KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ VOLKSWAGEN ID.4. I HINTAVERTAILUSSA KÄYTETYT ISOT BENSASEDANIT Koeajossa KGM TORRES BYD SEAL U Koeajossa mm. KAASUJALKA 18 VUOTTA!!!! • Nopea toimitus, varastot ja asiakaspalvelu Suomessa! • Ilmainen toimitus! * • Tilaa myös asennus ja varaa aika verkossa ! HYVÄ • HELPPO • HALPA LUOTETTAVA SUOMALAINEN RENKAIDEN VERKKOKAUPPA! *Tilaamalla renkaat palvelupisteeseen asennuksella, saat ilmaisen toimituksen. Pirkanmaan painos 11/2024 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi PIRKKALA RENGASHUOLTO PALVELEVA Teboil Pirkkala | Puh. 03 368 2880 I www.rengasmarketpirkkala.fi I www.teboilpirkkala.fi Ma-Pe 6.00-22.00 | La 8.00-22.00 | Su 10.00-22.00 | HALLI Ma-Pe 8.00-21.00 | La sesonkina 9.00-16.00 Tuohon rengasmarket logo ja yhteystiedot sekä renkaan kuva. VikingContact ™ 8 IceContact ™ 3 VikingContact ™ 7 Kysy tarjous! Kattava valikoima muitakin merkkejä! TESTIVOITTAJARENKAAT SAATAVILLA! TESTIVOITTAJARENKAAT SAATAVILLA! Teollisuustie 2, 33960 PIRKKALA I Puhelin: 010 423 7333 I info@rengaskauppa.net I ma-pe 8-17, sesonkina la 9-13 Rengascenter Pirkkala I www.rengaskauppa.net I Verkkokauppa www.rengaskontti.fi
2 KAASUJALKA 11/2024 Tämä hybridin vastakohta on kuvattu Tammisaaren Lidlin pääoven vierestä! Läh. Yngve Ljung Tammisaari KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Kiire painaa päälle ja sinulla on riski sivuuttaa autosi katsastusajankohta. Tarkista se viimeistään nyt. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Eräs autouutuus saattaa nyt herättää kiinnostuksesi ja saada sydämesi läpättämään. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Kiire ja vastuu verottavat voimavarojasi. Tässä rytäkässä saatat myös siirtää autosi renkaanvaihtoa liian kauas. Muista kuitenkin, että talvi tulee aina yllättäen. RAPU 22.6 – 22.7. Eräs tärkeä asia nielee nyt melkoisesti rahaa, mutta tuo paljon myös iloa. Kuinka mukavaa onkaan lähteä aamulla liikenteeseen ikkunat kirkkaina, kun Webasto on esilämmittänyt autosi pakkasaamuna. LEIJONA 23.7 – 23.8. Olet impulsiivisella tuulella, mikä heijastuu myös autoasioihisi hyvässä ja pahassa. Kannattaa tiedostaa, miten iso taloudellinen vaikutus päätöksilläsi onkaan. Erityisesti uuden auton kohdalla suurin kustannus syntyy sen arvon alenemisesta. NEITSYT 24.8 – 22.9. Jos tiedät laiminlyöneesi auton määräaikaishuollon, hoida asia kuntoon viimeistään nyt. Autonvalmistajan huolto-ohjelman laiminlyöminen voi uudehkoissa autoissa johtaa autoissa takuuoikeuden rajoittamiseen. VAAKA 23.9 – 22.10. Nyt ei ole isojen päätösten aika, ei varsinkaan autoasioissa. Tunteet menevät tällä jaksolla helposti järjen ohi. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Syksyn pimeys saa mielen vaeltamaan jo tulevassa keväässä ja mökkiaskareissa. Mietit ehkä auton vaihtoakin. Muista kuitenkin, että kaikissa autoissa ei ole sallittua vetomassaa ollenkaan. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Jakson loppupuolella olet vaarassa saada iäkkääseen autoosi pienen kolhun. Selvitä sitä ennen, kannattaako pieni ruttu maksaa itse vai hoitaa se vakuutusyhtiön täyskaskosta ja menettää bonuksia. KAURIS 23.12 – 20.1. Saat osaksesi runsaasti huomiota, etkä välttämättä pelkästään myönteistä. Kauppakeskuksen latausasema on vain sähköauton lataamista varten, ei siis ilmainen pysäköintiruutu. VESIMIES 21.1.-18.2. Olet taituri ottamaan tilan ja tilanteet haltuun hyvällä supliikillasi. Jos olet myymässä autoasi yksityishenkilönä suoraan toiselle yksityishenkilölle, niin muista, ettei ostaja ole tyystin vailla oikeusturvaa yksityishenkilöidenkään välissä kaupassa. KALAT 19.2.-20.3. Olet tunteidesi riepoteltavissa, etkä osaa välttämättä katsoa asioita objektiivisesti. Paineita tulee autoasioissakin. Laske itse Traficomin kustannuslaskurilla, kannattaako sinun ostaa edelleen bensa-auto vai vaihtaa sähköautoon. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI MARRASKUULLE 2024 Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Leading supplier from Denmark ! U R M A S H U R M A LA IN EN Kävin työasioissa eräällä kolarikorjaamolla KeskiUudellamaalla. Yllättävän paljon työn alla oli Tesloja. Kysyin, miten kolarikorjaus onnistuu sitten, jos työn alle tulee kiinalainen sähköauto? Yrittäjä vastasi suoraan, ettei oikein tiedä. A vaukseni liittyy Helsingin Sanomien parin vuoden takaiseen juttuun, jonka mukaan sähköautoilla kolaroidaan herkemmin kuin muilla autoilla. Löysin myös tanskalaisen Politiken-lehden jutun vuodelta 2020, Artikkelin mukaan sähköautoilla kolaroidaan muita autoja herkemmin myös Tanskassa ja Norjassa. Esimerkiksi vakuutusyhtiö Topdanmarkin silloisten tilastojen mukaan sähköautot ovat Tanskassa mukana kolareissa 20 prosenttia enemmän kuin muut autot. Teslalle luku oli peräti 50 prosenttia. Hesarin jutun mukaan Liikennevakuutuskeskus tarkasteli asiaa vuonna 2019 ja havaitsi, että sähköautoilla oli muihin autoihin verrattuna 1,5-kertainen riski joutua onnettomuuteen. Tästä huolimatta sähköautojen osuus kaikista tapahtuneista ajoneuvovahingoista oli Pohjola Vakuutuksen mukaan edelleen pieni. Turvallisuudentunne harhaa Suomessa oli Verkkouutisten tämän vuoden helmikuussa 100 000 sähköautoa. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan nykykehityksellä Suomessa on vuonna 2030 hieman alle 800 000 ladattavaa henkilöautoa, joista täyssähköisiä on noin puoli miljoonaa. Suomalaisten sähköautoilijoiden kolariherkkyyttä en tiedä, kun en ole löytänyt aiheesta kolaritilastoja. Vähän kuitenkin hätkähdin Teslojen määrää keskiuusmaalaisen kolarikorjaamon pihassa. Olisikohan pihassa ollut seitsemisen autoa, joista ainakin kolme oli Tesloja. Sähköautojen suurempaan onnettomuusriskiin on yksi tärkeä syy yli muiden: ne kiihtyvät nopeasti ja autojen hiljaisuus sen kun lisää turvallisuuden tunnetta. Sähköauton vauhti voi kuitenkin virran katketessa hidastua yllättäen, kun kytkintä ei ole. Pääsääntöisesti kolaroitu sähköauto on korjattavissa siinä, missä mikä tahansa polttomoottoriautokin. Valtaosassa kolareista tuho osuu auton oikeanpuoleiseen etuosaan, joten auton kallein osa eli pohjalevyn suojaama ajoakusto säilyy vaurioitta. Ja Tesloja alkaa Suomen liikenteessä olla jo sen verran paljon, että korjausosia uskoakseni löytyy niin täällä toimivista varaosatukuista kuin jonkun verran autopurkamoista kierrätysosinakin. Itse mietin tuossa, miten kiinalaisten sähköautojen kolarikorjaus oikein KOLARIALTIS SÄHKÖAUTO hoituu, kun kysymykseeni aiheesta ei osannut kokenut kolarikorjaajakaan sanoa. Kolarikorjauksissa hyödynnetään paljon toisista kolariautoista otettuja purkuosia. Kolarikorjaamoyritykset voivat käyttää purkuosia korjatessaan autoja. Myös vakuutusyhtiöt usein suosivat vakuutuspäätöksissään purkuosien hyödyntämistä. Purkuosien käyttö on ympäristöystävällisempää, ja se on usein myös huomattavasti edullisempaa kuin uusien varaosien hankinta. Brittilehti noteerasi haasteet Tesloja on jo Suomen liikenteessä melkoinen määrä, mutta miten onnistuu kiinalaisen sähköauton kolarikorjaaminen? Suomessa ilmiöstä ei löydy tietoa, joten etsin sitä ulkomaisilta sivustoilta. Autot itsessään ovat laadukkaita ja ne ovat pärjänneet loistavasti myös törmäystesteissä. Ongelmia esimerkiksi brittiläisen Autoexpress-lehden mukaan kuitenkin on. ”Yhdistyneessä kuningaskunnassa on havaittu vakavia puutteita uusien kiinalaisten automerkkien teknisessä ja varaosatuessa, minkä vuoksi tietyt sähköautot ovat lähes vakuuttamattomia ja toiset paljon kalliimpia kuin niiden pitäisi olla”, uutisoi englantilainen Auto Express maaliskuussa. Auto Expressin mukaan ongelmana eivät ole kiinalaiset autot itsessään, vaan ymmärryksen puute siitä, miten Euroopan korjausmarkkinat toimivat, ”Ei tarjota oikeita osia ja tietoja, jotka mahdollistaisivat kustannustehokkaat korjaukset onnettomuuksien jälkeen”, Auto Express kertoi. Kiinalaiset sähköautot ovat erittäin kilpailukykyisiä hinnaltaan ja ne ovat myös laadukkaita. Törmäystesteissäkin ne ovat saavuttaneet korkeimpia mahdollisia arvosanoja. Vielä toistaiseksi myydyimpien sähköautojen Top10:ssa ei Suomessa kuitenkaan ole kiinalaisia sähköautoja, eikä vastaan ole tullut tietoa niiden kolariherkkyydestä. Se on kuitenkin selvä, että jossain välissä niitäkin kolaroidaan. Ja silloin tarvitaan enemmän tietoa myös niiden korjausmarkkinoista. Seuraava Kaasujalka ilmestyy 21.11.2024
