Varsinais-Suomen painos 12/2022 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ MERCEDES-BENZ S400 HYBRID I KESTOTESTI-SAABIN VANTEET KORJATTIIN Hurmalaisen koeajossa legendaarinen KAASUJALKA 16 VUOTTA!!! Koeajossa mm. MERCEDES-BENZ GLC 220D TOYOTA HILUX PEUGEOT 308 Koeajossa mm. VUODENVAIHTEEN TUPLA-KAASUJALKA Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi ILMASTOINTIHUOLTO 89€ SISÄLTÄÄ 200G UUTTA R134A KYLMÄAINETTA. ILMASTOINTIHUOLTO 89€ SISÄLTÄÄ 200G UUTTA R134A KYLMÄAINETTA. Älä osta krääsää. Älä osta krääsää. visa-auto.fi Autonmitan Autonmitan edellä. edellä. Osta auto. Osta auto. UUSI TOIMIPISTE LIEDON AVANTISSA! UUSI TOIMIPISTE LIEDON AVANTISSA! LIETO, Länsi-Avantintie 7, Puh. 02-510 5340 I TURKU, Vanha Hämeentie 134, Puh. 02-510 5300 I TURKU, Rieskalähteentie 80, Puh. 02-510 5310 I KAARINA, Automestarinkatu 5, Puh. 02-510 5320 I SALO, Meriniitynkatu 15, Puh. 02-510 5370 AVOINNA ma-pe 8-17, la 9-14 RENKAAT I VANTEET I HUOLTO I RENGASHOTELLI Anna lahjaksi Neste Lahjakortti Neste Vesilaitoksentie Raisio Kai Oksanen, puh. 010 321 6380 Ark. 6.30-19, la 9-16, su 10-16 nestevesilaitoksentie.?
2 KAASUJALKA 12/2022 ! U R M A S H U R M A LA IN EN Virheellinen pysäköinti käy Ruotsinkielisille kalliimmaksi. Kuvan lähetti Konsta Nieminen. KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA KLICK” Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 040 6647 788 KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN GORILLA TUOTESETILLÄ Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Seuraava Kaasujalk a ilmestyy 12.1.2023 Korvaan särähti pahasti, kun MTV:n toimittaja Kyösti Kakkosen taidelasikeräilyä kommentoidessaan totesi, että on niitä hölmömpiäkin keräilykohteita kuten vaikkapa traktorit. Vanhat ajoneuvot ovat kuitenkin mitä vahvimmin kulttuuriperintöä! K aasujalka-lehteen kirjoittava Timo Kiiski julkaisi aikoinaan kirjan ”Automuistoja Suomesta”. Kirjassa kymmenet ihan tavalliset suomalaiset kertoivat omista automuistoistaan. Kirja noteerattiinkin monipuolisesti mediassa ja kehuttiinpa sitä suorastaan kulttuuriteoksi. Ja niinhän se on. Kaikenlaiset isot ajopelit ovat mitä näyttävimmin suomalaista kulttuuriperintöä. Kyösti Kakkosen taidelasikokoelma on näyttävä, mutta aika pienelle joukolle ne tuovat kuitenkin vahvoja mielikuvia menneestä ajasta. Mutta kun liikenteeseen ilmestyy vaikkapa upeasti entisöity henkilöauto, vaikkapa nyt Volvo Amazon, kuplavolkkari tai Citroen ID, niin iäkkäämmillä sukupolvilla muistot heräävät vahvoina: ”Tuollainen Amazon oli meilläkin silloin joskus…” Vaikka en itse ole maatalon poika, muistan myös äitini kotitilaa jatkamaan jääneen tädin ja hänen miehensä traktorit: Fordson Majorin ja Valmet 900:n. Ja senkin muistan, kuinka naapurin isännän kirkkaanpunaisen Porsche-traktorin soundit kuulostivat jopa vähän pelottavilta. Puhumattakaan Zetorin kovaäänisestä säksätyksestä. Ajoneuvot aikansa peilejä Vanha ajoneuvo muistuttaa juuri ison kokonsa ja samalla katoavaisuutensa takia ehkä vahvemmin kuin mikään muu asiasta ajasta, joka ei enää palaa. Talotkin rakennetaan vuosikymmeniksi ja jopa vuosisadan ajan kestäviksi. Vaikka rintamamiestalo olisi rakennettu sotien jälkeen, niin usein se pysyy tontilla pitkälti samannäköisenä yli sukupolvien. Mutta kunkin aikakauden auto antaa leimansa katunäkymälle parhaimmillaankin vain 10-20 vuodeksi. Sen jälkeen se yleensä menee joko harrastekäyttöön, romuttamolle tai jää lojumaan navetan perälle. Vaikka nyt olisi kuinka trendikästä ylenkatsoa erilaisia ajoneuvoharrastuksia tai niiden keräilyä, niin ajoneuvot ovat joka tapauksessa tärkeä osa kulttuuriperintöä. Varsinkin menneiden vuosikymmenten omaperäisesti muotoillut autot, kun niitä ei voinut sotkea kauppakeskuksen pihalla toisiinsa. Ja ovat ne ajoneuvot muutakin kuin pelkkää teräsdesignia. Kylmän sodan vuosina niin traktoreilla kuin henkilöautoillakin oli paikkansa niin porvarien kuin sosialistienkin leireissä. Porvari ajoi mieluummin vaikka vanhalla länsisaksalaisella Taunuksella kuin uudella neuvostoliittolaisella Ladalla. Moni maajussi ei suostunut ostamaan sosialistimaassa valmistettua traktoria: tšekkoslovakialaista Zetoria tai valkovenäläistä Belarusta. ValkoVenäjä kuului silloin Neuvostoliittoon ja LTZ T-40 -traktori eli "Pikku-Belarus" oli ensimmäinen ilmajäähdytteinen neuvostotraktori – Suomessa sitä mainosti keskustapoliitikko Johannes Virolainen. Eli vanhat ajoneuvot ja niiden keräilijät kunniaan! Vanhojen traktorien tai autojen entisöinti ja keräily ei ole hölmöä! TRAKTORIEN KERÄILY EI OLE HÖLMÖÄ
KAASUJALKA 12/2022 3 Tarvitseeko autosi huoltoa tai korjausta? Huollamme kaikki merkit! Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy huoltotarjous autollesi! Neste Satama Huoltoasema Jari Laine Ky Pansiontie 8, 20200 Turku Puh. 020 747 9700 neste.satama@autofit.fi Plus Autohuolto Vähäheikkiläntie 55, 20810 Turku Puh. 044-423 2900 autohuolto.turku@plus.fi GS Autoja Konehuolto Oy Vanha Tampereentie 205, 20380 Turku Puh. 044-782 6879 gs.huolto@gmail.com Autokorjaamo Itäkeskus Kousankatu 1, 20610 Turku Puh. 040-585 4498 pikahuolto.itakeskus@gmail.com KumRok Oy Voivalantie 24 E, 20780 Kaarina Puh. 045-156 4770 myynti@kumrok.fi Salon Autosähkö Örninkatu 8, 24100 Salo Puh. (02) 731 3362 salon.autosahko@autofit.fi Turun Autokorjaamo Oy Kuloistentie 6, 21280 Raisio Puh. (02) 238 8880 turunautokorjaamo@autofit.fi Kysy myös edullista rahoitustarjousta. Kiitämme asiakkaitamme kuluneesta vuodesta ja toivotamme Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta 2023!
4 KAASUJALKA 12/2022 VINKKI Mukavaa autoilua käytölle on: mikäli sinun on vaikea havaita edellä ajavan auton perää, on syytä kytkeä takasumuvalo päälle. Kun ajoolosuhteet paranevat, muista kytkeä sumuvalo pois päältä! Vainikka opastaa. Ajovalojen valaisutehoon vaikuttaa merkittävästi myös umpioiden kunto. Jos umpiot ovat selkeästi kellastuneet tai mattaantuneet, jää valaisuteho vajaaksi. Kellertävistä umpioista voi kuitenkin saada vielä kirkkaat ja edustavan näköiset, kun tekee niille helpon käsittelyn SONAX Ajovaloumpioiden kirkastussarjalla. Kirkastussarja on todellinen ”all-in-one” -tuote, sillä se sisältää kaikki käsittelyyn vaadittavat tarvikkeet. Paketti riittää kahteen kahden umpion käsittelyyn. Vuoden pimein aika on nyt käsillä, joten on erittäin tärkeää, että kaikki auton valot palavat. Kun kaikki polttimot ovat kunnossa, muut autoilijat näkevät sinut ja havaitset omalle tiellesi osuvat esteet nopeammin. L iikenteessä näkee lähes päivittäin ”yksisilmäisinä” tai jopa täysin pimeinä ajavia autoja. Etenkin Suomen haastavissa talviolosuhteissa tämä aiheuttaa herkästi vaaratilanteita, jotka olisivat olleet vältettävissä asianmukaisella valaistuksella. Tarkista siis autosi valojen toiminta viipymättä – muista myös takavalot! Palaneet polttimot vaihtoon Jokainen kuljettaja on vastuussa oman ajoneuvonsa näkyvyydestä liikenteessä. Viallisilla ajovaloilla ajaminen on paitsi turvallisuusriski, niin myös peruste sakoille tai huomautukselle. –Tarkista siis säännöllisesti, että kaikki autosi tärkeimmät polttimot (kaukoja lähivalot, suuntavilkut ja jarruvalot) toimivat, neuvoo autovarusteiden ja varaosien maahantuontija tukkuliike Kahan markkinointipäällikkö Jouni Vainikka. Mikäli joku polttimoista on palanut, vaihda se viipymättä uuteen. Moni viivyttelee polttimoiden vaihdon kanssa, vaikka se on yksi autoilijan helpoimmista, nopeimmista ja edullisimmista tavoista vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Polttimoiden vaihto on usein kohtuullisen helppo tehdä itse, mutta jos epäröit, kurvaa korjaamon kautta. –Korjaamolla vaihtotyön hinta määräytyy yleensä työn hankaluuden mukaan – helpoissa tapauksissa vaihto voi kuulua jopa polttimon hintaan. Joissain automalleissa ajovalopolttimoiden vaihto vaatii puskurin purkamista, umpion irrottamista tai jotain muuta työlästä ja hankalaa, jolloin vaihtotyö on luonnollisesti hintavampaa, Vainikka neuvoo. Palaneiden polttimoiden vaihtamisen lisäksi myös ajovalojen säätöjen säännöllinen tarkastuttaminen korjaamolla kannattaa. Väärin suunnatut ajovalot eivät valaise riittävästi, ja ne saattavat sokaista vastaantulevien autojen kuljettajia. Käytä valoja oikein Kun polttimot ovat kunnossa, on autoilijan hyvä kiinnittää huomiota myös ajovalojen käyttöön. Illan hämärtyessä on tärkeää muistaa kytkeä ajovalot päälle, sillä päivävaloilla ajettaessa takapää on usein täysin pimeänä – paitsi jarrutustilanteessa. Pimeällä tai lumisateessa ilman takavaloja ajeleva ajoneuvo voi olla vaikea huomata ja aiheuttaa siksi vaaratilanteita. –Jos näkyvyys on todella huono, esimerkiksi runsaalla lumitai vesisateella, kannattaa kuljettajan kytkeä päälle sumuvalot. Takasumuvalo on todella kirkas, punainen valo, jonka tarkoitus on pienentää peräänajon riskiä. Valoa saa kuitenkin käyttää vain, kun tilanne niin vaatii. Hyvä nyrkkisääntö sumuvalojen NÄKYVYYS KUNTOON! TEKSTI_ Timo Kiiski Näin kiillotat umpiot SONAX Kirkastussarjalla 1. Pese ajovalot ja suojaa niiden reunat huolellisesti esimerkiksi teipin avulla. 2. Hio umpion pinta pyörivin liikkein kostutetulla P5000-vesihiontaruusukkeella. Ajovalojen hionta kirkastaa mattaantuneen pinnan ja tasoittaa naarmut. 3. Pyyhi umpion pinta kiillotusliinalla. 4. Kiillota ajovaloumpio SONAX Headlight Polish -hionta-aineella ja kiillotussienellä, kunnes haluttu kiiltoaste on saavutettu. 5. Pyyhi pinta jälleen kiillotusliinalla. 6. Ota käyttövalmis Headlight Sealant -pinnoiteliina pakkauksesta ja käy huolellisesti läpi käsitellyt pinnat. Pinnoiteliina antaa umpion pinnalle suojaavan kalvon. 7. Anna umpioiden kuivua 30 min. Valmista tuli! Lähimmän SONAX-jälleenmyyjäsi löydät osoitteesta: kaha.fi/jm Illan hämärtyessä on tärkeää muistaa kytkeä ajovalot päälle, sillä päivävaloilla ajettaessa takapää on usein täysin pimeänä – paitsi jarrutustilanteessa. SONAX Ajovaloumpioiden kirkastussarja on todellinen ”all-in-one” -tuote, sillä se sisältää kaikki käsittelyyn vaadittavat tarvikkeet. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki VUOSITILAUS 11 NROA VAIN 27.95€ (SIS ALV. 10%) Tilaan Kaasujalka-lehden vuodeksi 11 nroa hintaan 25,95€ ja tilaus jatkuu saman mittaisissa jaksoissa. Mikäli en halua jatkaa tilausta peruutan tilaukseni siitä ilmoittamalla. pk-seudun painoksen Pirkanmaan painoksen Varsinais-Suomen painoksen Keski-Suomen painoksen Päijät-Hämeen painos Kanta-Hämeen painos Itä-Suomen painos Nimi Osoite Postinro ja toimipaikka Puh TILAA NYT KAASUJALKA!
