KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ VOLVO V90 CROSS COUNTRY VM.2017 I ÄIJÄAUTO 467 TKM AJETTU MB E200D VM.2008 TOYOTA YARIS OPEL CORSA Koeajossa mm. Koeajossa Pirkanmaan painos 7-8/2024 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi PIRKKALA RENGASHUOLTO PALVELEVA Teboil Pirkkala | Puh. 03 368 2880 I www.rengasmarketpirkkala.fi I www.teboilpirkkala.fi Ma-Pe 6.00-22.00 | La 8.00-22.00 | Su 10.00-22.00 | HALLI Ma-Pe 8.00-21.00 | La sesonkina 9.00-16.00 Tuohon rengasmarket logo ja yhteystiedot sekä renkaan kuva. Continental PremiumContact7 tai UltraContact Esim. koko 205/55-16 asennettuna Elovainiontie 15, Ylöjärvi 0400 589 254 www.elovainionautohuolto.fi info@elovainionautohuolto.fi Teollisuustie 2, 33960 PIRKKALA I Puhelin: 010 423 7333 I info@rengaskauppa.net I ma-pe 8-17, sesonkina la 9-13 KATTAVA VALIKOIMA RENKAITA JA VANTEITA Laajasti palvelelva rengaskauppa jo yli 40-vuotta! RENGASKAUPPASI RENGASKAUPPASI PIRKKALASSA JA VERKOSSA PIRKKALASSA JA VERKOSSA RENGASKONTTI.FI KAIKKI MERKIT JA MALLIT Pirkkalan Rengaskauppa Oy I www.rengaskauppa.net MYÖS VERKKOKAUPASTAMME
2 KAASUJALKA 7-8/2024 KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Tässä on todellinen työmiehen auto. Kuvan otti Iris Heino Helsingistä Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Keskity omiin asioihisi äläkä lähde mukaan turhiin kiistoihin. Auton eri käyttövoimien tulevaisuutta kenenkään on mahdotonta ennustaa, anna kaikkitietävien ystäviesi kinastella keskenään. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Uudet raikkaat tuulet puhaltavat. Siedät tavallista paremmin epävarmuutta ja uskallat ottaa pieniä riskejäkin. Voi olla, että innostut ostamaan lähes puoli miljoonaa kilometriä ajetun entisen taksi-Mersun. KAKSOSET 22.5 – 21.6. On tärkeää, että maltat pitää huolta itsestäsi, etkä haali liikaa päätöksiä yhdelle päivälle. Korjauta nyt ensin vanha autosi viat ennen kuin lähdet tarjoamaan sitä vaihdossa uudempaan. RAPU 22.6 – 22.7. Uhkut tarmoa ja itseluottamusta, mikä vaikuttaa päätöksiisi autoasioissakin. Vaikka löytäisit kertaheitolla unelmiesi vaihtoauton, kannattaa ainakin harkita kuntotarkastusta. LEIJONA 23.7 – 23.8. Jakson lopulla rahaan ja omaisuuteen liittyvät asiat nousevat keskiöön ja vaativat tarkempaa paneutumista. Tämä tarkoittaa myös autoasioita. NEITSYT 24.8 – 22.9. Jokin jo aiemminkin virittelemäsi hanke voi nyt lähteä aivan uuteen lentoon. Käytetty ja tilava korealainen lataushybridi voi olla ihan hyvä valinta, vaikka ei herättäisikään naapurikateutta. VAAKA 23.9 – 22.10. Haluat ottaa rennosti ja nauttia siitä, että asiat rullaavat eteenpäin vaivattomasti. Jätit keväällä päivittämättä autosi kesärenkaat ja meinaat ajaa ne loppuun syksyn aikana. Tämä on kyllä aikamoinen riski syksyn vesikeleillä. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Sinulla saattaa syntyä monimerkkikorjaamon kanssa erimielisyyttä autosi vuosihuollon hinnasta. Mieti kuitenkin kahdesti ennen kuin riennät naputtelemaan kokemuksistasi sosiaaliseen mediaan. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Olet ehkä vaihtamassa autoa ja tekemässä kauppaa yksityisen myyjän kanssa. Jos epäilet mittarilukemaa, yritä selvittää joku auton aiempi omistaja, jolta voisit kysyä, kuinka paljon hän on kyseisellä autolla ajanut. KAURIS 23.12 – 20.1. Jos kaipaat tukea ja neuvoja autossasi ilmenneeseen vikaan, sinun kannattaa kääntyä ensisijaisesti ammattilaisen puoleen, eikä kuunnella vanhoja ns. luottoystäviäsi. VESIMIES 21.1.-18.2. Jos autossasi syttyy moottorihäiriövalo, suhtaudu siihen vakavasti. Vaikka auto näyttäisi muuten toimivan normaalisti, moottorivikaa ei kannata välttää. KALAT 19.2.-20.3. Mielialasi heilahtelee, ja olet tavallista päättämättömämpi. Jakson edetessä olosi selkeytyy, ja osaat sanoa tarkemmin, mitä haluat: ajatko vielä nykyisen autosi matkamittariin lisää kilometrejä vai onko nyt jo aika vaihtaa uudempaan. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI HEINÄ-ELOKUULLE 2024 Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN TURTLE WAX TUOTESETILLÄ Seuraava Kaasujalka ilmestyy 22.8.2024 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Kun Helsingin esplanadit muutettiin yksikaistaisiksi autoteiksi, uskottiin, että ratkaisu toisi keskustaan lisää jalankulkijoita ja elinvoimaa. Pieleen meni. Leveät jalkakäytävät eivät tuoneet talvisille esplanadeille lisää jalankulkijoita, mutta yhä useampi auto pysäköitiin laittomasti alueen lastauspaikoille. H elsingin Uutisten mukaan väärinpysäköinti Eteläja PohjoisEsplanadien alueen lastauspaikoille oli talvikaudella yleistä, mikä lisäsi haastetta löytää vapaana olevaa lastauspaikkaa ja johti ajoittain ajoon jalkakäytävillä. Kokeilu kun vähensi pysäköintipaikkojen määrää Esplanadeilla. Tämä esplanadien yksikaistaisuuskokeilu päättyy marraskuussa, luojan kiitos! Olen huonosta lopputuloksesta kirjoittanut ennenkin. Unelma jalkaväen kesäonnelasta Helsingin ydinkeskustassa ei sitten ottanut tuulta purjeisiinsa. Kasarmikadun kesäkadusta luovuttiin liian pienen suosion vuoksi ja Esplanadit muutetaan takaisin kaksikaistaisiksi. Tavoitteena oli lisätä keskustan elinvoimaisuutta, parantaa kävelyn ja oleilun olosuhteita sekä saada tietoa järjestelyjen toimivuudesta pysyvien ratkaisujen suunnittelua varten. Siinä vain kävi niin, että kivijalkaliikkeet menettivät asiakkaita. Pyöräilykaupunki syntyy luonnostaan Helsingin keskustassa kävijämäärät ja viipymät ovat kehittyneet heikommin kuin esimerkiksi Oslossa ja Tukholmassa. Talvikaudella alueen yritysten myynnin kehitys oli kesäkautta heikompaa. Liikennekulttuuri eri kaupunkien keskustoissa ei taida olla kovin helposti muutettavissa viranomaistyönä. 20 vuotta sitten kävin työni puolesta paljon Oslossa ja Kööpenhaminassa. Jo silloin näin, että polkupyörät kuuluvat näiden kaupunkien elämänmenoon ihan luonnostaan. Silloin ei puuhattu Helsingin Esplanadien muuttamista yksikaistaisiksi, enkä nyt muista, että olisi ollut muitakaan suurisuuntaisia suunnitelmia autoilun vähentämiseksi Helsingin keskustassa. eBookers-sivustolla on listattu Euroopan 10 parasta pyöräilykaupunkia. Tanskan Kööpenhamina on arvostettu koko maailman parhaaksi pyöräilykaupungiksi, Oslokin on noteerattu maailman kuudenneksi parhaaksi pyöräilykaupungiksi. Helsinki ei tuolle Top 10 -listalle mahtunut ainakaan vielä vuonna 2019. Vuonna 2021 Helsinki ilmoitti tähtäävänsä maailman kolmanneksi parhaaksi pyöräilykaupungiksi. Kaupungin tiedotteen mukaan maailman parhaita pyöräilykaupunkeja vuosittain mittaavalla Copenhagenize-inELINVOIMAN SIJASTA TULI AUTOT LASTAUSPAIKOILLE deksillä Helsinki oli silloin sijaluvulla 10. En onnistunut selvittämään, mikä on tilanne nyt. Googlaamalla en löytänyt tietoa, onko Helsinki onnistunut tavoitteessaan. Liian myöhään? ”Helsinki on aina arvostanut designia valtavasti, mutta paremman liikenteen suunnittelu on tullut myöhään. Lopuksi se näyttää nyt haluavan saada kiinni ja näyttää maailmalle, että jopa kovilla kylmillä talvilla voit rakentaa pyöräilyystävällisen kaupungin.” Copenhagenize-sivustolla todetaan. eBookers-sivustolla taas kehutaan Oslon sopivan pyöräilyyn hienosti, koska kaupungin vilinästä ympäröivään koskemattomaan luontoon on vain lyhyt matka: ”Samalla reissulla pääset näkemään siis keskustan nähtävyyksiä sekä ympäröivän seudun silmiä hiveleviä vuonomaisemia. Ennen kaupungin ulkopuolelle suuntaamista kannattaa ehdottomasti kokea Oslon satamapromenadi Havnepromenaden.” Siinäpä se. Helsingin keskustassa ei ole lähes 10 kilometriä pitkää satamapromenadia, jota putkin pyöräilemällä pääsisi ihailemaan vuonomaisemia, kun ei ole niitä vuonojakaan. En ole kaupunkiarkkitehti, mutta jotenkin tuntuu, että tässä nyt on yritetty sovittaa samaa lakkia omenalle ja mansikalle. Jotain tuon suuntaista vertausta sutkautteli aikoinaan emerituspuoluejohtaja Timo Soinikin. Valitettavasti en löytänyt googlaamalla enää vertauksen tarkempaa selitystä. Tuntuu, että pienen aktivistijoukon ehdoilla haluttiin luoda Helsingin keskustasta jalankulkijoille ja pyöräilijöille paratiisia, johon passiivinen enemmistö ei ole valmis. Onhan maaseudun haja-asutusalueillekin itketty lisää kyläkauppoja ja bussivuoroja, mutta samat itkijät ovat hurauttaneet omilla autoillaan kuitenkin ostoksille isoihin marketteihin. Ja kun suomalaiset eivät oslolaisten ja kööpenhaminalaisten tavoin ole tottuneita liikkumaan jalan tai fillareilla talvipakkasilla, eivät he autoja hylkää viranomaisohjauksellakaan.
KAASUJALKA 7-8/2024 3 KARJALA KUTSUU. BestDriveen! Varaa aika helposti: www.bestdrivetampere.fi BestDrive VUOSIHUOLTO 199€ Paikallinen rengasliikkeesi BestDrive Tampere I Vihiojantie 26, 33800 Tampere I Puh. 09 3299 0348 I tampere@bestdrive.fi I Avoinna: ma-pe 8-17 PremiumContact 7™ 205/55R16 545€ 225/45R17 595€ 245/40R18 825€ 245/45R19 1190€ Sarjahinta asennettuna. UltraContact 195/65R15 495€ 205/55R16 545€ 225/65R17 790€ 225/60R18 905€ Hectorra 5™ Made by Continental 175/65R14 385€ 195/65R15 420€ 205/55R16 445€ 225/45R17 490€ 225/40R18 520€ 235/55R19 785€ Sarjahinta asennettuna. Uutuus! MUUTIMME Vihiojantie 26:een! Tervetuloa palvelevaan BestDrive ILMASTOINTIHUOLTO 75€ Sisältää 200g R134a BESTDRIVE-tili: OSTA NYT SAAT KOROTONTA MAKSUAIKAA 12KK!