KAASUJALKA 11/2024 3 PARHAAT TALVIRENKAAT BESTDRIVESTA! BestDrive tilillä saat laskun vasta helmikuussa! Varaa aika helposti: www.bestdrivetampere.fi PAIKALLINEN RENGASLIIKKEESI BestDrive VUOSIHUOLTO 199 € BestDrive Tampere I Vihiojantie 26, 33800 Tampere Puh. 09 3299 0348 I tampere@bestdrive.fi Avoinna: ma-pe 8-17, sesonkilauantaisin 9-14 Huippunasta! Esim. 195/65R15 615€ 205/55R16 750€ 205/60R16 750€ 215/65R16 790€ 215/55R17 990€ 225/45R18 1150€ Esim. 195/65R15 615€ 205/55R16 750€ 205/60R16 750€ 225/50R17 970€ 245/45R18 1100€ 235/55R19 1350€ IceContact ™ 3 VikingContact ™ 8 ™ Uutuuskitka! Nordfrost200 by Continental Esim. 185/65R15 470€ 195/65R15 485€ 205/55R16 600€ 205/60R16 585€ 215/55R17 760€ 225/60R18 885€ Rengashotellissa on vielä tilaa! Säilytys alk. 59€ / kausi LAATUNASTAT EDULLISESTI Sarjahinnat asennettuna. R enkaatalle.fi on ainoa Suomalaisen työn liiton Avainlipputunnuksen saanut renkaiden verkkokauppa Suomessa. Olemme täysin suomalainen yritys, jonka pääkonttori, varasto ja asiakaspalvelu sijaitsevat Suomessa. Tämä tarkoittaa sitä, että työllistämme suomalaisia ja maksamme verot Suomeen, tukien samalla kotimaista työtä ja taloutta. Kotimaisuus on meille tärkeä arvo, ja se näkyy kaikessa toiminnassamme. Verkkokauppamme tarjoaa yli 1 000 asennusaikaa päivittäin, yli 200 palvelupisteessä eripuolilla Suomen. Tämä tarkoittaa, että voit tilata renkaat ja niiden asennuksen helposti ja nopeasti juuri sinulle sopivana ajankohtana. Ilmainen toimitus palvelupisteeseen, kun tilaat asennuksen, tekee asioinnista helppoa ja edullista. Sinun ei tarvitse huolehtia renkaiden kuljettamisesta – renkaasi odottavat valmiina palvelupisteessä, jossa ne asennetaan ammattitaitoisesti. Nopea ja helppo asiointi – Laadukkaat ja edulliset renkaat Renkaatalle.fi tarjoaa laajan valikoiman autonrenkaita kaikista hintaluokista: Premium-renkaista edullisempiin vaihtoehtoihin. Valikoimamme kattaa tunnetut ja arvostetut merkit, ja pystymme tarjoamaan renkaita moneen eri tarpeeseen ja budjettiin. Erityisesti Falken-renkaat ovat laatutietoisen kuluttajan valinta. Falkenin renkaat tunnetaan erinomaisesta suorituskyvystään ja ne ovat useiden autovalmistajien suosimia ensiasennusrenkaita. Lisäksi käynnissä on Falken-tankkaa kampanja, jossa voit saada jopa 40 € ST1/Shell-lahjakortin tilatessasi talvirengassarjan (4 rengasta). Tämä tarjous on voimassa marraskuun loppuun asti ja tarjoaa erinomaisen tilaisuuden hankkia korkealaatuiset talvirenkaat samalla säästäen polttoainekuluissa. Nexen-renkaat ovat puolestaan hintatietoisen kuluttajan valinta, tarjoten loistavaa suorituskykyä edulliseen hintaan. Nexen on myös tunnettu useiden autovalmistajien ensiasennusrenkaana, mikä kertoo renkaiden laadusta ja luotettavuudesta. Jos etsit taloudellista vaihtoehtoa tinkimättä turvallisuudesta, suosittelemme tutustumaan Leao-renkaisiin. Leao-renkaat ovat Linglong-tehtaan valmistamia ja ne tarjoavat erinomaisen pidon myös Suomen vaativissa talviolosuhteissa. Leao-nastarengas on varustettu jopa 264 suomalaisella turvanastalla, jotka takaavat turvallisen ajon jäisillä ja lumisilla teillä. Leao-renkaat ovat erinomainen vaihtoehto, kun haet edullisia, mutta luotettavia talvirenkaita. Miksi valita Renkaatalle.fi? Renkaatalle.fi erottuu kilpailijoistaan monella tapaa: • 100 % suomalainen verkkokauppa – työllistämme Suomessa ja maksamme verot Suomeen. • Suomalaisen työn liiton Avainlippu-tunnus – ainoana renkaiden verkkokauppana Suomessa. • Ilmaiset toimitukset palvelupisteisiin, kun tilaat asennuksen. • Laaja valikoima renkaita – Premium-, keskihintaiset ja budjettiluokan vaihtoehdot. • Helppo ja nopea asiointi – voit hoitaa renkaiden tilauksen ja asennuksen varauksen kerralla yhdestä paikasta sekä maksaa kaiken turvallisesti etukäteen. • Yli 1 000 asennusaikaa päivittäin, mikä takaa sinulle joustavan ja nopean palvelun. Valitsemalla Renkaatalle.fi-verkkokaupan tuet kotimaista työtä ja saat korkealaatuista palvelua juuri silloin, kun sinulle sopii. Tutustu monipuoliseen rengasvalikoimaamme ja hyödynnä erikoistarjoukset osoitteessa renkaatalle.fi. KAUPALLINEN YHTEISTYÖ "RENKAAT ALLE" SUOMALAISESTA VERKKOKAUPASTA – RENKAATALLE.FI
4 KAASUJALKA 11/2024 Luottopäätös helposti 0500 508 508 Luottopäätös helposti 0500 508 508 SANOIKO RAHOITUSYHTIÖSI EI? AR-RAHOITUS ON KYLLÄ! RAHOITAMME VAIKKA YLEISET LUOTTOEHDOT EI TÄYTY SANOIKO RAHOITUSYHTIÖSI EI? AR-RAHOITUS ON KYLLÄ! RAHOITAMME VAIKKA YLEISET LUOTTOEHDOT EI TÄYTY ERIKOISRAHOITUSTEN EDELLÄKÄVIJÄ ERIKOISRAHOITUSTEN EDELLÄKÄVIJÄ info@ar-rahoitus.fi | www.ar-rahoitus.fi info@ar-rahoitus.fi | www.ar-rahoitus.fi AR-Rahoitus haettavissa 25.000 – 250.000€ kohteisiin alkaen 30% omarahoitusosuudella AR-Leasing haettavissa 25.000 – 250.000€ kohteisiin alkaen 30% ensimmäisellä vuokraerällä Rahoitamme rekat, kaivinkoneet, pyöräkoneet, traktorit, metsäkoneet, puimurit, autot ja veneet Rahoitamme myös uudet yritykset ilman tilinpäätöstietoja AR-Rahoitus haettavissa 25.000 – 250.000€ kohteisiin alkaen 30% omarahoitusosuudella AR-Leasing haettavissa 25.000 – 250.000€ kohteisiin alkaen 30% ensimmäisellä vuokraerällä Rahoitamme rekat, kaivinkoneet, pyöräkoneet, traktorit, metsäkoneet, puimurit, autot ja veneet Rahoitamme myös uudet yritykset ilman tilinpäätöstietoja AR-RAHOITUS.FI AR-RAHOITUS.FI Toivotamme Hyvää Joulua sekä Menestystä tulevalle vuodelle 2023! AR-Rahoitus ja AR-Leasing haettavissa 25.000 – 250.000€ Rahoitamme rekat, kaivinkoneet, pyöräkoneet, traktorit, metsäkoneet, puimurit, autot, veneet ja kiinteistöt Tarvitseeko yrityksesi nopeasti rahaa kassaan? Ostamme kohteesi ja myymme takaisin rahoituksella Rahoitamme myös uudet yritykset ilman tilinpäätöstietoja 30.000 – 300.000€ VINKKI Mukavaa autoilua VARAUDU TALVEEN SISÄTILANLÄMMITTIMELLÄ E silämmittämisen edut talvella ovat liikenneturvallisuuden kannalta kiistattomat, sillä sumeat tai jäiset ikkunat vaikeuttavat kuljettajan havainnointia, ja aiheuttavat siksi herkästi vaaratilanteita liikenteessä. Lopputuloksena on parempi liikenneturvallisuus, eikä autossa tarvitse palella. Lämmitetyssä autossa voi pitää ohuempaa takkia, mikä tehostaa turvavyön toimintaa. –Auton sisätilojen lämmittämisestä on tietenkin hyötyä myös käytännössä, sillä ikkunoiden joka-aamuinen raappaaminen on raskasta ja aikaa vievää, muistuttaa markkinointipäällikkö Jouni Vainikka auton lisävarusteiden maahantuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. Laadukas Calix WaveLine Kun on kyse auton esilämmittämisestä, kannattaa kunnolliseen järjestelmään panostaa. Kaikki Calix WaveLine -sisätilanlämmittimet ovat Ruotsissa valmistettuja, tehokkaita, turvallisia sekä tyylikkäästi muotoiltuja. Malliston lämmittimet ovat myös itsestään säätyviä, joten ne säätelevät puhallustehoa automaattisesti ulkolämpötilan mukaan. Myös lämmittimen puhalluskulmaa on helppo säätää. –Kun sisätilanlämmitin on asetettu puhaltamaan oikeisiin paikkoihin, ikkunat sulavat ja sisätilat lämpenevät nopeasti, Vainikka sanoo. Calixin WaveLine -sisätilanlämmittimet ovat paitsi tehokkaita, niin myös hämmästyttävän hiljaisia. WaveLine-lämmittimien äänenvoimakkuus on maksimissaan 50 desibeliä, mikä tekee niistä huomattavasti edeltäjiään ja monia muita lämmittimiä hiljaisempia. –Lämmittimiä on saatavilla neljällä eri teholla: 800W, 1200W, 1700W ja 2000W. 1700Wja 2000W-versioissa on kaksi eri tehotilaa, joten käyttäjä saa itse valita, kummalla teholla lämmitintä käytetään. Calix WaveLine -sisätilanlämmittimillä on 5 vuoden takuu, Vainikka esittelee. Asennus oman maun mukaan Calix-sisätilanlämmittimen ehdottomana plussana voidaan pitää sen monipuolisia asennusmahdollisuuksia: sisätilanlämmittimet voidaan asentaa paikoilleen perinteisellä, kiinteällä seinäkiinnikkeellä, Quick