Koeajossa MERCEDES-BENZ C200 ALL TERRAIN Pirkanmaan painos 1/2023 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ BMW 518d vm 2016 I HURMALAISEN AJOSSA 96tkm ajettu BMW 318i vm. 1993 AUTOJEN HUOLLOT JA KORJAUKSET, RENKAAT, VANTEET JA RENGASTYÖT WWW.TEAMF40.FI | 0400 865 007 PIRKKALA RENGASHUOLTO PALVELEVA RAVINTOLAPALVELUT KATTAVAT AUTOKORJAAMO KAIKILLE MERKEILLE Teboil Pirkkala | Puh. 03 368 2880 I www.rengasmarketpirkkala.fi I www.teboilpirkkala.fi Ma-Pe 6.00-22.00 | La 8.00-22.00 | Su 10.00-22.00 | HALLI Ma-Pe 8.00-21.00 | La sesonkina 9.00-16.00 PIRKKALA TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! !! Mika Salomaa, 0400 777 797 mika.salomaa@kaasujalka.fi +100 € Voit valita Alcar vanteista: www.alcar.fi Nokian Nordman 7 Alcar Dezent TX hopea tai graphite Osta rengas-vannepaketti, niin talvi ei yllätä. 195/65-15 659 € 205/55-16 799 € 205/60-16 799 € 225/50-17 1159 € RengasTek Oy Voudinkatu 11, 21200 RAISIO, puh. 020 763 9970* ma-pe 8-17 KA-Rengas Oy Kuormakatu 2, 20380 Turku, puh. 040 9010 965 ma-pe 8-17 Rengassaari Oy Pansiontie 4, 20200 Turku, puh. 0207 570 580* ma-pe 8-17 *Puheluhinnat 020-alkuisiin numeroihin ovat; Kiinteästä verkosta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min, Matkapuhelimesta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (sisältäen alv). Pirkkalan Rengaskauppa Oy Teollisuustie 2, 33960 Pirkkala, puh 010 423 7333 ma-pe 8-17 www.rengaskauppa.net Pirkkalan Rengaskauppa Oy Teollisuustie 2, 33960 Pirkkala, puh 010 423 7333 ma-pe 8-17, sesonkina la 9-13 TOYO OBSERVE -NASTARENKAAT JA DEZENT TR -VANTEET PAKETTIHINTAAN! Aseta yrityksen nimi | Osoite, Postinumero PLACE Puhelin: xx xx xx xx www.yritys.fi sähköposti@yritys.fi Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. | www.rengascenter.fi www.alcar.fi Esimerkkilaskelma rahoituksesta: Erämaksun tyypillistä käyttöä kuvaava luotto 1000 €, maksuaika 30 kk. Luottokustannukset yhteensä 295 € (avausmaksu €, korko 14,95 % ja kuukausikulu 3 €), todellinen vuosikorko 23,78 %. Kuluttajasuojalain mukainen luottohinta 1 295 €. Kertalyhennyksen suuruus esimerkkilaskelmalla 41 €. Luotonmyöntäjä on Svea Bank AB filial i Finland, Mechelininkatu 1a, 00180 Helsinki. Svea voi sopia myyjäliikkeen kanssa poikkeavista hinnoista. RENKAAT: Toyo Observe Ice-Freezer (nasta) VANTEET: Dezent TR Black & Silver (Dark +100€) 205/55-16 899€ tai alk. 24 € / kk 215/55-17 1199€ tai alk. 32 € / kk 225/45-18 1299€ tai alk. 35 € / kk +100 € Voit valita Alcar vanteista: www.alcar.fi Nokian Nordman 7 Alcar Dezent TX hopea tai graphite Osta rengas-vannepaketti, niin talvi ei yllätä. 195/65-15 659 € 205/55-16 799 € 205/60-16 799 € 225/50-17 1159 € RengasTek Oy Voudinkatu 11, 21200 RAISIO, puh. 020 763 9970* ma-pe 8-17 KA-Rengas Oy Kuormakatu 2, 20380 Turku, puh. 040 9010 965 ma-pe 8-17 Rengassaari Oy Pansiontie 4, 20200 Turku, puh. 0207 570 580* ma-pe 8-17 *Puheluhinnat 020-alkuisiin numeroihin ovat; Kiinteästä verkosta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min, Matkapuhelimesta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (sisältäen alv). Pirkkalan Rengaskauppa Oy Teollisuustie 2, 33960 Pirkkala, puh 010 423 7333 ma-pe 8-17 +100 € Voit valita Alcar vanteista: www.alcar.fi Nokian Nordman 7 Alcar Dezent TX hopea tai graphite Osta rengas-vannepaketti, niin talvi ei yllätä. 195/65-15 659 € 205/55-16 799 € 205/60-16 799 € 225/50-17 1159 € RengasTek Oy Voudinkatu 11, 21200 RAISIO, puh. 020 763 9970* ma-pe 8-17 KA-Rengas Oy Kuormakatu 2, 20380 Turku, puh. 040 9010 965 ma-pe 8-17 Rengassaari Oy Pansiontie 4, 20200 Turku, puh. 0207 570 580* ma-pe 8-17 *Puheluhinnat 020-alkuisiin numeroihin ovat; Kiinteästä verkosta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min, Matkapuhelimesta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (sisältäen alv). Pirkkalan Rengaskauppa Oy Teollisuustie 2, 33960 Pirkkala, puh 010 423 7333 ma-pe 8-17
2 KAASUJALKA 1/2023 ! U R M A S H U R M A LA IN EN ”V**un urpottelua” eivät kuule pelkästään lapset isän tai äidin suusta autossa, kun edellä ajava hidastelee. Nyt sitä kuulee myös sähköautojen latauspisteillä. S yksy meni erilaisten sähköautojen koeajamisissa. Paitsi, että se on pitkillä matkoilla aikaa vievää puuhaa, niin huomaan sen koettelevan myös ihmisten hermoja latausasemilla. Kun nämä sähköautot nyt kerta kaikkiaan näyttävän yleistyvän melkoisella vauhdilla, niin latausinfran rakentaminen ei tahdo pysyä vauhdissa mukana. Tosin ilmeisesti sähköautoilijat taitavat olla vielä sen verran varakasta väkeä, että he eivät itse juurikaan ”v***un urpottele”. Itse jouduin ”urpottelun” kohteeksi, kun menin lataamaan koeajossa ollutta Nissan Ariyaa Tuusulan S-marketin pihaan ABC-latauspisteeseen. Kaikki latauspisteet olivat täynnä, mutta yhden ruudun oli täyttänyt ihan tavallinen uudehko bensa-Astra. Kun Astra-kuski lopulta tuli kaupasta ulos, huomautin ehkä liian kärkkäästi, että ruudut teholatauspisteiden edessä oli tarkoitettu sähköautojen lataamiseen. Kiire oli kova ja ehkä itsekin olisin voinut käyttäytyä hivenen asiallisemmin. En kuitenkaan kiroillut, enkä nimitellyt Astra-kuskia ”v***un urpoksi” tai ”s***nan tolloksi” jne. Sen sijaan Astra-miestä ilmeisesti huomautukseni ärsytti. Aika napakasti sieltä tuli, että ”en rupea näitä tavaroita pidemmälle kantelemaan, v***un urpo!”. Eliitinvastaisuutta? Olin aistivinani Astra-miehen käytöksessä jonkunlaista ”eliitinvastaisuutta”. En itse ole eliittiä ja oma autoni on tänä vuonna jo 14 vuotta täyttävä bensaMersu. Yritin tuoda esille myös Astramiehelle, että olen toimittaja ja auto on minulla vain koeajossa. Mahdollisesti se jollain tavalla lievensi asennetta, koska Astra-mies ei enää jatkanut, vaan meni autoonsa ja huristeli pois. Olen minä ennenkin nähnyt, että polttomoottoriautoilijat vähät välittävät sähköautojen latauspisteiden niukkuudesta, vaan läsäyttävät autonsa latauspisteen eteen ja lompsivat vaikkapa Lidliin asioimaan, vaikka tyhjiä ruutuja olisi pihan täydeltä. Onkohan tämä nyt sitä paljon puhuttua kansan jakautumista kahtia? Siitähän on paljon politiikassa varoiteltu. Onhan se ollut nähtävissä, mutta nyt se näyttää tulleen myös autoiluun. Olen itse enemmän maltillinen sovittelija kuin räyhääjä. On sitä jotkut kavereistani ilkkuneetkin: ”Tiedätkös Hurmalainen, että diplomatia on perseen nuolemisen sivistyneempi muoto?”. Tulen todennäköisesti ajamaan vielä pitkään bensa-autolla. Jossain vaiheessa saatan vaihtaa hybridiin: joko itselataavaan tai plug–in –hybridiin. Sähköautoon näillä näkymin tuskin vaihdan. En jaksa matkalla Vantaalta Tampereelle ja takaisin istua ABC:n kahviossa odottamassa sähköauton latautumista puolesta tunnista tuntiin. On se sen verran kypsää puuhaa, että mielihyvin jätän latauspisteet vapaiksi sähköautoilijoille. Hyvät vihertävät päättäjät: älkää antako tämän autokansan jakautua kahtia! TERVEISIÄ V**UN URPOLTA! Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Voi olla, että pihtailusi talvirenkaiden kanssa kostautuu ojaanajona helmikuussa. Takavetoinen vanha Mersu ei jäisellä tienpinnalla ole johtotähti, jos talvikumit ovat jo ylittäneet parasta ennen -päivämäärän. