KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ BMW 330E XDRIVE Koeajossa Varsinais-Suomen painos 9/2024 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Muhkurin Autohuolto Uhrilähteenkatu 4, 20250 Turku Puh. 010 279 3900 asiakaspalvelu@muhkurinautohuolto.fi Avoinna arkisin 8:00-16:00 MUHKURIN AUTOHUOLTO HUOLTAA AUTOSI MERKISTÄ JA MALLISTA RIIPPUMATTA muhkurinautohuolto.fi Tarjous voimassa 1.9.2024 asti. Neste Vesilaitoksentie Raisio Kai Oksanen, puh. 010 321 6380 Ma-Pe 6.30-19, La 9-16, Su suljettu nestevesilaitoksentie.?
2 KAASUJALKA 9/2024 Lukija kovasti ihmettelee, että mitä tarkoittaa auton tyhjäkäyttö? Eikö autoa saa pitää tyhjänä hallissa eli jonkun pitää siis istua siellä koko ajan? Kuvan nappasi Tuomo Räsänen Vantaalta KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Intohimoinen ja itsenäinen Oinas ei koskaan tee mitään vain siksi, että kaikki muut tekevät niin. Siksi päätät, että seuraavakin autosi on diesel, eikä sähköauto. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Härkä on halukas näkemään muitakin näkökulmia kuin omansa. Hän ei kuitenkaan käännä mielipidettä vain tehdäkseen jonkun toisen tyytyväiseksi. Joudut väittelyyn tuttavan kanssa autoista ja pidät pääsi: bensamoottorin aika ei ole ohi. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Kaksosena näet aina lasin puoliksi täynnä, etkä puoliksi tyhjänä. Vanhan autosi huollon kalleus voi yllättää, mutta optimisena ihmisenä uskot, että se olisi voinut olla vieläkin kalliimpi. RAPU 22.6 – 22.7. Ravun suurin vahvuus on intuitio. Rapu tietää, mihin suuntaan tuuli puhaltaa. Jos olet seurannut uutisia sähköautojen maailmasta, päätät ehkä sittenkin vielä odottaa... LEIJONA 23.7 – 23.8. Töihin paluu on vienyt voimiasi ja jakson loppupuolella on riski, että lähdet liian väsyneenä ajamaan autolla pitkää matkaa.. Tarkkaile vointiasi! NEITSYT 24.8 – 22.9. Syksyn edetessä myös valo vähenee ja jakson loppupuolella ehkä huomaat eräänä iltana, että huono sää pienentää kantamaa merkittävästi. Jospa hankkisit lisävalot? Kaasujalan tästä numerosta löydät hyvät vinkit niiden hankkimiseen. VAAKA 23.9 – 22.10. Jakson puolivälissä sinua ärsyttävät monet asiat, myös toisten hidastelu liikenteessä. Kiukkua voi myös hallita. Keskity ärsyyntymistä aiheuttaneen asian sijasta syvään hengittämiseen. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Kiire on kova ja jakson loppupuolella on riski, että suhtaudut vähätellen 30 km/h nopeusrajoitukseen alueilla, joilla kaikenikäiset kulkevat paljon jalan ja pyörällä. Muista, että siinä kohtaa, kun 30 km/h ajava on pysähtynyt, 40 km/h ajavalla jarrutus on vasta alkanut ja nopeuttakin on jäljellä reilusti yli 30 km/h. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Jos sähkötai hybridiautosi hyytyy tämän jakson aikana, on riski, että saat omatoimisuudellasi akun rikki. Jos autossasi on vain yksi akku, sitä ei pidä koettaa ladata kaapeleilla. KAURIS 23.12 – 20.1. Vaikka vakionopeudensäätimen kyky reagoida edellä ajavan nopeudenmuutoksiin on pääsääntöisesti ihmistä nopeampi, on erityisesti liukkaalla kelillä peräänajon riski olemassa. Tämä sinun kannattaa muistaa jakson loppupuolella. VESIMIES 21.1.-18.2. Petyt ankarasti, jos autosi hylätään katsastuksessa. Muistä, että se voi myös auttaa tunnistamaan mahdollisia ongelmia autossasi: katsastusmiehet eivät anna hylsyjä ilkeyttään. Kuluneet jarrupalat ovat myös turvallisuusriski. KALAT 19.2.-20.3. Tuudittaudut uskomaan, että oma hyväkuntoinen autosi ei jätä tien päälle: onhan autosi melko uusi. anhemmissa autoissa ongelmia aiheuttavat usein mekaaniset viat, kun taas uudemmissa autoissa sähkölaiteviat. Omituinen ääni voi antaa merkkejä piilevästä viasta jo ennen kuin se aiheuttaa matkan keskeytymisen. