6/2019 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Koeajossa mm. FORD FOCUS ACTIVE JEEP RENEGADE Kaasujalka 12 vuotta, ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 KUUKAUDEN KÄYTETTY TOYOTA PRIUS HINTAVERTAILUSSA KYMPPITONNIN AVOAUTOT LEXUS ES300h Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Lokomonkatu 25 D Possijärvenkatu 2 (03) 261 0920 Palvelemme ark. 8 16 www.tuulilasimyynti.fi AUTOJEN HUOLLOT JA KORJAUKSET, RENKAAT, VANTEET JA RENGASTYÖT WWW.TEAMF40.FI | 0400 865 007 Teiskontie 60, 33560 Tampere Avoinna ark 6-23, la-su 8-23 Paremman pysähdyksen taktiikka. Neste K Teiskontie Hatanpään valtatie 20, 33100 Tampere Avoinna ma-su 24h Neste K Hatanpää LUKSUSTA TAUKOON! Neste K Teiskontie ja Neste K Hatanpää LOUNAS JOKA PÄIVÄ Laadukas Quick Wash -pesukatu. PAREMMAT AUTOPESUT Huippuunsa viritetyn lounas-menun löydät joka viikko meidän Facebook-sivuilta sekä www.k-ruoka.fi/neste-k Tykkää meistä Facebookissa!
2 KAASUJALKA 6/2019 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Puistolan asemalla Helsingissä seisoo parkissa varmasti Suomen kevein ja ilmavin Volkswagen Bora. Kuvan otti Markku Penttinen KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti KESÄN SUURI JÄTTINUMERO ILMESTYY 4.7. Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN KORREKIN TUOTEPAKETILLA (arvo 39,00 euroa) Iät ja ajat on kiistelty siitä, onko järkevämpää ostaa käytetty vai uusi auto. Kierroksia keskustelu sai Helsingin Sanomien selvityksestä, kuinka uusi auto menettää yhä nopeammin arvoaan. Y ksi autonhankinnan peruskysymyksistä on se, kannattaako rahat sijoittaa uuteen vai käytettyyn autoon. Usein kamppailua käydään uuden halpisauton ja käytetyn laatupelin välillä. Kumpi onkaan kannattavampi vaihtoehto? Molemmilla on puolensa ja jos tuuri on myötä, niin se käytettykin laatupeli voi osoittautua pitkäikäiseksi ja korjauskustannuksiltaan jopa lähes uudenveroiseksi. Niin se meni minullakin, kun aikoinaan ostin kolmekin käytettyä Saabia. 99-mallin ostin vuonna 1986, se oli vuosimallia 1982, mittarilukema oli muistaakseni 90 000 km. Sitten ostin vuonna 1989 Saab 900:n vuosimallia 1984 ja sen mittarilukema oli ostaessa 132 000 km. Viimeisimmän Saab 900:n ostin keväällä 1996 ja 157 000 km ajettu auto oli vuosimallia 1991. Tuurista kiinni Paljon on tullut ajettua muitakin käytettyjä autoja. Ja ennen nykyistä C-Mersua ne ovat olleet kaikki hyviä ostoksia. Jokaisella Saabilla ajoin harmittomia kilometrejä kymmeniätuhansia ja pidin itsestään selvänä, että ajamisesta tykkäävänä heppuna olisi hölmöä ostaa uusi Corolla ja maksaa siitä vielä enemmän. Olen 55-vuotias ja olen omistanut auton 18-vuotiaasta lähtien. Kaikki omat autoni olen ostanut käytettyinä. Vain vuodet 1997-2004 ajoin uusilla työsuhdeautoilla. Ennen nykyistä C-Mersua lukuunottamatta kaikki käytetyt autoni ovat olleet hyviä kauppoja. Tosin yhden 10 vuotta vanhana hankitun 190E-Mersun jarrusylinterit olivat hapettuneet ja kesähelteillä löivät liekeille. Mutta senkin vian korjauksen liike korvasi nikottelematta, kun heti oston jälkeen ilmennyt vika selittyi luultavasti sillä, että edellinen omistaja, YK-joukoissa palvellut upseeri oli säilyttänyt autoa pitkään pressun alla kuumissa oloissa jossain LähiIdässä. Hesarin toukokuussa julkaistun jutun mukaan esimerkiksi Skoda Superb menettää arvostaan lähes 22 % vuodessa. Laskelmia arvon alenemiselle on tehty useita, ja yksi tuoreimmista on Niina Matikaisen Tampereen yliopiston pro gradu -tutkielma. What Car -sivusto teki listauksen, jossa se tarkasteli vähiten arvoaan brittimarkkinoilla menettäviä autoja. Tutkimuksessa analysoitiin 7 000 erilaista autoa. Keskimäärin auton hinnasta oli jäljellä kolmen vuoden ja noin 50 000 kilometrin jälkeen 42,1 prosenttia. Uusistakin tulee käytettyjä ”Kuka idiootti ostaa 30 000 eurolla jonkun uuden Focuksen tai Golfin, kun sillä hinnalla saa karvan alle satkun ajetun viitosarjan Bemarin tai vieläkin vähemmän ajetun käytetyn kolmossarjalaisen?” yksi tuttavani tapaa huudahtaa, kun kehun mitä tahansa koeajamaani uutta n. 30 000 euron arvoista autoa. Niin minäkin ajattelin yli 30 vuoden ajan. Nyt kun siedettävilläkin kilometrilukemalla ostettuun ja kohta 10 vuotta vanhaan Mersuun on palanut tonnikaupalla rahaa, alan miettiä uuden ja vaatimattomampaa merkkiä olevan auton ostamista. Mersunkin ostin uusia autoja myyvän liikkeen vaihtoautopuolelta ja luulin suunnilleen, että takuu kattaa muutamien kuukausien tai 5000 kilometrin ajalta suunnilleen kaikki yllätysviat, jotka eivät johdu kulumisesta tai käytöstä. Mutta niin vain kuluttajaasiamiehen neuvoihin vetoamalla liike suostui maksamaan kalliista moottoriin tulleesta viasta puolet, eli n. 1300 euroa. Autolla oli siihen mennessä ajettu oston jälkeen muistaakseni vajaat pari kuukautta ja parituhatta kilometriä. Eivätkä ongelmat ole siihen jääneet. Laatumerkeillä lyhyemmät takuut Voin olla vanhanaikainen, mutta minulle on tullut sellainen vainoharha, että vaihtoauton takuista saa tapella aina, vaikka tehdastakuutakin olisi vielä jäljellä. Autokaupan kuluttajavalitukset ovat lisääntyneet viime vuosina. Syynä on alati monimutkaistuva autotekniikka. Kaikki hienot vimpaimet ja sähköiset toiminnot eivät välttämättä kestä auton elinikää. Valitukset ruuhkauttavat kuluttajariitalautakunnan työtä. Kun aikoinaan ostin Saabini, elettiin vapaasti hengittävien ja perinteisten momentinmuunninautomaattien aikaa. Mitään monitoiminäyttöjä autoissa ei ollut. Nyt olen lukenut pilvin pimein juttuja, että uudenkin auton kalliiden yllätysvikojen takuista saa tapella. Silti on sellainen olo, että uuden auton kanssa on aina vahvemmilla kuin vain vähänkin ajetun käytetyn auton kanssa. Koska en ole rikas mies, en edes haaveile tuliterän Mersun ostamisesta. Olen myös käsittänyt, että kaikkein lyhyimmän kahden vuoden takuun piiriin kuuluvat hieman yllättäen mm. juuri saksalaiset laatumerkit: BMW, Audi ja Mercedes-Benz. Luulenpa, että ostan seuraavaksi uuden ja hyvin tavallisen, melko edullisenkin perusauton. Huolettomuutta saadakseni olen valmis tinkimään ajomukavuudesta. Tapaan sanoa uusien autojen ostajia hölmöinä tuhlareina pitävälle kaverilleni: ”On hyvä, kun jotkut ostavat uusia autoja. Nehän tulevat sitten myöhemmin vaihtoautomarkkinoille!”.