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Maailmantilanne voi nyt horjuttaa meidän kaikkien taloutta. Silti auton huollattamisesta ajallaan ei kannata tinkiä varsinkaan talvella. Taitaa olla aika hankkia uusi akku. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Taivaanmerkit voivat nyt olla arvaamattomat, niin hyvään kuin huonoonkin suuntaan. RAPU 22.6 – 22.7. Vuodenvaihteen kiireet saavat sinut hajamieliseksi ja on riski, että eräänä iltana töistä tullessa unohdat autosi valot päälle. Ole tarkkana, ettei tyhjä akku yllätä seuraavana aamuna. LEIJONA 23.7 – 23.8. Arkeen voi nyt tulla pulmia menopelin vikojen vuoksi. Audiisi on saatettu asentaa käännettävä vetokoukku, jonka kääntömoduulin lukitusmekanismissa voi ilmetä vika ja vetokoukun kuulaosan lukitus voi olla puutteellinen. NEITSYT 24.8 – 22.9. Joka-aamuinen auton skrapaaminen ja harjaaminen lumesta pistää hermosi kireälle ja siitä saa aamuisin kärsiä koko perheesi. Hanki nyt hyvä mies, nainen tai muunsukupuolinen se peite auton päälle Motonetista tai Biltemasta. VAAKA 23.9 – 22.10. Olet havaitsevinasi Mazdassasi jarrutehostuksen heikkenemistä. Mazdan dieseleissä alipainepumpun sisäisen rakenteen kuluminen saattaa heikentää jarrutehostusta ja edessä saattaa olla alipainepumpun vaihto. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Olet ehkä vähän turhautunut. Se kielii siitä, että elämä on nyt käynyt kovin suppeaksi. On aika kokeilla jotain uutta ja elää rohkeammin. Tartu tilaisuuteen, jos eräs tuttavasi tarjoaa kokemusta jäärata-ajosta. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Jos autosi käynnistyksessä tulee pakkasilla ongelmia, pyydä rohkeasti naapurilta tukea ja neuvoja. Yllätyt siitä, miten auliisti muut auttavat. KAURIS 23.12 – 20.1. Jokin pitkäaikainen haaveesi alkaa viimein konkretisoitua. Ehkä viimeinkin rohkenet mennä autokauppaan, jopa kahdeksan vuoden veivaamisen jälkeen. VESIMIES 21.1.-18.2. Kun saat jonkin kiinnostavan idean, ala toteuttaa sitä rohkeasti, vaikka sitten pienestikin. Äänentoiston parantaminen tuo ajamiseen ihan uutta fiilistä. KALAT 19.2.-20.3. Moneen suuntaan säntäilevän pitäisi muistaa varata aikaa myös lepoon. Edessä voi olla muutama pidempi ajomatka. Muista, että väsynyt voi liikenteessä olla yhtä vaarallinen kuin rattijuoppo. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI TAMMIKUULLE 2023! Tarkkana pitää olla lasketun ajan kanssa Lahdessa! Kuvan lähetti Veka Kosonen. KLICK” Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Seuraava Kaasujalka ilmestyy 9.2.2023 KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA
KAASUJALKA 1/2023 3 TERVEISIÄ V**UN URPOLTA! Huollamme kaikki merkit Autosi tehdastakuu säilyy Sähköinen huoltokirja Varaosilla 3 vuoden takuu Tervetuloa Pohjoismaiden suurimman korjaamoketjun palveltavaksi! Mekonomen GP Huolto Oy Ruovesi Teollisuustie 10 puh 040 615 1864 ruovesi@gphuolto. Kangasala Hampuntie 9 puh. 040 922 6835 kangasala@gphuolto. TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! AUTOALAN KAIKKI UUTISET YLI 300 UUDEN AUTON KOEAJOA YLI 200 KÄYTETYN AUTON KOEAJOA YLI 200 HINTAVERTAILUA AUTOURHEILUA YMS... YMS... KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI
4 KAASUJALKA 1/2023 VINKKI Mukavaa autoilua AKUN TYHJENEMISEEN ON MONTA SYYTÄ 10 syytä akun tyhjenemiseen 1. Lyhyet ajomatkat ja auton seisottaminen. Lyhyillä matkoilla akusta kuluu enemmän virtaa kuin se ehtii ladata. Myös auton käyttämättömänä seisottaminen syö akun varausta, sillä sähköjärjestelmä kuluttaa virtaa silloinkin, kun auto seisoo parkissa. 2. Paljon virtaa käyttävät varusteet. Penkinlämmittimet, radio, navigointijärjestelmät ja monet muut lisävarusteet käyttävät paljon virtaa ja tyhjentävät akun nopeasti, jos akku ei ehdi latautumaan riittävästi. Kovilla pakkasilla varusteita onkin syytä käyttää säästeliäästi. 3. Ajovalojen unohtuminen päälle. Ajovalot käyttävät paljon virtaa. Siksi on tärkeää muistaa sammuttaa ne, mikäli ne eivät sammu automaattisesti. 4. Viallinen laturi. Mikäli laturissa on vika, akku ei lataudu ajon aikana ja auton sähköiset järjestelmät tyhjentävät akun alta aikayksikön. 5. Viallinen lataussäädin. Jos lataussäädin on vioittunut, akku joko tyhjenee kokonaan tai ylilatautuu. Ylilataus on seurausta liian korkeasta latausjännitteestä ja lyhentää akun käyttöikää merkittävästi. 6. Ohjainlaitevika. Jos ohjainlaitteiden virta jää päälle, kun moottori sammutetaan, käyttävät ne edelleen virtaa ja tyhjentävät akun. 7. Oikosulku sähköjärjestelmässä. Oikosulkutilanteessa akusta otetaan lyhyessä ajassa runsaasti virtaa, joka muuttuu lämmöksi. 8. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Lisälämmitin ottaa virtansa auton akulta, joten akku voi tyhjentyä kokonaan, jos akussa on alijännite, tai käytössä oleva akku on liian pieni. Akkua on siis suositeltavaa ladata säännöllisesti etenkin, jos autolla ajetaan paljon lyhyitä matkoja. 9. Sähkölaitteiden käyttö tupakansytyttimestä. Esimerkiksi kylmälaukut ja puhelimien matkalaturit ottavat virtansa auton tupakansytyttimestä, ja ne voivat tyhjentää akun nopeasti. 10. Vääränlaisen akun asentaminen. Kun akku vaihdetaan uuteen, tulee tarkistaa, että vanhan tilalle asennetaan juuri oikeanlainen akku. Saksalainen Bosch on valmistanut laadukkaita käynnistysakkuja jo 100 vuoden ajan. Tammikuu on usein vuoden kylmin kuukausi, mikä näkyy auton akkujen myyntipiikkinä. Akkuviat nostavat päätään yleensä juuri talvella, kun auto ei enää suostukaan käynnistymään kylmänä pakkasaamuna. Akun tyhjenemiseen on monta syytä, tässä yleisimmät. O ngelmat paljastuvat yleensä pakkasella, sillä kylmän akun kyky vastaanottaa virtaa on heikompi. –Näin ollen akku ei ehdi latautumaan yhtä tehokkaasti ajon aikana ja varaustaso heikkenee. Tässä artikkelissa käymme läpi yleisimmät syyt akun tyhjentymiseen. Vika ei suinkaan aina ole itse akussa, painottaa Kaha Oy:n markkinointipäällikkö Jouni Vainikka. TEKSTI_ Timo Kiiski Turvaudu ammattilaiseen! Vainikan mukaan helpoin tapa välttää akun kyykkääminen pakkassäällä on tarkistuttaa akun jännite, lataustaso ja käynnistysteho säännöllisesti. Jos akku on jo vanhempi, kannattaa se tarkistaa pakkaskauden aikana kerran kuukaudessa. – Kuntoa voi kuitenkin olla vaikea arvioida itse, joten auto kannattaa viedä akkuliikkeeseen tai autohuoltoon, jolloin akun tila saadaan selville tarkasti. Ammattilaiset selvittävät akun kunnon kuormitustestillä tai vianetsintälaitteella, joka havaitsee esimerkiksi alentuneen käynnistystehon. Mikäli akun kunto on heikentynyt, kannattaa se vaihtaa hyvissä ajoin uuteen, Vainikka opastaa. Vainikan tärkein neuvo onkin vaihdattaa akku ammattilaisella. –Nykyaikaisten autojen lisääntynyt elektroniikka on tehnyt akun vaihtamisesta huomattavasti monimutkaisemman operaation. Monissa autoissa akun vaihtaminen edellyttää ajoneuvon tietokoneen päivittämistä ja uuden akun tietojen syöttämistä. Lyhyillä matkoilla akusta kuluu enemmän virtaa kuin se ehtii ladata. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 27.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 25,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA!