KAASUJALKA 12/2022 5 LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI SALON AUTOSÄHKÖ Puh. (02) 731 3362 salonautosahko@netti.fi SALON AUTOTARVIKE Puh. (02) 733 1182 SALONAUTOSÄHKÖ.FI Edullinen ja ammattitaitoinen Autofithuoltokorjaamo kaikille merkeille! Örninkatu 8, Salo AKUT EDULLISESTI Henkilöautoihin, kuorma-autoihin, työkoneisiin, moottoripyöriin, myös vapaa-ajan akut AUTOKORJAAMO • Jakopään vaihdot • Sähkötyöt • Latureiden ja starttien vaihdot • Pakokaasumittaukset • Öljyn vaihdot • Määräaikaishuollot • Tuulilasien vaihdot • Pakoputken vaihdot • Ilmastointilaitteiden huollot • Eberspächer asennusja huoltoliike ASENNUSPALVELU LISÄVALOJEN ASENNUS Autofit-rahoitus – Täyden palvelun autohuolto
6 KAASUJALKA 12/2022 Pelkällä bensalla ilman sähköavusteisuutta kulkeva auto alkaa olla jo pieni ihme. Peugeot 308 -farmari 1.2-litraisella bensaturbomoottorilla edustaa katoavaa aikaa ihan kunniakkaasti. V uonna 2021 uudistunut Peugeot 308 kerännyt paljon huomiota lataushybridija täyssähköisillä versioillaan. Siksi moni edullisempia vaihtoehtoja etsivä ilahtuu huomatessaan, että saahan näitä alemman keskiluokan eli C-segmentin ”Pösöjä” dieseleinä ja perus-bensamoottorisina edullisem-minkin. Koeajoon saadussa Peugeot 308 SW Active Pack PureTech 130:ssa 8 lovisella automaattilaatikolla oli tavallista pienemmät vanteet ja tervehdin pelkästään ilolla. Ehkä ne ovat hiukan vähemmän näyttävät, mutta sitäkin mukavammat ajossa. Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy ”Pesosen” ihan ”pirun” tyylikkääseen ulkonäköön. SW 308 ei huku tässä kokoluokassa tyypilliseen vähän eleettömään massaan. Uudistunut vaakunamainen logo nojaa vahvasti Peugeotin pitkään yli 210 -vuotiseen historiaan. Sapelihampaita muistuttavat LED-päiväajovalot jatkuvat terävinä alas aina etupuskuriin saakka. Iso tavaratila Takapenkillä 2-3 lasta tai pari normaalipituista aikuistakin istuu ihan kelvollisesti, mutta pitkäjalkaiselta loppuu polvitila kesken. Tämä vähän yllättääkin, koska 308-farmari näyttää ulospäin omassa luokassaan tilavalta autolta. No, tämähän selittyy sillä, että ! TEKNIIKKAA PEUGEOT 308 SW ACTIVE PACK STYLE PURETECH 130 EAT8AUTOMAATTI MOOTTORI: R3, 1 199 cm3, turbo TEHO: 131 hv VÄÄNTÖ: 230 Nm KESKIKULUTUS: 5.7 l/100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT (WLTP): 129 g / km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.7 s HUIPPUNOPEUS: 210 km/h MITAT: pituus 4 635 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 442 mm, akseliväli 2 732 mm TAVARATILA: 608–1 634 l KOEAJOAUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 36 084,28 € MALLISTON HINNAT: alk. 33971.86 € TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski IHAN PELKÄLLÄ BENSALLA MENNÄÄN KOEAJOSSA Tyylikäs ulkonäkö Taloudellinen Rauhallisessa ajossa tasapainoinen ajettava Suuri tavaratila Niukka polvitila takana pitkälle ihmiselle Ohjauksen lievä tunnottomuus JÄLKIMAKU Mukava tuttavuus. Ylipäätään on mukava saada koeajoon näitä eri automallien edullisemman pään perusversioita. Itselleni kun ratkaisevinta on perstuntuma: eivät hienot hilavitkuttimet. 308 ”Pesonen” oli perusajossa mukava ajaa ja vielä hyvännäköinenkin. ? + – Peugeot 308 tavaratila on tässä kokoluokassa todella suuri: se vetää peräti 600 litraa. i-Cockpit -ohjaamoasetelma on tuttu Peugeoteista jo vanhastaan: siinä mittaristoa katsellaan ohjauspyörän ylitse. Itse en ole siihen oikein koskaan tottunut, mutta moni muu on ja kehuu ratkaisua erinomaiseksi. Itseni kaltaiselle 176–senttiselle ajoasento on ihan passeli. mies istuu 308:n ratin takana. Koeajoautosta löytyi jopa istuinosan reisituen pituussäätö. Koeajettu SW on malliston edullisimpia. Sen takia siitä on karsittu monia kalliimpien versioiden hienouksia. Mutta sitä en pidä ollenkaan pahana. Näytön alta löytyvät perinteisistä fyysistä painikkeista itseni kaltainen ”jäärä” voisin jopa maksaa. Kun jo älypuhelimen hiplaamisessa riittää vaivaa, on mukava, kun voi säätää edes auton ilmastointia reilusti vaikka sormikkaat kädessä. Vakiovarusteinen suomenkielinen digitaalinen mittaristo on selkeä, havainnollinen ja kuljettajan tarpeisiin muokattavissa. Järkevä rengaskoko Järkevän kokoiset renkaat tukevat mukavasti pintapehmeää kyytiä. Vaikka konepellin alla pörisee 3-sylinterinen turboahdettu bensamoottori, melutaso ei nouse häiritseväksi missään tilanteessa. Ainoa pieni miinus tulee hieman tunnottomasta ohjauksesta, siksi kuljettajan on hyvä olla liikkeissään vähemmän äkäinen. Mikään rakettihan 131-hevosvoimainen ja 1.2-litrainen Pösö ei tietenkään ole, mutta kyllä sillä perusperheellinen pärjää. Varsinkin, kun vastavuoroisesti 308 on *ilman sähkön tuomaa apuakin melko taloudellinen: ajotietokoneen mukaan koeajoviikkoni keskikulutus oli vain 5,6 l/100 km. Mercedes-Benz GLC uudistui täysin ja nyt koko mallisto on 100-prosenttisesti sähköistetty. Onneksi mallistosta löytyy kuitenkin vielä perinteisiä dieseleitä sekä markkinoiden ainoana autonvalmistajana myös dieselhybridi. U usi Mercedes-Benz GLC on saatavana seitsemänä eri voimalinjaversiona, josta neljä kevythybridija kolme plug-in-lataushybridimallia. Ensimmäisenä Suomeen ennätti dieselmoottorinen GLC 220d 4MATIC, joka meillä on nyt koeajossa. Ensimmäiset lataushybridit saapuvat Suomeen joulukuussa. Mukana aina sähkömoottori GLC-malliston nelisylinteristen bensiinija dieselmoottoreiden yhteydessä toimii aina sähkömoottori. Neljä moottoriyhdistelmistä on kevythybridejä, joissa hyödynnetään toisen sukupolven integroitua ISG-starttigeneraattoria ja 48 voltin sähköjärjestelmää. Kolme muuta moottorivaihtoehtoa ovat neljännen sukupolven plug-in-lataushybridejä, joissa yhteisteho on jopa 245 kW (333 hv) ja suurin yhteisvääntömomentti 750 Nm. Lataushybridiä hankkiva asiakas voi valita joko bensiinitai dieselmoottorisen vaihtoehdon. Mercedes-Benz on ainoa automerkki, joka tämän mahdollisuuden tarjoaa. Dieselin leppouden ylivoimaa Koeajettu GLC 220d on mainio osoitus siitä, että miten huoleton nykyaikainen diesel on arjessa ajaa. Yhdellä tankkauksella ajaa ajotavasta tai ulkoilman lämpötilasta riippumatta aina yli 1000 kilometriä. Koeajon keskikulutus jäi raskaasta kaasujalasta huolimatta 5.8 litran paikkeille ja se on todella alhainen lukema. Kyseessä ei todellakaan ole mikään ympäristörikollinen, vaikka nykyaikana polttomoottoriautot sellaisiksi yleisesti täysin tietämättä leimataankin. Mikäli vähänkään enemmän ajaa (niin kuin minä) ei tulisi mieTEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa ! TEKNIIKKAA MERCEDES-BENZ GLC200D A HINTA ALK: 67 391,48€ KOEAJOAUTON HINTA VARUSTEINEEN: 74110,43€ ISKUTILAVUUS: 1993cm3 TEHO: 197hv + 23hv sähkömoottori VÄÄNTÖ: 440Nm PAINO: 2000kg TAVARATILA: 600l PIT.LEV.KORK.AKS.VÄLI: 4716, 1890, 1640, 2888 KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 8s HUIPPUNOPEUS: 219km/h VETOKYKY MAX: 2500kg KULUTUS (VALM.ILM): 5.2l/100km PÄÄSTÖT: 138g/km KOEAJON KULUTUS: 5.8l/100km Alhainen kulutus Ylellisyys Alhainen melutaso JÄLKIMAKU Uusi Mercedes-Benz GLC220d on huippumukava matkakumppani, jota parempaa on vaikea löytää. Jos vähänkään ajaa enemmän, ei kannata edes harkita sähköautoa. Toimintasäde ajotavasta ja ulkoilman lämpötilasta riippumatta aina yli 1000 kilometriä. Kyllä nykydiesel on huolettomuudessaan täysin ylivertainen ja nykytekniikalla varustettuna todella ympäristöystävällinenkin. ? + – NYT AINA SÄHKÖISTETTYNÄ Mercedes-Benz KOEAJOSSA leenkään jatkuvasti roikkua sähköjohdon varassa tai tuskastella toimintasäteen tippuessa kovaa vauhtia moottoritieajossa tai talvisäässä. Vakiovarusteisessa GLC:ssä etuakselilla uusittu nelitukivartinen etuakseli