Clip -telineellä tai maton alle sujautettavalla tukijalalla. Kaikki kiinnitysvaihtoehdot tulevat sisätilanlämmittimen mukana. Kätevässä Quick Clip -asennuksessa kiinnitystelineen jalat työnnetään auton keskikonsolin reunan alle, joten auton verhoiluun ei tarvitse tehdä minkäänlaisia reikiä. Quick Clip on siis erittäin siisti, helppo ja nopea tapa asentaa lämmitin paikoilleen. Asennus onnistuu ilman työkaluja! Myös kätevinä lämpöpaketteina Calix WaveLine -sisätilanlämmittimiä on saatavilla myös kätevinä ComfortKitlämpöpaketteina, joissa kaikki tarvittavat osat lämmittimen asennukseen löytyvät samasta laatikosta. Paketti sisältää WaveLine-sisätilanlämmittimen (1200, 1700 tai 2000 W), kaikki tarvittavat asennusosat, verkkoliitäntäjohdon sekä patentoidun Quick Clip -kiinnitystelineen. –Kannattaa huomioida, että ComfortKit-paketti ei sisällä moottorinlämmitintä. Pakettia on kuitenkin mahdollista täydentää jälkikäteen mallikohtaisella moottorinlämmittimellä ja/tai akkulaturilla, Vainikka sanoo. Etsi lähin Calix-jälleenmyyjäsi ja pyydä asennustarjousta: kaha.fi/jm. TEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Kaha Calixin WaveLine -sisätilanlämmittimet ovat paitsi tehokkaita, niin myös hämmästyttävän hiljaisia. L okakuussa 2006 ilmestyi historian ensimmäinen Kaasujalka, joten kädessäsi on nyt täysi-ikäinen lehti. Kaasujalka on koko ajan pysynyt alkuperäiselle idealleen uskollisena eli tarjoten autojuttuja maanläheisellä otteella tarjottuna. Käytetyt autot ovat olleet yhtenä perusrunkona alusta alkaen, koska niitähän eniten ostetaankin. Tällä hetkellä uusia autoja tulee markkinoille hurjaa tahtia ja sen vuoksi kaikkia juttuja ei printtiversioon saada mitenkään mahtumaan, vaan ne julkaistaan pääosin Kaasujalan Youtube-kanavalla sekä nettisivuilla. Kaikki lehden jutut on edelleen luettavissa osoitteessa www.kaasujalka.fi. Uuden lehden jutut tulevat nettisivuille, kun seuraava numero on saapunut telineisiin ja näin ollen tarjoamme printtiversion lukijoille ne tuoreimmat jutut. Vuonna 2005 eli vuosi ennen Kaasujalan syntymää Sauli Niinistön slogan oli presidentivaaleissa: Vastakkainasettelun aika on ohi. Ikävä kyllä tuo asettelu tuntuu vain kasvavan monessakin eri suunnassa. Kaasujalka jatkaa samalla tiellä lukijoiden toiveita kuunnellen ja toivomme, että autoilussa siedettäisiin muiden autoilijoiden valitsemia voimanlähteitä, eikä tuomittaisi liian jyrkästi. Vaikka fanaattisimmat polttomoottoriautoilijat närkästyvät sähköautojen koeajoista, niin näitä patteriautoja tulee lehden sivuille jatkossakin. Samaan hengenvetoon on todettava, että toivomme myös joustoa sähköautofanaatikoilta, ettei vedä poroja kovin syvälle sieraimeen, sillä polttomoottoriautoja on Kaasujalan sivuilla niin kauan, kun niitä liikkuu maanteillä. Oikein rattoisaa ja sopuisaa autoilusyksyä! Mika Salomaa Päätoimittaja TÄYSI-IKÄINEN KAASUJALKA Suomen kylmän ja pimeän talven aikana auton esilämmitetyt sisätilat ovat arjen luksusta, josta ei kannata tinkiä. Tehokas sisätilanlämmitin lämmittää mukavasti ratin ja penkit sekä poistaa näkyvyyttä häiritsevän jään ja kosteuden ikkunoista.
KAASUJALKA 11/2024 5 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. Auto-Lehtinen Fusti Oy AUTOPURKAMOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi • Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. • Huolehtimalla käytöstä poistetut autot asianmukaiseen kierrätykseen tai ostamalla meiltä purkuosia olet mukana edistämässä kiertotaloutta. Käytetyt varaosat takuulla! Varastossamme yli 200 000 varaosaa! KGM Torres EVX on iso ja brittiläiseltä Land Roverilta eli ”Lantikalta” näyttävä korealainen täyssähköinen katumaasturi. Suhteellisen edullisen hinnan takia kehittämistä kaipaavia yksityiskohtia on helppo katsoa läpi sormien. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski K orealaisen KGM Torresin keula tuo mieleen brittiläisen Land Roverin Range Rover -mallin. Se eroaa selvästi muista korealaisista isoista sähkömaastureista, vaikkapa Nato-komentajan autolta näyttävästä Kia EV9:stä. Entinen Ssayoung Korealainen Ssyoung-maasturi on nyt KGM. Ssangyongeista tuli KGM-merkkisiä, kun KG Group osti Ssangyongin. Itsekin koeajoin vuosia sitten Ssayoungin ison maasturin Kaasujalkaan, mallinimi Rexton. Ulkonäköä kuvailin silloin ”rumankoreaksi”. Ssangyoungin muotoilu oli selkäesti sen ajan aasialaista. KGM Torres EV-sähkömaasturin muotokieli on kuitenkin selkeästi enemmän eurooppalaiseen makuun. Malliston hinnat alkavat ! TEKNIIKKAA KGM TORRES EVX 2WD 73,4 KWH 207 HV SAPPHIRE MOOTTORI: sähköauto VETOTAPA: etuveto TEHOT: 152 kW/207 hv VETOTAPA: 339 Nm AKKU: netto 72 kWh, brutto 73,4 kWh LATAUS TYPE 2: 10,5 kW (3 x 16 A), CCS: 145 kW WLTP-KULUTUS: 18,7 kWh / 100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: g/km TOIMINTAMATKA: 462 km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0–100 km/h: 8,1 s HUIPPUNOPEUS: 175 km/h MITAT: pituus 4 715 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 725 mmm akseliväli 2 680 mm TAVARATILA 703 L HINTA: koeajoauto 45 070 €, malliston hinnat alk. 41 390 € KOREAN ”LANTIKKA” ON HYVÄ HINTAISEKSEEN KGM Torres KOEAJOSSA + Tilava + Kokoluokassaan edullinen + Ajoakun 10 vuoden ja miljoonan kilometrin takuu Tietoviihdejärjestelmän monimutkaisuus Kallistelu mutkateillä JÄLKIMAKU Itse tykästyin Torresiin kovasti. Jos pitäisi sijoittaa vajaat 45 000 euroa sähkömaasturiin, 10 vuoden tai miljoonan kilometrin akkutakuuta olisi lähes ylivoimaista vastustaa. ? – + Quartz-mallin 41 390 eurosta. Koeajettu KGM Torres EV -sähkömaasturi oli paremmin varusteltu Saphire-malli. jonka senkin hinta jää 43 990 euroon. Iso ja näyttävä sähkömaasturi huikealla 10 vuoden tai miljoonan kilometrin akkutakuulla vaikuttaa lievästi sanottuna houkuttelevalta, melkeinpä vastustamattomalta. Tosin, kukapa meistä oikeasti ajaa 100 000 kilometriä vuodessa ja miljoonaa kilometriä 10 vuodessa? Pelkistetyn tyylikäs Torresin sisustakin on pelkistetyn tyylikäs. Kuljettaja saa kaiken tarvittavan tiedon vierekkäin olevilta 12,3 tuumaiselta digitaalimittaristolta ja 12,3 tuumaiselta multimedianäytöltä. Korkean istuma-asennon ansiosta autoon on helppo nousta kyytiin ja siitä on erittäin hyvä näkyvyys ulos. Ajoakun energiasisältö on reilut 70 kilowattituntia, eli suunnilleen saman verran, mitä muissakin tämän kokoluokan sähkömaastureissa. Torres EVX:n tilat ovat vähintään riittävät niin etukuin takapenkilläkin. Auton muotoilun myötä sisätilat ovat myös väljästi myös hyödynnettävissä. Tavaratila vetää takapenkin selkänojat pystyssäkin 700 litraa ja kun selkänojat kaatamalla tavaratilasta tulee tasainen ja sen tilavuus kasvaa jopa 1662 litraan. Ei akun esilämmitystä Ei ole yllätys, että ihan täydellistä sähkömaasturia ei tässä hintaja kokoluokassa voi tarjota. Tietoviihdejärjestelmä ei ole itseni kaltaiselle epätekniselle ihmiselle kovin helppo käyttää ja käyttöjärjestelmä toimii hiukan hitaanpuoleisesti. Valmistaja ilmoittaa Torres EVX:n WLTP-keskikulutukseksi 18,7 kWh/100 ja toimintamatkaksi 462 kilometriä. Lämpiminä suvipäivinä ilmoitettu toimintamatka on maltillisella ajamisella realismiakin. Kävimme elokuussa sukuloimassa Salon Mathildedalissa, johon meiltä kotoa Vantaalta tulee matkaa 165 kilometriä. Torres oli yön latauksessa ja takaisin kotiin lähtiessä rangea oli 417 kilometriä. Kun saavuimme kotiin, rangea oli vielä jäljellä 245 kilometriä. Toimintamatka talvipakkasilla epäilemättä lyhenee ja lataus hidastuu, kun Torresiin ei saa ajoakun esilämmitystoimintoa. Valtatiesuorien auto Torresin alusta on mukavuuspainotteinen ja pitkillä matkoilla ajo on leppoisaa. Sen sijaan Mathildedalin mutkateillä Torres tuppasi kallistelemaan. Myös ohjaus voisi keskittää paremmin keskialueella. Rengasmelu Torresissa pysyy melko hyvin korin ulkopuolella ja se tekee matkanteosta loppupelissä ihan riittävän mukavaa ja leppoisaa. Joistakin pienistä puutteista huolimatta KGM Torres EVX antaa rahalle täyden vastineen. KGM Torres EVX:ssä saa melko edullisella hinnalla näyttävän ja tilavan sähköauton.
