KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ MERCEDES-BENZ SLK Koeajossa mm. KIA RIO Koeajossa mm. Varsinais-Suomen painos Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 6-7/2023 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi KESÄN TUPLA-KAASUJALKA! Mercedes-Benz ILMASTOINTIHUOLTO 89€ SISÄLTÄÄ 200G UUTTA R134A KYLMÄAINETTA. ILMASTOINTIHUOLTO 89€ SISÄLTÄÄ 200G UUTTA R134A KYLMÄAINETTA. • VARAOSAT • AUTOKIERRÄTYS • HINAUS • TIEPALVELU www.oilijalonen.fi visa-auto.fi Soita! 02 437 3911 Neste Vesilaitoksentie Raisio Kai Oksanen, puh. 010 321 6380 nestevesilaitoksentie.? Tarjous voimassa 15.5.–13.8.2023.
2 KAASUJALKA 6-7/2023 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Oli hauska lukea Hesarin vanhoja uutisia vuosilta 2006-2009, kun Vihreätkin halusivat poistaa ”ekologisia dieselautoja rankaisevan käyttövoimaveron….” S itähän ajatellaan, että yksityisautoilun puolustaja on henkeen ja vereen polttomoottorifanaatikko, joka jo periaatteesta vastustaa sähköautoa. Sähköautoaiheinen juttu kuulemma täyttää Hesarinkin kommenttikentät alta aikayksikön ärhäköillä kirjoituksilla tyyliin ”Sähköautot ovat hyvesignaloivien tekopyhyyttä! Nehän sen ympäristön akkuineen tuhoavat!” Eli keskustelu autojen käyttövoimatekniikoista on hyvin politisoitunutta, vaikka kyse on sittenkin vain autosta: kävipä se sitten polttomoottorilla tai sähkömoottorin voimalla. Yksinkertaistettuna voidaan todeta, että toiminnalliset erot sähköja polttomoottoriautojen välillä on niissä osissa, jotka sähköautossa toimivat korkeajännitteellä. Yhteistä sähköautoille ja polttomoottoriautoille on esimerkiksi alustan rakenne, kitkajarrut, käytännössä kaikki 12V jännitteellä toimiva eli esimerkiksi viihdejärjestelmä, ajovalot, istuimien lämmitys ja muut pienitehoiset lämmittimet ja pistorasiat. Sen verran kauan niitä sähköautoja on jo ollut markkinoilla, että tiedän monen vannoutuneenkin automiehen vaihtaneen sähköautoon. Ja olevan silti edelleen henkeen ja vereen automies. Ja sitten on ne yksityisautoilun vastustajat, joiden mielestä omalla autolla ajava on vain omaa mukavuuttaan arvostava umpitollo. Minä uskon tutkimuksiin. Uskon, että VTT:n ja Cambridgen yliopiston yhteistyössä tekemään tutkimuksen lainalaisuudet pätevät edelleen. KESTÄVIEN ratkaisujen hintoja täytyy saada alas tukemalla kestäviä teknologioita, mutta ei panostamalla mihinkään yksittäiseen teknologiaan. Vaikka yksityisautoilussa sähkö saattaa olla jo nyt paras vaihtoehto, niin en vieläkään 100-prosenttisesti usko tämän päätelmän lopullisuuteen. Kun diesel oli ekoteko Muistan, kun tein autojuttuja nimenmaan ekologisuuden näkökulmasta vuosina 2007–2010. Päätyönäni oli tehdä juttuja yrittäjille suunnattuun julkaisuun ja leipälajini olivat autot. Ei tosin niinkään autot, vaan yritysten ja yrittäjien autovalinnat. Silloin vähän joka firmassa työsuhdeautokantaa päivitettiin oikein vauhdilla dieseleiksi. Oikein harmitti, kun en aikoinaan tullut huolellisesti arkistoineeksi kaikkia juttuja, joissa dieselautoihin vaihtaneet paljon ajavat myyntipäälliköt oikein kilvan kehuivat firmansa olevan nyt ryhtyneen ympäristön asialle. Olin kesällä 2007 vaihtanut 10 vuotta vanha diesel-Mersuni lähes uuHoroskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Tänä kesänä tekee mieli seikkailla ja reissata spontaanisti. Ei muuta kuin teltta pystyyn auton katolle ja yösija on valmis! Auton kattoteltta on retkeilijän todellinen luottokumppani! HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Aiot ajaa kesälomalla autollasi ulkomaille. Suunnittele päivittäiset ajomatkat kuitenkin maltillisiksi ja muista, että pikkuteillä ajaminen on paitsi nautinnollisempaa myös hitaampaa. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Kärsimättömyys saattaa olla helmasyntisi liikenteessä. Kun yhdestä pääset ohi, toinen on pian edessä. Jatkuva tyytymättömyys etenemisvauhtiin vie matkanteosta rentouden kokonaan varsinkin kesälomalla. RAPU 22.6 – 22.7. Juhannuksena saattaa tulla iloisen illan jälkeen asiaa läheiselle kioskille. Jos unohdit ostaa alkometrin, niin älä usko netissä kiertävään teoriaan, jonka mukaan kuparikolikon imeskelyllä voit huijata poliisin alkometriä. LEIJONA 23.7 – 23.8. Ihmettelet, jos kohta jo 250 000 km ajetun autosi automaattilaatikko alkaa yllättäen nykyä kesälomareissulla. Et ole ainoa, joka luottaa siihen, että auton automaattilaatikon öljyä ei tarvitse koskaan vaihtaa. Niinhän sanovat jotkut autonvalmistajatkin… NEITSYT 24.8 – 22.9. Olet ehkä vaihtamassa autoa ja mietit, antaisiko vanhan autosi vaihdossa uuutta autoa myyvälle autoliikkeelle, vai myisitkö autosi suoralla kaupalla eri liikkeelle, kuin mistä aiot uuden autosi ostaa. Ymmärrät kaiketi, ettei autoliikkeen antamaa vaihtotarjousta ja suoraostotarjousta voi verrata keskenään. VAAKA 23.9 – 22.10. Autosi takuut alkavat olla ummessa ja mietit, kannattaisiko nyt vaihtaa valtuutettu merkkikorjaamo monimerkkikorjaamoon. Takuuajan jälkeenkin kannattaa kuitenkin varmistaa, että monimerkkihuoltokin noudattaa auton valmistajan Suomessa voimassa olevaa huolto-ohjelmaa. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Jakson yleissävy on hieman ankea. Kesällä automiehelle, autonaiselle tai automuunsukupuoliselle on kuitenkin tarjolla monenlaista viihdettä, Vantaan kotiseutuajosta Oulu Cruisingiin. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Nyt vähän yhdellä jos toisella tekee rahasta tiukkaa. Ilmastointihuollosta on helppo säästää ja toki Suomen kesä voi yllättää myös kylmyydellään. Mutta helteiden yllättäessä mikään juuri mikään ei ole helvetillisempää kuin matkustaminen kuumassa autossa. KAURIS 23.12 – 20.1. Älä tee ainakaan autokaupan kaltaisia suuria investointeja tai suunnitelmia, sillä arvostelukykysi ei ole nyt huipussaan. VESIMIES 21.1.