KAASUJALKA 1/2023 5 LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI MATIN RENGAS JA AUTO Malmin kauppatie 42 00730 Helsinki 09 386 59 80 / 09 386 56 25 www.matinrengas.fi rengasmyynti@matinrengas.fi Sesonkina avoinna ma-pe 8-18, la 9-14 RENGASHOTELLI RENGASHOTELLI TILAA RIITTÄÄ SINUNKIN RENKAILLESI! Korkein luottoluokitus Bisnode 1998 ® 2007-2015 Visa-Auto Oy 2007-2015 Visa-Auto Oy • RENGASMYYNTI, LAAJA VALIKOIMA • RENGASASENNUKSET LUOTETTAVASTI JA NOPEASTI • VAKUUTETTU JA VARTIOITU KAUSISÄILYTYS • RENKAIDEN VAIHTO ODOTTAESSA, ILMAN AJANVARAUSTA • ASIANTUNTEMUSTA JA KOKEMUSTA YLI 40 VUODEN AJALTA! HELSINKI HELSINKI KAUSIKAUSISÄILYTYS SÄILYTYS 80€/KAUSI 80€/KAUSI (HENKILÖAUTO) Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247
6 KAASUJALKA 1/2023 Korealainen Kia Ceed SW PHEV -lataushybridi on yhdistelmä palkittua ja toimivaa tekniikkaa kohtuuhinnalla, mutta huomiota herättämättömissä kuorissa. E i ihme, että Kia on merkkinä ensirekisteröintitilastoissa kolmantena, vain Kia-malliston runsaus pudottaa Ceedin kärkikymmeniköstä. Ceed-farmari ei ole missään nimessä ruma auto, mutta ei se kyllä mitään vau-huokauksiakaan herätä. Jotenkin uskon, että muutaman vuoden sisällä tilanne vielä muuttuu. Näissä autojen mallimuutoksissa menee -älykkäämpikin helposti pää pyörälle. Enkä minä usko olevani läheskään se penaalin terävin kynä, kuten kulunut sanonta kuuluu. Kian sivuilla Ceed Sportwagonin ulkoisista uudistuksista korostetaan ainakin keulan ilmettä: ”Uusi urheilullinen etusäleikkö lisää auton urheilullista tyylikkyyttä Ceed Sportswagonin tilavaan ja monipuoliseen korimuotoiluun.” Kun nyt sitten tarkemin katsoo, niin muita muutoksia ovat kyljen siipimäinen alamuotoilu, LED–ajovalot LED-sumuvaloineen, air curtain -ilmakanavien uusi kolmiomainen sivukoriste sekä uusi etupuskuri. Tämän kaiken luin Kian kotisivuilta ja pystyin todentamaan nämä seikat vertaillessani uuden Sportwagonin kuvaa vuosimallin 2020 kuvaan. Jos en olisi katsonut ja vertaillut, en ehkä olisi huomannut etupuskurin ja keulamaskin uutta ilmettä. Nyt kun osasin vertailla, niin erot toki ovat selkeät. ”Kivojen ihmisten auto” Minusta Moottori-lehti tiivisti Kia Ceed Plug-In Hybrid SW:stä olennaisimman jo kesällä 2020: se tarjoaa lähes kaiken mitä ladattavalta autolta halutaan – kohtuuhintaan. Ehkä Ceed SW:n peräpään vähän tylsä muotoilu saa unohtamaan, että tämä kohtuuhintainen lataushybridi DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisolla on oikein kelpo ajettava: vaihteisto on nopea ja ohjaustuntokin on kohdallaan, samoin koko ajettaTEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski ! TEKNIIKKAA KIA CEED SW 1,6 GDI PLUG-IN HYBRID EX BUSINESSS PREMIUM DCT MOOTTORI: R4, 1580 cm3 POLTTOAINE: bensa + sähkö (lataushybridi) VAIHTEISTO: 6-lovinen kaksoiskytkinautomaatti TEHO: 141 hv VÄÄNTÖ: 265 Nm CO2-PÄÄSTÖT: 29 g/km (ilmoitettu) KESKIKULUTUS: 1.3 l/100 km (ilmoitettu) AJOMATKA SÄHKÖLLÄ: max.50 km LATAUSAJAT, LATAUSTAPA 2: 8–12 A 5h 40min 3h 40min, lataustapa 3: 2h 15min SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0–100 km/h: 10,8 s, huippunopeus 195 km /h MITAT: pituus 4,600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2,650 mm, tavaratila 437–1506 l HINTA: 37 546,57 € (lataushybridien hinnat alk. 34 390 €). + Mukava ja tasainen auto niin maantiellä kuin kaupungissakin + Tilava + Hyvännäköinen edestä Plug-in hybridin tavaratila jää takapenkit pystyssä noin 75 litraa pienemmäksi kuin kevythybridissä. Hieman tylsän näköinen peräpäästä JÄLKIMAKU Kia Ceed SW -lataushybridi ei herätä suuria tunteita, mutta Ceed -farmarin suosiota en ihmettele. Se on mukava auto ihmiselle, jolle riittää perushyvä ja tasapainoinen auto. ? + – PERUSPERHEEN ”PERUSPLUGARI” Kia Ceed KOEAJOSSA vuus. Jos Kia Ceediä pitää verrata rekisteröintitilaston piikkipaikkaa pitävään itsestään lataavaan Toyota Corollaan, niin mahdollisuus ladata autoa kotona tai työpaikalla tekee paljon taajamaajoa ajavalle Ceedin valinnan helpoksi. Itselataava perushybridihän ei kulje sähköllä kuin hetkittäin hiljaa ajaessa, kun taas lataushybridillä ahkera lataaja voi ajella lähes kaikki lyhyet matkat sähköllä. Jotenkin osaan ylipäätään kuvitelle Ceed SW PHEV:n paremmin rivitalon tai omakotitalon autokatoksen pistokkeeseen kun yleiseen asiointilaturiin kytkettynä. Kian lataushybridin perustana toimii 6-portainen DCTkaksoiskytkinautomaatti sekä 105-hevosvoimainen 1,6-litrainen bensiinimoottori. Ceed Sportswagon PHEV on mukava auto maantieajossa. Ohjaus toimii kiitettävästi myös kaupunkiajossa. Kaikkiaan lataushybridi-Ceediä voisi kuvailla konstailemattomaksi perheautoksi. Juuri sellaisella autoilla urheileva perhe kuskaa junnuja talvella jääkiekkoharjoituksiin ja kesällä jalkapalloturnauksiin. Kun perusperheen tarpeisiin riittävän tilavan lataushybridifarmarin hinta varusteineenkin jää alle 35 euroon, niin ei pidä ihmetellä farmari-Ceedin suosiota. Naapuria sillä ei ehkä kateelliseksi tee, mutta tuskinpa tänä päivänä kukaan myöskään ilkkuu, että KIA-kirjainyhdistelmä tulee sanoista ”Köyhien Ihmisten Auto”. Ajaahan suosikkilaulaja Behmkin ”Kivojen Ihmisten Autolla.” Kia Ceed SW edustaa ehkä tyylipuhtaimmillaan juuri rehtien ja kivojen perusihmisten perusautoa. Mercedes-Benz C200 All-terrain on C-sarjan ensimmäinen korotettu farkku, joka isoveli E-sarjassa on ollutkin jo jonkin aikaa. M ercedes-Benz C-sarjan All-terrain on harvinainen ja positiivinen uudistus viime aikojen autorintamalla. Nimittäin malli on täysin uusi ja vain polttomoottorikäyttöinen. Nykypäivänä tuntuu, että kaikki uudet automallit ovat aina sähkökäyttöisiä, eikä polttomoottorikäyttöisiä uudistuksia näkyvästi tapahdu. All-terrain -malli on ollut Esarjassa jo tovin ja niiden koeajot löytyvät Kaasujalan nettisivuilta. C-sarjan All-terrain on isoveljen tavoin aina farmarimallinen ja erottaa perinteisestä farkusta ulkoisista muovisomisteista ja korkeammasta maavarasta. Mielenkiintoinen hinnoittelu C-sarjan All-terrain on saatavana joko koeajetulla bensamoottorilla tai sitten 2-litraisella dieselillä varustettuna ja se tottelee tutusti mallinimeä C220d. Harvinaista, että diesel on lähes TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA MERCEDES-BENZ C200 ALL-TERRAIN HINTA ALK: 58 489,90€ KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 66 548,81 € MOOTTORI: 1496cm3 TEHO: 204hv + 20hv VÄÄNTÖ: 