Pirkanmaan painos 10/2022 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ MUHKEA BMW X5 I HINTAVERTAILUSSA KÄYTETYT BENSAKÄYTTÖISET ISOT PREMIUMAUTOT IHANA BENSAKÄYTTÖINEN DINOSAURUS Koeajossa AUDI AUDI RS3 RS3 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Lokomonkatu 25 D Taninkatu 8 (03) 261 0920 Palvelemme ark. 8 16 www.tuulilasimyynti.? AUTOJEN HUOLLOT JA KORJAUKSET, RENKAAT, VANTEET JA RENGASTYÖT WWW.TEAMF40.FI | 0400 865 007 www.lfcars.fi myynti@lfcars.fi I P. 0207 870 970 LUOTETTAVAA AUTOTUONTIA EDULLINEN EDULLINEN JOUSTAVA JOUSTAVA RAHOITUS RAHOITUS YLI 15-VUODEN KOKEMUKSELLA! YLI 15-VUODEN KOKEMUKSELLA! AUTOMYYNTI puh. 010 299 2180 Tervetuloa hyville autokaupoille! Tervetuloa hyville autokaupoille! Yli 100 autoa netissä: Yli 100 autoa netissä: www.autosi.fi www.autosi.fi Ruokosmetsänkatu 1, 37570 Lempäälä Ark. 10 18, La 10 15 54.400 54.400 BMW 540 i G30 Sport Autom. 2018 | 74000 km 39.900 39.900 Volkswagen PassatVariant GTE Plug-In Hybrid 160 kW DSG Autom. 2020 | 50000 km 27.790 27.790 Skoda Superb 1,8 TSI Ambition BusinessLine DSG Autom. 2018 | 65000 km 26.790 26.790 Jaguar XE 20d AWD Prestige Autom. 2017 | 120000 km 22.490 22.490 18.790 18.790 Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Business 7P 2015 | 232000 km 15.790 15.790 Honda CR-VDiesel Comfort AT AWD 2014 | 192000 km 51.790 51.790 Volkswagen Transporter2,0 TDI 110 kW 4Motion DSG Autom. 2020 |48500 km BMW X3 F25 xDrive30d TwinPower Turbo A X Edition 2015 | 90000 km 26.790 26.790 33.900 33.900 32.900 32.900 Volkswagen Golf GTI Performance 2,0 TSI 180 kW (245 hv) DSG-Autom. 2019 | 8511000 km Mercedes-Benz C 300 de T Aut. Business Avantgarde Edition EQ Power 2020 | 26000 km 26.790 26.790 42.900 42.900 Volvo S90 D4 AWD Inscription Aut 2017 | 130000 km 26.790 26.790 33.400 33.400 51.900 51.900 Mercedes-Benz A 35 AMG 4Matic Edition Autom. 2019 | 100000 km BMW X3 G01 xDrive20d Autom. Business 2019| 139000 km 26.790 26.790 38.790 38.790 31.790 31.790 Volvo V60 D3 AWD Momentum 2019 | 62000 km 23.900 23.900 BMW X6 xDrive40d A E71 SAC TwinPower Turbo 2011 | 222000 km 26.900 26.900 Land Rover Range Rover Sport 3,0 SDV6 Autobiography 4x4 Autom. 2013 | 180000 km 21.790 21.790 BMW 218 d F45 Active Tourer A xDrive Business Automatic Edition Sport 2018 | 85000 km 19.440 19.440 BMW X3xDrive20d TwinPower Turbo A F25 Limited 2014 | 205000 km 16.790 16.790 BMW X3 xDrive20d TwinPower Turbo A F25 Business Automatic 2014 | 243000 km 16.440 16.440 Audi A4 Avant Business Sport S-Line 1,8 TFSI 88 kW multitronic 2014 | 180000 km 39.790 39.790 Mercedes-Benz C 200 4Matic Autom. Coupé AMG 2019 | 99000 km 33.790 33.790 Mercedes-Benz C 200 4Matic T Autom. Business Avantgarde 2019 | 90000 km 29.790 29.790 Volvo V90 T5 Momentum Business aut 187kW 2017 | 165000 km 17.790 17.790 BMW 320 F31 Touring 320d TwinPower Turbo A xDrive Business Automatic 2014 | 145000 km
2 KAASUJALKA 10/2022 ! U R M A S H U R M A LA IN EN "No onkos tullut talvi näin kesän keskelle"? Kuvan nappasi Timo Nousiainen. KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA KLICK” Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Seuraava Kaasujalk a ilmestyy 27.10.2022 Syksyllä 2008 dieselauto oli yhtäkkiä varsinkin työsuhdeautomarkkinoilla oikein ympäristöteko. Nyt diesel on syntiä ja sähköautoilija puolestaan modernin ajan hyvä ihminen. Mitähän seuraavaksi? No vaihtoautomarkkinassa valtaosa suomalaisista vaihtaa edelleen vanhan polttomoottoriautonsa toiseen polttomoottoriautoon. T ämä tieto perustuu J. Rinta-Joupin tuoreeseen tilastoselvitykseen ketjun viimeisen vuoden aikana tehdyistä vaihtoautokaupoista. Samanaikaisesti media kertoo intopiukeana sähköautojen suosien kasvusta uusien autojen markkinassa. Ja ihan vasta äskettäin, syyskuussa, Hesari uutisoi, että määräaikaisissa sähkösopimuksissa tarjottavat hinnat alkavat jo hätyytellä tasoa, jossa bensiinillä ajaminen tulee sähköajoa halvemmaksi. Kesällä bensalitra maksoi välillä taas jopa alle kaksi euroa Vähemmästäkin menee pienen ihmisen pää sekaisin. Ukrainaa helmikuusta lähtien sotakoneilla moukaroinut Putin pisti maailmankirjat ja samalla autoilinkin uusiksi. Kovin suosittuja ovat nämä median tekemät vertailut polttomoottoriauton ja sähköauton ajamisen kustannuksista. Yksi suosituimpia lienee Suomen Ilmastopaneelin autokalkulaattori. Näissä laskelmissa verrataan yleensä autoilun kokonaiskustannuksia useamman vuoden ajalta. Vertailuissa huomioidaan auton uushankintahinta. Varmasti sähköautoilu edelleen tulee monissa tapauksissa viiden vuoden aikana bensatai dieselautoa edullisemmaksi, jos autot ostetaan uutena ja niillä ajetaan paljon. Autokalkulaattori tekee kylmiä laskelmiä, joissa ei tietenkään huomioida vaikkapa sähköauton lataamisen hitautta ja edelleen melko harvaa latausverkostoa. Kaikki eivät myöskään asu omakotitaloissa, joissa noin vain voi ladata sähköautoa yön yli. Ja joskus ne omakotiasujatkin joutuvat ajamaan pitkän matkan, jonka varrella sähköauton latauspisteitä on harvassa ja jos sellainen latauspiste löytyykin, niin se voi olla jo varattuna toiselle. Ja kun sitten itse pääsee puolen tunnin odottelun jälkeen lataamaan, pitää keksiä toisen puolen tunnin ajalle tekemistä, kun auto on pistokkeessa. Ja vaikka tilastokeskuksen mukaan lähes suomalaisista asuu pientaloissa, niin aika moni pientaloasuja on pienituloinen ihminen, jonka koti sijaitsee haja-asutusalueella maaseudulla. Hänkin tarvitsee autoa, mutta ei hänellä ole varaa vähintään 40 000 euroa maksavaan sähköautoon. Kymppitonninkin sähköauton ostaminen on riski, kun Leafilla on ikää jo toistakymmentä vuotta ja akkutakuut ovat rauenneet jo aikaa sitten. Vapaus valita J. Rinta-Joupin selvitys kertoo omaa kieltään vaihtomarkkinan maailmasta. Se, että dieselautoilijoista peräti 80 prosenttia vaihtaa nykyisen autonsa dieselillä tai bensalla kulkevaan käytettyyn autoon vaihtoautokaupoilla asioidessaan kertoo paljon siitä, että auton valinnassa painotetaan muutakin kuin käyttökustannuksia ja auton hintaa. Kaasujalan päätoimittajan kanssa ihmettelimmekin äskettäin, kun nykyään autoista keskustellessa puhutaan lähes yksinomaan sen kalleudesta. Onhan autossa muutakin: sen käytön pitää olla myös vaivatonta. Ja autossa on myös erilaisia ominaisuuksia, muitakin kuin ajo-ominaisuuksia. Polttomoottoriauton moottorissa on tuhansia erilaisia osasia, jotka vaikuttavat moottorin käytökseen: joitakin viehättää V6-moottorin muhkea käynti, toisille riittää 1-litrainen ja 3-sylinterinen taloudellinen bensaturbo. Sähköautoa liikuttaa sähkömoottori, joka rakenteeltaan on jokseenkin samanlainen kaikissa sähköautoissa, vain toimintamatkat vaihtelevat sen mukaan, miten kallis auto on kyseessä. Tietysti sähköautojenkin ominaisuuksissa on eroja: toiset ovat pieniä kökkeröitä, toiset taas isoja ja muhkeita Tesloja. Mutta enpä usko, että tulevaisuuden automiehet, jos heitä enää edes on, vertailevat juuri moottorien ominaisuuksia. En vastusta sähköautoja. Minusta olisi kuitenkin hyvä, jos ihmisille jätettäisiin itselleen oikeus valita. Välillä jopa ärsyttää, kun mediassakin polttomoottoriautoilijat ja sähköautoilijatkin vuoronperään esittävät omia näkemyksiään ainoina oikeina totuuksina. Kuten Rinta-Joupin pomo firman lehdistötiedotteessa sanoo: ”Kaikille ei uudemman käyttövoiman auto välttämättä sovi, huomioiden käyttötarpeet ja ajetut, pitkät etäisyydet. Toisaalta yhä edelleen moni ostaja katsoo ainoastaan hybridija täyssähköautojen korkeahkoja pyyntihintoja, eikä laske mukaan omia, todellisia käyttökustannuksiaan. Samalla täytyy todeta, että kaikilla ei yksinkertaisesti ole resursseja hankkia näin arvokasta autoa. Näin ollen edullisemman hintapisteen bensatai dieselauto on selkeä ratkaisu käytettyä autoa hankkiessa.” MITÄHÄN SEURAAVAKSI?