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI ELO-SYYSKUULLE 2024 Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Leading supplier from Denmark Seuraava Kaasujalka ilmestyy 26.9.2024 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Pelti kolisee ja vähintään naarmuuntuu, kun autot kasvavat, mutta parkkiruudut eivät. Vanhan jäärän on pakko kysyä, pitääkö sen auton sitten olla niin järjettömän iso. K oeajoin tänä kesänä parikin pikkuautoa, Toyota Yarisin ja Mazda 2:n hybridit. Käytännössä ne ovat logoja ja muutamia pieniä muotoilun yksityiskohtia lukuun ottamatta sama auto. Ihastuin niiden ketteryyteen ja helppoon pysäköitävyyteen, kun autot ovat 1745 mm leveitä ja alle 4 metriä pitkiä. Vielä 1990-luvulla pikkuautot olivat äänekkäitä peltipurkkeja, joissa tieto matkustajien välillä kulki huutamalla, kun ajettiin moottoritienopeuksissa. Hyppääminen jo ihan tavallisesta perus-Mondeosta Volkswagen Polon tai Toyota Yariksen puikkoihin oli karvas kokemus. Nyt on toisin. Jos ei ole yli 40 000 kilometriä työkseen ajava myyntiedustaja, niin parinsadan kilometrin ajo pääkaupunkiseudulta Tampereelle tämän päivän pikkuautolla ei ole mikään kärsimys. Melutaso on siedettävä ja autoissa on vakioina automaattivaihteet. Eri asia, jos kuskilla pituutta yli 190 cm, jolloin tietysti rajallisten säätöjen ”kirpussa” ajo saattaa käydä niin jalkoihin kuin selän päälle. Tällainen 176 cm tumppi saa vedettyä Yariksessakin penkin riittävän taakse. Oma neljännen sukupolven C-Mersunikaan ei ole liian suuri. Se on vain 2,5 cm uutta Yarista leveämpi, pituutta toki on reilusti yli puoli metriä enemmän. Paljon kuulee nurinaa, että parkkiruudut ovat nykyautoille selvästi ”pienempiä” kuin aiempien vuosikymmenten automalleille. Ruudut eivät todellisuudessa ole pienentyneet, vaan henkilöautot suurentuneet. Keskimääräinen nykyauto täyttää parkkiruudusta 40 prosenttia enemmän kuin vaikkapa 1990-luvun auto. ”30 viime vuoden aikana henkilöautojen korin keskimääräinen pintaala on kasvanut yli neliömetrillä. Korin leveys on kasvanut keskimäärin noin 20 senttiä. 1990-luvun alussa henkilöautojen korin keskimääräinen pituus oli noin 4,3 metriä ja leveys noin 1,7 metriä. Nykyautojen vastaavat keskiarvot ovat noin 4,55 metriä ja noin 1,9 metriä. Lisäksi sivupeilit lisäävät leveyttä yhteensä noin 40 senttiä, EasyParkin pysäköintiasiantuntija Hanna Korpela kertoo Kuljettaja.fi -sivustolla. Suomessa liikenteeseen rekisteröitävistä henkilöautoista tällä hetkellä yli 40 % on katumaastureita, joiden korin leveys tapaa olla 2 metriä. Nämä isot crossover-katumaasturit ovat hienoja pelejä, mutta niiden PITÄÄKÖ AUTON OLLA NIIN ISO? jälkeen pysäköiminen parkkiruutuun vanhalla vanhalla C-Mersulla tuntuu helpottavalta. Varsinkin, kun en ole oppinut vuosien jälkeenkään täysin varauksettomasti luottamaan pelkästään katumaastureiden kameranäkymiin. Edelleen peruuttaessani kurkotan niska vääränä takapenkin yli. Esimerkiksi BMW X5 on 2015 mm, eli yli 2 metriä leveä leveä. Ei ihme, jos parkkiruutuun ajaessa kolisevat ja naarmuntuvat niin omat kuin naapuriruudunkin auton ovet. Jos ei tarvitse edes kuljettaa isoa kakaralaumaa ja suurta määrää tavaraa, niin miksi hitossa auton pitää tänä päivänä olla niin iso? 2000-luvun alkupuolen Volvo V70 -farmari oli 1804 mm leveä ja 4710 mm pitkä. Tavaratila oli takapenkit pystyssä 550 litaa ja kaadettuina 1641 litraa. Auton omapaino oli 1490 kg ja sallittu enimmäispaino kuorman kera 2150 kg. Kukaan silloinen Volvo V70 -farmarin omistaja ei valittanut, että auto oli liian pieni. Nyt esimerkiksi iso Tesla Model X -sähkömaasturi on 1999 mm leveä ja BMW X5 -bensamaasturi 2015 mm leveä. En suoraan sanottuna ymmärrä tätä tarvetta ajaa järjettömän isolla maasturilla. Iso kakaralaumakaan ei selitä ison auton tarvetta, kun Suomessa syntyy lapsiakin vähiten lähes 200 vuoteen. Lapsia suomalaisessa perheessä on keskimäärin 1,84. Perhe, jossa on vähintään neljä lasta, on harvinainen (5 %) lapsiperhetyyppi. Kun vuonna 1990 yleisin perhetyyppi oli aviopari ja lapsia, oli vuonna 2020 yleisin perhetyyppi aviopari ilman lapsia. Se, etten ymmärrä, ei tarkoita paheksumista tai tuomitsemista.
KAASUJALKA 9/2024 3 Tarvitseeko autosi huoltoa tai korjausta? Huollamme kaikki merkit! Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy myös edullista rahoitustarjousta. Neste Satama Huoltoasema Jari Laine Ky Pansiontie 8, 20200 Turku Puh. 020 747 9700 neste.satama@autofit.fi GS Autoja Konehuolto Oy Vanha Tampereentie 205, 20380 Turku Puh. 044 782 6879 gs.huolto@gmail.com Naantalin Rengasteam Niittikuja 2, 21110 Naantali Puh. 044 544 2156 naantalinrengasteam@gmail.com KumRok Oy Voivalantie 24 E, 20780 Kaarina Puh. 045 156 4770 myynti@kumrok.fi Turun Autokorjaamo Oy Kuloistentie 6, 21280 Raisio Puh. (02) 238 8880 turunautokorjaamo@autofit.fi Aninkaisten Autohuolto Nuppulantie 34, 20320 Turku Puh. 040 766 3109 aninkaistenauto@autofit.fi