300Nm PAINO: 1795kg VETOKYKY MAX: 1800kg KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 7.5s HUIPPUNOPEUS: 231km/h KULUTUS (VALM.ILM): 6.9l PÄÄSTÖT: 158g/km KOEAJON KULUTUS: 7.4l +Ajettavuus +Kuljettajan ajoasento +Hinta -Suorituskyky (varauksin) JÄLKIMAKU Mercedes-Benz C200 Allterrain on houkultu erittäin houkuttelevasti ja se kannattaakin ehdottomasti valita mikäli C-sarjan farmaria on miettimässä. Oikein tyylikäs ja miellyttävä auto ajaa. Minun valinta olisi ehdottomasti C220d All-terrain, jos nyt pitäisi ostaa tämän hintainen uusi auto. ? + – UUSI ALUEVALTAUS Mercedes-Benz KOEAJOSSA 1000 euroa halvempi kuin tämä bensamalli. En näe mitään järkeä ostaa bensaversiota, koska se on lisäksi vähän laiskanpulskea kulkemaan. Bensaversio tuntuu maantiellä ohituksissa ja kuormattuna aavistuksen puhdittomalta. Molemmat mallit ovat kevythybrideitä eli bensamoottorin kaverina on pieni sähkömoottori, joka toimii vain avustavana. Eli mitään lataushässäkää ei tämän kanssa onneksi tarvitse sietää. Palataan taas tähän hintapyörittelyyn ja verrataan All-terrainia C-sarjan vastaavaan perusfarkkuun niin ihmetys on suuri, nimittäin All-terrain on vain 400 euroa kalliimpi. Kannattaa siis ehdottomasti ostaa mielummin C-sarjan All-terrain kuin perusfarkku. All-terrainissa saa mukavasti vähän enemmän maavaraa, joka helpottaa ajamista etenkin näin talvisissa olosuhteissa. Ajoominaisuuksien kannalta on sileällä tiellä mahdotonta päätellä, että kummallako versiolla ajaa eli muutaman sentin maavaran korotus ei haittaa yhtään. Epätasaisella ja kuoppaisella tiellä korkeampi maavara tuo mukavasti vähän enemmän pelivaraa, eikä pohja ole heti ottamassa kiinni. Mercedes-Benz C200 All-terrainin kanssa ajaminen ja arki toimii niin leppoisan huolettomasti, että vähän hymyilyttää. Tai oikeastaan aika paljonkin. Ajoasento on täydellinen, ohjaamon ergonomia huippunsa viritetty kaikilla mahdollisilla ominaisuuksilla ja liitäntämahdollisuuksilla. Rangen saa täyteen muutamassa minuutissa ja sillä ajaa lähes aina säästä tai ajotavasta riippumatta yli 800 kilometriä.
KAASUJALKA 1/2023 7 Car Accessories Leading supplier from Denmark Suomen ja Euroopan eniten myydyimmästä tuli uusi hieno vaaleanäyttöinen malli. Uusi Täysin automaattinen elektroninen Needit pysäköintikiekko muistaa puolestasi, aina. Unohtuiko pysäköintikiekko? Saat omasi nyt meiltä Suomen Turbotukku Oy:n maahantuoma GGTurbo uusioturboahdin on hyvä vaihtoehto alkuperäisvalmistajan itse kunnostamalle ahtimelle. S uomen Turbotukku Oy maahantuo ja jälleenmyy autotehtaiden käyttämiä alkuperäisiä turboahtimia sekä uusioturboahtimia. Kaikki Suomen Turbotukku Oy:n maahantuomat ja jälleenmyymät turboahtimet myydään 3 – 5 vuoden takuulla, Kainulainen sanoo. –Turboahdin on autossa kulutusosa ihan samalla lailla kuin renkaatkin, eli jossain vaiheessa auton käyttöikää sekin on vaihdettava. Itse autovalmistajat eivät enää turboahtimia valmista, vaan ostavat ne ahtimia tekeviltä yrityksiltä. Tunnettuja ahdinvalmistajia jotka toimittavat autotehtaille turboahtimia ensiasennukseen ovat Garrett, Borgwarner, Mahle, IHI, Toyota ja Mitsubishi. Suomen Turbotukku Oy:n maahantuoma GGTurbo uusioturboahtimet rakennetaan pelkästään autovalmistajien käyttämien ensiasennus turboahtimien runkoihin, jolloin yhteensopivuus auton moottoriin on kuten se on autotehtaalla suunniteltu. Turboahdin toimii pakokaasulla, eli sama öljy, joka kiertää moottorissa, kiertää myös ahtimessa. –Turboahtimen elinkaari on pääsääntöisesti tänä päivänä pienissä bensiinimoottoreissa 100–150 000 kilometriä, yli 2.0 litraisissa dieselmoottoreissa 200–300 000km. Tosin sen kestoon vaikuttaa hyvin moni tekijä: paitsi ajoneuvon huolto, myös se, minkälaista ajoa autolla ajetaan. Jos autolla ajetaan vain lyhyttä pätkäajoa, moottori ei välttämättä ehdi lämmetä kunnolla ja silloin tietysti myös ahdin joutuu kovemmalle. Paljon on tietysti kiinni ihan tuuristakin, kuten auton mekaanisissa osissa yleensäkin tapaa olla, Kainulainen sanoo. 3 vuoden takuu Kun pienen auton moottorin kuutiotilavuus on pienempi, niin pienempi on samalla myös sen öljytilavuus. –Mitä vähemmän siellä kiertää öljyä ja mitä enemmän autolla ajetaan, sitä helpommin sinne öljyn sekaan irtoaa pienhiukkasia ja öljyn voitelukyky heikkenee ajan myötä, Kainulainen sanoo. Kainulainen suositteleekin vaihtamaan turboauton öljyjä 10 000km välein kuten huoltovälit Turbotukku muutti toimintansa hiljattain Loviisaan. Kunnostetun ensiasennusahtimen voi käydä noutamassa itse, mutta myös postitoimitukset koko Suomeen onnistuvat jopa seuraavaksi aamuksi. –Valttimme on nopeus. Netissä lomakkeen täyttämällä turboahtimen hinnan saa 15 minuutin kuluessa aukioloaikojemme puitteissa, tekninen asiantuntija Luka Kainulainen sanoo. TEKSTI_Timo Kiiski oli silloin kuin turboahtimet tuli moottoreihin ja huoltamaan autoa ennakoivasti. –Myös öljyn viskositeettiin kannattaa kiinnittää huomiota ja käyttää mahdollisimman hyvin voitelevaa viskositeettia. Kaikkien turboahtimien kanssa on syytä olla erittäin tarkkana, että moottorissa on aina riittävästi öljyä, mielellään aina öljytikun maksimirajassa, jotta öljynpaine moottorissa ei laske liian alas, jolloin öljynkierto ei riitä turbolle saakka, Kainulainen sanoo. Turboahdin alkaa elinkaarensa loppupuolella varoitella vaihdon tarpeesta. –Yksi ehdoton merkki on konepellin alta kuuluva vinkuminen, jonka volyymi vastaa kaasupolkimen asentoon. Se kertoo joko jossain sijaitsevasta vuodosta tai siitä, että metallia osuu jonkun toisen metallin pintaan. Turboahtimen akseli pyörii kiihdyttäessä autoa 2500 kertaa sekunnissa, jolloin esim. öljynpuute tai likaiset öljyt vaurioittavat välittömästi turboahtimen akselia ja sen laakerointia. Pahimmillaan turbon rikkoutuessa auto jättää tielle, Kainulainen sanoo. Suomen Turbotukku Oy kunnostuttaa ja myy turboahtimia vain kokonaisina. Asennuksia yritys ei tee, vaan toimittaa turboahtimen asiakkaalle. Ennakointi kannattaa Suomen Turbotukku Oy:n maahantuomien uusioturboahtimien ahtimien hinnat ulottuvat 299 eurosta jopa 1000 euroon. –Tuollainen 1000 euron kokonaisuus on kuitenkin yleensä tuplaturbo, eli samassa bi-turbo solmussa on kaksi ahdinta. Koska turboahdin on kuluva osa, autostaan muutenkin hyvää huolta pitävä autoilija pystyy myös ennakoimaan ahtimen vaihtamistarpeen. –Pienten kuutiotilavuuksien moottoreissa turboahtimen yleinen käyttöikä on lähempänä 100 000 kuin 150 000 kilometriä. Isossa 3-litraisessa V6-moottorissa ahtimen yleinen käyttöikä on noin 200-300 000 kilometriä: riippuen paljon siitä, minkälaisella öljynvaihtovälillä autoa on huollettu. Pienimoottorisen ajoneuvon turboahtimen pyörintänopeus on huomattavasti suurempi kuin alhaalta paremmin vääntävän ison dieselmoottorin turboahtimen joka osittain selittää, miksi pienimoottorisen auton turboahtimen joutuu vaihtamaan useammin. Ennakoiva huolto, suodattimien ja öljyjen vaihto useammin kuin auton huolto-ohjelma kertoo, on parempi vaihtoehto kuin tielle jääminen rikki menneellä autolla, Kainulainen sanoo. TURBOAHTIMELLAKIN ON ELINKAARENSA