6 KAASUJALKA 11/2024 Tyylikästä ja muutenkin pätevää BYD Seal U -sähkömaasturia tuskin myytäisi 47 000 eurolla ilman Kiinan valtion epäreilua tukea. Kuluttajan kannalta on harmi, jos hinta tuontitullien takia nousee reippaasti. Seal U on vakava haastaja Tesle Model Y-crossoverille. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski B YD jatkaa kiinalaisten sähköautojen vyöryä Suomeen laatuun suhteutettuna erittäin edullisilla hinnoilla. BYD Seal saa nyt parikseen BYD Seal U:n. Siinä missä Seal on urheilullinen sedan, Seal U on leppoisa keskikokoinen crossover, josta sporttisuus on kaukana. Jos BYD Sealia pidetään amerikkalaisen Tesla Model 3:n haastajana, voisi BYD Seal U:n haastavan Tesla Model Y-crossoverin. Ainakin hintojen ja muiden lukujen valossa autot ovat hyvinkin vertailukelpoiset. Vähän ristiriitaisesti BYD Seal -sedania saa myös nelivetoisena, mutta BYD Seal U:ta -täyssähköversiona vain etuvetoisena. Tiettävästi loppuvuodesta tulee myyntiin myös Seal ! TEKNIIKKAA BYD SEAL U DESIGN MOOTTORI: sähköauto TEHOT: 160 kW/218 hv VÄÄNTÖ: 330 Nm AKUN KAPASITEETTI: 90 kWh (brutto), 87 kWh (netto) LATAUS: Type 2: 11 kW (3 x 16 A), CCS: 140 kW WLTP-KULUTUS: 20,5 kWh / 100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: g/km TOIMINTAMATKA: 500 km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.6 s HUIPPUNOPEUS: 175 km/h MITAT: pituus 4 785 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1668 mm, akseliväli 2765 mm TAVARATILA: 425 l HINTA: 46 990 € PERUSNÄYTTÄVÄ ”PATTERIMAASTURI” BYD Seal KOEAJOSSA + Leppoisa ajettava + Äänetön + Matkustajille tilava Vaatimaton tavaratila Ohjauksen tunnottomuus JÄLKIMAKU BYD Seal U on ulkoisesti perusnäyttävä ja ihan ok, mutta ”pankin räjäyttäjä” se ei ole. Hintaansa kalliimman vaikutelman Seal U kuitenkin antaa, jos sitä vertaa moneen saman hintaluokan eurooppalaiseen crossoveriin. ? – + U-lataushybridi, jota saa myös nelivetoisena. Mutta jos nyt rehellisiä ollaan, niin suhteellisen harva suomalainen ihan oikeasti tarvitsee nelivetoa. Crossover ostetaan ennen muuta sen perusfarmaria trendikkäämmän ulkonäön takia ja siksi, että korkeammalla istuminen tuo ajamiseen turvallisuudentunnetta. Jos olen oikein käsittänyt, niin katumaasturihitti Nissan Qashqaikin myy etuvetoisena moninkertaisesti paremmin kuin nelivetoinen. Perusasiat kohdallaan Koeajoon saadussa täyssähköisessä BYD Seal U:ssa jokseenkin kaikki asiat ovat sen verran mallillaan, että ihmettelen, jos tässä alle 50 000 euron hintaluokassa se ei tee kauppansa. Koeajetun Seal U:n Designvarustellun version akussa on kaikkiaan 87 kilowattituntia. Se on 18 kilowattituntia enemmän kuin Comfort-varustellussa Seal U:ssa. Vaatimattomammin varusteltua Comfort-mallia ei tuoda Suomeen. Seal U Designin jykevä akku tuo siihen enemmän kapasiteettia, mutta lisää myös auton painoa yli 100 kilolla. Ja mitä enemmän auto painaa, sitä enemmän se myös kuluttaa. Design-varustellun Seal U:n WLTP-kulutukseksi valmistaja kertoo 20,5 kilowattituntia 100 kilometrillä, Toimintamatkaksi valmistaja ilmoittaa 500 kilometriä. Mukavuuspainotteinen Mukavuuspainotteinen alusta tekee ajamisesta pehmeää ja alusta tuntuu mukavalta huonommillakin teillä. Erityisen mukavaksi ajamisen ja matkustamisen BYD Seal U:lla tekee sen äänettömyys. Saman hintaluokan kilpailijoilla yleensä rengasäänet tunkeutuvat matkustamoon viimeistään siinä vaiheessa, kun karkealla asfalttipinnalla vauhti nousee yli 100 km/h. Rengasäänethän korostuvat juuri sähköautossa, kun sähkömoottori ei pidä minkäänlaista ääntä. Kuljettajalle Seal U:n hallinnointi on selkeää ja helppoa, vaikka useimmat toiminnot hoidetaankin kookkaan ja kääntyvän tietoviihdejärjestelmän valikoista sormilla hipaisemalla. Selkeyttä tuovat tietoviihdejärjestelmän isot ja selvät kuvakkeet. Matkustajilla tilaa Takana tilaa on matkustajille runsaasti ja lattia on tasainen, tämä tekee takapenkkiläisten elämän helpoksi. Ja yleensä ne takapenkkiläiset ovat lapsia. Takapenkin selkänojat pystyssä tavaratila häviää Tesla Model Y:lle reippaasti: Seal U:n tavaratila takapenkit perusasennossa jää 552 litraan, Tesla Model Y:ssä tavaratila takapenkit perusasennossa on jopa 854 litraa. Vaan samaa luokkaa se tavaratila on saman hintaja kokoluokan Volkswagen ID.4-mallissakin, takapenkit perusasennossa 543 litraa. Seal U:n tehostettu ohjaus ei ole huono, mutta kaipaisi lisää tunnokkuutta. Matka-ajossa tämä ongelma häviää, kun ohjaus kuitenkin keskittää hyvin. Hyvän ergonomian ansiosta Seal U:lla taittaa mielikseen pidemmänkin matkan. Toisen sukupolven Skoda Kodiaq omaa samat hyvät ominaisuudet kuin aiempikin, mutta nyt tämä uutukainen on höystetty hurjan suurella sähköisellä toimintasäteellä ja ripauksella ylellisyyttä. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa S koda Kodiaq on siitä vielä harvinainen automalli, että voimalinjavalikoima pursuaa vaihtoehtoja yllin kyllin. Joten jokaiselle löytyy varmasti se mielekkäin vaihtoehto. Perinteiselle autoilijalle turvallisin vaihtoehto on varmasti kahden litran dieselillä varustettu versio joko etuvetoisena tai nelivetoisena. Tällä hetkellä malliston ainut nelivetoinen versio diesel. Kodiq-malliston edullisin voimalinja on 1.5-litraisella moottorilla varustettu kevythybridi, joka on saatavana vain etuvetoisena. Tämän paketin hinta alkaa 45 000 eurosta. Perinteinen polttomoottorinen Kodiaq tarjoaa markkinoiden suurimman tavaratilan, sillä litroja löytyy huimat 910 litraa. Kodiaqin ulkokuori on nyt tässä toisessa sukupolvessa selkeästi särmikkäämpi ja tyylikkäämpi. ! TEKNIIKKAA SKODA KODIAQ 1.5 TSI PHEV STYLE DSG AUTOM. HINTA: 54 512,59 POLTTOMOOTTORI: 110/5500-6000 SÄHKÖMOOTTORIN TEHO: 85 kW JÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 150 kW (204hv) LATAUSAIKA 11KW: 0-100% 2h 30 min LATAUSAIKA 50KW: 10-80% 26 min HUIPPUNOPEUS: 210 / 140 km/h KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 8.4sek TOIMINTAMATKA SÄHKÖLLÄ: 115-124 km OMAMASSA: 1913-2084 VETOKYKY: 750/1800 kg AKUN KAPASITEETTI: 25,7 / 19,7 kWh MITAT: Pit 4 758, lev 1 864, kork 1 678, akseliv 2 791 mm TAVARATILA: 745l HURJA SÄHKÖINEN TOIMINTASÄDE Skoda Kodiaq KOEAJOSSA + Toimintamatka sähköllä + Väljät tilat + Ohjaamon tyylikkyys Ei nelivetoa saatavana JÄLKIMAKU Hurjan tilava ja tyylikäs katumaasturi, jolla pääsee arkisessa kurvailussa sähköllä kevyesti 100 kilometriä ja bonuksena 50kW:n pikalataus. Todella vahva vaihtoehto omassa luokassaan. ? – + Ladattavien suosio kasvaa Ladattavat hybridit ovat nostaneet suosiotaan hurjasti kasvaneiden toimintasäteiden ansiosta ja samaan soppaan lusikkansa laittaa myös tämä koeajettu uusi Skoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV. Malli on aina etuvetoinen ja järjestelmän yhteisteho 204-hevosvoimaa. Sähköistä toimintasädettä luvataan varusteversiosta riippuen 115-124 kilometriä ja arjen normaalissa ajossa oli koeajon aikana huomattavissa, että lähellä luvattua lukemaa on helppo päästä. Pihistämällä jopa pidemmällekin. Isohkon akkupaketin vuoksi tavaratila on pienempi, mutta siltikin siinä on vetoisuutta enemmän kuin muissa markkinoilla