KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ MERCEDES-BENZ C300DE V. 2020 I HINTAVERTAILUSSA KÄYTETYT SÄHKÖAUTOT 25-30000€ Koeajossa Varsinais-Suomen painos 4/2024 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Muhkurin Autohuolto Uhrilähteenkatu 4, 20250 Turku Puh. 010 279 3900 asiakaspalvelu@muhkurinautohuolto.fi Avoinna arkisin 8:00-16:00 MUHKURIN AUTOHUOLTO HUOLTAA AUTOSI MERKISTÄ JA MALLISTA RIIPPUMATTA muhkurinautohuolto.fi Tarjous voimassa 15.4.–5.5.2024 Neste Vesilaitoksentie Raisio Kai Oksanen, puh. 010 321 6380 Ma-Pe 6.30-19, La 9-16, Su suljettu nestevesilaitoksentie.? Puheluhinnat 020-alkuisiin numeroihin ovat kiinteästä verkosta ja matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (sisältäen alv).
2 KAASUJALKA 4/2024 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Onnettomuustietoinstituutin viimesyksyinen selvitys osoitti, että turvavyön käyttö olisi viime vuosina estänyt monta kuolonkolaria. Isäukolla oli tapana rutiininomaisesti pistää turvavyö päälle kotipihassa parkkeeratessakin. Nuorempana sille vähän nauroinkin, vaan en naura enää. T uo selvitys julkaistiin jo viime syksynä, mutta vasta tänä keväänä jotain radio-ohjelmaa autossa kuunnellessani vasta kuulin siitä. Ilmeisesti tuo selvitys ei herättänyt mediassa kovin suurta innostusta, kun se kaltaiseltani uutisten himokuluttajaltakin meni ohi. Onnettomuusuutisoinnissa pääpaino on aika lailla ylinopeuksissa ja rattijuopumuksissa. Vähän vähemmän uutisoidaan esimerkiksi onnettomuuteen joutuneiden autojen kunnosta ja kuljettajan muista ajovalinnoista. En tiedä, kuinka monessa kuolonkolarissa on ollut osuus vaikkapa huonokuntoisilla renkailla tai tuulilaseilla. Oma isäukko oli syntynyt vuonna 1926 ja suhtautui eri lakeihin äärimmäisen kunnioittavasti. Uskon, että tuo turvavyöhön köyttäytyminen kotipihassakin liittyi enemmän siihen kuin huoleen hengen säilymisestä onnettomuustilanteessa. Perin tuon ajattelutavan isältäni. Minäkään en lähde koskaan kotipihasta köyttämättä itseäni ensin turvavyöhön. Joku asiantuntija onkin sanonut hyvin, että ilman turvavyötä ajaminen on kuin ajaisi alasti. Vuosikymmeniä kestäneellä autolla ajamisen urallani en ole koskaan edes miettinyt turvavyön oikeasti tuomaa turvaa. Enemmän se on rutiinia ja sen tiedostamista, että laki vain velvoittaa käyttämään liikenteessä turvavyötä. Tämän takia tuo Onnettomuustietoinstituutin selvityksen tulos tuli itselleni yllätyksenä. 120 hengenmenetystä Selviä lukujakin siinä selvityksessä oli: 120 ihmistä olisi voinut säästyä kuolemalta, jos he olisivat käyttäneet turvavyötä. Lisäksi valtaosa vammautuneista olisi voinut selvitä onnettomuuksista lievemmin vammoin tai jopa kokonaan ilman vammoja, mikäli he olisivat käyttäneet turvavyötä. Vuonna 2023 tapahtui ennakkotietojen mukaan 2 916 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta ja niissä kuoli 176 ihmistä. Siinä suhteessa tuo 120 kuollutta on hätkähdyttävän iso luku, vaikka se muodostuukin useammalta vuodelta. Wikipedia kertoo turvavyöpakon tulosta Suomeen vaiheittain. uoden 1971 alusta kaikkiin uusiin henkilöautoihin oli asennettava turvavyöt etuistuimille. Vuonna 1975 käyttö säädettiin pakolliseksi henkilöauton etuistuimilla, mutta käyttämättä jättäminen tuli TURVAVYÖ PÄÄLLE JO PIHALLA PERUUTTAESSA KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Taloyhtiön ainoa invapaikka. Mihin tarkoitus pysäköidä jos ko.paikka jo käytössä? Kuvan lähetti Ari Konttinen. rangaistavaksi vasta 1983. Alun perin turvavyön käyttövelvollisuudesta oli vapautettu alle 15-vuotiaat, mutta tämä ikäraja poistettiin vuonna 1982. Vuodesta 1981 lähtien turvavyöt tulivat pakollisiksi uusien henkilöautojen takaistuimilla. Marraskuun alusta 1987 turvavyön käyttöpakko tuli myös henkilöautojen takaistuimille ja 1994 taksien takaistuimille. Vuoden 2006 EUtason turvavyödirektiivi toi turvavyön käyttövelvollisuuden koskemaan kaikkia autoja. Alkuun kova vastustus Vastarinta turvavyöpakkoa kohtaan oli aluksi kovaa. Jotkut autoilijoista vastustivat turvavyöpakkoa lääketieteellisiin syihinkin vedoten. Turvavyön vastustajat nostivat esiin myös huolen vyöhön kuristumisesta tai siihen juuttumista, mikäli auto uppoisi veteen. Eikä syy ollut pelkissä asenteissa. Kiinteä turvavyö ei tosiaan ollut yhtä mukava käyttää kuin tämän päivän rullavyöt. Helsingin Sanomat esitteli 12. tammikuuta 1974 Fiatin uutuusmallin, Fiat 127 -pikkuauton. Hesari kehui, kuinka pienistä ulkomitoistaan huolimatta 127 oli sisältä normaalikokoinen viiden hengen auto. Kehuja tuli myös pieniruokaisuudesta ja erinomaisista ajo-ominaisuuksista. Moitteita sen sijaan tuli siitä, että ”tuote ei ole suunniteltu ajettavaksi turvavöitä käyttäen”, Kuvatekstissä kerrottiin, että kiinteissä turvavöissä ajaminen oli mutkikasta, kun moniin tärkeisiin laitteisiin ei ylettynyt koskemaan. Vuonna 2019 hyväksytyn turvallisuusasetuksen mukaisesti turvavyömuistutin tulee pakolliseksi myös takaistuimille. Meidän omakotitalo on ns. kirvesvarsitontilla, eli tie meidän tontille vie naapurin tontin läpi. Tuo tienpätkä on lyhyt ja ajan aina perille kotiin keula edellä. Ja kun taas lähden tien päälle, en jaksa ruveta kääntelemään ja vääntelemään autoa ahtaalla pihalla, vaan päädyn ajamaan lähtiessäni aina peruuttamaan auton yleiselle katuosuudelle. Näissä peruutuksissa jää turvavyö vielä kiinnittämättä ja turvavyömuistuttimen kilkutus kuulostaa ärsyttävältä. Turvavyömuistuttimen yleistyminen on kuitenkin selvitysten mukaan ollut tärkeä käyttöä lisäävä tekijä. Kaasujalan journalistinen linja on vähän humoristisessakin mielessä puolustaa äijäautoilijoita ja autoiluun liittyvää machokulttuuria. Se on pitkälti tosiaan huumoria. Toivon kuitenkin, ettei tuo turvavyön käyttämättä jättäminen liity millään tavalla äijäkulttuurin vaalimiseen. Käyttäväthän rallikuskitkin turvavyötä ja rallikuskit, jos ketkään, ovat tosimiehiä. Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Autosi ilmastointihuollosta on tainnut kulua jo pari vuotta, ehkä enemmänkin. Kevään lämmetessä ehkä nenääsi tunkeutuu tunkkaista hajua. Hoida nyt hyvissä ajoin asia kuntoon, tai saat ajella nenääsi pidellen, kun ilmat kunnolla lämpenevät. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Stressin aiheita on nyt ollut riittämiin. Huhtikuun lopulla eräänä aamuna on riski, että lähdet niin väsyneenä liikenteeseen, että olet vaaraksi muille tiellä liikkuville. Muista, että väsyneenä ajaminen on lain vastaista. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Lähdet huhti-toukokuun vaihteessa viikonloppureissulle sukuloimaan ja ajoreittisi vie läpi hirvivaarasta varoittavien liikennemerkkien. Olet ehkä unohtanut, että hirvija peurakolareita sattuu kaikkina vuodenaikoina. RAPU 22.6 – 22.7. Huhtikuun loppupuolella jokin asia askarruttaa sinua ankarasti ja suhtaudut ehkä vähän välinpitämättömästi kaupunkikeskustan tolppakameraviidakkoon. Nyt on suuri vaara, että pikavoitto napsahtaa. LEIJONA 23.7 – 23.8. Oikeilla valinnoilla voit tehdä autoilustakin helpompaa. Vaihda vihdoin tuulilasinpyyhkijät uusiin. NEITSYT 24.8 – 22.9. Taas pitäisi kärrätä kesämökille yhtä sun toista ja on aika kiinnittää peräkärry koukkuun. Sinulla on taipumusta suhtautua kärryn lastaamiseen vähän huolettomasti. Tee se nyt turvallisesti! VAAKA 23.9 – 22.10. Yrität päivittää vanhan Tomtom-navigaattorisi, mutta laitteeseesi tulee ilmoitus, ettei sen muisti riitä päivitykseen. Ehkä nyt on vihdoin aika vaihtaa aparaatti uuteen tai pärjätä älypuhelimesi navigaattorilla. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Jakson keskivaiheilla sinulla on vaara ajautua torailuun pysäköinninvalvojan kanssa taloyhtiösi pihalla.. Kiire on kova ja tavaran toimituksen ajaksihan saa pysäköidä pihallakin, mutta pelastustielle ei silloinkaan., Jospa nyt ihan kiltisti maksaisit? JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Keväällä lumen alta paljastuvat kuoppaiset talven runtelemat tiet. Ole tarkkana. Huhtikuun jälkipuolella sinulla on riski ajaa kuoppaan tuhoisin seurauksin. KAURIS 23.12 – 20.1. Autosi kesärenkaiden vanteet näyttävät aika kulahtaneilta ja mietit, mitä sille voisi tehdä. Taloustilanteesi ei taida nyt suosia uusia näyttäviä aluvanteita, mutta ainahan voit ostaa Biltemasta tai Motonetista pölykapselit. VESIMIES 21.1.-18.2. Suunnittelet vetokoukun asentamista hybridiautoosi. Varmista kuitenkin autosi suurin sallittu vetopaino tulee kuitenkin varmistaa auton valmistajalta. KALAT 19.2.-20.3. Olet ehkä ostamassa käytettyä autoa yksityiseltä. Kyllä vain moottori hurisee moitteettomasti ja renkaatkin näyttävät olevan iskussa. Ennen kuin lyöt myyjälle setelit pöytään, missä kunnossa ovat auton mukana tulevat toiset renkaat. Ja tarkista, että ne myös tulevat mukaan, kuten myyjä on luvannut. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI HUHTI-TOUKOKUULLE 2024 Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Seuraava Kaasujalka ilmestyy 10.5.2024 Leading supplier from Denmark
KAASUJALKA 4/2024 3 Tarvitseeko autosi huoltoa tai korjausta? Huollamme kaikki merkit! Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy myös edullista rahoitustarjousta. Neste Satama Huoltoasema Jari Laine Ky Pansiontie 8, 20200 Turku Puh. 020 747 9700 neste.satama@autofit.fi GS Autoja Konehuolto Oy Vanha Tampereentie 205, 20380 Turku Puh. 044 782 6879 gs.huolto@gmail.com Naantalin Rengasteam Niittikuja 2, 21110 Naantali Puh. 044 544 2156 naantalinrengasteam@gmail.com KumRok Oy Voivalantie 24 E, 20780 Kaarina Puh. 045 156 4770 myynti@kumrok.fi Turun Autokorjaamo Oy Kuloistentie 6, 21280 Raisio Puh. (02) 238 8880 turunautokorjaamo@autofit.fi Aninkaisten Autohuolto Nuppulantie 34, 20320 Turku Puh. 040 766 3109 aninkaistenauto@autofit.fi My Autohuoltotalo Orikedonkatu 26, 20380 Turku Puh. 040 124 1237 myautohuoltotalo@gmail.com
4 KAASUJALKA 4/2024 VINKKI Mukavaa autoilua BRINK-VETOKOUKKU LÄHES AUTOON KUIN AUTOON Kesän lähestyessä autoilijoiden erilaiset kuljetustarpeet kasvavat, kun autolla halutaan siirrellä peräkärryä, asuntovaunua, polkupyöriä tai venettä. Helpoin tapa vastata näihin tarpeisiin ja laajentaa ajoneuvon kuljetuskapasiteettia on asennuttaa laadukas Brink-vetokoukku. V etokoukku on yksi suomalaisten eniten arvostamista auton lisävarusteista, eikä ihme. Suuri osa suomalaista asuu omakotitalossa ja lisäksi mökkeilee säännöllisesti, joten peräkärryä tarvitaan esimerkiksi rakennustarvikkeiden ja roskien kuljetukseen. TEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Kaha Suureen osaan hybridija sähköautojakin on nykyään mahdollista asenKoukun käyttömahdollisuudet ulottuvat kuitenkin nykyään paljon peräkärryn ja asuntovaunun vetämistä pidemmälle. –Saatavilla on esimerkiksi erilaisia vetokoukkuun kiinnitettäviä polkupyörätelineitä ja lisätilaa tuovia kuljetuslaatikoita, jotka monipuolistavat auton käyttöä, kertoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka auton lisävarusteiden maahantuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. Millaisen tarvitsen? Brink-vetokoukkuja on saatavina kiinteinä, irrotettavina ja kääntyvinä versioina. Tärkein vetokoukun valintaa määrittelevä tekijä on, kuinka usein koukkua tarvitaan. Kiinteä Jos koukkua tarvitaan jatkuvasti, kannattaa autoon tarjota kiinteästi asennettavaa vetokoukkua. Kiinteä koukku on helppo ja nopea asentaa, ja se on myös koukkuvaihtoehdoista edullisin. Kiinteä vetokoukku ei vaadi huoltotoimenpiteitä ja se on aina käyttövalmiina. Irrotettava Jos tarve taas on satunnaisempaa, on irrotettava koukku järkevä vaihtoehto. Kun koukkua ei tarvita, tulee se irrottaa jumiutumisen estämiseksi. Irrotettavaa mallia suositellaan autoihin, jotka on varustettu peruutustutkalla. Kääntyvä Kolmas vaihtoehto on kääntyvä vetokoukku, joka yhdistää kiinteän ja irrotettavan koukun parhaat puolet. Kääntyvä koukku on aina toimintavalmiina kiinni autossa, mutta sen saa käännettyä piiloon aina kun sitä ei tarvita. Toimiakseen moitteettomasti kääntyvä vetokoukku vaatii kuitenkin säännöllistä huolenpitoa. Myös sähköautoon ja hybridiin Myös suureen osaan hybridija sähköautoja on nykyään mahdollista asentaa vetokoukku. Suurin sallittu vetopaino tulee kuitenkin varmistaa auton valmistajalta, sillä vetopainoissa saattaa olla suuriakin eroja eri mallien välillä. Osa valmistajista on lisäksi määrittänyt, että vetokoukku tulee hankkia suoraan tehtaalta, ei jälkiasenteisena. Tarkkuutta siis vaaditaan! Markkinoilla on myös autoja, joille ei ole määritetty vetomassaa lainkaan. Näillä autoilla peräkärryn vetäminen ei onnistu, mutta Brink RMC -erikoiskoukkusarjan asentaminen mahdollistaa esimerkiksi polkupyörätelineen tai kuljetuslaatikon asentamisen. RMC-sarjat sisältävät irrotettavan vetokoukun sekä 13-napaisen johtosarjan. On kuitenkin syytä muistaa, että vaikka sähköautojen vetomassat ovat kasvamaan päin, eivät ne silti ole parhaita mahdollisia vetureita toistuville raskaille kuormille tai pitkille matkoille. Kuorman vetäminen kasvattaa luonnollisesti auton energian kulutusta, joten sähköinen ajosäde lyhenee. Lyhyemmästä ajosäteestä huolimatta vetokoukun hankkiminen sähköautoon tekee auton käytöstä monipuolisempaa, kun tavaroita saa tarvittaessa kuljetettua peräkärryllä ja polkupyörätelineen tai kuljetuslaatikon kiinnittäminen koukkuun onnistuu, Vainikka neuvoo. Vetokoukku on yksi suomalaisten eniten arvostamista auton lisävarusteista. TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! !! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi
KAASUJALKA 4/2024 5
