KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ PEUGEOT 5008 I URMAS HURMALAINEN FIILISTELEE V8-MOOTTORISELLA AUDI S5:LLÄ BMW 520D FORD KUGA Koeajossa mm. Koeajossa BYD Seal Varsinais-Suomen painos 6/2024 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Muhkurin Autohuolto Uhrilähteenkatu 4, 20250 Turku Puh. 010 279 3900 asiakaspalvelu@muhkurinautohuolto.fi Avoinna arkisin 8:00-16:00 MUHKURIN AUTOHUOLTO HUOLTAA AUTOSI MERKISTÄ JA MALLISTA RIIPPUMATTA muhkurinautohuolto.fi Tarjous voimassa 11.8.2024 asti. Neste Vesilaitoksentie Raisio Kai Oksanen, puh. 010 321 6380 Ma-Pe 6.30-19, La 9-16, Su suljettu nestevesilaitoksentie.? VILHELM JUNNIL A 47 PS 47 Autoilijoiden ja motoristien puolesta
2 KAASUJALKA 6/2024 Täällä Savossa, Vuorelassa oli liikenteessä kaupan lähettirobotti. Kiltisti odotti risteyksessä vuoroaan. Kuvan nappasi: Ari Pakarinen ! U R M A S H U R M A LA IN EN Hesarissa oli äskettäin juttu siitä, kuinka autojen kosketusnäytöt häiritsevät keskittymistä ajamiseen. Tästä olen itse kiukutellut jo pidempään. Onhan se aikamoinen turvallisuusriski, jos kaltaiseni rähmäkäpälä alkaa moottoritienopeudessa hipelöidä kosketusnäytöltä ilmastointiasetuksia. O len joskus musiikkimaailmaa seuratessani tullut tuumailleeksi, että oikeastaan tekninen kehitys olisi minun puolestani saanut jäädä vuoteen 1970 ja Beatlesin Let it Be -albumiin. Bändin sointi on täyteläistä ja harmonista ilman turhaa kikkailua. Nyt isona ”henkilönä” olen usein miettinyt, miksi autoihin pitää tuoda yhä vain lisää kaikenlaisia elektronisia ratkaisuja. Kuvaan tässä nyt itseäni henkilöksi, kun sukupuolen esille tuominen kai ei ole oikein hyväksyttyä. Nythän esimiehetkin ovat esihenkilöitä. Vaikka siis olenkin reilusti keski-iän ylittänyt lihaa syövä heteromies. Toki on mukavuutta avata ovet kauko-ohjauksella, mutta ei se nyt niin hirveästi vaivalloista ollut silloinkaan, kun piti työntää fyysinen avain lukkopesään. Sitten tuli avaimeton käynnistys ja start & stop -napit. Jos autonavaimesta loppuu virta, avain ei pysty kommunikoimaan ajotietokoneen kanssa eikä autoa voi käynnistää. No, kaikkeen tottuu ja oppii. Ymmärränhän minä, että autovalmistajat saavat isot säästöt, kun miljoonien fyysisten katkaisinten valmistaminen ja sen jälkeen vielä asentaminen tekee isot kustannukset. Mutta tämä kosketusnäyttöjuttu menee jo vähän liian pitkälle. Onhan tässä kysymys ennen kaikkea liikenneturvallisuudesta. Kun ajetaan moottoritienopeuksissa, pienikin virheliike voi olla kohtalokas. Esimerkiksi Tesla Model 3:n uusimmassa versiossa ei ole edes perinteisiä vilkkuviiksiä vaan vilkuttaminen tapahtuu ratin nappeja painelemalla. FYYSISET NAPPULAT TAKAISIN! KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Muutenkaan kojelaudassa ei ratin takana ole mitään nähtävää, kun kaikki informaatio nopeudesta lähtien ohjaamon keskellä jättinäytöllä. Itse haluan seurata nopeusja kierroslukumittaria edelleen juuri ratin takaa, enkä vilkuilla niitä tabletilta keskellä kojelautaa. Jarrutkin kosketusnäytölle? Onneksi Euroopan laajuinen ja riippumaton autojen testausohjelma Euro NCAP on tarttunut tähän kehitykseen. ”Eurooppalaisiksi törmäystestituloksiksi” kuvailun Euro NCAP:n testausohjelman tarkoituksena on auttaa kuluttajaa valitsemaan turvallinen auto. Testausjärjestelmiin on tulossa merkittäviä muutoksia, ja syy siihen on juuri tämä autonvalmistajien digitalisaatioja kosketusinnostus. Maaliskuussa brittilehti The Times uutisoi, että Euro NCAP aikoo rokottaa tähtiä, jos auton käyttöliittymä on kosketusnäyttöjen vuoksi niin hankala käyttää, että se häiritsee ajosuoritetta. Hyvä niin. En minä ole ainoa, joka vierastaa tätä kehitystä. Hesarin jutussa kerrottiin, että jenkkiläisen dataanalytiikkayrityksen tutkimuksen mukaan tietoviihdejärjestelmien käyttö on pudottanut USA:ssakin autonomistajien tyytyväisyyttä kahtena vuotena peräkkäin. Luoja meitä varjelkoon jarrujenkin viemiseltä kosketusnäytön taakse! Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Kärsimättömyyttä pukkaa. Juhannuksen tienoilla ärsyynnyt pienestäkin ja houkutus kansainvälisten käsimerkkien näyttämiseen liikenteessä kasvaa. Oletko kuullut koskaan, että kesällä 2012 tämä johti Porissa valtatie 2:n varrella Tiilimäen Hesburgerin kohdalla pahoinpitelyyn? HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Käytännön velvollisuudet haittaavat nyt niin rakkauskuin seuraelämääsikin. Tilaa aika ilmastointihuollolle nyt, äläkä heinäkuussa, kun kuumimmat helteet ovat jo alkaneet. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Koko jakso on täynnä yllätyksiä ja meininkiä riittää vähän joka päivälle. Pysy kuitenkin tarkkaavaisena liikenteessä, varsinkin tolppakameraviidakossa. RAPU 22.6 – 22.7. Luet tuoreesta tutkimuksesta, jonka mukaan automyyjät antavat väärää tietoa auton huolloista ja jättävät kertomatta, jos autoa on kolaroitu. Jos olet juuri vaihtanut autoa vaihtoautoliikkeessä, tämä askarruttaa sinua. Ehkä nyt kuitenkin kannattaa pysyä maltillisena. Toki maailmassa tapahtuu kusetusta, mutta isossa kuvassa ne kuitenkin ovat poikkeustapauksia. LEIJONA 23.7 – 23.8. Sinulla on tavallista enemmän päättäväisyyttä ja tarmoa, joten tuloksiakin syntyy. Todennäköisesti lopeta vihdoinkin jahkailusi ja päivität autosi uudempaan. NEITSYT 24.8 – 22.9. Kaikille meistä sattuu ja tapahtuu. Jakson keskivälissä sinulla on riski jättää pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen ja jalankulkijalle tietä antaneen pakettiauton rinnalle. Ole tarkkana, ettei ajokortti lähde! VAAKA 23.9 – 22.10. Kesäsi on alkanut hieman kärjekkäissä merkeissä. Sinulle, kuten ihan tutkimuksenkin mukaan niin monelle muullekin suomalaiselle, auton huolto tuntuu olevan ylimääräinen riesa, joka aiheuttaa ylimääräistä stressiä. Tämä ei taida ratketa muulla kuin hoitamalla huoltoasia kuntoon ennen kesää. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Saat yllättäen houkuttelevan tarjouksen, joka parhaassa tapauksessa voi olla juuri niin hyvä kuin miltä kuulostaakin. Pelaa silti varman päälle ja tarkista kiinnostuksesi kohteena olevan vaihtoauton taustat. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Tunteet ottavat vallan, etkä kykene arvioimaan asioita objektiivisesti. Varsinkin autokaupoilla tämä ei ole hyvä juttu. Nyt ei pidä tehdä hätiköiden tärkeitä päätöksiä. Jätä asia vielä hautumaan. Autoa, josta olet kiinnostunut, ei olla viemässä nenäsi edestä. KAURIS 23.12 – 20.1. Aiot päivittää ennen kesälomareissua alkometrisi. Muista, että alkometreissäkin on eroja: kalliitkin alkometrit voivat testien mukaan olla epäluotettavia. Yleisenä suosituksena kannattaa pitää mielessä periaate: jos otat, niin et aja. VESIMIES 21.1.-18.2. Saatat innostua ajatuksesta, että lähtisit hakemaan kesän aikana käytetyn auton Ruotsista. Jos sinulla on vielä kielitaitoa, niin auton ostaminen naapurimaasta ei ole kovinkaan vaikeata. Muista kuitenkin, että monessa autossa on nykyään sähköinen huoltokirja. Tiedot auton historiasta kulje enää samalla tavalla hansikaslokerossa kuin paperisten huoltokirjojen aikaan. Tarkista myös tuontiautoon liittyvät kulut KALAT 19.2.-20.3. Tunteet menevät nyt helposti järjen ohi. Sytyt herkästi ja voit sekä ihastua että vihastua äkkiarvaamatta ja palavasti, tämä pätee niin toisiin ihmisiin kuin autoihinkin. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI KESÄKUULLE 2024 Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN TURTLE WAX TUOTESETILLÄ Seuraava Kaasujalka ilmestyy 4.7.2024
