7-8/2019 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Koeajossa mm. MERCEDES-BENZ A200 SEDAN SEAT ARONA TGI Kaasujalka 12 vuotta, ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 KUUKAUDEN KÄYTETTY VOLKSWAGEN TIGUAN HINTAVERTAILUSSA AVOAUTOT GLE MERCEDES-BENZ Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Lokomonkatu 25 D Possijärvenkatu 2 (03) 261 0920 Palvelemme ark. 8 16 www.tuulilasimyynti.fi AUTOJEN HUOLLOT JA KORJAUKSET, RENKAAT, VANTEET JA RENGASTYÖT WWW.TEAMF40.FI | 0400 865 007 Mansen Auto • Ahertajankatu 5, 33720 Tampere • Puh. 03 214 1911 myynti@mansenauto.fi • Avoinna ma-pe 9-17 ja la 9-13 / sopimuksen mukaan MANSEN AUTO AUTON RENKAAT JA VANTEET SUORAAN VARASTOSTAMME! HINAUSPALVE LU 24H Henkilöautost a kuormuriin Rengasrikkopä ivystys 0400 550 119 Laajasta valikoimastamme löytyvät eri merkit ja kokoluokat moneen eri autoon ja vuodenaikaan. Myynnin lisäksi asennamme tuotteet autoosi! www.mansenauto.fi Asiantuntevaa ja laadukasta palvelua yli 40 vuoden kokemuksella!
2 KAASUJALKA 7-8/2019 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN KORREKIN TUOTEPAKETILLA (arvo 39,00 euroa) Puolustusministeriksi valitaan melkein aina jokin reservin upseeri. Ts. puolustusministerillä valitaan ihminen, joka suhtautuu maanpuolustukseen myönteisesti. Miksi liikenneministeriksikin ei voisi valita automiestä tai autonaista, joka puolustaisi autoilevan kansan etuja? T ähän tietysti joku viisas huomauttaa, että liikennettä on muukin kuin henkilöautoilu. Kyllä vain. Siihen kuuluvat mm. julkinen liikenne ja erilaisten kevyen liikenteen ratkaisutkin. No niin kuuluu maanpuolustukseenkin paljon muuta kuin pyssyt, tykit ja hävittäjähankinnat. Esimerkiksi siviilipalveluasiat. Eikä puolustusministeri voi jyrätä sivareita, vaikka olisi miten innokas aseellisen maanpuolustuksen harrastaja. Vaikka olen itse asepalvelun suorittanut alikersantti, niin on ihan hyvä, ettei se puolustusministeri voi sivareidenkaan yli kävellä ihan miten tahtoo. Siinä missä puolustusministeriksi valitaan reservin luutnantti tai kapteeni, kuten kahdessa edellisessä hallituksessa, niin meillä on joskus ammoin valittu liikenneministeriksi sellainenkin mies, jolla itsellään ei ollut edes ajokorttia. Niin, mitenkäs nämä kaksi asiaa nyt liittyvät toisiinsa? No sillä tavalla, että puolustusministeri jotenkin automaattisesti tuntuu aina olevan maanpuolustajien asialla. Miksi liikenneministerikin ei voi sitten olla henkilöautoilijan asialla? Kaupunkikeskustoissa varmasti pärjää ilman autoa, mutta ei syrjäseuduilla ja aika monen meistä pitää tehdä työmatkojakin epämukavina aikoina. Itse käyn usein Tampereen tai Turun suunnassa ilta-aikaisin työasioissa. Aika kälyistä se olisi odotella busseja tuntitolkulla ja tehdä vaihtoja, joiden takia omalla autolla taitettu vajaan parin tunnin matka venähtäisi hyvinkin viiteen tuntiin. Enkä minä tarkoita, että tässä maassa pitäisi saada kaahailla ihan mielensä mukaan säännöistä piittaamatta ja autot saisivat tuprutella vapaasti päästöjä ilmakehään. Pitää nähdä metsä puilta! Nykyisellä liikenneministerillä Sanna Marinilla sentään on ollut ajokortti vuodesta 2005 ja tarvittaessa hän kuulemma jopa liikkuu omalla autolla. Mutta kovin tomerasti hän ensitöikseen on rummuttanut yksityisautoilun vähentämistä. Siis tällaisessa harvaan asutussa maassa. No, voihan olla, että demareilla ei enää edes ole äänestäjinä niitä huomioliivisiä duunareita, jotka raatavat pitkää päivää vaikkapa vuorotyössä ja hurauttavat sitten yövuorosta omalla autolla kotiin. Ehkä demareitakin äänestää tänään vain koulutettu ja vihertävä toimistoväki. Nyt tietysti sitten joku siellä älähtää, että Hurmalainen haluaisi täyttää maan paljon päästävillä V8-moottorisilla jenkkiraudoilla tai tehokkailla urheiluautoilla. Ei ihan niinkään. Kyllä minä tämän ekoilun päälle jotain ymmärrän. Mutta kun tuntuu vähän siltä, että vähäinen kiinnostus perehtyä oikeasti autojen ja niiden valmistuksen teknologiaan johtaa siihen, että ei edes mietitä ratkaisuja suuremmassa kuvassa. ”Ruuhkia voidaan helpottaa sillä, että yhä useampi ihminen valitsee joukkoliikenteen yksityisautoilun sijaan”, Marin kirjoitti Ylen eduskuntavaalikoneen vapaissa vastauksissa. Eikö nyt olisi järkevämpää kannustaa vaihtamaan uusiutuvia polttoaineita käyttäviin menopeleihin ja jopa jollain lailla sitä tukeakin? Ajelin viikon verran kaasulla, kun koeajoon tuli pieni katumaasturi Seat Arona. Sellainen maksaa vain reilu 1000 euroa perinteistä saman auton bensaversiota enemmän. Hinta jää kuitenkin alle 23 000 euron, kun taas halvimmasta täysin sähköllä käyvästä pikkuautosta saa pulittaa n. 36 000 euroa. Ja taas jälleen kerran pitää muistuttaa, että sähköauton valmistaminen ei ole ekologista. Sähköä autolle puolestaan saadaan pistokkeesta ja siihen virtaa tulee Suomessa pitkälti ydinvoimaloista, Saksassa useimmiten hiilivoimaloista ja Tanskassa tuulivoimaloista tuulisella säällä ja saksalaisista hiilivoimaloista tyynellä säällä. Luin jostakin maakuntalehdestä asiantuntija-arvion, jonka mukaan sähköautoihin siirtyminen vaatisi Suomessa pari uutta ydinvoimalaa. Yksi autokauppias naureskeli, että on se kumma, kun hän pari vuotta sitten omakotitaloa rakentaessaan sai kuulla kyllästymiseen asti, kuinka epäekologista on lämmittää suoralla sähköllä, mutta autossa se sama sähkö muuttuu ekologiseksi. Eikö olisi parempi ottaa järki käteen, olla realisti ja tehdä yhä enemmän sen eteen, että autot yhä enemmän kävisivät biokaasun ja biodieselin kaltaisilla uusiutuvilla polttoaineilla? Jani Mäki-Jouppila löysi hauskan kadun nimen Lohjalta. Su om en ai nu t ilm ai se ks i ja et ta va au to le ht i Peukuta Kaasujalkaa facebookissa! SEURAAVA KAASU JALKA ILMESTYY 22.8.2019 KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA AUTOILIJAN KAVERI EI KELPAA LIIKENNEMINISTERIKSI
KAASUJALKA 7-8/2019 3 Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat sisältävät alv:n ja toimituksen koko Suomeen! Ei piilokuluja! Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat sisältävät alv:n ja toimituksen Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa www.rameder.? www.rameder.? Tarvitsetko apua asennuksessa? Kysy lisää, meillä on yhteistyökumppaneita ympäri Suomea. FIN complete your car. yhteistyökumppaneita ympäri Suomea. Liity mukaan! Asiakkaat voivat tilata vetokoukun suoraan sinun pisteeseen asennettavaksi. Sähköpostitilaukset: info@rameder. • Puhelintilaukset numerosta: 020 743 2170 (avoinna arkisin 08.00 16.00) Euroopan suurin vetokoukkutukku takaa edulliset hinnat! Onko sinulla autokorjaamo tai varaosaliike? Rekisteröidy NYT ja saat tuotteet vielä edullisemmin! Suomenkielinen tuki ennen ostoa ja myös oston jälkeen! Koodilla KAASUJALKA13 saat edullisista hinnoista vielä 5 % lisäalennuksen! Koodi voimassa kaikkiin verkkokauppamme tuotteisiin 30.06.2019 saakka! LIELAHTI Possijärvenkatu 2 Puh. 0400 623 533 ark. 8-16 HATANPÄÄ Lokomonkatu 25D (03) 261 0920, 0400 166 600 ark. 8-16 www.tuulilasimyynti.fi tuulilasimyynti tuulilasiasennukset tuulilasikorjaukset GlassMedic järjestelmällä koulutetut asentajat kaikki merkit ja mallit vakuutusyhtiöiden hyväksymä asennusliike takuu kaikilla töillä 20 vuoden kokemus alalta TERVETULOA PALVELEVAAN AUTOLASILIIKKEESEEN! TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi ! Katso aukioloajat ja muut toimipisteet www.öljypiste.fi ÖLJYNVAIHTO ILMAN AJANVARAUSTA Aja meille öljynvaihtoon silloin kun sinulle parhaiten sopii. Nauti sinä kahvit ja me vaihdamme öljyt odottaessasi. Nopeaa ja vaivatonta! Meiltä myös mm. ilmastointihuollot, määräaikaishuollot ja suodattimien vaihdot
4 KAASUJALKA 7-8/2019 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Wheelmedia Oy Tunnus 5019553 00003 VASTAUSLÄHETYS Postimaksu on jo maksettu VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 22.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 22,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA! VINKKI Mukavaa autoilua KESÄLOMAN HITIT AUTONHOITOON Kesälomalla monille kertyy rutkasti ajokilometrejä, mikä näkyy auton siisteydessä niin ulkokuin sisäpuolellakin. Hiekkapöly, kura ja auton pintaan jämähtävät hyönteiset tekevät autosta epäsiistin näköisen ja automatkalla syödyt eväät puolestaan tahmaavat sisätilat. Näillä SONAX XTREME –tuotteilla saat puhtaan ja raikkaan auton käden käänteessä. S ONAX XTREME Sisäpesu on näppärä ratkaisu auton sisätilojen puhdistukseen ja epämiellyttävien hajujen poistoon. Sisäpuhdistusaineella irrotat pinttyneenkin lian hellävaraisesti, niin auton sisäpuolen muovipinnoista kuin istuinja kattoverhoiluistakin. Tuote sisältää hajuntappajaa, joka ei ainoastaan peitä, vaan myös poistaa esimerkiksi lemmikkien tai eväiden aiheuttamat, epämiellyttävät hajut. Tuote jättää jälkeensä myös raikkaan tuoksun. Puista pöllyävä siitepöly ja maanteiden hiekka sotkevat kesällä auton ikkunoita. Autossa kannattaakin pitää matkassa SONAX XTREME -ikkunapesua, jolla ikkunat saa kirkkaiksi hetkessä. Ikkunapesun koostumus perustuu ns. ”pure water” -teknologiaan, missä demineralisoitu vesi puhdistaa ikkunat ikäviä jälkiä jättämättä. Muista pestä ikkunat myös sisäpuolelta, sillä ikkunoihin kertynyt pöly ja muu lika haittaavat näkyvyyttä etenkin silloin, kun aurinko paistaa matalammalta. Kyytiä ötökänraadoille Hyönteiset kuuluvat Suomen kesään ja mökkireissun jäljiltä auton keula onkin kuorrutettu kirjavaksi ötökänraadoilla. Keulaan jämähtäneet hyönteiset ovat ruma näky ja valitettavasti hankalia puhdistaa. Hyönteistahroista pääsee kuitenkin eroon helposti käyttämällä tarkoituksenmukaista hyönteisirrotetta. SONAX XTREME Hyönteisirrotteen ainutlaatuisten lianirrotusominaisuuksien ansiosta hyönteiset irtoavat hetkessä; suihkuta hyönteisirrotetta käsiteltäville alueille, anna vaikuttaa muutama minuutti ja pese auto sitten normaalisti. Suosittelemme käsittelyä irrotteella tasaisin väliajoin, jotta hyönteiset eivät ehdi aiheuttaa vauriota maalipinnalle. Hyönteiskäsittelyn jälkeen on aika pestä auto shampoolla. Suosittelemme pesuun esimerkiksi monipuolista ja erittäin riittoisaa SONAX XTREME Tehoshampoo 2 in 1 -tiivistettä. Laimennettuna shampoo pesee auton tehokkaasti ja hellävaraisesti, kun taas TEKSTI _Timo Kiiski KUVAT_Kaha Oy Suihkutettavalla SONAX XTREME Spray & Seal -pinnoitetteella auton maalipinta pysyy puhtaana pitkään. SONAX XTREME Hyönteisirrotteen ainutlaatuisten lianirrotusominaisuuksien ansiosta hyönteiset irtoavat hetkessä. laimentamattomana tiiviste toimii tehopuhdistusaineena, jolla voi puhdistaa hankalammat tahrat kuten linnun jätökset. Jotta auto pysyisi puhtaana mahdollisimman pitkään, kannattaa maalipinta suojata pesun jälkeen. Ehdottomasti helpoin ja nopein tapa tehdä tämä on käyttää suihkutettavaa SONAX XTREME Spray & Seal -pinnoitetta. Pinnoite suihkutetaan suoraan pullosta pestylle, märälle maalipinnalle ja huuhdellaan pois runsaalla vedellä. Lopuksi kuivataan pinnalle jääneet pisarat. Lopputuloksena vettä ja likaa hylkivä, upeasti kiiltävä maalipinta.