sekä monitukivartinen taka-akseli, joka on kiinnitetty apurunkoon. Lisävarusteena saatavana on Airmatic-ilmajousitus. Toinen lisävaruste on taka-akselin ohjaus eli kääntyvät takapyörät 4,5 asteen kääntökulmalla. Ratkaisu pienentää auton kääntöympyrää 90 sentillä 10.9 metriin. Hiljaista kuin pumpulitehtaalla GLC:n pienin ilmanvastuskertoimen Cd-arvo on vain 0.29 eli kaksi kymmenystä edeltävän sukupolven autoja (0.31) pienempi. Ilmanvastuksen ja tuuliäänien pienentämiseksi on käytetty CGD (Computational Fluid Dynamics) -tuulisimulaatioita sekä tuulitunnelitestejä. Niiden ja parantuneen äänieristyksen ansiosta myös auton matkustamo on erittäin hiljainen ja äänetön myös Suomen karkeilla teillä. Akustinen, tuuliääniä vaimentava tuulilasi on vakiovaruste. Koeajon aikana ajoimme hyvin erilaisilla tienpinnoilla ja meno oli kyllä vakuuttavaa. Uusi Mercedes-Benz GLC on kyllä ehdottomasti luokkansa äänettömin ja miellyttävin auto. Pidentynyt kori on luonut mahdollisuudet tavaratilan kasvamiselle. Peruskoko on nyt 600 litraa eli peräti 50 litraa enemmän kuin ennen. Tilaa riittää muutenkin auton ohjaamossa viidelle ihmiselle vallan mainiosti ja kuljettajan paikka on kuin siitä kuin siitä kultaisen ajoasennon oppikirjasta. GLC:n LED High Performanceajovalot on muotoiltu uudelleen niin, että ne liittyvät suoraan etusäleikköön ja korostavat auton leveyttä. Digital Light -valoratkaisu on saatavana lisävarusteena. Auton vakiovarustetaso on Avantgarde, jossa etusäleikköä on korostettu kromireunuksella. Matkustamossa kojelauta on jaettu horisontaalisesti kahteen osaan. Kuljettajan edessä on 12,3-tuumainen (31,2 cm) tarkka LCD-mittaristonäyttö ja keskikonsolissa 11,9-tuumainen (30,2 cm) keskinäyttö, jota on hieman käännetty kuljettajan suuntaan. Kokonaisuutena ihastuttava katumaasturi, jossa on kaikki mitä tämmöiseltä autolta voi toivoa. Ehkä vähän enemmänkin.
KAASUJALKA 12/2022 7 Toyota Hilux -avolavaauto 2.8-litraisella turbodieselmoottorilla on niin miehekkään leppoisa juhta maantieajossakin, että sillä kelpaa losotella muutenkin kuin ammattiajossa. Tosin viidelle rekisteröidyn Double Cap -version hintakin nousee luksusmaastureiden luokkaan, noin 84 000 euroon. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski K un viimeksi ajoin tällaisen pitkän avolava-auton, asuimme omakotitalossa omalla autokatoksella. Nyt asumme rouvan kanssa kerrostalossa ja auto on ajettava parkkihallin ahtaaseen ruutuun. On pakko tunnustaa, että 40 vuoden ajokokemuksesta ja lukuisista Kaasujalka-lehteen tekemistäni koeajoista huolimatta en ole ihan täysverinen ”rattimatti”. Minulla on vain AB-ajokortti ja henkilö-autonikin ovat olleet yhtä E-Mersua ja Saab 900:sta lukuun ottamatta keskikokoa. Nykyinen C-Mersukin vuosimallia 2009 on porrasperäisen Focuksen kokoluokkaa. Ja kun Mersussa ei ole peruutuskameraa ja edellinen omistaja on jostain syystä poistanut käytöstä peruutustutkankin, luotan sellaisilla hienouksilla varus! TEKNIIKKAA TOYOTA HILUX 2,8 D-4D DOUBLE CAB INVINCIBLE AUTOMAATTI MOOTTORI: R4, 2755 cm3 POLTTOAINE: diesel VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: -6-lovinen automaatti ISTUMAPAIKAT: 5 TEHO: 204 hv VÄÄNTÖ: 500 Nm CO2-PÄÄSTÖT: 248 g/km KESKIKULUTUS: 9.2 l/100 km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 100 km/h: 10.7 s HUIPPUNOPEUS: 175 km/h KESKIKULUTUS: yhdistetty (WLTP) 8.8-10.1 l/100 km MITAT: pituus 5235 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1815 mm, akseliväli 3085 mm, maavara 310 mm VETOPAINO 3500 KG LAVAN MITAT: leveys 1540 mm, pituus 1525 mm KOEAJOAUTON KOKONAISHINTA: 88 890 €, 5-paikkaisen Hilux Double Cab -malliston hinnat alk. 57 667 € Mukavan leppoisa myös maantieajossa Yleinen laadukkuus Yllättävän ketterä Tyhjällä kuormalla terävät kuopat tuntuvat ahterissa 5-paikkaisena kallis JÄLKIMAKU Toki tällaisen Hilux Double Cabin ostaminen itseni kaltaiselta ja eläkeikää lähestyvältä taajamaasukkaalta olisi sulaa hulluutta. Saahan samalla rahalla monia huippumukavia henkilöautojakin ja myös täysimittaisen Toyota Land Cruiser-maasturin. Mutta jos tulisi vaikkapa Lotosta tai Eurojackpotista kunnon potti, niin olisihan se miehekkäämpää ja persoonallisempaa ajaa isolla avolava-autolla. ? + – KYLLÄ TULI MIEHEKÄS OLO Toyota Hilux KOEAJOSSA tetuissa koeajoautoissakin vain omaan silmääni. Toisin sanoen kurotan päätä niska kipeänä taaksepäin, kun peruutan autoa. Kun sain koeajoon pitkällä ohjaamolla ja oikealla takapenkilläkin varustetun Toyota Hilux Double Cabin, jo etukäteen kauhistelin pitkää lavaa. No, lavan peräpään hahmottaminen olikin yllättäen aika helppoa, mutta ongelmia esimerkiksi kauppakeskuksissa peruuttaessa tuotti se, että peruutuskamera alkoi hälyttää törmäysvaarasta hyvissä ajoin, vaikka takana olisi riittänyt vielä runsaasti tilaa peruuttaa pidemmälle. Yllättävän kevyt Hiluxhan tunnetaan etevänä avolavamaasturina maastossakin. Yleensä herrasmieskin ostaa tällaisen auton kuitenkin edes jonkinlaiseen ryskäajoon, vaikkapa vain syksyn hirvijahteja varten. Siksi autossa on luonnollisesti alennusvaihteisto ja myös takatasauspyörästön lukko. Joskus aiemmin syksyllä ajoin käytetyllä Volkswagen Amarokilla, jossa oli 3-litrainen V6-dieselmoottori. Sehän oli mahtavaa kyytiä maantielläkin ja aiemmin lukemani perusteella oletin, että Hilux olisi maantieajossa selvästi karkeampi ja työkonemaisempi. Hiluxia näkee asuintalomme huoltoyhtiön autoinakin, ne tosin ovat vain kaksipaikkaisia Hiluxeja. Siksi tuli yllätyksenä, että myös Hilux on oikein kevyt ja mukava ajettava myös asvaltilla ja pitkälläkin matkalla. Isot renkaat avustavat jousitusta ja Hilux ylittää persauksia säästäen asfalttikuopatkin. Valtateillä urissa isot pyörät kyllä vähän heijaavat, mutta tämä ei häiritse pitkälläkään matkalla. Hilux pysyy mukavan äänettömänä sorateilläkin, vaikka terävät kuopat kyllä pikkuisen täräyttävät ahteria autoa tyhjällä kuormalla ajaessa. Kuljettajan istuinta saa säädettyä sähköllä ja kaikkien istuinten riittävä korkeus takaa takapenkillä matkustaville leppoisan istuma-asennon. Komeaa ja kestävää Mukava luksusauto Hiluxista tulee nimenomaan silloin, kun mallistosta otetaan pitkäkorinen Double Cab -versio, jossa myös etuistuinten takana on oikea matkustamo istuimineen. Ja siitähän saa tietysti jo verotussyistä maksaa melkoisesti: yli 80 000 euroa. Hiluxin pitkälle lavalle tuli koeajoviikolla myös oikeaa käyttöä. Rakennamme rouvan kanssa pientä omakotitaloa Vantaalle ja sitä odotellessa asumme väliaikaisesti kerrostalossa Keravalla. Hiluxin avolavalla saimme vietyä ison kasan rakennusjätteillä lastattuja muovisäkkejä Sorttiasemalle. Kun talo valmistuu talvella tai viimeistään keväällä, meille ei enää loppuelämässämme tule mitään tarvetta avolava-autolle eikä varmaankaan edes pakettiautolle, silti jollain kumman tavalla viehätyin nimenomaan Hiluxin leppoisiin maantieominaisuuksiin. Ratin takaa ja korkealta istuen maantietä sihtaillessa tuli niin mahdottoman miehekäs olo. Tuntui, että edessä olevat crossoverit ja pienet hatchbackit ovat ohikiitävää turhuutta, mutta pitkä ja komea avolava-auto jotain kestävämpää ja komeampaa. Uudistuksessa Hilux sai Toyota Land Cruiser -maasturista tutun 2.8-litraisen ja 4-sylinterisen dieselmoottorin. 204-hevosvoimaa riittävät hyvin tämän tyyppisen auton tarpeisiin, kun auto kiihtyykin nollasta sataseen 11 sekunnissa. Köyhän pojan auto tällainen luxus-Hilux ei ole, kun koe-ajoauton hinta varusteineen nousee lähelle 90 000 euroa. Mutta Hiluxista on toki tarjolla myös karumpia ja kahden istut-tavia ”huoltoyhtiöversioita”, joiden hinnat kevyemmin verotettuina alkavat alle 40 000 eurosta.