olevissa autoissa, tilavuuden ollessa peräti 745 litraa. Autossa on 11 kW:n sisäinen laturi ja kiireisimpien matkantekoa nopeuttaa 50kW:n pikalatausmahdollisuus. Tämän ansiosta 10-80%:iin lataus hoituu 26 minuutissa. Tällä ladattavalla hybridillä on mahdollista vetää varsin iso asuntovaunuakin, sillä suurin sallittu vetomassa on 1800 kiloa. Tyylikäs ohjaamo Edellisessä Kaasujalassa koeajossa oli uudistunut Skoda Suberb ja auton ohjaamon tyylikkyys sekä viimeistely sai monen haukkomaan henkeä. Sama onnistunut linja jatkuu myös tämän Kodiaqin kohdalla. Materiaalivalinnat ovat korkeatasoisia ja tyylikästä alcantaraa löytyy oviverhoiluista lähtien joka paikassa. Lisäksi verhoillut ovitaskut luovat hienon viimeistellyn silauksen. Kuljettajan ajoasento on erittäin hyvä ja pitkän kuljettajankin taakse jää takamatkustajille ministeritason jalkatilat, vaikka muotoilultaan takapenkki sopiikin kahdelle matkustajalle. Ajettavuus on tuttua ja turvallista Skodaa, joka sopii suomalaiseen sielunmaisemaan kuin se kuuluisa nenä päähään. Autossa ei mikään ärsytä ja kaikki toimii kuin ajatus. Tehty käytännölliseksi ja tilavaksi. Nyt kun Kodiaq on höystettynä isolla hyppysellisellä ylellisyyttä, tätä vaikea jättää autokauppaan. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 11/2024 7 LOKOMONKATU 25, TAMPERE, 03–2834 700 AUTOMYYNTI ARK. 9–18, LA 10–14 AUTOMYYNTI I HUOLTO I VARAOSAT I VAURIOKORJAAMO KAYTTOAUTO.FI ZR-V:n kampanjaetu sisältää: GoodYear talvirenkaat alkuperäisillä Honda18” kevytmetallivanteilla € (svh. 3 135 €) ja 3 865 € lisäalennuksen. (Etu edellyttää auton rekisteröintiä 31.12.2024 mennessä). ZR-V e:HEV mallisto alk. 47 773 € HONDA ZR-V TÄYSHYBRIDI Nyt huippueduin! Talvirenkaat € ja lisäksi kampanjaetu. Etusi yhteensä jopa 7 000 €. Honda ZR-V e:HEV Elegance alk. 47 773,16 € (sis. toimituskulut 600 €). CO2-päästöt 130 g/km, EU-keskikulutus 5,7 l/100 km (WLTP). Kuvien autot erikoisvarustein. Kampanja koskee nopean toimituksen uusia autoja ja on voimassa 21.12.2024 saakka. Edellyttää auton rekisteröintiä 31.12.2024 mennessä. Kampanja ei koske esittelyautoja. BYD Seal U DM-i alk. autoveroton hinta 46?069,10 € + arvioitu autovero 1?430,90 € + toimituskulut 600 € = kokonaishinta 48?100 €. Vapaa autoetu 815 €/kk, käyttöetu 680 €/kk. CO2-päästöt 26 g/km. BYD Seal U DM-i alk. autoveroton hinta 46 069,10 € + arvioitu autovero 1 430,90 € + toimituskulut 600 € = kokonaishinta 48 100 €. Vapaa autoetu 815 €/kk, käyttöetu 680 €/kk. CO2-päästöt 26 g/km. BYD-takuu 6 vuotta tai 150?000 km ja akun takuu 8 vuotta tai 200?000 km. Auton toimintamatkaan sähköllä ja polttoaineen kulutukseen vaikuttavat muun muassa sähköajon osuus, kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, kelija ajoolosuhteet sekä auton kuormaus. Kuvan auto erikoisvarustein. Tilava, tyylikäs, monipuolinen ja kattavasti varusteltu Seal U on koko perheen katumaasturi. Täydet viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustestistä ja 6 vuoden takuu viimeistelevät kokonaisuuden. Myös odotettu, uusi nelivetoinen BYD Seal U DM-i lataushybridi on vihdoin Suomessa. Uuden Seal U DM-i lataushybridin toimintamatka on sähköllä jopa 70 km ja yhdistetty toimintamatka jopa 870 km. Lämpimästi tervetuloa tutustumaan ja koeajolle. VALITSE TÄYSSÄHKÖ TAI LATAUSHYBRIDI BYD SEAL U Täyssähköinen Seal U hinta alk. 44 630 ? € Lataushybridi Seal U DM-i hinta alk. 48 100 € Akkukapasiteetti 71,8–87 kWh Toimintamatka sähköllä jopa 500 km Vakiona AWD-neliveto Toimintamatka sähköllä jopa 70 km
8 KAASUJALKA 11/2024 KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA KUUKAUDEN KÄYTETTY ISO SÄHKÖMAASTURI, VAATIMATON TOIMINTASÄDE Hiton hieno auto, jolle voi kuitenkin povata melko pitkää myyntiaikaa. Isolle sähkömaasturille kun optimistisimmillaankin 343 kilometrin toimintamatka on tänä päivänä liian vähän. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa K oeajoon saatu Volkswagen ID.4 on ollut Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälässä kaupan jo tovin. Sitä on tullut vähän ihmeteltyäkin. Onhan ID.4 sentään Volkswagenin suosituin sähkömaasturi, suositumpi kuin pikkuveli ID.3. Mallisto kasvoi vuonna 2021 kahdella uudella Volkswagen ID.4 -tehoversiolla: Pure 109 kW ja Pure Performance 125 kW – molemmissa tehoversioissa on 52 kWh:n akku. Koeajoon siis saatiin takavetoinen 109 kW 52 kWh. ”Sähkömoottori tuottaa tehoa 109 kW (148 hv) ja maksimivääntö on 220 Nm. Toimintamatka on jopa 343 kilometriä (WLTP)”, kehui AutoBild -lehti 9.2.2021. Tänä päivänä enää tuskin kukaan enää kehuu, jos joku kehuu, että tilavan sähkömaasturin toimintamatka on ”JOPA” 343 kilometriä. Tänä päivänä Volkswagen ID.4 –sähköautomalliston hinnat lähtevät 45 530 eurosta. Sillä saa Volkswagen ID.4 Pure-version 52 kWh:n akulla. Akun kapasiteetti on siis sama kuin koeajetussa ID.4 Puressa. Tehot ovat kasvaneet 149-hevosvoimasta (109 kW) 170 hevosvoimaan. (125 kW). Se ratkaisevin juttu on tietysti toimintasäde: uudenkaan Pure Basicin toimintasäde ei ole kasvanut kuin mainittavasti, sekin on vain 362 kilometriä. Sähköautot ovatkin siitä jännä juttu, että jos ei tarvitse järjettömän pitkiä toimintasäteitä, voi vaihtoautoliikkeessä tehdä todella edulliset kaupat Volkswagen ID.4:n kaltaisesta sähkömaasturista. Perusajossa tällainen tavallinen ”perusurpo” ei huomaa eroa vähän ajetun ID.4-vaihtoauton ja uuden ID.4:n välillä. Mukava ja tilava ID.4 on alusta saakka ollut laatutyötä. Se on perusajossa aina yhtä äänetön ja yhtä vakaa menijä: ajettiinpa sitten käytetyllä ja 27 000 € maksavalla ID.4 52 kWh:lla tai uudella ja 45 530 euroa maksavalla ID.4 Pure Basic 125 kW:lla, jonka senkin akun bruttokapasiteetti on 52 kWh. Ja onhan tässä käytetyssäkin ID.4 Puressa vielä akkutakuuta jäljellä. Itse ajettavuudesta en lyhyen koeajolenkin perusteella löydä mitään moitittavaa. ID.4:n oviin on alusta saakka laitettu kunnolla verhoilua ja istuimet tuntuvat laadukkailta, vaikka kuosi näyttääkin vähän vanhanaikaiselta. 10-tuumainen näyttö riittää toimintojen ohjaamiseen hyvin. Tilaa on riittävästi ja tavaratilankin saa penkit kaatamalla venytettyä 543 kilometristä 1 575 litraan asti. Liikkeelle lähtiessä mittari ilmoitti, että akun varaustila on 50 % ja toimintamatkaa jäljellä 150 km. Alustassa on painotettu mukavuutta, eivätkä tien poikittaissaumat ja epätasaisyydet juuri tunnu ahterissa, vaikka alla on 20-tuumaiset renkaat. Ohjaus toimii tarkasti ja jämäköityy sopivasti, kun vauhti kasvaa. Volkkari osaa vaimentaa autoistaan tien mölyt ja tuulensuhinat. Sitä ihastelin ID.4:ssäkin. Laadukas massatuote ”Tesla teki sähköautoista seksikkäitä. Volkswagen haluaa tehdä niistä arkisia”, Helsingin Sanomat arvioi ID.4:ää 10.7.2021. Minusta se on osuva kuvaus. Ja miksikäs ei niin saisi ollakin? Valtaosa meistä suomalaisistakin on enemmän tai vähemmän massaihmisiä. Polttomoottoriautojen aikakaudellakin harva oikeasti tarvitsi tehokasta V6-autoa, joka kiihtyy nollasta sataseen 5 sekunnissa ja yltää yli 200 km/h huippunopeuteen. Massat suosivat arkisia Skoda Octavioita ja Volkswagen Golfeja. Nyt tuntuu, että näistä toimintamatkoista