KAASUJALKA 6/2019 3 Mansen Auto • Ahertajankatu 5, 33720 Tampere • Puh. 03 214 1911 myynti@mansenauto.fi • Avoinna ma-pe 9-17 ja la 9-13 / sopimuksen mukaan MANSEN AUTO AUTON RENKAAT JA VANTEET SUORAAN VARASTOSTAMME! HINAUSPALVE LU 24H Henkilöautost a kuormuriin Rengasrikkopä ivystys 0400 550 119 Laajasta valikoimastamme löytyvät eri merkit ja kokoluokat moneen eri autoon ja vuodenaikaan. Myynnin lisäksi asennamme tuotteet autoosi! www.mansenauto.fi Asiantuntevaa ja laadukasta palvelua yli 40 vuoden kokemuksella! LIELAHTI Possijärvenkatu 2 Puh. 0400 623 533 ark. 8-16 HATANPÄÄ Lokomonkatu 25D (03) 261 0920, 0400 166 600 ark. 8-16 www.tuulilasimyynti.fi tuulilasimyynti tuulilasiasennukset tuulilasikorjaukset GlassMedic järjestelmällä koulutetut asentajat kaikki merkit ja mallit vakuutusyhtiöiden hyväksymä asennusliike takuu kaikilla töillä 20 vuoden kokemus alalta TERVETULOA PALVELEVAAN AUTOLASILIIKKEESEEN! PIKAÖLJYNVAIHTO ILMAN AJANVARAUSTA PIKAÖLJYNVAIHTO ILMAN AJANVARAUSTA Muita palvelujamme: PIKAÖLJYNVAIHTO ILMAN AJANVARAUSTA » Vaihteistoja peräöljyt » Automaattivaihteiston sisäpesu ja 100% öljynvaihto » Määräaikaishuollot » Vuosihuollot » Ilmastointihuollot » Jarruosien vaihdot » Polttimot ja sulat » Jäähdytysja jarrunesteet Tampere Hämeenlinna Enqvistinkatu 5 Katsastusmiehentie 10 0400 216 611 0400 292 020 Katso aukioloajat ja muut toimipisteet www.öljypiste.fi
4 KAASUJALKA 6/2019 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Wheelmedia Oy Tunnus 5019553 00003 VASTAUSLÄHETYS Postimaksu on jo maksettu VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 22.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 22,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA! VINKKI Mukavaa autoilua HUOLLA AUTOSI ILMASTOINTI AJOISSA Helteillä ilmastointilaite joutuu kuitenkin koville, joten järjestelmän säännöllinen huoltaminen on tärkeää. Mikäli et muista, milloin ilmastointihuolto on viimeksi tehty, varaa aikasi nyt! K aikilla on varmasti vielä tuoreessa muistissa viime kesän ennätyspitkä helleaalto ja se, kuinka luksukselta auton tehokkaasti toimiva ilmastointi tuntui. Moni autoilija käyttää kyllä autonsa tunnollisesti vuosihuollossa, mutta unohtaa täysin ilmastointihuollon. Vuosittain auton ilmastointijärjestelmän kylmäaineesta haihtuu kuitenkin jopa 10 prosenttia luonnollisesti letkujen ja liittimien kautta ja jäähdytysteho laskee huomattavasti jo kolmen vuoden kuluttua. Järjestelmässä kiertävä kylmäaine kuljettaa myös öljyä kompressorin voiteluun, joten jos ainetta on liian vähän, kompressori ei saa öljyä ja lakkaa toimimasta. Kompressorin rikkoutuminen voi aiheuttaa jopa tuhannen euron korjauskulut, joten ilmastoinnin kunnosta huolehtiminen todellakin kannattaa. Selkein merkki huoltotarpeesta on tietenkin heikentynyt viilennysteho, johon syynä on yleensä kylmäainevaje järjestelmässä. Jatkuvasti huurtuvat ikkunat ja ummehtunut haju puolestaan viestivät likaantuneesta raitisilmasuodattimesta. TEKSTI _Timo Kiiski KUVAT_Kaha Oy Tunkkainen haju kielii ilmastoinnin huollon tarpeesta. Kattava ilmastointihuolto vaiheittain • Kylmäaine imetään pois • Suodatinkuivain vaihdetaan • Kosteus poistetaan järjestelmästä alipainepumpulla • Kaikki ilmastointijärjestelmän osat tarkistetaan • Järjestelmään täytetään valmistajan ilmoittama määrä kylmäainetta • Raitisilmasuodatin vaihdetaan • Koko järjestelmän toiminta ja tiiviys tarkistetaan Tunnista oireet Ilmastointilaitteen huolto on hyvä suorittaa ennakoiden, mutta viimeistään silloin kun huomaat seuraavanlaisia oireita: • Ilmastointi ei jäähdytä yhtä tehokkaasti kuin aikaisemmin • Ikkunat huurtuvat herkästi • Tunkkainen haju • Raitisilmasuodatin vaihdetaan • Koko järjestelmän toiminta ja tiiviys tarkistetaan Mitä huolto sisältää? Kun alat etsiä autollesi ilmastointihuoltopaikkaa, huomaat nopeasti, että palveluntarjoajilla on huomattavia hintaeroja. Tämä selittyy pitkälti sillä, että ilmastointihuoltoa suoritetaan eri laajuisena. Osa paikoista voi jättää kokonaisia työvaiheita pois, jolloin hinta on luonnollisesti edullisempi. Älä siis tuijottele pelkkiä euroja, vaan vertaile keskenään niitä tarjouksia, jotka sisältävät samat osat ja suoritettavat työvaiheet. Ilmastointihuollon yhteydessä voidaan myös suorittaa ilmastointijärjestelmän höyrystimen desinfiointi, joka poistaa laitteeseen kertyneet bakteerit, sienet ja likahiukkaset. Desinfiointi kannattaa teetättää säännöllisesti, sillä höyrystimeen kertynyt lika voi laukaista allergisia reaktioita sekä aiheuttaa ummehtunutta hajua.
KAASUJALKA 6/2019 5 ELÄMÄNPELASTAJA. Dräger Alcotest 3820 Myynti: Autoja venealan liikkeet Jälleenmyyjät: www.kaha.fi Tiedätkö sinä varmasti ajokuntosi aamulla ? Laadukas Dräger alkotesteri tietää ja varmistaa liikenneturvallisuuden. Dräger Alcotest 3820 on helppokäyttoinen ja luotettava ajokunnon varmistaja, täydellinen valinta matkakumppaniksi niin maalle kuin merelle. Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat sisältävät alv:n ja toimituksen koko Suomeen! Ei piilokuluja! Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat sisältävät alv:n ja toimituksen Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa www.rameder.? www.rameder.? Tarvitsetko apua asennuksessa? Kysy lisää, meillä on yhteistyökumppaneita ympäri Suomea. FIN complete your car. yhteistyökumppaneita ympäri Suomea. Liity mukaan! Asiakkaat voivat tilata vetokoukun suoraan sinun pisteeseen asennettavaksi. Sähköpostitilaukset: info@rameder. • Puhelintilaukset numerosta: 020 743 2170 (avoinna arkisin 08.00 16.00) Euroopan suurin vetokoukkutukku takaa edulliset hinnat! Onko sinulla autokorjaamo tai varaosaliike? Rekisteröidy NYT ja saat tuotteet vielä edullisemmin! Suomenkielinen tuki ennen ostoa ja myös oston jälkeen! Koodilla KAASUJALKA13 saat edullisista hinnoista vielä 5 % lisäalennuksen! Koodi voimassa kaikkiin verkkokauppamme tuotteisiin 30.06.2019 saakka!
6 KAASUJALKA 6/2019 KOEAJOSSA JEEP Renegade Vertaus tuli mieleen sen takia, että amerikkalainen Renegade on saanut uudistuksiin apua uudelta italialaiselta omistajalta. Sen valmistuskin tapahtuu Italian Melfissä. Se on historian ensimmäinen Jeep-malli, jota ei valmisteta lainkaan Pohjois-Amerikassa. Pikku-Jeepin pohjalevy ja moottoritkin ovat peräisin Italiasta. Aiempaa mahtipontinen Uudistuksen jälkeenkin Renegaden tunnistaa entisekseen. Mutta jo ensivilkaisulla se näyttää myös selkeästi aiempaa mahtipontisemmalta. Ajovalot on vaihdettu ledeiksi, puskureissa on menevämmät muodot ja maskissa kiiltää enemmän kromia. Suurimmat mullistukset löytyvät kuitenkin konepellin alta. Bensamoottorit oon vaihdettu pienempiin, taloudellisempiin ja vähemmän päästäviin. Samalla Renegaden varustelista on entistä pidempi, niin vakiokuin lisävarusteidenkin osalta. Pienessä crossoverissa istutaan ryhdikkäästi ja aikuisenkin ihmisen kelpaa istua myös takapenkillä. Tosin kolmelle takana tulee pidemmällä matkalla ahdasta. Penkkien mitoituksessa lienee enemmän ajateltu jenkkejä kuin italiaanoja. Koeajoon saatiin uusista bensamoottoreista tehokkaampi nelipyttyinen ja 1332-kuutioinen, josta löytyy tehoa 150 hevosvoimaa. Pienempi bensapannu on 1-litrainen ja 3-sylinterinen. Uskoisin, että juuri koeajetusta moottorivaihtoehdosta tulee se Renegaden hittimalli. Helppo pysäköidä Korkea ja lyhyt kori ei kallistele ja huojahtele, mutta nyökkii ja pomputtaa melko herkästi. Ja vaikka moottorin äänet pysyvätkin hyvin kurissa, niin rengasmelu tunkee häiritsevästi sisään. Renegadessa on kuitenkin iso kääntösäde ja se tekee pysäköimisen hiukan raskaaksi, ohjauskin voisi palauttaa paremmin. Koeajettu Renegade oli etuvetoinen ja sen automaattilaatikossa oli kaksoiskytkinvaihteisto. Vaikka 150 hevosvoimaa perusajossa antaakin Renagadelle riittävästi puhtia, niin rivakasti kiihdyttäessä vaihteisto tuppasi vähän jahkailemaan. Tuskin uudistuneestakaan Renegadesta superhittiä tulee, mutta juuri persoonallisten muotojensa ansiosta voisi olettaa, että se löytäisi omat faninsa. Onhan pienellä Jeepillä kuitenkin vankat perinteet polveutuuhan Renegade legendaarisesta Willyksestä eli ”sota-Jeepistä”: Willyksessäkin oli ”riukumaski”. ! TEKNIIKKAA JEEP RENEGADE 1.3 150 HC T4 DCT LIMITED MOOTTORI: R4, 1332 cm3, turbo TEHO: 150 hv VÄÄNTÖ: 270 Nm VAIHTEISTO: 6-lovinen kaksoiskytkin automaatti CO2: päästöt: 165 g/km YHDISTETTY KULUTUS: 7.3 l/100 km TAVARATILA: 351 l MITAT: pituus 4236 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1667 mm, akseliväli 2570 mm MAAVARA: 175 mm KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 9.4 s HUIPPUNOPEUS: 196 km/h KOEAJOAUTON KOKONAISHINTA: 33 927,36 € HINNAT ALK.: 31 290 € TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski ITALIAN JEEP VAI JENKKI-FIAT? Persoonallinen Yllättävän tilava Hiukan nypyttävää meno Automaattivaihteisto arpoo kiihdytyksissä JÄLKIMAKU Olen ehkä liian konservaatinen sijoittaakseni niinkin paljon kuin 33 000 euroa Renegadeen. Persoonallisuus on kuitenkin monelle myös valtti. ? + – KOEAJOSSA FOCUS Active Ford Focuksen Activemalli tuo lisää korkeutta ja katumaasturimaista ilmettä myös 5-oviseen hatchbackiin. F ord pyrkii korkeammilla Active-malleilla tekemään autoistaan kilpailijoista erottuvia. Samalla se pyrkii houkuttelemaan crossovereista innostuneita ostamaan ihan tavallisia henkilöautoja. Nyt Ford on tuonut Active-vaihtoehdon myös 5-ovisten viistoperäisten Focusten valikoimaan. 