Päijät-Hämeen painos 10/2022 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ MUHKEA BMW X5 I HINTAVERTAILUSSA KÄYTETYT BENSAKÄYTTÖISET ISOT PREMIUMAUTOT IHANA BENSAKÄYTTÖINEN DINOSAURUS Koeajossa AUDI AUDI RS3 RS3 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi HYBRIDIJA SÄHKÖAUTOJEN HYBRIDIJA SÄHKÖAUTOJEN LATAUSASEMA LATAUSASEMA WEBASTO PURE WEBASTO PURE Kätevästi virtaa Kätevästi virtaa sähköautollesi sähköautollesi CTEK NJORD® GO CTEK NJORD® GO 795,795,( Svh. 999,00 ) ( Svh. 999,00 ) 650,650,( Svh. 699,00 ) ( Svh. 699,00 ) Vanhanradankatu 4 • Puh. 010 7788 120 Avoinna arkisin 5.30-18, la 8-14 • XMEAL -hampurilaiset • Lounasaika klo 10-14 • AD-autohuolto SAKSALA SAKSALA 10€ 10€ Tarjous voimassa 31.10.2022 saakka. Norm. 24.90€ KESÄPESU KESÄPESU
2 KAASUJALKA 10/2022 ! U R M A S H U R M A LA IN EN "No onkos tullut talvi näin kesän keskelle"? Kuvan nappasi Timo Nousiainen. KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA KLICK” Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Seuraava Kaasujalk a ilmestyy 27.10.2022 Syksyllä 2008 dieselauto oli yhtäkkiä varsinkin työsuhdeautomarkkinoilla oikein ympäristöteko. Nyt diesel on syntiä ja sähköautoilija puolestaan modernin ajan hyvä ihminen. Mitähän seuraavaksi? No vaihtoautomarkkinassa valtaosa suomalaisista vaihtaa edelleen vanhan polttomoottoriautonsa toiseen polttomoottoriautoon. T ämä tieto perustuu J. Rinta-Joupin tuoreeseen tilastoselvitykseen ketjun viimeisen vuoden aikana tehdyistä vaihtoautokaupoista. Samanaikaisesti media kertoo intopiukeana sähköautojen suosien kasvusta uusien autojen markkinassa. Ja ihan vasta äskettäin, syyskuussa, Hesari uutisoi, että määräaikaisissa sähkösopimuksissa tarjottavat hinnat alkavat jo hätyytellä tasoa, jossa bensiinillä ajaminen tulee sähköajoa halvemmaksi. Kesällä bensalitra maksoi välillä taas jopa alle kaksi euroa Vähemmästäkin menee pienen ihmisen pää sekaisin. Ukrainaa helmikuusta lähtien sotakoneilla moukaroinut Putin pisti maailmankirjat ja samalla autoilinkin uusiksi. Kovin suosittuja ovat nämä median tekemät vertailut polttomoottoriauton ja sähköauton ajamisen kustannuksista. Yksi suosituimpia lienee Suomen Ilmastopaneelin autokalkulaattori. Näissä laskelmissa verrataan yleensä autoilun kokonaiskustannuksia useamman vuoden ajalta. Vertailuissa huomioidaan auton uushankintahinta. Varmasti sähköautoilu edelleen tulee monissa tapauksissa viiden vuoden aikana bensatai dieselautoa edullisemmaksi, jos autot ostetaan uutena ja niillä ajetaan paljon. Autokalkulaattori tekee kylmiä laskelmiä, joissa ei tietenkään huomioida vaikkapa sähköauton lataamisen hitautta ja edelleen melko harvaa latausverkostoa. Kaikki eivät myöskään asu omakotitaloissa, joissa noin vain voi ladata sähköautoa yön yli. Ja joskus ne omakotiasujatkin joutuvat ajamaan pitkän matkan, jonka varrella sähköauton latauspisteitä on harvassa ja jos sellainen latauspiste löytyykin, niin se voi olla jo varattuna toiselle. Ja kun sitten itse pääsee puolen tunnin odottelun jälkeen lataamaan, pitää keksiä toisen puolen tunnin ajalle tekemistä, kun auto on pistokkeessa. Ja vaikka tilastokeskuksen mukaan lähes suomalaisista asuu pientaloissa, niin aika moni pientaloasuja on pienituloinen ihminen, jonka koti sijaitsee haja-asutusalueella maaseudulla. Hänkin tarvitsee autoa, mutta ei hänellä ole varaa vähintään 40 000 euroa maksavaan sähköautoon. Kymppitonninkin sähköauton ostaminen on riski, kun Leafilla on ikää jo toistakymmentä vuotta ja akkutakuut ovat rauenneet jo aikaa sitten. Vapaus valita J. Rinta-Joupin selvitys kertoo omaa kieltään vaihtomarkkinan maailmasta. Se, että dieselautoilijoista peräti 80 prosenttia vaihtaa nykyisen autonsa dieselillä tai bensalla kulkevaan käytettyyn autoon vaihtoautokaupoilla asioidessaan kertoo paljon siitä, että auton valinnassa painotetaan muutakin kuin käyttökustannuksia ja auton hintaa. Kaasujalan päätoimittajan kanssa ihmettelimmekin äskettäin, kun nykyään autoista keskustellessa puhutaan lähes yksinomaan sen kalleudesta. Onhan autossa muutakin: sen käytön pitää olla myös vaivatonta. Ja autossa on myös erilaisia ominaisuuksia, muitakin kuin ajo-ominaisuuksia. Polttomoottoriauton moottorissa on tuhansia erilaisia osasia, jotka vaikuttavat moottorin käytökseen: joitakin viehättää V6-moottorin muhkea käynti, toisille riittää 1-litrainen ja 3-sylinterinen taloudellinen bensaturbo. Sähköautoa liikuttaa sähkömoottori, joka rakenteeltaan on jokseenkin samanlainen kaikissa sähköautoissa, vain toimintamatkat vaihtelevat sen mukaan, miten kallis auto on kyseessä. Tietysti sähköautojenkin ominaisuuksissa on eroja: toiset ovat pieniä kökkeröitä, toiset taas isoja ja muhkeita Tesloja. Mutta enpä usko, että tulevaisuuden automiehet, jos heitä enää edes on, vertailevat juuri moottorien ominaisuuksia. En vastusta sähköautoja. Minusta olisi kuitenkin hyvä, jos ihmisille jätettäisiin itselleen oikeus valita. Välillä jopa ärsyttää, kun mediassakin polttomoottoriautoilijat ja sähköautoilijatkin vuoronperään esittävät omia näkemyksiään ainoina oikeina totuuksina. Kuten Rinta-Joupin pomo firman lehdistötiedotteessa sanoo: ”Kaikille ei uudemman käyttövoiman auto välttämättä sovi, huomioiden käyttötarpeet ja ajetut, pitkät etäisyydet. Toisaalta yhä edelleen moni ostaja katsoo ainoastaan hybridija täyssähköautojen korkeahkoja pyyntihintoja, eikä laske mukaan omia, todellisia käyttökustannuksiaan. Samalla täytyy todeta, että kaikilla ei yksinkertaisesti ole resursseja hankkia näin arvokasta autoa. Näin ollen edullisemman hintapisteen bensatai dieselauto on selkeä ratkaisu käytettyä autoa hankkiessa.” MITÄHÄN SEURAAVAKSI?
Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. RENKAAT Barum Bravuris 5 HM VANTEET Dotz Tanaka Black & Dark RENKAAT JA VANTEET PAKETTIHINTAAN! 235/35-19 1495€ 225/45-18 1225€ 245/35-20 1895€ BRAVURIS 5 HM DOTZ TANAKA BLACK DARK Barum ja Dotz Tanaka – viiden tähden tanakkaa tahtia nyt reiluna pakettidiilinä! Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. RENKAAT Barum Bravuris 5 HM VANTEET Dotz Tanaka Black & Dark RENKAAT JA VANTEET PAKETTIHINTAAN! 235/35-19 1495€ 225/45-18 1225€ 245/35-20 1895€ BRAVURIS 5 HM DOTZ TANAKA BLACK DARK Barum ja Dotz Tanaka – viiden tähden tanakkaa tahtia nyt reiluna pakettidiilinä! Mui sta var mis taa aut oko hta ine n sop ivu us. Mei ltä saa tav iss a myö s ren kaa n ilm anp ain een val von nan ant urit . REN KA AT Bar um Bra vur is 5 HM VAN TEE T Dot z Tan aka Bla ck & Dar k RE NK AA T JA VA NTE ET PA KET TIH IN TA AN ! 235 /35 -19 14 95€ 225 /45 -18 122 5€ 24 5/3 5-2 189 5€ BR AV UR IS 5 HM DO TZ TA NA KA BLA CK DA RK Bar um ja Dot z Tan aka – viid en täh den tan akk aa tah tia nyt rei lun a pak ett idi ilin ä! Mui sta var mis taa aut oko hta ine n sop ivu us. Mei ltä saa tav iss a myö s ren kaa n ilm anp ain een val von nan ant urit . REN KA AT Bar um Bra vur is 5 HM VAN TEE T Dot z Tan aka Bla ck & Dar k RE NK AA T JA VA NTE ET PA KET TIH IN TA AN ! 235 /35 -19 14 95€ 225 /45 -18 122 5€ 24 5/3 5-2 189 5€ BR AV UR IS 5 HM DO TZ TA NA KA BLA CK DA RK Bar um ja Dot z Tan aka – viid en täh den tan akk aa tah tia nyt rei lun a pak ett idi ilin ä! Mui sta var mis taa aut oko hta ine n sop ivu us. Mei ltä saa tav iss a myö s ren kaa n ilm anp ain een val von nan ant urit . REN KA AT Bar um Bra vur is 5 HM VAN TEE T Dot z Tan aka Bla ck & Dar k RE NK AA T JA VA NTE ET PA KET TIH IN TA AN ! 235 /35 -19 14 95€ 225 /45 -18 122 5€ 24 5/3 5-2 189 5€ BR AV UR IS 5 HM DO TZ TA NA KA BLA CK DA RK Bar um ja Dot z Tan aka – viid en täh den tan akk aa tah tia nyt rei lun a pak ett idi ilin ä! Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. RENKAAT Barum Bravuris 5 HM VANTEET Dotz Tanaka Black & Dark RENKAAT JA VANTEET PAKETTIHINTAAN! 235/35-19 1495€ 225/45-18 1225€ 245/35-20 1895€ BRAVURIS 5 HM DOTZ TANAKA BLACK DARK Barum ja Dotz Tanaka – viiden tähden tanakkaa tahtia nyt reiluna pakettidiilinä! Kantolan Rengas Oy Juvantie 77 50170 MIKKELI 015 172 162 015 172 562 kantolanrengas.fi Kantolan Rengas Oy Teollisuuskatu 12 49400 HAMINA 05 344 8103 kantolanrengas.fi Kantolan Rengas Oy Asentajankatu 4 45130 KOUVOLA 05 312 2181 kantolanrengas.fi Kantolan Rengas Oy Radantaus 2 45910 VOIKKAA 05 388 2016 kantolanrengas.fi Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit.