4 KAASUJALKA 9/2024 VINKKI Mukavaa autoilua VARAUDU SYKSYN PIMEYTEEN LISÄVALOILLA Kesä on kääntymässä pian syksyyn ja illat pimenevät nopeasti. Riittävä valaistus on erittäin oleellinen osa liikenneturvallisuutta, joten talvikauteen kannattaa varautua ajoissa ja pohtia, hyötyisikö oma auto lisävaloista. S uomessa etäisyydet ovat pitkiä ja vain pieni osa tieosuuksista on valaistuja, mikä selittää autojen erilaisten lisävalojen suurta suosiota. Moni onnettomuus olisikin ollut vältettävissä, jos kuljettaja olisi nähnyt tiellä olevan esteen hieman aikaisemmin ja ehtinyt reagoimaan. – Turvallisuusnäkökulman lisäksi lisävalojen yleistymiseen on vaikuttanut tuotteiden laskenut hintataso sekä helpotukset valoja koskevaan lainsäädäntöön, kertoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka autotarvikkeiden ja maahantuontija tukkuliike Kaha Oy:stä. Näin valitset oikein Auton omat kaukovalot valaisevat keskimäärin noin 200 metrin päähän, ja huono sää pienentää kantamaa merkittävästi. –Lisäkaukovalo tarjoaa valoa sinne, minne ajoneuvon omat valot eivät riitä – eli kauas eteen, tienpientareille tai sekä että. Laadukkaalla lisävalolla näkyvyyttä saa helposti kasvatettua 400–500 metriin, Vainikka painottaa.l Tärkein lisävalon valintaan vaikuttava tekijä on, tarvitaanko lisätehoa ensisijaisesti pitkälle eteen vai leveälle tien sivuille. Nykyään suurin osa valitsee TEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Kaha yhdistelmäkuvioisen lisävalon, jossa kauas kantava spottivalo ja leveälle valaiseva hajavalo yhdistyvät. Myös yhdistelmäkuvioita on erilaisia, joten lisävaloa valittaessa kannattaa kiinnittää huomiota kunkin tuotteen kantamaan ja valokuvioon. Jos lisävaloja asennetaan kolme kappaletta, voidaan valokuvioita myös yhdistellä esimerkiksi siten, että kaksi valoista on yhdistelmäkuviollisia ja yksi pitkälle valaiseva spottivalo. –Toinen oleellinen lisävalojen valintaan vaikuttava seikka on auton omien valojen yhteenlaskettu referenssiluku. Tämä tieto löytyy joko ajovaloumpion lasista tai tarrasta ajovaloumpion rungossa. Koska valojen referenssiluku saa yhteenlaskettuna olla enintään 100, kannattaa aloittaa vähentämällä tästä auton omien valojen referenssilukujen summa. Eli jos auton ajovalon referenssiluku on 17,5, niin tämä kerrotaan kahdella (vasen ja oikea puoli) ja saadaan arvoksi 35. Näin ollen lisävalolle tai -valoille Erityisesti paneelimallisten, huomaamattomien LED-lisävalojen suosio on kasvanut valtavasti viime vuosina. on käytettävissä 65 referenssilukua. Tämä luku voidaan nykyään jakaa yhdelle, kahdelle tai kolmelle lisävalolle, Vainikka opastaa. Paneelimalliset suosituimpia Kuten sanottu, lisävaloja löytyy lukuisilla erilaisilla valokuvioilla. Lisäksi myös valojen ulkonäössä on varaa, mistä valita. Markkinoilla on niin pyöreitä, ovaaleja, suorakulmaisia kuin paneelimallisiakin valoja. Erityisesti paneelimallisten, huomaamattomien LED-lisävalojen suosio on kasvanut valtavasti viime vuosina. –Matalat ja sirot LED-valopaneelit eivät hypi silmille ja valaisevat tehokkaasti. Kaha maahantuo lisävalopaneeleita lukuisilta valmistajilta (esimerkiksi Osram ja Hella) ja niiden referenssiluvut vaihtelevat kymmenestä viiteenkymmeneen. Paneeleita on saatavilla myös kätevillä lisäominaisuuksilla, kuten integroiduilla Pitkien etäisyyksien Suomessa vain pieni osa tieosuuksista on valaistuja, mikä selittää autojen erilaisten lisävalojen suurta suosiota. Yhdistelmäkuvioisessa lisävalossa yhdistyvät kauas kantava spottivalo ja leveälle valaiseva hajavalo varoitusvaloilla tai lämmitettävällä linssillä. Lämmitettävä linssi on erityisen kätevä lumisella kelillä, sillä se estää jään muodostumisen valon eteen. Osassa paneeleista on kehyksetön linssi, joka vähentää lumen ja lian kertymistä valon pinnalle, Vainikka kertoo. Lisävalon asentaminen sujuu näppärältä auton omistajalta itse, mutta mikäli valojen kytkeminen arveluttaa, Vainikka neuvoo kääntymään ammattilaisen puoleen. Moni korjaamo myy lisävalopaketteja, joihin kuuluu myös asennustyö. +358 45 804 7300 www.taivaskulta.fi info@taivaskulta.fi Jalokivilaboratorio: Ajanvarauksella Koulukatu 2C A10, Heinola Liiketila: Ajanvarauksella Vapaudenkatu 2, Lahti OSTAMME KULTAA OSTAMME KULTAA KUOLINPESÄT + ARVOTAVARAT + HOPEAT Huom! Soita ja sovi aika! TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS SOITA HETI JA KYSY TARJOUS! Mika Salomaa, 0400 777 797, mika.salomaa@kaasujalka.fi !!
