Varsinais-Suomen painos Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 9/2021 Kaasujalka 14 vuotta! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Kaasujalka 14 vuotta! Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 KUUKAUDEN KÄYTETTY NISSAN FUGA HYBRID VM. 2011 HINTAVERTAILUSSA KOMPAKTIT CROSSOVERIT Koeajossa mm. BMW 420I CABRIO MERCEDES-BENZ C180 BMW 420i CABRIO Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi TARJOUS! TARJOUS! VUOSIHUOLTO sisältää moottoriöljyn ja -suodattimen, 19 kohdan tarkastustyön ja koeajon. muhkurinautohuolto .fi p. 010 279 3900, Uhrilähteenkatu 8 149 ,Neste Vesilaitoksentie Raisio Kai Oksanen, puh. 010 321 6380 nestevesilaitoksentie.? TERVETULOA HERKUTTELEMAAN!
2 KAASUJALKA 9/2021 ! U R M A S H U R M A LA IN EN ELOKAPINAA JA TORVIMARSSEJA Kesä vierähti Elokapinoita ja Torvimarsseja ihmetellessä. Mielenilmaus autoilua vastaan kesti päiviä ja mielenilmaus autoilun puolesta tunnin verran. Samaan aikaan joukko ihan tavallisia ihmisiä ajaa autoilla ja silti miettii, miten omalta osaltaan voisivat tehdä pieniä tekoja ilmastonmuutosta vastaan. E lokapinan porukka tukki liikennettä ensin Helsingissä, sitten Tampereella. Torvimarssi autoilun puolesta järjestettiin elokuussa Helsingin Mannerheimintiellä. En innostunut oikein kummastakaan, kun vierastan vähän kaikenlaisia ”kulkueita”. Käsittääkseni Torvimarssi toteutettiin poliisin hyväksymän ennakkosuunnitelman mukaisesti ja näin ollen laillisena mielenilmauksena, joten nämä kaksi tempausta eivät ole täysin vertailukelpoisia. Elokapinoissa poliisi otti ensin kesäkuussa Helsingissä kiinni 117 aktivistia, Tampereella kiinniotettuja oli noin 40. Molemmat mielenilmaukset olisivat kriittisessä tilanteessa hidastaneet ambulanssien liikkumista. Torvimarssilla Helsingissä riski jäi kuitenkin vain 1-2 iltapäivätuntiin, Elokapinan porukka telttaili väylillä päiviä. Minusta molemmissa porukoissa on kuitenkin paljon ääripäitä, joita vierastan. Ehkä sitten olen ”kermaperse”, kun en mennyt mukaan autoilijoiden torvimarssillekaan, vaikka olen automies. Minä vain nyt kuulun siihen sukupolveen, jonka nuoruudessa maata johtivat vakavasti otettavat miehet: Johannes Virolaisesta ja Kalevi Sorsasta Harri Holkeriin ja Paavo Lipposeen. Isäni sukupolvi olisi sanonut Elokapinan porukkaa ”herrasperheiden ilmavaivoiksi”, muutamia Torvimarssin äänitorvia muuten vain ”rääväsuisiksi vouhottajiksi”. Uskon kuitenkin, että minun lailla suomalaisten suuri enemmistö vierastaa kaikenlaista rähinöintiä. Hesarissa oli juttu niistä ihan tavallisista ”tolkun ihmisistä”, jotka etsivät omia tapojaan tehdä pieniä ilmastotekoja, vaikka eivät autosta haluakaan luopua. Helsinkiläinen kolmelapsinen perhe innostui verkkolehden jutusta, jossa sai laskea hiilijalanjälkensä ja perhe alkoi vähentää punaista lihaa sekä ilmastoettä terveyssyistä. Kahvimaitokin vaihtui kauramaitoon. Siskonmakkarasoppaan ei kuitenkaan ole löytynyt hyvää korvaajaa. Isän kahdeksan kilometrin työmatkakin taittuu nykyään pyörällä. Mökkimatkoilla ja ruokakaupassa käytetään kuitenkin edelleen autoa, mutta siihen tankataan biodieseliä. Omista lähtökohdista Sitran eli Suomen itsenäisyyden juhlarahaston tuoreen selvityksen mukaan vaikuttavimpia tekoja keskivertosuomalaiselle ovat joukkoliikenteen käyttö, vegaaninen ruokavalio ja sähköauton hankkiminen. Kaikille ne eivät kuitenkaan ole edes mahdollisia keinoja. ”Kestävä elämä ei näytä kaikille samalta”, sanoi Sitran johtava asiantuntija Hesarissa. Eli pitäisi katsoa omaan lähtötilanteeseen sopivia tekoja, aloittaa pienestä ja jatkaa edelleen kunnianhimoisempiin muutoksiin. Vaikka olen automies, on omassakin ajattelutavassa ja elämäntavoissa tapahtunut pientä muutosta. Ehkä siihen on koronallakin osuutensa. Ostin keväällä 21-vaihteisen polkupyörän ja olen taittanut sään salliessa kaikki alle 5 kilometrin matkat polkupyörällä, ajan salliessa pidempiäkin asiointimatkoja. Joitakin vege-einesruokiakin olen jo ostanut. Helsingin keskustaan en enää viitsi Vantaan Tikkurilasta lähteä suin surminkaan omalla autolla, vaan valitsen lähijunan. Olen miettinyt sähköautoonkin siirtymistä, kun niiden valikoima vaihtoautomarkkinoilla alkaa monipuolistua. Nyt en sitä harkitse, kun sopivassa hintaluokassa tarjontaa on vielä melko vähän. Partaturpa vaahdossa mesoava automies sen enempää kuin sormea heristävä antennipipoinen ympäristöaktiivikaan ei suuressa kuvassa ole asialleen eduksi. Keskimääräinen autoilija vierastaa performansseja silloinkin, kun performanssilla ainakin näennäisesti pyritään ajamaan hänen asiaansa. Niin ilmastonmuutoksen vastustamiselle kuin autoilun puolustamisellekin on eduksi sekin, mitä vähemmän ne leimautuvat osaksi jotain tiettyä poliittista ideologiaa. Lukija bongasi taksijonosta varsin hauskan kokoelman eri käyttövoimalla liikkuvia takseja. Diesel, Bensahybridi, Sähkö Kuvan otti: Milla Hoikkala KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 WUNDER BAUM TUOTESETILLÄ
ELOKAPINAA JA TORVIMARSSEJA Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy huoltotarjous autollesi! Neste Satama Huoltoasema Jari Laine Ky Pansiontie 8, 20200 Turku Puh. 020 747 9700 jari.laine@autofit.fi Plus Autohuolto Vähäheikkiläntie 55, 20810 Turku Puh. 044-423 2900 autohuolto.turku@plus.fi Autohuolto Marjamaa Luumäentie 10, 21420 Lieto Puh. 0400-249 531 asiakaspalvelu@autojapratkahuolto.fi Autokorjaamo Itäkeskus Kousankatu 1, 20610 Turku Puh. 040-585 4498 pikahuolto.itakeskus@gmail.com KumRok Oy Voivalantie 24 E, 20780 Kaarina Puh. 045-156 4770 myynti@kumrok.fi Huollamme kaikki merkit! Tarjoamme monipuolista autojen huoltoa ja korjausta vankalla ammattitaidolla, kokemuksella ja joustavalla palvelulla. Salon Autosähkö Örninkatu 8, 24100 Salo Puh. (02) 731 3362 salon.autosahko@autofit.fi Kysy rahoitusmahdollisuuksista omalta Autofit-korjaamoltasi. Homma hoituu. Tarvittaessa myös rahoituksella. Meillä vaihdat myös renkaat ja tarvittaessa ostat uudet.
4 KAASUJALKA 9/2021 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 25.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 25,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA! VINKKI Mukavaa autoilua Monet kuljettajat laiminlyövät raitisilmasuodattimen säännöllistä vaihtoa, koska sitä ei pidetä auton toiminnan kannalta tärkeänä. Vanha, tukkeutunut raitisilmasuodatin ei kuitenkaan ole se kriittinen osa, joka jättää auton tienposkeen. Miksi suodatin olisi kuitenkin järkevää vaihtaa ajallaan? Tässä tärkeimpiä syitä. 1 Ilman epäpuhtaudet ovat haitallisia terveydelle. Raitisilmasuodattimen tehtävänä on estää ilman epäpuhtauksien pääseminen matkustamoon – ja sitä kautta ihmisten hengityselimiin. Nämä likahiukkaset ovat kooltaan vain muutamia mikrometrejä, eli noin seitsemän kertaa pienempiä kuin hiuksen halkaisija. Ja kun liikennettä on paljon, on ilman epäpuhtauksiakin runsaasti. Auton sisäilman suodattaminen on tärkeää, sillä jatkuva altistuminen epäpuhtauksille voi olla pitkällä aikavälillä haitallista jopa terveydelle. 2 Toimiva raitisilmasuodatin lisää ajomukavuutta ja turvallisuutta. Pitkäaikaisten vaikutusten lisäksi, huonolaatuisen sisäilman hengittäminen aiheuttaa myös oireita, jotka ovat havaittavissa heti. Väsymys, silmien ärsytys ja lisääntynyt aivastelu vaikuttavat niin matkustusmukavuuteen kuin turvallisuuteenkin. Aina kun aivastamme, suljemme tahattomasti silmämme hetkeksi, mikä nostaa onnettomuusriskiä. 3 Aktiivihiilisuodattimet poistavat epämiellyttäviä hajuja. Nykyään useisiin automalleihin on saatavilla sekä vakiosuodattimia että ylimääräisellä aktiivihiilikerroksella varustettuja raitisilmasuodattimia. Aktiivihiilisuodattimet ovat hintavampia, mutta ne estävät tehokkaammin epämiellyttävien hajujen sekä haitallisten kaasujen pääsemisen matkustamoon. Aktiivihiilen teho perustuu sen kykyyn imeä itseensä hiukkasia, ja sitä hyödynnetään laajalti sekä teollisuudessa että lääketieteessä. Kannattaa siis kysäistä, jos autoosi olisi saatavilla aktiivihiilikerroksella varustettua suodatinta. 4 Puhdas raitisilmasuodatin helpottaa allergioita. Lukemattomat ihmiset kärsivät erilaisista allergioista, jotka aiheuttavat tukalaa oloa ja muita oireita. Raitisilmasuodattimen tehtävänä on estää epäpuhtauksien, kuten siitepölyn, pääseminen auton sisätiloihin. Suodatin tulee kuitenkin vaihtaa riittävän usein, sillä vanhaan suodattimeen voi ajan myötä muodostua homeita ja sieniä, jotka voivat aiheuttaa allergisia oireita. 5 Tukkeutunut raitisilmasuodatin lisää ikkunoiden huurtumista. Raitisilmasuodattimeen kerääntyy ajan myötä epäpuhtauksia ja kosteutta, jotka tukkivat suodattimen ja häiritsevät siten ilmankiertoa. Jos auton tuulilasi tuntuu huurtuvan herkästi, on se merkki siitä, että suodattimeen on kertynyt runsaasti likaa, ja se on vaihdettava. VAIHDA ILMANSUODATIN Mikäli ei halua varata korjaamolta aikaa vain raitisilmasuodattimen vaihdolle, voi vaihdon suorittaa helposti myös itse. TEKSTI_ Timo Kiiski Jotta raitisilmasuodatin toimisi tarkoituksenmukaisesti, tulee se vaihtaa säännöllisesti uuteen. Nyrkkisääntönä voisi pitää, että raitisilmasuodatin vaihdetaan noin 15 000 kilometrin välein tai vähintään kerran vuodessa. Mikäli kilometrejä kertyy vuodessa paljon, suosituksena olisi vaihtaa suodatin kaksi kertaa vuodessa, esimerkiksi renkaanvaihdon yhteydessä. Mikäli ei halua varata korjaamolta aikaa vain raitisilmasuodattimen vaihdolle, voi vaihdon suorittaa myös itse. Useimmiten työkaluja ei tarvita, ja käsistään kätevä vaihtaa raitisilmasuodattimen hetkessä. Kahan maahantuomissa Mann-, Knecht-, Boschja WIXraitisilmasuodattimissa on mukana myös selkeät asennusohjeet, joita noudattamalla suodattimen vaihto onnistuu. Kahan maahantuomia raitisilmasuodattimia myydään varaosaliikkeissä kautta maan. AJALLAAN Vaihto 15 000 kilometrin välein
KAASUJALKA 9/2021 5 Autolasien ykkönen Puh. 02 432 9390 • Tuotekatu 6, Raisio www.raisionautolasi.fi Avoinna ma-pe 8 –17, nyt myös la 10 –15 Myös Liedossa Tuulissuolla. www.liedonautolasi.fi Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani Valtio maksaa 200€ muunostukea ennen 1.9.2009 käyttöönotetun auton muuttamisesta etanolikäyttöiseksi. Soita 029 7031 0500 tai mene osoitteeseen aurinkotienauto.fi.
