Varsinais-Suomen painos Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 4/2020 EXTRA Kaasujalka 13 vuotta! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ VOLVO V60 PLUG-IN-HYBRID HINTAVERTAILUSSA KÄYTETYT HYBRIDIT Ford MONDEO 2,0 TDCi 180hv PowerShift Vignale, vm. 2018, 41 tkm 35 900,Ford EDGE 2,0 TDCi 210hv PowerShift Titanium AWD, vm. 2018, 33 tkm 44 900,Ford S-MAX 2,0 TDCi EcoBlue 190 A AWD Vignale, vm. 2018, 21 tkm 46 900,Ford EDGE 2,0 TDCi Bi-T EcoB 240hv A Vignale(19.W), vm. 2019, 5 tkm 62 900,Ford MUSTANG 5,0 V8 GT 418hv Fastback, vm. 2016, 34 tkm 64 900,*RAHOITUSESIMERKKI: Vaihtoauton kokonaishinta 20.079 € (sis. toimituskulut), käsiraha €, rahoitettava määrä 20.079 €, korko 0,9 %, perustamiskulu 249 €, luottoaika 60 kk, kk-erä 277,20 € sis. käsittelykulun 12 €, suurempi viimeinen erä 5.012 €, luotto + luottokustannukset yhteensä 21.365,78 €, KSL:n mukainen todellinen vuosikorko 2,47 %. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Rahoitusyhtiö: Nordea Rahoitus Suomi Oy, Aleksis Kiven katu 9, Helsinki tai OP Yrityspankki Oyj, Gebhardinaukio 1, Helsinki. Rahoitustarjous on voimassa Laakkoselta ostettavaan vaihtoautoon ja esittelyautoihin 24.4.2020 asti. Puheluhinnat 010-yritysnumeroon: 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/minuutti (sis. alv. 24 %) FordStore LAAKKONEN TURKU Mekaanikonkatu 12 Nikkarinkatu 1, 21280 Raisio Avoinna ma-pe 9-17 Vaihtoautot 010 214 7851 LAAKKOSELTA HUIPPUEDUT VAIHTO JA ESITTELYAUTOIHIN: 0,9 % * 3 kk Korkotarjous kuluttua 1. erä € Käsiraha Laakkosella autokaupan palaset ovat kunnossa. Laakkosella kaikki tarjoukset voit hyödyntää myös verkossa laakkonen.? Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi TARJOUS! VUOSIHUOLTO sisältää moottoriöljyn ja -suodattimen, 19 kohdan tarkastustyön ja koeajon. muhkurinautohuolto .fi p. 010 279 3900, Uhrilähteenkatu 8 149 ,Neste Vesilaitoksentie Raisio Kai Oksanen, puh. 010 321 6380 Ark. 6.30-18, la 9-16, su 10-16 nestevesilaitoksentie.? Veneilijät huomio! Neste 2-T Marine, 4 L 9,90 € Rajoitettu erä. Koeajossa mm. VW GOLF SKODA IV BMW 530XE BMW 745LEA
2 KAASUJALKA 4/2020 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Koeajoautoa ulkoilualueen parkkipaikalla kuvatessani sain kokea, että automiehestä on tullut sylkykuppi, jolle kuka tahansa voi puhua ivallisesti. S ade vähän hellitti ja löysin Vantaan Valkoisenlähteentien varrelta ulkoilualueen, jonka pieni parkkipaikka sopi erinomaisesti auton kuvaamiseen. Käytetyistä autoista ”tyyppejä” ottaessamme kun emme ajele autoliikkeen autolla viikkokaupalla, vaan otamme eräänlaiset pikamaistiaiset. Yleensä ne pikamaistiaiset kestävät noin tunnin verran. Siinä ajassa pitäisi löytää rauhallinen paikka valokuvien ottamista varten. Ajelin auton siihen parkkipaikalle ja aloin räpsiä kuvia. Sitten sieltä lyllersi polkupyörää taluttaen paikalle pahantuulisen näköinen vanhempi nainen. Kutsukaamme häntä nyt vaikka ”mummeliksi”, jos se ei kuulosta halventavalta vihapuheelta. ”Kyllä siinä nyt sitten kelpaa sitä pyhää peltilehmää kuvata!”, mummeli tuhahti halveksivasti. Tuli syyllinen olo Jostain syystä minua kyrsi ihan suunnattomasti, kun olin kaatosateessa etsinyt jo jonkun aikaa sopivan rauhallista kuvauspaikkaa. Ja kun sade sopivasti taukosi ja tuo kuvauspaikkakin tuli kuin tilauksesta eteeni, puuskahdin mielessäni, että eikö tässä nyt jukoliste saa edes työtään rauhassa tehdä. Auto, jota kuvasin, oli ihan tavallinen perheauto, ei mikään kyrväkkä urheiluauto helmalevikkeineen ja muskelivanteineen. Samanlaisella autolla ajavat pääsääntöisesti ihan tavalliset perheenisätja äidit lapsiaan harrastuksiin. Maltoin kuitenkin mieleni ja sanoin mummelille tekeväni vain työtäni. Vähän hän pehmensi otettaan, mutta teki kyllä selväksi, että hänen mielestään ei tarvita sen enempää autoja kuin niistä kirjoittavia lehtiäkään. Tuli vähän sellainen syyllinen olo. Vähän samasta syystä olen vähentänyt ja melkeinpä kokonaan luopunut tupakastakin. Kun vetäiset hermosauhut kadulle keskellä päivää, tuntuu moni katsovan tuomitsevasti kuin vetäisin kossua kurkusta alas keskellä päivää. Nyt sitten pitäisi vähän hävetä, tai ainakin lievästi nolostella sitä, että on automies. Ihan kuin automiehetkin olisivat muutenkin kuin yhdestä puusta veistettyjä. Humanistikin ajaa autolla Oli kyllä virkistävää lukea Hesarista iso haastattelu otsikolla ”Autoilun ennakkoluulot”. Juttuun oli haastateltu 45-vuotiasta helsinkiläistä naista, joka ryhtyi autoilijaksi ja auton omistajaksi vasta yli nelikymppisenä. Jo pelkästään naisen ammattitausta varmasti pistää niin yltiöliberaalin kuin änkykäkonservatiivinkin pasmat sekaisin. Nainen oli toiminut ennen yrittäjäuraansa tiedottajana ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalissa. Hän kertoi olleensa yksityisautoilun vastustaja nuorena ja suuren osan aikuisikäänsä. Ja nyt hän kertoi ryhtyneensä yli nelikymppisenä autoilijaksi ihan muista kuin käytännön syistä. Avioeron jälkeen hän alkoi haaveilla autosta, jota voisi käyttää omalla vapaaajallaan lomareissuihin. Änkyräkonservatiivin maailmankuvassahan kaikki ihmisoikeusihmiset kuuluvat samaan punavihersuvakkisakkiin, joka ajaa lyhyet matkat vain fillarilla ja matkustaa pidemmät matkat junalla. Ääriliberaalien mielestä taas juuri fillari ja juna ovat ainoat hyväksyttävät kulkuvälineet. Hesarin juttu osoitti kuinka, auto kuuluu kaikille, jotka sellaisen haluavat, saatikka sellaisen myös tarvitsevat. Itsekin olen alkanut suosia yhä enemmän julkisia kulkuneuvoja ja kauppareissuilla omia jalkojani. Eli en ajele autolla ollenkaan jonninjoutavaa ”paskarinkiä”. Silti haluan jatkossakin nauttia yksityisautoilun mahdollistamasta vapaudesta. Ihan sille minua paheksuneelle mummelilllekin tiedoksi, ettei auto ole minulle pyhä peltilehmä, vaikka autoista tykkäänkin. PYHÄ PELTILEHMÄ Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN TURTLE WAX AUTONHOITOSETILLÄ! Lohjalta Tammisaareen ajettaessa tämä traktorin päällä oleva kuski ilostuttaa autoilijoita yötä päivää käden nostollaan. Kuvan otti Ari Simola KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAAVA KAASUJALKA ILMESTYY 7.5.2020
Kysy huoltotarjous autollesi! Alueen Autofit-korjaamot löydät: www.autofit.fi Huollamme kaikki merkit! Tarjoamme monipuolista autojen huoltoa ja korjausta vankalla ammattitaidolla, kokemuksella ja joustavalla palvelulla. Kysy rahoitusmahdollisuuksista omalta Autofit-korjaamoltasi. Homma hoituu. Tarvittaessa myös rahoituksella.