-18.2. Suhtaudu luottavaisesti omiin mielipiteisiisi. Itse tiedät parhaiten, onko sähköauto edelleenkään sinulle se toimivin vaihtoehto. KALAT 19.2.-20.3. Kurkistapa lompakkoosi ennen kuin teet autoosi liian isoja kesäinvestointeja. Piristystä löytyy pienelläkin budjetilla. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI KESÄ-HEINÄKUULLE 2023! Pikkusen vanha siirtokehotuskyltti Helsingin keskustassa. Ei taida olla lainvoimainen Kuvan otti Anu Simola Mäntsälästä Kuva otettu 9.5.2023 KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA teen bensa-Avensikseen ja yhtäkkiä tuli tunne, että ajan oikein ympäristöhirmulla. Olisi pitänyt vaihtaa nokivasara johonkin uuden tekniikan dieseliin! Tässä muutamia esimerkkejä Helsingin Sanomien jutuista vuosilta 20062009. ”Dieselautojen käyttövoimaveron poisto olisi ensimmäinen nopea, helppo ja tehokas tapa vähentää uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöjä. Uudet keksinnöt, hybridit, vetyautot ja sähköautot eivät tähän hätään ennätä”, Hesari kirjoitti 17. helmikuuta 2007. RKP:nkin ääni on nyt toinen 4. elokuuta 2008 Hesari kehui, kuinka diesel-Mini haastaa hybridit ja kuinka autonvalmistajat ovat ottaneet päästöjen vähentämisen tosissaan. Elokuussa 2008 jakeluvelvoitteen kiristämistä nyt hallitusneuvotteluissa kannattava RKP:kin vastusti dieselpolttoaineen veronkorotusta. Ja yllätys yllätys! Kesällä 2007 jopa Vihreät halusi poistaa dieselautoilta käyttövoimaveron osana autoverotuksen uudistamista. ”Autoilun verotuksen pitää perustua päästöihin, ja "dieselin rankaisemisesta" on päästävä eroon”, Hesari uutisoi vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtajan Anni Sinnemäen sanoneen ryhmän kesäkokouksessa. Vuoden 2008 alussa voimaan tulleen päästöpohjainen autovero kasvattikin dieselautojen suosiota, vaikka käyttövoimavero on pysynyt niillä näihin päiviin asti. Maailma kehittyy ja tietämys lisääntyy. Olen vain tullut skeptiseksi eri aikakausien vouhotuksille. En minä vastusta sähköautoja ja uskon kyllä ilmastonmuutokseenkin. Mutta maailmaa kohta jo 60 vuotta nähneenä pidän mahdollisena sitäkin, että minua viisaammat jälleen kerran kääntävät kelkkansa. Mistä sen tietää, vaikka kaikkien kiistattomana tekniikan ja tieteen auktoriteetti julistaisi vain muutaman vuoden päästä, kuinka sähköautojen akkuteollisuus ja kaivosten louhiminen ne vasta maailman tuhoon vievätkin. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Seuraava Kaasujalka ilmestyy 10.8.2023 KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN TURTLE WAX AUTONHOITOSETILLÄ! KUN VIHREÄTKIN HALUSIVAT POISTAA DIESELVERON…
KAASUJALKA 6-7/2023 3 DIESELVERON… Tarvitseeko autosi huoltoa tai korjausta? Huollamme kaikki merkit! Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy myös edullista rahoitustarjousta. Neste Satama Huoltoasema Jari Laine Ky Pansiontie 8, 20200 Turku Puh. 020 747 9700 neste.satama@autofit.fi GS Autoja Konehuolto Oy Vanha Tampereentie 205, 20380 Turku Puh. 044 782 6879 gs.huolto@gmail.com Autokorjaamo Itäkeskus Kousankatu 1, 20610 Turku Puh. 040 585 4498 pikahuolto.itakeskus@gmail.com KumRok Oy Voivalantie 24 E, 20780 Kaarina Puh. 045 156 4770 myynti@kumrok.fi Salon Autosähkö Örninkatu 8, 24100 Salo Puh. (02) 731 3362 salon.autosahko@autofit.fi Turun Autokorjaamo Oy Kuloistentie 6, 21280 Raisio Puh. (02) 238 8880 turunautokorjaamo@autofit.fi Aninkaisten Autohuolto Nuppulantie 34, 20320 Turku Puh. 040 766 3109 aninkaistenauto@autofit.fi
4 KAASUJALKA 6-7/2023 VINKKI Mukavaa autoilua THULE-KATTOTELTTA TUO VAPAUTTA MATKAILUUN Lomakausi on nyt käynnissä, ja monet suunnittelevat reissaavansa kotimaassa tai ulkomailla omalla autolla. Jos haluat reissata vapaammin ja yöpyä joustavasti missä tahansa, tutustu Thulekattotelttoihin! M ajoituspaikkojen kartoittaminen etukäteen vie energiaa ja vähentää reissun spontaaniutta. Korkealaatuinen auton kattoteltta on kuitenkin retkeilijän luottokumppani, joka mahdollistaa yöpymisen missä ja milloin vain. Ei muuta kuin helppo ja nopea teltan pystytys auton katolle ja yösija on valmis! Kestävän rakenteensa ansiosta Thulekattoteltat ovat pitkäikäisiä ja soveltuvat monenlaisiin sääolosuhteisiin. Telttoja on saatavilla jopa neljälle nukkujalle. Voiko asentaa autoon? Turvallisuuden kannalta on oleellista, että kattoteltta sopii asennettavaksi juuri kyseessä olevaan ajoneuvoon. –Huomioon otettavia asioita ovat muun muassa katon kantavuus, kattotyyppi sekä kattotelineiden yhteensopivuus teltan kanssa, neuvoo auton lisävarusteiden maahantuontija tukkuliike Kaha Oy:n markkinointipäällikkö Jouni Vainikka. Katon kantavuudessa tulee huomioida kaksi eri tekijää: dynaaminen kantavuus ja staattinen kantavuus. Katon dynaamisella kantavuudella tarkoitetaan painoa, jonka auton katto kesTEKSTI_ Timo Kiiski Kestävän rakenteensa ansiosta Thule-kattoteltat ovat pitkäikäisiä ja soveltuvat monenlaisiin sääolosuhteisiin. Kun teltta on kiinnitetty tukevasti auton katolle, on aika kokeilla sen pystyttämistä. Kaikki Thule-kattoteltat ovat nopeita pystyttää: ne joko ponnahtavat itse ylös tai ne taitetaan auki. Lopuksi tikkaat säädetään oikealle korkeudelle. Telttamallista riippuen pystytykseen kuluu aikaa minuutista kuuteen minuuttiin. Eli yösija on hetkessä valmis! Mikäli ajoneuvoon sopii useampi telttamalli, kannattaa miettiä sen käyttötarkoitusta. Jos