KAASUJALKA 10/2022 3 MANSEN AUTO MANSEN AUTO VARAUDU TALVEEN! Sarja Nastarenkaita sopivasti esim: 195/65/15 Tecnica 390€ 205/55/16 Tecnica 395€ 215/50/17 Maxxis 500€ 235/55/17 Maxxis 500€ 195/70/15c LingLong 450€ 215/60/17 LingLong 500€ 215/70/15c Vredestein 450€ 195/75/16 LingLong LT 500€ 205/75/16 LingLong LT 500€ 215/75/16 LingLong LT 500€ 235/60/17 LingLong LT 500€ CPS 15” 5x100 300€ Dezent 17”/18” 5x12 500/650€ 16” 4x100 400€ 10” 5x100 680€ Navara 16” 6x114,3 350€ Navara 17” 6x114.3 400€ Dezent 17” 5x112 500€ Hiace/Hilux 16” 6x139,7 400€ RS 16” 5x100 400€ 17” 4x100/108 500€ Proline Vito 16” 5x112 400€ Miglia 17” 5x112 520€ Ahertajankatu 5, Tampere , Puh. (03) 214 1911 Avoinna ma-pe 9-17 ja la 9-13 / sop. mukaan myynti@mansenauto.fi www.mansenauto.fi AUTON RENKAAT JA VANTEET SUORAAN VARASTOSTAMME! Sisältää 4kpl TN16 17”/18” 5x108/112/114.3/120 760€/820€ Trend 15” 5x110 300€ TN3F 15” 5x118 antrasiitti/hopea 500€ Volvo 18” 5x108 600€ TN12 18” 5x112/120 850€ Asiantuntevaa ja laadukasta palvelua yli 40 vuoden kokemuksella! HINAUSPALVELU 24H Henkilöautosta kuormuriin Rengasrikkopäivysty s 0400 550 119 Uudistettu kalusto! Maksa laskulla tai joustavasti osamaksulla. LIELAHTI Taninkatu 8 Puh. 0400 623 533 ark. 8-16 HATANPÄÄ Lokomonkatu 25D (03) 261 0920, 0400 166 600 ark. 8-16 www.tuulilasimyynti.fi tuulilasimyynti tuulilasiasennukset tuulilasikorjaukset GlassMedic järjestelmällä koulutetut asentajat kaikki merkit ja mallit vakuutusyhtiöiden hyväksymä asennusliike takuu kaikilla töillä 20 vuoden kokemus alalta TERVETULOA PALVELEVAAN AUTOLASILIIKKEESEEN! Huom! Uusi osoite
4 KAASUJALKA 10/2022 VINKKI Mukavaa autoilua TEKSTI_ Timo Kiiski nen. Valokuvion valinnassa kannattaa myös miettiä sitä, millaisella tiellä autolla tyypillisesti liikutaan. Jos ajetaan pääasiassa mutkaista metsätietä, ei pistepitkästä ole juurikaan hyötyä. Tällaisessa tapauksessa kannattaa valita flood-valokuvio, joka valaisee mahdollisimman leveän alueen, Vainikka sanoo. Syksyn tullen autotarvikeliikkeiden lisävalovalikoima on laajimmillaan, joten on erinomainen aika suunnata ostoksille. Mikäli et ole tottunut auton kanssa häärääjä, kannattaa myös lisävalon asentaminen jättää ammattilaisen huoleksi. Moni liike myy lisävaloja ja niiden asennusta edulliseen pakettihintaan. Viime vuosien aikana lisävalojen asennus on helpottunut ja tuotevalikoima kasvanut. Valikoiman kasvaessa omaan autoon ja omiin tarpeisiin sopivan lisävalon valitseminen on kuitenkin vaikeutunut. Mitä siis tulee ottaa huomioon lisävalon valinnassa? T ieliikennelakiin kirjattiin vuonna 2019 muutos, joka mahdollisti lisävalojen parittoman määrän ajoneuvossa. Aiemmin lisävalot tuli asentaa aina pareittain, mikä vaikeutti etenkin uusien LED-valopaneelien asennusta. LED-paneelit ovat nimittäin yleensä sen verran suurikokoisia, että kahden valopaneelin asentaminen yhteen autoon on käytännössä mahdotonta. –Uudet valomääräykset helpottavatkin etenkin paneelityyppisten lisävalojen asennusta, kertoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka auton lisävarusteiden maahantuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. Referenssiluku on tärkein Oleellinen lisävalojen valintaan vaikuttava seikka on valojen yhteenlaskettu referenssiluku. – Ennen lisävalo-ostoksille suuntaamista tuleekin tarkistaa kyseessä olevan auton omien valojen luvut. Tämä tieto löytyy joko ajovaloumpion lasista tai tarrasta ajovaloumpion rungossa, Vainikka neuvoo. Kun auton omien valojen referenssiluku on tiedossa, voidaan aloittaa sopivan lisävalon kartoittaminen. Koska valojen referenssiluku saa yhteenlaskettuna olla enintään 100, kannattaa aloittaa vähentämällä tästä auton omien valojen referenssilukujen summa. Eli jos auton ajovalon referenssiluku on 17,5, niin tämä kerrotaan kahdella (vasen ja oikea puoli) ja saadaan arvoksi 35. Näin ollen lisävalolle tai -valoille on käytettävissä 65 referenssilukua. Tämä luku voidaan jakaa yhdelle, kahdelle tai kolmelle lisävalolle. Valinnanvaraa riittää Lisävalovalikoima on nykyään valtava – valaisimia löytyy lukuisissa eri muodoissa ja erilaisilla valokuvioilla. Nykyään suosittuja lisävaloja ovat litteät ja huomaamattomat LED-paneelit, joita on saatavilla esimerkiksi Osramilta, Hanmalta ja Hellalta. Perinteisempiä pyöreitä ja suorakaiteen muotoisia lisävaloja on myös saatavilla runsaasti. Yleisin valonlähde on tänä päivänä LED, mutta myös Xenon-versioita löytyy. Yksi valon valintaan vaikuttava asia on tietysti se, kuinka pitkälle sillä näkee. Valon kantama ilmoitetaan yleensä 1 luksin arvolla etäisyyden suhteen, esimerkiksi 430 m/1 lx. Tällöin 430 metrin päästä mitattuna valotehoa on vielä 1 luksi. –Toinen oleellinen valintaan vaikuttava seikka on valokuvio. Valokuvioita on ns. flood-kuviosta pistepitkään, joissa flood edustaa laajalle alueelle leviävää valoa ja pistepitkä puolestaan kapeaa suoraan eteenpäin näyttävää valoa. Kuvioiden yhdistelmä on varmasti se käytetyin malli, koska siinä yhdistyvät molempien valokuvioiden parhaat puolet. Jos lisävaloja asennetaan kolme kappaletta, voidaan valokuvioita myös yhdistellä esimerkiksi siten, että kaksi valoista on flood-kuviollisia ja yksi pistemäiMITEN VALITA SOPIVA LISÄVALO? Osramin suositut LED -lisävalopaneelit tuovat turvaa pimeällä ajamiseen. (kuva Osram). Suosittuja ja laadukkaita lisävaloja ovat mm. Osramin llitteät ja huomaamattomat LED-paneelit. (kuva Osram). TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !!
