Pirkanmaan painos 9/2022 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti HINTAVERTAILUSSA KÄYTETYT PERUSPERHEIDEN BENSA-AUTOT I ÄIJÄAUTONA CHRYSLER SEBRING Koeajossa mm. MERCEDES-EQ EQB350 ”TAPPAA JA SYÖ ÖISEEN AIKAAN” VOLKSWAGEN VOLKSWAGEN AMAROK AMAROK VM. 2014 VM. 2014 Kuukauden käytettynä Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Lokomonkatu 25 D Taninkatu 8 (03) 261 0920 Palvelemme ark. 8 16 www.tuulilasimyynti.? AUTOJEN HUOLLOT JA KORJAUKSET, RENKAAT, VANTEET JA RENGASTYÖT WWW.TEAMF40.FI | 0400 865 007 TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797 mika.salomaa@kaasujalka.fi !! Auton sisäpesu on tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin! Käytämme desin?oivaa sisäpesuainetta, joka tappaa bakteerit ja mm. koronaviruksen auton verhoiluista ja sisätiloista ilman jäämiä verhoiluun. Meiltä myös ilmastointilaitteiden otsonointi. www.ilefix.fi ILEFIX LEMPÄÄLÄ Realpark, Areenakatu 4 (LUXURY COLLECTION) • P. 0400 480 494
2 KAASUJALKA 9/2022 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Liikennettä me tarvitsemme kaikki. Myös me autoilijat, vaikka elokapinalliset voivat olla toista mieltä. Olen aina inhonnut öykkäröiviä autoilijoita. Kesän kokemusten perusteella vahvistus kuitenkin käsitys, että tämän päivän röyhkeitä öykkäreitä ovat urheilushortseissaan ja ajolaseissaan kiitävät kiilusilmäiset fillaristit. O lin heinäkuisena iltana palailemassa rouvan kanssa fillareilla iltakaljoilta Tikkurilan keskustasta kotiin. Odotimme Valkoisenlähteentien ja Talvikkitien risteyksessä liikennevalojen vaihtumista punaiselta vihreälle. Takaa polki hullun lailla ajolaseissaan ja hienolla fillarillaan mulkero, joka näytti meille keskisormea ja torui meidän hienosti sotkevan koko liikenteen. Minulla ei ole tapana haastaa riitaa, enkä ole 50 vuoden takaisten peruskouluvuosien jälkeen joutunut myöskään tappeluun. En ole myöskään huomannut, että minun tekisi mieli ketään lyödä. En edes silloin, kun minua kohtaan käyttäydytään loukkaavasti. Tällä kerralla kuitenkin minussa jokin naksahti ja yritin huudella mulkeroa pysähtymään: kysyäkseni, mitä me olimme vaimon kanssa tehneet väärin ja miten me olimme liikennettä sotkeneet. No, hän meni menojaan. Ei pysähtynyt, mutta näytti kyllä keskisormea. Mulkero ei ollut mikään uhitteleva teini, vaan ihan aikuinen mies, arvioisin hänen olleen 35-50 -vuotias Key Account Manager. Tällä kerralla minun ihan oikeasti olisi melkeinpä tehnyt mieli vetäistä mulkeroa turpaan. Vaimo rauhoitteli ja sanoi, että enhän minä nyt voi mielenrauhaani yhden kusipäisen fillaristin takia menettää. No, illan mittaan rauhoituin ja totesin itselleni legendaarisen Hannu Karpon sanoin: ”Anteeksi. Itsehillinnän menettäminen ja huono käytös eivät ole milloinkaan puolusteltavissa. Mutta kun tätä työtä tekee täydellä sydämellään, kuppi joskus kaatuu.” Liittyminen oli lähellä Vastaavaa on sattunut kerran ennenkin. Liikennevalojen vaihduttua Helsingin Pitkänsillan jälkeen Liisankadunliikenneympyrässä punaiselta vihreälle lähdin lipumaan eteenpäin, kunnes jono yllättäen pysähtyi. Valitettavasti jäin kahden auton väliin jumiin suojatien kohdalla. Suojatietä pitkin hullun lailla urheilufillarillaan piukeissa pyöräilyshortseissa ja kiilusilmäisissä ajolaseissa autojen välissä pujotellut fillaristi pamautti silloisen Väyrys-Mersun konepeltiin nyrkillä ja näytti hänkin keskisormea. Tulee vähän sellainen olo, että pyöräilyä tosimielellä harrastavat fillaristit ovat omineet nyt jalkakäytävät ja pyörätiet, monesti myös autotiet. En Hauska pohja rekisterikilvessä. Kuvan nappasi Tuomo Keskinen. Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA KLICK” KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN GORILLA TUOTESETILLÄ KUSIPÄISTEN PYÖRÄILIJÖIDEN BONGAUSRYHMÄ viihdy somessa enkä ole tähän asti liittynyt mihinkään Facebook-ryhmään. Kuitenkin Kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmä Facebookissa herätti minussa poikkeuksellista kiinnostusta. Minulla ei ole polkupyöräilyä eikä sen vakaa harrastamista vastaan yhtään mitään. Pyöräilenhän itsekin ja 24-vaihteisella pyörälläni poljen joskus vauhdikkaastikin ja vieläpä pitkiä matkoja. Kesällä polkupyörä oli pääasiallisin liikkumisvälineeni melko pitkilläkin matkoilla, kiitos polttoaineiden hinnat pilviin nostaneen raakalaisen, Putinin. Olen kuitenkin saanut sellaisen kasvatuksen, että kanssaihmisiä kohtaan on ainakin yritettävä olla kohtelias. En tiedä, onnistunko siinä aina itsekään. Kun kello neljän iltapäiväruuhkissa joku antaa minulle tilaa liittyäkseni jononjatkeeksi, heilautan kättäni näkyvästi osoittaakseni kiitollisuuteni. Kyllä minun sappeni kiehahtaa myös huonosti käyttäytyvistä autoilijoista. Olen sellaisiinkin törmännyt, mutta siitä on jo todella kauan aikaa. Valitettavasti minulle vain on tullut sellainen mielikuva, että vakavalla mielellä pyöräilyä harrastavat pitävät itseään kevyen liikenteen hallitsijoina, joita eivät mitkään kohteliasuussäännöt koske liikenteessä. En minä jaksa postailla hölmöyksissään törttöileviä, sillä vahinkoja sattuu meille kaikille. Mutta röyhkeä kusipäisyys on ihan toinen juttu. Tosin, minusta tuntuu, että samat röyhkeät fillaristit ovat myös röyhkeitä autolla liikkuessaan. Seuraava Kaasujalk a ilmestyy 29.9.2022
KAASUJALKA 9/2022 3 Mäkirinteentie 13 B 1, Kangasala P. 010 5677 499 www.autohuoltokangasala.com Kangasalan Rengas-AT Oy Kaikki autoilijan huoltoja rengaspalvelut samasta paikasta! LIELAHTI Taninkatu 8 Puh. 0400 623 533 ark. 8-16 HATANPÄÄ Lokomonkatu 25D (03) 261 0920, 0400 166 600 ark. 8-16 www.tuulilasimyynti.fi tuulilasimyynti tuulilasiasennukset tuulilasikorjaukset GlassMedic järjestelmällä koulutetut asentajat kaikki merkit ja mallit vakuutusyhtiöiden hyväksymä asennusliike takuu kaikilla töillä 20 vuoden kokemus alalta TERVETULOA PALVELEVAAN AUTOLASILIIKKEESEEN! Huom! Uusi osoite
4 KAASUJALKA 9/2022 VINKKI Mukavaa autoilua Yhä useampi autoilija haluaa taltioida teiden ja parkkialueiden tapahtumat autokameralla – eikä ihme. Mahdollisissa onnettomuusja vaaratilanteissa autokamerat ovat suureksi avuksi tapauksen selvittämisessä. A utokamera on pieni, tuulilasin sisäpuolelle asennettava, kamera, jonka avulla voit tallentaa tien päällä sattuvat tapahtumat. –Kuvamateriaalia on näin ollen mahdollista hyödyntää poliisin tai vakuutusyhtiön kanssa todistusaineistona. Autokamera tunnetaan myös nimellä kojelautakamera eli ”dashcam”, sanoo Kaha Oy:n markkinointipäällikkö Jouni Vainikka. Suomessa liikenteen kuvaaminen autokameralla on laillista. On kuitenkin seikkoja, jotka on otettava huomioon: • Aseta kamera niin, että se ei estä näkymää tuulilasin läpi • Kuvaa vain yleisillä teillä • Jos julkaiset videoita, varmista, että henkilöitä ei voi tunnistaa kuvista • Muista myös sumentaa rekisterinumerot, mikäli julkaiset videoita • Jos lähdet autolla ulkomaille, tarkista, onko autokameran käyttö kohdemaassa sallittua. Erityisesti valaisutuotteistaan tunnettu OSRAM on tuonut valikoimaansa myös laadukkaita autokameroita. OSRAM RoadSight -kamerat tallentavat onnettomuudet automaattisesti. RoadSight -mallistossa on neljä autokameraa: kolme eteenpäin kuvaavaa ja yksi takakamera. RoadSight-kamerat tuottavat laadukasta Full HD -videokuvaa ja kameroiden linssit mahdollistavat laajan näkymän. Kaikissa etukameroissa on G-voimatunnistin, jonka avulla kamera tallentaa videokuvaa automaattisesti, jos auto joutuu onnettomuuteen. 30ja 50-malleissa on lisäksi pysäköintitoiminto, joka aloittaa videotallennuksen, mikäli ajoneuvoon törmätään sen ollessa pysäköitynä. Mallistoa täydentää OSRAM RoadSight Rear -takakamera, joka voidaan liittää RoadSight 50 -kameran yhteyteen. Tämä mahdollistaa videokuvan tallentamisen ajoneuvon edestä ja takaa samanaikaisesti. TEKSTI_ Timo Kiiski AUTOKAMERA TALLENTAA ONNETTOMUUSTILANTEEN Autokamera RoadSight 20 120° linssi Resoluutio: 1080p/30fps G-voimatunnistimella Tukee 32 GB microSD-muistikorttia (ei sisälly pakkaukseen) Autokamera RoadSight 30 130° linssi Resoluutio: 1080p/30fps G-voimatunnistimella Pysäköintitoiminto käynnistää tallennuksen, jos parkissa olevaan autoon törmätään Tukee 32 GB microSD-muistikorttia (ei sisälly pakkaukseen) WiFin ja OSRAMconnectin avulla videot ja kuvat helposti saatavilla Autokamera RoadSight 50 140° linssi Resoluutio: 1440p/30fps Mustavalkoinen kuva pimeällä Sisäänrakennettu GPS Tallentaa auton sijainnin ja nopeuden G-voimatunnistimella Pysäköintitoiminto käynnistää tallennuksen, jos parkissa olevaan autoon törmätään Tukee 128 GB microSD-muistikorttia (ei sisälly pakkaukseen) WiFin ja OSRAMconnectin avulla videot ja kuvat helposti saatavilla Mahdollista täydentää RoadSight Rear 20 -takakameralla Takakamera RoadSight Rear 10 Takalasiin kiinnitettävä kamera tallentaa, mitä tapahtuu auton takana Liitetään RoadSight 50 -kameran yhteyteen 140° linssi Resoluutio: 1080p/30fps OSRAM RoadSight-kamerat tuottavat laadukasta Full HD -videokuvaa ja kameroiden linssit mahdollistavat laajan näkymän. OSRAM RoadSight -mallistossa on neljä autokameraa: kolme eteenpäin kuvaavaa ja yksi takakamera TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !!