4 KAASUJALKA 4/2020 VINKKI Mukavaa autoilua B-luokan ajokortin opetuslupia on haettu ennätysmäärä sen jälkeen kun ajokortin lainsäädäntö muuttui kesällä 2018. Opetusluvalla opettaminenkin vaatii kuitenkin oikeat varsuteet. Lupakäytännön helpottumisen myötä ”kotiopetus” nähdään kätevänä ja kustannustehokkaana vaihtoehtona autokoululle, mutta ei ole sama, millä varusteilla opetus hoidetaan. U usi ajokorttilaki madaltaa huomattavasti kynnystä ajo-opetukseen ryhtymiseen, sillä opetusluvan saaminen ei edellytä enää opettajan teoriakokeen suorittamista, eikä myöskään opetusajoneuvon muutoskatsastamista. Suuri etu on myös se, että opetuslupaa voi hakea heti kun opetettava on täyttänyt 16 vuotta. Harjoitteluaikaa on siis todella runsaasti ennen ajokokeen suorittamista. Autokoulujen tarjoamaan peruspakettiin kuuluu usein vain lain määräämät, pakolliset 10 ajotuntia, kun taas opetusluvan varaisessa opetuksessa ajetaan yleensä huomattavasti enemmän, joten kokemusta ehtii karttumaan esimerkiksi vaihtelevista ajo-olosuhteista ja ympäristöistä. Etenkin, jos opetus on aloitettu heti nuoren täytettyä 16 vuotta. Runsas harjoittelu tekee ajamisesta luontevampaa, joten ajetuilla kilometreillä on luonnollisesti positiivinen vaikutus myös ajokokeessa suoriutumiseen. Opetusauton pakolliset varusteet Vaikka ajoneuvon muutoskatsastusvelvollisuutta ei enää olekaan, ei se suinkaan tarkoita, että opetusauton varustelusta saisi tinkiä. –Pakollisia varusteita ovat edelleen opettajan jarrupoljin, lisäpeili sekä auton ulkopuolelle kiinnitettävä opetusajoneuvon tunnus, eli valkoinen tasasivuinen kolmio, opastaa markkinointipäällikkö Jouni Vainikka autotarvikkeita ja varaosia maahantuovasta Kaha Oy:stä. Poliisi valvoo opetusajoneuvojen varustelua normaalin liikennevalvonnan yhteydessä. – Lisäksi opetuspolkimen toiminta testataan ennen ajokokeeseen lähtemistä, sillä asianmukainen opetuspoljin on kokeeseen pääsyn edellytys, Vainikka painottaa. Kokonaisvaltainen ratkaisu Vainikan mukaan hinta-laatusuhteeltaan erinomainen varusteratkaisu opetusluvan varaiseen ajo-opetukseen on Kahan maahantuoma yleismallinen opetuspoljinsarja, joka pitää sisällään kaikki ajo-opetukseen vaadittavat varusteet. –Kotimainen opetuspoljinsarja sisältää valmiiksi kasatun, vaijerikäyttöisen polkimen, polkimen aluslevyn, kaksi opettajan apupeiliä, valkoisen magneettikolmion sekä asennusta helpottavan kulmaraudan, Vainikka esittelee. TEKSTI _Timo Kiiski KUVAT_Kaha Oy AJOKORTTI OPETUSLUVALLA – NÄMÄ VARUSTEET TARVITSET! Uusi yleismallinen ja kotimainen OPS-1 -opetuspoljinsarja sisältää kaikki ajo-opetukseen tarvittavat varusteet: valmiiksi kasatun opetuspolkimen, polkimen aluslevyn, asennusapuraudan vaijerin kiinnittämistä helpottamaan, ulkopeilin, sisäpeilin ja valkoisen magneettikolmion. 1. Sijoita poljin oikein. Opetuspolkimen asettelun tulee vastata kuljettajan polkimen asentoa niin, että sen käyttö on yhtä helppoa ja luontevaa kuin kuljettajan puolen jarrupolkimen käyttö. 2. Kiinnitä poljin tukevasti aluslevyyn, ja aluslevy puolestaan tukevasti auton rakenteisiin. 3. Kiristä vaijeri niin, ettei polkimeen jää tyhjää liikematkaa. Älä kuitenkaan kiristä liikaa, muuten jarruvalot palavat koko ajan. 4. Varmista ennen liikenteeseen lähtöä, että molemmat jarrupolkimet toimivat yhtä tehokkaasti. Mikäli asennat opetuspolkimen paikoilleen itse, kannattaa kiinnittää erityistä huomiota muutamiin seikkoihin. Tässä tärkeimmät: Opetuspoljinsarjassa tulee mukana myös magneetilla toimiva opetusajoneuvon tunnus, joka tulee sijoittaa ajoneuvon taakse näkyvälle paikalle. Jos kolmio häviää, tulee tilalle hankkia uusi, sillä esimerkiksi auton takaikkunan sisäpintaan teipattu, paperista leikattu kolmio ei käy. Kolmion on oltava kiinnitetty ajoneuvon ulkopuolelle. Opettaja pystyy seuraamaan sekä liikennettä että oppilaan katseenkäyttöä pakkauksessa tulevien peilien avulla. Poljinsarja sisältää sekä sisäpuolelle asennettavan taustapeilin että sivupeiliin kiinnitettävän laajakulmapeilin. MITÄ 1-20m 2 VARASTOTILOJA MISSÄ LEAF CENTERIN PIHATIE MILLOIN AINA 24H KÄYTÖSSÄSI MITEN VARAA VARASTOSI NETISSÄ! Edullista lämmintä varastotilaa hEti käytössäsi! Nyt alk. 29,-/kk VARASTOKOPIT.FI Tavarasi Tallessa. MITÄ 1-20m 2 VARASTOTILOJA MISSÄ LEAF CENTERIN PIHATIE MILLOIN AINA 24H KÄYTÖSSÄSI MITEN VARAA VARASTOSI NETISSÄ! Edullista lämmintä varastotilaa hEti käytössäsi! Nyt alk. 29,-/kk VARASTOKOPIT.FI Tavarasi Tallessa. MITÄ 1-20m 2 VARASTOTILOJA MISSÄ LEAF CENTERIN PIHATIE MILLOIN AINA 24H KÄYTÖSSÄSI MITEN VARAA VARASTOSI NETISSÄ! Edullista lämmintä varastotilaa hEti käytössäsi! Nyt alk. 29,-/kk VARASTOKOPIT.FI Tavarasi Tallessa. MITÄ 1-20m 2 VARASTOTILOJA MISSÄ LEAF CENTERIN PIHATIE MILLOIN AINA 24H KÄYTÖSSÄSI MITEN VARAA VARASTOSI NETISSÄ! Edullista lämmintä varastotilaa hEti käytössäsi! Nyt alk. 29,-/kk VARASTOKOPIT.FI Tavarasi Tallessa.
KAASUJALKA 4/2020 5
KOEAJOSSA Volkswagen Golf Uudessa Volkswagenin ”digi-Golfissa” lähes kaikki perinteiset säätönupit on korvattu hipaisunäytöllä ja se teetti vähän päänvaivaa. T ein joskus syksyllä 2018 isoon aikakauslehteen jutun haasteita, joita palvelujen meneminen verkkoon tuottaa ikäihmisille. No, haastateltavat olivat yli 80-vuotias ja tämän päivän autoilevien suomalaisten enemmistölle kaikenlaiset verkkopankkiasiat ovat tuttuja. Uusi Volkswagen Golf on kuitenkin pieni haaste tällaiselle digiasioissa tumpulalle työikäisellekin. Vaikka en ole koskaan muutenkaan ollut tekniikan kanssa varsinainen neropatti, olen jo pidemmän aikaa joutunut ihan työnkin takia älytekniikkaa käyttämään. Silti uusi Volkswagen Golf hämmensi jo alkumetreillä. Vaikka kahdeksannen sukupolven Golf jakaakin perusrakenteen edeltäjänsä kanssa, niin ohjaamossa on siirrytty kokonaan uudelle aikakaudelle. Ei ole liioiteltua puhua ”digiGolfista”. Takavuosina joku firma kauppasi digitelevisioon ja muihinkin digilaitteisiin digitalkkari-palveluja. Uutta Golfia koeajaessa tuli mieleen, että ehkä perinteiset Team Ahman tiepalvelupartiot voisi korvata tien päällä pulaan joutuvia autoilijoita auttavilla digipalvelupartioilla. Vilkku sentään perinteinen Uuden Golfin 10-tuumainen digitaalimittaristo ja samankokoinen kosketusnäyttö saavat edeltäjän sisustan näyttämään auttamatta vanhalta. Käytännössä kaikki Golfin toiminnot ovat suuren kosketusnäytön takana: säädöt tehdään koskettelemalla, painelemalla, liu’uttamalla ja eleohjauksella. Onneksi sentään äänenvoimakkuutta voi vaihtoehtoisesti sentään säätää myös ratin vasemmassa puolassa olevalla painonappikytkimellä vaikka hanskat kädessä. Sukupolvien välisen kuilun huomasin jo siinä, kun nelikymppinen tuttava alkoi kehua monitoiminäytön grafiikkaa ja värimaailmaa. Onneksi sentään vilkku ja tuulilasinpyyhkimet sentään löytyvät perinteisesti viiksikatkaisimesta. Ja vaikka automaattivaihteiden valitsinkin on vanhanaikaisen tangon sijasta lyhyt nuppi, sitäkin sentään työnnetään perinteisesti eteen ja taakse. Kevythybridi Ulkonäöltään Golf on kuitenkin uudistunut maltillisesti. Koeajoon sain 150 hevosvoimaisen Golf eTSI-kevythybridin. Bensamoottorin päästöjä on saatu pienennettyä pienen sähkömoottorin avulla. Koeajoautossa oli DSG-automaattilaatikko ja DSG-vaihteisissa Golfeissa on aina tämä kevythybridijärjestelmä: 48 V:n starttigeneraattori ja 48 voltin litiumioniakku, joka kerää ajon aikana hidastusenergiaa. Tehtaan mukaan tämä systeemi vähentää kulutusta noin 10 %. Omalla koeajoviikollani kulutus oli 7.5 litraa satasella. Ajo oli jatkuvaa pätkäajoa kaupungissa ja kylmäkäynnistyksiä maaliskuussa. Käytännössä voisin puhua pelkästä kaupunkiajosta, moottorija maantieajoa Tuusulantiellä taisi olla vain muutaman 20-30 kilometrin verran. Kokemus on osoittanut, etteivät nuo maahantuojien virallisesti ilmoittamet lukemat ainakaan omalle kohdalla ole juurikaan toteutuneet. Itse pidän 7.5 litraa satasella jatkuvassa pätkäajossa ihan hyvänä lukuna, kun omalla C-sarjan ja vuosimallin 2008 Mersulla vaatimattomalla 1.8-litraisella ja 156-hevosvoimaisella moottorilla bensaa palaa kaupunkiajossa lähes 11 litraa satasella. Siitä ei pääse mihinkään, että Golf pitää ajettavuudessa edelleen asemansa tämän kokoluokan mittapuuna. Neljä sylinteriä liikuttavat Golfia äänettömästi ja mukavasti. Ajaminen on yllätyksetöntä, kun ohjaus on tunnokas ja alusta toimiva. Tien epätasaisuudet Golf nielee ilman tärskähdyksiä ja ohjaus sopii käteen kuin mittatilaushanska. Juuri meluttomuus on ennenkin ollut Golfin valtteja. Olen joskus ennenkin sanonut, että Golf