4 KAASUJALKA 10/2022 Viime vuosien aikana lisävalojen asennus on helpottunut ja tuotevalikoima kasvanut. Valikoiman kasvaessa omaan autoon ja omiin tarpeisiin sopivan lisävalon valitseminen on kuitenkin vaikeutunut. Mitä siis tulee ottaa huomioon lisävalon valinnassa? T ieliikennelakiin kirjattiin vuonna 2019 muutos, joka mahdollisti lisävalojen parittoman määrän ajoneuvossa. Aiemmin lisävalot tuli asentaa aina pareittain, mikä vaikeutti etenkin uusien LED-valopaneelien asennusta. LED-paneelit ovat nimittäin yleensä sen verran suurikokoisia, että kahden valopaneelin asentaminen yhteen autoon on käytännössä mahdotonta. –Uudet valomääräykset helpottavatkin etenkin paneelityyppisten lisävalojen asennusta, kertoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka auton lisävarusteiden maahantuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. Referenssiluku on tärkein Oleellinen lisävalojen valintaan vaikuttava seikka on valojen yhteenlaskettu referenssiluku. – Ennen lisävalo-ostoksille suuntaamista tuleekin tarkistaa kyseessä olevan auton omien valojen luvut. Tämä tieto löytyy joko ajovaloumpion lasista tai tarrasta ajovaloumpion rungossa, Vainikka neuvoo. Kun auton omien valojen referenssiluku on tiedossa, voidaan aloittaa sopivan lisävalon kartoittaminen. Koska valojen referenssiluku saa yhteenlaskettuna olla enintään 100, kannattaa aloittaa vähentämällä tästä auton omien valojen referenssilukujen summa. Eli jos auton ajovalon referenssiluku on 17,5, niin tämä kerrotaan kahdella (vasen ja oikea puoli) ja saadaan arvoksi 35. Näin ollen lisävalolle tai -valoille on käytettävissä 65 referenssilukua. Tämä luku voidaan jakaa yhdelle, kahdelle tai kolmelle lisävalolle. Valinnanvaraa riittää Lisävalovalikoima on nykyään valtava – valaisimia löytyy lukuisissa eri muodoissa ja erilaisilla VINKKI Mukavaa autoilua TEKSTI_ Timo Kiiski valokuvioilla. Nykyään suosittuja lisävaloja ovat litteät ja huomaamattomat LED-paneelit, joita on saatavilla esimerkiksi Osramilta, Hanmalta ja Hellalta. Perinteisempiä pyöreitä ja suorakaiteen muotoisia lisävaloja on myös saatavilla runsaasti. Yleisin valonlähde on tänä päivänä LED, mutta myös Xenon-versioita löytyy. Yksi valon valintaan vaikuttava asia on tietysti se, kuinka pitkälle sillä näkee. Valon kantama ilmoitetaan yleensä 1 luksin arvolla etäisyyden suhteen, esimerkiksi 430 m/1 lx. Tällöin 430 metrin päästä mitattuna valotehoa on vielä 1 luksi. –Toinen oleellinen valintaan vaikuttava seikka on valokuvio. Valokuvioita on ns. flood-kuviosta pistepitkään, joissa flood edustaa laajalle alueelle leviävää valoa ja pistepitkä puolestaan kapeaa suoraan eteenpäin näyttävää valoa. Kuvioiden yhMITEN VALITA SOPIVA LISÄVALO? Suosittuja ja laadukkaita lisävaloja ovat mm. Osramin llitteät ja huomaamattomat LED-paneelit. (kuva Osram). distelmä on varmasti se käytetyin malli, koska siinä yhdistyvät molempien valokuvioiden parhaat puolet. Jos lisävaloja asennetaan kolme kappaletta, voidaan valokuvioita myös yhdistellä esimerkiksi siten, että kaksi valoista on flood-kuviollisia ja yksi pistemäinen. Valokuvion valinnassa kannattaa myös miettiä sitä, millaisella tiellä autolla tyypillisesti liikutaan. Jos ajetaan pääasiassa mutkaista metsätietä, ei pistepitkästä ole juurikaan hyötyä. Tällaisessa tapauksessa kannattaa valita floodvalokuvio, joka valaisee mahdollisimman leveän alueen, Vainikka sanoo. Syksyn tullen autotarvikeliikkeiden lisävalovalikoima on laajimmillaan, joten on erinomainen aika suunnata ostoksille. Mikäli et ole tottunut auton kanssa häärääjä, kannattaa myös lisävalon asentaminen jättää ammattilaisen huoleksi. Moni liike myy lisävaloja ja niiden asennusta edulliseen pakettihintaan. Osramin suositut LED -lisävalopaneelit tuovat turvaa pimeällä ajamiseen. (kuva Osram). M . B . A . AUTOKORJAAMO OY BMWja MB-autoihin määräaikaishuollot ja korjaukset Automaattivaihteistojen huollot Ilmastointihuollot/-korjaukset Nelipyöräsuuntaus Huollon yhteydessä katsastuspalvelu Sijaisauto Sahaajankatu 3 15100 Lahti P. 010 422 1212 Avoinna ma-to 8.00 16.30 pe 8.00 16.00 Varaosapartneri www.mbaautohuolto.? VIELÄ EHDIT SUOJATA AUTOSI ENNEN TALVEN SUOLAKYLPYJÄ! Tutustu autosi käsittelyihin tarkemmin osoitteessa www.finikor.fi , KOTKA: Uusi Autosuojaamo, Takojantie 16, (05) 228 6197, www.uusiautosuojaamo.fi LAHTI: Ruoste-Expertit, Tupalankatu 3, 050 4688 238, www.ruoste-expertit.fi
KAASUJALKA 10/2022 5 Neljäs sylinteri riittävään kuutiotilavuuteen yhdistettynä tekee mielestäni lähes autosta kuin autosta riittävän mukavan peruskulkijan. Niin kävi myös uuden Kia Niro -perushybridin kanssa TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski E n ole löytänyt syytä sille, miksi minun on niin vaikea tottua kolmesylinteristen ja turbolla ahdettujen 1-litraisten bensamoottorien pörinään ja kaasupedaalin kuminauhamaiseen käytökseen. Minusta vain neljäs sylinteri yhdistettynä vapaasti hengittävän moottorin riittävän isoon kuutiotilavuuteen tekee autosta ihan erilaisen. Sellainen fiilis tuli jo pitkä aika sitten ajaessa 1.6-litraisella ja 4-sylinterisellä Renault Captur -lataushybridillä: kerta kaikkiaan se tuntui tyystin toiselta autolta kuin saman auton perusversio, 999-kuutioinen ja 3-sylinterinen pikkuturbo. Niin kävi myös nyt Kia Niro 1.6 GDI Hybridillä, jota tosin lataushybridin sijasta liikuttaa ajon aikana itseään lataava perushybridi. Nirosta tosin ei ole ollut olemassakaan 1-litraista ja 3-pyttyistä versiota. Joskus 2010-luvulla koeajoin kuitenkin 3-sylinterisen ja 1-litraisen Kia Kia Cee'din. Uskoisin, että Nirokin vastaavalla moottorilla tuntuisi ihan erilaiselta kuin nyt positiivisesti yllättänyt toisen polven malli. Joku automies isolla A:lla voisi ehkä arvostella uutta Kia Niro HEV -hybridiä tylsän yllätyksettömäksi perusautoksi. Mutta näitä yllätyksettömiä Kia Niroja tehdäänkin vähemmän intohimoisille automiehille. Vaikkapa lehtoreille, joilla talousasiat ovat kunnossa, ja jotka haluavat vain äänettömän mukavan ja laadukkaan oloisen perusauton: asiointiin kaupassa, lasten kuskaamiseen harrastuksiin ja silloin tällöin pidempiin matkoihin ! TEKNIIKKAA KIA NIRO 1.6 GDI HYBRID BUSINESS LUXURY DCT MOOTTORI: R4, 1580 cm3 POLTTOAINE: FHEV täyshybridi, bensa + sähkö, sähköajoa auttava akku 1.32 kWh VETOTAPA: etuvetoinen VAIHTEISTO: 6-lovinen DCTautomaatti AKKU: Hybridi: 1.32 kWh TEHOT: yht. 140 hv VÄÄNTÖ: 144 Nm CO2-PÄÄSTÖT: 100–107 g/km KESKIKULUTUS: 4.4–4.7 l/100 km SUORITUSKYKY: Kiihtyvyys 100 km/h: 10.4 s, huippunopeus 165 km/h MITAT: pituus 4420 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2720 mm, tavaratila 451–1445 l MALLISTON HINNAT: alk. 31 324 € KOEAJOAUTON KOKONAISHINTA VARUSTEINEEN: 41 784 € Edeltäjää houkuttelevamman näköinen Vaivaton ajettava kaupunkiajossa Taloudellinen Rengasäänet karkeilla pinnoilla Hieman puhditon isommissa nopeuksissa JÄLKIMAKU Tasaisen varma suorittaja. Pienet napinat tuntuvat lähtöhinnaltaan reilun 31 000 euron hintaisessa autossa vähän neulan etsimiseltä heinäsuovasta. Niroperushybridin hankkiva lehtori ei joudu moottoritienopeuksissakaan korottamaan ääntään vaimolle eikä muksuille, eikä tällaisen auton ostaja yleensä tapaa hurjastella ryskäteillä. ? + – OMIMMILLAAN KAUPUNGISSA Kia Niro KOEAJOSSA kesämökille tai mummolaan. Sellaiseen ajoon uusi Niro Hybrid on oikein hyvä peli. Turvallisen rohkea Malliuudistuksen myötä uusi Kia Niro miellyttää myös hyvin toimeentulevan toimihenkilön tai opetusalan ammattilaisen silmää: se on nykymuodin mukaisesti edeltäjäänsä himpun aggressiivisemman näköinen. Pulskemman oloinen ensimmäisen polven Kia Niro oli kuin tavaratalon vaateosaston kalliimmasta päästä asunsa ostanut tilintarkastaja. Toisen