Varsinais-Suomen painos 2/2023 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Uusi kestotestiauto! KOEAJOSSA MM. SKODA ENYAQ RS ILMASTOINTIHUOLTO 89€ SISÄLTÄÄ 200G UUTTA R134A KYLMÄAINETTA. ILMASTOINTIHUOLTO 89€ SISÄLTÄÄ 200G UUTTA R134A KYLMÄAINETTA. • VARAOSAT • AUTOKIERRÄTYS • HINAUS • TIEPALVELU www.oilijalonen.fi visa-auto.fi Nopeaa, helppoa Nopeaa, helppoa ja luotettavaa ja luotettavaa autokauppaa. autokauppaa. Myy autosi Myy autosi meille. meille. Soita! 02 437 3911 Autonmitan Autonmitan edellä. edellä. KYSY OSTOTARJOUSTA MEILTÄ! Neste Vesilaitoksentie Raisio Kai Oksanen, puh. 010 321 6380 nestevesilaitoksentie.? Tarjous voimassa 19.2.2023 asti
2 KAASUJALKA 2/2023 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Uusien autojen koeajojutut alkavat olla aika puisevaa luettavaa. Tuntuu, että vain kulutuksella tai sähköauton toimintasäteellä on merkitystä. Siksi oli hellyttävää katsoa Ylen Elävästä arkistosta jenkkiauto Ramblerin koeajo vuodelta 1966. 1 960-luku oli vielä isojen jenkkiautojen kulta-aikaa. Vaikka jo silloin kehitettiin kätevien ja pienempien autojen ns. compact car -autoluokka, niin aika pian jenkit alkoivat taas kasvattaa pienempienkin autojen kokoa. ”Vaikka monen pojan toiveena onkin oikea amerikanrauta, eli dollarihymy, saa käytännössä moni sittenkin tyytyä muihin automerkkeihin”, virkamiehen oloinen, ulsteriin pukeutunut toimittaja selostaa Ylen Elävästä arkistosta löytyvässä Moottoriruutu-ohjelmassa vuonna 1966. 99 % henkilöautojen tuotannosta jenkeissä jakautui silloin vain neljän suuryhtymän kesken. Maailman suurin autovalmistaja oli General Motors ja sen päämerkki oli Chevrolet. Neljänneksi eniten myyty amerikanrauta oli Rambler, jonka American-mallin Ylen testaaja koeajoi. Rambleria ei enää ole automarkkinoilla ollenkaan. ”Rambler on tyypillinen amerikkalainen auto. Suuri moottori edessä, takapyöräveto, suhteellisen painava, suurehkot pyörät”, koeajaja esittelee. ”Pitää hyvin suuntansa” Mutkaisilla teillä Ramblerin Americanmallilla ei pääse kovin suuriin nopeuksiin, ellei anna takavetoisen auton perän luistaa. ”Suorilla teillä auto pitää hyvin suuntansa, eikä ohituksissakaan tarvitse haeskella erikoisvaihdetta. Kolmonen toimii tehokkaasti. Bensiininkulutukseksi mittasin 337 kilometrin matkalla nastarenkailla ja 90 kilometrin tuntinopeudella 11,1 litraa 100 kilometriä kohti.” Videopätkä kestää reilut 17 minuuttia ja kulutuslukemat kuitataan vasta viimeisellä minuutilla lyhyesti. Toki bensa on ollut silloin halpaa, mutta niin oli suomalaisten elintasokin moninverroin heikompi kuin nyt. Tietysti kulutus on tärkeä kriteeri auton valinnassa: onhan polttoaine nyt julmetun kallista. Mutta kyllä siinä autossa on paljon muutakin: esimerkiksi äänettömyys ja ajon yleinen mukavuus ja vaivattomuus. Koska varsinkin amerikkalainen auto oli 1960-luvun Suomessa pienen eliitin ylellisyyttä, Ylen koeajopätkästä välittyy testaajankin poikamainen innostus Rambleriin. Nythän hyvin tavallisellakin palkansaajalla on erilaisten rahoitussysteemien ja yksityisleasingien myötä varaa sellaiseen autoon, jonka tasoa Ylellä koeajettu Rambler aikoinaan edusti. Minä tunnen vaikka Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Mietit ehkä auton vaihtamista ja diesel-Golfisi tuntuu jo suorastaan museolta. Ota taskulaskin käteesi ja kerro vuotuiset ajokilometrisi dieselja bensalitran hinnanerotuksella. Lopputulos voi yllättää. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Luet jostakin mediasta, että tutkimustenkin mukaan koirat valitsisivat auton energianlähteeksi sähkön. Älä tämän pohjalta tee hätiköityjä johtopäätöksiä, vaan lähde hauvelisi kanssa omalla bensa-autollasi testiajelulle. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Taas on käsillä se vuodenaika, kun pitää pakata perhe ja hiihtokamat autoon. Taas pitää ähisten ja vaatteita sotkien kurotella katolle tavaroita suksiboksiin. Jospa helpottaisit urakkaa ja hankkisit auton oven kiinnityslenkkiin asennettavan nousutuen? RAPU 22.6 – 22.7. Vietät aikaa nostalgisissa tunnelmissa ja menneitä haikaillen. Vaikka tunnekylmät sähköautot tekevät tuloaan vauhdilla, voi persoonallisempien menopelien suloiseen maailmaan sukeltaa automuseoissa. LEIJONA 23.7 – 23.8. Energiatasosi on nyt korkealla ja haluat panostaa terveyteesi. Ehkä kauppareissut kannattaisi ainakin muutaman kerran viikossa taittaa auton sijasta reippaasti kävellen. NEITSYT 24.8 – 22.9. Olosi on selkeä ja luottavainen: mikään ei voi nyt mennä pieleen. Hiihtolomaa ennen kuitenkin kannattaa varmuuden vuoksi käyttää auto huollossa. VAAKA 23.9 – 22.10. Jos elämästä tuntuu nyt puuttuvan iloa ja tekemisen meininkiä, niin lähde tee autolla kunnon ajomatka ihan yksin. Auton ratissa syntyy yleensä suuria ajatuksia. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Helmikuun loppupuoli on haaveilun aikaa ja mielikuvituksesi tuottaa lennokkaita visioita. Jospa tekisi vanhaan bensa-autoosi kaasukonversion eli muuttaisit sen polttomoottorin käymään bensan lisäksi myös biokaasulla? JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Haluat ilmentää sisäistä elinvoimaasi ja luovuuttasi. Innostut tekemään autosi ulkoasuun kohennuksia, joita saatat myöhemmin kuitenkin katua. KAURIS 23.12 – 20.1. Syvälliset keskustelut tuottavat nyt sinulle tyydytystä ja puheissasi on uudenlaista painokkuutta. Varo kuitenkin ottamasta autoasioihin liian kaikkitietävästi kantaa somessa! Somehuutelijat kun eivät aina luota argumentteihin, vaan rumaan kieleen. VESIMIES 21.1.-18.2. Kilpailunhalu nostaa nyt päätään ja se voi vaikuttaa myös harkintakykyyn autoa vaihtaessa. Pistä vähän jarrua! KALAT 19.2.-20.3. Dieselautosi tietojärjestelmä varoittaa hiukkassuodattimen tukkeutumisesta. Netistä löydät DPF-suodattimen poistoa tarjoavia firmoja: onhan se edullisempaa kuin vaihtaminen uuteen suodattimeen. Poiston jälkeen autosi ei kuitenkaan enää välttämättä läpäise katsastusta. Ehkä autosi suodatin olisi myös pestävissä. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI HELMIKUULLE 2023! Oheinen "tuunattu" stoppi löytyy petikon starkilta lähtiessä. Kai tuon merkin kohdalla muittenki tarttee varmaankin pysähtyä, ei vain Putinin... Kuvan löhetti J-M Loukaja KLICK” Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Seuraava Kaasujalka ilmestyy 9.3.2023 KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA kuinka monta perusduunaria, jotka ajavat 5-sarjan Bemareilla ja E-Mersuilla. Ei enää tunnetta Tämän päivän autojutuissa on paljon tietoa, mutta aika harvoin lämpöä. Tämä koskee epäilemättä itseänikin. Pitää miettiä pää punaisena, miten 70 000 euron sähköauto eroaa 50 000 euron sähköautosta muuten kuin toimintasäteen osalta. Helsingin Sanomissa oli 12. tammikuuta ihan mainio juttu siitä, kuinka autot ovat aina olleet pop– ja rock -musiikissa tärkeä innoittaja ja inspiraation lähde pop-musiikin tekijöille. ”Laulussa auto vie kohti vapautta. Auton ja popmusiikin suhde on vanha ja monitasoinen, mutta autoilun sähköistyminen voi karsia lauluista romantiikkaa”, kirjoitti musiikkitoimittaja Ilkka Mattila. Autoistaan tuli tunnetuksi jo Olavi Virtakin. Muistan myös Topi Sorsakosken jossain haastattelussa Mersunsa ratissa naureskelleen iskelmäartistien ”puuratti-kerholle”. Kun iskelmälaulaja alkoi saada menestystä, hän osti Mersun tai Volvon ja vaihtoi sen standardiratin puiseen ohjauspyörään. Mattilan artikkelissa pohdittiin myös sitä, miten kehittyy sähköautojen ja pop-musiikin suhde. Janis Joplin yli 50 vuotta sitten pyysi Jumalaa ostamaan hänelle Mercedes-Benzin: ”Oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz?”. Pyytääkö kukaan käheä-ääninen naisartisti tänä päivänä Jumalaa ostamaan hänelle Teslan? Itsekin kyselin jokunen aika sitten Kaasujalassa, miten käy sähköautojen aikakaudella ns. ”ramipoika” -kulttuurille. Sille autoja rassaavalle nuorten miesten porukalle, josta yhden nimi on perinteisesti ollut ”Rami”. Tesloja ei enää ”tuunailla” konepelti pystyssä, kun ei ole konepellin alla polttomoottoriakaan. Ja kun ei ole moottoria, ei tarvitse huikata ”Onks sulla Rami meisseliä?”. Minulla on vahva tunne, että auto ei ole enää tunteenasia, vaikka Tesla statussymbolina kasvattaisikin merkitystään. VAIN TALOUDELLISUUS RATKAISEE? KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN TURTLE WAX AUTONHOITOSETILLÄ!