täyttää vaativankin perusautoilijan vaatimukset mukavuudessa ja ajettavuudessa. Jos on ihan pakko saada jotain enemmän, mennään enemmän jo statuksen ja fiilistelyn puolelle. ! TEKNIIKKAA ! TEKNIIKKAA VOLKSWAGEN GOLF STYLE PREMIUM 1.5 ETSI 110 KW MHEV DSG MOOTTORI: R4, 1498 cm3 POLTTOAINE: bensa + kevythybridi (MHEV-kevythybriditeknologiassa sähkömoottori avustaa perinteistä polttomoottoria) VAIHTEISTO: 7-lovinen DSG-autom. VETOTAPA: etuvetoinen TEHOT: 150 hv VÄÄNTÖ: 250 Nm SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.5 s, huippunopeus 224 km/h YHDISTETTY KULUTUS: koeajossa etupäässä kaupunkiajossa 7.5 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 108g/km MITAT: pituus 4284 mm, leveys 1789 mm, korkeus 1456 mm, akseliväli 2636 mm, tavaratila 380 1237 l UUDEN GOLF-MALLISTON HINNAT: alk. 26 354 € (vanhemman mallin hinnat alk. 20 584 €) KOEAJOAUTON KOKONAISHINTA LISÄVARUSTEINEEN: 33 733 € TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski Kaikin puolin laadukas Äänetön Vakaa ajettava Lähes kaiken digitalisoiminen oli viedä hermot Ei niin taloudellinen kuin odotin JÄLKIMAKU Tutkimusten mukaan uuden auton ostaja on useimmiten kaltaiseni yli 50-vuotias mies. Jos olisi tässä kokoluokassa ostettava uusi auto, niin kyllä se Golf olisi kiistatta yksi vahvimmista, ellei peräti vahvin vaihtoehto. En kuitenkaan olisi uskonut vielä vuosia sitten, että autossakin IT-tuki tuntuisi tarpeelliselta. ? + – ”DIGI-GOLF” ON OPISKELUN PAIKKA Hybridimoottoreiden ongelmat Hybridiajoneuvoja käytetään hyvin eri tavoin kuin perinteisiä polttomoottoriautoja. Suurin osa hybridiautojen omistajista asuu kaupunkialueilla, ajaen suhteellisen lyhyitä matkoja. Näin ollen autoa käynnistetään ja pysäytetään usein. Hybridit käyttävät paljon sähkömoottoreitaan ja saattaa olla pitkiä aikoja, jolloin bensiinimoottori ei käy lainkaan. Lisäksi monissa näissä ajoneuvoissa käytettävä Stop-Start -tekniikka luo uusia haasteita auton bensiinijärjestelmille ja moottoriöljyympäristöille. Ongelma: Polttoaineen hapettuminen Hybridiajoneuvot ovat erittäin polttoainetaloudellisia. Auto voi kuluttaa vain muutaman litran bensaa tai dieseliä sadalla kilometrillä sähkömoottorin ansiosta. Tämä on hieno uutinen kuljettajan kukkarolle, mutta se ei ole hyväksi auton tankissa olevalle polttoaineelle. Polttoaine hapettuu, kun se seisoo tankissa. Hapettumisen sivutuotteet muuttavat polttoaineen ominaisuuksia ja edistävät polttoainejärjestelmän komponenttien korroosiota. Tämä voi johtaa epäpuhtaaseen palotapahtumaan, savun sekä moottorin karstan lisääntymiseen. Ratkaisu: BG Platinum 44k hybrideille Tuotteen erityinen koostumus vakauttaa polttoainetta; pitämällä sen tuoreena ja säilyttäen sen toimintakyvyn, vaikka se seisoisi polttoainetankissa pidemmän aikaa. Korroosionestokemia suojaa polttoainejärjestelmän komponentteja. Kuten tavallinen BG Platinum 44k, hybridiversio myös puhdistaa polttoaineen suuttimet, imuventtiilit ja palotilan sekä auttaa palauttamaan moottorin tehoa ja suorituskykyä. Ongelma: Kosteus Toistuva käynnistäminen ja pysäyttäminen voivat johtaa kosteuden kertymiseen moottoriin, koska moottori käy harvoin tarpeeksi kauan kondenssiveden poistamiseksi. Kosteus on poistettava moottorin komponenttien korroosion ja moottoriöljyn saostumisen välttämiseksi. Lisäksi polttoaineen laimentuminen ja hapon muodostuminen voivat aiheuttaa moottoriöljyn hapettumisen ja sakeutumisen, joka johtaa männänrenkaan jumiutumiseen ja epävakaaseen öljyn viskositeettiin. Ratkaisu: BG Advanced Formula MOA hybrideille Tämä erityisesti hybrideille kehitetty tuote sisältää kosteutta käsittelevää kemiaa torjuen veden imeytymistä ja varmistaen järjestelmän puhtauden. Tehostettu hapettumisenestokemiaa estää öljyn hajoamisen ja sakeutumisen. BG EPR Moottorin puhdistusaine BG EPR:n koostumusta ei ole muutettu hybrideille. Alkuperäinen kaava on markkinoiden tehokkain ja se toimii myös hybridiajoneuvoissa. Tuote poistaa hybridimoottorin saostumat kampikammiosta ja männänrenkaista, varmistaen täydellisen puristuksen. BG EPR:ää suositellaan käytettäväksi jokaisessa öljynvaihdossa, koska se palauttaa moottorin suorituskyvyn ja vähentää öljynkulutusta. Tärkeimmät huomiot: BG Hybrid Performance Service -huoltopalvelu on tehty nimenomaan hybrideille. Se pidentää moottorin kestävyyttä, maksimoi tehokkuuden ja taloudellisuuden sekä vähentää ympäristölle haitallisia päästöjä. MIKSI KEHITIMME OMAN HUOLTOPALVELUN HYBRIDEILLE? KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
KAASUJALKA 4/2020 7 Nuppulantie 26, 21280 Turku Ma-Pe 8.00-17.00 P. 0400 158 680 turku@123tuulilasi.fi TURKU Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat sisältävät alv:n ja toimituksen koko Suomeen! Ei piilokuluja! Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat sisältävät alv:n ja toimituksen Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa Kaikki verkkokaupassamme näkyvät hinnat Hae oikeat tuotteet helposti autosi rekisterinumerolla. Vetokoukut, sähkösarjat ja kattotelineet edullisesti verkosta osoitteessa www.rameder.? www.rameder.? Tarvitsetko apua asennuksessa? Kysy lisää, meillä on yhteistyökumppaneita ympäri Suomea. FIN complete your car. yhteistyökumppaneita ympäri Suomea. Liity mukaan! Asiakkaat voivat tilata vetokoukun suoraan sinun pisteeseen asennettavaksi. Sähköpostitilaukset: info@rameder. • Puhelintilaukset numerosta: 020 743 2170 (avoinna arkisin 08.00 16.00) Euroopan suurin vetokoukkutukku takaa edulliset hinnat! Onko sinulla autokorjaamo tai varaosaliike? Rekisteröidy NYT ja saat tuotteet vielä edullisemmin! Suomenkielinen tuki ennen ostoa ja myös oston jälkeen! Koodilla KAASUJALKA12 saat edullisista hinnoista vielä 5 % lisäalennuksen! Koodi voimassa kaikkiin verkkokauppamme tuotteisiin 30.06.2019 saakka! Autolasien ykkönen Puh. 02 432 9390 • Tuotekatu 6, Raisio www.raisionautolasi.fi Avoinna ma-pe 8 –17, nyt myös la 10 –15 Myös Liedossa Tuulissuolla. www.liedonautolasi.fi Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani Anna autollesi säihkyvin tulevaisuus suojaamalla maalipinta ajoissa, takuulla! Kysy lisää liikkeistämme tai www.kestopinnoite.fi HINTA ALKAEN 440€ Turun Ruoste-esto Kuninkojankaari 5, 20320 Turku 040 637 1007 www.turunruoste-esto.fi turku@finikor.fi avoinna arkisin 8.00 16.00
8 KAASUJALKA 4/2020 Ennen koronaa tämä BMW-malli paistatteli hetken Suomen mediassa oikein roppakaupalla, kun Eduskunnan puhemiehelle Matti Vanhaselle hankittiin juuri tämänlainen menopeli. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa U usi 7-sarjan BMW ei todellakaan nöyristele muotoilullaan vaan röyhkeästi kertoo olevansa se malliston kunkku. BMW:n suurikokoisen maasturin X7:n tavoin tämän edustussedanin maskissa olevia kookkaita "munuaisia" on kritisoitu hurjasti ja siitä on tehty meemejä varmasti enemmän kuin mistään muusta autosta. Autoileva kansa on kyllä jännää porukkaa, koska yleisesti valitetaan toistuvasti autojen olevan liian samannäköisiä muistuttaen toinen toistaan, mutta liian erottuva maskikaan ei tunnu kelpaavan. Korimalli on se pidempi L eli takamatkustajilla on jalkatilaa todella hulppeasti. Hybridissä tavaratila on vain 100 litraa pienempi. Koeajetun auton keulalla on kuusisylinterinen turboahdettu bensamoottori. Moottoreiden yhteisteho lähentelee 400 hevosvoimaa. 5-sarjan Bemarin tavoin bensamoottori on sähkömoottorin kanssa samassa voimalinjassa, joka tekee nelivedon käytöksestä loogisen. Kiihdytys nollasta sataseen kestää vain 5.2 sekuntia, joka on varsin hyvä suoritus näin painavalle autolle. Tällä ei ole tietenkään tarkoitus revitellä ja kiihdytellä vaan kuljettaa takanaistuvas arvokkaasti ja mukavasti. Siinä tämä Bemari on kuin kotonaan. Vielä joitain sukupolvia sitten seiskasarjalainen oli suunniteltu dirikalle, joka tykkää usein ajaa itsekin. Maailma muuttuu ja autot siinä mukana. Valitettavasti todettava, että tämä 745 ei ole enää niin makea auto ajaa. Ajamisesta tykkäävä ottaa mielummin kokoluokkaa pienemmän. E-sarjan Mercedes sai 90-luvun lopulla nimityksen VäyrysKOEAJOSSA VANHAS-BEMU BMW 745Le ! TEKNIIKKAA BMW 745LE XDRIVE IPERFORMANCE SEDAN HINTA ALK: 122677€ KOEAJOAUTON HINTA: 140 700,18€ MOOTTORI: 2998cm3 TEHO: 394hv VÄÄNTÖ: 600 Nm PAINO: 2160kg TAVARATILA: 420l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 5102, 1902, 1467, 3070 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 250km/h HUIPPUNOPEUS: 5.2s KULUTUS (VALM.ILM): 2.4l PÄÄSTÖT: 55g/km KOEAJON KULUTUS: 6.7l Ylellisyys Tilat Paino Pienentynyt tavaratila JÄLKIMAKU Ladattava seiskasarjalainen on nautinnollinen matkustusväline, joka ikävä kyllä ei ole enää niin tunnokas ajajan auto. ? + – Mersu ja siksi onkin hauska jäädä seuraamaan, että saako tämä Bemari pysyvästi lisänimen Vanhas-Bemari. Uskoisin, että näissä seiskasarjalaisissakin hybridien osuus tulee olemaan suurempi kuin pelkkien polttomoottooriversioiden, koska pienen autoveron ansiosta hinta jää malliston pienimmäksi. Tämä on 27000 euroa edullisempi kuin seuraavaksi hinnoiteltu 730Ld malli. 