KAASUJALKA 6/2024 3 Tarvitseeko autosi huoltoa tai korjausta? Huollamme kaikki merkit! Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy myös edullista rahoitustarjousta. Neste Satama Huoltoasema Jari Laine Ky Pansiontie 8, 20200 Turku Puh. 020 747 9700 neste.satama@autofit.fi GS Autoja Konehuolto Oy Vanha Tampereentie 205, 20380 Turku Puh. 044 782 6879 gs.huolto@gmail.com Naantalin Rengasteam Niittikuja 2, 21110 Naantali Puh. 044 544 2156 naantalinrengasteam@gmail.com KumRok Oy Voivalantie 24 E, 20780 Kaarina Puh. 045 156 4770 myynti@kumrok.fi Turun Autokorjaamo Oy Kuloistentie 6, 21280 Raisio Puh. (02) 238 8880 turunautokorjaamo@autofit.fi Aninkaisten Autohuolto Nuppulantie 34, 20320 Turku Puh. 040 766 3109 aninkaistenauto@autofit.fi My Autohuoltotalo Orikedonkatu 26, 20380 Turku Puh. 040 124 1237 myautohuoltotalo@gmail.com
4 KAASUJALKA 6/2024 VINKKI Mukavaa autoilua TUKEVA KOIRAVERKKO LEMMIKILLE Koira on monille perheenjäsen, joka matkustaa autossa mukana – minne ikinä mennäänkään. Siksi myös lemmikin matkustusmukavuuteen ja -turvallisuuteen kannattaa panostaa rajaamalla sille oma, turvallinen paikka koiraverkon avulla. A uton tavaratilaan asennettava koiraverkko on järkevä hankinta, sillä irrallaan autossa matkustava koira voi äkkijarrutustai onnettomuustilanteessa paitsi satuttaa itsensä, niin myös aiheuttaa vahinkoa muille matkustajille. Koiraverkko tekee matkustamosta myös rauhallisemman, kun koira pysyy omalla paikallaan eikä pääse hillumaan ympäriinsä. Hyvin istuva Korkealaatuiset Travall-koiraverkot ovat automerkkija mallikohtaisia, joten ne istuvat täydellisesti paikoilleen. Verkon kiinnitys tapahtuu kekseliäästi kunkin automallin tavaratilan sopiviin kohtiin niin, ettei autoon tarvitse tehdä mitään muutoksia tai viritelmiä. Koiraverkon asentaminen ei vaadi erikoistyökaluja ja verkko istuu sille tarkoitettuihin kohtiin millimetrin tarkasti. –Mallikohtaisen mittatarkkuuden vuoksi Travall-verkko pysyy tiukasti paikoillaan – se ei irtoa eikä rämise. Ja koska laadukkaan koiraverkon täytyy myös kestää kulutusta, kuten raapimista ja puremista, ovat Travalltuotteet vankkarakenteisia ja päällystetty kestävällä nylonpinnoitteella. Travallin koiraverkkoTEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Kaha ratkaisua on myös mahdollista täydentää kätevällä tilanjakajalla ja karkailun estävällä koiraveräjällä, kertoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka autotarvikkeiden ja maahantuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. Veräjä estää karkailun Koska auton tavaratilaa tarvitaan usein muuhunkin kuin koiran kuljettamiseen, on Travall-koiraverkkoratkaisua mahdollista täydentää erikseen myytävällä tilanjakajalla. Tilanjakajan avulla jaat tilan niin, ettei koira pääse käsiksi matkatavaroihin tai esimerkiksi ruokaostoksiin. Tilanjakaja on huippuhankinta myös silloin kun halutaan estää kahden koiran keskinäinen nahistelu. Huomaa, että myös tilanjakajat ovat automallikohtaisia ja sopivat yhteen vain tietyn koiraverkkomallin kanssa. Jakajia on saatavilla useisiin koiraverkkoihin. Takaluukun avaaminen voi olla stressaavaa, jos riskinä on, että koira hyppää ulos saman tien, kun luukku aukeaa. Siksi Travall-valikoimassa on myös tilanjakajaan yhdistettäviä koiraveräjiä, joiden tehtävänä on estää koiran karkaaminen tavaratilan avaamisen yhteydessä. Koiraveräjä vaatii Travall-koiraverkon ja -tilanjakajan. –Koiraveräjiä on saatavilla 50–50ja 60–40-jaolla oleviin tilanjakajiin. 60–40-jaolla olevissa tilanjakajissa koiraveräjä asennetaan pienemmän osion puolelle. Jos tavaratila puolestaan jaetaan 50–50, voi koiraveräjän hankkia molemmille puolille. Travall-koiraveräjä on helppo kääntää sivuun, kun sille ei ole tarvetta. Tarkista soveltuvuudet jälleenmyyjältä, Vainikka opastaa. Etsi lähin Travall-jälleenmyyjäsi: kaha.fi/jm/ Travall-valikoimassa on myös tilanjakajaan yhdistettäviä koiraveräjiä, joiden tehtävänä on estää koiran karkaaminen tavaratilan avaamisen yhteydessä. Koiraveräjä vaatii Travall-koiraverkon ja -tilanjakajan. Lemmikin matkustusmukavuuteen ja -turvallisuuteen kannattaa panostaa rajaamalla sille oma, turvallinen paikka koiraverkon avulla. AUTON ILMASTOINNIN TÄYTTÖHUOLTO! Etelä-Suomen Autoilmastointi Oy I 044 307 33 91 69€ RAISION PUUILON PIHALLA! Sisältää aineet R134a Sis. R1234yf 100g + 20€/ 100g
KAASUJALKA 6/2024 5 KESTÄVINKIN KAIPAA HUOLTOA MAAHANTUOJAN VALTUUTTAMA KORJAAMOMME PALVELEE SINUA KAARINASSA. • Kaikki korjauspalvelut • Määräaikaishuollot • Katsastustarkastukset ja katsastuspalvelut • Tuulilasin kiveniskemäkorjaukset • Ilmastointilaitteen huolto • Rengasmyynti • Kaikki rengastyöt • Varusteasennukset • Alkuperäiset Toyota-varaosat • Sijaisautopalvelu Varaa autollesi huoltotai korjausaika numerosta (02) 243 5585 tai osoitteessa www.testipiste.fi Hallimestarinkatu 22, 20780 Kaarina Avoinna ark. 7.30-16.30, puhelin (02) 243 5585, www.testipiste.fi Autolasien ykkönen Puh. 02 432 9390 • Tuotekatu 6, Raisio www.raisionautolasi.fi Avoinna ma-pe 8 –17, nyt myös la 10 –15 Myös Liedossa Tuulissuolla. www.liedonautolasi.fi Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani
6 KAASUJALKA 6/2024 BYD Sea on pirun hyvännäköinen ja sporttinen sähkösedan, jota syystäkin kuvaillaan kiinalaisten täsmäaseeksi amerikkalaista Tesla Model 3:a vastaan. Ei ihme, että siitä povataan kiinalaisten sähköautojen läpilyöntimalliksi Suomessa. Vain 100 %:n tuontitullit kiinalaisille autoille voisivat estää sen vyöryn Suomen teille. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski T uo 100 %:n tuontitulli oli siis sarkasmia: jenkithän pistivät 100 prosentin tuontitullit kiinalaisille autoille. Ja raskaita tulleja kiinalaisille autoille on suunnitellut EU:kin. Kiinalainen BYD on noussut pikavauhdilla Teslan ohi maailman suurimmaksi sähköautovalmistajaksi. Kaunis auto On se vaan pirun ikävää, kun politiikka tunkee niin urheiluun kuin autoihinkin. Erityisen ikävää siinä mielessä, että puhtaasti autoina kiinalaiset autot ovat todella hienoja ja päteviä tuotteita. ! TEKNIIKKAA BYD SEAL EXCELLENCE AWD MOOTTORIT: 2 sähkömoottoria, etupyörille oma ja takapyörille oma KÄYTTÖVOIMA: sähkö SÄHKÖMOOTTORIEN YHTEISTEHO: 530 hv VÄÄNTÖ: 670 Nm TOIMINTAMATKA: 520 km (ilmoitettu) AKUN KAPASITEETTI: 82,5 kWh KESKIKULUTUS (WLTP): 18.2 kWh/100 km (ilmoitettu) VETOTAPA: neliveto (4x4) VAIHTEISTO: automaatti LATAUSAIKA DC-PIKALATAUS 150 KW: 26 min (30-80 %) LATAUSAIKA – AC 3 -VAIHELATAUS 11KW: 8 h 36 min (0-100 %) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 3.8 s, huippunopeus 180 km/h MITAT: pituus 4800 mm, leveys 1875 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2920 mm, tavaratila takana 400 l + edessä 50 l KOEAJOAUTON HINTA: 52 270 €, perushinta 50 990 € KIINAN TÄSMÄASE TESLAA VASTAAN BYD Seal KOEAJOSSA + Menevä ulkonäkö + Erittäin mukava ajaa isoilla teillä + Kiihtyy kuin raketti -Hiukan laiskasti palauttava ohjaus -Kovaääninen nopeusvalvontajärjestelmän merkkiääni JÄLKIMAKU Erittäin hyvännäköinen sähköauto ja myös erittäin kiva ajaa, vaikka ohjaus palauttaakin hiukan laiskasti. Harmi, että maailmanpolitiikka langettaa niin ikäviä varjoja muuten erinomaisille ja hinnoiltaan kilpailukykyisille kiinalaisille