Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi 9/2017 Kaasujalka 10 vuotta, ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Koeajossa mm. KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ LAND ROVER DISCOVERY ÄIJÄ AUTO BMW 325XI A AUDI Q5 AUDI A5 ALFA ROMEO GIULIA QUADRIFOGLIO TÄYDEN PALVELUN AUTOKESKUS NOKIAN ÖLJYTIELLÄ Autokeskuksesta saat huollot, renkaat, autoteippaukset sekä lounaskahvilapalvelut. Kaikki kätevästi yhdestä paikasta. teamf40.fi | autoteippi.fi |vianor.fi |fuelcafe.fi teamF40 Member of Nokian Tyres MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi Lokomonkatu 25 D Possijärvenkatu 2 (03) 261 0920 Palvelemme ark. 8 16 www.tuulilasimyynti.fi
2 KAASUJALKA 9/2017 TERVETULOA TEINIEN ISOT VOLVOT! ! U R M A S H U R M A LA IN EN Minusta on hienoa, jos teinikin saisi ajokortin turvin ajaa mopoauton sijasta oikeaa autoa, joka on rajoitettu kulkemaan enintään 45 kilometriä tunnissa. Ja erittäin hienoa olisi, jos näitä nopeudenrajoittimia voisi pikkuautojen rinnalla asentaa myös isoihin iäkkäisiin järkäle-Volvoihin. N ythän puheissa on keskitytty siihen, että teinien nopeusrajoitetut autot olisivat pieniä autoja, sellaisia kuin Toyota Aygo, Volkswagen Up ja Citroen C1. Maalta kotoisin olevana liputtaisin kuitenkin sen puolesta, rinnalle tulisi mahdollisuus asentaa näitä rajoittimia myös isoihin ja turvallisiin, mutta iäkkäisiin autoihin: sellaisiin kuten 7-sarjan Volvoihin ja 5-sarjan Bemareihin. Se olisi kulttuuritekokin: maalla näyttävä kulkine on aina ollut osa rassipoikien ajokulttuuria. Olen tuossa mopoautobuumissa ihmetellyt monesti, että miten hitossa vanhemmilla on varaa ostaa tämän päivän kakaroille uusien pikkuautojen hintaisia mopoautoja. En itsekään kuulu ns. köyhälistöön, mutta mielestäni 12 00016 000 teini-ikäisen penskan kulkineesta on sulaa hulluutta. Itse ostin pojalle tämän täyttäessä 15 vuotta mopon ja pojan piti ajaa siihen kortti. 80-lätkä takaisin Minusta tämä mahdollisuus varustaa vanhojakin autoja nopeudenrajoittimilla kakaroiden käyttöön olisi todellista tasa-arvoa: nythän kalliit mopoautot ovat hemmoteltujen penskojen yksinoikeus. Jos nopeusrajoitintekniikan asentaminen maksaa noin pari kolme sataa euroa, niin meillä olisi liikenteen tukkeena mukavasti iso liuta kookkaita vanhoja ja paljon kelattuja premiumautoja. No juu, tekniikka saattaa pettää, mutta eikös se turvallisuus ole ykkösasia? Iso 1990-luvun tai Saab nopeudenrajoittimella uskoakseni on tästä näkökulmasta ihan toimiva ratkaisu. Leikki sikseen ja ihan vakavasti puhuen: minusta taitaisi olla fiksuinta, että luovuttaisiin mopoautoista ja pistettäisiin teinit jatkossakin odottamaan sitä 18 vuoden ajokortti-ikää. Mikä hemmetin hinku meillä on saada keskenkasvuisia autoineen tukkimaan muuta liikennettä? Enkä pistäisi pahakseni, että se 80-lätkä ajokortin suorittamista seuraavan vuoden ajaksi palaisi takaisin käytäntöön, jo ihan nostalgisen fiiliksenkin takia. Parempi sekin kuin 45 kilometriä tunnissa muuta liikennettä hidastavat teinit. Miksi pitää saada kaikki heti, tässä ja nyt? KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN NEEDIT ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 (arvo 34,90 euroa) NEEDIT tarjoaa pysäköintikiekon käyttäjille veloituksettoman PARK LITEsovelluksen, jonka voi ladata iOSja Android-älypuhelimiin. Sovellus on ladattavissa AppStoresta ja Google Play Storesta. Kun kuljettaja pysäköi autonsa, NEEDIT pysäköintikiekko toimii automaattisesti, PARK LITE -sovellukseen kuljettaja asettaa pysäköinnin alkamisajan ja määrittelee kuinka monta minuuttia ennen pysäköinnin päättymistä sovellus ilmoittaa siitä, että pysäköintiaika päättymässä. Sovellus ilmoittaa myös pysäköintiajan päätyttyä. PARK LITE -sovellus neuvoo tarvittaessa lyhimmän reitin auton luo. Mikä parasta sovellus näyttää anonyymisti lähistöllä olevat pysäköidyt PARKLITE -sovelluskäyttäjien pysäköintipaikat ja ajat, jolloin pysäköintiaika on päättymässä sekä PARKLITE -sovellusta käyttäviltä vapautuneet pysäköintipaikat. NEEDIT pysäköintikiekkoja edustaa ja maahantuo Oy One-Pro Ab. Tuotteita saatavana useista kaupan ketjuista ja alan liikkeistä. Katso lisää tuotteista www.parklite.fi tai www.needit.fi KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA SEURAAVA KAASUJALKA ILMESTYY 21.9.2017 Peukuta Kaasujalkaa facebookissa! Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti KUVAN Golfin omistaja ei ilmeisesti ole ihan tyytyväinen oman vakuutusyhtiönsä korvauskäytäntöön. Kuvan otti Bjarne Baarman.
rengascenter www.rengaskauppa.net Asiantuntija erottuu aina! Tervetuloa edullisille rengasja vannekaupoille! Aseta yrityksen nimi Osoite, Postinumero PLACE Puhelin: xx xx xx xx www.yritys.fi sähköposti@yritys.fi www.alcar.fi PARASTA PITOA TÄYDEN PALVELUN RENGASLIIKKEESTÄ! MYÖS NETISSÄ! WWW.RENGASKAUPPA.NET Sesongissa auki myös lauantaisin 9-13
4 KAASUJALKA 9/2017 tuulilasimyynti tuulilasiasennukset tuulilasikorjaukset AIKAA VARAAMATTA!! koulutetut asentajat kaikki merkit ja mallit vakuutusyhtiöiden hyväksymä asennusliike takuu kaikilla töillä 20 vuoden kokemus alalta TERVETUL OA PALVELEV AAN AUTOLASI LIIKKEESE EN! HATANPÄÄ LIELAHTI Lokomonkatu 25 D Possijärvenkatu 2 0400 166 600 0400 623 533 www.tuulilasimyynti.fi palvelemme ark. 8 16 Kesän jälkeen auton keulaan, kylkiin ja peilien taustoihin tarttuneet kuolleet hyönteiset eivät välttämättä irtoa maalipinnasta pelkästään pesulinjalle ajamalla. Siksi kriittisiin paikkoihin kannattaa ennen pesuun ajoa sumuttaa Sonax Xtreme -hyönteisirrotetta. S onax Xtreme -hyönteisirrotteen ainutlaatuisten lianirrotusominaisuuksien ansiosta kuolleiden hyönteisten irrotus auton maalipinnalta on helppoa ja nopeaa. Sen käyttökin on tehty helpoksi: sumuta aine kriittisiin paikkoihin, anna sen vaikuttaa hetkinen ja pese sen jälkeen auto tai aja se pesulinjalle. Sonax Xtreme -hyönteisirrotteen hinta on 9,90€, 500ml sumutepullossa. Toinen kesäisin auton pintaa likaava hankalasti puhdistettava tekijä on piki. Mikäli ollaan ajettu teillä, joihin on tehty uutta asfalttia, niin tämän huomaa auton kyljistä. Maalinpintaan on tarttunut mustia pisteitä, jotka eivät lähde normaalipesussa pois. Pikikin irtoaa paremmin, kun auton maalipinta käsitellään Sonax Power -liuotinpesuaineella ja annetaan sen vaikuttaa hetken ennen kuin auto pestään tai ajetaan pesulinjalle. Sonax Power -liuotinpesuaine sopii sekä käsiettä koTEKSTI_Timo Kiiski KUVAT_Kaha Oy PÄÄTOIMITTAJALTA SUOMI PALASI AUTOURHEILUN SUPERMAAKSI S uomalaisten hurjan kova menestys rallissa 80-luvulla sai aikaan lauseen: If you want to win take a Finn. Viimeisen 10 vuoden aikana suomalaisten menestys autourheilussa on ollut lähinnä podiumin alimpia korokkeita ja karvaita pistesijoja, eikä tuolla lauseelle ole ollut katetta. Vuosi 2017 alkoi todella lupaavasti, sillä Formula 1:ssä kahdessa parhaassa tiimissä kaksi kuljettajaa neljästä on suomalaisia. Toyotan WRC-tiimi pitää kotipaikkaansa Puuppolassa ja sen kaikki kuskit ovat härmästä. Jo heti toisessa MM-rallissa Ruotsissa Latvala voitti kotimaisella Toyotalla. Formuloissa sitä kunnon musiikkia saatiin vihdoin kuulla, kun Bottas voitti uransa ensimmäisen kisan Sotshissa ja toisenkerran Itävallan osakilpailussa heinäkuussa. Superviikonloppu Todellinen superviikonloppu kuitenkin koettiin heinäkuun lopussa, kun Neste Rallissa suomalaiset suorastaan dominoivat koko rallia. Tätä ei ole koettu moniin vuosiin, vaikka voitto onkin useasti kotimaahan jäänyt. Parhaimmillaan suomalaisilla on neljä ensimmäistä sijaa, mutta muutamien epäonnien myötä maalissa sijat 1,3 ja 4 on todella kova juttu. Kaikkein parasta tässä menestyksessä on nuorten kuljettajien esiintulo, sillä Esapekka Lapin voittoa osattiin jollain aikataululla odottaakin, mutta Sunisen loistava ajo oli mykistävän hienoa. Samana päivänä ajettu F1-kisa on myös historiallinen, sillä palkintokorokkeelle nousivat sekä Bottas että Räikkönen ja tämä podiumnäkymä oli jo toinen kerta peräkkäin. Suomalaisen moottoriurheilun ilotulitus ei vielä tähän loppunut, sillä elokuun alussa vahvistettiin, että Moto GP:n yksi osakilpailu ajetaan uudella Kymiringin radalla vuosina 20192023. Eikä F1-osakilpailukaan olisi kuulemma ihan mahdoton ajatus. On ollut ilo huomata miten autourheilu nostaa päätään ja toivottavasti ohittaa ne kultaiset ajat. Ehkä lajista tulee taas yleisesti ”hyväksyttävää”. Oikein kivaa autoilukesää MIKA SALOMAA päätoimittaja VINKKI Suojaa autosi KUN PELKKÄ PESULINJA EI RIITÄ nepesuun. Se on saatavana kätevässä 1 litran sumutepullossa hintaan 11,80€. Liuotin käsittelyn ja pesun jälkeen auto on syytä vahata tai pinnoittaa Sonax-vahalla tai pinnoitteella, koska liuotinpesuaine poistaa vahat ja pinnoitteet auton pinnasta. KESÄN jäljiltä pelkkä pesulinjalle ajo ei välttämättä irrota auton maalipintaan tarttuneita kuolleita hyönteisiä. Sonax Xtreme -hyönteisirrotteen suihkuttaminen kriittisiin kohtiin ennen pesua täydentää pesun lopputuloksen.
