HINTAVERTAILUSSA HALVAT KÄYTETYT PISTOKEHYBRIDIT I HURMALAISEN KOEAJOSSA HONDA INSIGHT VM. 2011 Koeajossa mm. PEUGEOT 408 Koeajossa mm. Koeajossa Päijät-Hämeen painos 10/2023 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Vanhanradankatu 4 • Puh. 010 7788 120 Avoinna arkisin 5.30-18, la 8-14 • Driver’s premium • Lounasaika klo 10-14 • AD-autohuolto SAKSALA SAKSALA 12€ 12€ Tarjous voimassa 2.11.2023 saakka. Norm. 24.00€ TALVIPESU TALVIPESU TRAPPER TRAPPER 550 UTV 550 UTV Traktorimalli Traktorimalli 60kmh 60kmh Lämpöohjaamolla Lämpöohjaamolla Sis. alv 24% Sis. alv 24% westmac.fi westmac.fi HEINOLA Pohjanmäentie 7 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 0400 474 407 UUSI UUSI TOIMIPISTE TOIMIPISTE NYT NYT ERIKOISERÄ VAIN ERIKOISERÄ VAIN 14.490€ 14.490€ ajovalmiina ajovalmiina
2 KAASUJALKA 10/2023 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Koska oma perse on meistä jokaista lähimpänä, niin kiitän Riikkaa ja Petriä esityksistä, jotka tekevät vanhalla bensaMersulla ajamisesta toivon mukaan nykyistä halvempaa. T oki minäkin niin mieleni pahoitin, kun luin Hesarista yksinhuoltajayrittäjästä, jolta nykyinen hallitus vie omistusasunnon asumistuen. Mutta pakko on antaa kiitostakin, kun siihen on aihetta. Meille vanhoilla polttomoottoriautoilla vapaa-ajan ajoa ajaville on luvassa helpotuksia. Sitäkään en tietysti ymmärrä, että hallitus aikoo nostaa työmatkaa ajavien kuluja. Hallitus aikoo korottaa matkakuluvähennyksen omavastuuta 750 eurosta 900 euroon. Lisäksi matkakuluja voi vähentää vain 7000 euroon asti, koska omavastuu on 900 euroa. Mutta suo siellä, vetelä täällä. Vauva. fi -sivustolla joku tiivistää tämän tarkoittavan sitä, että teet näin tai noin, niin kusessa olet. Vaan enpä nyt rupea sen enempää rutisemaan, vaan tyydyn luvassa oleviin almuihin. Hallituksen budjetti lupaa laskea ensi vuonna bensiinin arvonlisäverollista pumppuhintaa 4,4 sentillä ja dieselin hintaa 4,9 sentillä. Tämän lisäksi vuodelle 2025 on suunniteltu 100 miljoonan euron alennus polttoaineen valmisteveroon. Kuluttajalle tämä tarkoittaa seitsemän sentin alennusta polttoaineen hinnassa vuonna 2025. Lisäksi hallitus on päättänyt keventää ajoneuvoveroa ja tämä kevennys kohdistuu keskija suuripäästöisiin autoihin vuodesta 2025 alkaen. Esityksessään hallitus perustelee kohderyhmää sillä, että erityisesti näiden autojen käyttökustannukset ovat nousseet polttoaineen hinnan kohoamisen myötä. Minä, jos kukaan, tiedän tämän kokemuksestakin. Ajan 14 vuotta vanhalla bensa-Mersulla. En nyt hirveästi aja, mutta sukulaisvierailut vaikkapa Kuopiossa tuntuvat kukkarossa, kun käyn bensamittarilla. En halua pätkärahoitusta Miksi sitten en vaihda vanhaa bensaMersua uuteen tai vähän käytettyyn sähköautoon, tai edes pistokehybridiin? Sitä ihmettelevät erityisesti ne tuttavat, jotka ajavat joko työsuhdeautolla tai laskuttavat oman auton käytöstä isoja kilometrikorvauksia työnantajaltaan. No minäpä kerron. Siksi, että yksinyrittäjänä inä en kovin paljon laskuta toimeksiantajilta kilometrikorvauksia. Siksi, että työtä teen paljon etänä ja jos tapaankin työn merkeissä yhteistyökumppaneita ja muita vastaavia, niin tapaamiset järjestyvät kotini lähellä pääkaupunkiseudulla. Katsoin Nettiautosta, mitä myyjät pyytävät Mercedes-Benz C 180 Kompressorista vuosimallia 2009. Pyynnit huitelevat 8000–10 000 euron tietämillä. Jos nyt ostaisin vaikkapa käytetyn, mutta vielä kohtuullisen vähän ajetun Tesla Model 3:n, pitäisi ottaa ainakin 30 000 euron pätkärahoitus. Aika paljon nykyistä enemmän minun pitäisi sähkö-Teslalla ajella, että tuo pätkärahoitus olisi maksanut itsensä takaisin. Tunnustan myös, että tuollaista summaa minulla ei nyt ole säästössä. ”Eikö? Miten päin persettä sinä olet voinut hoitaa asiasi, kun olet kuitenkin jo kuusikymmentä ja olet asunut ainakin viimeiset 20 vuotta omassa omakotitalossa?”, kysyi eräs tuttavani, joka ajaa työajoa vuosittain sellaiset 30 000–40 000 kilometriä ja laskuttaa nuo ajot työnantajaltaan kilometrikorvauksina. Kun kilometrikorvaus on 0,53 €/ km, niin kyllä tuollaiset summat auttavat maksamaan hyvääkin autoa ja muu raha jää sitten säästään. Ja vaikka minulla nyt olisikin säästössä kymmeniä tuhansia euroja, niin uuteen sähköautoon tarvittavaan välirahaan en niitä laittaisi. Ja rahoituspätkää taas en halua ottaa. Nuorempana minulla niitä rahoituspätkiä ja kohtuupalkkaisena pikkupomonakin osamaksuerien takia piti aina välillä tehdä valinoja. Kun jo aikapäiviä sitten maksoi viimeisen pätkän pois, päätin, että autoa varten en enää pätkärahoitusta ota. Suo siellä, vetelä täällä Juuri ennen koronaa päätimme rouvan kanssa väliaikaisen kerrostaloasumisen jälkeen ryhtyä jälleen omakotirakentajiksi. Meille nousi pieni talo KIITOS, RIIKKA JA PETRI! pienelle tontille yhdelle Vantaan edullisimmista pientalotaajamista. Kun sitten tuli korona ja sen jälkeen vielä kustannuksia nostanut Ukrainan sota, niin talon valmistuttua on niitä säästöjä ja pientä uutta lainaakin tarvittu kaikenlaiseen pieneen justeeraamiseen. Ainakaan nyt ei ole oikea aika vaihtaa vanhaa Mersua uudehkoon sähköautoon. Minä ymmärrän oikein hyvin ihmisiä, jotka ostavat ”pätkärahalla” sähköauton. Varsinkin niitä, joilla on reippaasti kilometrikorvauksina laskutettavaa työajoa. Polttoainekuluissa säästyvällä rahalla maksaa helposti osamaksueriä ja alle saa mukavan ja hyvän auton. Ja tietysti työsuhdeautona täyssähköauto on ehdottomasti näinä päivinä järkevin valinta ennen kaikkea työnantajalle. Itse jatkan ajamista vanhalla bensaMersulla. Bensapopulismia tai ei, niin kiitän Riikkaa ja Petriä näistä helpotuksista, joita meille vanhalla polttomoottoriautolla ajaville on luvassa. Muuhun hallituksen linjaan en nyt ota kantaa. Onhan se ristiriitaista viedä pienituloiselta yksinhuoltajayrittäjältä asumistuki ja samalla pieneltä osalta helpottaa hänen elämäänsä pienemmillä bensaveroilla. Sama koskee näiden työmatka-ajoa ajavien kohtelua. PÄÄTOIMITTAJALTA M aamme uusi hallitus on ollut kasassa vasta kesästä alkaen ja suurimman huomion on tähän asti saaneet nämä vanhat rasistiset viestit ja päivitykset. Moni kansalainen on huolissaan suvaitsevaisuuden tilasta. Toiset ovat huolissaan jo liiallisesta suvaitsevaisuudesta ja nämä kaksi ääripäätä tuntuvat ottavan yhteen aika tavalla. Eikä kummatkaan ymmärrä toisensa kantoja tai eivät halua ymmärtää ja tulkitaan väärin. Ehkä usein myös tahallaan. Täytin juuri 50 vuotta ja olen ollut kahden autolehden päätoimittajana yhteensä 23 vuotta enkä ole tämmöistä samanlaista vastakkainasettelua huomannut autoilijoiden piirissä aiemmin. Nykypäivänä tuntuu useasti siltä, ikävä kyllä, että sähköautoilijat ovat niin fanaattisia oman kantansa suhteen, etteivät ymmärrä muiden näkemystä lainkaan. Tuijotetaan vain sitä omaa näkemystä ja pidetään sitä vain yhtenä ainoana totuutena. Toisessa ääripäässä ovat sitten nämä todella vanhanliiton jääräpäiset polttisautoilijat, jotka eivät voi tajuta sitä, että joku maksaa 100 000 euroa patterilla käyvästä vekottimesta. Sähköjohdot käsissään sitten kulkee pitkin parkkista lataamassa sitä kuin kännykkää konsanaan. Yritä siinä sitten tehdä autolehteä, kun pitäisi huomioida kaikki kumipyörillä liikkuvat ihmiset. Kaikkia ei pysty mitenkään miellyttämään, eikä Kaasujalka aio sitä jatkossakaan tehdä. Varmasti jokaisen numeron jälkeen joku pahoittaa mielensä samalla kun joku toinen hyppii riemusta. Jos joku juttu Kaasujalassa ärsyttää tai ilahduttaa niin viestejä saa entiseen malliin laittaa tulemaan. Kiitokset niistä kymmenistä viesteistä jota toimitukseen tupsahtaa viikottain. Me teemme edelleen niin hyvää lehteä kuin osaamme ja pidämme oman jo erittäin hyväksi todetun linjan. Siihen kuuluu nykyään ainakin bensalla, sähköllä ja dieselille kulkevia autoja. Joskus jotain kaasukäyttöisiäkin sivuilla vilahtaa. Mainiota autoilusyksyä MIKA SALOMAA päätoimittaja SUVAITSEVAISUUTTA MYÖS AUTOILUUN KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. TENZI DIAMOND DROP Seuraava Kaasujalka ilmestyy 2.11.2023 Erilainen ylikulkusilta Lahden ja Heinolan välillä. Kuvan lähetti Keijo Sulonen, Jyväskylä. MARKKINOINDEN EDISTYKSELLISIN JA VETTÄHYLKIVIN KERAAMINEN PINNOITE KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN Diamond Drop antaa jopa viiden vuoden suojan autosi maalipinnalle! Kuluttajahinta 149€ tenzi.fi TENZI AUTONHOITOTUOTTEELLA