on tehty vähän samanlainen pakkomielle kuin Volkswagen ID.4 ! VOLKSWAGEN ID.4 ID.4 PURE 109 KW, AKKU 52 KWH VM. 2021 MITTARILUKEMA: 38 000 km KÄYTTÖVOIMA: sähkö AKUN KAPASITEETTI: 55 kWh (brutto), 52 kWh (netto) TEHOT: 148 hv/109 kW VETOTAPA: takaveto VAIHTEISTO: automaattinen TOIMINTAMATKA: 343 km (valmistajan ilmoittama) KESKIKULUTUS (WLTP): 16,7 kWh/100 km MITAT: pituus 4584 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1640 mm, akseliväli 2771 mm TAVARATILA: 543 1575 l SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,9 sekuntia HUIPPUNOPEUS: 160 km/h MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTAPYYNTÖ: 27 720 € TEKNIIKKAA aikoinaan käytännössä tarpeettomin suurista tehoista. Ymmärrän hyvin työkseen paljon ajavia myyntiedustajia, jotka eivät mieluusti istu vähintään puolen tunnin rupeamia ABC:n kahviossa odottaessaan auton latautumista suurteholaturissa. Jos ajaminen kuitenkin on pääsääntöisesti työmatkoja, kauppareissuja ja alle 100 kilometrin päiväajoja, koeajettu Volkswagen ID.4 Pure 109 kW 52 kWh on oikein miellyttävä ja tilava perheauto. Jännittävä se ei ole, mutta sitä voi hakea vaikkapa benjihypyistä. Haasteellinen myytävä J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision myymälän paikallisjohtaja Marko Hiltunen myöntää, että pienemmällä akustolla varustetun Volkswagen ID.4:n myynti alkaa olla hankalaa, jos hintapyyntö lähentelee 30 000 euroa. –Tuossa hintaluokassa alkaa jo saada sähköautoja pidemmälläkin toimintamatkalla. Silloin, kun hinta on selkeästi edullisempi, toimintamatkalle annetaan pikkuisen anteeksi, kun auto tulee ehkä vähäisempään käyttöön. Kuitenkin silloin, kun vaihtoauto maksaa 25 000– 30 000 euroa, monesti haaveillaan, että autolla pääsisi pidemmälle. Tämä pätee erityisesti perheautoluokkaan. 343 kilometriä oikeasti toteutuessaan varmasti riittäisi suurimmalle osalle suomalaisista. Kuluttajat alkavat kuitenkin olla jo perillä siitä, että sähköauton toimintamatka lyhenee kylmällä säällä 30–50 prosenttia. Tämän vahvistaa Hiltunenkin. –Ihmisillä on tänä päivänä aika hyvin tietoa siitä, mitä he hakevat. Ja sitä tietoa myös hyvin helposti. Laadukkaankin sähköauton myynti on haasteellisempaa, jos luvattu toimintamatka on vaatimaton. Tämä pitää näkyä myös hintapyynnössä. Tänä päivänä sähköautolta kuitenkin jo haetaan pääsääntöisesti 400–500 kilometrin toimintamatkaa. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 11/2024 9 Yli 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? /motonet /motonet? Tarjoukset voimassa 24.10.–11.11.2024 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Kampanjassa olevia tuotteita ei voi varata. 24.10.–11.11. Yli 30 euron arvoisille tilauksille ilmainen toimitus Postin tai Matkahuollon noutopisteisiin! oimassa 24.10. Elf Sporti 9 Long Life 5W-30 MOOTTORIÖLJY 5 L Synteettisen teknologian moottoriöljy erityisesti Volkswagenille. 59-00851 Norm. 37,90 (7,58/l) Bahco BE-9886 Ergo RUUVIMEISSELISARJA Sisältää kaksi uraruuvitalttaa, kaksi Phillips-ruuvitalttaa sekä kaksi Pozidrive-ruuvitalttaa. 77-1087 Motox Brake Cleaner JARRUNPUHDISTUSSPRAY 750 ml Poistaa tehokkaasti öljyn, rasvan, pölyn ja lian. 60-00841 Norm. 5,99/kpl (7,99/l) 29 90 KANTA-ASIAKASETU 5,98/l 14 90 (24,90) 14 90 (19,90) 9 99 4,44/l 3 kpl yhteishintaan Wataya LYHYTVARTISET LÄMPÖSAAPPAAT Päivittäiseen käyttöön ympäri vuoden. Uskomattoman kevyet ja mukavat. Pitävät jalkasi suojattuina, kuivina ja lämpiminä. Koot 36–49. 55-17857–55, 55-12457–69 ERÄ! teita tarjousaikana riittää Kampanjass LJY 5 L n ERÄ! www.renkaatalle.fi Kotimainen verkkokauppa! RENKAAT EDULLISESTI JA NOPEASTI VERKOSTA! Saatavuus: Renkaatalle.fi ja rengasliikkeet sekä korjaamot Kotimaisen verkkokaupan tunnistaa avainlipusta! • Korkealaatuinen rengas • Hintatietoisen valinta • Ensiasennusrengas esim. BMW, Audi, VW, KIA, Skoda, Seat ym. • Premium laatua keskihintaan • Laatutietoisen valinta • Ensiasennusrengas esim. Audi, VW, Seat, Skoda, Fiat ym. FALKEN F-ICE 1 NASTARENGAS FALKEN F-SNOW 1 KITKARENGAS Varmista itsellesi polttoainelahjakortti! 20€ 40€ HYVÄ • HELPPO • HALPA NEXEN WINSPIKE 3 NASTARENGAS NEXEN WINGUARD ICE 3 KITKARENGAS RENGASRIKKOTURVA 24 kk. UUTUUS!
10 KAASUJALKA 11/2024 Isojen bensasedan uhkaa auttamattomasti olla vaihtoautomarkkinan hylkiö, jos hintapyyntö nousee yli 25 000 euron. Niinpä vähän ajava ja leppoisaa kyytiä ajava voi tehdä sellaisesta nyt edulliset kaupat. I sojen ja hinnakkaampien bensasedanien ostajakunta käy yhä pienemmäksi, myöntää J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision toimipisteen paikallisjohtaja Marko Hiltunen –Ehkä ihmiset on totutettu siihen, että autossa pitää olla tilaa ja muunneltavuutta. Viistoperäinen, farmari tai crossover on käytännöllisempi. Sedanin lastausluukku on niin pieni, että se varmasti monia ahdistaa, Hiltunen sanoo. Isolla bensasedanilla on kuitenkin oma vannoutunut ostajakuntansa. –Moni tällaisen korimalliltaan porrasperäisen auton ostaja haluaa autoonsa myös perinteisen moottorin, joka ei tarvitse latausta. Hän saattaa karsastaa hybridinkin sähköjärjestelmää. Ei näitä enää juurikaan osteta sellaiseen perhekäyttöön, jossa autolla ajettaisiin vaikkapa lasten harrastuksiin monta kertaa TEKSTI_Timo Kiiski VAIHTOAUTOVERTAILU ISOT BENSASEDANIT Tämä 2-litraisella bensamoottorilla varustettu porrasperäinen BMW 520 mennee ennen pitkää kaupaksi, kun vuosimalli on 2021 ja mittarilukema vasta 50 000 €. Bensamoottorin tukena on myös kevythybridijärjestelmä, jonka taloudellisuusapu jää kuitenkin raskaassa ajossa pieneksi. Hintapyyntökin on houkutteleva, uuden alemman keskiluokan perheauton tasoa_ 29 990 €. Tätä Bemaria myy Autokeskus Turussa. Alfa Romeo Giulia kyllä mielletään premium-autoksi, mutta massojen suosikiksi se on Suomessa liian eksoottinen ja ehkä myös liian sporttinen. Statusta Alfan ostaja saa mukana kuitenkin roppakaupalla, vähän kuin Jaguarissakin. Kuvan 2,0 Alfa Romeo Giulia 200hp RWD 8AT Super Comfort 2-liraisella ja 200-hevosvoimaisella bensamoottorilla on vuosimallia 2020 ja mittarilukema on vasta 72 000 km. Kotkassa Hedin Automotiven hintapyyntö kuvan Alfa Romeo Giuliasta on 29 900 €. Porrasperäisen ja näyttävän Volvo S90 T4 Business automaatin myyntiä 2-litraisella bensamoottorilla helpottavat pieni kilometrilukema ja uushankintahintaan nähden edullinen hinta. Pääkaupunkiseudulla Biliassa hintapyyntö upeasta ja vasta 58 500 kilometriä ajetusta vuosimallin 2019 autosta oli vain 30 900 €. Teknisesti tämän päivän uuden Volvo S90 Rechargen lähtöhinta on 70 083 €, mutta kun auton ulkonäkö ei amatöörin silmin katsottuna oli radikaalisti muuttunut, saa naapurin kateudesta vihreäksi puoleen hintaan. Näyttävällä Volkswagen Arteonilla on hieman sama ongelma kuin Skoda Superbillakin. Volkswagen edustaa merkkinä kansanautoa, vaikka Arteon-malli on iso ja näyttävä sedan, joka täyttää premiumauton vaatimukset. Kuvan Volkswagen Arteon R-Line 2,0 TSI 206 kW (280 hv) 4MOTION DSG-automaatti 2-litraisella bensamoottorilla on vuosimallia 2018 ja mittarilukema oli 121 000 km. J. Rinta-Joupin Porin autoliike pyytää tästä Arteonista 