HINTAVERTAILUSSA KÄYTETYT PIKKUAUTOT I HURMALAINEN KURVAILEE KESTOTESTI-FIATILLA BYD ATTO3 Koeajossa mm. Vuodenvaihteen TUPLANUMERO! Koeajossa Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Pirkanmaan painos 12/2023 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 AUTOJEN HUOLLOT JA KORJAUKSET, RENKAAT, VANTEET JA RENGASTYÖT WWW.TEAMF40.FI | 0400 865 007 PIRKKALA RENGASHUOLTO PALVELEVA RAVINTOLAPALVELUT KATTAVAT AUTOKORJAAMO KAIKILLE MERKEILLE Teboil Pirkkala | Puh. 03 368 2880 I www.rengasmarketpirkkala.fi I www.teboilpirkkala.fi Ma-Pe 6.00-22.00 | La 8.00-22.00 | Su 10.00-22.00 | HALLI Ma-Pe 8.00-21.00 | La sesonkina 9.00-16.00 PIRKKALA Hankkikaa Teille uudet renkaat sekä vanteet RengasCenteriltä huipputarjouksena! Säällä kuin säällä, Nordman North 9 nastarenkaat sekä Dezent TN/TR -vanteet kuljettavat kuskin kuin kuskin matkansa määränpäähän. Hinta sisältää Nordman North 9 -nastarenkaat, Dezent TN tai TR -vanteet, alv:n ja kierrätysmaksun. Vanteista värivaihtoehtoina musta tai hopea. Sadan euron lisähintaan saatavilla dark-värivaihtoehto (musta-hopea). Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. Hei Haloo Mikä Tarjous! 185/65-15 849€ Dezent TN 195/65-15 899€ Dezent TN 205/55-16 1049€ Dezent TR 225/50-17 1299€ Dezent TR RENKAAT NORDMAN NORTH 9 VANTEET DEZENT TR TAI TN (HOPEA TAI MUSTA) Pirkkalan Rengaskauppa Oy | HUIPPUHUIPPUTARJOUS! TARJOUS! TR TN Teollisuustie 2, 33960 PIRKKALA Puhelin: 010 423 7333 www.rengaskauppa.net pe 8-17, sesonkina la 9-13
2 KAASUJALKA 12/2023 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Onhan junamatka Helsingistä Turkuun ihan hirveän hidas, nopeimmillaan 1 tunti ja 38 minuuttia. Siksi tarvitaan vähintään 3,4 miljardia euroa maksava Turun tunnin juna. Julkista rahaa tarvitaan 2,55 miljardia euroa. Kalliiksi tulee 38 minuutin ajansäästö, kun muualla Suomessa tiestö rapistuu ja korjausvelka kasvaa… K eski-Suomesta kotoisin olevana totuin siihen, että sisäministerinä muinoin toiminutta Mauri Pekkarista syytettiin ”siltarumpupolitikoinnista”. Siltarumpupolitiikka on Suomessa käytetty nimitys ilmiöstä, jossa poliitikot ajavat valtion budjettia tehtäessä läpi pieniä investointeja omaan vaalipiiriinsä tai kotikuntaansa. Wikipedian mukaan Suomessa nimitys tulee tarkasti yksilöidyistä ylimääräisistä tienpidon määrärahoista”. Nykyhallituksen ministereistä tiettävästi ketään ei ole syytetty siltarumpupolitikoinnista. Eikä siihen vanhassa merkityksessä ole oikein syytäkään, kun kukaan ei nyt lupaa tienpitoon ja siltarumpuihin ylimääräisiä rahoja. Oma juttunsa on sitten, voidaanko joskus myöhemmin Turun tunnin junan toteutumisesta syyttää turkulaisia päättäjiä raidepolitikoinnista. Säästetään ja kehitetään Moni autoilija on kuunnellut toiveikkaana hallituksen lupauksia tasata maanteiden kuopat ja montut. Väyläverkoston kehittämiseksi ja korjausvelan kasvun torjumiseksi hallitus suunnitteli 1,6 miljardin euron investointeja. Maanantaina 21.8. liikenneja viestintäministeri Lulu Ranne ilmoitti kuitenkin leikkauksista. Liikenneja viestintäministeriön investointirahoitus laskee 720 miljoonaa euroa vuosina 2024–2027. Väyläverkoston kehittämisestä säästetään 100 miljoonaa ensi vuonna. Tuore ministeri kuitenkin totesi, että vajaa 1,6 miljardia sijoitetaan edelleen väyläverkostoon. ” Tiestön kunnon ja turvallisuuden parantamiseen käytetään 520 miljoonaa euroa. Jokainen ratahanke on hyötysuhteeltaan heikompi kuin maantie”, Ranne sanoi. Puoliksi täysi, puoliksi tyhjä Hesari julkaisi 29. lokakuuta jutun Lulu Ranteesta. Jutun alun ingressi eli puolilihavoitu teksti aloitti jutun näin: ”Hallitus yrittää saada autoilijoilta verotuloja lopettamalla vähäpäästöisten työsuhdeautojen alennetun verotusarvon. Autoyhtiön tilaama tutkimus kertoo, HELVETIN KALLIIT 38 MINUUTTIA PÄÄTOIMITTAJALTA K alle Rovanperä on hallinnut kaksi vuotta rallin MM-sarjaa lähes suvereenisti, mutta shokeerasi rallikansaa ilmoituksellaan, että ajaa ensi vuonna vain valikoituja kilpailuja. Tämä kuvastaa hyvin rallin tämän hetken tilannetta, jossa sarja kituu ja vaikeroi kuolintuskissaan. Valitettavasti. Se on täysin ymmärrettävää, että reilut 20-vuotias nuorukainen, joka on ajanut jo nyt useita vuosia ammattilaisena, haluaa vähän hengähtää. Kaksi parasta kuljettajaa voi tehdä mitä haluaa, ajaen mitä haluaa ja millon haluaa. Ei olisi vastaavanlainen "huilailu" onnistunut ralliin kultaisina vuosina. Sarjassa ei ole kuin kaksi tehdastallia ja yksi tiimi, joka yrittää räpiköidä perässä. Uusia merkkejä ei tule, koska kilpaileminen on niin tolkuttoman kallista ja säännöt vaihtuvat liian usein. Karkeasti sanottuna FIA ei osaa päättää muutamaa vuotta pidemmälle, että millä autoilla ajetaan. Nyt pitäisi ehdottomasti tehdä raju muutos, ihan samalla tavalla kuin vuonna 1986, jolloin B-ryhmän hirmut talutettiin museoon kauden päätteeksi. Rallin pelastamiseen ei ole kuin yksi konsti. Ensiksi pitää saada kuskeja vähintään 15, jotta tulee todellista kilpailua lisää. Se ei onnistu muutenkin kuin pudottamalla kustannuksia radikaalisti. Esimerkiksi kaikille R5luokan autot, jotta yksityistiimeilläkin olisi edes teoreettinen mahdollisuus voittaa. Kun tulee enemmän kuskeja ja autoja, jotka voivat oikeasti taistella voitosta niin sitten tulee myös katsojia. Toivottavasti viihdyt uusimman Kaasujalan parissa. Tämä on vuodenvaihteen tuplanumero ja vuosi 2024 tärähätää käyntiin 11.1.2024, jolloin ilmestyy tammikuun Kaasujalka. Oikein mukavaa vuodenvaihdetta MIKA SALOMAA päätoimittaja RALLIN MM-SARJA ON JO VITSI KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. TENZI DIAMOND DROP Seuraava Kaasujalka ilmestyy 11.1.2024 Pörssisähkön hinta miinuksella, mutta yhtään sähköautoa ei ole latauksessa. Kuvan lähetti Ismo Viinikainen Turusta. MARKKINOINDEN EDISTYKSELLISIN JA VETTÄHYLKIVIN KERAAMINEN PINNOITE KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN Diamond Drop antaa jopa viiden vuoden suojan autosi maalipinnalle! Kuluttajahinta 149€ tenzi.fi TENZI AUTONHOITOTUOTTEELLA että taloushyötyjä tuskin tulee. Sen sijaan sähköistyminen hidastuu, bensan hinta voi nousta ja autokanta vanhenee. Tuhansille autoilijoille lasku olisi 1 000–2 000 euroa vuodessa.” Nykymaailmassahan on muotia moittia Hesarin ja Ylen kaltaisia valtamedioita jos jonkunlaisesta ”muunnellusta totuudesta” ja *mädättämisestä”, Minäkään en ole aina samoilla linjoilla näiden medioiden ”tiedostavien” toimittajien kanssa. Toisinaan heidän asenteellisuutensakin ärsyttää. Mutta sen verran kauan olen mediaa tehnyt ja seurannut, että kyllä nämä toimittajat tarkastavat faktansa. Voi toki olla, että joskus valitaan sellaisia faktoja, jotka ajavat omaa taikka edustetun median agendaa. Mutta leikkaus kuin leikkaus. Kysymys on sananvalinnoista: näkeekö lasin puoliksi tyhjänä vai puoliksi täytenä. Kyllähän sen ymmärtää, että nyt pitää nipistää vähän joka paikasta. Sitä vain en ymmärrä, miksi tällaisena aikana valtakuntaa laajemmin palvelevan kuoppaisen tieverkon kunnostamisesta nipistetään, mutta Turkuun pitäisi päästä tunnissa? Pysäyttämisestä hidastamiseen Nyt junamatka Turkuun kestää tosiaankin 1 tunnin ja 38 minuuttia. ”Matka-ajan voi käyttää tehokkaasti, ilman turhia pysähdyksiä. Syöminen, vessakäynnit ja jaloittelu onnistuvat kaikki junassa matkan aikana”, kehutaan VR:n sivuilla. Huonokuntoiset tiet aiheuttavat autoihin paljon pieniä vikoja, joita ei kannata korjauttaa vakuutuksen kautta. Suomen tieverkon kunto on heikentynyt vuosien ajan ja korjausvelka on Moottori-lehden jutun mukaan kasvamassa tänä vuonna jo 1,7 miljardin euron suuruiseksi. Valtion talousarvioesitys vuodelle 2024 vie noin 30 miljoonaa euroa perusväylänpidosta. Voihan olla niinkin, että vetäytyminen aiemmista lupauksista panostaa Suomen teiden kuntoon on suoraselkäisyyttä tosiasioiden edessä. Tai eihän liikenneministeri varsinaisesti perunut lupauksiaan: nyt vain tiestön kunnon huonontumista yritetään hidastaa, eikä pysäyttää. Sehän on aina vähän tulkintakysymys, puhutaanko valheesta vai muunnellusta totuudesta. Sitä vain en ymmärrä, miksi tuo puoli miljardia maksava tunnin juna Turkuun on niin tärkeä, kun samanaikaisesti nipistetään kuoppaisten teiden kunnostamisesta. ”Jokainen ratahanke on hyötysuhteeltaan heikompi kuin maantie,” liikenneministeri Ranne itsekin sanoi elokuussa. Tunnin juna säästää matkustusaikaa Turkuun 38 minuuttia, mutta aika helvetin kalliita nuo minuutit ovat.