6 KAASUJALKA 4/2024 TAKANA 30 VUOTTA, KATSE TULEVAISUUDESSA Kun Marko Rantanen 30 vuotta sitten perusti Turkuun oman rengasliikkeen, vastuullisuuskysymyksistä ei juuri puhuttu. T änään ne ovat Rengas Turun liiketoiminnassa saumaton osa kaupankäyntiä. Katse on vahvasti tulevaisuudessa ja kestävässä kehityksessä myös yhteistyössä rengasvalmistaja Continentalin kanssa. Continental Rengas Oy:n kestävän kehityksen spesialisti Johanna Hukkanen vieraili Rantasen isännöimässä, 30 vuotta täyttäneen Turun Renkaan toimipisteessä maaliskuun alussa. Kierrättäen ja lajitellen Rantasella on yhteistyön pohjaksi alalta 30 vuoden kokemus, näköala yltää vuoteen 1994. -Meidän aloittaessa kukaan ei puhunut kierrätyksestä. Loppuun kuluneet renkaatkin kärrättiin kaatopaikalle epämääräiseen monttuun, Rantanen muisteli. 30 vuoden jälkeenkin Rantasen katse on vahvasti tulevaisuudessa ja vastuullisuus on erottamaton osa Rengas Turun bisnestä. Rengas Turun Marko Rantanen ja Continental Rengas Oy:n kestävän kehityksen spesialisti Johanna Hukkanen. – Rengas Turku lajittelee eri metalli-, muovija romurengasjätteensä kierrätykseen sekä hävittää nesteet ja öljyt asianmukaisella tavalla. Rengashotellin pesuvesiä säästetään valtavasti omalla esipesuveden puhdistuslaitteella, Rantanen luettelee. Huippuekologinen NXT Continentalin tämän kevään vastuullisuuspanos taas on entistä vastuullisemmin valmistetun Ultra Contact NXT-kesärenkaan tuonti markkinoille. Ultra Contact NXT-renkaan valmistuksessa käytetyistä materiaaleista on koosta riippuen jopa 65 % kierrätysja uusiutuvia materiaaleja. Näistä uusiutuvien materiaalien osuus on 32 % ja kierrätysmateriaalien osus 5 %. ISCC-sertifioitujen materiaalien osuus on 28 %. ISCC (International Sustainability and Carbon Certification) on pitkälle kehitetty kansainvälinen ohjelma sekä ensimmäinen tunnustettu biomassan ja bioenergian sertifiointijärjestelmä. Kansainvälisesti tunnustettu sertifikaatti vahvistaa Continentalin noudattavan erityisiä kestävän kehityksen standardeja Lousadon tehtaallaan Portugalissa, missä NXT-renkaat valmistetaan. UltraContact NXT on tähän mennessä Continentalin vastuullisin rengas. Ultra Contact NXT-kesärengas luonnollisesti löytyy myös Rengas Turun hyllystä. –On hienoa, että Continental hyödyntää muun muassa juomapulloja ja muuta muovijätettä, joka muuten päätyisi polttolaitoksiin tai kaatopaikoille, ja ainakin maailmalla murheellisen usein valtameriin, Rantanen toteaa. NXT-kesärenkaan valinta on toki paljon muutakin kuin ekoteko: se täyttää myös korkeat turvallisuuskriteerit. -Continental Ultra Contact NXT-renkaalla on kolminkertainen A-luokitus märkäjarrutuksen, melun ja vierintävastuksen osalta eli emme tingi turvallisuudesta ja suorituskyvystä, vakuuttaa Hukkanen. Ja muuten, rengas sopii erinomaisen hyvin myös sähköautoille, Rantanen korostaa. Kaikki alkoi pienestä Rengas Turku edustaa vahvasti Continental -renkaita, mutta löytyy sen hyllyiltä paljon muitakin merkkejä. Ja vastuullisuuteen panostavat muutkin rengasvalmistajat. –Terve kilpajuoksu rengasvalmistajien kesken jatkuu ja katse on kaikilla tulevaisuudessa. Kova kilpailu kirittää tuotekehittelyä, Rantanen ja Hukkanen toteavat. 30 vuoteen mahtuu niin yläkuin alamäkiäkin. Turun Hakakadun pienistä tiloista on pitkä matka rengasyritykseksi, jolla on nyt Turun seudulla kaikTEKSTI_ Timo Kiiski KUVA_ Okko Markkonen / Äänimaa kiaan kuusi eri toimipistettä, uusin niistä on Liedon Avantissa. 30 vuoteen mahtuu niin yläkuin alamäkiäkin. Asiakasmäärien kasvaessa aikoinaan tarvittiin isommat tilat ja Rengas Turku muutti Vanhalle Hämeentielle, jossa toinen Turun toimipisteistä sijaitsee edelleen, toinen toimipiste on Rieskalähteentiellä. Turun kahden toimipisteen ja Liedon liikkeen lisäksi Rengas Turulla on toimipisteet myös Kaarinassa ja Salossa. Renkaiden lisäksi varastosta ja hyllyiltä löytyy myös Suomen laajin vannevalikoima. Rengashotellissa puolestaan säilytetään tuhansia asiakkaiden renkaita. –Palveluun kuuluu, että kaikki renkaat tarkistetaan ja myös pestään. Rengas Turku säästää todella paljon pesuvettä, sillä meillä on oma vedenpuhdistamo esipesuvesiä varten, Rantanen kertoo. –Pitkä reissu on kuitenkin kannattanut tehdä, kun miettii, kuinka monia asiakkaita olemme onnistuneet palvelemaan. Rengas Turku on myös raskaan kaluston osaaja. Yritysostojen ja uusien tilojen rakentamisen myötä toiminta laajentunut myös autojen kokonaisvaltaiseen huoltoon ja se taas asettaa toiminnalle omat haasteensa. Rengasrekka on hälytysvalmiudessa 24/7 ja rientää apuun, kun tien päällä raskaalle ajoneuvolle tapahtuu rengasrikko. Ja henkilöautojen lisäksi Rengas Turku toimittaa renkaita myös mm. kaikenlaisiin maatalouskoneisiin. Mikään yritys ei kuitenkaan menestys ilman osaavia työntekijöitä: Rengas Turku toimii täydellä teholla ympäri vuoden, mutta renkaanvaihtosesongin lähestyessä keväällä kaasua pitää painaa sitäkin raskaammin. Yhtiöstä onkin kasvanut alueelle vahva työllistäjä. Turun Renkaan palveluksessa on yli 60 henkeä ja jatkuva rekrytointi päällä. Uudesta 5-sarjan BMW:stä toisena mallina maahan saapui ladattava hybridi 550e, joka ei kyllä jätä kylmäksi paatunutta autoilijaakaan. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa B MW 550e:n keulalla on mikäpäs muunkaan kuin se legendaarinen suora kutonen. Ja ahdettuna tietenkin. Itse polttomoottorista löytyy tehoa 313 hevosvoimaa ja sitten lisäksi on sähkömoottori kaverina. Sähkömoottori on itse asiassa varsin ruudikas, sillä siitä löytyy 197 hevosvoimaa ja 280 Newtonia vääntöä. Eli tämä on varsin ripeä auto silloinkin, kun ajetaan pelkästään sähköllä. Voitte vaan kuvitella, mimmoinen tykki tämä on, kun käytössä on järjestelmän kaikki 489 hevosvoimaa ja 700 Nm:iä vääntöä. Tuttu nolla sataseen kestää vain 4.3 sekuntia, aika raju lukema tämmöiselle ”tavalliselle” perheautolle. Markkinoilla löytyy nopeampiakin autoja, mutta ! TEKNIIKKAA BMW 550E XDRIVE ISKUTILAVUUS: 2998 cm3 HINTA ALKAEN: 88 917,46€ HINTA VARUSTEINEEN: 112 428€ AKUN KOKO: 19 kWh TEHO: 360 kW / 489 hv VÄÄNTÖ: 700Nm PAINO: 2230 kg VETOKYKY: 2000 kg TAVARATILA: 520l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 5060, 1900, 1515, 2995 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 4.3 s HUIPPUNOPEUS: 250 km/h TOIMINTASÄDE: 90 ? 