5-ovisesta perus -Focuksesta Active eroaa helmojen muovilevikkeiden ansiosta. Paitsi, että ne tekevät autosta tavallista mallia näyttävämmän, ne suojaavat myös maalipintaa. Tosin maavaraakin on n. 30 milliä enemmän kuin tavallisessa viistoperä-Focuksessa. Uuden Focuksen parhaita puolia on helppo ajettavuus, eikä korkeampi kori rokota sitä yhtään. Farmari-Activeen verrattuna pitäisin 5-ovista Focus Activea tyylikkäämpänä. Ei enää erota rivinelosesta 5-ovinen Focus Active on paitsi hyvännäköinen, kiva ajettava myös moottorinsa myötä. Koeajetussa Ford Focus Activen 3-pyttyisestä bensaturbosta on irrotettu 182 hevosvoimaa. 3-pyttyisyys kuuluu kiihdytyksissäkin enää hyvin vaimeasti, mutta kyllä sen pörinän edelleen rivineloseen verrattuna pystyy kuulemaan. Vastavetoisesti kulutus pysyy kuitenkin kurissa. 8-lovinen automaatilaatikko tuo menoon vaivattomuutta, mutta tuppaa toimimaan hieman viivytellen. Alusta ei petä Alusta ei petä vauhdikkaammassakaan ajossa. Mieli pysyy rauhallisena, kun ei tarvitse pelätä helmojen raapaisua vaikkapa aavistuksen verran liian kovaa betoniporsaaseen ajaessa. Aktiivinen vakionopeudensäädin sisältää Stop & Go -toiminnon ja nopeusrajoitusmerkin tunnistuksen, säilyttää sopivan etäisyyden edellä ajavaan autoon, säätää auton nopeuden voimassa olevan nopeusrajoituksen mukaan ja helpottaa ajamista hitaasti etenevässä tai pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä Automaattivaihteiston pyöritettävällä vaihteenvalitsimella vaihteiden valinta on helppoa. Laajakuvaperuutuskamera näyttää lähes 180 astetta leveän kuvan auton takaa ja auttaa siten peruuttamaan paikkoihin, joissa on rajallinen näkyvyys. Hintaeroa esim. tavalliseen 5-oviseen, 182-hevosvoimaiseen ja 8-lovisella automaattilaatikolla varustettuun Focus ST-Lineen on hiukan yli 700 euroa. Ja tuohan suurempi maavara turvaa myös mökkimatkoille. Mikään maastoauto ei tietysti Focus Activekaan ole, mutta näyttää kuitenkin jonkin verran sellaiselta. ! TEKNIIKKAA FORD FOCUS ACTIVE 1.5 ECOBOOST 182 HV A8 5-OV MOOTTORI: R3, 1 496 cm3, turbo POLTTOAINE: bensiini TEHOT: 182 hv VÄÄNTÖ: 240 Nm YHDISTETTY KULUTUS: 7.3 l/100km CO2-PÄÄSTÖT: 159 g/km MITAT: pituus 4 378 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1446 mm, akseliväli 2700 mm TAVARATILA 341L KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 8.3 s HUIPPUNOPEUS: 222 km/h HINNAT ALK.: 29 369.48 €. KOEAJOAUTON KOKONAISHINTA: 35 380, 68 € Vaivaton ja ripeä ajettava Tyylikäs ulkonäkö Runsas vakiovarustelu Automaatti toimii hiukan verkkaisesti JÄLKIMAKU Erittäin kiva auto niin ajettavuudeltaan kuin ulkonäöltään. ? + – TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski KOROTETTU FOCUS DIESEL TUOTTAA AINA SIVUTUOTTEENA NOKEA
KAASUJALKA 6/2019 7 FAKTOJA JA MYYTTEJÄ AUTOILUUN LIITTYEN DIESEL TUOTTAA AINA SIVUTUOTTEENA NOKEA Tässä jutussa kerromme dieselmoottoreista ja niiden kohtaamista huoltohaasteista. Lukuaika 2 minuuttia. Dieselmoottorit ovat olleet viime aikoina pinnalla niiden pakokaasupäästöjen vuoksi. Autoalalla käydään keskustelua siitä, onko diesel niin paljon kokonaispäästöjä aiheuttava, kuin väitetään. Saksalaiset autonvalmistajat vannovat dieselmoottorin puhtauden nimiin. Uusimmissa testeissä Saksassa dieselmoottoreiden kokonaispäästölukemissa ollaan päästy täyssähköautojen kokonaispäästöjen alle. Nokikarsta 1: Nokea syntyy aina, eikä sille voi tehdä mitään Aivan oikein, nokea syntyy dieselmoottorissa johtuen sen tekniikasta. Pääasiallisesti sitä syntyy epäpuhtaan palotapahtuman seurauksena. Palotapahtuman puhtautta ja puhtaana pysymistä voi edesauttaa ennalta. Merkittävin syy dieselmoottorin ennenaikaiseen likaantumiseen on kuitenkin moottoriöljy. Moottoriöljy aiheuttaa palotapahtuman huonontumisen, kun sitä pääsee moottorin yläosaan. Nokikarstan ei tarvitse aiheuttaa ongelmia, kunhan se kerätään talteen ja sen syntymistä hallitaan ennalta. Nokikarsta 2: Dieselautoa pitää välissä ajaa maantiellä. Pitää paikkansa, että dieselauto on työhevonen ja se sopii parhaiten matka-ajoon ja se toimii puhtaammin lämpimänä. Lämpimän dieselmoottorin palotapahtuma on puhtaampi. Dieselmoottori on kokonaisuutena ehkäpä puhtain moottori, mikäli sitä ylläpidetään oikein. Nokikarsta 3: Noudatan autonvalmistajan huolto-ohjeita Diesel moottori tuottaa nokea kolmesta pääsyystä: Ajokäyttäytyminen Suomen pohjoinen ilmasto Huonontunut palotapahtuma ' Me emme voi tehdä ilmastolle mitään, emmekä me voi aina valita ajoreittiä. Sen sijaan nokikarstan syntymistä voidaan hallita ennalta. Lisäksi meillä BG:llä on ainutlaatuinen ja uniikki menetelmä puhdistaa vaikeastikin likaantunut dieselmoottori. Puhdista öljyjärjestelmä, polttoainejärjestelmä ja suojaa moottoriöljyä BG DOC:n avulla, niin dieselmoottorisi käy ilman ongelmia. Todistetusti. Lue lisää osoitteesta www.bgprod.fi
8 KAASUJALKA 6/2019 KOEAJOSSA LEXUS ES300h YLELLINEN SÄÄSTÄJÄ ! TEKNIIKKAA LEXUS ES300H EXECUTIVE HINTA: 56 184,24€ ISKUTILAVUUS: 2487cm3 TEHO: 178hv / 5700 kierr/min VÄÄNTÖ: 221Nm / 3600-5200 kierr/ min SÄHKÖMOOTTORI TEHO: 120hv VÄÄNTÖ: 202Nm HYBRIDIJÄRJESTELMÄN TEHO: 218hv PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4975,1865,1445 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 8.9s HUIPPUNOPEUS: 180km/h KULUTUS (VALM.ILM): 4.4l PÄÄSTÖT: 120g/km KOEAJON KULUTUS: 5.1l Voimalinja Kulutus Hinta Varustetaso Infonäytön käytettävyys Peruutuskameran kuvan laatu Puhelimen langattoman latauspaikan sijainti JÄLKIMAKU Lexus ES300h on arvokkaamman näköinen mitä oikeasti onkaan. Hiljainen, mukava ja taloudellinen. Lisäksi auton luotettavuus ja käyttökustannukset ovat edulliset. Peukku ylös. ? + – Uusi Lexus ES300h näyttää hyvältä ja on teknisesti erittäin hienosti toimiva auto, joka kuluttaa ilahduttavan vähän. L exus ES300h korvaa takavetoisen GS:n, joka poistui Euroopan markkinoilta. Muille markkinoille GS vielä jäi. Kyseessä on jo ES:n 7.sukupolvi, mutta Eurooppaan tämä saapui vasta nyt. Etuvetoinen ES300h haastaa saksalaiset kilpakumppanit 5-sarjan BMW:n, Audi A6:n ja Mercedes-Benzin E-sarjan. Lexuksen yhtenä miinuksena on malliston pieni valikoima, sillä tarjolla on vain sedan-korinen malli ja tällä voimalinjalla varustettuna. Varustetasoja on kuitenkin viisi ja malliston edullisin Comfort-varusteinen maksaa 49 217,86 euroa. Malliston kallein on Luxury ja sen hintalapussa on 67954,48 euroa. Me saimme koeajoon Executive-mallin, jonka varustetaso riittää oikein hyvin. Lexus kulkee polttomoottorin suhteen vähän vastavirtaan muihin autonvalmistajiin nähden, sillä 4-sylinterinen voimanlähde vielä perinteisesti vapaasti hengittävä ja kuutiotilavuudeltaan ”peräti” 2.5-litrainen. Hybridijärjestelmän yhteisteho on parhaimmillaan 218 hevosvoimaa. Lexus ES300h omaa saman voimalinjan kuin juuri markkinoille paluun tehnyt Toyota Camry, joka tulee meille koeajoon tässä kesän aikana. Helppoa ja säästäväistä Siinä missä saksalaiset tarjoavat ladattavia hybridejä Lexus luottaa edelleen itselataavaan järjestelmään, joka onkin käyttäjälle huomattavasti helpompi ja vaivattomampi. Koeajoissa usein olemme huomanneet, että pidemmässä juoksussa lähes poikkeuksetta myös taloudellisempi. Ladattavien hybridien ongelma on lyhyt toimintamatka sähköllä ja jatkuva latausjohdon kanssa pelailu, joka on rasittavaa. Lexuksen hybridijärjestelmä on edelleen markkinoiden huippua, josta moni saisi ottaa mallia. Se toimii uskomattoman hienosti ja eleettömästi. Liikkeellelähdöissä koskaan ei tapahdu mitään viivettä vaan auto singahtaa heti kaasupoljinta painettaessa. Suorituskyky ei ole mikään räjähtävä, mutta oikein riittävä arkiajoon. Ilahduttavaa oli huomata, että auton kulutus on todella alhainen, sillä menovettä kului koeajon aikana vain 5.2 litraa ja se on näin isolle autolle mainio lukema. Hiljainen ja mukava Lexus on tehnyt paljon töitä auton hiljaisuuden ja mukavuuden suhteen onnistuen siinä erittäin hyvin. Äänieristemattoa on käytetty runsaasti ja iskunvaimentimiin on lisätty venttiili pehmentämään suuria epätasaisuuksia. Etuistuimia kehitettiin peräti