KAASUJALKA 10/2022 5 Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi Mäkirinteentie 13 B 1, Kangasala P. 010 5677 499 www.autohuoltokangasala.com Kangasalan Rengas-AT Oy Kaikki autoilijan huoltoja rengaspalvelut samasta paikasta! AUTOALAN KAIKKI UUTISET YLI 300 UUDEN AUTON KOEAJOA YLI 200 KÄYTETYN AUTON KOEAJOA YLI 200 HINTAVERTAILUA AUTOURHEILUA YMS... YMS... KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI
6 KAASUJALKA 10/2022 Audi RS3 on lähes täysiverinen kilpa-auto siviilikuorissa, eikä sitä ole pilattu painavilla akuilla ja tylsillä sähkömoottoreilla. A udi RS3 on meille tuttu malli jo muutamasta aiemmasta sukupolvesta, mutta aina se silti saa hymyn leveäksi. Aiempien koeajot löytyvät Kaasujalan nettisivuilta. Koko kesä on tullut ajeltua lähes pelkästään uusilla sähköautoilla ja rangesuunnittelun kourissa olen joutunut melkeinpä hermoromahduksen partaalle. Onneksi lääke löytyi Audin maahantuojan pihasta, nimittäin tulen punainen Audi RS3. Siinä on ihan perinteinen bensakäyttöinen polttomoottori eikä kaverina mitään hybridihöpötyksiä. Puhdasta silkkaa bensankatkua! "Vain" 400 hevosvoimaa Nykypäivän sähköistyvässä automaailmassa 400 hevosvoimaa ei enää oikein tunnu missään. Hyvin moni sähköauto omaa jopa merkittävästi enemmän tehoa ja ladattavissa hybrideissäkin tuo alkaa olemaan arkipäivää. Näiden valossa tämän perinteisen dinosauruksen Audi RS3:n pitäisi olla pahasti altavastaaja. Suorastaan jäädä jalkoihin pyörimään. Mikä onkaan oikeasti lopputulos, kun tämän viisisylinterisen sulosointuisen voimanpesän täräyttää käyntiin ja lähtee liikkeelle. Tavallisen kadunmiehen silmissä tämä Audi RS3 näyttää ihan vain tavalliselta perheen kakkosautolta, jolla isäntä joutuu pakon sanelemana ajelemaan, kun rouva on vohkinut perheen isomman auton. Asiaa tuntevat ajavat tällä mielummin, kuin sillä perheen isolla katumaasturilla tai farmarilla. Ajamisen iloa Tuttu nollasta sataseen kestää vain 3.8 sekuntia ja siinä arvossa on jopa useimmilla sähköautoillakin jo tekemistä. Merkillepantavaa on se, että tämä on huimat 500 kiloa kevyempi kuin esimerkiksi saman kiihtyvyyden omaava sähköauto Kia EV6 GT ja sen painoeron kyllä huomaa jarrutuksissa ja mutkissa. Mutkiin ajettaessa kovaa vauhtia auton herkkyys, keveys ja tunnokkuus on vertaansa vailla. Ratin takana tuntee koko ajan tien pinnan muutokset ja auto ohjautuu juuri sinne minne kuljettaja haluaa. Reagointi on nopeaa ja tarkkaa. Teiden epätasaisuuksissa jousiTEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA AUDI RS3 HINTA ALK: 87 988,40€ KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 106 683,66 € KUUTIOTILAVUUS: 2480cm3 TEHO: 400hv / 5600-7000 kierr/min VÄÄNTÖ: 500Nm / 2250-5600 kierr/ min PAINO: 1645kg TAVARATILA: 282l KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 3.8s HUIPPUNOPEUS: 250km/h KULUTUS (VALM.ILM): 9.1l PÄÄSTÖT: 206g/km Suorituskyky Ajettavuus Moottorin saundit Miettivä vaihteisto (varauksin) Hinta JÄLKIMAKU Voi sitä ajamisen riemua. Tämmöstä nautintoa ja tunnokkuutta ei olekaan uusissa autoissa tullut hetkeen vastaan, eikä yhdenkään sähköauton kohdalla. ? + – IHANA DINOSAURUS Audi RS3 KOEAJOSSA tus toimii fantastisesti suuresta nopeudesta huolimatta. Jousitus nielee töyssyt eleettömästi, eikä ratissa tapahdu mitään epämääräisiä liikkeitä. Tähän ei painavat sähköautot kykene, joissa tuntuu, että painava massa menisi mielellään suoraan, vaikka kuljettaja haluaisi kääntyä. Kaasupolkimen painallukseen RS3 ei tietenkään reagoi niin nopeasti kuin sähköautot, ellei vaihdetta ole etukäteen asetettu niin, että moottori käy tehokäyrän optimialueella. Mikäli vaihteisto on Comfort-asetuksella ja liikenteessä painaakin yllättäen kaasupolkimen pohjaan, niin ensilumi on maassa ennen kuin auto alkaa kiihtymään. Tässä ominaisuudessa sähköautot ovat valovuoden edellä ja S tronic vaihteisto surkea. Kokeilepa pudottaa vaihdetta pari pykälää alaspäin niin, että moottorin kierrokset ovat reilussa neljässä tuhannessa ja polkaise sitten kaasu pohjaan. Pyhä jysäys, että alkaa tapahtumaan. Tämä on selkeästi ajajan auto ja tehty ajamisesta nauttimiseen. Tällä voi huoletta käydä esimerkiksi ratapäivillä, ajella siellä pari tuntia ja lähteä kotiin mukavan leppoisasti ajellen murehtimatta toimintasäteestä. Kokeilepa tehdä se sähköautolla, niissä kun tuntuu akut kuumentuvan liikaa jo muutaman hot läpin jälkeen ja sitten se todella raju toimintasäteen putoaminen nopeassa ajossa… Ihanaa, että joku näitä dinosaruksia vielä valmistaa meille VHS-miehille. YHTEISTYÖSSÄ: VAIHTOAUTOKAUPAN YKKÖSLEHTI! SUOMEN VaihtoAutot Caravan liikkeiden kauppapaikka! Suomen suurin venelehti! Venemarket KATSO ESITYSAJAT www.alfatv.fi JOKAINEN JAKSO KATSOTTAVISSA KAASUJALAN YOUTUBE -KANAVALLA JA ALFA TV:N PERMANTO.FIPALVELUSSA OHJELMAN SISÄLTÖ Ajankohtainen autoiluohjelma Liikenneturvallisuusasiaa Taitoajokilpailu Henkilöjuttuja Moottoriurheilua llmainen ja näkyy jokaisessa tv-vastaanottimessa Kymmenen uutta jaksoa prime time -aikaan ja runsaasti uusintoja Kaikki jaksot katsottavissa Kaasujalan YouTube -kanavalla ja AlfaTV:n permanto.fi -palvelussa 26.10. Keskiviikkona klo 19.00 1010
KAASUJALKA 10/2022 7 Mediaa ei ole hirveästi kiinnostanyt E85korkeaseosetanolilla eli ”viinabensalla” käyvä Ford Kuga HEV -kevythybridi. Huomio taitaa kiinnittyä selkeästi enemmän pistokehybridiin, jota ei edes E85korkeaseosetanoliversiona saa. Minut E85-viinabensalla käyvä kevythybridi yllätti todella positiivisesti, varsinkin lataushybridiä edullisemman hankintahintansa takia. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski 1 90-hevosvoimaisen ja 2.5-litraisen sekä etuvetoisen Kuga Flexifuel -kevythybridin suositushinta autoveron kanssa on 39 621 euroa. Halvimman Kuga PHEV-pistokehybridin lähtöhinta 225-hevosvoimaisella voimanpesällä on 43 076 euroa, eikä pistokehybridiä saa edullisemmalla E85 -korkeaseosetanolilla käyvänä Flexifuel -mallina. Flexifuel-Kugat ovat aina myös etuvetoisia, nelivetoisina niitä ei mallistoon näytä kuuluvan. Halvinta 1.5-litraista ja 150-hevosvoimaista EcoBoost -mallia lukuunottamatta kaikki Ford Kugat ovat joko kevythybridejä tai pistokehybridejä. Halvemmalla E85 -korkeaseosetanolilla käyvää Kuga-kevythybridiä ei myöskään saa nelivetoisena. Luin kuitenkin Moottori-lehdestä viime vuonna, että Kugan etuvetomalli vie hybridien välisessä vetokoukkukisassa voiton 100 kiloa suuremmalla jarrullisen perävaunun vetomassalla. Koeajossa varsinkin kaupunkiliikenteessä kevythybridi ja korkeaseosetanoli tuntuvat oi! TEKNIIKKAA FORD KUGA 2.5 HEV FLEXIFUEL 190 HV MOOTTORI: R4, 2488 cm3 POLTTOAINE: korkeaseosetanoli E85, bensa ja avustava sähkömoottori (itselataava kevythybridi) VETOTAPA: etuvetoinen VAIHTEISTO: portaaton CVTautomaatti POLTTOAINEEN KULUTUS: 5.3-5.4 l/ 100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 124 g/km MITAT: pituus 4614 mm, leveys 1883 