83 km (wltp) AJAMISEN ILOA BMW 550e xDrive KOEAJOSSA 550e:n suorituskykyhän tulee parhaiten esille niissä nopeuksissa, joita ei Suomessa saa ajaa. Varsin taloudellinen Tehdas on lupaa sähköistä toimintamatkaa 85 kilometriä ja siinä on merkittävä parannus edeltäjäkoriseen 545:een, jolla arkisessa ajoissa teki tiukkaa, että pääsi edes 40 kilometriä. Koeajon aikana oli yöllä pakkasta aika reippaastikin ja päivälläkin oli useasti miinuksen puolella, niin arjen toimintasäde sähköllä ajettaessa oli 65 kilometrin paikkeilla. Se on silti erittäin hyvä lukema ja riittää monelle. Koeajon aikana tein reilun 400 kilometrin koeajon Tampereelle pelkästään bensalla. Lähdin liikkeelle täysin tyhjällä akulla ja polttoaineenkulutus oli koko reissun päätteeksi vain 7.5 litraa sadalla kilometrillä. Eli 550e on kyllä hyvin taloudellinen auto, vaikka ajaisi pelkästään bensalla, kun ottaa huomioon auton suorituskyvyn. Muotoilusta voidaan olla montaa mieltä; osa tykkää ja osa ei ja minä kuulun tähän jälkimmäiseen porukkaan. Myöskään ohjaamon laatuvaikutelma ja muotoilu ei luo wau-efektiä, aivan kuten rakkaassa kilpailijassa E-sarjan Mercedeksessä. Ohjaamon viimeistelyssä on pientä purnaamisen aihetta mm. ovissa olevat lasinnostimien kytkimet tuntuva halvoilta ja heppoisilta sadantuhannen euron autoon. Kuljettajan näkökenttää hallitsee leveä infonäyttö, joka tarjoilee hurjasti tietoa ja viihdettä. Se on tuttu jo monesta aiemmasta BMW:stä, eikä tämänkään kohdalla sen toteutus ole markkinoiden selkein ja miellyttävin käyttää. Tulee ikävä edeltäjäsukupolven näyttöjen toteutusta. Se mistä sitten tykkään todella paljon, on tämä kuljettajan ajoasento. Se on viimeistä piirtoa myöden täydellinen ja etenkin näillä sportti-istuimilla varustettuna. Vaikka auto on yli 5 metriä pitkä niin, minä en meinaa kunnolla mahtua oman ajoasen+Suorituskyky +Ajettavuus +Alhainen kulutus +Toimintamatka sähköllä -Takamatkustajien jalkatilat -Informaationäyttö JÄLKIMAKU BMW 550e on hurjan hieno auto, josta vaativan kuljettajankin on vaikea olla pitämättä. Kalliin hinnan vuoksi ikävä kyllä on harvojen herkkua ja myöhemmin maahan saapuva Touring on varmasti se suositumpi korimalli, ainakin Suomessa. ? – + non taakse istumaan. Suurin osa kuskeista on merkittävästi lyhyempiä kuin minä ja näin myös ajoasento on lähempänä rattia. Siinä tapauksessa varmaan kuljettajan taakse mahtuukin hyvin, mutta kyllä minun mielestäni yli 5 metriä pitkässä autossa pitää olla kuskin pituudesta riippumatta kunnolliset takamatkustajien jalkatilat. Ajamisen iloa 550e:n ehdottomasti parasta antia on ajamisen fiilis. Tämä on aivan fantastinen auto ajaa. Kaikki vaan toimii kuin ajatus tien pinnasta ja nopeudesta riippumatta. Missään tilanteessa auton käytös ei yllätä vaan toimii todella eleettömästi ja nautinnollisesti. Ei voi kuin ihailla. Tässäkin sekä polttomoottori että sähkömoottori ovat samassa voimalinjassa ja auto on aina nelivetoinen riippumatta ajetaanko bensalla tai sähköllä. Tämä tekee ajettavuudesta johdonmukaisempaa ja reagoi nopeammin. Moottorin saundit kuuluvat sisälle vain kovissa kiihdytyksissä ja silloinkin miellyttävää kutosen murinaa. Melutaso muutenkin on kiitettävän alhainen. Suomen kuraisissa olosuhteissa peruutuskameran linssi on usein likainen, mutta 5-sarjan BMW:ssä ongelma on korjattu kameran linssin pesureilla, joita voi ohjata infonäytöstä. Tavaratila on 90 litraa isompi kuin edeltäjäkorisessa ollen nyt 520 litraa ja 5-sarjan kaikissa polttomoottoriversioissa tavaratila on nyt saman kokoinen. Pian on tulossa sitten se farmarimallinen versio ladattavasta hybridistä, jota aiemmassa ei ollut saatavana lainkaan. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 4/2024 7 KESTÄVINKIN KAIPAA HUOLTOA MAAHANTUOJAN VALTUUTTAMA KORJAAMOMME PALVELEE SINUA KAARINASSA. • Kaikki korjauspalvelut • Määräaikaishuollot • Katsastustarkastukset ja katsastuspalvelut • Tuulilasin kiveniskemäkorjaukset • Ilmastointilaitteen huolto • Rengasmyynti • Kaikki rengastyöt • Varusteasennukset • Alkuperäiset Toyota-varaosat • Sijaisautopalvelu Varaa autollesi huoltotai korjausaika numerosta (02) 243 5585 tai osoitteessa www.testipiste.fi Hallimestarinkatu 22, 20780 Kaarina Avoinna ark. 7.30-16.30, puhelin (02) 243 5585, www.testipiste.fi Autolasien ykkönen Puh. 02 432 9390 • Tuotekatu 6, Raisio www.raisionautolasi.fi Avoinna ma-pe 8 –17, nyt myös la 10 –15 Myös Liedossa Tuulissuolla. www.liedonautolasi.fi Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani
8 KAASUJALKA 4/2024 Sähköautojen rynnistys myös keskihintaisiin vaihtoautoihin on muuttanut autokaupan. Enää eivät ratkaise ajetut kilometrit, vaan auton toimintasäde. V ielä pari vuotta sitten tavallisen duunarin kukkarolle sopivia sähköautoja vaihtoautomarkkinoilla olivat vain pienet Volkswagen Upit, Nissan Leafit ja Renault Zoet. Nyt kun googlaa 25 000-30 000 euron hintaluokassa tarjontaa, valikoima on jo ihan toista luokkaa. Kun pistää hintahaarukaksi 25 000 – 30 000 euroa, hakukenttään tulee 90 Teslaa. Niistä valtaosa on toistasataatuhatta kilometriä ajettuja Tesla Model 3 Dual Motor -malleja, joissa on kaksi sähkömoottoria ja joille Tesla mainostaa jopa yli 400 kilometrin toimintamatkaa täydessä latauksessa. Kun katsoo sähköautoja arkipäivänä liikenneasemien latauspisteillä, niin aika monessa Tesla Model 3:ssa istuu keskiikäinen tai hieman nuorempi kaveri huomioliiveissä. Eli Teslastakin on tullut kansanauto. Voisin kuvitella, että aika moni näistä huomioliivihepuista on aiemmin ajanut Volvo V70 -dieselfarmarilla. Ekotekijöitä enemmän tavallisia suomalaisia houkuttelee keskihintaisen sähköauton omistajaksi julmetun iso säästö polttoainekuluissa. Vähänkin enemmän ajava säästää nopeasti auton vaatiman isoimman investointikustannuksen alentuneinta käyttövoimakuluina. Puhumattakaan heistä, jotka voivat laskuttaa työajoista kilometrikorvauksia työnantajaltaan. Vaikka sähköautot eivät vaihtoautomarkkinassa vielä olekaan valtavirtaa, niin tarjonta on kasvanut huimasti. Kaikkiaan käytettyjä sähköautoja Nettiautossa oli maaliskuun puolivälissä myynnissä 504 kappaletta pelkästään hintaluokassa 25 000–30 000 euroa, niistä Tesloja oli 90. Valtaosa näistä Tesloista oli Model 3 -mallisia ”kansantesloja”, joukkoon mahtui myös yksittäisiä ja iäkkäämpiä Model S -luksusmalleja. Lähes yhtä paljon 25 000–30 000 euron hintaluokassa oli myynnissä käytettyjä sähkö-Volkswageneita, 88 kappaletta, niistä 82 kappaletta oli ID3 -malleja. Muita tähän hintaluokkaan osuneita sähköautomerkkejäja malleja olivat mm. Nissan Leaft, sekä mm. Citroenin, Kian, Opelin, Peugeotin ja Hyundain eri sähköautomallit. Uusi tulokas tähän hintaluokkaan on myös kiinalaismerkki MG. Kiinnostus kasvaa kesää kohti 25 000–30 000 € otettiin tämän vertailun hintaluokaksi, että perinteisesti tässä hintaluokassa on painittu sen kanssa, ostaisiko käytettävissä olevalla rahalla prameamman ja isomman, mutta enemmän ajetun ja iäkkään Mersun tai Volvon, vai olisiko turvallisempaa ostaa vaikkapa upouusi Volkswagen Golf, Ford Focus tai Skoda Octavia kattavine takuineen. Nyt painiskellaan sen kanssa, ostaisiko tällä rahasummalla uuden polttomoottoriauton vai saman kokoluokan käytetyn sähköauton. Yhä useampi päätyy käytettyyn sähköautoon, koska tietää, että kuluvia osia on vain murto-osa