polven Kia Niro muistuttaa vähän trenditietoisempaa Key Account Manageria, joka tekee vaateostoksensa edullisemmasta muodin erikoisliikkeestä, mutta kuitenkin nimenomaan erikoisliikkeestä. Muotoilua voisi kuvailla turvallisen rohkeaksi. Uuden Kia Niron keulan ilmettä hallitsee uusimman sukupolven Tiger Face -keula, sekä uudet Heartbeat-päiväajovalot. C-pilari takaoven takana on vakiona korin värinen, mutta ylellisemmin varustetussa koeajoautossa sen väri oli musta. Cpilari toimii myös olennaisena aerodynaamisena elementtinä; ulkopinnan ja korin välisestä raosta johdetaan ilmaa takalasin laidoille, mikä taas vähentää ilman pyörteilyä ja ilmanvastusta. Vaikka Niro on ulkomittojen osalta kasvanut maltillisesti, niin sisällä on tehostuneen tilankäytön ansiosta selvästi edeltäjää avarampi tunnelma. Kolme eri versiota Uutta Niroa on tarjolla kolmena eri versiona: perushybridinä (HEV), ladattavana hybridiä (PHEV) sekä täyssähköisenä mallina (EV). Hybrideissä on 1,6-litrainen bensaturbo. Koeajoon saatiin 1.6-litrainen ns. itselataava hybridi, jossa on 43,5 kW sähkömoottori ja 1,32 kWh akusto, eli sähköllä ajetaan vain pieniä pätkiä kerrallaan. Nirostakaan ei tule enää tarjolle pelkällä polttomoottorilla kulkevaa mallia. ian tavoitteena kun on polttomoottoreiden valmistuksen lakkauttaminen vuoteen 2035 mennessä. Jos nyt pitäisi ostaa Niro, niin ottaisin tämän itselataavan perushybridin. Lataushybridi on useita tuhansia euroja kalliimpi ja perushybridikin on riittävän taloudellinen. Uudistuneen Niron lataushybridin ja perushybridin lähtöhinnoissa eroa on noin 5500 euroa. Sillä rahalla osaa paljon bensaakin. Itse selvisin perushybridi-Nirolla koeajoviikon 5.0 litran keskikulutuksella, vaikka tuli ajettua 400 kilometrin rupeama Tampereelle ja takaisin 120 kilometrin tuntivauhdilla. Kun ensin päätin pihistellä ja menomatkan ajoin enimmäkseen 100 kilometrin tuntivauhtia 120 km/h -nopeuden sijasta, kulutus näytti pysyvän ajotietokoneen mukaan 4.6 litrassa satasella, valmistajan ilmoitus 4.4-4.7 litran keskikulutuksesta 100 kilometrillä tuntuu poikkeuksellisen osuvalta. Kun toistaiseksi ei ole mahdollisuutta ottaa lataussähköä omasta tolpasta ja pitkää matkaakin tulee välillä taitettua, tuntuisi hölmöltä pistää 5500 euroa lisää lataushybridiin. Omimmillaan kaupungissa Niro-pereushybridin kyyti itsessään ei uskoakseni eroa lataushybridi-versiosta. En ole ajanut plug-in -versiota, mutta en usko sen tarjoaman kyydin eroavan juurikaan perus-Nirosta. 1.6-litrainen ja 4-sylinterinen bensamoottori käy äänettömästi pitkin matkaa ja kaikissa uusissa hybridi-Niroissa perusmallista alkaen on miellyttävän huomaamattomasti toimivat 6-lovinen DCT-automaattilaatikko. Kia Niro Hybridillä ajaminen on ennen kaikkea vaivatonta. Omimmillaan se on kaupunkipyörityksessä. 140 hevosvoiman tehot kuulostavat perusajoon riittäviltä, mutta jyrkissä mäissä ja moottoritienopeuksissa puhti tuntuu ajoittain heiveröiseltä ja automaattilaatikko joutuu työskentelemään ahkerasti oikeaa lovea etsiessään. Niro ei myöskään ole omimmillaan huonoilla teillä ja terävät kuopat tuntuvat jonkun verran ahterissa. Mutta ei Niro huonoillakaan teillä sietämätön ole, joskaan ei myöskään loistava. Perusajossa ja sileillä teillä Niro on mukavan hiljainen ja vakaa ajettava, mutta ei karkeilla pinnoilla ja varsinkaan moottoritienopeuksissa täysin pärjää äänieristyksessä muutamille saman hintaluokan kilpailijoille. Jo pelkästään 7 vuoden takuun myötä Kia Niro Hybrid on varteenotettava vaihtoehto autoihin vähemmän intohimoisesti suhtautuvalle toimihenkilölle.
6 KAASUJALKA 10/2022 Audi RS3 on lähes täysiverinen kilpa-auto siviilikuorissa, eikä sitä ole pilattu painavilla akuilla ja tylsillä sähkömoottoreilla. A udi RS3 on meille tuttu malli jo muutamasta aiemmasta sukupolvesta, mutta aina se silti saa hymyn leveäksi. Aiempien koeajot löytyvät Kaasujalan nettisivuilta. Koko kesä on tullut ajeltua lähes pelkästään uusilla sähköautoilla ja rangesuunnittelun kourissa olen joutunut melkeinpä hermoromahduksen partaalle. Onneksi lääke löytyi Audin maahantuojan pihasta, nimittäin tulen punainen Audi RS3. Siinä on ihan perinteinen bensakäyttöinen polttomoottori eikä kaverina mitään hybridihöpötyksiä. Puhdasta silkkaa bensankatkua! "Vain" 400 hevosvoimaa Nykypäivän sähköistyvässä automaailmassa 400 hevosvoimaa ei enää oikein tunnu missään. Hyvin moni sähköauto omaa jopa merkittävästi enemmän tehoa ja ladattavissa hybrideissäkin tuo alkaa olemaan arkipäivää. Näiden valossa tämän perinteisen dinosauruksen Audi RS3:n pitäisi olla pahasti altavastaaja. Suorastaan jäädä jalkoihin pyörimään. Mikä onkaan oikeasti lopputulos, kun tämän viisisylinterisen sulosointuisen voimanpesän täräyttää käyntiin ja lähtee liikkeelle. Tavallisen kadunmiehen silmissä tämä Audi RS3 näyttää ihan vain tavalliselta perheen kakkosautolta, jolla isäntä joutuu pakon sanelemana ajelemaan, kun rouva on vohkinut perheen isomman auton. Asiaa tuntevat ajavat tällä mielummin, kuin sillä perheen isolla katumaasturilla tai farmarilla. Ajamisen iloa Tuttu nollasta sataseen kestää vain 3.8 sekuntia ja siinä arvossa on jopa useimmilla sähköautoillakin jo tekemistä. Merkillepantavaa on se, että tämä on huimat 500 kiloa kevyempi kuin esimerkiksi saman kiihtyvyyden omaava sähköauto Kia EV6 GT ja sen painoeron kyllä huomaa jarrutuksissa ja mutkissa. Mutkiin ajettaessa kovaa vauhtia auton herkkyys, keveys ja tunnokkuus on vertaansa vailla. Ratin takana tuntee koko ajan tien pinnan muutokset ja auto ohjautuu juuri sinne minne kuljettaja haluaa. Reagointi on nopeaa ja tarkkaa. Teiden epätasaisuuksissa jousiTEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA AUDI RS3 HINTA ALK: 87 988,40€ KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 106 683,66 € KUUTIOTILAVUUS: 2480cm3 TEHO: 400hv / 5600-7000 kierr/min VÄÄNTÖ: 500Nm / 2250-5600 kierr/ min PAINO: 1645kg TAVARATILA: 282l KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 3.8s HUIPPUNOPEUS: 250km/h KULUTUS (VALM.ILM): 9.1l PÄÄSTÖT: 206g/km Suorituskyky Ajettavuus Moottorin saundit Miettivä vaihteisto (varauksin) Hinta JÄLKIMAKU Voi sitä ajamisen riemua. Tämmöstä nautintoa ja tunnokkuutta ei olekaan uusissa autoissa tullut hetkeen vastaan, eikä yhdenkään sähköauton kohdalla. ? + – IHANA DINOSAURUS Audi RS3 KOEAJOSSA tus toimii fantastisesti suuresta nopeudesta huolimatta. Jousitus nielee töyssyt eleettömästi, eikä ratissa tapahdu mitään epämääräisiä liikkeitä. Tähän ei painavat sähköautot kykene, joissa tuntuu, että painava massa menisi mielellään suoraan, vaikka kuljettaja haluaisi kääntyä. Kaasupolkimen painallukseen RS3 ei tietenkään reagoi niin nopeasti kuin sähköautot, ellei vaihdetta ole etukäteen asetettu niin, että moottori käy tehokäyrän optimialueella. Mikäli vaihteisto on Comfort-asetuksella ja liikenteessä painaakin yllättäen kaasupolkimen pohjaan, niin ensilumi on maassa ennen kuin auto alkaa kiihtymään. Tässä ominaisuudessa sähköautot ovat valovuoden edellä ja S tronic vaihteisto surkea. Kokeilepa pudottaa vaihdetta pari pykälää alaspäin niin, että moottorin kierrokset ovat reilussa neljässä tuhannessa ja polkaise sitten kaasu pohjaan. Pyhä jysäys, että alkaa tapahtumaan. Tämä on selkeästi ajajan auto ja tehty ajamisesta nauttimiseen. Tällä voi huoletta käydä esimerkiksi ratapäivillä, ajella siellä pari tuntia ja lähteä kotiin mukavan leppoisasti ajellen murehtimatta toimintasäteestä. Kokeilepa tehdä se sähköautolla, niissä kun tuntuu akut kuumentuvan liikaa jo muutaman hot läpin jälkeen ja sitten se todella raju toimintasäteen putoaminen nopeassa ajossa… Ihanaa, että joku näitä dinosaruksia vielä valmistaa meille VHS-miehille.