8 KAASUJALKA 12/2022 Näillä pienillä nelivetoisilla lähdetään sutimatta lumisesta kotipihasta, mutta raskaan venetrailerin vetämiseen ne eivät ole omiaan. R aisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö myöntää, että pienet nelivetoiset eivät ole vaihtoautokaupassa kuuminta myytävää. –Kyllä niillä on pidemmät myyntiajat kuin vastaavan hintaisilla isomman kokoluokan maastureilla, hän sanoo. Perinteiselle nelivedon etsijälle ei riitä pienempi moottori ja suorituskyky. –Nelivedon tärkein hyöty näissä pikkuautoissa on se, että sillä pääse lumisesta kotipihasta etutai takavetoista helpommin ulos, kun vastassa on jyrkkä ylämäki. Karavaaniharrastaja tai raskasta venetraileria vetävä tarvitsee isomman ja tehokkaamman maasturin. Näiden pienten nelivetoisten pitkät myyntiajat johtuvat siitä, että Suomi tuntuu olevan maa, jossa kuluttajilla on aitoja nelivetoisen tarpeita, Lännistö sanoo. Neliveto ei vaihtoautoliikkeessä myöskään juurikaan nostaa pikkuauton hintaa. –Tämä onkin varmaan yksi kompastuskivi ja syy pitkiin myyntiaikoihin, kun nelivetoiselle laitetaan selkeästi korkeampi hinta kuin saman auton etutai takavetoiselle versiolle. Kuluttaja ei tuota selkeästi korkeampaa lisähintaa ole kuitenkaan tässä kokoluokassa valmis maksamaan. Kun hintapyyntö on sama tai vain jonkun satasen kalliimpi kuin kaksipyörävetoisessa versiossa, nelivetoinen koetaan ikään kuin kaupanpäällisenä tulevaksi mukavuusvarusteeksi, ja silloin se saattaa tehdä kauppansa. Jos nelivetoa pidetään pienessä autossa hinnoitteluperusteena, niin auto jää helposti lattialle, Lännistö sanoo. Pienistä nelivetoisista vaihtoautoisista kiinnostavimmaksi Lännistö arvioi Opel Mokan. –Siinä kuitenkin jotain pieniä oikeasti nelivetoisen maasturin piirteitä, Lännistö sanoo. VAIHTURI VERTAILU PIENET NELIVETOISET 13 00016 000€ TEKSTI_Timo Kiiski Raision J. Rinta-Jouppi pyytää 15 750 euroa kuvan nelivetoisesta Nissan Juke 1,6L DIG-T Tekna 4WD MCVT Sport Alloysista vuosimallia 2012. oli myynnissä 15 750 €. Mittarilukema on 98 000 km. Hintapyyntö on useita tuhansia euroja enemmän kuin Nettiauto.comissa myynnissä olevissa samanikäisissä ja saman verran ajetuista etuvetoisista Jukeista. Kuvan Fiat 500X 1.4 Multiair 4x4 170 hv automaatti oli ainoa Fiatin nelivetoinen henkilöautomalli Nettiauto.comissa marraskuun alussa. Fiat 500X myös asettuu kooltaan häilyvästi pikkuauton ja pykälää isomman ns. Golf-kokoluokan väliin. 500 X:ää pienempää nelivetoista Fiat Pandaa ei ollut myynnissä yhtään yksilöä. Kuvan nelivetoisella ja 1.4-litraisella bensamoottorilla varustetulla Fiat 500X :llä vuosimallia 2017 oli ajettu 103 000 kilometriä. Autolle.comin Oulun suurmyymälä tästä Fiat 500X 4X4:stä oli 15 590 €. Tila-automaisesti muotoiltu nelivetoinen Skoda Yeti 2-litraisella turbodieselmoottorilla ei enää ole vaihtoautomarkkinassa ”hoteinta hottia”. Kuvan Skoda Yeti 2.0 TDI 140 4x4 DSGautomaattivaihteilla on vuosimallia 2012 ja mittarilukema on 115 000 km. Saka Finland Espoosssaa pyytää tästä Yetistä 15 890 €.
KAASUJALKA 12/2022 9 Suzuki Swift on tiettävästi Suomen edullisin nelivetoinen henkilöauto. Uuden nelivetoisen Swiftin saa edelleenkin reilulla 20 000 eurolla. Tosin Suzukin hinnaston mukaan nelivetoinen Suzuki Ignis olisi jopa muutamia satasia halvempi. Kuvan Suzuki Swift 1,2 DUALJET 4WD 5MT HYBRID GLX on vuosimallia 2018 ja 127 000 km ajettu. Ajoneuvotori Porvoossa pyytää tästä Swiftistä 13 990 €. Opel Mokka on pienten nelivetoisten sarjassa ehkä helpointa myytävää vaihtoautoliikkeessä, johtuen pitkälti sen katumaasturimaisesta ulkonäöstä. Kuvan 1.4-litraisella bensa-moottorilla varustettu Mokka on vuosimallia 2017 ja mittarilukema on 120 000 km. Raahelaisen Automyynti Jari Kluukkerin hintapyyntö on 15 400 €. Alla olevat KL-ServicePartner -korjaamot tarjoavat pyyhkijänsulkien vaihdon yhteydessä tyylikkäät aurinkolasit: AURINKOLASIT KAUPAN PÄÄLLE TURUN TEHOAUTO TURUN TEHOAUTO TELEKATU 1 TELEKATU 1 20360 TURKU 20360 TURKU 040 134 0007 040 134 0007 SALON MOOTTORIHUOLTO SALON MOOTTORIHUOLTO RATAKATU 3-5 RATAKATU 3-5 24100 SALO 24100 SALO 02 727 7100 02 727 7100 RAPTEC OY MB Karsolantie 11, 32210 Loimaa Puh. 044 347 4732 TL-MOTORS Audi, BMW Vehnätie 17, 21200 Raisio Puh. 044 777 0571 KONEASENNUS HANNULA OY Audi, Volvo, BMW, MB Pajakatu 1, 20320 Turku Puh. 040 012 8600 LOIMAAN AUTOKUNNOSTUS MB Leppäkuljunkatu 5, 32200 Loimaa Puh. 02 763 2175 MOOTTORIKONEISTUS OJALA OY Audi, BMW, MB Hallimestarinkatu 9, 20780 Kaarina Puh. 010 666 2440 MOTORFIX OY BMW Putkikatu 23, 21110 Naantali Puh. 02 536 9502 / 040 742 6799 KATSO LÄHIN KORJAAMOSI: WWW.KL-SERVICEPARTNER.FI KL-ServicePartner -korjaamoista löydät osaajat kaikkiin tarvitsemiisi autohuoltoihin ja -korjauksiin. Erikoistuen Mercedes?Benz?, BMW?, Volvoja Audi ?asiantuntemukseen sekä nykyaikaiseen tekniikkaan ja korjaustyöhön. OPTIWIDE OY Audi, BMW, MB, Volvo Vuoritie 6, 21600 Parainen Puh. 0400 533 757
10 KAASUJALKA 12/2022 MERCEDES-BENZ S 400 HYBRID AMG VM. 2009 MITTARILUKEMA: 162 000 km MOOTTORI: 3498 cm3, V6 Polttoaine: bensa & sähkö (hybridi) TEHOT: 299 hv VÄÄNTÖ: 385 Nm Vaihteisto: 7-lovinen G-Tronic -automaatti KULUTUS: keskikulutus 8.1 l /100 k (ilmoitettu), kaupunkikulutus 11,5 l /100 km (ilmoitettu), maantiekulutus 6.5 l /100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 189 g/km Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.2 s, huippunopeus 250 km/h MITAT: pituus 5100 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 3035 mm, tavaratila 560 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa HINTA: 28 900 € 13 vuotta vanha Mercedes-Benz S 400 Hybrid on kaikkea muuta kuin kevyt hybridi, vaikka onkin kevythybridi. Raskas, 2500 kiloinen limusiini tarjoaa hulppeat kyydit, mutta hybridiä siinä on vain nimeksi. TEKSTI JA KUVAT_Timo Kiiski O nhan se aika ennakkoluulotonta, että Mercedes-Benz istutti hybriditekniikan ensimmäisenä viisi metriä edustusluokan pitkään ja 2550 kiloa painavaan S-sarjaan. Yhdistetyksi polttoaineen kulutukseksi ilmoitetaan virallisesti 7,9 litraa satasella. Uskokoon ken tahtoo, mutta kun autoa tällaista autoa vielä kuljettaa 3,5-litrainen V6-bensamoottori, niin eihän tuollaista usko ”vanha Erkkikään”, tuskin edes Erkin vaimo Esteri. Co2-päästöiksi tällaiselle S-Mersulle luvattiin 186 g/km. Kuten autokauppias sanoo, ei tällaisen auton myy-misessä ainakaan Suomen vaihtoautomarkkinoilla ole hybriditekniikalla juurikaan lisäarvoa. Voihan tietysti olla, että oikein paljon kaupunkiliikenteessä his-suttelemalla ja moottorijarru-tuksilla lukemaan voi jopa päästä, mutta tuskinpa sen-tään normaaliajossa. Ja jos hakisin oikeasta iäkkäältä hybridiautolta pieniä päästöjä ja taloudellisuutta, ostaisin vanhan Toyota Priuksen pääasiassa köröttelyyn taaja-missa. Mutta eipä tässä nyt pihistelemään olla lähdössäkään. Koeajoon saatiin Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta Mercedes-Benz S 400 Hybrid AMG vuosimallia 2009. Mit-tarilukema oli sivistynyt, sillä eihän näitä S-Mersuja osteta arkisiksi taksiautoiksi, Varusteluettelo oli todella kattava, autossa oli hierovat istuimetkin. Ilmeisesti nämä vanhempien luksusautojen sähköiset ratkaisut peruutustutkineen alkavat hälyytellä joskus silloinkin, kun siihen ei olisi aihetta. Ei se koeajoautossa sitä jatkuvasti tehnyt, mutta välillä se muistutteli olemassaolostaan. Yllättävän ketterä Hämmästyttävinä oli, että yli 5 metriä pitkä auto ei ollut toivottaman kankea taajama-ajossakaan, vaikka ison auton käsittely vaatikin totuttelua. Mittojen arviointia onneksi helpotetaan pysäköintitutkalla. Vaikka painava ja pitkä auto on sinänsä suuntavakaa, niin kyllä sen raiteilla pitäminen maantieajossa vaatii pientä aktiivisuutta. Sähkömoottorista tuntuu olevan apua vain reippaammin kiihdyttäessä. Ainakin fiiliksen perusteella normaalissa ajossa mennään bensamoottorin voimalla. Koska nämä Kaasujalan vaihtoautotestit perustuvat