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2710 mm, tavaratila 405 1481 l SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,1 s, FLEXIFUEL-HEV -MALLISTON HINNAT: alk. 39 621 € Kaupunkiajossa ja ruuhkissa taloudellinen Ei tarvitse latauspisteitä eikä piuhoja Hyödyntää kotimaisista elintarvikejätteistä tehtävä kiertotaloutta Crossoveriksi miellyttävän äänetön ja pehmeä kyyti Alusta ajoittain tuntuu vähän liian pintakovalta Jarru ja kaasu reagoivat joissain tilanteissa hiukan liian ärhäkkäästi JÄLKIMAKU Valintatilanteessa näe mitään järkisyytä olla kallistumatta Kuga Flexifuel -kevythybridiin, kun hinnat ja ajamisen kustannukset ovat kutakuinkin samat Flexifuel-kevythybridillä ja tavallisella bensalla kulkevalla HEV-kevythybridillä. Miksi en edistäisi uusiutuvia kotimaisia jätteitä hyödyntävää polttoainebisnestä sen sijaan, että lihottaisin tavallista bensaa tankkaamalla Putinin sotakassaa? ? + – LEPPOISASTI HYBRIDILLÄ JA VIINABENSALLA Ford Kuga KOEAJOSSA keasti lähestulkoon lyömättömältä yhdistelmältä. Väitetään, että E85-korkeaseosetanolilla käydessään auto aina kuluttaa vähintään 20 % enemmän kuin käydessään 95E -perusbensalla. Koeajoviikolla E85 -viinabensa maksoi 1.8 euroa. Nyt kun polttoaineiden hinnat ovat ainakin hetkeksi laskeneet, Helsingin Porttipuiston ABC:lla 95Ebensa maksoi sunnuntaina 14. elokuuta 2,159 €/l ja E85 -korkeaseosetanoli 1.749 €/l. Koeajoviikon aikana heinäkuussa keskikulutukseni Kuga Flexifuel -kevythybridillä oli 6.5 l/100 km. En kyllä usko, että iso ja raskas Kuga bensallakaan kulkee sentään 5,5 litran keskikulutuksella. Toimiva yhdistelmä Ford taitaa olla ainoa E85-korkeaseosetanolilla käyvien autojen valmistaja tällä hetkellä. Kuga viinabensalla käyvänä kevythybridinä on ainutlaatuinen ratkaisu. Tietääkseni kukaan muu autovalmistaja ei ole keksinyt yhdistää hybridiä ja E85 -tekniikkaa. Piuhoja ja latausasemiakaan ei tarvita, kun akku ottaa ajon aikana talteen jarrutusenergiaa. Kun polttoaine on perinteistä bensaa edullisempaa ja sähkömoottori vähentää polttomoottorin kuormitusta silloin, kun moottorin rasitus on suuri, kuten auton käynnistyksessä, ja voi myös tehostaa moottoria kiihdytyksissä, yhdistelmä tuntuu kompaktissa crossoverissa erittäin toimivalta. Useista tuhansia euroja enemmän maksavan lataushybridin säästö jää myös olemattomaksi, jos ei pääse lataamaan sähköä säännöllisesti: kun 40 kilometrin toimintamatka sähköllä loppuu, ajo jatkuu tavallisella bensalla. Autoleasing-yhtiö LeasePlanin palautuneiden autojen dataaineisto vuonna 2020 osoitti myös, että lataushybridien todellinen kulutus on keskimäärin 3,5 kertaa suurempi kuin valmistajat autoille ilmoittavat. Useiden lataushybridien kulutus on ollut yli 4,5-kertainen verrattuna valmistajien ilmoittamaan kulutukseen. Kulutus on ollut monilla plugin-hybridiautoilla kymmeniä prosentteja korkeampi kuin saman mallin bensiinimoottoriselle autoille luvattu kulutus on. Säästöä ruuhkissa Vaikka kevythybridiä ei ladata ja sähkö vain tukee polttomoottoria, eikä auto pistokehybridin tavoin kulje ollenkaan pelkällä sähköllä, kevythybridi tekee kuitenkin pientä säästöä koko ajan. Kaupungissa on mahdollista ajaa jopa 50–70% ajasta sähköllä, varsinkin liikenneruuhkissa. Kuga ei ole mitäänsanomattoman näköinen, vaikka sitä ei voi pitää sen enempää kauniina kuin rumanakaan. Vaikka se ei nyt suoranaisesti hurmaa ulkoisesti, niin eipä se myöskään ärsytä. Enemmänkin kehuisin sen olemusta vakuuttavasti. Vaikka erottuminen kilpailijoista autoalalla vaatii turvautumaan ”ylisuunnitteluun”, Kugassa suunnittelijat ovat pysyttäytyneet rationalismissa. Lyhyesti sanottuna: Kuga ei huijaa. Se on rehellinen perheauto. Ja hyvä sellainen. Tavaratila on tilava,581 litraa, ja pääsy takaistuimelle on helppoa. Runsaat lasipinnat antoivat kesällä mahdollisuuden nauttia ohikiitävistä maisemista esteettömästi ja korkealta. Tuli mieleen vanhat hyvät ajat ja Chrysler Voyagerin kaltaiset tila-autot. Tämän päivän moderni muotoilu suosii usein liiankin korkeita vyötärölinjoja. Suuri täysin digitaalinen 12.3 tuuman mittaristo on helposti luettavissa, taas Sync 3 -kosketusnäyttö alkaa näyttää hieman vanhahtavalta. Portaaton CVT-automaattilaatikko toimii huomaamattoman pehmeästi, Niin kauan kuin et runno kaasupoljinta hullun lailla, moottori osaa olla huomaamaton, lähestulkoon äänetön. Kaasupolkimen aggressiivinen polkeminen sen sijaan tekee moottorinäänet kuuluviksi. Alusta on mukava yllätys: se on vakaa ja tarkka. Moottoritiellä Kuga on crossoverien sarjassa yksi miellyttävimmistä tuttavuuksista, kiitos erittäin hyvän äänieristyksen. Ajoittain alusta tuntui myös kuitenkiin hiukan nypyttävältä ja kovanpuoleiseltakin. Tunnoton ohjaus on perushyvä, mutta sekä kaasuettä jarrupedaali tuntuvat reagoivan painallukseen vähän turhankin särmikkäästi. Tärkeintä on tietysti se taloudellisuus. Jos E85 maksaa 1.749 €/litra ja kulutus on tuo 6.5 l/100 km, polttoainelasku on 11,36 euroa 100 kilometrillä. Jos kevythybridi-Kuga kuluttaa 5,8 litraa 95E-bensaa 100 kilometrillä je bensan litrahinta on 2,159 euroa, niin lasku on vaIn euron verran enemmän. Flexifuel-Kuga -kevythybridin hankintahintaetukin vastaavaan pelkällä perusbensalla käyvään Kuga-kevythybridiin on vain 40 euroa, Eli onko järkeä vai ei? On siinä, kun tässä nyt pitää kertakaikkisesti päästä eroon Putinin kaasuista ja öljyistä: valmistetaanhan E85-korkeaseosetanoli elintarviketeollisuuden jätteistä ja tähteistä sekä kauppojen ja kotitalouksien biojätteistä.
8 KAASUJALKA 10/2022 Nyt on ”hilunpilttuut” premium-luokan bensamoottorista vaihtoautoa etsivälle, jos ei kavahda bensan hintaa. Tarjolla on uuden pikkuauton hinnalla tehoa ja näyttävyyttä. Suuriin kuutiotilavuuksiin suhteutettuna Co2päästöjä tulee kaupanpäällisinä yllättävänkin vähän. 2 000-25 000 euroa on kuitenkin sen verran paljon rahaa, että tämän hintaluokan autot ostetaan vielä käyttöautoiksi. Vasta kymmenen vuoden ikäistä isoa Audia tai 5-sarjan Bemaria ei myöskään osteta rikkaan harrasteautoksi. Ja tosi rikkaat taas ostavat käyttöautonsa uusina, eikä noin 25 000 euron hintaluokassa ja 150 000 – 200 000 kilometriä ajettuina. –Sanoisin, että tällaisten vaihtoautojen menekissä ei kuitenkaan ole edelleenkään nähtävissä valtaisaa muutosta. Ehkä sen voi sanoa, että jos siellä on merkittävän isolla moottorilla oleva ja samalla paljon polttoainetta kuluttava auto, ostaja ehkä on ehkä jonkin verran aiempaa kriittisempi sitä tuotetta kohtaan. Monta kertaa kuitenkin tällaiset bensa-autot menevätkin hieman vähäisempään käyttöön, sanoo J. Rinta-Jouppi Oy:n myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni. Ala-Hakunin mukaan yleinen huomio tältä vuodelta on, että 20 000-25 000 euroa maksavienkin vaihtopremiumien ryhmässä kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia auton käyttövoiman tuomista kustannuksista. Hän sanookin pistäneensä merkille, että