KAASUJALKA 10/2022 7 Mediaa ei ole hirveästi kiinnostanyt E85korkeaseosetanolilla eli ”viinabensalla” käyvä Ford Kuga HEV -kevythybridi. Huomio taitaa kiinnittyä selkeästi enemmän pistokehybridiin, jota ei edes E85korkeaseosetanoliversiona saa. Minut E85-viinabensalla käyvä kevythybridi yllätti todella positiivisesti, varsinkin lataushybridiä edullisemman hankintahintansa takia. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski 1 90-hevosvoimaisen ja 2.5-litraisen sekä etuvetoisen Kuga Flexifuel -kevythybridin suositushinta autoveron kanssa on 39 621 euroa. Halvimman Kuga PHEV-pistokehybridin lähtöhinta 225-hevosvoimaisella voimanpesällä on 43 076 euroa, eikä pistokehybridiä saa edullisemmalla E85 -korkeaseosetanolilla käyvänä Flexifuel -mallina. Flexifuel-Kugat ovat aina myös etuvetoisia, nelivetoisina niitä ei mallistoon näytä kuuluvan. Halvinta 1.5-litraista ja 150-hevosvoimaista EcoBoost -mallia lukuunottamatta kaikki Ford Kugat ovat joko kevythybridejä tai pistokehybridejä. Halvemmalla E85 -korkeaseosetanolilla käyvää Kuga-kevythybridiä ei myöskään saa nelivetoisena. Luin kuitenkin Moottori-lehdestä viime vuonna, että Kugan etuvetomalli vie hybridien välisessä vetokoukkukisassa voiton 100 kiloa suuremmalla jarrullisen perävaunun vetomassalla. Koeajossa varsinkin kaupunkiliikenteessä kevythybridi ja korkeaseosetanoli tuntuvat oikeasti lähestulkoon lyömättömältä yhdistelmältä. Väitetään, että E85-korkeaseosetanolilla käydessään auto aina kuluttaa vähintään 20 % enemmän kuin käydessään 95E -perusbensalla. Koeajoviikolla E85 -viinabensa maksoi 1.8 euroa. Nyt kun polttoaineiden hinnat ovat ainakin hetkeksi laskeneet, Hel! TEKNIIKKAA FORD KUGA 2.5 HEV FLEXIFUEL 190 HV MOOTTORI: R4, 2488 cm3 POLTTOAINE: korkeaseosetanoli E85, bensa ja avustava sähkömoottori (itselataava kevythybridi) VETOTAPA: etuvetoinen VAIHTEISTO: portaaton CVTautomaatti POLTTOAINEEN KULUTUS: 5.3-5.4 l/ 100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 124 g/km MITAT: pituus 4614 mm, leveys 1883 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2710 mm, tavaratila 405 1481 l SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,1 s, FLEXIFUEL-HEV -MALLISTON HINNAT: alk. 39 621 € Kaupunkiajossa ja ruuhkissa taloudellinen Ei tarvitse latauspisteitä eikä piuhoja Hyödyntää kotimaisista elintarvikejätteistä tehtävä kiertotaloutta Crossoveriksi miellyttävän äänetön ja pehmeä kyyti Alusta ajoittain tuntuu vähän liian pintakovalta Jarru ja kaasu reagoivat joissain tilanteissa hiukan liian ärhäkkäästi JÄLKIMAKU Valintatilanteessa näe mitään järkisyytä olla kallistumatta Kuga Flexifuel -kevythybridiin, kun hinnat ja ajamisen kustannukset ovat kutakuinkin samat Flexifuel-kevythybridillä ja tavallisella bensalla kulkevalla HEV-kevythybridillä. Miksi en edistäisi uusiutuvia kotimaisia jätteitä hyödyntävää polttoainebisnestä sen sijaan, että lihottaisin tavallista bensaa tankkaamalla Putinin sotakassaa? ? + – LEPPOISASTI HYBRIDILLÄ JA VIINABENSALLA Ford Kuga KOEAJOSSA singin Porttipuiston ABC:lla 95Ebensa maksoi sunnuntaina 14. elokuuta 2,159 €/l ja E85 -korkeaseosetanoli 1.749 €/l. Koeajoviikon aikana heinäkuussa keskikulutukseni Kuga Flexifuel -kevythybridillä oli 6.5 l/100 km. En kyllä usko, että iso ja raskas Kuga bensallakaan kulkee sentään 5,5 litran keskikulutuksella. Toimiva yhdistelmä Ford taitaa olla ainoa E85-korkeaseosetanolilla käyvien autojen valmistaja tällä hetkellä. Kuga viinabensalla käyvänä kevythybridinä on ainutlaatuinen ratkaisu. Tietääkseni kukaan muu autovalmistaja ei ole keksinyt yhdistää hybridiä ja E85 -tekniikkaa. Piuhoja ja latausasemiakaan ei tarvita, kun akku ottaa ajon aikana talteen jarrutusenergiaa. Kun polttoaine on perinteistä bensaa edullisempaa ja sähkömoottori vähentää polttomoottorin kuormitusta silloin, kun moottorin rasitus on suuri, kuten auton käynnistyksessä, ja voi myös tehostaa moottoria kiihdytyksissä, yhdistelmä tuntuu kompaktissa crossoverissa erittäin toimivalta. Useista tuhansia euroja enemmän maksavan lataushybridin säästö jää myös olemattomaksi, jos ei pääse lataamaan sähköä säännöllisesti: kun 40 kilometrin toimintamatka sähköllä loppuu, ajo jatkuu tavallisella bensalla. Autoleasing-yhtiö LeasePlanin palautuneiden autojen dataaineisto vuonna 2020 osoitti myös, että lataushybridien todellinen kulutus on keskimäärin 3,5 kertaa suurempi kuin valmistajat autoille ilmoittavat. Useiden lataushybridien kulutus on ollut yli 4,5-kertainen verrattuna valmistajien ilmoittamaan kulutukseen. Kulutus on ollut monilla plugin-hybridiautoilla kymmeniä prosentteja korkeampi kuin saman mallin bensiinimoottoriselle autoille luvattu kulutus on. Säästöä ruuhkissa Vaikka kevythybridiä ei ladata ja sähkö vain tukee polttomoottoria, eikä auto pistokehybridin tavoin kulje ollenkaan pelkällä sähköllä, kevythybridi tekee kuitenkin pientä säästöä koko ajan. Kaupungissa on mahdollista ajaa jopa 50–70% ajasta sähköllä, varsinkin liikenneruuhkissa. Kuga ei ole mitäänsanomattoman näköinen, vaikka sitä ei voi pitää sen enempää kauniina kuin rumanakaan. Vaikka se ei nyt suoranaisesti hurmaa ulkoisesti, niin eipä se myöskään ärsytä. Enemmänkin kehuisin sen olemusta vakuuttavasti. Vaikka erottuminen kilpailijoista autoalalla vaatii turvautumaan ”ylisuunnitteluun”, Kugassa suunnittelijat ovat pysyttäytyneet rationalismissa. Lyhyesti sanottuna: Kuga ei huijaa. Se on rehellinen perheauto. Ja hyvä sellainen. Tavaratila on tilava,581 litraa, ja pääsy takaistuimelle on helppoa. Runsaat lasipinnat antoivat kesällä mahdollisuuden nauttia ohikiitävistä maisemista esteettömästi ja korkealta. Tuli mieleen vanhat hyvät ajat ja Chrysler Voyagerin kaltaiset tila-autot. Tämän päivän moderni muotoilu suosii usein liiankin korkeita vyötärölinjoja. Suuri täysin digitaalinen 12.3 tuuman mittaristo on helposti luettavissa, taas Sync 3 -kosketusnäyttö alkaa näyttää hieman vanhahtavalta. Portaaton CVT-automaattilaatikko toimii huomaamattoman pehmeästi, Niin kauan kuin et runno kaasupoljinta hullun lailla, moottori osaa olla huomaamaton, lähestulkoon äänetön. Kaasupolkimen aggressiivinen polkeminen sen sijaan tekee moottorinäänet kuuluviksi. Alusta on mukava yllätys: se on vakaa ja tarkka. Moottoritiellä Kuga on crossoverien sarjassa yksi miellyttävimmistä tuttavuuksista, kiitos erittäin hyvän äänieristyksen. Ajoittain alusta tuntui myös kuitenkiin hiukan nypyttävältä ja kovanpuoleiseltakin. Tunnoton ohjaus on perushyvä, mutta sekä kaasuettä jarrupedaali tuntuvat reagoivan painallukseen vähän turhankin särmikkäästi. Tärkeintä on tietysti se taloudellisuus. Jos E85 maksaa 1.749 €/litra ja kulutus on tuo 6.5 l/100 km, polttoainelasku on 11,36 euroa 100 kilometrillä. Jos kevythybridi-Kuga kuluttaa 5,8 litraa 95E-bensaa 100 kilometrillä je bensan litrahinta on 2,159 euroa, niin lasku on vaIn euron verran enemmän. Flexifuel-Kuga -kevythybridin hankintahintaetukin vastaavaan pelkällä perusbensalla käyvään Kuga-kevythybridiin on vain 40 euroa, Eli onko järkeä vai ei? On siinä, kun tässä nyt pitää kertakaikkisesti päästä eroon Putinin kaasuista ja öljyistä: valmistetaanhan E85-korkeaseosetanoli elintarviketeollisuuden jätteistä ja tähteistä sekä kauppojen ja kotitalouksien biojätteistä. » Huollot » Korjaukset » Ilmastointilaitehuollot » Pakokaasumittaukset – OBD + Diesel-savu » Ohjauskulmien suuntaukset » Ajovalojen myllytykset » Vikakoodin luku Bosch / Autocom LT-AUTOKORJAAMO KY Kärrytie 17, Orimattila, puh. (03) 777 4498, 044 700 4498 ltautokorjaamo@gmail.com | www.ltautokorjaamo. MONIMERKKIKORJAAMO