KAASUJALKA 9/2024 5
6 KAASUJALKA 9/2024 Jos Toyota Corolla vielä tuo jollekin mieleen tuulipukumiehen, niin uusi C–HR– pistokehybridi sopii hyvin jonkin verran myös tyyliin panostavalle upslaakihousumiehelle. Plug in Hybrid nostaa uudistuneen C–HR:n ihan ”nextille levelille”. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski T uo ”netxtille levelille” on siis nuorisokieltä ja suomennettuna se tarkoittaa ”seuraavaa tasoa”. Ja totisesti ”nextille levelille” Toyotan vie Corollaa sporttisempi uudistunut C–HR. Tuo ”nextille levelille” on typerä ilmaus, kun asian voisi ilmaista ihan suomeksikin ”seuraavalle tasolle”. Esimerkiksi Tuulilasi-lehti yltyi uuden CH-R:n muotokieltä kehuessaan kuvailemaan edellisen sukupolven C–HR:ää rumaksi ankanpoikaseksi. No, itse en ole pitänyt edellistäkään Toyota V–HR -mallia rumana, mutta aasialaiselle autodesignille vain on tyypillistä, että uuden mallin tullessa markkinoille vanha malli vanhenee silmissä. Toistaiseksi kuitenkin näyttää siltä, että Toyotojen muotoilua ei voi enää haukkua tylsäksi. Nykyisen Corolla-mallin muoto! TEKNIIKKAA TOYOTA C-HR PLUG -IN HYBRID PREMIERE EDITION MOOTTORIT: bensamoottori R4, 1987 cm3 ja 152 hv + 2 sähkömoottoria 163 hv HYBRIDIJÄRJESTELMÄN YHTEISTEHO: 223 hv VÄÄNTÖ: 190 Nm TOIMINTASÄDE SÄHKÖLLÄ: 66 km VETOTAPA: etuveto VAIHTEISTO: portaaton CVTautomaatti SÄHKÖAKUN BRUTTOKAPASITEETTI: 13,8 kWh LATAUS: Type 2: 3,3 kW (1 x 16 A) WLTP-KULUTUS: 0,9 l/100 km (ilmoitettu) KOEAJOLLA KESKIKULUTUS: 4,1 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 19–20 g/km (autodata.net) SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,3 s HUIPPUNOPEUS 180 KM/H MITAT: pituus 4360 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2640 mm TAVARATILA: 310 l KOEAJOAUTONHINTA VARUSTEINEEN: 52 050 €, (Toyota C–HR Plug-in maliiston hinnat alk. 44 990 €) PLUG-IN-HYBRID VIE C–HR:N ”NEXTILLE LEVELILLE” Toyota C-HR KOEAJOSSA + Persoonallinen ja trendikäs ulkonäkö + Hyvä ja vaivaton perusajettava + Taloudellinen Kuskilla huono näkyvyys taakse JÄLKIMAKU C-HR -pistokehybridi on hyvä kompromissi täyssähkösähköauton ja täyshybridin välillä. Ainakin kesäolosuhteissa lupaus 66 kilometrin sähköisestä toimintamatkasta toteutui taajama-ajossa ja auto latasi sähköä itseensä myös jarrutusenergiasta sen jälkeen, kun lataussähkö loppui. ? – + kieli ei juuri säväytä ja sitä voikin pitää edelleen tuulipukuväen autona. Ainakin Ylen juttu vuodelta 2020 väittää tyylittömän tuulipuvun olevan taas supertrendikäs. Jos Corolla vielä onkin vähän tylsän näköinen, niin samaan kokoluokkaan osuva C–HR Plug in Hybrid on ainakin upslaakihousuja käyttävälle ”virkapentille” suorastaan rohkea valinta. 66 km sähköistä ajoa 2,0-litraisesta C–HR –hybridistä on tehty kaksi versiota. Molempien teho on 145 kW (198 hv), mutta etuvedon lisäksi tarjolla on myös AWD-i-neliveto, jonka kulkua auttaa taka-akselille tuotu 30 kilowatin (41 hv) sähkömoottori. Koeajoautoksi sain etuvetoisen ja 2-litraisen pistokehybridin. Sähköja bensamoottorin 233 hevosvoiman yhteisteho liikauttaa auton nollasta sataseen 7,3 sekunnissa ja se nyt varmasti on riittävästi perusajossa. 13,8 kilowattitunnin akku antaa täyteen ladattuna 66 kilometriä sähköistä toimintamatkaa ja auto latautuu 7 kilowatin teholla. Ja kun lataussähkö loppuu, CH-R jatkaa matkaa täyshybridin tavoin. Nappiviidakkoon tottuminen kestää hetken, mutta sen jälkeen ne ovat ylivertaisia hipaisupainikkeisiin verrattuna. Huono näkyvyys takaviistoon Coupemainen kattolinja ja pienet takasivuikkunat näyttävät hyvältä, mutta miinuspuolena tämä tuo kuskille huonon näkyvyyden takaviistoon. Kuskin olosuhteissa ei ole valittamista, istuinkorkeutta on melkein kuin katumaasturissa. Takapenkilläkin vielä kaksi aikuista istuu ihan mukavasti, mutta kolmannella tulisi jo tukalampaa. Tavaratilaakin lataushybridissä on vähemmän kuin CHR:n täyshybridissä. C-HR:n alustassa mukavuus on onnistuneesti yhdistetty ajettavuuteen. Jousitus on jämäkkä, mutta ei liian kova. Ohjauskin on tunnokas ja tarkka. Ajoa C– HR:llä leimaa eritoten vaivattomuus. Moottorin äänet pysyvät loitolla hyvin silloinkin, kun sähköllä ajo loppuu ja bensamoottori hörähtää käyntiin. Itse en tuota vaihtoa ensin edes huomannut. Koeajoviikon jälkeen olin ällistynyt 4.1 litran kulutuksesta satasella, vaikka viikon aikana heitin moottoritietänopeuksia ajaen keikan myös Vantaalta Tampereelle. Laskelmieni mukaan ajotietokoneen näyttämä luku myös piti paikkansa. Toki latasin autoa yön yli aina kotipistokkeesta. Toyota on taas osoittanut, että hybridipioneeri on edelläkävijä myös pistokehybrideissä. 99 90 (129,00)
