Pirkanmaan painos Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 6/2020 Kaasujalka 13 vuotta! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 10 JUTTUA LIITTYEN KÄYTETTYIHIN AUTOIHIN. KOEAJOJA, VINKKEJÄ JA HINTAVERTAILUJA. HINTAVERTAILUSSA KÄYTETYT AVOAUTOT KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ VW BEETLE Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Lokomonkatu 25 D Possijärvenkatu 2 (03) 261 0920 Palvelemme ark. 8 16 www.tuulilasimyynti.fi AUTOJEN HUOLLOT JA KORJAUKSET, RENKAAT, VANTEET JA RENGASTYÖT WWW.TEAMF40.FI | 0400 865 007 www.mansenauto.fi AUTON RENKAAT JA VANTEET SUORAAN VARASTOSTA! MANSEN AUTO Ahertajankatu 5 Tampere P. 03 214 1911 HINAUSPALVE LU 24H Rengasrikkopä ivystys 0400 550 119 Me rakastamme kaikkia autoja!
2 KAASUJALKA 6/2020 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Markkinat ovat hävinneet etanolilla käyvien uusien flexifuel-autojen alta, eikä vanhojen autojen Flexifuel -muutostekniikkaakaan juuri hehkuteta. Siitä voi syyttää poliitikkojen ilmastotaistelun yksisilmäistä sähköautoilun hehkutusta. A utoa tarvitsevalla syrjäseudun pientuloisella maatalouslomittajalla ei yleensä ole varaa uuteen sähköautoon. Hänkin voisi kuitenkin osallistua ilmastotalkoisiin muuttamalla vanhan autonsa etanolikäyttöiseksi. Luulisi tämän kelpaavan ministereillekin. Siitä tulisi bisnestäkin. Suomi hehkuu kunnianhimoisia ympäristötavoitteita ja hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Vihreiden tärkeysjärjestys kunnianhimoisessa taistelussa on ensisijaisesti päästä yksityisautoilusta eroon lähes kokonaan ja kakkosvaihtoehtona tulevat sitten sähköautot. Jonkun verran huomiota annetaan kaasuautoillekin. Autotehtaiden kiinnostus tehdä flexifuel-moottoreita on jäänyt vähäiseksi, koska päästövaatimukset ovat niin tiukkoja, että tehtaille tulee merkittäviä lisäkuluja, jos ne kehittävät omaa moottoriversiota biopolttoaineelle. Suomen Ilmastopaneeli on julkaissut laskurin, jossa esitellään ajoneuvojen elinkaaren aikaiset päästöt ja kustannukset. Vertailtavina käyttövoiman lähteinä olivat bensiini, kaasu, diesel, ladattava hybridi, sähkö ja etanoli. Hyvä, että etanoli on sinne lisätty. Muistaakseni Savon Sanomien toimittaja ihmetteli sen puuttumista vielä tämän vuoden tammikuussa. Nyt se on siellä. Häviäähän keskikokoinen ja uutena ostettu etanoliauto 15 vuoden elinkaarensa aikana niin sähkö-. bensa-, kaasukuin plug-in -hybridiautollekin, niin kokonaiskustannuksissa kuin päästöissäkin. Sähköautolle se häviää eritoten päästöissä. Mutta suomalainen ajaa keskimäärin 12 vuotta vanhalla autolla. Ja keskimäärin se 12 vuotta vanha auto on nykyarvoltaan 6000-7000 euron bensiinimoottorinen Toyota Corolla. Vuonna 2035 markkinoille tuskin on saatu tuotettua riittävän tilavaa perheautoa, joka kävisi sähköllä ja maksaisi uutena alle 25 000 euroa. Se on valtava summa rahaa monelle haja-asutusalueen pieneläjälle. Eikä sitä oikein kaasuautoksikaan kannata muuttaa, kun se kustantaa noin 4000 €. Toisin sanoen vuonna 2035 Suomessa ajetaan edelleen vanhoilla bensa-autoilla. Kun kerran tuo hiilineutraaliuden tavoittelu autokannan sähköistämisellä vuoteen 2035 mennessä on täyttä haihattelua, niin miksi ei otettaisi lusikkaa kauniiseen käteen ja alettaisi ajaa puhtaampaa autoilua tekniikalla, joka on jo olemassa? Hyviä uusiutuvia polttoaineita ovat edelleen biokaasuja ja biodieselikin, mutta tällä hetkellä etanoliautoilu tuntuisi olevan vähävaraisempienkin toteutettavissa. Muutostöineen ja muutoskatsastuksineen vanhan auton etanolimuunnoksen kustannus Trafin 200 euron tuen kanssa iäkkääseen autoon onnistuu reilulla 400 eurolla. Tämä investointi pienipalkkaisenkin olisi helppo säästää takaisin, kun bioetanolilla ajo tulee tuntuvasti bensiiniä edullisemmaksi. Bioetanolia tehdään biojätteestä, eli se ei vaadi esimerkiksi metsien lisähakkuita tai viljelypinta-alan lisäämistä. Jos bioetanolia ei ole käytettävissä, etanolin sekaan samaan polttoainesäiliöön voi tankata bensiiniä. Siis valtiokin tosiaan tukee näitä etanolimuunnoksia, mutta miksi ihmeessä itsekään en tätä mahdollisuutta ole aiemmin hirveästi pohtinut? No siksi, kun kaikkialla hölistään vain sähköautoista. Vai onko tässä loppupelissä tarkoitus ajaa yksityisautoilu lopulta vain omasta seinästään sähköä autoonsa lataavan omakotitaloväen ylellisyydeksi? Joku vihreä opettaja ja kunnallispolitiikko Lohjalla aiheutti mediahässäkän, kun kirjoitti somessa: ” Minä en voi opettajana sanoa oppilailleni, että valtaosa persujen kannattajista on heikosti koulutettuja ja kohtuullisen yksinkertaisia, vaikka toteamuksessa onkin suuri osa totuutta mukana.” Vaikka en itsekään ole persu, niin mielestäni tuo oli oikein rumasti ja ylimielisesti kirjoitettu. Opettaja käsittääkseni myöhemmin pyyteli kirjoitustaan anteeksi. Mielestäni tuon opettajan töräytyksessä tiivistyy laajemminkin viherväen ylimielisyyttä. Sama pätee muidenkin puolueiden vihersiipeen. Erityisesti tuo ylimielisyys korostuu, kun puhutaan yksityisautoilusta. Väkisinkin tulee fiilis, että yksityisautoilun tappaminen on viherväelle itsetarkoitus. Ihan kuin kaikki ilmastokeskustelussa ”sordiinoa trumpettiin” peräänkuuluttavat olisivat yhtä ja samaa junttisakkia, jonka mielestä koko ilmastonmuutosta ei edes ole. Kyllä se on ihan totta. Miksi sitä vastaan ei voisi taistella myös yksityisautoilija ajamalla vanhallakin autolla ekologisemmin ja kustannuksilla, joihin hänellä on varaa? ALIARVOSTETTU BIOETANOLI Avo-Porsche Ikean lapsiperheille tarkoitetussa ruudussa. Minneköhän tuossa menopelissä laitetaan rattaat? Ihmettelee Marja Räsänen Kuopiosta. KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAAVA KAASUJALKA ILMESTYY 2.7.2020 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ARMOR ALL TUOTESETILLÄ!
KAASUJALKA 6/2020 3 LIELAHTI Possijärvenkatu 2 Puh. 0400 623 533 ark. 8-16 HATANPÄÄ Lokomonkatu 25D (03) 261 0920, 0400 166 600 ark. 8-16 www.tuulilasimyynti.fi tuulilasimyynti tuulilasiasennukset tuulilasikorjaukset GlassMedic järjestelmällä koulutetut asentajat kaikki merkit ja mallit vakuutusyhtiöiden hyväksymä asennusliike takuu kaikilla töillä 20 vuoden kokemus alalta TERVETULOA PALVELEVAAN AUTOLASILIIKKEESEEN! Myös muut moottoriajoneuvot HUUTAVA PULA VAIHTOAUTOISTA! Olarinluoma 13, Espoo • Ma-Pe 10–18 Petri Harinen Tarjoa, soita! 0400 474 674 autoplaneetta.fi
4 KAASUJALKA 6/2020 VINKKI Mukavaa autoilua Etenkin alkukesästä moni kärsii siitepölyn aiheuttamista allergiaoireista: silmiä kutisee ja nenä vuotaa. Autossa oireisiin voi saada helpotusta yksinkertaisella tavalla: vaihtamalla raitisilmasuodattimen uuteen. T oimiva raitisilmasuodatin estää tehokkaasti liikenteen epäpuhtauksien, siitepölyn ja muiden hiukkasten pääsemistä auton sisäilmaan, joten matkustajat saavat nauttia puhtaammasta hengitysilmasta. Kiistattomista hyödyistä huolimatta, moni autoilija kuitenkin vaihtaa raitisilmasuodattimen aivan liian harvoin. Vaihtoon kahdesti vuodessa Jotta raitisilmasuodatin toimisi tarkoituksenmukaisesti, tulee se vaihtaa säännöllisesti uuteen. Suosituksena olisi vaihtaa raitisilmasuodatin kaksi kertaa vuodessa. Suurin osa autoilijoista kuitenkin laiminlyö tätä ohjeistusta, ja vaihdattaa suodattimen ainoastaan vuosihuollon yhteydessä. Lisäksi löytyy paljon auton omistajia, jotka käyttävät ajokkiaan huollossa vain satunnaisesti tai eivät ollenkaan. Raitisilmasuodattimella on kuitenkin merkittävä vaikutus auton sisäilman laatuun ja sitä kautta myös matkustusmukavuuteen, sillä laadukas suodatin estää tehokkaasti epäpuhtauksien pääsyä auton sisätiloihin. Suodattimen ominaisuudet kuitenkin heikentyvät ajan mittaan, minkä vuoksi suositeltua vaihtoväliä on syytä noudattaa. Voit vaihtaa myös itse Mikäli ei halua varata korjaamolta aikaa vain raitisilmasuodattimen vaihdolle, voi vaihdon suorittaa myös itse. Useimmiten työkaluja ei tarvita, ja käsistään kätevä vaihtaa raitisilmasuodattimen hetkessä. Kahan maahantuomissa Mann, Knecht ja Bosch -raitisilmasuodattimissa on mukana myös selkeät asennusohjeet, joiden avulla suodatin on helppo vaihtaa. Kahan maahantuomia raitisilmasuodattimia myydään varaosaliikkeissä kautta maan: www.kaha.fi/jm Puhdista myös ilmastointi Tunkkaiseen sisäilmaan voi vaikuttaa myös puhdistamalla auton ilmastointijärjestelmän kätevällä SONAX Ilmastoinnin puhdistusaineella. Helppo ja nopea käsittely puhdistaa tehokkaasti sekä ilmastointijärjestelmää että höyrystintä, ja jättää raikkaan tuoksun koko autoon. TEKSTI _Timo Kiiski RAITISILMASUODATIN VAIHTOON JA PUHTAAMPI SISÄILMA AUTOON Tunkkaisen sisäilman voi raikastaa myös puhdistamalla auton ilmastointijärjestelmän kätevällä SONAX-Ilmastoinnin puhdistusaineella. 1. Ravista purkkia ennen käyttöä. 2. Kytke auton virta päälle ja säädä ilmastointi kylmälle, puhallus täysille ja valitsin sisäilmankierto-asentoon. Avaa ilmastointiaukot. 3. Siirrä penkit etuasentoon ja käännä selkänojat eteenpäin. 4. Käännä purkki poispäin itsestäsi, laukaise valkoisesta napista ja aseta purkki takajalkatilaan. 5. Poistu autosta ja sulje ovat ja ikkunat. 6. Odota, että purkki on kokonaan tyhjentynyt. 7. Avaa kaikki auton ovet, kytke auton virta pois päältä ja anna tuulettua noin 10 minuuttia. Raitisilmasuodattimen tarkoituksenmukainen toiminta edellyttää sen vaihtamista säännöllisesti uuteen. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 25.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 25,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA!