745Lea:ssa on autoveroa 4600 euroa ja dieselissä 36000 euroa. 5-sarjan BMW sai mallistoonsa nelivetoisen ladattavan hybridin, jolla se iskee erityisesti suuren suosion saaneisiin Volvon T8 -malleihin. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa T ämä 5-sarjan hybridiBMW on täysin identtinen, joita tilattiin myös maamme ministereille. 530 xemallin keulalla on 2-litrainen bensaturbo ja sähkömoottori, jotka tuottavat voimaa yhtä lailla kaikille renkaille eli vetotapa ei muutu mitenkään onko käytössä sitten bensa tai sähkömoottori. Ajettavuus pysyy loogisena myös liukkailla tienpinnoilla toisin kuin Volvoissa. Suorituskyky on varsin asiallista tasoa, sillä moottoreiden yhteisteho on 252 hevosvoimaa ja vääntöäkin löytyy komeat 420Nm:ia. Niiden avulla nollasta sataseen kestää 6.2 sekuntia ja huippunopeuttakin auto kelaa 235km/h:ssa, jos sillä nyt jotain merkitystä on. Pelkästään sähkömoottorilla voi ajaa maksimissaan 140 kilometrin tuntivauhtia. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että pelkästään samalla bensamoottorilla varustettu malli, 530i, on 265 kiloa kevyempi ja suorituskyky arvoiltaan aavistuksen parempi. Harmikseen on todettava, että suurin sallittu vetokyky jää tällä hybridillä vain 750 kiloon eli karavaanareiden on turha haaveilla tästä Bemmistä. Tavaratilakin on 120 litraa pienempi kuin pelkässä bensamallissa, joten ei tämä auto ole pelkkää onnea ja autuutta. Tehtaan ilmoittamaan kulutukseen ei tämänkään ladattavan hybridin kohdalla päästy. Kokeilimme ajaa tämä koeajo lähes kokonaan ilman latausta ja siltikin kulutus jäi varsin alhaiseksi. Hyvä esimerkki siitä, miten paljon nämä ladattavat hybridit ovat kehittyneet. Näin isossa autossa diesel on edelleen se taloudellisin ja ympäristöystävällisin ratkaisu tai vielä parempi olisi dieselihybridi, jos semmoinen olisi BMW:llä tarjolla. Rakas kilpailja Mercedes-Benz sellaisen tarjoaa. KOEAJOSSA ODOTETTU HYBRIDI BMW 53O xe A ! TEKNIIKKAA 530E XDRIVE A CHARGED EDITION M SPORT HINTA: 63 774,89 MOOTTOREIDEN YHTEISTEHO: 252hv MOOTTOREIDEN YHTEISVÄÄNTÖ: 420Nm PAINO: 1935kg TAVARATILA: 410l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4936, 1968, 1456, 2975 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 6.2s HUIPPUNOPEUS: 235km/h KULUTUS (VALM.ILM): 2.0l PÄÄSTÖT: 46g/km KOEAJON KULUTUS: 7.5l Laatuvaikutelma Ajettavuus Neliveto Vetokyky Pienempi tavaratila Suurempi paino JÄLKIMAKU 5-sarjan nelivetohybridi on toimiva kokonaisuus, jolla pääsee kaupunkiajossa pienellä kulutuksella. Ajettavuus on bemarimaisen dynaaminen ja miellyttävä. ? + –
KAASUJALKA 4/2020 9 Maailman suomalaisin voiteluaine. neste.fi fixus.fi Nesteeltä oikea voiteluaine juuri sinun autoosi. Kattava valikoima ainutlaatuista suorituskykyä kaikkiin merkkeihin. Saatavissa Nesteja Neste K -asemilta sekä hyvinvarustetuista Fixus-myymälöistä.
10 KAASUJALKA 4/2020 Suberb iV sai kunnian olla Skodan ensimmäinen ladattava hybridi ja tämä autohan on tekniikaltaan sama kuin Volkswagen Passat GTE. S uberb iV on saatavana sekä Combina että viisiovisena mallina ja varustetasoja on neljä. Subeb iV on hinnoiteltu todella houkuttelevan aggressiivisesti, sillä edullisin ladattava Suberb lähtee alle 40000 eurolla. Koeajetun Sportline -varusteisen mallin hinta nousi lisävarusteineen liki 50000 euroon. Suberb iV:n aggressiivisesta hinnoittelusta kertoo myös se, että tämä on likipitäen saman hintainen kuin 190-hevosvoimaiset bensa ja dieselmallit. Tässä valossa ajateltuna iV on ehdottomasti järkevin valinta. Koeajomme aikana ajoimme poikkeuksellisen paljon. Viikossa kilometrejä kertyi lähes 1700 eli niin suuri määrä, joka ei todellakaan ole optimaalisin suorite ladattavalle hybridille. Ilahduttavaa oli kuitenkin huomata, että Suberbin kulutus pysyi hyvin alhaisena, sillä menovettä kului vain 5.9 litraa satasella. Tehtaan ilmoituksen mukaan sähköllä pääsee 57 kilometriä, mutta käytännössä se ei onnistu. Koeajossamme 4045 kilometrin matka oli vaivatonta saavuttaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että tämä sähköllä ajettava matka ei ole ladattavan hybridin ainut etu vaan sähkömoottorista on hyötyä vaikka akku olisikin jo tyhjä. Sähkömoottorin ansiosta suorituskyky on varsin ripeää tasoa koko ajan ja järjestelmä kerää energiaa akkuihin mm. jarrutuksissa. Näin ollen meidän koeajon kulutus jäi alhaiseksi. Pelkällä bensamallilla vastaava kulutus olisi ollut varmasti noin 2 litraa enemmän ja dieselilläkin olisi tehnyt tiukkaa päästä vastaavaan lukemaan. DSG-vaihteisissa autoissa vaihteistolla on usein taipumista jahkailla, mutta se ongelma on onneksi tipotiessään näissä ladattavissa hybrideissä. Auto vastaa sähäkästi kaasupolkimen painallukseen. KOEAJOSSA TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa SKODAN ENSIMMÄINEN LADATTAVA HYBRIDI Skoda SUBERB ! TEKNIIKKAA SKODA SUBERB IV 1.4 TSI PHEV SPORTLINE IV DSG AUTOM HINTA ALK. 47 201,36€ VUOSITTAINEN PERUSVERO: 66€ VUOSITTAINEN KÄYTTÖVOIMAVERO: 42€ TEHO: 218hv VÄÄNTÖ: 400Nm PAINO: 1730-1861kg TAVARATILA: 485l VETOKYKY: 1600kg KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 7.7s HUIPPUNOPEUS: 224km/h KULUTUS (VALM.ILM): 1.4l PÄÄSTÖT: 31g/km KOEAJON KULUTUS: 5.9l Alhainen kulutus Tilat Varustetaso Hinta Pienempi tavaratila JÄLKIMAKU Skoda Suberb on yksi parhaimmista ladattavista hybrideistä tällä hetkellä. Auton houkutteleva hinnoittelu saa ihmiset varmasti liikkeelle. Moni dieseliä ja perinteistä bensa-autoa harkitseva ostaakin tämän. ? + – Hurjat tilat Ladattavien autojen yksi ongelmista on latausjohtojen säilyttäminen. Useimmissa autoissa ne pyörivät sikin sokin tavaratilan lattialla tai sitten ne viskataan takamatkustajien jalkatiloihin, koska tavaratilasta ne vievät niin suuren tilan. Suberbin kohdalla tilanne on toinen. Mallihan tunnetaan markkinoiden suurimmasta tavaratilasta ja siellä ei pari johdon pätkää tunnu missään. Varsinkaan, kun Suberbin fiksut insinöörit ovat suunnitelleet tavaratilan pohjan alle lokeron näille piuhoille. Kätevää. Akustojen vuoksi Suberbin hurja tavaratila on pienentynyt 625 litrasta 485 litraan, mutta sekin riittää perheelliselle oikein hyvin. Ladattavat hybridit ovat myös pelkkiä polttomoottoriautoja merkittävästi painavampia ja Suberb iV:n kohdalla painoa tulee lisää 300 kiloa verrattuna 1.5-litraiseen ja 2-litraiseen verrattuna 200 kiloa. Ajossa tätä eroa ei kuitenkaan huomaa juuri mitenkään. Tämän iV:n suorituskyky on lähes identtinen 190-hevosvoimaisen bensaturbon kanssa. Lisäksi suomalaisia autoilijoita varmasti ilahduttaa tieto, että Suberb iV:lla saa vetää 1600 kiloa painavaa kärryä. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
K-Caara Tuulilasipalvelu Plussa-kortilla renkaat edullisesti! Osuman sattuessa Yleisin vaurio tuulilasissa on iskemä, joka voidaan korjata. Suojaa vaurio mahdollisimman nopeasti palalla läpinäkyvää teippiä tai siihen tarkoitukseen tehdyllä suojatarralla, jotta iskemään ei mene vettä ja likaa. Korjaus käy silloin nopeasti, vaikka odottaessa. Varaa aika alla olevasta numerosta tai tule heti käymään. 010 533 2455 Myös sähköpostitse: tuulilasipalvelu@k-caara.fi Meiltä uudet ja laadukkaat renkaat autoon, aina kilpailukykyiseen hintaan ja ammattimaisella asennuksella. Plussa-kortilla hinta sisältää 4 rengasta vanteille laitettuina, tasapainotettuina ja autoon asennettuina sekä kierrätysmaksun. Vanne ei sisälly hintaan. Tarjous on voimassa kaikissa K-Caaran toimipisteissä sekä Audi, Volkswagen ja SEAT Centereissä 30.9.2020 asti. Voit varata ajan huoltoon tai renkaiden vaihtoon myös puhelimitse puh. 010 533 2380. Vantaa, Espoo, Forssa, Helsinki, Huittinen, Hyvinkää, Hämeenlinna Joensuu, Kotka, Kouvola, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Tampere, Turku www.k-caara.fi | www.caara.fi Huom! Tuulilaseihin on nykyään sijoitettuna myös paljon ajoneuvon ajohallintaan liittyvää elektroniikkaa, jolloin tuulilasin vaihto ja järjestelmien kalibrointi tulee suorittaa valmistajan ohjeiden mukaisesti.