6 KAASUJALKA 9/2021 Uusi BMW 4-sarjan Cabrio on harvinaista herkkua, sillä avoautoja ei liiemmälti enää uusien autojen markkinoilla ole. S uomen kesä tarjoili tänä vuonna mitä mainioimmat säät avoautolla kruisailuun ja mikäpä olisi siihen tarkoitukseen parempi kuin uusi BMW 420 rättikatolla varustettuna. On täysin oikea valinta pitäytyä kangaskattoisessa versiossa ja pitää coupe ihan omana versionaan. Avoautot ovat valitettavasti katoava luonnonvara automarkkinoilla, sillä vielä 15 vuotta sitten avoautoja löytyi usealta automerkiltä. Muistan erään kesän tuolta ajalta, kun koeajossa oli yhden kesän aikana 10 avoautoa. Tähän vaan voi todeta, että mikään ei ole enää kuten ennen. Uusikorisen 4-sarjan munuaisten kokoa kritisoitiin hurjasti, kun ensimmäiset kuvat saapuivat julkisuuteen. Makuasioitahan on monia, mutta mitä enemmän tuota keulaa katselee niin sen paremmalta se näyttää. Eikä autoa voi ainakaan sotkea mihinkään toiseen. 4-sarjan cabrio-mallisto on luonnollisesti suppeampi kuin kovakattoisilla kanssaveljillään. Hinnat lähtevät koeajetusta 420i:stä ja 430i on varustettu samalla moottorilla, mutta hivenen tiukempana versiona, sillä siitä on kutitettu 258 hevosvoimaa. Hintaa on noin 7000 euroa enemmän. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että cabrio on moottoriversiosta riippuen noin 11 000 euroa tyyriimpi kun kovakattoinen coupe. Lisäksi löytyy M-viritteisiäkin versioita, luonnollisesti. M440i A xDrive MHEV omaa sulosointuisen ahdetun suoran kutosen ja voimaa löytyy 374 hevosen verran. Hintalappuunkin kirjoitetaan jo kuudes numero eli takataskua saa kaivaa 100 080 euron edestä. Jos tämäkään ei riitä niin sitten löytyy vielä ässä hihasta; M4 Competition Cabrio 157 429,02 euron hinnallaan ja tämän kovakattoinen versio on koeajossa seuraavassa Kaasujalassa. Uuden 4-sarjan BMW:n ajodynamiikka on huiman hieno ja ottanut ison harppaukseen edeltäjäänsä nähden. Tuntuma on lähes se kuuluisa mikroautomainen. Alusta on viritetty mukavan jämäkäksi, mutta samalla onnistuneen mukava. Parhaimmillaan tämä on kahden aikuisen nautintovälinen aurinkoisina päivinä, sillä pitkän kuljettajan taakse ei mahdu kuin lapset. Tämä auto olikin lasten mielestä kesän ehdoton ykkösauto ja siihen mielipiteeseen on kyllä helppo yhtyä. Lasten suustahan tulee totuus. 184-hevosvoimaa kehittävä bensamoottori tarjoaa ihan riittävän suorituskyvyn hiusten kuivaamiseen. Koeajoin heti perään M4 Competitionin ja helteisessä Suomen kesässä mielummin ajan tehottomammalla rättikatolla kuin yli 500-heppaisella lähes kilpa-auton ominaisuudet omaavalla ohjuksella. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa HARVINAISTA HERKKUA BMW 420i ! TEKNIIKKAA BMW 420I CABRIO A HINTA ALK: 62 930,01€ KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 77 734,59€ MOOTTORI: 1998cm3 TEHO: 184hv VÄÄNTÖ: 300Nm PAINO: 1600kg TAVARATILA: 220-370l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4768, 1852, KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 7.5s HUIPPUNOPEUS: 240km/h KULUTUS (VALM.ILM): 6.6l PÄÄSTÖT: 159g/km KOEAJON KULUTUS: 7.2l Ajettavuus Laatuvaikutelma Kuljettajan ajoasento JÄLKIMAKU Uusi 4-sarjan BMW cabrio on erittäin tyylikäs ja hauska auto ajaa. Takaikkunaan sopisi vanha slogan: Ajamisen iloa. ? + – KOEAJOSSA Uudelle perusrakenteelle tehty täysin uusi C-sarjan Mercedes-Benz asettaa kovan mittapuun saman segmentin autoille. U usi C-sarjan MercedesBenz on aiempaa sporttisempi ja dynaamisempi. Sitä korostaa lyhyt keulan ylitys ja pitkä akseliväli. Maski sekä konepellin muotoilu on sporttinen ja aggressiivisempi. Lisäksi koko ohjaamoa on viety aiempaan versioon nähden taaksepäin. Ainut pieni särö muotoilussa on mielestäni peräpää, joka vaikuttaa liian sirolta ja vaatimattomalta. Siihen olisin toivonut rohkeampaa otetta. Sisätiloihin on tullut väljyyttä lisää vähän joka suuntaan ja näin ollen matkustaminen entistäkin miellyttävämpää. Aluksi ohut mallisto Uusi C-sarja on aluksi saatavana vain koeajossa olevana sedanina ja haluttu farkku saapuu myöhemmässä vaiheessa. Nykytrendien mukaisesti kaikki mallit ovat nyt sähköistettyjä. Kaikki mallistossa olevat versiot ovat 48 voltin järjestelmällä varustettuja kevythybridejä. Ensi vuonna mallisto täyttyy ladattavilla hybrideillä, joilla pitäisi päästä jopa yli 100 kilometriä. Mukana on myös dieselhybridi ja Mercedes-Benz on ainoa automerkki, joka tällä hetkellä tämän voimalinjan pystyy tarjoamaan. Kevythybridin moottoria käynnistäessä perinteistä käynnistysääntä ei kuulu, sillä moottori vaan ”hurahtaa” käyntiin TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa LUOKKANSA UUSI MITTAPUU Mercedes-Benz C180 ! TEKNIIKKAA MERCEDES-BENZ C180 HINTA ALK: 43 358 KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 47 669 MOOTTORI: 1496cm3 TEHO: 170hv+(kevythybridijärjestelmä 20hv) VÄÄNTÖ: 250Nm TAVARATILA: 455l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4751, 1820, 1438 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 8.6s HUIPPUNOPEUS: 231km/h KULUTUS (VALM.ILM): 6.4l PÄÄSTÖT: 146g/km KOEAJON KULUTUS: 6.8l Ajettavuus Laatuvaikutelma Alhainen melutaso Kuljettajan paikka Ladattavat hybridit vasta ensi vuonna JÄLKIMAKU Uusi C-sarjan Mercedes-Benz on jälleen merkkipaalu monelle autolle. Erittäin tasapainoinen kokonaisuus, josta kohoaa hieno viimeistely, mainio ajettavuus, täydellinen kuljettajan paikka ja alhainen melutaso. Ulkonäöltään on joidenkin mielestä pappa, mutta makuasia. Hieno auto ajaa. ? + – KOEAJOSSA ja sen mahdollistaa integroitu käynnistingeneraattori. Kuusisylinteriset moottorit ovat jääneet mallistosta pois ja kaikki ovat nelisylinterisiä. Bensamallistossa on; C180, C200 ja C300. Dieseleitä; C200, C220 ja C300. Dieseleistä vain C200 on takavetoinen ja kaksi tehokkaampaa nelivetoisia. Bensamalleista myös tehokkain on nelikko, mutta keskimmäisen saa molemmilla vetotavoilla. Koeajettu C180 on aina takatuuppari. Kuljettajan paikka on aina ollut yksi Mercedeksen vahvoja puolia ja etenkin näin pitkänä miehenä sitä todella osaa arvostaa. Nyt tämän uutukaisen kohdalla ajoasento ja ergonomia on viety ihan uudelle tasolle. Ajoasento on lähes täydellinen, tosin sporttisemmat istuimet olisivat enemmän minun makuuni. Uusi iso näyttö, joka on tyylikkäästi muotoiltuna kyynärnojan jatkeena on toiminnallisuudeltaan markkinoiden yksi parhaimmista. Näyttää todella upealta. Auton lisävarusteisista Digital Light-ajovaloista ja kääntösäteestä knoppitietona: Digital Light -ajovaloissa valo taitetaan ja kohdennetaan uudelleen 1,3 miljoonan mikropeilin avulla? Auton valojen tarkkuus on näin ollen yli 2,6 miljoonaa pikseliä. kääntöympyrä pienenee nelipyöräohjauksen myötä yli 40 senttimetriä alle yhteentoista metriin? Taka-akselin ohjauskulma on tämän lisävarusteen yhteydessä 2,5 astetta. Uusi C-sarjan Mercedes-Benz on erittäin hieno auto ajaa. Jousitus toimii kuin unelma ja mikä parasta auton melutaso on äärimmäisen alhainen. Voi vaan miettiä, että tarviiko ihminen oikeasti tämän parempaa autoa?