KAASUJALKA 6/2020 5 Maailman suomalaisin voiteluaine. neste.fi fixus.fi Nesteeltä oikea voiteluaine juuri sinun autoosi. Kattava valikoima ainutlaatuista suorituskykyä kaikkiin merkkeihin. Saatavissa Nesteja Neste K -asemilta sekä hyvinvarustetuista Fixus-myymälöistä.
6 KAASUJALKA 6/2020 Peugeot 508 GT Hybrid on yksi tyylikkäimmistä perheautoista tällä hetkellä ja nyt tämän kaunottaren saa myös ladattavana hybridinä. 5 08 on meillä ollut koeajossa pariin otteeseen jo aiemmin; mallin tultua markkinoille pääsimme testaamaan tätä talven tuiskuissa ja pakkasessa ja viime syksynä kurvailimme farkkuversiolla. Näiden molempien koeajojen jälkeen odotimme innolla tämän kaunottaren ensimmäistä ladattavaa hybridiä. Viime numerossa meillä oli koeajossa Peugeotin 3008 ladattava hybridi ja se jätti vähän ristiriitaisen vaikutelma. 508:n muotoilu on puhuttelevan tyylikästä ja materiaalivalinnat erittäin onnistuneita. Tässä suhteessa monet saksalaisetkin autovalmistajat voisivat ottaa mallia. 508 Hybrid on saatavana kolmena varustetasona: Allure, GTline ja GT. Kaikissa on sama voimalinja eli 180-hevosvoimaa tuottava 1.6-litrainen turbomoottori ja sen kaverina sähkömoottori, joka tuottaa 100 hevosvoimaa. Kuten kaikissa muissakin hybrideissä järjestelmien huipputehot tulevat esiin eri aikaan, joten näitä lukemia ei voi laskea yhteen. Järjestelmän huipputeho on 224 hevosvoimaa, näin ollen ihan mistään laiskurista ei tämänkään hybridin kohdalla voi puhua, vaikka jääkin pahasti esimerkiksi saman hintaisen BMW 330e jalkoihin. 508 Hybrd on aina etuvetoinen ja varustettu 8-vaihteisella automaattivaihteistolla. Voimalinja toimii saumattomasti ja eleettömästi. Minkäänlaisia nykäyksiä tai outoja odotteluita ei tapahdu ja siitä on ranskattarelle annettava täydet pisteet. Tasaisessa maantieajossa pääsimme pelkän sähkön varassa 43 kilometriä, mutta normaalissa arjessa kiihdyttelyineen todellinen luku pyörii 35 kilometrin paikkeilla. Tehdas ilmoittaa toimintasäteeksi sähköllä peräti 48-54 kilometriä, varusteista riippuen. Ajettavuus on tämän 508:n parasta antia. Ohjaus on mukavan tarkka ja täsmällinen. 3008:n koeajossa kritisoimme sen epämääräisyyttä ja tunnottomuutta, niin tämän kohdalla sitä ongelmaa ei onneksi ollut. Tällä on kerrassaan ilo taittaa matkaa ja parhaimmillaan tämä on mutkaisella asfalttitiellä. Hieno ajaa. 508:n hybridin kohdalla kiva huomata, että tavaratila on vain 32 litraa polttomoottoriversiota pienempi eli sekin ominaisuus kellahtaa plussan puolelle. Kuten jo aiempien 508:n koeajojen yhteydessä tuli todettua, että takamatkustajien tilat eivät tässä kaunottaressa ole kovin hääppöiset. Jopa Golf -kokoluokan autot pesevät tämän mennen tullen. Tämä sopii kahdelle aikuiselle tai perheelle, jonka lapset eivät vielä ole kovin pitkäkoipisia. Alluren hinnat alkavat 43 974 eurosta ja tästä GT:sta saa pulittaa yli 48 000 euroa. Pelkällä polttomoottorilla varustettu 508GT on luonnollisestikin tiputettu mallistosta pois. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa KOEAJOSSA TYYLIKKÄIN PERHEAUTO? Peugeot 508 ! TEKNIIKKAA PEUGEOT 508GT HYBRID 224 HINTA ALK: 48 456€ TEHO: 224hv VÄÄNTÖ: 360Nm PAINO: 1795kg TAVARATILA: 431l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4750, 1859, 1403, 4750 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 8.3s HUIPPUNOPEUS: 230km/h KULUTUS (VALM.ILM): 1.5l PÄÄSTÖT: 33g/km KOEAJON KULUTUS: 7.8l Tyylikkyys Ajettavuus Pienet takatilat Hinta Tehtaan ilmoittamaan toimintamatkaan sähköllä ei pääse JÄLKIMAKU 508GT Hybrid on todella komean näköinen auto, jossa on tyyliä. Näillä varusteilla hinta nousee samoihin BMW 330e:n ja MB C300e:n kanssa, joten siinä on ostajalla pähkäilemistä; päätyäkö turvalliseen ja nopeamman ajonautinnon tarjoavaan saksalaiseen vai ottaako tyylikästä designiä uhkuvan ranskattaren. ? + – KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA Kestotesti-Saabilla on nyt kiva kurvailla kesällä, kun alle asennettiin moninkertaiset testivoittajat Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 -renkaat. V iime numerossa Saabin osalta käsittelimme ruostevaurioiden korjaamista ja nyt talvirenkaiden tilalle asennettiin Tekno-Renkaassa Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 -renkaat. Päätimme pitää nämä talvirenkaissa olleet samat Imagen 18-tuumaiset vanteet, koska emme löytäneet saman kokoisia Saabin alkuperäisiä vanteita mistään. Yritimme etsiä erinäisiltä Saabin forumeilta siinä onnistumatta. Tuumaa pienempiä olisi kyllä ollut tarjolla, mutta mielestämme 17 tuumaa on liian pienet näin isoon autoon. Tuumaa isommat olisivat pudottaneet renkaan profiilin jo niin pieneksi, että ajomukavuus olisi kärsinyt liikaa. Saab on sen verran vanhempaa muotoilua, että tuohon aikaan rengaskoot olivat merkittävästi pienemmät. Nykypäivän saman kokoisissa autoissa alkaa olemaan jo vakiona 18 tuumaa, kun ysiviitosia myytiin perusvarusteilla 16-tuumaisilla renkailla. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 korvaa mallistossa vanhemman Asymmetric 3:n. Mallia markkinoidaan urheilullisena rengasmallina ja tarjotaan peräti 71 eri koossa, joten sopii hyvin tämmöiseen voimakkaaseen Saabiin. Valmistajan mukaan uudessa renkaassa panostettu erityisesti jarrutukseen märällä pinnalla, kuivan kelin ajettavuuteen ja ajomukavuuteen, melutasosta tinkimättä Asymmetric 5-renkaassa on uusi seos ja renkaan kosketuspinta laajenee jarruttaessa. Tämän ansiosta jarrutusmatka märällä on valmistajan mukaan 4 prosenttia aiempaa mallia lyhyempi. Ensimmäiset metrit kesärenkailla on antanut kivan vaikutuksen. Saab ei luonnollisesti ole mikään hiljaisin auto, mutta rengasvalinta on osunut kyllä oikein. Meno entisestään hiljenee, kun talven jäljiltä karkeat tiet silottuvat. Kiveniskemäkin korjattiin Saabin tuulilasiiin tuli mojova kiveniskemä ja kävimme myös korjauttamassa sen Ted´s Garagessa. -Kaikki kahden euron kolikkoa pienemmät vauriot pystytään korjaamaan, kertoo Ted. -Autojen tuulilasit ovat ohentuneet vuosien saatossa. Mikäli tähänkin Saabiin olisi tullut kiveniskemä alkuperäiseen lasiin sillon 2006 niin jälki olisi ollut paljon pienempi tai ei olisi tullut jälkeä lainkaan, Ted jatkaa. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa KATSO VIDEO KAASUJALAN YOUTUBEKANAVALTA SAAB SAI KESÄTASSUT KESTOTESTI SAAB
KAASUJALKA 6/2020 7 OHJELMAN SISÄLTÖ Uusien autojen koeajoja Käytettyjen autojen koeajoja Mielenkiintoisia julkkisvieraita Tuote-esitettelyjä ja vinkkejä KATSO ESITYSAJAT www.alfatv.fi AUTOILUOHJELMAN 6. KAUSI Esitetään edelleen Alfa TV:llä Ilmainen ja näkyy jokaisessa tv-vastaanottimessa 10 jaksoa prime time -aikaan, jokainen jakso uusitaan 4-7 kertaa viikon aikana Koko kausi uusitaan heti perään Lisäksi jaksot katsottavissa Kaasujalan Youtube -kanavalla ja Alfa TV:n permanto.fi-palvelussa YHTEISTYÖSSÄ: VAIHTOAUTOKAUPAN YKKÖSLEHTI! SUOMEN VaihtoAutot Caravan liikkeiden kauppapaikka! Ke klo 19.30 Uusinta to klo 18.30