KAASUJALKA 9/2022 5 AUTOKAMERA TALLENTAA ONNETTOMUUSTILANTEEN TTaam mppeerree,, LLiieellaahhttii EEnnqqvviissttiinnkkaattuu 55 00440000 221166 661111 TTaam mppeerree,, H Haattaannppääää KKoollm miioonnkkaattuu 55 00440000 222255 333399 VVaaaassaa KKiiiittookkaaaarrii 22 ((AABBCC KKiiiittookkaaaarrii)) 00440000 111144 116666 Autohuollot Pikahuollot Öljynvaihdot NNO OPPEEAA JJAA LLUUO OTTEETTTTAAVVAA AAUUTTO OHHUUO OLLLLO ONN EERRIIKKO OIISSLLIIIIKKEE Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi Vaihteistojen korjauksiin erikoistunut KolariSpecial toimii Pälkäneen Luopioisissa, mutta sen asiantuntemukselle riittää kysyntää ympäri Suomen. Y rittäjä Antti Sjöstedtin asiantuntemus autojen vaihdelaatikoista juontaa jopa vuoteen 1983. Silloin hän perusti oman autokorjaamon Tampereelle. Pälkäneen Luopioisissa Kolari-Special aloitti keväällä 1995, Luopioisissa autokorjaamoyrittäjänä oli toiminut hänen isänsäkin. Antti Sjöstedtin yrittäjäkumppanina Kolari-Specialissa on oma puoliso Sari Päätalo. Pariskunnan lisäksi korjaamo työllistää kahdeksan ulkopuolista ammattilaista. Enää Sjöstedtin aika ei riitä varsinaiseen korjaamotyöhön, mutta ongelmatilanteissa hän on asentajiensa asiantuntijaapuna. Päätalon vastuualueeseen puolestaan kuuluvat markkinointi, taloushallinto sekä yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien kanssa asiointi. Kolari-Specialin liikevaihdosta puolet tulee varaosamyynnistä ja toinen puolikas korjaamotoiminnasta. Varaosamyynnissä tärkeässä roolissa on oma purkutoiminta: Kolari-Special ostaa kolariautoja, jotka Luopioisten Puutikkalantie 40:ssä puretaan osiksi. Eteenpäin Kolari-Special myy nämä varaosat Autopurkamot.com -nettikaupassa. Töitä luvassa osaajille Myös varaosakauppa on osaavaa niin kivijalkaliikkeessä kuin verkossakin. Jos osaa ei löydy omasta varastosta, ammattilaiset tarkistavat saatavuuden pitkäaikaisilta ja luotettavilta yhteistyökumppaneilta. Kolari-Special ei kuuluu mihinkään isoon autokorjaamoketjuun. –Se antaa vapauden valita varaosat asiakkaan kannalta kustannustehokkaasti sieltä, minkä itse tiedämme parhaaksi. Maahantuomme myös itse varaosia, Sjöstedt sanoo. Vaihteistot ovat Kolari-Specialin erityisosaamista, vaikka yritys toki hallitsee autojen kaikki huollot ja korjaukset: määräaikaishuolloista mm. jakopääremontteihin, nelipyöräsuuntauksiin sekä alustan ja moottorin vikoihin Lähes 40 vuodessa autojen vaihdelaatikot ovat käyneet läpi melkoisen myllerryksen. Kun vielä 2000-luvun alkupuolellakin automaattilaatikko oli tavallisessa perheautossa ylellisyyttä, se on 2020-luvulla jo valtavirtaa, josta ei tarvitse erikseen maksaa ”maltaita”. Kun vielä 1990-luvun Saab 900 -mallissa oli 3-vaihteinen automaattilaatikko, löytyy tänä päivänä yhä useammasta perheautosta jopa 9-vaihteinen automaattivaihteisto. Volkswagen-yhtymän ensimmäinen DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto tuli myyntiin vuonna 2002. –Vaihteistojen osalta arviolta 70 % asiakkaistamme on autokorjaamoja ja loput 30 % vaihteistokorjauksista tulee yksityisiltä asiakkailta. Vaihteistoasiakkaita meille tuleekin ympäri Suomen ja tarvittaessa järjestämme autolle kuljetuksen. Henkilöautojen lisäksi korKOLARI-SPECIALIN VAIHTEISTO-OSAAMINEN KELPAA YMPÄRI SUOMEN TEKSTI_Timo Kiiski Kolari-Specialin tarina alkoi vuonna 1983 Tampereella. Antti Sjöstedt perusti silloin autokorjaamon ja ryhtyi korjaamaan kolariautoja, josta tuli myös yritykselle nimi. Kolari-Special aloitti Pälkäneen Luopioisissa vuonna 1995. Vaihteistot monimutkaistuvat, mutta Kolari-Specialin maine niiden osaajana on kiirinyt jo ympäri Suomen. jaamme myös matkailuja pakettiautoja, Sjöstedt sanoo. – Panostamme vahvasti vikadiagnostiikkaan ja laitteisiin, koska jokainen dsgja automaattivaihteisto vaatii mallikohtaisen ohjelmiston ja sopeutuksen toimiakseen oikein, Sjöstedt sanoo. Tämänhetkisessä henkilökunnassa on Päätalon mukaan sopiva sekoitus nuoria ja jo pitkään alalla olleita osaajia. Heitä vain pitäisi löytää lisää. Henkilökunnan vähäinen vaihtuvuus kertoo työntekijöiden tyytyväisyydestä, useammalla heistä on takanaan jo yli 10 vuoden työsuhde. Hyvällä työporukalla on hommat hallussa, motivaatio ja asenne kohdillaan. Työhyvinvointiin vaikuttavat myös nykyaikaiset työskentelytilat ja työvälineet, säännöllinen päivätyö, kattava työterveyshuolto sekä terveysvakuutus. – Pystyisimme heti palkkaamaan pari autonasentajaa ja yhden osaajan varaosamyyntiin. Varaosamyyjältäkin tällä alalla vaaditaan melkoista tuntemusta myös autojen tekniikasta, sanoo Sari Päätalo. Turvallista palvelua –Vaihteistoja tulee meille niin paljon korjattavaksi, ettemme pystyisi itse millään sellaista määrää asentamaan. Siksi pidämme myös tiettyjen automallien kunnostettuja vaihteistoja varastossa ja lähetämme ne sitten tilauksesta eteenpäin asiakkaille, Sjöstedt sanoo. –Tänään halliin tuodun auton laatikon korjaaminen ei onnistu ylihuomiseen mennessä. Kiireiselle ihmiselle valmiin ja kunnostetun tuotteen asentaminen on nopeampi vaihtoehto, Sjöstedt sanoo. Automaattivaihdelaatikkokin kaipaa öljynvaihtoa. – Valitettavan moni vain havahtuu huolloin tarpeeseen, kun vaihteistoon on jo tullut vika. Automaattivaihteiston öljyt olisi hyvä vaihtaa 60 000 kilometrin välein, jos haluaa sen toimivan pitkäikäisesti, Sjöstedt sanoo. Vaikka automaattilaatikko onkin usein korjattavissa, niin kunnostettu vaihtolaatikko voi olla nopein vaihtoehto. Vaihdelaatikoitakin tilataan netin kautta ja niitä myös toimitetaan korjattavaksi Suomen ulkopuolelle. Se ei Päätalon mukaan ole täysin riskitöntä. –Vastaan on tullut tilanteita, joissa niin rahat kuin vaihdelaatikotkin ovat kadonneet matkalla. Meidän kautta asioiminen on turvallista. Jos jotain tavaraa ei löydy omasta varastosta, tarkistamme saatavuuden yhteistyökumppanin varastosta ja silloin myös sen sopivuus autoon on meidän vastuulla. Jos asiakas tuo meille itse tilaamansa vaihteiston asennettavaksi, meillä ei luonnollisesti ole vastuuta siitä, jos se ei sovikaan autoon. KolariSpecialin tilaaman tavaran yhteensopivuuden kanssa ei ongelmia ole, Päätalo sanoo.