KAASUJALKA 9/2021 7 Joensuunkatu 15, Salo Myynti 02 777 3950 astrum.fi Palvelemme ma-pe 9-18 la 10-14 Ota yhteyttä, Kai Packalen p. 044 777 3918 Sami Rahkonen p. 044 777 3915 Vesa Kantonen p. 044 777 0131 Tuukka Sirkiä p. 044 777 3913 Uudessakaupungissa valmistettu GLC on Suomen vaihtelevissa olosuhteissa kuin kotonaan. Jatkuva neliveto ja edistyksellinen teknologia takaavat turvallisuuden ja mukavuuden kaikissa tilanteissa. GLC on tarjolla myös ladattavana hybridinä. Sen toimintamatka pelkällä sähköllä on jopa 45 km, mikä riittää kattamaan useimpien päivittäiset arkiajot. Vahvan vakiovarustelun lisäksi kaikkiin malleihin saa nyt Advantageja Exclusive sisätila -paketit erikoishintaan, mikä tarkoittaa yli 3 000 € arvoista etua. Huippuvarusteltu GLC ladattava hybridi. Made in Uusikaupunki. Lue lisää astrum.fi Paketeissa varusteina mm. • Kovalevynavigointi • Kovalevynavigointi • Medianäyttö 10,25” • Medianäyttö 10,25” • Kojelaudan Artico-tekonahkaverhoilu • Kojelaudan Artico-tekonahkaverhoilu • Pysäköintipaketti, sis. pysäköintitutkat • Pysäköintipaketti, sis. pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera edessä ja takana sekä peruutuskamera ADVANTAGEJA EXCLUSIVE SISÄTILA -PAKETIT ESIM. 990 €. GLC ja Etusi yli 3 000 € GLC 300 e 4MATIC A Business alk. 60 088 € UUSI, ODOTETTU C-SARJA NYT KOEAJETTAVISSA MEILLÄ. Viidennen sukupolven C-sarjan ennakkomyynti on alkanut. Se on auto, joka mullistaa käsityksiä luokkansa turvallisuudesta ja mukavuudesta. Kaikki mallit ovat kevythybridejä tai ladattavia hybridejä ja korimalliksi voit valita sedanin tai farmarin. Ladattavien hybridien toimintamatka pelkällä sähköllä on ennakkotietojen mukaan jopa 100 km, mikä riittää helposti useimpien päivittäisiin arkiajoihin. Katso lisää ja tilaa omasi: astrum.fi Ladattavien hybridien hinnat julkaistaan myöhemmin syksyllä. Mercedes-Benz C-sarja 180 A Business kokonaishinta alk. 43 957,64 € (sis. alv:n, arvioidun autoveron ja toim.kulut 600 €). Vapaa autoetu 820 €/kk, käyttöetu 655 €/kk. CO2-päästöt uusi mittaustapa – WLTP 146 g/km, EU-keskikulutus 6,4 l/100 km. Mercedes-Benz C-sarja 200 T A Business kokonaishinta alk. 49 420,86 € (sis. alv:n, arvioidun autoveron ja toim.kulut 600 €). Vapaa autoetu 900 €/kk, käyttöetu 735 €/kk. CO2-päästöt uusi mittaustapa – WLTP 151 g/km, EU-keskikulutus 6,7 l/100 km. Huolenpitosopimus 3 vuodeksi kiinteällä kk-maksulla alk. 34 €/kk. Ajotietokoneen kieli: suomi. Kuvan autot lisävarustein. Malleissa vakiovarusteina mm. • Medianäyttö 11,9” • Oppiva, puheohjattava MBUX-käyttöliittymä • LED High Performance -ajovalot • Pysäköintipaketti, sis. peruutuskameran, pysäköintitutkat edessä ja takana • Etuistuinten mukavuuspaketti • Peilipaketti • Avantgarde -sisätilan ja -ulkopuolen paketti • Farmarissa Easy Pack -takaluukku Uu si Csa rja Alk. 43 958 € Mercedes-Benz C 180 A Business Alk. 49 421 € Mercedes-Benz C 200 T A Business Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC A Business kokonaishinta alk. 60 087,32 € (sis. alv:n, arvioidun autoveron, toim.kulut 600 €). Vapaa autoetu 1 050 €/kk, käyttöetu 885 €/kk. CO2-päästöt uusi mittaustapa – WLTP 50 g/km, EU-keskikulutus 2,2 l/100 km. Lämpötila, ajo-olosuhteet, auton kuormaus sekä kuljettajan ajotapa voivat vaikuttaa auton toimintamatkaan, akun kapasiteettiin ja suorituskykyyn. Huolenpitosopimus 3 vuodeksi kiinteällä kk-maksulla alk. 35 €/kk. Ajotietokoneen kieli: suomi. Kuvan auto lisävarustein. Autoja rajoitettu erä. Paketin hinta määräytyy CO2päästöjen mukaan määriteltävän autoveron perusteella. Kampanjat ovat voimassa asiakastilauksiin 4.1.2021 – 30.9.2021
8 KAASUJALKA 9/2021 TRENDISETTERIT LÖYSIVÄT MATKAILUVAUNUT Karavaanareille ilkkuva takavuosien hittibiisi on jo menneestä maailmasta. – Nyt myös trendisetterit ostavat matkailuvaunuja, sanoo Hobby Group Finlandin toimitusjohtaja Tom Sågbom. S olifer oli Suomen eniten myyty vaunumerkki aina vuoteen 2004 asti, eli suunnilleen koko Suomen siihen¬astisen vaunuhistorian ajan, Vuonna 2004 Hobby otti ykköspaikan Suomessakin ja on siitä lähtien paikkansa pitänyt. Sågbomin yritys New View Oy / Hobby Group Finland toimii Hobbyn matkailuautojen ja –vaunujen agenttina Suomessa. Hobbyt sen kautta tuo maahan ja myy laaja kauppiasverkosto ympäri Suomen. Kauppiasverkosto kattaa parikymmentä myyntipistettä. –Tehtaan valtuuttamalta suomalaiselta kauppiaalta Hobbyvaunusi tai Hobby matkailuauton ostaa turvallisesti ja takuulla. On järkevää ostaa vaunu tai auto sellaiselta, joka kantaa vastuun loppuun saakka, Sågbom sanoo. Kaksi peräkkäistä koronakesää ovat vauhdittaneet entisestään Hobbyjen kauppaa, kasvua on ollut niin autokuin vaunupuolellakin. – Matkailuautojen myynti on kuitenkin ollut pitkään kasvussa jo monta vuotta ennen koronaakin. Siksi ehkä matkailuvaunupuolen kasvu on ollut suurempi yllätys, Sågbom sanoo. Vaunut myös tuunataan Eniten murroksessa on asuntovaunukulttuuri. Kun ennen matkailuvaunuja saatettiin pitää hiukan vanhentuneena jäänteensä vauhdikkaan autoistumisen ensimmäisiltä vuosikymmeniltä, nyt vaunuja ostavat nuoremmat trendisetteritkin. –Nyt ovat tulossa juuri kevyemmät ja pienemmät retkeilyvaunut, eli ollaan vähän ikään kuin palaamassa vaunuilun alkulähteille. Uudet asiakkaat eivät välttämättä ole kaikkiin mukavuuksiin tottuneita perinteisiä karavaanareita. Kevyempiä reissuvaunuja tilataan myös siksi, että vauhdikkaasti yleistyvillä sähköja hybridiautoilla ei saa vetää raskaita vaunuja. Raskaampien vaunujen vetämiseen soveltuvien isompien sähköja hybridiautojen hinnat taas karkaavat monelta ulottumattomiin, Sågbom sanoo. Ilmiö seuraa maailmalla yhä yleisempää ”Mobile Home Living” -filosofiaa, jossa vaunumatkailu symboloi suorastaan uudenlaista elämäntapaa: sananmukaisesti pyörien päällä liikkuvaa kotia. –Jo jonkin aikaa on tuunattu vanhoja pakettiautoja matkailuautoiksi. Samoja persoonallisia elementtejä on nyt tulossa uusiin asuntovaunuihinkin. Jo nyt moni panostaa vaunun ulkonäköönkin ja varustaa sen vaikkapa näyttävillä alumiinivanteilla. Asuntovaunujen imago on muuttumassa ja nuortumassa, Sågbom sanoo. Kevyempien retkeilyvaunujen rinnalla saksalaiseen Hobby-konserniin kuuluva Fendt on profiloitunut matkailuvaunumarkkinoilla ylimpään luokkaan tyylinsä, varusteidensa ja laatunsa ansioista. –Matkailuautoja matkailuvaunumyyntimme kasvu on ollut 30 prosentin luokkaa siitä lähtien, kun korona iski keväällä 2020. Kasvua ei rajoita kysyntä, vaan tiukoilla oleva tavaran saatavuus. Toimitusketjut ovat nyt äärimmäisen haavoittuvaisia, ja merirahtien hinnat ovat moninkertaistuneet. Tehtaiden kyky tehdä ei nouse samassa tahdissa mitä kysyntä nousee, Sågbom sanoo. Varustepuolellakin näkyy voimakasta kasvua. –Sen lisäksi, että kauppiaat tilaavat vaunuja ja autoja jo tehtaalta yhä runsaammalla varustuksella, myös jälkiasennustarvikkeiden kauppiaat kertovat voimakkaasta kasvusta. Ilmastoinnista tuli hitti Tuusulalainen KK Kivinen kuuluu Hobby Group Finlandin kauppiasverkostoon. –Tilanne on tänä kesänä aika lailla sama kuin viime kesänäkin. Matkailuautojenja vaunujen kauppaa korona on piristänyt. Molempia menee kaupaksi hyvin, mutta selkeästi meillä tehdään nyt enemmän vaunukauppaa. Vaunuja on hieman enemmän saatavilla ja kuluttajan kannalta vaunun kulurakenne on autoa pienempi. Jos vaunu seisoo paljon, ei vakuutusmaksujen lisäksi ole paljon kulujakaan. Tietysti paljon liikkuvan kannalta taas matkailuautossa on omat vahvat puolensa, sanoo yrittäjä Karo Kivinen. Lisävarustepuolella matkailuvaunujen kuluneen kesän hitti on ollut ilmastointilaite. –Varmasti tämä kesä on ollut ilmastointitekniikan valmistajille huippuaikaa. Kyseessä on kuitenkin aika kallis investointi, laitteesta riippuen 2000-3000 euroa. Toki halvimmat ikkunaan ripustettavat mallit maksavat vain 700 euroa, niitä on ostettu paljon vanhempiin vaunuihin, Kivinen sanoo. Myös aurinkokennoja on viimeiset vuodet myyty vaunuihin todella hyvin. -Aurinkokenno tukee omavaraisuutta, kun ei tarvitse mennä leirintäalueelle vaan voit yöpyä omassa rauhassa jossain metsänsiimeksessä tai rannalla. Niitä on myyty hyvin jo useampana aiempanakin kesänä, mutta ehkä ei niin paljon kuin nyt viimeisten kahden kesän aikana. Pitkäikäinen investointi Kivisellä on myös ylellisempien Fendt-vaunujen edustus. –Sitä ei kovin monella ole. Määrällisesti myymme kuitenkin eniten näitä pienempiä vaunuja niille, jotka haluavat vähän telttaa parempaa. Matkailuvaunu oikein huollettuna on hyvinkin pitkäikäinen investointi. –1980-luvun vaunujakin riittää vielä markkinoilla. Muutaman tonninkin vehje voi olla vielä ihan käyttökelpoinen. Mikään vehje ei tietenkään pysy huoltamatta kunnossa. Käytettyä vaunua ostaessa on tärkeää tehdä esimerkiksi kosteusmittaukset. Kivinen kannustaa ostamaan vaunun luotettavasti liikkeestä. –Toki yksityisellä myyjällä hinta voi olla houkuttelevampi, mutta meillä vaunut ovat aina huollettuja ja katsastettuja. Katsastamme vaunumme aina luovutushuollon yhteydessä, silloin tulee mm. jarrut aina katsottua. Ensi kevääksi uutta vaunua mielivän kannattaa kuitenkin tehdä tilauksensa jo nyt. Viimeisinä kahtena kesänä kauppa on käynyt todella vauhdikkaasti, Kivinen sanoo. TEKSTI TIMO KIISKI KUVAT HOBBY GROUP FINLAND