sähköautoille. ? – + Ja BYD Seal eli ”hylje” on vielä hyvännäköinenkin. Erityisen hyvännäköinen se on takapäästä katsottuna. Takavalot sulautuvat päiväaikaan harmaina vaaleansiniseen koriin, mutta pimeällä ne hohkaavat tyylikkäästi punaisina pisteinä. BYD Seal herätti kiinnostusta ja ihastusta, missä tahansa sillä ajelinkin. Se on huomiota herättävän tyylikäs ja kaunis auto. Ja ominaisuuksiinsa nähden kohtuuhintainenkin, joskaan ei sentään halpa. BYD Sealin alkaen-hinta on 50 990 euroa ja koeajoautoon vain väri toi reilun 1000 euron lisän. Kokonaishinta siis jäi 52 270 euroon. Tuolla rahalla saa hyvännäköisen ja nelivetoisen sähköauton, jolla optimioloissa taittaa ajoakku täyteen ladattuna 520 kilometrin matkan. BYD Sealissa nelivetoisen ja takavetoisen hintaero on vain 3300 euroa. Sealissa on ovenkahvat, jotka työntyvät ulos, kun ovet ovat auki. Mittaristona toimiva näyttö on BYD Sealissa ohjauspyörän takana, ja siitä on pakko antaa plussaa. Tykkään katsoa nopeusmittaria ratin takana, enkä etsiä sitä sivusta vilkuilemalla auton keskellä olevalta isolta näytöltä. Tämä ratkaisu tekee ajokokemuksesta positiivisessa mielessä perinteisemmän, kun saa tuntea ajavansa autoa, eikä taulutietokonetta. Kiihtyy kuin ammus BYD Sealissa istutaan matalalla kuin urheiluautossa. Se kiihtyy kuin ammus, nollasta sataseen alle 4 sekunnissa: onhan siinä tehoa mahtavat 530 hevosvoimaa ja vääntöä 670 Newtonia. Sähköautona se on samanaikaisesti myös todella hiljainen auto ja vakaa ajettava eritoten isoilla teillä ja isoilla nopeuksilla. Ajaminen BYD Sealilla hauskaa, vaikka ohjaus palauttaakin hiukan laiskasti. Seal kallistelee jonkun verran, kun mennään vauhdikkaasti mutkateillä. Alusta tuntuu kuitenkin sopivasti vähemmän pintakovalta, vaikka valmistaja onkin pyrkinyt tekemään Sealilla mahdollisimman sporttihenkisen. Myös kovaäänisen nopeusvalvontajärjestelmän merkkiäänen pisti pois päältä aika monta kertaa. Kahdella sähkömoottorilla varustetun Sealin keskikulutus omalla koeajoviikollani oli 17.8 kilowattituntia 100 kilometrillä. Pidän lukemaa kohtuullisena, vaikka sähköautolla ajaessani pidänkin vauhtia satasessa silloinkin, kun moottoritiellä saa ajaa 120 kilometrin tuntinopeutta. WLP-mittauksessa koeajossa oleva 390 kilowattia kahdella sähkömoottorilla kuskin käyttöön tarjoava nelivetoinen keskikulutti sähköä 18,2 kilowattituntia per 100 kilometriä. BYD:n ilmoituksen mukaan akku latautuu 30 prosentista 80 prosenttiin 26 minuutissa. Tämä latausaika on laskettu sen mukaan, että ympäristön lämpötila on 30 plusastetta. BYD Sealissä on 6 vuoden tai 150 000 kilometrin auton takuu sekä 8 vuoden tai 200 000 kilometrin akkutakuu. Menoa uudistuneella Ford Kuga Hybrid Active X -täyshybridillä voisi kuvailla yksiselitteisesti pakottomaksi ja leppoisaksi. Kiitos 2,5-litraisen ja 183-hevosvoimaisen bensamyllyn, jolla varsinkin pikkuajot alle 40–80 kilometrin tuntivauhtia pitäen hoituvat auton tehoihin nähden ällistyttävän taloudellisesti. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski U uden Ford Kugan on sisätiloissa vakiona 13,2-tuumainen vaakamallinen kosketusnäyttö ja SYNC 4 -tietoviihdejärjestämä pilviyhteyksin. Voimansiirtovaihtoehdot ovat ladattava hybridi (PHEV), itselataava hybridi (FHEV) ja EcoBoost -bensiinimallit. Uudistuneen C-segmentin eli keskikokoluokan Kugan keula miellyttää ainakin omaa silmään edeltäjää enemmän, uusi näyttää sopusuhtaisemmalta. Takapääkin näyttää sirommalta. Jotenkin tuntuu, että edelleen Ford on niille ihmisille, jotka eivät vaihda kahta asiaa: Fordia ja sukkia. ! TEKNIIKKAA FORD KUGA HYBRID (HEV) ACTIVE X 183 HV AWD CVT BENSAMOOTTORI: R4, 2488 cm3 SÄHKÖMOOTTORI: akkukäyttöinen sähkömoottori (täyshybridi), akun bruttokapasiteetti 1.1 kWh BENSAJA SÄHKÖMOOTTORIJÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 183 hv VETOTAPA: neliveto KESKIKULUTUS: 5,3-6,4 l/100 km. CO2-PÄÄSTÖT (WLTP): 121-146 g/km (ilmoitettu) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.3 s HUIPPUNOPEUS: 193 km/h (ilmoitettu) MITAT: pituus 4604 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1679 mm, akseliväli 2711 mm TAVARATILA: 412 1534 l KUGA-MALLISTON HINNAT : alk. 35 508,95 € KOEAJOAUTON KOKONAISHINTA (VARUSTEINEEN): 52 775, 17 € TALOUDELLISTA MENOA TÄYSHYBRIDI-KUGALLA FORD Kuga KOEAJOSSA + Sopusuhtainen ulkonäkö + Taloudellinen taajamaajossa + Älykäs nelivetojärjestelmä -Ajoittain etäisen tuntuinen ohjaus JÄLKIMAKU Mukavan vaivaton peli, kun konepellin alla riittää niin tehoa kuin vääntöäkin. Väännöstä en löytänyt lukemia, eikä Ford sitä ilmoita, mutta ajossa täyshybridiKuka tuntui vääntävän hyvin. ? – + Eli uudistuksista huolimatta Ford onnistuu pysymään merkkiuskollisille omistajilleen tuttuna ja turvallisena. Luokkansa paras vetokyky Kugan hybridimallien vetokyky on 2100 kg, maahantuojan mukaan se on luokkansa paras. Itselataavan Hybrid AWD -mallin vetokyky on parantunut yli 30 prosentilla. Koeajoon sain nelivetoisen Active X:n, jonka 2,5-litraista ja 183–hevosvoimaista bensamyllyä tukee ajon aikana jarrutusenergiaa talteen ottava hybriditekniikka. Ulkoiset Active-mallin tunnistaa etusäleikön leveistä pystysuorista palkeista, joissa on kiiltävän musta viimeistely, sekä erottuvasta alasäleiköstä, pohjapanssarista ja sivulistoista. Portaaton CVT-automaattivaihteisto, sekä hybridijärjestelmän kanssa sulavaa yhteistyötä tekevä tehokas bensamoottori kaikki yhdessä tekevät Kugatäyshybridillä ajamisesta leppoisaa ja pakotonta. Pihi taajama-ajossa Kun malttaa pitää vauhdin reilusti alle 100 km/h:ssa, täyshybridi-Kugallakin pääsee erittäin taloudellisesti. Vielä moottoritielläkin, jos maltaa ajaa 100 km/h tuntinopeutta 120 km/h sijasta, Kugalla pääsee vielä kohtuullisiin 6.5 l/100 km/h kulutuslukemiin. Kun vauhti nousee 120 km/h -lukemiin, ei hybriditekniikasta enää olekaan paljon iloa. Kuga HEV:n kanssa ei tarvitse latausjohdon kanssa sählätä, kun kaikki autoon ladattu sähkö tulee akustoon ajossa jarrutuksissa tai moottorijarrutuksissa Lyhyillä matkoilla hybridijärjestelmä toimii todella hyvin. 10 kilometrin matkalla kotoa Vantaan Jokivarresta Hyrylään peräti 7,4 kilometriä ajettiin ainakin mittarin mukaan sähköisesti, bensan kulutukseksi mittari näytti 4,1 2/100 km. Nopeudet vaihtelivat 40 km/h:sta 70 km/ h:hon. Vielä senkin jälkeen, kun jatkoin Hyrylän jälkeen kahdeksaakymppiä Hämeentietä Hyvinkään suuntaan, kohti, keskikulutus oli 26 kilometrin jälkeen edelleen 4,3 l/100 km ja 26 ajetusta kilometristä 15,7 kilometriä oli körötelty sähköllä. Tietenkin kulutus nousee ihan toisiin lukemiin, kun ajetaan moottoritienopeuksia. Ford Kuga -täyshybridi on leppoisa ja mukava auto ajaa. Jos jotain nillitettävää pitää väkisin löytää, niin ehkä sähköisesti tehostetun ohjauksen tuntuma voisi olla vähän parempi, nyt se tuntui kaupunkipyörityksessä hiukan liian kevyeltä. Plussaksi tämäkin kääntyy sikäli, että Kugaa on todella kevyt pyöritellä, kun pitää sompailla taajamissa ja peruutella ahtaisiin parkkiruutuihin. Maantieajossa tunnottomuus häviää ja isoilla teillä Kugalla ajaminen on erittäin leppoisaa. Alusta on mukava sekä hiljainen ja Kuga ei herkästi kellistele. Myös tuulensuhinat ja moottorinäänet pysyvät kiitettävästi korin ulkopuolella moottoritienopeuksissakin. HEVin voimavarat riittävät hyvin leppoisaan ajoon. Ohitustilanteissa tosin kaipaisi hitusen lisää potkua.