8 KAASUJALKA 6/2020 BUDJETTIOSA KULKEE VARAOSAMARKKINASSA OMIA POLKUJAAN KOEAJOSSA FORD Kuga Koeajo Ford Kuga -lataushybridillä oli yksi myönteisimpiä kokemuksia isommista crossovereista. Iloisin yllätys oli siedettävä melutaso moottoritienopeuksissakin. U usi Kuga on edeltäjäänsä verrattuna mittavampi ja myös paremman näköinen. Akseliväli on kasvanut kaksi senttiä ja ”Aston Martin” -keula tekee ilmeestä sporttisemman ja miksei vähän agressiivisemmankin. Yhdennäköisyyttä on myös Ford-perheen räyhäkkäämpään Pumaan ja Amerikan serkku Mustangiin. Nyt matkustaa mukavasti takapenkilläkin, vaikka etuistuimet olisi säädetty hongankolistajille. Tavaratila laajenee takapenkkiä 15 senttiä eteenpäin työntämällä lataushybridissäkin 411 litrasta 581 litraan, penkit kaatamalla 1481 litraan. Koeajoauton varusteluversio oli Titanium X. Tärkeimpiä vakiovarusteita ovat mm. suomenkielinen SYNC 3 navigointi& tietoviihdejärjestelmä 8" kosketusvärinäytöllä, DAB, B&O -premium-äänentoisto, 10 kaiutinta + subwoofer, BT-handsfree, 2 USB-porttia ja Apple Carplay/ Android Auto-tuki. Pientä ylellisyydentuntua matkustukseen luo mm. Titanium X -osanahkaverhoilu ja takaistuimien kyynärnoja ja mukitelineet. Turvallisuuvarusteista vakiona on LED-heijastinajovalot. Lähivalot ja kaukovalot sisältävät automaattisen korkeudensäädön ja ajovalojen pesusuuttimet ja kaukovalot toimivat automaattisesti. Kuljettajan vireystilaa valvoo Driver-Alert, joka myös toimii herkeämättä. Matkalla Tampereelta Vantaalle se ensin neuvoi ystävällisesti pitämään väsymyksen takia taukoa. Kun en taukoa pitänyt, automaattikka vaihtoi suostuttelun käskytykseksi. Oikeasti taloudellinen Ulospäin Titanium-varustellun Kugan erottaa ylellisimmästä Vignale-varustetasosta keulan piirun verran arkipäiväisempi ilme. Vignale-varustetason erottaa Kugan muista varustetasoista etenkin ulkoapäin verkkomaisesta etusäleiköstä ja kylkien kiiltävistä kromilistoista. Titanium X:ssä niin mustat kylkilistat kuin kattokiskotkin ovat mustat ja sulautuvat huomaamattomasti auton muuhun ulkonäköön. Sen sijaan peräpäässä kahta pakoputkenpäätä kehystävä alemman takapuskurin hopeanvärinen ilmanohjain näyttää vakuuttavalta. Sivuprofiili korostaa auton lihaksikasta olemusta. Kuga-lataushybridiä kuljettaa 2,5-litrainen rivinelonen. Bensaja sähkömoottorista 14,4 kWh:n litiumakuston kanssa tehoa irtoaa yhteensä 225 hevosvoimaa. Virallisesti polttoaineen kulutus jää vain 1.4 litraan satasella ja Co2-päästötkin ovat vain 32 g/km. No tätä on turha jankuttaa, että seka-ajossa matkalla Vantaalta Tampereelle tuollaisiin kulutuslukemiin ei usko ”vanha Erkkikään”. Lataus-Kugan ostajaa kuitenkin ilahduttaa auton ystävällinen verokohtelu. Kaupunkiajossa 1.4 litran kulutukseen satasella voi kyllä päästä, jos asuu omakotitalossa, ajaa vain lähiajoa ja pääsee pitämään autoa jatkuvasti latauksessa. Täydessä latauksessa ja kesäolosuhteissa Kuga kulkee tehtaan ilmoituksen mukaan täydessä latingissa sähköllä 56 kilometriä. Itse muutin omakotitalosta kerrostaloon joulukuussa, enkä viitsinyt lähteä kauppakeskus Jumboon enkä muuallekaan lataamaan sähköakkua vähän väliä. Latauspistoke löytyy auton keulasta, vasemman etulokasuojan yläpuolelta. Ajoin koeajoviikolla kaikkiaan ehkä noin 500 kilometriä. Sen jälkeen, kun maahantuojan puolesta täyteen ladattu 14,4 kWh:n sähköakku oli ladattu, en ladannut autoa sen koommin. ”Asiointilaturilla” kauppakeskuksessa täysin tyhjiin valuneen säjköakun lataaminen kestää 4 tuntia. Pidän kuitenkin isolle katumaasturille 6 litran keskikulutusta varsin kohtuullisena. Varsinkin kun koeajoviikkoon sisältyi 400 kilometrin ajo Vantaalta Tampereelle ja takaisin, osuudesta vielä valtaosa oli losottelemista 120 kilometrin tuntinopeutta moottoritiellä. Vuorotellen bensalla ja sähköllä Ajon aikana, kun akun varaustaso laskee riittävän alas, Kuga siirtyy automaattisesti sähkömoottorin ja bensamoottorin yhteiskäyttöön. Se kyllä näytti toimivan aika hyvin. Kahdeksaakymppiä losotellessa mittaritaulu näytti pitkänkin matkan ajan, että nyt ajetaan sähköllä. Latausluukku on etulokasuojassa. Sähköisen ajon ajotiloja ovat EV Auto, pakotettu sähköajo EV Now, sähköä varastoiva EV Later ja polttomoottorilla lataava EV Charge. Virallinen kiihtyvyyslukema nollasta 100 kilometrin tuntivauhtiin on 9.2 sekuntia. Tällaisen tilavan katumaasturin luonteelle se on ihan riittävästi. Ajossa Kuga on tarkka ja tunnokas ohjattava. Iloisin yllätys oli meluttomuus. Muutama kalliimpikin katumaasturi on ollut pitkässä moottoritieajossa suorastaan rasittava, kun sisään tunkee niin rengasmelua kuin tuulensuhinoitakin. Kuga-lataushybridi sen sijaan on oikein mukana matkaauto. Jousituskin nielee syheröt miellyttävästi. Kaupunkiajossa ohjaus tuntuu perusajoasetuksella välillä jopa vähän liiankin kevyeltä. Sekä mittaristo että keskinäyttö ovat selkeän näköisiä ja selkeitä myös käyttää. ’ Lataushybridin lisäksi Kugamallistosta löytyvät myös perinteiset bensalla tai dieselillä käyvät polttomoottorit. Myöhemmin hybridimallisto täydentyy itselataavalla perushybridillä ja kevythybridillä, joita ei voi ladata ulkoisesta virtalähteestä. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski LADATTAVA KUGA YLITTI ODOTUKSET ! TEKNIIKKAA FORD KUGA TITANIUM X 2.5 PHEV MOOTTORI: R4, 2488 cm3 POLTTOAINE: sähkö + bensa, ladattava plug-in -hybridi TEHOT: 225 hv (sähköja polttomoottori) VÄÄNTÖ: 200 Nm SÄHKÖAKUN KAPASITEETTI: 14,4 kWh TOIMINTAMATKA SÄHKÖLLÄ: 56 km POLTTOAINEEN KULUTUS, YHDISTETTY: 1.4 l /100 km (ilmoitettu) KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 9.2 s HUIPPUNOPEUS: 200 km/h CO2-PÄÄSTÖT: 32 g/km (ilmoitettu) MITAT: pituus 4614 mm, leveys 1883 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2710 mm, tavaratila 411 1481 l, maavara 139-160 mm. KUGA PHEV-MALLISTON (LADATTAVAT) HINNAT: alk. 39 393,49 € Hinnat: alk. 41 900,78 €, arvioitu autovero 1300,78 € KUGA TITANIUM X 2.5 PHEV: 41 900,78 € (arvioitu autovero 1300,78 €) Tyylikäs ulkonäkö, tilavuus Mukavuus, ajettavuus, moottorin äänettömyys Taloudellisuus Lähes olematon autovero Lievä rengasmelu, tosin varauksella Ajoittain liian kevyt ohjaus JÄLKIMAKU Ford Kuga 2.5 Titanium X ladattava hybridi portaattomalla CVTautomaattilaatikolla maksaa 39 320 euroa. Itse kyllä ihastuin niin ikihyviksi juuri lataus-Kugaan, etten Kugan muita vaihtoehtoja juuri miettisi. Kuga PHEV on varteenotettava kilpailija Mitsubishi Outlander PHEV:lle. ? + –
KAASUJALKA 6/2020 9 Pieni turkulainen varaosatoimittaja Budjettiosa kasvattaa liikevaihtoaan, vaikka vastassa ovat suuret suuret ulkomaiset verkkokaupat, varaosatukkurit ja korjaamoketjut. Y rittäjä Toni Susilahden 30 vuoden kokemus tukkuja kuluttajakaupassa auttavat tunnistamaan molempien asiakasryhmien tarpeet useista näkökulmista. –Alusta asti oli selvää, että perinteisellä konseptilla ei kilpailussa pärjätä. Piti löytää sellainen asiakkaille lisäarvoa tuottava palvelu, jota isojen toimijoiden on hankala tuottaa. Tiivistettynä se on nopea ja henkilökohtainen palvelu joustavilla aukioloajoilla. Lisäksi halusimme pitää tuotteiden hinnat kilpailijoita edullisempina, Susilahti sanoo. Kaksi vuotta sitten hän ryhtyi yrittäjäksi. Yrityksen liikevaihto oli tämän vuoden huhtikuun loppuun mennessä kasvanut 300 000 euroon. Turkulainen Budjettiosa tekee vain verkkokauppaa, perinteistä kivijalkaliikettä ei ole. Sekin on osa tehokkuutta: firmassa on Susilahden lisäksi vain yksi vakituinen työntekijä. –Yksi ulkopuolinen henkilö on tällä hetkellä myynti-, pakkaus ja varastotyössä, Susilahti kertoo. Muut tarvittavat palvelut ostetaan alihankintana muilta yrittäjiltä. –Myyntimiehen on turha kuluttaa aikaansa kotisivujen optimointiin, koska joku muu tekee sen melko varmasti paremmin ja tehokkaammin. Päästäksemme kilpailukykyisiin hintoihin pitää toiminnan olla tehokasta kaikilla osa-alueilla. Tehdään itse se, mikä osataan parhaiten ja jätetään kaikki muu alan ammattilaisille. Ainoastaan myynti ja ostaminen ovat meidän omaa ydinaluetta, Susilahti sanoo. Tavaraa lähtee Nuorgamiin asti Turusta tavaraa lähtee ilman ongelmia eteenpäin aina pohjoiseen Nuorgamiin asti. Budjettiosa palvelee perinteisten virka-aikojen ulkopuolellakin, yritysasiakkaitaan sunnuntaisinkin aina iltayhdeksään asti. –Korjaamoyrittäjällä ei välttämättä ole arkipäivinä aikaa miettiä, mitä varaosia pitäisi hankkia lisää, Susilahti pohtii. Toisin kuin moni muu varaosatoimittaja, Budjettiosa käyttää useita eurooppalaisia tukkuliikkeitä suomalaisten sijaan. –Edullisimpien tarvikeosien joukossa on valitettavan paljon epäkuranttia tuotetta, mutta me ostamme sisään ainoastaan kauan markkinoilla olleita tuotemerkkejä. Siksi meillä on 100 prosenttinen palautustakuu, Susilahti sanoo. Tehokas yhteistyöverkosto kattaa myös