RENKAAT JA ALUVANTEET Ahertajankatu 5, 33720 Tampere puh. (03) 214 1911 www.mansenauto.fi Palvelemme arkisin 9-17 lauantaisin 9-13 MANSEN AUTO RENKAAT JA ALUVANTEET SUORAAN VARASTOSTA! PALVELUA YLI 40 VUODEN KOKEMUKSELLA JA AMMATTITAIDOLLA RENGASRIKKOPÄIVYSTYS 24H 0400 550 119 HINAUKSET 24H! HENKILÖ-, PAKETTI, KUORMAJA LINJA-AUTOT AUTOHINAUKSET 24H YÖTÄ PÄIVÄÄ 0400 550 119 RENKAAT WINDFORCE -KESÄRENKAAT ERITTÄIN KILPAILUKYKYISEEN HINTAAN JOKAISEEN AUTOON VANTEET SUORAAN VARASTOSTA AUTOON KUIN AUTOON ! TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS 30-vuotis juhlakilpailu Su yleisen voittajan palkinto ? Su yleisen voittajan palkinto ? www.paijathameenua.fi
6 KAASUJALKA 9/2017 Ajettavuus Muotoilu Suorituskyky Jousituksen toiminta Kulutus Kääntösäde JÄLKIMAKU Giulia tarjoaa todella sporttisen ja tarkan ajettavuuden. Autolla taittaa mielellään matkaa joko maantiellä tai sitten ihan kotinurkissa. Tämä on selkeästi ehdolla meidän uudeksi suosikkiautoksi. – ? + ! TEKNIIKKAA ALFA ROMEO GIULIA VELOCE 2.2D AUT HINTA: 55166€ KOEAJOAUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 59 907€ ISKUTILAVUUS: 2143cm3 TEHO: 210hv / 3750 kierr/min VÄÄNTÖ: 470Nm / 1750 kierr/min PAINO: 1535kg TAVARATILA: 480 l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4643, 1436, 2820 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 6.8s HUIPPUNOPEUS: 235km/h KULUTUS (VALM.ILM): 4.7l PÄÄSTÖT: 122g/km KOEAJON KULUTUS: 8.1l KOEAJOSSA Alfa Romeo Giulia Veloce AJAMISEN JA SILMÄN ILOA Silmiä hivelevän kaunis Alfa Romeo Giulia on todellisen ajajan valinta, jolle myös estetiikka on tärkeää. G iulia on Alfa Romeolle erittäin tärkeä malli, jolta odotetaan todella paljon. Pahimmat kilpakumppanit BMW 3-sarja, Audi A4, MB C-sarja ovat vaikeita lyötäviä ja siinä onkin Alfalla hurjan suuri työsarka. Harmikseen talvi oli jo vaihtunut kesän asfalttikeleihin, joten nelivedon todellista toimintaa liukkaissa olosuhteissa ei päästy testaamaan. Täytyy toivoa, että ensi talvena saamme pöllyttää lunta nelivetoisella turbo-Giulialla. Tämä 210-hevosvoimainen moottori tulee aina nelivetoisena. Takavetoiset mallit liikkuvat joko 150tai 180 humman turvin. Tarkka kuin mikroauto Kauniin ulkomuodon lisäksi Alfoissa on aina ajettavuus ollut todella maukas, eikä tämä Giulia tee siitä poikkeusta. Ajettavuuden kruunaa mainion tarkka ja tunnokas ohjaus, joka tekee Giuliasta upean mutkatien taittajan. Tässä on todella sitä ajamisen iloa. Fantastisen ohjauksen kääntöpuolena on uraherkkyys. Suomen huonokuntoihoukutteli ajamaan aika reippaasti, joten kutosella alkaviin lukemiin on varmasti suhteellisen helppo päästä. set tiet aiheuttavat ohjauksen vetelyä. Lisäksi kääntösäde on suurehko, mutta se korostuu ainoastaan ahtailla parkkipaikoilla. Alusta on luokkansa kärkeä ja on selkeästi suunniteltu sporttiseen ajoon, mutta missään vaiheessa auto ei ole epämukavan kova. Giulialla on kiva ajaa ihan normaalia arkiajoa päiväkotiin ja sieltä sitten liikennevalojen lävitse töihin. ZF:n valmistama automaattivaihteisto toimii mainiosti ja voimalinja on muutenkin kilpailukykyinen saksalaisten rinnalla. Mitä kovempaa ja mutkaisemmalla tiellä ajaa sen nautinnollisemmaksi Alfa muuttuu. Tässä on sitä vanhanliiton hauskaa ja pelkistettyä ajamista, joka valitettavasti on kadonnut nykyajan turhuusvarusteiden ja trendivirtausten vallatessa markkinoita. Koeajon kulutus nousi yllättävän kovaksi, sillä dieseliä kului 8.1 litraa. Noh, Giulia TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa KOEAJOSSA Audi A5 SÄRMIKKÄÄKSI UUDISTUNUT Uudistuneen Audi A5 Sportbackin ulkoiset muutokset ovat vähäisiä, mutta tekevät tästä silti entistä särmikkäämmän. A 5 Sportback näyttää linjakkaalta ja sporttiselta autolta. Tässä on kaikki kaksiovisen coupen hyvät puolet ilman ahtaamman mallikaverin huonoja puolia. Kuten arvata saattaakin niin kuljettajan paikka on liki pitäen täydellinen ja pitkän kuljettajankin taakse mahtuu jotenkin istumaan. Tavaratila on mukavan väljä ja suuren lastausaukon ansiosta kyytiin saa isompiakin laatikoita, jos kuljetushommat kiinnostavat. Uuden A5 Sportbackin Suomen valikoimassa on kolme eri tehoista bensamoottoria ja kaksi dieseliä. Edullisimmillaan Sportbackin saa itselleen 43 541,13 eurolla ja tuolloin konepellin alla hyrrää 150 heppainen bensaturbo. Jännä huomata, että Suomen hinnastossa kaikki mallit on varustettu S tronic -vaihteistolla, eikä manuaalivaihteistoa ole saatavana. Jos tehokkain 3-litrainen diesel V6 ei riitä niin sitten löytyy vielä S5. RS5 on aina kaksiovinen coupe. Ylellinen all in Koeajoautoon oli ladattu varusteita roppakaupalla tyyliin all in, joten mitään ei jäänyt enää toivomisen varaan ja tunnelma autossa oli viimeisen päälle hieno. Tosin varusteineen auton hintakin nousi reiluun 86 800 euroo. 190 hevosvoimainen moottori liikuttaa Sportbackia mukavan leppoisasti. Moottorin nöyrän luonteen ja onnistuneiden välitysten vuoksi suorituskyky tuntuu jopa paremmalta kuin numerot antavat ymmärtää. Jousitus on erittäni miellyttävä, mutta silti sporttinen. Jälleen kerran ei voi kuin ihailla Audin osaamista tällä saralla. Nykyajan sähkötehostetut ohjaukset eivät saa täysiä pisteitä tunnokkuudestaan, mutta riittää tarkoitukseen paremmin kuin hyvin. Auton ainut huono puoli on aavistuksen miettivä vaihteisto liikkeellelähdöissä. Eihän sekään mikään arkiajossa haittaava seikka ole, mutta ikävän harmittava vika, koska auto ! TEKNIIKKAA AUDI A5 2.0 TDI QUATTRO S TRONIC HINTA ALK: 55 636,06 KOEAJOAUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 86 835,85€ ISKUTILAVUUS: 1968cm3 TEHO: 190hv / 3800-4200 kierr/ min VÄÄNTÖ: 400Nm / 1750-3000 kierr/min PAINO: 1675kg VETOKYKY MAX: 1800kg TAVARATILA: 480l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4733, 1843, 1386, 2824 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 7.4s HUIPPUNOPEUS: 235km/h KULUTUS (VALM.ILM): 4.6l PÄÄSTÖT: 121g/km KOEAJON KULUTUS: 5.9l TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa Muotoilu Ajettavuus Kulutus Vaihteiston miettiminen JÄLKIMAKU Uudistunut Audi A5 Sportback on särmikäs ja tyylikäs auto. – ? + on muuten niin täydellinen. Koeajon kulutus jäi todella alhaiseksi, vaikka ajotapa ei ollutkaan yhtään sen säästäväisempi kuin aiemminkaan. Dieseliä kului vain 5.9 litraa satasella ja se on kiitettävän matala.
Nyt myydään talvirenkaat sekä viime kesästä jääneet kesärenkaat varastosta edullisesti!! Pyöränkulmien suuntaus renkaiden ostajalle (sis. kulmien tarkastus + enintään 1 h säätötyö). KANGASALA, Artturintie 4 Puh. 0400 882 786 HINTAESIMERKKEJÄ 18565R14 Kumho WI31 308,18560R15 BFG G-Force Stud 332,19560R15 Michelin XIN3 431,19565R15 Michelin XIN3 437,20555R16 Michelin XIN3 529,20560R16 Kumho WI31 446,22555R16 BFG G-Force Stud 539,21555R17 Good Year UG Ice Arctic 595,22550R17 Good Year UG Ice Arcric 699,hinnat sis. 4 rengasta alleasennettuna, tasapainotettuna, venttiilit vaihdettuna. TALVIRENGASVARASTON LOPPUUNMYYNTI 49€ Kangasala, Artturintie 4 0105677499 Nokia, Yrittäjäkatu 11 0105677493 Sastamala, Harjukatu 3 0105677496 TERVETULOA KESÄRENGASOSTOKSILLE Palvelemme ma-pe klo 8-17 lauantaina sopimuksen mukaan Euromaster palvelee kaikissa rengasasioissa Kangasalla Lentolassa, Nokialla keskustassa ja Sastamalassa Harjukadulla. Kaikki toimipisteet sijaitsevat lähellä kauppakeskuksia, joten poikkeat helposti vaikka kauppareissulla. Rengasostokset ja ajanvaraukset voit tehdä myös nettisivujemme kautta. www.euromaster.fi Tarjoamme laajan valikoiman renkaita. Jokaiselle jotakin! Palvelemme Kangasala ja Sastamala ark 8-17, la sulj. Nokia ark. 8.30-16.30, la sulj.
