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Luoton myöntäjä Toyota Finance Finland Oy, Korpivaarantie 1, Vantaa. TOYOTA HUOLTOSOPIMUS 33,96 €/kk. Sopimuskausi 48 kk. Kilometrit 60 000 km. Kuvan auto erikoisvarustein. JOKAINEN VALINTA MERKITSEE Valitsemalla täysin uuden Toyota C-HR -mallin valitset rohkeuden, tyylikkyyden ja saumattoman käyttökokemuksen. Tervetuloa vaikuttumaan – koeajettavissa myös luokkansa kattavimmin vakiovarustellut Plug-in Hybrid -mallit. korko + kulut* VALITSE SINULLE SOPIVIN ETU EDULLINEN TOYOTA EASY OSAMAKSU -RAHOITUS 3,49 % TALVIRENKAAT KEVYTMETALLIVANTEIN € * TAI TÄYSIVERINEN FORD TAKUU vuotta tai 100 000 km³ Hyödynnä huippuedullinen korko: vain 0,60 % + kulut 2 Täyssähköinen Ford Mustang Mach-E vastaa tien kutsuun Toimintamatkaa Mustang Mach-E:lle kertyy yhdellä latauksella jopa 600 km¹ ja vetopaino on 1500 kg. Lähde tien päälle ja nauti jokaisesta kilometristä. Ford Mustang Mach-E -mallisto alk. 489 €/kk* tai 51.990 € Ford Mustang Mach-E -mallisto alk. 51.990 € 73 kWh 269 hv aut. RWD, CO2-päästöt g/km, sähköenergian kulutus 17,8 kWh/100 km), vapaa autoetu alk. 705 €, käyttöetu alk. 645 €. Hinnat ilmoitettu 7.2.2024 MV2023.75 hinnaston mukaan ja sis. toim.kulut 600 €. Kertaluoton rahoitusesimerkki: Mustang Mach-E RWD 73 kWh 269 hv automaatti, hinta 51 990,00 € (sis. toim. kulut), käsiraha 6 000,00 €, sopimusaika 60 kk, kuukausierä 489,00 €, luoton määrä yht. 45 990,00 €, viimeinen suurempi erä 19 308,78 €. Kuukausierä sisältää koron 0,60 %, perustamismaksun 299,00 € ja käsittelykulun 15,00 €/kk. Luottokustannukset yht. 2 184,78 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 48 174,78 €, todellinen luottohinta 54 174,78 € ja todellinen vuosikorko 1,34 %.Rahoitus edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Ford Credit palvelun tuottaa Santander Consumer Finance Oy, Risto Rytin tie 33, 00570 Helsinki. Rahoitustarjous koskee uusia tilausja kauppasopimuksia 1.4.-31.8.2024. Tarjous koskee rajattua erää MV2023 ja MV2023.75 autoja. Rahoitustarjous ei ole yhdistettävissä muihin etuihin, tarjouksiin tai alennuksiin. Lisätietoja ja varsinaisen rahoitustarjouksen saat Ford-liikkeestä. Akku täyteen ladattuna (Mustang Mach-E Premium RWD 91 kWh 294 hv). 1Tieto ilmoitettu WLTP-mittaustavalla. Toimintamatka ja sähköenergian kulutus vaihtelevat malleittain ja niihin vaikuttavat mm. sääja ajo-olosuhteet, akkukapasiteetti, kuljettajan ajotapa, ajonopeus ja auton kuormaus. Ford Takuu 5 vuotta /100 000 km (tai 2 vuotta ilman km-rajaa). Korkeajänniteakun ja -osien takuu 8 vuotta / 160 000 km. Ford Mustang Mach-E -mallisto alk. 51.990 €, 73 kWh 269 hv aut. RWD, CO2-päästöt g/km, sähköenergian kulutus 17,8 kWh/100 km), vapaa autoetu alk. 705 €, käyttöetu alk. 645 €. Hinnat ilmoitettu 7.2.2024 MV2023.75 hinnaston mukaan ja sis. toim. kulut 600 €. * 2 Kertaluoton rahoitusesimerkki: Mustang Mach-E RWD 73 kWh 269 hv automaatti, hinta 51 990,00 € (sis. toim. kulut), käsiraha 6 000,00 €, sopimusaika 60 kk, kuukausierä 489,00 €, luoton määrä yht. 45 990,00 €, viimeinen suurempi erä 19 308,78 €. Kuukausierä sisältää koron 0,60 %, perustamismaksun 299,00 € ja käsittelykulun 15,00 €/kk. Luottokustannukset yht. 2 184,78 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 48 174,78 €, todellinen luottohinta 54 174,78 € ja todellinen vuosikorko 1,34 %.Rahoitus edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Ford Credit palvelun tuottaa Santander Consumer Finance Oy, Risto Rytin tie 33, 00570 Helsinki. Rahoitustarjous koskee uusia tilausja kauppasopimuksia 1.4.-31.8.2024. Tarjous koskee rajattua erää MV2023 ja MV2023.75 autoja. Rahoitustarjous ei ole yhdistettävissä muihin etuihin, tarjouksiin tai alennuksiin. Lisätietoja ja varsinaisen rahoitustarjouksen saat Ford-liikkeestä. 1Akku täyteen ladattuna (Mustang Mach-E Premium RWD 91 kWh 294 hv). 1Tieto ilmoitettu WLTP-mittaustavalla. Toimintamatka ja sähköenergian kulutus vaihtelevat malleittain ja niihin vaikuttavat mm. sääja ajo-olosuhteet, akkukapasiteetti, kuljettajan ajotapa, ajonopeus ja auton kuormaus. 3Ford Takuu 5 vuotta /100 000 km (tai 2 vuotta ilman km-rajaa). Korkeajänniteakun ja -osien takuu 8 vuotta / 160 000 km.