KAASUJALKA 2/2023 3 Tarvitseeko autosi huoltoa tai korjausta? Huollamme kaikki merkit! Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy myös edullista rahoitustarjousta. Neste Satama Huoltoasema Jari Laine Ky Pansiontie 8, 20200 Turku Puh. 020 747 9700 neste.satama@autofit.fi Plus Autohuolto Vähäheikkiläntie 55, 20810 Turku Puh. 044 423 2900 autohuolto.turku@plus.fi GS Autoja Konehuolto Oy Vanha Tampereentie 205, 20380 Turku Puh. 044 782 6879 gs.huolto@gmail.com Autokorjaamo Itäkeskus Kousankatu 1, 20610 Turku Puh. 040 585 4498 pikahuolto.itakeskus@gmail.com KumRok Oy Voivalantie 24 E, 20780 Kaarina Puh. 045 156 4770 myynti@kumrok.fi Salon Autosähkö Örninkatu 8, 24100 Salo Puh. (02) 731 3362 salon.autosahko@autofit.fi Turun Autokorjaamo Oy Kuloistentie 6, 21280 Raisio Puh. (02) 238 8880 turunautokorjaamo@autofit.fi Aninkaisten Autohuolto Nuppulantie 34, 20320 Turku Puh. 040 766 3109 aninkaistenauto@autofit.fi
4 KAASUJALKA 2/2023 VINKKI Mukavaa autoilua LAADUKAS SUKSIBOKSI HIIHTOLOMAREISSULLE Hiihtolomalaiset valtaavat jälleen Suomen laskettelukeskukset viikoilla 8, 9 ja 10. Suksibokseja kiinnitellään taas ahkerasti autojen katoille. Jos oma suksiboksi vielä puuttuu, kannattaa tutustua laadukkaisiin Calixja Thule-tuotteisiin. TEKSTI_ Timo Kiiski K un suuntaat suksiboksiostoksille, laatuun kannattaa panostaa. Korkealaatuinen suksiboksi on turvallinen ja sen käyttöikä on huomattavasti pidempi kuin markkinoiden halvimmilla bokseilla. –Laadukkaassa suksiboksissa on toimiva lukitusjärjestelmä ja se on vesitiivis, joten tavarasi pysyvät tallessa ja kuivina. Ehdotonta plussaa on myös, jos boksin saa auki molemmilta puolilta. Huippuluokan suksibokseja valmistavat esimerkiksi Calix ja Thule, neuvoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka auton varaosien ja tarvikkeiden tuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. Miten valita oikein? Suksiboksien malleissa ja kokoluokissa riittää valinnanvaraa. Ennen vaihtoehtojen tarkempaa kartoitusta kannattaa ainakin tarkistaa, kuinka monet sukset tai lumilaudat pitää mahtua laatikkoon. Myös suksien pituus tulee ottaa huomioon valinnassa: pisimmät sukset eivät mahdu pienimpiin kuljetuslaatikoihin. – Ennen boksin valintaa tulee huolehtia, että autossa on mallikohtaisesti sopivat taakkatelineet. Auton katoissa ja niiden kiinnitysmahdollisuuksissa on isojakin eroja, joten on tärkeää varmistua, että telineet ovat oikeanlaiset. Moni unohtaa tämän ja olettaa, että edelliseen autoon hankitut t a a k k a t e l i n e e t sopivat uuteen autoon. Tarkista siis telineiden yhteensopivuus hyvissä ajoin ennen reissua! opastaa Vainikka. Vinkki! Thule.fi -sivuston Kattotelineet-osiosta on helppo tarkistaa omaan autoosi sopivat Thule-taakkatelinejärjestelmät. Auton oven kiinnityslenkkiin asennettava nousutuki on helppo ja nopea tapa päästä käsiksi suksiboksiin vaatteita sotkematta. Ruotsalaisen Calixin alikoimassa on saatavilla kuusi eri suksi-boksimallia, joiden tilavuudet vaihtelevat 390–500 litran välillä. Laadukkaat ja monipuoliset Ruotsalainen Thule on yksi tunnetuimmista suksiboksivalmistajista – eikä ihme. –Korkealaatuiset Thule-suksiboksit ovat pitkäikäisiä, tyylikkäitä ja helppokäyttöisiä. Thulevalikoimasta löydät kattobokseja aina pienistä, matkatavaroille tarkoitetuista, kuljetuslaatikoista suuriin, jopa 610-litraisiin, suksibokseihin. Suurimpiin Thulebokseihin mahtuu jopa seitsemän paria suksia, Vainikka tietää. Thule-suksibokseissa on runsaasti käyttöä helpottavia yksityiskohtia. DualSlide-avausjärjestelmä mahdollistaa boksin avaamisen auton molemmilta puolilta, PowerClick-pikakiinnitysjärjestelmä takaa helpon ja tukevan asennuksen ja toimiva lukitusjärjestelmä pitää tavarat turvassa. Thule Vector -malliston suksibokseissa on lisäksi naarmuilta suojaava, huopavuorattu pohja sekä sisäpuolen LEDvalaistus. Uutuutena Calixsuksiboksit Tänä talvena Suomen suksiboksitarjontaan on tullut myös uusi brändi: ruotsalainen Calix. Valikoimassa on saatavilla kuusi eri boksimallia, joiden tilavuudet vaihtelevat 390–500 litran välillä. –Kaikki Calix-suksiboksit aukeavat molemmilta sivuilta ja niillä on viiden vuoden takuu. Calix-tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Ruotsissa, joten ne toimivat erinomaisesti pohjoisissa olosuhteissa, Vainikka sanoo. Calix-boksivalikoiman kenties mielenkiintoisin tuote on Aero Loader, sillä se on kehitetty erityisesti sähköautoja silmällä pitäen. Nopeasti katsottuna voisi ajatella, että suksiboksi on kiinnitetty auton katolle väärinpäin, mutta todellisuudessa erikoinen muotoilu perustuu ilmanvastuksen minimointiin. Innovatiivinen, pisaran mallinen muotoilu säästää polttoainetta ja pidentää sähköautojen ajosädettä. Suksiboksi tuo kaivattua lisätilaa matkatavaroille ja urheiluvälineille, mutta tavaroiden kurkotteleminen katolta on työlästä, ja lyhyemmille henkilöille jopa mahdotonta. Kuraista autoa vasten varpaillaan kurottelu sotkee myös varmasti vaatteet. Musta Thule Vector -suksiboksi on elegantti ja sporttisesti muotoiltu suksiboksiratkaisu auton katolle. Onneksi kurotteluongelmaan on nykyään saatavilla monenlaisia apuvälineitä. Esimerkiksi auton oven kiinnityslenkkiin asennettava nousutuki on helppo ja nopea tapa päästä käsiksi suksiboksiin vaatteita sotkematta. Älä hosu kiinnittäessä! Monille on tyypillistä jättää käyttöja asennusohjeet huomiotta ja hoitaa homma niin sanotusti fiilispohjalta. Suksiboksin asentamisessa ohjekirjaan on kuitenkin erittäin suositeltavaa tutustua huolellisesti, sillä väärin kiinnitetty kuljetuslaatikko voi irrota auton katolta esimerkiksi voimakkaan jarrutuksen yhteydessä tuhoisin seurauksin. –Oikeaoppisesti kiinnitetty suksiboksi pysyy paikoillaan tiukemmissakin käänteissä, joten huolellisuus boksin paikoilleen asentamisessa todella kannattaa. Asennusavuksi kannattaa ottaa myös toinen henkilö, sillä suksiboksit ovat painavia ja autoon voi herkästi tulla naarmuja, jos boksia riuhtoo paikoilleen yksinään, Vainikka neuvoo. Myös suksiboksin pakkaamisessa tulee olla tarkkana. Boksiin kannattaa pakata vain sukset, lumilaudat ja kevyitä matkatavaroita. Painavimmat tavarat kannattaa sijoittaa takakonttiin, ettei auton painopiste nouse turhaan ylemmäs. Tarkista myös ajoneuvon suurin sallittu kattokuorma ja ota huomioon myös se, että suksiboksi itsessään voi painaa reilusti yli 20 kiloa. –Muistathan, että vaikka suksiboksi olisi asianmukaisesti kiinnitetty, täyteen pakattu boksi vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin. Ajoneuvo saattaa käyttäytyä kömpelömmin mutkissa ja jarrutusmatka pitenee. Muista siis varovaisuus liikenteessä! Vainikka muistuttaa.