KAASUJALKA 7-8/2019 5 130 -hevosvoimainen turbodiesel jaksaa kuljettaa tämän kokoista koria kohtuullisesti. Ohituskiihtyvyydeksi välillä 50-100 kilometriä tunnissa kellotin 12.4 sekuntia. Kulutus pysyy alle satasen nopeuksissa noin kymmenessä litrassa, mutta kovempi vauhti nostaa kulutuksen heti toiselle kympille. Kuusivaihteista vaihdelaatikkoa joutuu toki hämmentämään, mutta vaihteet loksahtelevat sujuvasti. Toistaiseksi tämänkin retkeilyauton suurin sallittu marssivauhti on 100 km/h, mutta lakimuutosta kuulemma odotellaan ja sen jälkeen moottoritiellä voi halutessaan ajella henkilöautojen kanssa samaa vauhtia. Ja pelkällä B-kortilla tätä autoa saa tietysti ajaakin. Adrian tekemä retkeilyauto Fiat Ducaton alustalla vaikuttaisi olevan hinta-/laatusuhteeltaan järkevä paketti. Kaksi henkeä mahtuu elämään mukavasti ja jonkin verran tavaraakin voi ottaa mukaan, mutta matkailuautoista tuttua takatallia ei valitettavasti ole. Työn jälki ja laadukkuus tekevät vaikutuksen hiljaisen äänimaailman muodossa ja valaistuksen saa säädettyä mieleisekseen. Keittiön pöydän kohdalle on mahdollista tehdä toinen parivuode, mutta sen kokoaminen jäi tällä kertaa kokeilematta. KOMPAKTIN KOKOINE Pakettiauton näköinen ja kokoinen retkeilyauto on kompaktin tuntuinen vaihtoehto matkailuun. Pari kertaa on tullut ajeltua nippa nappa lain pykälät täyttävällä niin sanotulla retkeilyautolla, mutta Helsinki Caravan tarjosi tällä kertaa aivan oikean sellaisen koeajoon. A drian valmistama 2+2 –paikkainen retkeilyauto on tehty Fiat Ducaton pakettiauton alustalle ja koriin. Piristävää on se, että autoa on saatavana muutamalla eri värillä valkoisen lisäksi. Näkymä ratin takaa muistuttaa perus-Ducatoa kojelautaa myöten, mutta etumatkustajien kääntyvät kapteenintuolit kyynärnojineen tuovat selkeästi luxusta kabiiniin. Sivupeileistä näkyy tavallinen pakettiauton kylki, mutta sisäpeilistä näkyy jotain aivan muuta. Kuljettajan takana on nimittäin laajennettava pöytä ja pöydän ääressä turvavöillä varustettu kahden istuttava sohva. Kapean käytävän toisella puolella on kaasukäyttöinen liesi ja sen vieressä jääkaappi. Vastapäätä jääkaappia sijaitsee pieni WC suihkuineen ja auton perällä on makuutilat poikittain kahdelle korkeintaan keskimittaiselle henkilölle, yli 180 senttiset eivät nimittäin suorana mahdu nukkumaan. Sängyn alla on auton ainoa tavaratila ja lastaus tapahtuu kätevästi pakettiautoista tutuista pariovista. Auton kapeudesta johtuen tilaa touhuta sisällä ei liiemmälti ole. Niukasti alle kuusi metrinen auto on edullinen rahdata laivalla ja kaupan pihallakin se melkein mahtuu normaaliin parkkiruutuun. Myös ajoneuvon massa on saatu pidettyä kurissa, joten ajotuntuma on kutakuinkin sama kuin tavallisella puoliksi kuormatulla Ducatolla. Äänieristys on korkealuokkaista, sillä melutaso pysyy miellyttävän matalana kaikissa nopeuksissa eikä nitinöitä ja natinoita juuri kuulu, jopa tuulen suhinat loistavat poissaolollaan. ADRIA TWIN NORDKAPP 600 SP HINTA: 55.060 € MOOTTORI: Fiat 6 2.3 35L Diesel TEHO: 130 hv PITUUS: 5998 mm LEVEYS: 2050 mm KORKEUS: 2580 mm KOKONAISPAINO: 3300 kg KOEAJON KESKIKULUTUS: 9.9 l ! TEKNIIKKAA PLUSSAT Kätevän kokoinen ulkomitoiltaan Laadukkaan oloinen tuote MIINUKSET Tavaratilojen vähyys Leveyssuunnassa vähän tilaa JÄLKIMAKU Retkeilyautojen suosio on kasvussa. Adrian tehdasvalmisteinen versio kelpaa hyvin asumiseen, toisin kuin mikrolla ja kovilla sängyillä varustetut ns. retkeilyautot. Pakettiauton kapeus verrattuna normaaliin matkailuautoon ja tavaratilan puute pitävät sen aika tiukasti kahden hengen ”pariskuntaautona”. KOEAJOSSA ADRIA TWIN NORDKAPP 600 SP
6 KAASUJALKA 7-8/2019 KOEAJOSSA Opel Insignia Hulppeat sisätilat, hyvä ajettavuus, mahtavat varusteet, näyttävä ulkoasu, kohtuullinen hinta. Muun muassa näistä paloista on rakennettu Opel Insignia Executive. Me koeajoimme uudella 200-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla varustetun farmarimallin. O pel Insignian parin vuoden ikäinen toinen sukupolvi sai alkuvuodesta uuden sydämen, kun moottorivalikoimaan lisättiin 1,6-litrainen ja 200-hevosvoimainen bensiinimoottori. Se on samalla tehokkain Insigniaan tarjolla oleva bensiinimoottori, 2,0-litraisen ja 260-hevosvoimaisen voimanlähteen poistuessa valikoimasta viime vuonna. Samalla valitettavasti katosi myös bensiinimoottorinen neliveto, eli nelivetoa janoavan on suunnattava katseensa dieselmalleihin. Uutta on myös Executive -varustetaso, joka tarjoaa ilman lisähintaa lähes kaiken mahdollisen. Kuten automaattiset LED-matriisivalot, kehittyneet turvaja avustinjärjestelmät, avaimettoman lukituksen sähkötoimisen takaluukun kera, 360-asteen peruutuskamerajärjestelmän, 8-tuuman kosketusnäytöllä ja navigaattorilla varustetun viihdejärjestelmän, nahkaverhoillut ja ilmastoidut AGR-etuistuimet – joista toki lämmityskin löytyy, kuten takaistuimistakin – ja ajotietoja tuulilasille heijastavan HUD-näytön. Aktiivisen iskunvaimennuksen tuova FlexRide-alusta, kuljetta! TEKNIIKKAA OPEL INSIGNIA SPORTS TOURER EXECUTIVE OPC-LINE HINTA: 38 434 € KOEAJETUN AUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 43 203 € ISKUTILAVUUS: 1598 cm3 TEHO: 200 hv / 5500 kierr/min VÄÄNTÖ: 280 Nm / 1650 – 4500 kierr/min PAINO: 1552 kg VETOKYKY MAX: 1450 kg TAVARATILA: 560 l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4986, 1863, 1455, 2829 mm KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 8,2 s HUIPPUNOPEUS: 230 km/h KULUTUS (VALM.ILM): 7,5 l PÄÄSTÖT: 170 g/km KOEAJON KULUTUS: 7,4 l TEKSTI & KUVAT_Jari Sjöman SPORTAHTAVA PERHEFARKKU Tilat Varustelu Ajettavuus Rengasmelu (varauksin) Polttoaineenkulutus (varauksin) JÄLKIMAKU Kokoa, varusteita ja ajettavuutta. OPC-Line varustepaketeilla ja 20-tuumaisilla pyörillä vielä annos sporttisuutta. Ei pöllömpi ostos! ? + – jan valittavissa olevina ajotiloineen, on sekin tässä kokoonpanossa vakiovaruste. Ajettavuudeltaan Insignia on sitä mitä nykyauton kuuluukin olla. FlexRide-alustan ja eri ajotilojen avulla ajettavuutta voi vielä muokata omien mieltymysten ja ajotilanteen mukaisesti. 200-hevosvoimainen moottori tarjoaa riittävästi suorituskykyä arjen kurvailuihin. 6-portainen automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti, joskin ajoittain hieman hitaasti. Kun kuljettajan paikallakin viihtyy, voidaan sanoa, että Insignia Executive on ajajan auto. Toki muutamia miinuksiakin kirjattiin. Rengasmelua ohjaamoon kantautuu varsinkin takaa liian paljon tämän luokan autoksi, eli äänieritykseen Opel olisi voinut panostaa enemmän. Toisekseen uusi moottori osoittaa olevansa kohtalaisen janoinen, koeajomme keskikulutus nousi 7,4 litraan, vaikka valtaosa kilometreistä taitettiin maantiellä. Toisaalta lukema on linjassa valmistajan ilmoittaman keskikulutuksen kanssa. Oletpa sitten perheellinen tai vaikka taksiautoilija, tarjoaa Opel Insignia Sports Tourer sinulle paljon. Mikäli auto on sinulle muutakin kuin kehonsiirtoväline, jossain määrin sporttinen ja kattavasti varusteltu Executive voi olla juuri sinulle sopiva vaihtoehto. Hinnastakaan sen ei pitäisi jäädä kiinni. KOEAJOSSA KIA Proceed Kia Proceed muuttui korimalliuudistuksen myötä linjakkaaksi shooting brake -malliksi, joka jättää perinteisen farmarin kalpeaksi tämän rinnalla. K ia Proceedin korimallin esikuvia löytyy tällä hetkellä markkinoilta esimerkiksi Mercedes-Benzin CLS ja CLA Shooting Braken osalta. Etenkin tämä CLA on hyvin saman kaltainen ja kokoinen auto. Hinnan kanssa Proceedillä ei sitten suoranaisia kilpailijoita olekaan, vaikka periaatteessa kaikki tämän kokoiset farmarit voisivat ollakin tämän haastajia. Proceedin sporttista olemusta korostaa myös se, että valmistaja tarjoaa tälle vain GT-Line ja GT-versiot. Moottorivaihtoehtoja löytyy neljä, joista kolme bensakäyttöistä ja yksi diesel. Meidän koeajoauto oli varustettu 140-hevosvoimaisella bensaturbolla ja kaksoiskytkentävaihteistolla, eikä sen tekniikan puolesta autossa ole mitään moitteen sijaa. Proceedin ajettavuus on hyvää tasoa ja tällä kurvailee oikein mielellään sekä moottoriteitä että mutkaisia asfalttiteitä. Hiekkatielläkään ei tule notkahduksia, vaikka nämä leveät renkaat eivät sinne parhaiten sovikaan. Vaihteisto toimii muuten hyvin, mutta omaa niin monen muun kaksoiskytkentävaihteiston kanssa saman miettimisongelman liikkeellelähdöissä ja nopeissa kaasun painalluksissa. Etenkin näissä tilanteissa sähköautoa ja sen räjähtävän nopeaa voimantuottoa tulee niin kova ikävä. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että perinteinen farmarimalli SW maksaa näillä samoilla varusteilla 31 691 euroa eli vain reilun tuhannen euron verran vähemmän. Mikäli Proceed varustetaan 18-tuuman vanteilla hintaero kasvaa kahteen tuhanteen. Tavaratilan koossa Proceed saa vähän turpiin, sillä kontti vetää 594 litraa ja perus SW 625 litraa, mutta ainakin meidän perheen juhannusreissulle tämän auton tilat riittivät oikein hyvin. Kuljettajan paikalla viihtyy oikein hyvin myös 190 senttinen kuljettaja ja ajoasento on lähes täydellinen. Takamatkustajien tiloissa tulee myös vähän turpiin perinteisiin farkkuihin verrattuna, mutta kyllä tännekin keskimittaiset mahtuvat vallan hyvin. Kia Proceed on varmasti yksi harvoja tämän hintaisia autoja, jotka ovat keränneet näin paljon katseita koeajon aikana ja moni tuli juttelemaankin. On siis selkeästi tilausta tämmöiselle autolle, joka tarjoaa monikäyttöisyyttä ja käytännöllisyyttä järkevään hintaan olematta kuitenkaan tavanomaisen tylsä. Prodeedin ainut huono puoli oli aavistuksen kova rengasmelu, joka kantautui takaosasta ja tämä luonnollisesti korostui vähintään yhden talven ajetuilla karkeilla asfalttiteillä. Uudella pinnalla auto kulki kuin sukkasillaan. ! TEKNIIKKAA KIA PROCEED GT-LINE 1.4 T-GDI BUSINESS PREMIUM DCT A/T HINTA: 33 661€ ISKUTILAVUUS: 1353cm3 TEHO: 140hv/ 6000 kierr/min VÄÄNTÖ: 242Nm / 1500-3200 kierr/ min TAVARATILA: 594Sl PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4605, 1800, 1442, 2650 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 9.4s HUIPPUNOPEUS: 205km/h KULUTUS (VALM.ILM): 6.6l PÄÄSTÖT: 149g/km KOEAJON KULUTUS: 7.5l TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa SE LINJAKKAAMPI CEED Ajettavuus Muotoilu Vaihteiston miettiminen Rengasmelu JÄLKIMAKU Kia Proceed on loistava valinta farmariautoa etsivälle, joka haluaa vähän persoonallisemman näköisen auton, jonka vuoksi ei kuitenkaan tarvitse juurikaan kärsiä käytännöllisyydestä. Itse päätyisin ehdottomasti mielummin tähän kuin perinteiseen farkkuun. ? + –
KAASUJALKA 7-8/2019 7 Olen pitänyt Hymeriä aina matkailuautojen Mersuna ja nyt saatiin sopivasti koeajoon täysintegroitu Hymer etuvetoisen MB Sprinter 318 CDI:n alustalle rakennettuna. V aatii hetken totuttelua ennen kuin pitkään kojelautaan tottuu, sillä tuulilasi sijaitsee todella kaukana ratista. Myös peilien sijoitus voi tuntua oudolta, jos ”luppakorvapeilit” eivät ole ennestään tuttuja. Muuten ensi metrit sujuvat helpon oloisesti, sillä yhdeksänvaihteinen automaatti hoitaa hommansa huomaamattomasti eikä auto ole edes mahdottoman pitkä alle seitsemän metrisenä. Peruutuskameran kymmentuumainen näyttö kojelaudassa on riittävän suuri ja kookkaan auton käsittely ahtaissakin paikoissa on helppoa kevyiden hallintalaitteiden ja hyvien peilien ansiosta. Maantiellä meno maistuu ja olo on kuin Ruotsinlaivalla mukavasta jousituksesta johtuen. Mersun ratti on sopivan pieni ja puhtia on sopivasti massan liikuttamiseen, painoa on nimittäin kolme tonnia tyhjänäkin. Eihän tällaisen auton tarvitsekaan olla raketti, mutta on se helpompi kiihdyttää reippaasti risteyksestä muun liikenteen tahtiin kuin jäädä odottelemaan sitä pitkää väliä jonossa. Ohituskiihtyvyydeksi välillä 50-100 kilometriä tunnissa mittasin 11.7 sekuntia, joka tarkoittaa noin 18 sekuntia nollasta sataan. Hymer B-MC I 580 on suunniteltu neljän hengen mukavaksi asuntoautoksi. Takana sijaitsee reilun kokoinen parivuode ja etuistuinten yläpuolelle voidaan laskea katosta alas toinen parivuode. Kuljettajalla ja kartturilla on allaan ympäri kääntyvät muhkeat kapteenintuolit ja kaksi muuta matkustajaa voivat istua matkan aikana pöydän ääressä ja katsella maisemia ikkunasta tai vaikka telkkaria. Jääkaapin ovi toimii myös peilinä ja suihku löytyy WC-tilasta. Makuuhuoneen alla on reilun kokoinen lämmitettävä tavaratila ja siellä saa kuljettaa maksimissaan 350 kiloa tavaraa. Kaksoispohjan rakenteesta johtuen tavaralokeroita löytyy useampikin ympäri autoa. Hymerissä on panostettu myös valaistukseen kunnolla. Ledivaloja on riittävästi ja tunnelmavalaistus on upea. Myös itse autossa on hyvät lediajovalot ja pimeässä illassa auto erottuu edukseen leirintäalueella juuri valaistuksensa ansiosta. Kaksi 11 –kiloista kaasupulloa pitävät jääkaapin viileänä ja auton lämpimänä pakkasellakin, mutta jos sähköä on tarjolla, kytkeytyy auto automaattisesti sähkölle heti kun virtapiuha kiinnitetään. Vaikka saksalainen Hymer onkin laadukkaasti toteutettu, ei matkustaminen aivan äänetöntä sentään ole. Varsinaista nitinää ei esiintynyt mistään päin koria, mutta tuuli suhisee jonkin verran. Toisaalta voimakas tuuli myös hiukan heilutti autoa, vaikka niin se kyllä heiluttaa isompaakin linja-autoa. Vaikka Hymer on korkea ja leveä auto, se on lyhyempi kuin moni puoli-integroitu matkailuauto. Oikomista ei juurikaan huomaa ja se on kääntösäteeltään suorastaan ketterän oloinen. Antennien kanssa yli kolmen metrin korkeus kannattaa pitää mielessä esimerkiksi tankkauspaikkaa valitessa ja puiden oksat tekevät myös ilkeitä jälkiä sopivasti osuessaan. Joskus koeajoauton palauttaminen harmittaa ja tällä kertaa kävi juuri näin. Hymerillä olisi kiva ajella vaikka joka viikonloppu, eikä normaali työmatkakaan tuskaa tuottaisi. Helppo ja kevyt ajettavuus tekee siitä loistavan asuntoauton lähes kenelle tahansa B-kortin omaavalle. Tätä autoa voi ja saa siis ajaa pelkällä henkilöautokortilla, väittäisin että se on jopa helpompaa kuin yleisesti luullaan. MUKAVA JA LAADUKAS KOEAJOSSA HYMER B-MC I 580 HYMER B-MC I 580 KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 121.230 €, alk. 94.200 € ISKUTILAVUUS: 2143 cm3 TEHO: 177 hv VÄÄNTÖ: 400 nm VOIMANSIIRTO: 9-v. automaattivaihteisto, etuveto AUTON MITAT: p 6995, l 2280, k 2960 mm AKSELIVÄLI: 3900 mm TAVARATILA: 3000 l OMAMASSA: 2950 kg VETOKYKY: 2000 kg KOEAJON KULUTUS: 10.7 l/100 km ! TEKNIIKKAA PLUSSAT Kevyt ja helppo ajettava kokoisekseen Laatuvaikutelma kokonaisuudessaan MIINUKSET Matkustajia mahtuisi enemmänkin kuin neljä Kateelliset naapurit JÄLKIMAKU Täysintegroitu Hymer herättää voimakasta omistamisen halua karavaanarikärpäsen puremalle henkilölle. Se on käytännössä paljon ketterämpi kuin muhkea ulkomuoto antaa ymmärtää. Lompakon on syytä olla kunnossa ennen kaupan hierontaa, mutta onneksi tällaisen voi myös vuokrata.