teltassa on tarkoitus majoittaa koko perhe, ovat sopivat telttamallit Kukenam ja Autana. –Autana-teltasta löytyy vaihtoehto jopa neljälle nukkujalle ja telttaan kuuluu erillinen suojakupu, joka tuo lisätilaa esimerkiksi pukeutumista varten, Vainikka kertoo. Tämän kauden uutuustelttamallisto, Thule Approach, puolestaan tarjoaa tilaa 2–3 yöpyjälle ja se on suunniteltu erityisesti käytännöllisyyttä ajatellen. Uusi, kupumainen teltan muoto tuo lisää väljyyttä sisätiloihin ja suuret panoraamaja kattoikkunat helpottavat teltan tuuletusta sekä tuovat maisemat entistä lähemmäksi. –Approach-malliston kattoteltoissa on lisäksi täysin uudenlainen sadesuojus, jota saa muokattua tilanteen mukaan. Myrskyisellä säällä sadesuojan saa suljettua tiukempaan myrskytilaan, kun taas aurinkoisella säällä suojan voi irrottaa kokonaan. Jos telttaa tarvitaan yhdelle tai kahdelle nukkujalle, ovat pehmeäkuoriset Foothill ja Ayer sopivia vaihtoehtoja. Näistä Foothill vie vähemmän tilaa katolla, joten kattotelineissä mahtuu kuljettamaan samanaikaisesti myös polkupyörää tai vaikka kajakkia. Myös kovakuoriset, itsestään ylös ponnahtavat Thule Basinja Thule Basin tää ajossa. Tämä on ajoneuvovalmistajan määrittämä maksimikuorma, ja sen on oltava suurempi kuin katolle pakatun teltan kokonaispaino. Katon staattinen kantavuus puolestaan on se kuorma, jonka auton katto kestää, kun auto on parkissa ja kattoteltan tikapuut antavat lisätukea. – Staattisen kantavuuden tulee kestää kattoteltan paino sekä teltassa nukkuvat ihmiset. Yleensä staattinen kantavuus on noin kolme kertaa dynaamista kantavuutta suurempi. On myös tärkeää huomioida, että Thulekattoteltta tulee aina asentaa Thule-kattotelinejärjestelmään. Näin ollen telttaa ei saa autoon, jonka katossa ei ole kiskoja, telineitä tai kiinnityspisteitä, joihin kattotelinejärjestelmän saisi asennettua. Auton tehdasasenteiset kiskot ja telineet eivät myöskään sellaisinaan kestä teltan aiheuttamaa rasitusta, joten väliin vaaditaan Thule-telinejärjestelmä, Vainikka opastaa. Helpoin tapa varmistua kattoteltan sopivuudesta omaan autoosi on tutustua suomenkieliseen Thule.fi -sivustoon, ja etsiä sieltä ”Kattoteltat”. Syötä järjestelmään auton merkki, valmistusvuosi, malli ja kattotelinetyyppi, niin saat ehdotuksia kyseiseen autoon sopivista kattoteltoista. Käyttötarkoituksen mukaan Ennen lähtöä teltta on tietysti kiinnitettävä ajoneuvon katolle. Malleissa on jonkin verran eroavaisuuksia, mutta perusidea on asettaa Thule-kattoteltta kattotelineen päälle ja liu’uttaa se paikoilleen. Lopuksi teltan kiinnitys kiristetään mukana tulevilla asennusosilla. Seuraa tarkoin teltan mukana tulevia asennusohjeita! Kun kattoteltta on kiinnitetty tukevasti auton katolle, on aika kokeilla sen pystyttämistä. Kaikki Thule-kattoteltat ovat nopeita pystyttää. Wedge -kattoteltat sopivat kahdelle nukkujalle. Thule-kattotelttoihin on saatavilla myös runsaasti lisämukavuutta tuovia varusteita. Valikoimasta löytyy muun muassa kosteuden kertymistä ehkäiseviä anti-kondensaatiomattoja, ulkopuolelle ripustettavia kenkäpusseja sekä lisälämpöä tuovia, tikattuja eristeitä. LISÄKSI! Iltaisin & viikonloppuisin kotikäynnit sopimuksen mukaan Ilmastoinnin täyttöhuollot työkoneisiin, traktoreihin, kuorma-autoihin ILMASTOINNIN TÄYTTÖHUOLTO! Etelä-Suomen Autoilmastointi Oy I 044 307 3391 Avoinna arkisin alkaen klo 11.30. Varmista viikonloppujen aukiolo soittamalla. VAIN 69€ (sis.työt, täytön, öljyn, väriaineen, R134a kylmäaineen) (ha ja pa) (ei koske hybridejä eikä sähköautoja) Hinta voimassa toistaiseksi. Huollettu ilmastointi säästää polttoainetta jopa 1.5 l / 100 km AIKAA VARAAMATTA! NYT AUTON ILMASTOINTI KUNTOON RAISION PUUILON PIHALLA!
KAASUJALKA 6-7/2023 5
6 KAASUJALKA 6-7/2023 Kia Rio 1.2 LX on oikeastaan juuri sellainen auto, joka itselleni riittäisi vallan mainiosti, jos kaikki ajo tapahtuisi kaupungissa. Varsinkin hinnaltaan se tuntuu jopa ylivoimaiselta. I loisen yllätyksen tarjosi jo pelkkä liikkeellelähtö maahantuojan pihasta Espoon Otaniemessä. Kun auton hinta kaikkine ”heeppeleineenkin” jää noin 20 000 euroon, niin odotin varsinkin kiihdytyksessä sitä halvoista autoista tuttua 1-litraisen ja 3-sylinterisen bensaturbon äänekästä pörinää. Vaan Riopa tuntui suorastaan kotoisalta. Ei se mikään hissuttelija ole, mutta kun sylintereitä TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski ! TEKNIIKKAA KIA RIO 1.2 LX MOOTTORI: R4, 1 197 cm3, vapaasti hengittävä POLTTOAINE: bensa VAIHTEISTO: 5-lovinen manuaali TEHOT: 84 hv VÄÄNTÖ: 118 Nm4 KESKIKULUTUS (WLTP): 5,7 l / 100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT (WLTP): 129 g / km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 13,1 s HUIPPUNOPEUS: 173 km/h MITAT: pituus: 5360 mm, leveys: 2028 mm, korkeus: 1926 mm, akseliväli: 3270 mm TAVARATILA 325--1103 L KOEAJOAUTON HINTA : 20 412 €, malliston hinnat alk.: 18 198 € + Hyvä hinta-laatusuhde + Näppärä pyöriteltävä kaupunkiajossa -Moottorin äänet korkeilla kierroksilla -Ohjauksen tunnottomuus mutkateillä JÄLKIMAKU Harmittaa, että nämä halvat pikkuautot ovat Euroopassa matkalla museoon. Miksi? Tällaisilla autoilla ajetaan pieniä kilometriä määriä ja hintataso on passeli sellaiselle, joka ajaa pääsääntöisesti pientä asiointiajoa taajamissa. ? + – MAINIO ”HALPISAUTO” TAAJAMA-AJOON Kia Rio KOEAJOSSA 1.2-litraisessa vapaasti hengittävässä bensamoottorissa on neljä, niin tuntui positiivisessa mielessä siltä kuin olisin palannut 1990-luvun alkuun silloisen Toyota Corollani rattiin. Alla oli siis Kian halvin malli. Epäilemättä eurooppalaisten valmistajien edullisemman pään pikkuautot tarjoavat napakampia ajo-ominaisuuksia, mutta aina se mukavuus ei mene yksiin ajoominaisuuksien kanssa. 