pikaisiin, muutaman tunnin koeajoihin, hybriditekniikan todellista vaikutusta kulutukseen emme tiedä. Olen lukenut varhaisemmista ja perusteellisemmista koeajoista, että maantieajossa 400 S Hybrid menisi alle 10 litralla satasella, mutta kaupunkiajossa raskaan auton kulutus nousisi yli 11,5 litran satasella. Sehän on ihan päinvastoin kuin jollain itseään ajon aikana Toyota Priuksella, jossa pieniä kulutuslukemia saadaan nimenomaan kaupunkiajossa. Vuonna 2009 suurin hyöty hybridistä on ollut pienempi vero, kun autoverotuksen perusteeksi tuli vuonna 2008 auton Co2päästöt. Muistelisin, että silloin verotus kavensi hybridin ja vastaavan tavallisen S-mallin hintaeron noin 3000 euroon, kun hybridin tehdashinta oli kuitenkin noin 10 000 euroa enemmän. Myös luksusauton riskit Siitä ei pääase mihinkään, että tällainen tavallinen Vantaan äijä ei parempaa kyytiä matkaajossa osaa autolta edes odottaa. Olen aina arvostanut auton äänettömyyttä ja pakottoman lupsakkaa menoa, ja siihen tuskin 30 000 eurolla on parempaa vaihtoehtoa tarjolla. Tällaisen isomoottorisen SMersun perustekniikka sinällään tiedetään luotettavaksi, mutta ilmajousitus on iso riski. Siinä voi pahimmillaan varautua useita tuhansia maksavaan laskuun. Tein itse loppuvuodesta 2014 Iltalehteen jutun tällaisten käytettyjen luksusautojen riskeistä. Vaikka jarrulevyjen ja -palojen kaltaiset tavan-omaisimmat kuluvat osat varaosahyllyissä pääosin samanhintaisia luksusmallissa ja ”taksimallissa”, niin varsinkin merkkihuolto saattoi tarjota myös yllätyksen. ”Hiljattain tätä hämmästelin, kun jouduin merkkiliikkeestä ottamaan öljypohjan Mersun 500 S -malliin. Hinta oli puolet enemmän kuin edullisemmassa mallissa, vaikka kysymys on käytännössä ihan samasta osasta," sanoi eräs edesmennyt autokorjaamoyrittäjä. Hieman ehkä riskiä koe-ajoautossa vähentää sen takavetoisuus. Hankala myytävä 30 000 euroa vain on aika kriittinen raja tällaisella 13 vuotta vanhalle ja 161 000 km ajetulle bensa & hybridi -Mersulle. –Ne, joilla on paljon rahaa, ostavat mieluummin kalliimmalla uudemman ja vähemmän ajetun S-Mersun. Tavalliselle palkansaajalle tällainen Mersu tähän hintaan on aikamoinen riski, myöntää raisiolaisen Visa-Auton paikallisjohtaja Miikka Lännistö. Luksusauton kyydistä kiinnostunut ”perusjamppa” ostaakin mieluummin puolet halvemmalla vieläkin vanhemman ja enemmän ajetun S-Mersun, jolle ehkä osaa tehdä jotakin itsekin. –Kun konepellin alla on 3.5-litrainen V6.bensamoottori ja auto on iso ja raskas, se ei ole kauhean edullinen käyttää, jos sitä vertaa moderneihin hybridijärjestelmiin, joiden voimalla auto kulkee paljon pelkällä sähkölläkin. Mutta eivät ne asiakkaatkaan tule tällaista isoa S-sarjan Mersua ostamaan ta! TEKNIIKKAA MercedesBenz S KUUKAUDEN KÄYTETTY loudellisuus edellä, vaikka se olisi hybridikin. Ei tällaisen auton myyminen oli vaihtoautoliikkeelle helppo pala, Lännistö sanoo. Myymisen haasteellisuutta lisää sekin, että tällaisesta isosta S-Mersusta kiinnostunut asiakas ei juuri tarjoa vaihdossa myyntivarmaa perusautoa. –Usein hän tarjoaa vaihdossakin erikoisempaa autoa. Väliraha-ajatukset eivät kohtaa, jos vajaa 200 000 kilometriä ajettuun S-Mersuun tarjotaan vaihdossa lähes 300 000 kilo-metriä ajettua Audin A8-luksusmallia, Lännistö sanoo. Joku ennen pitkää kuitenkin tällaisen S-.sarjan 13 vuotta vanhan Mersunkin ostaa. –Se on hieno auto, joka kulkee pehmeästi. Mahdollisesti sen ostaa esimerkiksi jo eläkkeelle siirtynyt ja vähän ajava vanhempi herrasmies, joka aiemmin on ajanut E-Mer-sulla ja on pitkään haaveillut S-Mersusta. EI MIKÄÄN KEVYT HYBRIDI
KAASUJALKA 12/2022 11 KESTÄVINKIN KAIPAA HUOLTOA MAAHANTUOJAN VALTUUTTAMA KORJAAMOMME PALVELEE SINUA KAARINASSA. • Kaikki korjauspalvelut • Määräaikaishuollot • Katsastustarkastukset ja katsastuspalvelut • Tuulilasin kiveniskemäkorjaukset • Ilmastointilaitteen huolto • Rengasmyynti • Kaikki rengastyöt • Varusteasennukset • Alkuperäiset Toyota-varaosat • Sijaisautopalvelu Varaa autollesi huoltotai korjausaika numerosta (02) 243 5585 tai osoitteessa www.testipiste.fi Hallimestarinkatu 22, 20780 Kaarina Avoinna ark. 7.30-16.30, puhelin (02) 243 5585, www.testipiste.fi Autolasien ykkönen Puh. 02 432 9390 • Tuotekatu 6, Raisio www.raisionautolasi.fi Avoinna ma-pe 8 –17, nyt myös la 10 –15 Myös Liedossa Tuulissuolla. www.liedonautolasi.fi Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani IL M ES TY S M IS A IK AT A U LU 2 2 3 Aineiston toimitus: sari.eskola@mieliala.fi NRO ILMESTYMISPÄIVÄ AINEISTOPÄIVÄ 1/2023 12.1. 5.1. 2/2023 9.2. 2.2. 3/2023 9.3. 2.3. 4/2023 6.4. 30.3. 5/2023 11.5. 4.5. 6-7/2023 8.6. 1.6. 8/2023 10.8. 3.8. 9/2023 7.9. 31.8. 10/2023 5.10. 28.9. 11/2023 2.11. 26.10. 12/2023 30.11. 23.11. TOIVOTAMME KAIKILLE LUKIJOILLEMME HYVÄÄ JOULUA! SEURAAVA LEHTI ILMESTYY 12.1.2023
12 KAASUJALKA 12/2022 ÄIJÄ AUTO TEUVO, OTA MINUT KYYTIIN! Mainitaankohan mitään muuta autoa lauluissa niin usein kuin Ford Sierraa? No, vanhojen hyvien aikojen muistoksi mekin ajoimme vuosimallin 1990 Sierralla mökkitien Klaukkalassa. TEKSTI _ Urmas Hurmalainen KUVAT _ Mika Salomaa ” Viikonlopuksi autoa etsiessäni Otin lainaksi naapurin Sierran Pikatiellä mä rekkaa päin törmätessäni Kai törmäsin viimeisen kerran Teuvo, ota meidät kyytiin Teuvo, sun Angliasi myytiin…”, lauloi Leevi & The Leavings biisissä Teuvo, maanteiden kuningas. Biisi on vuodelta 1988, se on siis julkaistu kaksi vuotta ennen kuin meidän koeajama Sierra rullasi Saksassa ulos tehtaalta. Legendat jäävät elämään ja ilmeisesti Sierra on legenda, kun Arttu Wiskarikin lauloi siitä vuonna 2010: ” Kesäkuu vuonna kasikuus. Meidän Sierra oli melkein uus Faija tankkas mutsi pakkasi eväitä.” Sorateiden kuningas Vaikka Ford valmisti Sierraa vain kymmenen vuotta 1982– 1993, sai tämä ihan tavallinen ylemmän keskiluokan perheauto suorastaan myyt-tisen maineen. Olihan se Suomessakin markkinoille tullessaan vuonna 1982 vähän eksoottisenkin näköinen uutuus, jos sitä vertaa saippua-laatikkomaiseen edeltäjäänsä Ford Taunukseen. Eikä sen sukkulamaisemmat muodot kaikkia Taunuksen omistajia miellyttänytkään. Meidänkin kotikylän meijerin isännöitsijä vaihtoi Taunuksensa laatikko-maiseen Volvo 244:ään. Sierra ei käsittääkseni missään vaiheessa ollut Suomessa edes myyntitilastojen piikkipaikoilla. Pitkään vanhat sierrat olivat nuorten maaseudun ramirassareiden ja nuorten maajussien suosikkeja. Yksi syy oli varmaan ”sladittelemaan” eli perää luistattamaan houkutellut takavetoisuus. Yksinkertaisen tekniikkansa vuoksi Sierran on ollut myös tee itse -miehille helppo korjattava. Kun perheen kanssa käytiin Mondeolla automatkalla Virossa joskus 2000-luvun alussa, niin Pärnu maanteellä Viron ramirassarit ohittelivat vanhoilla Sierroilla kuin heikkopäiset. Jos keskiverrolta autoilijalta kysyttäisiin legendaarisia Fordin malleja, uskoisin Sierran tulevan todella monelle mieleen ensimmäisten joukossa. Ford Sierra edusti monella tavalla Fordin mallistossa uutta aikakautta. Muistan yhden varakkaan pohjalaisen maatalon pojan, jonka perheeseen tuli munanmuotoinen Sierra muistaakseni keväällä 1983. Sehän oli Taunuksen jälkeen ihan jotain hiton modernia. Ihan muuta kuin perinteistä saippualaatikkodesignia. Muistan myös sen 80-luvun FORD SIERRA HATCHBACK 2,0I CLX DOHC 3D VM. 1990 MUSEOAUTO MOOTTORI: R4, 1998 cm3, vapaasti hengittävä POLTTOAINE: bensa VAIHTEISTO: 5-lovinen manuaali TEHOT: 125 hv VETOTAPA: takavetoinen KESKIKULUTUS: 8 l /100 km CO2-PÄÄSTÖT: 160 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10 s HUIPPUNOPEUS 200 KM/H MITAT: pituus 4420 mm, leveys 1689 mm, korkeus 1410 mm, akseliväli 2611 mm TAVARATILA 385 L MYYJÄ: Onevision Automotive Oy, Klaukkala, Nurmijärvi HINTA: 9 900 € ! TEKNIIKKAA lopun kasinohuuman. Jostain lehtijutusta luin kahdesta pankkihuijarista, jotka ajoivat viritetyillä Sierra Coswortheilla rallia. Sierra erosi aikansa kilpailijoistaan siitä, että se oli takavetoinen. Tuohon