KAASUJALKA 9/2021 9 15 LAATURENKAILLA HYVÄÄ PITOA SYYSKELEIHIN Matkaja lankapuhelimesta soitettaessa 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv 24%). OHJAUSKULMIEN TARKASTUS JA SÄÄTÖ 89 € (henkilöja pakettiautot, sis. 1 h töitä) Katso lähin Euromaster-palvelupisteesi verkkosivuiltamme tai soita 0207 700 800* Syksyn mökkireissuille! VETOKOUKUT ASENNETTUNA alk. 649 € 450 € ÄLÄ HUOLEHDI, ME HUOLLAMME Michelin Primacy 4 205/55 R 16 91V LISÄÄ TARJOUKSIA VERKKOKAUPASSA JA PALVELUPISTEISSÄ! Vesiliirron riski on sitä pienempi, mitä enemmän renkaissa on kulutuspintaa ja vähemmän autossa vauhtia. Nyt varastossa olevat laadukkaat kesärenkaat tarjoushintaan, esim: / sarja alleasennettuna 350 € BFGoodrich Advantage 205/55 R 16 91H / sarja alleasennettuna HYVISSÄ KÄSISSÄ euromaster.fi Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
10 KAASUJALKA 9/2021 Matkailuautokin voi olla sulavalinjainen ja sellainen on esimerkiksi uusi LMC Cruiser, jolla lähdettiin juhannuksen viettoon Haminaan. R inta-Joupin Autoliikkestä Espoosta koeajoon saatu Cruiser herättää huomiota ulkonäöllään niin maantiellä kuin lerintäalueellakin. Autosta ei ole yritettykään tehdä lapsiperheen unelmaa, sillä nukkumapaikkoja on käytännössä vain kaksi. Tilapäisvuoteen saa tehtyä laskemalla keittiön pöydän alas, mutta mitoitus on lähinnä lapselle sopiva. Kahdelle aikuiselle on muuten mainiot tilat elää ja matkustaa. Pitkällä akselivälillä varustettu Cruiser tuntuu maantiellä tukevalta, sillä sitä ei sivutuulikaan pahemmin heiluta. Moottoritiellä maksiminopeuden ylläpito tosin nostaa kulutuksen 13,5 litraan satasella ja rauhallisella vauhdilla se putoaa alle kymmenen litran. Melutaso pysyy varsin siedettävänä matkailuautoksi, eli on tällä muotoilulla hyvätkin puolensa. Leiriytyminen sujuu kätevästi, sillä takatalli voidaan lastata ja purkaa kummalta sivulta tahansa. Tassuja ei tarvitse veivata alas, sillä niitä ei ole. Tilava jääkaappi riittää isommillekin eväille ja kattoluukuilla voi tehdä läpivedon jos helle haittaa, ilmastointi koeajoautosta löytyi vain etupenkkiläisten iloksi. Reilun peräylityksen johdosta ahtaissa paikoissa on syytä olla tarkkana, sillä häntä huiskaisee aika laajan kaaren. Hamina Camping on saanut hiljattain uudet yrittäjät ja alue tarjoaa hienot maisemat meren rannalla. Edessä oleva kattoikkuna tuo valoisuutta matkustamoon ja pimeällä ledivaloja ja valonauhaa on tarjolla monipuolisesti. Auton matalasta olemuksesta voi jo päätellä että sisätilan korkeus ei ylitä kahta metriä. Oviaukko on myös sen verran matalalla, että erillistä porrasta ei tarvita. Ajoltaan auto on kokoisekseen ketterä. Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto on toiminnoiltaan sujuva ja 140 –hevosvoimainen Fiatin diesel riittää muun liikenteen tahdissa pysymiseen, sillä nollasta sataan mennään noin 20:ssä sekunnissa. Peilit ovat riittävän isot ja tuulilasi on lähes suora. Se on varmasti kaarevaa lasia edullisempi uusia, mutta A-pilari muodostaa melko ison katvealueen ja tämän johdosta risteyksissä joutuu hiukan kurkkimaan risteävää liikennettä. KOEAJOSSA LMC CRUISER T 732 G TEKSTI JA KUVAT PETRI MATIKAINEN PLUSSAT • Loistavat tilat kahdelle hengelle • Helppo ja vakaa ajettava MIINUKSET • Mataluudesta myös haittaa sisätilojen korkeuden suhteen • Varustelu maksaa pakettien myötä JÄLKIMAKU LMC Cruiser on mukavan tilava kahden hengen tarpeisiin. Ajettavuudeltaan se on pakettiautomaisen helppo ja pituutta lukuunottamatta kompaktin kokoinen. Matala ja pitkä auto erottuu ulkoisesti edukseen, mutta parhaimmillaan se on ns. pariskunta-autona. LMC CRUISER T 732 G KOEAJOAUTON HINTA SUOMIPAKETILLA: 79 350 € MOOTTORI: DUCATO 35 2,3 L MJT SUURIN TEHO: 140 HV KOKONAISPITUUS: 7550 MM KOKONAISLEVEYS: 2320 MM SISÄLEVEYS: 2180 MM KOKONAISKORKEUS: 2690 MM SISÄKORKEUS: 1980 MM AKSELIVÄLI: 4300 MM MATKUSTAJAPAIKAT: 4 HENKILÖÄ PERÄVAUNUMASSA: 2000 KG OMAMASSA: 3060 KG KOKONAISMASSA: 3500 KG KOEAJON KESKIKULUTUS: 9,9 L/100 KM ! TEKNIIKKAA PITKÄ JA MATALA PARISKUNTA-AUTO
KAASUJALKA 9/2021 11 Kasvava öljynkulutus on hinta tämän päivän autojen tehokkaista, taloudellisista ja ekologisista moottoreista. Siksi Seinäjoen Moottorihiomo panostaakin vahvasti juuri tämän ongelman korjaamiseen. S einäjoen Moottorihiomolla on jo 55-vuotinen osaaminen autojen moottoreista. Joni Pietilä on jo kolmannessa polvessa mukana isoisänsä vuonna 1966 perustamassa korjaamossa. Joni työskentelee asiakaspalvelussa, toimitusjohtaja on hänen enonsa Jarmo Ylä-Autio. Yhtiön koko virallinen nimi on Seinäjoen Moottorihiomo YläAutio & Knit. –Muitakin huoltoja teemme, mutta toiminnan pääpisteitä ovat henkilöautojen moottorien remontit ja koneistukset. Moottorialan erikoisyrityksenä pystymme toteuttamaan vaativatkin moottorikoneistustyöt. Oli vika sylinterissä tai kampiakselissa, moottorikoneistuksemme purevat moniin ongelmiin, Pietilä sanoo. Varaosien saanti haaste Haasteena moottoriremonteissa on varaosien saanti. –Uusiin moottoreihin ei tahdo saada esimerkiksi ylikokoisia mäntiä tai alikokoisia laakeita, että saisimme ne hiottua ja koneistettua. Öljynkulutuksen kasvulle löytyy monia syitä. Yhä tehokkaampia, taloudellisempia ja vähäpäästöisempiä moottoreita pitää tehdä yhä halvemmalla, mutta huoltovälit ovat yhä pitempiä. – Huoltovälin tihentäminen annetuista suosituksista varmasti pidentää moottorin käyttöikää. Itse suosittelemme aina moottoriremontin jälkeen öljynvaihtoa 15 000 kilometrin välein. Myös tämän päivän saastelaitteet moottoriin takaisin pakokaasua kierrättäessään paitsi sotkevat, myös kuluttavat moottoria. Männänrenkaat ja sylinterit kuluvat yhtä lailla, olipa kyseessä sitten bensatai dieselauto, Pietilä sanoo. Vanhan moottorin kohonneen öljynkulutuksen syynä taas on männänrenkaiden jumittuminen kiinni uriinsa. Ne eivät enää pääse puristumaan sylinterin seinämiin, kunnolla, ja tällöin alimmat eli öljyrenkaat eivät kykene kaapimaan öljyä pois, vaan sitä jää runsaasti palamaan polttoaineen mukana sylinteriin. Jumittuneita männänrenkaita ei oikein tahdo saada liikkeelle muuten kuin purkamalla koko moottorin. Tällöin kannattaa saman tien asentaa uudet männänrenkaat tai tarvittaessa männät. Jotkut autoilijat vain lisäävät öljyä omatoimisesti ja jättävät varsinaisen öljynvaihdon väliin. –Tukkeutuessaan ja karstoittuessaan katalysaattorit ja hiukkassuodattimet saattavat hajota lopulta kokonaan. Pahinta on, ettei muista edes lisätä sitä öljyä. Silloin moottori hajoaa lopullisesti, Joni Pietilä varoittaa. Tunnetaan ympäri Suomen Seinäjoen Moottorihiomo tunnetaan osaamisestaan laajalti Etelä-Pohjanmaan ulkopuolellakin. –Meille tuodaan korjattavaksi autoja ympäri Suomen. Tälläkin viikolla yksi Audi tuodaan tänne Joensuusta saakka. Öljynkulutus ÖLJYNKULUTUS KURIIN! Moottorialan erikoisyrityksenä Seinäjoen Moottorihiomo pystyy toteuttamaan vaativatkin moottorikoneistustyöt, olipa vika sylinterissä tai kampiakselissa, TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski ongelmat alkoivat kasvaa varmaan vuoden 2010 jälkeen, silloin juuri Audien ja Volkkareiden moottoreista käytiin vilkasta keskustelua netissä. Kaiken pitää nykyään olla pienempää, kevyempää ja halvempaa. Kun männän öljyrengas ennen vanhaan oli 4 millimetriä leveä, sillä on nyt leveyttä vain 1,5 millimetriä, Pietilä sanoo. Vaikka valtiovalta haluaa lopettaa uusien polttomoottoriautojen myynnin jo vuonna 2035, niin polttomoottoriautoja Suomessa riittää vielä kauas tulevaisuuteen. –Ja ainut tietämäni konsti niiden pitämiseen iskussa on säännöllinen huolto ja vikojen korjaaminen heti, kun sellaisia ilmaantuu, Pietilä painottaa.
