MONI AJAA VÄÄRILLÄ RENGASPAINEILLA I KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ AUDI A5 SPORTBACK Koeajossa SKODA SCALA Koeajossa mm. VUODENVAIHTEEN TUPLANUMERO Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Muhkurin Autohuolto Uhrilähteenkatu 4, 20250 Turku Puh. 010 279 3900 asiakaspalvelu@muhkurinautohuolto.fi Avoinna arkisin 8:00-16:00 MUHKURIN AUTOHUOLTO HUOLTAA AUTOSI MERKISTÄ JA MALLISTA RIIPPUMATTA muhkurinautohuolto.fi Sauli Mattila 044 724 9603 Miikka Lännistö 044 724 9609 Henrik Martelius 044 724 9611 Tomi Rantala 044 724 9614 Elias Mononen 044 724 9610 Mikko Ruohonen 045 768 31946 Lisää autoja www.visa-auto.fi Lisää autoja www.visa-auto.fi Allastie 4 RAISIO 02 4373 911 ma–pe 10–18 la 11–15 Volkswagen Golf GTE 180 kW (PHEV) DSG Aut. 2021, 91tkm, Hybridi, Suorituskyky, taloudellisuus, vähäpäästöisyys ja toimintamatka kaikki parasta A-luokkaa! 23.990 23.990 BMW 116 F20 Hatchback 116d M Sport, 2016, 131tkm, Pienet käyttökustannukset, mukavat varusteet sekä sporttinen olemus kaikki samassa paketissa! 12.490 12.490 Mercedes-Benz C 300 180kW Business AMG Aut. 2015, 162tkm, Upea yhdistelmä tyyliä, tehoa ja mukavuutta! 24.990 24.990 Tesla Model 3 Long-Range Dual Motor AWD Aut. 2020, 105tkm Upea ajokokemus, joka on samalla ilo silmälle sähköautojen edelläkävijä eikä suotta! 25.990 25.990 Audi A4 Sedan Land of quattro 2,0 TDI 140 kW quattro S tronic Aut. 2017, 149tkm, Sporttisen tyylikäs, mainio ajettava, laatuvaikutelma tuttua Audia miellyttävä kokonaisuus! 19.990 19.990 Volkswagen Touareg 3,0 V6 TDI 180 kW 4Motion BMT Tiptronic R-Line Aut., 2015, 212tkm, Suomiauto hyvillä varusteilla! 20.990 20.990 Ford Focus 1,5 EcoBoost 182hv M6 5-ovinen ST-Line, 2018, 26tkm Todella vähän ajettu, näyttävä, tehokas ja riittävät varusteet! 19.990 19.990 Suzuki Vitara 1,6 VVT 4WD 6AT GLX Aut. 2015, 113tkm Neliveto pienillä metreillä ja hyvillä varusteilla! 17.490 17.490 Jeep Wrangler 3.6 V6 280hv JK Unlimited Sport, 2011, 100tkm, Aito maastoauto tyylikäs oman tiensä kulkija malli, jonka historia hakee vertaistaan! 29.990 29.990 REILUN PELIN AUTOKAUPPAA JO VUODESTA 1992 Hyundai i20 1,0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort Aut., 2019, 61tkm Näppärä automaatti! 12.990 12.990 Autonmitan Autonmitan edellä. edellä. Audi A7 3,0 V6 Biturbo TDI 235kW quattro tiptronic Aut., 2017, 192tkm, Ylellinen ja räväkän sporttinen iso coupé upeilla varusteilla! 29.990 29.990 Neste Vesilaitoksentie Raisio Kai Oksanen, puh. 010 321 6380 Ark. 6.30-19, la 9-16, su sulj. nestevesilaitoksentie.? Neste Voltera varmistaa näkyvyyden kaikissa olosuhteissa. Varsinais-Suomen painos 12/2024 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006 Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006