8 KAASUJALKA 9/2017 KOEAJOSSA Alfa Romeo Giulia PAURA E AMORE La Giulia Quadrifoglio è una macchina eccezionale che rende umile anche il pilota più esperto Y li 500 hevosvoimainen takavetoinen auto tuntuu Suomen olosuhteissa suhteellisen järjettömältä peliltä. Sitä se todellakin on ja ah, niin ihana. Giulia on Alfalle erittäin tärkeä malli ja tämä nyt koeajossa oleva Quadrifoglio on se kruununjalokivi, jonka avulla koko malliston houkuttelevuus pitäisi saada pilviin. 2.9-litrainen kahdella ahtimella varustettu V6 pitää mitä upeinta sinfoniaa ja auto on luonnollisesti takavetoinen. Koeajettu auto on varustettu 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla, jota ei kilpailijoilta saa. Saksalaiset kilpakumppanit on varustettu aina joko automaattitai kaksoiskytkentävaihteistolla. Quadrifoglion saa myös 8-vaihteisella automaattivaihteistolla varustettuna ja siitä tulee lisähintaa 3000 euroa. Kabiini on pitkälti samanlainen kuin muissakin Giulioissa, eikä sen tyylikkyydessä ehkä ihan päästä saksalaisten kilpakumppanien tasolle. Autossa on erittäin tyylikkäät lisävarusteena olevat Sparcon hiilikuiturunkoiset istuimet, mutta ne saisivat tarjota sivuttaistukea ehkä vieläkin enemmän. Etenkin rata-ajossa tukevammat jakkarat olisivat toivelistalla. Muuten kaikki on kunnossa ja ajoasento oikein maukas. Tasapainoinen raivopää Quadrifoglio on ominaisuuksiltaan aivan uskomaton. Autolla pystyy ajamaan normaalin liikenteen seassa aivan helposti ja tuntuu jopa yllättävän mukavalta. Luistonesto pitää tehot kurissa ja kun pitää kierrokset alhaalla niin moottorin mölytkin pysyvät aisoissa. Tuollaisessa ajossa auton uskaltaa antaa kenelle tahansa. Mutta sitten löytyy se toinen puoli, jonka avaamiseen kuljettajalta vaaditaankin sitten jo kunnioitusta ja taitoa. Avaaminen tarkoittaa ajoasetusten kääntäminen Race-asentoon. Tuolloin häviää kaikki ajonhallintajärjestelmä, auton alusta jäykistyy ja pakoputkiston läpät avautuvat. Musertavan kovat teholukemat välittyvät tiehen vain takapyörien kautta ja se saattaa aiheuttaa todella suuria ongelmia, jos ei ole tottunut takavetoisiin autoihin. Samoilla tehoilla varustetut nelivetoiset autot ovat naurettavan helppoja ja vaivattomia ajaa. Samalla myös ehkä vähän ”luonteettomia”. Koeajetussa autossa oli alla katuslicsit ja ne tarjoavat aivan älyttömästi pitoa, kunhan renkaiden lämmöt ovat nousseet. Kylmänä ne eivät pidä yhtään mitään ja sen vuoksi meidän kotiristeyksessä on koeajon jäljiltä muutamia mustia viivoja, jotka syntyivät täysin tahattomasti. Anteeksi siitä naapurit. Matalilta kierroksilta lähtien moottori vääntää upeasti ja maisema vaihtuu nopeasti. Quadrifoglio on tehty kovaa ajoa varten. Mitä alemmaksi nopeusviisari vääntyy, sen makeammin auto istuu tiehen. Pitoa tuntuu olevan loputtomiin ja alustan toiminta on tasapainoinen. Auto suorastan kerjää, että pidät kaasujalan pohjassa. Kuskilta loppuu kantti ennen kuin auton ominaisuudet, mutta fysiikan lakeja tämäkään ei vielä voita. Nykyajan kaksoiskytkentävaihteistot toimivat niin fantastisesti myös urheiluautoissa niin sellaisen olisin suonut näkeväni tässäkin. Jotenkin tuntuu oudolta ajaa manuaalivaihteisella autolla, joka maksaa liki 150 000 euroa. Tässä on erään suomalaisen laulun sanat, jotka sopivat autoon. Valehtelisin, jos väittäisin Vihaavani kauneutta TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski ! TEKNIIKKAA ALFA ROMEO GIULIA QUADRIFOGLIO HINTA: 144500€ KOEAJOAUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 147500€ ISKUTILAVUUS: 2891cm3 TEHO: 510hv / 6500 kierr/min VÄÄNTÖ: 600Nm / 2500-5000 kierr/min PAINO: 1524kg TAVARATILA: 480l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4639, 1873, 1426, 2820 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 3.9s HUIPPUNOPEUS: 307km/h KULUTUS (VALM.ILM): 8.5l PÄÄSTÖT: 198g/km KOEAJON KULUTUS: 15.1l Ajettavuus Suorituskyky Saundit Muotoilu Kytkimen pitkä liike JÄLKIMAKU Kerrassaan fantastinen perhemallinen superauto. – ? + Valehtelisin, jos väittäisin Ettei QV mua pelota Tekis mieli antaa periksi Toteais vain kylmästi ”Ei tästä mitään tuu” Lähtis kävelemään Painais oven kiinni perässään
Anssems PSX 2000 178X405 LAADUKKAAT TRAILERIT KILPAILUKYKYISEEN HINTAAN VARASTOSSA HETI TOIMITETTAVISSA 70 KÄRRYÄ! WWW.TRAILERTUKKU.FI 2914€ 5828€ Hulco HULCO TERRAX 394X180CM 3500KG Puh. 040 510 8331 hinta sis alv. hinta sis alv. Marko Loisa Photography Turun Moottoriseura ry Lisätietoja tms.fi Uusikaupunki 8 Erikoiskoetta, sisältäen kaupunki erikoiskokeen n. 98 EK kilometriä Vakka Suomen haastavilla teillä. Lähtö la 9.9 kello 10.01 Uudenkaupungin torilta. Kilpailukeskus: Hotelli Aquarius. Huoltoparkki : Jäähallin ympäristö. Maali Uudenkaupungin torilla 18.40 Katsojapakettien myyntipaikat 6.9 alk. Neste Uusikaupunki Neste Taivassalo Neste Raisio Vesilaitoksentie Shell Laitila Seo Kalanti Lisäksi 8 – 9.9 Hotelli Aquarius Katsojapaketin hinta 20 € jolla 2 henkeä kaikille Erikoiskokeille. Erikoiskoekohtainen lippu 10 € Alle 12 v maksutta vanhempien seurassa. Käteismaksu A PRO LIKE YOU FIATPROFESSIONAL.FI JOS ET OLE CHUCK NORRIS, TARTU OHITTAMATTOMAAN TARJOUKSEEN. Mitä teetkin, missä kuljetkaan – Fiat Professional on oikea valinta. Täydellinen mallisto, josta löydät tarpeisiisi täydellisesti sopivan mallin, kevyestä raskaaseen kaikissa kokoluokissa, 2,3 – 17 m 3 . * Nyt saat uuteen Doblòon, Talentoon ja Ducatoon ison varustepaketin pieneen hintaan: vetokoukku ja tavaratilan vanerointi, vain 299€! Etusi jopa 2000 € ! Tarjous voimassa 30.9.2017 saakka. Ei voimassa Ducaton 115 hv malleihin. TO GRAB A GREAT OPPORTUNITY CHUCK NORRIS SIMPLY RAISES HIS FINGER. VARUSTEPAKETTI 299 € * ESPOO/NIITTYKUMPU : ARITA ESPOO · 0300 472 218 · ARITAESPOO.FI · ESPOO/KEHÄ 3: METROAUTO · 010 615 2560 · METROAUTO.FI · JYVÄSKYLÄ: JYVÄS-CARAVAN · 0400 214 400 · JYVASCARAVAN.FI · KEMINMAA: KEMINMAAN AUTOKESKUS 040 3000 280 · KEMINMAANAUTOKESKUS.FI · KOKKOLA: MB-MOBILE · 020 7571 250 · MB-MOBILE.FI · LAHTI: MEGA-AUTO 0207 510 400 · MEGA-AUTO.FI · LOHJA: PP-AUTO · 075 3040 5200 · PPAUTO.FI · MIKKELI: AUTOARINA · 0440 321 774 · AUTOARINA.FI · PORI: AUTOTALO PELTTARI · 044 560 1278 · AUTOTALOPELTTARI.FI · RAISIO: VAUNULA · 0300 870 840 · VAUNULA.COM · SALO: VAIHTOMAAILMA · 050 552 0552 · VAIHTOMAAILMA.FI · SAVONLINNA: TT-AUTO 015 515 250 · TT-AUTO.FI · SEINÄJOKI: ESS AUTOTALO · 010 764 9000 · ESSAUTOTALO.FI · TURKU: VAUNULA · 0300 870 843 · VAUNULA.COM
10 KAASUJALKA 9/2017 Vuonna 2004 esitelty 3. polven Land Rover Discovery on edeltäjäänsä vähemmän työkalumainen, mutta edustaa edelleen Range Roveria järeämpää brittieleganssia. U udistuksessakin Discovery säilytti tutut piirteensä: porrastetun kattolinjan myötä sitä ei edelleenkään sekoittanut muihin maastureihin. Autoa valmistettiin kahdella eri bensiinimoottorilla, 4-litraisella V6:lla ja 4, 4-lirtaisella V8:lla sekä 2,7 litran V6.turbodieselillä. Porrastettu kattolinja kuitenkin oli muotoiltu pehmeämmin kuin edeltäjässä. Discovery painoi saman verran kuin silloinen Range Rover eli 2 570 kiloa, ja sillä sai vetää maksimissaan 3 500 kilon painoista perävaunua. Muunneltava Perusvarusteinen Land Rover Discovery 3 rekisteröitiin viidelle matkustajalle, mutta ylimääräisen istuinparin sai taakse saa lisähintaan. Istuinten muunneltavuuden takia Discovery taipuu monenlaiseen tilantarpeeseen ja siitä se on saanutkin kiitosta. Tavaratilan lastaaminen onnistuu helposti, kun avata voi joko pelkän takaoven lasin tai takaoven kokonaan. Kuljettajan paikalla istutaan hulppeasti. Avaruuden tuntua lisäävät vielä suuret ikkunapinnat. Takana puolestaan ei istuta ihan yhtä mukavasti, penkit kun ovat aika matalat. Istuimista Discovery 3 aikoinaan saikin jonkin verran kritiikkiä. Oikea maastoauto Discovery 3:n V6-diesel oli alun perin istutettu alun perin Jaguar S-Typen keulalle. Discoveryssa auton painon vuoksi ja maasto-ominaisuuksien parantamiseksi huipputehosta oli hieman tingitty, samalla vääntöä oli lisätty, sitä löytyy peräti 440 newtonmetriä. Koeajoon otetun Discovery 3:n V6-dieselin teho on 190 hevosvoimaa ja se takaa mukavan pakottoman kyydin: dieseliksi Discovery käy mukavan pehmeästi, edes liikkeelle lähtiessä käynti ei ole runksuttavaa. Jo liikkeelle lähdöstä asti Discovery vetää tasaisen väkevästi. Kuusivaihteisen automaattivaihteiston toiminta on pehmeää ja nykimätöntä: se lisää entisestään ylellisyydentuntua. Land Rover Discovery 3:n tietää ”oikeaksi” maasturiksi niin nelivedosta kuin alennusvaihteistostakin. Neliveto on toteutettu 50/50-voimanjaolla, ja keskitasauspyörästön yhteydessä on sähkötoiminen lukko. Urat eivät heiluttele Kaasujalan lyhyellä koeajolenkillä ei kulutuksia mittailla, mutta annettujen arvojen perusteella iso ja raskas Discovery kulkee yllättävän taloudellisesti: myyjä ilmoittaa keskikulutukseksi himpun yli 10 litraa satasella. Joskus aikoinaan muistan autolehdistä lukeneeni, että tasaista k u u t t a k y m p p i ä losotellessa Discoveryllä voisi päästä jopa 8,1 litralla satasella. M a t k a a j o s s a Discovery tarjoaa vakaan kyydin, jota eivät renTEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski KUUKAUDEN KÄYTETTY Land Rover Discovery JÄREÄMPÄÄ BRITTIELEGANSSIA ! TEKNIIKKAA LAND ROVER DISCOVERY 3 2,7 TDV6 S AUT VUOSIMALLI: 2009 MITTARILUKEMA: 157 000 km MOOTTORI: 2,7 l V6 KÄYTTÖVOIMA: diesel TEHO: 190 hv HUIPPUNOPEUS: 180 km/h KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 12,8 s VÄÄNTÖ: 440 Nm YHDISTETTY KULUTUS: 10,2 l/100 km (myyjän ilmoittama) CO2: 270 g/km VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: automaatti HINTA: 22 400 € MYYJÄ: SCC Sports Car Center, Tuusula gasurat heiluttele. Kuitenkin kulku suoralla tiellä tuntuu jonkin verran ohueltakin: ohjaus kyllä palauttaa hyvin suuremmista käännöksistä, mutta keskialuetta se ei absoluuttisen tarkasti löydä ja auto jää kaartamaan, jos ei sitä erikseen paimenna. Jousituskaan ei ole ihan sataprosenttinen: raskas auto tapaa noukkia pienet epätasaisuudet hitaasti edetessä. Koriin välittyvät tärinät ja pyörien äänet häviävät kuitenkin samalla, kun nopeus kasvaa. Tässä on oiva ja persoonallinen maasturi oman tiensä kulkijalle. Laatikkomainen muoto ei ehkä ole monen silmään se sulavalinjaisin, mutta ainakaan sillä ei sulaudu massaan. Ja varsinkin koeajettu Discovery lienee tämän autotyypin ystävälle ”pomminvarma” ostos: se on huollettu täsmällisesti merkkihuollossa, jakohihnankin on vaihdettu. Mittarilukema on vain 157 000 km ja autoa on muutenkin pidetty siististi.