KAASUJALKA 12/2023 3 TULE MUKAAN TOIVAKKAAN! KESKI-SUOMEN AJETTAVILLA RALLITEILLÄ 5 ERIKOISKOETT A 55EK KM Lisätiedot: Ajaksi.fi facebook.com/yellowracingteam Mazda luottaa sitkeästi vapaasti hengittäviin isoihin bensamoottoreihin. Uudistuneen ja keskikokoisen Mazda CX-5 -katumaasturin menoon pientä säästöä tuo kuitenkin kevythybridijärjestelmä. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski M Hybrid 24V -kevythybridijärjestelmä on nyt vakiona keskikokoluokan Mazda CX-5 -maastureissa. Valmistajan mukaan tämä pienentää merkittävästi niin päästöjä kuin kulutustakin. Päästöihin luvataan keskimäärin 9 gramman parannusta. Inflaatiokorotukset on pidetty kurissa ja osassa mallistoa hinnat jopa laskivat. Varustetasot pysyvät kuitenkin jokseenkin ennallaan. 2.5-litrainen, 4-sylinterinen ja vapaasti hengittävä iso ben! TEKNIIKKAA MAZDA CX-5 2,5 M HYBRID E-SKYACTIV G EXCLUSIVE-LINE MOOTTORI: R4, 2 488 cm3 POLTTOAINE: bensa + sähkö/ kevythybridi VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: 6-lovinen automaatti TEHOT: 143 kW/194 hv VÄÄNTÖ: 263 Nm YHDISTETTY WLTP-KULUTUS: 7.2 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 163 g/km KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 9.2 s HUIPPUNOPEUS: 195 km/h MITAT: pituus 4 575 mm, leveys 1 845 mm, korkeus 1 665 mm, akseliväli 2 700 mm TAVARATILA: 541 l KOEAJOAUTON HINTA: 48 392€ (lisävarusteena metalliväri), listahinta 47 579 € malliston hinnat alk. 37 990 € KEVYESTI SÄHKÖLLÄ MAUSTETTU Mazda CX-5 samoottori soutaa kaikkia trendejä vastaan. Tehoa ”myllystä” irtoaa 194 hevosvoimaa ja vääntöä on 263 Newtonin verran. Kevythybridijärjestelmällä maustetun polttomoottorin parina oli 6-lovinen automaattivaihteisto. 7.2 l /100 km Yhdistetyksi kulutukseksi valmistaja ilmoittaa 7.2 l/100 km, jota ei tietysti näinä aikoina voi pitää erityisen pienenä lukemana. Entisinä aikoina sitä tietysti voitiin pitää näin isolle autolle vähintään kohtuullisena kulutuksena. Nyt, kun bensan hinta edelleen on kuitenkin pääsääntöisesti yli 1,8 €/l, jo litrankin pienempi kulutus 100 kilometrillä tekisi ”eetvarttia”. Kevythybridi-järjestelmä siis tosissaan on myös hyvin kevyt. Kaikkien kevythybridien tapaan Mazda CX-5:kään ei kulje pelkällä sähköllä ollenkaan: 24 voltin akku vain keventää polttomoottorin kuormitusta ja samalla polttoaineen kulutusta. Kovin ahkerasti CX-5 ei myöskään sammuttele itseään liikennevaloihin pysähtyessä. Toisaalta juuri kaupunkiajossa kevythybridijärjestelmä tuottaa suurimmat hyödyt. Kun moottoritiellä kulutus nousee jopa 8 litraan 100 kilometrillä, niin taajamissa ainakin ajotietokoneen näytön perusteella kulutus laskisi jopa hieman reiluun 5 litraan satasella. Vaikka sähköistä apua on tarjolla hyvin kevyesti, niin kevythybridijärjestelmä avustaa polttomoottorin käyntiä koko ajamisen ajan. Epäilemättä ilman kevythybridijärjestelmää kulutus pomppaisi ihan toisenlaisiin lukemiin. Muutenhan Mazda CX-5 on tasapainoinen ja mukava auto. Ajofiilistä leimaa vahvasti leppoisuus. Ja tuskinpa CX-5:n kaltaiselta maasturilta kukaan edes hakee ärhäkkään urheilullista menoa. Ohjaus on sopiva yhdistelmä keveyttä ja tunnokkuutta. Alustakin toimii perusajossa harmitto+Leppoisa ajettava +Kevyt ja silti riittävän tunnokas ohjaus +Hyvä automaattivaihteisto -Hybridijärjestelmän keveys -Hieman tylsä ulkonäkö JÄLKIMAKU Kaikin puolin laadukkaan tuntuinen ja mukava auto. Vaikea kuitenkin keksiä syytä, miksi näinä aikoina laittaisin lähes 50 000 euroa kevythybridikatumaasturiin. ? – + man tuntuisesti. Ehkä CX-5 -kevythybridistä jää vähän liiankin neutraali maku. Sitä voisi verrata keskivertopomoon, joka ei räyhää, mutta joka johtamisessaan keskittyy siihen, että kaikilla on keskimäärin mukava olla. Vaivaton crossover CX-5 on keskivertoa hieman paremmin tienaavalle mukava perusauto, jolla taittaa mökkitien kuopat vaivattomasti. Kun sinänsä etevästäkin etuvetoisesta katumaasturista lisävarusteineen kuitenkin saa maksaa lähes 50 000 euroa, on Mazdalla markkinoitavana melko haasteellinen paketti. Mazda CX-5 on ollut todella kaukana ensirekisteröintitilastojen piikkipaikoista viime vuodet. Sitä on myyty vuosina 2020-2022 alle 100 kappaletta vuosittain, kun taas muualla Euroopassa sen markkinaosuus koko merkin myynnistä on jopa neljännes. Saman kokoluokan eurooppalaisia ja aasialaisia kilpailijoita myydään Suomessakin moninkertaisia määriä. Syytä tähän on vaikea keksiä, kun niin laatu ja ajomukavuus ovat kohdallaan. CX-5 sai esimerkiksi yhden kaikkien aikojen parhaimmista tuloksista Auto Bild -lehden 100 000 kilometrin kestotestissä vuonna 2021. Ehkä Mazdan kannattaisi laajentaa CX-5 mallistoaan ainakin lataushybridillä. KOEAJOSSA
4 KAASUJALKA 12/2023 VINKKI Mukavaa autoilua KUORMANHALLINTAA SÄHKÖAUTON KOTILATAUKSEEN Löytyykö kotoasi jo CTEK Njord GO -sähköauton latauslaite tai oletko suunnitellut sellaisen hankkimista? Hyvä! Nyt laitteeseen on saatavilla lisäosana myös järkevämmän sähkönkulutuksen mahdollistava Nanogrid Air -kuormanhallinta. H elppokäyttöinen, punaiseen voimavirtapistorasiaan liitettävä CTEK Njord GO -sähköauton latauslaite tuli Suomen markkinoille muutama vuosi sitten ja se on vakiinnuttanut asemansa kätevänä ratkaisuna kotitai mökkilataukseen. Sähkönkulutus ja sähköliittymän riittävyys ovat kuitenkin puhuttaneet viimeisen vuoden aikana, ja moni on kaivannut mahdollisuutta latauslaitteen dynaamiseen kuormanhallintaan. – CTEK esittelee nyt täydellisesti Njord GO -laturin kanssa yhteensopivan Nanogrid Air -järjestelmän, jonka avulla pystyy tasaamaan sähkönkulutusta kotitalouden ja sähköauton latauksen välillä, kertoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka auton lisävarusteiden maahantuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. Moderneissa kotitalouksissa sähköä kuluu monenlaisiin toimintoihin. Sähkönkulutus on usein korkeimmillaan aamuisin ja iltaisin, kun kaikki ovat kotona ja useampi kodinkone on päällä samanaikaisesti. Kun tähän lisää vielä auton lataamisen täydellä teholla, on ylikuormittumisen riski olemassa. Jotta näitä kulutuspiikkejä saataisiin tasattua, kannattaa sähköauton latauslaite kytkeä kuormanhallintajärjestelmään. Fiksua ja helppoa CTEK Nanogrid Air on langattomasti toimiva, älykäs kuormanhallintajärjestelmä, joka takaa optimaalisen latauksen sähköautolle ja suojaa pääsulaketta ylikuormittumiselta. Kuormanhallintajärjestelmän tehtävänä on valvoa talouden energian kulutusta ja varmistaa, että kaikille laitteille riittää sähköä. Kun järjestelmä havaitsee kulutuspiikin, laskee se sähköauton lataustehoa automaattisesti, jotta kodinkoneet saavat tarvitsemansa energian. Kun taas kulutus on muuten pienempää, ohjaa laite enemmän virtaa sähköauton lataukseen. Nanogrid Air -lisälaite on suunniteltu sopimaan saumattomasti yhteen CTEK Njord GO -latauslaitteen kanssa. – CTEK Njord GO on helposti paikasta toiseen siirreltävä latausasema, joten mikäli latauslaitetta käytetään kodin lisäksi myös esimerkiksi mökillä, kannattaa molempiin kohteisiin hankkia oma kuormanhallintalaitteensa. Koko järjestelmän hallinta on helppoa älypuhelimen ja Wi-Fi-yhteyden kautta. CTEK Nanogrid Air on myös integroitavissa erilaisiin Smart Home -järjestelmiin. Nanogrid Air on suunniteltu käytettäväksi yhdessä helppokäyttöisen CTEK Njord GO -latauslaitteen kanssa. Njord GO on erinomainen ratkaisu niille, joilla on tarvetta ottaa sähköauton latauslaite mukaan esimerkiksi töihin tai kesämökille. Toisin kuin kiinteästi asennettavat latauslaitteet, Njord GO ei vaadi asennuksen suhteen muuta kuin tavallisen punaisen voimavirtapistorasian. Laitteelle on mahdollista asentaa myös käyttöä helpottava seinäteline. Njord GOn suunnittelussa on kiinnitetty erityisesti huomiota käytännöllisyyteen, joten se on rakenteeltaan kevyt (vain 4,3 TEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Kaha • CTEK Nanogrid Air on langattomasti toimiva, älykäs kuormanhallintajärjestelmä, joka takaa optimaalisen latauksen sähköautolle. • CTEK Njord GO on helposti paikasta toiseen siirreltävä latausasema, joten mikäli latauslaitetta käytetään kodin lisäksi myös esimerkiksi mökillä, kannattaa molempiin ohteisiin hankkia oma kuormanhallintalaitteensa. • CTEK Njord GO lataa autoa parhaimmillaan 11 kW:n teholla, riippuen ladattavan auton omasta lataustekniikasta. kg), ja sen nostaminen autoon onnistuu keneltä tahansa. Myös latauksen tehoa ja etenemistä on helppo säädellä ja seurata kätevän CTEK App -mobiilisovelluksen avulla. Njord GO lataa autoa parhaimmillaan 11 kW:n teholla, riippuen ladattavan auton omasta lataustekniikasta. • Dynaaminen kuormanhallinta ehkäisee pääsulakkeen palamista ja sähköverkon ylikuormittumista • Varmistaa sähkön riittämisen kaikille kotitalouden laitteille • Ajoittaa tehokkaamman sähköauton latauksen hiljaisemmille tunneille • Yksinkertainen asennus kiinteistön omaan älysähkömittariin sen P1tai HAN-portin kautta. • Helppo asennus ei vaadi sähköasentajan pätevyyttä, sennuskaapelit mukana pakkauksessa • Kommunikoi Njord GO -laitteen kanssa kodin Wi-Fi-yhteyden kautta • CTEK App -sovelluksella seuraat ja hallitset sekä Njord Go -latauslaitetta että Nanogrid Air -kuormanhallintaa • Tarjoaa reaaliaikaiset energiatiedot JSON-tiedostoina, integroitavissa Smart Home -järjestelmiin • Käyttölämpötila -30 °C – +50 °C • Laitteella on kahden vuoden takuu Kahan jälleenmyyjät löytyvät osoitteesta: kaha.fi/jm Miksi täydentää CTEK Njord GO -latauslaitetta Nanogrid Air -kuormanhallinnalla? 123tuulilasi.fi Tampere Rantaperkiönkatu 1 C11, 33900 Hatanpää Puh. 03-433 1124 I tampere@123tuulilasi.fi TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi Miika Savolainen, 050 3607709, miika.savolainen@kaasujalka.fi !!