2 KAASUJALKA 12/2024 Taitaa olla peräkärryssä kuorma vähän takapainoinen. Kuvan otti Jorma Toivanen Koski Tl KLICK” KUUKAUDEN LUKIJAN KUVA Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 20.4. Olet ostanut autoosi uudet talvirenkaat ja rengashotelli antaa palautetta renkaiden kulumisesta keskeltä. Olet kuulemma ajanut liian korkeilla rengaspaineilla. Muista, että oikeat rengaspaineet kuuluvat aina autoilijan omalle vastuulle. HÄRKÄ 21.4 – 21.5. Autosi akku on melko tuore, mutta silti tulevan talven pakkaset huolestuttavat sinua. Helppokäyttöiset akkulaturit ja -apukäynnistimet voivat kuitenkin pelastaa pinteestä, jos akku on päässyt tyhjentymään. Lue tarkemmin tämän Kaasujalan juttu aiheesta! KAKSOSET 22.5 – 21.6. Jostain syystä olosi on nyt myös kyllästynyt. Tulet risteykseen, jossa oikean reitin valinta vaatii muutosta, esimerkiksi auton vaihtoa. RAPU 22.6 – 22.7. Huomio suuntautuu eräisiin kanssaihmisiin, joilta voi saada vaikutteita, ehkä neuvoja ja ohjeitakin. Autoasioissa on parasta kuitenkin luottaa itseensä ja omiin resursseihin. LEIJONA 23.7 – 23.8. Olisiko nyt oikea hetki vaikkapa auton automaattivaihteiston perusteelliselle huollolle, ainakin öljyjen vaihtamiselle? Ettei seuraisi itku pitkästä säästämisestä. NEITSYT 24.8 – 22.9. Autoilussa pimenevissä illoissa on omat niksinsä, joihin olet tähän asti suhtautunut aika yliolkaisesti. Olisiko syytä vähän paneutua asiaan? Sinun olisi hyvä opetella käyttämään myös takasumuvaloja, joka auttaisi takana tulevaa pitämään etäisyyttä riittävän pitkänä. VAAKA 23.9 – 22.10. Jos olet ostamassa käytettyä plug-in -hybridiä, vaadi sille ennen kaupantekoa ajovoima-akun testi. Jos sinulle kerrotaan, että kunnossa on ja kapasiteettia on vielä 71 %, niin huomioi, että 70 % on kapasiteetille jo kriittinen raja. SKORPIONI 23.10 – 22.11. Juttu uudesta Hyundai Ioniq 5 -sähköautosta saa sinussa aikaiseksi kiihkoa: siihen kun on lisätty monia menneiden aikojen polttomoottoriautojen ominaisuuksia matkivia ratkaisuja, mm. keinotekoset vaihteet ja moottorin ääniä jäljittelevät murisevat soundit. JOUSIMIES 23.11. – 22.12. Jaksoon sisältyy tummiakin sävyjä, muun muassa kateutta. Miten hitossa tavallista työtä tekevällä naapurilla on varaa uuteen Tesla Model S:ään? KAURIS 23.12 – 20.1. Olet nyt poikkeuksellisen kokeilunhaluinen. Pitäisikö sittenkin vaihtaa kaasuautoon, vaikka ne nyt EU:n toimesta tekevätkin kuolemaa? Halvaksi se tulee kuitenkin edelleen, kun kilohinta on 1,67 € ja esimerkiksi Seat Leon 1.4 TGI kuluttaa kaasua 3.6 kg/100 km. VESIMIES 21.1.-18.2. Asioiden hoitoon on nyt hyvä keskittyä yksi kerrallaan: taloutesi ei nyt välttämättä kestä, jos pistät autostasi huollossa kerralla kaiken kuntoon. Kysy mekaanikolta, missä järjestyksessä asiat kannattaa hoitaa. KALAT 19.2.