KAASUJALKA 2/2023 5 SALON AUTOSÄHKÖ Puh. (02) 731 3362 salonautosahko@netti.fi SALON AUTOTARVIKE Puh. (02) 733 1182 SALONAUTOSÄHKÖ.FI Edullinen ja ammattitaitoinen Autofithuoltokorjaamo kaikille merkeille! Örninkatu 8, Salo AKUT EDULLISESTI Henkilöautoihin, kuorma-autoihin, työkoneisiin, moottoripyöriin, myös vapaa-ajan akut AUTOKORJAAMO • Jakopään vaihdot • Sähkötyöt • Latureiden ja starttien vaihdot • Pakokaasumittaukset • Öljyn vaihdot • Määräaikaishuollot • Tuulilasien vaihdot • Pakoputken vaihdot • Ilmastointilaitteiden huollot • Eberspächer asennusja huoltoliike ASENNUSPALVELU LISÄVALOJEN ASENNUS Autofit-rahoitus – Täyden palvelun autohuolto KESTÄVINKIN KAIPAA HUOLTOA MAAHANTUOJAN VALTUUTTAMA KORJAAMOMME PALVELEE SINUA KAARINASSA. • Kaikki korjauspalvelut • Määräaikaishuollot • Katsastustarkastukset ja katsastuspalvelut • Tuulilasin kiveniskemäkorjaukset • Ilmastointilaitteen huolto • Rengasmyynti • Kaikki rengastyöt • Varusteasennukset • Alkuperäiset Toyota-varaosat • Sijaisautopalvelu Varaa autollesi huoltotai korjausaika numerosta (02) 243 5585 tai osoitteessa www.testipiste.fi Hallimestarinkatu 22, 20780 Kaarina Avoinna ark. 7.30-16.30, puhelin (02) 243 5585, www.testipiste.fi Autolasien ykkönen Puh. 02 432 9390 • Tuotekatu 6, Raisio www.raisionautolasi.fi Avoinna ma-pe 8 –17, nyt myös la 10 –15 Myös Liedossa Tuulissuolla. www.liedonautolasi.fi Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani
6 KAASUJALKA 2/2023 Vielä vuosia sitten automaailmaa vähemmän seuraavat saattoivat vähätellen ilkkua hulppeintakin Skodaa ” TšekkiFerrariksi”. Nelivetoista Skoda Enyaq Coupe RS:ää sellaiseksi voisi kutsua oikeasti kunnioituksella. S kodassa mallimerkintä ”Coupe RS” tarkoittaa räyhäkkäämpää suorituskykyä ja sporttisempaa varustelua. Nelivetoinen RS on myös Skoda-malliston lippulaiva: aina nelivetoa ja 220 kilowatin tehoa myöten, siis mitä sananmukaisesti ”tshekki-Ferrari”. Coupe-muotoinen Enyaq iV RS 4 x 4 on käytännössä sama auto kuin saman konsernin Volksvagen ID.5 GTX ja Audi Q4 Sportback e-tron 50. Eroja on, mutta ne pitää hakemalla hakea. Vihreä erikoisväri täydennyttynä mustilla Crystal Face -maskilla, taustapeileillä ja vanteilla erottaa RS:n välittömästi massasta. Kromia ei Enyaq RS:stä löydä. Hyrylän S-marketin latauspisteellä kokonaisvaltaisesti kaunis Enyaq RS herätti taukoamatonta kiinnostusta. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski ” TŠEKKI-FERRARI” IHAN KUNNIOITUKSELLA Škoda Enyaq KOEAJOSSA Enyaq iV RS on Enyaq Coupemalliston nopein: se kiihtyy nollasta 100 kilometrin tuntinopeuteen 6,5 sekunnissa ja kelaa huippunopeutta 180 km/h. Toimintamatkaksi valmistaja ilmoittaa parhaimmillaan ja optimioloissa jopa 496 km. Todellinen toimintamatka tietysti riippuu ajotavasta, vauhdista ja sääolosuhteista. Enyaq RS Coupessa on start & stop -nappi, mutta siihen ei tarvitse koskea sen enempää liikkeelle lähtiessä kuin pysähtyessäkään. Automaattijarru (eli Auto Hold) aktivoituu heti ja autosta voi poistua painelematta yhtikäs mitään, edes parkkivaihdetta ei tarvitse laittaa päälle. Jarrutusenergian talteenottoa voi säätää tehokkaammaksi ratin vaihdevivuilla kolmiasteisella porrastuksella. Audi vai Skoda? Enyaq RS:n alusta on selvästi tehty urheilulliseen ajoon. Siksi myös tien epätasaisuudet myös tuntuvat ainakin jonkun verran ajossa. Sen sijaan hidastetöyssyt RS Coupe ylittää mallikkaasti. Enyaq RS Coupe ei ole hiljainen auto. Rengasmelua sisään kantautuu enemmän kuin muutamissa selvästi halvemmissa sähköautoissa. Ehkä sekin palvelee auton urheilullista luonnetta. Mukavuutta ajoon tuovat huippuluokan ajoavustimet, mukautuvat vakionopeudensäädin ja kaistavahti. Korkealla istuminen tarjoaa hyvän näkyvyyden. Ydinkysymys loputa on, onko Skoda Enyaq RS Coupe yhtä hyvä tai jopa parempi kuin saman konsernin vastaava Audi, eli Audi Q4 Sportback e-tron 50 Quattro. Audi tietysti maksaa enemmän ja epäilemättä automaailmaa vähemmän seuraavat mieltävät Skodan myös vastaavaa Audia kansanautomaisemmaksi. Hinnan takia kukaan ei Skoda Enyaq iV RS 4x4 Coupea osta. Kun auto joka tapauksessa mak! TEKNIIKKAA ŠKODA ENYAQ COUPÉ IV 80X 4X4 RS IV MOOTTORI: sähkömoottori SÄHKÖMOOTTORIN TEHO: 299 hv/ 220 kW SUURIN VÄÄNTÖ: 460 Nm VETOTAPA: nelivetoinen SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.5 