! SUOMEN PARHAAT VAIHTOAUTOT Nro 9/2017
BMW 740d xDRIVE FACELIFT 2014 77tkm 79.900 BMW X3 xDRIVE 20, HUIPPUVARUSTEILLA 2015 100tkm 46.500 MASERATI Quattroporte Automaatti Huippuvarusteilla 2008 84tkm 54.900 SMART FORTWO CABRIO BRABUS HUIPPUVARUSTEILLA 2014 12tkm 23.900 Myllyojankatu 24 A, Salo Arto Sipilä 0400 525 376 Ari Sipilä 0400 394 474 yynti ari ipila www.nettiauto.com/arisipilaoy Ari Sipilä Oy TOYOTA Land Cruiser V8 2.5 Diesel, 1-om. Rek. 7 hlö 2008 138tkm 62.900 VOLKSWAGEN PHAETON 3.0 D 4X4 HUIPPUVARUSTEILLA 2007 68tkm 24.900 KIA Ceed 1.6 Diesel rek. 3/12 AUTOMAATTI 2012 86tkm 13.900 BMW X3 3.0d 5D X3 STW 3.0D-PB51-4X4/280 2005 425tkm 8.900 PORSCHE Panamera Diesel 300HV REK 4/15 2015 17tkm 119.900 JAGUAR XJ 3.0 Diesel 2011 27tkm 53.900 Ari Sipilä Oy .arisipila. MERCEDES-BENZ B 180 CDI 2.0 CDI Autom. 2011 36tkm 19.900 MERCEDES-BENZ CL 500 63 AMG OpticStyling package 2007 106tkm 39.900 BMW 740 LD XDRIVE Executive Drive Pro Executive 2016 22tkm 149.000 MERCEDES-BENZ S 350 Huippuvarusteilla! 2006 233tkm 24.900 MERCEDES-BENZ SPRINTER 516CDI 2011 164tkm Hinta sis. Alv. 28.900 BERTONE X 1-9 Hardtop X1-9 Targa Harvinaisuus 1990 6tkm 19.900 BMW M3 Huippuvarusteilla Hamann 19” 2008 147tkm 38.900 LEXUS LS 600hL Huippuvarusteilla! 2008 136tkm 44.900 MERCEDES-BENZ E 220 d Huippuvarusteilla! 2016 12tkm 54.900 PORSCHE Cayenne 5/16 262HV FACE LIFT MOD. 2017 16tkm 119.900
Puheluhinnat 010 –yritysnumeroon: 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/minuutti (sis. alv. 24 %) Laakkonen VAIHTOAUTOKESKUS Taninkatu 3, 33400 Tampere Puh. 010 214 7050 Ostamme autoja. Katso kaikki myytävät autot Laakkonen VAIHTOAUTOKESKUS Mekaanikonkatu 9, 00880 Helsinki Puh. 010 214 7540 Škoda OCTAVIA Combi 2,0 TDI RS DSG, automaatti, vm. 2015, 149 tkm 25 990,Subaru FORESTER 2,0 XS TD (MY13) vm. 2013, 114 tkm 27 490,Volkswagen CADDY Trendline 1,6 TDI 75 DSG, automaatti, vm. 2013, 94 tkm 17 990,Volkswagen CARAVELLE Comfort pitkä 2,0 TDI 103 BlueMotion, vm. 2014, 88 tkm 32 990,Volvo V60 D6 AWD Summum plug in hybrid A (MY14.2), automaatti, vm. 2013, 79 tkm 36 390,TAMPERE TAMPERE HELSINKI TAMPERE HELSINKI Ford FOCUS 2,0 TDCi 136kw S/S ST 5ov, vm. 2016, 6 tkm 30990,Ford MUSTANG 2,3 EcoBoost 314hv Fastback, automaatti, vm. 2015, 21 tkm 55 990,Hyundai I30 1,4 ISG Classic, vm. 2015, 43 tkm 13 990,Mazda 6 2,2TD MP Touring Business 5ov (VQ2), vm. 2012, 86 tkm 15 690,Škoda OCTAVIA 1,4 TSI Elegance, vm. 2010, 147 tkm 9 390,TAMPERE TAMPERE HELSINKI HELSINKI HELSINKI BMW 320i F34 GrTurismo T A xDrive Business Sport, automaatti, vm. 2014, 63 tkm 36 990,BMW 320d GrTurismo T A xDrive LTD Edition Sport, automaatti, vm. 2013, 93 tkm 35 990,BMW 520d T A xDrive Busin. Exclusive Touring M-Sport, automaatti, vm. 2015, 57 tkm 49 990,BMW 530d xDrive A E61 Touring, automaatti, 4x4, vm. 2007, 166 tkm 17 900,Ford FOCUS 1.6 TDCi 90 Trend 5-ov, vm. 2008, 106 tkm 7 990,HELSINKI TAMPERE TAMPERE HELSINKI HELSINKI Audi A3 SB Busin Sport 1,6 TDI 77 (MY14), vm. 2013, 103 tkm 18 990,Audi A3 CC Busin Sport 1,8 TFSI 132kw quattro, vm. 2014, 65tkm 27 690,Audi A3 Sportback Business 1,6 TDI 81kw quattro, vm. 2015, 33 tkm 25 990,Audi A4 2,0 TFSI 132 StartStop Le Mans, vm. 2011, 99 tkm 19 990,Audi TTS Coupé 2,0 TFSI 200kw quattro S tronic, automaatti, vm. 2011, 60 tkm 37 990,HELSINKI TAMPERE TAMPERE HELSINKI TAMPERE Palvelemme ma-pe 10-18, la 10-15 laakkonen.? LAAKKONEN TURVA 490€ Markkinoiden kattavin turva vaihtoautoihin nyt vain 490€. KOTIINKULJETU SPALVELU Toimitamme ostamasi auton halutessasi kotiisi tai työpaikallesi. 95 KOHDAN KUNTOTARKAST US Merkkihuollon suorittama kuntotarkastu s ja tietokoneohje lmien tehdaspäivity kset. 14 PÄIVÄN VAIHTO-OIKEUS Jos et jostain syystä ole tyytyväinen ostamaasi autoon, vaihdamme sen toiseen. MERKKILIIKKEEN PALVELUT Merkkiasiantu ntemus ja huollon palvelut samasta paikasta.
Salitunkatu 5, Salo VAIHTO RAHOITUS MYÖS ILMAN KÄSIRAHAA TERVETULOA HYVILLE AUTOKAUPOILLE! Opel Zafira 1.8 Elegance 5d 2000 aj. 239tkm. ilmastointi, huoltokirja Jaguar XK8 Coupe 4.0 A 1999 aj. 89tkm. huoltokirja, 2 renkaat Renault Laguna HB 1.5 dCi 2008 aj. 280tkm. huoltok. ilmastointi 1599€ 18890€ 4699€ VW Transporter VR6 Umpi Pitkä Bens, 1997 419tkm. ilmastointi 4699€ Ford Transit 100S 1992 aj.236tkm. juuri katsastettu 2490€ Honda Jazz 1.4i LS 5d 2003 aj. 211tkm. huoltokirja, hienokuntoinen 2999€ Chevrolet Nubira 1.8 CDX STW -05 aj. 225tkm. Ilmastointi, huoltokirja 1899€ Peugeot 207 1.4 16v Trendy 2007 aj.169tkm. Huoltokirja, ilmast. 3999€ Hyundai H1 Van 2.5 TCi GLS 2003 aj. 224tkm. 2 renkaat, vetokoukku 3399€ Mitsubishi Galant 2.4 STW A -01 336tkm 2-renk 1499€ Ford Focus 1.6 Ti-VCT Wagon 2005 aj. 223tkm. ilmastointi, huoltokirja 3999€ MB E 220 CDI Elegance 4d A 2000 aj. 289tkm. Huoltokirja, 2 x renkaat, 2999€ vain 89tkm Tykkää meistä Facebookissa Ghia varusteet 1.om SALITUNKATU 2 24100 SALO puh. 050 529 3234 Sis.ALV 24% Sis.ALV 24% ml:166tkm, Ohjaustehostin, Pysäköintitutka tai -kamera, Sähkökäyttöiset ikkunat, Sähköpeilit, Turbo, Turvatyynyt, Vakionopeudensäädin, ym, ym Chrysler Grand Voyager 2.8 A -05 ml:233tkm, ohj.teh.,keskuslukitus,sähkökäyttöiset ikk.,vetok.,erikoisvanteet,manuaalinen ym, ym BMW X3 5D STW 3.0D 204Hv -05 ml:285tkm, ohj.teh.,keskuslukitus,sähkökäyttöiset ikk.,vetok.,erikoisvanteet,2* ym, ym VW CRAFTER 2.5TDi -07 ml:423tkm, ohj.teh.,keskuslukitus,sähkökäyttöiset ikk.,erikoisvanteet,2* renk.,automaatinen ym, ym M-B S 320 CDI 4D SEDAN A -00 ml:249tkm, ohj.teh.,keskuslukitus,sähkökäyttöiset ikk.,erikoisvanteet,2* renk.,automaatinen ym, ym M-B CLK 270 CDI Coupé A -03 ml:229tkm, ohj.teh.,keskuslukitus,sähkökäyttöiset ikk.,erikoisvanteet,2* renk.,automaatinen ym, ym MAZDA 6 Mazda 5D MAZDA6 -02 ml:289tkm, ohj.teh.,keskuslukitus,sähkökäyttöiset ikk.,vetok.,2* ym, ym FIAT DUCATO VAN 2.8 -02 ml:312tkm, ohj.teh.,keskuslukitus,sähkökäyttöiset ikk.,vetok.,erikoisvanteet,2* ym, ym VOLVO V70 2.4 Turbo A -01 ml:319tkm, ohj.teh.,keskuslukitus,sähkökäyttöiset ikk.,automaatinen ym, ym AUDI A3 2D HATCHBACK A3 -96 7900€ 11900€ 8900€ 7900€ 4200€ 1790€ 12900€ 3900€ 3900€ 8500€ Audi A6 2.0 TDI Avant -08 ml:249tkm. Erikoisvanteet, Ilmastointi, urheiluistuimet, xenon, 19”vanteet KAASUJALKA 9/2017 11 TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS MAINOS KAASUJALKA LEHDESSÄ TOIMII! ! TÄMÄNKIN MAINOKSEN NÄKEE YLI 140 000 SILMÄPARIA! ENSI VUODEN PARHAAT MAINOSPAIKAT VIEDÄÄN KÄSISTÄ. VARAA HETI OMASI, ETTET JÄÄ ILMAN ASIAKKAITA! SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, mika.salomaa@kaasujalka.fi, 0400 777797 Mukavuus Ajoasento Ajettavuus Kulutus Suppea mallisto JÄLKIMAKU Uusi Audi Q5 on viimeistä piirtoa myöden miellyttävä katumaasturi, kaikki toimii upeasti ja tarkkaan harkittu viimeistely luo kivan tunnelman. Ei ihme, että kauppa käy. Paha mennä keksimään asiaa, jonka voisi uuden Q5:n kohdalla tehdä paremmin. – ? + ! TEKNIIKKAA AUDI Q5 2.0 TDI QUATTRO S TRONIC HINTA: 53 579,16€ KOEAJOAUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 62 056,43€ ISKUTILAVUUS: 1968cm3 TEHO: 190 hv / 3800-4200 kierr/ min VÄÄNTÖ: 400Nm / 1750-3000 kierr/min PAINO: 1845kg VETOKYKY MAX: 2400kg TAVARATILA: 550l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4 663, 1 893, 1659, 2819 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 7.9s HUIPPUNOPEUS: 218km/h KULUTUS (VALM.ILM): 4.9l PÄÄSTÖT: 129g/km KOEAJON KULUTUS: 6.8l KOEAJOSSA Audi Q5 UUDISTUINKO VAI ENKÖ UUDISTUNUT? Uuden Audi Q5:n uudistuksia ei heti silmällä huomaa ja siksi uudistuminen saattaa jäädä huomaamatta. Hieno auto joka tapauksessa. U usi Q5 on kasvanut ulkoisesti, vaikka niin ei heti huomaakaan. Pituutta on tullut lisää 4 senttiä ja korkeutta peräti 6 senttiä. Silti paino on pudonnut 90 kiloa. Kasvaneet ulkomitat ovat mahdollistaneet myös 10 litraa aiempaa suuremman tavaratilan. Kaikki nelisylinteriset mallit on varustettu quattro ultra – nelivetojärjestelmällä