12 KAASUJALKA 9/2021 Citroën C4 Cactus, Fiat 500X, Mazda CX-3 Nissan Juke ja Suzuki Vitara eivät ole hätyytelleet uusina myyntitilastojen piikkipaikkoja. Silti lyhyt, mutta korkealla istuttava kompakti crossover tekee vaihtoautomarkkinoilla liukkaasti kauppansa. T avallista perheautoa lyhyemmät mutta jykevämmän oloiset crossoverit ovat yksi tämän päivän trendeistä autoalalla. Toisin kuin vaikkapa Nissan Qashqai pykälää isommassa kokoluokassa, näistä autoista oikein mikään ei nouse muita suuremmaksi hitiksi. –Nämä kaikki viisi eri merkkiä ja mallia ovat tasavertaisia kilpailijoita keskenään. Näiden ostajia kiinnostaa enemmän juuri tämä autoluokka, ei niinkään jokin tietty malli tai merkki. Ostaja voi päätyä mihin tahansa näistä vaihtoehtoista. Huoltohistoria ja matkamittarilukema ratkaisevat enemmän, sanoo J. Rinta-Joupin Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen. Auton valmistusmaakaan ei enää juuri ratkaise valintaa. Asiakkaat tietävät, ettei esimerkiksi Citroen ole enää pelkästään ranskalainen auto. Autovalmistajat hyödyntävät yhteistä teknologiaa yli valtioiden rajojen. Italialaiseksi mielletty Fiat 500 X:kin on monikansalliseen Fiat Chrysler Automobiles N.V. -konserniin kuuluvan Fiat Automobiles S.p.A.:n valmistama crossover-malli, jonka valmistus tapahtuu Italiassa yhdessä jenkkibrändi Jeep Renegaden kanssa. Tyypillistä on sekin, ettei tämän luokan autojen varustelua katsota yhtä kriittisesti kuin isompien autojen. –Manuaalivaihteinenkin perusvarma käyttöauto kelpaa hyvin, kunhan huoltohistoria on moitteeton ja varustelistalta löytyvät ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Kyllä näiden kysyntä perustuu pitkälti muoti-ilmiöön: halutaan istua crossoverissa vähän korkeammalla, Hiltunen sanoo. Tällä hetkellä näitä autoja on vaihtoautomarkkinoilla tarjolla pääasiassa bensamoottorisina, vaikka takavuosina tässäkin sarjassa diesel oli trendikästä. Myöskään autoa ison tavaramäärän kuljettamiseen tarvitsevalle lyhyt ja korkea crossover ei ole se ihanteellisin valinta: tavaratila kun vetää vähemmän kuin esimerkiksi C-segmentin farmari. Vain nelivetoisuus erottaa Suzuki Vitaran kilpailijoistaan. –Vähän huonomman tien päässä asuva todennäköisesti ostaa nelivetoisen Vitaran, muussa tapauksessa nelivedolla ei oikeastaan ole väliä. Joihinkin ostajiin taas vetoaa Fiatin persoonallisuus, Hiltunen sanoo. TEKSTI _Timo Kiiski Mazda luottaa myös kuvan Mazda CX-3:n voimanlähteenä turbon sijasta vapaasti hengittävään 2-litraiseen bensamoottoriin. Kuvan Mazda CX-3 2,0 120 SKYACTIV-G Premium on tälle kokoluokalle tyypilliseen tapaan etuvetoinen, mutta poikkeuksellisesti automaattivaihteinen. Mittarilukema on 96 000 km ja vuosimalli 2016. Tuusulan Ykkösauton hintapyyntö tästä Mazdasta on 15 900 €. Nissan Juke ei ole saanut samanlaista kansansuosikin asemaa kuin Nissanin isompi crossover Qashqai. Kuitenkin kompaktin katumaasturityyppisen auton etsijälle kuvan etuvetoinen ja manuaalivaihteinen Nissan Juke DIG-T 115 6M/T Acenta 2WD on varteenotettava vaihtoehto. Kuvan auto on niinkin tuore kuin vuosimallia 2018 ja mittarilukemakin on vasta 80 000 km. Tampereen Autokeskuksen hintapyyntö on 14 900 €. VAIHTURI VERTAILU Vaikka Citroenit eivät myyntitilastojen piikkipaikkoja hätyyttelekään, on kuvan Citroen C4 CACTUS PureTech 110 Feel vuosimallia 2018 ihan yhtä hyvää myytävää kuin muutkin saman sarjan autot. Tällä Citroenilla on ajettu vasta 32 000 km. Etuvetoisen manuaali-Sitikan voimanlähteenä on 1.2-litrainen ja 110-hevosvoimainen bensaturbo. Autoa myy 15 480 euron hintapyynnöllä Autoverkkokauppa Vantaalla. KOMPAKTIT CROSSOVERIT VAIHTOAUTOVERTAILU
KAASUJALKA 9/2021 13 Massasta erottumaan pyrkivä ehkä päätyy kuvan Fiat 500X 1.6 PopStariin. Etuvetoisen ja manuaalivaihteisen Fiatin voimanlähteenä on 1.6-litrainen 110-hevosvoimainen bensamoottori. Auto on vuosimallia 2015 ja mittarilukema on 79 000 km. Loimaan Laatuauton hintapyyntö on 12 890 €. Kompaktien katumaastureiden sarjassa nelivetoista etsivälle on tarjolla vain Suzuki Vitara. Kuvan Suzuki VITARA 1,6 VVT 4WD GLX on vuosimallia 2016 ja mittarilukema on 121 000 km. Vihdin Autotalon hintapyyntö on 16 500 € 13 000 17 000€ Autokorjaamo Motorfix Oy Putkikatu 31, 21110 NAANTALI 02-5369502 | BMW Autopalvelu M. Heikkilä Oy Kiipunmäentie 60, 31600 JOKIOINEN 050-5950648 | MB/BMW/Volvo/Audi Koneasennus Hannula Oy Pajakatu 1, 20320 TURKU 040-0128600 | MB/BMW/Volvo/Audi Loimaan Autokunnostus Ky Leppäkuljunkatu 5, 32200 LOIMAA 02-7632175 | MB MK Star Service Oy Haatintie 20, 21270 NOUSIAINEN 040-5223366 | MB Moottorikoneistus Ojala Oy Hallimestarinkatu 9, 20780 KAARINA 010-6662440 | MB/ BMW /Volvo Raptec Oy Karsolantie 11, 32210 LOIMAA 044-3474732 | MB Salon Moottorihuolto Oy Ratakatu 3-5, 24100 SALO 02-7277100 | MB/BMW/Volvo/Audi TL-Motors Vehnätie 17, 21200 RAISIO 044-7770571 | MB/BMW/Volvo/Audi Turun Tehoauto Oy Telekatu 1, 20360 TURKU 040-1340007 | MB/BMW/Volvo/Audi OSAAJA PALVELUKSESSASI Nykyaikaisen ajoneuvokaluston huoltoihin ja korjauksiin tarvitaan erikoisosaamista. KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat Mercedes-Benz, BMW, Volvo ja Audi -asiantuntemusta ja heillä on asianmukaiset välineet vianetsintään ja korjaustyöhön. MIKSI VALITA KL-SERVICEPARTNER? 1. Autosi huolletaan alkuperäislaatuisilla varaosilla autonvalmistajien ohjeiden mukaisesti. 2. Autosi huoltotiedot päivitetään autonvalmistajan sähköiseen huoltokirjaan 3. Näin uudenkin autosi takuu, sekä arvo säilyy 4. Kaikilla KL-Varaosien tuotteilla on korjaamon asentamana 2 vuoden takuu Katso lähin korjaamosi: www.kl-servicepartner.fi
14 KAASUJALKA 9/2021 Ratti oikealla puolella. Konepellin alla 3,5-litrainen V6-bensamoottori, vieläpä hybridillä maustettuna. Nissan Fuga -luksussedanilla ei Suomessa huku massaan, kun ”tuontijapsin” rattikin on oikealla puolella. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski M arraskuun 2009 lanseerauksesta lähtien toisen sukupolven Nissan Fuga -luksussedania on ylistetty sen dynaamisesta suunnittelusta, suurista tiloista, hienosta sisustuksesta, suorituskyvystä sekä innostavasta ajokokemuksesta. Suomeen ei isoja Nissan-sedaneita ole maahantuotu Nissan Maximan, vuoden 2004 jälkeen. Silloin Maximan konepellin alla hyrräsi vielä 3-litrainen V6-bensamoottori. Edelleen kuitenkin Suomenkin teillä näkee aina silloin tällöin myös näitä tuoreempia ja näyttäviä luksusluokan japanilaisia. Internetin myötä kun auton voi ostaa vaikka japanilaisesta verkkohuutokaupasta. Sieltä myös Vantaan Petikossa toimiva JDM Outlet on löytänyt alun perin koeajoon ottamamme Nissan Fuga 370 GT hybridin 3.5-litraisella V6 -bensamoottorilla. Auto on vuosimallia 2011 ja mittarilukema 148 000 kilometriä. JDM Outlet on erikoistunut käytettyjen japanilaisten autojen maahantuontiin. –Tämän kyseisen auton korimalli on uutta Suomessakin, vanhempia korimalleja meillä on myynnissä pari kappaletta pihalla. Tässä Fugassa on runsas varustelu, takapenkkiläisetkin saavat itse säädellä istuintaan, automyyjä esittelee. Vaikka kolmekin mahtuu takapenkille mukavasti, niin muotoilu ja säätöratkaisut on tehty kahta istujaa varten. –5-10 vuotta aiemmin näitä tuontijapanilaisia meiltä ostivat enemmän harrastajat. Nyt scene on liikkunut enemmän käyttöautopuolelle. Varsinkin tilaihmeitä ostetaan ihan perheautoiksi. Hinnaltaan ne kuitenkin ovat Suomen päässä niin paljon vastaavia ja uusina täällä myytyjä autoja edullisempia. Infinitin logo Samalaisen auton on voinut bongata myös venäläisissä rekisterikilvissä. Tosin silloin keulalla on erilainen logo ja auton merkki on Nissanin sijasta Infiniti. Myös JDM Auton myymän Fugan keulalla on Infinitin logo. Infiniti on Nissan Motor Companyn omistama automerkki, jota käytetään tällä hetkellä mm. Pohjois-Amerikassa, Meksikossa, Lähi-Idässä, Etelä-Koreassa ja Taiwanissa. Merkin historia alkaa vuoden 1987 heinäkuulta. Ensimmäiset mallit (M30 ja Q45) esiteltiin marraskuussa 1988 