siitä, mitä on bensatai dieselauton polttomoottorissa. Akkutakuutkaan tässä hintaluokassa eivät huoleta, kun yleisimmin sähköauton akulle annetaan 8 vuoden takuu. Moni ehkä unohtaa sen, että takuukin kattaa vain valmistusvirheet. Todennäköisesti maahantuoja ei tule vastaan, jos akku on vaurioitunut ajossa, esimerkiksi pohjanlevyn osuessa pahasti routamonttuun. TEKSTI_Timo Kiiski VAIHTOAUTOVERTAILU 25 000 30 000€ Nissan Leaf on sarjatuotantona valmistettujen sähköautojen pioneeri, Leafia on valmistettu jo vuodesta 2010 lähtien ja nykyinen malli on jo toisen sukupolven Leaf. Nissan Leafeja onkin vaihtoautomarkkinoilla tarjolla runsaasti. Kuvan Nissan Leaf e+ Tekna MY21 62 kWh ProPilot Park FI lämpöpumpulla varustettuna on vuosimallia 2021 ja mittarilukema on vain 23 000 km. Keravalla Hedin Automotiven hintapyyntö tästä Leafista oli 25 490 €. Eteläkorealainen Hyundai on jo pitkään tarjonnut runsaan sähköautomalliston: Konasta Ioniqiin. Kuvan Hyundai Kona electric 64 kWh 204 hv Style on vuosimallia 2020 ja mittarilukema on vain 51 000 km. Tätä Konaa myy Auto Bassadone Vantaalla hintapyynnöllä 26 480 € Puolivälissä maaliskuuta Nettiautosta löytyi alle 30 000 euron hintaluokassa jopa yksi Skoda Enyaq -sähkömaasturi vuosimallia 2022. Mittarilukemakin oli vain 19 000 km. Edullista hinta selittänee kuitenkin auton ”vajaavetoisuus”, eli auto etenee vain takavetoisesti, kun huomattavasti kalliimmat Enyaq -sähkömaasturit ovat nelivetoisia. Lempäälässä Novosetin hintapyyntö tästä takavetoisesta Skoda Enyaq 50 iV:stä on 29 970 €. Toisaalta yhä enemmän sähköautojen akustoja pystytään myös korjaamaan, ilman, että koko järjestelmä pitäisi uusia. –Tesla Model 3:lla on oma ostajakuntansa, kun hinnat ovat tulleet tavallisen palkansaajan ulottuville ja Teslojen toimintamatkatkin ovat riittäviä: voimalinja kaikkiaan on aika hieno ja toimiva, kehuu J. Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen. Toinen hitti on tietysti Volkswagen ID 3, jonka suosion voi päätellä siitäkin, että onhan se uutenakin myydyin sähköauto Suomessa. –Myös 20 000 euron hintaluokkaan pudonnutta Volkswagen Golf -sähköautoa myydään paljon, Hiltunen sanoo. Edelleen vaihtoautoliikkeissä sähköautojen myynti on Hiltusen mukaan ainakin jonkun verran sidoksissa vuodenaikaan. –Kevättä ja kesää kohti kun mennään, niin sähköautoilu kiinnostaa ihmisiä taas enemmän. Kai se sähköauton toimivuus talvipakkasilla arveluttaa vieläkin, Hiltunen sanoo. Toimintasäde ratkaisee Sähköautoa vaihtoautoliikkeestä ostavan asiakkaan kysymykset ovat erilaisia kuin aikana, jolloin tarjolla oli vain polttomoottoriautoja. –120 000 kilometriä sähköauton matkamittarissa ei ole tämän päivän asiakkaalle sama asia kuin vastaava lukema bensa-auton lasissa. Kilometrilukema ei enää ole se ensisijainen vertailukohta, jonka perusteella auto valitaan. Sähköautossa ei ole niin suurta merkitystä, onko mittarilukema 80 000 tai 130 000 kilometriä. Toki sillä on samanikäisissä autoissa pieni vaikutus hintaan, mutta ei suuri, Hiltunen sanoo. Enemmän asiakkaalle merkitsee Hiltusen mukaan auton toimintasäde ja latausKäytetyn Tesla Model 3:sta hinnassa toimintamatkalla ja vetotavalla on luonnollisesti suuri merkitys. Lyhyemmän toimintamatkan takavetoisen ja yksimoottorisen Standard -mallin saa muutaman tuhat euroa halvemmalla kuin pidemmän toimintamatkan nelivetoisen ja kahdella sähkömoottorilla varustetun Long Range Dual Motor -mallin. Lähes kaikki Nettiautossa nyt alle 30 000 euron hintapyynnöllä myynnissä olevat Tesla Model 3 -mallit ovatkin takavetoisia Standard-malleja. Helsingin Malmin Kamuxin hintapyyntö kuvan 124 000 km ajetusta ja nelivetoisesta kahden sähkömoottorin Tesla Model 3 Long-Range Dual Motorista vuosimallia 2019 oli 29 660 €. TESLAN SAA JO ”TAVISKIN” Volkswagen ID.3 koetaan tämän päivän sähköiseksi vastineeksi Volkswagen Golfille. Maaliskuun puolivälissä Nettiautossa oli myynnissä peräti 78 ID3-mallia hintaluokassa 25 000-30 000 euroa. Kuvan Volkswagen ID.3 1ST Plus 150 kW/204 hv 58 kilowattitunnin akulla oli myynnissä K-autossa Hyvinkäällä. Toimintamatkaksi maahantuoja on kertonut optimioloissa jopa 420 km. Hintapyyntö tästä vain 47 000 kilometriä ajetusta takavetoisesta ID.3 1ST Plussasta vuosimallia 2020 oli 25 500 €. nopeus. – Ja kaikkein yllättävintä on, että lämpöpumppua kysyvät melkein kaikki, vaikka oikeasti sen merkitys on lähes olematon. Samalla tavalla se auto lämpiää, tapahtuupa se sitten vastuksilla tai lämpöpumpulla, Mutta kun jostain on luettu, että sähköautossa pitäisi olla lämpöpumppu, niin sitten sellainen on asiakkaan mielestä kanssa oltava, Hiltunen sanoo. Sähköautoa vaihtoautoliikkeestä ostava asiakas on tänä päivänä jo hyvin perillä siitä, että sähköautossa on huomattavasti vähemmän huoltokohteita kuin polttomoottoriautossa. –Kun ei ole isoja ja kalliita jakopäiden vaihtoja, niin myöskään mittarilukemat eivät ratkaise. Akku takuu on kuitenkin suuri tekijä ja siitäkin asiakkaat ovat aika hyvin selvillä. Vuosimalli ei kuitenkaan tässä 25 000 – 30 000 euron hintaluokassa ole niin merkittävä tekijä, koska tämänhintaiset sähköautot ovat vielä melko tuoreita. Olipa vuosimalli 2022 tai 2020, niin akkutakuuta on jäljellä vielä vuosia. Pääasia asiakkaalle on, että se akkutakuu on kuitenkin edelleen voimassa, Hiltunen sanoo. Sähköautojen akkutakuut ovat pääasiassa kahdeksan vuotta. Sähköautojen kohdalla vaihtoautokauppiaan ei juurikaan ole tarvinnut käyttää aikaansa riitelyyn asiakkaan kanssa yllättävistä korjauskuluista kaupanteon jälkeen: sähköauto on neljä kertaa yksinkertaisempi kuin polttomoottoriauto. Liikkuvia osia on vain muutama, eikä vaihteistoa tarvita. –Paljon tutumpaa on asiakkaan tyytymättömyys auton ilmoitettua pienempään toimintasäteeseen. Moni ei tiedä, että maahantuojan ilmoittamat toimintasäteet ja kulutuslukemat perustuvat optimioloissa tehtyihin testauksiin. Heille tulee yllätyksenä, kuinka paljon sää ja matkanopeus vaikuttavat sähköauton toimintamatkan pituuteen. Toimintamatka on se suurin jälkikäteen esitetty kysymys, Hiltunen sanoo. Juuriltaan ranskalainen, mutta nykyään monikansallinen PSA-yhtymä on panostanut voimakkaasti alemman keskiluokan C-segmentin ja pienten audojen B-segmentin sähköautoihin. Groupe PSA:n valmistamat utomerkit olivat Citroën, Peugeot, DS, Opel ja Vauxhall. Peugeot e-208 -sähköautoa on vaihtoautomarkkinoilla jo runsaasti. Nettiautossa 15. maaliskuuta tarjolla olleista 78 e-208 -autoista 21 osui hintaluokkaan 25 000-30 000 €. Halvimmillaan alle 100 000 km ajetun e-208:n saa jopa 20 000 eurolla. Kuvan Peugeot e-208 GT 50kWh 136 hv:n varustuksiin kuuluu myös mm. Ilmalämpöpumppu. Auto on vuosimallia 2021 ja mittarilukema on 44 000 km. Espoossa Rinta-Joupin Autoliikkeen hintapyyntö kuvan ”sähkö-Pesosesta” oli 25 480 €.