4 KAASUJALKA 7-8/2024 AUTOALAN KAIKKI UUTISET YLI 300 UUDEN AUTON KOEAJOA YLI 200 KÄYTETYN AUTON KOEAJOA YLI 200 HINTAVERTAILUA AUTOURHEILUA YMS... YMS... KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI VINKKI Mukavaa autoilua VINKKI Mukavaa autoilua NÄIN LATAAT SÄHKÖAUTON LOMAREISSULLA Moni sähköautolla ajeleva pohtii, miten menopeliä saisi ladattua myös kesälomamatkalla. Helppo tapa varmistaa auton virransaanti on hankkia sekä asiointikaapeli että sukopistorasiaan sopiva matkalaturi. V aikka nopeasti lataavia sähköautojen latausasemia on saatavilla koko ajan enemmän, tulee silti vastaan tilanteita, joissa on tarve saada autoa ladattua ihan tavallisesta pistorasiasta. Erityisesti pienemmillä paikkakunnilla huoltoasemalle voi olla matkaa eikä kiinteää latausasemaa ole saatavilla. Erilliselle asiointikaapelille voi puolestaan tulla tarve, kun julkinen latausasema löytyy, mutta sen käyttö –vaatii oman latauskaapelin. – Besen FlexCharge Basic on Type2-latauskaapelilla varustettu, edullinen sähköauton matkalaturi, jolla lataat niin sähköautoja kuin ladattavia hybridejä suoraan tavallisesta suko-pistorasiasta. Type2 on eurooppalaisissa autoissa yleisimmin käytössä oleva latausliitäntä, joten laturi käy lähes kaikkiin ladattaviin autoihin, esittelee markkinointipäällikkö Jouni Vainikka autotarvikkeiden ja maahantuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. FlexCharge Basic on varustettu viisi metriä pitkällä latauskaapelilla ja latausteho on säädettävissä 10A (2,3 kW) tai 16A (3,6 kW). Tuotteella on IP66-luokitus, joten sitä voi huoletta käyttää kaikenlaisissa sääolosuhteissa. FlexCharge Basic täyttää suomalaiset turvallisuusvaatimukset ja siinä on sisäänrakenTEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Kaha nettu vikavirtasuoja. Laturissa on LED-valo, josta näkee helposti latauksen tilan. Pienikokoinen laite on lisäksi helppo kuljettaa matkassa mukana. Miten menetellä, kun sähköautojen julkisessa latausasemassa ei olekaan kiinteää latauskaapelia? Monien autojen mukana tulee ainoastaan Mode 2 -latauskaapeli, jonka toisessa päässä on tavallinen suko-pistoke. – Näillä kaapeleilla julkisten latausasemien käyttö ei onnistu, vaan tarvitaan asemien kanssa yhteensopivaa Mode 3 -kaapelia. Korkealaatuiset Harting-latauskaapelit ovat ns. ”asiointikaapeleita”, joiden avulla voit käyttää sähköauton latausasemaa, jossa ei ole kiinteää latauskaapelia. Vainikka tietää. Yleisimpien, viiden ja seitsemän metrin, kaapelipituuksien lisäksi saatavilla on myös harvinaisempia 2,5 metrin ja 10 metrin latauskaapeleita. Tuotteet ovat kestäviä, turvallisia ja helppokäyttöisiä, joten saat varmasti Edullisella Besen FlexCharge Basic -matkalaturilla voi ladata niin sähköautoja kuin ladattavia hybridejäkin suoraan tavallisesta suko-pistorasiasta. Korkealaatuisen Harting-asiointikaapelin avulla voi käyttää sähköauton latausasemaa, jossa ei ole kiinteää latauskaapelia. Tuotteet ovat kestäviä, turvallisia ja helppokäyttöisiä. rahoillesi vastinetta. Harting-latauskaapelit on valmistettu maailmanlaajuisia standardeja tiukasti noudattaen, ja niillä on kaikki asiaankuuluvat hyväksynnät ja sertifikaatit. Tuotteet on valmistettu Euroopassa. Etsi tuotteiden jälleenmyyjiä: kaha.fi/jm/ +358458047300 www.taivaskulta.fi info@taivaskulta.fi Jalokivilaboratorio: Ajanvarauksella Koulukatu 2C A10, Heinola Avaamme liiketilan 1.8: Ajanvarauksella Vapaudenkatu 2, Lahti 14K / 36€ 18K / 47€ OSTAMME KULTAA OSTAMME KULTAA KUOLINPESÄT + ARVOTAVARAT Hinnat ainoastaan tällä mainoksella, ota mukaan!
KAASUJALKA 7-8/2024 5 Uusi kolmannen sukupolven sukupolven Volkswagen Tiguan on luokassaan lähes täydellinen ja tarjoaa monipuolisen malliston jokaiseen makuun. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa V olkswagen Tiguanin kolmannen sukupolven ladattavan hybridin hurjasta 120 kilometrin toimintasäteestä on kohistu jo tovi, mutta ennen sen mallin koeajoa kurvaillaan tällä malliston alkaen versiolla eli 1.5-litraisella kevythybridillä. Viikon koeajon jälkeen oli todettava, että ei tavallinen perheellinen tämän parempaa autoa tarvitse. Eikä hintakaan ole ihan paha. Laaja mallisto Tiguan-mallisto alkaa vajaasta 40 000 eurosta, mutta tätä koeajoautoa oli höystetty tuttuun tapaan aika suurella määrällä lisävarusteita ja siksi hinta kohosikin reiluun 52 300 euroon. Tiguanin mallisto tarjoaa ilahduttavasti jokaiselle jotakin, sillä listalta löytyy ihan perinteisiä bensaversioita dieseleitä, kevyt hybridi ja luonnollisesti ladattava hybridi. ! TEKNIIKKAA VOLKSWAGEN TIGUAN ELEGANCE BUSINESS EHYBRID DSGAUTOMAATTI HINTA: 43 598,52€ KOEAJOAUTON HINTA: 52 329 € TEHO: 110 kW (150 hv) VÄÄNTÖMOMENTTI: 250 Nm /1 500 3 500 rpm SÄHKÖMOOTTORIN TEHO: 14 kW ISKUTILAVUUS: 1 498 cm3 PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4 539, 1842, 1658, 2677 TAVARATILA: 652 l VETOKYKY MAX: 1800 kg KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 9,1 s HUIPPUNOPEUS: 210 km/h KULUTUS, YHDISTETTY (WLTP): 6,7 l / 100 km CO2-PÄÄSTÖT: 153 g/km TOIMII KUIN AJATUS Volkswagen Tiguan KOEAJOSSA + Tilat + Käytettävyys + Tasapainoinen kokonaisuus Suorituskyky (varauksin) JÄLKIMAKU Volkswagen Tiguan on huippuhieno katumaasturi perheelle, joka ei halua tai voi ajaa sähköautolla. Tämän parempaa autoa tähän rahaan on vaikea löytää. Nappi juttu. ? – + Kaasujalan koeajossa malli on kahdesta kevythybridistä se tehokkaampi ja hinta alkaa reilusta 43 500 eurosta ja vertailun vuoksi kerrottakoon, että tämä on takavetoiseen ja pienemmällä akulla varustettuun ID.4:een verrattuna reilut 3000 euroa edullisempi. Maltilliset muutokset Ulkoisesti Tiguan on muuttunut maltillisesti ja näin ollen tavallisen kaduntallaajan silmissä tämä ei aiheuta pahennusta, eikä vanhakorinen näytä auttamattomasti vanhalta. Itse asiassa toisen sukupolven versio näytti mielestäni särmikkäämmältä ja oli ulkonäöllisesti mini-Touareg. Uutukainen selkeästi pyöreämpi ja fiilistä haettu sähköisten Volkkareiden muotoilusta. Pituutta, leveyttä ja korkeutta on tullut pikkuisen lisää, mutta akseliväli on pysynyt ennallaan. Tavaratilaa on tähän uutukaiseen saatu 652 litraa, joka on parannusta 37 litraa edeltäjään verrattuna Kabiini muistuttaa paljolti sähköisiä Volkkareita ja sen suhteen muutos edeltäjään on merkittävä. Ohjaamossa kaikki on kohdallaan. Näyttö on selkeä ja reagoi nopeasti. Kuljettajan ajoasento on erittäin hyvä ja varmasti kaiken kokoiset kuljettajat saavat mieleisen ajoasennon. Myös meidän perheen reilut 160-senttinen kuski. Materiaalivalinnat ovat todella miellyttäviä ja myös näyttävät hyviltä. Koeajetun Tiguanin 1.5-litrainen turboahdettu moottori tarjoilee 150 hevosvoimaa ja 250 Nm:iä vääntöä. Auton ainut pieni heikkous on sen suorituskyky etenkin lastattuna, sillä nykyautojen mittapuulla se on aavistuksen vaatimattoman tuntuinen. Ihan hyvin tällä kuitenkin pärjää liikenteessä, eikä tientukkona todellakaan tarvitse olla, mutta jos jotain purnattavaa oikein hakemalla hakee niin voimaa saisi pikkuisen olla lisää. Toisaalta siitä ongelmasta selviää, kun laittaa käden syvemmälle taskuun ja ostaa Tiguanin vaikkapa 2-litran dieselillä varustettuna. Se tulee Kaasujalkaan koeajoon tässä kesän aikana ja juttu luettavissa syksyllä. Tiguanilla matkustaminen on leppoisaa ja vaivatonta. Jousitus toimii eleettömästi ja täsmällisesti. Auton mitat on helppo arvioida ja sen vuoksi tämä on näppärä pyöritellä myös kaupungissa. Suuren infonäytön ansiosta peruutuskameran kuva on myös erittäin suuri, vaikka sen kuvan laatu ei ylläkään markkinoiden kärkeen. Jos tämmöistä autoa on ostamassa ja mikäli ostaja ei tilauskaavakkeeseen laita nimeään, on syy kyllä aivan muualla kuin tässä autossa. Nissan Ariya e-4ORVE 87kWh Evolve + on Nissan-malliston tämän päivän lippulaiva ja ihan syystä. Nelivetoinen Ariya Evolve+ kahdella sähkömoottorilla vakuuttaa niin ulkonäkönsä, laatunsa kuin ajettavuutensakin puolesta. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski N elivetoisen Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh EVOLVE+ kahdella sähkömoottorilla vakiovarustein on kokonaishinnaltaan 61 800 €, se on 19 500 euroa halvinta etuvetoista ja yksimoottorista 63kWh Engage -versiota kalliimpi. Väliin mahtuu useita eri versioita: yhdellä tai kahdella sähkömoottorilla, etuvetoisena tai nelivetoisena, vähemmän tai enemmän varusteltuina. Neliveto on saatavilla vain tähän 87-kilowattituntisen akuston omaavaan malliin. Valittavana on kolme eri varustelutasoa: Advance, Evolve ja Evolve+. Ariyan varustetasoista vaatimattomin on etuvetoinen 63 kWh Engage, jossa on yksi sähkömoottori ja siinä tehoa 160 kW/214 hv ja vääntöä 300 Newtonmetriä. Kahdella sähkömoottorilla ! TEKNIIKKAA NISSAN ARIYA E-4ORCE 87KWH EVOLVE+ MOOTTORI: Kaksi sähkömoottoria, edessä ja takana TEHOT: edessä ja takana 160 kW/214 hv JÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 306 hv VÄÄNTÖ: 600 Nm VETOTAPA: neliveto AKKUKAPASITEETTI: 87 kWh LATAUS: ac/dc 22 kW/130 kW DC—LATAUSKAPASITEETTI: 130 kW, 20 %–80 %, 30 min. AC-LATAUS: 10 A, 10–100 %, 48 TAC-LATAUS: 32 A, 10–100 %, 13,5 tuntia YHDISTETTY. EU-KULUTUS: 20.4 kWh/100 km (ilmoitettu) WLTP-TOIMINTAMATKA: 498 km (ilmoitettu) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0?100 km/h 5,1 s HUIPPUNOPEUS: 200 km/h MITAT: Pituus , leveys 1 850 mm ja peilien kanssa 2172 mm, korkeus 1 660 mm, akseliväli 2 775 mm, tavaratila 415 l HINTA: Koeajettu auto vakiovarustein 61 800 €, Ariyamallisto alkaen: 43 200 € NISSAN-ELIITTI RAKASTUI ARIYAAN, JA SYYSTÄ! Nissan Ariya KOEAJOSSA + Tyylikäs ja ”roteva” ulkonäkö + Hiljainen ja laadukas + Leppoisa ajettava Fyysisten kosketuspainikkeiden poissaolo Pieni tavaratila takapenkit pystyssä JÄLKIMAKU Hieno ja hiljainen auto, jolla matkaa taittaa leppoisasti, kiitos mahtavan 600 Newtonin väännön. Itse kuitenkin luultavasti päätyisin edullisempaan etuvetoiseen malliin. ? – + varustettua ja lähtöhinnaltaan 61 800 euroa maksavaa 87 kWh Evolve+ -versiota edullisempi on Evolve 87 kWh ilman plus– merkkiä. Myös Evolvessa ilman plussaa on kaksi sähkömoottoria, joista etumoottori tuottaa 160/214 hv kilowattia tehoa ja takamoottori neljä kilowattia vähemmän, 156 kW/210 hv. Ariya Evolve+ -mallissa luvut ovat edessä ja takana tasan: kummassakin 160 kW/214 hv. Varusteita vai tuplamoottori? Asiakkaalla on paljon valinnanvaraa: haluaako Ariyaansa lisämoottorin vai paljon varusteita, etuvedon vai nelivedon? Nelivetoisena sähköisen voimalinjan kokonaisteho on 225 kilowattia ja vääntöä löytyy huikeat 600 newtonmetriä. Sataseen Evolve+lla pääsee rivakasti 5,1 sekunnissa, Evolvella ilman plussaa nollasta sataseen kiihdyttäminen vie 5,7 sekuntia. Mallikohtaisia eroja on toimintamatkoissakin. Halvimmalle etuvetoiselle 63 kWh ENGAGE -varsiolle toimintamatkaa luvataan 404 km, koeajoon saadulle 87kWh Evolve+:lle 498 km. Mitä kalliimpi auto, sitä nopeammin se myös kiihtyy. Kiihtyvyys toisaalta kuitenkin lisää kulutusta. On siinä Ariyaa ostavalla pähkäiltävää: arvostaako rivakkaa kiihtyvyyttä vai haluaako ajaa himpun taloudellisemmin. Levollinen fiilis Runsaiden säätömahdollisuuksien ansioista hyvä ajoasento löytyy helposti. Ariyassa istutaan korkealla ja näkyvyys kaikkiin suuntiin on hyvä. Niin Ariyan 87 kWh akulla varustettu malli kuin 63 kWh–versiokin tukevat 130 kWh pikalataustehoa. Tämän ansiosta akun saa ladattua 20 %:sta 80 %:iin noin puolessa tunnissa. Evolve+:n keskikulutukseksi valmistaja ilmoittaa 20.4 kWh/100 km. Fiilistä Ariyan ohjaamoon istuessa voi kuvailla levolliseksi. Kuskin paikalle istuessa kaikki tuntuu löytyvän helposti, eikä Ariyaa ole ladattu täyteen omituisuuksia. Kuljettaja löytää vaivatta hyvän ajoasennon, niin kuskin istuin kuin ohjauspyöräkin on helposti säädettävissä luontevaan asentoon. Sama levollinen fiilis jatkuu ajoon lähtiessä. Ariya kulkee sillä tavalla kuin sen jyhkeän olemuksen perusteella voi olettaakin: tasaisesti ja määrätietoisesti. Huonoa sanottavaa hiljaisesta ja mukavasta Ariyasta saa hakemalla hakea. Vain fyysisiä painikkeita jäin kaipaamaan Ariyaankin. Kaikkiaan nelivetoinen ja kahdella sähkömoottorilla varustettu Ariya 87 kWh Evolve+ -tuntuu tasapainoiselta ja tyylikkäältä isolta autolta. Se on myös riittävästi perinteinen, Ariya on auto, eikä taulutietokone.
6 KAASUJALKA 7-8/2024 Stellantis-konsernin autoista Opel Corsa sai ensimmäisenä uuden hybridivoimalinjan. Kevythybridijärjestelmä tekee pikkuautoikonista aina vain taloudellisemman taajamaja kaupunkiauton. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski O pel Corsa on ehdottomasti yksi pikkuautojen ikonisista malleista. Ensimmäisen sukupolven Corsa näki päivänvalon jo vuonna 1982. Itsekin ostin Järvenpäästä käytetyn porrasperä-Corsan muistaakseni keväällä 1986. Taisin ajaa sillä puoli vuotta, kunnes vaihdoin sen parin vuoden ikäiseen Saab 99:ään. Suurimmat muutokset löytyvät kuitenkin konepellin alta. Stellantis-konsernin jo ennestään tuttu 1,2-litrainen, kolmesylinterinen PureTech-bensamoottori on saanut parikseen 48-volttisen kevythybridivoimalinjan. 1.2-litraista Corsaa ilman hybridijärjestelmää saa 100-hevosvoimaisella tai 75-hevosvoimaisella bensamoottorilla. 1 km pelkällä sähköllä Yleensä kevythybridit eivät liiku pelkällä sähköllä ollenkaan, ! TEKNIIKKAA OPEL CORSA HYBRID 100 A 125 V. EDITION MOOTTORI: R3, 1199 cm3 VAIHTEISTO: 6-lovinen automaatti SÄHKÖMOOTTORI: teho 22 kW ja vääntömomentti 55 Nm VETOTAPA: etuveto VÄÄNTÖ: 205 Nm KESKIKULUTUS: 4,5 l /100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 102 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,9 s HUIPPUNOPEUS: 188 km/h MITAT: pituus 4061 mm, leveys 1 960 mm, korkeus 1 435, akseliväli 2538 TAVARATILA: 267 – 1042 l HINTA: arvioitu kokonaishinta 24 390 €, Corsa-mallisto hinnat alk. 19 390 € HYBRIDI TULI CORSAANKIN Opel Corsa KOEAJOSSA + Taloudellinen taajamaja kaupunkiajossa + Automaattivaihteisto + Hyvä perusauto arkiajoon Äänekäs kiihdytyksissä ja suurilla nopeuksilla Vaatii paimentamista kovalla tuulella JÄLKIMAKU Hyvä perusauto eritoten taajamissa ja kaupunkiajossa. Ei kuitenkaan poikkea kilpailijoista sen enempää hyvässä kuin pahassakaan. ? – + vaan sähkömoottori vain avustaa bensamoottoria. Stellantiksen ratkaisu on kuitenkin erilainen ja Corsa liikkuu hyvin pieniä matkoja sähkölläkin. Opelin mukaan kevythybridi-Corsa saattaisi kulkea kilometrin pelkällä sähköllä, jos vauhti on alle 30 kilometriä tunnissa. 100-hevosvoimaisen Corsahybridin sähkömoottorin teho on 28 hevosvoimaa ja sen suurin vääntömomentti on 55 Newtonmetriä. Corsa Hybridissä on aina 6-lovinen automaattivaihteisto, tavallisen bensaversion automaattivaihteisto on 8-lovinen. Opelin mukaan hybriridiCorsa kuluttaa 15-18 % vähemmän kuin vastaavan tehoinen bensa-Corsa ilman hybriditekniikkaa. Keskikulutukseksi valmistaja ilmoittaa 4.5 l/100 km. Oma kulutukseni 100-hevosvoimaisella hybridi-Corsalla oli 4.9 l/100, joten uskon valmistajan ilmoituksen pitävän kutinsa: sisältyihän omaan koeajoviikkoon käynti Vantaalta Tampereella moottoritietä ja 120 km/h nopeutta paahtaen. Jos olisin malttanut ajaa moottoritieosuudetkin maltillisesti satasta, olisin hyvin todennäköisesti päässyt tuohon valmistajan ilmoittamaan kulutuksen 4.5 l/100 km. Koeajoon saamassani Corsahybridissä oli paljon vanhoja ja perinteisiä ratkaisuja. Pitkästä aikaa käynnistäminenkin tapahtui mekaanista virta-avaimesta kääntämällä, eikä stop&start -nappia painamalla. Vanteetkin olivat leveiden ja näyttävien metallivanteiden sijasta perinteiset musta ns. peltivanteet, jotka oli suojattu muovisilla pölykapseleilla. Ei välttämättä niin näyttävää, mutta kapeat peltipyörät ovat ajossa leveitä pyöriä hiljaisemmat. Ilmastointikin oli manuaalinen. Avainta virtalukossa kääntämällä Corsa tuumailee hetken aikaa ennen kuin lähtee käyntiin. Tämä tuntuu vähän oudoltakin, kun olen tottunut siihen, että tällaista empimistä tapahtuu vain napista painamalla käynnistyvissä autoissa. Vaihtaa huomaamattomasti Kuusilovinen automaattilaatikko hoitaa vaihteiston hienosti, eikä pykälien vaihtumista tahdo edes huomata. Sen sijaan kiihdytyksissä ja moottoritieajossa kyllä kuulee, että nyt ajetaan 3-sylinterisellä ja 1.2-litraisella bensaturbomoottorilla. Melutasoltaan Corsa ei kuitenkaan ole sen huonompi kuin muutkaan 3-pyttyiset pikkuturbot. Pörinä näissä tilanteissa nyt vain on asia, jonka kanssa pitää tulla toimeen. Hybridi-Corsan suorituskyky on riittävän hyvä. Vaikka nollasta sataseen 9.9 kiihtyvä auto ei ole raketti, sillä ei myöskään jää jalkoihin. Hybriditekniikka on kuitenkin omimmillaan taajamaja kaupunkiajossa, silloin voi päästä hyvinkin neljän litran kulutukseen satasella. Vauhdin kohotessa moottoritiellä 120 kilometriin tunnissa, kulutus nouseekin sitten 6.5 litraan satasella. Opel ei ole intohimoihmisen auto, ei Corsa-hybridikään. Se on hyvä perusauto tavalliseen arkiajoon. Kovalla tuulella tämän kokoluokan eli B-segmentin pikkuauto tarvitsee paimentamista, sitä tarvitsee Corsakin. Ei tämän kokoluokan autoja ole suunniteltukaan varsinaiseen matkaajoon. Uusi Toyota Yaris 130 Hybrid Premiere Edition todistaa, että hybridipioneeri Toyota on varsinkin pikkuautojen tekijänä omaa luokkaansa. Kun moottorissa on tehoa 130 hevosvoimaa ja vääntöäkin on 30 % aiempaa enemmän, on ajaminen uudella Yariksella entistä notkeampaa. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski 1 16-hevosvoimainen ja vähemmän vääntävä Yarisin hybridiversio jatkaa uuden 130-hevosvoimaisen ja 185 Newtonia vääntävän Yariksen rinnalla edelleen. Yaris-asiakas voi nyt siis valita kahden eri voimalinjan välillä. Nykysukupolven Yariksen kolmisylinterinen, 1.5-litraiseen ja vapaasti hengittävään polttomoottoriin perustuva hybridijärjestelmä on niittänyt vuolaasti kehuja siitä lähtien, kun se tuli markkinoille. Kolmantena vaihtoehtona on 1.5-litraisella ja vapaasti hengittävällä bensamoottorilla varustettu Yaris ilman hybriditekniikkaa. Enää Yarista ei saa 1-litraisena ja manuaalivaihteisena versiona. ! TEKNIIKKAA TOYOTA YARIS HYBRID 130 PREMIERE EDITION BENSAMOOTTORI: R3, 1490 cm3 + sähkömoottori BENSAMOOTTORIN TEHO: 92 hv BENSAJA HYBRIDIJÄRJESTELMÄN KOKONAISTEHO: 130 hv JÄRJESTELMÄN VÄÄNTÖ: 185 Nm VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: Portaaton CVTautomaatti KESKIKULUTUS: 4.2 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 96-116 g/km (autodata) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.2 s HUIPPUNOPEUS: 175 km/h MITAT: pituus 3940 mm, leveys 1695 mm (1745 mm ulkopeilien kanssa), korkeus 1500 mm, akseliväli 2560 mm TAVARATILA. 286 947 L HINTA: 31 282,54 €, ilman lisävarusteita 30 590,54 €, Yarismalliston hinnat alk. 23 035,73 € ENEMMÄN TEHOA JA VÄÄNTÖÄ Toyota Yaris KOEAJOSSA + Verraton kaupunkiajossa + Kohtuullisen mukava myös maantieajossa + Tunnokas ohjaus + Taloudellinen + Runsas varustelu Pikkuautoksi ei ihan halpa 3-sylinterisen moottorin äänekkyys kiihdyttäessä JÄLKIMAKU Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition täyttää monet vaativatkin tarpeet ja itselataavana hybridinä se on paitsi taloudellinen, myös vaivaton käyttää. Eikä sovi unohtaa Toyotan mainetta jälleenmyyntiarvonsa hyvin pitävänä ja Suomen luotettavimpana automerkkinä. ? – + Uusi 130-hevosvoimainen Yaris Hybrid tarjoaa lisää vääntöä ja tehoa taloudellisuudesta tinkimättä. Valmistajan lupaus 4.2 litran bensan kulutuksesta 100 kilometrillä täyttyi lähes pilkuntarkasti koeajoviikolla. Jos viikkoon ei olisi sisältynyt lähes 400 kilometriä moottoritieajoa 120 km/h nopeudella, olisin voinut tuon valmistajan lupauksen jopa alittaa. Nyt ajotietokone näytti keskikulutukseksi 4.3 l/100 km. Pörinä vaimenee matka-ajossa Sehän tällaisessa ison kuutiotilavuuden kolmipyttyisessä moottorissa on hyvää, että kiihdytyksessä häiritsevän kova pörinä vaimenee matka-ajossa ja suuremmissa nopeuksissa. Moottoritieajossa lähes unohtui, että matkaa taitettiin nyt pikkuautolla. Digitaalinen mittaristo on selkeästi nähtävissä aina, kaikissa valaistusolosuhteissa. Varustetasosta riippuen mittaristo on 7tai 12,3-tuumainen. 2,3-tuumainen. Mittaristo on myös muokattavissa useilla eri tavoilla. Navigointi on selkeä ja helppokäyttöinen. Yllättävää kyllä, varsinkin iäkkäämmissä ihmisissä on edelleen yllättävän paljonkin heitä, jotka vierastavat jopa perushybridiä ja haluavat autonsa ihan perinteisellä bensamoottorilla. Näin minulle on kertonut useampikin vaihtoautokauppias. Itselleni on vaikea ymmärtää, mikä joku valitsee vain reilun 1000 euroa edullisemman bensa-Yariksen ilman hybridiä, kun keskikulutuskin on yli litran enemmän 100 kilometrillä. Helppo käsiteltävä Ajettavuudeltaan uusi 130-hevosvoimainen Yaris-hybridi on yllätyksetön ja kiva ajaa. Raketiksi se ei ole muuttunut, vaikka lisääntynyt teho helpottaa ohitustilanteissa. Ohjaus on riittävän tunnokas myös moottoritieajossa ja suuremmilla nopeuksilla. Kaupunkiajossa Yariksen valtti on kevyt ja helppo käsiteltävyys. Vaikka kolmesylinterisen polttomoottorin pörinä kuuluukin matkustamoon kiihdytyksissä, niin tasakaasulla matkaajossa mentäessä moottori on jopa hiljainen, ja kaupunkiajossa moottori on suorastaan kotonaan. Tuoretta Hybrid 130 -voimalinjaa saa vain kahdella parhaalla varustetasolla ja se nostaa myös lähtöhinnan korkeammalle, lähtöhinnaltaan 30 621 euroon. Se on paljon rahaa ja tarjolla tässä hintaluokassa on jo isompia ns. Golf-kokoluokan eli C-segmentin autojakin, tosin ilman hybriditekniikkaa. Yariksen valttina on kuitenkin pieni kulutus, riittävän kiva ajettavuus, runsas huippuluokan varustelu ja itselataavan hybridin vaivattomuus. Eikä täyssähköauto edelleenkään ole monelle suomalaiselle realismia: kaikilla ei ole mahdollisuutta ladata kotona sen enempää täyssähköautoa kuin lataushybridiäkään. Itselataavalle hybridille on edelleen paikkansa ja pikkuautojen sarjassa Yaris on monessa suhteessa omaa luokkaansa.
KAASUJALKA 7-8/2024 7 www.toyotatammerauto.fi Hatanpään valtatie 38 33900 Tampere puhelin (03) 2440 111 huolto (03) 2440 3500 Automyynti: ark. 9:00 18:00 la 10 14 Pikahuolto: ark. 7:15 16:00 la 10 14 Korjaamo: ark. 7:15 17:00 la suljettu Varaosat: ark. 8:00 17:00 la 10 14 Toyota Tammer-Auto huolto, Elovainio Elotie 6 (huolto ja varaosat) 33470 Ylöjärvi puhelin (03) 2440 3600 ark. 7:15 17:00 la suljettu Toyota Approved Vaihtoautot ja huolto, Lempäälä Pitkäkurunkuja 6 37560 Lempäälä puhelin (03) 2440 3800, huolto (03) 2440 3900 Automyynti: ark. 9:00 18:00 la 10:00 14:00 Huolto: ark. 8:00 16:00 la suljettu Toyota Tammer-Auto, Hatanpää www.toyotatammerauto.fi Pikahuolto ja varaosamyynti ovat suljettuna kesälauantait 27.7. saakka. JOKAINEN MATKA TUO POSITIIVISTA ENERGIAA Kaikella hyvällä energialla on lähteensä. Luokkansa suosituin* malli Toyota Yaris Hybrid on nyt uudistunut niin teknologian, turvallisuuden kuin hybridivoimalinjan osalta, mikä tekee ajamisesta entistäkin hauskempaa ja helpompaa. Autojen hinnat sisältävät toimituskulut 600 €. UUSI YARIS 1.5 Hybrid 116 Active kokonaishinta 24 848,73 €, WLTP CO?-päästöt 87 g/km, WLTP EU-yhd. kulutus 3,8 l/100 km. UUSI YARIS 1.5 Hybrid 130 Premiere Edition kokonaishinta 31 190,54 €, WLTP CO?-päästöt 95 g/km, WLTP EU-yhd. kulutus 4,2 l/100 km. Yaris Hybrid -malliston WLTP CO?-päästöt 87–96 g/km ja yhdistetty kulutus 3,8–4,2 l/100 km. Lopullinen CO?-arvo ja keskikulutus määräytyvät COC-todistuksen arvojen mukaan. TAKUU 3 v/100 000 km, korin puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta. Hybridijärjestelmän takuu 5 v/100 000 km. TURVA Toyota Hybridiakkuturva 10 v/350 000 km. *Tietolähde: Henkilöautojen ensirekisteröinnit vuonna 2023, Netwheels Oy, Mittaristo & Liikenneja viestintävirasto Traficom, liikenneasioiden rekisteri. **Talvirengasja korkokampanja koskevat uusia yksityisasiakastilauksia mallille Yaris (alk. 23 635,74 €) sekä valikoiduille muille malleille. Kampanjat eivät ole yhdistettävissä. Kampanjat voimassa toistaiseksi. Kampanjat eivät koske GR Yaris -mallia. Talvirenkaat kevytmetallivantein, arvo 1 604–2 060 € ko. mallille. Kuvan auto erikoisvarustein. ESIMERKKILASKELMA: Toyota Yaris 1.5 Hybrid 116 Active 24 848,73 €. TOYOTA EASY OSAMAKSU kk-erä 213,48 €. Sopimusaika 48 kk. Kilometrit 40 000 km. Käsiraha 20 % (4 969,75 €). Suurempi viimeinen osamaksuerä / taattu hyvityshinta 13 301,41 €. Korko 3,49 %. Käsittelymaksu 15 €/kk. Perustamiskustannus 399 €. Todellinen vuosikorko 5,33 %. Luoton määrä 19 878,98 €. Luoton ja kustannusten yhteismäärä 23 350,02 €. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Luoton myöntäjä Toyota Finance Finland Oy, Korpivaarantie 1, Vantaa. TOYOTA HUOLTOSOPIMUS 30,81 €/kk. Sopimuskausi 48 kk. Kilometrit 60 000 km. toyota.fi 244 € /kk Uusi Yaris 1.5 Hybrid 116 Active joustavalla osamaksulla esim. Sis. määräaikaishuollot. Ei huolta arvon alenemisesta. UUSI TOYOTA YARIS HYBRID TALVIRENKAAT KEVYTMETALLIVANTEIN € ** EDULLINEN TOYOTA EASY OSAMAKSU -RAHOITUS 3,49 % korko + kulut** Valitse sinulle sopivin etu TAI TOYOTA EASY – HELPOIN TAPA HANKKIA TOYOTA