30 700 €. viikossa. Porrasperäisen ja hinnakkaamman ison bensa-auton ostaja onkin yleensä hieman iäkkäämpi. Suhteessa uusihankintahintaan tällaisen auton voi tänä päivänä löytää aika kivalla hinnalla, Hiltunen sanoo. Tutut 3 suosikkia Suosikkeja tässä sarjassa ovat Audi A6, BMW:n 5-sarja ja Mercedes-Benzin Esarja. –Nämä kolme ovat sellaisia autoja, jotka ovat aina liikkuneet myös porrasperäisinä, Hiltunen sanoo. Eipä näiden lisäksi yli 25 000 euron vaihtoautomarkkinassa kovin paljon muuta tarjontaa edes ole. Toki samaan sarjaan menee myös näyttävä Volvo S90 ja sporttinen Alfa Romeo Giulia. Myös Skoda Superbia mainostetaan ulkonäkönsä puolesta usein porrasperänä, vaikka katosta takapuskuriin aukeava takaluukku ja kaadettavat takapenkit tekevätkin siitä oikeasti liftbackin. Alfa Romeolla Giulia on ihan oma lukunsa, jolla on ihan oma ja marginaalinen ostajakuntansa. –Skoda Superbkin halutaan voittopuolisesti farmarina perheautoksi, Hiltunen sanoo. Mercedes-Benz E sedan automaattivaihteilla on Mersun kasvavasta sähköautomallistosta huolimatta varttuneempien herrasmiesten suosikki, vaikka konepellin alla hyrräisi 2-litrainen bensamoottori. Kuvan takavetoinen Mercedes-Benz 250 BE A Avantgarde vuosimallia 2017 oli 163 000 km ajettu. Tätä Mersua myi SAKA Finland Lahdessa hintapyynnöllä 29 890 €. Huippuvarusteltu Audi A6 Sedan Business 2,0 TFSI 185 kW Quattro S tronic on edelleen yksi kolmesta suosikista isojen bensa-autojen sarjassa. Kuvan Audia eivät vielä kilometritkään paina, vaikka vuosimalli on 2015: mittarilukema on vasta 123 000 km. Tämä hopeanharmaa porrasperäinen bensa-Audi oli myynnissä Rinta-Joupin Autoliikkeessä Järvenpää hintapyynnöllä 26 680 €. Ulkoisesti kuvan Skoda Superb näyttää porrasperältä ja porrasperänä Pörhön Autoliike Kokkolassa sitä mainostaakin. Katosta puskuriin saakka aukeavan takaluukun ja kaadettavien takapenkkien ansiosta Superb on kuitenkin käytännössä viistoperäinen liftback. Kuvan bensamoottorinen Skoda Superb 1,5 TSI ACT DSG Autom. Ambition vuosimallia 2020 on vasta 28 000 km ajettu ja sitä liikuttaa 1.5-litrainen turboahdettu bensamoottori. Hintapyyntö tästä Superbista on 28 500 €. +358 45 804 7300 Tilaa kultakirje www.taivaskulta.fi/turvapussi Uusi kivijalkamyymälä avattu Vapaudenkatu 2, Lahti OSTAMME KULTAA OSTAMME KULTAA KUOLINPESÄT + ARVOTAVARAT + HOPEAT Huom! Soita ja sovi aika! KYSY MEIDÄT SUOSITULLE KOTIKÄYNNILLE! Ma-La 10-17 ajanvarauksella www.taivaskulta.fi info@taivaskulta.fi 25 000 – 35 000€
KAASUJALKA 11/2024 11 Vetokoukku tarpeesi mukaan. Lisätietoja: www.kahaviesti.fi Testattu todellista käyttöä varten. Kaikki Brinkvetokoukkuratkaisut ovat turvallisia ja helppokäyttöisiä – löydät varmasti ratkaisun, joka sopii sinun tyyliisi ja tarpeisiisi. Kiinteä vetokoukku sopii ahkeraan käyttöön, irrotettava vetokoukku tyyliä arvostaville ja kääntyvä vetokoukku helppokäyttöisyyttä haluaville. ka ha .fi Muiden rengasvalmistajien ohella myös Pirelli siirsi Ukrainan sodan alettua tuotantoaan Venäjältä Eurooppaan. Tuotanto Romaniassa on nyt täydessä vauhdissa ja erityisesti nastarenkaiden kehitystyö jatkuu yhä vahvempana. I talialaisen Pirellin nastarenkaat valmistetaan jo nyt kaikki Romaniassa ja sinne keskitetään jatkossa kaikkien pohjoismaisten talvirenkaiden tuotanto. Tuotantoa Pirellillä on myös Euroopan muilla tehtailla, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Nastarengasuutuuden lanseerausta talvikaudelle 2025– 2026 odotellessa Pirelli on tehnyt päivityksiä jo markkinoilla oleviin talvirenkaisiin. Kaikki rengasvalmistajat odottavat nyt, millaisiksi uudet nastarenkaiden valmistusta koskevat säädökset tulevat. –Uudet säädökset määrittelevät esimerkiksi sen, kuinka paljon nastarenkaan vierintäkehässä saa olla nastoja sekä sen, kuinka paljon nastarengas kuluttaa tiestöä: tämä tutkitaan erillisellä tienkulutusmittauksella, Arnivaara sanoo. Testimenestyjä Nastarengasuutuutta odotellessa Pirellin nastarengashitti tällä hetkellä on Ice Zero 2, joka voitti Ruotsin johtavan autolehden Teknikens Världin nastarengastestin. Pirelli Ice Zero 2 osoitti ylivertaisuutensa haastavissa talviolosuhteissa. Testissä arvioitiin renkaiden suorituskykyä jäällä, lumella, märillä ja kuivilla teillä sekä niiden hallittavuutta ja jarrutuskykyä. Vaikka yhä useampi kaupunki Pohjolassa kieltää nastarenkaiden käytön, ne eivät tule katoamaan markkinoilta. Ja vaikka Pirelli panostaakin vahvasti nastarenkaiden kehitystyöhön, se on kuitenkin vahva peluri myös kitkarenkaissa. Pirelli Ice Zero Asimmetrico + on yksi Pirellin talvirenkaista, jotka on suunniteltu erityisesti Euroopan kylmiin ja haastaviin talviolosuhteisiin. –Suomessa nastattomilla renkailla ajetaan erityisesti Etelä-Suomessa. Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä pienemmäksi kuitenkin käy myös kitkarenkaiden osuus, Arnivaara sanoo. TEKSTI_Timo Kiiski KUVAT_Mika Salomaa PREMIUM-TASON TALVIRENGAS ON SIJOITUS TURVALLISUUTEEN Markkinajohtaja Pirellin vahvuus talvirengasmarkkinassakin on pitkä kokemus erityisesti pohjoismaisten talvirenkaiden kehityksessä. –Pirelli on yksi maailman suurimmista talvirenkaiden valmistajista. Pirellin talvirenkaat kehitetään pitkälti Ruotsin Älvsbyssä, missä meillä on iso kehityskeskus, Arnivaara kertoo. Pirellillä onkin laaja talvirengasvalikoima ja tällä hetkellä jälleenmyyjien toimitusvarmuus näyttää erittäin hyvältä. –Sähköautojen lisääntyminen on varmasti ollut kaikille rengasvalmistajille isoin haaste. Onhan Suomessakin hybridija täyssähköautojen osuus uusista myydyistä autoista 35–36 %. Pohjoismaisesta näkökulmasta katsottuna Suomi tulee vielä melko kaukana Ruotsin ja Norjan perässä: Norjassa sähköautojen osuus markkinassa taitaa olla jo 85–90 % ja Ruotsissakin yli 50 %, Arnivaara sanoo. Sähköautomarkkinan kehitys kiinnostaa Pirelliä jo senkin takia, että se on globaalisti sähköautojen renkaissa markkinajohtaja. –Pirellillä on tällä hetkellä yli 500 erilaista tuotetta, jotka on kehitetty suoraan sähköautoihin, Arnivaara mainitsee. 12 kuukauden turva Sähköautojen renkaiden kehityksessä täytyy ottaa huomioon autojen kasvanut paino. – Kun auton omamassa pyörii jo 2500 kilon paikkeilla ja vääntöä on moninkertaisesti vahvempaa kuin polttomoottoriautossa, renkaat joutuvat erittäin rankalle koetukselle. Tämä koskee erityisesti talvirenkaita. Mitä enemmän tulee uusia tuotteita, sitä vahvemmin otamme huomioon sähköautojen erilliset vaatimukset, Arnivaara sanoo. Fysiikan laille emme kuitenkaan mitään voi. Sähköautossa kuljettaja tuudittautuu auton äänettömyyden myötä helposti liiallisen turvallisuudentunteeseen. –Huonon ja hyvän renkaan erot korostuvat sähköautossa sen ison massan takia. Sähköautoilijan on tärkeää panostaa tunnettujen valmistajien renkaisiin ja mieluiten premiumtason renkaisiin. Laaturenkaita on testattu monenlaisissa autoissa ja monenlaisessa käytössä, Arnivaara sanoo. Viillot tai pistot ovat yleisimpiä syitä renkaiden vaurioitumiseen. –Valtuutettu jälleenmyyjä antaakin Pirelli-renkaiden ostajalle Pirelli Tyrelifeturvan 12 kuukaudeksi mahdollisen vaurion varalle, Arnivaara muistuttaa.