5-lovinen manuaali Kolholtahan se tuntui pitkästä aikaa taas tottua hämmentämään viisilovista manuaalilaatikkoa ja pyörittelemään ilmastoinnin säätöjäkin perinteisistä fyysisistä nappuloista. Vaihdekeppiä ei kovin monesta autosta enää tänä päivänä löydä. Saati viisilovista, yleensä manuaaliaskeissakin niitä lovia on kuusi. Tämän kokoluokan fossiiliauto on Euroopassa menossa jo museoon. Sähköistymisen myötä juuri nämä pikkuautot karsiutuvat joukosta ensimmäisinä pois. Ford Fiestankin valmistus loppuu tietääkseni nyt kesällä. Minusta tämä on harmi. Mielestäni juuri vähän ajaville kaupunkilaisille pitäisi olla tarjolla enemmänkin näitä edullisia Kia Rioja. Vaikka se on pätevä ja vaivattoman tuntuinen nimenomaan kaupungissa, ei sillä matkanteko valtateilläkään ole kärsimystä, kunhan pitää vauhdin alle 100 kilometrin tuntinopeudessa. Tosin korkeilla kierroksilla moottorin raakkumisen jo kuuleekin. Halvaksi autoksi rengasmelu on saatu vaimennettua riittävän hyvin. Kaupungissa Rio on mukavaa ja helppoa ajettava: rattia on näppärä pyöritellä ja pienempää vaihdetta silmään laittaessa auto myös liikkuu mukavan rivakasti. Töyssytkin Rio ylittää ilman että persauksissa tussahtaa häiritsevästi. Ei ”turhuuksia” Ainoa pieni miinus tulee ohjauksen tunnottomuudesta keskialueella, silloin ajaminen alkaa tuntua vähän epävarmalta. Taajama-ajossa ja moottoritiellä tämä ei ole ongelma, mutta mutkateillä ajaminen on pikkuisen stressaavaa. Mikään rakettihan tietysti ahtamaton 1.2_litrainen perusbensamoottori ei ole. Sataseen kiihdyttäessä tuntuu alkaa jo melkein auttaa autoa oman kropan heijaamisella ’no kiihdy nyt perhana…” Tämän päivän älyteknologiaa ei halvassa Riossa kovin paljon ole. Koeajomallin lisävarusteita ovat Android Autoa ja Apple Carplayta tukeva kosketusnäyttö, sekä vakionopeudensäädin. Lisävarusteet nostavat 18 189 euron alkaen-hinnankin vain 20 412 euroon. Manuaalisen ilmastointilaitteen kytkimet ovat perinteisiä fyysisiä nappuloita ja sen näen vain hyvänä juttuna. Samoin mittaristo fyysisine neuloineen on ilahduttavan selkeä. Penkit ovat kohtalaiset ja tällainen 176-senttinen sai ajoasentonsakin sopivaksi. Tosin keskikonsolin kyynärtukea jäin kaipaamaan. ! TEKNIIKKAA Uusi Mercedes-Benz GLC400e tarjoaa ennätyksellisen pitkän toimintamatkan sähköllä ja hulppean mukavaa kyytiä. M ercedes-Benz on lähtenyt sähköistymiseen kovaa tahtia kahdella eri tavalla. Saksalaismerkki tuokin markkinoille hätkähdyttäviä kalliimman luokan sähköautoja, mutta ei jätä polttomoottoriautojen kehittämistä, sillä sähköautot eivät vielä sovi kaikille. Sähköautojen rinnalla Mercedeksen ladattavat hybridit ovatkin mainio vaihtoehto ja askel lähemmäksi täyttä sähköistymistä. Tehoa ja toimintasädettä Mercedes-Benz GLC 400e:n voiTEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa MERCEDES-BENZ GLC400E 4MATIC HINTA: 77 829,03 € HINTA VARUSTEINEEN: 98 383,22 € ISKUTILAVUUS: 1999cm3 TEHO: 252 hv + 136 hv VÄÄNTÖ: 400Nm PAINO: 2355kg VETOKYKY: 2000kg PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4716, 2076, 2648 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 5.6s HUIPPUNOPEUS: 237 km/h PÄÄSTÖT: 12g/km MUKAVASTI SÄHKÖLLÄ PITKÄLLE MercedesBenz GLC KOEAJOSSA malinjan kaava on tuttu jo aiemmista GLC-malleista, mutta etenkin tämän uutukaisen kohdalla kokonaisuus on lähes mykistävä. Edelleen kaksilitraisen turboahdetun bensiinimoottorin seurana on sähkömoottori. Näiden yhteistehoksi kirjataan varsin komeat 381 hevosvoimaa ja vääntöä 650 Nm eli suorituskykyä löytyy todella kivasti. GLC400e:n akun kapasiteetti on 31,2 kWh ja tehdas lupaa toimintasäteeksi sähköllä 121 kilometriä. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että ensimmäisen sukupolven sähköautot kuten Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf ja Hyundai Ioniq omaavat pienemmän akun kapasiteetin kuin tämä ladattava hybridi. Kehitys kehittyy sähköisissä autoissa ihan hurjaa tahtia. Toimintasäteen pituusennätystä koeajon aikana ei kokeiltu, mutta sadan kilometrin rajapyykki oli ainakin näin kesäisissä olosuhteissa arkiajossa helppo saavuttaa. Tämä samainen voimalinja oli meillä koeajossa C-sarjalaisessa ja tuolla päästiin talvisissa olosuhteissa sähköllä säännöllisesti 70-80 kilometrin matkoja. Suurin osa ladattavista hybrideistä omaa noin 40-50 kilometrin toimintasäteen sähköllä ja monen kuljettajan arkisiin ajoihin tuo ei riitä, ainakaan talvella. GLC:n yli sadan kilometrin matka riittää päivittäisessä arkiajossa aina ja näin ollen koko koeajon olisimme voineet ajaa pelkällä sähköllä, mutta koeajon luonteen vuoksi bensallakin piti ajaa. Bensamoottorin käyntiääni onkin auton yksi harvoja miinuksia, sillä se on vähän ikävän karkea. Tosin ääntä ei kuule ohjaamoon lainkaan vaan sen havaitsee ainoastaan ulkoapäin, joten kyseessä ei ole mikään kovin suuri murhe. Mercedes tarjoaa ainoana valmistajana pikalatauksen myös hybridimalleilleen ja tämäkin kohdalla on 660 euron arvoinen lisävarusteinen maksimissaan 60 kW:n lataus. Vakiona autossa on 11kW:n sisäinen laturi, joten lataukset hoituvat kolmessa tunnissa. Leppoisaa matkantekoa Hurjan pitkän toimintasäteen lisäksi Mercedes-Benz GLC400e:n vahvuuksia on mm. leppoisan mukava ajettavuus. Auton jousitus on aivan fantastisen mukava, eikä maanteiden epätasaisuudet tunnu ohjaamossa juuri lainkaan. Ajettavuudeltaan uusi GLC on kyllä ehdottomasti luokkansa paras ja