8 KAASUJALKA 7-8/2024 Edullisten, 10 00015 000 euroa maksavien Golf-kokoluokan dieseleiden aika ei vaihtoautomarkkinassa ole edelleenkään ohi, vakuuttaa Anssi Jaakonsaari tuusulalaisesta YR-Autosta. J aakonsaari vakuuttaa edelleen ottavansa riemunkiljahduksin myyntiriviin C–segmentin eli Volkswagen Golfin ja Ford Focuksen kokoluokan dieselatuon, jos tausta, mittarilukema ja varusteet ovat hyvät. –10 000–15 000 euroa on kysytty ja haluttu hintaluokka. Paljon ajavalle tällä budjetilla mikään muukaan käyttövoima kuin diesel ei ole järkevä vaihtoehto, Herääkin kysymys, miksi uusiutuva ekodiesel on polttoainemittarilla edelleen kalleinta polttoainetta, jos kerran on ilmastohätätila? Ekodieselinhän pitäisi olla kaikkein halvinta polttoainetta siellä tolpalla: se olisi niin luonnon kuin auton käyttäjienkin voitto. Ajetaan mieluummin kymppitoonin dieselkärryt loppuun ekodieseliä käyttämällä sen sijaan, että viedään ne entisiin itäblokin maihin tms, missä kaikki Suomessa pakolliset hiukkassuodattimet revitään autosta irti, Jaakonsaari sanoo. Paljon ajavalle perheelliselle Olipa 10 000–15 000 euroa maksava C-segmentin dieselauto minkä merkkinen tahansa, niin Jaakonsaaren mukaan hyvät yksilöt tekevät aina kauppansa. –Jos ajattelet esim. n. 20 000 kilometriä vuodessa ajavaa ja kolmea lastaan eri treeneihin kuskaavaa yksinhuoltajaäitiä, niin kyllä hänen edelleen kannattaa ostaa 1.6-litrainen turbodieselauto, jonka kulutus on 4-5 l/100 km. Muutaman satasen bensa-autoa korkeammasta käyttövoimaverosta huolimatta hänelle tulee halvemmaksi ajaa dieselillä kuin saman auton 6-7 litraa satasella kuluttavalla bensamoottoriversiolla. Järkeviä/ pienen riskin kevyt hybridejä tässä h-luokassa vähän, plugareita vielä vähemmän ja täys sähköjä ei käytännössä lainkaan Jaakonsaari sanoo. Jaakonsaari muistuttaa, että jos onkin dieselissä vaikkapa 600 euroa käyttövoimaveroa vuodessa, niin dieselin samankokoista bensa-autoa pienempi kulutus tuo nopeasti käyttövoimaveron verran ja enemmänkin säästöä käyttömukavuus nousee usein myös esille kun tankillisella ajelee säässä kuin säässä TEKSTI_Timo Kiiski VAIHTOAUTOVERTAILU GOLF-KOKOLUOKAN DIESELIT 10 000 – 15 000€ Volkswagen Golf -dieseleitä 10 000–15 000 euron hintaluokassa oli kesäkuun puolivälissä Nettiauto. comissa tarjolla 71 kappaletta. Autot olivat vuosimallia 2013–2019. Kuvan Volkswagen Golf Variant Allstar 1,6 TDI 81 kW (110 hv) on vuosimallia 2016 ja mittarilukema 140 000 km. Vetovoimatekijöitä on farmarimalli, mutta työntötekijöitä manuaalivaihteisto, huolimatta Volkswagenin DSG-automaattilaatikoiden takavuosina niittämästä huonosta maineesta. Autokeskus Airportin hintapyyntö Vantaalla oli 10 490 €. Ford Focus -dieseleitä hintapyynnöllä 10 000–15 000 € oli kesäkuun puolivälissä Nettiauto.comissa myynnissä 34 kappaletta. Useimmilla niistä oli ajettu reilusti alle 200 000 km. Kuvan Ford Focus 1,5 TDCi 120 hv Start/stop PowerShift ST-Line Wagon automaattivaihteisena oli vuosimallia 2017 ja 169 000 km ajettu. Hintapyyntö Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälässä oli 10 390 €. 10 000-15 000 euron hintaluokassa Kia Ceed -dieseleitä oli juhannuksen jälkeen Nettiauto.comissa myynnissä vain 7 kappaletta. Jos viistoperä riittää kuljetustarpeisiin, kuvan manuaalivaihteinen Ceed 1.6 CRDI –diesel oli aika vahva vaihtoehto: mittarilukema oli vasta 48 000 kilometriä. Auto on vuosimallia 2017 ja J. Rinta-Joupin Jyväskylän liikkeen hintapyyntö oli 13 900 €. lähes 1000km ja vääntöäkin diesel-koneissa riittää En tiedä kuinka tutkittua, kenen toimesta ja millä mittareilla dieselit on luokiteltu automaattisesti ympäristöhirmuiksi, näitä tutkimuksia tulisi voida kiihkottomasti nyt haastaa ja verrata uusien tekniiikoiden päivitettyihin tietoihin, nyt kun niiden käytöstäikoiden päivitettyihin tietoihin, nyt kun niiden käytöstä//hiilijalajäljestä alkaa olemaan jo alkaa olemaan jo käytännön käytännön dataa. –Olen itsekin pelannut 2010-lukujen taitteessa leasingautojen kanssa, jolloin niitä ympäristösyistä työnnettiin työsuhdeautoiksi, Jaakonsaari sanoo. Jaakonsaari suhtautuu epäillen myös rummutukseen täyssähköautojen vyörymisestä suuren suosion myötä myös vaihtoautomarkkinaan. Varmasti menekkiä ja kysyntää uudelle hienolle tekniikalle ja muotoilulle löytyy. Mutta monen käytössä käytäntö lopulta kääntää kelkan myös takaisin perinteisiin voimalähteisiin. –Jos uusinkaan sähköautoihin ei pystytä nyt valmistamaan riittävää määrää akkuja, niin miten sitten käy, kun näiden vanhojen sähköautojen akkuja pitää ruveta uusimaan? Sähköautojen akkujen korjaus ja kierrätyshän ovat edelleen lapsenkengissä, merkkikorjaamoiden täytyy myös kehittää akkujen ”huolto/korjaus ” toimintaa ja käytettyjen akkujen uudelleen asennusta tms. Ainut vaihtoehto ei voi olla aina tehdas uusi akku. Kustannukset karkaa kohtuuttomaksi käytetyissä autoissa ja uudet akut loppuu kesken, Jaakonsaari sanoo. Luotettavaa dieseltekniikkaa Jaakonsaari painottaa, ettei vastusta autojen sähköistymisestä. –Minusta vain pitäisi edelleen kehittää kaikkien käyttövoimien moottoreita ja jokaisella pitäisi olla oikeus ja mahdollisuus valita ilman huonoa omatuntoa itselle järkevin vaihtoehto, valita niistä itselleen sopivin, sähköautoilun tukeminen valtionkassasta on myös nykytiedoilla ja tilanteessa kyseenalaista ja vähintäänkin eriarvoistavaa, hän sanoo. –Yhdessäkään tämän kokoja hintaluokan diesel-vaihtoautossa en ole havainnut sen enempää vikoja kuin toisessakaan. Niissä kaikissa on ihan hyvää dieseltekniikkaa (poislukien muutamat yksittäiset konemallit) mallit). Tämän hintaja kokoluokan dieselin ostajaa neuvoisinkin kiinnittämään huomiota enemmän yksilöön kuin merkkiin tai malliin. neuvoisinkin kiinnittämään huomiota enemmän yksilöön kuin merkkiin tai malliin. Jos ajat paljon kaupunkiajoa, osta hybridi, mutta huomioi että maantieajossa saman kokoluokan auton hybridiversio kuluttaa bensaa ainakin litran enemmän kuin dieselauto dieseliä, mitä isompi auto sitä isommaksi erotus kasvaa. Jos vielä vedät jotain usein dieselin hyöty pompsahtaa entisestään. Mitä pienempi dieselauto, sitä vähemmän niitä alkaa olla tarjolla vaihtoautomarkkinassa. Varusteista ehdoton on vakionopeudensäädin. –Koska dieselin ostaa paljon ajava, niin hänelle se vakionopeudensäädin on hyvin oleellinen varuste. Ilman vakionopeudensäädintä dieselauton myynti on paljon vaikeampaa kuin saman auton bensaversion. Tänä päivänä dieselauto mielletään vähän ajetuksi vielä jopa lähes 200 000 kilometriä ajettuna. –Jos ennen ajateltiin, että 10 000–15 000 euron hintaluokassa 80 000 kilometriä ajettu diesel on vähän ajettu, niin nyt samassa hintaluokassa vähän ajettuna pidetään 150 000 kilometriä ajettua dieseliä. Tosin koska dieseleitä ostavat paljon ajavat, niin tässä 10 000-15 000 euron hintaluokassa dieselit alkavat olla jo lähes järjestään 300 000 kilometriä ajettuja. Vähän ajetut dieselit ovat katoava "luonnovara” nautitaan niistä kun niitä vielä on, arvonsa ne pitää tällähetkellä varsin hyvin. Skoda Octavian suosio näkyy vaihtoautomarkkinassa myös käytettyjen dieseleiden runsaana tarjontana. 24. kesäkuuta 10 000–15 000 euron hintaluokassa Nettiauto.comissa oli myynnissä peräti 140 diesel-Octaviaa, niistä 101 oli farmareita. Diesel-Octavialla myös ajetaan paljon, alle 200 000 km ajettua tässä hintaluokassa voi pitää jo löytönä. Kuvan Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition DSGautomaatti vuosimallia 2016 on numeroiden valossa tällainen löytö, mittarilukema on vain 135 000 km. Uudessakaupungissa Auto-Jusan hintapyyntö tästä Octaviasta oli 13 900 €. Opel Astra-dieseleitä 10 000–15 000 euron hintapyynnöllä oli juhannuksen jälkeisenä maanantaina Nettiauto.comissa myynnissä 17 kappaletta. Monella niistä oli takanaan vähän vuosia ja kilometrejä. Kuvan Opel Astra Sports Tourer Innovation Plus 120 D Turbo –automaatti on vuosimallia 2021 ja mittarilukemakin oli vasta 105 000 km. Autotalo Lahtinen pyyso tästä Astra-farmarista 1.5-litraisella ja 122-hevosvoimaisella dieselmoottorilla 14 490. Toyota jyrää bensahybrideissä ja se näkyy myös Toyota Auris -dieseleiden vähäisenä tarjontana kuumassa 10 000 – 15 000 euron hintaluokassa. Juhannuksen jälkeen maanantaina Nettiauto.comissa tämänhintaisia diesel-Auriksia oli myynnissä vain kuusi kappaletta. Kuvan viistoperäinen Toyota Auris 1.6 D-4D Active -diesel vuosimallia 2017 oli myynnissä 12 800 eurolla Perhon SP-Autossa Keski-Pohjanmaalla. Mittarilukema oli vasta 156 000 kilometriä, jota diesel-Toyotalle voi pitää vähäisenä.
KAASUJALKA 7-8/2024 9 CarShades suojaa paahteelta ja porotukselta Myynti: Tuotteita voi tilata kaikilta Kahan jälleenmyyjiltä kaha.fi/jm Lisätietoja: www.kahaviesti.fi Helppo ja edullinen tapa suojata takapenkin matkustajia paahteelta on hankkia automallikohtainen CarShades -häikäisysuojasarja. Suojat on helppo irrottaa ja kiinnittää takaisin paikoilleen aina tarpeen mukaan. ka ha .fi Tre, Lielahti Enqvistinkatu 5 Tre, Hatanpää Kolmionkatu 5 Vaasa Kiitokaari 2 (ABC Kiitokaari) ILMASTOINTIHUOLTO 85 € ssiiss..kkaaaassuu RR113344aa IIllm maassttooiinnttiihhuuoollttoo uuuuddeellllaa RR11223344yyff --kkyyllm määaaiinneeeellllaa aallkk.. 9999 €€ Ajanvaraus: 0400 215 750 TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !!