KAASUJALKA 12/2023 5 Kiinalaisessa MG Marvel R -sähkömaasturissa on aineksia supersankariksi. Se paremmin tunnettu Marvelhan on supersankarileffoja tuottava jenkkifirma. Marvel-sähköauton laatu ja ajettavuus ovat kohdallaan ja hinta on eurooppalaisia kilpailijoita tuntuvasti halvempi. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski M G Marvel kilpailee kovassa sarjassa. Vastassa ovat mm. Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 ja Hyundai Ioniq 5. Vaikka Marvel on kilpailijoitaan selvästi halvempi, se ei kuitenkaan ole varsinaisesti ”halpismaasturi”, kuten saman valmistajan muut mallit, joiden ! TEKNIIKKAA MG MARVEL R MOOTTORIT: Kaksi sähkömoottoria taka-akselilla TEHO: 132 kW/179 hv) AKKUKAPASITEETTI: 70 kW AC-LATAUSTEHO (KW): 11 DC?LATAUSTEHO MAX (KW): 92 DC?LATAUS 10?80 %: 43 min VÄÄNTÖ: 410 Nm YHDISTETTY KULUTUS (WLTP): 19,4 kWh / 100 km (ilmoitettu) TOIMINTAMATKA (WLTP): 402 km VOIMANSIIRTO: Takaveto VAIHTEISTO: 2-vaiheinen automaatti KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 7.9 s HUIPPUNOPEUS: 200 km/h MITAT: pituus 4674 mm, leveys 1919 mm, korkeus: 1613 mm, akseliväli: 2804 mm TAVARATILA: 357–1639 l, tavaratila edessä 150 KOEAJOAUTON HINTA: 42 900 € (nelivetoinen 45 900 €) AINEKSIA SUPERSANKARIKSI MG Marvel R KOEAJOSSA alkaen-hinnat painuvat jopa hitusen alle 30 000 euron. Koeajoon saadun takavetoisen MG Marvel R Luxury -mallin alken-hinta on 42 900 €. Exlusive paint -erikoisväri toisi hintaa lisää 1000 euroa. Muita lisiä kuin erikoisväri ei ole tarjolla. Verrattuna samanhintaisiin eurooppalaisiin hinta on siis vähintään edullinen. Eli vaikka Marvel R:n kokoluokkansa puolesta kilpailee Skoda Enyaqin ja Volkswagen ID 4:n kanssa, niin hintansa puolesta se asettuu samaan luokkaan selvästi pienempien Volkswagen ID3:n ja Renault Megane E-Techin kanssa. Rahalle vastinetta 42 900 eurolla saa rahan vastineeksi todella paljon autoa: tilaa, laatua, varustelua ja ajomukavuutta. Sisustus on tyylikästä nahkaa ja auton ohjaus tuntuu jämerältä. Vaikka alusta ei ole pehmeä, Marvel ylittää pienet kuopat tiessä mallikkaasti. Ylipäätään se tuntuu käyttäytyvän mallikkaasti jokseenkin kaikissa tilanteissa. Marvel on tasapainoinen kokonaisuus. Parasta on menon hiljaisuus. Rengasmelua ei ohjaamoon tule ja vaimon kanssa juttelu onnistui ääntä korottamatta moottoritienopeuksissakin. Tuulensuhinatkin jäivät todella vaimeiksi. Kahdesta sähkömoottorista toinen hyrrää, kun ajetaan matalasti vääntäen, toinen taas antaa puhtia kiihdytyksiin. Tämän ratkaisun ansiosta sähkönkulutus pysyy kurissa kaupunkinopeuksia huristellessa. Vaihteitakin kaksi Vaihteitakin on sähköautolle poikkeuksellisesti kaksi. Tämä taas antaa puhtia kiihdyttämiseen isommissa nopeuksissa. Vain tavaratiloista on pakko antaa pieni miinus. Takakontti +Hinta +Todella hiljainen ja mukava ajettava +Kohtuullinen sähkönkulutus Pieni tavaratila Näytön hieman sekava valikko JÄLKIMAKU Ihan lyömätön hintalaatusuhde. Rahalle saa täyden vastineen, kun samassa hintaluokassa eurooppalaiset kilpailijat ovat selvästi pienempiä. ? – + on tässä kokoluokassa leveydestään huolimatta melko pieni. Tätä puutetta paikkaamaan on tehty tämän kokoluokan isoin etukontti. Pienen tavaratilan lisäksi pieneksi miinukseksi on laskettava massiivinen näyttö ja sen sijoittelu. Välillä näyttö ei reagoi paineluun, enkä ihan heti saanut selvää valikon eri toiminnoistakaan. Leppoisassa ajossa pääsee kohtuulliseen sähkönkulutukseen. Varsinkin kun koeajoviikolla maltoin ajaa 100 kilometrin tuntivauhtia moottoritielläkin, vaikka nopeusrajoitus oli vielä 120 km/h. Keskikulutus oli 17.45 kWh/100 km ja se tuntuu näin isolle ”sähkömörssärille” varsin kohtuulliselta. Valmistaja lupaa keskikulutukseksi 19.4 kWh/100 km. Tietysti 125 km/h nopeuksissa sähkönkulutus kasvaa ihan toisiin lukemiin, yli 24 kWh:n 100 kilometrillä. Jo 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? Vapaa-aika Kalastus Vene Koti Työkalut Auto Moottoripyörä SEURAA MEITÄ SOMESSA /motonet /motonet? 34 90 KANTA-ASIAKASETU (59,90) 29 90 KANTA-ASIAKASETU (39,90) 29 90 KANTA-ASIAKASETU (59,90) 49 90 KANTA-ASIAKASETU (89,90) 19 90 KANTA-ASIAKASETU (39,90) ASIAKASETU 59,90) KANTA-ASIAKASETU KAN ANTA-ASIAKASETU (59,90) Tarjoukset voimassa 30.10.–31.12.2023 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Ei ennakkovarauksia. Fiskars Hard Face PAISTINPANNU 26 cm Kotimainen paistinpannu arjen vaativimpaankin ruuanlaittoon! Kuumenee tehokkaasti ja tasaisesti. 86-03760 Arabia Uunikokki LASAGNEVUOKA 2,5 L Tapio Yli-Viikarin suunnittelema Uunikokki-vuoka on joulupöydän ajaton klassikko! Vitroposliinia. Konepesun-, pakkasen-, uuninja mikronkestävä. 86-03772 Fiskars Norden N7 RETKIKIRVESJA TEROITINSETTI Suomessa valmistettu kirves on tyylikäs valinta kaikille retkille tai koriste-esineeksi. Mukana kirveenja veitsenteroitin! 85-01968 Gerber Armbar Drive Onyx MONITOIMITYÖKALU Taskukokoinen työkalu, joka sisältää kaikki mitä tarvitset arjen pulmiesi ratkaisemiseen. 55-15703 Gerber Crucial MONITOIMITYÖKALU JA HIHNALEIKKURI Kevyt ja kompakti monitoimityökalu tien päälle. Sisältää hihnaleikkurin hätätilanteita varten! 55-20877
6 KAASUJALKA 12/2023 Enpä olisi uskonut, että entinen kitaristi pääsisi näppäilemään basson kieliä autossa. Kiinalaisen BYD Atto 3 -sähköauton ovitaskuissa on kuitenkin kolme paksua kieltä, joita voi näppäillä. Kun pehmeä jousitus ottaa hyvin vastaan tien epätasaisuudet, kyyti onkin kuin bassoa soittelisi. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski B yd Atto ei ole samalla tavalla edullinen sähköauto kuin toinen kiinalainen MG 4. Kun MG4:n hinta on saatu painettua himpun alle 30 000 euron ja BYD Atto 3:n alkaen-hinta on lähempänä 40 000 eurroa. ! TEKNIIKKAA BYD ATTO 3 COMFORT MOOTTORI: sähkömoottori VETOTAPA: etuveto TEHOT: 150 kW/204 hv VÄÄNTÖ: 310 Nm AKKUKAPASITEETTI: 60,48 kWh (netto) LATAUSAIKA AC 3-VAIHELATAUS 11 KW: 6 h 30 min (0–100 %) LATAUSAIKA DC PIKALATAUS 80 KW: 29 min (30–80 %) TOIMINTAMATKA: 420 km KIIHTYVYYS 0—100 KM/H: 7,3s HUIPPUNOPEUS: 160 km/h KULUTUS: 15,6 kWh / 100 km (ilmoitettu) MITAT: pituus: 4455 mm, leveys: 1875 mm, korkeus: 1615 mm, akseliväli: 2720 mm TAVARATILA: 440 1338 l l LATAUS TYPE 2: 11 kW CCS: 80 kW KOEAJOAUTON HINTA: 39 180 € (+jälleenmyyjän toimituskulut), hinnat alk. 38 690 € KUIN BASSOA SOITTELISI BYD Atto 3 KOEAJOSSA Vaan kyllä sillä summalla oikein mukavan sähköauton saakin. Eurooppalaisista saman kokoluokan kilpailijoista saa maksaa selkeästi enemmän kuin Attosta. BYD on maailman suurin ladattavien autojen valmistaja, ja tekee kaiken itse akuista ja puolijohteista lähtien. Toimittaapa niitä kilpailijoillekin. Rakenna unelmasi Takaluukussa lukee kirjanlyhenteen sanoma kokonaisena: Build Your Dreams eli Rakenna Unelmasi. Yksi erikoisuuksista on etuovien taskuihin viritetyt kolme paksua narua. Niitä näppäillessä kuulostaa siltä kuin soittelisi