tällaisten isojen bensamoottoristen vaihtoautojen ostajien vuotuiset ajot jäävät alle 20 000 kilometriin vuodessa. –Se on tietysti selvää, että tällaisen vaihtoauton ostajat ovat aina ehdottomasti niin sanotusti autoihmisiä. He etsivät autoltaan ennen kaikkea nautittavaa ajettavuutta, Kun ajosuoritus ei ole mittava, niin myös polttoaineen kulutuksen merkitys vähenee. Silloin korostuvat niin ajoominaisuudet kuin varustelukin, jotka tällaisissa autoissa ovatkin todella hienot, Ala-Hakuni sanoo. Niukka tarjonta Polkumyyntiin näitä isoja ja näyttäviä premium-luokan bensa-autoja ei kuitenkaan tarvitse laittaa. Niitä on tarjolla melko vähän ja aina riittää niitä, jotka haluavat nimenomaan bensamoottorisen ja hiljaisen ison laatuauton. –Toisaalta sijoitettuun pääomaan nähden ostaja saa kyllä auton mukana todella hienoja ominaisuuksia kohtuuhinnalla. Hän voi tällä hetkellä tehdä todellisia löytöjä. Tuotteethan ovat hintoihinsa nähden kiistatta hienoja. Tilapäisesti näidenkin autojen myyntiajat pitenivät Ukrainan sodan myötä, kun polttoaineiden hinnat nousivat rajusti. Hinnat ovat kevään jälkeen kuitenkin jonkun verran taas laskeneet ja tämän luokan autot ovat saavuttaneet taas sellaisen hintatason, että ne jälleen selvästi kiinnostavat kuluttajia. Kun huomioidaan auton ominaisuuksiinsa nähden edullinen hankintahinta niiden uushankintahintaan suhteutettuna, voi tällainen iso premium-luokan bensa-auto olla monelle vähemmän ajavalle ja ajamisesta nauttivalle erittäin järkevä kinvaihtoehto, Ala-Hakuni sanoo., Merkeittäin ja malleittain näiden autojen kysyntää ja suosiota on lähes mahdotonta vertailla. Varsinkin saksalaiset E-sarjan Mercedes-Benz, Audi A6 ja 5-sarjan BMW kun ovat brändeinä kaikki hyvin arvostettujaja varsinkin uusina ne myös kilpailevat samoista ostajista. Japanilainen Lexus taas ei ole onnistunut vakiinnuttamaan Suomessa premium-autojen luokassa asemaansa samalla tavalla kuin Japanissa. Brittieliitin Jaguarilla taas on pieni, mutta sitäkin merkkiuskollisempi ostajakuntansa. Ehkä 5-sarjankin BMW:n ostajaprofiili on kuitenkin hieman nuorekkaampi kuin vaikkapa juuri E-sarjan Mercedeksen tai Audi A6:n. Ehkä BMW:n kohdalla sen nuorekkaamman imagon takia esimerkiksi tehot ratkaisevat enemmän kuin saksalaisissa kilpialijoissa? –No kun noin sen asian esität, en sitä lähde kiistämään. BMW:n omistajakuntahan on ollut jo pitkään vähän nuorempaa, Ala-Hakuni naurahtaa. Diesel vaihdetaan yhä dieseltai bensa-autoon Huolimatta sähköautojen suuresta suosiosta, suurin osa dieselautoilijoista vaihtaa nykyisen autonsa edelleen käytettyyn dieseltai bensa-autoon. Näin kertoo autoliike J. Rinta-Joupin tekemä tilastoselvitys. Rinta-Joupin selvityksessä tutkittiin ketjun viimeisen vuoden aikana tehtyjä vaihtoautokauppoja. Toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi muistuttaa, että kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavat uudemmilla käyttövoimilla kulkevien autojen korkeahkot myyntihinnat. ”Dieselautoilijoista peräti 80 prosenttia vaihtaa nykyisen autonsa dieselillä tai bensalla kulkevaan käytettyyn autoon vaihtoautokaupoilla asioidessaan. Vain reilusti alle viideosa hankkii dieselauton tilalle hybridin tai sähköauton, kertoo vaihtoautojen asiantuntijaketju J. Rinta-Joupin viimeisin myyntitilastoselvitys. Kaikille ei uudemman käyttövoiman auto välttämättä sovi, huomioiden käyttötarpeet ja ajetut, pitkät etäisyydet. Tilastojen mukaan myös sähköautoilijat pidättäytyvät valitsemassaan käyttövoimassa, sillä heistä noin 60 prosenttia vaihtaa täyssähköön tai hybridiautoon. ”Kaikilla ei yksinkertaisesti ole resursseja hankkia näin arvokasta autoa. Näin ollen edullisemman hintapisteen bensatai dieselauto on selkeä ratkaisu käytettyä autoa hankkiessa”, Rinta-Joupin lehdistötiedotteessa sanotaan. VAIHTURI VERTAILU Bensamoottorisia Audi A6 -malleja oli tarkastellussa hintaluokassa tarjolla syyskuun alussa vain kuusi kappaletta. Kuvan Audi A6 Sedan Business 3,0 V6 TFSI 220 kW quattro S tronic vuosimallia 2012 on Suomi-auto. 3-litraisen V6-bensamoottorin tehot ovat 310 hevosvoimaa ja Co2-päästöt 190 g/km. Tämän Audin mittarilukema oli 164 000 km ja hintapyyntö Turun Sports Car Centerissä Raisiossa oli 22 800 €. Brittieliitin suosikilla Jaguar XJ:llä on pieni, mutta sitäkin uskollisempi kannattajakuntansa Suomessakin. Kuvan Jaguar XJR Supercharged 4.2-litraisella ja 396-hevosvoimaisella V8-bensamoottorilla vuosimallia 2004 on muotokieleltään vielä menneen maailman Jaguarklassikko.”Kansan-Jaguarit” eli S-typet ja XF -mallit ovat pääsääntöisesti myös dieseleitä. Vääntöä on hurjat 541 Newtonia. Markkinointi Mika Lehtinen Oy Raumalla pyytää tästä 225 000 km ajetusta Jaguar-klassikosta 25 000 €. BENSA-PREMIUMIA 20 000 €25 000 € KOKO RAHALLA TEKSTI_Timo Kiiski
KAASUJALKA 10/2022 9 Japanilainen Lexus tuotiin aikoinaan markkinoille siksi, että sen valmistaja Toyota ymmärsi, ettei luksusautojen kauppa käy Toyotabrändin alla. Suomessa Lexus ei kuitenkaan ole vakiinnuttanut paikkaansa samalla tavalla kuin luksusautojen päämarkkinassa PohjoisAmerikassa. Kuvan Lexus GS 2.5-litraisella V6 -bensamoottorilla vuosimallia 2013 oli myynnissä 22 750 euron hintapyynnöllä Mittarilukema oli 142 000 km. J. Rinta-Jouppi Oy:ssä Espoossa. Lexuksen vahvuuksina pidetään kuitenkin luotettavuutta ja premium-autojen sarjassa kohtuullisia kokonaiskuluja. E-sarjan Mersu on lähestulkoon järjestään aina diesel, onhan se taksiautojenkin ”kingi”. Niiipä näitä reilun 20 000 euron hintaisia MercedesBenzin E -malleja bensamoottorisina oli Nettiauto.comissa myynnissä vain 6 kpl. Kuvan Mercedes-Benz E 350 BE 4Matic A 225kw tarjoaa herrasmiehelle hulppeaa ja hiljaista kyytiä, mutta tarvittaessa myös potkua: tehoa kun 3.5-litrainen V6 -bensamoottori tarjoaa hulppea 306 hevosvoimaa. Vääntöä on vähintään tarpeeksi: 376 Nm. Visa-Auto Raisiossa pyytää 21 990 € tästä 169 000 km ajetusta E-Mersusta vuosimallia 2012 . 5-sarjan bensa-Bemareita hintaluokassa 20 000-25 000 € oli Nettiauto.comissa syyskuun alussa tarjolla 14 kpl. Kuvan BMW 528i TwinPower Turbo A xDrive Sedan Sport vuosimallia 2012 oli vain 118 000 km ajettu. Uuden pikkuauton hinnalla, 23 900 eurolla, saa niin varustelua, näyttävyyttä kuin tehoakin. 