ja niiden valmistus aloitettiin syksyllä 1989. Infiniti-mallit valmistetaan pääosin Japanissa, mutta vuosina 2004 – 2010 QX56 valmistettiin Yhdysvalloissa. Vuonna 2006 merkki ilmestyi Venäjän markkinoille. Nissan Fuga on täysikokoinen luksusluokan sedan. Auto esiteltiin konseptimallina vuoden 2003 Tokion autonäyttelyssä ja se on suora seuraaja aiemmalle Nissan Cedric -mallille. Ratti on tällaisessa ”tuontijapsissa” tietysti oikealla puolella. Automaattivaihteisessa autossa se ei tuota hirveästi päänvaivaa ensikertalaisellekaan. Kunhan muistaa, että auton start & stop -käynnistysnappikin on ratin vasemmalla puolella ja vilkku taas ratin oikealla puolella. Ajo ei tuottanut ongelmia, mutta autoon kauppareissulta palatessa tuli väkisinkin mentyä aina ensin sisään apukuskin puolelta eli vasemmalta. Nissan Fuga KUUKAUDEN KÄYTETTY HULPPEA TUONTIJAPSI ! TEKNIIKKAA NISSAN FUGA HYBRID VM. 2011 MITTARILUKEMA: 148 000 km MOOTTORI: V6, 3498 cm3 POLTTOAINE: bensiini/sähkö (hybridi) VAIHTEISTO: 7-lovinen automaatti VETOTAPA: takaveto TEHO: 420 hv (myyjän ilmoittama) VÄÄNTÖ: 358 Nm (myyjän ilmoittama) YHDISTETTY KULUTUS: 8,7 l/100 km (lähde: automobile-catalog.com) MITAT: pituus 4945 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2900 mm SUORITUSKYKY: huippunopeus 180 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.4 s (lähde: automobile-catalog.com) MYYJÄ: JDM Outlet, Petikko/Vantaa HINTA: 18 790 € 25 % pienempi kulutus Päivänselvää, että kyyti 148 000 kilometriä ajetulla luksusautolla on hulppean äänetöntä. Paitsi 420 hevosvoimaa tehoa, löytyy tästä Fugasta myös vääntöä, peräti 358 newtonia. Sähköhydraulinen ohjaus tuntuu keveältä, mutta myös vauhdin kasvaessa napakalta, vaikka odotin siltä jenkkimäistä tunnottomuutta. Ohjaus myös palauttaa hyvin. Näkyvyys kuljettajan paikalta on yllättävän hyvä myös taakse, kun takaikkuna on suuri ja tavaratilan kansi matala. Vaikka Fugassa on käsitykseni mukaan sama alusta kuin Nissanin urheilumalleissa 350 Z ja Skyline, Fugassa mukavuus menee kaiken edelle. Suuret pyörät pitävät huolen, ettei persaus tärähtele isoissakaan heitoissa. Perinteisiin kymmenen vuoden takaisiin hybridijärjestelmiin verrattuna sähkömoottori auttaa polttomoottoria isommissakin nopeuksissa, jopa ajaessa tasaisesti yli 100 kilometrin tuntinopeutta moottoritiellä. Nissanin vanhoilta sivuilta luin, että Fugan hybridijärjestelmä parantaisi jopa 25 prosentilla sen polttoainetaloutta. Näin ainakin tietävät ulkomaiset autolehdet kertoa. Itselläni ajo jäi lyhyeen koeajolenkkiin, joten tämä tieto perustuu vain muualta luettuun. Fuga Hybridin 7-lovista automaattilaatikkoa voi hämmentää myös manuaalisesti. Tehdas mainosti aikoinaan litiumakun nopeaa latautumista ajon aikana. Tämän tason sedanissa lähes kaikki toimii sähköllä ja elektroniikkaa riittää niin, että tällainen kuuttakymmentä lähentelevä Vantaan äijä ei sitä kaikkea edes osaisi hyödyntää. Sisustus on tietysti nahkaa ja jalopuusomisteiden käyttö vain lisää ylellisyydentuntua. Etuistuimet ovat pehmeät ja mukavat. ”Tuontijapsi” Fuga on niin harvinainen auto Suomen teillä, että edes Nettiauto.comista siitä ei löydy yhtään arvostelua. Vaan entäs ne huollot?’ Japanilaiset autot tunnetaan luotettavuudesta ja voisi olettaa, että sellainen on Fugakin. Ihan ummikolle ei tällaista tuontijapsia kuitenkaan tohdi suositella. Valtuutetun Nissanin merkkikorjaamon huolto-ohjelmat kun on tehty maahantuojan virallisesti Eurooppaan tuomia malleja varten. Vaikka perustekniikka ja moottori olisi Japanin ”harmaatuontiautossa” sama kuin monissa Euroopan malleissakin, niin erojakin on. Fugassa on periaatteessa sama moottori kuin Suomeen virallisia teitä maahantuodussa Nissan 350Z -urheiluautossa. –Vaikka meidän tietojärjestelmämme tunnistaisi auton valmistenumeron ja löytäisimme autoon osat, niin asiakkaan itsensä pitäisi tuntea tällaisen mallin huolto-ohjelma. Me emme sitä välttämättä tiedä ja voimme joutua arpomaan jonkun vastaavan, sanoo Konalan Autokeskuksen Nissan-huollon työnjohtaja Mikael Hyvärinen. Myös Suomeen paljon ohi virallisen maahantuojan tulleissa Nissan Skyline -urheilumalleissa on samaa tekniikkaa kuin Fugassa. –Meillä on jo vähän pidemmän aikaa ollut työn alla tällaisen Skylinen tyhjäkäyntiongelmat, mutta emme ole siihen ratkaisua vieläkään löytäneet. Olemme pyytäneet apua myös Nissanien virallisen maahantuojan Nissan Europen tekniseltä puolelta, mutta emme ole sitä toistaiseksi saaneet. Emme me kieltäydy ottamasta näitä harmaatuontiautoja sisään, mutta en sitä kyllä riemusta kiljuenkaan tee, Hyvärinen myöntää. Fugaa enemmän Suomeen on Japanista tuotu pientä Nissan Cube -tila-autoa. Se taas jakaa saman tekniikan pitkälti Suomessa myytävän Nissanin pienimmän Micra-mallin kanssa. –Cubesta on kuitenkin olemassa 1.5-litrainen bensaversio portaattomalla CVT-automaattilaatikolla, jollaista meillä uusina myydyistä Microista ei löydy. Suomessa uusina myytyjen Microjen bensamoottorit ovat 1.4-ja 1.6-litraisia ja automaattivaihteistotkin ovat erilaisia. Vaikka tekniikka olisi samaakin, niin korinosiin kajoaminen täällä Suomessa on melkoista arpaonnea, kun ei ole varmaa, löytyykö varaosia aina edes tilaamalla. Moni ”harmaatuontijapsin” ostaja onkin enemmän harrastaja, joka tietää juuri japanilaisiin autoihin erikoistuneet tuunauspajat. –Meidän kaikki autot käydään ennen myymistä läpi Atoytai Mekonmen -autokorjaamossa. Ongelmia varaosien tilaamisessa ei ainakaan tähän asti ole ollut, sanoo JDM Outletin automyyjä. Huomioi nämä riskit! Autotalli.com -sivustolla erikoisautoihin erikoistunut 250km/h-sivuston Pekka Nuikki on listannut riskit, joihin Japanilaisesta huutokaupasta autoharvinaisuuden ostavan kannattaa huomioida. 1. Japanista tuoduilla autoilla on ajettu usein poikkeuksellisen vähän, mutta istutaan lähes kolminkertainen aika kilometrimäärän verrattuna. Ruuhkassa tyhjäkäynnillä seisominen yleensä näkyy sisustuksessa. 2. Japanissa erikoisimmat vaihtoautot huutokaupataan vasta sitten, kun ne ovat seisoneet pitkään liikkeissä myymättöminä. Pitkä ajamattomuus ja seisonta on yksi suurimmista vikojen aiheuttajista erikoisautoille. 3. Autoa huolletaan yleensä kilometrien, eikä vuosien mukaan. 60 000 km ajettua autoa on huollettu yleensä vain kahdesti 15 vuoden aikana. Lähde: Autotalli.com
KAASUJALKA 9/2021 15 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651 VIELÄ EHDIT SUOJATA AUTOSI ENNEN TALVEN SUOLAKYLPYJÄ! Tutustu autosi käsittelyihin ja katso lähin liikkeesi osoitteessa www.ruostesuojaus.fi tai www.finikor.fi HALVEMPI. Alfa Romeo Giulia AT8 Super, vm. 2017, 2.0 l bensa, automaatti, takavetoinen, 200 hv, aj. 70 000 km, myyjä ES Automyynti, Akaa, h. 29 500 €. 29 500 € HALVEMPI. Jaguar XE E-Performance Pure Plus A, vm. 2016, aj. 104 000 km, 2.0 l diesel, automaatti, takavetoinen, 163 hv, myyjä LänsiAuto Lahti, h. 19 800 €. 19 800 € HALVEMPI. Mercedes-Benz CLA 220 d 4Matic, vm. 2016, 2.1 l diesel, 177 hv, neliveto, automaatti, aj. 126 000 km, myyjä SAKA Kirkkonummi, h. 25 900 €. 25 900 € SAMANLAISET VAIHTOAUTOT, KAKSI HINTAA Tällä palstalla tarkastellaan myyntitietojen valossa hyvin samanlaisten vaihtoehtojen hintojen vaihtelua. Myyntiilmoitukset eivät kuitenkaan kerro kaikkea esimerkiksi varusteista, renkaiden kunnosta ja huoltojen täsmällisyydestä! Kuukauden halvin-kallein – vaihtoautovertailussa vertaillaan lähes identtisen vaihtoautojen hintoja. TEKSTI_Timo Kiiski HINTAHAITARISSA YHTEISTYÖSSÄ 20 890 KALLIIMPI. Jaguar XE E-Performance A, vm. 2016, aj. 104 000 km, 2.0 l diesel, automaatti, takavetoinen, 163 hv, myyjä MS-Auto.fi, Vantaa, h. 20 890 €. 31 900 KALLIIMPI. Alfa Romeo Giulia 2,0 AT 8, Super, vm. 2017, 2.0 l bensa, automaatti, takavetoinen, 200 hv, aj. 86 000 km, myyjä Kupen Auto, Isokyrö, h. 31 900 €. 28 600 € KALLIIMPI. Mercedes-Benz CLA 220d 4matic, vm. 2016, 2.1 l diesel, 177 hv, neliveto, automaatti, aj. 133 000 km, myyjä RealCars Oy, Jyväskylä, h. 28 600 €.