8 KAASUJALKA 7-8/2019 KOEAJOSSA Seat Arona Seat Arona 1.0 TGI on Suomen ainoa kaasukäyttöinen katumaasturi. Viikko sillä teki pitkän säästön kukkaroon. Mieleen tuli, että ehkä ministereiden kannattaisi sähköintoilun rinnalla pistää paukkuja näihin kaasuautoratkaisuihinkin. K ävin kaasu-Aronalla Vantaalta Tampereella. Jos olisin ajanut saman vajaan 400 kilometrin matkan omalla bensa-Mersulla, olisin maksanut polttoaineista ehkä sellaiset viitisenkymppiä: vuosimallin 2009 C-Mersuni bensamoottorilla kuluttaa noin 8 litraa satasella yhdistelmäajossa ja matkasta ylivoimainen valtaosa on kesällä moottoritieajoa 120 kilometrin tuntinopeudella. Laskeskelin, että kaasu-Aronalla saman matkan taittoi vajaat parikymmentä euroa halvemmalla. Ajokustannukset kotimaisella ja jäteperäisellä biokaasulla ovat noin 30 prosenttia ja tuontimaakaasulla noin 35 prosenttia bensiiniä alhaisemmat. Itse pihinä miehenä tankkasin Aronaan maakaasua. Arona TGI on noin tuhat euroa kalliimpi kuin perusbensaversio. Lisäksi se eroaa perus-Aronasta kolmella kaasusäiliöllään sekä ruostumattomasta teräksestä valmistetuilla kaasuputkillaan. Kun tankkauksen oppii, niin se on kaasuasemalla helppoa ja hajutonta hommaa. Kaasusäiliöt eivät vaikuta arkeen mitenkään muuten, kuin että ne syövät TGI-Aronasta paitsi vetokoukun asennustilan että tavaratilan välipohjan alta perusversiosta löytyvät laajennetut tilat. Seatin kaasuautovalikoimasta löytyvät Aronan lisäksi Mii Ecofuel, Ibiza TGI ja Leon TGI/ST TGI. Mutta Arona on siis Suomen ainoa kaasulla kulkeva katumaasturi. Maantiellä puhti loppuu TGI-moottorin viritysaste on matalampi kuin vastaavassa yksilitraisessa perusbensaturbossa. Kaupunkiajossa tämä ei juuri tunnus, mutta maantiellä ohitellessa 20 uupuvaa hevosvoimaa tuovat menoon tehottomuuden fiilistä. Äänekäskin varsinkin moottoritienopeuksissa Arona TGI on. Arona TGI:tä saa myös vain manuaalivaihteisena. Perusajossa Arona TGI on kuitenkin ihan riittävän puhdikas peli. Se etenee aina kaasulla. Kaasun tankkaamisen jälkeen auto käyttää vain muutaman minuutin ajan bensiiniä, kun moottorin järjestelmät varmistavat tankatun kaasun puhtauden. Kaasutankkivalo syttyy mittaristoon hetkellä, jolloin moottori alkaa käyttää kaasua. Arona käyttää bensiiniä hetkellisesti myös talvikaudella kylmäkäynnistyksissä silloin, kun ulkolämpötila on alle -10 astetta. ! TEKNIIKKAA SEAT ARONA 1.0 TGI 90 FR MOOTTORI: 999 cm3 POLTTOAINE: bensiini/kaasu TEHOT: 90 hv VÄÄNTÖ: 160 Nm KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 13.2 s HUIPPUNOPEUS: 172 km/h KULUTUS 3,7 KG/100 KM KAASU (WLTP) CO2-PÄÄSTÖT 104 G/KM (WLTP) MALLISTON HINNAT: alk. 20 769 € KOEAJOAUTON KOKONAISHINTA: 24 734 €, ilman lisävarusteita 22 631 € TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski SUOMEN AINOA KAASU-CROSSOVER Halppoja kilometrejä kaasulla Varustelu Mukava kaupunkiajossa Äänekäs ja ponneton moottoritienopeuksissa Pieni tavaratila Saa vain manuaalina JÄLKIMAKU Kaupunkiajossa näppärä crossoveri, jonka halpa kyyti kaasulla ajaessa miellyttää pihiä miestä. En kuitenkaan itselleni ostaisi, kun maanteillä ja moottoritienopeuksissa ponnettomuus ja äänekkyys alkavat käydä rasittavaksi. Tässä iässä kaipaa myös jo automaattia. ? + – KOEAJOSSA Mercedes-Benz GLE Uusi Mercedes-Benz GLE on täysin uusi. Edellinen GLE oli ehkä vain kasvojen kohotuksen saanut ML. E nsimmäisen sukupolven ML esiteltiin vuonna 1997 ja 2015 Mercedes muutti mallimerkintöjään, jonka seurauksena syntyi GLE. Koeajettu auto on 300d ja mallimerkinnän mukaan numerosarja kertoo teholuokan, eikä enää siitä pysty päättelemään moottorin kokoa tai kuutiotilavuutta. Sama pätee myös Bemarin ja Audin malleihin. Moottorivaihtoehtoja löytyy neljä, joista kolme on dieseleitä ja yksi bensa. Ladattava hybridikin on tulossa, mutta menee ilmeisesti ensi vuoden puolelle. Tämän koeajetun auton keulan alla on 4-sylinterinen turbodiesel, joka on sama moottori kuin esimerkiksi E220:ssa, mutta softattuna tehoa löytyy 245 hevosvoimaa ja vääntöä komeat 500Nm. Eli enemmän kuin ensimmäisissä ML320:ssä ja mikä ilahduttavinta kulutuslukematkin ovat pienemmät. GLE-malliston kaksi muuta dieseliä ovat kuusisylinterisiä. Hulppeat tilat Malliuudistusten yhteydessä aina tuppaa käymään niin, että autojen koot kasvavat ja näin kävi myös GLE:n kohdalla. Edeltäjään nähden pituutta on tullut lisää peräti 10.5 senttiä ja leveyttä reilu sentti. Kasvaneet sisätilat ovat pitkälti 8 senttiä kasvaneen akselivälin ansiosta. Takamatkustajien jalkatilat ovat lähes limusiiniautotasoa ja tavaratilaakin löytyy komeasti 630 litraa. Etumatkustajien tilat ovat erinomaiset ja kuljettajan paikka on kuin suoraan kultaisesta oppikirjasta. Koeajoautossa oli lisävarusteinen perävaunun vetokyvyn korotuspaketti, jonka ansiosta tällä saa vetää 3500 kiloa painavaa kärryä. Tiettävästi tämä on markkinoiden ainut kaksilitrainen auto, jolla saa vetää näin paljon. Hurjasta koosta huolimatta uusi GLE on näppärä pyörittää myös kaupungissa ja erittäin tarkkalaatuisen pysäköintikameran avulla kaikki esteet ovat helposti havaittavissa. Kameran kuvanlaatu onkin markkinoiden ehdotonta kärkeä. Vaikka keulan alla on vain kaksilitrainen moottori niin auton suorituskyky on ihan riittävä arkeen, eikä puutumista tapahdu missään vaiheessa. Tietenkään kuusisylinterisen moottorin musertavaa vääntöä ei ole, mutta ei tällä todellakaan jää jalkoihin. Vaihteistona on ZF.n valmistama hienostitoimiva 9-vaihteinen perinteinen automaattivaihteisto. Uusi GLE on erittäin hieno ja ylellinen auto, jolla matkaa taittaa mielellään. Tällä pärjää hyvin maastossakin, sillä tutun kallion ylitys ristiriipunnassa oli lasten leikkiä. ! TEKNIIKKAA MERCEDES-BENZ GLE 300D 4MATIC HINTA: 94 692,11€ ISKUTILAVUUS: 1950 cm3 TEHO: 245 hv/ 4200 kier/min VÄÄNTÖ: 500Nm / 1600-2400 kierr/ min PAINO: 2165kg VETOKYKY: max 3500kg TAVARATILA: 630l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4924, 1947, 1772, 2995 KIIHTYVYYS: 0-100km/h 7.2s HUIPPUNOPEUS: 225km/h KULUTUS: 6.4l CO2 -PÄÄSTÖT: 169g/km TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa YLELLINEN JA TILAVA Tilat Laatuvaikutelma Ylellisyys Alhainen melutaso JÄLKIMAKU Uusi GLE on hulppean kokoinen ja komea auto, jonka ominaisuudet riittävät vaativammalle autoilijallekin. ? + – KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 7-8/2019 9 KOEAJOSSA Mercedes-Benz A Mercedes-Benz A-sarja on nyt ensimmäistä kertaa saatavana neliovisena sedanina. M ercedes-Benzillä on hurja vauhti uusien mallien lanseeraamisessa ja merkki tunkeutuu koko ajan uusiin segmentteihin. Tästä hyvä esimerkki on nyt koeajossa oleva uuden A-sarjan sedan, joka osuu mielenkiintoisesti Mercedeksen oman malliston pienimpään päähän. Suoria kilpailijoita A-sarjan sedanilla on todella niukasti, sillä premiumsedaneita tässä kokoluokassa on vain Audin A3. Vaikka kilpailijoilla ei olekaan suoria haastajia liiemmälti, niin ostajalla on Mercedeksen mallistossa valinnanvaraa, sillä koeajoauton kanssa lähes samoissa hinnoissa on CLA Coupe 39 219,45 euron hinnallaan ja C180 A maksaa 39 534 euroa. Nämä kolme ovat vähän erilaisia autoja, mutta voisivat silti olla täysin vertailukelpoisia vaihtoehtoja keskenään. A-sarjan sedanin moottorivalikoima on varsin riittävä. Edullisin versio lähtee 31 009 eurolla ja tämä 180 onkin malliston ainut manuaalivaihteinen. Dieselmoottoreista edullisin on 180d A:n hintalapussa on 31 016 euroa. Nelivetoiset mallit ja AMGversio kuuluvat luonnollisesti Asarjan sedanin valikoimaan. Hybridiä ei ole saatavana. Sedan on 13 senttiä pidempi kuin 5 ovinen hatcback, mutta muuten mitat ovat akseliväliä myöten samat. Kuljettajan ajoasento on erittäin hyvä kaiken kokoisille kuljettajille ja ilahduttavaa oli huomata, että myös pitkän kuljettajan taakse mahtui istumaan. Tämä sopii oikein hyvin tilojensa puolesta perheen ainoaksi autoksikin, jos vaatimuksena ei ole tavaratilan suurta lastausaukkoa. Tavaratilan vetoisuus on varsin riittävä 420 litraa. ! TEKNIIKKAA MERCEDES-BENZ A200D SEDAN HINTA: 38 198,35 ISKUTILAVUUS: 1332cm3 TEHO: 163hv/ 5500 kierr/min VÄÄNTÖ: 250Nm / 1620 kierr/min PAINO: 1385kg TAVARATILA: 420l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4549, 1796, 1446, 2729 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 8.1s HUIPPUNOPEUS: 230km/h KULUTUS (VALM.ILM): 5.4l PÄÄSTÖT: 124g/km KOEAJON KULUTUS: 7,1l Tilat Ajettavuus Laatuvaikutelma Vaihteiston miettiminen JÄLKIMAKU Uusi A-sarjan sedan on mainio valinta ihmiselle, joka ei kaipaa hurjaa kuljetuskapasiteettia tai farmariauton isoa lastausaukkoa. ? + – TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa MERSUN PIENIN KONTTIPERÄ Kiva ajaa Ajettavuus on kunnossa, kuten Mercedeksen kaikilla malleilla. Ajotuntuma on todella kiva ja alusta toimii hyvin. A-sarjan sedanilla kurvailee mielellään yhtä lailla kimurantteja mutkateitä tai suoraa moottoritietä. Auto oli varustettu uudella kaksoiskytkinvaihteistolla, jonka toiminta on ajossa asiallista, mutta miettiminen liikkeellelähdöissä on ikävän tuntuista. Etenkin moottorin ja vaihteiston ollessa kylmänä ilmenee voimakas nykäisy. Koeajon aikana menovettä kului 7.1 litraa ja se on ihan asiallinen lukema, sillä matalia kuudella alkavia lukemia on varsin helppo saada. KOEAJOSSA Skoda Karoq Nelivetoinen Skoda Karoq Sportline 2-litraisella bensaturbolla on tasapainoinen kokonaisuus joka suhteesssa. K arog pysyy helposti hallinnassa kaikissa tilanteissa, koska nelivetojärjestelmä toimii täysin automaattisesti: ohjainlaite laskee jatkuvasti optimaalisen voimanjaon etuja takapyörille. 