10 KAASUJALKA 7-8/2024 KUUKAUDEN KÄYTETTY TYYLIKÄS MAASTOFARKKU IÄKKÄÄNÄKIN Volvo V90 Cross Country nelivetoisena ja tehokkaalla D5dieselmoottorilla on makoisa kompromissi tavallisen V90-farmarin ja XC60-crossoverin välissä. Tyylikästä ”maastofarmaria” eivät vielä seitsemän vuoden ikä ja 168 000 ajettua kilometriäkään paina. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa K oeajettu V90 Cross Country D5 AWD vuosimallia 2017 saatiin koeajoon Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä. Mittarilukema oli 168 000 km. Yleisen käsityksen mukaan tuollaista mittarilukemaa voi pitää väkevälle diesel-Volvolle vasta sisäänajona. Eikä seitsemän vuoden ikäkään vielä tee vaikutelmasta ikäloppua. ”Maastokartanofarmari” on edelleen tyylikäs auto ja edelleen tiukasti tätä päivää: Volvolla kun ei ole tapana pistää korimalleja täysin uusiksi kolmen vuoden välein. Koeajetussa Cross Countryssä vuosimallia 2017 ei enää ollut lokasuojia kiertäviä mustia listoja sekä pohjasuojia eli ”seikkailumuoveja” edessä ja takana: Cross Countryn aiemmin perus-V90:stä näkyvästi erottavat tekijät oli maalattu jo uutena muun korin kanssa samanvärisiksi. Toisaalta räikeästi perusmallista erottavat seikkailumuovit eivät välttämättä ole konservatiivisille Volvo-kuskeille edes kovin mieleisiä. V90 Cross Country näyttää hillitysti ja tasapainoisesti vauhdikkaalta. Koeajettu Volvo V90 Cross Country ei uutena vuonna 2917 ollut vielä vuorineuvostason auto, vaan enemmänkin keskisuuren ja hyvin menestyneen toimitusjohtajan kartano-Volvo mökkireissuille ja syksyn hirvijahteihin. Ei vaapu mutkissa V90 Cross Country on Wikipedian mukaan V90-farmnarin korotettu AWD-versio, joka on suunniteltu käytettäväksi epätasaisessa maastossa, päällystämättömillä teillä ja kevyessä maastokäytössä. V90-perusfarmarista V90 Cross Country eroaa erityisesti siinä, että maavaraa on 6 cm enemmän, kaikkiaan maavara on 21 cm. Ruskea väri ei omasta mielestäni kyllä ole paras muuten tyylikkäälle Volvolle, enemmän hillityille Volvon maastofarmarille tekee oikeutta jokin metallihohtohopea tai musta, valkoinenkin menettelee. Ruskea on mielestäni enemmän Toyota Avensiksen väri. Sisusta oli nahkaa ja penkit täysin sähkösäätöiset. Lisävarusteita oli pitkä lista. Ajossa V90 Cross Country oli seitsemän vuoden iästä ja 168 000 kilometrin mittarilukemasta huolimatta edelleen lähes virheetön ja mukava. Kyyti pysyi meluttomana huonommallakin asfaltilla. Mukavuudesta on kiittäminen myös sulavasti toimivaa 8-lovista automaattivaihteistoa. Valitsemalla urheilullisen ajotilan ei menohalujen suhteen jää juuri toivomista. Vaikka Cross Country on tavallista V90-farmaria korkeampi, se ei lähde mutkissa vaappumaan, vaan pysyy erittäin tukevasti kiinni tien pinnassa. Helppo lastattava Volvo V90 Cross Country on kaikkiaan helppo ja hyvin vakaa ajettava iäkkäämpänäkin. Hiukan pehmeämmällä alustalla meno hipoisi jo lähes täydellistä, välillä meno oli hiukan täristävää. Istuimet ovat huippuunsa vietyä ergonomiaa, eikä ohjaamosta muutenkaan löydy moitteen sijaa. Tavaratila vetää 560 litraa ja penkit kaatamalla se venyy 1953 litraan. D5 -merkintä ei tarkoita V90 Cross Country 5-sylinteristä ja 2.5-litraista dieselmoottoria, kuten iäkkäämmät miesoletetut saattavat virheellisesti luulla. Kuutiotilavuus on 1969 cm3 ja sylintereitä on 4. Kahden turboahtimen voimalla tehoa irtoaa 235 hevosvoimaa ja vääntöä vähintään riittävät 480 Newtonia. Volvo V90 Cross Country -farmari on sulavalinjainen ja helposti lastattava vaihtoehto samanikäiselle pulleammalle Volvo XC60-katumaasturille. Kuusi senttiä perus-V90 -mallia korkeampi maavara on hyödyksi maastossa, mutta ei kuitenkaan häiritse tien päällä. Varsinainen maasturi V90 Cross Country ei ole: sillä ei ihan surutta tulisi paineltua umpimetsään. Mutta röykkyiset mökkitiet ja talven loskakelit sillä kuitenkin taittaa mallikkaasti. Varusteineen tämä Volvo on uutena voinut maksaa jopa lähes 90 000 euroa. Jo Volvo V90 Cross Country D5 AWD Pro automaatin lähtöhinta vuonna 2017 taisi olla 70 000 €. Aika houkuttelevaa, kun saman tyylikkään, hyvin huolletun ja muutenkin siististi pidetyn maastofarkun kohtuukilometreillä saat nyt puoleen hintaan. Eikä kuusi vuotta ole Volvolle vielä ikä eikä mikään. Autoihin vähemmän vihkiytyneeseen kateelliseen naapuriin tämä Volvo todennäköisesti menee jopa uudesta. Oikein haluttu vaihtoauto Vaikka ladattavat crossoverit ovatkin nyt hittejä, on korotettu Volvo V90 Cross Country –maastofarmari dieselmoottorilla edelleen kova juttu vaihtoautomarkkinassa, sanoo tuusulalaisen YR-Auton Anssi Jaakonsaari. Jaakonsaaren mukaan kaikki eivät edelleenkään halua kantaa autossaan mukana lataushybriditekniikkaa, , vaikkakin viimeaikoina plugari dieseleiden kysyntä on myös kasvanut. Käyttömukavuus, sähkön ja diselin hyödyt saa samassa paketissa. Arkiajot sähköllä ja pitkät matkat ja vetohommelit huolettomasti dieselillä. –Iso ja tehokas dieselfarmari on monelle edelleen kova juttu. Ja se voi jopa nostaa auton hintaa, jos siinä ei ole uutena asennettu AD-Blue -järjestelmää. VarVolvo V90 ! VOLVO V90 CROSS COUNTRY D5 AWD BUSINESS PRO AUT. VM. 2017 MITTARILUKEMA: 168 000 km MOOTTORI: R4, 1969 cm, tuplaturbo POLTTOAINE: diesel TEHOT: 235 hv VÄÄNTÖ: 480 Nm VETOTAPA: 4-veto VAIHTEISTO: 8-lovinen automaatti KESKIKULUTUS: 5.6–5.7 l/100 km (Auto-data) CO2-PÄÄSTÖT: 167 g/km MITAT: pituus 4939 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1543 mm, akseliväli 2941 mm TAVARATILA: 560 – 1953 l SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0–100 km/h: 7.5 s HUIPPUNOPEUS: 230 km/h MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 34 890 € TEKNIIKKAA sinkin tuollainen diesel-Volvo korotetulla maavaralla on oikein haluttu peli, kun sen maastoominaisuuksia on tehty paremmiksi kuin tavallisessa Volvon V90-farmarissa. Kun maavaraa on perusfarmaria enemmän, paljon pikkuteitä talvisin ajeleva ei oikein edes etsi muita kuin tuon tyyppisiä autoja. Samalainen ja hyvin kysytty on myös Mersun All Terrain -malli. Vaikka nämä korotetut farmarit eivät ulkoisesti hirveästi eroa saman auton perusfarmarista, muutama sentti tekee paljon silloin, kun ajetaan mökkiteitä tai lumisilla teillä , Jaakonsaari sanoo. Korotetun Cross Country -farmarin yksi valtti on sen citymaasturia isompi ja käytettävämpi tavaratila. Kilpailijoita edustavalle maastofarmarille ei juuri ole, ensisijaisesti mieleen tulevat vain E-sarjan MercedesBenz All-terrain ja Audi A6 Allroad. – Perheen koirankin on korotetussakin farmarissa helpompi hypätä sinne konttiin kuin katumaasturissa. Volvolla on yhä oma hohtonsa. Edelleen on ihmisiä, jotka tahtovat ajaa diesel-Volvolla. Varsinkin maltillisilla kilometreillä tällaiset Cross Countryt yhden omistajan Suomi-historialla alkavat olla vaihtoautokauppiaille jo kultakimpaleita, kun niitä ei uusinakaan ole myyty isoja määriä. Korkeamman maavaran Cross Coutry-Volvo viestii myös turvallisuutta. –Eivät näitä autoja kaikki osta trailerin tai peräkärryn vetoautoksi, moni vain on tottunut istumaan perusautoa korkeammalla. Monta kertaa näitä ostetaan enemmän ajoja matkustusmukavuus edelle ja vetotarve on toissijainen peruste. 168 000 kilometrin mittarilukemaa Jaakonsaari pitää tehokkaalle diesel-Volvolle vähäisenä. –Jos auto on hyvin huollettu, sillä ajaa vielä toiset 170 000 kilometriä melko lailla huolettomasti, Jaakonsaari sanoo. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 7-8/2024 11 Yli 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? /motonet /motonet? Tarjoukset voimassa 3.–21.7.2024 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Kampanjassa olevia tuotteita ei voi varata. 39,90 149,00 99 90 (129,00) KANTA-ASIAKASETU 79 90 (89,90) KANTA-ASIAKASETU 60 00 (71,60) KANTA-ASIAKASETU 4 KPL YHTEISHINTAANN 59 90 (69,90) KANTA-ASIAKASETU Greenline Master LÄMPÖKOMPOSTORI 375 L Tilava lämpökompostori 3-4 hengen perheen kompostointitarpeisiin. Oikealla käyttötavalla lämpökompostori pitää prosessin käynnissä jopa -15 °C:n pakkasilla. 85-01672 Rapu-Rosvo RAPUMERTA Kotimainen Rapurosvo on Suomen myydyin rapumerta. Rapumerta toimitetaan yhdessä syöttikotelon sekä erillisen syöttikoukun kanssa. Pituus 65 cm. 54-3344 Norm. 17,90 /kpl Ryobi OHT1845 ONE+ AKKUPENSASLEIKKURI Näppärä akkupensasleikkuri pensaiden siistimiseen. Tällä kevyellä ja tasapainoisella akkupensasleikkurilla hoidat pidemmätkin työrupeamat ergonomisesti paikkoja rasittamatta. • Kaksipuolinen timanttihiottu 45 cm terä • Maksimileikkuukapasiteetti 18 mm • Yhteensopiva 18 V:n Ryobi ONE+ -akkujen ja laturien kanssa (akku ja laturi myydään erikseen). 85-00749 Lahna Sisukas AIROT 240 cm Edullinen ja laadukas vaihtoehto kuusipuusta. 50-00017 Airam Frio KYLMÄLAUKKU 26 L 12 V/230 V. Sähkökäyttöinen Airam Frio on tyylikäs, kapearunkoinen kylmälaukku, jossa jäähdytät ruuat ja juomat tehokkaasti ja pidät ne viileinä reissussa. 86-03914 Woodlander Birka KUPOLITELTTA Helposti pystytettävä kolmen hengen Woodlander Birka -kupoliteltta on erinomainen vaihtoehto retkille sekä pihapiirissä yöpymiseen. 55-06710 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