12 KAASUJALKA 4/2020 Miltä kuulostaa vähän käytetty hyvin varusteltu iso katumaasturi, jonka uuden hinnasta on sulanut yli 20000 euroa? F ord Edge on merkin suurin katumaasturi Euroopassa ja asettuu selkeästi Kugan yläpuolelle. Kooltaan tämä aika lähelle BMW X5:n kokoinen, vaikka hinnaltaan onkin myös uutena selkeästi edullisempi. Suoranaisia kilpailijoita on ehkäpä Hyundai SantaFe ja Kia Sorento. Edge tarjoaa vakiona todella hyvän varustetason ja hulppean väljät tilat, mutta hinnaltaan uutena kuitenkin niin kova, että monia ostajia "pelottaa" maksaa Fordista pyöreästi 70000 euroa. Kyseisellä summalla saa jo saksalaisia premiummerkkejäkin. Me koeajoimmme Edgen mallin saapuessa Suomen markkinoille kahteenkin kertaan ja molemmilla kerroilla auton ominaisuudet vakuuttivat, mutta hinta kyllä hirvitti. Edge on suunniteltu Yhdysvalloissa sikäläisille markkinoille ja sen vuoksi ajettavuus ei ole yhtä dynaaminen kuin saksalaisilla kilpakumppaneilla. Materiaalivalinnoissakin on hivenen toivomisen varaa. Ajoasento on katumaasturimaisen pysty ja kohtuullisen ajoasento on helppo löytyy. Pitkä kuljettaja toivosi pidempää reisitukea. Hulppeista takamatkustajien jalkatiloista kertoo se, että 190-senttinen kuski mahtuu oman ajoasennon taakse istumaan, eikä polvet osu selkänojaan. Keulalla on aina 2-litrainen turbodiesel, joka kehittää 210 hevosvoimaa eli suorituskyky on asiallista tasoa. Edge on luonnollisesti aina nelivetoinen. Meille tuli tilaisuus koeajaa pikaisesti Raision Laakkosen rivistössä olevaa vähän käytettyä Edgeä, jonka hinnasta on sulanut yli 20000 euroa pois. Kun uudenkarhean Edgen hintalapussa on enää 45900 euroa niin auto muuttuu kertaheitolla kiinnostavaksi. Tässä on edelleen sitä uuden auton fiilistä, mutta hurjan houkuttelevaan hintaan. Enää ei samaan rahaan saa saksalaisia premiummerkkejä. Auton ajettavuus ja kunto ei tietenkään uutta häpeä. Kilometrejä vain 33000 niin voi luottavaisin mielin ajella useita vuosia ilman korjaustarpeita. Tässä saa uuden auton edut sopuhintaan. Kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa mikäli tämän hintaista autoa on etsimässä. Voi hyvinkin olla, että et ole edes ajatellut ostaa Ford Edgeä. Uskon, että koeajo muuttaa mielesi. -Meillä tuli näitä muutaman vuoden ikäisiä Edge-malleja vaihtoautohalliin reilu kuukausi sitten. Meillä löytyy kaikkia varustetasoja eli Titaniumia, Vignalea ja Sport. Autoja on kaiken kaikkiaan 6 kappaletta hintahaitariltaan 45-60000 euroa. Kilometrimäärät vaihtelevat 5-30000 kilometrin välillä. Värivaihtoehtoja löytyy useita, Kalle Kanerva Raision Laakkoselta kertoo. ! TEKNIIKKAA FORD EDGE 2.0 TDCI TITANIUM VM.: 2018 AJETTU: 33 tkm HINTA: 45900€ LAAKKONEN RAISIO 010 2147800 KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBEKANAVALTA • Mekaniikkaosat • Moottorin osat • Venttiilit • Suuttimet • Miksrosirut • Korut • Jalometallit Puhelin 041 319 8917 asiakaspalvelu@sonicwash.fi Suomen Ultraäänipesu www.sonicwash.fi Ultraäänipesulla voidaan pestä mm: • Metallit • Muovit • Elektroniikka • Hydrauliikkaosat • Lentokoneiden osat • Monimutkaiset valut • Terveydenhuollon instrumentit ENNEN JÄLKEEN Haluatko yrityksesi myynnissä olevasta autosta samanlaisen jutun ja videon? Ota yhteyttä Mika Salomaa mika.salomaa@kaasujalka.fi 0400 777 797 TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !
KAASUJALKA 4/2020 13 Auki joka päivä klo 21 asti. Kyllä, ihan totta. Oho, näiltä saa edullisesti myös autojen apurungot! Niin saa ja tuhottomasti muitakin osia, kuten taka-akselipalkit , kardaanit ja vaihtomoottorit. Kaupan päälle ilmainen ja nopea toimitus. Soita heti tai surffaa nettiin! 010 209 0660 & myynti@budjettiosa.? Huutokaupoissa uusia ajoneuvoja päivittäin, joten unelmiesi remonttikohde saattaa olla vain yhden huudon päässä! Copart.fi Rekisteröidy, huuda ja voita! Huutokauppakohteet ja -ajankohdat osoitteessa Löydä oma aarteesi satojen lunastettujen ajoneuvojen joukosta! Me myös ostamme vaurioituneita sekä paljon ajettuja ajoneuvoja! Kysy lisää tai lähetä ajoneuvosi tiedot osoitteeseen myynti@copart.fi HOX! AUTOVAHINKOKESKUS ON NYT COPART! Espoo | Pirkkala | Oulu | Turku Autokorjaamo Motorfix Oy Putkikatu 31, 21110 NAANTALI 0400-942888 | BMW Autopalvelu M. Heikkilä Oy Kiipunmäentie 60, 31600 JOKIOINEN 050-5950648 | MB Loimaan Autokunnostus Ky Leppäkuljunkatu 5, 32200 LOIMAA 02-7632175 | MB MK Star Service Oy Haatintie 20, 21270 NOUSIAINEN 040-5223366 | MB/BMW/Volvo/Audi Moottorikoneistus Ojala Oy Hallimestarinkatu 9, 20780 KAARINA 010-6662440 | MB/Volvo Turun Tehoauto Oy Telekatu 1, 20360 TURKU 040-1340007 | MB/BMW/Volvo/Audi TL-Motors Vehnätie 17, 21200 RAISIO 044-7770571 | MB/BMW/Volvo/Audi Koneasennus Hannula Oy Pajakatu 1, 20320 TURKU 044-5166226 | MB OSAAJA PALVELUKSESSASI Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi -asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi
14 KAASUJALKA 4/2020 Hybridien tarjonta kasvaa vauhdilla myös vaihtoautomarkkinoilla. Alle 20 000 euron hintaluokassa hybriditekniikka on kuitenkin vielä ainoastaan kiva bonus, jos muuten sopivassa autossa sellainen sattuu olemaan. Hybridihypetys alkaa vasta, kun vaihtoauto maksaa yli 20 000 €. K äytettyjen hybridiautojen valikoimassa Toyota ”rulettaa” eli hallitsee, varsinkin 14 000-20 000 euron hintaluokassa. Nettiauto.comissa oli tässä hintahaarukassa 20. maaliskuuta tarjolla kaikkiaan 698 hybridiä, niistä 463 oli Toyotan eri malleja: Auriksia, Yariksia ja Priuksia. Jos haluaa tässä hintaluokassa premiumluokan hybridin, ovat matkamittarilukemat pääsääntöisesti yli 150 000 kilometriä. Mersun eri hybridimalleja oli tarjolla vain 12 ja niistä lähes kaikki olivat vähintään 300 000 kilometriä ajettuja. 14 000-20 000 euron hintaluokassa plug-in -pistokehybridejä VAIHTURI VERTAILU SUURVERTAILU – TEKSTI _Timo Kiiski oli 108: Toyota Prius PHEV-pistokehybridien lisäksi mm. Opel Amperoita, Volvo V60 -plug-inejä sekä Mitsubishi Outlander PHEV -maastureita. –Kyllä 14 000-20 000 eurolla vaihtoautoa etsivät eivät vielä hae ensisijaisesti hybridiä. Usein tietysti valinta osuu Toyotaan, mutta silloinkaan se hybriditekniikka ei varsinaisesti ole se valintakriteeri, vaan ainoastaan Toyotan mukana kylkiäisinä tuleva kiva lisä. Ensisijaisesti tässä hintaluokassa etsitään perinteistä bensa-autoa automaattivaihteisena. Suositusta perusperheautosta esimerkiksi Skoda Octavia -farmari 1.4-litraisella bensamoottorilla, sanoo vaihtoautopäällikkö Mikko Virtanen Helsingin Herttoniemen Laakkoselta. Takuuehdot puhuttavat Vasta sitten, kun hypätään hintaluokkaan 20 000-30 000 euroa, aletaan jo vartavasten etsiäkin hybridiä. Näillä hinnoilla on jo runsaasti tarjolla myös isompia pistokehybridejä. –Varsinainen hybridien hypetys alkaa vasta yli 20 000 euroa maksavien vaihtoautojen kohdalla. Ja tähän hintaan saa paljon jo isompia plug-in -pistokehybridejäkin. Tämän hintaluokan vaihtoautoa etsivistä asiakkaista hybridiä hakevia on jopa 40 prosenttia. Esimerkiksi Volkswagen Passat GTE liikkuu tosi liukkaasi, koska näillä hinnoilla niitä alkaa saada jo vähemmän ajettuinakin, Virtanen sanoo. Nettiauto.comissa Passat GTE -plug-in -hybridejä hintahaarukassa 20 000-30 000 euroa tarjolla onkin todella runsaasti, 20. maaliskuuta hakukone toi niitä eteen peräti 159. Jos Toyota ”rulettaakin” alle 20 000 euroa maksavien hybridien valikoimassa, niin yli 20 000 euron mentäessä kiinnostusta sitä kohtaan vähenee. Hintahaarukassa 20 000-30 