miellyttävin. Koeajetussa GLC:ssä oli lisäksi lisävarusteinen nelipyöräohjaus, joka teki tästä uskomattoman ketterän kääntyjän. Se on kyllä ehdottoman hyvä varuste ja sitä kannattaakin vakavasti harkita, mikäli tämmöistä on ostamassa. Ostohaluja varmasti vähän verottaa se, että autoa joutuu suurin kysynnän vuoksi odottamaan yli vuoden. Sähkömoottori on edeltäjien tapaan samassa voimalinjassa bensamoottorin kanssa, joten autossa on jatkuva neliveto, ajettiinpa kumman moottorin voimalla tahansa. Se on merkittävä etu esimerkiksi verrattuna yhteen kovimpaan kilpailijaan Volvo XC60:een, jossa moottorit vaikuttavat eri akseleilla. Uusi Mercedes-Benz GLC 400e on hieno auto, mutta kyllähän sitä hintaakin kertyy varusteiden kanssa aika tavalla. + + Toimintasäde + Mukavuus + Ajettavuus -Hinta (varauksin) -Bensamoottorin käyntiääni -Yli vuoden toimitusaika JÄLKIMAKU Mercedes-Benz GLC400e tarjoaa markkinoiden yhden pisimmän toimintasäteen. Mainion kompaktin kokoinen katumaasturi tarjoaa hulppean mukavaa kyytiä ja markkinoiden yhden parhaimmista toimintasäteistä. Todella vahva suositus. ? – +
KAASUJALKA 6-7/2023 7 KESTÄVINKIN KAIPAA HUOLTOA MAAHANTUOJAN VALTUUTTAMA KORJAAMOMME PALVELEE SINUA KAARINASSA. • Kaikki korjauspalvelut • Määräaikaishuollot • Katsastustarkastukset ja katsastuspalvelut • Tuulilasin kiveniskemäkorjaukset • Ilmastointilaitteen huolto • Rengasmyynti • Kaikki rengastyöt • Varusteasennukset • Alkuperäiset Toyota-varaosat • Sijaisautopalvelu Varaa autollesi huoltotai korjausaika numerosta (02) 243 5585 tai osoitteessa www.testipiste.fi Hallimestarinkatu 22, 20780 Kaarina Avoinna ark. 7.30-16.30, puhelin (02) 243 5585, www.testipiste.fi Ajanvaraus: 0400 215 750 Turku Vahdontie 11 Pori Satakunnankatu 40 ILMASTOINTIHUOLTO 75 € ssiiss..kkaaaassuu RR113344aa IIllm maassttooiinnttiihhuuoollttoo uuuuddeellllaa RR11223344yyff --kkyyllm määaaiinneeeellllaa aallkk.. 9999 €€ DACIA JOGGER, TILAA & MUUNNELTAVUUTTA JOPA SEITSEMÄLLE *Kertaluoton rahoitusesimerkki: Dacia Jogger TCe 110 Expression, 24 546 €, käsiraha/vaihtoauto 3 500 €, rahoitettava osuus yht. 21 345 €. Rahoitusaika 72 kk (max), avausmaksu 299 €, käsittelymaksu 15 € /erä, korko 2,9 %, kk-erä 249,03 €, viimeinen suurempi erä 7 250 €. Luottokustannukset yht. 3 899,80 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 25 244,80 €, luottohinta 28 445,80 € ja todellinen vuosikorko 4,58 %. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Korkotarjous koskee uusia asiakastilauksia. Auto rekisteröitävä 31.8.2023 mennessä. Palvelun tuottaa DNB Auto Finance Oy, Urho Kekkosen katu 7 B, 00100 Helsinki. DACIA.FI DACIA JOGGER ALK. 20 999 € 7-PAIKKAISENA ALK. 21 999 € TILAA KAIKELLE JA KAIKILLE Dacia Jogger on uusi kekseliäs Dacia-malli, jossa yhdistyvät farmarin, katumaasturin ja tila-auton parhaat puolet. Jogger tarjoaa reilusti tilaa ja muunneltavuutta todistaen, että perheauto voi olla kaikkea muuta kuin tylsä – ja vieläpä todella järkihintainen. 2 , 9% 249 +KULUT * €/KK KORKO NYT VAIN ESIM. Jogger-malliston CO2-päästöt 110-130 g/km, WLTP-yhd. 4,9–5,8 l/100 km. Kuvan auto erikoisvarustein. Hinnat sis. toim.kulut 600 €. DACIA.FI/KAMPANJAT SKANNAA LISÄTIETOIHIN TÄSTÄ
8 KAASUJALKA 6-7/2023 atoyautohuolto.fi Huollamme kaikki merkit ja mallit. TURKU | 010 232 8 509 | oriketo@atoy.fi RAISIO | 010 232 8 505 | raisio@atoy.fi Avoinna ma-pe 7:30-17:00 | www.atoyautohuolto.fi Puhelun hinta lankaliitt. 8,35+7snt/min, matkapuh.liitt. 8,35+17snt/min RAISIO RAISIO AUTOILIJAN AUTOILIJAN PARHAAT PARHAAT LIIKKEET LIIKKEET Hanki Loistoauto! Autopesu avoinna joka päivä Voit ostaa pesuohjelman kassalta tai ajaa suoraan pesuun ostamalla ohjelman Neste-äpillä tai maksuautomaatista debit-, credittai Neste-kortilla. Neste Vesilaitoksentie Raisio • nestevesilaitoksentie.? Kai Oksanen, puh. 010 321 6380 • Ark. 6.30-19, la 9-16, su suljettu Vuokrakärryt Pienentää autoilusi hiilijalanjälkeä keskimäärin 90 %. Tankkaa meillä Tuotekatu 12, Raisio Myllyä vastapäätä Ari Anttila 0500 532 305 ari.anttila@autoanttila.fi 85 226€ 85 226€ Ford-CI Elliot 67 XT Aut. 2023 Uusi auto heti toimitukseen! 87 836€ 87 836€ Ford-CI Elliot 84 XT Aut. 2023 Uusi auto heti toimitukseen! Sis. Alv Sis. Alv 86 866€ 86 866€ Ford-CI Elliot 85 XT Aut. 2023 Uusi auto heti toimitukseen! 15 990€ 15 990€ Volkswagen Golf e-Golf 85 kW (115 hv) Automaatti 4-ovinen 2015, 110 tkm 8 490€ 8 490€ Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD A5 Laredo 2006, 255tkm 17 900€ 17 900€ Citroen Jumper HDi 150 35 L3H2 Pro 2016, 193 tkm 17 500€ 17 500€ Volkswagen Crafter 35 PRO umpipakettiauto 2,0 TDI 2012, 216tkm Sis. Alv Sis. Alv Sis. Alv Sis. Alv Olemme uusien Ford-CI -matkailuautojen edustaja! ww.autoanttila.fi Sis. Alv Sis. Alv Sis. Alv Sis. Alv 46 900€ 46 900€ Adria Coral S 670 SLT Coral S -13 670SLT 3ov 2287cm3, 82tkm R A I S I O 4. 3. 2. 1. 8 V E SI LA IT O K SE N T IE KAUPP AKESKU S MYLLY TURU N KEHÄ TIE RAISI O MYLL YNKA TU SO IN IN K A T U 5. 1. 4. 8. 6. V O U D IN K AT U 2. E18 TARVITS ET SITTEN UUDEN AUTON, RENKAI TA, KATSAS TUKSEN TAI VAIKKA PA AUTON HUOLLO N. KAIKKI LÖYTYY SAMALT A ALUEELT A VAIVATT OMAST I! E2