KAASUJALKA 6/2024 7 KARJALA KUTSUU. Ihan perinteinen BMW 520d kuulostaa sähköautojen rinnalta tylsältä dinosaurukselta, mutta kyllä tämä auto vaan hoitaa arkiset tehtävänsä niin vaivattoman hienosti, että ei voi kuin ihailla. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa N yt on vuorossa ihan tämä perinteinen 520d eli kahden litran dieselillä varustettu nelivetoinen versio, joka on takavuosien businessautojen suosituin malli, eikä ihme. Nimenomaan farmarikorinen F11-malli. Siitä parempaa perheautoa saa hakea. Niitähän löytyy edelleen hurjan paljon vaihtoautomyymälöiden rivistöistä ja erään vaihtoautokauppiaan mukaan on yksi niistä harvoista dieseleistä, jotka tekevät kauppaansa todella hyvin. ! TEKNIIKKAA BMW 520D XDRIVE M SPORT A HINTA ALK: 70 656,97€ HINTA VARUSTEINEEN: 90 354,96€ TEHO: 145kW (197hv) 4000 kierr/min VÄÄNTÖ: 400 Nm / 1500-2750 kierr/ min SÄHKÖMOOTTORI TEHO: 8kW (11hv) VÄÄNTÖ: 25Nm PAINO: 1905 kg VETOKYKY: 2000 kg TAVARATILA: 520 l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 5060, 1900, 1515, 2995 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 7.3s HUIPPUNOPEUS: 228 km/h KULUTUS: 5.5-6.0l / 100km KOEAJON KULUTUS: 6.3l RANGE YLI 1100 KILOMETRIÄ BMW 520d KOEAJOSSA +Plussat +Ajettavuus +Matkustusmukavuus +Alhainen kulutus +Ajoasento -Takamatkustajien jalkatilat -Ohjaamon muotoilu ja materiaalivalinnat (varauksin) JÄLKIMAKU Kuljettajan fiiliksen perusteella arvioidessa tämä uusi 520d on aivan jo lähes tylsyyttä hipova täydellisyys, jota varjostaa ainoastaan ohjaamon tämän hintaiseen autoon vaatimattomat materiaalivalinnat ja takamatkustajien niukahkot jalkatilat. ? – + Uusi G60-korinen BMW:n kohdalla on merkkiuskollisille hyvin tärkeää puhutella malleja koodeilla ja siksipä tämä uutukainenkin tottelee yhdistelmää G60. Merkillepantavaa on se, että korimallista E60 alkaen (esiteltiin vuonna 2003) sedanmallit ovat olleet pyöreitä tasalukuja ja farmarit sitten päättyvät numeroon yksi eli E61, F11 ja G31. Uutukainen on ulkomitoiltaan todella hulppean iso, sillä pituutta löytyy yli 5 metriä ja konepelti varmastikin tällä hetkellä markkinoiden pisin. Sinänsä onkin vähän harmi, että näin pitkään autoon ei ole saatu mahdutettua hulppeita jalkatiloja, sillä pitkäkoipisen kuljettajan takana on todella ahdasta istua. Uusi 5-sarja omaa ainakin muualla maailmassa lähes kaikki tutut voimalinjat mukaan lukien legendaariset 530d ja 530i, mutta näitä ei valitettavasti ole Suomen maahantuontiohjelmassa korkean verotuksen vuoksi. Suomen hinnasto alkaa tästä koeajetusta 520 d:stä ja sen saa itselleen halvimmillaan 65 162,87 eurolla ja tämä koeajettu M Sport -varusteinen on sen tutun 5000 euroa tyyriimpi. Kolme muuta polttismallia ovat 550e ja 530e sekä takaja nelivetoisena. Luonnollisesti malliston kärjessä häärii 600-hevosvoimainen M5 Competition 216 114,34 euron hinnallaan. Koeajettuun autoon oli ladattu kivasti lisähilppeitä mukaan ja sen vuoksi hinta kohoaakin hurjaan reiluun 90 000 euroon. Tuttu ja turvallinen diesel Maahantuojan pihalla tämä uusi 520d ei itseään tuo esiin ja siinä tämä jatkaa samaa tuttua linjaa edeltäjiensä kanssa. Lähestyessäni autoa avaimeton järjestelmä avaa lukituksen vilkkujen vilkautusten kera ja tämä järjestelmä toimii aina BMW:ssä täsmällisesti ja varmasti. Kännykän bluetooth pariliitoksenkaan kanssa ei koskaan tule häiriöitä, kuten aika monen muun auton kohdalla aina silloin tällöin. Napista moottori käyntiin, mutta se käy niin vaimean hiljaisesti, että moneen otteeseen piti oikein keskittyä kuuntelemaan, että käykö se moottori vai ei. Näinä sähköautoaikoina oli oikein suuri hämKATSO KOEAJOVIDEO KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA YOUTUBE-KANAVALTA mästys nähdä ajotietokoneessa toimintasäde-ennusteeksi nelinumeroisen lukeman; 1110 kilometriä. Täydellisen ajoasennon löytäminen ei tässäkään Bemarissa vie kuin pari sekuntia ja siitä voisi moni valmistaja ottaa edelleen oppia. Kojetaulun desingissa on mielestäni menty taaksepäin, sillä vanhempien mallien tyyli oli arvokkaampi ja toimivampi. Ajettavuus on ihailtavan eleetöntä ja täsmällistä. Voimalinja toimii täydellisesti, eikä missään vaiheessa tule tunnetta, että sen toiminnan suhteen olisi pakko mieluummin hankkia sähköauto. Ehkä ennemminkin toisinpäin, sillä tällä dieselillä kulutus pysyy todella alhaisena ja tankilla ei suomalaisen normaalilla ajosuoritteella tarvitse käydä kuin noin kerran kuukaudessa. Harmina on vain päästöjen mukana tuoma korkea hinta, joka varmasti laittaa ostajan valitsemaan ladattavan hybridin. Ajo-ominaisuuksiltaanhan tämä on täydellinen auto.