aikaan suurin osa saman kokoluokan autoista oli jo etuvetoisia, mutta Sierra jatkoi edeltäjänsä tavoin takatuupparina. Pitkäjalkaisen kytkin Sierrasta tuli 1980-luvun lopulla toinen facelift. Koeajetunkin Sierran erottaa parhaiten tummemmista takavaloista ja isommasta maskista ajovalojen välissä. Nurmijärven Klaukkalassa tuli ihan ainutlaatuinen mahdollisuus päästä koeajamaan viistoperäinen ja kolmeovinen Ford Sierra Hatchback 2,0i CLX vuosimallia 1990. Paikkansa pitävä mittarilukema oli vain 131 000 kilometriä ja auto oli museorekisterissä. Eli kyseessä oli lopulta aikalailla oman aikansa perus-Sierra. Manuaalisessa vaihdelaa-tikossa oli viisi lovea ja 2-litraisessa bensamoottorissa tehoa 125 hevosvoimaa. Koska paikkansa pitävä mittarilukema oli pieni ja auto oli huippusiisti, osaan kuvitella Sierran olleen ajovaikutelmaltaan uutena jokseenkin samanlainen kuin nyt vuonna 2022. En enää muista, minkälaisia muut perusautot siihen aikaan olivat, itse ajoin vuonna 1990 muistaakseni 1.6-litraisella Mazda 626:lla vuosimallia 1986. Mutta kun pääsimme vähän myöhemmin ajamaan myös huippuhyvin huolletulla ja vain 19 000 km ajetulla BMW 318i:lla (sen koeajo tammikuun Kaasujalassa), niin ainakaan Sierra ei ollut mukavuudeltaan lähelläkään edes 3-sarjan perus-Bemaria. Eihän tällaisella Sierralla enää ole käyttöarvoa ja eiköhän tämänkin auton osta joku autoharrastaja. Mutta kun kerran koeajolle lähdettiin, niin pitäähän sitä rehellisesti arvioida ajovaikutelmia tämän päivän mittapuun mukaan. Ensimmäiseksi tuli kiinni-tettyä huomiota kytkinpolkimen pitkään liikkeeseen, tällaisen 176-senttisen ”tumpin” piti oikein kurottaa jalkaa pedaalille. Vaihteensiirto toimi muutenkin kankeasti, eikä suuntavakavuudessakaan ollut kehumista. Jarrut tuntuivat raskailta. Sen sijaan jousitus tuntui mukavan pehmeältä, samoin istuimet olivat mukavat ja hyvin muotoillut. Sierra on legendan asemansa ansainnut! Ford Sierra
KAASUJALKA 12/2022 13 Jo 40 Motonet-tavarataloa ja 150 000 tuotetta verkkokaupassa motonet.? Vapaa-aika Kalastus Vene Koti Työkalut Auto Moottoripyörä SEURAA MEITÄ SOMESSA /motonet /motonet? Näkyvyys kuntoon. Pyyhkijänsulat asennettuna veloituksetta. Tuotteita rajoitetusti. Ei ennakkovarauksia. VIIKON VÄLKKYTUOTTEET HALKOKÄRRYT Halkokärryt klapien ja hellapuiden siirtoon! Enimmäiskuorma vaaka-asennossa 250 kg ja pystyasennossa 200 kg 38-8278 79,90 SAATAVANA 11 ERI PITUUTTA! ALKAEN 13 90 Bosch AeroTwin RetroFit 35–65 cm TUULILASINPYYHIN Bosch-laatua, helppo asentaa paikoilleen. Sulat henkilöautoihin perinteisellä koukkukiinnityksellä. RetroFit-sulassa on nykyaikainen rungoton rakenne, joka toimii etenkin kylmissä Suomen olosuhteissa paremmin, koska se ei jäädy niin helposti kuin perinteinen sulka 12-0182–92 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi AUTOPURKAMOT Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. Tuomme osia Euroopasta. Jos meillä ei ole, hankimme. KYSY TARJOUKSIA! Varastossamme yli 150 000 varaosaa! HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi KÄYTETYT VARAOSAT TAKUULLA! KÄYTÖSSÄSI KAHDEN PURKAMON SUURET VARASTOT 24/7.
14 KAASUJALKA 12/2022 Äänestä Vuoden Auto Suomessa 2023 -finalisteista suosikkisi ja voita Autoliiton Plusjäsenyys tai Korrek Pron tuotepaketti K aasujalka-lehden ja Moottori-lehden lukijoilla on nyt mahdollisuus osallistua äänestämällä yleisön suosikin valintaan Vuoden Auto Suomessa 2023 -kilpailun kuuden finaaliin selviytyneen uutuusmallin joukosta. Kaikkien osallistujien kesken arvotaan viisi Autoliiton Plus-jäsenyyttä (arvo 121 € / kpl) ja viisi Korrek Pron tuotepakettia (arvo 100 € / kpl) palvelemaan autosi hyvinvointia. Arvonta toteutetaan Vuoden Auto Suomessa 2023 -voittajan julkistamistilaisuudessa joulukuun 16. päivänä Tampere-talossa. Tapahtuma striimataan klo 19 alkaen suorana lähetyksenä ISTV:n ja Aamulehti Liven välityksellä. Gaalan koostelähetykset ovat katsottavissa myös tv:stä: 17.12. Tapahtuma-tv Eveo klo 22.30-23.00 ja 20.12. Alfa-tv klo 21-22. Ehdokkaina olleiden 30 uutuusmallin joukosta Autoja liikennetoimittajat ry:n jäsenet äänestivät finaaliin kuusi kilpailijaa, jotka ovat aakkosjärjestyksessä Kia Niro, Mercedes-Benz EQE, Opel Astra, Renault Megane E-Tech Electric, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz. Nyt jo yhdeksännen kerran jaettava virallinen Vuoden Auto Suomessa -titteli on Autoja liikennetoimittajat ry:n tunnustus erinomaista vastinetta rahalle tarjoavalle autouutuudelle Suomessa. Ammattilaisten äänestyksessä painotetaan uutuusarvon ohella auton rahalle tarjoamaa vastinetta, ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä ja ympäristöystävällisyyttä. Toimittajien valintakriteereissä arvostetaan myös muotoilua sekä suomalaisia ostajia kiinnostavia varusteita ja tarjolla olevia mallivaihtoehtoja sekä käyttöliittymän toimivuutta. Sinä voit itse määrittää omat perustelusi haluamallasi tavalla. Pääasia on, että osallistut, sillä siten voit voittaa Autoliiton monipuolisen Plus-jäsenyyden tai Korrek Pron huipputuotepaketin autosi hyvinvoinnin iloksi. LUKIJAÄÄNESTYS KAASUJALKAJA MOOTTORI-LEHTIEN LUKIJOILLE Kuvassa Vuoden Auto Suomessa 2023 -kilpailun finalistit Kia Niro (vas.), Mercedes-Benz EQE, Opel Astra, Renault Megane E-Tech, Škoda Fabia ja Volkswagen ID. Buzz poseeraavat 16.11. Nummelan lentokentällä alan ammattilaisille järjestetyssä koeajotilaisuudessa. Kuva: Jari Kohonen / AuLi ry KIA NIRO, MERCEDES-BENZ EQE, OPEL ASTRA, RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC, ŠKODA FABIA VAI VOLKSWAGEN ID. BUZZ Vanne ennen. Monien autoilijoiden vanteissa on hyvin usein jälkiä, jotka johtuvat mm. osumista kanttikivetyksiin. Mikäli vastaavia vaurioita olisi ollut näissä vanteissa, niin ne olisi samalla korjattu. Saabin vanteiden maalauksen yhteydessä vaihtui myös väri, koska täysin vastaavaa sävyä ei ollut, joten päädyimme sitten tähän tumman harmaaseen. Nyt ne näyttävät jälleen hyvältä. Lisätietoja www.vannevelho.fi Pirellin kitkarenkaat Rengaskoko on sama sekä kesällä että talvella ja on onneksi hinnaltaankin suhteellisen maltillinen "vain" 17 tuumaa. Talvirenkaiksi valikoitui Pirellin kitkarenkaat ja kuinka osuvasti sattuikin satamaan lunta juuri ennen lehden painoonmenoa. Nyt uusilla kitkoilla on etelä-Suomen orastavassa talvessa tullut ajeltua parisen sataa kilometriä, eikä tätä rengasvalintaa ole tarvinnut katua. Ero viime talvisiin kiinalaisiin nastarenkaisiin on huikea. Kesärenkailla arkiajossa ero rengasmerkkien välillä on suppeampi, mutta etenkin näin talvella renkaissa säästäminen on täysin väärä paikka pihistää ja lisäksi erittäin vaarallista. Saab ei tunnetusti ole kaikkein äänettömin auto, mutta melutaso putosi jopa moottoritienopeukissa hyvin miellyttävälle tasolle. Myöhemmissä jutuissa lisää tekstiä kokemuksista Pirellin kitkoista, kun talvi etenee, mutta ensivaikutelma on erittäin positiivinen. Hyvin tunnokas ja miellyttävä rengas ajaa. 9000 kilometriä takana Saabilla on nyt taitettu matkaa 9000 kilometriä ja talviset olosuhteet toivat taas auton parhaat puolet esiin. Pohjoisen olosuhteisiin suunniteltu auto on parhaimmillaan, kun keli heikkenee. Auton ohjaamo lämpenee ja meno on vakaata. Edellisen jutussa Saabin tehot olivat kaSaabin vanteet entisöitiin Vannevelhossa ja samalla vaihtui väri tumman harmaaksi. Vanteille pyöräytettiin uudet Pirellin kitkarenkaat. Nyt maistuu talvikruisailu. TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa T alvi Suomessa jo päällä ja autoilijat joutuivat laittamaan talvirenkaat alle. Se on monelle autoilijalle ostotapahtumana varsin epämieluisa, toisin kuin keväällä kesärenkaiden vaihtaminen. Kesärenkaat ovat poikkeuksetta aina isommilla näyttävillä vanteilla ja talvikummit sitten pienemmillä. Lisäksi tuo ajankohta on keväällä paljon positiivisempi, mutta korjatuilla ja maalatuilla vanteilla ainakin meidän mieli parani kummasti. Vannewelho