6 KAASUJALKA 9/2022 Autojen katalysaattorien arvokkaat metallit kiinnostavat myös rikollisia. – Katalysaattorin varastaminen toisesta autosta on paitsi rikos, myös terveysriski. Romuauton toimittaminen viralliseen vastaanottopisteeseemme on taistelua rikollisuutta vastaan ja myös ympäristöteko, painottaa Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Juha Kenraali. A utojen kierrätys oli ennätystasolla koko viime vuoden. Tahti on jatkunut hyvänä romutuspalkkiokampanjan päättymisestä huolimatta tänäkin vuonna. Varjopuolen ilmiöitä on kuitenkin muun muassa lisääntyneet katalysaattorivarkaudet: katalysaattorin sisältämä rhodium, palladium ja platina ovat nykyisin hyvin kalliita metalleja, ja varkaudet ovat olleet yleisiä muualla maailmassa jo vuosia. Jo vuosia sitten ilmiö on rantautunut myös Suomeen. Katalysaattoreita on varastettu ensin isompia määriä esimerkiksi purkamoilta, mutta nyt ovat yleistyneet yksittäiset varkaudet jopa päiväsaikaan autojen parkkipaikoilta. Katalysaattorivarkaudet aiheuttavat niin merkittäviä aineellisia tuhoja kuin terveysriskejäkin. Autosta rikotaan samalla maskeja, puskureita, jäähdyttimiä, ilmastointilaitteita, välijäähdyttimiä, lukkopeltejä, konepeltejä, pohjalevyjä, pakosarjoja ja turboja. Katalysaattorin sisällä on terveydelle vaarallisia aineita, eikä sitä saa missään nimessä omatoimisesti purkaa. Katalysaattorin tyhjentäminen vapauttaa vaarallisia mikropartikkeleja eli nokea ja polttoainejäämiä edellä mainittujen alkuaineiden lisäksi. Terveysriski on välitön ihokosketuksessa ja syntynyttä pölyä hengitettäessä. Pakokaasupäästöjä vähentävän katalysaattorin poistaminen tai vaihtaminen alkuperäistä huonompaan lisää merkittävästi auton päästöjä. –Se on ihan päivän selvää, ettei se katalysaattori ole siellä autossa turhan takia, sanoo Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Juha Kenraali. Käteiskaupassa riskinsä Kenraali painottaa, että toki katalysaattoreita myydään laillisestikin. –Rikollista toimintaa pitäisi pystyä kuitenkin paremmin kontrolloimaan. Kun katalysaattori päätyy auton mukana Suomen Autokierrätyksen viralliseen vastaanottopisteiseen, siellä pystytään varmistamaan sen asianmukainen alkuperä ja purkaminenkin tapahtuu asianmukaisesti. Kaikkien käytöstä poistuvien autojen pitäisi kiertää virallisten kierrätyspisteiden kautta. Herätyskellon pitäisi yleensäkin soida, jos katalysaattoria kaupataan ilman ympärillä olevaa autoa, Kenraali sanoo. Kenraalin mukaan käytettyjen katalysaattoreiden alkuperä on syytä aina selvittää ja yritysten tulisi pidättäytyä ostamasta katalysaattoreita, jos on pienikin epäilys siitä, että ne ovat varastettuja tai niiden kauppaan kytkeytyy harmaata taloutta. Kenraali muistuttaa, että Suomen Autokierrätyksen vastaanottopisteissäkin kierrätysarvoisesta on tavarasta saada myös rahallinen korvaus joissakin tapauksissa. –Joissakin autoissa voi olla uudelleenkäytön arvoisia osia ja silloin siitä voi jonkun rahan saadakin. Se on kuitenkin vastaanottopisteen itse harkittavissa, Kenraali sanoo, Kierrätysala kehittää omia käytäntöjään laittoman katalysaattorikaupan hillitsemiseksi. Kierrätysalan yritykset suhtautuvat myönteisesti läpinäkyvyyden lisäämiseen. Osa alan toimijoista on jo vapaaehtoisesti lopettanut käteisen käytön koko toiminnassaan. –Tilisiirtojen ja korttimaksujen myötä poliisikin pystyy jäljittämään paremmin rikollisen toiminnan, Kenraali sanoo. Romuautot pois pihoilta Kun rahallista hyötyä kuluttajille ei ole romutuspalkkiokampanjan tavoin jaossa, joutuu Suomen Autokierrätys muuten pitämään jatkuvasti esillä asiansa tärkeyttä. Viimeksi se järjesti yhteistyötahojensa kanssa markkinointikampanjan kesäkuussa. Mukana olivat Suomen Autokierrätyksen omat operaattorit, Romukauppiaiden liitto ja Autopurkamoliitto. –Tavoitteena on tietysti, että kaikki elinkaarensa loppupäässä olevat autot kiertäisivät virallisten vastaanottopisteittemme kautta. Valitettavasti edelleen kuitenkin paljon käytöstä poistettuja autoja jää lojumaan talojen takapihoille, Kenraali sanoo. Suomessa saattaa olla jopa miljoona ns. haamuautoa. Takapihoilla ja navettojen takana lojuu oikeastikin käyttämättömänä jo satojatuhansia autoja. Rekistereissä on paljon myös liikenteestä poistetuttuja autoja, jotka eivät enää ole olemassa, vaan ovat saattaneet hävitä esimerkiksi purkuosina uusiokäyttöön. Jälkimmäisissä tapauksissa on aina se riski, että purkamista ei ole hoidettu asianmukaisella tavalla. Suomen Autokierrätyksen ylläpitämässä kierrätysjärjestelmässä auto kierrätetään ympäristöystävällisesti ja luontoa säästäen. Autosta yli 75 % jatkaa elämäänsä metalliteollisuudessa, jossa siitä valmistetaan mm. auton osia, teräsastioita yms. Kaikkiaan auton painosta hyödynnetään 95 %, joten vain 5 % autosta päätyy loppusijoitukseen. –Auton kierrättämisestä oikein hyötyvät kaikki, Kenraali painottaa. Romutuspalkkiot ovat edelleen yksi keinovalikoima valtioneuvoston fossiilittoman liikenteen tiekartassa. Uutta romutuspalkkiokampanjaa ei kuitenkaan ainakaan toistaiseksi ole vielä luvassa. –Varmaan yksittäiseen kuluttajaan tehoaisi hyvin romuauton korvaaminen suoralla rahalla. Autokannan uusiutumisen kannalta kuitenkin uuden auton ostossa hyödynnettävä romutusseteli varmasti on tehokkain houkutin, Kenraali arvelee. Suomen Autokierrätyksen orastavia tulevaisuuden visioita ovat digitaaliset alustat, joilla voitaisiin paremmin kontrolloida esimerkiksi liikennekäytöstä poistettuja autoja, joita ei toimiteta viralliseen kierrätysjärjestelmään. –Ideaalitilanne olisi, kun esimerkiksi katalysaattorien kaltaisiin auton arvokkaisiin osiin saataisiin jonkinlainen valmistenumeroiden digitaalinen seuranta: joiden avulla pystyttäisiin valvomaan niiden mahdollista kulkeutumista vääriin käsiin. Nämä tietenkin ovat vain visioita, mutta voivat jonain päivänä olla myös tulevaisuutta, Kenraali sanoo. KATALYSAATTORIVARKAAT SUOMEN AUTOKIERRÄTYKSEN HUOLENA TEKSTI_Timo Kiiski KUVAT_Autokierrätys