000 euroa Nettiauto.comista löytyi maaliskuun puolivälissä vain yhdeksän Toyotan pistokehybridiä ja nekin Peugeot 508 RXH HYbrid4 HDi AWD on isomman kokonsa, nelivetoisuutensa ja diesel-polttomoottorinsa puolesta harvinaista herkkua 15 000 euron vaihtohybridien joukossa. Kuvan Peugeot 508 on vuosimallia 2012, mutta mittarilukema 130 000 km ei vielä ole järkyttävä lukema 2-litraiselle Peugeotin dieselille. Lohjanportin Auton hintapyyntö kuvan autosta on 15 490 €. Valtaosa kohtuullisesti ajetuista alle 20 000 euron vaihtohybrideistä on Toyotan eri malleja. Kaupunkipyöritykseen kuvan 5-ovinen Toyota Toyota Yaris 1,5 Hybrid Active Automaatti voi olla näppärä ja edullinen valinta, kun vuosimallin 2016 autolla on ajettu vasta 70 000 km ja hintapyyntö Autokeskus Airportissa Vantaalla on 14 390 €. Jos ensimmäisen polven Toyota Auris -hybridin korimalli kelpaa, sellaisen voi löytää todella pienillä kilometreillä hyvinkin edullisesti. Kuvan Toyota Auris 1,8 HSD Linea Sol -automaatti vuosimallia 2012 on toki iäkäs auto, mutta matkamittarilukema on vasta 25 000 km. Rinta-Joupin Autoliike Hyvinkäällä pyytää tästä Auriksesta 15 600 €. Toisen polven Toyota Auris tuli markkinoille vuonna 2012, mutta uudempaankin korimallia on vaihtoautomarkkinoilla tarjolla kohtuukilometreillä ja kohtuuhinnoilla. Kuvan Toyota Auris 1.8 Hybrid Edition vuosimallia 2014 oli vain 81 800 km ajettu ja Mäntsälän Autotalossa hintapyyntö oli 15 900 €. Espoo • Helsinki • Hyvinkää • Hämeenlinna • Joensuu • Jyväskylä • Kaarina • Kajaani • Kerava • Kokkola • Kotka • Kouvola • Kuopio • Lahti • Lappeenranta Lohja • Loimaa • Mikkeli • Oulu • Pori • Porvoo • Rauma • Rovaniemi • Salo • Savonlinna • Seinäjoki • Tampere • Tornio • Turku • Vaasa • Vantaa Tuotteita rajoitetusti. Ei ennakkovarauksia. Autoharrastajan valinta MTX Automotive HALLITUNKKI 2,5 tn matala Autoharrastajan työkalu Iso, tukeva ja matala teräsrunkoinen tunkki Erinomainen isompiinkin nostoihin, kuten pakettiautot ja SUV:t Noston minimikorkeus 90 mm Maksimikorkeus 460 mm Paino 33,5 kg 80-7652 Motomaster HD RENKAIDEN SÄILYTYSJA SIIRTOVAUNU Joka tallin varuste! Suunniteltu renkaiden helppoon säilytykseen ja siirtoon Vaunun keskellä on säilytyslokero pientarvikkeille Maksimikuorma 136 kg Halkaisija 63,5 cm 70-03378 29 90 14 90 MagPro AKKUKÄYTTÖINEN MUTTERINVÄÄNNIN 1/2” Sopii myös renkaanvaihtoon! 2 x litiumioniakku Teho 542 Nm Paino 1,85 kg Akun jännite 18 V Latausaika 1 tunti 70-00522 Bahco BWXW1 Wheel-X RISTIKKOAVAIN 17/19/22 mm + 1/2” vääntiö Kaikkien autojen työkalu Laadukas, kestävä rengasavain 17, 19 ja 22 mm pulteille ja muttereille 1/2” kara hylsyjä varten 70-01219 99 90 129 00
KAASUJALKA 4/2020 15 Toyota Prius on sarjavalmisteisten hybridien pioneeri ja edelläkävijä, mutta ei ole lyönyt samalla tavalla läpi kuin ihan samalla hybriditekniikalla varustetut arkisemmat Toyotat. Ehkä Prius myös koetaan kummallisemmaksi kuin se oikeasti onkaan. Kuvan Prius vuosimallia 2014 oli vain 19 000 km ajettu ja hintapyyntö TeeKoo Autotaloissa Kangasalalla 18 990 €. Kuvan Lexus CT 200h Hybrid A on kahdeksan vuotta vanha ja vuosimallia 2012, mutta mittarilukema on vain 27 000 km. Vaikka pikku-Lexus CT ei ulkoisesti isojen Lexusten jyhkeyteen ylläkään, niin senkin ohjaamossa voi aistia ainakin ”köyhän miehen premiumia”. GT-Auto Porissa pyytää tästä Lexuksesta 17 900 €. VAIHTOHYBRIDIT 14 000-30 000 € Hyundai Ioniq hybrid DCT Comfort -automaatti vuosimallia 2017 oli myynnissä Porvoon Autosalvassa. Hintapyyntö 53 000 km ajetusta autosta oli 19 800 €. Opel Ampera oli vuosia sitten Toyota Prius PHEV:n kanssa harvoja tavallisen kansankin kukkarolle passeleita lataushybridejä. Kuvan Opel Ampera Cosmo E-REV 1,4 Plug in Hybrid -automaatti oli vuosimallia 2013, mutta vasta 69 000km ajettu. Hintapyyntö Porin Vaihtokaarassa oli 19 800 €. kaikki olivat Toyota Prius PHEV -malleja. –Yli 20 000 euron hintaluokassa on hyvin tarjolla jo Priusta selkeästi tilavampia pistokehybridejäkin. Toyotan ainoa isompi pistokehybridi on kallis RAV4 -maasturi, joka on vasta tullut markkinoille. Nettiauto.comista löytyikin vain yksi käytetty Toyota RAV4 -pistokehybridi, jolla oli ajettu 10 000 kilometriä ja hintapyyntökin oli 53 900 euroa. Virtasen mukaan yli 20 000 euroa maksavien vaihtoautojen tarjonnassa suosikkeja on Volkswagen Passat GTE:n lisäksi myös Mitsubishi Outlander PHEVmaasturi. –Vaikka plug-in -pistokehybridit ovatkin nyt kova juttu, niin muistuttaisin, että käsistä viedään myös Skoda Octavia G-Tec -kaasuhybridi: niillä on ihan mieletön imu. Varsinkin kun kaasuyhtiö Gasum tukee nyt kaasu-hybridien ostajia voimakkaasti. Käytettyjen pistokehybridien kaupassa kuluttajia arveluttaa eniten akkujen takuuehdot. – Myyntitilanteessa valveutunut plug-in -hybridin ostaja kysyy ensimmäisenä, onko akkutakuu enää voimassa. Myös sähköakkujen talvikestävyys tulee myyntikeskusteluissa esille, Virtanen sanoo. Pistokkeesta ladattavat Volkswagen Passat -hybridit viedään vaihtoautoliikkeissä kuulemma suorastaan käsistä. Kuvan Passat Sedan 1.4 GTE Plug-In Hybrid 218 hv DSG-automaattilaatikolla vuosimallia 2016 tarjoaa paljon vastinetta rahalle. Auton mittarilukema kun oli vasta 66 000 km ja J. Rinta-Jouppi Oy:n hintapyyntö Hämeenlinnassa 24 590 €. PISTOKKEESTA LADATTAVAT Jos on Volkswagen Passat -pistokehybridi vaihtoautohalleissa perussedanienja farmarien hitti, niin isoa nelivetoista maasturia pistokehybridinä kohtuuhinnalla etsiville Mitsubishi Outlander PHEV on melko lyömätön vaihtoehto. SAKA Herttoniemessä myi kuvan Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 4WD:tä 25 400 eurolla. Auto oli vuosimallia 2015 ja mittarilukema vain 65 000 km. 20 000-30 000 euron hintaluokassa löytää jo kohtuullisesti ajettuja ja melko tuoreita Mersujakin hybrideinä. Kuan Mercedes-Benz C 350 e T A Premium Business 162 000 km:n kilometrilukemalla ja vuosimallia 2016 oli myynnissä 24 900 eurolla Autotalo Malinen Oy:ssä Mäntsälässä. 15 www.fusti.fi www.auto-lehtinen.fi Henkilöautot Hautalantie 16, TAMPERE Puh. 010 2390 200 Helsingintie 595, Salo (Muurla) Puh. (02) 721 7700 Henkilö-, pakettija maastoautot Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. YLI 60 VUOTTA KIERRÄTYSTÄ TAKUULLA! AUTOPURKAMOT
16 KAASUJALKA 4/2020 Käytetty pistokehybridi Volvo V60 ei autokaupan ammattilaisen mukaan ole ”hoteinta hottia”, mutta arvonsa se näyttää pitävän melko hyvin. K un Volvo V60 tuli markkinoille seinästä ladattavana pistokehybridinä, moni autotoimittaja hurmaantui siihen. ”Hei, tässähän on järkeä”, hehkutti Iltalehti heinäkuussa 2013. ”Volvo V60 Plug-in Hybrid on tehokas sähkömenijä”, kehui puolestaan Savon Sanomat kesäkuussa 2014. Lataussähkön lisäksi Volvo V60 D6 -plug-in -hybridi kävi dieselillä. Se tuli myyntiin vain nelivetoisena D6 -dieselhybridinä. Uutena siitä sai vuonna 2013 maksaa edullisimmillaankin reilusti yli 60 000 euroa. Volvo V60 Plug-in Hybrid maksoi noin 12 500 euroa enemmän kuin lähinnä vastaava Volvo V60 D5-dieselmoottorilla nelivetoautomaattina. Niinpä myyntiluvut jäivät suhteellisen vaatimattomiksi. Viralliseksi kulutukseksi ilmoitettiin 1,8 litraa satasella, mutta eihän siihen usko ”vanha Erkkikään”: todellisuudessa dieseliä kuluu satasella 4-5 litraa. Täyteen ladattuna sähköllä saattaa valmistajan ilmoituksen mukaan ajaa enimmillään 50 kilometriä. Toki todellistakin kulutusta voi pitää vähintään kohtuullisena, kun autosta irtoaa tehoa 283 hevosvoimaa. Niukasti tarjontaa Nyt uusien plug-in -hybridien tarjonta on kasvanut tuntuvasti, mutta alle 20 000 euron hintaluokassa niiden vaihtoautovalikoima on vielä melko suppea. Nettiauto.comissa tässä hintaluokassa tarjolla oli maaliskuun puolivälissä 132 vaihtoehtoa, niistä Volvo V60 -pistokehybridejä oli peräti 45. Halvimmillaan sellaisen sai 13 000 eurolla, jos tyytyi kuusi vuotta vanhaan ja lähes 400 000 kilometriä ajettuun yksilöön. Kun hintahaitaria venytetään lähelle 20 000 euroa, saa jo reilusti alle 200 000 kilometriä ajetun Volvo V60:n lataushybridinä. Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta koeajoon löytyi Volvo V60 D6 AWD Summum -pistokehybridi vuosimallia 2013. Mittarilukema oli 165 000 km ja hintapyyntö 19 800 €. Volvon ensimmäisen verkkosähköä huolivan sarjatuotantomallin edessä on iso, 2,4-litrainen dieselmylly ja taka-akselilla sähkömoottori sekä 150 kiloa painava litium-ioni-akusto. Ladattavien hybridien etu täyssähköautoihin on se, etteivät ne ole pelkän sähkön varassa. Koeajetulla Volvollakin pääsee parhaimmillaan pelkällä sähköllä noin 50 kilometriä, mutta kiihdytyksistä ja lämpötilasta riippuen taival voi jäädä paljon lyhyemmäksikin. Itse uskoisin, että normaalissa kaupunkiajossa tällä pistokehybridi-Volvolla päästellään täydessä latauksessa sähköllä n. 30 kilometriä. Tasaisella vauhdilla ja kevyellä kaasulla vanhempikin pistoke-Volvo kulkee moottoritielläkin pelkällä sähköllä, mutta kaasun painallus ryskäyttää dieselin käyntiin. 3 eri ajoasetusta Kojalaudasta voi valita ajotilan kolmesta eri vaihtoehdosta. Perusasetuksena on Hybrid, jossa sähköja dieselmoottori vuorottelevat tasaveroisesti rinnakkain. Pure-asetuksen pitäisi pienentää ilmastointilaitteen tehoa, jolloin sähköä vapautuisi enemmän auton liikkumiseen. viittaa silkkaan sähköön ja ilmastointilaitteen tehon pienentämiseen, mutta senkin kanssa rivakka polkaisu aiheuttaa polttomoottorin virkoamisen. Power -aseutus ottaa kaikki voimat käyttöön ja silloin Volvo kiihtyy nollasta sataan 6,1 sekunnissa, kun kiihtyyvyys nollasta sataseen vie Hybrid-tilassa 7.9 sekuntia. Lisäksi Save-painike säästää hybridiakkujen varausta. Akut ladataan auton vasemmasta etukulmasta tavallisesta pistorasiasta. 16 ampeerin sulakkeella tyhjän akun täyttää noin 3,5 tunnissa, 10 ampeerilla se kestää tunnin pidempään. Tavaratilaa on farmari-Volvoksi niukasti: hybridijärjestelmän takia tavaratila vetää vain 430 litraa ja näkösuojan alle tavaroita mahtuu vain 304 litran edestä. Muutenhan Volvo V60 pistokehybridi on erinomainen ajettava, kuten kaikki muutkin Volvo V60 -mallit. Kuusiportainen automaattivaihteistokin toimii sulavasti. Sähköllä ajaessa takavetoinen Pelkällä sähköllä ajettaessa auto on puhtaasti takavetoinen, neliveto tulee avuksi vain tarvittaessa, kun anturit viestittävät renkaiden sutimisesta Silloin dieselmoottorin voima välittyy eturenkailla ja sähkömoottorin voima puolestaan takarenkaille. Se on 165 000 km ajettuna ja seitsemän vuotta vanhanakin dieseliksi miellyttävän äänetön auto. Graafinen mittaristo vaikuttaa tänäkinb päivänä futuristiselta. Volvo V60 uudistui perusteellisesti vuonna 2018. –Näissä iäkkäämmissä V60malleissa tavalliset T3ja T4 -bensamoottorit samoin kuin tavalliset D3ja D4 -dieselit menevät paremmin kaupaksi kuin tämä D6-pistokehybridi. Uudemmat V60-pistokehybridit ovat sen sijaan ovat jo ihan toinen juttu. Näissä iäkkäämmissä pistokehybrideissä esimerkiksi Mitsubishi Outlander PHEV:t kiinnostavat selvästi enemmän kuin tämä V60 D6, sanoo vaihtoautopäällikkö Mikko Virtanen Helsingin Herttoniemen Laakkoselta. Käytettyjen Volvo V60 -pistokehybridien hinnat näyttävät käytettyinä olevan samaa tasoa saman ikäisten ja saman verran ajettujen nelivetoisten V60-perusdieseleiden kanssa. Nelivetoisen, automaattivaihteisen ja 215-hevosvoimaisen Volvo V60 D5 AWD-perusdieselin yhdistetty kulutus on 5,9 litraa naftaa satasella. Jos tulee paljon kaupunkiajoa ja on mahdollisuus ottaa virtaa kotiseinästä, niin en näe mitään syytä, miksi en ottaisi tätä seinästä ladattavaa plug-in -hybridiä. Uutena tämä on ollut hyötyyn nähden liian kallista herkkua, mutta käytettynä ihan kelpo ostos. KUUKAUDEN KÄYTETTY Volvo V60 TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski ! TEKNIIKKAA VOLVO V60 D6 AWD PLUG IN HYBRID, VM. 2013 MITTARILUKEMA: 165 000 km MOOTTORI: R5, 2400 cm3 VETOTAPA: nelivetoinen POLTTOAINE: diesel + lataussähkö TEHOT: polttomoottori 215 hv + sähkömoottori max. 68 hv JÄRJESTELMÄN KOKONAISTEHO : 283 hv JÄRJESTELMÄN VÄÄNTÖMOMENTTI: 640 Nm TOIMINTASÄDE SÄHKÖLLÄ: 50 km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.1 s, huippunopeus 230 km/h YHDISTETTY POLTTOAINEEN KULUTUS: 1.8 l (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 48 g/ km (ilmoitettu) MITAT: pituus 4635 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1484 mm, akseliväli 2776 mm MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Vantaan Petikko HINTA: 19 800 € KÄYTETTY PISTOKE-VOLVO PITÄÄ ARVONSA
KAASUJALKA 4/2020 17 * Matkaja lankapuhelimesta soitettaessa 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv 24%). EUROMASTERIN KAUTTA KESÄTEILLE Katso lähin Euromaster-palvelupisteesi verkkosivuiltamme tai soita 0207 700 800* Michelin Pilot Sport 4 Talvirenkaiden ostoon tai autohuoltoon, voimassa rajoitetun ajan. BFG Advantage Lahjakortti kaupan päälle! Rengastestin voittaja! Älä huolehdi, me huollamme Uutuus! KEVÄTHUOLTO alk. ILMASTOINTILAITTEEN TÄYTTÖHUOLTO 99 € 79 € Tule tutustumaan! Sis. mm. öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon (5 l Total-öljyä 5W40, suodatin ja vaihtotyö), nesteiden tarkistukset (jarru, kytkin, jäähdytys ja pesu), renkaiden kunnon ja ilmanpaineiden tarkastuksen, alustan kunnon tarkastuksen. Henkilöja pakettiautot, sis. täyttöaineen R-134a ja työt. Michelin-kesärenkaiden ostajalle 50€ BFGoodrich-kesärenkaiden ostajalle 30€ TESTIVOITTAJA! ”Michelin on erittäin rauhallinen ajettava ja pitävä rengas. Puutteita ei ole.” 06/2020 tekn iikanmaailma .fi HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi Tu ot en ro 1 2 3 8 8 2 LAHJAKORTTI Michelin-talvirengassarjan hankintaan. 50 € PALVELUPISTENRO/PARTNER myyjän allekirjoitus ja päiväys ANNA LAHJAKORTTI VAIKKA YSTÄVÄLLE, JOS ET AIO HANKKIA TALVIRENKAITA SEURAAVANA SESONKINA! Saat lahjakortin Michelinin henkilöauton tai SUV-kesärengassarjan (4 kpl) oston yhteydessä. Voit käyttää 50€ alennuksen, kun ostat Michelinin henkilöauton tai SUV-talvirengassarjan (4 kpl) 30.11.2020 mennessä. Alennus vähennetään suoraan ostohinnasta. Lahjakortin edun saavat ainoastaan yksityishenkilöt (ei leasingtai yritysasiakkaat). Enintään yksi lahjakortti per talous. Ei voida yhdistää muihin Michelin-tarjouksiin. Sisältää alv. HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi 30 € LAHJAKORTTI BFG-talvirengassarjan hankintaan. Tu ot en ro 1 3 9 4 5 4 PALVELUPISTENRO/PARTNER myyjän allekirjoitus ja päiväys ANNA LAHJAKORTTI VAIKKA YSTÄVÄLLE, JOS ET AIO HANKKIA TALVIRENKAITA SEURAAVANA SESONKINA! Saat lahjakortin BFGoodrichin henkilöauton tai SUV-kesärengassarjan (4 kpl) oston yhteydessä. Voit käyttää 30 € alennuksen, kun ostat BFGoodrichin henkilöauton tai SUV-talvirengassarjan (4 kpl) 30.11.2020 mennessä. Alennus vähennetään suoraan ostohinnasta. Lahjakortin edun saavat ainoastaan yksityishenkilöt (ei leasingtai yritysasiakkaat). Enintään yksi lahjakortti per talous. Ei voida yhdistää muihin BFGoodrich-tarjouksiin. Sisältää alv. HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651