eli auto on hyvissä olosuhteissa etuvetoinen. Järjestelmä yksinkertaisesti katkaisee tai aktivoi kardaaniakselin pyörinnän. Q5 on ensimmäinen malli, joka valmistetaan Audin Meksikon tehtaalla. Suomen hinnastossa moottorivaihtoehtoja on vain kaksi. Hinnat alkavat 163 hevosvoimaisesta versiosta 51 185,39 euron hinnallaan ja me saimme koeajoon tehokkaamman 190-heppaisen yksilön. Lisäksi tarjolla on myös SQ5, joka on nyt tarjolla Suomeen vain 3-litraisella bensaturbolla, kun edeltäjä oli varustettu saman kokoisella dieselillä. Q5:n pahimmat kilpailimenovettä kului 6.8 litraa. Vitosella alkavat lukemat ovat helposti saavutettavissa. joista mainittakoon juuri maahamme saapunut uusi Volvo XC60 ja BMW:n X3 uudistuu piakkoin. Joten kovaa taistelua on odotettavissa ja ehkäpä luokan mielenkiitoisin malli on kotimainen Mercedes-Benz GLC. Oman mausteensa soppaan tuo myös Alfa Romeo Stelvio. Ei ole ostajalla helppo pala valita. Tyylikäs Jo ensimetrit paljastavat miksi tämä on niin suosittu. Kabiinissa vallitsee tyylikäs ja jopa aavistuksen ylellinen harmonia. Kaikki palaset ovat juuri oikeilla paikoillaan. Mikään ei ärsytä ja kuljettajan paikka on täydellinen. Ajoasennon säätövarat riittävät varmasti kaikenkokoisille kuljettajille ja hallintalaitteet hyvin audimaisesti esillä. Uusi Q5 on erittäin miellyttävä ajaa kaikilla tienpinnoilla. Alusta nielee kiitettävästi tien epätasaisuudet ja melutaso pysyy hyvin alhaisella tasolla. Kiipesimme myös tutun kallion ylitse ja se oli Q5:lle lastenleikkiä. Koeajon keskikulutus jäi ilahduttavan alhaiseksi, sillä TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa
SUOMEN TURBOTUKKU OY MEKAANIKONKATU 5, 00880 HELSINKI MA-PE 9-17 WWW.TURBOTUKKU.COM 0400 856 310 0400 422 582 SUORAMYYNTI: AUTOLIIKKEET, AUTOKORJAAMOT, YKSITYISASIAKKAAT Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuormaautot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Audi / Seat / Skoda / Volkswagen 1.9-2.0TDi Alk. 499 € / 36 kk takuu vm. 2005-2012 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA 040 351 0247 AVASIMME NOUTOPISTEEN HELSINGIN HERTTONIEMEEN!
FIAT TIPO 5-OVINEN Alk. 17 513 €* FIAT TIPO FARMARI Alk. 18 507 €** ESPOO/NIITTYKUMPU: ARITA ESPOO · 0300 472 218 · ARITAESPOO.FI · ESPOO/KEHÄ 3: METROAUTO · 010 615 2560 · METROAUTO.FI · JYVÄSKYLÄ: JYVÄS-CARAVAN · 0400 214 400 · JYVASCARAVAN.FI KEMINMAA: KEMINMAAN AUTOKESKUS · 040 3000 280 · KEMINMAANAUTOKESKUS.FI · KOKKOLA: MB-MOBILE · 020 7571 250 · MB-MOBILE.FI · LAHTI: MEGA-AUTO · 0207 510 400 · MEGA-AUTO.FI LOHJA: PP-AUTO · 075 3040 5200 · PPAUTO.FI · MIKKELI: AUTOARINA · 0440 321 774 · AUTOARINA.FI · PORI: AUTOTALO PELTTARI · 044 560 1278 · AUTOTALOPELTTARI.FI · RAISIO: VAUNULA · 0300 870 840 VAUNULA.COM · SALO: VAIHTOMAAILMA · 050 552 0552 · VAIHTOMAAILMA.FI · SAVONLINNA: TT-AUTO · 015 515 250 · TT-AUTO.FI · SEINÄJOKI: ESS AUTOTALO · 010 764 9000 · ESSAUTOTALO.FI at. KUMPI NÄISTÄ SOPII PAREMMIN SINUN TARPEISIISI? KOKOLUOKKANSA SUURIMPIIN KUULUVAT SISÄTILAT. KOKOLUOKKAA PIENEMMÄN AUTON HINNALLA. TAKUU 3 VUOTTA / 100 TKM. KOEAJA TIPO JA PYYDÄ TARJOUS, SAAT KESÄRETKILLESI FIAT-KYLMÄLAUKUN. PALJON VÄHÄLLÄ. UUSI ISO TIPO. *Fiat Tipo 5-ovinen alkaen: autoveroton hinta 13 490€, autovero 3 423,01€, kokonaishinta 16 913,01€ + toimituskulut 600€. Yhdistetty kulutus 5,7 l/100km, CO 2 132 g/km. **Fiat Tipo farmari alkaen: autoveroton hinta 14 280€, autovero 3 627,33€, kokonaishinta 17 907,33€ + toimituskulut 600€. Yhdistetty kulutus 5,7 l/100km, CO 2 132 g/km. Kuvan autot erikoisvarustein. Tekniset tiedot Fiat Tipo HB 1.4 95hv Pop Kia Cee’d 5d 1.4 ISG LX Peugeot 308 HB Access VTi 82hv Hyundai i30 5d 1.4 Classic Ford Focus 5d 1.0 100hv Trend Renault Megane HB Tce 100 Life Teho / vääntö, hv/Nm 95 hv/127 Nm 100 hv/134 Nm 82 hv/118 Nm 100 hv/134 Nm 100 hv/170 Nm 101 hv/175 Nm Kiihtyvyys / huippunopeus km/h 12,1 s / 185 km/h 12,7 s/183 km/h 13,3 s/172 km/h 12,6 s/183 km/h 12,5 s/185 km/h 12,3 s/182 km/h Tavaratilan koko, l 440 litraa 380 litraa 420 litraa 395 litraa 363 litraa 434 litraa Hinta 17 513 € 19 759 € 19 990 € 19 990 € 20 062 € 20 590 € Fiat Tipon hintaetu 2 246 € 2 477 € 2 477 € 2 549 € 3 077 € (Tiedot ja hinnat tarkistettu merkkien kotisivuilta 21.6.2017. Hinnat sis. toimituskulut 600 €) Espoo • Helsinki • Hyvinkää • Hämeenlinna • Joensuu • Jyväskylä • Kajaani • Kokkola • Kotka • Kouvola • Kuopio • Lahti • Lappeenranta Lohja • Mikkeli • Oulu • Pori • Porvoo • Rovaniemi • Salo • Savonlinna • Seinäjoki • Tampere • Tornio • Turku • Vaasa • Vantaa motonet Tuotteita rajoitetusti. Tarjoukset voimassa 3.9. saakka. Ei ennakkovarauksia. MTX Outdoor NAAMIOVERKKO 1,4 x 3 m Kestävä Ripstop-kangas, 3D-kuviointi Vedenpitävä, UV-suojattu Heijastamaton mattapinta Helposti pakattava Ei homehdu Väri vihreä/ruskea 56-5830 MTX Outdoor -naamioverkko 1,4 x 6 m 56-5831 | 24,90 MTX Outdoor -naamioverkko 2,4 x 6 m 56-5832 | 34,90 Easy Hit Hunt 3 mm TÄHTÄINJYVÄ Huono ampuma-asento korjautuu ja saat maalin nopeasti "jyvälle" Tähtäys epäsuoralla katseella Helppo kiinnittää (3M-liimatarra) Laukaisu nopeammin ja tarkemmin Yksinkertainen asennus Itsevalaiseva ja kestävä 55-01416 Allen RX ASELAUKKU haulikolle 132 cm Tiheä ja suojaava vaahtomuovisisusta pitää aseen tiukasti kiinni laukussa eikä täten pääse heilumaan kuljetuksen aikana Valmistettu kestävästä endurasta Made in USA 56-5850 Winchester Universal 30-osainen ASEENPUHDISTUSSETTI Sisältää puhdistusvälineet .22–.45 kaliiperin kivääreille, 12, 20, ja .410 haulikoille sekä .22, .38, .357 ja 9 mm pistooleille 56-5833 Kanta-asiakkaille Winchester-liipasinlukko kaapelimalli 38 cm kaupan päälle! (56-5834, arvo 6,90) Kanta-asiakkaille Flambeau Mesh Decoy Bag -kaavekassi kaupan päälle! (56-5460, arvo 14,90) MTM Case-Gard SF-50 PATRUUNARASIA cal. 12 Kova saranallisella kannella varustettu patruunarasia Kapasiteetti 50 patruunaa kaliiperissa 12/70 ja 12/76 Kannessa kahva sekä pidikkeet viidelle patruunalle Väri maastonvihreä Made in USA 55-02109 Flambeau Storm Front™ Heinäsorsa HOUKUTUSKUVA 6 kpl Käsitelty patentoidulla UVision-teknologialla, jonka avulla kaaveet näyttävät sorsien silmissä aidoilta mihin aikaan vuorokaudesta tahansa Sisältää 3 kpl urosta ja 3 kpl naarasta 56-5463 MTM Case-Gard S-25D patruunarasia cal. 12 55-02108 | 6,90 14 90 24 90 19 90 14 90 34 90 34 90
12 KAASUJALKA 9/2017 Päätoimittajan kutoskoneinen Bemari murisee upeasti, mutta ei ole mikään pihan kaunein. M ikään ruusu tai “kuin pakasta repäisty” ei päätoimittajan alkukesästä hankkima nelivetoinen BMW 325 suoralla bensakuutosella ole. Kuskin puoleisen oven alareunassa on ruostetta, samoin molemmat etulokasuojat on tarkoitus maalata. Ja talvirenkaatkin pitää hankkia erikseen. Eikä päätoimittaja ole tyytyväinen hankkimiinsa erikoisvanteisiinkaan: ET-luku on nyt 18, tarkoitus on vaihtaa takaisin vakioluvun omaaviin vanteisiin, joka on 30-45. Sileällä asfaltilla ajettavuus tälläkin Bemarilla on hyvä, mutta urat ja kallistukset saavat aikaan levottomuutta. Mutkiin vanhallakin Bemarilla on hauska päästellä: silloin ohjauksen tarkkuus, alustan ja korin jämäkkyys pääsevät oikeuksiinsa. Hintansa väärti Nämä pikkupuutteet kuitenkin laskivat Eurasta yksityiseltä myyjältä ostetun Bemarin hinnan vain 2800 euroon. Priimakuntoisista vastaavanikäisistä nelivetoisista 325-Bemareista vastaavalla 203 000 km-lukemalla pyydetään mennentullen jopa yli 6000 euroa. Ja täytyy muistaa, että tämä Bemari on tosiaan nelivetoinen ja automaattilaatikolla varustettu. Toisaalta, jotkut välttämättä haluavat takavetoisen ja manuaalivaihteisen. Riippuu mistä tykkää. Näillä ominaisuuksilla vanhoja 3-sarjan Bemareita on tarjolla melko rajatusti. Kun päätoimittaja saa nuo ruosteet paikattua, renkaat hankittua, ja etulokasuojat maalattua, uskoisin auton kokonaisinvestoinnin silti jäävän reilusti alle 6000 euron. Toki Hurmalaisen koeajossa järeät vanteet tekivät kyydistä jonkun verran jyrisevää. Mutta siitäkin huolimatta tuli taas hakattua rattia innostuksesta. 