logistiikan. – Siksi hintamme ovat yleisöön tasoon nähden selvästi edullisempia, kuluttajapuolella jopa 50 prosenttia edullisempia kuin muualla Suomessa vastaavat merkkituotteet ja alkuperäisosat. Eurooppalaisten tukkureiden verkkokaupoista tavara maksaa vähintään saman kuin meillä, mutta meillä tavara kulkee asiakkaalle ilman rahtikuluja. Koska pystymme myymään myös tukussa tavaraa autokorjaamoille niin silloin meidän täytyykin olla halvempia kuin muut isot tukkurit. Vanhan korjaaminen on ekoteko Yrityksen pieni koko asettaa toki myös rajoitteita. –Meillä ei ole suuria kustannuksia tuottavaa megavarastoa: siksi emme pysty toimittamaan kaikille asiakkaille kaikkia varaosia heti. Mutta isolle joukolle heistä, pystymme tuottamaan tarvittavat osat, tarvittavassa ajassa. Usein myös tuotteen hinta on huomattavasti edullisempi, jos asiakkaalla on aikaa odottaa muutama päivä, Susilahti sanoo. Vaakakupissa pienuus antaa kuitenkin Budjettiosalle enemmän mahdollisuuksia kuin rajoituksia. – Jos huomaamme ohjelmassa jonkun tuotteen kysynnän kasvun, pystymme nopeasti hankkimaan sitä lisää. Vastaavasti, jos huomaamme ohjelmassa virheellisen tuotteen, pystymme tosi nopeasti vetämään sen pois markkinoilta tai korvaamaan sen paremmalla tuotteella. Ison toimijan on paljon hitaampaa reagoida yksittäisen kuluttajan ääneen. Kuluttajansuoja Suomessa on niin hyvä, että varaosien ostaminen ulkomaisisistakin verkkokaupoista on kuluttajalle melko turvallista. Mikään isokaan verkkokauppa ei tarkoituksella huijaa eikä jätä hyvittämättä virheellisiä tuotteita. –Rahojen takaisin saaminen kestää kuitenkin aina aikansa, siinä voi mennä kuukausi tai kaksikin. Jollekin asiakkaalle se 200 euroa voi olla oikeasti niin iso raha, että se autoon tarvittu osa jää hankkimatta, kun raha makaa siellä ulkomaisen yrityksen tilillä odottamassa hyvitystä. Jos ongelmia tulee, niin me reagoimme nopeasti, Susilahti sanoo. Susilahti korostaa, että Budjettiosasta löytyy paljon sellaistakin tavaraa, mitä ei Suomesta muilta tukkureilta tai tarvikeliikkeistä saa. Budjettiosan tuotevalikoiman kantavia varaosia ovat autojen apurungot, kardaanit ja voimansiirron osat. –Yksi asiakas juuri sanoi, että hänelle oli joka paikassa väitetty, että Honda CR-V:hen ei saa mistään tarvikekardaania. Mutta meiltä hän sellaisen kuitenkin sai. Susilahti katsoo tulevaan kesään luottavaisin mielin. – Vaikka ulkomaille ei matkusteta, niin autot liikkuvat kotimaassa ja nyt korjataan ehkä mieluummin vanhaa kuin ostetaan uutta. Samalla vanhaa autoaan korjauttava taistelee ilmastomuutoksen eturintamassa: onhan vanhan korjaaminen on aina ympäristöystävällisempää. TEKSTI_Timo Kiiski BUDJETTIOSA KULKEE VARAOSAMARKKINASSA OMIA POLKUJAAN Toni Susilahti Jopa 80 % pienempi hiilijalanjälki Säästöä polttoainekuluissa Tankkaa bioetanolia, bensiiniä tai mitä tahansa niiden sekoitusta Helppo ja huoleton ratkaisu Voit saada 200 € muuntotuen Tra?comilta TM #e?exfuel Tutustu verkkokauppaan:
10 KAASUJALKA 6/2020 Neljä vuotta vanha ja vain 35 000 ajettu Volkswagen Beetle on turvallisuushakuisen boheemin auto. Hieman tylsästi valkoisessa värissä se ei ole liian persoonallinen. V uonna 2011 markkinoille tulliut Volkswagen Beetle oli jatkoa uuden sukupolven New Beetlelle. Kun alkuperäinen kuplavolkkari oli tyypillisesti vaikkapa maalaispitäjän tai pikkukaupungin kansakoulunopettajan tai nuoriso-ohjaajan edullinen auto, niin markkinoille vuonna 1997 markkinoille tullut New Beetle oli nuoren polven ns. ns. retro-statusauto. Sillä ajoivat vaikkapa mainostoimistojen boheemit sinkut. New Beetlea vuonna 2011 seurannut Beetle ilman new-sanaa oli selvästi virtaviivaisempi ja vähemmän boheemi. Se oli edeltäjäänsä paljon pitempi ja leveämpi ja korkeudeltaan matalampi. Samalla katosi paljon sen persoonallisuudesta. Toki se edelleen oli tavallisella perheautolla ajavan mielestä rohkeasti muotoiltu, mutta ei Beetle enää ollut samalla tavalla hassu ja hyväntuulinen kuin New Beetle. Beetlen valmistus lopetettiin kokonaan viime vuonna. Se ei sittenkään saanut retroja statusautona samanlaista nostetta kuin Mini. Äänekäs ja jämäkkä J. Rinta-Joupilta Helsingin Aamuruskontieltä koeajoon saatu Beetle 1.2 Tsi epäilemättä on tällaista autoa etsivälle melkeinpä parasta mitä on saatavilla. Muttarilukema oli vain 35 000 kilometriä ja auto oli siisteydeltään kuin pakasta vedetty. Ajettavuudeltaan Beetle on melko lailla samanlainen kuin muutkin samalle perusrakenteelle tehdyt autot: jämäkästi, mutta ei kuitenkaan liian epämukavasti jousitettu. Käytännössä niin New Beetle kuin pelkkä Beetlekin oovat tekniikaltaan samanlaisia kuin aikansa Golfit. Beetlen varjopuolia on kuitenkin sen äänekkyys. Sitä tulee kiihdytyksissä moottorista ja varsinkin karkeammilla tienpinnoilla ajaessa renkaista. Laadukkuudesta kertoo kuitenkin paljon se, että tuulensuhinoita ei kuulu edes moottoritienopeuksissa. 1.2 Tsi-moottori yhdistettynä 7-loviseen DGS-automaattivaihteistoon teki menosta riittävän pirteää, vaikka paperilla hevosvoimia on vaatimattoman tuntuisesti vain 105. Moottori on kierrosherkkä, mutta vastaavasti riittävän väkevä jo matalilla kierroksilla. Peruskäytössä tehot riittävät, mutta sporttista suorituskykyä se ei kuitenkaan tarjoa. Vaan enpä usko, että tällaista Beetleä edes etsii sporttihenkkinen ja trendikäs menoveikko. Tämä auto lienee oiva valinta nuorelle toimihenkilönaiselle, joka harrastaa joogaa ja riehakkaalla päällä ollessaan saattaa jopa tanssia pöydällä. Koronan jälkeisiä aikoja odotellessa! Värikkäänä myy paremmin Autokauppias ja autokonsultti Petri Matikainen askolalaisesta Automatikaisesta on myynyt autoja niin omassa yrityksessään kuin isommassa autoliikkeessä toisen palkollisena. Hän on myynyt sekä jokusen New Beetlen ja saanut myytäväkseen myös uudemman Beetlen. – Se New Beetle oli vuosimallia 1999 ja tuli minulle myyntiin vuonna 2002. Mittarilukema oli vain 40 000 kilometriä. Kuitenkin sain sille katsastuksessa ehdottoman ajokiellon päästöjen takia saman tien. Sellaista ei ollut tapahtunut ikinä aiemmin. Katalysaattori ja jotain muutakin siitä piti vaihtaa, Matikainen muistelee. Tuoreempi tapaus oli tänä keväänä, kun eräs hieman yli nelikymppinen nainen antoi vaihdossa toiseen autoon vuosimallin 2012 Beetle Tsi:n, jonka mittarilukema oli hieman yli 100 000 kilometriä. –Se auto teki heti pesän liikkeeseen ja myyntiaika venyi pitkäksi, vaikka auto itsessään oli hyvin pidetty ja moitteeton. Luultavasti sen valkoinen väri jarrutti myyntiä. Valkoisessa värissä se on kuin kananmuna. Tällainen auto halutaan pirteämmän värisenä, sen pitää olla vaikkapa keltainen ja söpö, Matikainen naurahtaa. Beetlen selvästi tehokkaampi 150-hevosvoimainenkaan versio ei Matikaisen mukaan mennyt kaupaksi. – Senkin hintapyynti putosi parissa kuukaudessa ainaki pari tonnia ja taitaa olla myymättä vieläkin. Sen 1.2 Tsi:n myymistäkin piti odottaa jotain 100 päivää. Matikainen tiivistää moitteetomastikin huolletun ja siistin 3-ovisen Beetlen ongelman pariin lauseeseen. –Varmasti tällaisen vähän ajetun ja hyvin huolleton Beelen ostaa ennenpitkää joku sellainen, joka tällaisen auton haluaa. Mutta näköjään suurin osa sellaista ei näköjään halua. KUUKAUDEN KÄYTETTY Volkswagen Beetle TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski ! TEKNIIKKAA KOEAJETTU VOLKSWAGEN BEETLE DESIGN 1.2 TSI DSG VM. 2016 MITTARILUKEMA: 35 000 km MOOTTORI: R4, 1197 cm3, turbo POLTTOAINE: bensa TEHOT: 105 hv VÄÄNTÖ: 175 Nm VAIHTEISTO: 7-lovinen DSGautomaatti KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 11.70 s HUIPPUNOPEUS: 180 km/h YHDISTETTY EU-KULUTUS: 5.3l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 121 g/km MITAT: Pituus 4 288 mm, leveys 1 825 mm, korkeus 1 488 mm, akseliväli 2 537 mm, tavaratila 310 l MYYJÄ: J. Rinta-Jouppi Oy, Helsinki HINTA: 17 880 € TURVALLISUUSHAKUISEN BOHEEMIN BEETLE!