8 KAASUJALKA 6/2024 Talouden synkemmät luvut heijastuvat myös hintavampien avoautojen kauppaan vaihtoautoliikkeissä. Nyt ollaan selvästi aiempaa haluttomampia sijoittamaan yli 20 000 euroa harrasteautoon. J . Rinta-Joupin Raision liikkeessä oli toukokuun jälkipuoliskolla myynnissä kaksi avoautoa: 176 000 km ajettu Audi TTS 2.0 TSFI vuosimallia 2009 17 990 € ja 194 000 km ajettu BMW 135 Cabrio vuosimallia 2008. Audin hintapyyntö oli pudotettu aiemmasta 18 900 eurosta 17 990 euroon ja BMW:n hintapyyntö oli 18 999 €. –Meillä on myynnissä tällä hetkellä vain nuo kaksi avoautoa, yleensäkin meillä on ollut myynnissä aika vähän avoautoja. Kysyntää on kyllä ollut jonkun verran, mutta kauppoja ei ole syntynyt. Tuntuu siltä, että näinä aikoina harrasteautojen ostajia on aiempaa vähemmän. Kysyntä oli selkäesti vilkkaampaa koronarajoitusten aikana ja sitä ennen, sanoo paikallisjohtaja Marko Hiltunen. Hiltunen uskoo, että avoautojen hiljentynyt kysyntä heijastelee yleistä taloustilannetta. Varsinkin jos hintapyyntö nousee lähelle 20 000 euroa, harrasteauto koetaan liian kalliiksi. –Tuossa hintaluokassa ihmiset etsivät autoa enemmän jokapäiväiseen käyttöön ja sellaiseen avoauto koetaan vähän haastavaksi. Harva haluaa sijoittaa 20 000 euroa tai enemmän selkeään kesäleluun, Hiltunen sanoo. Vaikka avoauto ostetaankin enemmän tunteella kuin järjellä, niin ei avoauto välttämättä ole enää näinä päivinä ympärivuotiseenkaan käyttöön sen järjettömämpi ostos kuin kiinteäkattoineenkaan. Varsinkin kovakattoisia avoautoja näkee liikenteessä talvellakin, eikä kangaskattokaan nykyautoissa ole esteenä talvikäytölle. Kangaskatotkin kestävät hyvin lumikuorman, ja autot pysyvät useiden medioiden koeajojen ja käyttäjäkokemusten perusteella lämpiminä todella hyvin pakkasillakin. Markkinointiratkaisuja autoteollisuudelle tarjoavan amerikkalaisen AutoWeb -yrityksen Autobytel.com -sivusto listasi 10 luotettavinta avoautoa kesäkuussa 2020. Sivuston nimi tulee sanoista Auto-by-tel. Kaikkia listalle otettuja autoja ei ole edes tuotu Suomeen, ja listalta myös puuttui suurin osa suomalaisille tutummista ja arkisemmista perheautojen cabrioleteista. Luotettavuusvertailun kärkeen nousi Fiat 124 Spyder, samoin listalle mahtui BMW 4-sarjan Cabrio. Nettiauto.comissa oli 22. toukokuuta tarjolla 220 avoautoa, jotka osuivat hintaluokkaan 20 000–30 000 euroa. Kun hintarajoja ei aseteta, tarjolle tuli kaikkiaan 1424 avoautoa, niistä tieliikennekelpoisten hintahaitari venyi 1500 euron Opel Kadetista vuosimallia 1989 aina 129 900 euron Checrolet Camaroon vuosimallia 2023. TEKSTI_Timo Kiiski VAIHTOAUTOVERTAILU Volkswagen Beetlen uudempia avomalleja Nettiauto.comissa oli 28. toukokuuta tarjolla vain 4 kappaletta. Autojen ikähaitari ulottui vuosimallista 2006 vuosimalliin 2017. Hintahaitarikin venyi 7500 eurosta 23 900 euroon. Kuvan Volkswagen Beetle Cabriolet Design oli vuosimallia 2015. 40 000 kilometrin mittarilukemasta päätellen tällä Beetlellä on ajettu vain kesäisin. Rinta-Joupin Autoliike Kouvolassa pyytää kuvan 1,2-litraisesta ja 105 -hevosvoimaisesta Volkswagen Beetlesta 23 900 €. Kuvan Fiat 500E -avoauto on sähköauto. Sille on vaikea nimetä mitään tiettyä ostajakuntaa, koska sähkö käyttövoimana nostaa kuvan piskuisen Fiatin hinnan käytettynäkin 26 500 euroon. Kuvan Fiat 500E on vuosimallia 2021 ja mittarilukema on vasta 17 000 kilometriä. Kuvan Fiat 500E on myynnissä Carstoressa Tampereella. BMW Z4-avoautoja Nettiauto.comissa oli tarjolla 24. toukokuuta peräti 56 kappaletta, hintahaitari oli 8100–52 800 €. Kuvan näyttävä BMW Z4 sDrive20i TwinPower Turbo E89 Roadster M-SPORT on vuosimallia 2012 ja mittarilukema oli 176 000 km. Aitoon roadster-henkeen tämä Z4 on manuaalivaihteinen, tehoja irtoaa 184 hevosvoimaat. J. Rinta-Joupin Porin liikkeessä hintapyyntö oli 20 860 €. AVOAUTOT Mercedes-Benzin avomalleja hintaluokassa 20 000–30 000 € oli Nettiauto.comissa tarjolla 24. toukokuuta 45 kappaletta. Kun hintarajat poistetaan, hakukoneeseen tulee 261 avo-Mersua ja hintahaitari venyy 3490 eurosta 399 980 euroa. Kuvan Mercedes-Benz SL 350 -avoauto on vuosimallia 2006 ja mittarilukema on korkeasta iästä huolimatta vain 99 800 km: avoautot kun hankintaan enemmän huviajeluun kuin arkikäyttöön. Kuvan Mersua liikuttaa 3.7-litrainen ja 245 -hevosvoimainen bensamoottori. Tätä avo -Mersua myy Autotalo Timo Salonen Lempäälässä, hintapyyntö on 22 700 €. Audin avomalleja hintaluokassa 20 000-30 000 euroa on tarjolla melko vähän, jutuntekopäivänä toukokuussa niitä löytyi Nettiauto.comista vain 7 kappaletta. Hintarajat poistamalla määrä kasvoi 76 autoon. Jos ei vaadi suuria tehoja ja alle riittää hiukan vaatimattomampikin avo-Audi, voi kuvan bensamoottorinen Audi A3 Cabriolet Sport 1,4 TFSI 110 kW ultra S tronicista saada auton ympärivuotiseenkin ajoon. Alas aukeava kangaskatto tosin vaatii peltikattoa enemmän huolenpitoa ja suojaamista, mutta se on tiettävästi helppoa. Tämä Audi on vuosimallia 2016 ja mittarilukema on vain 70 000 km. Nurmijäreveläisen Bilkomin hintapyyntö on 21 900 €. 20 000 – 30 000€
KAASUJALKA 6/2024 9 CarShades suojaa paahteelta ja porotukselta Myynti: Tuotteita voi tilata kaikilta Kahan jälleenmyyjiltä kaha.fi/jm Lisätietoja: www.kahaviesti.fi Helppo ja edullinen tapa suojata takapenkin matkustajia paahteelta on hankkia automallikohtainen CarShades -häikäisysuojasarja. Suojat on helppo irrottaa ja kiinnittää takaisin paikoilleen aina tarpeen mukaan. ka ha .fi ILMASTOINTIHUOLTO 85 € ssiiss..kkaaaassuu RR113344aa IIllm maassttooiinnttiihhuuoollttoo uuuuddeellllaa RR11223344yyff --kkyyllm määaaiinneeeellllaa aallkk.. 9999 €€ Ajanvaraus: 0400 215 750 Turku Vahdontie 11 Pori Satakunnankatu 40 HAE ILMAISEKSI TELINEESTÄ LUE NETISTÄ KATSO VIDEOT YOUTUBESTA SEURAA SOMESSA KAASUJALKA.FI KAASUJALKA.FI Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.fi Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006