16 KAASUJALKA 9/2021 ÄIJÄ AUTO Volvo V40 TAKAVUOSIEN PIKKUPOMON UNELMA ! TEKNIIKKAA Tällainen ensimmäisen polven Volvo V40 oli aikoinaan oikea pikkupomon unelmien työsuhdeauto. Hurmalaisen piti tyytyä farmari-Mondeoon, kun pomon mielestä Volvo V40 oli asemaan nähden liian hieno brändi. 336 000 kilometrin mittarilukemalla ja 17 vuoden ikäisenä se sopii jo vaikkapa käsityöyrittäjälle. TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa VOLVO V40 2.0 T SPORTSWAGON CLASSIC A, VM. 2004 MITTARILUKEMA: 336 000 km MOOTTORI: R4, turbo, 1948 cm3 POLTTOAINE: bensiini VETOTAPA: etuvetoinen VAIHTEISTO: 5-lovinen automaatti TEHO: 163 hv VÄÄNTÖ: 240 Nm YHDISTETTY KULUTUS: 8,7 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 217 g/km SUORITUSKYKY: huippunopeus 220 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.5 s MITAT: pituus 4480 mm, leveys 1720 mm, korkeus 1410 mm, akseliväli 2550 mm MYYJÄ: Auto-Planeetta Oy, Espoo HINTA: 2 980 € M ieleen tuli heti yksi puolituttu käsityöyrittäjänainen, kun mietin sopivaa omistajaa 17 vuotta vanhalle ja 336 000 kilometriä ajetulle Volvo V40 -farmarille. Naisella on paitsi vanha Volvo V40-farmari, myös melkein yhtä vanha sekarotuinen koira. Sekä Volvo että kuuttakymmentä lähentelevä nainen ovat vielä voimissaan. Muistaakseni tuo puolituttu käsityöyrittäjänainen on ajanut ”veenelikymppisellään” jo iät ja ajat. Olisikohan auto tullut hänelle avioerossa, kun mies otti eron? Naisen muistin heti, kun näin koeajoon otetussa Volvossa tavaratilan matkustamosta erottavan koiraverkon. Jotensakin on vaikea kuvitella, että tällaisen vanhan V40-Volvon tavaratilassa verkon takana matkaisi mikään hieno rotukoira. Pystykorvan ja ties minkä muun rodun risteytymälle se varmasti kelpaa. Sitähän puhutaan, että sekarotuiset piskit sinnittelevät täällä elontiellä eliitin rotukoiria pidempään ja terveempinä. Vähän kuten Volvotkin. Volvon ja Mersun lisäksi Nettiauto.comista ei hirveästi löydy muunmerkkisiä autoja yli 300 000 kilometrin mittarilukemalla ja 17 vuoden ikäisinä. Oikeat Volvomiehet väittävät, ettei tämä ”Hollannin Volvo” vastaa mielikuvia tunnetusta Volvo-laadusta. Koeajoon espoolaisesta Auto-Planeetasta saatu V40 2-litraisella bensaturbolla kyllä vastasi. Mitään kolinoita tai räminöitä ei ilmennyt. Ovet sulkeutuivat edelleen jämäkästi ja jämäkältä laatu tuntui muutenkin. Ehkä se selittää 17 vuotta vanhan ja 336 000 kilometriä ajetun pikku-Volvon korkeahkoa 2980 euron hintapyyntöä. Samanikäisiä Volvo V40 -bensaturboja samoilla kilometreillä ja vähemmänkin ajettuina Nettiauto.comissa oli kolme ja niistä hintapyynnöt olivat 13002690 €. Muutamassa hiukan vähemmän ajetussa hinta kipusi 3500 euroon. Samalla rahalla Nettiauto.comissa oli tarjolla pari samanikäistä ja saman verran ajettua isompaa Volvo V70farmariakin. Mutta toki vanhassa autossa ratkaisee muukin kuin kilometrit. Ja tämä Volvo totisesti oli kilometrimääräänsä ja ikäänsä nähden huippusiisti. Kirkkaanpunainen maalipinta oli niin virheetön, että pakko oli miettiä ylimaalaamisenkin mahdollisuutta. Ulospäin Volvo näytti melkein kuin pakasta reväistyltä. Siisti tämä Volvo oli sisältäkin. Nahkasisustus oli kestänyt todella hyvin aikaa, eikä kojelaudan muoveissa näkynyt halkeamia eikä edes naarmuja. Voihan olla, että tästä autosta edelliset omistajat vain ovat pitäneet ihan pirun hyvää huolta. Pitää mölyt loitolla Tätä ensimmäisen polven Volvo V40 -mallia valmistettiin Hollannissa vuodet 1995-2004 ja se jakoi saman pohjalevyn Mitsubishi Carisman kanssa. Puolituttu Volvo-mies aikoinaan sitä ilkkuikin Mitsu-Volvoksi. Joskus aikoinaan, kun sain elämäni ensimmäisen työsuhdeauton ja ylenin pikkupomoksi, tällainen Volvo V40 oli unelmieni työsuhdeauto. Sellaiseen natsani eivät kuitenkaan riittäneet, mutta kirkkaanpunaisen Ford Mondeon -farmarin karvalakkimalliin riittivät. En kyllä nyt muista, miksi en tällaista Volvo V40 -farkkua saanut, kun se käsitykseni mukaan oli enemmänkin Mondeota pienemmän Ford Focuksen kilpailija. Hämärästi muistelen, että pomon mielestä Volvo brändinä halvimmillaankin oli liian hieno auto minun silloisessa asemassani. Taisi pomo vielä vitsinä heittää, että ”shit Ford car” eli suomennettuna ”Fordin paska” sai riittää minulle. Perheenlisäyksellä perustelemalla sain kuitenkin Focusta isomman Mondeon. Ei tätä Hollannin Volvoa pelkästään kehuttu. Volvo V40 Sportswagon 2.0 sijoittui Tuulilasin 1/1998 kuuden farmariauton vertailussa viimeiseksi (6./6). ”Ajettavuus ei ole aivan muiden vertailuautojen tasolla ja Volvo on uraherkkä. Myös mukavuustaso on vertailun vaatimattomin, auto on muita meluisampi. Sähköikkunat edessä eivät ole vakiovaruste (vertailun ainoana), ne saa lisävarusteena. Volvon tavaratila on pieni, vertailun selvästi pienin”, Tuulilasi kritisoi. En kyllä tunnistanut tuota kritiikkiä meluisuudesta tässä Volvossa. Tiedä sitten, mikä vaikutus oli vuonna 2000 tehdyillä kasvojenkohotuksella ja teknisillä uudistuksilla. Silloin parannettiin moottorin hallintajärjestelmää, etujousitusta ja ohjausta ja renkaita suurennettiin. Vuonna 2003 auto sai jälleen kasvojenkohotuksen, jolloin maskista tuli musta ja ruudullinen, kuten vuosimallin 2004 koeajoautossakin. Kyydissä ei tuntunut olevan valittamista. Moottori piti mölyt mahassaan. Sileällä asfaltilla Volvo kulki kuin sukkasillaan, karkealla tiellä renkaiden äänet sen sijaan kuuluivat selvästi. Ehkä renkaiden ilmanpaineet tai aurauskulmat kannattaisi kuitenkin tarkistaa, kun Volvo vietti ajoittain pikkuisen vasemmalle. Kirjavia kokemuksia Volvo V40 Sportswagon 2.0 sijoittui Tuulilasin 1/1998 kuuden farmariauton vertailussa viimeiseksi (6./6). ”Ajettavuus ei ole aivan muiden vertailuautojen tasolla ja Volvo on uraherkkä. Myös mukavuustaso on vertailun vaatimattomin (16,5/20), auto on muita meluisampi”, Tuulilasi kritisoi. Vähän jäin jopa ihmettelemään, minkälainen on tämän hintaja kokoluokan autojen yleinen melutaso neljännesvuosisata sitten on ollut, jos V40:kin sai moitteita meluisuudesta. Desipelien ohella ratkaisee kuitenkin myös melun laatu. Voi olla, että desipeleillä mitattuna tätäkään Volvoa ei voi kehua enää varsinaisesti hiljaiseksi, mutta melun sävy ei ole korvia raastava. Mieluummin sitä kuuntelee vaimeaa renkaiden kuminaa kuin kierroksilla käyvän moottorin raakkumista. Focus-kokoluokan Volvon ulottuvuudet oppii äkkiä arvioimaan: se on näppärä pyöriteltävä ahtaissa kaupunkisokkeloissakin. Hyvällä tiellä Volvo kulkee tasaisesti ja hiljaisesti, mutta muutamilla karkeilla asfalttipinnoilla etupää tuppasi pikkuisen vapisemaan. Ohjaus keskittää joskus vähän liiankin hyvin. Kaikkiaan vaikutelma on enemmänkin leppoisa kuin sporttinen. Auto tuntui edelleen olevan kaikin puolin kunnossa, mutta kannattaa tietysti lukea omistajien kokemuksia vaikkapa Nettiauto.comista. Siellä kehutaan ensimmäisen polven V40 -mallia parhaaksi autoksi ikinä, mutta mm. sähköviatkin tulevat mainituiksi. Mielipiteiden kirjo ulottuu yliarvostetusta ja ylihintaisesta romusta” ylitsevuotaviin kehuihin. Esimerkiksi tällaisia kommentteja sieltä löytyy: ”VOLVO V40, 2002, Farmari 2.0T Sportswagon A. Tämä oli perheemme kaikkien aikojen luotettavin auto. Perheessä on ollut monta autoa vuodesta 1972 ja useimmiten kaksi. Ei koskaan jättänyt tielle. Moottoria ja vaihdelaatikkoa ei koskaan avattu koko 160 000 km ja 12 vuoden aikana paitsi jakohihnan vaihtoja varten. Kulutusosia tietysti kului tavanomaisesti. Kaksi tuulilasiakin vaihdettiin. Auto on vielä huippukunnossa kun se nyt luovutettiin uudelle omistajalle”, kirjoitti Mies Jäälistä 8.9.2013. ”VOLVO V40, 2001, Farmari, 1.8 Sportswagon 5d. Hollannin Volvo jäi puolen vuoden kokeilulla ensimmäiseksi ja viimeiseksi hyppäykseksi tämän merkin rattiin. Liekö kyse huonosta tekniikasta, vaiko välinpitämättömästä entisestä omistajasta, mutta kaikenlaista pientä ärsytystä ja ongelmaa piisasi”, mollasi Mies Turusta 3.7.2018.
KAASUJALKA 9/2021 17 NÄIN VALMISTAT AUTOSI SYKSYYN! ! U R M A S H U R M A LA IN EN Lä hd e: U rm as H ur m al ai se n K äy tä ilm as to in tia oi ke in -k ur ss i, M TV , Te kn iik an M aa ilm a, Syksy on perinteisesti aikaa, jolloin auton huolto tulee ajankohtaiseksi. Jotain voit tehdä itsekin. Tässä tärkeitä neuvoja. 1. Yöllä ajaessasi kysy itseltäsi, näetkö heijastavia liikennemerkkejä helposti? Liipaisevatko lähestyvät kuljettajat valonsa kaukovaloon lähestyessään sinua, vaikka käytät lähivaloja? 2. Vaikka talvirenkaita ei aivan vielä voi vaihtaakaan, myös kesärenkaiden kunto kannattaa tarkistaa. Rengasurien täytyy olla vähintään 1.6 mm syvät ja renkaat saavat olla korkeintaan 10 vuotta vanhat. 3. Vaihda tuulilasinpyyhkijät, jos aamuinen kaste ei enää katoa tuulilasista tai pyyhkijät jättävät liikkuessaan siihen pitkiä rantuja. 4. Auton tuulilasia voi säästää myös lasipinnoitteen avulla. Kun tuulilasi on pinnoitettu, pyyhkijöitä ei maantienopeuksissa tarvitse juuri käyttää. 5. Iäkkäämmässä autossa perinteisten lukkojen voitelu kannattaa tehdä keväällä ja syksyllä. Voideltuna lukko ei ole niin herkkä mm. ilmankosteuden muutoksille ja jäätymiselle. TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !! Katso aukioloajat ja muut toimipisteet www.öljypiste.fi ÖLJYNVAIHTO ILMAN AJANVARAUSTA M Meeiillllää ppooiikkkkeeaatt öölljjyynnvvaaiihhddoossssaa vvaaiivvaattttoom maassttii jjaa nnooppeeaassttii!! Aja auto sisään ja juo kahvit odotellessa, jos ehdit.