KAASUJALKA 6/2020 11 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651 www.rengasforum.? RENGASLIIKKEESI NETISSÄ. Renkaat ja vanteet kotiin toimitettuna! MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi EUROMASTERIN KAUTTA KESÄÄN Matkaja lankapuhelimesta soitettaessa 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv 24%). Ilmastointilaitteen täyttöhuolto 79 € henkilöja pakettiautot, sis. täyttöaineen R-134a ja työt Kesällä vedetään VETOKOUKUT ASENNETTUNA alk. (Esim. Nissan Qashqai) Katso lähin Euromaster-palvelupisteesi verkkosivuiltamme tai soita 0207 700 800* Sis. mm. öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon (5 l Total-öljyä 5W40, suodatin ja vaihtotyö), nesteiden tarkistukset (jarru, kytkin, jäähdytys ja pesu), renkaiden kunnon ja ilmanpaineiden tarkastuksen, alustan kunnon tarkastuksen. Kesähuolto alk. 99 € 398 € Sis. 4 rengasta, 4 vannetta, normaaliventtiilit, rengastyöt, alleasennuksen ja kierrätysmaksun Micheliniä ja mustakiiltävää Esim. Michelin Pilot Sport 4 225/45 R 17 ja Image Colt mustakiiltävä vanne Kysy myös muita kokoja! Nyt kaikki Michelin-kesärenkaat ja mustakiiltävät Image Colttai Comet -vanteet pakettihintaan! 999 € / sarja COMET COLT PILOT SPORT 4 PAKETTIHINTA HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi
12 KAASUJALKA 6/2020 Pirkkalalaisen StepOne Tech-yrityksen tekniikka muuttaa vanhan bensasyöpön parissa tunnissa etanolilla käyväksi ekoautoksi. Trafin 200 hankintatuen kanssa investointi maksaa itsensä takaisin todella nopeasti. 18 000 kilometriä vuodessa ajava säästää bensiinistä etanoliin vaihtamalla polttoainekuluissa 297 euroa vuodessa ja viidessä vuodesssa peräti 1485 euroa. ABC-asemien laskelmissa lähtökohtana on käytetty sitä, että auto kuluttaa bensiiniä n. 8 litraa 100 kilometrillä ja bensiinin keskihinta on 1.55 euroa. Etanolin hinnaksi oli laskettu 1.05 euroa litralta. Investointi pirkkalalaisen StepOne Techin eFlexiFuel -etanolimuunnossarjaan maksaa itsensä todella nopeasti takaisin. Ilman muutostukea koko paketti maksaa asennuksineen ja laitteineen 549-679 euroa. Laitteen asennuksen ammattilainen tekee kahdessa tunnissa. Muutoskatsastuksesta saa leiman rekisteriotteeseen, ja sen jälkeen voi pyytää Traficomilta 200 euroa muutostukea. Avaimet käteen -pakettina asennetun muunnossarjan hinta liikennevirasto Trafin 200 euron muutostuen ja tarvittavan muutoskatsastuksen kanssa jää 349-479euroon. 80 % pienemmät Co2-päästöt Etanolilla käyväksi muutetun bensa-auton Co2-päästöt vähenevät jopa 80 %. Autossa käytettävä bioetanoli E85 polttoaine sisältää 80–85 prosenttia etanolia ja sitä valmistetaan Suomessa esimerkiksi teollisuuden ja kotitalouksien jätteistä. Jätevirroista tislattavaa etanolia riittäisi jopa 100.000 suomalaisautolle. E85 käy flexifuel-autoihin sekä bensiiniautoihin, joihin on asennettu muuntosarja. Pirkkalalaisen StepOne Tech Ltd:n laitteita on myyty kaikkiaan jo 15000 kappaletta, pelkästään viime vuonna niitä asennettiin n. 8000 joista 2000 suomalaiseen autoon. Suomalaisvalmisteinen tuote on läpäissyt VTT:n päästötestit ja E85:n jakelusta vastaavat Suomessa ABC-huoltoasemaketju ja St1 -energiayhtiö. eFlexFuel-laite voidaan asentaa perinteiseen ruiskutusmoottoriin. Se ei kuitenkaan ole yhteensopiva suoraruiskullisiin bensamoottoreihin, jollaisia on mm. TFSI-,TSI-, CGI-, FSI-, GDIja EcoBoost -autoissa. Myöskään dieselmoottorien kanssa tekniikka ei ole yhteensopiva. Etanolimuutoksen muutoskatsastus voidaan tehdä vain ennen 1.1.2007 ensirekisteröityihin autoihin. –Ja jos jostain syystä haluat palauttaa auton normaaliksi bensa-autoksi, niin sekin onnistuu. Muunnossarjojemme asentamisessa autolle ei tehdä mitään sitä vahingoittavia asioita, StepOne Tech Ltd: maajohtaja Vesa Vaine vakuuttaa. Nerokas anturi Etanolimuuntosarjoja on tehty ennenkin, mutta StepOne Tech -muutos eroaa aiemmista muuntosarjoista käytännössä erityisesti siinä, että vanhemmat ja ulkomailla valmistetut etanolimuuntossarjat vaativat optimaalisesti toimiakseen käytännössä ajamista joko pelkästään etanolilla tai bensalla. – eFlexFuelmuuntosarjan etanoli-anturi osaa muuttaa automaattisesti lman ja polttoaineen seoksen moottorille sopivaksi. Siksi etanolista bensiiniin ja vastavuoroisesti myös toisinpäin vaihtaminen onnistuu joustavasti ja ”lennosta”. Toki entiselläkin muuntotekniikalla autojen moottorit toimivat, mutta eivät optimaalisesti, sanoo kymmeniä muuntosarjoja omiin autoihinsa asentanut Antti Hirvonen. Motonet-ketjun omistavan Broman Groupin tuotepäällikkö Antti Hirvonen on harrastanut autoja 25 vuotta ja tehnyt kymmeniä etanolimuunnoksia omiin autoihinsa. –Etanoli palaa moottorissa todella puhtaana, eikä sinne muodostu karstaa, Hirvonen tietää. Hirvonen ajaa omat ajonsa etanolilla käyväksi muunnetulla V8-moottorisella Land Roverilla vuosimallia 2002. Myös vaimon vuosimallin 2010 Mazda 3:n 1600-kuutioiseen bensamoottoriin on asennettu etanolimuunnos. Koska Hirvonen haluaa autonsa käyvän mahdollisimman puhtaasti, hänen tankkaamansa bensiinikin on aina kalliimpaa 98-oktaanista, vaikka etanoli on yhteensopivaa myös edullisemman E9510 -bensan kanssa. –Bensiiniä Land Rover kuluttaa seka-ajossa noin 15 litraa 100 kilometrillä ja etanolilla kulutus on 17,9 litraa satasella. E98-bensiinillä ajaessa polttoainekustannus 100 kilometrillä oli 24,80 euroa ja nyt aika tarkalleen 17-18 euroa. Eli siinä tulee jo 100 kilometrin ajossa lounasrahat tienattua, Hirvonen sanoo. –Etanolimuunnoksia jarruttaa kuitenkin se, että Suomen säädökset tukevat vaihtoehtoisia käyttövoimia epätasa-arvoisesti. Emme ole niin hyvässä asemassa kuin oikeasti voisimme olla. Hidasteena ovat myös vanhat ja virheelliset mielikuvat siitä, että etanoli olisi vahingollista moottorin polttoainejärjestelmällem Vaine sanoo. Edullisesti päästötavoitteisiin Vaineen mielestä valtiovalta voisikin avarakatseisemmin tarjota ihmisille useampia vaihtoehtoja. –Etanolimuunnos on edullinen vaihtoehto ajaa vanhallakin autolla ekologisesti. StepOne Tech on yhdessä SOK:n ja ST1-huoltoasemaketjun kanssa perustanut Etanoliautoilijat ry:n. Vaineen mukaan yhdistyksen keskeinen tavoite on poistaa säännös, joka estää etanolimuunnokset 1.1.2007 jälkeen ensirekisteröityihin bensiinimoottorisiin autoihin. – Kiinnitimme asennusarjamme uusiin hybridi-Corolloihin osoittaaksemme kaikille, että tämä teknologia sopii myös uusiin autoihin. Muutoksen jälkeen autolla voi ajaa bioetanolilla tai sähköllä. Tarkoitus on vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon, että pääsisimme tukia jaettaessa samalle viivalla muiden käyttövoimien kanssa. Meidän konverTEKSTI_Timo Kiiski KAUPALLINEN YHTEISTYÖ MUUNNOSSARJOJA TEHTY MAAILMASSA JO YLI 15000 AUTOON VANHAKIN AUTO KÄY EKOLOGISESTI ETANOLILLA Bioetanolia voi tankata Suomessa jo yli 130 asemalta ja StepOne Tech Ltd:n muunnossarjojen asennuspisteitä on tasaisesti ympäri Suomen Raaseporista Rovaniemelle saakka. eFlexEco-, eFlexPlusja eFlexPro-laitteille kaikille annetaan laitteesta riippuen 2-3 vuoden takuu. Laitteet: 429 € Asennus: 120 € ( 2 tuntia) Muutoskatsastus 58 € Muutoskatsastus normaalikatsastuksen yhteydessä: 30 € Trafin muutostuki: 200 € Yht. 379407 € Näin auton etanolimuunnoksen kustannukset jakautuvat: sioita on kuitenkin tehty enemmän kuin tähän mennessä on myyty Suomessa sähköautoja, Vaine painottaa. Esimerkkinä mainittakoon, että auton muuttaminen maakaasutai biokaasukäyttöiseksi maksaa noin 4000 euroa. Etanolimuunnossarjan asentaminen ei myöskään syö auton tavaratilaa samalla tavalla kuin kaasutankit. Hallitus tavoittelee hiilineutraalia liikennettä vuoteen 2035 mennessä. Vaine harmittelee sähköauton ylikorostunutta asemaa kunnianhimoisessa tavoitteessa: sen valmistamisen ja elinkaaren päästöt ovat loppupelissä paljon isommat kuin muunnetun flexiauton. –Miksi valtio ei halua puolittaa liikenteen päästöjä keinoilla, jotka ovat jo olemassa? Sehän on ihan mahtava ekoteko, jos annat bioetanolitekniikalla 10 vuotta vanhalle autollesi uuden ja vähäpäästöisemmän elämän. Vaine painottaa, että sama auto voi käydä myös kolmella eri polttoaineella. Maaseudun Tulevaisuus -lehti kertoi toukokuussa autoilijasta, jonka Trifuelautoon voi tankata bensiinin, bioja maakaasun lisäksi bioetanolia. –Jos jollakin on rahaa kalliseen Teslaan, niin se on vain hienoa. Ihmisen pitäisi kuitenkin saada itse valita varallisuutensa ja asuinpaikkansa mukaan, ajaako sähköllä, kaasulla vai bioetanolilla.