KAASUJALKA 9/2022 7 Duster Extreme TCe 150 4x4 tai Blue dCi 115 4x4 alk. 26 499 €. Duster Extremen CO2-päästöt 140-154 g/km, WLTP-yhd. 5,3-6,8 l/100 km. Kuvan auto erikoisvarustein. Hinta sis. toimituskulut 600 €. NELIVETOINEN DUSTER EXTREME AUTOJA MYYNNISSÄ RAJATTU ERÄ – TOIMI NOPEASTI! DACIA.FI Vakiona mm. automaatti-ilmastointi, MultiView-kamera, älyavainkortti ja Media Nav -multimediajärjestelmä 8” näytöllä (sis. Android Auto ja Apple Carplay -tuki). Moottorivaihtoehtoina 150 hv bensaturbo tai 115 turbodiesel, molemmissa vetokykyä 1500 kg. Saatavilla kiinteä tai irrotettava vetokoukku – järkihintaan tietenkin! KAIKILLA HERKUILLA VARUSTETTU NELIVETOINEN ERIKOISMALLI SKANNAA JA KATSO LÄHIN JÄLLEENMYYJÄSI! DACIA DUSTER EXTREME 4X4 ALK. 26 499 € Mercedes-EQ EQB on siitä harvinainen sähköauto, että se tarjoaa istumapaikat jopa 7:lle henkilölle. E QB on tehty polttomoottorisen GLB:n pohjalle ihan kuin pienemmät EQA ja GLA. Nämä kaikki ovat hyviä esimerkkejä siitä, että toimivan ja laadukkaan sähköauton voi tehdä myös polttomoottoriautoon suunnitellulle perusrakenteelle. On sanomattakin selvää, että tuo tapa ei ole ehkä se ideaalisin, mutta lopputulos voi silti olla kerrassaan mainio. Ymmärrettävää, että perinteiset autonvalmistajat näin tekevät. Polttomoottorisen GLB:n tapaan tässä on väljät tilat, joten matkustajilla on hyvät oltavat. Autoon on helppo tulla ja näkyvyys on hyvä. Näitä on näkynyt pääkaupunkiseudun taksiliikenteessä yllättävän monta. Kaksi lisäpaikkaa ovat lisävarusteiset ja niistä saa pulittaa reilut 1500 euroa. Mercedes ei suosittele kolmatta riviä aikuiselle, mutta lapsiperheille ne sopivat mainiosti. Meillä se toimi mökkireissullakin loistavasti, kun lapset voi laittaa omille penkkiriveille istumaan nahistelun estämiseksi. 7-paikkaisuuden kääntöpuolena on 100 litraa pienempi tavaratila ja takapenkin pitkittäissäätö ei ole mahdollista. EQB:ssä vakiona on kolmivaihelataus 11 kilowatin suuruisella teholla ja pikalataus on maksimissaan 100kw. Latauspaikka kannattaa aina asettaa navigaattoriin, koska tuolloin auto osaa lämmittää akun automaattisesti valmiiksi sopivaan lämpötilaan. Näin ollen latausteho on maksimaalisen suuri. Auton ohjaamon viimeistely, materiaalivalinnat ja ajotuntuma mersumaisen laadukasta ja tyylikästä. Kiihtyvyys varsin hyvää tasoa, eikä tällä jää jalkoihin liikenteessä, vaikka ei omaakaan rajuja suorituskykylukemia. Tämänkin sähköauton kohdalla huippunopeus on ”vain” 160km/ h:ssa. Suomessa huippunopeudella ei ole merkitystä, mutta Saksassa tilanne on eri. Vitsinä kaverini tokaisi, että kohta Saksassa varmaan poistetaan lopullisesti kaikki nopeusrajoitukset, koska yksikään auto ei kulje kuin tuon 160 km/h. Autossa ei ole juurikaan huonoa sanottavaa, paitsi aavistuksen korkeahkosta kulutuksesta, joka vaihteli 21 kWh:n paikkeilla ja sen vuoksi arjen toimintasäde ei meinaa edes kesällä yltää 350 kilometriin. Akkukapasiteetti saisi olla korkeampi etenkin tässä tehokkaimmassa nelivetoisessa mallissa, sillä kuTEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA MERCEDES-EQ EQB 350 4MATIC BUSINESS HINTA ALK: 63 850,00 € KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 81 040,00 € TEHO: 292hv AKUN KOKO: 66.5kWh (netto) PAINO: 2175kg PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4684, 2020,1691, 2890 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 6.2s HUIPPUNOPEUS: 160km/h KULUTUS (VALM.ILM): 19.1kwh/100km TOIMINTASÄDE (VALM.ILM): 402km (WLTP) Laatuvaikutelma Nopea lataus 7-paikkaisuus Sähkön kulutus (varauksin) JÄLKIMAKU Mercedes-EQ EQB350 on mainio sähköauto, kun tarvii väljää tilaa ja enemmän istumapaikkoja. Auton kulutus ei yllä ilmanvastuksen vuoksi samalle tasolle kuin esimerksi EQE, mutta on laadultaan ehta Mercedes ja muotoilultaan miellyttää varmasti konservatiivisempia autoilijoita. ? + – TYYLIKÄS JA TILAVA Mercedes-EQ EQB 350 KOEAJOSSA lutuskin korkeampi. EQB:n mallistossa on tarjolla kolme erilaista vaihtoehtoa. Hinnat alkavat 58 500 euroa maksavasta takavetoisesta EQB 250 -mallista. Nelivetoinen 300 maksaa 62 250 ja tämä koeajettu 350 on malliston kallein. Tämä malli on ehdottomasti meidän valinta näistä kolmesta.
8 KAASUJALKA 9/2022 Vaikka valtiovalta painostaa perusperheitä sähköautoihin ja vähintään hybrideihin, suomalainen perusperhe ostaa vaihtoautoliikkeestä yhä puhtaasti bensalla kulkevan perusauton. 20 000 euron bensa–auto kun on yleensä jopa tuhansia euroja vastaavaa hybridiä halvempi. 1 8 000-20 000 euron hintaluokka on vaihtoautomarkkinassa mielenkiintoinen. Varsinkin ns. Golfkokoluokassa kun on jo dieselja bensamoottoristen vaihtoehtojen rinnalla tarjolla samojen automallien hybridiversioitakin, niin itselataavia perushybridejä kuin ladattavia plug-in -hybridejäkin. Hinnoissa on kuitenkin eroja. Saman verran ajettu hybridi maksaa yleensä selkeästi enemmän kuin vastaava bensamalli, varsinkin latausmahdollisuus nostaa hintaa useita tuhansia euroja. Jos taas ostopäätös on rajattu tarkasti 18 000–20 000 euron autoon, on hybridin matkamittarilukema usein 150 000 kilometriä tai enemmän, kun taas saman auton saman ikäisen bensaversion mittarilukema voi olla vain 30 000-50 000 kilometriä. Dieselmallit ovat oma lukunsa: niitä joudutaan nyt myymään selkeästi hinnalla. 7. elokuuta 2022 Nettiautossa oi hintaluokassa 18 000–20 000 tarjolla 85 bensa & sähkö –hybridiä, 18 diesel & sähkö -hybridiä, 2 bensa & kaasu -hybridiä. Latauspistoke löytyi 36 hybridimallista. Puhtaasti bensalla käyviä autoja oli myynnissä 1609 kappaletta ja dieselautoja 1553 kappaletta. – Onhan se hybridi teemana pinnalla 20 000 euron vaihtoautomarkkinassa. Se perustuu vahvasti myös yleiseen hypettämiseen. Valitettavasti vain varsinkin lataushybridi saattaa tuottaa kuluttajalle pettymyksen. Jos myyjä ei aktiivisesti auta kuluttajaa etsimään juuri hänen ajoonsa sopivaa autoa, lataushybridi ostetaan valitettavan usein epärealistisin odotuksin, sanoo paikallisjohtaja Miikka Lännistö raisiolaisesta Visa-Autosta. Taskulaskin ei petä Epärealistisilla odotuksilla Lännistö tarkoittaa vaikkapa tehtaan plug-in -hybridille ilmoittamaa mitättömän pientä, esimerkiksi 1,5 litran keskikulutusta. Lukema perustuu siihen, että ajo tapahtuu pääasiassa sähköllä. plug–in–hybridin toimintamatka puhtaasti sähköllä on akku täyteen ladattuna kuitenkin vain 40–50 kilometriä, talvipakkasilla ei usein sitäkään. Kun lataussähkö loppuu, ajo jatkuu perinteisesti bensalla tai dieselillä ja kulutuslukemat ovat samat kuin perinteisellä polttomoottoriautolla. TEKSTI _Timo Kiiski VAIHTURI VERTAILU Kun lähdetään ajamaan yön aikana täyteen ladatulla plug-in-hybridillä aamulla kotoa Turusta vaikkapa työpaikalle Saloon, noin 120 kilometrin edestakaisesta matkasta pääosa ajetaan siis perinteisellä polttoaineella, ellei ole mahdollista ladata autoon sähköä työpäivän aikana. Lännistö ottaa esimerkiksi vuosimallin 2016 Volkswagen Passat -farmarin, jossa on dieselmoottori. Autolla on ajettu ehkä 150 000 kilometriä ja hintapyyntö 16 000– 17 000 euroa. –Vastaavasta lataushybridi-Passatista samoilla kilometreillä joudut maksamaan hyvinkin jopa 10 000 euroa enemmän. 10 000 euron hankintahintaerolla ajat sillä diesel-Passatilla vähintään 80 000 kilometriä. On hyvä myös muistaa, että sähkön hintakin nousee koko ajan. Ammattitaitoinen myyjä osaa käyttää laskinta ja esittää asiakkaalle eri käyttövoimien kulurakenteiden erot. Pitää muista, että juurikin autoilun peruskulut ovat puhdasta matematiikka, jossa mielipiteillä ei ole juurikaan sijaa. 