-20.3. Pienistä arjen haasteista huolimatta jakso on varsin hieno. Autosikin hurahti katsastuksesta läpi niin että pätkähti, vaikka isoa vikalistaa odotit. AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI JOULUKUULLE 2024 Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777 797 Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. KUUKAUDEN KUVA PALKITAAN ELEKTRONISELLA PYSÄKÖINTIKIEKOLLA Leading supplier from Denmark ! U R M A S H U R M A LA IN EN Lukaisin Iltalehdestä mielenkiintoisesta tutkimuksesta, jonka mukaan sähköautoilija kuormittaa ympäristöä jopa 8 % polttomoottoriautoilijaan enemmän. Ei se minua yllättänyt. A utot ovat paljon muutakin kuin tekniikkaa, käyttövoimia, energiatehokkuutta ja kaarreominaisuuksia. Auto on aina enemmän tai vähemmän käyttäjänsä näköinen. Sitä on myös sähköauto. Sähköautolla ajaminen itsessään ei tietenkään itsessään kuormita ympäristöä bensatai dieselautoa enemmän. Siitäkään ei ole 100 % faktaa, kuormittaako sähköautojen ajovoima-akkujen valmistus loppupelissä enemmän kuin polttomoottoriauton valmistus. Se lienee kuitenkin selvää, että kalliin sähköauton ostaa vain varakas ihminen, joka muine elintapoineen kuormittaa ympäristöä köyhää ihmistä enemmän. Hän lentää enemmän, hän syö maukkaita pihvejä, ajaa sähköautolla enemmän ja myös vaihtaa sitä tiheämpään kuin vähemmän varakas ihminen. Hän siis kuluttaa rahaa enemmän ja sehän on tietysti hyvä asia: kuluttamisesta hyötyvät veroeurojen muodossa myös palveluja käyttävät vähemmän varakkaat. Väitänpä, että sähköauto ostetaan enemmän edullisen käyttövoiman ja statuksen kuin ympäristöystävällisyyden takia. Aika harvoin varsinkaan kalliimman sähköauton ostaja muuttaa muita elämäntapojaan. Moni kalliin sähköauton ostaja ajaisi edelleen V6-moottorisella bensa-autolla, jos niitä vielä tehtäisiin ja bensa olisi halpaa. Vaikka reilu puolet sähköautoilijoista korostaa ekologisuutta, vajaa puolet haluaa tehoa ja luksusta. Heidän kulutuksensa ratkaisee kokonaisyhtälön. ”Halpa sähköauto olisi tyhmää” Ympäristön kannalta on tietysti parempi, että rikkaat ajavat sähköautoilla V6-polttomoottorien sijasta. Tutkijoiden arvion he kuormittaisivat ilmastoa jopa 50 % enemmän kuin polttomoottoriautoilijat, jos kaikilla olisi allaan tasapuolisesti polttomoottori.. Ei minulla ole mitään autokannan sähköistymistä vastaan. Mutta kun näitä ilmastotavoitteita tehtaillaan, olisi hyvä joskus miettiä näitä autojen käyttövoimaratkaisuja vähän kokonaisvaltaisemmin. Esimerkiksi siltä kantilta, kuluttaako halvan polttomoottoriauton ostaja vähäisillä työmatka-ajoillaan loppupelissä luontoa jopa vähemmän kuin paljon ajava ja SÄHKÖAUTOILIJA TÄRVÄÄKIN YMPÄRISTÖÄ? kallista sähköautoa usein vaihtava. Minusta jokaisella olkoon oikeus ostaa auto sellaisella käyttövoimalla, mikä hänelle itselleen parhaiten sopii. Ostaisin itsekin uuden ja kalliin sähköauton pitkällä toimintamatkalla, jos olisi paljon rahaa. Halpaa sähköautoa saadaan kuitenkin odottaa vielä pitkään. ”Tavallisessa 25 000 dollarin automallissa ei olisi järkeä. Se olisi tyhmää”, Teslan perustaja Elon Musk on sanonut. Katselin MTV:ltä haastattelun, jossa suuren keskusliikkeen automarkkinoinnin pomo esitti näkemyksiä, miksi sähköauton ostaminen vielä arveluttaa monia autoilijoita. Kaikki hänen esittämänsä näkemykset liittyivät toimintamatkaan ja ladattavuuteen. Lähetyksessä ei sanakaan puhuttu siitä, miten käy sähköauton jälleenmyyntiarvon ja ajovoima-akuston korjattavuuden, kun akkutakuut ovat menneet umpeen ja autolla on paljon ikää ja kilometrejä mittarissa. Seuraava Kaasujalka ilmestyy 10.1.2025