2-litraisen ja 190-hevosvoimaisen Karoq Sportline -bensaturbon saakin vain nelivetoisena automaattina. Mukautuvalla alustan säätöjärjestelmällä Dynamic Chassis Control (DCC) ja ajoasetuksen valinnalla kuljettaja voi muuttaa auton ajo-ominaisuuksia omien mieltymistensä mukaiseksi. Katkaisimesta painamalla muuten mukavuuspainotteinen Karoq Sportline muuttuu myös oivaksi peliksi mutkaisten maanteiden tiukemmissa kaarteissa. Sportlinen erottaa perus-Karoqista mustista ulkonäkökorostuksista puskureissa, maskissa ja vanteissa. Tasapainoinen fiilis DSG vaihtaa normaaliasetuksissa hiukan liian särmikkäästi ja jää empimään oikeaa pykälää hitaasti yllättävissä nopeudenmuutoksissa. Kiihdytyksissä vaihtaminen sujuu kuitenkin sulavasti ja kun vaihtaa ajoasetuksen ECO-asentoon, vaihdot muuttuvaksi sulavammiksi myös matka-ajossa. Sisätiloissa tunnelma on leppoisa ja tasapainoinen. Sisustuksen muovisuuskaan ei muuta tunnelmaa halvaksi. Sporttifiilikseen oman mausteensa tuovat ratin ja mittariston hiilikuitugrafiikka. Karoq Sportline on samanaikaisesti käytännöllinen ja sporttinen katumaasturi. Sillä on mukava taittaa matkaa. Karoqissa on keinotekoinen äänimaailma, ! TEKNIIKKAA SKODA KAROQ 4X4 SPORTLINE DSG MOOTTORI: 1984 cm3 TEHOT: 190 hv VÄÄNTÖ: 320 Nm KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 7.0 s HUIPPUNOPEUS: 211 km/h YHD KUL: 8.4 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 191 g/km PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI 4382, 184, 1603, 2638 TAVARATILA 521L KOKONAISHINTA: alk. 46 200,10 TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski SPORTTISEN MUKAVA KATUMAASTURI Käytännöllinen ja sporttinen Ulkonäkö Sopivasti pehmeä alusta Moottorin äänet kiihdyttäessä Ajoittain empivä vaihdelaatikko JÄLKIMAKU Jos pitäisi laittaa n. 50 000 euroa katumaasturiin, Karoq olisi kyllä hyvin varteenotettava vaihtoehto. Itse en oikein näkisi perustetta ostaa isompaa Skoda Kodiaq Sportline 2.0 4X4 TSI-katumaasturia, jonka alkaen hinta on jo n.8000 euroa enemmän. ? + – jossa moottori käy sitä äänekkäämmin, mitä sporttisemmin autolla ajetaan. Individual-tilan valitsemalla äänet saa kuitenkin muutettua normaaleiksi ilman että muiden säätöjen urheilullisuusasetuksia tarvitsee muuttaa. Penkkien pehmeys vähän yllättää, koska ulkonäöltään ne eivät pehmeyttä viestitä. Silti selkänoja kuin istuinosakin antavat hyvin tukea sivuttaissuunnassa. Pehmeyttä löytyy vähän alustastakin ja se on vain plussaa: Karoq ei tärskähtele ikävästi kuopissa ja hidastetöyssyissä, eikä tasaisemmalla tiellä tunnu levotonta nypytystä. Kiharaisten teiden isommissa heitoissa kori kyllä jonkin verran verran keinahtelee, mutta silti tietynlainen pehmeys on Karoqin valtteja. Sportlinen kori ei eroa rakenteellisesti Karoqin muista malliversioista ja siksi siinä tarvitse tinkiä käytännöllisyydestä. Auto on tilava ja pitkäkin hujoppi matkustaa mukavasti takapenkillä. Tavaratila on lyhyenpuoleinen, mutta syvä ja siitä löytyy monia käytännöllisiä ratkaisuja. Runsaamman maavaran ansiosta nelivetoinen Karoq Sportline on varmasti toimiva peli talvella ja sen ansiosta ei kesällä tarvinnut varoa etuspoilerin osumista hidastetöyssyihin.
10 KAASUJALKA 7-8/2019 Kaasujalka päätti tutustua tarkemmin näiden elektronisten parkkikiekkojen taustoihin ja historiaan. Kahden vuoden ajan noita laitteita käyttäneenä olemme havainneet muiden autoilijoiden tapaan, että näistä laitteista tulee riippuvaiseksi. A utoilu, lisävarusteet ja elektroniikka kehittyvät hurjaa vauhtia. Osaan näistä laitteista ja niiden ohjelmistoista on tullut nopeasti käyttäjälleen jopa riippuvuussuhde, jossa elämää ilman laitetta tai palvelua ei voisi kuvitella. Minullekin kävi samoin kuin lähes jokaiselle elektronisen parkkikiekon hankkineelle. Kun kaksi vuotta sitten asensin omaani ja yrityksen autoon elektronisen parkkikiekon, niin nopeasti huomasin, että enää ei koko kiekkoa ajattele lainkaan, koska laite asettaa aina oikean pysäköintiajan automaattisesti. Totuin tähän automaattisesti toimivaan laitteeseen niin nopeasti, että sain jopa muutamia sakkoja ajaessani autolla, jossa ei tätä laitetta ollut. Onneksi muutamilla automaahantuojilla nämä ovat koeajoautoissaan käytössä, mutta ei kaikilla. No, ei minun kuulemma tarvitse sitä hävetä, koska näin kuulemma käy monelle muullekin ihmiselle, kun he alkavat käyttämään automaattisesti toimivaa elektronista parkkikiekkoa. Taustaa Vuonna 2003 Tanskassa muutama yksityishenkilö kyllästyi laittamaan aina mekaanista parkkikiekkoihin ja niiden unohduksista johtuneisiin sakkoihin. Ensimmäiset tuotteet olivat akusta virran ottavia isoja prototyyppejä, jotka toimivat itse ohjelmoiduilla piireillä. He hakivat tuotteelle ensimmäisen patentin jo vuonna 2004. Lopulta kun idea oli jalostunut valmiiksi, alkoi hidas ja paljon aikaa vievä projekti Tanskan viranomaisten kanssa. Tällaiselle uudelle laitteelle piti vielä saada viranomaisten hyväksyntä. Siihen meni aikaa Tanskassa muutama vuosi, mutta Suomessa nämä elektroniset pysäköintikiekot tulivat laillisiksi vasta monta vuotta myöhemmin. Vuonna 2008 Tanskaan perustettiin NEEDIT-yhtiö, joka on uranuurtajia elektronisten automaattisesti toimivien parkkikiekkojen saralla. Elektroniikan ja komponenttien halventuessa ja kehittyessä, yhtiö panosti tuotekehitykseen ja he saivat toisen laajan patentin vuonna 2009 ja kolmannen patentin vuonna 2010. Näissä kolmessa EU-patentissa laitteen kaikki toiminnat suojattiin useilla kymmenillä erilaisilla patenteilla. -EU patenteista huolimatta jotkut valmistajat ja maahantuojat ovat kopioineet rikkoen lakia Euroopassa ja he ovat joutuneet näistä taloudellisiin vastuisiin. Siksi NEEDIT alkaa nyt puolustamaan entistä enemmän kolmea eri EU-patenttiaan oikeustoimenpiteiden kautta. NEEDIT tuotteet ovat siis patentoituja monilta teknisiltä osilta ja vastaavan tuotteen valmistaminen sekä myyminen on siis laitonta, kertoo NEEDIT yhtiön CEO ja omistaja Peter Vikkelsø Skou sekä tuotteiden maahantuoja ONE-PRO yhtiön Tj. Markku Koskinen. Suomessa hyväksyntä 8 vuotta Tanskan jälkeen NEEDIT yhtiön omistaja Peter Vikkelsø Skou kertoo, että heidän parkkikiekkoja on myyty pelkästään Tanskassa noin 2 miljoonaa kappaletta. Merkille pantavaa on se, että Tanskassa on autoja vähemmän kuin Suomessa sekä siellä on myös ilmaisia aikarajoitettuja parkkipaikkoja vähemmän kuin meillä Suomessa. Maahantuoja ONE-PRO yhtiö kertoo, että Suomessa on jo käytössä noin 200.000 kpl NEEDIT parkkikiekkoa. Tanskassa suurimmassa osassa autoista on tällainen ja lähes 100% autoilijoista ostaa sen myös seuraavaan uuteen autoonsa. Tunnistaa kellonsiirrot NEEDIT laitteissa on sisäänrakennettu G-voima liiketunnistin, joka havaitsee auton pysähtymisen ja moottorin sammuttamisen. Kun liike autossa loppuu, laite tunnistaa sen ja noin 20 sekunnin päästä se asettaa näyttöön pysäköintiajan. Laitteessa on tarkka digitaalinen kello ja se asettaa aina oikean pysäköintiajan, joka on Suomessa seuraava puolituntia. Eli jos kuljettaja pysäköi autonsa vaikka klo. 11:07, niin NEEDIT siirtää pysäköinnin alkamisajaksi lain mukaisesti ajan 11:30. NEEDIT pysäköintikiekko voidaan ohjelmoida myös edellisenä päivänä ja siirtämään pysäköintiaika alkavaksi vaikka klo 08:00 eteenpäin pysäköintiajan alkaessa. Kun auto alkaa liikkua, silloin NEEDIT sammuttaa näytön, jolloin se ei kuluta paristoa. Normaalikäytössä paristo kestää noin 2 vuotta ja uuden pienen nappipariston vaihto on helppoa. Muutamissa NEEDIT laitteissa on jopa 10 vuoden pariston kestoaika. NEEDIT Park Lite ja Park Mini pysäköintikiekoissa on 20 vuotta eteenpäin ohjelmoitu elektroninen vuosikalenteri, jolloin nyt valmistettujen laitteiden automaattinen vuosikalenteri on ohjelmoitu jopa vuoteen 2038 asti. Näin laite tietää joka vuosi, KOUKUTTAVAA RIIPPUVUUTTA TESTISSÄ TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa
KAASUJALKA 7-8/2019 11 koska tulee kesäja talviajan vaihtoaika, jolloin laite tekee sen automaattisesti. Tämä automaattinen kesäja talviajan vaihto voidaan myös kytkeä pois päältä, jos tulevaisuudessa EU:ssa luovutaan kesäja talviajoista, eli laitetta voi käyttää myös silloin. Pari asennusvinkkiä Elektronisen pysäköintikiekon asennus on helppoa ja nopeaa. Laite kannattaa asentaa auton nk. apumiehen puolelle eli tuulilasin sisäpuolen alanurkkaan, jolloin pysäköintivalvojan ei tarvitse kävellä ajotiellä tai etsiä laitetta lumen alta väärästä paikasta vaan hän näkee sen jalkakäytävän puolelta. Laitteen kiinnitys tapahtuu tarroilla. Laita ensin laitteen kello ja kalenteri oikeaan aikaan ja asenna laite vasta sitten. Tuulilasin sisäpuoli pitää puhdistaa mukana olevalla puhdistusliinalla tai lasinpesunesteellä ennen asennusta. Kun olet puhdistanut lasin, kuivaa se huolella ja anna sen kuivua ja asenna vasta sitten laite noin 2-3cm korkeudelle lasin alareunasta. Huomioi myös se, että jos tuulilasi on talvella kylmä tai kostea, silloin tarra ei tartu kunnolla. Silloin auto pitää siirtää lämpimään sillä auton lasin pitää olla lämmin tai sitten tuulilasia pitää lämmittää asennuskohdasta. Muistaa painaa tarrat kiinni tiukasti. Suomen sääolosuhteet asettavat korkeat laatuvaatimukset Ennen ostamista kannattaa tutustua tuotteeseen, eikä valita halvinta tai huonolaatuista tuotetta, koska tällaiselta auton tuulilasiin asennettavalta laitteelta vaaditaan korkeaa laatua Suomessa. Talvella meillä voi olla jopa -40C astetta pakkasta sekä suuri kosteusprosentti kun auto lämpenee ja taas jäätyy pakkasessa. Samoin kesällä auton sisällä oleva musta kojetaulu voi olla jopa +60C -70C astetta lämmintä, jolloin laitteelta vaaditaan hyvää laatua. Eli aina halvin ei ole välttämättä hyvä ostopäätös. Maahantuoja ONE-PRO kertoo, että NEEDIT tuotteet ovat testattu puolueettomassa SGS FIMKO laboratoriossa, jossa laitteet toimivat -40C ja jopa +75C lämpötiloissa hajoamatta. NEEDIT-laitteet ovat Suomen Liikenneja Viestintäministeriön vaatimusten mukaisia ja niillä on kaikki vaativimmat ja tärkeimmät hyväksynnät kuten EU, CE, EN, E-1, TÜV, WEE, ROHS… ja myös Euroopan laajuinen 2 vuoden takuuaika. Joidenkin arvioiden mukaan Suomessa saa parkkisakon tai huomautuksen vuosittain jopa yli 800.000 ihmistä ja määrä on kasvussa, koska uuden tehokkaamman valvontateknologian avulla autossa tai valvojalla kädessä olevat scannerit tehostavat sakottamista. Samoin nykyään monia katujen, parkkipaikkojen, kauppakeskuksien, huoltoasemien sekä yrityksien että myös yksityisten omistamia pysäköintialueita valvovat yksityiset yritykset jotka saavat sakon rahasumman yritykselleen. Tämän takia yksityiset pysäköintivalvonta yhtiöt valvovat alueita tehokkaasti. Pysäköintikiekkojen hinnat ovat laskeneet. Maahantuoja ONE-PRO kertoo, että NEEDIT laitteiden hinnat ovat yleensä alan yrityksissä vain muutaman kympin. Park Micro laitteen Svh on 29,90€, Park Lite mallin Svh on 34,90€ ja Park Mini maksaa 39,90€. Mobile App sovellus NEEDIT pysäköintikiekon omistaja voi ladata ilmaisen iOS ja ANDROID puhelimissa toimivan Mobile App matkapuhelimen sovelluksen APPLE ja GOOGLE storesta. Kun kuljettaja on autossaan, hän voi aktivoida helposti puhelimen ohjelmasta pysäköintiajan ja ajan ollessa loppumaisillaan silloin puhelin antaa muistutuksen ennen pysäköintiajan loppumista. Varoitus voidaan valita 5-20 minuuttia ennen pysäköintiajan loppumista. Kun aika alkaa loppua puhelin varoittaa ajoissa ja myös uudelleen, kun pysäköintiaika on kulunut umpeen. Mielenkiintoinen lisäominaisuus on myös se, että sovellus näyttää Google karttapohjalta auton pysäköintipaikan ja reitin takaisin autolle. Tämä voi auttaa löytämään oman auton ja helpoimman reitin takaisin autolle monen tunnin shoppailun tai kävelyn jälkeen vieraassa kaupungissa. Maksullisen pysäköintiin sopiva sovellus syksyllä Loppuvuodesta tulee myös PARK ONE Mobile Pay Park ohjelmisto, jonka avulla kuljettaja voi maksaa maksullisten alueiden pysäköinnit. NEEDIT yhtiö ja maahantuoja ONE-PRO tuovat loppuvuonna Suomeen myös maksullisten pysäköintialueiden PARK ONE palvelun, nk. Mobile Pay Park palvelun, jonka avulla käyttäjä voi helposti maksaa maksullisen pysäköinnin PARK ONE ohjelmiston avulla. Suomessa on nyt käytössä vai muutamia tämän tyylisiä ohjelmistoja, mutta Tanskassa niitä on jopa 8 erilaista. Tulevaisuudessa kolikkomaksut jäävät historiaan ja parkkimaksut maksetaan joko Mobile Pay Park tyyppisillä sovelluksilla tai pankkija luottokorteilla. Tutustummen tähän uuteen PARK ONE Mobile Pay Park palveluun myöhemmin loppusyksystä. Voit katsoa lisää NEEDIT tuotteista www.needit.fi tai ottaa yhteyttä maahantuojaan Oy ONEPRO Ab yhtiöön.
12 KAASUJALKA 7-8/2019 ÄIJÄ AUTO AUDI A6 Audi A6 Allroad Quattro V6-turbodieselinä tarjoaa 11 vuotta vanhana ja yli 300 000 km ajettunakin niin herkullista kyytiä, että tämän päivän pikkuturbon rattiin meneminen tuntuu kuin muuttaisi vanhasta kartanosta kuppaisen lähiön uuteen vuokrayksiöön. M eillä on päätoimittajan kanssa sellainen tapa, että mitä vanhempi ja herkullisempi menopeli tulee alle, sitä innokkaammin hakataan rattia. Se taas johtuu siitä, että vanhan premiumauton saa yleensä sellaiset 90 % halvemmalla kuin vastaavan uuden. Ja kun ei itse tarvitse murehtia korjauskustannuksia ja eteen tulevia ”miinoja”, voi keskittyä pelkkään ajonautintoon. Sillä premiumautot on kautta aikain suunniteltu parhaan sen hetken tietämyksen ja osaamisen valossa. Eli jos keskitytään pelkkään ajoon ja unohdetaan tämän päivän älyratkaisut ja muut tingeltangelit, niin joskus tuntuu, että näistä vanhoista luksuspeleistä saa vähintään saman nautinnon kuin vastaavasta uudesta. 11 vuotta sitten autoissa oli isot ja vääntävät dieselmoottorit, joilla meno oli pakotonta. Kuten oli tällä Audi A6 Allroadillakin, automaatin ja nelivedon kera. Kun huristelimme sellaisella Porvoon katuja ja pikkuteitä, niin aloin päätoimittajalle hihkua, että suurenkin rahakasan jostain lotosta tai Eurojackpotista voittaessani saattaisin ostaa tällaisen. Miksi maksaa uudesta samanlaisesta 100 000 €, kun soivan pelin saa 7900 eurollakin? No juu. Tietysti kysymys on tyhmä: uusi on aina uusi ja koeajettu käytetty oli vuosimallia 2008 ja 314 219 kilometriä ajettua. Eihän niitä nyt ole mitään järkeä verrata! En kuitenkaan usko, että tähänkään hyvin huollettuun Audiin olisi muutaman vuoden säteellä tulossa remontteja yli 60 000 euron edestä, pahimmillaankin luultavasti vain 5000-10 000 euron edestä. Äänetöntä menoa Kun ikää tulee paljon, alkaa väkisinkin ajatella pelkkää ajonautintoa. Kun en itse oikein perusta nykyteknologiasta älyratkaisuineen, tai en pidä niitä ainakaan kaikkia ihan välttämättöminä, niin jäljelle jää vain se, miltä auto tuntuu persauksen alla. Ja tämä Audi tuntui ihan julmetun hyvältä. Tuntuu niin uskomattomalta, miten ajo voi olla edelleen kissamaisen hyrisevää ja pehmeää, vaikka auton pitäisi olla normijärjen mukaan loppuun ajettu. Kitinät, natinat ja erilaiset resonoinnit loistavat poissaolollaan. Vain kaasua polkaistessa V6-moottori hörähtää suloisesti. Koeajettu Audi A6 Avant edustaa A6-malliston kolmatta polvea, joka tuli markkinoille vuonna 2004. Se näyttää edelleen ihan modernilta ja hienolta autolta ja uskon, että tavallisen palkkatason rivitalonaapurustossa se herättäisi edelleen kateutta, vaikka naapuri itse ajaisi neljä kertaa kalliimmalla uudella Skoda Octavialla. Ajossa jousitus on äänetön ja pehmeä. Tosin terävät tien epätasaisuudet tuntuvat matkustamossa lievänä tömähtelynä. Kaasun rauhallinen kaasun vaste ja automaattivaihteisto tekevät ajamisesta miellyttävää. Parhaimmillaan vanha A6 on maantieajossa. Vaikka tämän päivän valossa 2.7-litraisen V6auton 179 hevosvoimaa tuntuvat moottorin kuutiotilavuuteen nähden vaatimattomilta, niin kyllä ne riittävät kyyditsemään riittävän puhdikkaasti ja ennen kaikkea pakottomasti. Hienoa on myös automaatin täsmällinen toiminta. Ohjaustunto on riittävä ja eteneminen rauhallista, tosin auto osoittautui hiukan uraherkäksi. Saksalaisen ADAC-tiepalvelujärjestön raportteihin on kirjattu vikamahdollisuudet ruiskutuspumpuissa. ADACin mukaan tielle jättäviä vikoja vuoteen 2008 asti mm. hiukkassuodattimen tukkeutuminen ja ollut mm. moottorinohjauksen sekä polttonestepumpun rikkoutuminen. Meno on niin hiljaista ja pakotonta, että maantieajossa pitää pysyä tarkkana, ettei nopeus nouse liian suureksi. Kyllä taas paukuteltiin päätoimittajan kanssa rattia. Omistajatkin ylistävät Nettiauto.comin käyttäjäkokemukset ovat lähes yksinomaan ylistäviä: ”AUDI A6 ALLROAD, 2006, farmari. Yksi parhaista autoista mitä olen ajanut!!” Mies, Punkalaidun, 24.8.2015 ”AUDI A6 ALLROAD, 2006, farmari. Vastaa odotuksia, varma ja luotettava perheauto” Viljo, Karkkila, 8.5.2017 ”AUDI A6 ALLROAD, 2001, farmari, Yli 400tkm ajettu ja kilsat ei näy autossa muualla kuin mittarissa, muuten todella kestävää tekniikkaa paitsi 2.5tdi 285tkm kohdalla jouduttu vaihtamaan nokka-akselit, mutta taas sen jälkeen menty lähes ongelmitta!” Mies, Orimattila, 24.10.2014 ”AUDI A6 ALLROAD, 2004, farmari. Erittäin miellyttävä ajaa kun autossa ilmajouset, tasainen kulkija. Kun auton pitää kunnossa niin ei ole suurenpia murheita, vaikka tämä yksilö oli Jenkki, tosin diplomaatti auto. varusteita, kaikki mitä tuossa autossa voi olla! Mahtava peli talvi liukkaille, pääsee pahenpiinkin paikkoihin mihin tavallisella a6:lla ei ole asiaa!” Jarmo, Varkaus, 18.03.2018 TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa 11 VUOTTA JA YLI 300 000 KM – EIKÄ TUNNU MISSÄÄN! ! TEKNIIKKAA AUDI A6 ALLROAD QUATTRO V6 TDI VUOSIMALLI: 2008 MITTARILUKEMA: 314 219 km MOOTTORI: 2698 cm3 TEHOT: 180 hv VÄÄNTÖ: 380 Nm KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 9.3 s HUIPPUNOPEUS: 215 km/t CO2-PÄÄSTÖT: 230 g/km YHDISTETTY KULUTUS: 8.6 l/100 km PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI 4934, 1862, 1519, 2833 MYYJÄ: Porvoon Autopalvelu HINTA: 7900 €
SUOMEN TURBOTUKKU OY MEKAANIKONKATU 5, 00880 HELSINKI MA-PE 9-17 WWW.TURBOTUKKU.COM 0400 856 310 0400 422 582 SUORAMYYNTI: AUTOLIIKKEET, AUTOKORJAAMOT, YKSITYISASIAKKAAT Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuormaautot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Audi / Seat / Skoda / Volkswagen 1.9-2.0TDi Alk. 499 € / 36 kk takuu vm. 2005-2012 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA 040 351 0247 NOUTOPISTE HELSINGIN HERTTONIEMESSÄ! AVASIMME NOUTOPISTEEN VANTAAN KOIVUHAKAAN! TOIMITUKSET POSTITSE KOKO SUOMEEN!