8 KAASUJALKA 1/2023 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7. lometriä. Säät ovat olleet todella vaihtelevat paukkupakkasista viiden asteen vesisateeseen ja renkaat ovat osottautuneet nappivalinnaksi. Saab muuttui todella hiljaiseksi menopeliksi ja Pirellien pito on mukavan looginen kaikilla pinnoilla. Muutamia kertoja autoa piti kaivaa syvältä hangesta ja ajella auraamatonta tietä pitkin, eikä etenemisessä ollut mitään ongelmaa. Viime talvena meinasin kiinalaisilla hyväkuntoisilla nastarenkailla jäädä useasti kiinni ihan auratulle parkkipaikalle. Olen ajanut viimeiset 20 vuotta talvisin pääosin laadukkailla kitkarenkailla varustetuilla autoilla ja hyvin erilaisissa talviolosuhteissa ympäri Suomea enkä enää nastarenkaita ostaisi. Samaa voisi suositella suurimmalle osalle suomalaisia.Takavetoisissa autoissa saattaa nastarenkaat olla perustellummat kuin etutai etenkin nelivetoisissa. On luonnollisesti muutamia sääolosuhteita, joissa nastarenkaat ovat paremmat, mutta niiden osuus päivistä on murto-osassa. Jos ajelee nopeusrajoitusten mukana niin hyväkuntoisilla kitkarenkailla ei ole sen enempää ongelmissa tai turvatonta kuin nastarenkailla. Lommo joululahjaksi Juuri kivasti "joululahjaksi" joku kolhaisi Saabia pohjois-Tapiolan S-Marketin parkkipaikalla, mutta harmiksemme syyllistä ei saatu selville, koska kamerat eivät ulottuneet paikkaan, jossa Saabi oli pysäköitynä. Onneksi vaurio ei ole kovin suuri, mutta todella ikävää maksaa omasta pussista toisten hölmöilyjä. Vuosimalli 2004 Saab 9-3:n taivalta on seurattu jo 11 000 kilometrin verran ja nyt on edessä pieni yhteenveto tähän astisesta matkasta. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa V iime vuoden maaliskuusta lähtien Kaasujalan lukijat ovat saaneet seurata kestotestissä olevan Saab 9-3 Aeron matkaa. Nyt mittariin on kertynyt 268 703 eli noin 11 000 kilometriä tullut ajettua. Suurempia teknisiä murheita ei ole Saabin kanssa ollut, mutta muutamia pikku juttuja ollut. Jostain kumman syystä peruutustutka ei enää toimi ja sen 11000 KILOMETRIÄ TAKANA SAABIN KESTOTESTI syytä vielä selvitellään. Oikean puolen takaoven lukko ei tottele kaukosäädintä, joten se on myös korjauslistalla. Purkaamoista ei ole toistaiseksi semmosta löydetty, joten sen etsintä jatkuu. Muuten meno Saabilla maistuu. Auto on osoittaunut todellakin Pohjoisen oloihin suunnitelluksi, nimittäin lämpöä riittää ja pakkasissa parien viikkojen seisonnankin jälkeen lähtee käyntiin kuin sen kuuluisan palmun alta. Kitkarenkaat hyvä valinta Marraskuussa ilmestyneessä numerossa kerroimme talvirenkaiden asentamisesta, sillä aiemmat kiinalaiset nastarenkaat heitettiin roskikseen ja alle laitettiin uudet Pirellin kitkarenkaat, joilla on nyt taivallettu pari tuhatta kiKannattaa seurata Saabin elämää myös Kaasujalan nettisivuilla ja Youtube-kanavalla, jonne päivitämme uutta materiaalia useammin kuin lehteen. KATSO JA SEURAA SAABIN ELÄMÄÄ YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 1/2023 9 DACIA.FI ETEENPÄIN! SANOI DUSTER LUMESSA. 25 599 € DACIA DUSTER NELIVETO ALK. MAHDOLLISUUS 6 KK LYHENNYSVAPAASEEN! * Dacia Duster -mallisto alkaen: TCe 90 4x2 Essential 20 999 €. Neliveto alkaen: Blue dCi 4x4 Expression, 25 599 €. Automaatti alkaen: TCe 150 4x2 aut Expression, 25 599 €. Hinnat sisältävät toimituskulut 600 €. Duster-malliston CO2-päästöt 139–154 g/km, WLTP-yhd. 5,3–6,8 l/100 km. Kuvan auto erikoisvarustein. *Rahoitussopimukseen sisältyy mahdollisuus 6 kuukauden lyhennysvapaaseen omavalintaisena aikana. Lyhennysvapaan saat, kun rahoitusyhtiönä on Dacia-rahoitus / DNB Auto Finance Oy. Sopimus edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen sekä kaskovakuutuksen. Sopimusaika maks. 60 kk. TOIMITUS JO TÄLLE TALVELLE! SKANNAA JA KATSO NOPEAN TOIMITUKSEN AUTOT. AUTOT.DACIA.FI Jo 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? Vapaa-aika Kalastus Vene Koti Työkalut Auto Moottoripyörä SEURAA MEITÄ SOMESSA /motonet /motonet? Tarjoukset voimassa 4.–29.1.2023 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Ei ennakkovarauksia. Hapro Traxer 8.6 Anthracite SUKSIBOKSI Kuljettaa mukavasti ja turvallisesti niin perheen sukset kuin muutkin tavarat. Tilavuus 530 litraa ja sisäpituus 210 cm. 65-02454 Defa Termini II 1700 SISÄTILANLÄMMITIN 0/830/1700 W Mukavasti liikkeelle pakkasaamuina! Termini lämmittää autosi sisätilat ja sulattaa lasit jäästä. 45-5036 69 90 399 00 (79,90) (459,00) KANTA-ASIAKASETU KANTA-ASIAKASETU CTEK Polar MXS 5.0 YLLÄPITOLATURI 12 V/5 A Monipuolinen älylaturi erityisesti kylmiin olosuhteisiiin. 45-5547 99 90 (109,00) KANTA-ASIAKASETU Motox ADBLUE 10 L Käytetään vähentämään typen oksidipäästöjä ja optimoimaan moottorin toimintaa uusimmissa dieselmoottoreissa. 60-03493 2,69/L 26,90 MTX Energy KÄYNNISTYSAKKU 56 Ah/480 A Pitkäikäistä käynnistysvoimaa laajalla sopivuudella. Mitat 242 x 175 x 190 mm. Napaisuus -+. 90-01422 69,90