kolme vuotta. ES300h on mukava ja erittäin miellyttävä matkakumppani, jolla matka taittuu leppoisasti. Autolla on mukava kurvailla yhtälailla sekä mutkateitä että moottoriteitä. Ajotuntuma on hyvin tunnokas ja ”saksalainen”. Takamatkustajien jalkatilat sen sijaan ovat hulppeat ja siinä saksalaiset jäävät nuolemaan näppejään. Infonäytössä kehitettävää Ihan kaikki ei kuitenkaan ole pelkää kehua ja mairittelevia sanoja, sillä muutamia harmittavia seikkojakin autosta löytyy. Saksalaiset autonvalmistajat ovat luoneet informaationäyttönsä hyvin monipuolisiksi ja helppokäyttöisiksi, josta myös Lexuksen insinöörit saisivat ottaa mallia. Lexuksen järjestelmä on sekava eikä hipaisulevy ole toiminnaltaan kätevin. Lisäksi matkapuhelimen langaton lataus sijaitsee vähän hankalasti kyynärnojan alla piilossa, jonne puhelin helposti unohtuu. Harmittavasti informaationäytön ruutuun ei tule tekstiä auton virtaa sammutettaessa, että muista ottaa puhelin. Peruutuskameran kuvan laatu ei pärjää tarkkuudessa saksalaisille haastajille, eikä tällä juhlita saksalaisilla autobaanoillakaan, sillä auton huippunopeus jää vain 180 kilometrin tuntivauhtiin. Suomessa tuolla ei ole mitään merkitystä, mutta uskoisin, että joidenkin saksalaisten ostopäätökseen saattaakin vaikuttaa. Kokonaisuutena ES300h on onnistunut ja mukava auto. Kokonaisfiilistä ei pilaa muutamat puutteetkaan. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa
KAASUJALKA 6/2019 9 ÄIJÄ AUTO BMW 520i 5-sarjan Bemari saa vielä viisitoista vuotta vanhana ja 274 000 kilometriä ajettunakin kuskin hyrisemään tasatahdissa suoran kutosbensamoottorin kanssa. N imimerkki Samulis BMWforumilla tiivistää asian niin, ettei siihen ole paljon nokan koputtamista tänäkään päivänä: ”Suora kutonen on vaan se paras kone”. Äänethän ne ovat isossa roolissa, kun puhutaan 6ja 8 -sylinteristen pannujen hienoudesta. Koeajoon saatiin 520i vuosimallia 2004. Se oli aikoinaan ihan BMW:n 5-sarjan perusmalli, 170 hevosvoimaisella ja 2.2-litraisella bensamoottorilla, jossa kuusi sylinteriä ovat rivissä. Turboa ei ole, vaan moottori hengittää vapaasti. Jotkut ovat sitä mieltä, että ”vaparilla” meno ei ole yhtä vaivatonta kuin turbolla, mutta kyllä se koeajoauton menoon toi ihan riittävän pakotonta kyytiä. Menohaluisen koulukunnan mielestä ”vaparimoottorit” sopivat paremmin kevyisiin autoihin, joilla haluaa ajaa aktiivisesti eli niin sanotusti ”kierrättää”. Koeajon perusteella ”vapari” sopii vanhaan ja isoonkin Bemariin ihan passelisti, kun kuski on tällainen leppoisaa menoa arvostava ja kuuttakymmentä käyvä seniori. Hörisee sivistyneesti Uutena koeajettu Bemari 520i oli vuonna 2004 kallis peli, jo lähtöhinnaltaan 50 800 euroa. Uskoisin, että lisävarusteiden kera koeajoauton hinta on uutena ollut ainakin 60 000 euroa. Nyt 15 vuotta vanhana ja 274 000 km ajettuna aikoinaan vuolaasti ylistetyn Bemarin saisi alle karvan alle 5000 eurolla. Ajamisen riemua koeajettu auto tarjoaa edelleen moninkertaisesti enemmän kuin moni viisinkertaisesti maksava uudempi hyväkään perusauto. Moottori ”hörisi” edelleen sivistyneesti ja auto tuntui olevan lujassa kunnossa. Ylimääräisiä kitinöintejä, natinointeja, kolinoita tai rahinoita ei kuulunut mistään. Kyyti oli tasaista ja moottori kävi pakottomasti. Matka-ajovauhtia Bemari eteni kehä III:lla kuin juna: hiljaisesti ja hienostuneesti. Se on yhtä erittäin mukava auto matkaajossa. Jo edeltäjä, Bemarin 5-sarjan E39 -malli oli mukava, mutta tässä mukavuutta oli jalostettu vieläkin paremmaksi. Takavetoisena isokin Bemari on kokoisekseen ketterä taajamaja kaupunkiajossa. Vieläkin enemmän ajamisen iloa Bemari tarjoaa kuitenkin mutkateillä, joissa sen mainio hallittavuus pääsee oikeuksiinsa. Bemari on siinäkin oikea ajajan auto, että toisin kuin monissa muissa tämän luokan premiumautossa, en jäänyt haikailemaan automaattivaihteita. Kuusilovinen manuaali toimi täsmällisesti ja kepittäminen vain lisäsi ”oikean” ajamisen fiilistä. ”Mitä tähän nyt vois tulla?” Meillä Bemari oli koeajossa aurinkoisena ja tyynenä päivänä. Siksikin se eteni suoralla ja hyvällä asfaltilla kuin juna. Olen kyllä kuullut, että hyvin keskittävästä ohjauksesta huolimatta koeajetunkin Bemarin suuntavakavuus olisi herkkä häiriöille: sivutuulelle, tien kallistuksille ja urille. Tässä viidennen polven vitos-Bemarissa korostui mukavuus ja se taas on rokottanut suuntavakavuutta. Jos ei olisi omasta vuosimallin 2009 C-Mersusta niin karvaita kokemuksia, niin ottaisin vieressä istuneen päätoimittajan hehkutukset jopa vakavasti: ”Mitä tähän nyt vois tulla? Ajattele nyt! Kyytihän on ihan mielettömän hienoa edelleen ja mitä kallista tähän nyt voisi edes tulla? Moottorissa ei ole turboa ja tässä on manuaalilaatikkokin”. No siinä päätoimittaja on tietysti ihan oikeassa. Se on iäkkäänäkin yhä erinomaisen siistissä kunnossa tummansinistä maalipintaa myöten. Suomi-auton huoltohistoria on moitteeton ja dokumentoitu tarkasti. Viimeisin huolto on leimattu 17.1.2017 ja silloin mittarilukema on ollut 241 119 kilometriä. Edelliset huollot on tehty säntillisesti 20 000-30 000 kilometrin välein. Nimimerkki Kuudensuora BMWforumilla kirjoittaa vastaansanomattomasti: ”Oleellista kuutosen hienoudesssa on kuitenkin silkinpehmeä käynti nelisylinteriseen, oli sitten bensa tai diesel. Ero on todella merkittävä. Nelosen tärinän tuntee ratissa, penkissä, vaihkepisssä ja varsinkin start stopissa...ja korvissa. Kuutosen käynnistäminen on taas juhlapäivä: olo on kuin pistäisi kulahtaneen verkkarin sijaan Armanin päälle”. TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa ”SUORA KUTONEN ON VAAN SE PARAS!” ! TEKNIIKKAA BMW 520I E60 BUSINESS VUOSIMALLI: 2004 MITTARILUKEMA: 274 000 km MOOTTORI: R6, POLTTOAINE: bensiini TEHOT: 170 hv VÄÄNTÖ: 210 Nm KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 9.0 s HUIPPUNOPEUS: 230 km/h YHDISTETTY KULUTUS: 9 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 219 g/km VAIHTEISTO: 6-lovinen manuaali MITAT: pituus 4841 mm, leveys 1846 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2888 mm, tavaratila 520 l SUOMI-AUTO MYYJÄ: Auto-Planeetta, Espoo HINTA: 5090 € (toimituskulut 190 €)
10 KAASUJALKA 6/2019 Olemme testanneet muutaman kuukauden ajan Saphe-ylinopeus ja -liikennevalvontahälytintä käytännössä. Nyt tutustumme tarkemmin yhteisötoimintaiseen pilvipalvelimeen ja kuinka laitejärjestelmä oikein toimii. Tanskassa näitä laitteita on jo käytössä lähes 600 000 kpl ja ne ovat rauhoittaneet kuljettajien kaasujalkaa sekä lisänneet paljon maan liikenneturvallisuutta. T anskalainen Saphe toimi ensiksi pelkkänä Fartkontrol nopeusvalvontaja vaarapaikkojen Mobile App -ohjelmiston ja palvelujen tuottajana. Tutkimuksen mukaan vain 7-8% autoilijoista muisti tai viitsi laittaa puhelimen ohjelmiston ja näytön päälle lähtiessään ajamaan, yhtiön päätti kehittää tähän oma erillinen laite. Syitä erillisen laitteen tekemiseen oli muutamia. Autoilijat eivät aina halunneet etsiä puhelinta taskustaan ja laittaa varoitusohjelmistoa päälle. Samoin yksi syy on jatkuvasti päällä oleva puhelimen näyttö. Taustalla toimiva näytönohjain ja puhelimen tehokas prosessori, jotka tyhjentävät puhelimen akun todella nopeasti. Ehkä suurin syy on puhelimen pienen näytön seuraaminen ja käyttäminen ajon aikana, joka on todella vaarallista sekä myös kiellettyä. Tähän tarvittiin siis tekninen ratkaisu, erillinen Bluetooth-laite. Ensimmäisenä maailmassa Asiakastutkimusten palautteiden jälkeen, Saphe kehitti noin 5 vuotta sitten autoon helposti tarralla kiinnitettävän Litium paristolla toimivan laitteen, joka aina automaattisesti aktivoituu ja yhdistyy kuljettajan puhelimeen Bluetooth yhteydellä. Se aktivoituu, kun laitteen sisäänrakennettu g-voima ja liiketunnistin havaitsee auton sisälle tulemisen tai liikkeen. Laite käynnistyy ja toimii siis täysin automaattisesti eli kuljettajan ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin vain lähteä ajamaan puhelin taskussaan. Matkapuhelin yhdistyy automaattisesti Saphe laitteeseen Bluetooth Smart yhteyden avulla, joka toimii toisella kanavalla, jolloin kuljettajan puhelimen ja auton HandsFree järjestelmän Bluetooth yhteydet toimivat normaalisti kuten ennenkin. Kuljettajan puhelin voi olla taskussa tai laukussa, sillä erillinen kojetaulussa tai tuulilasissa peilin lähettyvillä oleva Saphe One laite tekee erilaiset hälytykset kuljettajalle ja ilmoittaa tiellä olevista vaarapaikoista punaisella led valolla ja äänimerkillä. Nopeudenvalvontakameroista ja tutkapaikoista laite varoittaa sinisellä Led valolla sekä omalla äänimerkillä. Jos kuljettaja haluaa pitää puhelimen näytön päällä, silloin Saphe ohjelmisto näyttää monia erilaisia toimintoja ja hälytyksiä puhelimesta. Uudessa