14 KAASUJALKA 7-8/2019 VAIHTURI VERTAILU VAIHTOAUTOVERTAILU H ollolaisen Macea Cars Oy:n automyyjällä Tuomas Parviaisella on vankka kokemus premiumtason vaihtoautojen myynnistä myös entisestä työpaikastaan Sports Car Centeristä. Hän on hyvin kartalla siitä, minkälainen ostaja on valmis laittamaan 25 000 – 30 000 käytettyyn avoautoon. Näin kalliissa hintaluokassa ei enää puhuta kesäautoista, mutta toisaalta myös varsinaiset ökyrikkaat ostavat vieläkin kalliimpia ja usein myös uusia avoautoja. –Kokemus on osoittanut, että tämän hintaluokan vaihtoauton ostaja on usein yksityisyrittäjä, joka haluaa palkita itsensä kovasta työstä. Hän ei kuitenkaan halua työntää avoautoonsa rahaa älyttömyyksiä. Tällainen avoauto ostetaan myös ympärivuotiseen käyttöön: kovakattoisena se muuttuu talviaikana tavallaan urheiluautoksi. Yleensä se menee myös perheen kakkostai jopa kolmosautoksi, ja pääsääntöisesti Etelä-Suomeen. Ei ole mitenkään tavatonta, että avokattoisen SL-Mersun ostajalla on katoksessaan ennestään myös neliovinen, porrasperäinen ja kovakattoinen S-sarjan Mersu, Parviainen sanoo. TEKSTI _Timo Kiiski 300-hevosvoimainen Toyota Supra 3.0i Turbo Targa on tämän hintaluokan avoautojen tarjonnassa harvinaista japanilaista herkkua. Ikää autolla on 20 vuotta, mutta mittarilukema vain 72 600 km. BC Motors Oy Tuusulassa pyytää 25 000 € kuvan Suprasta vuosimallia 1989. Ford Mustang 4.0 Cabrio vuosimallia 2006 kiinnostanee jenkkiautojen ystäviä, joita 25 000-30 000 euron hintaluokan käytetyille avoautoille löytyy rajatusti. Kuvan auton mittarilukema on vain 98 000 km ja porilaisen Auto Oy Vesa-Matin hintapyyntö on 25 600 €. Kuvan kovakattoinen Mercedes-Benz SL 500 Roadster 2d A AMG STYLING vuosimallia 2003 ja 124 000 km:n mittarilukemalla lienee tämän hintaluokan käytettyjen avoautojen hittejä. Sen luultavasti hankkii ”ympärivuotiseksi kesäautokseen” itsensä kovasta työstä palkitseva yksityisyrittäjä. Automyynti M. Sumuvuori Oy Tervajoella pyytää autosta 25 900 €. 25 000-30 000 euron käytetty avoauto ostetaan yleensä ympärivuotiseen käyttöön, mutta silti perheen kakkostai jopa kolmosautoksi. Hyvin usein sellaisen ostaja on itsensä palkitseva yksityisyrittäjä. MICHELINIT ALLE 50€ EDULLISEMMIN Katso lähin Euromaster-palvelupisteesi verkkosivuiltamme tai soita 0207 700 800* Matkaja lankapuhelimesta soitettaessa 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv 24%). Sis. mm. öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon (5 l Total-öljyä 5W40, suodatin ja vaihtotyö), nesteiden tarkistukset (jarru, kytkin, jäähdytys ja pesu), renkaiden kunnon ja ilmanpaineiden tarkastuksen, alustan kunnon tarkastuksen. 50 € 99 € Tarjous on voimassa verkkokaupassa ja palvelupisteissä (ei partner-pisteissä) 31.7.2019 asti. Rengassarja = 4 rengasta. OSTA MICHELININ HENKILÖAUTON KESÄRENGASSARJA, SAAT ALENNUSTA KAUSIHUOLTO alk. (sis. mm. öljynvaihdon + suodattimen, nesteiden tarkistukset, alustan kunnon tarkastuksen) HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi www.fusti.fi www.auto-lehtinen.fi Henkilöautot Hautalantie 16, TAMPERE Puh. 010 2390 200 Helsingintie 595, Salo (Muurla) Puh. (02) 721 7700 Henkilö-, pakettija maastoautot Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. YLI 60 VUOTTA KIERRÄTYSTÄ TAKUULLA! AUTOPURKAMOT
KAASUJALKA 7-8/2019 15 Avokattoisia BMW:n Z4-Roadstereja Nettiauto. comissa on myynnissä paljon. Mittarilukemiin ja ikään nähden niitä saa myös kohtuuhinnalla. Kuvan Z4 sDrive23 Roadster on vuosimallia 2009 ja mittarilukema vain 119 000 km. Autoluojus Pori myy kuvan 2.5-litraista bensaturbo-Bemaria 26 900 eurolla. ”Tyyppiviat korjattu isolla rahalla”, mainostaa Valta-Auto Raisiossa kuvan Porsche Boxster S 3.2 Roadsteria vuosimallia 2005. Mittarilukema on kuitenkin vain 71 500 km ja hintapyyntö 27 990 €. AVOAUTOT 25 000-30 000€ Tämä Audi TTS Roadster 2,0 TFSI 200 kW quattro S tronic -automaatti vuosimallia 2009 ostetaan luultavasti nimenomaan kesäautoksi, vaikka nelivetoisena sillä pärjäisi hyvin talvessakin. Vaikka tämän päivän kangaskatot kestävät talveakin, elää käsitys ”rättikatoista” nimenomaan kesäautoina sitkeässä. Muuramen Auto pyytää kuvan Audista 28 900 €, mittarilukema on vain 97 000 km. Noin 30 000 euron hintaluokan käytettyjen avoautojen hitiksi Parviainen nostaa Mercedes-Benz SL:n. –Se on melkeinpä parasta luokassaan. Yksi syy on varmasti kovakattoisuus: SL on todella hiljainen auto. Audilta, Bemarilta eikä oikein Porscheltakaan löydy vastaavaa avomalllia. Esimerkiksi 2-paikkainen Audin TT-malli ja BMW Z4 ovat enemmän Mersun pienemmän SLK-mallin kilpailijoita. Mersun SL muuntuu helpommin myös talviautoksi. Vaikka tämän päivän kangaskattokin pitää kaikenlaisen sään myös talvella, niin edelleen suomalainen mieltää sen enemmän kesäautoksi. Macea panostaa erityisesti autojen tuontiin Japanista. – Tuomme vain autoja, joissa on jo valmiiksi ratti suomalaisittain vasemmalla puolella. Avoautoja näissä ei juuri ole, sillä niissä on Japanissa yleensä ohjauspyörä oikealla puolella ja ne menevät myyntiin Japanin sisällä. Muualta tulleita avoautoja meillä on kyllä ollut koko ajan myynnissä, toukokuussa niitä olisi voinut olla enemmänkin, jos olisi ollut mitä myydä. Nettiauto.comissa 25 000-30 000 euron avoautojen myynti painottuu BMW:n 3ja Z4-sarjan malleihin, Merces-Benzin SLja SLK-malleihin sekä Audin eri malleihin, erityisesti Ttä-malleihin. Yksittäisiä autoja löytyy myös Ford Mustangia, Porschen ja Jaguarin eri malleista. Jaguarin ostajakunta on rajattu ja koostuu yleensä merkkiuskollisista harrastajista. Autoliike Marko Sipilä Turussa mainostaa kuvan Jaguar XKR 4,0 V8 Convertible automaattia huippuyksilönä ja mittarilukemakin on vain 95 000 km. Hintapyyntö vuosimallin 1999 kangaskattoisesta avo-Jaguarista on on 29 800 €. Espoo • Helsinki • Hyvinkää • Hämeenlinna • Joensuu • Jyväskylä • Kaarina • Kajaani • Kerava • Kokkola • Kotka • Kouvola • Kuopio • Lahti • Lappeenranta Lohja • Loimaa • Mikkeli • Oulu • Pori • Porvoo • Rauma • Rovaniemi • Salo • Savonlinna • Seinäjoki • Tampere • Tornio • Turku • Vaasa • Vantaa Tuotteita rajoitetusti. Tarjoukset voimassa 31.7.2019 saakka. Ei ennakkovarauksia. Airam Cool KYLMÄLAUKKU 24 L 12 V/230 V Kahdensuuntaisen tuuletinmoottorin ansioista nopea laukun jäähdytys jopa 17 °C alle ympäristölämpötilan Toimii myös lämpölaukkuna jopa 60 °C Ei sisällä freonia Polypropeenia, eristys polyuretaania 12 V virtajohto autokäyttöön (240 cm) Takuu 3 vuotta 48-2237 Atom JALKAPALLOMAALI Jämäkkä futismaali takapihalle tai mökille Mitat 366 x 198 x 152 cm Kunnollinen, aktiivista käyttöä kestävä teräsrakenteinen jalkapallomaali Etukehikon putket Ø 75 mm ja takakehikossa Ø 50 mm Verkko 3 mm polyesteriä Maalin paino 30 kg 53-7099 Marienburg GRILLIHIILI 7,5 kg/50 L Ravintolatasoinen hiili Valmistettu 100 % lepästä Puhdasta hiiltä, ei tuota sivumakuja eikä aiheuta savua Luonnonmukaisesti kuivattu Kemikaalivapaa Syttyy ilman sytytysnestettä Pitkä paloaika ja tasainen lämpö 42-1994 Norm. 14,90 Kanta-asiakkaille 25,00 /2 kpl 1,67/kg Roastmaster PALLOGRILLI 18” Kaikilla herkuilla! Kannen materiaali hiiliteräs, kiiltävä musta emali Lämpömittari Tuhkankerääjä Grillausala Ø 46 cm Kolme teräsjalkaa 85-00740 89 90 149 00 59 90
16 KAASUJALKA 7-8/2019 KUUKAUDEN KÄYTETTY Volkswagen Tiguan VANHAKIN BENSA-TIGUAN VAKUUTTAA LAADULLAAN Ei ole kovin helppoa löytää koeajoon 10 vuotta vanhaa ja reilusti alle 200 000 kilometriä ajettua Volkswagen Tiguania bensamoottorilla. Kaasujalka siinä onnistui. K eskiluokan katumaasturiluokan hitit Honda CR-V ja Toyota RAV4 saivat Volkswagen Tiguanista kovan vastuksen vuonna 2008. Silloin elettiin aikaa, jolloin dieseliä pidettiin ekotekona. Niinpä suurin osa 10 vuotta tai sitä vanhemmista Tiguaneista löytyykin dieselmoottorisina. Diesel-Tiguanin valtti oli aikoinaan sekin, että siihen sai automaatin, mutta Hondan ja Toyotan dieseleihin ei saanut. Iäkkään bensa-Tiguanin löytäminen vieläpä kohtuukilometreillä ei niin helppoa olekaan. Kaasujalalla kuitenkin tärppäsi. Petikon Vaihtoautomaasta löytyi Volkswagen Tiguan 2.0 R-Line Sport & Style 2,0 TSFI nelivetoisena ja bensamoottorilla: vuosimallia 2008 ja 166 000 kilometriä ajettuna. Tiguan on kompakti katumaasturi, jolla ajelee iäkkäänäkin mielikseen. Koeajoauton sisustuksessa ja ulkokuorissa 11 vuotta eivät juuri tuntuneet, eivät myöskään ajetut kilometrit. Valkoinen maalipinta kiilsi yhä ja oli ikäisekseen todella kauniissa iskussa. Säännöllisesti huollettu Tiguanissa on reilu maavara ja isot pyörät. Mikään oikea maasturi ei sekään ole: katumaastureissa kun ei ole alennusvaihdetta. 