2.5-litrainen suorakuutonen vain tarjoaa niin messevät kyydit, että sen jälkeen eivät väkinäiset pikkuturbot oikein sytytä. 3-sarjan perus-Bemarin valtti ja riesa on takavetoisuus: tavalliselle pulliaiselle se teettää vaivaa talviajossa, urheiluhenkinen taas nautiskelee “sladittamisella”. Päätoimittaja nelivedon myötä sivuuttaa tämänkin. Omistajat tyytyväisiä Tässä Nettiauto.comista muutamia kommentteja päätoimittajan Bemari-veljiltä: BMW 325, 2002, Porrasperä, i 4d Erittäin hyvä peli kunhan ei oo loppunajettu. Miellyttävä matka ja kaupunkiajossa, suhteellisen janoisa kaveri tuo suora kutonen 2,5 litrasena mutta kyllä tehopiikkikin ihan hyvä on vakio autoks :) Mies, Tampere, 01.12.2013 BMW 325, 2001, Coupé Ci Coupe 2d A Todella hyvä ajaa ja ollut myös luotettava. Verot ja vakuutukset keskimääräistä isommat. Suosittelen. Teemu, Hamina, 25.07.2016 BMW 325, 2006, Porrasperä, xi 4d A Aivan loistava matka-ajossa ja automaattilaatikko toimi pehmeästi. Neliveto talvella todella hyvä. Mitään suurempia vikoja ei autossa ollut, halusin vaan vaihtaa coupe malliin:) Mies, Varkaus, 26.11.2014 BMW 325, 2001, Porrasperä, i 4d Miksi maksaa autosta tuplahinta riittävän hyvään autoon verrattuna? Eihän siinä järkeä olekaan, mutta entäs sitten. Kaurapuurokin on hyvää ja halpaa, silti toiset syövät pihviä. Suora kutonen käy värinöittä, tehoa ei ole koskaan liikaa, leveät renkaat vaeltaa hieman urissa, mutta ajo ei ole pakkopullaa, vaan hauskaa Mies, Vantaa, 10.11.2015 TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa ÄIJÄ AUTO BMW 325 xi MURISEE KUTEN AUTON PITÄÄKIN ! TEKNIIKKAA BMW 325 XI 4D A VUOSIMALLI: 2002 MOOTTORI: 2.5 l, R6 KÄYTTÖVOIMA: bensiini MITTARILUKEMA: 203 000 km VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: automaatti VÄÄNTÖ: 245 Nm CO2: 229 g/km KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 8.0 s HUIPPUNOPEUS: 237 km/h YHDISTETTY KULUTUS: 9.6 l/100 km HINTA: 2800 € MYYJÄ: yksityinen, Eura
AUTOMIEHEN ELÄMÄKERTA Humoristinen sukellus automiehen maailmaan Jokainen ihminen on vähintään elämäkerran arvoinen, niin myös automies Urmas Hurmalainen. Mutta automiehelläkin on juurensa. Urmas Hurmalainen avaa historiaansa ja siihen kuuluneita autoja yli 50 vuoden ajalta, syntymähetkestä ja isän Donausta tähän päivään ja omaan Opel Insigniaan. Lähde valloittavalle aikamatkalle automiehen kyytiin! ÄIJÄN TODELLINEN AAPINEN NRO 1 Äijän todellinen aapinen nro 1 Kaasujalka-lehden sivuilta tutun Urmas Hurmalaisen seikkailut pian lähes 200 sivuisena pokkarina. Tämä aapinen porautuu huumoria unohtamatta syvälle äijäilyn maailmaan. Mukana tietenkin: äijäautoja, äijäruokapaikkoja, äijäammatteja, julkkisäijät, äijäkaupungit, äijävisa ja paljon muuta. 0. 97 € 25 UNELMIEN VAIHTOAUTOA Tähän kirjaan on koottu toppatakkimies Urmas Hurmalaisen 25 unelmien vaihtoautoa, joihin Hurmalainen on myös omilla perslihaksillaan hakenut ajotuntumaa. Hurmalainen on fiilismiehiä, eikä rasita lukijaansa joutavanpäiväisillä ja vaikeaselkoisilla autoteknisillä termeillä. Sen sijaan, että puhuisi auton ergonomiasta, Hurmalainen kertoo, minkälaisia väristyksiä munaskuissa saaaikaiseksi 150 000 kilometriä rullatun V6moottorisen auton kaasupedaalin painallus. Ja tarkan talouden vantaalainen pk-yrittäjä seuraa herkeämättömästi myös vaihtoautomarkkinoita: on tärkeää tietää, onko koeajetun ’’lullan’’ hintapyyntö jossakin Kehä III:n ’’autotarhoista’’ missään suhteessa sen hintaan uutena, saatikka hintapyyntöön naapuriliikkeessä. 1.97€ NYT HURMALAISEN KIRJAT KAIKKI -50% NYT HETI TILAAMAAN WWW.HURMIS.FI VOIT TILATA KIRJAT NETTISIVUILTAMME TAI OHEISELLA KUPONGILLA. TILAUSKUPONKI Postimaksu on jo maksettu Wheelmedia Oy Tunnus 5019553 00003 VASTAUSLÄHETYS Nimi Osoite Postinumero ja toimipaikka Puh. Automiehen Elämäkerta 4€ Äijän Todellinen Aapinen nro 1 0.97€ 25 Unelmien Vaihtoautoa 1.97€ Kaikki rivit täytettävä. Postituskulut 1-2 tuotetta 1.95€, 3 tai enemmän 4.95€ 4€ Allekirj. 3.95€ 8€ 1.9 5€
14 KAASUJALKA 9/2017 Tämänkertaisen esittelyn kohteen bongasimme Ylistarossa järjestetyn harrasteajoneuvotapahtuman yhteydessä. Kyseisessä tapahtumassa riitti ihailtavaa paljonkin, mutta kyllä tämä Renault hyppäsi omaan silmään juurikin erilaisuutensa vuoksi. R enault 8 on takamoottorinen ja neliovinen perheauto, jota valmistettiin Ranskassa eri versioina vuosina 1962-1971. Espanjassa mallia tehtiin vuoteen 1976 asti. Takamoottorisuutensa ja pienen kokonsa vuoksi Renault 8, kuten myös sisarmalli Renault 10, ovat olleet suosittuja kilpuriaihioita, aina jokamiesluokkaa myöten. Ehkä tämän vuoksi katuliikenteeseen jääneitä yksilöitä ei joka päivä vastaan tule. Tunnetuin Renault 8 -malli on Gordini, joka on 100 hevosvoiman tehollaan ollut melkoinen menijä tuohon aikaan. Ahdinta ei kuitenkaan vielä 60-70-luvun Ranskassa ymmärretty pieneen perheautoon laittaa – tämän huutavan puutoksen korjasi laihialainen Jukka Kätevä! Jukan ensimmäinen harrasteauto oli vuonna 1996 hankittu samankaltainen Renault 8 S. Sen jälkeen harrasteena on ollut useita erilaisia Renaulteja. Paluu Kasirelluun tapahtui vuonna 2008, kun Jukka osti artikkelimme auton. Rellu tuli taloon melkoisena projektina. Se ajettiin kotiin puuhakilvillä ja otettiin heti työn alle. Korityöt olivat ensimmäinen ja suuritöisin yksittäinen työvaihe. Hitsattavaa ja kitattavaa riitti, kun uusia tai edes hyviä käytettyjä peltiosia ei löytynyt mistään. Korityöt ja maalaus tehtiin itse. Auton sisäpuoliset maalaukset suoritti talon emäntä, pyytää Jukka huomauttamaan. Gordini Autossa oli ostettaessa 1,1-litrainen ja 60-hevosvoimainen vakiomoottori. Sen tilalle asennettiin Gordinin 1255-kuutioinen moottori, jota oli terästetty muun muassa järeämmällä nokalla ja korkeapuristemännillä sekä 40 millin Weber -kaasuttimilla. Samassa yhteydessä alkuperäinen vaihdelaatikko korvattiin viisivaihteisella. Kasirellua ei ole saanut viisivaihteisena muuta kuin Gordinina, joten kyseisten vaihteistojen hinnat ovat lähteneet käsistä niiden harvinaisuuden vuoksi jo vuosia sitten. Onneksi Renault Alpinen vaihteistosta pystyy uusiokäyttämään osia Kasin omaan laatikkoon, tehden siitä viisipykäläisen. Taka-akselisto muutettiin TEKSTI & KUVAT_Spinneri Magazine vastaamaan Gordinia, autosta siis löytyy nykyään muun muassa tuplaiskarit. Alkuperäinen takaosassa sijainnut jäähdytin siirrettiin syrjään, ja auton keulalle sovitettiin uusi isompi jäähdytin. Polttoainetankki on ollut alunperin takana, mutta ahtimen kanssa se ei sovi siellä oleilemaan, joten Jukka teki gordinimaisen ratkaisun ja muokkasi Tipparellun tankista auton etuosaan sopivan 26-litraisen säiliön. Jukan teki siis mieli ahtopainetta. Tallissa odotteli Renault 10 ja 12 ynnä muissa malleissa käytetty 1,3-litrainen perusmoottori, jota päivitettiin 5 GT Turbon nokkaakselilla ja samaisen vehkeen Solex 32 kaasarilla. Ilmaa myllyyn laitettiin puhaltamaan Garrett GT2 turboahdin. Moottorin asennuksen yhteydessä lisättiin aimo kasa mittareita kabiiniin. Mutta… Kun Botniaringillä käytiin kokeilemassa kulkupuolta, moottori ei toiminut sitten yhtään. Lämpövaivoja ja kaikkea muuta ikävää ongelmaa riitti – koko loppukesän ajan. Tuli oli tuhota koko auton Kun seuraavaksi kesäksi moottoria oli jatkojalostettu sen verran, että se toimi, alkoivat muunlaiset ongelmat. Ristiniveliä, vetoakseleita, vaihteistoja ja turboja napsui tasaiseen tahtiin pitkin kesää. KLASSIKKO RENAULT 8 S TURBO ’72 TURVAKAARET , sporttipenkit, lisämittarit ja sporttinen ratti yhdistettynä auton valkoiseen ulkokuoreen tuovat esiin kilpa-automaisuutta uhkuvan olemuksen. TAKAMOOTTORINEN 1,3-LITRAINEN turbonelonen takapyörien päälle sijoitettuna on melkoisen hauska laite ajella! RENAULT Alpinen vanteita on piristetty maalaamalla keskiosa oranssiksi ja kiillottamalla huulet. Huomaa 3-pulttinen kiinnitys.