KAASUJALKA 9/2024 7 Toyota RAV4 2,0 VVT-iE Active Multidrive S 2022 18tkm, Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, Tehdastakuu, 1 om., SUOMI-auto, Safety Sense turvavar.,Alut,Aut.ilmast., P-kamera, P-tutka, Defa ym. 38500€ 38500€ Toyota RAV4 2,5 Hybrid AWD-i Active PA, Suomi-auto 2020 103tkm, Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, SUOMI-auto, Safety Sense turvavarust., Vak.nop.sääd., Vetok., Alut, Lohkol.ja sisäp., Aut.ilmast., P-kamera ym. 36800€ 36800€ Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid Launch Edition / Digimittari 2023 Etäkäynnistys, 8tkm, Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, Tehdastakuu, 1 om., Huippusiisti, SUOMI-auto, Navig., Vak.nop.s. Alut, P-kamera, Aut.ilmast. ym. 35400€ 35400€ 20800€ 20800€ Toyota Yaris 1,5 Hybrid Active Aut. Plus-paketti/ Approved 2021 40tkm, Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, Aut.ilmast., Täyd.merkkiliikkeen hk, Viimeisin huolto 37tkm, SUOMI-auto, Vakkari, Alut, Lohkol., P-kamera, ym. 20400€ 20400€ TOYOTA Auris Touring Sports 1,8 Hybrid Active Edition 2018 105tkm, Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, SUOMI-auto, Aut. Navig., Safety Sense ,Vak.nop.sääd., Alut, Lohkol. ja sisäp., Aut.ilmast.P-kamera ym. Mercedes-Benz E 200 BlueTec T Aut. Business 2014 189tkm, H-kirja, Navig., Vakkari, Aluvanteet, Lohkolämmitin, Nahkaverhoilu, Radio-ohjattu keskuslukitus, lukittava, ilmastoitu, v, P-tutkat ym. 16500€ 16500€ 15800€ 15800€ Ford Grand C-Max 1,5 EcoBoost 150 hv start/stop A6 Titanium Aut. 2017 131tkm, H-kirja, Viimeisin huolto 131tkm 7/-24, SUOMI-auto, Vakkari, Alut, Lohkolämm., Aut.Ilmast., P-tutka, Nahkaverhoilu, Panorama-lasikatto ym. 15700€ 15700€ Toyota Auris 1,2 T Active 2017 72tkm, Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, Hk, Viimeisin huolto 64tkm, SUOMIauto, Navig., Safety Sense turvavarust., Vakkari, Alut, Aut.ilmast., Lohkolämm. ja sisäp., P-kamera, Navi, Bi-LED ajovalo ym. Myllyojankatu 11, SALO Ma-Pa 9.00-17.00, La 10.00-14.00 • Myynti puh. 040 3066 280 • Huolto puh. 040 3066 275 passeliauto.com TOYOTA RAV4 2,5 Hybrid Active Approved Merkkihuollettu, Huippusiisti! 2020 56tkm, Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, Viimeisin huolto 56tkm , SUOMIauto, Aut. Navig., Vak.nop.sääd., Vetok., Aut.ilmast., Alut, Lohkol., P-kamera ym. 35400€ 35400€ 23300€ 23300€ Toyota C-HR 1,8 Hybrid Active 2018 72tkm, Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, Täyd. merkkil. hk, SUOMI-auto, Safety Sense turvavarusteet Vakkari, Alut, Lohkolämmitin ja sisäp., Aut. ilmast., P-kamera, Navig. ym. 25700€ 25700€ TOYOTA C-HR 1,8 Hybrid Premium 2017 Teknja plus-paketit, 21tkm, Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, 1 om., Huippusiisti, SUOMI-auto, Navig., Vak. nop.sääd., Alut, Aut.ilmast. P-kamera, P-tutkat, Pysäköintiavustin, Defa ym. Toyota Corolla Touring Sports 1,8 Hybrid Active Edition Suomiauto 2021 56tkm, Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, Huippusiisti, SUOMI-auto, Aut. Navig., Vak.nop.sääd., koko nopeusalue, Alut, Lohkolämm. Aut.ilmast., P-kamera ym. 24900€ 24900€ 14700€ 14700€ Skoda Fabia 1,0 TSI 110 Style DSG Autom. 2019 75tkm, 1 om., Täyd. merkkil. h-kirja, SUOMI-auto, Vakkari, Alut, P-kamera, Pysäköintitutkat, Ajotietokone ym. Toyota Hilux Double Cab 2.4 4WD Truck Masters OX A 4ov. ist. 5:lle 2019 Avolavakuorma-auto, 93tkm,Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, 1 om., H-kirja, Viimeisin huolto 88tkm, SUOMIauto, Vetok., Alut, P-kamera, LED-lisäpitkä katolla ym. 48400€ 48400€ Sis. Alv Sis. Alv Toyota Proace L2 Navi Edition 2,0 D 145 4x4 5-ov. 2023 4tkm, Neliveto, Toyota Approved vaihtoauto, Tehdastakuu, 1 om., H-kirja, 2xrenk., Webasto, SUOMI-auto, Karttanavig., Vak. nop.sääd.,Vetok., ilmastointi 57800€ 57800€ Sis. Alv Sis. Alv Esittelyauto Esittelyauto Toyota Proace Verso EV Family L2 2022 4tkm, Tehdastakuu, 1 om., H-kirja, SUOMIauto, Esittelyauto, Navig., Vak.nop.sääd., 2xrenk., Alut, Aut.ilmast., P-kamera, P-tutkat, Ajovak, Metallivä ym. 53800€ 53800€ Sis. Alv Sis. Alv Esittelyauto Esittelyauto OPEL Grandland X Innovation 2,0 CDTI Start/Stop 130 kW AT8/ 12kk GoSafe Premium-turva 2018 81tkm, 1 om., SUOMI-auto, Navig., Vak.nop.s., Alut, Aut.ilmast., P-tutkat