2-litrainen bensamoottori kävi edelleen nätisti ja tiptronicautomaattilaatikko toimi kuin unelma. Mitään ylimääräisiä kolinoita tai kitinöitä ei mistään kuulunut. Koeajetusta Tiguanista on pidetty erittäin hyvää huolta, siitä kertoo jo pelkästään täydellinen huoltokirja. Viimeisin huolto on tehty ihan äskettäin ja siinä on vaihdettu mm. turboahdin, ja sehän säästää tulevalta omistajalta pitkän pennin. Vuosiinsa ja kilometreihinsä nähden ei varmaan kovin helposti paremmassa iskussa olevaa autoa löydy. Autolla on ajettu keskimäärin laskettuna 16 000 kilometriä vuodessa, ja keskivertosuomalaisen on laskettu ajavan autollaan n. 18 000 kilometriä vuodessa. 2-litrainen ja 170-hevosvoimainen bensapata ei kuitenkaan ole varsinaisesti tätä päivää. Kulutuslukemaksi valmistaja ilmoitti aikoinaan yhdistetyssä ajossa jopa 9.9 litraa satasella. Kaupunkiajossa 2-litrainen bensa-Tiguan hörppää jopa 13,5 litraa satasella ja maantieajossakin pääsee juuri ja juuri alle 8 litralla satasella. Eli eihän tätä paljon ajavalle ja rahoistaan tarkalle ihmiselle voi suositella. Runsaasti varusteltu Lisävarusteita on todella pitkä lista: se ulottuu niin ulkonäköön, hallintalaitteisiin kuin matkustusmukavuuteenkin. Ulkopuolella se alkaa jo R-Line -ulkonäköpaketista, joka tekee tästä iäkkäästäkin perheluokan katumaasturista sporttisemman näköisen. Autossa on näyttävät kevytmetallivanteet ja ne löytyvät sekä kesäettä talvirenkaista. Edestä katsoen R-Line varustus näkyy mm. auton kennomaisessa etusäleikössä. Sisältä autosta löytyy niin navigointijärjestelmää kuin kääntyviä tarjoilupöytiä takamatkustajille. Varustelu alkaa jo ihan nahkaverhoillusta ohjauspyörästä ja vaihdetangon nupistakin. Koeajettu Tiguan perustuu senaikaisen Golfin alustaan, johon on tehty suuremman massan ja nelivedon vaatimat muutokset. Miinusta tulee siitä, että Golfiin verrattuna Tiguan on kankea käänneltävä pysäköitäessä. Sen sijaan sähkötoimisesti tehostettu ohjaus antaa hyvän tuntuman tiehen. Suuntavakavuus on hyvä ja kaarteissa Tiguan käyttäytyy johdonmukaisesti. Ikäistensä katumaasturien joukossa Tiguan on yksi parhaita ajettavia. Tiguan etenee vanhanakin yllättävän sulavasti niin kaupungissa kuin matka-ajossa valtateilläkin. Jousituskin on pääasiassa mukava, mutta tärähtelee ikävästi terävissä poikittaissaumoissa. Rengasmelu pysyy koko ajan kohtuullisena. Koeajetun auton Sport & Style-paketin myötä urheiluistuimet antavat hyvän reisija sivuttaistuen. Ajaminen on leppoisaa myös korkean istuma-asennon ansiosta. 10 vuotta vanha 166 000 kilometriä ajettu auto ei tietenkään ole uusi. Mutta en myöskään usko, että tämän Tiguanin olisi lähelläkään loppupistettään. Varsinkin, kun autosta on pidetty hyvää huolta. Nettiautosta viisi Tiguanin omistajan kommenttia ja kaikkiaan 23 arvostelua tähtien kera. Ajomukavuudesta on annettu lähes järjestään täydet viisi tähteä. Luotettavuuskin tuntuu olevan jokseenkin erinomaisella tolalla. Eniten huonompia pisteitä on annettu käyttökuluista. Käsittääkseni myöskään isommissa TSI -moottoreissa ei ole ollut samoja ongelmia kuin pienissä TSI-koneissa, joiden nokkaketjut venyvät ja moneen vuosina 2007 2012 valmistetuista koneista on vaihdettu takuuna jakoketjut. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBEKANAVALTA ! TEKNIIKKAA VOLKSWAGEN TIGUAN R-LINE SPORT & STYLE 2,0 TSI VUOSIMALLI: 2009 MITTARILUKEMA: 166 000 km MOOTTORI: R4, 1984 cm3, turbo VETOTAPA: 4-veto POLTTOAINE: bensa VAIHTEISTO: Tiptronic-automaatti TEHOT: 197 hv VÄÄNTÖ: 280 Nm YHDISTETTY KULUTUS: 9.9 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT 234 G / KM KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 8.5 s HUIPPUNOPEUS: 207 km TAVARATILA: 470l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 17 900 € VANTAA HINTA: 26 890 €
KAASUJALKA 7-8/2019 17 Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Levonta energiaa riittää ja se synnyttää yllättäviä tilanteita. Erityisesti kuun puolessa välissä kannattaa varoa tolppakameroita. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Jokin itseäsi vähemmän aikaisemmin kiinnostanut auto herättää uteliaisuutesi. Kesä ja helle teettävät tepposia, joten pidä varasi. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Mielipiteitäsi ja neuvojasi arvostetaan kesäterasseilla, myös autoasioissa. Kesälläkään ei kannata yliarvioida omaa tietämystä: et ole uusiutuvien polttoaineiden ekspertti. RAPU 22.6 – 22.7. Ärryt helposti pientenkin vastoinkäymisten edessä. Flekti tuntuu huutavan kovalla, mutta ota rauhallisesti niin kauan kuin moottorin lämpötila pysyy normaalin rajoissa. LEIJONA 23.7 – 23.8. Kuukauttasi siivittää myötätuuli ja jos olet moottoripyörällä liikenteessä, tunnet itsesi pystyvämmäksi kuin ehkä oletkaan. NEITSYT 24.8 – 22.9. Jokin yllättävä kohtaaminen nostaa mielialasi korkeuksiin. Älä sorru heräteostoksiin ja pidä autotarvikkeiden tarjouksia nähdessäsi järki päässä. VAAKA 23.9 – 22.10. Nyt kiinnostaisi vähän katsella auton tuomista Ruotsista. Käänny kuitenkin ammattilaisen puoleen. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Risteystä lähestyessä hiljaisempi nopeus antaa aikaa havaintojen tekemiseen. Erityisesti kuukauden loppupuolella vaanii riski, ettet huomaa auton pilarin taakse jäävää pyöräilijää. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Älä aikaile auton määräaikaishuollon kanssa, sillä heinäkuussa korjaamoilla on ruuhkaa. KAURIS 23.12 – 20.1. Kuukauden loppupuolella yliarvioit jaksamisesi pitkällä automatkalla, joten varaa ihan oikeasti viimeisille lomareissuille aikaa ja pidä taukoja. VESIMIES 21.1.-18.2. Kuukauden puolivälissä saattaa tulla eteen liikenteessä tilanne, jossa provosoidut helposti. Vältä ikävän tilanteen riski ja pysy rauhallisena. KALAT 19.2.-20.3. Lomailet ehkä Espanjassa heinäkuussa. Kun vuokraat auton, varaudu siihen, että kanssa-autoilijoiden toiminta ei ole erityisen ennnustettavaa ja varsinkin kaupunkien keskustat ovat ruuhkaisia, puhumattakaan suomalaisen silmin kiivaasta tahdista. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI HEINÄKUULLE 2019! TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797 mika.salomaa@kaasujalka.fi !
18 KAASUJALKA 7-8/2019 TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi ! AUTOKIERRÄTYS Kierrätä autosi. Annat sille uuden elämän. Vastaanottopisteet: suomenautokierrätys.fi Pidetään kiertotalouden pyörät pyörimässä. = 619 x OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Olarinluoma 13, Espoo Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.fi autoplaneetta@gmail.com www.vaihtoautomaa.com HELSINKI VANTAA TUUSULA JÄRVENPÄÄ JYVÄSKYLÄ MUURAME MÖNKIJÄT Adam autotraileri Pohjanmäentie 7, Heinola p. 0400 124 262 Hirsimetsäntie 5, Lahti p. 045 2587877 www.westmac.fi 2890€ (sis.alv.) alk Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SUOMEN PARAS AUTOILUSIVUSTO! WWW.KAASUJALKA.FI MUKANA MYÖS: KUUKAUDEN KILPAILU AUTOURHEILUA URMAS HURMALAISEN TARINOITA JA PALJON MUUTA... Etsitkö kotisi läheltä luotettavaa autokorjaamoa, laadukasta autopesulaa vai ripeää rengasliikettä? Ei hätää. Palveluhakemistosta löytyy helposti alueen kaikki merkittävimmät yritykset. Koeajossa kaikki merkittävimmät autouutuudet! Autoalan kaikki uutiset reaaliajassa! UUTISIA, KOEAJOJA, YRITYSESITTELYJÄ, PALVELUITA......!!!! Voit helposti selata ja lukea. Linkitä vaikkapa Facebookiin ja kerro kavereille!
KAASUJALKA 7-8/2019 19 13. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jorma Mikkola, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Alma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO TOUKOKUUN KILPAILUUN vastanneiden kesken arvoimme 2 Korrekin tuotesettiä ja onnelliset voittajat ovat: Jukka Lankinen Kuopiosta ja Eija Mäki Kauhajoelta Onnea voittajille! Muistakaa pestä ötökät tuulilasista Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvotaan Lenovon tabletti (arvo 89e). Vastausaikaa on 30.8.2019 saakka. PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 7/19 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com MIKÄ AUTO ON KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ TÄSSÄ NUMEROSSA? A) OPEL ASTRA B) NISSAN MAXIMA C) MB GLE D) VW TIGUAN VASTAA, RATKO JA VOITA LENOVON TABLETTI Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi
20 KAASUJALKA 7-8/2019 OHJELMAN SISÄLTÖ Uusien autojen koeajoja Käytettyjen autojen koeajoja Mielenkiintoisia julkkisvieraita Tuote-esitettelyjä ja vinkkejä KATSO ESITYSAJAT www.alfatv.fi AUTOILUOHJELMAN 5. KAUSI Esitetään edelleen Alfa TV:llä Ilmainen ja näkyy jokaisessa tv-vastaanottimessa Kausi alkaa lokakuussa 10 jaksoa prime time -aikaan, jokainen jakso uusitaan 4-7 kertaa viikon aikana Koko kausi uusitaan heti perään Lisäksi jaksot katsottavissa Kaasujalan Youtube -kanavalla ja Alfa TV:n permanto.fi-palvelussa