kireälle viritetty basson kieliä. Ovien erikoisuuksia ovat myös puolipallon muotoiset kahvat ovien sisäpuolella sisäoven ja tuuletusaukkojen ritilät keskikonsolissa tuovat mieleen CDlevyjen säilytystelineen. Kiinalaiset insinöörit ovat tainneet näitä ratkaisuja miettiessään olla vähän hupimielellä, ettei vain olisi piristetty päivää pi jiaolla, eli kiinalaisella oluella? Tällä kiinalaisella oluen analogilla on 9000 vuoden historia. Vaikka nämä pienet erikoisuudet eivät vaikuta Atton ominaisuuksiin, ne nostavat hymyn huulille. Ulkoa katsoen Atto 3 onkin sitten paljon konservatiivisempi. Se ei juuri kerää katseita, kuten teki edellisen kerran koeajossa ollut kiinalainen kompakti MG 4 -sähköauto. Volvo XC40:n kokoa Atto 3 kooltaan samaan kokoluokkaan esimerkiksi Volvo +Persoonalliset sisätilat +Miellyttävä ja hiljainen ajaa +Kuluttaa sähköä maltillisesti -Mieto moottorijarrutus -Tylsä ulkonäkö JÄLKIMAKU Atto3:ssa hyvää on laatuvaikutelma ja persoonalliset ja perhekäyttöön asialliset sisätilat. Vaikka BYD Atto 3 on himpun isompi kuin kymppitonnin edullisempi kiinalainen kilpailijansa MG4, niin väkisinkin sitä kävisi näiden kahden välillä punnintaa. ? – + XC40:n kanssa ja Volkswagen ID 3 on lähes parikymmentä senttiä Attoa lyhyempi. Atto 3:n alusta on onnistunut. Sen suunnittelussa on painotettu mukavuutta. Se selvittää mallikkaasti tien erikokoisetkin epätasaisuudet, eikä täristä karkeallakaan asfaltilla. Ohjaus on kevyt tarkkuuden siitä kuitenkaan kärsimättä. Auton keveys antaa rivakkuutta kiihdytyksiin. Eteen sijoitettu moottori kehittää 150 kilowattia (204 hv) ja 310 newtonmetriä. Pikalatausteho on maltillinen 80 kW, mutta kun energiankulutukseksi ilmoitetaan vain 15,2 kWh/ 100 km, saa 200 kilometrin toimintamatkan ladattua suurtehoasemassa alle puolessa tunnissa. Atto 3:n harvoja pieniä puutteita on melko mieto moottorijarrutus. Hidastuvuusenergian talteenotolle on kaksi eri tasoa, ehkä se kolmas taso tekisi terää. Ajotiloista löytyy myös talvitila. Samoin pikkusen tuhdimpaa ristiselän tukea kaipasin tehdessäni hyvin lyhyen keikan moottoritietä pitkin Vantaalta Tampereelle ja takaisin. Iso kosketusnäytön voi jättää vaaka-asentoon tai nostaa pystyyn. Vähän aikaa kestin, ennen kuin opin löytämään valikosta toiminnot. Toimintojen löytäminen valikoiden takaa vei ainakin tällaiselta vähemmän tekniseltä ihmiseltä hetken. Mercedes-Benz GLE 400 e Coupe on häkellyttävän komea ja ylellisen mukava katumaasturi, jonka suuren akun ansiosta sähköllä voi ajaa sata kilometriä. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa G LE:ssä on hurjan suuri 31 kW:n bruttokapasiteetin omaava akku, jonka nettokapasiteetti on 25kW:ia. Sähkömoottorissa on tehoa 100 kW:ia ja sen avulla tämä 2700 kiloinen järkäle liikahtaa pelkän sähkön voimalla arjessa ihan kivasti. Ei tarvitse jäädä liikenteessä jalkoihin, jos tulee tiukka paikka niin polttomoottori mukaan ja sitten voimaa löytyykin yhteensä komeat 280 kW:ia ja vääntöä musertavat 600 Nm:ia. Toimintasäde pelkällä sähköllä on valmistajan ilmoituk! TEKNIIKKAA MERCEDES-BENZ GLE400E COUPE HINTA: 102 040€ HINTA VARUSTEINEEN: 132 103€ JÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 280 kW VÄÄNTÖ: 600 Nm PAINO: 2670 kg VETOKYKY: 2700 kg TAVARATILA: 655 l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4941, 2018, 1716, 2935 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 6,1 s HUIPPUNOPEUS: 210 km/h KULUTUS: 0,9 / 100km TOIMINTASÄDE: 101 km (wltp) YLELLINEN TAIKAMATTO Mercedes-Benz GLE400e KOEAJOSSA sen mukaan tälle varustetasolle 101 kilometriä ja me pääsimme syksyisessä muutaman asteen lämpöasteessa normiarjessa 89 kilometriä. Pihistelemällä ja lämpöisemmässä kelissä 100 kilometriä menee varmasti reilusti rikki. Tästä rangetestistä on video Kaasujalan Youtube-kanavalla. GLE:n akusto on mahdollista ladata myös pikalaturissa, sillä auto ottaa sähköä vastaan maksimissaan 61 kW:n teholla. Siinä ei ehdi kunnolla edes hakea Nesteeltä kahvia, kun akku on jo täynnä. Sisällä kaikki on viimeisen päälle hienosti viimeisteltyä ja tarkkaan harkittua. Materiaalivalinnat huokuvat ylellisyyttä. Tulee heti tunne, että nyt on kyseessä laadukas ja kallis auto. Kuljettajan ajoasento on täydellinen ja takanakin on tilaa vallan mainiosti, vaikka edessä istuisikin pitkäkoipisia. Kuin sähköautolla ajaisi… Sähköautojen myötä autoiluun tuli yhdenpolkimen ajo ja tämän saman voi kokea myös tällä Mercedeksellä. Kun nostat kaasujalan ylös, auto nopeus hidastuu sähköllä ajaessa niin voimakkaasti, että jarrupoljinta ei tarvitse käyttää. Tehtaan tietojen mukaan energiantalteenottoteho on parhaimmillaan jopa yli 100 kW ja se on kyllä hurjan suuri lukema. Eli aina, kun hidastat järjestelmä lataa akkuja. Energian talteenottoa voi säätää oman mieltymyksen mukaisesti. Pelkän sähkömoottorin avulla voi ajaa maksimissaan 140 kilometrin tuntivauhtia eli kotimaisilla moottoriteillä voi huoletta ajaa sähköllä sataakahtakymppiä. Koeajon aikana Suomessa oli jo talvinopeusrajoitukset, joten emme päässeet kokeilemaan miten pitkälle motarivauhtia sähköllä pääsee. C-sarjan ladattavalla hybridillä pääsimme Espoosta Porvooseen moottoritienopeutta ja tuota matkaa kertyi 55 kilometriä. +Ylellisyys +Mukavuus +Ajettavuus +Toimintasäde sähköllä JÄLKIMAKU Mercedes-Benz GLE400e Coupe on kutakuinkin lähes täydellinen perheauto, paitsi hinta vain on niin korkea, että suurimmalle osalle perheistä tämä on aivan liian kallis auto. ? – + … kuin polttomoottoriautolla ajaisi Kun sadan kilometrin akkuvaranto on käytetty loppuun niin peliin astuu kaksilitrainen turboahdettu bensamoottori, joka tuottaa tehoa 185 kW:ia ja vääntöä 400 Nm:iä. Koko järjestelmän yhteisteho on komeat 280 kW:ia ja 600 Nm:iä. Niiden avulla GLE 400 e kiihtyy nollasta sataseen 6.1 sekunnissa ja huoletta voi perässä vetää 2700 kiloa painavaa kärryä. Järjestelmä vaihtaa eleettömästi polttomoottorista sähköön (mikäli akussa on virtaa) ja takaisin toisinpäin eli minkäänlaista nykimistä tai viivettä ei ole. Koeajetussa autossa oli lisävarusteita aika tavalla ja niiden erittelyyn ei tila riitä, mutta sieltä mainittakoon mm. Advanced Plus -paketin mukana tuleva Burmeisterin audiopaketti. Se on yksi laadukkaimmista ja upeinten soivista järjestelmistä mitä on koskaan tullut koeajoautoissa vastaan. Toinen erittäin mielenkiintoinen ja etenkin paljon maastossa ajaville hyödyllinen varuste on läpinäkyvä konepelti. MBUX-näytöllä näkyy tietokoneen muodostama kuva auton edestä ja keulan alta. Se helpottaa hahmottamaan keulan ja renkaiden liikkeet. Maastoajoa helpottaa myös ilmajousitus, jonka avulla maavaraa voi säätää korkeammaksi. Ilmajousituksen ansiosta tavallinen arkinen ajo tuntuu kuin leijuisi tien päällä. Mitkään kuopat ja töyssyt eivät juurikaan tunnu sisälle ja melutaso pysyy ilahduttavan hiljaisena. Tämä on juuri se auto, joka tyydyttää jokaisen perheen vaativammatkin tarpeet.