3-litrainen ja 6-sylinterinen bensamoottori antaa tehoa 245 hevosvoimaa, joten siihen nähden sitä ei voi pitää varsinaisena ympäristöhirmunakaan: Co2-päästöt ovat kohtuulliset 166 g/ km. Autoa myy Mobila Lempäälän Ideaparkissa. KOKO RAHALLA AURINKOLASIT KAUPAN PÄÄLLE ABS1 OY Audi, Volvo, BMW, MB Ideaparkinkatu 11C, 37570 Lempäälä Puh. 03 585 1111 NT-AUTOHUOLTO OY MB Vesiroineenkatu 6B1, 33720 Tampere Puh. 050 567 5687 AUTODIAGNOOSI OY Audi, Volvo, BMW, MB Elopellontie 1 N, 33470 Ylöjärvi Puh. 050 555 3305 PIRKANMAAN HYACENTER OY MB Vesalantie 4, 33960 Pirkkala Puh. 050 576 0516 AUTOKOLARIKORJAAMO M. PUTZ OY Audi, Volvo, BMW, MB Trikookuja 5, 61600 Jalasjärvi Puh. 06 456 8100 RK-CITYHUOLTO OY Audi, Volvo, BMW, MB Rantaperkiönkatu 1 B, 33900 Tampere Puh. 03 253 3324 AUTOKORJAAMO PISPALAN AUTOT OY Audi, Volvo, MB Sellukatu 17, 33400 Tampere Puh. 03 3450 433 / 050 471 7145 VALKEAKOSKEN AUTOHUOLTO Audi Sammonkatu 18, 37600 Valkeakoski Puh. 040 772 9649 BENKARA AUTO BMW Verstastie 1-3, 33470 Ylöjärvi Puh. 044 571 1928 VMS RACING OY Volvo Kalliontie 23, 36220 Kangasala Puh. 040 022 8589 HUOLTOKESKUS YSIAUTO AVOIN YHTIÖ Audi, Volvo, BMW, MB Huoltokuja 1, 31760 Urjala Puh. 03 546 0966 VST-HUOLTO Audi, BMW, MB Sammonvaltatie 70, 33560 Tampere Puh. 03 356 4991 KLASSIK SERVICE OY Audi, BMW, MB Ideaparkinkatu 4, 37570 Lempäälä Puh. 010 419 4404 KOKKOLAN AUTOHUOLTO Audi, Volvo, BMW, MB Mestarintie 10, 67600 Kokkola Puh. 020 779 1315 Alla olevat KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat pyyhkijänsulkien vaihdon yhteydessä tyylikkäät aurinkolasit: REIJO HAAPAKOSKI OY REIJO HAAPAKOSKI OY SEINÄJOENTIE 116 SEINÄJOENTIE 116 61850 KAUHAJOKI 61850 KAUHAJOKI 06 232 1499 06 232 1499 TEIJON KORJAAMO TEIJON KORJAAMO KARJASSILTA 21 KARJASSILTA 21 27320 IHODE 27320 IHODE 02 823 6196 02 823 6196 KATSO LÄHIN KORJAAMOSI: WWW.KL-SERVICEPARTNER.FI ALUEESI MUUT AMMATTILAISET:
10 KAASUJALKA 10/2022 BMW X5 3.0D AWD AUT VM.2014 MOOTTORI: 2990 cm3, R6, turbo POLTTOAINE: diesel VAIHTEISTO: 8-lovinen automaatti VETOTAPA: neliveto VÄÄNTÖ: 560 Nm TEHOT: 260 hv KESKIKULUTUS: 6.2 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 162-164 g/km MITAT: pituus: 4886 mm, leveys 1938 mm, korkeus 1762 mm, akseliväli 2993 mm SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.9 s, huippunopeus 230 km/h, MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 34 800 € Kuten ”Mies Kulhosta” Nettiauto.comissa osuvasti kehuu omaa autoaan: vanhastakaan 3-litraisesta BMW X5 -dieselmaasturista ei lopu voima kesken. Vaihtoautona se tarjoaa rahalle täyden vastineen ja ehkä enemmänkin. TEKSTI JA KUVAT_Timo Kiiski K ahdeksan vuotta vanha ja nelivetoinen BMW X5 kolmelitraisella ja kuusisylinterisellä turbodieselmoottorilla näyttää ja kuulostaa varmaan oikealta ekoihmisen painajaiselta. Mielikuva on kuitenkin väärä. Jos ison maasturin omapaino on reilut 2070 kg ja 260-hevosvoimaisen dieselmoottorin kuutiotilavuus 2993 cm3, niin ei Co2-lukemaa 162 g/km voi järjettömän suurena syntinä pitää. BMW:n 6-sylinterisessä dieselissä pytyt ovat rivissä ja se tekee käynnistä aina niin suloista, että oikein vesi herahtaa kielelle. Varsinkin kun vääntöä on huimat 560 Newtonia. Itse asiassa tällainen X5 pitäisi koeajaa liukkailla talvikeleillä. Loppukesän hellepäivänä sellaisella Kehä III -tietä pitkin losottelu on vähän sama kuin pulahtaisi suvipäivänä järveen märkäpuku päällä. Se on kuitenkin koeajamattakin selvää, että isolla ja nelivetoisella X5:llä ei jää sutimaan tyhjää, vaikka pitäisi peilikirkkaillakin startata rivitalotontilta ylämäkeen. Päivänselvää, että näin isossa ja kaikesta päätellen hyvin pidetyssä autossa ajetut 155 000 km eivät tunnu juuri missään. Keskikulutukseksikin ilmoitetaan 6.2 litraa satasella, johon minun on tietysti vähän vaikea uskoa. Mutta ei se valmistaja nyt ihan puuta heinää varmasti lupaile. Eiköhän se todellinenkin keskikulutus satasella asetu johonkin 7 litran tietämille. R6 tuo luksusta Jessus sentään kuinka hyvältä voikaan tuntua 3-litraisen ja rivikuutosen murahdus tallaa kevyesti painaessa. Kuusisylinterinen moottori tuo nelisylinteriseen verrattuna ison annoksen luksusta, varsinkin äänimaailman kautta. Tosin kaikkea suorituskykyä on ainakin peruskäytössä mökkiteilläkin aika vaikea hyödyntää. Vaihteisto on sama kahdeksanlovinen, jollainen löytyy mm.saman ikäisestä Range Rover Sportistakin. Bemarin laatikko käyttää hienosti moottorin vääntöä hyödyksi, mutta vaihtaa myös ripeästi pienemmälle, jos kaasupolkimella niin käsketään. Vaihdot ovat nopeita ja pehmeitä. Mukautuvat iskunvaimentimet ja taka-akselin ilmajousitus suodattavat tienpinnan epätasaisuudet käsittämättömän hienosti. Iso maasturi ei silti kallistele liikaa nopeissa mutkissa. Ajaminen maistui tällä maasturilla ihan joka suhteessa, mutta koeajettu X5 on selvästi suunniteltu enemmän sinne isojen katumaastureiden sporttisempaan päähän. Ainakin jousituksessa korostuu sporttisuus. Kun itse olen enemmän sellainen mukavuudenhaluinen papparainen, enkä ole oikein maasturimiehiäkään, niin saattaisin mieluummin päätyä vaikkapa Bemarin vitossarjan nelivetoiseen ja coupetyyppiseen Gran Turismo -malliin. 34 800 eurolla saa uudempiakin isokokoisia nelivetoisia maastureita, esimerkiksi lähes pinkasta vedetyn Mitsubishi Outlander -pistokehybridin. Mutta täytyy kyllä sanoa, että jos itse pitäisi valita, niin on tässä suorassa kuutosdieselissä joku ihan hykerryttävä taika, joka tuntuu melkein vastustamattomalta. Toipuu iskusta X5:n kaltaiset isot maasturit olivat keväällä Ukrainan sodan alettua ehkä se autoluokka, johon polttoaineiden hintojen nousu iski kaikkein kriittisimmin, sanoo J. Rinta-Jouppi Oyn myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni. –BMW X5 on varsin painava auto ja dieseliksikin hiukan isoruokainen. Nyt niin polttoaineiden kuin näiden autojenkin hinnat ovat tulleet alaspäin ja niiden kysyntä on elpynyt keväästä. Moni saa rahalleen valtavasti vastinetta, kun nämä autot ovat ominaisuuksiltaan todella hienoja tuotteita. Laatua saa nyt selvästi pienemmällä rahalla kuin puoli vuotta sitten, Ala-Hakuni sanoo. Kun painavassa ja isossa dieselautossa käyttövoimaverokin on melko suuri, ei X5:n kaltaista järeää maasturia juuri osteta kevyeen ajoon. –Näitä ostetaan paljon vetoautoiksi matkailuvaunuille, moottorikelkoille tai hevoskärryille. Tällaisen auton ostajalla on myös aika iso vuosittainen ajosuorite. Iso ja korkea BMW X5 -dieselmaasturi tarjoaa kuitenkin vetokyvyn lisäksi laadukasta ajokokemusta ja turvallisuutta. Ennen Ukrainan sotaa nämä isot dieselmaasturit olivat hyvin kysyttyjä. Helmikuussa niiden menekki notkahti, mutta nyt se taas elpyy. Hintapyynnöt voivat olla jopa tuhansia euroja vähemmän kuin puoli vuotta sitten. Ala-Hakuni painottaa myös dieselmoottoreiden pitkäikäisyyttä. –Vaikka bensa-autot kestävyydessä ovat kiirineet tuntuvasti dieseleitä kiinni, niin edelleen dieselit kestävät kilometrejä jonkun verran paremmin kuin bensa-autot, hän sanoo. ! TEKNIIKKAA BMW X5 KUUKAUDEN KÄYTETTY EI LOPU AINAKAAN VOIMA KESKEN