12 KAASUJALKA 7-8/2024 Öljynvaihdon ja pikahuollon erikoisliike Öljypiste palvelee autoilijoita jo 19 paikkakunnalla ja 21 toimipisteessä. Uusimmat toimipisteet löytyvät Järvenpäästä ja Vantaan Petikosta. K aikkien Öljypisteen toimipaikkojen asiakaspalvelupäällikkö Lasse Avovaara on ollut loppukevään ja alkukesän kiireinen mies. Suomalaiset ovat halunneet autojensa olevan iskussa lomamatkoilla ja vaihdattaneet niihin vähintään öljyt Öljypisteen pikahuollossa. Kuumien kesäpäivien varalta on haluttu varmistaa myös raikkaan ilman tulo ilmastointilaitteesta. –Mitään tarjouskampanjoita ei ole ollut, mutta suomalaiset ovat silti ymmärtäneet huoltojen tärkeyden, Avovaara sanoo. Laaja palveluvalikoima Öljypisteiden palveluvalikoima ulottuu vikakoodien luvusta ja polttimoiden vaihdoista pikahuoltoihin, öljynvaihtohuoltoihin, vuosihuoltoihin, määräaikaishuoltoihin ja automaattivaihteistojen öljynvaihtohuoltoihin. Siihen väliin mahtuvat pelkät jarruhuollot sekä jarrunesteiden, suodattimien ja akkujen vaihdot. –Edelleen monilla ihmisillä on kuitenkin se virhekäsitys, että takuuaikana auto pitää huoltaa valtuutetussa merkkikorjaamossa. Tätä käsitystä olemme yrittäneet romuttaa. Auton voi huollattaa myös Öljypisteen kaltaisessa monimerkkihuollossa, kunhan huolto tehdään autovalmistajan ohjelman mukaisesti, Avovaara painottaa. Öljypisteiden asiakkaat ajavat vielä pitkään pääasiallisesti polttomoottoriautoilla. –Sähköautot eivät vielä ole merkittävä osa meidän toimintaa, vaikka niihinkin jo teemme jarruhuoltoja, Avovaara sanoo. Suomalaiset ajavat yhä iäkkäämmillä autoilla. Tämä näkyy asiakasmäärien kasvuna myös Öljypisteen toimipaikoissa eri puolilla maata. –Uusien sähköautojen myynnin sakatessa tuntuu siltä, että ihmiset haluavat pitää vanhoista polttomoottoriautoistaan entistä parempaa huolta, Avovaara sanoo. Laaja palveluvalikoima Avovaaran mukaan Öljypisteiden asiakaskunta jakaantuu tavallaan kahtia. –Toiset pyrkivät selviämään minimihuollolla ja toiset taas huollattavat autonsa perusteellisemmin. Kerran vuodessa kannattaisi kuitenkin tehdä pelkkää öljynvaihtoa perusteellisempi huolto tarkastuksineen. Kun auto käydään kunnolla läpi, siitä voidaan löytää sellaistakin korjattavaa, josta auton omistaja ei välttämättä itse ole tietoinen. Jos lisäkorjattavaa löytyy, siitä kuitenkin aina keskustellaan etukäteen auton omistajan kanssa, Avovaara painottaa. Avovaara muistuttaa, että Öljypisteen laajat tarkastukset sisältävän vuosihuoltopaketin hinta ei ole kuin muutamia kymppejä pelkkää öljynvaihtohuoltoa kalliimpi. –Huollon tekemättä jättäminen kuitenkin voi kostautua pitkällä aikavälillä. Öljynvaihtohuolto on kuitenkin vähintä, mitä autolle kannattaa kerran vuodessa tehdä, Avovaara painottaa. Myös automaattivaihteisto tarvitsee säännöllistä huoltoa, vaikka sitä ei välttämättä autovalmistajan huolto-ohjelmassa olekaan. –Erityisen tärkeää vaihteiston säännöllinen huolto on autoissa, joissa on kaksoiskytkinautomaattivaihteisto: niissä vaihdelaatikon öljynvaihtoväli on 60 000 kilometriä, perinteisille automaattivaihteistoille öljynvaihto on suositeltavaa tehdä 100 000 kilometrin välein. TEKSTI_Timo Kiiski KUVAT_Mika Salomaa ÖLJYPISTE PALVELEE JO 19 PAIKKAKUNNALLA Maksaa voi osissakin Avovaara muistuttaa, että jokaisessa vaihteistoissa on voiteluaineet, jotka aina jossain vaiheessa menevät huonoiksi. –Varsinkin Suomessa, jossa on vanha autokanta ja neljä eri vuodenaikaa. Monet huolto-ohjelmat on tehty keskieurooppalaiseen lämpimään ilmastoon, jossa ei edes oleteta, että auto kestäisi kymmentä vuotta kauempaa. Vaikka autolla ajettaisiin vähänkin, vaihdelaatikko kannattaa huollattaa vähintään viiden vuoden välein, Avovaara sanoo. Avovaara muistuttaa, että automaattivaihteisto ei aina edes oireile ennen rikkoontumista. –Yleisiä oireita ovat kuitenkin nykiminen liikkeelle lähtiessä sekä hidastuneet vaihdot: kiihdyttäessä kestää pitkään ennen kuin seuraava vaihde kytkeytyy päälle ja hidastaessa taas pienempi vaihde menee silmään töksähtelevästi. Jos automaattilaatikko menee korjauskelvottomaksi, puhutaan tuhansien eurojen korjauksista, Avovaara muistuttaa. Auton huoltamisessa säästäminen on Avovaaran mukaan lyhytnäköistä, kun Öljypisteissäkin saa hyvin pienillä lisäkuluilla maksuaikaa ja tarvittaessa kalliin laskun voi hoitaa osamaksunakin. 19 paikkakunnalla autoilijoita palvelevien Öljypiste-huoltamoiden palveluvalikoima ulottuu pikahuolloista, vikakoodien luvusta ja polttimoiden vaihdoista aina isompiin vuosija määräaikaishuoltoihin sekä automaattivaihteistojen öljynvaihtohuoltoihin. Mercedes-EQ EQA sai jo nyt kasvojen kohotuksen ja päivityksen myötä toimintasäteet kasvoivat. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa S aimme EQA:sta ensimmäiset maistiaiset vuonna 2021 (tämä juttu on luettavissa Kaasujalan nettisivuilta) ja nyt on tosiaan vuorossa kasvojen kohotus tai oikeastaan kasvojen kohotus on sinänsä harhaanjohtava, että kasvoja ei kohotettu juuri lainkaan vaan uutta on ennemminkin tullut kuoren sisään. Akkukapasiteetti on kasvanut ”vain” 4 kWh:ia, mutta parannusten myötä akkua hyödynnetään paremmin ja energiatehokkuus on parantunut merkittävästi. Sähkömoottori on uusi ja ilmanvastustakin on petrattu. Etuvetoisissa malleissa etuakselilla on kestomagneettinen jatkuvaherätteinen (PSM)-synkronimoottori. 4Matic-malleissa etuvedosta huolehtii asynkronisähkömoottori (ASM), jota myös oikosulkumoottoriksi kutsutaan. EQA:n tullessa markkinoille etuvetoisen moottorina käytettiin ASMmoottoria. Näiden ansiosta tähän koeajettuun versioon on toimintasädettä tullut lisää 65 kilometriä ja WLTP-lukema on kiitettävän suuri 556 kilometriä. EQA:n pi! TEKNIIKKAA MERCEDES-EQ EQA 250+ HINTA: 54 390€ KOEAJOAUTON HINTA: 70 680€ Teho: 140 kW (190 hv) AKUN KOKO: br 74 kWh, nto 70,5 kWh VÄÄNTÖMOMENTTI: 375 Nm PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4463,1834,1620, 2729 TAVARATILA: 340 l OMA MASSA: 2055 kg VETOKYKY MAX: 1500 kg KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 8.6 s HUIPPUNOPEUS: 160 km/h KULUTUS, YHDISTETTY (WLTP): 14,5 kWh TOIMINTASÄDE: 565 km PÄIVITETTIIN KULKEMAAN PIDEMMÄLLE Mercedes-EQ KOEAJOSSA + Laatuvaikutelma + Toimintasäde + Kuljettajan paikka Hinta JÄLKIMAKU Mercedes-EQ EQA 250+ on toiminnaltaan erinomainen auto ja varsin tyylikäs auto. Niin se vaan on sähköautoissakin, että premiumista saa kuitenkin maksaa enemmän, sillä tällä rahalla saa Euroopassa valmistettuja isompia nelivetoisia sähköautoja. EQA:n toiminnallisuus, viimeistely ja laaduntunne on välittömästi läsnä ja ne ovat kyllä vahvoja ostoperusteita. ? – + kalatausteho on vain 100kW, mutta hyvän käyrän ansiosta varaustaso 10-80 %:iin pitäisi valmistajan ilmoituksen mukaan sujua näppärästi 30 minuutissa. Eli jos lähikaupassa on tarpeeksi tehokas laturi, niin kauppareissun aikana saa toimintasädettä nelisensataa kilometriä. EQA:n mallistossa on kolme mallia; 250+, 300 4Matic ja 350 4Matic. Nyt koeajettu versio on 250+, jossa malliversion pisin toimintamatka ja samalla ainut etuvetoinen, sillä näissä kahdessa muussa jokainen kulma raapii. Edullisempi nelivetoinen 300 4Matic on vain reilut 2000 euroa kalliimpi, mutta sen pienemmän akun vuoksi toimintasäde putoaa peräti 100 kilometriä. Ostajalla onkin pähkäilemistä, että ostaako pidemmän toimintasäteen omaava etuvetoinen vai nelivetoinen, jolla ei pääse yhdellä latauksella niin pitkälle. EQA:ssa on täyssähköisille Mercedes-Benz-malleille ominainen keula: Black-Panel-jäähdyttimensäleikkö, joka on Starpanel-kuvioitu ja sen keskellä on Mercedes-tähti. MercedesBenzin täyssähköisten autojen design-elementti ovat lisäksi valonauhat auton keulassa ja perässä: vaakasuuntainen valojohdin yhdistää täysin LED-valoin toteutettujen ajovalojen huomiovalot toisiinsa. Ajaminen on mersumaisen miellyttävää ja loogista. Jousitus toimii hyvin ja ohjaus on sähköautoksi tunnokas. Melutaso pysyy oikein alhaisena kaikilla tienpinnoilla. Peruutuskameran kuvanlaatu on tutusti ihailtavan tarkka ja selkeä olipa sitten kirkas päivänvalo tai pimeä ilta. Suorituskyky riittää arkeen vallan mainiosti ja tuntuu luonnollisesti selkeästi nopeammalta kuin samat kiihtyvyyslukemat omaava polttomoottoriauto.