korjasi vanteet Saabimme kiinalaisvalmisteiset surkeat talvirenkaat lensivät roskikseen viime keväänä ja vanteidenkin kunto oli todella kehno. Ulkokehällä ei jälkiä tai iskemiä ollut, mutta sisäpuolelta pahasti hapettuneet. Kesän aikana yritimme etsiä Saabin alkuperäisiä vanteita käytettynä, mutta 17-tuumaisia ei löytynyt, joten päätimme sitten korjautVANTEET ENTISÖITIIN JA ALLE PIRELLIN KITKAT SAABIN KESTOTESTI taa ne. Näin ollen ympäristö kiittää, kun kierrätämme ja ylläpidämme vanhaa eikä aina vain osteta uutta. Tämä sopii muutenkin hyvin tähän vanhan auton ylläpitoteemaan, koska osia olemme useasti hankkineet mm. autopurkaamoista. Vanteiden korjaus on yleistynyt yhä enemmän ja se on erittäin hyvä asia. Saabin vanteet vietiin Vannevelhoon korjattavaksi ja heillä onkin tästä hommasta pitkä ja vankka kokemus. Saabin vanteet olivat päässeet pahasti hapettumaan, joka johtuu pitkälti siitä, että vanteita ei pestä säännöllisesti. Se onkin auton ylläpidon yksi tärkeimmistä asioista etenkin näin talvella, kun teitä suolataan ahkerasti. -Saabin vanteiden korjaus oli meille ehkä se tyypillisin työ eli ne olivat päässeet pahasti hapettumaan. Monet niistä eivät enää pidä kunnolla ilmaa tai ovat ruman näköiset, Henri Koljonen kertoo. -Maalaamisen jälkeen niihin tulee paksumpi ja kestävämpi maalikerros kuin alkuperäisenä oli näin ollen ne kestävät Suomen olosuhteita paremmin. Ehkä myös iskujakin vähän paremmin. Hintaa tällä vannesarjan korjauksella on 300-500 euroa. Hintahaitari riippuu vanteiden koosta ja lähtökunnosta, Koljonen jatkaa. teissa, mutta ahtopaineen säätimen vaihtamalla voima palautui moottoriin. Kävimme mittauttamassa tehot dynossa ja nyt ollaan lähes alkuperäisissä lukemissa (200hv/285Nm) ja se on varsin kunnioitettavaa 18 vuotta vanhalle autolle. Vanne jälkeen.
KAASUJALKA 12/2022 15 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 0400 422 582 / 0400 856 310 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 20.00 OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 040 351 0247 TEHOKAS JA KESTÄVÄ • Polttoainekäyttöinen lämmitin • Portaaton lämmitystehon säätö • Sähkötolpasta riippumaton lämmitys VESILÄMMITIN / HYDRONIC S3 Maahantuoja Wihuri Oy Tekninen Kauppa eberi.fi | wihuri.fi | eberspacher@wihuri.fi | p. 020 510 2327 Seuraa meitä Facebookissa @EberiSuomi EBERSPÄCHER LÄMMITTIMELLÄ LISÄÄ MUKAVUUTTA TALVIAUTOILUUN!
16 KAASUJALKA 12/2022 Car Accessories Leading supplier from Denmark Suomen ja Euroopan eniten myydyimmästä tuli uusi hieno vaaleanäyttöinen malli. Uusi Täysin automaattinen elektroninen Needit pysäköintikiekko muistaa puolestasi, aina. Unohtuiko pysäköintikiekko? Saat omasi nyt meiltä YHTEISTYÖSSÄ: VAIHTOAUTOKAUPAN YKKÖSLEHTI! SUOMEN VaihtoAutot Caravan liikkeiden kauppapaikka! Suomen suurin venelehti! Venemarket KATSO ESITYSAJAT www.alfatv.fi JOKAINEN JAKSO KATSOTTAVISSA KAASUJALAN YOUTUBE -KANAVALLA JA ALFA TV:N PERMANTO.FIPALVELUSSA OHJELMAN SISÄLTÖ Ajankohtainen autoiluohjelma Liikenneturvallisuusasiaa Taitoajokilpailu Henkilöjuttuja Moottoriurheilua llmainen ja näkyy jokaisessa tv-vastaanottimessa Kymmenen uutta jaksoa prime time -aikaan ja runsaasti uusintoja Kaikki jaksot katsottavissa Kaasujalan YouTube -kanavalla ja AlfaTV:n permanto.fi -palvelussa ALFA TV:LLÄ Keskiviikkona klo 19.00 1010
KAASUJALKA 12/2022 17 Toyotan huollattaminen valtuutetussa Toyotan merkkikorjaamossa on varmin tapa välttää ylimääräiset kustannukset, jos autoon tulee takuunalainen vika. Perinteisen takuun rinnalle Toyota on tuonut muitakin Toyotan omistamisen turvallisuutta lisääviä palveluja, painottaa yrittäjä Tomi Hiiri kaarinalaisesta Toyotahuollosta, Autokorjaamo Testipisteestä. T oyota tunnetaan yhtenä luotettavimpana ja edullisimpana automerkkinä huoltaa. Kuitenkin myös Toyota kaipaa säännöllisesti huoltoa. Vaikka moni varsinkin iäkkäämmän Toyotan omistaja huollattaa autonsa monimerkkikorjaamossa, on Toyotan huoltamiselle valtuutetussa merkkikorjaamossa perusteensa iäkkäämpänäkin. Vaikka EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan auton omistaja saa vapaasti päättää, missä huollattaa autonsa ilman takuun raukeamista, niin auto on huollettava valmistajan tarkkaa huolto-ohjelmaa noudattaen. –Jos moottoriin tulee vika, eikä muualla huolletun auton moottoriöljystä löydy valmistajan edellyttämiä luokituksia, takuu raukeaa ja remontti voi olla aika kallis. Jos meillä huolletussa Toyotassa vaikkapa ilmastoinnin kompressori menee epäkuntoon, se vaihdetaan takuuna ja me anomme sen rahan valmistajalta ja asiakas voi olla levollisin mielin. 10 vuoden turva Uusiin Toyotoihin itsestään selvinä tulevien kolmen vuoden takuiden lisäksi Toyota on tuonut paljon muitakin omistajan turvallisuutta lisääviä palveluja, jotka eivät maksa hänelle mitään. Toyota myöntää Toyotamerkkihuollossa huolletuille hybridiautoille 10 vuoden / 350 000 km Toyota hybridiakkuturvan. Hybridiakkuturva myönnetään Euroopan tuontialueelle ensirekisteröidyille malleille. Pitkän akkuturvan taustalla on vuosittain huollon yhteydessä tehtävä Hybrid Health Check -tarkistus. Niin ikään Toyota Relax tuo Toyotan omistamiseen mielenrauhaa veloituksetta jopa kymmeneksi vuodeksi ja edessä on jopa 200 000 rentoa kilometriä. Turva kattaa pääosin auton yllättävät rikkoutumiset, pois lukien normaalit kulutusosat esim. jarruosat sekä huolto-osat kuten öljyntai ilmansuodattimet – Kun huollattaa Toyotansa huoltovälin mukaisesti meillä, autoon saa 12 kuukauden turvan kerrallaan. Sen aikana voit huoletta keskittyä vain ajamiseen. Testipiste Kaarinassa on ainoa Turun seudulla toimiva Toyotan valtuutettu merkkikorjaamo, jonka yhteydessä ei ole automyyntiä. Autokorjaamo Testipiste on toiminut Kaarinassa vuodesta 1991 ja Toyotan valtuutettu merkkikorjaamo Testipiste on ollut vuodesta 1997 lähtien. – Meillä laadun takaavat parhaat mekaanikot ja aidot alkuperäiset Toyota-varaosat. Täällä Kaarinassa ja lähiseuduilla on erittäin vahva Toyota-kanta ja huoltamistamme ja korjaamistamme autoista 95 % onkin Toyotoja. (Mutta tulee meille yksittäisiä asiakkaita Kainuustakin.)<Tämä pois?) Muita merkkejä huollamme lähinnä silloin, kun Toyota-perheen toisena autona palveleva jokin muunmerkkinen auto tarvitsee huoltoa, Hiiri sanoo. Koulutetut osaajat Hiiren mukaan isompia korjauksia säännöllisesti valtuutetussa merkkihuolloissa käytettyihin Toyotoihin tulee erittäin harvoin. – Kuluvia osia tietysti vaihdetaan ihan kuten muissakin autoissa, esimerkiksi jarrulevyjäja paloja, iskunvaimentimia jne. Mutta aika pitkälle Toyotalla pääsee ihan perushuolloilla. Toyotalla oikeasti on sellainen filosofia, että hommat hiotaan niin pitkälle, ettei asiakkaalle tule tulisi mitään ylimääräisiä harmeja. Kaarinan testipisteen mekaanikot ja muukin henkilökunta käyvät säännöllisesti valmistajan järjestämissä koulutuksissa. Toyotalla on oma ammattioppilaitoskin. –Koko meidän henkilökunta on koulutettu Toyota toimesta. TOYOTAN MERKKIHUOLLOLLE YHÄ PAREMMAT PERUSTEET Takuiden kannalta ei ole yhdentekevää, missä Toyotansa huoltaa. – Kun huollattaa Toyotansa säntillisesti valtuutetussa merkkikorjaamossa, takuuasioiden kanssa ei tule ongelmia, sanoo Tomi Hiiri kaarinalaisesta Testipisteestä. TEKSTI JA KUVAT_Timo Kiiski Aina kun valmistajalle tulee uusi malli ja sen mukana uutta teknologiaa, asentajilta ja muultakin henkilökunnalta edellytetään myös kouluttautumista niihin, Hiiri sanoo. Myös Testipisteen korjaamolaitteet on standardoitu nimenomaan Toyotan huoltoihin ja korjauksiin –Ihan perushuolloissakin vianhaku on todella selkeää. Vian löytäminen on meille helppoa, kun meillä on usein oireiden perusteella aavistus, missä se vika piilee. Myös Toyotan yhteisistä tietokannoista on helppo hakea apua. Koska Toyotoissakin on paljon uutta teknologiaa ja sen myötä paljon myös takuukampanjoita, Testipisteen on helppoa hoitaa auton päivitykset kuntoon määräaikaishuoltojen yhteydessä.