s HUIPPUNOPEUS: 180 km/h TOIMINTAMATKA, WLTP (YHDISTETTY): 496 km CO2-ARVO: g/km LATAUSPISTOKE: CCS LATAUSAIKA: (AC, 1-100% SOC) n. 7 h 30 min (11 kW) LATAUSAIKA: (DC, 5-80% SOC) n. 1 h 10 min (50 kW) / 36 min (135 kW) KULUTUS WLTP): 17,6 kWh / 100 km MITAT: pituus 4 653 mm, leveys 1 879 mm, korkeus 1 607 mm, akseliväli 2 770 mm TAVARATILA: 570–1610 l KOEAJOAUTON ARVIOITU KOKONAISHINTA: 70 765,00 € ENYAQ COUPÉ RS IV -MALLIN HINTA ALKAEN: 65 340,00 € ENYAQ COUPÉ IV -MALLISTON HINTA ALKAEN: 51 930,00 € +Räyhäkäs ulkonäkö +Taatusti maukas auto ¨ urheiluhenkiselle kuskille +Riittävä toimintasäde -Urheilullisen auton rengasmelu -Urheilullisen auton kova jousitus JÄLKIMAKU Mukavuushakuiselle kuusikymppiselle ukolle liian urheilullinen auto. Itse päätyisin valintatilanteeseen ENYAQ –katumaasturiin, jonka lähtöhintakin on yli 13 000€ vähemmän. Nelivetoinen Enyaq RS Coupe on kuitenkin jokseenkin täydellinen sähköauto varakkaalle ja urheiluhenkiselle kuskille. ? + – saa varusteineen yli 70 000 euroa, sillä tuskin on merkitystä, vaikka säästöä vastaavaan Audiin tulisikin muutama tuhat euroa. Eläkkeelle jäänyt seitsenkymppinen yritysjohtaja vielä saattaa muistaa Skodan itäblokkihistorian ja valitsee empimättä Audin. Tämän päivän nelikymppiset myyntija markkinointijohtajat eivät ehkä tuota aikaa vahvasti muista, heidän silmissään Audi voi Skoda RS:ään verrattuna hyvinkin olla konservatiivisten pappojen merkki. Suomi on pitkien etäisyyksien maa ja nykyisen valtionjohdon tahtotilana tuntuu olevan sekä tiestömme rappeuttaminen että kaikenlaisen moottoroidun liikenteen, niin yksityisen kuin ammattimaisen toimintaedellytysten kaventaminen. Vain Perussuomalaiset puolustaa suomalaista autoilijaa. Perussuomalaisten kansanedustaja Vilhelm Junnila on tehnyt useita aloitteita autoilijoiden elämän helpottamiseksi. Ajoneuvoverolakia muutettaisiin siten, että maksueriä voisi olla enemmän kuin neljä ja maksuerien lisämaksu poistuisi. Reissutyötä tekevät ihmiset ja varsinkin rahdinkuljettajat ovat erittäin riippuvaisia ravintoloista ja huoltoasemista. Rahdinkuljettajalle ei ole itsestään selvää, että päivän päätteeksi pääsisi kotiinsa, vaan rekassa eläminen on monelle arkipäivää. Junnilan lakialoite tuloverolain muuttamisesta onkin se, että henkilöautoille suoritettavat määräaikaisja vuosihuollot sekä rengastyöt säädettäisiin kotitalousvähennykseen oikeuttaviksi menoiksi. Perussuomalaiset ovat huolissaan polttoaineiden hinnasta ja verotuksesta ylipäätään. Suomen tulee ottaa käyttöön jo valmisteltu ammattidieseljärjestelmä, jolla voidaan alentaa kuljetuskustannuksia. Ammattidieselillä palautettaisiin kuljetusyritysten polttoainekustannuksia jopa 20 senttiä litralta. Samalla dieselin käyttövoimaverosta tulee luopua myös kansalaisten osalta, kuitenkin säilyttäen sen alhaisempi valmisteveron määrä. Verotuki voitaisiin muuttaa biopolttoaineiden jakeluvelvoite tueksi. Markus Ylis-Junttilan mukaan liikenteen edunvalvonnassa on kehitettävää. Etenkin alemman tieverkon kunto on laskenut jo pitkään ja myös pääväylien kunto on huolestuttava. Laskelmien mukaan tieverkon korjausvelka on jo yli 2 miljardia euroa, liikkumisen kulut ovat ennätyskorkeat. Ajoneuvon hinnassa on mukana vero, käyttömaksut, vakuutukset, huollot, varaosat, katsastukset ja mahdollinen käyttövoimavero. Polttoaineiden hinta on kasvussa, suuri osa hinnasta selittyy verotuksella ja erilaisilla ilmastotoimilla. Valtio saa siis suuret tulot. Poliittisten valintojen vuoksi niistä palautuu tienpitoon vain murto-osa, viime vuosina tieverkkomme onkin taantunut kohtuuttomasti. Markus Ylis-Junttila Mikko Kangasoja PERUSSUOMALAISET OVAT JOKAISEN LIIKENTEESSÄ OLEVAN ASIALLA Vilhelm Junnila Väylät tarvitsevat nopeaa kehittämistä ja pikaisia korjaustoimia. Varsinais-Suomen elinvoima on kiinni kunnollisista yhteyksistä. Liian kauan on siirretty korjausvelkaa ja valtateiden 8, 9 ja 10 kehityshankkeita. Nyt on aika ajaa maakunnan etua. Suomen Raisiossa loistaa risteysten liikennevalot läpi yön. Mikko Kangasoja tietää raisiolaisena mistä puhuu. Rekat tukkivat aamuisin tien Naantalista ilman jäätäkin. Tuollainen on Suomen portti länteen. Ukrainan sodan myötä EU:ssa on herätty väyläverkon kykyyn kuljettaa sotilaskalustoa. Se ja huoltovarmuus ovat muita