KAASUJALKA 7-8/2024 13 ÄIJÄ AUTO KULKEE YHÄ KUIN JUNA Historia taksina ei ole käytetylle Mersulle häpeäksi. Päinvastoin. Lähes puoli miljoonaa kilometriä ajettu ja 16 vuotta vanha Mercedes-Benz E 200 CDI kulki edelleen vakaasti kuin juna. Ei kitissyt, eikä kolissut. TEKSTI _ Urmas Hurmalainen KUVAT _ Mika Salomaa K un diesel-Mersulla on takanaan puoli miljoonaa kilometriä, se on lähes sadan prosentin varmuudella entinen taksi. Niin oli Kaasujalan koeajoonkin ottama Mercedes-Benz 200 CDI A Business vuosimallia 2008. Mittarilukema oli kunnioitettavat 467 000 km. Taipaleensa alkupuolella tämä Mersu on palvellut taksina Jyväskylässä. Iltalehden verkkosivuilta löytyy juttu ”Ostaisinko käytetyn taksi-Mersun?”. Juttu on vuodelta 2009. Toimittaja oli juttua varten vienyt yli 400 000 kilometriä ajetun ja kaksi vuotta vanhan Mercedes-Benz 280 CDI:n ”autotohtorin” syyniin. Koeajolenkillä autotohtori ei löytänyt Mersusta moitteen sijaa: ohjaus toimi normaalisti, kone kävi nätisti ja jarrutkin olivat ok. ”Ei tässä huomaa, ajetaanko 200 000 vai 400 000 kilometriä ajetulla autolla”, autotohtori totesi. Autotohtori totesi taksiisäntien pitävän autoistaan poikkeuksellisen hyvää huolta: jos jokin paikka kolisee, niin isäntä valittaa huollossa niin kauan kunnes tarpeellinen määrä osia on vaihdettu ja kolinat loppuvat. Taksi-isännälle kun auto on toimeentulon lähde ja työkalu. Kaunein E-Mersu Samat sanat voisin sanoa nyt koeajamastani E-sarjan Mercedes-Benz 200 CDI:stä vuosimallia 2008. Tämä Mersu oli ns. kolmannen sukupolven E-Mersu ja W211-mallisarjan ehtoopuolella. E-Mersun 124-mallisarjaa (1984–1997) moni pitää viimeisenä oikeana Mersuna. Ikiliikkuja se olikin. Tätä koeajettua W211-mallia valmistettiin vuodet 2002-2009. Vuonna 2006 mallisarja sai pienen faceliftin, jota asiaan sen enempiä vihkiytymättömät tuskin edes huomaavat. Kasvojenkohotuksessa tämän mallisarjan ”Eemeli-Mersu” sai aiempaa suuremman etusäleikön ja uuden etupuskurin. Myös takavaloihin tehtiin muutoksia. Omasta mielestäni tämä W211-mallisarjan sedan on ehkä historian kaunein E-Mersu. ”Mercedes W211 oli tuotannossa vuosina 2002–2009, ja vuonna 2006 W211:ää päivitettiin merkittävästi. 20 vuotta myöhemmin W211 näyttää olevan yksi parhaista hinta-laatusuhteeltaan edullisimmista vaihtoehdoista, jos etsit käytettyä Mercedes-luksussedania. W211 on mukava, tilava ja seesteinen, mutta se ei maksa juuri mitään”, ylistää Autojaa2z.fi -sivusto. ”Korjaukset ja huollot meillä vähän alle 1000 euroa/vuosi 7 vuoden aikana. Sen kanssa kun pärjäs, niin ihan loistava auto. Iso ja tilava ja mukava ajaa”, ylistää vuosimallin 2005 E-sarjan diesel-Mersuaan Tuomas Oulusta Nettiauto.comissa. Tuomas on jättänyt kommenttinsa vuoden 2023 syksyllä. Eiköhän tässä tullut tarpeeksi kehuttua tämän mallisarjan EMersun luotettavuutta yleisellä tasolla. Hieno ”perstuntuma” Nyt ei viety koeajettua Mersua autotohtorille, eikä muuhunkaan kuntotarkastukseen. Vaikutelmaa pitää kuvata puhtaasti puolen päivän mittaisella koeajolenkillä saadulla perstuntumalla. Ja se perstuntuma yksinkertaisesti vakuutti. Enpä osaa kuvitella mukavampaa matka-autoa, en juuri mistään uudemmastakaan autosta. Vuonna 2008 E-Mersussa oli jo jokseenkin kaikki tarpeellinen. Digihärpäkkeistä ja monitoiminäytöistä kun en nyt niin hirveästi perusta uusissakaan autoissa. Ratkaisevinta on se, miltä auto tuntuu ajaa. Ja siinä suhteessa tämä Mercedes-Benz E 200 CDI A tuntuu 16 vuotta vanhankin sellaiselta, ettei paremmasta väliä. Aikoinaan juuri E 200 CDI sai malliuudistuksessa vuonna 2002 edeltäjämalliin verrattuna eniten lisää tehoa ja vääntöä: polttoainetalouden siitä kärsimättä. Koeajettu 200 E CDI oli omana aikanaan mallisarjansa edullisin ja vaatimattomin. Silti 136 hevosvoiman tehot ja peräti 340 Newtonmetrin vääntö tekivät ajosta nautittavaa. Painava auto lähtee liikkeellekin riittävän nopeasti, kunhan kuski painaa tallaa reippaasti. Kevyemmällä polkaisulla 2.2-litrainen diesel liikahtaa Kehä III:n rampilla kiihdyttäessä laiskasti. Syynä on viipyilevä automaattivaihteisto. Tehdas ilmoitti aikoinaan tämän E 200 CDI:n keskikulutukseksi 6.5 litraa 100 kilometrillä, ajotietokoneen mukaan suunnilleen sen verran kulutti koeajoMersukin. Matka-ajossa omimmillaan 2.2.-litrainen E-sarjan turbodiesel-Mersu on 16 vuotta vanhana ja puoli miljoonaa kilometriä ajettunakin omimmillaan matkaajossa, mutta kyllä sillä mielikseen ajelee kaikenlaisilla muillakin teillä. Ohjaus on parempi kuin aikoinaan omistamassani ”Väyrysessä” vuosimallia 1996: ohjaus ei enää ole tahmea, myös sivutuuliherkkyys ja uraherkkyys loistavat poissaolollaan. Olin autoon sisälle mennessäni pettynyt, kun keulalla ei ollutkaan Mersuista tuttua kolmisakaraista tähtäintä. Valitin päätoimittajalle, että se vei oikeasta Mersu-fiiliksestä pois tuntuvan osan. Selvisi kuitenkin, että kyllä se tähti siinä keulalla oli ollut, mutta joku paskiainen oli sen siitä repinyt irti. Kun auto näillä kilometreillä ja vuosilla kulkee ilman kolinoita, vakuutuin kahdesta asiasta: vanha taksi-Mersu ei ole riskiostos ja E-Mersu on kilometrejä kestävä laatuauto. On se vain hurja juttu, että 5000 eurollakin voi saada niin mukavan matka-auton, ettei paremmasta väliä. Hurmalainen on puhunut, pulinat pois! Mercedes-Benz E 200 KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA MERCEDES-BENZ E 200 CDI A BUSINESS VM. 2008 MITTARILUKEMA: 467000 km MOOTTORI: R4, 2148 cm3, turbo TEHOT: 136 hv/100 kW VÄÄNTÖ: 340 Nm POLTTOAINE: diesel VETOTAPA: takavetoinen VAIHTEISTO: 5-lovinen Geartronicautomaatti KESKIKULUTUS: 6.5 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 188-189 g/km (Auto. data.net) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.9 s HUIPPUNOPEUS: 211 km/h MITAT: pituus 4888 mm, leveys 1822 mm, korkeus 1506 mm, akseliväli 2854 mm TAVARATILA 540 L MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 4900 € ! TEKNIIKKAA
14 KAASUJALKA 7-8/2024 HAE ILMAISEKSI TELINEESTÄ LUE NETISTÄ KATSO VIDEOT YOUTUBESTA SEURAA SOMESSA KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.fi Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi 3KPL ERÄ! 3KPL ERÄ! Sis. alv 24% Sis. alv 24% Ajovalmiina Ajovalmiina 13.990€ 13.990€ TRAPPER TRAPPER 550 UTV 550 UTV Traktorimalli Traktorimalli 60kmh 60kmh Lämpöohjaamolla Lämpöohjaamolla SUOMEN AUTOKIERRÄTYS / ILMOITUS LAYOUT 82 x 88 mm V1 V2 Auton kierrättäminen ympäristöystävällisesti on helppoa eikä maksa mitään. Kierrätä autosi ilmaiseksi Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. AUTOKIERRÄTYS MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi WWW.AUTO-MASTER.FI SALITUNKATU 2 SALO P. 050 529 3234 jani.ahlqvist@auto-master.fi 19.900€ 19.900€ Nissan Titan 5.6 V8 4X4 Crew Cab 5-Henk KA, 317Hv/522Nm Automaatti 2007, 150tkm, lmast., Nahkasis., Vetok. ym. Sis. Alv Sis. Alv 5-henk. 5-henk. 3.990€ 3.990€ BINGSTAR ALLOYCRAFT J455 UUSI ALUMIINI VENE 2019 Koneen maksimi teho 40 hv, 5-hlö vene 1 kpl 1 kpl jäljellä! jäljellä! Sis. Alv Sis. Alv 6.890€ 6.890€ Mercedes-Benz B 180 NGT 2.0i 115Hv 2010, 252tkm,Edullista ja Ekologista ajoa,Nahkasis. SportPenkit, Lohkolämm., Ilmast. ym. Bensa / Kaasu Bensa / Kaasu 7.890€ 7.890€ BMW 325 i Coupé 3.0 Bensa 218Hv Aut. 2008, 272tkm, Sport/ Tiptronic, H-kirja, Aut.Ilmast., Vakkari, Xenon-ajovalot, ym. 17.900€ 17.900€ Mercedes-Benz Sprinter 316 CDi Aut. Uudella koneella! B-Kortti, Tulossa! 2012 360 tkm, Lohkolämmitin, Ilmast., ym. Sis. Alv Sis. Alv 6 henk. 6 henk. Matkailuauto Matkailuauto 17.490€ 17.490€ Jaguar XF 5.0 V8 385Hv Aut. 2010, 99tkm, Rattivaihteet, 20”Vossen, H-kirja, Aut.Ilmastointi, Isofix-valmius, Kattoluukku ym. 385 Hv 385 Hv 4.950€ 4.950€ Arctic Cat 550 ATV EFI T3 Kilvellinen Traktori-Mönkkäri, 2010, 3600km, Juuri huollettu ja akku uusittu, Vinssi, Koukkuym. Kilvellinen Kilvellinen traktori traktori RAHOITUKSET AJONEUVOIHIN Alk. 69€ / kk Ilman käsirahaa ja Kaskopakkoa. 5.900€ 5.900€ Chrysler 300C 3.0 V6 CRD 218Hv Aut. 2006, 289tkm, Aut.ilmast., Nahat, Vakkari, BiXenon valot ym. Hyvin huollettu! 890€ / viikko 890€ / viikko 2kpl ison alkovimallin ASUNTO-AUTOA! Vuokra-aika ma-ma, B-kortti riittää. 5-henk. ja 6-henk. Takatallit ja hyvin varusteltuja! Vuokrataan! Vuokrataan! Vielä vapaita viikkoja!
KAASUJALKA 7-8/2024 15 18. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 7-8/2024 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com VASTAA, VASTAA, RATKO RATKO JA VOITA JA VOITA TURTLE WAX TURTLE WAX TUOTE TUOTESETTI! SETTI! A) TOYOTA YARIS B) SAAB 9-5 C) VOLKSWAGEN TIGUAN D) AUDI A8 TOUKOKUUN kisaan vastanneiden kesken arvoimme Turtle Wax tuotesetin ja onnellinen voittaja on Antti Simpura Hämeenlinnasta. Onneksi olkoon! Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Turtle Wax tuotesetin, joka pitää sisällään Ceramic Wash&wax, Clean up wipes ja Vinyl matt wipes. Vastausaikaa on 30.8.2024 saakka ja vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi MIKÄ ON TÄMÄN NUMERON NS. KANSIAUTO?