18 000 –20 000 euron hintaluokassa perinteinen ja vähän ajettu C-segmentin eli Golf -kokoluokan pelkällä bensalla käyvä perheauto on edelleen hyvää myytävää, samoin vaikkapa Toyota Auris itseään ajon aikana lataavana perushybridinä. –Edelleen on paljon sellaista koulukuntaa, joka ei ole vielä valmis siirtymään edes itseään ajon aikana lataavaan perushybridiin. Hankintahintaero on niin merkittävä, etteivät kaikki ole valmiita maksamaan enempää edes kevythybridistä, saati sitten lataushybridistä. Suomi on kuitenkin pitkien välimatkojen maa. Kevythybridikin on vahvimmillaan kaupungissa, jossa iso osa autoilevista kuluttajista ei kuitenkaan aja suurinta osaa ajoistaan. Ostopäätös omista tarpeista Vaikka plug–in–-hybridit ovatkin trendikkäitä, niin paljon ajettuna niitäkin on Lännistön mukaan todella hankala myydä: vaihtoautomarkkinassa kun niidenkin viisinumeroiset hinnat alkavat edelleen pääasiassa kakkosella. –Sen sijaan esimerkiksi vähän ajettuihin ja itseään ajon aikana lataaviin Toyotan hybridimalleihin kuluttajilla on vahva luottamus. Niissä on ei tarvitse temppuilla latausjohtojen kanssa. Plug–in -hybridissä on hyvä muistaa sekin, että jos oikeasti mielii ajaa pääosan kilometreistä sähköllä, autoa pitää 1000 kilometrin aikana ladata jopa 30 kertaa, Lännistö sanoo. Lännistö myy mielellään lataushybridejäkin. Visa-Autonkin vaihtoautovalikoimassa on tällä kuusi vaihtohybridiä, ja niistäkin ainakin yksi on pistokehybridi. Luonnollisesti nämäkin hybridit halutaan myydä eteenpäin. –Toivon vain, että kuluttaja miettii ostopäätöksensä omien tarpeittensa kuin vaikkapa sukulaisten tai ystävien paineiden sanelemana. Vaikka täyssähköautot ja lataushybridit ovat nyt muodissa, niin monelle edullinen ja vähän ajettu diesel tai bensa-auto on järkevämpi hankinta. 18 000 €20 000 € Vain 46 000 kilometriä Ford Focus 1,0 EcoBoost vuosimallia 2020 oli myynnissä Pörhön Autoliikkeessä Kajaanissa 19 950 eurolla. Perinteisestä 1-litraisesta bensaturbosta irtoaa tehoa 101 hevosvoimaa. Forssassa 31 000 kilometriä ajettu ja vuotta tuoreempi 1-litrainen ja 125 -hevosvoimainen itseään ajon aikana lataava Focus -hybridi oli myynnissä 23 490 euron hintapyynnöllä. 36 000 km ajettu ja bensalla sekä kaasulla käyvä Volkswagen Golf Comfortli-ne 1,4 TGI 81 kW -perushybridi vuosimallia 2017 oli myynnissä Raision Kymp-piPlus -liikkeessä hintapyynnöllä 19 780 €. Samana päivänä hintahaarukkaan 18 000-20 000 euroa osuvia vuosimallien 2015-2016 lataushybridi-Golfeja oli tarjolla viisi kappaletta Nettiauto.comissa Niillä kaikilla oli ajettu vähintään 150 000 kilometriä ja hintapyynnöt olivat 19 450 eurosta ylöspäin. Kuvan Nissan Qashqai DIG-T 115 N-Connecta vuosimallia 2018 on varustettu perinteisellä 1.2-litraisella bensamoottorilla. Qashqai maustettiin kevythybridillä vasta vuonna 2021. Hämeenlinnan Autosalpa pyytää tästä 42 000 km ajetusta myyntitilastojen kestohitistä 19 800 €. PERUSPERHEIDEN BENSA-AUTOT
KAASUJALKA 9/2022 9 18 000 €20 000 € 5-ovinen Opel Astra ei ole intohimojen auto, mutta tasaisen varma suorittaja vaihtoautomarkkinassa. Kuvan 5-ovinen Opel Astra Innovation Plus 150 Turbo automaattivaihteistolla oli varustettu perinteisellä 1.4-litraisella bensamoottorilla. Jyväskylän Kamuxin hintapyyntö tästä vain 29 400 km ajetusta ja vuosimallin 2019 viistoperä-Astrasta oli 18 270 €. Pistokehybridi tuli Astran valikoimaan vasta tänä vuonna ja kevythybridinä Astraa ei ole valmistettu ollenkaan. Varkautelainen Autokari Oy myi vuosimallin 2017 kansansuosikki Skoda Octaviaa 1.4-litraisella bensamoottorilla 18 900 euron hintapyynnöllä. Autolla oli ajettu vasta 51 000 km. Halvinkin hybridi–Octavia oli 57 000 km ajettu ja vuosimallin 2017 bensa & kaasu -hybridi, jonka hintapyyntö oli 21 990 euroa. Toyota Auriksista valtaosa myydään itselataavina perushybrideinä. Pelkällä bensaturbolla ja ilman hybriditekniikan tuomaa sähköapua käyvän 1.2-litraisen perus-Auriksen voikin saada lyömättömään hintaan vähän ajettuna. 1.2-litraisia bensaturbo-Auriksia ilman hybriditekniikkaa on markkinoilla kuitenkin vähän. Kuvan Toyota Auris 1,2 T Comfortin vuosimallia 2016 mittarilukema oli vain 16 000 kilometriä ja hintapyyntö 18 200 €. Nettiauto.comissa 6. elokuuta halvinkin Auris-hybridi vuosimallia 2016 oli 117 000 km ajettu 1,8 Hybrid Premium Business, josta hintapyyntö oli 19 900 €. Vuosimallia 2016 olevien ja 52 000–56 000 km ajettujen hybridiAuristen hinnat nousivat jo lähes 22 000 euroon. AURINKOLASIT KAUPAN PÄÄLLE ABS1 OY Audi, Volvo, BMW, MB Ideaparkinkatu 11C, 37570 Lempäälä Puh. 03 585 1111 NT-AUTOHUOLTO OY MB Vesiroineenkatu 6B1, 33720 Tampere Puh. 050 567 5687 AUTODIAGNOOSI OY Audi, Volvo, BMW, MB Elopellontie 1 N, 33470 Ylöjärvi Puh. 050 555 3305 PIRKANMAAN HYACENTER OY MB Vesalantie 4, 33960 Pirkkala Puh. 050 576 0516 AUTOKOLARIKORJAAMO M. PUTZ OY Audi, Volvo, BMW, MB Trikookuja 5, 61600 Jalasjärvi Puh. 06 456 8100 RK-CITYHUOLTO OY Audi, Volvo, BMW, MB Rantaperkiönkatu 1 B, 33900 Tampere Puh. 03 253 3324 AUTOKORJAAMO PISPALAN AUTOT OY Audi, Volvo, MB Sellukatu 17, 33400 Tampere Puh. 03 3450 433 / 050 471 7145 VALKEAKOSKEN AUTOHUOLTO Audi Sammonkatu 18, 37600 Valkeakoski Puh. 040 772 9649 BENKARA AUTO BMW Verstastie 1-3, 33470 Ylöjärvi Puh. 044 571 1928 VMS RACING OY Volvo Kalliontie 23, 36220 Kangasala Puh. 040 022 8589 HUOLTOKESKUS YSIAUTO AVOIN YHTIÖ Audi, Volvo, BMW, MB Huoltokuja 1, 31760 Urjala Puh. 03 546 0966 VST-HUOLTO Audi, BMW, MB Sammonvaltatie 70, 33560 Tampere Puh. 03 356 4991 KLASSIK SERVICE OY Audi, BMW, MB Ideaparkinkatu 4, 37570 Lempäälä Puh. 010 419 4404 KOKKOLAN AUTOHUOLTO Audi, Volvo, BMW, MB Mestarintie 10, 67600 Kokkola Puh. 020 779 1315 Alla olevat KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat pyyhkijänsulkien vaihdon yhteydessä tyylikkäät aurinkolasit: REIJO HAAPAKOSKI OY REIJO HAAPAKOSKI OY SEINÄJOENTIE 116 SEINÄJOENTIE 116 61850 KAUHAJOKI 61850 KAUHAJOKI 06 232 1499 06 232 1499 TEIJON KORJAAMO TEIJON KORJAAMO KARJASSILTA 21 KARJASSILTA 21 27320 IHODE 27320 IHODE 02 823 6196 02 823 6196 KATSO LÄHIN KORJAAMOSI: WWW.KL-SERVICEPARTNER.FI ALUEESI MUUT AMMATTILAISET:
10 KAASUJALKA 9/2022 VOLKSWAGEN AMAROK DC HIGHLINE 2,0 TDI 4MOTION A, VM. 2014 MITTARILUKEMA: 182 000 km MOOTTORI: R4, 1968 cm3, turbo ISTUMAPAIKAT: 2 POLTTOAINE: diesel VETOTAPA: 4-vetoinen VÄÄNTÖ: 420 Nm KESKIKULUTUS: 8.3 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 219 g/km SUORITUSKYKY: Kiihtyvyys 100 km/h: 10.9 s HUIPPUNOPEUS: 179 km/h MITAT: pituus 5180 mm, leveys 1950 mm, korkeus 1834 mm, akseliväli 3095 mm LAVA: pituus 1550 mm, leveys 1620 mm MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 21 800 € Volkswagen Amarok eroaa saman kokoluokan avolavaautoista henkilöautomaisuudellaan. Se on herrasmiehen lupsakka pick-up vielä vanhana ja paljon ajettunakin. Wikipedian mukaan Amarok on inuitien jumalhahmo, jonka kerrotaan tappavan ja syövän jokaisen, joka lähtee metsästämään öiseen aikaan. TEKSTI JA KUVAT_Timo Kiiski K un en ole maanrakennusurakoitsija, niin avolava-autot eivät sanottavammin kiinnosta. Sen sijaan olen koko aikuisikäni seurannut mielenkiinnolla, minkälaisilla autoilla popparit ja rokkarit ajelevat. Se taas johtuu siitä, että aina täysi-ikäiseksi asti haaveilin urasta menestyvän rock-bändin kitaristina. Elokuussa 1983 olin katsomassa Popedan Tuuliajolla -kiertueen keikkaa Mikkelissä. Silloin