18 KAASUJALKA 12/2022 Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Kiire on kova ja tuppaa aliarvioimaan autosi vasemman ajovalon palaneen polttimon turvallisuusriskin syksyn pimeillä. Vaihda polttimot ja kurkkaapa varmuuden vuoksi valojen toimivuutta peräpäässäkin. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Raha-asiat ovat käymistilassa, ja rengasliikkeestä saatu kehotus harkita uusia talvirenkaita voi kiristää hermoja. Jakso on silti voittopuolisesti melko vilkas ja miellyttävä. KAKSOSET 22.5 – 21.6. Jakso tuo ratkaisun johonkin kiistaan. Ehkä voitat kuluttajariitalautakunnassa juttusi ja myyjä joutuu korvaamaan sinulle autosi öljynvuodon aiheuttaneen vian. RAPU 22.6 – 22.7. Polttoainejärjestelmän puhdistamisesta löytyy vihdoinkin ratkaisu autosi yllättävään suureen bensanja myös öljynkulutukseen. LEIJONA 23.7 – 23.8. Miksi reagoit niin vahvasti muiden sanoihin ja tekoihin? Ota rennosti, ei oma auto voi olla noin pyhä asia. NEITSYT 24.8 – 22.9. Jokin kokemasi vääryys palaa mieleesi. Alat vatvoa, maksoitko silloin liikaa autostasi. Myöhäistä se on itkeä, kun maito on jo kaatunut ja renkaatkin jo sakkorajoilla. VAAKA 23.9 – 22.10. Myönnä virheesi, äläkä yritä syyttää muita. Jos tolppakamera välähtää ja posti kantaa liikennevirhemaksun, olet ihan itse ollut huolimaton, eikä huomiosi varastaneet kanssamatkustajat. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Nyt mennään eikä meinata. Jos vaihdat autoa, muista kuitenkin pienen kuukausierän riskit: kokonaishinta voi olla reilusti isompi kuin tasaerämaksuilla. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Olet jo pidempään suhtautunut aika vähättelevästi autosi maalipinnan hoitoon. Pelkän pesun lisäksi maalipinta kaipaa viimeistään nyt myös vahausta KAURIS 23.12 – 20.1. Saatat joutua tilanteeseen, jossa huomaat, että autosi vanha akku irtisanoo yhteistyösopimuksenne. Olisiko parempi tarkistaa tilanne jo etukäteen? VESIMIES 21.1.-18.2. Asiat sujuvat nyt ilman turhaa rähinää tai säätöä. Viet autosi varmuuden vuoksi katsastushuoltoon ja yllätykseksi pelätyt uhkakuvat eivät realisoidukaan. KALAT 19.2.-20.3. Syksyllä tankattu ja vähälle ajolle jäänyt perheesi dieselillä käyvä kakkosauto voi aiheuttaa sinulle päänvaivaa kesken matkan. Muista, etteivät kesälaadun ominaisuudet välttämättä riitä pakkaskeleillä. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI JOULUKUULLE 2022! OSTETAAN AUTOJA MYY AUTOSI MEILLE! Huutava pula 1000-30000€ autoista, myös pakut ja mp:t Linnatie 7, Mäntsälä Soita Petri Harinen puh. 0400 474 674 www.autoplaneetta.? autoplaneetta@gmail.com Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti MÖNKIJÄT VARAOSIA • varaosakauppa • vaihteistokorjaamo • vikadiagnostiikka • autosähkötyöt • määräaikaishuollot • katsastuskorjaukset • ilmastointihuollot • jakoketjun vaihdot Puutikkalantie 40, 36760 Luopioinen Varaosien verkkokauppa palvelee 24/7 (03) 5356 100 I www.kolari-special.fi HEINOLA Pohjanmäentie 7 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi Sis. alv 24% 60kmh 60kmh LÄMPÖOHJAAMOLLA LÄMPÖOHJAAMOLLA NYT ERIKOISERÄ VAIN NYT ERIKOISERÄ VAIN 14.490€ 14.490€ ajovalmiina ajovalmiina TRAPPER TRAPPER 550 UTV 550 UTV traktori malli traktori malli UUSI UUSI TOIMIPISTE TOIMIPISTE KOUVOLAS SA KOUVOLAS SA AVATAAN AVATAAN 1.12.2022 1.12.2022 TERVETUL OA! TERVETUL OA! KATSASTUSASEMIA Luotettavaa varaosakauppaa. Ostamme kolarija epäkuntoiset autot. Romuautojen virallinen vastaanottopiste. Lehtikatu 10, 33340 TAMPERE Puh. 03-3433 837 www.osamyyntimattila.? VARAOSIA Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti
KAASUJALKA 12/2022 19 15. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Urmas Hurmalainen, Timo Kiiski, Mauri Nurmi, Jari Sjöman, Petri Matikainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi NETTISIVU www.kaasujalka.fi PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere JAKELUALUEET Pääkaupunkiseudun telineet 255 kpl: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Karkkila, Veikkola, Vihti, Porvoo, Mäntsälä, Askola, Karjaa, Inkoo Pirkanmaan telineet 89kpl: Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski, Sastamala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Seinäjoki, Vaasa, Kokkola Varsinais-Suomen telineet 90 kpl: Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Aura, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa, Masku, Somero, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Tammisaari Keski-Suomen telineet 46 kpl: Jyväskylä, Muurame, Jämsä, Korpilahti, Äänekoski, Suolahti, Laukaa, Keuruu, Petäjävesi Päijät-Hämeen telineet 45 kpl: Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Kouvola, Kausala Kanta-Hämeen telineet 44 kpl: Hämeenlinna, Iittala, Tervakoski, Janakkala, Tuulos, Lammi. Riihimäki, Oitti, Loppi, Hyvinkää, Forssa Itä-Suomen telineet 66 kpl: Mikkeli, Varkaus, Juva, Pieksämäki, Suonenjoki, Joroinen, Heinävesi, Lieksa, Kitee, Tohmajärvi, Outokumpu, Vihanti, Vuokatti, Kuhmo, Kuopio, Iisalmi, Kajaani, Joensuu, Nurmes, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. EN HALUA, ETTÄ KOMMENTTEJANI JULKAISTAAN LEHDESSÄ VASTAUSKUPONKI LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 12/2022 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. VASTAA, RATKO JA VOITA GORILLA TUOTETUOTESETTI! SETTI! A) SAAB B) NISSAN C) MERCEDES-BENZ D) FORD SIERRA Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme 2 Gorilla tuotesettiä. Vastausaikaa on 22.1.2023 saakka. Lokakuun kilpailuun oikein vastanneiden kesken arvoimme Needit elektronisen pysäköintikiekon. Onnellinen voittaja on Hannu Eskelinen, Lahti Paljon onnea! MIKÄ AUTO ON TÄSSÄ NUMEROSSA HURMALAISEN KOEAJOSSA? Ettei ois talvi päässyt suakin yllättämää….?
20 KAASUJALKA 12/2022 FINALISTIT ŠKODA FABIA RENAULT MEGANE E-TECH VOLKSWAGEN ID. BUZZ INNOVAATIOPALKINTO ERIKOISPALKINTO Autoja Liikennegaala & Rightware LIIKENNETEKO LIIKENNETURVALLISUUSPALKINTO Autoja Liikennegaala & Fennia VUODEN AUTO SUOMESSA 2023 YLEISÖN SUOSIKKI -LUKIJAÄÄNESTYS Autoja Liikennegaala & Kaasujalka ja Moottori VUODEN AUTO SUOMESSA 2023 AUTOJA LIIKENNETOIMITTAJIEN ÄÄNESTYS Autoja liikennetoimittajat ry. AUTOJA LIIKENNEKUVA 2022 VALOKUVAKILPAILU Autoja liikennetoimittajat ry & Grano Diesel JOURNALISMI ERIKOISPALKINTO Autoja liikennetoimittajat ry VIENTIPALKINTO ERIKOISPALKINTO Autoja liikennetoimittajat ry HYVÄ SUOMI! ERIKOISPALKINTO Autoja Liikennegaala & Santander 17.12. klo 22.30-23 Uusinta 18.12. klo 12-12.30 AUTOJA LIIKENNEGAALA 16.12.2022 Vuoden Auto Suomessa 2023 -kilpailun tulokset ja voittaja julkistetaan Autoja Liikennegaalassa Tampere-talossa 16.12.2022. Kuvat: Jari Kohonen / AuLi ry Yhdeksännen kerran järjestettävässä Autoja Liikennegaalassa jaetaan palkintoja ja tunnustuksia yhteensä kahdeksassa eri kategoriassa. Autoja Liikennegaala järjestetään 16.12.2022 Tampere-talossa Autoja Liikennegaalassa jaettavat palkinnot Näe gaalan suora striimilähetys ja katso huippuhetket televisiosta! Gaalan järjestelyistä vastaavat Autoja liikennetoimittajat ry sekä Autotuojat ja -teollisuus ry sekä Event Management Group Oy. Gaalan juontavat Helen Karim ja Satu Tuomisto, esiintyjät Mikko Alatalo & rockyhtye GNTL Motors, illalliskortit 346 € sis. alv., tilaukset: autojaliikennegaala.fi OPEL ASTRA KIA NIRO Mercedes-Benz EQE 20.12. klo 21-22, Uusinnat 21.12. klo 13-14 ja 22.12. klo 17-18 Aamulehti Live 16.12. klo 19-22 ISTV 16.12. klo 19-22