Panorama-kattoikkuna, lämmitys, ym. 18400€ 18400€ 13900€ 13900€ Toyota Avensis 1,6 Valvematic Life Edition Touring Sports 2016 190tkm, Hk, SUOMI-auto, Vakkari, Vetok., Kahdet renkaat, Alut, P-tutka, Ilmastointi, Defa moottorilämm., sisähaaroitussarja, Ajonvakautus, luistonesto ym. 14900€ 14900€ MERCEDES-BENZ B 180 BE A Premium Business 2014 153tkm, P-kamera, Sport -paketti, 2 om., SUOMI-auto, Vak.nop.s., Vetok., Alut, Lohkolämm.ja sisäp., Aut.ilmast., Comfortalusta, Met.väri, Bi-Xenon-valot ym. 13800€ 13800€ Audi A1 Sportback Comfort 1,0 TFSI 70 kW ultra S tronic 2015 91tkm, SUOMI-auto, Aut. Vak.nop.sääd., Alut, Lohkol. ja sisäp., Aut.ilmast., ESP, Ajotietokone, Xenon Plus -ajovalot ym. 13800€ 13800€ Toyota Avensis 2,0 D-4D Active Edition Touring Sports 2017 196tkm, Toyota Relax-turva, 1 om., Täydellinen merkkiliikkeen H-kirja, SUOMIauto, Vak.nop.s., Vetok., Alut, Aut.ilmast., Lohkol. ja sisäp., P-kamera ym. Toyota bZ4X Launch Edition 2023 21tkm, Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, Tehdastakuu, 1 om. Täyd. merkkil.h-kirja, Viimeisin huolto huhtikuu 2024, Huippusiisti, Navig., SUOMI-auto, Vakkari, Safety Sense turvavarusteet Aut. ilmastointi, P-kamera ym. 37900€ 37900€ Sis. Alv Sis. Alv Toyota Corolla Touring Sports 1,8 Hybrid Style Facelift 140hv Autom. 2023 11tkm, Etähallintaominaisuudet, Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, Tehdastakuu, Huippusiisti, Vähän ajettu, SUOMIauto, Safety Sense turvavarusteet ym. 34900€ 34900€ Toyota C-HR 1,8 Hybrid Intense 2023 17tkm, Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, Tehdastakuu, 1 om. Täyd. merkkil. h-kirja, Huippusiisti, Vähän ajettu, SUOMI-auto, etähallinta ominaisuudet, Safety Sense turvavarusteet ym. 32400€ 32400€ Volkswagen Caravelle Comfortline 2,0, TDI DSG BlueMotion Tech. Aut. 2014 208tkm, Täyd. h-kirja, SUOMI-auto, Vakkari, Vetok., Aluvanteet kesä-ja talvirenkaissa, Lohkolämmitin, Ilmastointi ,P-kamera, Start/Stop, ym. 25900€ 25900€ Toyota Corolla Sedan 1,8 Hybrid Active Edition 2021 66tkm, 1-om., Suomiauto, 12kk Approved turva, Täyd. merkkil. h-kirja, Navig., Vakkari Alut, Aut.ilmastointil, Peruutuskamera Kaistavahti, Bi-Led-valot ym. 24400€ 24400€ Toyota Corolla Hatchback 1,8 Hybrid Active Edition 2021 80tkm, 1-om., Merkkih., lus-pak., Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, SUOMIauto, Vakkari, Aut. ilmast., P-kamera, Navig., Smart Entry & Start ym. 23400€ 23400€ 22400€ 22400€ Toyota Corolla Touring Sports 1,2 T Turbo Edition Multidrive S 2020 86tkm, Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, Täydellinen merkkil.h-kirja, SUOMIauto, Navig., Safety Sense turvavarust., Vakkari,, Webasto, Alut, P-kamera ym. 20800€ 20800€ Ford Transit Custom 340 2,0TDCi 130 hv A6 Etuveto Trend Van L2H1 Aut. 2017 173tkm, Täyd. h-kirja, Viimeisin huolto 3-2024, SUOMI-auto, Vakkari, Alut, Parkkitutka, Ilmastointi, Webasto, Koukku, ESP, Defa akkulaturi ym. Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC Black 2018 5MT, 58tkm, Täyd. h-okirja, Viimeisin huolto 7/-24, Huippusiisti, SUOMI-auto, Vakkari, Vetok., Alut, Lohkolämm. ja sisäp., Aut.Ilmast. , P-kamera, Panoramakattoikkuna, Älyavain, Xenon ajovalot ym. 17200€ 17200€ Honda HR-V 1,5 Elegance 2017 81tkm, 1 om., Täyd. h-kirja, Viimeisin huolto 81tkm, SUOMI-auto, Safety Sense turvavarusteet Vakkari, Vetok., Aluvanteet kesä-ja talvirenkaissa, Lohkolämmitin ja sisäpistoke, Pysäköintitutkat ym. 16900€ 16900€ Toyota Prius Active plus paketilla 2016 166tkm, Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, Täyd.merkkil. hk, Viimeisin huolto 7/-24, SUOMI-auto, Safety Sense turvavarust., autom.kaukovalot, Vakkari, Alut, Lohkolämm. ja sisäp., Aut.ilmast.m. 16600€ 16600€ 12800€ 12800€ Toyota Yaris 1,0 VVT-i Edition 5ov/ 1-om. SUOMI-auto 2018 63tkm, Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, Hk, Viimeisin huolto 59tkm, Bluetooth , Safety Sense turvavarusteet Lohkolämmitin ym. 12700€ 12700€ Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Active 5ov/ 2016 129tkm, Toyota Approved vaihtoautoturva 12kk, Täyd. hk, Viimeisin huolto5/-24, SUOMI-auto, Vakkari, Vetok., Lohkolämm., ja sisäp., Ilmastointi, ym. 8400€ 8400€ Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hv Start/ Stop Titanium M6 5-ovinen 2013 147tkm, Huoltokirja, Viimeisin huolto 138tkm, Vakkari, Alut, Lohkolämm. ja sisäp. Aut.ilmastointi ESP , P-itutkat, Bi-Xenon Valot, ym.