KAASUJALKA 10/2023 3 HUIPPUHUIPPUTARJOUS! TARJOUS! TR TN Tehkää Kekeä fiksumpi valinta – älkää enää arvailko, pitääkö pinnat tien päällä. Hankkikaa Teille huippulaatuiset, määränpäähän sujuvasti vievät renkaat sekä vanteet RengasCenteriltä pakettitarjouksena! Nordman North 9 -nastarenkaat sekä Dezent TN/TR -vanteet kykenevät säällä kuin säällä mestarillisesti kuljettamaan kuskin kuin kuskin matkansa määränpäähän. Ajotuntuma tulvehtii mukavuutta ja ulkonäkö muotitietoisuutta. Suositamme kokeilemaan – jo yhden ajokerran jälkeen sanotte: tämä se on kuskin paketti. 185/65-15 849€ Dezent TN 195/65-15 899€ Dezent TN 205/55-16 1049€ Dezent TR 225/50-17 1299€ Dezent TR TARJOUSHINNAT: Hinta sisältää Nordman North 9 -nastarenkaat, Dezent TN tai TR -vanteet, alv:n ja kierrätysmaksun. Vanteista värivaihtoehtoina musta tai hopea. Sadan euron lisähintaan saatavilla dark-värivaihtoehto (musta-hopea). Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. Kyllä Tässä Vielä Pinnat Pitää.. PAKETIN TIEDOT RENKAAT NORDMAN NORTH 9 VANTEET DEZENT TR TAI TN VÄRI HOPEA TAI MUSTA Kantolan Rengas Oy Juvantie 77 50170 MIKKELI 015 172 162 015 172 562 kantolanrengas.? Kantolan Rengas Oy Teollisuuskatu 12 49400 HAMINA 05 344 8103 kantolanrengas.? Kantolan Rengas Oy Asentajankatu 4 45130 KOUVOLA 05 312 2181 kantolanrengas.? Kantolan Rengas Oy Radantaus 2 45910 VOIKKAA 05 388 2016 kantolanrengas.?
4 KAASUJALKA 10/2023 VINKKI Mukavaa autoilua PIDENNÄ HYBRIDIN SÄHKÖISTÄ AJOMATKAA ESILÄMMITYKSELLÄ Talvikausi lähestyessä auton esilämmitys nousee jälleen ajankohtaiseksi. Jos autosi on hybridi, esilämmittänen säästää ajoakkua ja saat sillä myös enemmän sähköisiä ajokilometrejä. M oottorin ja sisätilojen lämmittäminen onkin tärkeää Suomen pakkasissa, sillä se vähentää moottoriin kohdistuvaa kuormitusta, sulattaa ikkunat ja parantaa ajomukavuutta merkittävästi. Ruotsalainen Calix on tunnettu autojen sähkökäyttöisistä lämmitysratkaisuistaan: yritys valmistaa sekä moottorin että sisätilojen lämmittimiä. Calix-tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Eskilstunassa, Ruotsissa, joten pohjoisen vaativat sääolosuhteet, kuten lumi ja kovat pakkaset, ovat tuttuja valmistajalle. Calix on ollut yhteistyössä ajoneuvoteollisuuden kanssa jo 1950-luvulta lähtien, ja nykyään se onkin monien autonvalmistajien valitsema ensiasennuslämmitin. Säästää hermoja Hybridiautoilija haluaisi todennäköisesti ajaa mahdollisimman paljon sähköllä myös talvella, jolloin auton sisätilojen lämmitys on yksi suurimmista sähkön kuluttajista. Tyypillisesti sähkövastus, jolla auton sisätiloja lämmitetään sähköllä ajettaessa, on teholtaan 2000–4000 wattia. Jos auto on liikkeelle lähdettäessä kylmä, kuluu ajoakustosta tämän verran pelkkään lämmittämiseen. Tämä luonnollisesti lyhentää matkaa, jonka pääsee sähköllä ajamaan. Hybridin sähköistä ajosädettä on kuitenkin mahdollista pidentää esilämmittämällä sisätilat. Tällöin ajoakuston sähköä kuluu vain lämmön ylläpitämiseen, ja säästetty virta voidaan käyttää sähköllä ajamiseen. Sisätilojen lämmittäminen säästää myös aikaa ja hermoja, kun ikkunoita ei tarvitse rapsutella jäästä. Valmiiksi lämpimään autoon on lisäksi huomattavasti mukavampi istahtaa. Tehokas Calix WavelLine Einomainen vaihtoehto sisätilanlämmittimeksi on Ruotsissa valmistettu, tehokas ja turvallinen Calix WaveLine. Lämmittimiä on saatavilla neljällä eri teholla: 800W, 1200W, 1700W ja 2000W. 1700Wja 2000W-versioissa on kaksi eri tehotilaa, joten käyttäjä saa itse valita, kummalla teholla lämmitintä käytetään. Kaikki WaveLine-malliston lämmittimet ovat itsestään säätyviä, joten ne säätelevät puhallustehoa automaattisesti ulkolämpötilan mukaan. Myös lämmittimen puhalluskulmaa on helppo säätää. Kun sisätilanlämmitin on asetettu puhaltamaan oikeisiin paikkoihin, ikkunat sulavat ja sisätilat lämpenevät nopeasti. Calix-sisätilanlämmittimen ehdottomana plussana voidaan pitää sen monipuolisia asenTEKSTI_ Timo Kiiski Calix-sisätilanlämmittimen ehdottomana plussana voidaan pitää sen monipuolisia asennusmahdollisuuksia. Myös lämmittimen puhalluskulmaa on helppo säätää. Moottorin ja sisätilojen lämmittämisen talvella vähentää moottoriin kohdistuvaa kuormitusta, sulattaa ikkunat ja parantaa ajomukavuutta merkittävästi. nusmahdollisuuksia: lämmitin voidaan asentaa paikoilleen perinteisellä, kiinteällä seinäkiinnikkeellä, keskikonsolin reunan alle työnnettävällä Quick Clip -telineellä tai maton alle sujautettavalla tukijalalla. Kaikki kiinnitysvaihtoehdot tulevat sisätilanlämmittimen mukana. Calix WaveLine -sisätilanlämmittimillä on 5 vuoden takuu. Asenna Calix-järjestelmä ennen talvipakkasia! Etsi lähin jälleenmyyjä: kaha.fi/jm » Huollot » Korjaukset » Ilmastointilaitehuollot » Pakokaasumittaukset – OBD + Diesel-savu » Ohjauskulmien suuntaukset » Ajovalojen kiillotukset » Vikakoodin luku Bosch / Autocom LT-AUTOKORJAAMO KY Kärrytie 17, Orimattila, puh. (03) 777 4498, 044 700 4498 ltautokorjaamo@gmail.com | www.ltautokorjaamo.? MONIMERKKIKORJAAMO PESUKUPONKI 16,Kuponki voimassa 31.7.2023 Le ik ka a ta lte en ta i ot a tä st ä ku va kä nn yk äl lä . Avoinna ma-pe 6-18 la ja su 9-16 A Huoltokatu 1, Metsola, KOTKA puh. (05) 228 1281 # Valitse vaihtoehto tai useampi TEHOPESU ovh. 20,80 KIILTOPESU ovh. 26,80 HOHTOPESU ovh. 36,00 20,30,Kuponki voimassa 31.7.2023 Kuponki voimassa 31.12.2023 asti. Valvotusti turvallinen autopesu edullisesti PESUKUPONKI 16,Kuponki voimassa 31.7.2023 Le ik ka a ta lte en ta i ot a tä st ä ku va kä nn yk äl lä . Avoinna ma-pe 6-18 la ja su 9-16 A Huoltokatu 1, Metsola, KOTKA puh. (05) 228 1281 # Valitse vaihtoehto tai useampi TEHOPESU ovh. 20,80 KIILTOPESU ovh. 26,80 HOHTOPESU ovh. 36,00 20,30,
KAASUJALKA 10/2023 5 M . B . A . AUTOKORJAAMO OY BMWja MB-autoihin määräaikaishuollot ja korjaukset Automaattivaihteistojen huollot Ilmastointihuollot/-korjaukset Nelipyöräsuuntaus Huollon yhteydessä katsastuspalvelu Sijaisauto Sahaajankatu 3 15100 Lahti P. 010 422 1212 Avoinna ma-to 8.00 16.30 pe 8.00 16.00 Varaosapartneri www.mbaautohuolto.? PALVELEVA PALVELEVA Akku-Ässä Oy Akku-Ässä Oy AKKU-ÄSSÄ OY AKKU-ÄSSÄ OY • Vanhanradankatu 8 • 15520 Lahti • Puh. (03) 733 0994 • info@akku-assa.fi MYYNTI JA ASENNUSPALVELU TALVIRENKAAT JÄRKIHINTAAN! Esim. 195/65/ R 15 Nastoilla 359€ 359€ Asennettuna, allelaitettuna AMMATTITAIDOLL A!