12 KAASUJALKA 11/2024 Tampereella, Lahdessa ja Vantaalla toimiva Vetokoukku Tampere Oy myy ja asentaa autoihin merkkija mallikoh-taiset vetokoukut, sähkösarjat sekä lisävalot. V etokoukku Tampere Oy on perustettu vuonna 2021, mutta kokemusta vetokoukkujen asentamisesta löytyy jo pitkälti yli 10 vuotta. Työlle ja osille annetaan kolmen vuoden takuu. Yrityksen ensimmäinen toimipiste avattiin Tampereelle, kysynnän kasvun myötä seuraavat pisteet avautuivat Vantaalle sekä Lahteen. Kevät on vetokoukkujen sesonkiaikaa, joten kannattaa harkita vetokoukun asentamista syksyllä, silloin löytyy hyvin vapaita asennusaikoja. Myös karavaanareiden on talvea vasten kätevä asennuttaa vetokoukku matkailuautoon, sillä usein autolle ei ole niin paljon käyttöä talvikuukausina, sanoo yrittäjä ja Vetokoukku Tampere Oy:n toimitusjohtaja Juho Karhu. Kiinteä vai irrotettava? Vetokoukkuja on kolmenlaisia: kiinteitä, irrotettavia ja kääntyviä. Kiinteää ja irrotettavaa koukkua menee eniten, kääntyvää vähemmän, Karhu sanoo. Karhu kertoo, että Vetokoukku Tampere Oy:n asiakkaista suuri osa on omakotitaloasujia ja mökkeilijöitä, jotka tarvitsevat vetokoukkua peräkärryn vetämiseen. Peräkärryä käytetään sitten kaatopaikkakuormien viemiseen ja vaikkapa remonttitarvikkeiden kuljettamiseen. Koukkuja tarvitaan myös asuntovaunujen, veneiden sekä vesijettien vetämiseen. Koukkua hankkiessa kannattaa miettiä käyttötarvetta. Suomessa 7-napainen sähkösarja on yleisin ja monelle se tuttu vaihtoehto, 13-napaista käytetään mm. asuntovaunuissa ja katsastettavissa perävaunuissa. 13-napainen pistoke antaa virtaa myös peruutusvaloille ja tarvittaessa myös esim asuntovaunun mahdolliselle käyttöakulle. On hyvä muistaa, että napaisuus on tarvittaessa vaihdettavissa adapterilla. Käyttötarve ja ulkonäköseikat vaikuttavat myös päätökseen valita kiinteä tai irrotettava vetokoukku. Kiinteä vetokoukku on edullisin ratkaisu ja aina valmiina käytettäväksi. Irrotettava vetokoukku puolestaan on ihanteellinen ratkaisu, jos käyttö on satunnaista. Koukku säilyy kätevästi mukana auton tavaratilassa ja sen voi asettaa paikalleen tarpeen vaatiessa. Pitkäikäinen hankinta Millaisella hinnalla sitten saa hyvän ja pitkäikäisen vetokoukun? Kaikki Suomessa myytävät vetokoukut ovat eurooppalaisia ja tyyppihyväksyttyjä. Koukut ovat luotettavia ja kestävästi pintakäsiteltyjä. Tämän päivän vetokoukku on pitkäikäinen ja kestää hyvinkin läpi auton elinkaaren, Karhu sanoo. Koukku pysyy siistinä, kun puhdistaa sen silloin tällöin aivan kuten muunkin auton. Irrotettava koukku kannattaa säilyttää irrotettuna silloin kun se ei ole käytössä. Vetokoukku Tampere Oy myy syksyn ajan kaikissa toimipisteissään vetokoukkuja kampanjahintaan. Kaikki kiinteät koukut asennuksineen, sähkösarjoineen ja kooodauksineen kustantavat enintään 599 euroa ja irtokoukut 749 euroa. Tänään kävi koukun asennuksessa uusi Mercedes-Benz, jonka irrotettava koukku asennuksineen olisi ilman tätä kampanjaa maksanut 1040 euroa. Asiakas sai mukavan alennuksen, kun koukun sai nyt kampanjan puitteissa 749 eurolla, Karhu sanoo. Tarkista vetomassa! Karhu muistuttaa vetokoukkua harkitsevia tärkeistä seikoista ennen ostopäätöstä. Auton sallittu vetomassa kertoo, kuinka paljon autolla voi vetää niin jarrutonta kuin jarrullistakin perävaunua, asuntovaunua tai traileria. Vetomassa löytyy auton rekisteriotteesta. Kaikissa autoissa ei ole sallittua vetomassaa lainkaan ja silloin sillä ei saa vetää mitään, Karhu muistuttaa. Vetokoukun voi tällöin kuitenkin asentaa pyörätelinekäyttöön. Esimerkiksi joissakin vanhemmissa sähköautoissa ei ole ollenkaan sallittuja vetomassoja, ei myöskään kaikissa hybridiautoissa. Eikä sallittua vetomassaa ole ihan kaikissa uusissakaan autoissa. Siksi autoaan vaihtavan kannattaa tämä vetomassa-asia tarkistaa ennen kuin tekee ostopäätöksen. Asia selviää myös meille soittamalla, Karhu neuvoo. Pääsääntöisesti kuitenkin tämän päivän vähänkin isommilla sähköautoilla saa jo vetää kärryä. Meiltä myydään ja asennetaan koukkuja paljon esimerkiksi Tesla Model Y:hyn, sekä Kian, Volkswagenin ja Skodan sähköautoihin, Karhu kertoo. Aina autokohtainen Vetokoukun eri toimipisteissä myydään ja asennetaan parituhatta vetokoukkua vuosittain. Meillä on varastossa hyvä valikoima kaikkia isoimpia eurooppalaisia koukkumerkkejä. Meillä on myös omaa maahantuontia yhteistyötukkureiden valikoiman lisäksi. Vetokoukku Oy:n kotisivuilta voi katsoa koukkujen sopivuudet automerkeittäin– ja malleittain. Vetokoukku on aina autokohtainen. Vain joissakin VAG-konsernin merkeissä sama koukku voi sopia saman konsernin erimerkkiseen autoon. Mutta esimerkiksi C-Mersun koukku sopii vain C-Mersuun ja E-Mersulle on oma mallinsa. Nykyautoissa vetokoukun asentaminen vaatii lähes aina koodausta, sekin sisältyy meillä aina hintaan. Vanhemmat autot, jotka eivät ole väyläohjattuja uudempien tapaan, eivät tarvitse koodausta. Vetokoukku Tampere Oy:n asentamat koukut valmistetaan eri puolilla Eurooppaa: Puolassa, Saksassa, Hollannissa ja Espanjassa. Me olemme kotimainen Avainlippu-tunnuksen saanut yritys ja teemme laajalti yhteistyötä suomalaisten tavarantoimittajien kanssa, Karhu toteaa. TEKSTI_Timo Kiiski OIKEA VETOKOUKKU OIKEAAN AUTOON TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! !! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi
KAASUJALKA 11/2024 13 KGM | Torres EVX -mallisto alk. 41 990 €, sis. toimituskulut 600 €. C0 2 -päästö g/km. WLTP-yhd. energiankulutus 18,7 kWh/100 km, WLTP-yhd. toimintamatka 462 km. Auton kulutukseen ja toimintamatkaan vaikuttavat mm. ajotapa, ajonopeus, lämpötila, ajo-olosuhteet ja kuormaus. *Esim. Torres EVX 2WD 73,4 kWh 207 hv Quartz toimituskuluineen 41 990 €, vaihtoauto/käsiraha 12 339 €, rahoitettava osuus 30 000 € (max 30 000 €), perustamiskulu 349 €, Rahoitusaika 84 kk, korko 1,99 %, poikkeava viimeinen erä 9 100 € = kk-erä yhteensä 299,00 €/kk (sis. käsittelymaksu 14 €/erä). Todellinen vuosikorko 3,14 %. Korko sopimusajalta 2 755,24 €. Luoton ja luottokustannusten yhteissumma 33 931,24 €. Auton todellinen luottohinta yhteensä 46 270,24 €. Palvelun tuottaa DNB Auto Finance Oy, Urho Kekkosen katu 7 B, 00100 Helsinki. Normaali luottopäätöskäytäntö. Rahoitus edellyttää rahoitusja kaskovakuutuksen. Tarjous on voimassa uusiin Torres EVX-asiakastilauksiin 31.10.2024 asti, tarjousta ei voi yhdistää muihin kampanjoihin tai erikoismalleihin. Kuvan auto erikoisvarustein. Etelä-Korean vanhin autonvalmistaja, KGM, on valmistanut autoja vuodesta 1954 alkaen. Uusi TORRES EVX erottuu ulkonäöllään, sen kulmikkaat linjat ja jylhän nuorekas muotoilu perustuvat KGM:n Powered by Toughness -muotokieleen. KGM on ylpeästi korealainen ja TORRES EVX:n muotoilussa on runsaasti viittauksia Etelä-Korean lippuun. TORRES EVX loistaa käytännönläheisessä mutkattomuudessa ja hyvissä sisätiloissa. Tule koeajolle! KGM-AUTO.FI Ensiesittelyssä uusi iso korealainen täyssähköauto KORKO 1,99 % + kulut* Alk. 41 990 € tai 299 €/kk
14 KAASUJALKA 11/2024 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651 OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi 4 KPL 4 KPL LISÄERÄ! LISÄERÄ! Sis. alv 25,5% Sis. alv 25,5% Ajovalmiina Ajovalmiina 13.990€ 13.990€ TRAPPER TRAPPER 550 UTV 550 UTV Traktorimalli Traktorimalli 60kmh 60kmh Lämpöohjaamolla Lämpöohjaamolla MYÖS SINISENÄ SUOMEN AUTOKIERRÄTYS / ILMOITUS LAYOUT 82 x 88 mm V1 V2 Auton kierrättäminen ympäristöystävällisesti on helppoa eikä maksa mitään. Kierrätä autosi ilmaiseksi Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. AUTOKIERRÄTYS POHJOLAN PARAS PUTKIRUNKOINEN PRESSUTALLI Polar tallin katolla lumet eivät pysy! Paksu 750gr /m2 UV-suojattu Pvc pressu jonka saat KUNNOLLA kiristettyä! Kattto osin valoa läpäisevä valkoinen. Kaarimalliset verkko / tuuletusikkunat päädyissä. Ylösrullattava ovi. Koko 3,5x5,5m. Ajokorkeus 2.02m. Takuu 3v. Saatavissa myös isompana! Landtek Oy Teollisuustie 9 14500 Iittala 040-9310300 Polar talli 5535 Hinta 2300 eur sis.alv Tilaa heti! www.Landtek.fi Polar talli 5535 Hinta 2480 eur sis.alv AUTOTALLIT
KAASUJALKA 11/2024 15 19. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 11/2024 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) 10 B) 15 C) 18 D) 20 Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Needit elektronisen pysäköintikiekon sekä 5 yllätyspakettia, jossa tuotteita mm.Wunder-Baum, Gorilla, Turtle Wax. Vastausaikaa on 30.11.2024 asti. Vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi SYYSKUUN kisaan oikein vastanneiden kesken arvoimme Gorilla-tuotesetin ja onnellinen voittaja on Päivi Iiskola Vantaalta. Onneksi olkoon! KUINKA MONTA VUOTTA KAASUJALKA TÄYTTÄÄ? VASTAA, VASTAA, RATKO RATKO JA VOITA JA VOITA ELEKTRONINEN ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO PYSÄKÖINTIKIEKKO Leading supplier from Denmark