8 KAASUJALKA 10/2022 Nyt on ”hilunpilttuut” premium-luokan bensamoottorista vaihtoautoa etsivälle, jos ei kavahda bensan hintaa. Tarjolla on uuden pikkuauton hinnalla tehoa ja näyttävyyttä. Suuriin kuutiotilavuuksiin suhteutettuna Co2päästöjä tulee kaupanpäällisinä yllättävänkin vähän. 2 000-25 000 euroa on kuitenkin sen verran paljon rahaa, että tämän hintaluokan autot ostetaan vielä käyttöautoiksi. Vasta kymmenen vuoden ikäistä isoa Audia tai 5-sarjan Bemaria ei myöskään osteta rikkaan harrasteautoksi. Ja tosi rikkaat taas ostavat käyttöautonsa uusina, eikä noin 25 000 euron hintaluokassa ja 150 000 – 200 000 kilometriä ajettuina. –Sanoisin, että tällaisten vaihtoautojen menekissä ei kuitenkaan ole edelleenkään nähtävissä valtaisaa muutosta. Ehkä sen voi sanoa, että jos siellä on merkittävän isolla moottorilla oleva ja samalla paljon polttoainetta kuluttava auto, ostaja ehkä on ehkä jonkin verran aiempaa kriittisempi sitä tuotetta kohtaan. Monta kertaa kuitenkin tällaiset bensa-autot menevätkin hieman vähäisempään käyttöön, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni. Ala-Hakunin mukaan yleinen huomio tältä vuodelta on, että 20 000-25 000 euroa maksavienkin vaihtopremiumien ryhmässä kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia auton käyttövoiman tuomista kustannuksista. Hän sanookin pistäneensä merkille, että tällaisten isojen bensamoottoristen vaihtoautojen ostajien vuotuiset ajot jäävät alle 20 000 kilometriin vuodessa. –Se on tietysti selvää, että tällaisen vaihtoauton ostajat ovat aina ehdottomasti niin sanotusti autoihmisiä. He etsivät autoltaan ennen kaikkea nautittavaa ajettavuutta, Kun ajosuoritus ei ole mittava, niin myös polttoaineen kulutuksen merkitys vähenee. Silloin korostuvat niin ajoominaisuudet kuin varustelukin, jotka tällaisissa autoissa ovatkin todella hienot, Ala-Hakuni sanoo. Niukka tarjonta Polkumyyntiin näitä isoja ja näyttäviä premium-luokan bensa-autoja ei kuitenkaan tarvitse laittaa. Niitä on tarjolla melko vähän ja aina riittää niitä, jotka haluavat nimenomaan bensamoottorisen ja hiljaisen ison laatuauton. –Toisaalta sijoitettuun pääomaan nähden ostaja saa kyllä auton mukana todella hienoja ominaisuuksia kohtuuhinnalla. Hän voi tällä hetkellä tehdä todellisia löytöjä. Tuotteethan ovat hintoihinsa nähden kiistatta hienoja. Tilapäisesti näidenkin autojen myyntiajat pitenivät Ukrainan sodan myötä, kun polttoaineiden hinnat nousivat rajusti. Hinnat ovat kevään jälkeen kuitenkin jonkun verran taas laskeneet ja tämän luokan autot ovat saavuttaneet taas sellaisen hintatason, että ne jälleen selvästi kiinnostavat kuluttajia. Kun huomioidaan auton ominaisuuksiinsa nähden edullinen hankintahinta niiden uushankintahintaan suhteutettuna, voi tällainen iso premium-luokan bensa-auto olla monelle vähemmän ajavalle ja ajamisesta nauttivalle erittäin järkevä kinvaihtoehto, Ala-Hakuni sanoo., Merkeittäin ja malleittain näiden autojen kysyntää ja suosiota on lähes mahdotonta vertailla. Varsinkin saksalaiset E-sarjan Mercedes-Benz, Audi A6 ja 5-sarjan BMW kun ovat brändeinä kaikki hyvin arvostettujaja varsinkin uusina ne myös kilpailevat samoista ostajista. Japanilainen Lexus taas ei ole onnistunut vakiinnuttamaan Suomessa premium-autojen luokassa asemaansa samalla tavalla kuin Japanissa. Brittieliitin Jaguarilla taas on pieni, mutta sitäkin merkkiuskollisempi ostajakuntansa. Ehkä 5-sarjankin BMW:n ostajaprofiili on kuitenkin hieman nuorekkaampi kuin vaikkapa juuri E-sarjan Mercedeksen tai Audi A6:n. Ehkä BMW:n kohdalla sen nuorekkaamman imagon takia esimerkiksi tehot ratkaisevat enemmän kuin saksalaisissa kilpialijoissa? –No kun noin sen asian esität, en sitä lähde kiistämään. BMW:n omistajakuntahan on ollut jo pitkään vähän nuorempaa, Ala-Hakuni naurahtaa. Diesel vaihdetaan yhä dieseltai bensa-autoon Huolimatta sähköautojen suuresta suosiosta, suurin osa dieselautoilijoista vaihtaa nykyisen autonsa edelleen käytettyyn dieseltai bensa-autoon. Näin kertoo autoliike J. Rinta-Joupin tekemä tilastoselvitys. Rinta-Joupin selvityksessä tutkittiin ketjun viimeisen vuoden aikana tehtyjä vaihtoautokauppoja. Toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi muistuttaa, että kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavat uudemmilla käyttövoimilla kulkevien autojen korkeahkot myyntihinnat. ”Dieselautoilijoista peräti 80 prosenttia vaihtaa nykyisen autonsa dieselillä tai bensalla kulkevaan käytettyyn autoon vaihtoautokaupoilla asioidessaan. Vain reilusti alle viideosa hankkii dieselauton tilalle hybridin tai sähköauton, kertoo vaihtoautojen asiantuntijaketju J. Rinta-Joupin viimeisin myyntitilastoselvitys. Kaikille ei uudemman käyttövoiman auto välttämättä sovi, huomioiden käyttötarpeet ja ajetut, pitkät etäisyydet. Tilastojen mukaan myös sähköautoilijat pidättäytyvät valitsemassaan käyttövoimassa, sillä heistä noin 60 prosenttia vaihtaa täyssähköön tai hybridiautoon. ”Kaikilla ei yksinkertaisesti ole resursseja hankkia näin arvokasta autoa. Näin ollen edullisemman hintapisteen bensatai dieselauto on selkeä ratkaisu käytettyä autoa hankkiessa”, Rinta-Joupin lehdistötiedotteessa sanotaan. VAIHTURI VERTAILU Bensamoottorisia Audi A6 -malleja oli tarkastellussa hintaluokassa tarjolla syyskuun alussa vain kuusi kappaletta. Kuvan Audi A6 Sedan Business 3,0 V6 TFSI 220 kW quattro S tronic vuosimallia 2012 on Suomi-auto. 3-litraisen V6-bensamoottorin tehot ovat 310 hevosvoimaa ja Co2-päästöt 190 g/km. Tämän Audin mittarilukema oli 164 000 km ja hintapyyntö Turun Sports Car Centerissä Raisiossa oli 22 800 €. Brittieliitin suosikilla Jaguar XJ:llä on pieni, mutta sitäkin uskollisempi kannattajakuntansa Suomessakin. Kuvan Jaguar XJR Supercharged 4.2-litraisella ja 396-hevosvoimaisella V8-bensamoottorilla vuosimallia 2004 on muotokieleltään vielä menneen maailman Jaguarklassikko.”Kansan-Jaguarit” eli S-typet ja XF -mallit ovat pääsääntöisesti myös dieseleitä. Vääntöä on hurjat 541 Newtonia. Markkinointi Mika Lehtinen Oy Raumalla pyytää tästä 225 000 km ajetusta Jaguar-klassikosta 25 000 €. BENSA-PREMIUMIA 20 000 €25 000 € KOKO RAHALLA TEKSTI_Timo Kiiski