6 KAASUJALKA 10/2023 Onpa aikoihin eletty, kun hybridipioneeri Toyota Priustakin saa Euroopassa enää vain piuhan kanssa. Uudistus on kuitenkin onnistunut ja auto todella hyvännäköinen. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski O npa aikoihin eletty, kun hybridipioneeri Toyota Priustakin saa Euroopassa enää vain piuhan kanssa. Uudistus on kuitenkin onnistunut ja auto todella hyvännäköinen. Toyota Prius on tavallaan synonyymi koko hybridikäsitteelle: olihan se maailman ensimmäinen laajamittaisesti sarjavalmistettu hybridiauto, jonka ensimmäinen korimalli esiteltiin vuonna 1996. Uusi Prius on kovan haasteen edessä. Täyshybridinä Toyota oli aikoinaan pioneeri, mutta pistokehybrideissä sen rooli on vaihtunut seuraajaksi. Uuden Prius Plug-Inin akkukapasiteetti on kuitenkin tuplattu 8,8 kWh:iin ja latausnopeus on nostettu 3,3 kW:iin. Koeajoviikolla Priuksen lataus tavallisesta omakotitalon seinäpistokkeesta onnistui lähes tyhjästä täyteen reilussa kolmessa tunnissa. ! TEKNIIKKAA TOYOTA PRIUS PLUG-IN HYBRID PREMIUM MOOTTORI: R4, 1 987 cm3, ladattava hybridi POLTTOAINE: lataussähkö + bensa VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: portaaton e-CVT-aut. TEHOT: yht. 223 hv /164 kW (polttomoottori 152 hv) VÄÄNTÖ: 190 Nm AKUSTO: teoreettinen energiasisältö 13,6kWh, lataus Type2 3,3kW(1x 16A) SÄHKÖINEN TOIMINTAMATKA: 72–86 km VT YHDISTETTY POLTTOAINEEN KULUTUS: 0,5-0,7 l /100 km (ilm.) YHDISTETTY SÄHKÖN KULUTUS (KWH/100 KM): 11,4-12,6 kWh/ 100 km (ilmoitettu). CO2-PÄÄSTÖT: 11–16 g/km (ilm.) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.8 s, huippunopeus 177 km/h MITAT: P 4599 mm, L 1782 mm, K 1420-1430 mm, akseliväli 2750 mm, tavaratila 284 l (takaistuin ylhäällä). HINTA: alk. 51 054 € (Premiumvarustetaso), Prius-malliston hinnat alk. 43 979 € ENTISTÄ ”COOLIMPI” PISTOKE-PRIUS Toyota Prius KOEAJOSSA Ei enää hiirulainen Kun aikoinaan Priuksen kanssa kilpailemaan tuli Honda Insight -täyshybridi, jo ennestään harmaahiirulaiseksi arvosteltu Prius harmaantui vieläkin enemmän. Jo vuonna 2016 esitelty neljännen polven Prius oli selvästi edeltäjiään vauhdikkaamman näköinen. Sivuprofiilista uutuuden tunnistaa Toyota Priukseksi, mutta keulassa ja perässä on ihan uudenlaista, melkeinpä porschemaista sporttisuutta. Uusi Prius totisesti näyttää ”coolilta”. Jotain perinteistäkin uudessa Priuksessa on. Pidän siitä, että automaattivaihteiston valitsin on selkeästi eteen ja taakse työnnettävä, mutta kuitenkin modernisti muotoiltu ja lyhyt tanko, eikä esimerkiksi pyöritettävä kiekko. Sulava ajokokemus Automaattivaihteinen ja aina etuvetoinen Prius Plug-in Hybrid -malli on varustettu 2.0-litran voimalinjalla (153 hv / 112 kW), ja se tarjoaa sulavan ja herkästi reagoivan ajokokemuksen. Tehoa tuo lisäksi 163 hv / 120 kW -sähkömoottori, ja hybridijärjestelmän kokonaisteho on 164 kW (223 hv). Täyteen ladattu Prius Plugin Hybrid yltää 13,6 kWh bruttokapasiteetin omaavan akun, alhaisen ilmanvastuskertoimen ja energiatehokkaan ladattavan hybridivoimalinjan turvin ajotavasta riippuen 72-86 km WLTPsähköajokantamaan. Matalan painopisteen ja jäykän korirakenteen ansioista uuden Priuksen ajo-ominaisuudet ovat todella hyvät ja vakaat. Sillehän ei mitään voi, että kaikkien muiden näyttävien autojen tavoin järeällä rengaskoolla varustettu Priuskaan ei karkealla asfaltilla mene kuin sukkasillaan. Sileällä asfaltilla mennään + +Todella hyvännäköinen + Vakaa ja hiljainen ajettava sileillä teillä + Pitkä toimintamatka sähköllä -Lievä rengasmelu karkealla asfaltilla JÄLKIMAKU Kun täyssähköautojen latauspisteet tuntuvat matkan varrella olevan aina enemmän tai vähemmän varattuja ja odotusaika venähtää pitkäksi, on pitkän sähköisen ajomatkan antava uusi pistokehybridi varteenotettava vaihtoehto. Käytännössä Toyota Prius Plug-Iniä voi kehua melkeinpä sähköautoksi polttomoottorilla. ? – + hyvinkin suloisesti: alusta ei kiukuttele. Korkeimman Premium-varustetason Priuksessa mukana tulee sellainenkin hienous aurinkokennokatto: aurinkoenergian latauksella voi ajaa jopa 8,7 kilometrin ajot päivässä. Lisävarusteena ei aurinkokennokattoa voi kuitenkaan alemman varustetason Priukseen saada. Sitä kysyi sukulaispoika, kun menin kylään komealla Peugeot 408 GT:llä. Vaikea onkin kuvitella, että komeat kuoret kätkivät sisäänsä perusmallin 3-sylinterisen, 1.2 -litraisen ja vain 130-hevosvoimaisen bensaturbomoottorin. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski A join viime keväänä ”myyntijohtajatason” Peugeot 408 PHEV -pistokehybridin. Jutun otsikoksi laitoin ”Hyvää ja kallista”, Otsikko oli tietysti muunnelma Kolmannen naisen biisistä ”Hyvää ja kaunista”. Olipa kyseessä sitten perusmalli tai lippulaiva, 408:n hatchbackin ja coupen viistoperäinen Fastback-yhdistelmä on ihan julmetun kaunis auto. Niin oli koeajoon saatu perusmallikin. ! TEKNIIKKAA PEUGEOT 408 GT PURETECH 130 EAT8 MOOTTORI: R3,1 199 cm³, 3 sylinteriä, turbo POLTTOAINE: bensa TEHO: 131 hv VÄÄNTÖ: 230 Nm VAIHTEISTO: 8-lovinen automaatti CO2-PÄÄSTÖT: 136 g/km KESKIKULUTUS: 6.0 l /100 km (ilmoitettu) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0—100 km/h: 10,4 s HUIPPUNOPEUS: 210 km/h MITAT: pituus: 4 687 mm, leveys: 1 848 mm, korkeus: 1 478 mm, akseliväli: 2 790 mm TAVARATILA: 536–1 611 l HINTA: 47 814 € varusteineen, alkaen-hinta 44 706 €, malliston hinnat alk. 36 390 € ”OOTKO VOITTANUT EUROJACKPOTISSA?” Peugeot 408 KOEAJOSSA Koeajoon saatiin Peugeot 408 GT PureTech 130 EAT8-automaatti. Toki koeajomallin lähtöhinta nousi 44 706 euroon, mutta se tulee käsittääkseni enimmäkseen varustelusta. Tehot, tekniikka ja moottori ovat kuitenkin jokseenkin samat kuin kaikkein edullisimmassa, 36 390 euron lähtöhinnan Peugeot 408 Allure Launch Edition PureTech 130 EAT8-automaatissa: konepellin alla on 130-hevosvoimainen ja 3-pyttyinen bensaturbo ja vaihteisto on 8-lovinen automaatti. Minkälaisen auton sitten saa 408:n perusmallissa? Jämäkkä alusta Hyvän ja erittäin näyttävän auton kohtuuhintaan. Tietenkin sen kuulee tallaa painaessa korvissa, että lippulaivan nelisylinterisen 1.6-litraisen ja 225-hevosvoimaisen bensaturbon sijasta konepellin alla pörisee 3-pyttyinen, 1.2-litrainen ja 130-hevosvoimainen pikkuturbo. Erot kuitenkin tasoittuvat, kun ajetaan rauhallisesti pintakaasulla moottoritiellä. Myös tässä vaatimattomammassa ja 408 GT 130:ssa on todella miellyttävä ja jämäkkä alustatuntuma. Silloin käy mielessä, kannattaisiko sittenkään maksaa yli 16 euroa enempää lippulaivasta. Ajettavuus, alustan tunto ja muotoilu tosiaan luovat tunnelmaa tuplasti kalliimmasta autosta. Sitä ei himmennä edes lievästi tunnoton ohjaus. Kun aikaa oli edellisestä 408:n koeajosta kulunut jo tovi, vaati myös pienempi ja hieman normaalia alempana oleva ratti pientä totuttelua. 8-lovisesta automaattivaihteistosta ei moitteen sijaa löydy: välitykset ovat kohdallaan ja 3-pyttyinen moottori pysyy koko ajan oikealla miellyttävällä käyntialueella. Kulutuskin jäi reilun 6 litran tuntumaan 100 kilometrillä ja auton isoon kokoon nähden pidän sitä varsin maltillisena. Vaikka numeroin valossa pieni bensaturbomoottori näyttää vaatimattomalta, niin se jaksaa vetää riittävän hyvin ja suorituskyky riittää jokseenkin kaikkiin ajotilanteisiin, Moottorin pörinä varsinkin kiihdytyksissä on ehkä se isoin asia, josta joutuu lippulaivaan verrattuna tinkimään. + +Erittäin tyylikäs ulkonäkö +Tuntuvasti kalliimman auton vaikutelma +Jämäkkä alusta -3-sylinterin pikkuturbon pörisevä käyntiääni -Lievästi tunnoton ohjaus JÄLKIMAKU Sen verran turhamainen olen, että jos pitäisi ostaa uusi auto noin 40 000 eurolla, voisin hyvinkin tämän 408-malliston huokeimman version. Ihan jo pelkästään sen tyylikkään ja kalliimman auton fiilistä tuovan ulkonäön takia. ? – +