KAASUJALKA 6/2020 13 OSAAJA PALVELUKSESSASI Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi -asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu Autoja kolarikorjaamo M. Putz Oy Trikookuja 5, 61600 JALASJÄRVI 06-4568100 | MB/BMW/Volvo/Audi Autodiagnoosi Oy Elopellontie 1N, 33470 YLÖJÄRVI 050-5553305 | MB/BMW/Volvo/Audi Kokkolan Autohuolto Oy Mestarintie 10, 67600 KOKKOLA 020-7791315 | MB/BMW/Volvo/Audi Nurmon Autopiste Oy Tekijäntie 3, 60100 SEINÄJOKI 040-5043180 | MB/BMW/Volvo/Audi Oy Benkara Auto Verstastie 1-3, 33470 YLÖJÄRVI 044-5711928 | BMW RK-Cityhuolto Oy Rantaperkiönkatu 1 B, 33900 TAMPERE 03-2533324 | MB/BMW/Volvo/Audi VMS Racing Oy Kalliontie 23, 36220 KANGASALA 0400-228589 | Audi VST-Huolto Sammonvaltatie 70, 33560 TAMPERE 010-3262850 | BMW/Audi NT-Autohuolto Vesiroineenkatu 6 B 1, 33720 TAMPERE 040-7196853 | MB/BMW Topautoset Ideaparkinkatu 11 C, 37570 LEMPÄÄLÄ 0400-533375 | MB/BMW/Volvo/Audi Pirkanmaan HYAcenter Oy Vesalantie 4, 33960 PIRKKALA 050-5760516 | MB Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat sisältävät alv:n ja toimituksen koko Suomeen! Ei piilokuluja! Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat sisältävät alv:n ja toimituksen Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa www.rameder.? www.rameder.? Tarvitsetko apua asennuksessa? Kysy lisää, meillä on yhteistyökumppaneita ympäri Suomea. FIN complete your car. yhteistyökumppaneita ympäri Suomea. Liity mukaan! Asiakkaat voivat tilata vetokoukun suoraan sinun pisteeseen asennettavaksi. Sähköpostitilaukset: info@rameder. • Puhelintilaukset numerosta: 020 743 2170 (avoinna arkisin 08.00 16.00) Euroopan suurin vetokoukkutukku takaa edulliset hinnat! Onko sinulla autokorjaamo tai varaosaliike? Rekisteröidy NYT ja saat tuotteet vielä edullisemmin! Suomenkielinen tuki ennen ostoa ja myös oston jälkeen! Koodilla KAASUJALKA13 saat edullisista hinnoista vielä 5 % lisäalennuksen! Koodi voimassa kaikkiin verkkokauppamme tuotteisiin 30.06.2019 saakka! TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !
14 KAASUJALKA 6/2020 Kun ulkomaanmatkailu ei tulevana kesänä onnistu, voi käytetty avoauto olla varteenotettava vaihtoehto perheen lomapiristeeksi. 10 000-15 000 eurolla saa jo vähän laadukkaammankin ajopelin. J . Rinta-Jouppi Oy:lla ei Raision liikkeessä ollut 22. toukokuuta vaihtoautopuolella myytävänä yhtään avoautoa. Vain pari viikkoa aiemmin liikkeestä oli myyty ulos yksi pieni ja muutaman vuoden ikäinen Fiat 500 Cabriolet ja huhtikuussa myytiin yksi avo-BMW. Tänä vuonna Nettiauto.comissa autoliikkeiden myymiä käytettyjä avoautoja on tarjolla vähemmän kuin yksityisesten omistajien myymiä. – Avoautoja on aiempina vuosina tuotu Suomeen paljon ulkomailta, eritoten Saksasta. Tänä vuonna niitä ei ole päästy hakemaan koronan takia, J. Rinta-Jouppi Oy:n paikallisjohtaja Marko Hiltunen sanoo. Aiemmin Tampereella työskennellyt Hiltunen tietää, että avoautojen kysyntä vaihtoautoliikkeissä painottuu huhti-toukokuulle. – Toinen sesonki koittaa myöhemmin kesällä, kun ilmat oikein lämpeVAIHTURI VERTAILU HALPA AVOAUTO – TEKSTI _Timo Kiiski Fiat 500C 1,2 69hv Pop Start&Stop sähkötoimisella kangaskatolla on uudehko ja vähän ajettu vaihtoehto kesäautoksi. Kuvan Fiat on vuosimallia 2015 ja mittarilukema vain 72 000 km. Rinta-Joupin Autoliike Raumalla pyytää tästä avo-Fiatista 11 890 €. Pikkunäppärä retro-cabriolet Mini Cooper S 1.6 Cabrio 2d osoittaa, että kausituotteena käytetty avoauto pitää hvvin hintansa. Vaikka mittarilukema on jo 115 367 km ja vuosimalli 2005, niin Autoparkki Oy Ulvilassa pyytää kuvan Ministä 10 790 €. nee, hän sanoo. 10 000-15 000 euron hintaluokassa käytetty avoauto on kohtuuullisen hyvää myytävää. Kovakattoinen avoauto sopii ongelmitta myös ympärivuotiseen käyttöön. – Jos avoauto ostetaan puhtaasti kesäautoksi, kangaskattokaan ei myyntiä hidasta, Hiltunen sanoo. Kirjava valikoima Myös valikoima on kirjavaa, sitä riittää vain muutaman vuoden ikäisestä pienestä Fiat 500 Cabrioletista 1990-luvun jyhkeään isoon SL-Mersuun. Iäkkäänkään avoauton kilometrilukemat eivät yleensä ole järjettömiä, koska avoautoa esimerkiksi myyntiedustaja harvoin ostaa ajaakseen sillä läpi vuoden kymmeniä tuhansia kilometrejä. –10 000 -15 000 euron avoauto ei vielä rasita kohtuuttomasti lompakkoa. Enemmän tässä hin-taluokassa ehkä k u i t e k i n hataan vähän iäkkääpiä ns. premiumerkkejä, e n n e n -kaikkea BMW:n, A u d i n ja Mesun avoaut o m a l -leja, kun halutaan niin sano-tusti vähän fiilitellä. Monesti tämän hintalukan avoauto ostetaan myös kakkosautoksi kesäkäyttöön. Jos Hiltusen pitäisi valita, minkälainen avoauto ehkä kaikkein parhaiten tekisi kauppansa hintaluokassa 10 000-15 000 euroa, hän luultavasti kallistuisi Audi TT:hen tai Mercedes-Benzin SLK_malliin. – Nämä tosin ovat kaksipaikkaisia. Jos haluaa nelipaikkaisen, niin varmasti silloin helpointa myytävää ovat ehkä Mersun, BMW:n ja Audin nelipaikkaiset avoautot. Hiltunen uskoo, että koronasta huolimatta avoautoilla ajetaan tänäkin kesänä Suomen suvessa. – Voidaan ajaa jopa enemmän. Asuntoautojen kysyntä on nyt hieman tavanomaista vilkkaampaa, kun ei välttämättä lennetä ulkomaille. Johonkin kivaan ihmiset kuitenkin haluavat kesässä rahojaan sijoittaa. Käytettyjen autojen hinnat tuskin ainakaan laskevat: ne pysyvät joko ennallaan tai voivat pikkuisen jopa nousta. Avoauto on selkeä kausituote ja siksi sen arvokin säilyy melko hyvin, Hiltunen sanoo. Volkswagen Beetle Cabriolet 1,6 vuosimallia 2010 on avo-Minin tavoin kesäinen retroauto, mutta ei selvästikään ole pitänyt hintaansa yhtä hyvin. Tosin Beetlen valmistuskin on jo lopetettu. Kuvan avoBeetlen mittarilukema on vain 61 000 km ja hintapyyntö Jyväskylän Vaihtokaarassa 12 850 €. Espoo • Helsinki • Hyvinkää • Hämeenlinna • Joensuu • Jyväskylä • Kaarina • Kajaani • Kerava • Kokkola • Kotka • Kouvola • Kuopio • Lahti • Lappeenranta Lohja • Loimaa • Mikkeli • Oulu • Pori • Porvoo • Rauma • Rovaniemi • Salo • Savonlinna • Seinäjoki • Tampere • Tornio • Turku • Vaasa • Vantaa Tuotteita rajoitetusti. Ei ennakkovarauksia. Motox Premium PUUÖLJYT Laaja valikoima laadukkaita puuöljyjä! Vesiohenteinen puunkäsittelyaine, imeytyy puuhun hyvin ja antaa pitkäkestoisen suojan naarmuuntumista, UV-säteilyä sekä sadevedettä vastaan 5 99 alkaen PUUÖLJY 1 L kirkas, tummanruskea 75-00526/31 | 5,99 PUUÖLJY 10 L harmaa, tummanruskea 75-00528/30 | 34,90 (3,49/l) PUUÖLJY 2,7 L kirkas, harmaa, tummanruskea 75-00527/29/32 | 13,90 (5,15/l) Bestway Kahawai SUP-LAUTA 310 CM Suppailupäällikön valinta Sisältää SUP-laudan, melan, pumpun, paikkaussarjan, karkuremmin ja kuljetuslaukun 80-00715 SIIRRETTÄVÄ ILMANVIILENNIN 62 W Ilmanviilennin, jolla viilennät huoneilman miellyttäväksi kuumina päivinä Pyörät, joilla siirtäminen onnistuu helposti Kolme tehonsäätöä low, medium, high Vesisäiliön tilavuus 4 L Tuotto 270 m3/h 95-00618 69 90 Saphe YLINOPEUSJA LIIKENNEVALVONTAHÄLYTIN Saphe varoittaa sinua tieosuuden vaarapaikoista ja näin se voi pelastaa henkesi Kun auto alkaa liikkua, laitteen G-voimaliiketunnistin havaitsee liikkeen muodostaen Bluetooth 4.0 Smart Low Energy -yhteyden kuljettajan matkapuhelimeen Toimii täysin automaattisesti 65-01623 59 90 269 00