10 KAASUJALKA 6/2024 KUUKAUDEN KÄYTETTY MUKAVA TILAIHME VANHANAKIN 151 000 kilometriä ajettu ja kuusi vuotta vanha Peugeot 5008 1.2-litraisella ja 3-pyttyisellä bensaturbomoottorilla ei pelkkien perustietojen varassa ei varauksettomasti innosta. Koeajolenkillä tarjosi kuitenkin erittäin miellyttävän ja hiljaisen ajokokemuksen. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa ” Kolmisylinterinen 1,2-litrainen Puretech 130 on sopiva voimanlähde tämänkin kokoiseen autoon. Painotus on tietysti kulutuksessa, mutta käytettävyydenkin on oltava kunnossa. Meillä on perusteellinen kokemus kyseisestä moottorista Peugeot 308 SW:n käyttötestin myötä (TM 23/15). Totesimme moottorin olevan hyvässä kunnossa vielä 60 000 kilometrin jälkeenkin”, Tekniikan Maailma kehui 18. marraskuuta 2017. Vakiona toisen polven 5008 oli viisipaikkainen aina vuoteen 2020 asti, jonka jälkeen kaikki 5008 -mallit muuttuivat 7-paikkaisiksi. Sitä ennen vuodesta 2015 lähtien tuotannossa olleen toisen polven 5008:n sai 7-paikkaiseksi lisämaksusta. Menevän näköinen Koeajoon saimme Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta 5-paikkaiseksi rekisteröidyn toisen sukupolven Peugeot 5008 Allure PureTech 130 automaatin vuosimallia 2018. Mittarilukema oli jo 151 000 kilometriä. Tila-autojen kulta-aikahan oli vuosituhannen vaihteen molemmin puolin, jolloin Renault Espace ja Scenic hallitsivat myyntitilastojen kärkipaikkoja. Tila-autot eivät kuitenkaan ole olleet ”hoteinta hottia” enää aikoihin. Koska tarjontaa on vaihtoautomarkkinassa vähän ja aina kuitenkin joku tarvitsee tilavan ja helposti lastattavan perheauton, koeajettukaan Peugeot 5008 tuskin happanee Vantaan Petikossa loputtomiin. Tila-autoksi Peugeot 5008 on myös varsin menevän näköinen paketti. Perinteiset tila-autothan olivat pakettiautoja muistuttavia laatikoita, mutta 5008 muistuttaa enemmän katumaasturia kuin tila-autoa. Nelivetoa eivät ranskalaiset säästösyistä halunneet ainakaan vielä vuonna 2018 laittaa 5008-malliiin, nelivetoinen versio tuli mallistoon vasta vuonna 2019. Ohjaamo on tyylikäs, toimiva ja samalla moderni. Peugeotin tavaramerkki on pieni ratti ja se vaati jälleen aluksi pientä totuttelemista. Jakopää tehty äskettäin! 130-hevosvoimainen PureTechbensamoottori tuntui arkiajoon täysin riittävät. Moniin muihin kolmisylinterisiin pikkukattiloihin verrattuna se on myös sivistynyt. Iloisin yllätys oli tämän ”Pesosen” hiljainen kyyti ja yleinen ajon vaivattomuus. Mikään rakettihan iso auto 1.2-litraisella ja 130-hevosvoimaisella bensamoottorilla turbonkaan kera ole: nollasta sataseen se kiihtyy reilussa kymmenessä sekunnissa. Vaan eipä tavallisen vantaalaisen ikämiehen tarvitse sen rivakammin päästäkään. Kun vääntöä oli riittävästi, kyyti oli lupsakkaa ja levollista. 6-lovinen ja perinteinen momentinmuunninautomaatti hoitaa hommansa mallikkaasti. Sähäköitä vaihtoja ei tällaiseen isoon tila-autoon tarvitakaan. 5008:n jousitus on viritetty tukevaksi ja se tekee menosta ajoittain hiukan pintakovaa. Suuremmissa nopeuksissa tämä kovuus ei enää häiritse. Kaikkiaan toimiva paketti. Ainakin ajettavuutensa, näyttävyytensä ja tilojensa puolesta. Nettiauto.comissa kaikki omistajien arviot luotettavuudesta ovat ensimmäisen polven 5008-malleista, jotka olivat tuotannossa vuodet 2009-2017. Toisen sukupolven, vuonna 2017 tuotantoon tulleesta 5008:sta ei ole annettu ensimmäistäkään arviota. Traficomin katsastustilastojen perusteella vuosimallin 2018 Peugeot 5008:n hylkäysprosentti oli 16,22 ja yleisimmin hylkäyspäätös liittyi etuakselistoon. Koeajettu ”Pesonen” lienee isosta kilometrilukemasta huolimatta turvallinen ostos. Auto on erittäin kattavasti huollettu ja jakopääkin tehty 148 000 kilometrin kohdalla 2/2024. Peugeot 5008 ! PEUGEOT 5008 ALLURE PURETECH 130 AUTOMAATTI, VM. 2018 MITTARILUKEMA: 151 000 km MOOTTORI: R3, 1199 cm3, turbo POLTTOAINE: bensa TEHO: 130 hv VÄÄNTÖ: 230 Nm VETOTAPA: etuvetoinen VAIHTEISTO: automaatti SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.4 s HUIPPUNOPEUS: 188 km/h KESKIKULUTUS: 5.2 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 120 g/km MITAT: pituus 4640 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2840 mm TAVARATILA 780 1940 L ISTUMAPAIKAT: 5 MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 19 900 € TEKNIIKKAA 7-paikkaisena helppo myydä Varsinkin 7-paikkaisena Peugeot 5008-tila-autolle on aina oma ostajakuntansa, sanoo J. Rinta-Joupin Raision toimipisteen paikallisjohtaja Marko Hiltunen. –Ne ovat tehneet kauppansa aika nopeastikin, varsinkin alle 20 000 euron hintaluokassa. Tilaautoja kun on tarjolla aika vähän. Tällainen auto sopii vaikkapa perheelle, jossa on juniori-ikäisiä jalkapalloilijoita. 7-paikkaisen 5008:n kyytiin mahtuu omien lasten lisäksi pari naapurinkin lasta, Hiltunen sanoo. Kilpailijoita 5008:lla ei kovin paljon edes ole. –Nissan Qashqai on toinen 7-paikkainen vaihtoehto, mutta 7-paikkaiset Qashqait ovat vanhempia. Uudempaa, vuonna 2013 markkinoille tullutta toisen sukupolven Qashqaita ei saanut enää 7-paikkaisena, Hiltunen tietää. 5008:n valtti on myös tunnetusti erinomaisena pidetty ajettavuus. –Tosin niissä 1.6-litraisissa THP-bensamoottoreissa on ollut jonkin verran murheita, joista asiakkaat tuntuvat myös olevan tietoisia. Kuitenkin, jos löytyy paperia jakoketjun vaihdosta, niin 5008:aa voi pitää hyvinkin turvallisena ostoksena. Peugeotin dieselmoottorithan taas ovat varsinaisia ikiliikkujia, Hiltunen sanoo.
KAASUJALKA 6/2024 11 SANNA ANTIKAINEN Kansanedustaja, sairaanhoitaja 42 ILPO HELTIMOINEN Euroopan alueiden komitean jäsen KAISA GAREDEW Kansanedustaja, lähihoitaja JOHANNA EKMAN Vastuullisuusneuvonantaja, yrittäjä 46 44 45 43 ARI KOPONEN Kansanedustaja JOONAS KIVIRANTA Tekniikan lisensiaatti, kaupunginvaltuutettu ARJA JUVONEN Kansanedustaja, geronomi (YAMK) VILHELM JUNNILA Kansanedustaja, PS:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja 51 49 50 48 47 MAURI PELTOKANGAS Kansanedustaja MIKKO POLVINEN Kansanedustaja, insinööri (YAMK) MIKA NIIKKO Yrittäjä TEIJA MAKKONEN Valtiosihteeri, sotatieteiden maisteri ARTO LUUKKANEN Yliopistolehtori, teologian tohtori 56 54 55 53 52 VEIKKO VALLIN Yrittäjä ja reaalitalouden asiantuntija NANNA VÄÄTÄINEN Lähihoitaja, ensihoitajaopiskelija (AMK) SEBASTIAN TYNKKYNEN Kansanedustaja SARA SEPPÄNEN Kansanedustaja, kasvatustieteiden maisteri PIRKKO RUOHONEN-LERNER Euroopan parlamentin jäsen 61 59 60 58 57 PÄÄTETÄÄN ITSE Uudenlainen Eurooppa on mahdollinen SIMO GRÖNROOS Filosofian tohtori, Suomen Perusta -ajatuspajan toiminnanjohtaja LAURI LAITINEN Perussuomalaisen Nuorison puheenjohtaja, ensihoitajaopiskelija (AMK) IL M O IT U K S E N M A K S A JA : P E R U S S U O M A LA IS E T R P. UUSI KAUSI KÄYNTIIN. ÄÄNESTÄ. Kesäkuun EU-vaalit ovat liioittelematta tärkeimmät sukupolveen. Suomalaisilla ja muilla eurooppalaisilla on näissä vaaleissa aito mahdollisuus murtaa Euroopan parlamentin vasemmistoliberaalien ja sosialistien valta-akseli, jonka harjoittama politiikka on suuresti vahingoittanut vuosikymmenet mannertamme. Vihreiden radikaalien ja maahanmuuttointoilijoiden utopistiset visiot on kerta kaikkiaan torjuttava tulevalla EU-parlamenttikaudella. Eurooppa tarvitsee enemmän perussuomalaisten edustamaa terveen järjen mukaista politiikkaa, joka aidosti hyödyttää eurooppalaisia kansakuntia. Uudenlainen isänmaallinen ja konservatiivinen Eurooppa on mahdollinen. Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