8 KAASUJALKA 9/2024 KUUKAUDEN KÄYTETTY ”AMIS-BMW” PÄIVITTYI PISTOKEHYBRIDIKSI 3-sarjan BMW muuttuu vanhetessaan ”amiskundien” rassailuautoksi. Näin uskottiin ennen. Koeajoon saatu BMW 330e xDrive -M Sport vuosimallia 2020 sellaiseksi kääntyy huonosti vuosien ikääntyessäänkään: eihän oikea ”ramirassi” ole nelivetoinen pistokehybridi, eikä varsinkaan farmari. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa V aihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä saimme koeajoon BMW 330e xDrive M Sportin vuosimallia 2020. Varttuneemmalle perusjampalle se on mahtava auto ajaa ja M Sport -varusteillä kera sitä esittelee mieluusti naapureillekin. M Sport varustepaketti vakuutti heti myös ulkoisesti. M Sport -varustepaketti jyhkeine vanteineen ja korisarjoineen sai koeajoauton näyttämään perusmallia räyhäkkäämmältä niin sisältä kuin ulkoakin. Monissa muissa automerkeissä vaihtoauton ostaja saa uutena tuhansia euroja maksaneet lisävarusteet käytännössä lähes kaupanpäällisinä. M-Sport -paketti sen sijaan nostaa jopa tuhansilla euroilla BMW:n hintaa. Sporttipaketti saa naapurin kuitenkin luulemaan, että kyseessä on oikea BMW:n M-sarjalainen, vaikka auto oikeasti on oikeaa M-sarjan Bemaria paljon hitaampi. Toki M Sportinkin tehot riittävät vallan hyvin arkiajoon. Nelivetoisen 330e M-Sportkin kiihtyy nollasta sataseen 6.1 sekunnissa. Kukapa ihan oikeasti tarvitsee arkeensa M3:n räjähtävää suorituskykyä, joka kiidättää vauhdin nollasta sataseen kaksi sekuntia ripeämmin? Sähköllä 55 km BMW 330e xDrive M Sport -lataushybridin toimintamatka pelkällä sähköllä toimintamatka on noin 55 kilometriä ja sähköajon huippunopeus on 140 km/h. BMW 330e xDrive on nelivetoinen myös pelkän sähkömoottorin voimalla ajettaessa, esimerkiksi nelivetoinen Volvo V60 -pistokehybridi vetää vain takapyörillä sähköllä ajaessa. Sehän on selvä, että nelivetoinen 3-sarjan Bemari 2-litraisella bensamoottorilla on takavetosisariaan järkevämpi valinta Suomen oloihin.. Voimaa riittää, kun polttoja sähkömoottorin yhteisteho on parhaimmillaan jopa 292 hv.. Ilahduttavaa oli, ettei 330e tehoihinsa nähden ole syöppö pelkällä bensalla ajaessakaan. Ajoimme valtaosan koeajolenkistä bensalla ja maantienopeuksia isoilla teillä, mutta silti keskikulutus mittarin mukaan oli 6.2 l/100 km. Se on tehokkaalle 2-litraiselle perhefarmarille riittävän hyvä luku. Ohjaustunto on kohtuullinen, mutta ei se ihan yhtä napakka ole kuin joskus takavuosien kolmos-Bemareissa. Suoralla tiellä ohjaus on hiukan tunnoton, eikä keskitä täysin moitteetta. Tämän takia piti välillä hiukan korjata kulkusuuntaa pienillä ratin liikkeillä. Jousitusmukavuusdessakin on pientä sanomista. Alusta on lievästi pintakova, mutta ei se näin nyt kesällä häiritse. Pihi ja äänetön 113-hevosvoimainen ja 265 Newtonmetrin väännön tarjoava sähkömoottori liikuttaa autoa taajamanopeuksissa vaivattomaan tahtiin, mutta toki melkein 1 900 kg:n omamassa alkaa tuntua maantienopeuksissa. 330e -pistokehybridi kyllä liikahtaa ripeästi, mutta ei ehkä ihan niin rivakasti kuin melkein 300 hevosvoiman tehoilla luulisi. Tämä on kuitenkin hiuksienhalkomista. Jo kotona opetettiin, että liiassa kehumisessa piilee aina ylpistymisen riski. Hybridijärjestelmän 420 Newtonin yhteisvääntö tekee menosta kaikkiaan leppoisaa ja äänetöntä. Kiitosta pitää antaa myös 8-portaiselle automaattivaihteistolle, joka hoitaa hommansa huomaamattomasti. Sporttipaketti nostaa arvoa Ihan hyvää myytävää, kehuu tuusulalaisen YR-auton Anssi Jaakonsaari. BMW:n 2-litrainen 530e-pistokehybridi oli Jaakonsaaren mukaan viime vuonna YR-auton eniten myymä automalli. Hyvin myy Jaakonsaaren mukaan kuitenkin myös 330epistokehybridi. Molemmissa malleissa on paljolti sama tekniikka, mutta 530e on tietysti isompi. –Meille tuli viime vuonna 2-litraisia BMW:n pistokehybridejä iso setti. Ainoastaan se jäi vähän kaihertamaan, että maahantuoja tuli huonosti vastaan joidenkin vasta 20 000–30 000 kilometriä ajettujenkin autojen ongelmissa. Se on vähän käsittämätöntä, kun kyseessä oli merkkihuollettuja autoja erilaisilla huolenpitosopimuksilla. Voimansiirtoon liittyvä ongelma taisi jossakin niistä ainakin olla. Yleisesti ottaen asiakkaat ovat kuitenkin olleet todella tyytyväisiä. Jaakonsaaren mukaan BMW:n 3-sarjan pistokehybridien hintapyynnöt ovat myös hieman yllättävästikin lähellä 530e:n hintaBMW 330e ! BMW 330E XDRIVE M SPORT VM.2020 MITTARILUKEMA: 88 000 km POLTTOMOOTTORI: R4, 1 998 cm3, R4 turbo, SÄHKÖMOOTTORI: 83 kW/113 hv POLTTOAINE: bensa + sähkö (lataushybridi) VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: 8-portainen automaatti. BENSAMOOTTORIN VÄÄNTÖ: 300 Nm SÄHKÖOOTTORIN VÄÄNTÖ: 265 Nm JÄRJESTELMÄN YHTEISVÄÄNTÖ: 420 Nm SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.8 s HUIPPUNOPEUS: 230 km/h (Auto.data.net) MITAT: pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2851 mm TAVARATILA: 410 1420 