KAASUJALKA 10/2022 9 Japanilainen Lexus tuotiin aikoinaan markkinoille siksi, että sen valmistaja Toyota ymmärsi, ettei luksusautojen kauppa käy Toyotabrändin alla. Suomessa Lexus ei kuitenkaan ole vakiinnuttanut paikkaansa samalla tavalla kuin luksusautojen päämarkkinassa PohjoisAmerikassa. Kuvan Lexus GS 2.5-litraisella V6 -bensamoottorilla vuosimallia 2013 oli myynnissä 22 750 euron hintapyynnöllä Mittarilukema oli 142 000 km. J. Rinta-Jouppi Oy:ssä Espoossa. Lexuksen vahvuuksina pidetään kuitenkin luotettavuutta ja premium-autojen sarjassa kohtuullisia kokonaiskuluja. E-sarjan Mersu on lähestulkoon järjestään aina diesel, onhan se taksiautojenkin ”kingi”. Niiipä näitä reilun 20 000 euron hintaisia MercedesBenzin E -malleja bensamoottorisina oli Nettiauto.comissa myynnissä vain 6 kpl. Kuvan Mercedes-Benz E 350 BE 4Matic A 225kw tarjoaa herrasmiehelle hulppeaa ja hiljaista kyytiä, mutta tarvittaessa myös potkua: tehoa kun 3.5-litrainen V6 -bensamoottori tarjoaa hulppea 306 hevosvoimaa. Vääntöä on vähintään tarpeeksi: 376 Nm. Visa-Auto Raisiossa pyytää 21 990 € tästä 169 000 km ajetusta E-Mersusta vuosimallia 2012 . 5-sarjan bensa-Bemareita hintaluokassa 20 000-25 000 € oli Nettiauto.comissa syyskuun alussa tarjolla 14 kpl. Kuvan BMW 528i TwinPower Turbo A xDrive Sedan Sport vuosimallia 2012 oli vain 118 000 km ajettu. Uuden pikkuauton hinnalla, 23 900 eurolla, saa niin varustelua, näyttävyyttä kuin tehoakin. 3-litrainen ja 6-sylinterinen bensamoottori antaa tehoa 245 hevosvoimaa, joten siihen nähden sitä ei voi pitää varsinaisena ympäristöhirmunakaan: Co2-päästöt ovat kohtuulliset 166 g/ km. Autoa myy Mobila Lempäälän Ideaparkissa. KOKO RAHALLA OSAAJAT PALVELUKSESSASI AUTOKORJAAMO T & P LAHTI KY Audi, Volvo, BMW, MB Visankuja 2, 19600 Hartola Puh. 044 532 7014 MBA AUTOKORJAAMO Audi, BMW, MB Sahaajankatu 3, 15520 Lahti Puh. 010 422 1212 JVO KONEHUOLTO OY Audi, Volvo, BMW, MB Teollisuustie 7, 16300 Orimattila Puh. 040 525 7335 VÄÄKSYN VARAOSA JA TARVIKE OY Audi, Volvo, BMW, MB Vääksyntie 2, 17200 Vääksy Puh. 03 766 0075 MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. KATSO LÄHIN KORJAAMOSI: WWW.KL-SERVICEPARTNER.FI
10 KAASUJALKA 10/2022 BMW X5 3.0D AWD AUT VM.2014 MOOTTORI: 2990 cm3, R6, turbo POLTTOAINE: diesel VAIHTEISTO: 8-lovinen automaatti VETOTAPA: neliveto VÄÄNTÖ: 560 Nm TEHOT: 260 hv KESKIKULUTUS: 6.2 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 162-164 g/km MITAT: pituus: 4886 mm, leveys 1938 mm, korkeus 1762 mm, akseliväli 2993 mm SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.9 s, huippunopeus 230 km/h, MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 34 800 € Kuten ”Mies Kulhosta” Nettiauto.comissa osuvasti kehuu omaa autoaan: vanhastakaan 3-litraisesta BMW X5 -dieselmaasturista ei lopu voima kesken. Vaihtoautona se tarjoaa rahalle täyden vastineen ja ehkä enemmänkin. TEKSTI JA KUVAT_Timo Kiiski K ahdeksan vuotta vanha ja nelivetoinen BMW X5 kolmelitraisella ja kuusisylinterisellä turbodieselmoottorilla näyttää ja kuulostaa varmaan oikealta ekoihmisen painajaiselta. Mielikuva on kuitenkin väärä. Jos ison maasturin omapaino on reilut 2070 kg ja 260-hevosvoimaisen dieselmoottorin kuutiotilavuus 2993 cm3, niin ei Co2-lukemaa 162 g/km voi järjettömän suurena syntinä pitää. BMW:n 6-sylinterisessä dieselissä pytyt ovat rivissä ja se tekee käynnistä aina niin suloista, että oikein vesi herahtaa kielelle. Varsinkin kun vääntöä on huimat 560 Newtonia. Itse asiassa tällainen X5 pitäisi koeajaa liukkailla talvikeleillä. Loppukesän hellepäivänä sellaisella Kehä III -tietä pitkin losottelu on vähän sama kuin pulahtaisi suvipäivänä järveen märkäpuku päällä. Se on kuitenkin koeajamattakin selvää, että isolla ja nelivetoisella X5:llä ei jää sutimaan tyhjää, vaikka pitäisi peilikirkkaillakin startata rivitalotontilta ylämäkeen. Päivänselvää, että näin isossa ja kaikesta päätellen hyvin pidetyssä autossa ajetut 155 000 km eivät tunnu juuri missään. Keskikulutukseksikin ilmoitetaan 6.2 litraa satasella, johon minun on tietysti vähän vaikea uskoa. Mutta ei se valmistaja nyt ihan puuta heinää varmasti lupaile. Eiköhän se todellinenkin keskikulutus satasella asetu johonkin 7 litran tietämille. R6 tuo luksusta Jessus sentään kuinka hyvältä voikaan tuntua 3-litraisen ja rivikuutosen murahdus tallaa kevyesti painaessa. Kuusisylinterinen moottori tuo nelisylinteriseen verrattuna ison annoksen luksusta, varsinkin äänimaailman kautta. Tosin kaikkea suorituskykyä on ainakin peruskäytössä mökkiteilläkin aika vaikea hyödyntää. Vaihteisto on sama kahdeksanlovinen, jollainen löytyy mm.saman ikäisestä Range Rover Sportistakin. Bemarin laatikko käyttää hienosti moottorin vääntöä hyödyksi, mutta vaihtaa myös ripeästi pienemmälle, jos kaasupolkimella niin käsketään. Vaihdot ovat nopeita ja pehmeitä. Mukautuvat iskunvaimentimet ja taka-akselin ilmajousitus suodattavat tienpinnan epätasaisuudet käsittämättömän hienosti. Iso maasturi ei silti kallistele liikaa nopeissa mutkissa. Ajaminen maistui tällä maasturilla ihan joka suhteessa, mutta koeajettu X5 on selvästi suunniteltu enemmän sinne isojen katumaastureiden sporttisempaan päähän. Ainakin jousituksessa korostuu sporttisuus. Kun itse olen enemmän sellainen mukavuudenhaluinen papparainen, enkä ole oikein maasturimiehiäkään, niin saattaisin mieluummin päätyä vaikkapa Bemarin vitossarjan nelivetoiseen ja coupetyyppiseen Gran Turismo -malliin. 34 800 eurolla saa uudempiakin isokokoisia nelivetoisia maastureita, esimerkiksi lähes pinkasta vedetyn Mitsubishi Outlander -pistokehybridin. Mutta täytyy kyllä sanoa, että jos itse pitäisi valita, niin on tässä suorassa kuutosdieselissä joku ihan hykerryttävä taika, joka tuntuu melkein vastustamattomalta. Toipuu iskusta X5:n kaltaiset isot maasturit olivat keväällä Ukrainan sodan alettua ehkä se autoluokka, johon polttoaineiden hintojen nousu iski kaikkein kriittisimmin, sanoo J. Rinta-Jouppi Oyn myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni. –BMW X5 on varsin painava auto ja dieseliksikin hiukan isoruokainen. Nyt niin polttoaineiden kuin näiden autojenkin hinnat ovat tulleet alaspäin ja niiden kysyntä on elpynyt keväästä. Moni saa rahalleen valtavasti vastinetta, kun nämä autot ovat ominaisuuksiltaan todella hienoja tuotteita. Laatua saa nyt selvästi pienemmällä rahalla kuin puoli vuotta sitten, Ala-Hakuni sanoo. Kun painavassa ja isossa dieselautossa käyttövoimaverokin on melko suuri, ei X5:n kaltaista järeää maasturia juuri osteta kevyeen ajoon. –Näitä ostetaan paljon vetoautoiksi matkailuvaunuille, moottorikelkoille tai hevoskärryille. Tällaisen auton ostajalla on myös aika iso vuosittainen ajosuorite. Iso ja korkea BMW X5 -dieselmaasturi tarjoaa kuitenkin vetokyvyn lisäksi laadukasta ajokokemusta ja turvallisuutta. Ennen Ukrainan sotaa nämä isot dieselmaasturit olivat hyvin kysyttyjä. Helmikuussa niiden menekki notkahti, mutta nyt se taas elpyy. Hintapyynnöt voivat olla jopa tuhansia euroja vähemmän kuin puoli vuotta sitten. Ala-Hakuni painottaa myös dieselmoottoreiden pitkäikäisyyttä. –Vaikka bensa-autot kestävyydessä ovat kiirineet tuntuvasti dieseleitä kiinni, niin edelleen dieselit kestävät kilometrejä jonkun verran paremmin kuin bensa-autot, hän sanoo. ! TEKNIIKKAA BMW X5 KUUKAUDEN KÄYTETTY EI LOPU AINAKAAN VOIMA KESKEN