KAASUJALKA 10/2023 7 VARAUDU TALVEN KELEIHIN AJOISSA DUSTERIN NELIVEDOLLA DACIA.FI Duster-mallisto alk. 20 999 €. Nelivetona alk. 25 599 €, Duster TCe 150 4x4 Extreme alk. 28 399 €. Duster-malliston CO2-päästöt 139–154 g/km, WLTP-yhd. 5,3–6,8 l/100 km. Kuvan auto erikoisvarustein. Hinnat sis. toim.kulut 600 €. Tämä varustelutaso on suunniteltu erityisesti aktiivisia ulkoiluharrastuksia silmällä pitäen. Vakiona mm. helposti puhdistettava MicroCloud-istuinverhoilu sekä Dacian fiksut, hetkessä taakkatelineiksi käännettävät monitoimikattokaiteet. Duster Extreme on aina nelivetoinen ja 150 hv bensaturbolla varustettu järkimaasturi. Vetokykyä on 1 500 kg ja maavaraa 21 cm. Ajatpa sitten maantietä, mökkitietä tai metsätietä, Duster kulkee. NYT SAATAVILLA MYÖS UUSI EXTREME-VARUSTELUTASO DACIA DUSTER NELIVETO ALK. 25 599 € NÄYTTÄVÄ UUTUUS 408 Peugeot i-Cockpit -ohjaamo • 8-vaihteinen automaattivaihteisto • LED-valot • Navigointi Aktiivinen vakionopeudensäädin • AGR-istuin kuljettajalle • Peruutuskamera pesusuuttimella Langaton Apple CarPlay / Android Auto • Tummennetut takaikkunat 408 Allure Launch Edition PureTech 130 EAT8-automaatti alkaen 36 990 € (sis. toimituskulut 600 €). CO2 päästöt 136 g/km, EU-keskikulutus 6,0 l/100 km. Takuu 3 vuotta tai 100 000 km. Rahoitusesimerkki: Hinta 36 990 €, käsiraha/vaihtoauto 5 400 €, rahoitettava osuus 31 780 € (sis. perustamiskulun 190€), sopimusaika 84 kk, käsittelymaksu 9 €/erä, korko 4,9 %, kk-erä 349,05 €. Viimeinen suurempi erä 11 100 €. Todellinen vuosikorko 5,66 %. Luottokustannukset yht. 8 290,75 €, todellinen luottohinta 45 470,75 €. Rahoitus edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen rahoitusturvalla. Palvelun tuottaa DNB Auto Finance Oy, Urho Kekkosen katu 7B, 00100 Helsinki. Kuvan auto erikoisvarustein. ISO FASTBACK NYT KATTAVIN LAUNCH EDITION VARUSTEIN ALKAEN VAIN 349 €/KK TAI 36 990 € Alhonkatu 5, Lahti | puh. 0207 510 400 Automyynti | ma–pe 9–17, la 10-14 Huolto | ma–pe 8–17 Varaosat | ma–pe 8–17
8 KAASUJALKA 10/2023 Halpa ja paljon ajettu Honda Insight -täyshybridi voisi olla oiva ensiauto tutkimuskohdettaan hiljaa lähestyvälle nuorelle lintututkijalle. TEKSTI _ Urmas Hurmalainen KUVAT _ Mika Salomaa L intututkija tuli mieleen ensimmäisenä siksi, että uskoakseni hän on melko pienipalkkainen luontoihminen. Kun rahaa ei ole käytettävissä autoon paljon, mutta pitäisi kuitenkin löytää ainakin paperilla ekologiselta näyttävä peli, niin mikäs sen parempi kuin edullinen ja 12 vuotta vanha Honda Insight 1.3 hybridi. Paperilla Co2-päästöt ovat vain 101 g/km ja vanhakaan hybridi ei pidä kovaa meteliä, kun lähestytään tutkimuskohdetta hiljaa metsänlaitaan tai järvenrantaan sujutellen. Miksi sitten Honda Insight, eikä kaikkien täyshybridien pioneeri Toyota Prius? No siksi, että jos tämä tutkija on nainen, niin onhan Insight selvästi kauniimmin muotoiltu kuin samanikäinen, mutta möhkälemäisemmin muotoiltu Prius. Aikoinaan mullistava Koeajoon saatiin yli 200 000 km ajettu Insight vuosimallia 2011. Suomeen Insight taisi ehtiä vasta, kun mallia valmistettiin jo toisessa polvessa. Silloin elettiin vuotta 2009. Vielä vuonna 2009 oli mullistavaa, että autossa oli polttomoottorin sivuvoimanlähteenä sähkömoottori. Ihastelin aikoinaan itsekin, kun Priuksen rinnalle oli saatu sen aikaisissa oloissa jopa virtaviivainen ja melkeinpä kauniskin kilpailija. No, nyt on aikaa kulunut ja Insight näyttää ihan tavanomaiselta oman aikansa perheautolta. HONDA INSIGHT 5D 1,3 COMFORT VM. 2011 MITTARILUKEMA: 210 000 km MOOTTORI: R4, 1339 cm3, KÄYTTÖVOIMA: täyshybridi: bensa + sähkö VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: portaaton automaatti TEHO: 88 hv VÄÄNTÖ: 121 Nm KESKIKULUTUS: 4.4 l/100 km (ilmoituksessa mainittu) CO2-PÄÄSTÖT: 101 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 12.5 s HUIPPUNOPEUS 182 KM/H MITAT: pituus 4400 mm, leveys 1710 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2550 mm TAVARATILA 408 584 L MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 5900 € ! TEKNIIKKAA Vaikka Insight oli Toyota Priusta viisi senttimetriä lyhyempi, se oli silti täysikokoinen C-segmentin eli alemman keskikokoluokan edustaja. Polttomoottoriksi uuteen Insightiin oli valittu edellisen sukupolven 1.3-litrainen bensamoottori, vaikka jostain syystä autoa markkinoitiin ja markkinoidaan edelleen 1.4-litraisena hybridinä. Bensaja sähkömoottoreiden jatkeeksi tuotiin portaaton CVTautomaattivaihteisto. Hitaat ajot sähköllä Perusajossa Insight on melutasoltaan oman aikansa tyypillinen perheauto. Kun vuosimallin 2011 auton matkamittarissa on jo yli 200 000 km, sen kyllä tallaa painaessa myös kuulee. Hitaassa ajossa ja lyhyitä matkoja ajaessa sähkömoottori voi olla välillä Insightin ainoa eteenpäin vievä voima. Siksi tämä sopii kumisaappaissaan ja anorakissaan luontoon lähtevälle ekoihmiselle. Maantietai moottoritieajossa se toimii avustavana osapuolena vain hetkittäin. Mittaristo on sekava ja vie helposti tarkkailua muusta liikenteestä. Portaattomalla vaihteistolla ajo oli helppoa ja meno auton iän ja kilometrin määrän huomioiden välillä jopa sujuvaa. Kiihdytykset kuitenkin tuntuivat siltä kuin kaasupolkimen ja moottorin välissä olisi ollut. Kiihdyttäessä kierrokset nousivat kuitenkin aika korkeiksi ja rengasmelua oli aika lailla. Suuntavakavuus on mallissaan, mutta ohjaustunto ei ole paras mahdollinen. Jämäkkä jousitus kuitenkin tuntui toimivan ihan mallikkaasti. Omistajat kehuvat Nettiauto.comissa omistajat kehuvat Ingisightiä taloudelliseksi varsinkin, jos käyttää eco-tilaa: siinä auto miellyttävämpikin ja ilman eco-asetusta monen mielestä turhankin kierrosherkkä. Omistajien kokemuksen mukaan kulutus pienimmillään 4,2l/100km ja suurimmillaan n. 5 pinnassa. Jyrki Kaarinasta kehui Nettiauto.comissa Insightinsä luotettavuutta. Kai tämä hintansa väärti on. Palautteen Jyrki oli kirjoittanut syyskuussa 2017 ja Honda oli vuosimallia 2017. ”Honda Insight 2010 on ollut nyt autokoulukäytössä 60000 ÄIJÄ AUTO LINTUTUTKIJAN ENSIHYBRIDI Honda Insight km. Aikaisempi omistaja ajoi sillä saman verran. Auto on huippuluotettava. Olen vaihtanut siihen etuja takajarrupalat sekä iridium-tulpat. Mitään tyyppivikoja tms. ei ole ollut. Maantieajo-ominaisuudet ovat tyydyttävät ja kaupunkiajo sujuu kiitettävällä tasolla. Ainoa miinus on nopeissa liikkeellelähdöissä tapahtuva pieni nykäisy”.