KAASUJALKA 4/2024 9 Vetokoukku tarpeesi mukaan. Lisätietoja: www.kahaviesti.fi Testattu todellista käyttöä varten. Kaikki Brinkvetokoukkuratkaisut ovat turvallisia ja helppokäyttöisiä – löydät varmasti ratkaisun, joka sopii sinun tyyliisi ja tarpeisiisi. Kiinteä vetokoukku sopii ahkeraan käyttöön, irrotettava vetokoukku tyyliä arvostaville ja kääntyvä vetokoukku helppokäyttöisyyttä haluaville. ka ha .fi 0400 215 750 Turku Vahdontie 11 Pori Satakunnankatu 40 NOPEUTTA VAATIVIIN VAIHTOIHIN M Meeiillllää ppooiikkkkeeaatt öölljjyynnvvaaiihhddoossssaa vvaaiivvaattttoom maassttii,, aaiikkaaaa vvaarraaaam maattttaa.. HAE ILMAISEKSI TELINEESTÄ LUE NETISTÄ KATSO VIDEOT YOUTUBESTA SEURAA SOMESSA KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.fi Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006
10 KAASUJALKA 4/2024 KUUKAUDEN KÄYTETTY PISTOKEDIESEL PITKÄMATKALAISELLE Tänä päivänä käytetty Mersu pistokehybrididieselinä on järkihintainen vaihtoehto sähköautolle, jos välillä pitää tehdä pidempääkin matkaa. Takana ovat ne ajat, kun vanhan liiton Mersu-mies ilkkui sitä hipsteri-Mersuksi. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa O timme Vaihtoautomaan Petikon myymälästä koeajoon neljän vuoden ikäisen Mercedes-Benz C 300 de T A Business EQ Power AMG Edition -farmarin. Kirjainyhdistelmä suomennettuna tarkoittanee suunnilleen sitä, että kyseessä on C-mallisarjan farmari automaattivaihteilla. AMG (Aufrecht Melcher Großaspach) taas on saksalaisen Mercedes-Benzin tytäryhtiö, jonka toimialaa on Mercedeksen valmistamien autojen jatkokehitys ja muokkaaminen. AMG Edition taas tarkoittaa, että autossa on vain AMGMersun aggressiivisempi ulkonäkö, mutta ei esimerkiksi sen räjähtävää suorituskykyä. EQ Power puolestaan on Mersun lataushybridien tuotenimi. Vuonna 2020 elettiin vielä aikaa, jolloin sähköautot eivät olleet samanlaista valtavirtaa kuin tänä päivänä. Jopa plug-in -pistokehybridikin oli vielä outo juttu. Hyvin kuvaavaa, että eräs ns. vanhan liiton Mersu-mies ilkkuikin Mersun pistokehybridejä hipsteriMersuiksi. Siihen maailmanaikaan ”tosimies” ajoi vielä puhtaalla diesel-Mersulla ilman minkäänlaista sähkömoottoria. Nyt sähköautojen aikakaudella pistokehybridikin alkaa olla joidenkin mielestä liikkuva museo, koska sähköauto sen olla pitää. Vastavuoroisesti Mersu-miehissä riittää paljon myös konservatiiveja, joille pistokehybridikin on liikaa, koska nelipyttyinen perusdiesel sen olla pitää. Ajossa tavallinen Mersu Koeajoon saatu C-sarjan Mercedes-pistokehybrididiesel oli vuosimallia 2020 ja mittarilukema oli vasta 86 000 km. Auto on alun perin rekisteröity Ruotsiin ja tuotu Suomeen vuoden ikäisenä. Kun hyppää viisitoista vuotta vanhan C-sarjan bensa-Mersun ratista 11 vuotta tuoreempaan C-sarjan diesel-Mersun pistokehybridiin fiilis oli vähintään outo. Diesel-Mersu ei enää römähdä kuuluvasti käyntiin kuten ennen vanhaan, vaan lipuu liikenteeseen äänettömästi kuin sähköauto. Hienostihan Mersun pistokehybrididiesel kävi. Ei nokivasara runksuta. C-sarjan 300 de lataushybridi-Mersun 194-hevosvoimaista dieselpannua tukee 122 hevosvoimainen sähkömoottori. Eli sähköja dieselmoottoreiden yhteisteho on vähintäänkin riittävät 306 hevosvoimaa. Matka-ajossa mennään dieselillä ja arkiajot hoituvat lataussähköllä. Kun akusta noin 50 kilometrin jälkeen loppuu sähkö, mennään suunnilleen samoissa kulutuslukemissa kuin tavallisella Mersun C-sarjan 200 -dieselillä. Sähköajo perustuu 13,5 kilowattituntiseen litiumioniakkuun. Kotitöpselistä sähköakun pitäisi täyttyä täyttyy 2,3 kilowatin teholla vajaassa kuudessa tunnissa. Oikeassa kotilatausasemassa tai julkisessa latauspisteessä teho lukemani mukaan nousee 7,4 kilowattiin ja silloin lataus kestää alle 2 tuntia. Perusjampallehan C-sarjan pistokehybrididiesel on melko tavallinen Mersu käyttää. Eipä se ajossa juuri poikkea samanikäisestä tavallisesta C-Mersusta. Ajossa en hirveästi juuri huomannut, että kyseessä on hybridi, mutta kyllä sen dieselin käynnin sähkön loppuessa myös kuulee, mutta ei häiritsevästi. Polttoainesäiliökin vetää 60 litraa dieseliä, joten kovin paljon tankilla ei tarvitse lomalle Lappiin mennessäkään pistäytyä. Sen verran hybridin huomaa ajaessa, että taka-akseli kantaa tavaratilassa olevan raskaan akun hienosti ja 9-lovinen automaattivaihteisto tekee sähkömoottorinkin kanssa huomaamatonta yhteistyötä. Liikkeelle lähtiessä autolla oli trippimittarin nollaamisen jälkeen ajettu reilut 4700 kilometriä, joista 1800 kilometriä oli ajettu sähköllä. Keskikulutukseksi ajotietokone näytti 4,7 litraa satasella. Laadukas perhefarkku ponkaisee sataseen 6 sekunnissa. Ei tästä muuta voi sanoa kuin että todella makea peli ajaa, eikä käytettynä nyt enää maksa maltaita. Suomi plug-inin optimimaa Tuoko pistokehybridijärjestelmä sitten vaihtoautomyyjälle lisäarvoa diesel-Mersun myyntiin? Kysyimme sitä tuusulalaisen YRAuton Anssi Jaakonsaarelta, joka ei itse myynyt koeajamaamme Mersua. –Enenevässä määrin ihmiset alkavat herätä näiden järjestelmien älykkyyteen. Plug-in -hybridi on ollut vähän sellainen soimattu ratkaisu ja ihan syyttä. Mediasta saa lukea ehkä pitempiaikaisista käyttäjäkokemuksista ja siellä on ajauduttu usein jopa ihan epäolennaisiin asioihin, joista kuitenkin on hyötyä käytännön ajossa, Jaakonsaari kommentoi. Jaakonsaari muistuttaa, että kaiMercedes-Benz C 300 ! MERCEDES-BENZ C 300 DE T A BUSINESS EQ POWER AMG AMG EDITION, VM. 2020 MITTARILUKEMA: 86 000 km KÄYTTÖVOIMA: diesel & sähkö/ plug-in -pistokehybridi DIESELMOOTTORI: R4, 1950 cm3 SÄHKÖMOOTTORI: 90 kW (122 hv) JÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO (BENSIINI+SÄHKÖ): 225 kw/306 hv AJOAKUN NIMELLISKAPASITEETTI: 13,5 kWh VÄÄNTÖ: 700 Nm VETOTAPA: takaveto CO2-PÄÄSTÖT: 35 g/km KESKIKULUTUS: 1.2–1.6 l/100 km (Auto-data.net) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.7 s HUIPPUNOPEUS: 250 km/h MITAT: pituus 4770 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2840 mm TAVARATILA: 300 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 29 900 € TEKNIIKKAA kille täyssähköauto ei ole toimiva ratkaisu. –Varsinkin, jos auto on perheen ykkösauto, plug-iniä puoltaa se, että porukka mieluusti ajaa arkiajot sähköllä, mutta vuoden tärkeimmillä reissuilla Lappiin tai kesämökille sähköauto vain ei toimi, kun pitää vetää vaikkapa peräkärryä tai venettä trailerilla. Sesonkiaikoina latauspisteillä on ruuhkaa ja talvipakkasilla toimintamatkat taas heittelehtivät hieman arvaamattomasti. Olen huomannut meidänkin liikkeessä, että Suomi on plug-in -hybrideille melko ihanteellinen maa, Jaakonsaari sanoo. Jaakonsaaren mukaan ennen ajateltiin yleisesti pistokehybridi ja diesel samassa paketissa ovat turhanpäiväinen juttu. –Mutta sitähän se ei ole. Siinä pääsee todella pienillä käyttökuluilla ja pistokehybridi-diesel on ennen kaikkea todella mukava käyttää. Ajat sähköllä työmatka-ajot ja kauppareissut, mutta pitkälle matkalle lähtiessäsi pääsetkin tankillisella 800 kilometriä. Jaakonsaari myöntää, että perinteiseen diesel-Mersuun verrattuna pistokehybrididieselin myynnissä vaihtoautona on omat haasteensa. –Ennakkoluuloja on, se on selvä. Yleensä kokeilun kautta se ennakkoluulo kuitenkin murtuu. Edelleen puhtaat diesel-Mersut ovat kysyttyjä ja niissä arvo säilyy todella hyvin. Kuitenkin KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA uuden sukupolven Mersuihmiset ymmärtävät pistokehybridin hyödyt: suurimman osan arkiajoista auto käy sähköllä, mutta kulutus pysyy pienenä silloinkin, kun ajetaan pitkää reissua polttomoottorin voimalla.