KAASUJALKA 12/2023 7 Huolettomia kilometrejä vanhallekin Toyotalle. T oyota Approved -ohjelma lupaa jopa lähes 10 vuotta vanhalle ja lähes 185 000 km ajetulle Toyota-vaihtoautolle huolettomia kilometrejä. Toyota Approved -ohjelma on Toyota-liikkeiden standardi kaikille Toyota-vaihtoautoille, joiden ikä on alle 10 vuotta ja mittarilukema enintään 185 000 km. Approved-ohjelma tekee käytetyn Toyotan omistamisesta yhtä huoletonta kuin uudenkin Toyotan omistamisesta. –Jokainen Toyota Approved Vaihtoautot -ohjelman auto on koulutetun Toyota-mekaanikon huolellisesti tarkistama. sanoo Nelipyörä Oy:n Kotkan toimipisteen Toyota myyntipäällikkö Juuso Ahokas. Nelipyörällä on Toyotan merkkiliikkeet Kotkassa ja Lahdessa. Turva ei heti katkea Vaikka Toyota Approved –vaihtoauto olisi ostohetkellä jo kuukautta vaille 10 vuotta vanha ja 184 000 kilometriä ajettu, niin turva ei katkea, kun 185 000 kilometrin mittarilukema tulee vastaan. –Voimme luvata vaihtoautoillemme tämän jälkeenkin maksuttoman 12 kuukauden Approved lisäturvan, joka tuo mielenrauhaa ajomatkoihin. Turva on voimassa suoraan vuoden verran eteenpäin ostohetkestä, ilman kilometrirajaa. Jos taas asiakkaalla on ollut Toyota pidempään ja hän huollattaa sen Toyota-merkkihuollossa vaikka 184 000 km ajettuna, turva on voimassa seuraavaan huoltoon, eli käytännössä vuosi ja 15 000 kilometriä eteenpäin, Ahokas sanoo. Toyota Approved-vaihtoautossa on ostohetkellä aina riittävästi mm. kulutuspintaa niin jarrupaloissa kuin renkaissakin. –Niitä ei tosiaan tarvitse lähteä heti vaihtamaan. Tietenkään sitten ajan kuluessa jarrupalojen ja renkaiden kaltaiset kuluvat osat eivät enää kuulu vaihtoturvan piiriin, mutta esimerkiksi pyörän laakerit kuuluvat. Laakereiden vaihto ilman tällaista vaihtoturvaa maksaa osineen ja töineen hyvinkin 300-500 euroa, Ahokas sanoo. Turva sähköautollekin Edellytyksenä Relax-turvan säilymiselle on, että Toyotaa käytetään merkkihuollossa. Toyota-liikkeeseen myyntiin tulevasta vaihto-Toyotasta tulee TOYOTA APPROVED VAIHTOAUTOT Toyota Approved -vaihtoauto, vaikka sitä olisi aiemmin huollettu muualla kuin Toyotan merkkihuollossa., –Ennen kuin tätä Toyotaa aletaan myydä eteenpäin, se käy läpi huolellisen tarkastusprosessin, jonka aikana havaitut puutteet ja viat korjataan. Vasta tämän jälkeen siitä tulee Toyota Approved-vaihtoauto, Ahokas sanoo. Toyota Approved-ohjelma on Euroopan laajuinen. –Approved-ohjelma kertoo autovalmistajan kovasta luotosta omaan tuotteeseensa, Ahokas sanoo. Toyota Approved -turva kattaa myös käytettyjen Toyotojen hybriditekniikan. –Hybridiautojen akuille annetaan vielä pidempi turva kuin mitä 12 kuukauden mittainen Relax-lisäturva on muilta osin. Hybridiakun turva on peräti 10 vuotta ja 350 000 kilometriä. Sähköautotkin on jo huomioitu Approved-ohjelmassa: Toyota bZ4X:n EV-akkuturva on 10 vuotta ja miljoona kilometriä, kunhan auto huolletaan Toyotan merkkihuollossa, Ahokas kertoo. TEKSTI_Timo Kiiski Toyota-liikkeeseen myyntiin tulevasta vaihto-Toyotasta tulee Toyota Approved -vaihtoauto, vaikka sitä olisi aiemmin huollettu muualla kuin Toyotan merkkihuollossa. AUTOALAN KAIKKI UUTISET YLI 300 UUDEN AUTON KOEAJOA YLI 200 KÄYTETYN AUTON KOEAJOA YLI 200 HINTAVERTAILUA AUTOURHEILUA YMS... YMS... KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI
8 KAASUJALKA 12/2023 ÄIJÄ AUTO YLLÄTTÄVÄN MUKAVA ”KEPUAUTO” Jopa päätoimittaja Kaasujalka-lehden kestotestiautoksi pikkuauton paiskasi. 17 vuotta vanha Fiat Grande Punto osoittautui lähes 200 000 km ajettunakin vielä yllättävän mukavaksi ”kepuautoksi”. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa N yt tietysti suurin osa teistä lukijoista ihmettelee, mikä ihmeen ”kepuauto”. No kepuautoksi olen nimennyt Fiatit siksi, että omassa nuoruudessani Fiateja toi maahan maatalousosuuskunta Hankkija. Ja maalla kun elettiin, niin Fiat oli aika usein kepulaisen isäntämiehen auto. Hankkija on edelleen iso yritys, mutta Fiateja se ei enää tuo maahan. Omassa nuoruudessani Fiat oli yksi yleisimpiä automerkkejä Suomessa. Vaan nyt on Fiatille käynyt kuten sitä aikoinaan suosineille kepulaisillekin. Niin Fiatin kuin Keskustapuolueenkin suuri ”markkinaosuus” on kutistunut kuin pyy maailmanlopun edellä. Välimeren lämpimissä maissa pienillä italialaisilla Fiat-malleilla on edelleen vankka suosio. Iso pikkuauto B-segmentissä eli pienten autojen luokassa, hatchback-korisen Fiat valmistus ja myynti jatkui valtaosassa Eurooppaa vuoden 2007 loppuun. Italiassa ja Itävallassa malli oli nimellä Punto Classic myynnissä vuoden 2009 loppuun. Perus-Punton rinnalle tuotiin vuonna 2005 tuotu Grande Punto, joka vuoden 2009 faceliftin yhteydessä sai nimen Punto Evo. Vuoden 2012 faceliftissä mallista tuli jälleen Punto, ilman mitään Grande-lisäliitteitä. Meidänkin rouva ajoi ajokortin varttuneella iällä, kun ryhtyi 2000-luvun jälkipuoliskolla kiinteistönvälittäjäksi. Ensimmäiseksi autokseen hän hankki tietysti perus-Punton. Rouva kyllästyi nopeasti sen ulkonäköön ja vaihtoi Puntonsa käytettyyn Volvo S40:een. Kieltämättä korkea ja lyhyt perus-Punto ei ollut mikään virtaviivaisuuden kukkanen. Sen sijaan Grande Punton muotoilu oli virtaviivaisempaa ja olisi luullut, että se olisi lyönyt Suomessa voimallisemminkin läpi. Päätoimittajan testiautoksi hankkimassa Grande Puntossa on 1,2-litrainen vapaasti hengitFIAT GRANDE PUNTO 1.2 L, VM. 2006 MITTARILUKEMA: 197 300 km MOOTTORI: R4, 1242 cm3, vapaasti hengittävä POLTTOAINE: bensa VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: 5-lovinen manuaali TEHO: 65 hv KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 14,5 s HUIPPUNOPEUS: 155 km/h VÄÄNTÖ: 102 Nm KESKIKULUTUS: 5,9 l/100 km MITAT: pituus 4030 mm, leveys 1687 mm, korkeus 1490 mm, akseliväli :2510 mm TAVARATILA: 275 1020 l ! TEKNIIKKAA tävä bensamoottori. Eikä maksanut paljon: 950 euroa. Koska maatalousosuuskunta Hankkija aikoinaan toi maahan Fiateja, olisi vanha Fiat Grande Punto ehkä osuva auto maaja metsätaloutta opiskelevalla ison maatilan tyttärelle. Uutena Kaasujalan testiautokin on varmasti maksanut jotain 15 000 – 17 000 euroa. Grande oli nimensä mukaisesti entistä suurempi kooltaan ja ihan muuta kuin pikkuauto. Onhan se lähes metrin pitempi kuin oikeat vanhan ajan pikkuautot, sellaiset kuin Mini ja Fiat 600. Grand Punto on itse asiassa kooltaan samanikäisen Polon ja Golfin välimaastossa. Tilat ovat ihan asialliset ja monipuolisten säätöjen ansioista kuski löytää helposti hyvän ajoasennon. Taaksekin on helppo kulkea, kun ovet avautuvat reilusti, eikä kynnyksistä ole haittaa. Takapenkillä istuu juuri ja juuri kolme aikuistakin, ja kolmen penskan pirttiviljelmä sinne menee oikein hyvin. Sileällä hiljainen Heti liikkeelle lähdössä huomasin tehoissa pientä hengettömyyttä, ja kaasu vastasi polkaisuun pienellä viiveellä. Moottori vääntää ihan hyvin tasaisella nopeudella. Mutta kun pistää suurinta vaihdetta pykätään, ei ”Fiiu” enää tunnu kiihtyvän oikein mihinkään. Ohjauksesta löytyy erillinen ”City-toiminto”, jota käytettäessä ohjaus kevenee lähes tunnottomaksi. Ehkä se toimii kaupungissa, mutta valtateillä en käyttäisi. Maantiellä tätä Grande Puntoa ei tarvitse turhanpäiten ohjailla, eikä se tunnu muuttavan suuntaa omin päin. Jousituskin toimii pehmeästi, mutta on samalla ihan topakan ja luotettavan tuntuinen. Sen sijaan röykkyisemmillä tienpinnoilla alusta pompottaa ja ääntäkin tulee. Sileällä asfaltilla Grande Punto suorastaan yllätti hiljaisuudellaan. Eihän tämän hintaisessa autossa enää tällaiset ajofiilistelyt ratkaise, vaan se, miten sen etenemiseen voi luottaa. Nettiauto.comissa Grande Puntoa Fiat Grande Punto ylistetään luottetavaksi tilaihmeeksi, joka ei jätä tielle. Ja niin kuin yksi kuntotarkastuksiakin tekevä katsastusmies aikoinaan sanoi, Fiat on rikki mennessäänkin halpa korjata. Fiatiin kuulemma ostaa pussillisen niveliä samalla hinnalla, jolla fiinimpään autoon saa vain yhden nivelen. Ihan soiva pelihän tämä on. Mielenkiintoistahan se on seurata, minkälaiseksi Grand Punto osoittautuu pidemmällä aikavälillä Kaasujalan kestotestissä. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 12/2023 9 FINALISTIT AUTOJA LIIKENNEGAALA 10 VUOTTA TOYOTA PRIUS PEUGEOT 408 VOLKSWAGEN ID.7 MERCEDES-BENZ E-SARJA HYUNDAI KONA KIA EV9 INNOVAATIOPALKINTO ERIKOISPALKINTO Autoja Liikennegaala LIIKENNETEKO LIIKENNETURVALLISUUSPALKINTO Autoja Liikennegaala & Fennia LIIKENNEVAIKUTTAJA LIIKENNETURVALLISUUSPALKINTO Autoja Liikennegaala VUODEN AUTO SUOMESSA 2024 YLEISÖN SUOSIKKI -LUKIJAÄÄNESTYS: moottori.fi Autoja Liikennegaala & Risteilykeskus ja Moottori VUODEN AUTO SUOMESSA 2024 AUTOJA LIIKENNETOIMITTAJIEN ÄÄNESTYS Autoja liikennetoimittajat ry. AUTOJA LIIKENNEKUVA 2023 VALOKUVAKILPAILU Autoja liikennetoimittajat ry & Grano Diesel JOURNALISMI ERIKOISPALKINTO Autoja liikennetoimittajat ry YMPÄRISTÖPALKINTO ERIKOISPALKINTO Autoja Liikennegaala & Järvenpään kaupunki HYVÄ SUOMI! ERIKOISPALKINTO Autoja Liikennegaala ELÄMÄNTYÖ ERIKOISPALKINTO Autoja Liikennegaala Vuoden Auto Suomessa 2024 -kilpailun tulokset ja voittaja julkistetaan Autoja Liikennegaalassa Aino Areenalla Järvenpäässä torstaina 14.12.2023. Kymmenennen kerran järjestettävässä Autoja Liikennegaalassa jaetaan palkintoja ja tunnustuksia yhteensä kymmenessä eri kategoriassa. Vuoden Auto Suomessa 2024 julkistetaan Autoja Liikennegaalassa Autoja Liikennegaalassa jaettavat palkinnot Gaalan järjestelyistä vastaavat Autoja liikennetoimittajat ry sekä Autotuojat ja -teollisuus ry sekä Event Media Group. Katso gaalan Highlights-kooste torstaina 21.12.2023 klo 18.00 Kolmosvaihde / MTV Katsomo 14.12.2023 Aino Areena Järvenpää H H Gaalan juontavat Helen Karim ja Satu Tuomisto, esiintyjät tangokuningatar Heta Halonen & rockyhtye GNTL Motors. Illalliskortit 370 € sis. alv., tilaukset: info@autojaliikennegaala.fi Lisätietoja: autojaliikennegaala.fi Ku va t: Ja ri Ko ho ne n / Au Li ry
10 KAASUJALKA 12/2023 VAIHTURI VERTAILU Tällä Kia Rio 1,4 EX -automaatilla on ollut vain yksi omistaja ja mittarilukema on vasta 58 000 km. Kian valtteja on pitkä 7-vuoden takuu, jota tässäkin autossa on vielä jäljellä pari vuotta. Delta Auto Porissa pyytää kuvan Riosta 14 900 €. Vuosimallin 2018 Opel Corsassakaan automaattivaihteisto ei enää ole ”harvojen herkkua”. Kuvan 1.4-litraisella bensa-Corsalla on ajettu vain 23 600 km. Hintapyyntö on tässä sarjassa edullisin, vain 11 900 €. Tätä Corsaa myy Autolle.com Raisiossa. Kuvan hyvin varusteltu Volkswagen Polo Comfortline 1,0 TSI DSG-automaattivaihteistolla on pikkuautojen valioita. 97 000 km ajetun 2018 Polon vuosimallia 2018 myyntiä ei hidasta edes osittain myös liioitellut DSG-automaattilaatikoiden ongelmat. Mallin haluttavuus näkyy myös vaihto-Polojen hintatasossa. DSGvaihteistoissa voi esiintyä vikoja, mutta se ei ole vääjäämätön luonnonlaki: valtaosassa Poloja tiettävästi vikoja ei ole. 1-litraisesta bensaturbomoottorista irtoaa tehoa 95 hevosvoimaa. Kiesi Espoossa pyytää kuvan Polosta 15 950 €. Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Active Edition 5ov Multidrive S vuosimallia 2017 lienee tämän sarjan suosikki. Vertailun muihin autoihin erona on tietysti se, että Toyotaan lähes itsestään bensamoottoria avustaa ajon aikana hybridijärjestelmä. Kun mittarilukema on vasta 89 000 kilometriä ja bensahybridin parina toimii luotettava automaattivaihteisto, ei tämän Yariksen myynti kauan vie. Levonrannan Autoliikkeen hintapyyntö Sastamalassa on 14 390 €. Ford Fiesta 1,0 EcoBoost vuosimallia 2019 on saanut 3-sylinterisen ja yksilitraisen bensaturbomoottorin pariksi 6-lovisen automaattivaihteiston. 100 hevosvoiman tehot riittävät hyvin kauppareissuihin, joissa Ford-perheen pienin on omillaan. Hämeenlinnalaisen RR-Kaaran hintapyyntö tästä 88 000 km ajetusta Fiestasta on 13 900 €. 10 000–15 000 euroa maksavat pienet bensa-autot kohtuukilometreillä käyvät kokeneen automyyjän mukaan aina kaupaksi. Vaikka varustelulla ei muuten ole väliä, niin nekin halutaan tänä päivänä automaattivaihteilla. A utomyyjä Jyrki Nurminen Käyttöauton Jyväskylän liikkeestä vahvistaa, että 10 000–15 000 euron hintaluokka on vaihtoautomarkkinan kuumin joka segmentissä, kunhan kilometrit ovat kohdallaan. Erityisen hyvin tässä hintaluokassa käy pienten, ns. B-segmentin vaihtoautojen kauppa: 15 000 eurolla kun saa jo melko tuoreenkin auton. Pienissä B-segmentin vaihtoautoissa Toyota Yaris -hybridi on ehkä halutuin, kuten vaihtoautomarkkinassa Toyotat yleensäkin. Hybridiä jopa vierastetaan Yllättävää on kuitenkin, että edelleen jopa Toyotankin hybriditekniikkaa jotkut jopa vierastavat. Toyotalle merkkiuskolliset asiakkaat ovat asia erikseen. –Yllättävän paljon on asiakkaita, jotka luottavat pikkuautoissa vain perusbensamoottoreihin, eivätkä halua sekaantua sähköisiin autoihin millään tavalla, Nurminen kertoo. Jotkut karsastavat jopa ihan itseään ajon aikana lataavaa perushybridiä. –Puhumattakaan kevythybridistä, joka oikeastaan ei edes ole mikään sähköinen auto. Loppupelissä toiset eivät edes tiedä, mitä se hybridi tarkoittaa, Toisinaan joutuu erikseen selittämään, että hybridi ei eroa millään tavalla perinteisestä bensaautosta, Nurminen kertoo. Toyota Yaris on kuitenkin tämän kokoluokan myyvimpiä pikkuautoja, vaikka olisi hybridikin. Tämä taas saattaa johtua luotosta Toyotaan ylipäätään merkkinä, välttämättä juuri hybriditekniikka ei ole ratkaisevaa. –Toyotalla on uskollinen asiakasja ostajapiiri. Toyotalla on jo niin pitkään ollut hybridejä, että tavara ja tuote ei ole Toyota-asiakkaille uusi asia, Nurminen sanoo. Merkkiuskollisia asiakkaita on Käyttöauton omallakin merkillä ja mallilla Ford Fiestalla. –Kun Fiesta on ollut alla ennenkin, niin usein se halutaan alle jatkossakin. Kauppareissuille tai kakkosautoksi Pyyntihinta ratkaisee. Vaikka pikkuautolle yli 100 000 kilometrin mittarilukema saattaa tuntua isolta, niin hinta ratkaisee. –Yli 100 000 kilometriä ajetutkin menevät kaupaksi, mutta myyntiaika vain voi olla paljon ajetussa pidempi, Nurminen sanoo. Nurmisen mukaan pienessä vaihtoautossa varustelulla ei muuten ole suurta merkitystä, mutta tässä hintaluokassa sekin halutaan usein automaattivaihteisena. –Hybridithän ovat käytännössä kaikki automaatteja, mutta Fiestaakin on vuodesta 2014 eteenpäin myyty uusina aika paljon automaatteina. Suurin osa 15 000 euroa maksavista Fiestoista on jo automaatteja, Nurminen sanoo. Pääsääntöisesti tuoreemmatkin pikkuautot ostetaan perheen kakkosautoiksi. Ykkösautoksi hankituillakin ajetaan enimmäkseen lyhyitä kauppareissuja. –Vähemmän näillä autoilla lähdetään pidemmälle hiihtoreissulle Lappiin, Nurminen sanoo. TEKSTI_Timo Kiiski PIENI BENSA-AUTO KÄY AINA KAUPAKSI 10 000 16 000€ Kuvan Peugeot 208 Active PureTech 1.2-litraisella ja 75 -hevosvoimaisella bensaturbomoottorilla on todelle tuore, vuosimallia 2020. Myös mittarilukema on pieni: 27 000 km. Keltainen väri epäilemättä tehoaa nuorempiin ostajiin, vanhempi väki voi sitä vähän vierastaa. Valta-Auto Raisiossa myy tätä pirteänkeltaista ”Pesosta” 13 250 €:n hintapyynnöllä.