loppukesästä myyntiin tulevassa Saphe Drive -laitteessa on vähävirtainen erikoisnäyttö, joka kertoo graafisesti erilaisten hälytyksien syyn. Molemmissa laitteissa on painikkeet, jolla kuljettaja voi tehdä helposti tien päällä erilaisia hälytyksiä, jotka siirtyy heti yhteisötoimintaiselle pilvipalvelimelle. Tuolloin jokainen Saphe-käyttäjä saa heti tiedon tiealueen vaarapaikasta tai tien sivussa olevasta nopeusvalvonta autosta. Litium paristolla 2-3 vuotta toimivan Saphe One laitteen tarra-asennus on helppoa ja se vie aikaa vain 2-3 minuuttia. Androidja iOsStoresta ladattava Saphe Mobile App on ilmainen ja samoin myös tulevien vuosien päivitykset kuuluvat laitteen hintaan. Yhteisötoimintainen Saphe pilvipalvelin toimii reaaliajassa ja siihen voi jokainen käyttäjä tehdä helposti tien päällä varoituksia, jolloin kaikki muut laitteen omistavat autoilijat saavat tiedon heti. Saphe laite toimii nk. etälaitteena puhelimelle, jolloin kuljettajan puhelin on automaattisesti jatkuvassa datayhteydessä yhteisötoimintaiselle pilvipalvelimelle. Uusimman Saphe Mobile App ohjelmiston päivitys tapahtuu kerran sekunnissa, jolloin kuljettaja saa koko ajan reaaliajassa olevaa tietoa joka välittyy puhelimen kautta autossa olevalle Saphe laitteelle. Laitetta ei siis tarvitse päivittää, vaan laite saa aina viimeisimmän päivitetyn tiedon pilvipalvelimelta. Kun kuljettaja ajaa autolla, hänen puhelin ilmoittaa sen hetkisen GPS-paikkatiedon Saphe pilvipalvelimelle, joka lähettää sitten reaaliajassa monipuolista tietoa takaisin kuljettajan puhelimeen, josta se välittyy automaattisesti Saphe One tai uuteen näytölliseen Saphe Drive laitteeseen. Puhelimen datan käyttö on aika pientä eikä aiheuta lisäkuluja omistajalleen. Kesällä 2019 Saphe alkaa varoittamaan myös koulualueista, jotta kuljettaja muistaa ajaa varovaisesti Sekunnin välein päivittyvä yhteisötoimintainen Saphe pilvipalvelin tarkoittaa sitä, että palvelimella on valmiina nk. kiinteitä vaarapaikkoja kuten koulut, peltipoliisit sekä muita vaarapaikkoja. Pian tulee myös alueet, joilla liikkuu hirviä ja poroja. Samoin ohjelmistoon on tulossa on myös mm. rautateiden tasoristeykset sekä erilaisia varoituksia. Myöhemmin tulee myös muita varoituksia, jotka voivat olla vaikka lähestyvä hälytysajoneuvo tai vaikka varoitus oman auton ylinopeudesta. Jokainen Saphe käyttäjä voi itse valita ja personoida laitteen toimintoja sekä sen antamia varoituksia puhelimen avulla. Uudessa Drive mallissa voidaan säätää äänenvoimakkuutta ja näytön vilkkumista miten hälytys tahdotaan tapahtuvan. Kesällä 2019 Saphe One ja Saphe Drive laitteet alkavat varoittaa mm. koulualueista, joissa on suuri riski ajaa ylinopeutta ja aiheuttaa vaaraa lapsille. Joka vuosi Suomessa lähes 650 000 autoilijaa saa huomautuksen tai ylinopeussakot. Samoin useilla kymmenillä tuhansilla kuljettajilla on ajokortti mennyt nk. kuivamaan. Usein ylinopeus tapahtuu huomaamatta, kun autoilija ei keskity riittävästi ajamiseen ja kaasujalka on liian painava tai kuljettaja keskittyy puheluun tai audio-laitteeseen. YHTEISÖTOIMINTAINEN SAPHE PILVIPALVELIN TESTISSÄ
KAASUJALKA 6/2019 11 Laite ja palvelu ovat täysin laillinen sekä hyväksytty melkein jokaisessa Euroopan maassa, myös Suomessa. Saphe palvelimella on nyt noin 40.000 kameravalvontapistettä joita sinne tulee lisää koko ajan. Saphe sekä liikennetietopalvelun välittäjä V-Traffic aloitti yhteistyön Nyt Saphe on aloittanut yhteistyön V-Trafficin kanssa, jonka erilaisia liikenteen tietopalveluja käyttävät mm. autoteollisuus ja autoalan johtavat automerkit sekä myös useat navigointilaitteiden valmistajat. V-Trafficin liikennetietopalvelun välittämä informaatio perustuu useaan eri dataan mm. ruuhkatietoon liikkuvista ajoneuvoista, kelitiedoista saatavat todelliset havainnot, kelikameraja historiatiedot, sääennuste, jota saadaan palvelun yhteistyökumppaneilta, kuten Ilmatieteen laitokselta ja liikenneviranomaisilta. Kun useista lähteistä saatavat tiedot yhdistetään V-Traffic ja Saphe yhtiön palvelussa, on saatavilla mahdollisimman tarkka reaaliaikaisesti päivittyvä tieto, mitä tien päällä tapahtuu. Lisätarkkuutta liikennetiedoille saadaan autoilijoilta, jotka raportoivat V-Trafficille tai Saphe palvelimelle liikenteen ongelmista. Yhteistyötä tehdään tiiviisti myös esimerkiksi Radio Novan kanssa ja muiden Bauer Median radiokanavien kanssa, joiden kuuntelijat ja ammattiautoilijat antavat reaaliaika tietoa tienpäältä V-Traffic palveluun. V-Traffic -palvelun sisältävät uudet laitteet osaavat varoittaa autoilijaa esimerkiksi reitin varrella olevista ruuhkista, onnettomuuksista, nopeasti muuttuvista keliolosuhteista, poroista ja hirvistä, tietöistä sekä isoista tapahtumista. Useita näitä V-Traffic palveluja tulee uuteen kesällä 2019 markkinoilla esiteltävään näytölliseen Saphe Drive laitteeseen. Dynaaminen hirvivaroitus Hirvistä varoittavan sisällön kehitys aloitettiin keväällä 2015 ja korkeasta hirvikolaririskistä varoittava tieto on ollut Suomessa valtakunnallisesti autoilijoiden käytössä syyskuusta 2016 alkaen. Korkeasta hirvikolaririskistä varoitettiin vuonna 2017 jopa 32.000 kertaa. Kun V-Traffic ja Saphe nyt yhdistävät palvelun, saadaan mahdollisimman tarkkaa ja nopeasti reaaliajassa tapahtuvia varoituksia Saphe Drive laitteen näytölle. Kun Saphe Drive autoilija lähestyy riskipaikkaa laite telee varoituksen hirvistä tai poroista. Tähän hirvistä varoittavan vaaran sisältö kerätään todellisista hirvikolareista, eläinten elintavoista ja reiteistä kerätyllä tiedolla. Kolaritiedon lisäksi metsästyskauden aikana tuotetaan noin 500 -1.000 reaaliaikaista varoitusta suoraan metsästäjien älypuhelimista, sovelluksista tai metsästyskoirien GPS –pannoista ja laitteista. Nämä erilaiset varoitukset yleistyvät tulevina vuosina uuden tekniikan ansiosta ja palvelu tarkentuu. Ainutlaatuinen V-Traffic ja Saphe hirvivaroitusjärjestelmä pyrkii kertomaan autoilijalle laitteen kautta korkeasta hirvikolaririskistä kyseisellä tieosuudella juuri kyseisenä vuorokauden aikana. Pohjoisessa Saphe Drive laite antaa myös porovaroituksen. V-Trafficin poroista varoittava järjestelmä on ollut käytössä jo vuodesta 2011 ja se perustuu todelliseen porokolarihistoriaan. Tieto tuotetaan ja kerätään Kemijärvellä ja on siten paikallisesti varmennettua sekä kehitettyä. Porojen elintavat huomioiden historiatietoon perustuva tieto korreloi hyvin todellisuuteen tiellä. Porokolareihin perustuvat tiedot päivittyvät kahdesti vuorokaudessa. Varoitusjärjestelmä on laajentunut huomattavasti 2016 alkaen, kun 1 800 ammattiautoilijaa alkoivat tuottamaan varoituksia reaaliajassa tiellä havaituista poroista. Tätä tarkoitusta varten kehitetty Porokello -älypuhelinsovellus tuottaa kymmeniä tuhansia varoituksia vuodessa ja näitä tietoja hyödynnetään laajasti V-Tafficin ja Saphe palvelussa. Porokello on Lapin ELY:n rahoittama projekti, jossa V-Traffic on mukana kehittämässä. Suomessa ajetaan vuosittain noin 4 000 porokolaria, jotka maksaa kaikille osapuolille paljon. Kelivaroitukset ja paikallinen nopeusrajoitus tieto tulee myös näkymään Saphe Drive laitteen näytöllä V-Trafficin kelivaroituksia on kehitetty Ilmatieteen laitoksen kanssa yhteistyössä jo vuodesta 2006 ja ne on käytössä mm. kaikissa pohjoismaissa. Kelivaroitukset lähetetään suoraan tieosuuksille, joilla merkittävä kelimuutos on tapahtunut tai tapahtuu seuraavan tunnin aikana. Alun perin ne tuottivat vain talviaikaan 10 erityypistä kelivaroitusta (jäinen tie, voimakas lumisade...) mutta nyt kahden viime vuoden aikana tuotetta on kehitetty koko vuoden ajalle tuomalla mukaan varoitus voimakkaasta sivutuulesta, joita esiintyy rannikolla. Lisäksi vesiliirtotuote on parhaillaan kehityksessä Suomessa. Kelivaroituksia lähetetään Suomessa noin 90.000 140.000 vuodessa. Saphe ja V-Traffic kehittävät nyt myös palvelua, jossa Saphe Drive laite alkaa kertoa tiealueen nopeusrajoituksesta ja jos auto alkaa ajamaan asetettua x% ylinopeutta laite varoittaa tästä. Se huomio myös kelin tai tietyön mukaan muuttuvista nopeusrajoituksista. Kaikki edellä mainitut sisällöt välitetään tulevaisuudessa uuteen SAPHE DRIVE laitteeseen reaaliajassa. Saphe laite maksaa vähemmän kuin rikesakko Saphe One laitteen Svh hinta on 69€ ja sitä myydään hetkittäin tarjouksissa edullisemmin. Hintaan kuuluu ilmaiset päivitykset, eli laite saa aina reaaliaikaisesti viimeisimmät päivitetyt tiedot. Loppukesästä 2019 myyntiin tuleva uusia näytöllinen Saphe Drive malli tulee maksamaan Svh 89€ ja myös tähän hintaan kuuluu päivitykset. Maahantuoja Suomessa on Oy ONE-PRO Ab ja voit katsoa lisää www.saphe.fi tai www.saphe.dk Katso myös lisää www.kaasujalka.fi tai YouTube jossa on myös Kaasujalka TV:n esittely Saphe laitteista.