hyviä syitä antaa rahat tieremontille. Seuraavassa hallitusohjelmassa tuleekin olla päätös tunnelirahoista. Remontti sisältää myös rampit moottoritien päälle ja Raision keskustan toiselle puolelle. Lisää töitä olisi seuraavaksi Naantalin puolella. Liedon keskustan ja ohitustien väliä ajaa yhden moottoritiellisen verran autoja päivässä, liikennevalosirkuksen läpi. Rahti ItäSuomeen kulkee siitä. Varsinais-Suomen tulee jatkossa ajaa pontevasti omia liikennehankkeita läpi. Tiet ovat verraten hyviä investointeja, koska ne ovat ja pysyvät. Olisi varsinaissuomalaisten kannalta paras, että liikkuminen Turkuun olisi helppoa ja nopeaa myös Uudestakaupungista ja Loimaalta. Sen ansiosta työntekijät liikkuvat herkemmin työn perässä, eikä väki pakkaudu Turkuun asumista kallistamaan. Varsinais-Suomi tarvitsee teille puolustajia.
KAASUJALKA 2/2023 7 Jo 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? Vapaa-aika Kalastus Vene Koti Työkalut Auto Moottoripyörä SEURAA MEITÄ SOMESSA /motonet /motonet? Tuotteita rajoitetusti. Ei ennakkovarauksia. Hapro Traxer 8.6 Anthracite SUKSIBOKSI Kuljettaa mukavasti ja turvallisesti niin perheen sukset kuin muutkin tavarat. Tilavuus 530 litraa ja sisäpituus 210 cm. 65-02454 4Mobile Bluetooth FM-LÄHETIN SD-korttivalmius Siirtää langattomasti musiikin tai puhelun puhelimestasi auton FM-radioon. 65-01768 ENSIAPULAUKKU Ensiapulaukku kannattaa aina olla matkalla mukana. 42-2889 Total Quartz 9000 5W-40 MOOTTORIÖLJY 5 L Synteettisen teknologian öljy moottoreille ilman hiukkassuodatinta. 59-0420 6,98/L 34,90 1,20/L 5,99 Motox -18 °C LASINPESUNESTE 5 L Taatusti laadukas käyttövalmis lasinpesuneste. 60-1051 459,00 16,90 19,90
8 KAASUJALKA 2/2023 UUSI KESTOTESTIAUTO! BAIJERILAINEN VOIMAPESÄ Kaasujalan kestotestiautot ovat olleet suuria hittejä lukijamäärän suhteen ja nyt tämä palsta saa jatkoa, kun joulukuun lopussa pihaan saapui komea BMW X5. TEKSTI JA KUVAT _ Mika Salomaa V ajaa kolme vuotta sitten meillä oli hetken aikaa ajossa BMW 530d xDrive, mutta resurssipulan vuoksi laitoimme sen myyntiin ja kestotestipalsta sai hengähtää hetken. Tuosta Bemarista emme ehtineet kovinkaan montaa juttua julkaisemaan, mutta kiinnostusta se herätti hurjan paljon ja meille tuli monen monta tiedustelua, että miksi se juttusarja loppui ennen kuin ehti oikein alkamaankaan. Vuosi sitten vitsinä ja täysin nopeana päähänpistona tuli hankittua vuosimallin 2004 Saab 9-3 Aero ja niin kuin monesti käy, nämä päähänpistot ovat niitä parhaita päätöksiä. Saabilla on nyt ajettu reilut 11 000 kilometriä ja Saab on kyllä tarjonnut todellakin enemmän autoa kuin ikinä olisi voinut kuvitella. Saab tulee myyntiin tässä kevättalven aikana eli jos siitä olet kiinnostunut ostamaan kyseisen yksilön, niin kannattaa olla lähiaikoina kuulolla. 7-paikkainen piti saada Koska minulla on uusioperhe, jossa välillä on tarvetta isommalle kuljetuskapasiteetille, päätin lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja hankkia 7-paikkaisen auton. Kauhukseni ensiksi näin mielikuvissa itseni ajamassa baskerihattu vinossa Renault Grand Scenicillä tai jollain muulla perheauton pohjalevylle tehdyllä epämiellyttävällä tila-autolla. Näitä kaikkia 7-paikkaisia tila-autoja vaivaa huono ajettavuus, laiska suorituskyky ja loppujen lopuksi ovat kuitenkin aika ahtaita. Jotta juttu palvelisi mahdollisimman monia halusin pitää hankintabudjetin asioissa ja päädyin summaan 15 000 euroa. Se ei saanut olla liian korkea, eikä sitten toisaalta liian alhainenkaan, koska halvemman hintaluokan autot usein vaativat omistajaltaan enemmän harrastuneisuutta. Saab ajaa sen asian vielä toistaiseksi. Etäkauppa Etsiskelin autoa muutamia viikkoja ja paria yksilöä kävinkin katsomassa Kamuxilla, mutta niiden kunto oli surkea, joten etsintä jatkui. 