KAASUJALKA 10/2022 11 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7. Tarjoukset voimassa 29.9.–9.10.2022 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Ei ennakkovarauksia. Seuraa meitä Facebookissa ja Instagramissa Defa Termini II 1200 Defa Termini II 1200 SISÄTILANLÄMMITIN SISÄTILANLÄMMITIN 1200 W 1200 W Nykyaikainen pieni ja siro sisätilanlämmitin. Nykyaikainen pieni ja siro sisätilanlämmitin. 45-5045 45-5045 W-Light Storm 20 W-Light Storm 20 LED-KAUKOVALO LED-KAUKOVALO 120 W 120 W Leveäkeilainen ja pitkälle näyttävä kaukovalo, jossa Leveäkeilainen ja pitkälle näyttävä kaukovalo, jossa yhdistyvät kaikki hyvän kaukovalon ominaisuudet. yhdistyvät kaikki hyvän kaukovalon ominaisuudet. 48-00070 48-00070 VÄLKKYTARJOUS KANTA-ASIAKKAILLE (67,90) 57 90 Kuivattava Kuivattava KOSTEUDENPOISTAJA 350 KOSTEUDENPOISTAJA 350 g g Estää auton ikkunoiden huurtumista, homehtumista Estää auton ikkunoiden huurtumista, homehtumista ja muita kosteusongelmia. ja muita kosteusongelmia. 50-00609 50-00609 Triangle Ice Lynx 205/55R16 94T TI501 Triangle Ice Lynx 205/55R16 94T TI501 NASTARENGAS NASTARENGAS Hanki talvirenkaat ajoissa. Kotimaisilla Hanki talvirenkaat ajoissa. Kotimaisilla nastoilla varustettu Triangle IceLynx nastoilla varustettu Triangle IceLynx on luotettava ja hiljainen nastarengas, on luotettava ja hiljainen nastarengas, joka on erinomainen valinta joka on erinomainen valinta kaikille autoilijoille! kaikille autoilijoille! Hinta ei sisällä asennusta Hinta ei sisällä asennusta 41-00201 41-00201 ShelterLogic ShelterLogic PRESSU-/KALUSTOTALLI PRESSU-/KALUSTOTALLI 3 x 3 x 2,4 m 3 x 3 x 2,4 m Erittäin korkealaatuinen ja vankka pressutalli. Tällä Erittäin korkealaatuinen ja vankka pressutalli. Tällä jämäkällä pressutallilla suojaat helposti esimerkiksi jämäkällä pressutallilla suojaat helposti esimerkiksi ajettavan ruohonleikkurin, puutarhatyökalut sekä ajettavan ruohonleikkurin, puutarhatyökalut sekä harrastusvälineet Pohjolan rankoilta olosuhteilta. harrastusvälineet Pohjolan rankoilta olosuhteilta. 85-01710 85-01710 VIIKON VÄLKKYTUOTTEET 199 00 95 00 5 99 VÄLKKYTARJOUS KANTA-ASIAKKAILLE (109,00) 99 90 KPL
12 KAASUJALKA 10/2022 HUUTAVA HUUTAVA PULA PULA AUTOISTA! AUTOISTA! Myy autosi meille – suomalaiselle perheyritykselle OLEMME MUUTTANEET ! OLEMME MUUTTANEET ! Linnatie 7, Mäntsälä (moottoritien vieressä) Ostamme myös DIESEL -autoja! 0400 474 674 0400 474 674 Petri Harinen Petri Harinen Tarjoa, soita! Tarjoa, soita! autoplaneetta.fi • Linnatie 7, Mäntsälä • Ma-Pe 10–18, La 11-15
KAASUJALKA 10/2022 13 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 20.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247 TEHOKAS JA KESTÄVÄ • Polttoainekäyttöinen lämmitin • Portaaton lämmitystehon säätö • Sähkötolpasta riippumaton lämmitys VESILÄMMITIN / HYDRONIC S3 Maahantuoja Wihuri Oy Tekninen Kauppa eberi.fi | wihuri.fi | eberspacher@wihuri.fi | p. 020 510 2327 Seuraa meitä Facebookissa @EberiSuomi EBERSPÄCHER LÄMMITTIMELLÄ LISÄÄ MUKAVUUTTA TALVIAUTOILUUN!
14 KAASUJALKA 10/2022 Ö ljypisteen toimipisteitä Oilpointilla on jo melko kattavasti ympäri Suomen, Helsingistä Ouluun. Yritys on kasvanut voimakkaasti kuuden vuoden aikana. –Odotettavissa on, että sähkönhinnan noustessa moni varmasti lykkää autonsa huoltamista. Öljypiste on kuitenkin edullinen huoltaa autoa ja se tehdään myös laadukkaasti. Emme myöskään väkisin tyrkytä laajempaa huoltoa, jos autolla ei ole siihen akuuttia tarvetta. Öljyjen vaihtamisesta ajallaan ja säännöllisesti ei kuitenkaan kannata tinkiä, vaikka muita huoltotoimenpiteitä siirtäisikin tuonnemmaksi. Toki teemme myös vuosija määräaikaishuoltoja huolto-ohjelman mukaisesti. Jos kukkaro on tukalla, eikä raaski tehdä autolleen monipuolista määräaikaishuoltoa, niin öljynvaihtohuollosta ei kuitenkaan kannata tinkiä. – Öljypiste on öljynvaihdon ja pikahuollon erikoisliike, jonne on tervetullut sellainenkin asiakas, jolle riittää pelkkä öljynvaihto. Emme rupea väkisin kauppaamaan laajinta huoltopakettia, sanoo Öljypisteen toimitusjohtaja Taisto Nuutinen. ÖLJYPISTEESSÄ ONNISTUU MYÖS PELKKÄ ÖLJYNVAIHTO TEKSTI JA KUVAT_Timo Kiiski Öljypiste huoltaa ja tekee öljynvaihtoja autoihin 20 paikkakunnalla ympäri Ammattitaitoinen henkilökuntamme katsoo sen huoltotarpeen ja kertovat rehellisesti, riittääkö pelkkä öljynvaihto vai pitääkö autolle tehdä muitakin huoltotoimenpiteitä, Nuutinen sanoo. Pelkässä öljynvaihtohuollossakin vaihdetaan aina myös öljynsuodatin ja muitakin suodattimia tarpeen ja huolto-ohjelman mukaisesti –Mekin vaihdamme tietysti likaiset suodattimet, mutta puhtaita emme lähde vaihtamaan, Nuutinen sanoo. Kilometrit aikaa ratkaisevampia Yleisimmät suositellut öljynvaihtovälit ovat 15 000 ja 30 000 kilometriä. – Yleinen suositus on myös ajomääristä riippumatta kerran vuodessa. Jos kilometrejä tulee kuitenkin vähemmän, niin kyllä sitä öljynvaihtoa pystyy lykkäämäänkin. Eivät ne öljyt siellä parkkipaikalla huonoiksi mene, jos ajoa on vähän, Nuutinen sanoo. Paljon riippuu myös öljyn laadusta. –Long Life-öljyissä vaihtoväli on pienillä kilometreillä kaksi vuotta tai 30 000 kilometriä, tosin Suomen olosuhteissa suositellaan korkeintaan 20 000 kilometriä, Nuutinen sanoo. Liian pitkäksi ei öljynvaihtoväliä kannata venyttää vähilläkään kilometreillä. – Ennen pitkää öljyn sekaan alkaa aina kertyä vettä, vaikka ajaisi vain kauppareissuja. Suomen oloissa ei voi ajatella, että millään öljyillä sentään pärjää viittä vuotta niitä vaihtamatta, Suodattimienkin kunto kannattaa aina kuitenkin varmuuden vuoksi tarkastuttaa, vaikka ei niitä automaattisesti vaihdattaisikaan. Meillä ei suodatinta väkisin vaihdeta, jos se on tarkastuksessa todettu puhtaaksi. On sellaisiakin korjaamoja, jossa puhdaskin suodatin lentää roskiin, jos sen vaihtaminen vain kuuluu huolto-ohjelmaan, Nuutinen sanoo. Vaihteistoöljytkin vaihtoon Moottorin tavoin automaattivaihteistokaan ei ole loputtomiin järkevä säästökohde. –Liian pitkään vaihtamatta jääneet öljyt kadottavat voiteluominaisuutensa niin moottorissa kuin vaihdelaatikossakin, Nuutinen sanoo. Nyt automaattivaihteiston öljynvaihto alkaa jo kuulua yleisesti huolto-ohjelmiin, mutta vielä jokin aika sitten tilanne oli toinen. Edelleen meille tulee vanhempia autoja, joiden huolto-ohjelmissa ei mainita automaattilaatikon öljyjenvaihtoja. Ja toki tämä selittyy myös automaattivaihteistojen kehityksellä. 