KAASUJALKA 6-7/2023 9 Kannattaa tulla kauempaakin! PALJON UUTUUKSIA, TARJOUKSIA JA VALIKOIMAA! TÄÄLLÄ TEHDÄÄN RAJUSTI KAUPPAA! 7. Katsastus Raisio Helppo nettiajanvaraus 24/7 osoitteessa www.plus.? -osta heti oma aikasi 100% kotimainen, paikallinen, palveleva Miksi katsastaisit muualla? Nettivarauksella edullisin ja sujuvin katsastuskokemus Vietä huoleton kesä katsasta Plussalla Tuotekatu 8 B, 21200 Raisio | Puh. 044 4232 320 RAHOITUSRATKAISUT JOPA ILMAN KÄSIRAHAA! LAADUKKAAT VAIHTOAUTOT ALLE 10 000 € Carrow Oy Tuotekatu 10, Raisio Ma–Pe 10–18 La 10–14 Puh. 050 339 5254 oskari.oksanen@carrow.fi Skoda Superb 1,4 TSI Green tec Comfort 2010 143tkm, Täyd. h-kirja, Autom. ilmast., Vakionopeudens., P-tutkat taakse, K-lukitus kaukos., Monitoimiohjauspyörä, Sähköikkunat/-peilit ym. Fiat Stilo 95 16V 5d Actual 2004 212tkm, Hyvä h-kirja, Kytkin sekä jakopää uusittu! 2x renk., Ilmastointi, Penkinlämm., K-lukitus kaukosäädöllä, Sähköikkunat/-peilit, Lohkolämm., Sisätilanlämm., CD-soitin ym. Honda Jazz 5D 1,4i Comfort 2012 112tkm, Täyd.h-kirja, 2x renk., Autom. ilmastointi, Penkinlämm., K-lukitus kaukosäädöllä, Monitoimiohj. pyörä, Sähköikkunat/-peilit, Lohkolämm., Sisätilanlämm., CD-soitin ym. 8.990€ 8.990€ 2.490€ 2.490€ 7.990€ 7.990€ Tosi siisti! Hieno ruosteeton Stilo! Kivoilla kilsoilla! PALVELEMME ma?–?pe 10?–?18 \ la 10?–?15 J. RINTA-JOUPPI OY Soininkatu 3, Raisio \ p. 020 788 1460 Autokauppa, jossa on jiitä. Lähes 300 AUTON MONIPUOLINEN VALIKOIMA Soininkadulla! So in in ka tu Myl lynk atu Sar kam aan tie Turun kehät ie Meiltä löydät myös matkailuajoneuvot ja moottoripyörät. Tervetuloa tutustumaan valikoimaamme ja tekemään elämäsi kaupat! rintajouppi.fi – noin 4 000 auton jättivalikoima verkossa. Kaupat voi tehdä Raision liikkeessä! 5. 8. 6. N. 1,2 KM ATO Y OY KUN INK AAN VÄY LÄ 17 TUOT EKAT U 3. 8 K U LO IS T E N T IE KAUPP AKESKU S MYLLY TURU N KEHÄ TIE ALLA STIE MYLL YNKA TU K U N IN K O JA N T IE IKEA N. 1,5 KM KUN INK AAN VÄY LÄ KUNINKOJA N. 0,7 KM HARKKA-YHTIÖT OY HUOM! Katsastuspäivystys 24h Varaa aika kätevästi www.katsastus-turku.fi P. 050 370 5584. Avoinna ark. 9-17. Korinpunojankatu 1, 20320 Turku AUTON KATSASTUS 50 E 20 E MÄÄRÄAIKAISKATSASTUS + lakisääteiset mittaukset jälkitarkastus (myös muualla katsastetut) HARKKA-YHTIÖT AUTOHINAUS www.harkka.com 7.
10 KAASUJALKA 6-7/2023 Elinkustannusten kasvaessa 10 000–15 000 euron avoautot ovat nyt selkeästi nihkeämpää myytävää kuin vielä pari vuotta sitten. A iempina vuosina vaihtoautokauppiaat ovat kertoneet lähestyvän kesän kummasti kiihdyttävän avoautojen kauppaa. –Varsinkin kun korona sai monet luopumaan ulkomaan matkasta ja ravintolatkin olivat kiinni, säästyneillä rahoilla lähdettiin etsimään vaikkapa kukkarolle sopivaa käytettyä avoautoa. Nyt tilanne on jokseenkin toinen ja yleinen hintojen nousu vaikuttaa harrasteautojen hankintaankin, sanoo raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö. Visa-Autossa oli toukokuun lopulla myynnissä viisi avoautoa, 21 vuotta vanhasta ja 5490 euroa maksavasta Mercedes-Benz SLK:sta 39 990 euron hintapyynnön Audi S3 Cabrioletiin vuosimallia 2015. Väliin jäi mm. Volkswagen EOS vuosimallia 2008, josta pyydettiin alle 10 000 euroa. Autot olivat olleet jo pitkään myynnissä, yllättäen kuitenkin EOS oli poistunut myynnistä haastattelua seuraavana päivän. –Uskon, että aiemmin kymmenentuhannen euron avoautoa etsivistä moni saattaa nyt kohdistaa kiinnostuksensa muutaman tuhannen euron avoautoihin. Näistä neljästä jäljellä olevista neljästä avoautosta kolme on iäkkäämpää Mersua, jotka ovat olleet odottamassa sesonkia jo viime syksystä lähtien. Lännistö uskoo, että polttoaineen hintojen nousua enemmän näiden autojen kysyntää hiljentää yleinen kustannustason nousu. – Kun autoilla kuitenkin ajetaan kesänaikana vain muutamia tuhansia tai jopa vain satoja kilometrejä, on aika lailla sama, kuluttaako auto kuusi vain kaksitoista litraa 100 kilometrillä, hän sanoo. Kun kaikki kauppa muutenkin on nyt hankalampaa kuin mihin ehdimme tottua, niin erikoisautojen rintamalla tämä tuntuu korostuvan vieläkin enemmän. Nyt ollaan jo kesäkuun taitteessa ja nämä meidänkin avot ovat nyt suhteellisen heikolla kysynnällä. Valitettavasti, Lännistö harmittelee. VAIHTURI VERTAILU TEKSTI_Timo Kiiski Jos suuri 247 000 kilometrin mittarilukema ja 3.2-litrainen V6-bensamylly eivät pelota, tarjoaa kuvan Chrysler Crossfire 3.2 V6 Roadster 2d A Mersun tekniikalla letkeää menoa, tehoa löytyy peräti 218 hevosvoimaa ja vääntöä 310 Newtonia. Menovettä palaa kaupunkikruisailussa 15,4 litraa 100 kilometrillä. Aquila Automotive Finland Oy Jämsässä pyytää 10 400 € tästä ”avo-Craisusta” vuosimallia 2005. AVOAUTOT 10 000 – 15 000 € Helsinkiläinen Automaxine Oy myy kuvan Mini Cooper -avoautoa harvinaisella automaattivaihteistolla. Vaikka autossa on kangaskatto, autoliike korostaa, että ”tällä autolla on hyvä fiilis ajaa kesät ja talvet!”. 1.6-litraisen bensa-Minin vuosimallia 2008 mittarilukema on vasta 97 00 km ja hintapyyntö 10 000 €. Avoautoille tyypillisesti kuvan Mercedes-Benz CLK 320 Cabriolet Elegance -automaatti oli lähes 20 vuoden iästään huolimatta vain 109 000 km ajettu. Visa-Auto Raisiossa pyytää tästä helmestä 13 990 €. Uudempaa ja vähän ajettua avoautoa etsivän on tyytyminen kuvan Fiat 500 C:hen vuosimallia 2016. 1,2 -litraisella ja 69-hevosvoimaisella bensamoottorilla varustetulla, rättikattoisella pikku-Fiiulla on ajettu vasta 43 000 km ja hintapyyntö Hämeenlinnan Saka Finland Oy:ssä on 11 200 €. BMW 120 Capriolet vuosimallia 2009 on kaunis kuin karamelli, mutta 233 102 kilometrin mittarilukemasta ja 2-litraisesta dieselmoottorista päätellen se on ollut ympärivuotisessa käytössä. V-S Auto-ostot Taivassalossa pyytää tästä avo-Bemarista 10 900 €. Aikaisempina kesinä tällainen Audi TT Roadster 1,8 T 165 kW quattro vuosimallia 2000 olisi ollut kesän kynnyksellä ”hoteinta hottia”, mutta tänä kesänä Raision Kamuxin 10 590 euronkin hintapyyntö voi käännyttää monet ostajat etsimään halvempaa vaihtoa.