KAASUJALKA 10/2022 11 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7. Tarjoukset voimassa 29.9.–9.10.2022 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Ei ennakkovarauksia. Seuraa meitä Facebookissa ja Instagramissa Defa Termini II 1200 Defa Termini II 1200 SISÄTILANLÄMMITIN SISÄTILANLÄMMITIN 1200 W 1200 W Nykyaikainen pieni ja siro sisätilanlämmitin. Nykyaikainen pieni ja siro sisätilanlämmitin. 45-5045 45-5045 W-Light Storm 20 W-Light Storm 20 LED-KAUKOVALO LED-KAUKOVALO 120 W 120 W Leveäkeilainen ja pitkälle näyttävä kaukovalo, jossa Leveäkeilainen ja pitkälle näyttävä kaukovalo, jossa yhdistyvät kaikki hyvän kaukovalon ominaisuudet. yhdistyvät kaikki hyvän kaukovalon ominaisuudet. 48-00070 48-00070 VÄLKKYTARJOUS KANTA-ASIAKKAILLE (67,90) 57 90 Kuivattava Kuivattava KOSTEUDENPOISTAJA 350 KOSTEUDENPOISTAJA 350 g g Estää auton ikkunoiden huurtumista, homehtumista Estää auton ikkunoiden huurtumista, homehtumista ja muita kosteusongelmia. ja muita kosteusongelmia. 50-00609 50-00609 Triangle Ice Lynx 205/55R16 94T TI501 Triangle Ice Lynx 205/55R16 94T TI501 NASTARENGAS NASTARENGAS Hanki talvirenkaat ajoissa. Kotimaisilla Hanki talvirenkaat ajoissa. Kotimaisilla nastoilla varustettu Triangle IceLynx nastoilla varustettu Triangle IceLynx on luotettava ja hiljainen nastarengas, on luotettava ja hiljainen nastarengas, joka on erinomainen valinta joka on erinomainen valinta kaikille autoilijoille! kaikille autoilijoille! Hinta ei sisällä asennusta Hinta ei sisällä asennusta 41-00201 41-00201 ShelterLogic ShelterLogic PRESSU-/KALUSTOTALLI PRESSU-/KALUSTOTALLI 3 x 3 x 2,4 m 3 x 3 x 2,4 m Erittäin korkealaatuinen ja vankka pressutalli. Tällä Erittäin korkealaatuinen ja vankka pressutalli. Tällä jämäkällä pressutallilla suojaat helposti esimerkiksi jämäkällä pressutallilla suojaat helposti esimerkiksi ajettavan ruohonleikkurin, puutarhatyökalut sekä ajettavan ruohonleikkurin, puutarhatyökalut sekä harrastusvälineet Pohjolan rankoilta olosuhteilta. harrastusvälineet Pohjolan rankoilta olosuhteilta. 85-01710 85-01710 VIIKON VÄLKKYTUOTTEET 199 00 95 00 5 99 VÄLKKYTARJOUS KANTA-ASIAKKAILLE (109,00) 99 90 KPL
12 KAASUJALKA 10/2022 ÄIJÄ AUTO HUOLETTOMAN JANNUN MENOPELI Sille en voi mitään, että vanhoista Fordeista minulle tulee aina mieleen 80-luvun kotikylä ja nuorten kollien Ford Escortit. 12 vuotta vanhan bensa-Focuksen ratissa oli pakko rallatella, kuinka ”Jannu huoleton, taipaleella yksin on…” TEKSTI _ Urmas Hurmalainen KUVAT _ Mika Salomaa J annu Huoleton oli Kake Randelinin biisi ja Kake taas oli melkein naapuripitäjän poikia, kun olin nuori. Kakehan on muuten rallimiehiä ja googlaamalla selvisi, että hänkin on ajanut kiharoihin ja mutkiin juuri Ford Escortilla. Tämän aasinsillan kautta päästäänkin sitten Escortin seuraajaan, Ford Focukseen. Vaikka ”disaini” eli design on aina seurannut aikaansa, niin vanhenee se Focuskin. Opelista käytettyä perin kulunutta sanontaa lainatakseni tekisi mieleni sanoa, että kaikista Fordeista tulee ennen pitkää Escorteja. Kun koeajoon saatiin 225 000 km ajettu ja 12 vuotta vanha Focus ihan perusvarustuksella ja 1.6-litraisella vapaasti hengittävällä bensamoottorilla, niin jotenkin sydämessä läikähti. Vanhoissa bensa-Fordeissahan on ollut se ominaisuus, että moottori käy vähän karheammin kuin vaikkapa samanikäisissä Volkswagen Golfeissa. Se on ihan perusominaisuus, eikä tarkoita, että autossa olisi mitään vikaa. Jo kehä III:lla kahdeksaakymppiä losotellessa ja Focus kulki ajettuihin kilometreihin nähden yllättävänkin leppoisasti ja mukavasti. Rakettihan tällainen Focus ei ole, kun hevosvoimiakin on vain 100. Erikoistahan se onkin, että tämän päivän 1-litraisesta EcoBoost Focuksesta turbon kera niitä tehoja saadaan revittyä 125. Jos nyt oikein muistan, niin koeajoon saatu Focus vuosimallia 2010 oli vain faceliftmalli vuonna 2004 markkinoille tulleesta toisen polven Focuksesta. Toisissa lähteissä siitä puhutaan 3. sukupolven Focuksena. FORD FOCUS 1.6L TREND DESIGN VM. 2010 MITTARILUKEMA: 224 600 km MOOTTORI: R4, 1596 cm3,, vapaasti hengittävä POLTTOAINE: bensa VAIHTEISTO: 5-lovinen manuaali VETOTAPA: etuveto TEHOT: 100 hv VÄÄNTÖ: 143 Nm KESKIKULUTUS: 6.7 l /100 km CO2-PÄÄSTÖT: 159 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 11.9 s, huippunopeus 180 km/h MITAT: pituus 4342 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1497 mm, akseliväli 2640 mm, tavaratila 385 1247 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 4990 € ! TEKNIIKKAA ”Kyseessä on melkeinpä enemmän kuin facelift eli kasvojenkohotus. Vanhasta ulkomuodosta jäi jäljelle vain kattopelti”, kirjoitti Hesari helmikuussa 2008. Eniten muuttui keula, nyt se muistutti enemmän isoveli Ford Mondeota. Kurikan Jaakko tietää On se vaan jännä, miten 5000 euron perusautokin voi tuntua vielä ihan pätevältä menopeliltä, vaikka mittarilukemakin on tosiaan jo yli 200 000 km. Focus kulki maantiellä edelleen yllättävänkin leppoisasti ja vakaasti. Moottori jaksoi yhä vetää varsin tasaisesti, vaikka alakierroksilla vähän kaipasikin vääntöä lisää. Kierrosten kohotessa yli 3 000:n moottori veti jo reippaammin. Seiskan jutussa Kake kertoi ralliharrastuksestaan ja kuvissa hän päästeli Escortilla. ”Muutoin körötellään nopeusrajoitusten mukaan, mutta kun mennään metsään rallilisenssi taskussa, niin ajetaan tosissaan!” Kake sanoo. Kun alusta on jäykkä, ohjaus yhä tarkka ja 5-lovinen vaihteisto kepillä runnottava, niin kyllä olisi tehnyt mieli itsekin lähteä vähän ärhentelemään metsäteille ja sivupoluille, siellä sekin epäilemättä pääsisi oikeuksiinsa. Mutta kun alla oli vaihtoautoliikkeen auto, ei sellaista tietenkään tohtinut tehdä. Vanha bensa-Focus jatkaa siinä mielessä mielestäni Escortin perinnettä, että se on maaseudun nuorten viljelijäjannujen auto. Sellaisten, jotka perjantaisin tulevat kirkonkylän ainoan marketin parkkipaikalle ajamaan pimppirallia. Se ei mielestäni ole samalla tavalla kaupunkien nuorten amiskundien auto kuin joku vanha takavetoinen 3-sarjan BMW. Olihan tässä Focuksessa lisävalotkin keulalla, niillä on hyvä päästellä metsäteitä. Tosin koeajettu Focus oli isosta kilometrilukemastaan huolimatta poikkeuksellisen siisti ja teknisesti niin varmakuntoiselta tuntuva, että sitä uskaltaa ainakin perstuntumalla suositella jopa nuoren ja vielä pienituloisen lapsiperheen ensiautoksikin. Ajorupeaman perusteella on helppo sanoa sekin, että nykymittapuun mukaan vaatimattomat 100 hevosvoimaa riittävät kuljettamaan perusperhettä riittävän vaivattomasti. Totuuden vanhoista autoista tietävät parhaiten aina ne, jotka itse sellaisella ajavat. Ja nehän löytyvät aina Nettiautocomin kokemuksista ja arvosteluista. Niitä onkin Focuksista huikeat 861 kappaletta. ”Varmatoiminen halvoilla käyttökustannuksilla oleva auto, ajoin 265 000 ilman isoja remontteja suosittelen”, kehui Kurikan Jaakko omaa vuosimallin 2011 Focustaan vuonna 2018. Ford Focus
KAASUJALKA 10/2022 13 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 20.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247 TEHOKAS JA KESTÄVÄ • Polttoainekäyttöinen lämmitin • Portaaton lämmitystehon säätö • Sähkötolpasta riippumaton lämmitys VESILÄMMITIN / HYDRONIC S3 Maahantuoja Wihuri Oy Tekninen Kauppa eberi.fi | wihuri.fi | eberspacher@wihuri.fi | p. 020 510 2327 Seuraa meitä Facebookissa @EberiSuomi EBERSPÄCHER LÄMMITTIMELLÄ LISÄÄ MUKAVUUTTA TALVIAUTOILUUN!