Harrastajaa koeteltiin, uskokin oli jo lähtenyt kylille... Samana kesänä auto paloikin kertaalleen moottoritilasta! Öljynjäähdyttimen letku vaurioitui ja sylkäisi öljyt turbon päälle, ja muutahan ei sitten tarvittu. Onneksi autossa oli sammutin mukana. Talven tullen Jukka lepuutteli hermojaan ensin muutaman kuukauden, ja tilaili siinä sivussa osia tulevaa kehitysversiota silmällä pitäen. Vihdoin kevättalvella alkoi tuttu kipinä taas löytyä, ja auto otettiin työn alle. Moottori ja vaihteisto irrotettiin, lisättiin myös takaosaan jäähdytin, eli niitä on nyt kaksi kappaletta. Turboksi laitettiin hyvin toimivaksi havaittu Garrettpohjainen sekasikiö. Uusi kokoonpano toimi muutoin loistavasti, mutta nakutuksen kanssa oli ongelma. Renault 8 on ollut edelläkävijä aikanaan, sillä autossa oli levyjarrut sekä takana. Jukka halusi kuitenkin päivittää auton etujarruja Renault 5 GT:n osilla. Siitä s y n t y i oma savottansa. Vaikka aiheesta oli valokuvia nähtävillä, meni jarrujen vaihto melkoiseksi säätämiseksi. Adaptereita ja korvakkeita piti tehdä ”omasta päästä”. Tässä yhteydessä palattiin takaisin neliloviseen laatikkoon, joka oli tosin välitetty tiheäksi. Perävälityksen ollessa 4,375:1 saavutettiin huippunopeudeksi 168 km/h @ 7400 rpm! Nyt kun auto oli muuten toimivaa mallia, radalla ajaessa havaittiin auton etupään pomppivan vetelästi. Piristävä näky! Seuraavan talven aikana päätettiin lisätä voimaa moottoriin. Uusi moottori sai muun muassa Mitsubishi TD04 -pohjaisen hybridiahtimen, 280/285-asteisen GT13A2 -nokka-akselin, paremmat venttiilijouset, uuden vauhtipyörän ja Renault 5 GT Turbosta lainatun Renix-sytytysjärjestelmän, joka pitää kärjettömän jakajan lisäksi sisällään ahtopainetta ymmärtävän ohjainyksikön. Uusi turbo vaati uuden pakoputkiston; se tehtiin downpipea lukuunottamatta rosterista, yhdellä rosterisella Simonsvaimentimella varustettuna. Pakoäänet ovat siitä huolimatta uskomattoman hiljaiset. Yllätys oli melkoinen, kun moottori hyrähti kertalaakista käyntiin, vaikka itse oli sovellettu aika paljon. Etupäähän asennettiin alkuperäisen kallistuksenvakaimen kaveriksi toinen vakain. Iskareiksi löytyivät riittävän jäykät Mazda B2600 4WD lava-auton etuiskarit. Kaikki etupään puslat uusittiin samalla kerralla. Vanteiksi vaihdettiin kuvissa näkyvät Renault Alpine -vanteet. Eturenkaina rullaavat 155/65R13 kiekot, ja takana 10 milliä leveämmät. Leveämpiä ei tähän autoon voi laittaa, loppuu muuten tila kesken näillä vanteilla. Rellun 3-pulttiselle jaolle on melkoisen hankala löytää alumiinivanteita. Nykyisellään Rellu kelaa huippuja yli 200 km/h (jos kuskilla on päätä…), 0-100 km/h rykäisyyn kuluu aikaa noin 6 sekuntia. Kaiken kaikkiaan tämä erilainen Renault 8 S Turbo on piristävä lisä maamme harrasteautokantaan. Tällä autolla myös ajetaan paljon; jälkikasvu pitää huolen auton ulkoiluttamisesta, sekä projektin jatkuvasta uudistumisesta. Kaikki liikenevä aika kuluu auton kanssa, tavalla taikka toisella. KYSY VARAOSILLE 3 VUODEN TAKUUTA www.3vtakuu.fi
16 KAASUJALKA 9/2017 Kunnostettuja turboahtimia maahantuova Turbotukku avasi noutomyymälän autoalan keskittymään Mekaanikonkadulle Helsingin Herttoniemeen. H elsinkiläinen Turbotukku tuo maahan täysin uusia turboahtimia sekä kunnostaa autonvalmistajien käyttämät turboahtimet GGTurbo-tuotemerkillä. -Avatun myymälän avulla pystymme paremmin palvelemaan sekä korjaamoasiakkaita että ihan tavallisia kuluttajia. Meillä on samat hinnat kaikille, joten meiltä voi tulla noutamaan ahtimen ja vaikka asentaa sen itse autoonsa mikäli taitoa riittää, Santtu Tuominen kertoo. – GGTurbo tuotemerkillä valmistetut turboahtimet sopivat kaikkiin henkilö-, pakettija kevyt kuorma-autoihin täydellisesti koska ne valmistetaan aina autovalmistajien käyttämiin ensiasennus turboahtimiin. Lisäksi meillä on mahdollisuus testata muuttuvasiipiset turboahtimet testerillä, joka on Suomessa ainoa laatuaan, Tuominen jatkaa. 20 vuoden kokemus Turbojen kunnostuksesta kokemusta Turbotukku.comilla on jo yli 20 vuoden ajalta. GG-ahtimia on asennettu niin siviilikuin kilpa-autoihinkin. -Myymälän varaston lisäksi meiltä saa reilun päivän toimitusajalla noin 4000 automalliin kunnostettu turboahdin, Tuominen kertoo. Myymälävastaava Tuominen esittelee kädessään kunnostettua turboahdinta. Sen osat kiiltävät kuin uudessa. Kunnostamilleen ahtimille Turbotukku antaa lähtökohtaisesti 24 kuukauden takuun, joka on pidempi kuin monessa uudessa. Vanhempiin autoihin myönnetään 12 kuukauden takuu. – Jos emme itse luottaisi tuotteeseemme, emme tällaista takuuta tietenkään antaisi, Tuominen vakuuttaa. Kunnostettu turboahdin tulee helposti jopa puolet halvemmaksi kuin tehtaalta tullut uusi. –Jos ahdin maksaa 15002000 euroa, niin kunnostettu maksaa aika lailla siinä 700 euron korvilla. Riippuen tietysti siitä, onko se sähköohjattu vai alipainekellolla ohjattu, Tuominen sanoo. Kaikki merkit hoituvat Kaikkien henkilöautomallien turboahtimet voidaan korjata. – Kun kerran pystymme tarvittaessa kunnostamaan asiakkaan oman ahtimen tai tekemään siihen osat, en pysty rajaamaan pois mitään automerkkiä tai –mallia: kunhan turbon kuoret ovat ehjät. Jos turbon kotelo ei ole kunnossa, emme lähde edes yrittämään sen korjausta, vaan etsimme vaikka toisen turbon tilalle ja otamme viallisen palautuksena. Turboahtimen kierrätys on järkevää myös luonnon kannalta. – Ahtimen perustekniikka on pysynyt lähes muuttumattomana vuosikymmeniä. Turboahdin on siitä erittäin kuluttajaystävällinen komponentti että lähes jokainen turboahdin malli pystytään kunnostamaan ja näin käyttämään uudelleen, Tuominen sanoo. -Ostamme myös rikkinäisiä turboahtimia ja niitä kannattaa tarjota meille, Tuominen jatkaa. Veloitukseton tarkastus Turbotukku tarkastaa veloituksetta asiakkaan rikkoutuneen turboahtimen. – Tämä on erittäin tärkeä toimenpide jotta rikkoutuneen tilalle vaihdettu uusi NOUTOMYYMÄLÄN HERTTONIEMEEN YRITYS Turbotukku TEKSTI_Mika Salomaa KUVAT_Mika Salomaa turboahdin ei rikkoudu samasta syystä. Lähes aina kun turboahdin rikkoutuu, on syynä jokin ulkoinen tekijä ja me tutkimme sen. On erittäin tärkeää että ennen uuden asennusta tämä tieto on olemassa. Meiltä kannattaa kysyä rikkoutuneen ahtimen tilalle kustannustehokkainta vaihtoehtoa, Tuominen kannustaa. Tänä päivänä yhä useammassa pikkuautossakin on jo turbo: se ei ole arkipäivää enää vain diesel-moottoreissa. Ahdin on moottorissa myös erittäin herkkä osa. – Monet tekijät liittyvät turbon kuntoon. Paljon riippuu siitä, miten moottoria huolletaan. Jos moottorissa on koko ajan likaista öljyä ja suuttimetkin huonossa kunnossa, rikkoutumisen riski kasvaa. Uudessa autossa turbo saattaa mennä rikki jopa alle 100 000 kilometrissä, pääsääntöisesti se kestää 150 000-200 000 kilometriä. Kunnostettu turboahdin voi olla jopa 50 % uutta ahdinta edullisempi. – Silti sillä on usein pidempi takuu kuin uudella, kertoo Santtu Tuominen Turbotukku Oy:n teknisestä tuesta.
AUTOMIEHEN ELÄMÄKERTA Humoristinen sukellus automiehen maailmaan Jokainen ihminen on vähintään elämäkerran arvoinen, niin myös automies Urmas Hurmalainen. Mutta automiehelläkin on juurensa. Urmas Hurmalainen avaa historiaansa ja siihen kuuluneita autoja yli 50 vuoden ajalta, syntymähetkestä ja isän Donausta tähän päivään ja omaan Opel Insigniaan. Lähde valloittavalle aikamatkalle automiehen kyytiin! ÄIJÄN TODELLINEN AAPINEN NRO 1 Äijän todellinen aapinen nro 1 Kaasujalka-lehden sivuilta tutun Urmas Hurmalaisen seikkailut pian lähes 200 sivuisena pokkarina. Tämä aapinen porautuu huumoria unohtamatta syvälle äijäilyn maailmaan. Mukana tietenkin: äijäautoja, äijäruokapaikkoja, äijäammatteja, julkkisäijät, äijäkaupungit, äijävisa ja paljon muuta. 0. 97 € 25 UNELMIEN VAIHTOAUTOA Tähän kirjaan on koottu toppatakkimies Urmas Hurmalaisen 25 unelmien vaihtoautoa, joihin Hurmalainen on myös omilla perslihaksillaan joutavanpäiväisillä ja vaikeaselkoisilla autoteknisillä termeillä. Sen sijaan, että puhuisi auton ergonomiasta, Hurmalainen kertoo, minkälaisia väristyksiä munaskuissa saaaikaiseksi 150 000 kilometriä rullatun V6moottorisen auton kaasupedaalin painallus. Ja tarkan talouden vantaalainen pk-yrittäjä seuraa herkeämättömästi myös vaihtoautomarkkinoita: on tärkeää tietää, onko koeajetun ’’lullan’’ hintapyyntö jossakin Kehä III:n ’’autotarhoista’’ missään suhteessa sen hintaan uutena, saatikka hintapyyntöön naapuriliikkeessä. 1.97€ NYT HURMALAISEN KIRJAT KAIKKI -50% NYT HETI TILAAMAAN WWW.HURMIS.FI VOIT TILATA KIRJAT NETTISIVUILTAMME TAI OHEISELLA KUPONGILLA. TILAUSKUPONKI on jo 4€ 0.97€ 1.97€ 4€ 3.95€ 8€ 1.9 5€ moottorit MOOTTORIT on moottoriurheilun uusi, ajankohtainen ja mielenkiintoinen makasiiniohjelma. MOOTTORIT seuraa lajeja, ilmiöitä ja kilpailijoita laidasta laitaan. Formuloista rata-autoiluun, ilmailun kautta moottoripyöräilyyn, kiihdytys-autoihin, veneilyyn ja ralliin. MOOTTORIT esitetään AlfaTV-kanavalla lauantaisin klo 20.30.