KAASUJALKA 12/2024 3 Tarvitseeko autosi huoltoa tai korjausta? Huollamme kaikki merkit! Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy huoltotarjous autollesi! Kysy myös edullista rahoitustarjousta. Neste Satama Huoltoasema Jari Laine Ky Pansiontie 8, 20200 Turku Puh. 020 747 9700 neste.satama@autofit.fi GS Autoja Konehuolto Oy Vanha Tampereentie 205, 20380 Turku Puh. 044 782 6879 gs.huolto@gmail.com Naantalin Rengasteam Niittikuja 2, 21110 Naantali Puh. 044 544 2156 naantalinrengasteam@gmail.com KumRok Oy Voivalantie 24 E, 20780 Kaarina Puh. 045 156 4770 myynti@kumrok.fi Turun Autokorjaamo Oy Kuloistentie 6, 21280 Raisio Puh. (02) 238 8880 turunautokorjaamo@autofit.fi Aninkaisten Autohuolto Nuppulantie 34, 20320 Turku Puh. 040 766 3109 aninkaistenauto@autofit.fi
4 KAASUJALKA 12/2024 VINKKI Mukavaa autoilua HELPPOKÄYTTÖINEN AKKULATURI ON AUTOILIJAN PELASTUS Tervetuloa talvi! Pakkassäät aiheuttavat joka vuosi yskähtelyä auton akuissa. Helppokäyttöiset Osramakkulaturit ja -apukäynnistimet voivat kuitenkin pelastaa pinteestä, jos akku on päässyt tyhjentymään. A kkuviat nostavat päätään talvella, kun pakkasaamuna auto ei enää suostukaan käynnistymään. Ongelmat paljastuvat yleensä juuri pakkaskaudella, sillä kylmän akun kyky vastaanottaa virtaa on heikompi, ja akku ei ehdi latautumaan yhtä tehokkaasti ajon aikana. Kuluttajakäyttöön suunnitelluilla Osramakkulatureilla ja -apukäynnistimillä tyhjentynyt akku on kuitenkin helppo elvyttää ja säännöllisellä akun lataamisella voi ennaltaehkäistä vastaavia tilanteita. TEKSTI_ Timo Kiiski KUVAT_ Kaha Näiden lisäksi myös viat laturissa, lataussäätimessä tai ohjainlaitteessa voivat tyhjentää akkua nopeasti. Mikälin akun kanssa ilmenee ongelmia, kannattaa auto käyttää korjaamolla akkutestauksessa. Laturit moneen tarpeeseen Etenkin jos ajat paljon lyhyitä siirtymiä, kannattaa akun simahtamista ennaltaehkäistä lataamalla sitä säännöllisesti erillisellä akkulaturilla. Osram BATTERYcharge -sarjan akkulaturit ovat todella helppokäyttöisiä ja turvallisia latureita, joilla on kahden vuoden takuu. Valikoimassa on kolme mallia: 4A, 6A ja 8A. 4Aja 6A -versiot soveltuvat esimerkiksi moottoripyörille ja henkilöautoille (6 V ja 12 V järjestelmiin) ja 8A-laturi puolestaan myös pienille kuorma-autoille (12 V ja 24 V järjestelmiin). Kaikki sarjan akkulaturit sopivat AGM-, EFB-, litiumja lyijyhappoakkujen lataamiseen. Kuluttajakäyttöön suunnitellut Osramakkulaturit on varustettu useilla käyttöä helpottavilla yksityiskohdilla. Latureissa on taustavalaistu LCD-näyttö, joka