10 KAASUJALKA 1/2023 BMW 518 TOURING 518D A BUSINESS LCI, VM. 2016 MITTARILUKEMA: 96 000 km MOOTTORI: R4, 1995 cm3 POLTTOAINE: diesel TEHO: 150 hv VÄÄNTÖ: 360 Nm VETOTAPA: takavetoinen VAIHTEISTO: automaatti KESKIKULUTUS: 4.5 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 118 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.8 s HUIPPUNOPEUS 209 KM/H MITAT: pituus 4910 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2968 mm MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Vantaa, Petikko HINTA: 22 890 € Kuusi vuotta vanha ja takavetoinen BMW 518 -dieselfarmari riittää sellaiselle, joka haluaa näyttävän ja mukavan auton, mutta ei tarvitse tehoja ja nelivetoa. J os nyt ihan rehellisiä ollaan, niin kuinkahan moni naapurikateuteen taipuvainenkaan tietää, onko naapurin äijän 5-sarjan Bemarissa yli 200 hevosvoimaa ja nelivetoa? Eiköhän se riitä kateuden siemeniksi, kunhan auto on mitoiltaan kolmossarjalaista isompi ja peräluukun numerosarja alkaa vitosella. Nythän tosin täyssähköinen Tesla on todellisen menestyjän auto ja polttomoottorinen iso Bemarikin on menneestä maailmasta: ”niin old season, niin old season”: Minulle iso porrasperäinen tai farmarikorinen BMW-diesel on kuitenkin edelleen näyttävä ja todellinen ajajan auto: kuusi vuotta vanhanakin. Nelivetoa en ole tarvinnut koskaan. Tiedän, että tämä ei perustu järkeen, vaan tunteeseen ja menneestä maailmasta kumpuavaan ajatusmalliin. Eihän se ole tolkun hommaa, kun diesellitra maksaa kymmeniä senttejä bensalitraa enemmän ja päälle tulee vielä useiden satasten dieselvero. Riittävän tehokas Vielä kolmisen vuotta sitten reilut kuusi vuotta vanha ja vain 96 000 kilometriä ajettu BMW 518 -farmari olisi ollut vaihtoautomarkkinoilla ”hoteinta hottia”. Enää se ei sitä taida olla. Siksi vähemmän ajava saa nyt kohtuuhinnalla näyttävän auton, jos on valmis tinkimään tehoista, eikä tarvitse vetoautoa venetrailerille. Koeajoon saatu 518–dieselfarmari oli niin sanottu karvalakkimalli. Veto oli pelkästään takapyörillä ja tehoakin oli vaatimattomat 150 hevosvoimaa. Tai jos tarkkoja ollaan, niin tehomuuntimessa myyjän ilmoittama 110 kW vääntyy 147 hevosvoimaksi. Näillä eväillä hinta oli saatu aikoinaan painettua alle 50 000 euron. Ja sehän riittää oikeasti suurimmalle osalle. Turha sitä on kieltää, että kyllä moni ostaa ison Bemarin ihan kunnioitusta tai kateutta naapureissa herättääkseen. Oikeasti nelivetoa trailerin perässä vetämiseen tarvitseva ostaa X5-maasturin 3-litraisella ja 6-sylinterisellä moottorilla. Ekotekona tätä karvalakkiBemaria on kuitenkin turha hurskastella. Co2-luku on sama kuin tehokkaammalla 520-dieselillä. Kyllä nämä 150 hevosvoimaa 2-ltraisessa dieselmoottorissa kuljettavat 1700 kiloa ihan riittävästi. Tietenkään tämä Bemari ei ole mikään ärhäkkä sportti, mutta tuskinpa kukaan sellaista etsivä tämän ostamista edes miettii. Vääntöä löytyy kuitenkin 350 Newtonmetriä ja se riittää leppoisaan perusajoon oikein mainiosti. Järkihintaisten parhaimmistoa Automaattiloota on kahdeksanportainen ja sen tuntuma on ihan hyvä yhtä kuin moderneissa kaksoiskytkinlaatikoissa. Eco-tilassa kyyti on kuitenkin aika verkkaista, joten reippaassa ajossa kannattaa laittaa päälle sport-asento. Tällä nuhaisemmallakin vitossarjalaisella saa ihan täysverisen ajonautinnon. Sanoisin, että tämä on ajettavuudeltaan järkevän hintaisten autojen parhaimmistoa. Alusta on Bemarille tyypillisesti erittäin mukava, mutta samalla jämäkkä. Kolinoita on turha kuulostella edes ryskäteillä. Hallintalaitteet ovat tutulla paikalla helposti löydettävissä ja ajotietokoneen tärkeimpiä toimintoja ohjataan rullaamalla oikealla kädellä tätä kiekkoa. Tänä syksynä on tullut ajettua paljon sähköautoilla ja jollain tavalla sitä kaipaa aikoja, kun autot niin hyvässä kuin pahassakin oli omaleimaisempia. ! TEKNIIKKAA BMW 518 KUUKAUDEN KÄYTETTY NAUTISKELIJAN SÄÄSTÖ-BEMARI TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT_ Mika Salomaa ja Timo Kiiski
KAASUJALKA 1/2023 11 Ajanvaraus: 0400 215 750 Tre, Lielahti Enqvistinkatu 5 Tre, Hatanpää Kolmionkatu 5 Vaasa Kiitokaari 2 (ABC Kiitokaari) JARRUPALOJEN VAIHTOTYÖ 4400 €€// aakksseellii O OSSAATT VVEELLO OIITTEETTAAAANN EERRIIKKSSEEEENN AAuuttookkoohhttaaiisseett jjaarrrruuppaallaatt jjaa --lleevvyytt ssaaaatt m meeiillttää uusseeiinn jjooppaa sseeuurraaaavvaakkssii ppääiivvääkkssii!! TARJOUS VOIMASSA 1.1.-31.1.2023 AURINKOLASIT KAUPAN PÄÄLLE ABS1 OY Audi, Volvo, BMW, MB Ideaparkinkatu 11C, 37570 Lempäälä Puh. 03 585 1111 NT-AUTOHUOLTO OY MB Vesiroineenkatu 6B1, 33720 Tampere Puh. 050 567 5687 AUTODIAGNOOSI OY Audi, Volvo, BMW, MB Elopellontie 1 N, 33470 Ylöjärvi Puh. 050 555 3305 PIRKANMAAN HYACENTER OY MB Vesalantie 4, 33960 Pirkkala Puh. 050 576 0516 AUTOKOLARIKORJAAMO M. PUTZ OY Audi, Volvo, BMW, MB Trikookuja 5, 61600 Jalasjärvi Puh. 06 456 8100 RK-CITYHUOLTO OY Audi, Volvo, BMW, MB Rantaperkiönkatu 1 B, 33900 Tampere Puh. 03 253 3324 AUTOKORJAAMO PISPALAN AUTOT OY Audi, Volvo, MB Sellukatu 17, 33400 Tampere Puh. 03 3450 433 / 050 471 7145 VALKEAKOSKEN AUTOHUOLTO Audi Sammonkatu 18, 37600 Valkeakoski Puh. 040 772 9649 BENKARA AUTO BMW Verstastie 1-3, 33470 Ylöjärvi Puh. 044 571 1928 VMS RACING OY Volvo Kalliontie 23, 36220 Kangasala Puh. 040 022 8589 HUOLTOKESKUS YSIAUTO AVOIN YHTIÖ Audi, Volvo, BMW, MB Huoltokuja 1, 31760 Urjala Puh. 03 546 0966 VST-HUOLTO Audi, BMW, MB Sammonvaltatie 70, 33560 Tampere Puh. 03 356 4991 KLASSIK SERVICE OY Audi, BMW, MB Ideaparkinkatu 4, 37570 Lempäälä Puh. 010 419 4404 KOKKOLAN AUTOHUOLTO Audi, Volvo, BMW, MB Mestarintie 10, 67600 Kokkola Puh. 020 779 1315 Alla olevat KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat pyyhkijänsulkien vaihdon yhteydessä tyylikkäät aurinkolasit: REIJO HAAPAKOSKI OY REIJO HAAPAKOSKI OY SEINÄJOENTIE 116 SEINÄJOENTIE 116 61850 KAUHAJOKI 61850 KAUHAJOKI 06 232 1499 06 232 1499 TEIJON KORJAAMO TEIJON KORJAAMO KARJASSILTA 21 KARJASSILTA 21 27320 IHODE 27320 IHODE 02 823 6196 02 823 6196 KATSO LÄHIN KORJAAMOSI: WWW.KL-SERVICEPARTNER.FI ALUEESI MUUT AMMATTILAISET:
12 KAASUJALKA 1/2023 14 000–16 000 euron hintaluokka lienee vaihtoautomarkkinoiden kuumin. Kumpi ratkaisee: kilometrit vai vuosimalli? K un syöttää Nettiauto.comin hakukenttään hintaluokan 14 000–16 000 euroa ilman vuosimallikriteereitä, vaihtoehtoja löytyy lähes 4000 auton verran. Kirjo on valtava. Samaan hintaan löytyy samanikäisiä, mutta vähemmän ajettuja perusautoja ja enemmän ajettuja ja vanhempia premiumautoja. Kumpi ratkaisee enemmän kilometrit vai auto? Ja kun hintakriteeriksi laitetaan 15 000 euroa ilman vuosimallikriteereitä, niin tekeekö paremmin kauppansa vähemmän ajettu ja pari vuotta vanhempi vai enemmän ajettu, mutta uudempi perheauto? –Sanotaan nyt niin, että perusautossa kilometrit ratkaisevat enemmän kuin vuosimalli. Näitä autoja tässäkin hintaluokassa ostavat niin erilaiset asiakkaat ja niin erilaiseen käyttöön. Premiumauton ostaja voi ostaa enemmänkin ajetun auton, jonka saa kivaan hintaan, kun kalliit kilometrit on ajettu pois, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n paikallisjohtaja Marko Hiltunen. Automaatti vai manuaali? Yllättäen