18 KAASUJALKA 9/2021 OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Olarinluoma 13, Espoo Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.fi autoplaneetta@gmail.com MÖNKIJÄT Pohjanmäentie 7, HEINOLA I 0400 124 262 Mestarinkatu 16, LAHTI I 045 258 7877 1000W/20Ah/25kmh Sis. alv 24% NYT NYT VAIN VAIN 1490€ 1490€ westmac.fi Sähköskootteri Sähköskootteri Tuotteidemme päävarasto Heinolassa Vihreään siirtymiseen. Useita värejä saatavana heti varastosta. Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Palvelemme kesäajalla 17.6. 11.8. ma-pe klo 9-17 Meillä myös maahantuontija erikoiskatsastukset kilpailukykyisin hinnoin. Katso nettisivultamme tai soita. Tuulissuontie 34, Lieto • puh. (02) 436 4300 www.wp-katsastus.fi Tervetuloa! KATSASTUSASEMIA VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakohihnan vaihdot (03) 5356 100 | Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen AUTOKIERRÄTYS Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Syysillan kalareissulla saatat huolimattomuuttasi loukata porukan Dacia-miestä. Oletkos miettinyt, että Duster-miehet ne varsinaisia äijiä ovatkin? Kuten Suomi24.fi -kanavalla eräs kirjoittaja tiivistää ytimekkäästi: ”Ne ei tarvii mitään munan jatkeita saadakseen pesää.” HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Edellisestä oikeasta öljynvaihdostasi on vierähtänyt tovi. Päätät omatoimisesti ja silmämääräisesti mittaamalla lorauttaa sitä tankkiin varmuuden vuoksi ehkä enemmän kuin tarpeen. Oletko miettinyt, että liika öljy voi olla yhtä vaarallista kuin öljyn puute. Kampiakselin uinti öljyssä on riski siinä missä voitelun puutekin. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Syyskuun puolivälissä autosi tehot saattavat heikentyä tuntuvasti ja moottorista kuuluu tavallista voimakkaampaa ääntäkin. Ole tarkkana, jos aiot ostaa käytetyn turbon. Kysy liikkeestä selkeää syytä, miksi tuo myytävänä oleva turbo on irrotettu: liikkeellä kun on paljon korjaamoiden romulaareista naarattuja ”ehjiä” turboja. RAPU 22.6 – 22.7. Syyskuisena aamuna haistat autossa tunkkaista hajua, eivätkä ikkunatkaan tahdo pysyä kirkkaina. Koska viimeksi olet vaihtanut raitisilmasuodattimen? Sen vaihdat nopeasti omatoimisestikin netistä ohjeita katsomalla. LEIJONA 23.7 – 23.8. Mietit paljon ajetun laatuauton ostamista, vaikka ennen olet ostanut ns. tavisautoja tuoreempina. Jos kiinnostuksesi kohde on huollettu hyvin ja osiakin vaihdettu, tuo auto voi isosta mittarilukemastaan huolimatta olla vähemmän ajettua, mutta huonosti huollettua parempi. Varmista kuitenkin, ettei moottorin vikavalo pala eikä auto savuta paljon. NEITSYT 24.8 – 22.9. Kiinnostut ostamaan persoonallista automallia, joka kuitenkin keikkuu katsastustilastojen rumassa päässä. Selvitä kuitenkin, mistä hylkäyspäätökset johtuvat. Kuten eräs katsastusmies totesi, siinä missä saksalaiseen laatuautoon ostaa yhden nivelen, saa niitä samalla hinnalla italialaiseen Fiatiin pussillisen. VAAKA 23.9 – 22.10. Luet Kaasujalka-lehdestä jutun käytetystä ja edullisesta, Japanista harmaatuontina Suomeen tulleesta luksusautosta. Hinta on kilometrimäärään nähden vähintään kohtuullinen, etkä pelkää oikeanpuoleista rattiakaan. Muista kuitenkin, että Japanissa autoilla seistään paljon ruuhkissa ja sekin kuluttaa autoa. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Voit tänä syksynä joutua miettimään, haluatko maksaa autolla ajamisesta vai sen omistamisesta. Miettiessäsi valintaa omistamisen ja yksityisleasingin välillä laske ainakin vuotuiset ajomääräsi. Jos ajat paljon, etkä halua vaihtaa autoa muutaman vuoden välein, omistaminen voi edelleen olla kannattavaa. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Kauhuksesi saatat huomata, että autosi pelkääjänpuolen lattia on litimärkä, kun vettä on jo kertynyt takaosaan lammikoksi asti. Suhtaudu varauksella tee itse -miesten nettineuvoihin, varsinkin paksun sanomalehden laittamisesta maton alle. Selvitä ainakin, mistä tuo vesi tulee. KAURIS 23.12 – 20.1. Olet saanut ympäristöherätyksen ja mietit vanhan dieselautosi vaihtamista itselataavaan hybridiin. Polttoainepäästösäästöjen varaan on kuitenkin turha laskea, jos ajat paljon moottorija maanteillä. VESIMIES 21.1.-18.2. Tuttavasi kannustaa sinua tuomaan omatoimisesti auton Ruotsista. Ole tarkkana, sillä Ruotsissa myydään myös muualta sinne tuotuja autoja ja niissä huoltokirjat voivat olla myös itse väsättyjä. Turvaudu mieluummin suomalaiseen ammattitoimijaan. KALAT 19.2.-20.3. Pähkäilet, kannattaako 350 000 kilometriä ajettua autoasi enää käyttää määräaikaishuollossa. Vaikka auto olisi lähes arvoton, mutta ajokunnossa, niin kyllä se silloin kannattaa pitää ajokunnossa. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI ELO-SYYSKUULLE 2021!
KAASUJALKA 9/2021 19 VASTAA, RATKO JA VOITA WUNDER BAUM TUOTESETTI! 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA Wheelmedia Oy, Olarinluoma 13, O2200 Espoo PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä, Askola, Karjaa, Inkoo Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Tammisaari Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Bensan hinta alas ja äkkiä! PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo Postimerkki 9/2021 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) SAABILLA B) NISSANILLA C) VOLVOLLA D) JEEPILLÄ KESÄKUUN kisaan vastanneiden kesken arvoimme Lenovon tabletin ja 5 Urmas Hurmalaisen pokkaria. Lenovon voitti Justus Mäkimaa Mäntsälästä. Pokkarit: Ari Pousi Vantaalta, Marja Salminen Mynämäeltä, Terho Mikkola Heinolasta, Pentti Pulkkinen Otalammelta ja Jukka Jokinen Hangosta. Onnea voittajille. Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme 5 Wunder-Baumin tuotesettiä. Vastausaikaa on 8.10.2021 saakka. MILLÄ AUTOLLA URMAS HURMALAINEN KURVAILEE TÄSSÄ NUMEROSSA?
20 KAASUJALKA 9/2021 www.arisipila.fi www.arisipila.fi Volkswagen 2D Sedan 1300 Juuri laitettu moottori ja kytkin. Harvinainen yksilö! (Museorekisteröity) 1967 14.900 Meiltä myös kotiin toimitus! AUDI A8L 50 TDI quattro Autom. Huippuvarusteilla! 2019 52tkm 94.800 Fiat Ducato Van 2.8 JTD Maxi k-auto lmast., Webasto, cruise, jakohihna vaihdettu 6/21 2006 aj.vain 218tkm 6.900 Myllyojankatu 24 A, Salo Arto Sipilä 0400 525 376 Ari Sipilä 0400 394 474 myynti@arisipila.fi www.nettiauto.com/arisipilaoy www.arisipila.fi Fiat X 1/9HARDTOP X1-9 Museorekisteröity Hienokuntoinen! 1980 14.900 Mercedes-Benz S 560 4matic V8 Autom. 345KW (Suomi) 2018 26tkm 109.800 BMW M 550d Xdrive Autom. Neliveto Huippuvarusteilla! 2014 125tkm 41.900 BMW ALPINA 4.6 B10 Alpina Autom. Huippuvarusteilla! 2001 29tkm 49.800 Cadillac Eldorado Autom. Museorek. Tyylikäs Coupe Todellä yksilö! Nahkasisusta 1988 145tkm 12.900 Honda CR-V 2.2D Autom. Neliveto Aut.Ilmastointi, Pysäköintitutka , Vetok. ym. 2014 107tkm 19.900 Chrysler PT Cruiser GT 2.4. Turbo Cabrio Automaatti Tyylikäs Avo! 2006, Ajettu vain 77tkm 17.900 BMW X3 M-SPORT Automaatti, Neliveto Yksilö! 2015 141tkm 29.900 Lexus LS600h Hybrid 4X4 Automaatti Huoltokirja, Huippuvarusteltu! Vähän ajettu 107tkm 2008 27.900 Mercedes-Benz E 350 Diesel Bluetec 4MATIC AMG Styling Package Huippuyksilö! 2013 141 tkm 32.900 NISSAN NV300 Navi, Koukku, Webasto ym. 2020 22 tkm Sis. Alv 26.800 Range Rover Vogue Diesel Huippuvarusteilla! Panorama, 360 Kamera ym. 2014 297 tkm 49.800 Honda CR-V Neliveto Automaati Peruutuskamera, Vetok., Huoltokirja ym. Ajettu vain 75 tkm 2016 27.800 Lincoln Town Car Signature Limited Yksilö! Lmajousitus, Nahkasis., Sähköpenkit ym. 2009 98tkm 24.800 Cadillac 2D Allante Convertible Harvinainen yksilö kovakatto / rättikatto Museorek. 1989 76tkm 24.900 Harley-Davidson, Tyylikäs HD 1400CC 1993 19.800 Yamaha yz250 2-tahti. Ajettu vain 100h Huippusiisti! 2015 4.990 Chevrolet Camaro Convertible Autom. Ahdettu +700HV Uutta vastava! 45V Juhlamalli Huippuvarusteilla! 2012 29tkm 79.800 Mercedes-Benz AMG C 63 S 510HV Autom. Suomi Auto Huippuvarusteilla! 2017 11tkm 139.800