KAASUJALKA 12/2023 11 Edellisessä Kaasujalassa paljastimme tuoreen kestotestiauton ja nyt Fiat Grand Puntolla on matkaa taitettu taas kuukausi lisää. L okakuun lopussa teimme kaupat tästä Fiatista ja nyt on talvi tullut tänne eteläänkin. Edellisen jutun jälkeen autolla on taitettu matkaa nelisen sataa kilometriä. Kuvittelimme vielä lehden deadlinepäivänä, että kuukauden merkittävimmät tapahtumat olivat talvirenkaiden vaihto ja auton sisäpuhdistus, mutta jutun lopussa selviää, jonka vuoksi jutun otsikko vaihtui viime metreillä. Auton oston mukana tuli nastarenkaat, joiden kunto on siedettävä ja niillä ajelemme tämän talven. Oli yllättävää huomata, että auton melutaso ei juurikaan muuttunut, vaikka alla onkin nyt nastarenkaat. Ilmeisesti tuota melua syntyy jo muutenkin sen verran, että nastat eivät sitä lisää. Ostohetkellä auton sisusta oli erittäin likaisessa kunnossa ja se näytti niin pinttyneeltä, että emme sitä edes yrittäneet itse puhdistaa vaan veimme Fiatin Helsingin Heikinlaaksossa sijaitsevaan Smart Serviceen. Tämä yrityshän teki meidän edelliseen kestotestiautoon, Saab 9-3:een, mm. verhoilun entisöinnin ja täydellisen sisäpuhdistuksen. Työnjälki oli tuolloin niin vakuuttavaa, että päätimme viedä myös Fiatin heille. PAKKANEN VOITTI FIATIN FIAT KESTOTESTI KATSO JA SEURAA FIATIN ELÄMÄÄ YOUTUBE-KANAVALTA TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa Syväpuhdistus x 2 -Fiat oli niin likainen, että meidän piti tehdä kemiallinen syväpuhdistus kahteen kertaan, eikä siltikään lähtenyt ihan kaikki liat ja tahrat, Mikk Smart Servicestä kertoo. Perusteellisen kemiallisen syväpuhdistuksen hinta lähtee 300 eurosta ylöspäin, riippuen miten likainen auto on. Fiatin sisustan vaaleahko väri on vuosien varrella kerännyt pinttynyttä likaa joka paikkaan, jota kaikkea on mahdotonta saada pois. Lopputulos oli kuitenkin erittäin hyvä ja raikas. Yllätykseksi oli kiva huomata, että he olivat myös kiillottaneet auton ajovalojen umpiot. Umpiot olivat niin sameat, että päätimme kiillottaa ne, Mikk kertoo. Umpioiden kiillotuksen hinta 150 euroa pari. Nyt auton keulan ilme muuttui yllättävän paljon raikkaammaksi, sillä aiemmin etuvalot olivat todella sumeat. Akku menee vaihtoon Fiatin ulkolämpötilamittari näyttää aina noin 5-10 astetta kylmempää lukemaa mitä ulkona oikeasti on ja se ilmeisesti kertoo tämän auton sielun sijainnin. Sen kuuluu asua paljon lämpimämmässä ilmastossa. Juuri ennen kuin tämä Kaasujalan numero oli menossa painoon, Fiat hyytyi Vehon pihalle ja samalla tämä juttu sai uuden otsikon. Fiat seisoi reilun viikon parkkipaikalla ja viimeiset pari päivää pakkanen kolkutteli jo -10 asteen lukemia. Se oli liikaa Fiatin akulle. Onneksi Vehon huollosta saatiin buusterilla virtaa ja Fiat hörähti käyntiin. Seuraavassa numerossa onkin edessä akun vaihto. Akku onkin talviautoilun ehkäpä kriittisin osa ja sen kunto pitää olla hyvä. Fiatiin tuleekin Exiden akku, joka on markkinoiden parhaimmistoa. Siitä juttua sitten tammikuun numerossa. Kuvat ennen syväpuhdistusta. Kuvat syväpuhdistuksen jälkeen. AURINKOLASIT KAUPAN PÄÄLLE ABS1 OY Audi, Volvo, BMW, MB Ideaparkinkatu 11C, 37570 Lempäälä Puh. 03 585 1111 NT-AUTOHUOLTO OY MB Vesiroineenkatu 6B1, 33720 Tampere Puh. 050 567 5687 AUTODIAGNOOSI OY Audi, Volvo, BMW, MB Elopellontie 1 N, 33470 Ylöjärvi Puh. 050 555 3305 PIRKANMAAN HYACENTER OY MB Vesalantie 4, 33960 Pirkkala Puh. 050 576 0516 AUTOKOLARIKORJAAMO M. PUTZ OY Audi, Volvo, BMW, MB Trikookuja 5, 61600 Jalasjärvi Puh. 06 456 8100 RK-CITYHUOLTO OY Audi, Volvo, BMW, MB Rantaperkiönkatu 1 B, 33900 Tampere Puh. 03 253 3324 AUTOKORJAAMO PISPALAN AUTOT OY Audi, Volvo, MB Sellukatu 17, 33400 Tampere Puh. 03 3450 433 / 050 471 7145 VALKEAKOSKEN AUTOHUOLTO Audi Sammonkatu 18, 37600 Valkeakoski Puh. 040 772 9649 BENKARA AUTO BMW Verstastie 1-3, 33470 Ylöjärvi Puh. 044 571 1928 VMS RACING OY Volvo Kalliontie 23, 36220 Kangasala Puh. 040 022 8589 HUOLTOKESKUS YSIAUTO AVOIN YHTIÖ Audi, Volvo, BMW, MB Huoltokuja 1, 31760 Urjala Puh. 03 546 0966 VST-HUOLTO Audi, BMW, MB Sammonvaltatie 70, 33560 Tampere Puh. 03 356 4991 KLASSIK SERVICE OY Audi, BMW, MB Ideaparkinkatu 4, 37570 Lempäälä Puh. 010 419 4404 KOKKOLAN AUTOHUOLTO Audi, Volvo, BMW, MB Mestarintie 10, 67600 Kokkola Puh. 020 779 1315 Alla olevat KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat pyyhkijänsulkien vaihdon yhteydessä tyylikkäät aurinkolasit: REIJO HAAPAKOSKI OY REIJO HAAPAKOSKI OY SEINÄJOENTIE 116 SEINÄJOENTIE 116 61850 KAUHAJOKI 61850 KAUHAJOKI 06 232 1499 06 232 1499 TEIJON KORJAAMO TEIJON KORJAAMO KARJASSILTA 21 KARJASSILTA 21 27320 IHODE 27320 IHODE 02 823 6196 02 823 6196 KATSO LÄHIN KORJAAMOSI: WWW.KL-SERVICEPARTNER.FI ALUEESI MUUT AMMATTILAISET:
12 KAASUJALKA 12/2023 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
KAASUJALKA 12/2023 13 KUUKAUDEN KÄYTETTY ENEMMÄN ETENEMISEEN KUIN VETÄMISEEN Nelivetoinen Volkswagen Tiguan -diesel vuosimallia 2017 on yhä pätevä auto, jos nelivetoista tarvitaan enemmän etenemiseen kurjassa kelissä kuin vetoautoksi raskaalle kuormalle. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa K oeajoon saatiin Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä nelivetoinen ja 2-litrainen Tiguan-turbodiesel vuosimallia 2017. Mittarilukema oli kuusivuotiaaksi autoksi kohtuullinen, 112 000 kilometriä. 2-litraisen turbodieselin teholukemat olivat 190 hevosvoimaa ja moottorin parina toimi DSG-automaattivaihteisto. Ristiriitaisia kokemuksia Nettiauto.comin arvosteluissa Tiguanit saavat vähän ristiriitaistakin palautetta. ”Tiptronic-vaihteiston kanssa ei ongelmia. Ajonhallinta / -vakautus toimii vähän liian herkästi ison asuntovaunun kanssa. Toimii vaunun veturina hyvin ja tilojen puolesta auto on kahdelle ihmiselle sopiva”, kehuu imatralaismies ensimmäisen polven Tiguaniaan vuosimallia 2008. ”Oli vaikka minkä näköistä vaivaa. Nelivedon kanssa oli ongelmia. Jakopää meni 150tkm kohdalla (4400e remontti). Viimeisenä lämmityslaitteella menevät putket ruostuivat puhki. Just joo. 7v vanha auto. VW-laatu on kyllä laskenut kuin lehmän häntä 2000-luvun laitteista. En ihan heti osta uudempia 2010malleja”, moitti puolestaan Teemu Turusta Tiguaniaan vuosimallia 2014. ”Tiguanissa hyvää nelivedon toiminta, matkustustilat ja laatu ei mitään korjattavaa kolmeen vuoteen. 2017 mallin Apple CarPlayssa vielä pieniä toimimattomuusbugeja ja takarontti maastureille tyypillisesti vain kohtuullinen, mutta muilta osin erinomainen auto”, kehui Tuomas Espoosta III-polven Tiguaniaan vuosimallia 2017, Edeltäjää virtaviivaisempi Kun koeajolenkki oli lyhyt, ja se tapahtui ilman peräkuormaa, on vaikea arvioida, miten tämän toisen polven Tiguanin DSG-automaatin veto-ominaisuudet vertautuvat Tiptronic-vaihteistoon. Heti pisti silmään toisen polven Tiguanin ärhäkämmäksi muuttunut ulkonäkö verrattuna ensimmäisen polven pulskan näköiseen Tiguaniin. Leveämpi, matalampi ja kulmikkaampi II polven versio on ehdottomasti vetävämmän näköinen. Jotkut ovat kehunut Tiguania maastokelpoisemmaksi Golfiksi, mutta omasta mielestäni se on enemmän maasturiversio Passatista. Dieseleistä on tullut viime vuosina epämuodikkaita, mutta Volkswagen Tiguan saa epäilemään trendin mielekkyyttä. Hyvää koeajetussa Tiguanissa oli vaivattomuus ja tilat. Perusajossa maantiellä nelivetoinen ja 7 vaihteinen DSGautomaatti 4Motion-nelivetojärjestelmällä antaa vaivattoman etenemisen huonoillakin keleillä ja huonommillakin Nurmijärven syrjäteillä. Ajaminen tunnussa korostui rauhallisuus. Levollisen jämäkkä Virallisesti tälle toisen polven 2-litraiselle ja nelivetoiselle turbodieselille DSG-laatikolla luvataan 5,7 litran keskikulutus. Tankillisella ei ajeta tietenkään läpi Suomen, mutta aika pitkälle kuitenkin. Toisen polven Tiguanissa hyvää on sekin, että kojelautaa ei vielä oltu täytetty erilaisilla hipaisukytkimillä. Ohjauspyöräkin oli suorastaan ihanan simppeli ja ja selkeä. Jos mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistavahti ovatkin nostaneet hintaa uutena, niin käytetyssä Tiguanissa nämä hienoudet saa kaupanpäällisinä. Ne tekevät niin matka-ajosta kuin ruuhkissa seisomisestakin vaivatonta. Ovet loksahtavat jämäkästi kiinni ja se vahvistaa saksalaista laatuvaikutelmaa. Suomen oloihin tällainen käytetty Tiguan on suorastaan järkevän ylellinen auto. Tilaa on järkevistä ulkomitoista huolimatta perheystävällisen paljon, monikäyttöisyyttä riittää vaikka muille jakaa ja varusteluakin on riittävästi. Maantiellä iäkkäämpikin Tiguan etenee herkästi ja täsmällisesti. Vain alustaa voisi kuvailla hitusen kovaksi, ehkä se Suomen kuoppaisilla teillä se vois olla vähän myötäävämpikin. Isoilla teillä Tiguan on hiljainen ja mukava. Rengasmelu on vähäistä ja moottoritiellä suurin osa äänistä syntyy tuulilasiin ja pilareihin osuvasta ilmavirrasta. Vääntöä on peräti 400 Newtonin verran. 