KAASUJALKA 6/2020 15 HALPA AVOAUTO – Peugeot 308 CC Premium THP 150 1.6 l vuosimallia 2010 tarjoaa nahkasisustuksen kera hieman ylellisyyttäkin. Kilometrimäärä on kohtuulliset 85 000 km ja hintapyyntö Raision Valta-Autossa 11 390 €. 10 000-15 000 euron hintaluokan avoautoissa BMW 325 Ci 2D A lienee “hotinta hottia”, vaikka autolla olisi ikää jo 2004. 122 000 kilometrin mittarilukema 2.5-litraiselle bensamoottorille on kuitenkin vähintään kohtuullinen. Kuvan avo-Bemari oli myynnissä Suomen Vaunumesta Oy:ssä Tuusulassa hintapyynnöllä 11 480 €. VAIHTOEHTO KESÄN ETELÄNMATKALLE Mercedes-Benz SL 300 SL -avoauto tarjoaa kokoa ja näyttävyyttä. 3-litraisella bensamoottorilla varustettu iso avo-Mersu on vuosimallia 1993 ja mittarilukema 170 000 km. Vantaan Rompetori Oy:n hintapyyntö on 10 900 €. Kovakattoinen ja 220-hevosvoimainen Volvo C70 T5 Summum automaatti luultavasti menee kaupaksi sellaiselle, joka ajaa sillä talvellakin. Kuvan Volvo on vuosimallia 2006 ja mittarilukemakin on jo 192 000 km. AutoExpert Ekroos Oy Tuusulassa pyytää kuvan Volvosta 12 900 €. Vanhallakin avo-Jaguarilla saa kateuteen taipuvaisen naapurin helosti mykäksi. Kuvan Jaguar XK8 Convertible 4.0 A Convertible 4.0 A on vuosimallia 1997, mutta 104 000 ajettua kilometriä tuskin ovat vielä kuluttaneet 4-litraista luksusautoa loppuun. Kuvan Jaguar on myynnissä Markkinointi Mika Lehtinen Oy:ssä Raumalla 14 590 eurolla. Merkkihuollettu ja 145 000 kilometriä ajettu Audi A3 Cabriolet Attraction 1,8 TFSI vuosimallia 2008 on lienee kuumaa myytävää, kun Kamuxin hintapyyntö Espoon Koskelossa on vain 10 900 €. Auringonlaskuun näyttävällä avoautolla. 2-paikkaisen vuosimallin 2006 Mazda MX-5 1.8 Roadsterin mittarilukema oli vain 97 000 €. Rinta-Joupin Autoliike Oulussa pyytää autosta 10 700 €. 15 www.fusti.fi www.auto-lehtinen.fi Henkilöautot Hautalantie 16, TAMPERE Puh. 010 2390 200 Helsingintie 595, Salo (Muurla) Puh. (02) 721 7700 Henkilö-, pakettija maastoautot Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. YLI 60 VUOTTA KIERRÄTYSTÄ TAKUULLA! AUTOPURKAMOT
16 KAASUJALKA 6/2020 ÄIJÄ AUTO Nissan MAXIMA Koeajolenkki jenkeistä tuodulla, 3-litraisella V6-Nissan Maximalla sai taas huokaisemaan melkeinpä kyynelien saattamana menneiden aikojen perään. Voi pojat, tätä riemua ei tavoita litran pikkuturboilla. K yllä minä tiedän, että jos jokin on menneestä maailmasta, niin ehdottomasti juuri 3-litrainen V6-bensamylly. Mutta juuri kun aloin jo vähän kehuskellakin näiden nykyajan litran 3-pyttyisten turbojen kehitystä, kurvasi päätoimittaja 20 vuotta vanhalla Nissan Maximalla. Onhan Kaasujalka ennenkuin koeajanut kuukauden ”äijäautona” Maximan, mutta tämä Maxima oli tuotu Suomeen jenkeistä. Niin nopeuskuin matkamittarissakin lukemat oli luettavissa maileina. Jenkki-Maxima oli muutenkin pikkuisen erinäköinen kuin Suomi-Maxima. Rehellisesti sanottuna, Suomi-Maxima on hituisen enemmän omaan makuuni. Tämän jenkki-Maximan takaja etupää toivat etäisesti mieleen neljännen polven, vuosina 19982004 valmistetun Hyundai Sonatan. Maileja matkamittarissa oli 79 000, euromittoihin käännettyinä se tarkoittaa 122 000 kilometriä. Ulkolämpötilakin luettiin celsiusten sijaan fahrenheiteissä. 122 000 kilometriähän ei tällaiselle 3-litraiselle V6:lle oli yhtään mitään. Auto oli muutenkin huippusiistististi pidetty, Maximan ainoa omistaja ennen autoliike Asko Hahtoa Vantaalla on ollut suomalainen nainen, joka on sen Suomeen tuontiautona tuonut. Ikää toki autolla oli 20 vuotta, mutta siitä ei kyllä mikään sen enempää auton ulkokuorissa kuin sisustuksessakaan kielinyt.’ Yhden naisen omistama Hyvällä omallatunnolla koeajettua Maximaa voi kehua kuin ”kukkaa kämmenellä” pidetyksi. Se oli maustettu ”USA-huippuvarustein”, sähköisiä peilejä, automaatti-ilmastointia, sähkösäätöisiä istuimia ja kattoluukkua myöten. En nyt tiedä, milloin sadetunnistimet yleistyivät Suomessa, mutta en usko, että niitä vielä vuonna 2000 olisi ollut kovin monessa autossa.’ Tosin muistelen Maximan saaneen kehuja kattavasta varustelusta aikoinaan Suomessakin. Meno oli suloisen tasaista ja äänetöntä. 222-hevosvoimainen moottori tarjosi niin tehoa kuin vääntöäkin, joten matkan taittaminen oli auton korkeasta iästä huolimatta mukavan ”lohvakkaa”. Tilaakin Maxima tarjoaa hulppeasti, sillä malliuudistuksessa juuri vuonna 2000 pituutta ja akseliväliä tuli lisää. Vanha Maxima on parhaimmillaan matka-ajossa, se kulkee varsin suuntavakaasti. Ja kun auto painaa melko paljon, sitä eivät sivutuulien puhuritkaan juuri heiluttele. Vanha Maxima sopii parhaiten leppoisaan matka, siihen oli helppo kotiutua: kiitos myös sulavasti toimivan nelilovisen automaattilaatikon. Tosin välityksetkin ovat melko pitkät ja ne rokottavat terävyyttä jo kolmospykään siirtyessä. Pieni puute oli myös hitusen kovan tuntuinen jousitus hitaassa ajossa. Vaikka Maxima varmasti onkin ollut aikoinaan auto jenkkien makuun, niin silti se on ohjausta on tehostettu juuri sopivasti, eikä liikaa: ohjaustuntuma on eurooppalaiseenkin makuun edelleen täsmällinen. Hitaaseen kaupunkiajoon vanha ”jenihymy” on liian kova, mutta erittäin mukava sileillä maanteillä. Melutasoon vaikuttaa melko paljon tien pinta. Sileällä asfaltilla lähes viisi metriä pitkä Maxima etenee kuin sukkasillaan, mutta röpelöinen tienpinta tuo rengasäänet sisälle selvästi. Silkinpehmeää hyrinää Mutta mitäs pienistä. 3-litrainen V6moottori kävi silkinpehmeästi ja juuri se teki menosta niin juhlavaa. Vaikka yksilitraiset pikkuturbot ovatkin yhä parempia, niin eiväthän ne koskaan voi yltää mukavuudessaan samalla tasolle 3-litraisen V6 -bensamyllyn kanssa. Aikoinaan Maximaa moitittiin siitä, että jäykäksi viritetty jousitus teki käsittelystä kyllä täsmällistä, mutta samalla söi Bemarilla ja Mersulle ominaista kulkemisen sulavuutta. Mutta olihan se Maxima aikoinaan paljon halvempikin kuin vastaavan kokoiset eurooppalaiset premiumautot. Muistaakseni se asettui hinnoiltaan lähemmäksi Ford Mondeota kuin 5-sarjan Bemaria. Itse olen aina jollain kumman tavalla tykännyt isoista japanilaisista sedaneista. Sitä ei moni eurooppalaisten premiumautojen fani ole ihan ymmärtänyt. Wikipedian mukaan kitsch tai kitsi tai kitsh (saksan Kitsch ’roju’) tarkoittaa massatuotettua, tavanomaista, huonolla maulla tehtyä, mutta vahvoja tunteita herättävää taideteosta tai esinettä. Kitsch esittää kauniina pidettyjä asioita tunteellisesti tai tekotunteellisesti, imelän koreasti ja epäaidosti. Kitsch-esineet ovat tyylittömiä, mauttomia. No, ehkä jenkki-Maximassa on jopa hitusen enemmänkin ”kitschiä” kuin Eurooppaan tuoduissa malleissa. Ja vaimonkin mielestä minulla on aina ollut jonkinmoinen mieltymys ”kitschiin”. Tällainen kuuttakymmentä lähentelevä seniori-ukko voisi hyvinkin ostaa tällaisen moitteettomasti pidetyn ja vain 122 000 km ajetun ison Maximan. Paremmin se iäkkäälle vantaalaismiehelle sopisi kuin mauttomilla ”läskeillä” ja levikkeillä höystetty iäkäs 5-sarjan Bemari. JENKKI-MAXIMA VM. 2000 ”KITSCHIÄ” VANTAAN ÄIJÄN MAKUUN TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA NISSAN MAXIMA 3.0 V6, VM. 2000 MITTARILUKEMA: 122 000 km MOOTTORI: V6, 2988 cm3 VAIHTEISTO: 4-lovinen automaatti POLTTOAINE: bensa TEHO: 222 hv YHDISTETTY KULUTUS: 10.5 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 252 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.6 s, huippunopeus: 212 km/h, vääntö 271 Nm MITAT: pituus 4920 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2750 mm, tavarasäiliö 520 l. MYYJÄ: Asko Hahto Oy, Helsinki HINTA: 5980 €