KAASUJALKA 10/2023 9 Jo 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? Vapaa-aika Kalastus Vene Koti Työkalut Auto Moottoripyörä SEURAA MEITÄ SOMESSA /motonet /motonet? Motox Pink Grapefruit VAAHTOPESU 4 L Poistaa tehokkaasti likaa ja maantiesuolaa. 60-03436 Motox AUTOSHAMPOO 2,5 L Tehokas vahaa sisältävä 2-in-1-shampoo. Käsittelyn tuloksena on vettähylkivä pinnoite sekä pitkäaikainen kiilto. 60-00001 Motox Tehopesu Gel AUTON ESIPESUAINE 1 L Geelimäinen pesuaine pinttyneen lian ja rasvan irrotukseen 60-3513 Korrek Pro TFC Polymatrix KERAAMINEN PINNOITE 350 ml Antaa autolle loistavan kiillon sekä suojan likaa ja UV-säteitä vastaan. 60-00850 Nil? sk Excellent 170-10 PAINEPESURI Erittäin tehokas ja helppokäyttöinen painepesuri auton pesuun. Mukana 0,7 litran Power Foam Blaster -pesuainevaahdotin, jolla pesuaineen vaahdottaminen on helppoa ja nopeaa. Maksimipaine: 170 bar 10 metrin paineletku Kolmitoiminen pesusuutin 85-02246 399,00 Nil? sk Car Combi Cleaner -auton vahapesuaine 2,5 l kaupan päälle! (85-01019, arvo 16,90) 3,73/L 14,90 4,00/L 9,99 6,99 68,29/L 68,29/L 23,90 23,90 Tarjoukset voimassa 27.9.–15.10.2023 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Ei ennakkovarauksia. Kaasujalka 6–7/23 VAAHTOPESUUN PESEE JA VAHAA POISTAA PINTTYMÄT • Ilmainen toimitus palvelupisteeseen • Yli 200 palvelupistettä • Yli 1000 asennusaikaa päivittäin www.renkaatalle.fi Kotimainen verkkokauppa! Kampanjakoodilla TALVI23 saat 10 € alennuksen! Voimassa 30.11.2023 asti RENKAAT EDULLISESTI JA NOPEASTI VERKOSTA! Saatavuus: Renkaatalle.fi ja rengasliikkeet sekä korjaamot Kotimaisen verkkokaupan tunnistaa avainlipusta! Valmistettu Euroopassa! TESTIMENESTYJÄ! • Korkealaatuinen rengas • Hintatietoisen valinta • Ensiasennusrengas esim. BMW, Audi, VW, KIA, Skoda, Seat ym. TESTIMENESTYJÄ! • Premium laatua keskihintaan • Laatutietoisen valinta • Ensiasennusrengas esim. Audi, VW, Seat, Skoda, Fiat ym. NEXEN WINSPIKE 3 NASTARENGAS NEXEN WINSPIKE ICE PLUS KITKARENGAS RENGASRIKKOTURVA 24 kk. FALKEN F-ICE 1 NASTARENGAS FALKEN F-SNOW 1 KITKARENGAS Moottori-lehden testimenestyjä! Varmista itsellesi polttoainelahjakortti! 20€ 40€ HYVÄ • HELPPO • HALPA
10 KAASUJALKA 10/2023 VAIHTURI VERTAILU Jos tyytyy pistokehybridi-Golfissa vaatimattomampiin tehoihin, voi kuvan Volkswagen 115-hevosvoimainen e-Golf olla hyvä vaihtoehto, vuosimallin 2015 auton mittarilukema kun on vasta 81 000 km. Vaihtoautomaa Lempäälässä pyytää tästä e-Golfista 13 950 €. Alle 15 000 eurolla voi löytää myös vähemmän ajetun pistokehybridin, jos korkeahko ikä ei hirvitä. Kuvan Opel Ampera Cosmo 1.4 E-REV 111KW automaatti on vuosimallia 2012, mutta mittarilukema on vasta kohtuullinen 118 000 km. Vaihtokaara Porvoossa pyytää tästä Amperasta 13 900 €. Täyshybridi tai pistokehybridi, niin suomalaiset luottavat Toyotaan. Tälläkin Toyota Prius Phev -pistokehybridillä vuosimallia 2013 on ajettu jo 189 870 km, mutta silti Kamuxin verkkokaupassa hintapyyntö on 13 900 €. Kia Optima 2,0 GDI PHEV Business Luxury SW A/T -farmari pistohybriditekniikalla. Melko tuorekin tämä Optima on, vuosimallia 2018. Mittarilukema on kuitenkin jo 248 000 km. Rinta-Joupin Autoliikkeen Lahden toimipisteen hintapyyntö kuvan Optimasta on 14 780 €. Chevrolet Volt 1.4 l -pistokehybridi oli sisarmallinsa Opel Amperan tavoin Euroopan vuoden auto 2012. Kuvan Volt on vuosimallia 2013 ja mittarilukema on jo 196 000 km. Jyväskyläläisen Cartimo Oy:n hintapyyntö on 12 900 €. Mitsubishi Outlander PHEV on nelivetoisten pistokehybridimaasturien ikoni, jollaisia on tarjolla runsaasti jo vaihtoautoliikkeissäkin. Kuvan Mitsubishi Outlander PHEV Intense Plus 4WD on vuosimallia 2014 ja sillä on ajettu 172 000 km. Helsingin Konalan Delta Auton hintapyyntö on 13 850 €. Siinä missä pieni täyssähköautot hankitaan perheen usein perheenäidin kauppakassiksi, 10 000–15 000 euron käytetyt pistokehybridit ostetaan käyttäjiensä ykkösautoiksi. 1 000-15 000 euron pistokehybridien vahvuus on niiden tiloissa: Opel Amperat, Chevrolet Voltit ja Toyota Prius PHEV:t ovat pikkuautoja tilavampia ns. C-segmentin eli alemman keskikokoluokan autoja. Vaikka näillä autoilla on yleensä ikää noin kymmenisen vuotta, eivät niiden sähköiset toimintamatkat eroa radikaalisti tämän päivänkään plug-in -hybrideistä. Amperalle luvattiin vuonna 2011 optimioloissa täydessä latauksessa jopa 60 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Kuten tämänkin päivän uusissa pistokehybrideissä, myös Amperassa todellisuus taitaa kuitenkin olla, että sähköisesti ajetaan 40-50 kilometriä. Vaikka vuosina 2011 tuotannossa ollut Ampera on pistokehybridi, Helsingin Sanomatkin otsikoi vielä vuonna 2011 sen Opelin sähköautoksi. Perinteisen luokituksen mukaan Ampera kuitenkin on pistokehybridi. Ampera ja Chevrolet Volt ovat käytännössä sama auto ja ne molemmat valittiinkin Euroopan vuoden autoiksi 2012. Jo ennen Amperaa ja Voltia Toyota oli tuonut täyshybridiikoninsa Priuksen rinnalle myos pistokehybridi-Priuksen vuonna 2009. Volkswageninkin ensimmäinen ladattava hybridi, Golf GTE, tuli markkinoille jo vuonna 2014. Jos ei kavahda jopa 300 000 km:n mittarilukemia, 15 000 eurolla voi nyt löytää isojakin pistokehybridejä: esimerkiksi sellaisia Mitsubishi Outlander PHEV -maasturin tai farmarikorisen Kia Optima tai Volvo V60:n. Nettiautossa oli 22. syyskuuta tarjolla 82 pistokehybridiä hintaluokassa 10 000-15 000 €. Todellisuus tarjonta taitaa olla pienempää, sillä hakukone syöttää joukkoon myös täyssähköisiä Renaul Zoeta ja Nissan Leafia. Peruskäyttöön Kun bensan ja dieselin pumppuhinnat huitelevat yli 2 eurossa litralta, moni 10 000-15 000 euron autolla päivittäiset ajonsa ajava miettii nyt vaihtoehdoksi tämän hintaluokan pistokehybridiä. Jos työpaikan pysyvyyskin tuntuu vähän epävarmalta, harva tohtii edes miettiä uuden täyssähköauton ostamista. –Kyllä tämän hintaluokan pistokehybridit ovat tänä päivänä hyvin kysyttyjä, mutta tarjontaa niistä on tietysti