26 900 euroa ei ole tietysti ihan vähän jo 6 vuotta vanhasta autosta, mutta 112 000 kilometrin mittarilukema ei vielä ole ihan järjettömän suuri ja hintaan tulee paljon lisävarusteita, jotka uutena on tässä samassa autossa varmaan maksanut tuhansia euroja. Talvisille mökkiteille Nelivetoinen Volkswagen Tiguan -diesel hankitaan enemmänkin turvalliseksi ajoautoksi talvisille mökkiteille kuin raskaan venetreilerin tai hevoskärryn vetämiseen, sanoo automyyjä Jyrki Nurminen Käyttöauton Jyväskylän liikkeestä. Vetoautoksi nelivetoistakin Tiguania paremmin käy kaupaksi Volkswagenin isompi ja järeämpi nelivetoinen Volkswagen Touareg tai Audi A7. Tiguania on muiden saman kokoluokan crossovereiden tavoin tarjolla myös etuvetoisina ja bensamoottoreilla. – Etuvetoisina Tiguaneja on kuitenkin myyty uusina todella vähän ja se tietysti heijastuu niiden tarjontaan vaihtoautomarkkinassakin. Sama pätee meidän edustamaan Ford Kugaan, Nurminen sanoo. Volkswagen Tiguan VOLKSWAGEN TIGUAN HIGHLINE R-LINE 2,0 TDI SCR 140 KW (190 HV) 4MOTION DSG VM. 2017 MITTARILUKEMA: 112 000 km MOOTTORI: POLTTOAINE: diesel VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: 7-lovinen automaatti TEHOT: 190 hv VÄÄNTÖ: 400 Nm KESKIKULUTUS: 5-7 l/100 km (valmistajan ilmoittama) CO2-PÄÄSTÖT: 141-147 g/km (valmistajan ilmoittama) KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 7.9 s HUIPPUNOPEUS 212 KM/H PITUUS 4486 MM, LEVEYS 1839 MM, KORKEUS 1673 MM, AKSELIVÄLI 2677 MM TAVARATILA 615–1655 L MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Vantaa, Petikko HINTA: 26 900 € ! TEKNIIKKAA Nelivetoinen diesel-Tiguan on vaihtoautoliikkeelle hyvää myytävää. –Tässä kokoja hintaluokassa ei ole turhan paljon nelivetoisia crossovereita käytettyinä tarjolla, Nurminen sanoo. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
14 KAASUJALKA 12/2023 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Haluaa olla johtaja kaikessa. Siksi hänen autosakin saisi olla tehokas ja urheilullinen. Tavallisemmista autoista hänelle sopii vaikka Skoda RS. Miehen väri on punainen tai keltainen, naisen taas sininen tai hopeanhohtoinen. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Flegmaattinen, mutta ahkera härkä ei pidä melusta. Hänelle sopii esimerkiksi sopivasti konservatiivinen, mutta kuitenkin vahva VolvoS60. Härkä pitää kirkkaista väreistä ja haluaa autoonsakin kevään kirkkaan värin, mutta ei missään tapauksessa punaista. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Kaksonen on usein erinomainen kuljettaja, joka pysyy rauhallisena silloinkin, kun auton hallinta uhkaa vaatii ponnisteluja. Tavis-kaksoselle hyvä autovalinta on Mazda, Auditai Ford. Rikas Kaksonen taas haluaa Benleyn tai Lexuksen. Sukupuoleen katsomatta Kaksonen suosii autonvärinäkin sinistä tai valkoista. RAPU 22.6 – 22.7. Varovainen rapu joutuu harvoin onnettomuuksiin. Tämä heijastuu auton värivalintaankin, joka on usein harmaansininen: vaikkapa Nissanin ja BMW::n perhemalli. LEIJONA 23.7 – 23.8. JKauneus, tyyli ja edustavuus ovat leijonan yksinoikeus siksi hän valitsee Mercedeksen, Jaguarin tai Lexuksen. Leijonalle kelpaa mikä tahansa väri, joka erottaa uuden auton ja sen omistajan massasta. NEITSYT 24.8 – 22.9. Järkevä neitsyt valitsee auton itselleen, ei muiden kadehdittavaksi. Siksi autonkin pitää olla taloudellinen ja luotettava, mutta myös korkealaatuinen. Parempina aikoina hän ostaa vaikka vähän käytetyn Volvon, niukempina aikoina vaikkapa uuden Kia Rion. Väri on miehillä valkoinen tai harmaa, naisilla sininen tai ruskea. VAAKA 23.9 – 22.10. Uuden auton ostossa vaaka pähkäilee ja punnitsee pitkään. Hän arvostaa eritoten tyyliä ja mukavuutta. Auton pitää kuitenkin olla edullinen, se voi olla vaikkapa jokin Peugeotin edullinen malli: naisella valkoinen ja miehellä tummanvihreä. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Suhtautuu autoonkin intohimoisesti ja voi ottaa sen valinnassa riskejäkin. Pääasia, että auto kestää kaikki skorpionin päähänpistot. Hän valitsee arvostetun ja suurikokoisen auton, vaikkapa käytetyn ison Audin tai S-sarjan Mersun. Sukupuoleen katsomatta värin pitää olla mieluusti musta. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Käytännöllinen ja perusluonteeltaan ystävällinen jousimies hankkii auton, jossa riittää tilaa paitsi perheelle, myös ystäville. Siksi hän crossovereiden aikakaudellakin etsii käytetyn tilaauton, miehet vaikkapa tummansinisen ja naiset valkoisen Opel Zafiran tai Volkswagen Touranin. KAURIS 23.12 – 20.1. Käytännöllinen Kauris ei kaihda haasteellisiakaan tieosuuksia ja valitsee edustavan maasturin. Niin miehillä kuin naisillakin se voi olla vaikkapa vähän iäkkäämpikin tummansävyinen Mercedes ML tai GLK. VESIMIES 21.1.-18.2. Haluaa massasta erottuvan auton: mieluiten kirkkaanvärisen Audi TT:n tai jopa Porschen. KALAT 19.2.-20.3. Vahvasti tunteella asioihin suhtautuvan Kalan ei pitäisi joidenkin astrologien mielestä ajaa autoa oikeastaan ollenkaan. Hän kuitenkin ajaa ja valitsee vaikkapa romanttista luonnettaan vastaavan virtaviivaisen ja ja mielellään pastellinvärisen auton. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI JOULUKUULLE 2023 OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakoketjun vaihdot Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Varaosien verkkokauppa palvelee 24/7 (03) 5356 100 I www.kolari-special.fi Luotettavaa varaosakauppaa. Ostamme kolarija epäkuntoiset autot. Romuautojen virallinen vastaanottopiste. Lehtikatu 10, 33340 TAMPERE Puh. 03-3433 837 www.osamyyntimattila.? VARAOSIA TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! MYY MYY AUTOSI MEILLE! AUTOSI MEILLE! Myös noutopalvelu! 0400 474 674 0400 474 674 Petri Harinen Petri Harinen autoplaneetta.fi Linnatie 7, Mäntsälä ? autoplaneetta@gmail.com HUUTAVA PULA 1 000-30 000€ AUTOISTA, MYÖS PAKUT JA MP:T Tarjoa, soita! Tarjoa, soita! OSTETAAN TURBOT AUTOPURKAAMO Access Motors 800 ccm Traktori malli 60kmh Rekisteröity 2 henk. Ohjaustehostin Vinssi ja vetokoukku vakiona Alumiinivanteet Kaasu iskunvaimentimet Tehokas ja taloudellinen HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi Nyt 500ccm hinnalla 800ccm VOIMAA! Access M UUSI OSOITE UUSI OSOITE 7.990€ 7.990€ Black Edition ERIKOISTARJOUS! ERIKOISTARJOUS!
KAASUJALKA 12/2023 15 18. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi Miika Savolainen, 050 3607709 miika.savolainen@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO A) MERCEDES-BENZ GLE B) FIAT GRANDE PUNTO C) BYD ATTO3 D) NISSAN NAVARA MIKÄ AUTO HURMALAISELLA ON KOEAJOSSA TÄSSÄ NUMEROSSA? VASTAA, RATKO JA VOITA TENZI -AUTONHOITOTUOTE! Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Denzi tuotesetin. Vastausaikaa on 16.1.2024 saakka ja vastata voit myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi Lokakuun kilpailuun oikein vastanneiden kesken arvoimme Tenzti autonhoitopaketin ja onnellinen voittaja on Ari Simola Mäntsälästä. Paljon onnea voittajalle! VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 12/2023 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. TENZI DIAMOND DROP MARKKINOINDEN EDISTYKSELLISIN JA VETTÄHYLKIVIN KERAAMINEN PINNOITE Diamond Drop antaa jopa viiden vuoden suojan autosi maalipinnalle! Kuluttajahinta 149€ tenzi.fi