12 KAASUJALKA 6/2024 Peräkärry valinnassa on monta asiaa pähkäiltävänä. Jarrullinen vai jarruton? Kuomullinen vai ilman kuomua? Käyttötarve tietysti ratkaisee. Yhdestä asiasta Trailertukun Valle Mäkelä pitää kuitenkin kiinni: kestävä peräkärry on hitsattu ja kuumasinkitty, eikä pulteilla kasattu. S opivan perävaunun valinnassa tulisi ensimmäiseksi miettiä, mihin tarkoitukseen tarvitset perävaunua. Onko tarkoitus käyttää sitä pienten kotiremonttien aikana vai tarvitsetko sitä suurempien esineiden, kuten moottoripyörän tai ym. kuljettamiseen? Valikoimaa riittää perälaudallisista lavaperusteisiin kärryihin. –Kannattaa lukea auton rekisteriotteesta jo etukäteen, millaista omalla autolla saa vetää, neuvoo Trailertukun, Valle Mäkelä. Monesti peräkärryn valinnan TEKSTI_Timo Kiiski HITSATTU JA KUUMASINKITTY PERÄKÄRRY KESTÄÄ sanelee myös ajokortti. Esimerkiksi B-ajokortilla saa ajaa ajoneuvoja, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kiloa ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä. Jos vetoauto kuuluu B-luokkaan, voi pelkällä B-kortilla ajettaessa sen perässä olla kokonaismassaltaan enintään 750 kilon perävaunu. Perässä voi olla painavampikin perävaunu, mutta tällöin vetoauton ja perävaunun yhteenlaskettu kokonaismassa saa olla enintään 3 500 kiloa. ”Vain hitsattu runko kelpaa” Markkinoilla on kärryjä, joiden runko on hitsattu kokonaan ja sitten kuumasinkitty upottamalla. Tätä pidetään yleisesti kestävimpänä ratkaisuina. Markkinoilla on myös ns pulttiliitoksin kasattuja runkoja, joita ei ole ollenkaan hitsattu. Tällainen kärry on edullisempi ja nopeampi kasailla ja siinä on kantattu peltikulma. –Me myymme vain hitsatulla rungolla olevia ja kestäviä kärryjä. Pulttikasatuissa kärryissä ei välttämättä ole kunnon erillistä runkoa ollenkaan, vaan runko on taitettu kärryn sivupelleistä, Mäkelä painottaa. Valinta jarrullisen ja jarruttoman kärryn välillä ratkeaa monesti jo sillä, että moni ei halua jarrulista, koska sitä joutuu aina väliajoin katsastamaan. –Tämä on minun mielestäni vähän hulluakin, kun kärryt täytyy muutenkin pitää kunnossa, eikä se katsastus ole kuin kerran 2 vuodessa. Jarruton peräkärry on monelle valinta jo sen helppokäyttöisyyden takia. Perusmökkiläisille myydään Mäkelän mukaan eniten 1,5 metriä leveää ja 3,5 metriä pitkää kuomullista ja jarrutonta kärryä. –Eniten meillä menee kaupaksi 1,5 metriä leveää ja 3,5 metriä pitkää kärryä. Myynnissä on 2-akselista ja 1-akselista kärryä, joista yleisemmin asiakkaat valitsevat yksiakselisen kärryn. Yksiakselisessa on laillisesti enemmän kantavuutta kuin kaksiakselisessa kärryssä, mutta kaksiakselista on toisaalta vakaampi vetää perässä. Yksiakselista taas on helpompi käsitellä ja ja siirrellä. Kärrylle myös kestävä kuomu Kelvollisen kuomullisen kärryn saa Mäkelän mukaan 2500 eurolla. Trailertukku on Suomen suurin perävaunukauppa, jolla on myymälät Varsinais-Suomessa Maskussa ja Uudellamaalla Espoossa. – Meillä korostuu osaaminen, koska olemme näiden perävaunujen erikoiskauppa, korostaa yrittäjä Valle Mäkelä. –Toki markkinoilla myydään halvimmillaan 3-metrisiä ja 1-akselisia kärryjä 1800 eurollakin, mutta ne ovat yleensä heppoisemmin pulteilla kasattuja. Omasta valikoimastaan Mäkelä suosittelisi perusmökkeilijälle 1,5 metriä leveää ja 3,5 metriä pitkää kuomullista ja jarrutonta, 1-akselista Trailermate 750 kg-perävaunua, jonka hinta on 2750 euroa. –Lehtijouset ja iskunvaimentimet varmistavat tälle kärrylle erinomaisen kantavuuden ja ajomukavuuden. Jaxal-kuomuista väriksi voi valita mustan tai harmaa. –Jaxal-kuomulle vaihtoehtona on myös hiukan halvempi Gansikuomu, mutta omasta mielestäi juuri Jaxali on paras kuomu. Myös kuomun asentaminen kärryyn vaatii osaamista, jota meiltä löytyy. Koska olemme erikoistuneet näihin peräkärryihin ja trailereihin, meiltä löytyy sellaista osaamista, jota ei välttämättä löydy niistä paikoista, joille peräkärryt ovat vain yksi tuoteryhmä lukemattomista muista tuotteista. Kun me asennamme kuomun, se taatusti on asennettu myös oikein. Tämä on erittäin tärkeää esimerkiksi pohjoisessa, jossa ärryn päälle talvella satanut lumi voi keväällä sulaessaan järkyttää kuomua todella raskaasti, Mäkelä painottaa. Lomalle starttaamassa, odotukset korkealla, perhe autossa ja fiilismittari kaakossa! Mikä ettei, hieno reissu edessä, mutta aina voit varmistaa jo etukäteen, ettei auton kanssa tule turhaa harmia kesken kaiken. Kun auto on kunnossa, säilyy hyvä mieli koko matkan ajan. M onia asioita autossasi voit totta kai tarkistaa itse, mutta kysytäänpä silti vinkit oikein ammattilaiselta ja käydään moikkaamassa Rengas Turun Liedon toimipisteen päällikköä, Havian Jaria. -No ekaksi tulee mieleen kesäkuumalla auton ilmastointilaite. Se on syytä kyllä huoltaa kuntoon, muuten saattaa autossa tulla tukalat oltavat. Meillä Rengas Turun pisteissä nähdään rekisterinumerostasi minkä nesteen laitteesi tarvitsee. Kun varaat ajan, homma hoituu ihan odottaessa ja matkalämpötila TEKSTI_Okko Makkonen ASIANTUNTIJAN ÄÄNI VINKIT AUTOREISSULLE pysyy aina sopivana. Havia muistuttaa myös rengaspaineiden merkityksestä. -Oikeat rengaspaineet säästävät paitsi rengasta, myös huomattavan määrän polttoainetta tai sähköä. Tämä on seikka jota aika harva tulee ajatelleeksi, ja kuitenkin kyse voi olla merkittävistä rahasummista. Vaihtelevat kesäkelit asettavat renkaille myös turvallisuusvaatimuksia. Kulutuspintaa on oltava riittävästi, jotta et joudu vesiliirtoon esimerkiksi ukkossateiden aikana. Renkaiden kulumiseenkin voi vaikuttaa antamalla ammattiasentajan säätää pyöränkulmat, mikä yleensä auttaa siihen jos autosi tärisee tai tutisee ajaessa. Kuinka paljon auton kesäkuntoa voi sitten ylläpitää itse ja milloin on syytä turvautua ammattilaisen apuun? -Terve maalaisjärki toimii tässäkin, hymyilee Havia. Moottoriöljyn määrä on helppo tarkistaa itsekin, mutta sen laatua ei harjaantumaton silmä välttämättä osaa arvioida. Jäähdytinnesteen määrästä on ohjeet auton manuaalissa, mutta sanoisin, että huolettomimmin nämä eri nesteiden tarkistukset hoituu kun pistäytyy moikkaamassa ammattiasentajaa. Pissapoikaa varten kannattaa sekoittaa pullollinen pesunestettä matkaan mukaan, ja pyyhkijänsulkien kunto on hyvä varmistaa myös – likainen tuulilasi aiheuttaa pitemmän päälle paitsi turhia ärräpäitä, myös vaaratilanteita. Havia muistuttaa auton määräaikaishuollon tarpeellisuudesta yleensäkin. Auton kunnon vähimmäisvaatimus on katsastuksen läpäiseminen kunnialla. Kun tuot autosi säännöllisesti määräaikaishuoltoon, voit olla varma että tietyt välttämättömät toimenpiteet, kuten jakohihnan vaihto tulevat hoidetuksi ajallaan. Silloin vältytään isommilta ja kalliimmilta vahingoilta. Havia toivottaakin autoilijat tervetulleiksi Rengas Turun toimipisteisiin Turussa, Liedossa, Kaarinassa ja Salossa. -Tsekataan menopelisi kesäkunto, ihan vaan ettet jäisi maantielle. Ja eikun hanaa!