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 32 390 € TEKNIIKKAA pyyntöjä. –3-sarjan BMW-lataushybridiä on myynnissä vähemmän. Yleensä nelivetoista BMW:tä etsivä ei katsokaan takavetoisiin päin, mutta takavetoiseen tottuneelle saattaa hyvinkin kelvata nelivetoinen, jos hyvä yksilö sattuu kohdalle. Jaakonsaari vahvistaa MSport -varustepaketin imun. – M-Sport -paketilla varustellun takavetoisen BMW:n hinta voi nousta korkeammalle kuin vastaavan nelivetoisen BMW:n hinta ilman M-Sport -varustelua, Yleensäkin tällaisia M-Sport– , R-line ja GT-line -varustepaketteja arvostetaan joissakin käytetyissä autoissa jopa enemmän kuin mitä kyseessä oleva varustepaketti on saattanut uutena maksaa. Jaakonsaari sanoo. Kaikkiin lataushybridikään ei kuitenkaan tee vaikutusta. –Ladattava hybridi on monelle suomalaiselle oiva valinta, mutta ei pistoke automaattisesti tuo autolle etua. Jonkun silmissä se on ainoa vaihtoehto, mutta edelleen esimerkiksi BMW:llä ajavissa on paljon niitä, jotka haluavat ajaa raa’alla bensalla tai dieselissä. Jos ajat vaikkapa pohjoisessa koko ajan maanteitä tai sellaisia 100 kilometrin siirtymiä, alat helposti miettiä, kannattaako sitä lataustekniikkaa kantaa mukanaan? Onko siitä käytännön hyötyä minulle, vai olisiko diesel maltillisella kulutuksella järkevämpi vaihtoehto, Jaakonsaari painottaa. Sekä lataushybridille että pelkällä polttomoottorilla käyvälle autolle on ottajansa, mutta Jaakonsaaren mukaan myyjän näkökulmasta perinteinen bensatai dieselauto ilman hybriditekniikkaa on jossain määrin jopa varmempi hankinta myyntiriviin. – Tämä johtuu tietysti uusien autojen myyntitrendeistä. Puhtaasti bensalla tai dieselillä käyviä autoja on kokoajan yhä vähemmän tarjolla. Sellaisen myymiseksi ei tarvita kuin yksi, joka tällaisen auton haluaa. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 9/2024 9 ”AMIS-BMW” PÄIVITTYI PISTOKEHYBRIDIKSI KESTÄVINKIN KAIPAA HUOLTOA MAAHANTUOJAN VALTUUTTAMA KORJAAMOMME PALVELEE SINUA KAARINASSA. • Kaikki korjauspalvelut • Määräaikaishuollot • Katsastustarkastukset ja katsastuspalvelut • Tuulilasin kiveniskemäkorjaukset • Ilmastointilaitteen huolto • Rengasmyynti • Kaikki rengastyöt • Varusteasennukset • Alkuperäiset Toyota-varaosat • Sijaisautopalvelu Varaa autollesi huoltotai korjausaika numerosta (02) 243 5585 tai osoitteessa www.testipiste.fi Hallimestarinkatu 22, 20780 Kaarina Avoinna ark. 7.30-16.30, puhelin (02) 243 5585, www.testipiste.fi Vetokoukku tarpeesi mukaan. Lisätietoja: www.kahaviesti.fi Testattu todellista käyttöä varten. Kaikki Brinkvetokoukkuratkaisut ovat turvallisia ja helppokäyttöisiä – löydät varmasti ratkaisun, joka sopii sinun tyyliisi ja tarpeisiisi. Kiinteä vetokoukku sopii ahkeraan käyttöön, irrotettava vetokoukku tyyliä arvostaville ja kääntyvä vetokoukku helppokäyttöisyyttä haluaville. ka ha .fi Autolasien ykkönen Puh. 02 432 9390 • Tuotekatu 6, Raisio www.raisionautolasi.fi Avoinna ma-pe 8 –17, nyt myös la 10 –15 Myös Liedossa Tuulissuolla. www.liedonautolasi.fi Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani
10 KAASUJALKA 9/2024 OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi 3KPL ERÄ! 3KPL ERÄ! Sis. alv 24% Sis. alv 24% Ajovalmiina Ajovalmiina 13.990€ 13.990€ TRAPPER TRAPPER 550 UTV 550 UTV Traktorimalli Traktorimalli 60kmh 60kmh Lämpöohjaamolla Lämpöohjaamolla SUOMEN AUTOKIERRÄTYS / ILMOITUS LAYOUT 82 x 88 mm V1 V2 Auton kierrättäminen ympäristöystävällisesti on helppoa eikä maksa mitään. Kierrätä autosi ilmaiseksi Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. AUTOKIERRÄTYS MAINOKSESI TÄHÄN? OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
KAASUJALKA 9/2024 11 18. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 9/2024 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) SAAB 9-5 B) TOYOTA CH-R C) BMW 330E D) TOYOTA AVENSIS KESÄKUUN kisaan vastanneiden kesken arvoimme Turtle Wax tuotesetin ja onnellinen voittaja on Heikki Lehtonen Riihimäeltä. Onneksi olkoon! Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Gorilla tuotesetin. Vastausaikaa on 30.9.2024 saakka ja vastauksen voi lähettää myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi MIKÄ ON TÄMÄN NUMERON NS. KANSIAUTO? VASTAA, VASTAA, RATKO RATKO JA VOITA JA VOITA GORILLA GORILLA TUOTESETTI TUOTESETTI
12 KAASUJALKA 9/2024 Örninkatu 8, 24100 Salo Puh. 02 731 3362 salonautosahko@netti.fi Hae rahoitusta lähettämällä tekstiviesti MEKONOMEN numeroon 18311, korjaamolla tai osoitteessa mekonomen.fi *Esimerkkilaskelma; Ostot 1000€, 12kk maksuaika, vuosikorko: 0%, käsittelymaksu/kk: 3,90€, todellinen vuosikorko: 8,16%, osamaksuerä/kk: 87,24€, 12 erää, maksettava yhteensä: 1047 €. Hakijan tulee saada hakemukseen myönteinen päätös. Luotonantaja: Resurs Bank AB Suomen sivuliike. Autohuollot ja varaosat luotettavasti saman katon alta! Nyt kaikkiin ostoksiin ja huoltoihin 12kk korotonta maksuaikaa.