varmaan haaveilin samanlaisesta kitarasta kuin Costello Hautamäellä. Lähes 30 vuotta myöhemmin auto-ohjelmia seuraavana miehenä noteerasin Teknaviohjelman jakson, jossa sama Costello Hautamäki esitteli autonsa, Volkswagen Amarokin. En varmaan olisi edes kiinnostunut koko avolava-Volkkarista, jos esittelijänä olisi ollut joku sliipattu urheilija tai muu julkkis. Olen sitä ikäpolvea, että kalliilla autolla ajavassa pitkätukkarokkarissa on yhä mukavasti yleisiä mielikuvia rikkovaa särmää. Vastaavasti yhtä kiinnostava on rämällä ”prutkulla” ajava miljonääri. ”Amarok on rock… se on kaukana herrasmiesmaasturista. Työkalu, joka kulkee junamaisen vakaasti”, Costello kuvasi. Se oli aika hyvin tiivistetty. Tosin Amarok ei ole maasturi, vaan avolava-auto. Ja avolava-autojen sarjassa se kyllä on jonkun sortin herrasmies -pick-up. Ihan toista kuin karkeasti jyrisevät Nissan Navaro tai Toyota Hilux. Etenee kuin juna Costello kertoi Teknavissa nykyisin ajavansa mieluummin keikalta yöksi kotiin Amarokilla kuin keikkabussin kyydissä. Sitä en kyllä ihmettele. Amarok etenee tosiaan kuin juna ja siinä tuntee, että nyt ollaan liikenteessä raskaalla ja isolla autolla. Pituutta on 5,2 metriä ja akseliväli yli 3 metriä. Samalla olo on kuitenkin huoleton, kun tietää lukkoperien ja off road -asetusten turvin pääsevänsä takaisin tielle, jos Amarok sattuu luiskahtamaan ohjaan. Saksalainen suunnittelu tuntuu eniten matkustusmukavuudessa ja ajo-ominaisuuksissa, joita voisi kuvailla sivistyneiksi. Kun Amarok vuonna 2011 tuli markkinoille, sitä sai 4-sylinterisenä ja 2-litraisena turbodieselinä, tuplaturbolla tai yhdellä turbolla. Yhdellä turbolla ahdetussa dieselissä oli tehoa 122 hevosvoimaa ja tuplasti ahdetussa 163 hevosvoimaa. Vaihtoautomaasta koeajoon saadussa 2-litraisessa ja nelivetoisessa turbodiesel-Amarokissa vuosimallia 2014 oli tehoa 180 hevosvoimaa. Mittarilukema oli 182 000 km. Vääntöäkään ei myynti-ilmoituksessa kerrota, mutta Autodata -sivustolla väännöksi kerrotaan työajoon riittävät 420 Newtonia. Ei ihme, että Amarok 8-lovisella automaattilaatikolla tuntuu varsinkin maantieajossa varsin pakottomalta menijältä. Hiljainen ja mukava Keskikulutus on ainakin ilmoituksen mukaan 8.3 l / 100 km ja maantieajossakin 7,3 l /km, joten eihän se nyt edes näillä vähän laskeneillakaan nakun hinnoilla nyt mitään säästöajoa ole. 8-lovinen automaatti tekee sen Volkkarille tyypillisesti täsmällisen sulavasti. Korimallien puolellakin on kaksi vaihtoehtoa. Lyhyt ohjaamo pitkällä lavalla tai sitten tällainen neliovinen Double Cab -ohjaamo, josta voi tarpeen mukaan valita kaksitai viisipaikkaisen version. Koeajoon saatu Amarok oli -2-paikkainen Double Cab, joka oli rekisteröity pakettiautoksi ja siksi takapenkin paikalla oli vanerinen laatikkorakennelma. Viisipaikkaisessa versiossa on kaikille matkustajille hienot tilat. Ensimetreillä Amarok tuntui sillä tavalla negatiivisessa mielessä täysiveriseltä avolava-autolta, että ohjaus tuntui keskialueella hitaalta. Nopeuksien ja etenkin kaarrenopeuksien kasvaessa auto kuitenkin alkoi tuntua aina vain paremmalta. Tällaisessa Kaasujalan pikatestissä vanhakin Amarok on oman lajinsa hieno edustaja. Hiljainen ja mukava iso auto perusajossa. Päivittäiskäytössä Amarok on tietysti ehkä hankalankin suuri: onhan siinä pituutta 5,2 metriä. Muista lähteistä olen lukenut, että ääritilanteissa ohjaustehostimen kapasiteetti voi loppua kesken ja lukkiutumattomat jarrutkin saattavat toimia vähän arvaamattomasti. Lähes 22 000 euroa 182 000 km ajetusta autosta on paljon rahaa, mutta kyllä siinä tietysti autoakin tulee rahalle vastineeksi. Olihan koeajoauton hinta uutena kuitenkin lähemmäs 50 000 euroa. Kelpaa yksityisajoonkin Käytetty Amarok on juuri henkilöautomaisuutensa takia hyvää myytävää yksityishenkilöillekin, sanoo raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö. Noin puolet myynnissä olevista Amarokeista on arvonlisäverollisia ne päätyvät pääosin yrityksille. Yksityiset taas löytävät suuresta marginaaliverollisten tarjonnasta itselleen sopivan yksilön ja säästävät näin turhassa arvonlisäverollisessa osuudessa. –Aika usein tällainen Amarok toimii omistajansa ainoana autona niin työmailla kuin yksityisajoissakin. Yksityisajot tietysti erotellaan tarkalla ajopäiväkirjan pitämisellä, Lännistö sanoo. Lännistön mukaan Suomen vaihtoautomarkkinaan tuodaan paljon 5-paikkaisia ja pitkähyttisiä avolava-autoja Ruotsista. –Suomessa siitä sitten otetaan se takapenkki pois, jolloin auton voi rekisteröidä edullisemmin verotetuksi kaksipaikkaiseksi pakettiautoksi. Tosin hyviä myytäviä nämä Double Cab -avolava-autot ovat 5-paikkaisinakin, vaikka ne silloin ovat selkeästi kalliimpia. Kun avolava-autoa myydään vaikkapa 25 000 euron hintaluokassa, on 5-paikkaisessa hinta ainakin 20 % kaksipaikkaista korkeampi. 5-paikkaisina avolava-autoja onkin myynnissä melko vähän, hän sanoo. ! TEKNIIKKAA Amarokin vahvuus on Lännistön mukaan siitä puuttuva työkonemaisuus. –Siksi se kiinnostaa yksityisostajiakin. Siinä on räyhäkäs ulkonäkö ja avolavaksi hyvät ajo-ominaisuudet. Nelivetoisuudestakin on tukalilla keleillä iloa maaseudulla. Avolava-autojen myynti on muutenkin ajan saatossa muuttunut. Esimerkiksi Mersun X-malli menee avolavasta huolimatta myös premium-autona. Avolava-autoja tyylikkäämmiksi mm. hienoilla vanteilla ja lisävaloilla. Volkswagen Amarokin tavoin myös Ford Ranger -avolava-auto menee juuri henkilöautomaisuutensa ja tyylikkyytensä takia helposti kaupaksi myös yksityisasiakkaille siviiliajoon. Volkswagen Amarok KUUKAUDEN KÄYTETTY ”TAPPAA JA SYÖ ÖISEEN AIKAAN”
KAASUJALKA 9/2022 11 Tarjoukset voimassa 24.8.–4.9.2022 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Ei ennakkovarauksia. 229 00 32 90 AutoGlym Headlight Restoration Complete Kit AJOVALOJEN KIRKASTAJA Himmentyneet ajovalot kirkkaiksi ennen syksyä. 60-00722 W-Light Impulse II LED-KAUKOVALO 18 x 5 W Soveltuu täydellisesti ahtaisiin asennuspaikkoihin ja huomaamattomiin asennuksiin. 48-3842 Norm. 119,00 Kärcher SC 2 EasyFIX HÖYRYPUHDISTIN Tehokasta puhdistamista ilman kemikaaleja. Poistaa kovilta pinnoilta jopa 99,9 % kotiolojen tavanomaisista bakteereista. Messinkiharjasetin avulla puhdistat mm. uunin sekä grillin vaivattomasti. 86-00640 Deltaco e-Charge HYBRIDIAUTON LATAUSLAITE Schuko Type 2 -liittimellä, 5 metriä Matkalaturi, jolla voit ladata autoasi normaalista maadoitetusta pistorasiasta jopa 3,6 kW latausteholla. 45-02431 Royal Camping LÄMPÖPUHALLIN 1000/2000 W Tyylikäs lämpöpuhallin, joka toimii myös viihtyisyyttä lisäävänä koristetakkatulena. 45-3264 Kanta-asiakkaille Kärcher SC 2 -höyrypuhdistimen messinkiharjasetti kaupan päälle! (86-01038, arvo 11,90) 119 00 meen 59 90 Berg TEHO LED-OTSAVALO 800 lm 10 W Työskentele molemmat kädet vapaina Toimii 3 x AAA-paristolla tai ladattavalla 18650-akulla (ei sis.) 90-01202 (17,90) VÄLKKYTARJOUS KANTA ASIAKKAILLE 9 99 Kanta-asiakkaille 99,90 Seuraa meitä somessa: facebook.com/motonet instagram.com/motonet? Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