KAASUJALKA 6/2024 13 ÄIJÄ AUTO ”EI RIEMULLA RAJAA, KUN VEEKASILLA AJAA” Eihän sille mitään voi, että vanhankin 4.2-litraisen Audi S5:n vapaasti hengittävän V8-bensakoneen soundi saa veden herahtamaan kielelle ensipolkaisulla. Niinhän se on, että ”ei riemulla rajaa, kun veekasilla ajaa”. TEKSTI _ Urmas Hurmalainen KUVAT _ Mika Salomaa T uo hieno riimi ei sitten muuten ole lähtöisin omasta kynästäni. Löysin sen Nettiauto.comin käyttäjien kirjoittamista autoarvosteluista. Hienon tiivistyksen omasta Audi S5 Coupestaan vuosimallia 2008 on kynäillyt Tommi Harjavallasta 18. kesäkuuta 2017. ”En ostaisi tätä peliä ilman V8-konetta. Kutosen saundit vaan ei ole samat. Elektroniikka on aika nykyaikainen. Viimeiset hommat puuttuvat, mutta upgradet on saatavilla muutamalla kympillä esimerkiksi aliexpressistä. Ajo-ominaisuudet ovat hauskat ja pohja riittävän kova. Tietysti neliveto tuo käytettävyyttä myös talviajoon”, Tommi kirjoitti. Pitihän se päästä itse kokemaan. Ennen kuin ajoin Vantaan Petikon Vaihtoautomaahan, yritin ottaa selvää, minkälainen peli tällainen Audi S5 vapaasti hengittävällä 4.2-litraisella V8-bensamoottorilla on ollut uutena: mitä se on maksanut ja miten sitä on arvioitu eri medioissa niin maailmalla kuin Suomessakin. Nämä isojen kuutiotilavuuksien V6ja V8 -bensamoottorithan alkavat olla jo todella harvojen kallista herkkua. Ainakin Mercedes-Benz GLC 63 AMG:ssä vuosimallia 2022 on vielä 4-litrainen V8-bensamoottori. ”Keskity fiilistelyyn” ”Jätä nyt tuo paperista muistiinpanojen lukeminen ja keskity fiilistelyyn”. kuuluu vieressä päätoimittajan resepti. Ja niinhän se on. Istutaan alas, polkaistaan tallaa ja kuunnellaan V8-moottorin murahduksia. Aijajaijai… voi pojat! Nyt istutaan autossa, eikä mikään peltikuorilla vuoratun patterin sisällä! Ja silti, kiihtyvyys on samaa luokkaa sähköautojen kanssa. S5 kiihtyy ainakin papeAUDI S5 COUPÉ 4,2 V8 FSI 260 KW QUATTRO TIPTRONICAUTOMAATTI, VM. 2008 MITTARILUKEMA: 154 000 km MOOTTORI: V8, 4163 cm3 POLTTOAINE: bensa VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: 6-lovinen Tiptronicautomaatti TEHOT: 354 hv/260 kW VÄÄNTÖ: 440 Nm KESKIKULUTUS: 10.8 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 256 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.4 s HUIPPUNOPEUS 250 KM/H MITAT: pituus 4630 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1360 mm, akseliväli 2751 mm TAVARATILA 455 L MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 19 500 € ! TEKNIIKKAA reista lunttaamalla nollasta sataseen 5.4 sekunnissa. Ja kyllä se siltä tuntui ihan oikeastikin. Kyllä siinä halpa Dressmannin pikeepaita melkein liimautui selkänojaan tallaa äkäisesti polkaisemalla. Kuten kaikki Audi "S" -autot, ne ovat saatavana vain Audin quattro-nelivetoisella (4WD) järjestelmällä. Audi S5 Coupea kehuttiin jo vuonna 2007 ”älykkääksi kaksioviseksi coupeksi”, joka tarjoaa suuren suorituskyvyn hillityssä paketissa Jos nyt jotain nillitettävää pitää löytää, niin tämän iäkkään S5:n ohjaustuntuma oli kaupunkiajossa vähän tunnoton. Urheilullisimmassa asetuksessaan ohjaus taas tuntuu pikkuisen liian raskaalta. Maantieajossa vanhakin S5 on kuitenkin rauhallinen ajettava. Alusta tuntui pikkuisen kovalta omaan makuuni, mutta siihenkin tottui: matka-ajossa vanha S5 on erinomainen auto. Plussaa tulee meluttomuudesta ja ajoasennonkin saa erinomaiseksi. Audi S5 on Audin 2+2-paikkainen automalli, joka esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuoden 2007 maaliskuussa. S5 on samanaikaisesti esitellyn A5mallin urheilullisempi ja tehokkaampi sisar. Aika ei ole purrut S5:n muotoihin. Se on edelleen hyvännäköinen auto, Audi S5: ssä on A5: een verrattuna aggressiivisempi korimalli ja itse pidän kyllä juuri A5-korimallia kenties kaikkien aikojen kauneimpana Audina. 154 000 kilometriä ei vielä ole 4.2-litraiselle moottorille kuin sisäänajoa. Eikä ikäkään tuntunut vielä painavan kyytiä Audi S5 Coupélla: se liikkuu edelleen erittäin vaivattomasti, kiitos vapaasti hengittävän V8-bensamoottorin mahtavien 354 hevosvoiman ja 440 Newtonin väännön. Voima on hillityssä tasapainossa yhä tyylikkään ulkonäön kanssa. Audi S5
14 KAASUJALKA 6/2024 Yli 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? Vapaa-aika Kalastus Vene Koti Työkalut Auto Moottoripyörä SEURAA MEITÄ SOMESSA /motonet /motonet? Tarjoukset voimassa 3.–23.6.2024 tai niin kauan kuin tuotteita tarjousaikana riittää. Kampanjassa olevia tuotteita ei voi varata. ää Tarjoukset voimassa 3.–23.6.2024 tai niin k 32 90 8,23/l KANTA-ASIAKASETU JBL PartyBox Encore Essential KAIUTIN JA LANGATTOMAT MIKROFONIT 2 KPL Nappaa kaiutin kainaloon ja lähde bilettämään! Kannettavan kaiuttimen tahtiin voit pitää hauskaa 6 tuntia tauotta. Tykitä musiikkia missä tahansa ja nauti vaikuttavasta JBL Original Pro Sound -äänestä ja sen syvästä bassosta. 95-02709 Mobil 1 ESP 5W-30 MOOTTORIÖLJY 4 L Edistynyt synteettisen teknologian Longlifemoottoriöljy. 59-5064 Norm. 36,90 (9,23/l) Roastmaster PALLOGRILLI 17” Kompakti rosterinen pallogrilli kesän herkkuhetkiin! 85-00732 Nordsafe JAUHESAMMUTIN 2 kg, 13A 89B C Mökille, grillipaikalle, veneeseen, matkailuvaunuun, ajoneuvoihin, toimistoon tai kotiin. 48-2663 249 00 (379,00) KANTA-ASIAKASETU Outbound RETKITUOLI Lujarakenteinen retkituoli, jonka käsinojassa on juomapulloteline. Selkäosassa on hengittävää verkkokangasta, joka varmistaa hyvän ilmanvaihdon ja estää selän hikoilua kesähelteellä. 80-00752 14 90 (18,90) KANTA-ASIAKASETU 19 90 (24,90) KANTA-ASIAKASETU 29 90 (39,90) OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT Access Motors 800 ccm Traktori malli 60kmh Rekisteröity 2 henk. Ohjaustehostin Vinssi ja vetokoukku vakiona Alumiinivanteet Kaasu iskunvaimentimet Tehokas ja taloudellinen HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi Nyt 500ccm hinnalla 800ccm VOIMAA! Access M UUSI OSOITE UUSI OSOITE 7.490€ 7.490€ Black Edition ERIKOISTARJO US! ERIKOISTARJO US! SUOMEN AUTOKIERRÄTYS / ILMOITUS LAYOUT 82 x 88 mm V1 V2 Auton kierrättäminen ympäristöystävällisesti on helppoa eikä maksa mitään. Kierrätä autosi ilmaiseksi Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. AUTOKIERRÄTYS MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi
KAASUJALKA 6/2024 15 18. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 6/2024 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com VASTAA, VASTAA, RATKO RATKO JA VOITA JA VOITA TURTLE WAX TURTLE WAX TUOTE TUOTESETTI! SETTI! A) BMW 520D B) AUDI S5 C) NISSAN ARIYA D) BYD SEAL HUHTIKUUN kilpailuun vastanneiden kesken arvoimme Needit pysäköintikiekon ja onnellinen voittaja on Heikki Eskelinen Riihimäeltä. Onneksi olkoon! Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Turtle Wax tuotesetin, joka pitää sisällään Ceramic Wash&wax, Clean up wipes ja Vinyl matt wipes. Vastausaikaa on 25.7.2024 saakka ja vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi MIKÄ AUTO ON HURMALAISEN KOEAJOSSA TÄSSÄ NUMEROSSA?
16 KAASUJALKA 6/2024 Örninkatu 8, 24100 Salo Puh. 02 731 3362 salonautosahko@netti.fi Hae rahoitusta lähettämällä tekstiviesti MEKONOMEN numeroon 18311, korjaamolla tai osoitteessa mekonomen.fi *Esimerkkilaskelma; Ostot 1000€, 12kk maksuaika, vuosikorko: 0%, käsittelymaksu/kk: 3,90€, todellinen vuosikorko: 8,16%, osamaksuerä/kk: 87,24€, 12 erää, maksettava yhteensä: 1047 €. Hakijan tulee saada hakemukseen myönteinen päätös. Luotonantaja: Resurs Bank AB Suomen sivuliike. Autohuollot ja varaosat luotettavasti saman katon alta! Nyt kaikkiin ostoksiin ja huoltoihin 12kk korotonta maksuaikaa.