18 KAASUJALKA 4/2020 OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Olarinluoma 13, Espoo Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.fi autoplaneetta@gmail.com www.vaihtoautomaa.com HELSINKI VANTAA TUUSULA JÄRVENPÄÄ JYVÄSKYLÄ MUURAME MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, Heinola p. 0400 124 262 Mestarinkatu 16, Lahti p. 045 2587877 www.westmac.fi 2990 € ERIKOISTARJOUS! ADAM autotraileri 4x2 Nyt kaikkista pihassa olevista huippu netto tarjous, kysy ja säästä KATSASTUSASEMIA TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi ! Raision Autolasi vaihtaa luotettavasti auton tuulilasin ja myös korjaa nopeasti ikkunoiden kiveniskemät ja säröt. Liedon toimipisteessä hoidetaan isompien rekkojenkin ikkuna-asiat kuntoon. A uringon paistaessa keväällä matalalta ja päin kasvoja, voi joskus jopa katsastuksen läpäisseen auton ikkunoista olla vaikea nähdä vastaantulijoita. – Joskus on katsastuksessa päästetty läpi sellaisia autoja, joiden tuulilasista kyllä näkee pilvisellä säällä kirkkaasti ulos, mutta ei välttämättä enää kirkkaassa vastavalossa. Nyt huhtikuussa on vielä hyvä aika tulla meille vaikka neuvottelemaan, olisiko aika vaihtaa kulunut tuulilasi uuteen ja kirkkaaseen, sanoo toimitusjohtaja Henri Ahteela. Helppoa asiointia Aina tuulilasia ei kuitenkaan ole mitään järkeä vaihtaa, kun pienemmät vauriot hoituvat kuntoon korjaamallakin. –Kiveniskemiin kannattaa kuitenkin reagoida mahdollisimman pian, sillä halkeamat leviävät helposti ja silloin tuulilasi on vaihdettava. Kolikkoa pienemmät vauriot on helppo korjata lasin kirkkaudesta tai turvallisuudesta tinkimättä, Ahteela korostaa. Iskemät täytetään läpinäkyvällä aineella, joka kovetetaan UV-valolla. Tämän jälkeen pinta vielä hiotaan ja kiillotetaan. Lopputulos on huomaamaton ja sinä voit jatkaa ajoa hyvillä mielin. Tuulilasin korjaus onnistuu niin Raision Autolasin pääpisteessä Raisiossa kuin sivutoimipisteessä Liedon Autolasissakin jopa 15 minuutissa. Jos ajoneuvolla on lasivakuutus, korvaa vakuutusyhtiösi korjauksen useimmiten kokonaan. –Pystymme reagoimaan nopeasti ja saamme hoidettua korvausasiat suoraan vakuutusyhtiöön ilman, että asiakkaan tarvitsee sitä vaivaa nähdä. Riittää kun ottaa meihin yhteyttä ja tuo autonsa meille, Ahteela sanoo. Liedon Tuulissuolta Raision Autolasi hankki toimipisteen kolmisen vuotta sitten. – Liedossa tilaa ja nostureita riittää raskaan kaluston ja korkeiden matkailuautojenkin lasien vaihtoon ja korjaamiseen. Sisälle mahtuu parikin isoa autoa kerralla ja saamme tehtyä vaihdon nopealla toimitusajalla. Viikko sitten vaihdoimme lasin harvinaisempaan ja erikoisempaan matkailuautoon. Tiettävästi se oli ainakin meidän historian kallein vaihdettu lasi, koska maksoi 7900 euroa, Ahteela kertoo. Vain luotettavia merkkejä Raision Autolasi ja Liedon Autolasi vaihtavat ja korjaavat autojen tuulilaseja ja ikkunoita viiden miehen voimalla. – Edutamme pääasiassa Pilkingtonia, mutta myös Saint-Gobainia. Lisäksi saamme tuulilaseja myös joiltakin pienemmiltä ja luotettavilta toimittajilta. Kiinasta tuotuihin halpalaseihin Ahteela ei luota. – Niistä on tiettävästi tullut niin paljon reklamaatioita taittovikojen ja istuvuusongelmien takia, hän perustelee. Ahteela on toisen polven yrittäjä ja ollut alalla 18-19 vuotta. Isä perusti yrityksen yli 30 vuotta sitten ja Henri Ahteela on ollut vetovastuussa viimeiset 6-7 vuotta. – Ihan pikkunassikasta saakka tämä yritys on ollut osa elämääni. Olen mennyt päiväkodista lasiliikkeeseen odottelemaan isän työpäivän päättymistä, hän hymyilee., Vuosikymmenten saatossa Ahteela on nähnyt tuulilasibisneksen huiman kehityksen. – Ison muutos on tietysti ollut tuulilaseihin tullut elektroniikka kameratekniikkoineen, hätäjarrutusjärjestelmineen ja kaistanpitoavustimineen. Tuulilasikameroiden kalibrointi vaatii paitsi ammattitaitoa, myös kallista ja ajantasalla olevaa laitteistoa. Raision Autolasiin kalibrointilaitteet tuli ensimmäisenä Etelä-Suomen alueella. TEKSTI JA KUVAT_Timo Kiiski TUULILASI KUNTOON JOPA 15 MINUUTISSA Raision Autolasi otti koronaepidemian jo maaliskuussa huomioon toimipisteissään. – Asiakkaidemme ja henkilökuntamme turvallisuus sekä hyvinvointi on meille avainasemassa. Suhtaudumme vakavasti koronaviruksen (COVID-19) aiheuttamaan tilanteeseen. Olemme tehostaneet toimipisteillämme olevien kontaktipintojen siivousta. Henkilökuntamme pitää ohjeistetun metrin turvaetäisyyden asiakkaisiin tartuntariskin minimoimiseksi. Toivomme myös asiakkaidemme huomioivan tämän omalta osaltaan, yrittäjä Henri Ahteela vetoaa.
KAASUJALKA 4/2020 19 13. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jorma Mikkola, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Alma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä ja Askola Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Osallistu kisaan ja voit voittaa autopesusetin! PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 4/20 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com MONESKO KAASUJALKA AUTOILUOHJELMAN KAUSI ALKAA TÄSSÄ KUUSSA? A) 1 B) 2 C) 6 D) 20 HELMIKUUN KISAAN vastanneiden kesken arvomme tabletin ja 10 Urmas Hurmalaisen pokkaria: Tabletin voitti: Tero Mäki Kauhajoelta: Pokkarit: Leena Virtanen, Salo Jyri Isomäki, Tampere Sami Virtanen, Pirkkala Roosa Harjula, Lappeenranta Mirjamo Korhonen, Sotkamo Pirkko Sainio, Riihimäki Niko Johansson, Tampere Hannu turunen Hyvinkää Jarmo Karhunen Espoo Jere Isomäki Jyväskylä Onneksi olkoon! Vastausaikaa on 20.5. saakka ja kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Turtle Waxautonhoitosetin. Vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi VASTAA, RATKO JA VOITA TURTLE WAX TUOTEPAKETTI! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi
rengascenter.? Muista varmistaa autokohtainen sopivuus. Meiltä saatavissa myös renkaan ilmanpaineen valvonnan anturit. Tie vie elämyksiin nauti matkasta! BARUM-KESÄRENKAAT & DOTZ-VANTEET PAKETTIHINTAAN Tie vie elämyksiin nauti matkasta! Tie vie elämyksiin nauti matkasta! Tie vie elämyksiin nauti matkasta! BARUM-KESÄRENKAAT & DOTZ-VANTEET PAKETTIHINTAAN Tie vie elämyksiin nauti matkasta! Tie vie elämyksiin nauti matkasta! Tie vie elämyksiin nauti matkasta! BARUM-KESÄRENKAAT & BARUM-KESÄRENKAAT & SUZUKA BRAVURIS 5 VANTEET Dotz Suzuka RENKAAT Barum Bravuris 5 (made by Continental) www.alcar.fi Rengascenter Raisio RengasTek Oy Voudinkatu 11, 21200 RAISIO puh. 020 763 9970* ma-pe 8-17 Rengascenter Turku KA-Rengas Oy Kuormakatu 2, 20380 TURKU puh. 040 9010 965 ma-pe 8-17 *Puheluhinnat 020-alkuisiin numeroihin ovat; Kiinteästä verkosta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min, Matkapuhelimesta: 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (sisältäen alv). Rengascenter Salo KA-Rengas Oy Raitalankatu 5, 24260 SALO puh. 040 9010 969 ma-pe 8-17 SUORITUSKYKYÄ JÄRKIHINTAAN KESTÄVÄ RENGAS KESÄN VAIHTELEVIIN KELEIHIN 315 € 325 € 365 € 405 € 185/65-15 195/65-15 205/55-16 205/60-16 525 € 695 € 575 € 765 € 225/45-17 225/55-17 225/40-18 245/45-18 Hinnat alle asennettuna / 4 rengasta. Sis alv 24% sekä rengaskierrätysmaksun. Hinnat alle asennettuna / 4 rengasta. Sis alv 24% sekä rengaskierrätysmaksun. Hinnat alle asennettuna / 4 rengasta. Sis alv 24% sekä rengaskierrätysmaksun. 225 € 255 € 275 € 285 € 175/65-14 185/65-15 195/65-15 205/55-16 € € € € ENNENKOKEMATONTA AJOMUKAVUUTTA