KAASUJALKA 6-7/2023 11 Alla olevat KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat pyyhkijänsulkien vaihdon yhteydessä tyylikkäät aurinkolasit: AURINKOLASIT KAUPAN PÄÄLLE TURUN TEHOAUTO TURUN TEHOAUTO TELEKATU 1 TELEKATU 1 20360 TURKU 20360 TURKU 040 134 0007 040 134 0007 SALON MOOTTORIHUOLTO SALON MOOTTORIHUOLTO RATAKATU 3-5 RATAKATU 3-5 24100 SALO 24100 SALO 02 727 7100 02 727 7100 RAPTEC OY MB Karsolantie 11, 32210 Loimaa Puh. 044 347 4732 TL-MOTORS Audi, BMW Vehnätie 17, 21200 Raisio Puh. 044 777 0571 KONEASENNUS HANNULA OY Audi, Volvo, BMW, MB Pajakatu 1, 20320 Turku Puh. 040 012 8600 LOIMAAN AUTOKUNNOSTUS MB Leppäkuljunkatu 5, 32200 Loimaa Puh. 02 763 2175 MOOTTORIKONEISTUS OJALA OY Audi, BMW, MB Hallimestarinkatu 9, 20780 Kaarina Puh. 010 666 2440 MOTORFIX OY BMW Putkikatu 23, 21110 Naantali Puh. 02 536 9502 / 040 742 6799 KATSO LÄHIN KORJAAMOSI: WWW.KL-SERVICEPARTNER.FI KL-ServicePartner -korjaamoista löydät osaajat kaikkiin tarvitsemiisi autohuoltoihin ja -korjauksiin. Erikoistuen Mercedes?Benz?, BMW?, Volvoja Audi ?asiantuntemukseen sekä nykyaikaiseen tekniikkaan ja korjaustyöhön. OPTIWIDE OY Audi, BMW, MB, Volvo Vuoritie 6, 21600 Parainen Puh. 0400 533 757 Autolasien ykkönen Puh. 02 432 9390 • Tuotekatu 6, Raisio www.raisionautolasi.fi Avoinna ma-pe 8 –17, nyt myös la 10 –15 Myös Liedossa Tuulissuolla. www.liedonautolasi.fi Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani
12 KAASUJALKA 6-7/2023 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
KAASUJALKA 6-7/2023 13 KUUKAUDEN KÄYTETTY RAUHALLISEN KRUISAILIJAN KESÄAUTO Sukupolvenvaihdoksen juuri läpikäynyt Mercedes-Benz SLK vuosimallia 2011 osuu sikäli hankalaan rakoon, että sen hintapyynnöt ovat selkeästi kalliimpia kuin samanikäisten toisen sukupolven SLKmallien. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa M ercedes-Benzin kolmen eri sukupolven SLK-malleilla on kullakin omaleimainen ulkonäkönsä. Varsinkin toisen ja kolmannen sukupolven SLK -mallien ulkonäkö jakaa mielipiteitä. Päätoimittajan mielestä vuosina 2004-2011 tuotannossa ollut F1-keulainen SLK on paremman näköinen kuin kolmannen polven hillitymmän oloinen SLK. No, päätoimittaja on vielä alle viisikymppinen ja sporttisen oloinen ”menoveikko”. Itse olen taas aina ajatellut, että Mersun pitää ollakin konservatiivisemman ja hillitymmän oloinen. Kun aikoinaan ostin 1980-luvun pikkuMersun eli 190 E.n, edellinen omistaja oli laittanut siihen mauttoman maskin, jossa grillin keskellä mollotti mauttoman näköinen suuri Mersun tähti. Vaihdoin tilalle perusmaskin. Siksi sukupolvenvaihdoksen vuodelle 2011 läpikäynyt SLK on minusta tyylikkäämpi. R172-numerointia noudattavan toisen polven SLK:n hillitty keula tuo mieleen kauniit 1950-luvun 190 SL-mallit. Kun joku vuosi sitten koeajoin Kaasujalan juttua varten vuosina 1996-2004 valmistetun ensimmäisen sukupolven SLK:n, kokemus oli muistaakseni ainakin meluisa. Tuli muuten mieleen sellainen juttu, että yhden toimitusjohtajan tyttöystävä halusi tällaisen ensimmäisen sukupolven SLK:n ja kun toimitusjohtaja ei viitsinyt lähteä koeajelulle ennen ostopäätöstä, sihteeri tilasi sen etänä hänen puolestaan. No, toimitusjohtajalle oli tullut aika paljon painoa ja huolimatta tyttöystävän hennosta varresta ”teejeellä” teki ahdasta sovittaa itsensä SLK:n penkille. Niinpä Mersu meni äkkiä vaihtoon. Kolmannen sukupolven kovakattoista ja kaksipaikkaista SLK:ta on vaikea mieltää arkiautoksi edes pariskunnalle, sen verran paljon sähköisen katon mekanismi syö tavaratilaa. Ehkä se sopiikin parhaiten kauniiden kesäpäivien lähiajoon, vaikkapa Vantaan Korson tai Rekolan pientalotaajamista vaikkapa Kuusijärven rantakahvilaan tai Helsingin Kaivopuiston Cafe Ursulaan. Osaisin kuvitella, että tällaisen vain hieman yli 100 kilometriä ajetun SLK-Roadsterin ostaisi kesäautokseen elämäntyönsä myymisellä sopivasti vaurastunut vantaalainen pk-yrittäjä. Helppo kotiutua Koeajoon saatuun SLK:hon oli kuitenkin helppo kotiutua. Kun autossa istutaan matalalla, välittyy ohjaamoon kesäisen rento tunnelma. Kun sivuikkunat pitää ylhäällä, maistuu cruisailu sillloinkin, kun lämpötila laskee hitusen alle 20 asteen ja silloin pystyy vielä juttelemaan vieruskaverinkin kanssa. Tätä kolmannen polven MERCEDES-BENZ SLK 200 BE A, VM.2011 MITTARILUKEMA: 105 000 km MOOTTORI: R4, 1796 cm3, turbo POLTTOAINE: bensa TEHO: 135 kW / 184 hv VÄÄNTÖ: 270 Nm VETOTAPA: takaveto ISTUMAPAIKAT: 2 VAIHTEISTO: 7-lovinen automaatti KESKIKULUTUS: 6.5 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 151 g /km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0–100 km/h: 7 s, huippunopeus 237 km/h MITAT: pituus 4150 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1310 mm, akseliväli 2430 mm, tavaratila 225–335 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 24 900 € ! TEKNIIKKAA SLK:ta sai kolmella eri moottorilla: 306-hevosvoimaisella, 204-hevosvoimaisella ja 184 hevosvoimaisella. Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta koeajoon saatu SLK oli kolmesta vaihtoehdosta se miedoin. Automaattivaihteista 1.8-litraista vanhaa SLK:n perusversiota ei voi kehua raketiksi ja pienen kuutiotilavuuden moottoriin kaipaisi pikkuisen lisää vääntöäkin. Varttuneemman herrasmiehen kruisailuun 12 vuotta vanha SLK kuitenkin sopii erinomaisesti. Nopea ohjaus tuntuu kaupunkiajossa hiukan raskaalta ja pikkuisen huonosti palauttava vaatii totuttelua. Sen sijaan maantieajossa ohjaustunto on suorastaan kiitettävä ja katto alhaalla mennään yllättävänkin suuntavakaasti. Ohjaustehostus kun säätyy ajonopeuden mukaan. Kun vielä renkaatkin ovat maltillista kokoa, niin jousitus on yhtä mukava kuin omassa vuosimallin 2009 C-Mersussani. Rengasmelua SLK:ssa on kuitenkin melkoisesti. Sen sijaan moottori ei mölyä ja kuulostaa hyvältä. Kaikkiaan vanhakin SLK on helppo auto, joka voisi sopia ympärivuotiseenkin ajoon. Hinta on vaikea rasti. 