12 KAASUJALKA 6/2019 KUUKAUDEN KÄYTETTY TOYOTA Prius TOYOTA PRIUS VM.2016 – VÄHEMMÄN UFO KUIN LUULISI ! TEKNIIKKAA TOYOTA PRIUS ACTIVE VUOSIMALLI: 2016 MITTARILUKEMA: 40 000 km MOOTTORI: polttomoottori 1798 cm3 + sähkömoottori. TEHOT: polttomoottori 72 kW/98 hv + sähkömoottori 53 kW, suurin yhteisteho 90 hv VÄÄNTÖ: polttomoottori: 142 Nm + sähkömoottori: 163 Nm, suurin yhteisvääntö 122 Nm VAIHTEISTO: portaaton automaatti KIIHTYVYYS 0—100 KM/H: 10,6 s HUIPPUNOPEUS: 180 km/h YHDISTETTY KULUTUS : (l/100km) 3,3 l/100 km (valmistajan ilmoittama) CO2-PÄÄSTÖT: 76 g/km MITAT: pituus 4540 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2700 mm, tavaratila 501 l EDELLINEN KATSASTUS: 12.03.2019. MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 26 890 € Jos haluaa profiloitua erityisesti ekoautoilijaksi kohtuurahalla, sopii käytetty Toyota Prius siihen tarkoitukseen muita Toyota-hybridejä paremmin. Prius näyttää ulospäin ehkä ”ufommalta” kuin se oikeasti onkaan. N eljännen sukupolven Prius esiteltiin yleisölle Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 2015 ja Plug-in Hybrid New Yorkin autonäyttelyssä alkuvuodesta 2016. Aerodynamiikka oli parantunut entisestään ja ilmanvastuskerroin oli nyt 0,24, kun se edeltäjässä oli 0,25. Jos pidettiin ensimmäisen polven Priusta kulmikkainen muotoineen harmaahiirulaisena, niin sellaisesta tämä neljännen polven Prius on kaukana. Sen muodoissa riittää särmää ja pokkausta, ehkä liiankin kanssa suomalaista perusautoilijaa ajatellen. Kun aikoinaan koeajoin tämän neljännen polven Priuksen tuoreeltaan, eräs vääräleuka tuttava kysyi ”onkos tuo jonkunlainen ekoväen halvemman luokan lisenssi-Ferrari?”. Varsinkin takaa Prius eroaa rajusti perusluokan perhe-Toyotasta. Toyotat ovat tunnetusti keikkuneet ensirekisteröintitilastojen kärkipaikoilla. Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastoissa vuosilta 2016 ja 2017 ei ole erikseen eritelty, kuinka moni esimerkiksi vuonna 2017 myydyistä 3650 Toyota Auriksesta on ollut hybridejä, mutta Toyota Yariksen kohdalla selviää, että Yaris-hybridejä ensirekistöröitiin 1553 autoa vuonna 2017. Prius ei ole Suomessa mikään hitti. Sitä ensirekisteröitiin 134 autoa vuonna 2017 ja 271 autoa vuonna 2016. Liian persoonallinen? Persoonallisuus taitaa olla Priuksen heikkous ja vahvuus. Kun hybriditekniikka on otettu käyttöön monissa muissa Toyotan malleissa, Prius on saanut erottua entistä enemmän omaksi itsekseen. Kun Toyota Auriksessa ehkä hybriditekniikka nähdään vain yhtenä luontevana lisävaihtoehtona, Prius on nimenomaan hybriauto ja mielikuvissa varmasti kummallisempi kuin se oikeasti onkaan. Kun Priuksia myydään vähän uutena, niin heikosti niitä on tarjolla käytettyinäkin. Koeajettu Prius oli itselatautuva, siitä on olemassa myös seinästä ladattava plug-in -versio. Se on kiistatta persoonallinen, mutta samalla myös melko epäkäytännöllinen auto. Muiden Toyotojen tapaan se sopii perheautoksi kohtuullisen väljien sisätilojen ansiosta. Akkutekniikan takia takakontin tila jää keskinkertaiseksi. Ohjaamossakin ensivaikutelma on kuin pienlentokoneessa tai jossakin simulaattorissa. Muotoilu pelottaa turhaan: pääosin hallintalaitteita on helppo käyttää. Melko pian kuski alkaa viihtyä ja matkustamo alkaa tuntua enemmän olohuoneelta kuin lentokonesimulaattorilta. Ajotietokoneen päiväkirja kertoo kunakin päivänä ajetun matkan kilometreinä sekä kulutuksen litroina sataa kilometriä kohden. Vaivattomuus ihastuttaa Eniten Priuksessa ihastuttaa ajamisen vaivattomuus taajamaliikenteessä. Tästä pitää kiittää erityisesti polttoja sähkömoottorin sulavaa yhteistyötä CVT-automaattivaihteiston kanssa. Hallintalaitteetkin ovat erittäin kevyet käyttää. Hybriditekniikan taloushyödyt pääsevät parhaiten esille juuri kaupunkiliikenteessä, kun ajo on nykivaa ja jatkuvaa liikennevaloista lähtemistä. Maantieajossa Prius ei sitten ihan olekaan kaikkein omimillaan: melutaso nousee yli kahdeksankympin nopeuksissa ja ohjauskin on tunnoton. Auto hakee uria ja sivutuulikin tarttuu siihen herkästi. Positiivisesti Prius yllättää siinä, että pienten vanteiden ansiosta auto ei pompota. Priuksen ongelma pitkillä matkoilla on, että puhtaan sähkö¬ajon osuus pienenee ja kulutus kasvaa kohti tavallisten polttomoottoriautojen lukemia. Normaalissa ajossa sillä ei tiettävästi pääse luvattuihin kulutuslukemiin, eli n. 3,5 litran kulutukseen satasella. Esimerkiksi Helsingin Sanomien koeajossa päästiin 4,8 litran kulutukseen satasella, kun autolla ajettiin 400 km kaupunki-, maantieja moottoritieajoa, ja keskinopeudeksi muodostui 65 kilometriä tunnissa. Kulutusta voi kuitenkin pitää kohtuullisena ja luvattuihin lukemiin voi ehkä päästäkin, jos ei aja hirveän paljon pitkää matkaajoa. Priuksen akun kapasiteetti on vain 1,31 kilowattituntia, joten pelkällä sähköllä ei pitkälle pääse. Itse asun Vantaalla aivan kehä III -tien kyljessä. Ajoista pääosa on juuri sukkulointia kehä III -tien sisäpuolella taajamissa Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa. Aika paljon tulee ajettua myös kehä IIIja kehä I -teitä pitkin, joissa kummassakin nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa ja kehä I tuupattu täyteen valvontakameroita, joten ylinopeuttakaan ei tule juuri ajettua. Kyydissä ei kulje kovin paljon tavaraa ja itseni lisäksi kyydissä on pääasiassa rouva. Eli en tarvitse kovinkaan paljon tavaranja ihmisenkuljetuskapasiteettia. Siksi itse valitsisin mieluummin Priuksen kuin perus-Auriksen, jos pitäisi kahdesta Toyotasta valita. Uuden itselataavan Toyota Priuksen hinnat lähtevät 36 000 eurosta. Siihen päälle kun lisätään vielä toiset renkaat ja muutkin käytännössä jokseenkin välttämättömät lisävarusteet, kustannus nousee uskoakseni ainakin 40 000 euroon. Käsitykseni mukaan Prius on ihan yhtä luotettava peli kuin muutkin Toyotat, siis erittäin luotettava. 26 890 euroa vain 40 000 kilometriä ajetusta, 3 vuotta vanhasta ja kunnoltaan muutenkin uuden veroiselta tuntuasta Priuksesta ei vaikuta lainkaan pahalta. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski TROGENILLA TAKKUINEN ALKU KAUSI ESAN JA HANNUN VOITTOPUTKI JATKUI RENGASRIKOSTA HUOLIMATTA
KAASUJALKA 6/2019 13 TROGENILLA TAKKUINEN ALKU KAUSI Sami-Matti Trogen on ajanut kolme osakilpailua rallicrossin MMkilpailujen yhteydessä ajettavaa RX2-sarjaa. Lohjalainen löytyy kokonaistilanteessa neljänneltä sijalta, tulokset ovat olleet tasaisesti neljänsiä. Yleisilme kilpailuissa on ollut sama, alkuun tahmeaa mutta kilpailuviikonlopun edetessä 17-vuotias Trogen on parantanut vauhtiaan. K auden avauskilpailu Barcelonassa alkoi onnettaren pyllistyksellä, sillä Trogen kaatoi autonsa hipaistuaan rengasvalliin. SET Promotion tallissa ajava Trogen järjesti huollolle ylitöitä, tiimi huhki hiki hatussa ja auto tuli välttävään kuntoon seuraavaan erään. Ajokkia jouduttiin kuitenkin pitkin viikonloppua parsimaan paremmaksi, ja vasta finaalissa auto oli tikissä. Viikonloppu oli melko hyvä selviytyminen ensimmäisen erän kaadon jälkeen. Kundit tekivät hienoa työtä, jotta auto saatiin korjattua ennen toista alkuerää, mutta se ei ollut täydellinen, joten heidän piti työskennellä lujasti lauantai-iltana, jotta se saatiin samaan kuntoon kuin kisaviikonlopun alussa. Olin tyytyväinen, että pääsin viidenneksi alkuerien jälkeen, Trogen kertasi. Finaalissa meno maistui, mutta täyspotti jäi vielä odottamaan. Finaali oli melko hyvä. Minulla oli huono lähtöpaikka, mutta teimme muutamia muutoksia auton asetuksiin ja saatiin hyvä vauhti. Olin aavistuksen liian varovainen startissa, joten tipahdin viimeiseksi ensimmäisellä kierroksella. Sain kiinni muutaman auton, jotka ohitin, joten olen melko tyytyväinen neljänteen sijaan. Seuraavaksi vuorossa oli uusi rata, Belgian Spa. Nykytrendin mukaan formularadalle rakennetulla crossiradalla ajettiin myös kaikkien huulilla oleva