kuitenkin myös perusperheautoissa eri malleilta ja merkeiltä siedetään enemmän kilometrejä kuin saman hintaja kokoluokan kilpailevilta merkeiltä. –Se on tietysti selvää, että dieselautolle sallitaan enemmän kilometrejä kuin bensa-autolta, mutta tänä päivänähän näissä perheautot halutaan pääasiassa bensamoottorisina. Esimerkiksi Volkswagen Golfilta asiakkaat sietävät enemmän kilometrejä kuin vaikkapa Toyota Aurikselta taikka Kia Ceediltä, vaikka Ceed ja Auris tiedetään luotettaviksi autoiksi. Ehkä se johtuu siitä, että Volkswagenin ostajilla on ennestäänkin enemmän kokemusta Volkkarin isoista kilometreistä, Hiltunen sanoo. Asiakkaan luottamus yleensäkin on suurempi, mitä enemmän autoa on tarjolla. –Ihmiset ovat kuitenkin yllättävänkin hyvin tietoisia, jos jollain automallilla on tavattu paljon ongelmia. Jos automallilla on ollut paljon julkisuudessakin esillä olleita ongelmia, niin he tarkastelevat ja kyselevät autoa ostaessaan vähän tavallista enemmän, onko esimerkiksi automaattilaatikolle tehty jotain tai onko jakoketjua vaihdettu, Hiltunen sanoo. Vaikka tänä päivänä vaihtoauton ostaVAIHTURI VERTAILU VAIHTOAUTOVERTAILU 14 000–16 000 € VUOSIMALLI VAI KILOMETRIT? TEKSTI_Timo Kiiski Rinta-Joupin Autoliike Porvoossa pyysi kuvan 44 000 km ajetusta, vuosimallin 2012 Golf Highline 90 kW 1.4 TSI-automaatista 14 800 €. Lappeenrannan Kamux pyysi muuten vastaavasta, mutta kolme vuotta tuoreemmasta ja 141 000 km ajetusta Golfista 15 890 €. Saka Finland Kuopio pyysi 14 500 € kuvan 5-ovisesta ja 35 000 km ajetusta, kirkkaanpunaisesta Opel Astra Comfort 105 Turbosta vuosimallia 2019. Hedin Automotive Varkaus pyysi vuosimallin 2018 vastaavasta ja 45 000 km ajetusta ja mustasta Opel Astra 5-ov Enjoy 1,0 Turbo ecoFLEXistä 14 990 €. Punainen ei mahdu autojen suosikkivärien Top 3:een, mutta musta mahtuu. Oisiko sillä vaikutusta? Auto-CenterElo Ylöjärvellä pyysi 15 680 € kuvan automaattivaihteisesta Skoda Octavia 1.4 Tsi Elegance -farmarista vuosimallia 2013. Hinta lienee kohdallaan: siinä näkyy vanhentunut korimalli, mutta myös pieni mittarilukema 81 000 km. Saka Finland Oy Raisio pyysi 178 000 km ajetusta uudemman sukupolven automaattivaihteisesta Skoda Octavia 1.4 Tsi-farmarista vuosimallia 2017 muutamia satasia enemmän, 15 990 € Kia Ceed -farmari kuuluu ehkä niihin autoihin, joissa kilometrit ratkaisevat selvästi enemmän kuin vuosimalli. Delta Auto Helsingingin Konalassa pyytää 14 900 € kuvan 35 000 km ajetusta Kia Ceed 1,0 ISG 100hv EX SW EcoDynamicsista vuosimallia 2016. Nelipyörä Kouvolassa pyytää muuten samanlaisesta, mutta 71 000 km ajetusta ja vuosimallin 2018 Ceed-farmarista täsmälleen saman verran, 14 900 €. Vain 45 000 km ajettu, manuaalivaihteinen ja viistoperäinen Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hv vuosimallia 2016 oli myynnissä Hämeenlinnan Kamuxissa hintapyynnöllä 15 800 €. PP-auto Oy Lohjalla pyysi muuten vastaavasta, mutta 102 000 km ajetusta ja korimalliltaan uudistuneesta vuosimallin 2018 viistoperäFocuksesta 15 900 €. jan kriteereihin usein jo kuuluu automaattivaihteisto, niin mittarilukeman lähestyessä tai ylittäessä 200 000 kilometriä, on manuaalivaihteinen auto usein helpompaa myytävää. –Kuin vielä 120 000–130 000 kilometriä ajettunakin automaattivaihteinen auto menee kaupaksi manuaalivaihteista paremmin, Hiltunen sanoo. 15 000 euron hintaluokassa helpoimmin myytäviä vaihtoautoja ovat Hiltusen mukaan kuitenkin Aurikset ja Golfit kohtuukilometreillä. –Ja pääsääntöisesti bensamoottorisina. Tosin Toyota menee kaupaksi hybridinäkin. Jonkunlainen vedenjakaja on 120 000 kilometrin mittarilukema, vähän alle tai päälle 100 000 kilometriä on vielä kuluttajalle riittävän vähän, Hiltunen sanoo.
KAASUJALKA 1/2023 13 VAIHTOAUTOVERTAILU 14 000–16 000 € VUOSIMALLI VAI KILOMETRIT? VASTAA, RATKO JA VOITA ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO! 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä, Askola, Karjaa, Inkoo Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Tammisaari Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. VASTAUSKUPONKI LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 1/2023 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. A) SAAB B) BMW C) AUDI D) SKODA Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme elektronisen Needit -pysäköintikiekon ja 5 Urmas Hurmalaiseen pokkaria. Vastausaikaa on 15.2.2023 saakka. Numeron 10/2022 kaikkien vastanneiden kesken arvoimme My Soda -hiilihapotuskoneen ja onnellinen voittaja on Riikka-Liisa Suhonen Espoosta. Paljon onnea! MIKÄ AUTO ON HURMALAISEN KOEAJOSSA TÄSSÄ NUMEROSSA? Tulispa jo kesä
14 KAASUJALKA 1/2023 ÄIJÄ AUTO VANHAN BMW:N PYÖRÄT PYÖRII UUDELLEEN… 30 vuotta vanhakin perusBMW 318i kulkee käsittämättömän siististi, kun viimeisen päälle huolletulla ja pelkästään kesäisin ajossa olleella Suomiautolla on ajettu vain 19 000 km. TEKSTI _ Urmas Hurmalainen KUVAT _ Mika Salomaa V aikka Anssi Kela onkin minua lähes 10 vuotta nuorempi, tunnen silti suloista haikeutta, kun kuulen hänen hittinsä Mikan faijan vanhasta BMW:stä. Ajoin autokouluni kesällä 1982 ensimmäisen sukupolven BMW 316:lla. Vaikka koeajoon saatu helmi oli 318i vuosimallia 1993, mieli oli nostalginen. Kun nuorempana haaveilin rock-tähteydestä 1980-luvulla, olin autofanitukseni kanssa ns. kaapissa. Oikea rokkari ei aja ainakaan Bemarilla, vaan mieluummin viljelee niitä vitsejä ”mitä yhteistä on Bemarilla ja kondomilla…” Vastaus kuului. että molemmissa on mulkero sisässä. Ajokorttinikin kuitenkin ajoin ensimmäisen sukupolven 3-sarjan BMW 316:lla kesällä 1982. Kun perheeseen oli ostettu ukin perintöosuuksilla Volvo 244 D6 kuusipyttyisellä dieselmoottorilla ja oma ensimmäinen auto oli kuplavolkkari 1200-kuutioisella bokserimoottorilla, niin sen autokoulun Bemarin tasainen ja hiljainen kyyti jätti mieleen lähtemättömät jäljet. Volvo ryskyi ja kuplavolkkarin ilmajäähdytteinen bokserimoottori pörisi. Uraohjuksen ysäriauto Sitten hylkäsin haaveilut rokkitähteydestä ja rupesin kunnon ihmiseksi. Autoja tuli vaihdettua tiheään. Bemaria en kuitenkaan ole koskaan ostanut, vaikka itse 1980-ja 1990 -luvuilla omistamani Saabit, ysiysi ja ysisatanen, nauttivat aikoinaan ihan samanlaista nousukkaan öykkärin statusta. Uraputkeen päässeet tai myyntimiehinä maata kiertämään ryhtyneet kaverit niitä 3-sarjan Bemareita kuitenkin 1990-luvulla ostivat. Yksi