12 KAASUJALKA 9/2022 ÄIJÄ AUTO ”SE ON RUMAA, KUN AUTO ON KOREE” 15 vuotta vanha ja 195 000 kilometriä Chrysler Sebring yllätti mukavuudellaan. Senkin ratissa syntyy suuria ajatuksia kuten jenkkiautoissa yleensä. TEKSTI JA KUVAT_ Urmas Hurmalainen T uo vertaus suurten ajatusten syntymisestä suuressa amerikkalaisessa autossa on peräisin Heikki Hietamiehen romaanista ”Paha sauma”. Kirjassa salkkuherra ja johtaja Muhonen perustaa kehitysaluerahaston tuella farkkutehtaita työttömyyden riivaamiin pikkukuntiin eri puolille Suomea. Chrysler New Yorkerilla kruisaileva Muhonen on tietysti huijari, joka vain käyttää hyväkseen hyväuskoisia kunnanjohtajia. Chrysler New Yorker oli komea ja maantielaiva, jota valmistettiin 14 sukupolvessa vuodet 1938–1996. Esimerkiksi vuosina 1974–1978 valmistetulla mallilla oli pituutta lähes 6 metriä. Viimeisinkin New Yorker oli 5,3 metriä pitkä. Vuosina 1995-2010 valmistettu Sebring oli vain kalpea varjo New Yorkerista, reilusti alle viisi metriä pitkäkin. Mutta eipä kilpaillut Sebring myöskään Mersujen ja muiden varsinaisten premiumautojen kanssa. Samaan hintaluokkaan osuivat Ford Mondeo, Volkswagen Passat ja Toyota Avensis. Koeajoon saatua vuosimallin 2007 Sebringiä liikutti kuitenkin 2,4-litrainen vapaasti hengittävä ja nelisylinterinen bensamoottori. Eurooppalaisissa ja aasialaisissa kilpailijoissa bensamoottorit olivat 2000-lubulla pääasiassa enintään 2.0-litraisia. Hurja ajatella, että tuosta 2,4-litraisesta moottorista tehoa irtosi vain 170 hevosvoimaa, kun nyt 1-litraisistakin bensaturboista tehoa löytyy 125 hevosvoimaa. Mondeon haastaja Erityisesti aloin hihkua innosta, kun Petikon Vaihtoautomaan hintapyyntö Sebringistä oli vain 3400 euroa. Samanikäisistä eurooppalaisista ja japanilaisista kilpailijoista samoilla kilometreillä saa maksaa usein ainakin puolet enemmän. Tätä kolmannen sukupolven Sebrginiä kehuttiin amerikkalaiseksi haastajaksi, joka tarjoaa yksilöllisyyttä. Onhan sen patakeula aika jyhkeä ilmestys, vaikka Sebringiä ei oikein voi sopusuhtaisen näköiseksi kehua. Jos muotimaailmasta haetaan vertauskuvaa, niin sitä voisi kuvata keski-iän ylittäneeksi mieheksi, jolla on Dressmanin pikkutakki, Gantin housut ja Pomarfinnin läskipohjakengät. Mielestäni toisen sukupolven Sebring oli sopusuhtaisempi ja ehdottomasti haastaja Mondeoille ja Passateille. Mielikuva jenkkiautoista on aina ollut Suomessa kallis. Uutena koeajetun Sebringin lähtöhinta on vuonna 2007 ollut kuitenkin samaa tasoa kuin uusien Mondeoiden ja Passatien perusmallien, noin 30 000 euroa. Sebring on kuitenkin ehdottomasti persoonallisempi ja ylellisemmän oloinen. Kun päätoimittaja kruisaili sillä taloyhtiömme pihaan, olin aistivinani naapureiden tuijottavan sitä kuin kalliimpaakin dollarihymyä. ”Uuden Sebringin rattiin osaisi helpommin kuvitella arvokkaasti harmaantuneen herrasmiehen kashmirhuivi kaulassaan kuin kuluneeseen nahkatakkiin ja farkkuihin pukeutuneen kaverin”, kehui IltaSanomat vuonna 2007. CHRYSLER SEBRING 4D 2.4 L, VM. 2007 MITTARILUKEMA: 195 000 km MOOTTORI: R4, 2360 cm3 POLTTOAINE: bensa VETOTAPA: etuvetoinen TEHOT: 170 hv VÄÄNTÖ 222 NM VAIHTEISTO: 4-lovinen automaatti KESKIKULUTUS: 8.9 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 211 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10, 3 s HUIPPUNOPEUS 200 KM/H MITAT: pituus 4850 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2766 mm MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 3400 € ! TEKNIIKKAA Muhkean mukava Sisustuksessa on käytetty paljon kovaa muovia ja se kyllä teki vaikutelmasta enemmän korealaisen kuin amerikkalaisen. Vaalea sisustus peltipaneeleineen ja valkopohjaisine mittareineen on kuitenkin ihan tyylikäs muovisuudestaan huolimatta. Viisarinäyttöinen kello antaa mukavan nostalgisen tuulahduksen. Pyöreän kattolinjan vuoksi pitkän kuskin pää osuu helposti ovenyläkarmiin. Itseni kaltaiselle 176-senttiselle persjalalle sitä riskiä ei kuitenkaan ole. Yleinen ja perinteinen mielikuva amerikkalaisesta autosta on mukava, pehmeäjousinen ja kookas auto, jonka voimanlähteenä on suuri 6tai 8-sylinterinen bensiinimoottori automaattivaihteistolla. Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta koeajoon saatu Sebring oli kyllä automaattivaihteinen, mutta sylinterejä oli vain neljä. 2000-luvulla jenkkiautoja uudistettiin ja sopeutettiin eri markkina-alueiden toiveiden mukaisiksi. Sebring ei kokoja ikäluokassaan ole ihan kaikkein hiljaisimpia, mutta eivät ne moottorin ja renkaiden äänet haitaksikaan asti yllä. Se yllätti eurooppalaisella napakkuudelleen. Siinä on kuitenkin oman aikansa Passateihin ja Mondeoihin verrattuna ison auton tuntua. Kaikkiaan lähes 200 000 kilometriä ajettu Sebring on muhkean mukava matkavaunu. Ohjaus keskittää hyvin ja suuntavakavuuskin on hyvä. Sebringillä on helppo ajaa valtatiesuorilla, mutta eipä se hirveästi kallistele kaarteissakaan. Kaikkiaan ohjautuvuus on tarkka, eivätkä tuulenpuuskat Sebringiä pahemmin heiluttele. 2.4littrainen bensamoottori ei tietysti ole ainakaan tämän päivän mittapuulla taloudellinen. Keskikulutukseksi kerrotaan kunniakkaat 8,9 litraa 100 kilometrillä. Ajotietokone näytti kuitenkin lukemaa 11.7 litraa. Automaattivaihteistossa pykäliä on vain neljä, joten kierroksia kone kerää melkoisesti ennen kuin loota vaihtaa isompaa silmään. Silti meno on leppoisaa ja vaivatonta. Alusta on sopivan pehmeä. Ohjaus toimii moitteitta ja palauttaa hyvin. Miehekäs valinta Nettiautossa omistajat kehuvat vuolaasti tätä kolmannen sukupolven Sebringiä amerikkalaisen mukavaksi ja helpoksi autoksi, jonka varaosatkin on edullisia. Tosin niitä varaosia ei välttämättä kuulemma ole sitten ihan helposti saatavilla, ei ainakaan nopealla aikataululla. On siellä kyllä aika rumaakin palautetta, jossa sanotaan, että halpa osaa, mutta kallis ylläpitää. Kaiken kaikkiaan se, mitä nyt itse päättelin, niin Sebringiä voidaan muiden Chryslereiden tavoin pitää luotettavuudeltaan keskinkertaisena mallina ja merkkinä. Se tarjoaa 3400 eurolla paljon muhkeaa ja näyttävää autoa. Näyttävä ei välttämättä tarkoita aina kaunista, eikä edes tyylikästä. ”Pohoojaalainen” sanonta kuuluu, että se on rumaa, kun mies on ”koree”. Korealla kai tarkoitetaan hienoa, kaunista tai värikästä. Minusta Sebringiä voisi kehua enemmänkin rumankomeaksi kuin koreaksi autoksi. Tämän päivän mittapuulla se on myös sangen miehekäs valinta, ei missään nimessä naisellinen tai muunsukupuolinen auto. Chrysler Sebring
KAASUJALKA 9/2022 13 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 20.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247 RICEN Autotalo Kampanja voimassa 30.9.2022 saakka. NYT ON NYT ON OSTON OSTON PAIKKA! PAIKKA! Autot alk. 13.0O0€ ERÄ DIESELAUTOJA ERIKOISEHDOIN! Reilua kauppaa jo vuodesta 1989! www.ricen.fi 1000 1000 € KAUPAN PÄÄLLE LAHJAKORTTI RUOKAKAUPPAAN!