legendaarinen Eau Rouge mutka, mutta vain osittain. Viikonloppu meni melko lailla samalla tavalla kuin kaksi viikkoa sitten Espanjassa. Ensimmäinen päivä oli vaikea, mutta toinen päivä paljon vahvempi. Oli todella vaikeaa kun jouduin koko ajan lähtemään uloimmalta lähtöpaikalta. Ensimmäinen mutka oli melko tiukka ja sorainen, etenkin ulkoa, joten oli vaikea saada pidettyä paikka. Trogenin viikonloppu kulki samoja polkuja kuin Barcelonassa, finaalissa lohjalainen oli iskussa, mutta tällä kertaa onnetar oli päättänyt että rengas hajoaa. Finaali meni hyvin, kunnes tuli epäonninen rengasrikko. Sen myötä yritys ohittaa kolmantena ajanut jäi, mutta näin tällä kertaa. Kauden kolmas kilpailu ajettiin Englannissa, Silvestonen radalta Trogen aloitti vuosi sitten uransa RX2-luokassa. Tavoite oli jättää neljännet sijat taakse ja nousta palkintokorokkeelle, mutta jälleen sattumalla oli sormensa pelissä. Finaalilähtö keskeytettiin kaksi kertaa kolarointien takia, joista myös Trogen sai osansa. Kolmannessa lähtöyrityksessä lohjalaisen auto oli kuin Aku Ankan kiesi rengas lintallaan, ja hän joutui ajamaan startin jälkeen sivuun. Viikonloppuna sain taas vauhdin takaisin ja yleisesti ottaen kaikki meni hyvin. Finaalissa oli vaikeaa ja kävi tosi huono tuuri, mutta ei voi mitään. Mennään tästä eteenpäin ja suunnataan ajatukset Norjan kisaan Trogen kertoi. ESAN JA HANNUN VOITTOPUTKI JATKUI RENGASRIKOSTA HUOLIMATTA Riihimäellä 25.5. ajettu Ralli SM -sarjan kesäkauden avaus toi Esa Ruotsalaisen tiimille jo neljännen voiton putkeen SM2luokassa. Ykkössijan saavuttaminen oli nyt paljon kovemman työn takana verrattuna talvikauden ralleihin. R uotsalainen ja kartanlukija Hannu Lamminen onnistuivat kilpailun alussa loistavasti, kun rengasvalinta osui nappiin ja tuloksena oli reilu pohja-aika ensimmäiselle pätkälle. ”Tein valinnan sadekeliä silmällä pitäen. Aamupäivällä vielä paistoi aurinko, mutta siitä se keli sitten ennusteiden mukaisesti alkoi harmaantua. Juuri ennen ensimmäisen pätkän alkamista alkoi kunnon vesisade” Ruotsalainen kertasi. Myös toiselle pikataipaleelle saarijärveläinen Mitsubishi-kuljettaja ajoi nopeimman ajan ja kasvatti johtonsa 14 sekuntiin. Sen jälkeen tuttu kilpakumppani Ville Hautamäki alkoi kaventaa eroa, mutta EK6:lla Ruotsalainen venytti eron takaisin samoihin lukemiin. ”Seuraavalla pätkällä tuli ongelmia rengasrikon vuoksi. Liukkaassa paikassa perä lähti luisuun ja jouduin leikkaamaan seuraavan mutkan liian sisältä. Siellä vaani kivi, joka rikkoi eturenkaan. Jouduimme ajamaan noin kolme kilometriä tyhjällä renkaalla.” EK8:lla Hautamäki kavensi eroa vielä hieman ja se oli 2,7 sekuntia. Sen jälkeen viimeinen erikoiskoe peruttiin tien huonon kunnon vuoksi, jonka vuoksi senhetkiset tulokset jäivät voimaan. ”Olipa hieno kamppailu, joka tosin meni turhan tiukoille renkaan rikkoutumisen myötä. Tämä oli kuitenkin kauden tasaisin kisa ja jatkossa meidän täytyy tehdä hommia voittojen eteen vielä enemmän” Ruotsalainen myönsi. SM2-luokan tulokset Top3, Riihimäen osakilpailu: 1. Esa Ruotsalainen 51.39,4 2. Ville Hautamäki +2,7 3. Timo Mäenpää +41,5 SM2-luokan pisteet 4/7 osakilpailun jälkeen: 1. Esa RuotsalainenHannu Lamminen 109 2. Ville HautamäkiMika Juntunen 79 3. Timo MäenpääJarno Manner 51
14 KAASUJALKA 6/2019 VAIHTURI VERTAILU Lohjan Autopalvelu myy vuosimallin 2007 Nissan Micra 1.6i Karmann Cabrioletia 9 850 eurolla. Ikää autolla on jo melkoisesti, se on vuosimallia 2007. Mittarilukema on kuitenkin vain 28 000 km. VÄHÄN AJETTU Tämä vuosimallin 2007 Ford Focus 1,6 100 hv Trend Coupe Cabriolet lienee yli kolmekymppisen naisostajan mieleen. Kovakattoisen auton mittarilukema on 93 000 km ja hintapyyntö Loimaan Laatuautossa 9 990 €. Citroen DS3 CABRIO vuosimallia 2014 houkuttelee paitsi vähäisen ikänsä, myös pienen mittarilukeman takia. Vantaalainen Auto-Finger pyytää tästä vain 64 000 km ajetusta avo-Sitikasta 9 900 €. 10 000 euron hintaluokassa on tarjolla yllättävän paljon alle 100 000 kilometriä ajettuja avoautoja: joko uudempia pikkuautoja tai hieman iäkkäämpiä C-segmentin eli alemman keskiluokan autoja. K irjo on laaja: se ulottuu viiden vuoden ikäisestä Citroen DS3:sta reilut 10 vuotta vanhaan Peugeot 308:aan tai Ford Focukseen. –Tuoreemmalle ja vähän ajetulle Citroen DS3:lle tai Fiat 500C:lle tyypillinen ostaja on vähän nuorempi mies. Myin äskettäin 22-vuotiaalle kaverille ympärivuotiseen käyttöön Citroen DS3:N avattavalla katolla. Nuoremmat miehet haluavat erottua massasta ja on kiva, kun rätin voi repäistä auki, jos lähtee kruisailemaan Kaivopuston rantaan, sanoo J. Rinta-Joupin Helsingin AlaTikkurilan myymälän vaihtoautopuolen myyntipäällikkö Sami Torppa. Toinen tärkeä ostajaryhmä noin 10 000 euron avoautoille ovat 30-60 -vuotiaat naiset. – Heillekin kohtuullinen matkamittarilukema on tärkeää, mutta he myös haluavat hieman isomman auton. Siksi he päätyvät mieluummin vähän ajettuihin, mutta noin 10-vuotiaisiin Peugeot 308:n ja Ford Focuksen tapaisiin C-segmentin malleihin. Mittarilukeman pitää kuitenkin olla enintään noin 150 000 kilometriä. Ympärivuotiseen käyttöön Yhteistä sekä nuoremmille miehille että yli 30-vuotiaille kymppitonnin avoautojen ostajille on, että ne soveltuvat ympärivuotiseen käyttöön. –Tämän hintaluokan avoautojen ostajilla painottuvat kaupunkiajot. Ehkä nuorille miehille avoautossa on jonkin verran tärkeää myös avoauton näyttävyys ja erottuminen liikenteessä. Varttuneemmat naiset hankkivat avoauton enemmän nautiskeluun, eivätkä koe niinkään tärkeäksi erottumista liikenteessä, Torppa arvelee. Joitakin tämän päivänkin avoautojen ostajia voi vähän askarruttaa edelleen se, tuleeko auTEKSTI _Timo Kiiski
KAASUJALKA 6/2019 15 Ekologinen sähköauto Renault Twizy 80 Intens voi joutua odottamaan ostajaa melko pitkään, vaikka mittarilukema on vain 7 100 km: eihän kyseessä ole täysiverinen auto, kun huippunopeuskin on vain 80 km/h. Vuosimalli on kuitenkin melko tuore, 2014, ja mittarilukema vain 7100 km. Avoautona markkinoitu sähkö-Rellu on myynnissä 9 900 eurolla Ove's Garagessa Turussa. Punainen avoauto Opel Astra TwinTop Cosmo Edition 1,6 Twinport löytänee Focus Cabrioletin tavoin ostajansa yli kolmekymppisten naisten joukosta. Kuvan auto on vuosimallia 2008 ja mittarilukema vain 35 000 km. Lappeenrannan J. Rinta-Jouppi Oy:n hintapyyntö on 9 900 €. AVOAUTO KYMPPITONNILLA Fiat 500C Lounge 1,4 16v 100hv sardiinipurkin tavoin avattavine kattoineen on pienten avoautojen hittejä. Kuvan Fiat on vuosimallia 2011 ja sillä on ajettu 81 000 km. Hintapyyntö espoolaisessa Rintajoupin Autoliikkeessä on 9 980 €. tossa talven pakkasilla kylmä. – Kattomekaniikka on kuitenkin nykyään toimivaa, joten aika harva sitä pelkää, Torppa sanoo. 10 000 euron hintaluokan varsinaista avoautohittiä on Torpankin vaikea nimetä. – Ehkä sellaiseksi voisi nostaa Fiat 500 C:n. Sen rättikattoratkaisu on hiukan sama kuin aikoinaan rätti-Sitikassa. Fiat 500 C onkin on oikeastaan puoliavoauto, sillä sivupilarit pysyvät paikoillaan ja kattoa aukeaa vain päältä. Vain kankainen kattolevy ja takaikkuna viikkautuvat tarvittaessa sähkön voimin auton takaosaan. Fiat 500C:n rättikaton aukaisumekanismia onkin verrattu sardiinipurkkiin. Sama ”sardiinipurkkiratkaisu” rättikattoineen on myös Citroen DS3:n cabriolet-mallissa, samoin pääkilpailijaksi on nimetty Mini Cabrioletissa. Hieman isommissa C-segmentin Focuksissa, Opel Astroissa ja Peugeot 308:ssa aukeava katto on puolestaan peltiä. Harrasteautot erikseen Uudemmmat ja pienemmät, n. 10 000 euron arvoiset avoautot eivät kilpaile samoista ostajista n. 10 000 euron arvoisten iäkkäämpien Mercedes-Benzin SLK:n, BMW:n 3-sarjan ja Audin A4 -mallien kanssa. – Niillä on tässä hintaluokassa ikää 15 vuotta tai enemmän ja niitä ostavat enemmän harrastajat. Isommilla ja tehokkaammilla sekä iäkkäämmillä cabrioleteilla lähdetään esimerkiksi kesälomaajelulle vaikkapa Euroopan alppimaisemiin. 