18 KAASUJALKA 9/2017 Su om en ai nu t ilm ai se ks i ja et ta va au to le ht i 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi OSTETAAN AUTOJA OSTETAAN AUTOJA MUUT PALVELUT AUTON AKKUJA AUTON HUOLTO AUTOKIERRÄTYS www.osamyyntimattila.fi Luotettavaa varaosakauppaa. Ostamme kolarija epäkuntoiset autot. Romuautojen virallinen vastaanottopiste. Puh. 03-3433 837 Puh. 03-3433 837 Lehtikatu 10, 33340 Tampere Lehtikatu 10, 33340 Tampere TUUSULA • JÄRVENPÄÄ • MUURAME Vaihtoautomaa www.myyntitili.fi MYYNTITI LI.fi • palveluso pimus alk. 295,myyntihi nnasta kaupante onyhteyd essä • välityspa lkkio vain 10% MYYMM E SINUN AUTOSI TUUSULA 0207 121 370 JÄRVENPÄÄ 0207 890 680 MUURAME 0207 890 690 HELSINKI Avataan 02/2017 Me autoalan ammattilaiset myymme autosi helposti, vaivattomasti ja parhaalla mahdollisella hinnalla. Huolehdimme autosi myyntikuntoon laittamisesta, mainonnasta, asiakirjoista, rekisteröinnistä ja rahoituksesta. Ota yhteyttä jo tänään. W h ee lm ed ia O y Tu nn us 5 1 9 5 5 3 3 V A S TA U S LÄ H E TY S P os ti m ak su on jo m ak se tt u TI LA A K A A S U JA LK A ! V U O S IT IL A U S 1 1 N R O A V A IN 1 9 .9 5 € (S IS A LV . 1 % ) Ti la an K aa su ja lk ale hd en vu od ek si 1 1 nr oa hi nt aa n 1 9 ,9 5 € ja ti la us ja tk uu sa m an m it ta is is sa ja ks oi ss a sa m aa n hi nt aa n. M ik äl i en ha lu a ja tk aa ti la us ta pe ru ut an ti la uk se ni si it ä ilm oi tt am al la . pk -s eu du n pa in ok se n P ir ka nm aa n pa in ok se n V ar si na is -S uo m en pa in ok se n K es ki -S uo m en pa in ok se n P äi jä tH äm ee n pa in os N im i O so it e P os ti nr o ja to im ip ai kk a P uh HUOLLOT, RENKAAT, AUTOJEN TEIPPAUS JA KAHVILA. KAIKKI SAMAN KATON ALLA. TULE POIKKEAMAAN! www.teamf40.fi MUUTA POHJOLAN PARAS PUTKIRUNKOINEN PRESSUTALLI Polar tallin katolla lumet eivät pysy! Paksu 750gr /m2 UV-suojattu Pvc pressu jonka saat KUNNOLLA kiristettyä! Kattto osin valoa läpäisevä valkoinen. Kaarimalliset verkko / tuuletusikkunat päädyissä. Ylösrullattava ovi. Koko 3,5x5,5m. Ajokorkeus 2.02m. Takuu 3v. Saatavissa myös isompana! Landtek Oy Teollisuustie 9 14500 Iittala 040-9310300 Polar talli 5535 Hinta 2300 eur sis.alv Tilaa heti! www.Landtek.fi
KAASUJALKA 9/2017 19 11.vuosikerta. Maakuntien painos Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa ja Päijät-Hämeessä KUSTANTAJA Wheelmedia Oy OSOITE Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR AVU! Illustration AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Arttu Kauranne, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jorma Mikkola, Jari Sjöman ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanomala Oy, Vantaa JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet: 255 kpl (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Riihimäki, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Hyvinkää, Vihti) Pirkanmaan telineet: 89 kpl (Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Iittala, Hämeenlinna, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Janakkala) Varsinais-Suomen telineet: 90 kpl (Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki) Keski-Suomen telineet 46 kpl: (Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Sysmä, Hartola, Petäjävesi) Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: (Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala) Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Sähköautot eivät ole miehekkäitä VASTAA, RATKO JA VOITA ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO RISTIKKO KUKA VOITTI NESTE RALLI FINLANDIN 2017? A) LATVALA B) OGIER C) LAPPI D) KANKKUNEN VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki Kaikkien ristikon oikein ratkoneiden ja/tai kuukauden kysymykseen oikein vastanneiden kesken arvomme viidelle onnekkaalle 2 kpl NEEDIT-parkkikiekkoja, sekä 10kpl Urmas Hurmalaisen Äijän Todellinen Aapinen nro 1 –pokkaria.Vastausaikaa on 21.9.2017 saakka. Vastauksien suuren määrän vuoksi joudumme huomioimaan vain yhden vastauksen taloutta kohti TOUKOKUUN kilpailun kaikkien oikein vastanneiden kesken arvoimme 2 Korrekin autonhoitosettiä ja 10 Urmas Hurmalaisen Äijän Todellinn Aapinen nro 1 –pokkaria. Korrekin paketit menivät Timo Kahelin Espoosta ja Mikko Teräs Hämeenlinnasta. Pokkarin voitti: Liisa Peltonen Asikkala, Kaisa Kaulio Ruutana, Markku Seppänen Jyväskylä ,Eero Pekkala Pattijoki, Juha Mäkinen Petäjävesi, Matti Partanen Lohja, Virva Pelttari Pori, Seppo Oksanen Mynämäki, Pertti J Koskelainen Lahti ja Eilo TakaPrami Naantali. Onnea voittajille. KESÄKUUN kilpailuun oikein vastanneiden kesken arvoimme kahdelle kaksi lippu Tikkurila Festivaaleille ja onnelliset voittajat ovat: Pokkarit menivät seuraaville: Pasi Ruohonen Loimaa, Jukka Leino Nokia, Ari Ruuska Petäjävesi,Tapio Tapiola Turku, Jaakko Pulkki Helsinki, Markku Kokko Palokka, Erkki Heljävaara Lohja, Arvo Eronen Myrskylä, Asko Itkonen Heinola ja Ismo Huttunen Äänekoski 9/17 K A V E R I U H I T U S L A H O T A J A A N A T E L T H A M E S T E L I E T A V A R A L A S T I A R E S J E S S E T I N T I A A N I L N O O A N A N N A T N N K I O U J U A O S T E R I T I P T O P O T O S U R P O P E L O T E S I I S T I A S U T .. .. . . . . . .. .. . . . . . .. . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .. . . . . . .. . . . .. . . . . . . . . . . . . . . MEKAANISESSA RANNEKELLOSSA ETÄLAMAUTTIMELLA TULETKO VAIMOKSENI? KOTRO, RUNOILIJA MIES MAHTUU HUOPATOSSUUN ! YRJÖ LÄHELLÄ MOITTEETON MOITTEETON JUONTANUT MARTIKAINEN JAAFETIN ISÄ AMERIKAN ALKUVÄESTÖÄ ZEUKSEN POIKA . . . . . .. .. . . . . . .. . . . .. . . . . . . . . . . . . . . 2X BB UNIVERSUM "VAPAHTAJAN" NIMISIÄ HÄNET PARIS RYÖSTI UIVAT SOPISSA VIRTAA MYÖS OXFORDIN KAUTTA VOI PUUPÄÄ ?! MARJOJEN KANSSA KIRKAS HETKI ROIKALE VOI MYR KYTTÄÄ MIELEN MIEHIÄ PILKUILLA ! COLLEGEKAUPUNKI KOSTO ELÄÄ ! AVATAAN VEITSELLÄ
•Kramfors Pystyporakone Magneettijalalla •Huipputehokas magneetti ja pitkä poraussyvyys •Teho 1500W 60AH 49,90€ 80AH 84,90€ 100AH 99,00€ •Heti käyttövalmiit CMA auton akut Auton akut meiltä laajasta valikoimasta! 24,90€ 11,90€ 19,90€ 119€ 59,90€ 149€ 10W 12,90€ 20W 17,90€ 30W 24,90€ 10W 19,90€ 20W 24,90€ 30W 29,90€ LIIKETUNNISTIN! LIIKETUNNISTIN! 790 LUMENIA LITTEÄ MALLI LITTEÄ MALLI MATALA MALLI 109x71x126mm 725x99x125mm KAAREVA MALLI 886x99x125mm KAAREVA MALLI 120x111x146mm E4 HYVÄKSYTTY 2 X 20W 49,90€ 2 X 50W 99,00 KOLMIJALALLA 34,90€ LIIKETUNNISTIN! Ø 350MM LED-TYÖKONEVALO 5 X 3W LED-TYÖKONEVALO 16 X 3W LED-TYÖKONEVALO 180W LED-TYÖKONEVALO 240W LED-LISÄVALOSARJA 25W LED-VALONHEITIN 12V LED-VALONHIETIN LITTEÄ LED-VALONHEITIN LITTEÄ LED-VALONHEITIN TUHKAIMURI 1200W GM LONGLLIFE 5L KAAPELIKELA VARAVIRTALÄHDE 5200MAH ALIPAINEIMURI 300W VUOKRAA PERÄKÄRRY! PERÄKÄRRYN NAPA HALLITUNKKI MATALA HALLITUNKKI MATALA AUTON AKUT 129€ Hinnat voimassa 21.9.2017 saakka tai niin kauan kuin tavaraa tarjousaikana riittää PERÄKÄRRYN AISALUKKO 69,00€ LED-KATTOVALAISIN VERHOILUN IRROTUSSARJA JARRUJEN ILMAUSSETTI IMU-/MONIKÄYTTÖPUMPPU ILMASTOINTITEIPPI MOBIL ESP FORMULA 4L MAGNEETTIPORAKONE WALLIUS HITSAUSKONE HIEKKAPUHALLUSKAAPPI Verkkokauppa auki 24/7 34,90€ 6,90€ MÄRKÄ-/KUIVAIMURI FARMI-/OFFROAD TUNKKI EINHELL LAASTINSEKOITIN HYDRAULIPRÄSSI 20T 32,90€ •5 erilaista työkalua (8,23€/l) 9,90€ 349€ •80-365mm nostoalue •Nostokyky 2250kg 299€ •Voidaan käyttää myös ajon aikana •Sisältää riippulukon avaimilla •Sivupumpulla •Korkeus 170cm •Automaattisesti sisäänkelautuva kaapelikela seinäkiinnityksellä •Käynnistyslaite / Vara-virtalähde •5200mAh 5V 39,90€ 19,90€ 11,90€ •Pakkauksessa mukana letku sekä sovittimia erilaisille venttiileille •MYÖS ÖLJYNVAIHTOON! •Moottoriöljy GM Longlife 5W30 •Synteettinen moottoriöljy erityisesti GM:n autoihin Hyvinkää • Hämeenlinna • Joensuu • Jyväskylä • Kaarina (Piispanristi) • Kajaani • Kuopio • Kouvola • Lahti • Lappeenranta • Lempäälä • Oulu (Rusko) • Oulu (Vasaraperä) • Pori • Raisio • Tampere • Tuusula • Vantaa 349€ •Teräsrakenteinen. Jalustalla 249€ 79,90€ •Suodattimen pikapuhdistus nappia painamalla •Teleskooppivarsi 800mm •Säiliö 30L 69,90€ •Maksimi nostokorkeus 122cm •Miniminostokorkeus 15,5cm •Nostoteho max. 3000kg 59,90€ •Teho 1200W •Kompakti yksivaiheinen kone •Elektroninen kierrosnopeuden säätö •Sekoitin Ø 100mm 10,00€ 39,90€ •Puhdista tulipesät nopeasti ja perusteellisesti! •Säiliö 18L 3 RLL •Leveys 48mm •Pituus 50m •Mobil 1 ESP Formula 5W-30 täyssynteettinen moottoriöljy •Parantaa polttoainetaloutta •Antaa erinomaisen kulumissuojan 19,90€ (3,98€/l) 59,00€ 139€ •Halkaisija 250mm •Virtausnopeus 45m³/min 20€ Varaa kärry netistä! www.puuilo.fi /VRK Saatavilla myös lisäturva 5€/vrk •Peräkärryn akselin napa neliö •Ei tieliikennekäyttöön •Jako 4 x 100 •Magneettinen pullonpidike •Sisältää adaptereita useimpiin malleihin •70-508mm nostoalue •Nostokyky 3000kg •Puikkohitsausinvertteri Wallius i690 •Puikkokoot 1,6-4,0 mm