KAASUJALKA 4/2024 11 Jo 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? Vapaa-aika Kalastus Vene Koti Työkalut Auto Moottoripyörä SEURAA MEITÄ SOMESSA /motonet /motonet? Tarjoukset voimassa 10.–28.4.2024 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Kampanjassa olevia tuotteita ei voi varata. 4,00/L 9,99 21 90 (25,90) Motox FullSyn 5W-40 SM/CF MOOTTORIÖLJY 5 L Täyssynteettinen korkean suorituskyvyn öljy. 59-9501 Norm. 25,90 (5,18/l) Suurikokoinen Certi? ed-kuivausliina kaupan päälle! (65-01046, arvo 7,99) KANTA-ASIAKASETU a 39 90 (49,90) UUTUUS! UUTUUS! 29,90 39,90 Torin BigRed HALLITUNKKI 2 tn Tukeva kantokahva ja pitkä nostovarsi. 2000 kg nostokapasiteetti ja nostoalue 135-330 mm. 80-7522 Motox AUTOSHAMPOO 2,5 L 60-00001 MotoMaster Hi-Flow RENKAANTÄYTTÖLAITE MotoMaster Hi-Flow -renkaantäyttölaitteella täytät helposti ja hallitusti niin suuret kuin pienetkin kohteet, kuten autonrenkaat, pallot, lelut ja ilmapatjat. 65-04030 Korrek Pro TFC Ceramic Wax AUTOVAHA 150 G Kiinteä keraaminen autovaha. 60-03689 www.renkaatalle.fi • Ilmainen toimitus palvelupisteeseen • Yli 200 palvelupistettä • Yli 1000 asennusaikaa päivittäin Kotimainen verkkokauppa! RENGASRIKKOTURVA 24 kk. . Valmistettu Euroopassa! TESTIMENESTYJÄ! UUTUUS! UUTUUS! TESTIMENESTYJÄ! RENKAAT EDULLISESTI JA NOPEASTI VERKOSTA! Saatavuus: Renkaatalle.fi ja rengasliikkeet sekä korjaamot • Premium laatua keskihintaan • Laatutietoisen valinta • Ensiasennusrengas esim. Audi, VW, Seat, Skoda, Fiat ym. • Korkealaatuinen rengas • Hintatietoisen valinta • Ensiasennusrengas esim. BMW, Audi, VW, KIA, Skoda, Seat ym. FALKEN ZIEX e. ZIEX FALKEN AZENIS RS820 FALKEN AZENIS FK520 NEXEN N’BLUE HD PLUS NEXEN N’FERA PRIMUS NEXEN N’FERA SPORT Varmista itsellesi polttoainelahjakortti! 20€ 40€
12 KAASUJALKA 4/2024 ”KESÄRENKAISSA EI KANNATA SÄÄSTÄÄ” Jommi Saarinen perusti Tomi Rossin kanssa Rengas-Tek -liikkeen 9 vuotta sitten Raisioon. Renkaiden kanssa hän on kuitenkin touhunnut jo 40 vuotta. Siinä ajassa hän on nähnyt niin renkaiden ja alan muutokset. Yksi on kuitenkin varmaa ja pysyvää: huonot kesärenkaat ovat aina turvallisuusriski liikenteessä. R engasTek Oy on RengasCenter-ketjun liike Raisiossa. RengasCenter o n Suomen suurin yksityisten yrittäjien rengasliikeketju, jonka omistavat kauppiaat itse. Muiden RengasCenter -liikkeiden tavoin myös raisiolainen RengasTek on vahvasti paikallinen liike. –Tarjoamme paikallista, asiakaslähtöistä palvelua Raisiossa. Laaja tuotevalikoimamme sisältää renkaat kaikista hintaluokista aina Premium-merkeistä edullisempiinrenkaisiin. Kun asioit meidän kanssamme, saat laadukasta palvelua ja tuet samalla paikallista yrittäjyyttä, Saarinen sanoo. Kesäsesongin kåynnistymistä vasta odoteltiin Raisiossa maaliskuun puolivälissä. Rengashotelliasiakkaiden kesärenkaiden kuntoa käytiin kuitenkin jo vauhdilla läpi. Rengas-Tek Oy:n rengashotellissa on säilössä 1000 auton renkaat. –Tähän mennessä on kesärenkaat ehkä vaihdettu kymmeneen autoon. Pääsiäisen jälkeen sesongin pitäisi käynnistyä kunnolla, Aika lyhyeksi taitaa tämä sesonki jäädä ja huhtikuusta taas voi tulla hyvin hätäinen. Rengashotelliasiakkaita ei kuitenkaan pidä kontaktoida liian aikaisin renkaiden uusimisen tarpeesta. Jos alkaa soitella tammikuussa, asiakkaan vastaus on aika usein, että katsotaan sitten keväällä, Saarinen jutteli vielä maaliskuun puolivälissä. Saarinen tuli alalle jo vuonna 1984. – Aloitin silloin perheyrityksessä. Kun perheyrityksen liiketoiminta myytiin Vianorille vuonna 2000, olin Vianorin päällikkönä Raision Orikedolla 4 vuotta. Sen vedin palkollisena 10 vuotta Raisioon tullutta toista rengasliikettä, kunnes sekin myytiin Vianorille. Heti vuoden 2015 alussa perustimme Rengas-Tek Oy:n. Rengas-Tek Oy:n Jommi Saarinen neuvoo omin päin autonsa renkaat vaihtavia tarkistamaan myös renkaiden ilmanpaineet. – Yleensä Suomessa ajetaan liian pienillä paineilla, hän sanoo. Vapaus valita itse Myös yhtiökumppani Tomi Rossilla on rengasalalta 15 vuoden kokemus. RengasCenter -ketjun vahvuuksia ovat paitsi yrittäjien vapaus: ketju ei edusta mitään tiettyä rengasvalmistajaa, vaan yrittäjillä on vapaus tehdä ostonsa vapaasti sieltä, missä hinta-laatu -suhde on paras. Muista ketjuista poikkeava, valmistajasta riippumaton tuotevalikoima kattaa jokaisen hintaluokan renkaat kaikkiin tarpeisiin – aina Premium-merkeistä edullisempiin merkkeihin. RengasCenter -kauppiaan edustamia tuotemerkkejä ovat henkilö-, SUVja pakettiautorenkaissa muun muassa Nokian Renkaat, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli, Barum, Toyo, Dynamo ja Nordexx. –Myös yhteinen markkinointi tuo bisnekseen voimaa. Meillä on alkamassa yhteinen ja aika hauska, näyttelijä Kari ”Hissu” Hietalahden tähdittämä valtakunnallinen mainoskampanja radiossa ja telkkarissa, Saarinen iloitsee. RengasTekin vakituinen miehitys on kuusi ammattilaista. –Tämän kevään rengaskauppaan viimevuotista heikompi taloudellinen tilanne langettaa antaa oman varjonsa. Nyt tietysti halvempaa rengas myydään enemmän, renkaathan ovat monelle asiakkaalle iso hankinta. Oman haasteensa tuovat myös Turun seudulla vauhdilla yleistyvät sähköautot. – Monelle asiakkaalle ehkä tulee yllätyksenä, että tehokkaat ja raskaat sähköautot pistävät renkaat koville ja silloin myös niiden uusimisen tarve tihenee. Tämä tietysti kasvattaa asiakkaan rengaskustannuksia. Renkaissa on kuitenkin turha säästää, ne ovat niin tärkeä turvallisuustekijä liikenteessä. Kannattaa mieluummin ostaa sitten vaikka edullisemmatkin renkaat kuin ajaa vanhat ihan sileiksi. Eikä Suomessa edes myydä täyttä roskaa: halvimmatkin renkaat ovat laadultaan kohtuullisia. Tarkista myös paineet Rengas-Tekin vahvuudeksi Saarinen sanoo vankan asiantuntemuksen lisäksi myös hyvän palvelun. –Paljon on maailma muuttunut siitä, kun tulin alalle 40 vuotta sitten. Sen ajan ja tämän päivän renkaissa yhteistä taitaa olla vain se, että ne ovat ulkonäöltään samanlaisia: pyöreitä ja väriltään mustia, Saarinen naurahtaa. Jos säilyttää renkaita omassa autotallissa tai varastossa, Saarinen neuvoo tarkistamaan niiden kunnon viimeistään nyt. Laki määrittää henkilöja pakettiauton kesärenkaiden minimiurasyvyydeksi 1,6 millimetriä. Asiantuntijoiden mukaan urasyvyyden tulisi kuitenkin olla vähintään 4 millimetriä, koska etenkin sadekelillä tätä matalampi urasyvyys voi olla turvallisuusriski. 2 euron kolikon sääntö on edelleen pätevä. Jos kolikon 4 millimetriä leveä hopean värinen reunus reunus uppoaa kokonaan renkaan uraan, urasyvyys on yli 4 milliä ja silloin rengas on vielä kelvollinen arkiliikenteeseen. Myös renkaiden ilmanpaineet kannattaa tarkistaa säännöllisesti. Yleensä Suomessa ajetaan liian pienillä paineilla. Ja jos itse ei ole varmaa osaamisestaan paineiden tarkastuksessa, meille voi tulla aina tarkistamaan ne ja tämän palvelun teemme ilmaiseksi. Samalla pystymme ilman ostopakkoa yhdessä katsomaan, missä kunnossa asiakkaan renkaat ovat, Saarinen sanoo. TEKSTI JA KUVAT_ Timo Kiiski Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