14 KAASUJALKA 10/2022 Ö ljypisteen toimipisteitä Oilpointilla on jo melko kattavasti ympäri Suomen, Helsingistä Ouluun. Yritys on kasvanut voimakkaasti kuuden vuoden aikana. –Odotettavissa on, että sähkönhinnan noustessa moni varmasti lykkää autonsa huoltamista. Öljypiste on kuitenkin edullinen huoltaa autoa ja se tehdään myös laadukkaasti. Emme myöskään väkisin tyrkytä laajempaa huoltoa, jos autolla ei ole siihen akuuttia tarvetta. Öljyjen vaihtamisesta ajallaan ja säännöllisesti ei kuitenkaan kannata tinkiä, vaikka muita huoltotoimenpiteitä siirtäisikin tuonnemmaksi. Toki teemme myös vuosija määräaikaishuoltoja huolto-ohjelman mukaisesti. Jos kukkaro on tukalla, eikä raaski tehdä autolleen monipuolista määräaikaishuoltoa, niin öljynvaihtohuollosta ei kuitenkaan kannata tinkiä. – Öljypiste on öljynvaihdon ja pikahuollon erikoisliike, jonne on tervetullut sellainenkin asiakas, jolle riittää pelkkä öljynvaihto. Emme rupea väkisin kauppaamaan laajinta huoltopakettia, sanoo Öljypisteen toimitusjohtaja Taisto Nuutinen. ÖLJYPISTEESSÄ ONNISTUU MYÖS PELKKÄ ÖLJYNVAIHTO TEKSTI JA KUVAT_Timo Kiiski Öljypiste huoltaa ja tekee öljynvaihtoja autoihin 20 paikkakunnalla ympäri Ammattitaitoinen henkilökuntamme katsoo sen huoltotarpeen ja kertovat rehellisesti, riittääkö pelkkä öljynvaihto vai pitääkö autolle tehdä muitakin huoltotoimenpiteitä, Nuutinen sanoo. Pelkässä öljynvaihtohuollossakin vaihdetaan aina myös öljynsuodatin ja muitakin suodattimia tarpeen ja huolto-ohjelman mukaisesti –Mekin vaihdamme tietysti likaiset suodattimet, mutta puhtaita emme lähde vaihtamaan, Nuutinen sanoo. Kilometrit aikaa ratkaisevampia Yleisimmät suositellut öljynvaihtovälit ovat 15 000 ja 30 000 kilometriä. – Yleinen suositus on myös ajomääristä riippumatta kerran vuodessa. Jos kilometrejä tulee kuitenkin vähemmän, niin kyllä sitä öljynvaihtoa pystyy lykkäämäänkin. Eivät ne öljyt siellä parkkipaikalla huonoiksi mene, jos ajoa on vähän, Nuutinen sanoo. Paljon riippuu myös öljyn laadusta. –Long Life-öljyissä vaihtoväli on pienillä kilometreillä kaksi vuotta tai 30 000 kilometriä, tosin Suomen olosuhteissa suositellaan korkeintaan 20 000 kilometriä, Nuutinen sanoo. Liian pitkäksi ei öljynvaihtoväliä kannata venyttää vähilläkään kilometreillä. – Ennen pitkää öljyn sekaan alkaa aina kertyä vettä, vaikka ajaisi vain kauppareissuja. Suomen oloissa ei voi ajatella, että millään öljyillä sentään pärjää viittä vuotta niitä vaihtamatta, Suodattimienkin kunto kannattaa aina kuitenkin varmuuden vuoksi tarkastuttaa, vaikka ei niitä automaattisesti vaihdattaisikaan. Meillä ei suodatinta väkisin vaihdeta, jos se on tarkastuksessa todettu puhtaaksi. On sellaisiakin korjaamoja, jossa puhdaskin suodatin lentää roskiin, jos sen vaihtaminen vain kuuluu huolto-ohjelmaan, Nuutinen sanoo. Vaihteistoöljytkin vaihtoon Moottorin tavoin automaattivaihteistokaan ei ole loputtomiin järkevä säästökohde. –Liian pitkään vaihtamatta jääneet öljyt kadottavat voiteluominaisuutensa niin moottorissa kuin vaihdelaatikossakin, Nuutinen sanoo. Nyt automaattivaihteiston öljynvaihto alkaa jo kuulua yleisesti huolto-ohjelmiin, mutta vielä jokin aika sitten tilanne oli toinen. Edelleen meille tulee vanhempia autoja, joiden huolto-ohjelmissa ei mainita automaattilaatikon öljyjenvaihtoja. Ja toki tämä selittyy myös automaattivaihteistojen kehityksellä. 1990-luvun premiumautojenkin perinteisissä automaattilaatikoissa saattoi olla vain 4-5 vaihdetta. Tämän päivän kaksoiskytkinautomaatti voi olla 7-8-vaihteinen ja silloin kaikki tekniikka luonnollisesti on hienompaa ja tarkempaa. Yleensä näissä kaksoiskytkinautomaateissa vaihdelaatikon öljynvaihtoväli on 60 000 kilometriä. Tosin, koska niissä öljytilavuudetkin ovat pienemmät, huoltokerta tulee myös edullisemmaksi kuin vanhaan dieselturboon, jonka vaihdelaatikon öljytilavuus voi olla kymmenenkin litraa. Automaattivaihteiston öljynvaihtotarpeen kyllä yleensä huomaa viimeistään silloin, kun vaihteisto alkaa käyttäytyä vähemmän jouhevasti. –Vielä tässäkään vaiheessa auton tuominen huoltoon ei useinkaan ole vielä myöhäistä, Nuutinen sanoo. OSTETAAN AUTOJA MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, HEINOLA I 0400 124 262 Mestarinkatu 16, LAHTI I 045 258 7877 westmac.fi Sis. alv 24% 60kmh 60kmh lämpöohjaamolla lämpöohjaamolla NYT ERIKOISERÄ VAIN NYT ERIKOISERÄ VAIN 15.490€ 15.490€ ajovalmiina ajovalmiina TRAPPER TRAPPER 550 UTV 550 UTV traktori malli traktori malli KATSASTUSASEMIA VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakoketjun vaihdot Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Varaosien verkkokauppa palvelee 24/7 (03) 5356 100 I www.kolari-special.fi MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Linnatie 7, Mäntsälä Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.? autoplaneetta@gmail.com MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
KAASUJALKA 10/2022 15 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä, Askola, Karjaa, Inkoo Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Tammisaari Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) SAAB 9-3 B) AUDI RS3 C) FORD FOCUS D) BMW X5 PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 10/2022 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Needit elektronisen pysäköintikiekon. Vastausaikaa on 4.11.2022 saakka. Heinäkuun kisaan oikein vastanneiden kesken arvoimme 5 Wunderbaum tuotesettiä. Onnelliset voittajat ovat: Marjatta Hedenstam Helsinki, Ismo Hyttinen Äänekoski, Irmeli Korpi-Anttila Helsinki, Reijo Nyman Riihimäki ja Raimo Mattila Kotka. Onnea voittajille! MIKÄ AUTO ON TÄSSÄ NUMEROSSA KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ? VASTAA, RATKO JA VOITA ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO! Miksei sähköautoja saa avona??
Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. Esimerkkilaskelma rahoituksesta: Erämaksun tyypillistä käyttöä kuvaava luotto 1000 €, maksuaika 30 kk. Luottokustannukset yhteensä 295 € (avausmaksu €, korko 14,95 % ja kuukausikulu 3 €), todellinen vuosikorko 23,78 %. Kuluttajasuojalain mukainen luottohinta 1 295 €. Kertalyhennyksen suuruus esimerkkilaskelmalla 41 €. Luotonmyöntäjä on Svea Bank AB filial i Finland, Mechelininkatu 1a, 00180 Helsinki. Svea voi sopia myyjäliikkeen kanssa poikkeavista hinnoista. RENKAAT Toyo Observe Ice-Freezer (nasta) VANTEET Dezent TR Black & Silver (Dark +100€) RENKAAT JA VANTEET PAKETTIHINTAAN! 215/55-17 1199€ 205/55-16 899€ 225/45-18 1299€ TOYO-RENKAAT BLACK SILVER DEZENT TR Syksyn viilein rengasvannepaketti RengasCentereistä ympäri maan! tai alk. 24 € / kk tai alk. 32 € / kk tai alk. 35 € / kk +100 € Voit valita Alcar vanteista: www.alcar.fi Nokian Nordman 7 Alcar Dezent TX hopea tai graphite Osta rengas-vannepaketti, niin talvi ei yllätä. 195/65-15 659 € 205/55-16 799 € 205/60-16 799 € 225/50-17 1159 € RengasTek Oy Voudinkatu 11, 21200 RAISIO, puh. 020 763 9970* ma-pe 8-17 KA-Rengas Oy Kuormakatu 2, 20380 Turku, puh. 040 9010 965 ma-pe 8-17 Rengassaari Oy Pansiontie 4, 20200 Turku, puh. 0207 570 580* ma-pe 8-17 *Puheluhinnat 020-alkuisiin numeroihin ovat; Kiinteästä verkosta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min, Matkapuhelimesta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (sisältäen alv). Pirkkalan Rengaskauppa Oy Teollisuustie 2, 33960 Pirkkala, puh 010 423 7333 ma-pe 8-17 www.rengaskauppa.net Pirkkalan Rengaskauppa Oy Teollisuustie 2, 33960 Pirkkala, puh 010 423 7333 ma-pe 8-17, sesonkina la 9-13 Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. Esimerkkilaskelma rahoituksesta: Erämaksun tyypillistä käyttöä kuvaava luotto 1000 €, maksuaika 30 kk. Luottokustannukset yhteensä 295 € (avausmaksu €, korko 14,95 % ja kuukausikulu 3 €), todellinen vuosikorko 23,78 %. Kuluttajasuojalain mukainen luottohinta 1 295 €. Kertalyhennyksen suuruus esimerkkilaskelmalla 41 €. Luotonmyöntäjä on Svea Bank AB filial i Finland, Mechelininkatu 1a, 00180 Helsinki. Svea voi sopia myyjäliikkeen kanssa poikkeavista hinnoista. RENKAAT Toyo Observe Ice-Freezer (nasta) VANTEET Dezent TR Black & Silver (Dark +100€) RENKAAT JA VANTEET PAKETTIHINTAAN! 215/55-17 1199€ 205/55-16 899€ 225/45-18 1299€ TOYO-RENKAAT BLACK SILVER DEZENT TR Syksyn viilein rengasvannepaketti RengasCentereistä ympäri maan! tai alk. 24 € / kk tai alk. 32 € / kk tai alk. 35 € / kk