tekee käytöstä vaivatonta myös hämärässä. Myös laitteen käynnistäminen on helppoa: lataustoiminnot käynnistyvät vain yhdellä napin painalluksella. Pakkaus sisältää laturin lisäksi 1,5 metriä pitkän virtajohdon, latausjohdon, O-renkaat sekä krokotiilipihdit. Kun akku on ladattu täyteen, laturi siirtyy automaattisesti ylläpitolataukselle. Laitteet on lisäksi varustettu käänteisnapaisuusja ylijännitesuojalla, joten akun napoja ei ole mahdollista kytkeä laturiin väärin. Kaikki Osram-laturit sopivat myös Start/Stop -järjestelmällä varustettujen autojen akun lataamiseen. Käyntiin ilman apuvirtaa Jos akun tyhjeneminen pääsee yllättämään eikä auto suostu käynnistymään, voi Osram BATTERYstart -apukäynnistin olla todellinen pelastus. Osram-apukäynnistin on kompaktin kokoinen virtapankki, jonka avulla saat auton käynnistettyä ilman verkkovirtaa. Pienen kokonsa ansiosta laite kulkee autossa mukana esimerkiksi hansikaslokerossa. BATTERYstartin avulla ajoneuvon käynnistäminen on turvallista, sillä se on suojattu jännitepiikeiltä, oikosuluilta ja käänteisnapaisuudelta. Osram-apukäynnistimiä on saatavilla kolme eri mallia, joiden käynnistysvirrat ovat 150 A, 300 A ja 400 A. Kaikki laitteet soveltuvat 12 V ajoneuvojen käynnistämiseen. Apukäynnistimet on varustettu USBportilla, jonka ansiosta laitetta voi käyttää myös esimerkiksi matkapuhelimien tai muiden elektronisten laitteiden lataamiseen. Kaikissa BATTERYstart-käynnistimissä on myös taskulampputoiminto. Huomioithan, että apukäynnistin tulee ladata säännöllisesti Micro-USB:n kautta. Yleisimpiä syitä akun tyhjenemiselle 1. Lyhyet ajomatkat. Lyhyillä matkoilla akusta kuluu enemmän virtaa kuin se ehtii ladata. 2. Paljon virtaa käyttävät varusteet. Penkinlämmittimet, radio, navigointijärjestelmät ja monet muut lisävarusteet käyttävät paljon virtaa ja tyhjentävät akun nopeasti, jos akku ei ehdi latautumaan riittävästi. Kovilla pakkasilla varusteita onkin syytä käyttää säästeliäästi. 3. Ajovalojen unohtuminen päälle. Ajovalot käyttävät paljon virtaa. Siksi on tärkeää muistaa sammuttaa ne, mikäli ne eivät sammu automaattisesti. 4. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Lisälämmitin ottaa virtansa auton akulta, joten akku voi tyhjentyä kokonaan, jos akussa on alijännite, tai käytössä oleva akku on liian pieni. 5. Sähkölaitteiden käyttö tupakansytyttimestä. Esimerkiksi puhelimien laturit ottavat tyypillisesti virtansa auton tupakansytyttimestä, ja ne voivat tyhjentää akun nopeasti. 6. Vääränlaisen akun asentaminen. Kun akku vaihdetaan uuteen, tulee tarkistaa, että vanhan tilalle asennetaan juuri oikeanlainen akku. +358 45 804 7300 Tilaa kultakirje www.taivaskulta.fi/turvapussi Uusi kivijalkamyymälä avattu Vapaudenkatu 2, Lahti OSTAMME KULTAA OSTAMME KULTAA KUOLINPESÄT + ARVOTAVARAT + HOPEAT Huom! Soita ja sovi aika! KYSY MEIDÄT SUOSITULLE KOTIKÄYNNILLE! Ma-La 10-17 ajanvarauksella www.taivaskulta.fi info@taivaskulta.fi