1990-luvun premiumautojenkin perinteisissä automaattilaatikoissa saattoi olla vain 4-5 vaihdetta. Tämän päivän kaksoiskytkinautomaatti voi olla 7-8-vaihteinen ja silloin kaikki tekniikka luonnollisesti on hienompaa ja tarkempaa. Yleensä näissä kaksoiskytkinautomaateissa vaihdelaatikon öljynvaihtoväli on 60 000 kilometriä. Tosin, koska niissä öljytilavuudetkin ovat pienemmät, huoltokerta tulee myös edullisemmaksi kuin vanhaan dieselturboon, jonka vaihdelaatikon öljytilavuus voi olla kymmenenkin litraa. Automaattivaihteiston öljynvaihtotarpeen kyllä yleensä huomaa viimeistään silloin, kun vaihteisto alkaa käyttäytyä vähemmän jouhevasti. –Vielä tässäkään vaiheessa auton tuominen huoltoon ei useinkaan ole vielä myöhäistä, Nuutinen sanoo. OSTETAAN AUTOJA MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, HEINOLA I 0400 124 262 Mestarinkatu 16, LAHTI I 045 258 7877 westmac.fi Sis. alv 24% 60kmh 60kmh lämpöohjaamolla lämpöohjaamolla NYT ERIKOISERÄ VAIN NYT ERIKOISERÄ VAIN 15.490€ 15.490€ ajovalmiina ajovalmiina TRAPPER TRAPPER 550 UTV 550 UTV traktori malli traktori malli KATSASTUSASEMIA VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakoketjun vaihdot Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Varaosien verkkokauppa palvelee 24/7 (03) 5356 100 I www.kolari-special.fi MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Linnatie 7, Mäntsälä Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.? autoplaneetta@gmail.com MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
KAASUJALKA 10/2022 15 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä, Askola, Karjaa, Inkoo Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Tammisaari Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) SAAB 9-3 B) AUDI RS3 C) FORD FOCUS D) BMW X5 PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 10/2022 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Needit elektronisen pysäköintikiekon. Vastausaikaa on 4.11.2022 saakka. Heinäkuun kisaan oikein vastanneiden kesken arvoimme 5 Wunderbaum tuotesettiä. Onnelliset voittajat ovat: Marjatta Hedenstam Helsinki, Ismo Hyttinen Äänekoski, Irmeli Korpi-Anttila Helsinki, Reijo Nyman Riihimäki ja Raimo Mattila Kotka. Onnea voittajille! MIKÄ AUTO ON TÄSSÄ NUMEROSSA KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ? VASTAA, RATKO JA VOITA ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO! Miksei sähköautoja saa avona??
16 KAASUJALKA 10/2022 Merkillisen luotettavaa autokauppaa Lahti Myyntimiehenkatu 4 15700 Lahti p. 03 8235 141 Hämeenlinna Paroistentie 2 13600 Hämeenlinna p. 03 6563 390 Hyvinkää Helletorpankatu 18-20 05840 Hyvinkää p. 019 347 9712 Kotka Haminantie 1 48810 Kotka p. 010 762 5203 Kouvola Kaitilankatu 3 45130 Kouvola p. 010 7625 202 Automyynti avoinna ma–pe klo 9-17 ja la klo 10–15, tervetuloa! Autokauppaa myös verkossa – Nelipyörä.fi Nelipyörä Hyvinkää Helletorpankatu 18-20, Hyvinkää Puh. 019 347 9711 I nelipyora.fi Nelipyörä Kouvola Kaitilankatu 3, Kouvola Puh. 010 7625 253 I nelipyora.fi Täysin uusi Kia Niro toivottaa autoilun sähköisen aikakauden tervetulleeksi. Uusi Niro tarjoaa sykähdyttävän muotoilun ja yhden markkinoiden monipuolisimmista sähköistetyistä mallistoista, johon kuuluvat täyshybridi, ladattava hybridi sekä jopa 460 kilometrin* toimintamatkaan kykenevä sähkömalli. Suuret sisätilat ja nykyaikaiset teknologiat, kuten Kia Connect -palvelut, etäpysäköinti ja Vehicle-to-Device-lataus viimeistelevät autoiluelämyksen uuden Niron kanssa. Ladattavien Niro-mallien yhteydessä saat käyttöösi myös Kia Charge -latauskortin, joka avaa käyttöösi yhden Suomen laajimmista latauspiste verkostoista. Anna uuden Kia Niron johdattaa sinut mukavasti elämäsi suuriin sähköisiin hetkiin. Kia Niro alk. autoveroton hinta 29 878,76 € + arvioitu autovero 2 041,82 € + toimituskulut 600 € = kokonaishinta 32 520,58 €. Vapaa autoetu 660 €/kk, käyttöetu 495 €/kk. CO2-päästöt 0-105 g/km. *Auton toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, kelija ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Kiatakuu 7 vuotta tai 150 000 km, kolme ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa, sisältäen myös ajoakuston. Kia 24h tiepalvelu vuodeksi veloituksetta. Kia-huolenpito sopimus 3 vuodeksi kiinteällä kuukausimaksulla alk. 26 €/kk. Kuvan auto erikois varustein. Autoetu alk. 495 €/kk Niro alk. 32 521 € Täysin uusi Kia Niro Ladattuna elämäsi hetkiin. FORD KUGA LADATTAVA HYBRIDI Ford Kuga Titanium X Ladattava Hybridi (PHEV) 225 hv A7, alk. 46.355 € CO2 22 g/km. Vapaa autoetu alk. 715 €; käyttöetu alk. 610 €. Kuga-malliston yhdistetyt CO2-päästöt 22–149 g/km ja yhdistetty kulutus 1,0–7,1 l/100 km. Hinnat, CO2ja kulutustiedot 1.6.2022 hinnaston mukaan ja sis. toimituskulut 600 €. 1Akun ollessa täyteen ladattu. Auton kulutukseen ja toimintamatkaan sähköllä voivat vaikuttaa mm. sääja ajo-olosuhteet, akkukapasiteetti, kuljettajan ajotapa, ajonopeus ja auton kuormaus. 2Osta uusi Kuga Ladattava Hybridi (PHEV) -malli ja voit kesäetuna valita siihen minkä tahansa metallitai normaalivärin veloituksetta (0 €). Etusi arvo on jopa noin 1.000 €. Kesäetu ei koske Titanium-mallia. Saatavilla olevat värit näet hinnastosta. Kesäetu koskee vain yksityisasiakkaiden uusia Kuga ladattava hybridi -mallin (pl. Titanium) tilausja kauppasopimuksia ajalla 1.–30.9.2022. Etu ei ole yhdistettävissä muihin etuihin. Lisätietoja saat Ford-liikkeestä. 3Kertaluoton rahoitusesimerkki: Ford Kuga Titanium X 2.5 Ladattava Hybridi (PHEV) 225 hv, hinta 46.354,88 € (sis. toim. kulut), käsiraha 4.700 €, sopimusaika 60 kk, kuukausierä 489 €, luoton määrä yht. 41.844,88 € (sis. perustamismaksun 190 €), viimeinen suurempi erä 18.083,80 €. Kuukausierä sisältää koron 2,9 %, perustamismaksun 190 € ja käsittelykulun 12 €/kk. Luottokustannukset yht. 5.291,92 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 46.946,80 €, todellinen luottohinta 51.646,80 € ja todellinen vuosikorko 3,56 %. Rahoitus edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Ford Credit -palvelun tuottaa Santander Consumer Finance Oy, Risto Rytin tie 33, 00570 Helsinki. Rahoitustarjous koskee vain uusia tilausja kauppasopimuksia ajalla 1.5.–31.7.2022 ja se on voimassa kaikille Kuga-malleille. Lisätietoja saat Ford-liikkeestä. 4Ford tarjoaa liikenneja kaskovakuutuksen veloituksetta yksityisasiakkaille ensimmäiseksi kuukaudeksi Ford-liikkeestä. Ford-liike toimii Ifin asiamiehenä. Ford Vakuutuksen myöntää If Vahinkovakuutus Oyj, Suomen sivuliike. 5Ford-takuu 5 vuotta / 100 000 km (tai 2 vuotta ilman km-rajaa), korkeajänniteakun takuu 8 vuotta / 160 000 km. *Vuonna 2021. Ford of Europe raportoi myynnit 20 perinteisellä markkinallaan. Kuvan auto erikoisvarustein. Euroopan ostetuin ladattava hybridi * tarjoaa nautinnollisen ajokokemuksen Kuljettajaa avustavat teknologiat sekä mukautuvat tilat tekevät Ford Kugasta täydellisen matkakumppanin. Huippuvarusteltu ja monipuolinen Kuga tarjoaa kahden eri voimanlähteen parhaat puolet yhdessä. Kun lataat akun verkkovirralla, voit sähkömoottorin ansiosta ajaa puhtaasti sähköllä jopa 64 km1. Ford Kuga Titanium X Ladattava Hybridi (PHEV) 225 hv alk. 46.355 € tai 489 €/kk. 3 FORD TAKUU VUOTTA tai 100 000 km 4 ford.fi KUGA LADATTAVA HYBRIDI (PHEV) 225 HV -MALLIN OSTAJALLE: Ford Vakuutuksen maksuton startti4 Väri kuin väri! € 2