rajatusti. Pistokehybridin ostajat ovat jo kotona päättäneet haluavansa sellaisen, eivätkä edes mieti polttomoottoriautoa sille vaihtoehtona. Myöskään tavallista täyshybridiä he eivät mieti vaihtoehdoksi, sanoo automyyjä Jyrki Nurminen Käyttöauton Jyväskylän toimipisteestä. Kun 15 000 euron pistokehybrideillä on jo ajettu kohtuullisen paljon, osa niiden ostoa harkitsevista kuitenkin autoliikkeeseen tullessaan virittelee keskustelua niiden akustojen luotettavuudesta. –Loppupelissä ongelmia hybridijärjestelmissä on ollut hyvin vähän, mutta tietysti on aina olemassa pieni riski. Jos häiriö tulee, puhutaan helposti tuhansien autojen korjauksista. Yksi käytettyjen pistokehybridien kauppaa rajoittava tekijä on luonnollisesti se, että autonsa tässä hintaluokassa ostavalla harvoin on kotilatausmahdollisuutta. –Siksi polttomoottoriauto pitää vielä pitkään pintansa tässä hintaluokassa, joka vai vaihtoautomarkkinassa yleensäkin on se kaikkein suosituin, Nurminen sanoo. Ei nosta hintaa Edullinenkaan pieni täyssähköauto ei ole tämän hintaluokan pistokehybridin ostajalle vaihtoehto. –Käyttäjäprofiilit ovat erilaiset. Kun pieni täyssähköauto ostetaan usein perheeseen kauppakassiksi ja kakkosautoksi, tämän hintaluokan pistokehybridi ostetaan ykkösautoksi ja perusajoon vaikkapa työmatkaliikenteeseen. Pistokehybrideissäkin kansa luottaa eniten Toyotaan, jonka Prius on kaikkien sarjatuotantohybridien pioneeri. – Toyotan hyvä maine on tuttu kaikille suomalaisille. Ei sitä Opel Amperaakaan joudu polkuhinnalla myymään, mutta niitä on tarjolla aika vähän. Oikein pitää pinnistellä, milloin meillä olisi viimeksi ollut sellainen myynnissä, Nurminen sanoo. Pistokehybridi ei kuitenkaan nosta paljon ajetun vaihtoauton hintaa. –Kyllä myydään kutakuinkin samalla hinnalla kuin saman auton vieressä oleva samanikäinen polttomoottoriversio. Siitäkin huolimatta, vaikka plug-in -versio olisikin uutena maksanut selkeästi enemmän, Nurminen sanoo. TEKSTI_Timo Kiiski HALPA PISTOKEHYBRIDI OSTETAAN YKKÖSAUTOKSI 10 000 15 000€
KAASUJALKA 10/2023 11 Iso osa kuluttajista tuntee nimeltä vain muutaman valtamerkin. Rengastukku Oy Euro-Tyres Finland Ltd:n Taito Lehmusto muistuttaa kuitenkin, että vähemmän tunnetut Nexen, Falken ja Westlake -tarjoavat hintatietoisille Premium laadun talvirenkaita maltillisella hinnalla. R engasliikkeitä ja autokorjaamoja palveleva rengastukkuliike Oy Euro-Tyres Finland Ltd on tuonut maailmalta renkaita Suomeen jo 25 vuotta. Rengaspörssi on Oy Euro-Tyres Finland Ltd:n 24/7 nettipalvelu rengasliikkeille ja renkaita myyville yrityksille. Monet Rengaspörssin merkeistä eivät välttämättä ole kaikkein tutuimpia rengasbrändejä suomalaiselle perusautoilijalle. Japanilainen Falken ja eteläkorealainen Nexen ovat kuitenkin saaneet yhä enemmän sijaa Suomenkin rengasmarkkinassa. Eikä se ole pelkästään hyvän markkinoinnin ansiosta: tunnettuutta on lisännyt myös menestyminen rengastesteissä. Falken-renkaiden valmistaja Sumitomo on maailman viidenneksi suurin rengasvalmistaja. Nexenkin on 80 vuotta vanha yritys, joka on saanut paljon teknologiaa, koska sillä oli aikoinaan Michelinin kanssa yhteisyritys. –Moni autotehdas käyttää Falkenia myös autojensa ensiasennusrenkaina. Mainittakoon näistä nyt esimerkkeinä Volkswagen, Audi, Toyota, Seat ja Skoda. Nexeniä taas käytetään ensiasennusrenkaina Porschessa, BMW:ssä, Volkswagenissa ja Kiassa, Oy Euro-Tyres Finland Ltd:n toimitusjohtaja, yrittäjä Taito Lehmusto kertoo. Hyvää laatua keskihintaan Lehmusto korostaa Falken-renkaiden hintalaatu -suhdetta. –Niissä saa Premium laatua keskihintaisen renkaan hinnalla. Tämä korostuu näinä aikoina. Olen huomannut, että moni aiemmin Premium renkaita käyttänyt on siirtynyt keskihintaisiin renkaisiin. Falkenissa ja Nexenissä ei kuitenkaan tarvitse tinkiä laadusta. Hintaero on suurempi kuin laatuero, Lehmusto korostaa. Falken Winterpeak F-Snow 1 kitkarengas yllätti Moottori-lehden talvirengastestissä. Testin tulos 2. sija kiidätti Falken kitkaja nastarenkaiden kysynnän rajuun kasvuun. ”Kitkarenkaita ei voi tätä nykyä niputtaa automaattisesti heikoksi valmistusmaan perusteella. Japanilaisvalmistaja Falken yllätti kitkarengastestissämme positiivisesti”, Moottori-lehti ylisti. Nexenin maahantuonti käynnistyi Rengaspörssin kotimaisen taustayhtiön, Oy Euro-Tyres Finland Ltd:n toimesta 2000 luvun alusta, jonka kaupallinen nimi on Rengaspörssi. Kotimainen tukkukauppa Rengaspörssi on palveleva suomalainen tukkukauppa, jonka vahvuuksia ovat edullinen hintataso ja nopeat toimitukset. Renkaat lähtevät jakeluun suoraan maahantuojan varastosta Hämeenlinnan eteläpuolelta Leppäkoskelta. –Meillä on todella nopeat toimitukset. Saat tänään tilatun rengassarjan jo seuraavana päivänä, jos eletään arkipäiviä, Lehmusto sanoo. Myös maahantuomamme Westlake -rengasbrändi rikkoo mielikuvia kiinalaisten renkaiden laaduttomuudesta. Moni on näihin kiinalaisiin siirtynyt, koska on todennut, että niilläkin renkailla pärjää ihan hyvin. Westlake on kehitetty Suomessa ja nastoitettu suomalaisilla Turvanastan nastoilla, noin 200 nastaa per rengas. West Lake on Test Worldin testeissäkin todettu todella hyväksi talvirenkaaksi, Lehmusto sanoo. Rengaspörssi myy paljon myös tähän päivään ja kierrätystrendiin sopivia InsaTurbo uusiorenkaita. Tämän päivän uusiorengas on tyystin eri asia kuin takavuosikymmenten pinnoitettu rengas. –Standardit ovat tiukentuneet todella paljon. On todella tarkkaa, kuinka paljon kumia saa laittaa vanhan rungon päälle. Laatu on noussut todella paljon. Uusiorengas on käytännössä uusi rengas ja todella hyvä vaihtoehto käytetylle renkaalle. Uusiorenkaalla ajat huomattavasti käytettyä rengasta enemmän. puhutaan kuitenkin vain kympeistä. Lehmusto muistuttaa, että Rengaspörssin taustayhtiö Oy Euro-Tyres Finland Ltd on 100-prosenttisesti kotimainen perheyritys. –Meillä asioidessa raha jää täysin kotimaahan. Keskitymme asiakaslähtöisyyteen, vastaamme Suomessa puheluihin ja renkaat lähtevät siististi pakattuina eteenpäin. TEKSTI_Timo Kiiski NEXEN JA FALKEN – HYVÄT RENKAAT HINTATIETOISELLE OSAAJAT PALVELUKSESSASI AUTOKORJAAMO T & P LAHTI KY Audi, Volvo, BMW, MB Visankuja 2, 19600 Hartola Puh. 044 532 7014 MBA AUTOKORJAAMO Audi, BMW, MB Sahaajankatu 3, 15520 Lahti Puh. 010 422 1212 JVO KONEHUOLTO OY Audi, Volvo, BMW, MB Teollisuustie 7, 16300 Orimattila Puh. 040 525 7335 VÄÄKSYN VARAOSA JA TARVIKE OY Audi, Volvo, BMW, MB Vääksyntie 2, 17200 Vääksy Puh. 03 766 0075 MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. KATSO LÄHIN KORJAAMOSI: WWW.KL-SERVICEPARTNER.FI