25 000 eurolla saa komean auton, jolla voi herättää pientä kateuttakin liikenteessä ja ajaminen on leppoisaa. Kova sähkökatto mahdollistaa ajamisen ympäri vuoden. Kilometrien puolesta auto on vasta sisään ajettu ja sähköinen huoltokirjakin löytyy. Kyllähän tällaisella SLK-Mersulla ihan eri vaikutuksen tekee naapurustossakin kuin saman verran ajetulla, mutta vuosia tuoreemmalla E-sarjan porrasperäisellä perus-Mersulla. Hankala hintaluokka Raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja ’Miikka Lännistö myöntää, että yli 20 000 euroa maksava ja kuitenkin 12 vuotta vanha kolmannen sukupolven SLK-Mersu osuu ahtaaseen rakoon. –Kun yhtä hyvänäköistä edellisen sukupolven SLK:ta saa muutaman vuoden iäkkäämpinä, mutta kohtuukilometreillä jopa 15 000 eurolla, niin hinta on suuri vedenjakaja. Näitä kolmannen sukupolven SLK-malleja kun ei löydy Nettiauto.comista ensimmäistäkään alle 20 000 euron hinnalla. Kyllä nämä molemmat, toisen ja kolmannen sukupolven SLK:t, ovat ihan haluttuja autoja, mutta niillä on hintaeron takia aika eri ostajakunta. Mercedes-Benz SLK Nyt juuri toisen sukupolven SLK on edullisemman hintansa ja kuitenkin sporttisen ulkonäkönsä takia selkeästi kysytympiä kuin samanikäiset kolmannen sukupolven mallit. –Kakkoskoppaista SLK:ta pidetään ajattomana, enkä ihmettele, että se tekee näinä aikoina 10 000–15 000 euron hintaluokassa paremmin kauppansa kuin kolmannen sukupolven SLK, jonka hinta yli 10-vuotiaanakin saattaa hipoa jopa 30 000 euroa. Toki kolmannen sukupolven SLK:nkin myyntiaika on suhteellisen lyhyt, mutta ei sitä käsistä viedä. Tällä hetkellä harrasteja kesäautoissakin muutenkin edullisemman hintatason kauppa kukoistaa, Lännistö sanoo. 12 vuotta vanhan SLK:n ostaja on Lännistönkin mukaan todennäköisesti varttuneempi herrasmies, joka ostaa autonsa rauhalliseen kruisailuun. –SLK 350 AMG –mallien ostajat ovat erikseen, Lännistö sanoo.
14 KAASUJALKA 6-7/2023 OSTETAAN AUTOJA MOPOT • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakoketjun vaihdot Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Varaosien verkkokauppa palvelee 24/7 (03) 5356 100 I www.kolari-special.fi KATSASTUSASEMIA Luotettavaa varaosakauppaa. Ostamme kolarija epäkuntoiset autot. Romuautojen virallinen vastaanottopiste. Lehtikatu 10, 33340 TAMPERE Puh. 03-3433 837 www.osamyyntimattila.? VARAOSIA TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! MYY MYY AUTOSI MEILLE! AUTOSI MEILLE! Myös noutopalvelu! 0400 474 674 0400 474 674 Petri Harinen Petri Harinen autoplaneetta.fi Linnatie 7, Mäntsälä ? autoplaneetta@gmail.com HUUTAVA PULA 1 000-30 000€ AUTOISTA, MYÖS PAKUT JA MP:T Tarjoa, soita! Tarjoa, soita! Access Motors 800 ccm Traktori malli 60kmh Rekisteröity 2 henk. Ohjaustehostin Vinssi ja vetokoukku vakiona Alumiinivanteet Kaasu iskunvaimentimet Tehokas ja taloudellinen HEINOLA Pohjanmäentie 7 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 ERIKOISTARJOUS! ERIKOISTARJOUS! 8.490€ 8.490€ westmac.fi Nyt 500ccm hinnalla 800ccm VOIMAA! AUTOKIERRÄTYS SUOMEN AUTOKIERRÄTYS / ILMOITUS LAYOUT 82 x 88 mm V1 V2 Auton kierrättäminen ympäristöystävällisesti on helppoa eikä maksa mitään. Kierrätä autosi ilmaiseksi Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. AUTOKIERRÄTYS Seuraava lehti ilmestyy 10.8. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com
KAASUJALKA 6-7/2023 15 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä, Askola, Karjaa, Inkoo Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Tammisaari Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 6-7/2023 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. A) SAAB B) OPEL C) NISSAN D) MERCEDES-BENZ Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme 5 Turtle Wax tuotesettiä. Vastausaikaa on 20.8.2023 saakka. Vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi Huhtikuun kilpailuun vastanneiden kesken arvoimme 5 Turtle Wax -tuotesettiä ja onnelliset voittajat ovat: Antero Viitala Vantaa, Vesa Vasankari Jyväskylä, Kirsi Pajarinen Lehmo, Janne Lindholm Akaa ja Eila Baljaskin Kerava Paljon onnea voittajille! MIKÄ AUTO ON TÄMÄN NUMERON KANSIAUTONA? VASTAA, RATKO JA VOITA TURTLE WAX TUOTEPAKETTI!
16 KAASUJALKA 6-7/2023 Örninkatu 8, 24100 Salo Puh. 02 731 3362 salonautosahko@netti.fi Hae rahoitusta lähettämällä tekstiviesti MEKONOMEN numeroon 18311, korjaamolla tai osoitteessa mekonomen.fi *Esimerkkilaskelma; Ostot 1000€, 12kk maksuaika, vuosikorko: 0%, käsittelymaksu/kk: 3,90€, todellinen vuosikorko: 8,16%, osamaksuerä/kk: 87,24€, 12 erää, maksettava yhteensä: 1047 €. Hakijan tulee saada hakemukseen myönteinen päätös. Luotonantaja: Resurs Bank AB Suomen sivuliike. Autohuollot ja varaosat luotettavasti saman katon alta! Nyt kaikkiin ostoksiin ja huoltoihin 12kk korotonta maksuaikaa. Jo 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? Vapaa-aika Kalastus Vene Koti Työkalut Auto Moottoripyörä SEURAA MEITÄ SOMESSA /motonet /motonet? Moottoripyörä py SEURAA MEITÄ Tuotteita rajoitetusti. Ei ennakkovarauksia. Airam Basic Cooler KYLMÄLAUKKU 20 L 12/230 V Sopii retkeilyyn, autoiluun tai mökille. Tilavuus on 20 litraa. Toimii sekä 12 V jännitteellä että verkkovirralla. 86-02409 59,90 Motox KESÄLASINPESU 5 L Motox-kesälasinpesulla itikat irtoavat tehokkasti tuulilasista. 60-1052 3,99 0,80/l AlcoFind AF-23 ALKOMETRI Luotettava ja helppokäyttöinen alkotesteri, joka antaa tarkan puhallustuloksen nopeasti. Laite hyödyntää samaa tekniikkaa kuin viranomaisten käyttämät tarkkuusalkometrit. 65-02374 59,90 Motox ILMASTOINNINPUHDISTUSAINE 150 ml Puhdistaa ilmastointilaitteen ilmakanavat, estää bakteerien ja homeen kasvua ja eliminoi epämiellyttävät hajut. 60-8199 7,99 53,27/l