7-paikkaisia tuntui olevan harvassa. J.Rinta-Joupin rivistä löytyi juuri sopiva yksilö; X5 35d vuosimallia 2009 ja mittarissa kilometrejä 276 980. Asiaa tietävät tietää, että kyseessä on kahdella ahtimella varustettu malli, josta löytyy komeat 286 hevosvoimaa ja musertavat 580Nm:iä vääntöä. Alkaa tämmöinen lähes 2200 kiloinen möhkälekin poistumaan horisonttiin varsin mukavasti. Moottorin optimoinnilla tästä saa varsin messeviä lukemia, mutta aika näyttää päädytäänkö siihen. Bemari toimitettiin J.RintaJoupin Espoon toimipisteeseen. Kävin koeajamassa auton ja totesin sen olevan varsin asiallinen peli. Itse kauppa sujui oikein mallikkaasti ja täytyy nostaa hattua kaupan tehneelle myyjälle, joka oli kyllä erittäin aktiivinen ja ripeä vastauksissaan. Enkä missään vaiheessa maininnut, että tämä auto päätyy KaaBMW X5 35D VM. 2009 MITTARILUKEMA: 278 000 km MOOTTORI: R6, 2993 cm3 POLTTOAINE: diesel VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: 6-lovinen automaatti TEHOT: 286 hv VÄÄNTÖ: 580 Nm KESKIKULUTUS: 8.3 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 220 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0–100 km/h: 6.8 s HUIPPUNOPEUS: 216 km/h MITAT: pituus 4854 mm, leveys 1933 mm, korkeus 1739 mm, akseliväli 2933 mm TAVARATILA 620–1750 L HINTA: 14 000 € ! TEKNIIKKAA sujalan sivuille. Kaupan tekemiseen se ripeys sitten loppuikin. Kaupan yhteydessä sovittiin muutamat korjaustoimenpiteet; toimiva MMI-näyttö, sillä nykyinen oli himmeä, eikä siitä nähnyt mitään päivänvalossa, lailliset kesärenkaat mukana tulleiden tilalle (olivat kulutuspinnaltaan mm) ja toinen avain oli kateissa. Nyt kaupoista on kulunut puolitoista kuukautta, eikä näitä ole vieläkään saatu J.Rinta-Joupin toimesta hoidettua. Näyttö on kuulemma tilattu kolme viikkoa sitten Ruotsista, mutta ei ole näkynyt. Renkaita ja avainta vielä etsitään. 2500 kilometriä takana Nyt X5:llä on ajettu 2500 kilometriä ostamisen jälkeen, eikä ole tarvinnut katua, kunhan sovitut puutteet saadaan jossain vaiheessa korjattua. Bemari on ikäisekseen oikein hyvässä kunnossa ja toiminut hyvin. Kaikki varusteet toimivat kuten pitääkin. Moottorissa riittää kyllä makosasti puhtia ja matkanteko miellyttävää. Vaikka alla pyöriikin hurjan kookkaat renkaat, melutaso pysyy hyvin alhaisena, eikä ajamisen mukavuus kärsi yhtään. Auto on uutena myyty pohjanmaalle Seinäjoen Autokaaresta ja siellä huollettu lähes aina viimeisiin hetkiin asti. Tämä kyseinen yksilö on varsin hyvillä varusteilla ja omaa juuri semmoisen väriyhdistelmän, jota toivoinkin; valkoinen ulkoväri ja ruskeat sähkösäätöiset sporttinahat. Talvirenkaat ovat 20-tuumaisilla BMW:n alumiinivanteilla ja kesällä alla pyörii 21-tuumaiset vanteet. Muista varusteista mainittakoon mm. hifipaketti, adaptiiviset (kääntyvät) xenon-valot, kaukovalo assistentti (automaattiset pitkät valot tunnistaa vastaantulijat), sähkötoiminen takaluukku, automaattinen ilmastointi, vakionopeudensäädin ja aktiiviohjaus. Eikä onneksi ole mitään ajamista häiritseviä härpäkkeitä kuten kaistavaihtia ja kaiken maailman vilkkuvia varotuksia vierellä ajavista autoista. Luistonestonkin saa näppärästi kytkettyä pois nappia painamalla. Pissapojan nestettä lisättäessä huomasin kaikkien kivoimman yllätyksen, nimittäin moottoritilassa huomasin Webaston tarran. Myyntiesitteessä ei ollut mitään mainintaa Webastosta, mutta tässähän onkin tehtaalla asennettu Webasto, josta edes automyyjä ei tiennyt mitään. En edes tajunnut etsiä sitä ajotietokoneen valikosta, mutta sieltähän se löytyi ja suureksi yllätykseksi laite vieläpä toimii. Ei ne autokauppiaatkaan kaikkea tiedä ja huomaa. BMW X5 Isot verot ja vakuutukset Joku sanoi, että on järjetöntä ostaa tämmöistä isoa käytettyä maasturia, koska se vie kaikki rahat. Se onkin yksi tämän testin tarkoituksista selvittää, että miten kallista tämmösellä ajaminen on. Toisaalta, on se matkanteko niin hulppeaa ja muhkeaa, että saa se vähän maksaakin. Tuulilasinpyyhkijöiden sulat olivat huonossa kunnossa, joten ne vaihdoin ja se onkin ainut ”korjaustoimenpide” mihin on mennyt rahaa. Dieseliä on tankattu 216 litraa ja siihen uponnut 434,82 euroa. Etupyörän laakeri on alkanut pitämään ääntä ja se täytyy vaihtaa. Kysyin J.Rinta-Joupilta, josko he osallistuisivat sen kustannuksiin, mutta vastaus oli heti, että ei. Kuuluu kuulemma normaaliin kulumaan, eikä kuulu heille. Vuosittainen ajoneuvovero on 952,28€. Liikennevakuutuksen listahinta Lähitapiolassa on 1.362,09 ja kaskon 2.130,45. Näistä bonukset sekä alennukset pois niin maksettavaa jää yhteensä molemmista 866,14 euroa vuodessa. Vakuutusten kilpailuttamisesta tehdään ehkä juttu jossain vaiheessa. Bemarin elämästä päivitetään juttuja Kaasujalan nettisivuille tiuhempaan tahtiin kuin printtilehteen, joten kannattaa seurata www.kaasujalka.fi.