KAASUJALKA 6/2020 17 JENKKI-MAXIMA VM. 2000 ”KITSCHIÄ” VANTAAN ÄIJÄN MAKUUN Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Löydät Kaasujalka-lehdestä jutun bensa-autojen etanolimuunnoksista ja saatat jopa syttyä asiasta. Ainakaan sen ei pitäisi jäädä rahasta kiinni. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Silmiäsi kutisee ja nenäsi vuotaa. Vaihda nyt vihdoinkin raitisilmasuodatin. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Koronan takia olet ehkä lomaillut jo toukokuussa etukäteen, mutta vielä olisi pieni pätkä lomaa jäljellä. Älä jätä auton huoltoa muutenkin ruuhkaiselle heinäkuulle. RAPU 22.6 – 22.7. Lomailet perheinesi tänä kesänä omalla autolla kotimaassa ja kuormattavaa on tavallista enemmän. Muista tämä: painavat tavarat aina alimmaiseksi, eikä tavaratilaa kattoon asti täyteen. LEIJONA 23.7 – 23.8. Autolomalla kotimaasa kyydissä matkaavat myös muksut ja koira. Pistäytyessäsi matkan varrella viime hetken ostoksille, älä helteellä jätä näitä pienempiä kuumaan autoon. NEITSYT 24.8 – 22.9. Jos perheesi pääluku on kasvanut tässä ihan hiljattain, niin Kaasujalka onnittelee. Muista, että kaikki turvakaukaloissa on hittejä ja myös huteja! VAAKA 23.9 – 22.10. Hirvivaara vaanii myös kesäaikana. Ylivuotisten vasojen itsenäistyminen kasvattaa liikkeellä olevien hirvien lukumäärää juuri alkukesällä. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Poliisin mukaan yksi autoilijan yleisimmistä virheistä liikenteessä on riittävän etäisyyden unohtaminen ohitustilanteessa. Tunnistatko itsesi? Palaatko ohituksen jälkeen suoraan toisen nokan eteen? JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Kun parkkipaikkaa ei heti löydy, sinulla on paha taipumus pysäköidä vähän minne sattuu, myös pelastustien eteen. Joskus se voi aiheuttaa kohtalokkaampaakin harmia kuin pelkkää pahaa mieltä kyseisen taloyhtiön ihmisille. KAURIS 23.12 – 20.1. Jos varoituskolmio on jo pidempään lojunut jossain muualla kuin autosi takakontissa, niin se olisi laittaa sinne, minne se kuuluukin: auton takakonttiin. Kesä-heinäkuun vaihteessa kaurista vaanii riski jäädä tien päälle. VESIMIES 21.1.-18.2. Kun tänä kesänä perheesi ei lennä ulkomaille, niin käytetty avoauto voi olla ihan hauskaa kesäpiristettä. Kun pistät pätäkkää vähän enemmän, voit kovakattoisesta saada kakkosauton talveenkin. KALAT 19.2.-20.3. Asiantuntijat sanovat, että koronan jälkeenkään maailma ei ole entisensä. Autoa tarvitset kuitenkin jatkossakin. Aliarvostettu, mutta silti luotettaviksi tiedetty merkki voi olla hyvä vaihtoehto. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI KESÄKUULLE 2020! TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !
Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti BG Performance -huolto tavallisen öljynvaihtohuollon yhteydessä säästää paitsi auton moottoria ja rahakukkaroa, myös luontoa. Puhtaasti käyvä auto tekee kesälomareissuistakin turvallisia. T ämän päivän autojen pitkien öljynvaihtovälien takia moottoriin kertyy helposti karstaa. Tästä syystä moottori käy epäpuhtaasti ja kuluttaa enemmän polttoainetta. BG Performance -huollossa poistetaan karstat koko polttoainejärjestelmästä ja moottorista, sanoo BG Service Center Finland Oy:n tekninen asiantuntija Jani Oksanen. Moottori kiittää paitsi pienentyneellä polttoaineen kulutuksella, myös tasaisemmalla käynnillä. Moottorin lisäksi kiittää myös ympäristö, kun puhtaammin käyvä moottori työntää pakoputkesta vähemmän saastuttavia päästöjä. – BG Performance -huolto sopii autojen lisäksi veneisiin ja moottoripyöriin, Oksanen korostaa. BG -huoltopisteitä ympäri Suomen BG Performance -huoltoja tekeviä huoltopisteitä on kattavasti ympäri Suomen 54 eri paikkakunnalla Hangosta Tornioon. Tämän meidän suosituimman huoltomme hinta on 140 eurosta ylöspäin, siihen ei sisälly moottoriöljy eikä suodatin. Polttoaineen kulutus voi pienentyä sadalla kilometrillä jopa kymmenellä prosentilla eli sijoitettu lisäkustannus maksaa helposti itsensä takaisin, Oksanen sanoo. TOIMII TALOUDELLISEMMIN JA TEHOKKAAMMIN SEKÄ VINKKI OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Olarinluoma 13, Espoo Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.fi autoplaneetta@gmail.com www.vaihtoautomaa.com HELSINKI VANTAA TUUSULA JÄRVENPÄÄ JYVÄSKYLÄ MUURAME MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, Heinola p. 0400 124 262 Mestarinkatu 16, Lahti p. 045 2587877 www.westmac.fi 2990 € ERIKOISTARJOUS! ADAM autotraileri 4x2 Nyt kaikkista pihassa olevista huippu netto tarjous, kysy ja säästä Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Meillä myös maahantuontija erikoiskatsastukset kilpailukykyisin hinnoin. Katso nettisivultamme tai soita. Tuulissuontie 34, Lieto • puh. (02) 436 4300 www.wp-katsastus.fi Tervetuloa! KATSASTUSASEMIA BG PERFORMANCE -HUOLLETTU AUTO SÄÄSTÄÄ LUONTOA
KAASUJALKA 6/2020 19 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 13. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jorma Mikkola, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Alma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä ja Askola Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Lämpimällä säällä auton peseminen on kivaa PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 6/20 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com MINKÄ MERKKISET KESÄRENKAAT KESTOTESTISAABIMME ASENNETTIIN? A) BADYEAR B) WORSTYEAR C) BESTYEAR D) GOODYEAR HUHTIKUUN KISAAN oikein vastanneiden kesken arvoimme Turtle Wax tuotesetin ja onnellinen voittaja on Jyrki Mannela, Ylinen. . Onneksi olkoon! Vastausaikaa on 10.7.2020 saakka. Vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi VASTAA, RATKO JA VOITA ARMOR ALLTUOTESETTI!
20 KAASUJALKA 6/2020 Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. Nokian Nordman 7 -talvirenkaat ja Dezent-vanteet pakettihintaan Vanteet: Dezent TY Graphite & Silver (Dotz CP5 Dark & Graph +100 € ) 195/65-15 649€ 205/60-16 799€ 205/55-16 799€ 225/55-17 1119€ Turvallista matkaa jäätävillä säillä! PÄÄMÄÄRÄNÄ MÄÄRÄNPÄÄ DOTZ CP5 +100€ Dotz CP5 -vanteet Dark & Graphite (16”-17”) w w w . a lca r. f i GRAPHITE DEZENT TY SILVER +100 € Voit valita Alcar vanteista: www.alcar.fi Nokian Nordman 7 Alcar Dezent TX hopea tai graphite Osta rengas-vannepaketti, niin talvi ei yllätä. 195/65-15 659 € 205/55-16 799 € 205/60-16 799 € 225/50-17 1159 € RengasTek Oy Voudinkatu 11, 21200 RAISIO, puh. 020 763 9970* ma-pe 8-17 KA-Rengas Oy Kuormakatu 2, 20380 Turku, puh. 040 9010 965 ma-pe 8-17 Rengassaari Oy Pansiontie 4, 20200 Turku, puh. 0207 570 580* ma-pe 8-17 *Puheluhinnat 020-alkuisiin numeroihin ovat; Kiinteästä verkosta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min, Matkapuhelimesta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (sisältäen alv). Pirkkalan Rengaskauppa Oy Teollisuustie 2, 33960 Pirkkala, puh 010 423 7333 ma-pe 8-17 www.rengaskauppa.net Pirkkalan Rengaskauppa Oy Teollisuustie 2, 33960 Pirkkala, puh 010 423 7333 ma-pe 8-17, sesonkina la 9-13 Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. Tie vie elämyksiin nauti matkasta! BARUM-KESÄRENKAAT & DOTZ-VANTEET PAKETTIHINTAAN SUZUKA BRAVURIS 5 VANTEET Dotz Suzuka RENKAAT Barum Bravuris 5 (made by Continental) www.alcar.fi