nasaalilla äänellä remeltänyt puolituttu ajoi juuri samanlaisella 318i:llä kuin nyt koeajoon saatu 318i vuosimallia 1993. Vaihtoautomaahan myyntiin tullut yksilö oli kyllä kaikkea muuta kuin tyypillinen aikakautensa edustaja nykyajassa. Se ei ole ollut ”amiskundin” rassina, eikä sillä ole kaikesta päätellen ajanut myöskään kossupullolla rikollisilta vankiloissa toimeksiantoja ostava juristi. Se on aiemmin ollut pitkään yhden ja saman omistajan hallussa. Tällä Bemarilla on ajettu Suomessa ja vain kesäisin. Myyntiilmoituksessa kehutaan, että autoa on pidetty rakkaudella ja huollettu enemmän kuin tarpeeksi. BMW 318I VM. 1993 MITTARILUKEMA: 19 519 km TEHOT: 112 hv VÄÄNTÖ: 162 Nm VAIHTEISTO: automaatti VETOTAPA: takavetoinen MITAT: pituus 4430 mm, leveys 1710 mm, korkeus 1393 mm, akseliväli 2700 mm TAVARATILA 222 L SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 11.3 s HUIPPUNOPEUS 198 KM/H KESKIKULUTUS: 8.9 l/100 km MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 10 400 € ! TEKNIIKKAA Alkuperäiskunnossa Ainakin huoltohistoria oli aukoton ja auto oli alkuperäiskuntoinen. Katsastusleima oli tuore, 22.10.2022. Viimeisin huoltokin oli tehty lokakuussa 2022. Sähköinen kattoluukkukin oli asennettu jo tehtaalla. Ajo-ominaisuudet ovat edelleen hyvät: ohjaus on tunnokas ja toimii erinomaisesti. ABS-jarrut ovat kiitettävän tehokkaat, vaikka takana onkin rumpujarrut. Ikäluokassaan huippuhyvin pidetty ja uudenveroinen BMW 318i on melutasoltaan käsittämättömän miellyttävä auto. Kun muistelee omaa tuon ajan Saab 900i:tä vuosimallia 1991, on 3-sarjankin Bemarin melutaso ollut kokoluokassaan vertaansa vailla. Kulutus pitää tietysti suhteuttaa aikaansa. Kuten eräs arvostelija kiteyttää nasevasti Nettiauto. comissa: ”Menee kuin juna, kuluttaa kuin vaimo”. Tällaisia alle 20 000 km ajettuja helmiä tulee vastaan harvoin, todennäköisesti ei koskaan toiste. Toki hintapyyntökin oli sen mukainen: 10 390 €. Nettiauto.comissa oli joulukuun lopulla myynnissä kahdeksan 3-sarjan Bemaria vuosimallia 1993. Koeajetun Bemarin lisäksi vain yhdestä 325-mallista pyydettiin 8500 € ja mittarilukema oli 224 000 km! Jätimme tämän BMW-helmen takaisin Vaihtoautomaahan melkein tippa silmässä. Sähköja hybridiautojen aikana väkisinkin tuli mieleen Anssi Kelan biisin sanat: ”Vaikka on kaikki kohdallaan, ei mikään ole ennallaan.” Parhaita asiantuntijoita ovat tietysti tällaisen auton omistavat. Tässä muutamia poimintoja Nettiauto.comin arvosteluista. Tätä E36 -mallisarjaa valmistettiin vuodet 1990-2000. ”BMW 318i, 1997, Porrasperä, 4d.l Luotettava, taloudellinen ja paino suhteessa tehokas 4-pyttynen 1.8 kone.” Mies, Nummela, 09.10.2018 ”BMW 318, 1991, Porrasperä. Halpa auto ylläpitää ja pienikulutteinen.” Juha, Pyhäjärvi, 14.12.2017 ”BMW 318i 1997, Porrasperä 4d. Hieno auto ja hauska ajaa.” Jakim, Helsinki, 21.08.2018 ”BMW 318, 1991, Porrasperä. Kova syömään pensaa noin pieneksi moottoriksi, ruoste vikaa aivan helv*tisti. Kalliit vakuutukset ja varaosat mitä menee koko ajan. Laiska ku mikä ja muutenki sa*tanan ruma! En suosittele!”. Mies, Lahti, 15.8.2914 BMW 318i
KAASUJALKA 1/2023 15 OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Linnatie 7, Mäntsälä Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.? autoplaneetta@gmail.com MÖNKIJÄT VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakoketjun vaihdot Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Varaosien verkkokauppa palvelee 24/7 (03) 5356 100 I www.kolari-special.fi HEINOLA Pohjanmäentie 7 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi Sis. alv 24% 60kmh 60kmh LÄMPÖOHJAAMOLLA LÄMPÖOHJAAMOLLA NYT ERIKOISERÄ VAIN NYT ERIKOISERÄ VAIN 14.490€ 14.490€ ajovalmiina ajovalmiina TRAPPER TRAPPER 550 UTV 550 UTV traktori malli traktori malli UUSI UUSI TOIMIPISTE TOIMIPISTE KOUVOLAS SA KOUVOLAS SA AVATAAN AVATAAN 1.12.2022 1.12.2022 TERVETUL OA! TERVETUL OA! KATSASTUSASEMIA Luotettavaa varaosakauppaa. Ostamme kolarija epäkuntoiset autot. Romuautojen virallinen vastaanottopiste. Lehtikatu 10, 33340 TAMPERE Puh. 03-3433 837 www.osamyyntimattila.? VARAOSIA TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! TURBOAHTIMET TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! UUSI KESTOTESTIAUTO!! UUSI KESTOTESTIAUTO!! Tässä se nyt on! Kaasujalan uusi kestotestiauto BMW X5 35d vm.2009. Seuraa juttua nettisivuilla ja somessa. Ensimmäinen juttu printtilehteen tulee helmikuussa.
16 KAASUJALKA 1/2023 SUOMEN VaihtoAutot Jakelutelineet ovat kaikissa merkittävissä päivittäistavarakaupoissa, huoltoasemilla, Motoneteissä, Puuilossa jne. Kääntölehtenä vuorotellen Caravan Kauppa & Uutiset ja Venemarket. Suomen Vaihtoautot -lehti on Suomen ainut vaihtoautokaupan lehti ja saa vipinää vaihtoautovarastoosi. Suomen Vaihtoautot -lehti löytyy yli 700 telineestä ympäri Suomea aina Hangosta Utsjoelle ja Vaasasta Joensuuhun. Caravan Kauppa -lehden saa hakea telineestä ILMAISEKSI ja mahdollista tilata myös kotiin. Caravan Kauppa & Uutiset -lehti on asuntoautoihin ja -vaunuihin erikoistunut ilmainen lehti, joka ilmestyy 5 kertaa vuodessa Suomen Vaihtoautot -lehden kääntölehtenä. Jokaisessa lehdessä on mielenkiintoista tarinaa automatkailusta ja uusien tuotteiden koeajoja, unohtamatta Suomen suurimpien alan liikkeiden mainoksia ja myynti-ilmoituksia. Venemarket on veneilijän uusi ilmainen lehti, joka ilmestyy 5 kertaa Suomen Vaihtoautot-kääntölehtenä. Venemarket on suunnattu tavalliselle mökkiveneilijälle ja satunnaisemmalle harrastajalle, jota ei alan lehdet tavoita. Siksipä Venemarket-lehdellä tavoitat hurjan määrän uusia veneilijöitä. Lehti pitää sisällään veneilyvinkkejä ja mukana tietenkin kaikki merkittävät venealan kauppiaat! ILMAINEN AUTOLEHTI JO VUODESTA 2006 Lehden vaikutusalueella asuu 85% suomalaisista. Juttuja, joita ei muualla ole! Kokonaisjakelu telineistä yli 160 000 kpl. Ilmoitusmyynti Olavi Mäkinen 044 333 5717 olavi.makinen@wheelmedia.fi Ilmoitusmyynti Olavi Mäkinen 044 333 5717 olavi.makinen@wheelmedia.fi Ilmoitusmyynti Olavi Mäkinen 044 333 5717 olavi.makinen@wheelmedia.fi Ilmoitusmyynti Mika Salomaa 0400 777 797 mika.salomaa@wheelmedia.fi Venemarket market ALUEEN MERKITTÄVIN AUTOALAN MEDIA! Lehdet on noudettavissa yli 700 jakelutelineestä ympäri Suomea! Seuraava lehti ilmestyy 9.2.2023 Seuraava lehti ilmestyy 9.3.2023 Seuraava lehti ilmestyy 9.2.2023 Seuraava lehti ilmestyy 9.2.2023