14 KAASUJALKA 9/2022 Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Taidat olla niitä ihmisiä, jotka luulevat, ettei automaattilaatikkoa tarvitse ollenkaan huoltaa? Eihän se kuulu autosi huolto-ohjelmaankaan. Jos matkamittarilukema lähentelee jo 200 000 kilometriä, niin viimeistään nyt laatikon öljyt on syytä vaihtaa. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Syyskuun alkupuolella voi tulla tilanne, jolloin autokamera saattaisi olla autossasi tarpeen. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Kun menet vaihtoautokauppaan, niin ota tällä kertaa taskulaskin mukaan. Painetta on kovasti pistokehybridiin. Laske kuitenkin, kuinka paljon ajat itse ja minkä verran tankkaat rahalla, jonka joutuisit maksamaan lisää, jos ostaisit pistoke-Passatin bensa-Passatin sijasta? RAPU 22.6 – 22.7. Autoasioissa riittää jakson puolivälissä pähkäiltävää. LEIJONA 23.7 – 23.8. .Jos olet myymässä purkuautoasi varaosiksi, älä myy katalysaattoria siitä muutaman kympin tarjoaville huijari-jobbareille. Katalysaattori on arvotavaraa, jonka he myyvät itse eteenpäin jopa useilla satasilla. NEITSYT 24.8 – 22.9. Viimeistään nyt on luotettava oman ajattelun mahdollisuuksiin ja voimaan. Vaikka maailma dieseleitä hylkii, niin sinun ajoosi se voi olla juuri nyt oikea vaihtoehto: vaikka litrahinta on edelleen kova, dieselmoottori kuluttaa vähemmän ja on myös pitkäikäinen. VAAKA 23.9 – 22.10. Nyt tärkeintä on asettaa itselleen vaikeita kysymyksiä ja vastata niihin rehellisesti. Jos olet autonvaihtoaikeissa, kuuntele omaa sisintäsi, äläkä työkavereiden puheita. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Ei maailma ole sinua vastaan, se vaan se vain opettaa paineensietoa ja kestävyyttä. Autosi korjauslasku voi yllättää, mutta todennäköisesti vähään aikaan ei tarvitse korjaamolla asioita. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Kaikki etenee oikein mallikkaasti, kun vain luotat siihen, että maailma alkaa taipua tahtoosi. Jos olet ostamassa autoa yksityiseltä myyjältä, älä maksa heti, mitä pyydetään. Saatat tehdä elämäsi autokaupat! KAURIS 23.12 – 20.1. Siirrä höttöiset unelmat suoraan mappiin ööhön. Reilu kymppitonni on paljon rahaa lähes 200 000 km ajetusta sähköautosta, vaikka siinä ei bensamoottorin kuluvia osia olekaan. VESIMIES 21.1.-18.2. Jos jokin sinulle tärkeä asia vain pölyttyy sielusi hyllyllä, se syö intoa ja luovuutta. Etköhän ole jo tarpeeksi maksanut korjauslaskuja vanhasta Opel Vectrastasi? KALAT 19.2.-20.3. Jos olet muuttamassa uuteen taloyhtiöön syksyllä, varmista autopaikkasi: ne ovat uudessa osoitteessasi kortilla. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI ELO-SYYSKUULLE 2022! OSTETAAN AUTOJA MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, HEINOLA I 0400 124 262 Mestarinkatu 16, LAHTI I 045 258 7877 westmac.fi Trailereiden päävarasto Heinolassa Sis. alv 24% alk. alk. 5.990€ 5.990€ HEVOSHEVOSTRAILERIT TRAILERIT Varastossa Varastossa useampaa useampaa mallia! mallia! KATSASTUSASEMIA VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakohihnan vaihdot (03) 5356 100 | Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Linnatie 7, Mäntsälä Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.? autoplaneetta@gmail.com SUOMEN AUTOKIERRÄTYS / ILMOITUS LAYOUT 82 x 88 mm V1 V2 Auton kierrättäminen ympäristöystävällisesti on helppoa eikä maksa mitään. Kierrätä autosi ilmaiseksi Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. AUTOKIERRÄTYS
KAASUJALKA 9/2022 15 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä, Askola, Karjaa, Inkoo Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Tammisaari Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) SAAB 9-3 B) NISSAN NOTE C) MERCEDES-EQ EQB D) VOLKSWAGEN AMAROK PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 9/2022 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme 2 Gorilla-tuotesettiä. Vastausaikaa on 5.10.2022 saakka. Kesäkuun kisaan oikein vastanneiden kesken arvoimme 2 Gorilla Tuotesettiä ja 5 Hurmalaisen pokkaria. Gorilla tuotesetti: Toni Tamminen Jyväskylästä ja Matti Övermark Nurmosta. Pokkarit: Anitta Paalanko Helsingistä, Kari Nurmi Lappeenrannasta, Terttu Koivunen Helsingistä, Jaana Sylgren Hirvensalmesta ja Tellervo Koljonen Launosista. Paljon onnea voittajille! MIKÄ AUTO ON TÄSSÄ NUMEROSSA KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ? VASTAA, RATKO JA VOITA GORILLA TUOTETUOTESETTI! SETTI! Muista teettää talvihuolto ajoissa
+100 € Voit valita Alcar vanteista: www.alcar.fi Nokian Nordman 7 Alcar Dezent TX hopea tai graphite Osta rengas-vannepaketti, niin talvi ei yllätä. 195/65-15 659 € 205/55-16 799 € 205/60-16 799 € 225/50-17 1159 € RengasTek Oy Voudinkatu 11, 21200 RAISIO, puh. 020 763 9970* ma-pe 8-17 KA-Rengas Oy Kuormakatu 2, 20380 Turku, puh. 040 9010 965 ma-pe 8-17 Rengassaari Oy Pansiontie 4, 20200 Turku, puh. 0207 570 580* ma-pe 8-17 *Puheluhinnat 020-alkuisiin numeroihin ovat; Kiinteästä verkosta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min, Matkapuhelimesta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (sisältäen alv). Pirkkalan Rengaskauppa Oy Teollisuustie 2, 33960 Pirkkala, puh 010 423 7333 ma-pe 8-17 www.rengaskauppa.net Pirkkalan Rengaskauppa Oy Teollisuustie 2, 33960 Pirkkala, puh 010 423 7333 ma-pe 8-17, sesonkina la 9-13 Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. RENKAAT Barum Bravuris 5 HM VANTEET Dotz Tanaka Black & Dark RENKAAT JA VANTEET PAKETTIHINTAAN! 235/35-19 1495€ 225/45-18 1225€ 245/35-20 1895€ BRAVURIS 5 HM DOTZ TANAKA BLACK DARK Barum ja Dotz Tanaka – viiden tähden tanakkaa tahtia nyt reiluna pakettidiilinä!