KAASUJALKA 12/2024 5
6 KAASUJALKA 12/2024 Sille ei mitään voi, että luonteeltaan pihiin toimittajaan suurimman vaikutuksen tekee auto, joka tarjoaa paljon hyvää suhteellisen edullisella hinnalla. Sellainen auto on uusi 30 000 euron arvoinen Skoda Scala, josta ei juuri nillitettävää löydy. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski V arsinkin Scalan edullisemmat versiot on hinnoiteltu todella ystävällisesti. Koeajoon sain 1,0-litraisen TSI-bensaturbo. Mennessäni hakemaan Scalaa manasin mielessäni, että taas näitä kolmipyttyisiä litran turboja. Kun sitten lähdin liikkeelle Lautamiehentieltä Espoosta, olin kerrassani myyty. Enpä nyt muista kovinkaan monta tämän kokoluokan autoa, jossa sitä kolmipyttyisen pärinää ei tahdo erottaa edes kiihdytyksissä. Se vain taitaa olla niin, että VAG-konserni osaa tuon autojen äänieristämisen. Kehä III-tiellä 80 km/h nopeuteen kiihdytettynä ällistys sen kuin kasvoi. Kotonaan taajamissa Vaikka tehoa litran kolmisylin! TEKNIIKKAA SKODA SCALA STYLE 1.0 TSI DSG MOOTTORI: R3, 999 cm3, turbo POLTTOAINE: bensa TEHO: 85,00 kW(116 hv VAIHTEISTO: 7-lovinen DSGautomaatti YHDISTETTY KULUTUS: 5.4 l/100 km CO2-PÄÄSTÖT: 123 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,1 s HUIPPUNOPEUS: 202 km/h MITAT: pituus 4 362 mm, leveys 1 793 mm, korkeus 1 514 mm, akseliväli 2.636 mm TAVARATILA: 467 – 1 410 l KOEAJOAUTON KOKONAISHINTA: 31 669 €, Scala-malliston hinnat alk. 22 448 € TODELLINEN JÄRKIAUTO Skoda Scala KOEAJOSSA + Yllättävän hiljainen + Tukeva ajaa + Parhaimmillaan taajamissa + Taloudellinen Vaatimaton suorituskyky isoille teille Pitkälle aikuiselle ahtaat takatilat JÄLKIMAKU Eipä ole kovin moni edullinen pikkuauto tehnyt Scalan veroista vaikutusta. Eniten yllätti kyydin meluttomuus, vaikka konepellin alla pörräsi 3-sylinterinen litran bensaturbo. Kovasti ihastutti myös Scalan vaivattomuus perusajossa. ? – + terisestä bensaturbosta irtoaa vaatimattomat 116 hevosvoimaa, niin 200 Newtonmetrin vääntö jo kierrosluvulla 2000 r/min tekee etenemisestä äärimmäisen vaivattoman tuntuista. 7-lovinen DSG-automaattilaatikko tuntuu laittavan aina silmään mahdollisimman suuren loven. Piti oikein tarkistaa, mikä on litran Scalan kiihtyvyys. Rakettihan se ei toki ole, nollasta sataseen Scala kiihtyy 10,1 sekunnissa. Mutta pärjättiin sitä 1990-luvulla perusajossa 1.3-litraisella ja 75-hevosvoimaisella Corollallakin, vaikka kiihtyminen nollasta sataseen vei peräti 12,9 sekuntia. 1-litraisen pikkuturbon resurssien rajallisuuden huomaa vasta, kun nostetaan moottoritiellä vauhtia 120 km/ h nopeuteen. Silloin pitää tallaa painaa ihan kunnolla, että pysyy muun liikenteen rytmissä. Jalkoihin ei toki Scalalla moottoritielläkään jää, mutta paljon moottoriteitä ajavalle voi suositella jo vähän isompaa 150-hevosvoimaista 1.5-litraista TSI-turboa. Taajamissa kuitenkin litran Scala liikkuu pirteästi ja on muutenkin näppärä pyöriteltävä. Tuhti