10 000 euron uudempien ja vähän ajettujenkin autojen sesonkiaikaa on kevät kesän kynnyksellä. – Äskettäin myymäni avokattoinen Citroen DS3 on siitä hyvä esimerkki. Autossa ei ollut mitään vikaa: se oli tuore ja vähän ajettu. Mutta niin vain syksyllä meille vaihdossa tullut auto saatiin myytyä vasta maaliskuussa. Kun hintaluokka on kohtuullinen, nämä ovat hyvää myytävää kesän kynnyksellä, mutta enää syksyllä autosta ei saa samaa hintaa. Yleisesti kuitenkin juuri 10 00015 000 euron hintaluokka on avoautojen myynnissäkin se parhaiten kauppoansa tekevä,Torppa sanoo. www.fusti.fi www.auto-lehtinen.fi Henkilöautot Hautalantie 16, TAMPERE Puh. 010 2390 200 Helsingintie 595, Salo (Muurla) Puh. (02) 721 7700 Henkilö-, pakettija maastoautot Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. YLI 60 VUOTTA KIERRÄTYSTÄ TAKUULLA! AUTOPURKAMOT MICHELINIT ALLE 50€ EDULLISEMMIN Katso lähin Euromaster-palvelupisteesi verkkosivuiltamme tai soita 0207 700 800* Matkaja lankapuhelimesta soitettaessa 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv 24%). Sis. mm. öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon (5 l Total-öljyä 5W40, suodatin ja vaihtotyö), nesteiden tarkistukset (jarru, kytkin, jäähdytys ja pesu), renkaiden kunnon ja ilmanpaineiden tarkastuksen, alustan kunnon tarkastuksen. ILMASTOINTILAITTEEN TÄYTTÖHUOLTO 79 € 50 € KESÄLLÄ VEDETÄÄN (sis. täyttöaineen R-134 ja työt) Katso lisää ja tarkista palvelun saatavuus verkkosivuiltamme! Kiinteä koukku 599 € Irrotettava malli 699 € Irrotettava vertikaalinen malli 799 € Tarjous on voimassa verkkokaupassa ja palvelupisteissä (ei partner-pisteissä) 20.6.2019 asti. Rengassarja = 4 rengasta. OSTA MICHELININ HENKILÖAUTON KESÄRENGASSARJA, SAAT ALENNUSTA HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi
16 KAASUJALKA 6/2019 SUOMEN TURBOTUKKU OY MEKAANIKONKATU 5, 00880 HELSINKI MA-PE 9-17 WWW.TURBOTUKKU.COM 0400 856 310 0400 422 582 SUORAMYYNTI: AUTOLIIKKEET, AUTOKORJAAMOT, YKSITYISASIAKKAAT Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuormaautot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Audi / Seat / Skoda / Volkswagen 1.9-2.0TDi Alk. 499 € / 36 kk takuu vm. 2005-2012 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA 040 351 0247 NOUTOPISTE HELSINGIN HERTTONIEMESSÄ! AVASIMME NOUTOPISTEEN VANTAAN KOIVUHAKAAN! TOIMITUKSET POSTITSE KOKO SUOMEEN!
KAASUJALKA 6/2019 17 Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Auto haisee tunkkaiselle ja se voi käydä rakkaasi nenään. Olisi varmaan aika huollattaa ilmastointi. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Kiirettä pitää ja huolimattomuus on perisyntisi. Jos suunnittelet autolla kesälomamatkaa ulkomaille, tarkista ajoissa dokumentit auton maastavientiä varten. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Suhtaudut vähän liian huolettomasti auton pakkaamiseen kesäreissuille. Pakkaa painavat tavarat aina alimmaiseksi äläkä lastaa farmarin tai crossoverin tavaratilaa kattoon asti täyteen. RAPU 22.6 – 22.7. Jos uudella rakastetullasi on koira, ota se huomioon kesähelteillä. Romanssi voi loppua lyhyeen, jos kauppareissulla jätät hauvelin saunakuumaan autoon. LEIJONA 23.7 – 23.8. Eräänä kesäviikonloppuna vuokraat ehkä jälleen peräkärryn. Muista, että auton hallittavuus vaikeutuu, jos lastaat kärryn väärin. NEITSYT 24.8 – 22.9. Suunnittele lomareissua omalla autolla Viroon. Muistitko, että sammutin on Virossa pakollinen varuste! VAAKA 23.9 – 22.10. Alkukesästä sinua vaarii rengasrikon yllättävä riski. Olet juuri vaihtanut alle uudet renkaat ja saattanut unohtaa varoituskolmion, kun et ole sitä juuri koskaan aiemmin tarvinnut SKORPIONI 23.10 – 22.11. Muista, että autoilijana sinun on havaittava muuta liikennettä myös kuuloaistin varassa. Olisiko syytä pistää korvakuulokkeet ajon ajaksi pois? JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Edessä on useita kosteita illanistujaisia ja viikonloppuja. Vihdoinkin aiot ostaa alkometrin, hienoa! Muista kuitenkin, että halpahallien monenkirjaviin promillemittareihin ei kannata suinpäin luottaa. KAURIS 23.12 – 20.1. Olet päättänyt vihdoinkin toteuttaa unelmasi avokattoisesta kesäautosta. Koska et ole varsinainen tekniikan ihmeihminen, voi pieni ja tuore avo-Fiat olla sinulle oikeampi hankinta kuin iäkäs klassikko. VESIMIES 21.1.-18.2. Selvitä jo etukäteen kesäloman ajoreitit. Vältä ainakin joutumasta Suviseurojen ruuhkiin, selvitä hyvissä ajoin muidenkin massatapahtumien aikataulut. KALAT 19.2.-20.3. Koskaan ei voi olla liian varovainen. ’Lomareissu voi saada ikävän käänteen, jos rouvan käsilaukku jää ABC-huoltamon kahvitauolla näkyvästi etupenkille. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI KESÄKUULLE 2019! TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797 mika.salomaa@kaasujalka.fi !
18 KAASUJALKA 6/2019 TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi ! AUTOKIERRÄTYS Kierrätä autosi. Annat sille uuden elämän. Vastaanottopisteet: suomenautokierrätys.fi Pidetään kiertotalouden pyörät pyörimässä. = 619 x OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Olarinluoma 13, Espoo Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.fi autoplaneetta@gmail.com www.vaihtoautomaa.com HELSINKI VANTAA TUUSULA JÄRVENPÄÄ JYVÄSKYLÄ MUURAME MÖNKIJÄT Adam autotraileri Pohjanmäentie 7, Heinola p. 0400 124 262 Hirsimetsäntie 5, Lahti p. 045 2587877 www.westmac.fi 2890€ (sis.alv.) alk Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SUOMEN PARAS AUTOILUSIVUSTO! WWW.KAASUJALKA.FI MUKANA MYÖS: KUUKAUDEN KILPAILU AUTOURHEILUA URMAS HURMALAISEN TARINOITA JA PALJON MUUTA... Etsitkö kotisi läheltä luotettavaa autokorjaamoa, laadukasta autopesulaa vai ripeää rengasliikettä? Ei hätää. Palveluhakemistosta löytyy helposti alueen kaikki merkittävimmät yritykset. Koeajossa kaikki merkittävimmät autouutuudet! Autoalan kaikki uutiset reaaliajassa! UUTISIA, KOEAJOJA, YRITYSESITTELYJÄ, PALVELUITA......!!!! Voit helposti selata ja lukea. Linkitä vaikkapa Facebookiin ja kerro kavereille!
KAASUJALKA 6/2019 19 13. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jorma Mikkola, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Alma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO HUHTIKUUN KILPAILUUN vastanneiden kesken arvoimme 2 Korrekin tuotepakettia ja 10 Urmas Hurmalaisen pokkaria. KORREKIN TUOTEPAKKAUKSET: Matti Mikkola Pietilästä ja Erkki Isomäki Jämsänkoskelta. POKKARIT: Eeva Partanen Savonlinnasta, Aapo Häkkänen Lahdesta, Sami Kuronen Joensuusta, Paula Haapasalo Imatralta, Pauli Heimo Korkeakoskelta, Paula Miettinen Helsingistä, Raimo Tuominen Anjalasta, Asko Mäki Riihimäeltä, Veli Elläniemi Lahdesta ja Heini Lehisto Oulusta. Onnea voittajille! Kesä ja avoauto keli saapuivat! Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme 2 Korrekin autonhoitosettiä. Vastausaikaa on 10.6.2019 saakka. Vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 6/19 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com MIKÄ AUTO ON KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ TÄSSÄ NUMEROSSA? A) JEEP RENEGADE B) LEXUS ES 300H C) TOYOTA PRIUS D) OPEL ASTRA VASTAA, RATKO JA VOITA LENOVON TABLETTI Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi
20 KAASUJALKA 6/2019 AUTOILUOHJELMA JATKUU HUHTIKUUSSA Yhteistyössä: Kaasujalan neljäs tuotantokausi käsittää kymmenen jaksoa. Ohjelma sisältää autoiluun liittyviä aiheita. Mukana on mielenkiintoisia henkilöhaastatteluita, viikon turvallisuusjuttu, tarvikevinkki sekä tietenkin uusien autojen koeajoja sekä paljon muuta mielenkiintoista. Jaksot esitetään suositulla Alfa TV:n kanavalla ja ohjelmat ovat lisäksi nähtävissä Kaasujalka Youtube-kanavalla. Sieltä löytyy myös aiempien tuotantokausien jokainen jakso. Katso esitysajat www.alfatv.fi.