KAASUJALKA 4/2024 13 Örninkatu 8, 24100 Salo Puh. 02 731 3362 salonautosahko@netti.fi Hae rahoitusta lähettämällä tekstiviesti MEKONOMEN numeroon 18311, korjaamolla tai osoitteessa mekonomen.fi *Esimerkkilaskelma; Ostot 1000€, 12kk maksuaika, vuosikorko: 0%, käsittelymaksu/kk: 3,90€, todellinen vuosikorko: 8,16%, osamaksuerä/kk: 87,24€, 12 erää, maksettava yhteensä: 1047 €. Hakijan tulee saada hakemukseen myönteinen päätös. Luotonantaja: Resurs Bank AB Suomen sivuliike. Autohuollot ja varaosat luotettavasti saman katon alta! Nyt kaikkiin ostoksiin ja huoltoihin 12kk korotonta maksuaikaa. Rengashotelli henkilöautolle. Rengashotelli henkilöautolle. Meiltä myös muita autonhuoltopalveluita, kuten Ilmastointihuollot Määräaikaishuollot OEM osilla Jarrutyö Öljynvaihto jne. 89€ Henkilöauton nelipyöräsuuntaus / aurauskulmien säätö. Tuulissuontie 31 halli 2 LIETO Henkilöauton käsinpesu + Power Lock -pinnoitus Henkilöauton käsinpesu + Power Lock -pinnoitus Normaalihinta 120€ Normaalihinta 120€ 99€ 99€ 044 705 5566 044 705 5566 Mekonomen Autohuolto 70€ Rengashotelli henkilöautolle. Auton ilmastointihuolto R134A kylmäaineella. 75 € Hinta sisältää kylmäaineen. 99 € Auton ilmastointihuolto uudemmalla R1234YF kylmäaineella. Hinta sisältää 100g kylmäainetta. 044 705 5566 avanti@mekonomen.fi info@liedonautopesu.com info@liedonautopesu.com TARJOUS! TARJOUS! Tarjous voimassa 04/24 loppuun asti. Tarjous voimassa 04/24 loppuun asti. 34€ Henkilöauton renkaiden vaihto
14 KAASUJALKA 4/2024 PALANDERIT OSTIVAT TURUN BEST DRIVE -LIIKKEEN Palanderien perheyritys vahvistaa asemaansa Turun kilpaillussa rengasmarkkinassa. Rengasmarket Turun rinnalle perhe osti maaliskuussa Turun ainoan Best Drive -liikkeen. Molemmat toimipisteet tarjoavat rengaspalveluita, mutta Best Driven palveluvalikoimaan kuuluvat myös henkilöautojen ja raskaan kaluston korjaamopalvelut. B estDrive Finland Oy (ent. Rengasmaailma Oy) on saksalaiseen Continental AG-emoyhtiöön kuuluvan Continental Rengas Oy:n tytäryhtiö Suomessa. Toiminta-ajatuksemme mukaisesti tarjoamme autoilijoille kattavat palvelut saman katon alta ammattitaidolla. Continentalin maailmanlaajuinen vähittäiskauppabrändi, BestDrive, on otettu Suomessa käyttöön maaliskuussa 2020. BestDrive eteläisessä Suomessa monipuolisella tuoteja palveluvalikoimalla. Henkilöautojen rengasja autohuoltopalveluiden lisäksi Best Drive tarjoaa myös raskaan kaluston palveluita. Yhteistä Rengasmarket Turulla ja Best Drivelle onkin Continental-renkaiden edustus. –Rengasmarket -liikkeessämme ei kuitenkaan ole huoltopuolta, eikä sen rengasvalikoimissa ole myöskään raskaan kaluston renkaita. Siksi Turun ainoan Best Driven -liikkeen liiketoiminnan ostaminen tuntui luontevalta, sanoo yrittäjä Tomas Palander. Kahdessa osoitteessa Palanderin perheyritys Rengas ja Tarvike Oy sai yrityskaupassa mukana myös Turussa jo pitkään toimineen Best Drive -liikkeen kaikki viisi osaavaa työntekijää sekä asiakkaat. Yritykset jatkavat kuitenkin omina brändeinään ja eri puolilla kaupunkia: Best Drive Turun Uhrilähteentie 8:ssa ja Rengasmarket Turku Kärsämäentie 5:ssä. –Best Drivellä on kohtuullisen paljon yritysasiakkaita, mutta meillä on tarkoitus lisätä sinnekin kuluttajamyyntiä. Rengasmarket Turullahan on jo ennestään enemmänkin kuluttajaasiakkaita, Palander sanoo. Rengasalan kilpailu on Turussa kovaa. –Pienemmän vahvuuksia tässä kilpailutilanteessa on toiminnan notkeus. Meillä on kummassakin toimipisteessä noin 1000 rengassarjan hotelli. Jollain isommalla liikkeellä voi olla vaikka 5000 rengassarjaa pelkästään säilytyksiä ja silloin on aikamoinen haaste saada renkaanvaihdolle aika nopeasti. Meillä on myös tosi hyvä tuotepaletti, rengas löytyy joka hintaluokkaan. Kevään hittejä on varsinkin Continentalin NXT-kesärengas, jonka valmistuksessa ekologisuus on viety huippuunsa: se on valmistettu jopa 65-prosenttisesti uusiutuvista ja kierrätetyistä raaka-aineista. –NXT on aika poikkeuksellinen rengas tällä hetkellä. Ekologisuus painottuu asiakkaiden rengasvalinnoissa yhä enemmän, mutta NXT on huippua muiltakin ominaisuuksiltaan. NXT on saanut parhaan EU-merkinnä, myös vierintävastuksen, märkäjarrutuksen ja hiljaisuuden osalta se on renkaiden huippua. Myös Continentalin oma Best Drive -rengas on laadukas valinta huokeammassa hintaluokassa, Palander sanoo. Best Drive -toimipisteiden tunnettuja ja arvostettuja rengasmerkkejä ovat Continentalja BestDrive -rengasbrändien lisäksi myös mm. mm. Gislaved, Matador, Nokia ja Michelin. Tuotepaletti kohdallaan Rengasmarket Turku, Rengas ja Tarvike Oy, on vuonna 1998 perustettu Palanderien suvun palveleva perheyritys, Tomas Palander on perheyrittäjä jo toisessa polvessa. Yritys myy ja asentaa paitsi renkaita ja vanteita, myös niihin liittyviä tarvikkeita. Nyt näitä palveluita saa Turussa niin Rengasmarket -liikkeestä Kärsämäentie 5:stä kuin BestDrive liikkeestä Uhrilähteentie 8:sta. –Molemmista liikkeistämme saa myös joukon muita palveluita kuten pyöränkulmien säädöt, ilmastoinnin täyttöhuollot, rengashotelli ja tuulilasien vaihdot ja korjaukset. Lisäksi BestDrive liikkeestämme saa nyt myös henkilöautojen ja raskaan kaluston huollot. Tomas Palander sanoo yritystensä vahvuudeksi paitsi joustavuuden ja hyvän palvelun, myös työntekijöiden ammattitaidon. –Ammattitaito on hyvällä tasolla niin Rengasmarket Turussa kuin BestDrive -liikkeessämmekin. Lisäksi meillä on todella hyvä tuotepaletti. Renkaita löytyy joka hintaluokkaan. TEKSTI JA KUVAT_ Timo Kiiski OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT Access Motors 800 ccm Traktori malli 60kmh Rekisteröity 2 henk. Ohjaustehostin Vinssi ja vetokoukku vakiona Alumiinivanteet Kaasu iskunvaimentimet Tehokas ja taloudellinen HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi Nyt 500ccm hinnalla 800ccm VOIMAA! Access M UUSI OSOITE UUSI OSOITE 7.490€ 7.490€ Black Edition ERIKOISTARJO US! ERIKOISTARJO US! SUOMEN AUTOKIERRÄTYS / ILMOITUS LAYOUT 82 x 88 mm V1 V2 Auton kierrättäminen ympäristöystävällisesti on helppoa eikä maksa mitään. Kierrätä autosi ilmaiseksi Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. AUTOKIERRÄTYS MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi
KAASUJALKA 4/2024 15 18. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO A) FIAT GRANDE PUNTO B) NISSAN ALMERA C) BMW 550E D) AUDI A6 MIKÄ AUTO ON TÄMÄN NUMERON NS. KANSIAUTONA? VASTAA, RATKO JA VOITA ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Needit elektronisen pysäköintikiekon. Vastausaikaa on 20.5.2024 saakka. Vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi Helmikuun kisaan vastanneiden kesken arvoimme Needit -elektronisen pysäköintikiekon ja onnellinen voittaja on Eeva Makkonen Helsingistä. Onnea voittajalle! VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 4/2024 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Leading supplier from Denmark