12 KAASUJALKA 10/2023 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
KAASUJALKA 10/2023 13 KUUKAUDEN KÄYTETTY KETTUJAHTIIN TAI VETOAUTOKSI Eipä näitä lähes 200 000 kilometriä ajettuja Land Rover-dieseleitä enää taideta ostaa kuin tosi tarpeeseen vetoautoksi. Britanniassa tweedpukuiset herrasmiehet taitavat edelleen ajaa niillä kettujahteihinkin. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa L and Rover Discoveryä on arvostettu niin kyvykkäänä maaston kulkijana, että sen ajamista pelkillä päällystetyillä teillä pidetty tuhlauksena. Taitavat kuitenkin Discoveryn kulta-ajat olla Suomessa jo kaukana takanapäin, jos niitä on edes ollut: Land Rover on ollut pienen, mutta sitäkin sitoutuneemman porukan marginaalimerkkinä. Kaasujalan koeajoon otettiin Land Rover Discovery 4 3.0 TD V6 AWD, eli Discoveryn neljännen sukupolven 3-litrainen ja nelivetoinen V6 turbodiesel. Sähköisten crossoverien aikana sen puikkoihin hyppääminen tuntui aikamatkalta, vaikka auto oli niinkin tuore kuin vuosimallia 2016. Mittarilukema oli 190 000 kilometriä ja sehän on tällaiselle siististi pidetylle ja hyvin huolletulle ”dieselmörssärille” vasta sisäänajoa. ”Mörssäreiksi” muuten kutsutaan sitten vaikkapa vankkarakenteisia kuulantyöntäjiä. Wikipedian mukaan virallinen selitys on ”käytöstä pois jäänyt tykkityyppi, jota käytettiin pääasiassa kenttätykistössä”. Olen sitten muuten itse tykkimiehiä, enkä kyllä muista Pohjois-Karjalan patteristossa 1980-luvulla edes aliupseerikoulussa kuulleeni ”mörssäreistä”. No, kaikkea sitä oppii iän mukana, kuusikymppisenäkin. Työkalumainen Britanniassa kettujahteja järjestetään kai edelleen. Siellä tyypillisin Land Rover Discovery -kuski taitaakin olla tiluksillaan kettujahteja harrastava herrasmies. Suomessakin kai järjestetään edelleen jossain kettujahteja, mutta erilaisiin petojahteihin taidetaan ajaa enemmänkin Mitsujbishi Outlandereilla tai Toyota RAV4:llä. Discovery ei ole samalla tavalla tyylitelty herrasmiesmaasturi kuin saman valmistajan Range Rover. Pysty takapää tekee vaikutelmasta selvästi työkalumaisemman. 190 hevosvoiman diesel sopii Discovery Sportin voimanlähteeksi erinomaisesti vahvan vääntönsä ansiosta. Tosin tästä tasaisesta vääntövoimasta taitaisi olla enemmän iloa vaativassa maastoajossa pienillä kierros-nopeusalueilla. Mehän emme maastoon menneet, mutta haikean lupsakkaa oli Discoveryllä meno myös maantiellä. Uutena koeajetun Discoveryn lähtöhinta on kaiketi ollut halvimmillaankin jotain 65 000 euroa ja sen huomaa erityisesti äänieristyksessä: lähes 200 000 km ajettunakin Discovery on todella hiljainen menijä. LAND ROVER DISCOVERY 4, 3,0 TDV6 SE LCV AUT. VM. 2016 MITTARILUKEMA: 190 000 km MOOTTORI: 2993 cm3, V6, turbo POLTTOAINE: diesel TEHO: 211 hv VÄÄNTÖ: 520 Nm VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: 8-lovinen automaatti KESKIKULUTUS: 11,5 l /100 km CO2-PÄÄSTÖT: 269 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 11 s HUIPPUNOPEUS 195 KM/H MITAT: pituus 4829 mm, leveys 1915 mm, korkeus 1887 mm, akseliväli 2885 mm MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 33 900 € ! TEKNIIKKAA Kehä III -tien kesäisellä asfaltilla se eteni vakaasti kuin juna. Ratin takana tuli turvallinen olo. Taas piti välillä oikein polkaista kaasupedaalia, että sai kuulla ääniä menneisyydestä: V6-turbodieselin vaimeaa murahdusta. Eihän Discovery toki mikään katumaasturi ole. Neliveto ja vääntö pääsisivät kunnolla oikeuksiinsa vasta maastossa tai hiekkaisen mökkitien urissa. Kömpelö pysäköitävä Tällaista autoa lähestytään vain tositarkoituksella. Turha siihen on rahojaan pistää edes käytettynä, jos ei tarvitse sen monia erikoisominaisuuksia. Discovery on kauppareissuille liian kömpelö pysäköitävä, kun leveyttä on pari metriä leveä ja pituutta lähes viisi metriä. Yllätys oli kuitenkin se, että vauhtiin päästessä se kääntyi irvistelemättä vähän tiukemmissakin kurveissa sujuvasti. Korkeasta ja suuri-ikkunaisesta autosta avautuvat hyvät näkymät kaikkiin suuntiin ja kulmikkaat muodot auttavat hahmottamaan ison auton ulottuvuuksia. Jouheaa liikkumista edesauttaa hienosti toimiva automaattilaatikko. Ainakin Nettiautossa omistajat kehuvat Discoverya vahvaksi autoksi, joka oikein huollettuna kestää pitkään. Ja tämä tietysti vihjaa siihen, että tällaisen auton ostajalta vaaditaan jonkunlaista harrastuneisuutta ja hieman ylimääräistä kukkaron pohjalla: varaosat ja huolto eivät halpoja. Tosi tarpeeseen Land Rover Discoveryn tyyppisten oikeiden maastureiden kysyntä vaihtoautohallissa on hidastunut, myöntää automyyjä Jyrki Nurminen Käyttöauton Jyväskylän liikkeestä. –Vaikka nelivetoisten dieselmaastureiden kierto on selkeästi hidastunut, niin kyllä Discover edelleen lähtee liikkeestä ulos aika nopeasti. Tällainen auto ostetaan selkeästi tosi tarpeeseen, vetoautoksi mökkiteille kaikkina vuodenaikoina. Discoverya ei osteta näyttämisen tarpeeseen, Nurminen sanoo. Käyttöautolla oli aikoinaan Land Rover Land Roverin edustuskin. – Land Rovereilla on uskollinen asiakaskunta. Kun tarjonta on pientä, niin ei Discoverykään meiltä pysyvää tonttia ota. Land Roverin ostaja ei edes vilkaise saksalaisiin kilpailijoihin, Nurminen sanoo. Discovery ei kuitenkaan kilpaile saman valmistajan ylellisemmän Range Roverin kanssa. –Discovery on selkeästi Range Roveria työkonemaisempi, Nurminen sanoo.
OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakoketjun vaihdot Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Varaosien verkkokauppa palvelee 24/7 (03) 5356 100 I www.kolari-special.fi Luotettavaa varaosakauppaa. Ostamme kolarija epäkuntoiset autot. Romuautojen virallinen vastaanottopiste. Lehtikatu 10, 33340 TAMPERE Puh. 03-3433 837 www.osamyyntimattila.? VARAOSIA TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! MYY MYY AUTOSI MEILLE! AUTOSI MEILLE! Myös noutopalvelu! 0400 474 674 0400 474 674 Petri Harinen Petri Harinen autoplaneetta.fi Linnatie 7, Mäntsälä ? autoplaneetta@gmail.com HUUTAVA PULA 1 000-30 000€ AUTOISTA, MYÖS PAKUT JA MP:T Tarjoa, soita! Tarjoa, soita! Access Motors 800 ccm Traktori malli 60kmh Rekisteröity 2 henk. Ohjaustehostin Vinssi ja vetokoukku vakiona Alumiinivanteet Kaasu iskunvaimentimet Tehokas ja taloudellinen HEINOLA Pohjanmäentie 7 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 ERIKOISTARJOUS! ERIKOISTARJOUS! 7.990€ 7.990€ westmac.fi Nyt 500ccm hinnalla 800ccm VOIMAA! VIELÄ EHDIT SUOJATA AUTOSI ENNEN TALVEN SUOLAKYLPYJÄ! Tutustu autosi käsittelyihin tarkemmin osoitteessa www.finikor.fi KOTKA: Uusi Autosuojaamo, Takojantie 16, (05) 228 6197 www.uusiautosuojaamo.fi LAHTI: Ruoste-Expertit, Särmääjänkatu 14, 050 4688 238 www.ruoste-expertit.fi • Varaosat • Korjaukset • Testisäädöt • PPG-automaalit Hoidamme ammattitaidolla kaikki huollot ja korjaustyöt autosi merkistä tai iästä riippumatta. AD-Tähtisillan Auto AD-Tähtisillan Auto I Laaksotie 55, 18100 Heinola I Puh. (03) 715 2800 Aukioloajat: ma-pe 8-16 I tahtisillanauto@ad-autokorjaamo.fi Täyden palvelun autokorjaamo • Renkaat • Hinaukset • Sijaisauto • Kaikki automerkit Su om en ai nu t ilm ai se ks i ja et ta va au to le ht i
KAASUJALKA 10/2023 15 17. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi Miika Savolainen, 050 3607709 miika.savolainen@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO A) NISSAN LEAF B) AUDI Q8 C) HONDA INSIGHT D) SAAB 900 MIKÄ AUTO ON HURMALAISELLA KOEAJOSSA TÄSSÄ NUMEROSSA? VASTAA, RATKO JA VOITA TENZI -AUTONHOITOTUOTE! Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Tenzi -autonhoitotuotteen. Vastausaikaa on 16.11.2023 saakka. Vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi Elokuun kilpailuun oikein vastanneiden kesken arvottiin Needit elektroninen pysäköintikiekko. Onnellinen voittaja on Matti Heiskanen Hyvinkäältä Paljon onnea! VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 10/2023 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. TENZI DIAMOND DROP MARKKINOINDEN EDISTYKSELLISIN JA VETTÄHYLKIVIN KERAAMINEN PINNOITE Diamond Drop antaa jopa viiden vuoden suojan autosi maalipinnalle! Kuluttajahinta 149€ tenzi.fi
16 KAASUJALKA 10/2023 Autokauppaa myös verkossa nelipyörä.fi Kotka Haminantie 1 48810 Kotka p. 010 763 5700 Lahti Myyntimiehenkatu 4 15700 Lahti p. 03 8715 118 Automyynti avoinna ma–pe klo 9-17 ja la klo 10–15, tervetuloa! PRIUS 2.0 Plug-in Hybrid Active kokonaishinta 44 579,93 € (sis. toim.kulut 600 €). WLTP CO2-päästöt 11 g/km** ja EU-yhd. kulutus 0,5 l/100 km, WLTP-toimintamatka jopa 86 km*. PRIUS 2.0 Plug-in Hybrid Style kokonaishinta 46 543,83 € (sis. toim.kulut 600 €). WLTP CO2-päästöt 16 g/km** ja EU-yhd. kulutus 0,7 l/100 km, WLTP-toimintamatka jopa 72 km*. Prius Plug-in Hybrid -malliston CO2-päästöt 11–16 g/km**, yhdistetty kulutus 0,5–0,7 l/100 km, akun bruttokapasiteetti 13,6 kWh ja WLTP-toimintamatka jopa 72–86 km*. *Kulutus ja toimintamatka on testattu laboratoriossa keskivertoajoa jäljittelevällä WLTP-mittauksella. Tulokset on tarkoitettu automallien väliseen vertailuun, eivätkä päde tarkasti liikennekäytössä. Kulutukseen ja toimintamatkaan vaikuttavat mm. sähköajon osuus, ajotapa, nopeus, lämpötila, sääja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Lopullinen CO2-arvo ja keskikulutus määräytyvät COC-todistuksen arvojen mukaan. TAKUU 3 v/100 000 km, korin puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta, hybridijärjestelmän takuu 5 v/100 000 km. TURVA Toyota Hybridiakkuturva 10 v/350 000 km. Kuvien autot erikoisvarustein. ESIMERKKILASKELMA: Toyota Prius 2.0 Plug-in Hybrid Active 44 579,93 € (sis. toimituskulut 600 €). TOYOTA EASY OSAMAKSU kk-erä 505,05 €. Rahoitusaika 48 kk. Kilometrit 40 000 km. Käsiraha 20 % (8 915,99 €). Suurempi viimeinen osamaksuerä / taattu hyvityshinta 20 172,45 €. Korko 6,5 %. Käsittelymaksu 13 €/kk. Perustamiskustannus 270 €. Todellinen vuosikorko 7,57 %. Luoton määrä 35 663,94 €. Luoton ja kustannusten yhteismäärä 43 922,99 €. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Luoton myöntäjä Toyota Finance Finland Oy, Korpivaarantie 1, Vantaa. TOYOTA HUOLTOSOPIMUS 27,72 €/kk. Sopimuskausi 48 kk. Kilometrit 40 000 km. Uudestisyntynyt Prius – tuttua vain nimi ja taloudellisuus. Täysin uusi Prius Plug-in Hybrid ylittää odotuksesi niin suorituskyvyn, energiatehokkuuden kuin urheilullisen muotoilunkin osalta. Palkitsevan ajokokemuksen ohella vaikutut varmasti myös luokkansa parhaasta sähköajokantamasta* ja luokkansa pienimmistä CO?-päästöistä**. Tilava ja tyylikäs matkustamo tarjoaa edistyksellistä multimediaja turvallisuusteknologiaa. Tervetuloa koeajamaan ladattavan hybriditeknologian huipentuma. 533 € /kk Prius 2.0 Plug-in Hybrid Active joustavalla osamaksulla esim. TOYOTA EASY – HELPOIN TAPA HANKKIA TOYOTA • Osamaksu tai yksityisleasing – sinä päätät • Kuukausierä sisältää määräaikaishuollot • Ei huolta arvon alenemisesta TÄYSIN UUSI TOYOTA PRIUS PLUG-IN HYBRID IKONINEN SUUNNANNÄYTTÄJÄ Kertaluoton rahoitusesimerkki kampanja-autosta: Ford E-Transit 350 BEV 135 kW/184 hv L3H2 Trend Autom. RWD, hinta 70.635,50 € (sis. toim. kulut) (WLTP-toimintamatka 257 km), käsirahana 6000 €:n sähköauton hankintatuki, sopimusaika 60 kk, kuukausierä 949,67 €, luoton määrä yht. 64.825,50 € (sis. perustamismaksun 190,00 €), viimeinen suurempi erä (60 kk) 15.400 €, hyvityshinta 12 maksuerän jälkeen 54.523,85 €. Kuukausierä sisältää koron 2,90 %, perustamismaksun 190,00 € ja käsittelykulun 12,00 €/kk. Luottokustannukset yht. 6.807,33 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 71.632,83 €, todellinen luottohinta 77.442,83 € ja todellinen vuosikorko 3,40 %. Rahoitus edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Ford Credit -palvelun tuottaa Santander Consumer Finance Oy, Risto Rytin tie 33, 00570 Helsinki. Sopimuskilometrit 20 000 km/vuosi, ylimenevät kilometrit 0,20€/km. Rahoitustarjous koskee vain uusia yritysasiakkaiden tekemiä tilausja kauppasopimuksia eikä se ole yhdistettävissä muihin etuihin/tarjouksiin. Auto rekisteröitävä 31.10.2023 mennessä. ILMAN KÄSIRAHAA! FORD E-TRANSIT VUODEKSI 950 €/ kk Nyt on helppoa ja vaivatonta astua sähköisen liikkumisen maailmaan. Saat Nelipyörästä uuden Ford E-Transit täyssähköisen pakettiauton vuodeksi käyttöön, ilman käsirahaa, 950€/kk hinnalla. Vuoden päästä voit palauttaa auton tai jatkaa sopimusta samalla kuukausierällä. Autoja rajoitettu erä! Merkillisen luotettavaa autokauppaa Lahti Myyntimiehenkatu 4 15700 Lahti p. 03 8235 141 Hämeenlinna Paroistentie 2 13600 Hämeenlinna p. 03 6563 390 Hyvinkää Helletorpankatu 18-20 05840 Hyvinkää p. 019 347 9712 Kotka Haminantie 1 48810 Kotka p. 010 762 5203 Kouvola Kaitilankatu 3 45130 Kouvola p. 010 7625 202 Automyynti avoinna ma–pe klo 9-17 ja la klo 10–15, tervetuloa! Autokauppaa myös verkossa – Nelipyörä.fi