KAASUJALKA 2/2023 9 Alla olevat KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat pyyhkijänsulkien vaihdon yhteydessä tyylikkäät aurinkolasit: AURINKOLASIT KAUPAN PÄÄLLE TURUN TEHOAUTO TURUN TEHOAUTO TELEKATU 1 TELEKATU 1 20360 TURKU 20360 TURKU 040 134 0007 040 134 0007 SALON MOOTTORIHUOLTO SALON MOOTTORIHUOLTO RATAKATU 3-5 RATAKATU 3-5 24100 SALO 24100 SALO 02 727 7100 02 727 7100 RAPTEC OY MB Karsolantie 11, 32210 Loimaa Puh. 044 347 4732 TL-MOTORS Audi, BMW Vehnätie 17, 21200 Raisio Puh. 044 777 0571 KONEASENNUS HANNULA OY Audi, Volvo, BMW, MB Pajakatu 1, 20320 Turku Puh. 040 012 8600 LOIMAAN AUTOKUNNOSTUS MB Leppäkuljunkatu 5, 32200 Loimaa Puh. 02 763 2175 MOOTTORIKONEISTUS OJALA OY Audi, BMW, MB Hallimestarinkatu 9, 20780 Kaarina Puh. 010 666 2440 MOTORFIX OY BMW Putkikatu 23, 21110 Naantali Puh. 02 536 9502 / 040 742 6799 KATSO LÄHIN KORJAAMOSI: WWW.KL-SERVICEPARTNER.FI KL-ServicePartner -korjaamoista löydät osaajat kaikkiin tarvitsemiisi autohuoltoihin ja -korjauksiin. Erikoistuen Mercedes?Benz?, BMW?, Volvoja Audi ?asiantuntemukseen sekä nykyaikaiseen tekniikkaan ja korjaustyöhön. OPTIWIDE OY Audi, BMW, MB, Volvo Vuoritie 6, 21600 Parainen Puh. 0400 533 757 KAASUJALKA Kaasujalka palaa huhtikuussa Kaasujalka TV on nyt ajankohtainen autoiluja moottoriurheilusarja MTV:n kanavilla. Keväällä 2023 toteutetaan tv-sarjan yhdestoista tuotantokausi. Makasiiniohjelma tarjoaa taustatarinoita autojen ja moottoriurheilun maailmasta, liikenteestä sekä mielenkiintoisia henkilöhaastatteluja. Kaasujalka TV-sarja sisältää yhteensä 20 uutta ohjelmaa tuotantokaudelle 2023. Kaudet toteutetaan keväällä ja syksyllä. Jaksot esitetään MTV Katsomossa ja CMore-kanavalla. Ohjelmat ovat lisäksi nähtävissä kanavien arkistoissa, YouTubessa sekä sosiaalisen median kanavilla. Kaasujalka tv-sarjan vanhat tuotantokaudet ovat nähtävissä CMoren suoratoistopalvelussa. Ohjelman juontaa Helen Karim. is back!
10 KAASUJALKA 2/2023 OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Linnatie 7, Mäntsälä Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.? autoplaneetta@gmail.com MÖNKIJÄT VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakoketjun vaihdot Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Varaosien verkkokauppa palvelee 24/7 (03) 5356 100 I www.kolari-special.fi HEINOLA Pohjanmäentie 7 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi Sis. alv 24% 60kmh 60kmh LÄMPÖOHJAAMOLLA LÄMPÖOHJAAMOLLA NYT ERIKOISERÄ VAIN NYT ERIKOISERÄ VAIN 14.490€ 14.490€ ajovalmiina ajovalmiina TRAPPER TRAPPER 550 UTV 550 UTV traktori malli traktori malli UUSI UUSI TOIMIPISTE TOIMIPISTE KOUVOLAS SA KOUVOLAS SA AVATAAN AVATAAN 1.12.2022 1.12.2022 TERVETUL OA! TERVETUL OA! KATSASTUSASEMIA Luotettavaa varaosakauppaa. Ostamme kolarija epäkuntoiset autot. Romuautojen virallinen vastaanottopiste. Lehtikatu 10, 33340 TAMPERE Puh. 03-3433 837 www.osamyyntimattila.? VARAOSIA TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! TURBOAHTIMET TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !!
KAASUJALKA 2/2023 11 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä, Askola, Karjaa, Inkoo Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Tammisaari Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 2/2023 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. A) NISSAN B) BMW C) AUDI D) BENTLEY Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme 5 Wunder-baum -tuotesettiä. Vastausaikaa on 16.3.2023 saakka. Marraskuun kisaan oikein vastanneiden kesken arvoimme 2 Gorilla -tuotesettiä ja onnelliset voittajat ovat: Tapio Nylund Lohjalta ja Tanja Tervonen Lappeenrannasta Paljon onnea voittajille! MIKÄ ON KAASUJALAN UUSI KESTOTESTIAUTO? Ensi kuussa ensimmäiset vaihtaa kesärenkaat alle VASTAA, RATKO JA VOITA TURTLE WAX TUOTEPAKETTI! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi
12 KAASUJALKA 2/2023 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.