alavääntö tekee menosta vaivatonta. Vielä satasen nopeuksissa maantielläkin Scala kulkee ilman ylimääräistä paimentamista suoraan Koeajoauto oli Skoda Scala 1.0 TSI 116 Style DSG Automaatti, jonka arvioitu autoverollinen hinta ilman lisävarusteita on 30 808 €. Hieman vaatimattomammin varustellun Skoda Scala 1.5 TSI Selection DSG Automaatin alkaen hinta ilman lisävarusteita on jopa himpun halvempi, 29 803 €. Esimerkillisin pihi Toki Style-varustetason mukana saa sellaisia lisähienouksia kuin esimerkiksi Matrix LED -ajovalot, jotka pitää ostaa Selection-tasoon lisävarusteena. Stylessä on myös sähkötoiminen takaluukku, avaimeton keskuslukitus ja mukautuva vakionopeusavustin sekä mukautuva vakionopeuden säädin. Halvimman Essence-varustetason manuaalivaihteisen Scalan alkaenhinta on 22 402 €. Style-varustetason hinnat alkavat 28 740 eurosta. Scala on kuitenkin pikkuauto. Vaikka etupenkkiläisillä ei ole valittamista, niin takana pitkä ihminen ei istu miellyttävästi. Hybridi-Scalaa voi varauksetta kehua järkiautoksi. Vaikka takapenkillä tilat ovat rajalliset, niin lapsiperheen autoksi Scala on riittävän tilava. Se on vieläpä taloudellinen. Vaikka koeajoviikkoon sisältyi nelisensataa kilometriä moottoritieajoakin, pidän 5.3 litran keskikulutusta hyvänä suorituksena. Eipä taida ihan hirveästi olla tarjolla 7-paikkaisia täyssähköautoja 500 kilometrin toimintamatkalla, ei ainakaan 51 000 eurolla. Sellainen on Peugeot E-5008. TEKSTI & KUVAT_ Timo Kiiski I hastuin Peugeot E-5008:n pikkusisaren E-3008:n ulkonäköön. Coupemainen fastback tai sportback on aina ollut suosikkini kaikista korimalleista. E-5008 on muodoiltaan enemmän iso farmari tai suorastaan tila-auto. Peräpää on pystympi kuin sulavalinjaisessa E-3008:ssä. Omaan silmään E-5008 näyttää liian isolta möhkäleeltä. Mutta vastavuoroisesti se on kuitenkin todella hyvä vaihtoehto tilaa tarvitsevalle lapsiperheelle, jossa tenavia on vaikkapa viisi. Pääsääntöisesti tällaiset täyssähköiset ja yli 50 000 euroa maksavat 7-paikkaiset tilaihmeet ovat muodoiltaan selkeästi pikkubusseiksi tehtyjä pakettiautoja, sellaisia kuin esimerkiksi Toyota Proace Verso tai Ford Tourneo Custom. Lähes pikkubussin tilat Peugeot E-5008 sen sijaan on selvästi henkilöauto ja katu! TEKNIIKKAA PEUGEOT E-5008 73 KWH 210 AUTOMAATTI ALLURE LAUNCH EDITION SÄHKÖMOOTTORI TEHOT: 157 kW / 210 hv VÄÄNTÖ: 345 Nm AKUN NETTOKAPASITEETTI: 73 kWh LATAUS: Type 2: 11 kW (3 x 16 A), CCS: 160 kW WLTP-KULUTUS: 17,9 kWh / 100 km (ilmoitettu) TOIMINTAMATKA: 481-500 (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: g/km KIIHTYVYYS 0–100 KM/H 9.7 S HUIPPUNOPEUS: 170 km/h MITAT: pituus 4 791 mm, leveys 1 895 mm, korkeus 1 694 mm, akseliväli 2 901 mm TAVARATILA: 259 – 1 815 l KOEAJOAUTON HINTA: 51 990 €, 5008-malliston hinnat alk. 42 398 € TÄYSSÄHKÖINEN TILAIHME Peugeot E-5008 KOEAJOSSA + Muunneltavat ja isot tilat + Taloudellisuus + Äänetön + Tarkka ohjaus – Terävät töyssyt tuntuvat ahterissa JÄLKIMAKU Peugeot E-5008 tarjoaa paljon tilaa sitä tarvitsevalle ja lisäksi tarjoaa erittäin hyvän toimintasäteen. ? – + maasturi. Halvemmalla ei tällä hetkellä irtoa täyssähköistä katumaasturia kolmella penkkirivillä miltään muulta valmistajalta. Halvempi taitaa olla ainoastaan lähtöhinnaltaan hieman yli 50 000 euroa maksava kiinalainen Maxus, mutta sekin näyttää selkeästi enemmän pikkubussilta kuin henkilöautolta. Koeajoon saamaani E-5008 ei oltu lastattu minkäänlaisilla lisähärpäkkeillä ja sen takia hintakin jäi 51 590 euroon. Ja hyvä niin, mielestäni autoa pitää aina katsoa riisutuista lähtökohdista. Monesti ”lisämausteissa” on paljon hintaa nostattavia turhuuksia. E-5008:ssa on jo riisuttunakin ihan kaikki tarpeellinen. E-5008 osoittautui alkusyksyn lämpimillä säillä erittäin toimivaksi ja hyväksi autoksi. Hyvää oli sekin, että mittari näytti jokseenkin luotettavasti jäljellä olevan toimintamatkan. Pikalataus 20–80 % onnistuu parhaimmillaan 30 minuutissa (160 kW). Yllättävän säästeliäästi Pesosen iso sähköinen lippulaiva meni ainakin hyvillä syyssäillä. Parhaimmillaan kulutus pyöri vain reilun 14 kWh/100 km tietämissä ja koko viikon keskikulutus oli 16.7 kWh/100 km. Se on mielestäni erittäin hyvä luku, kun ottaa huomioon, että kävin E-5008:lla kaksi kertaa Vantaalta Pirkanmaalla ja moottoritieajoa kertyi lähes 700 km. Muunneltava Kolmannellakin penkkirivillä normaalikasvuinen aikuinen matkustaa vielä siedettävästi ilman, että päälaki hipoo kattoa. Tosin siinäkin tavaratila jää pieneksi, jos kaikki kolme penkkiriviä ovat käytössä. Tavaratila kolmannen penkkirivin ollessa käytössä jää vain 259 litraan, mutta pikkutavaroita voi silloin laittaa myös tavaratilan välipohjan alle. Tavaratilaa on myös keskikonsolissa. Jos kolmatta penkkiriviä ei tarvita, neljä aikuistakin matkustaa E-5008:ssa tavaroineen päivineen oikein mukavasti. Erinomaiset AGR-istuimet ovat vakiona ja kuski saa hyvän ajoasennon, vaikka säädöt pitääkin tehdä manuaalisesti. Uuden sukupolven Peugeot i-Cockpit pitää sisällään vaikuttavan 21-tuumaisen, teräväpiirtoisen ja kaarevan panoraamanäytön, joka kelluu kojelaudan yläpuolella. Erityisen jännän tunnelman se luo illan hämärtyessä. Itse koen näytön sihtailemisen ratin yli vähän vaivalloiseksi, mutta aika moni muu tästä ratkaisusta myös tykkää. Ahterissa tärähtää Vähän yllättäenkin Peugeot E5008:n pienet heikkoudet liittyvät ajamiseen ja alustaan. Varsinkin terävät epätasaisuudet tuntuvat ahterissa, vaikka iso auto isommat epätasaisuudet hoitaa ihan kohtuullisesti. Isoa autoa ei kuitenkaan tarvitse paimentaa, kun ohjaus keskittää hyvin. Taajamissa E-5008 on kevyt käsiteltävä. E-5008:ssa on sama sähkömoottori ja ajoakku kuin pienemmässä E-3008:ssa ja sen kyllä huomaa: isommassa autossa kaipaisi kiihdytyksiin vähän enemmän puhtia. Eniten annan plussia kyydin äänettömyydestä. Varsinkin usein sähköautoissa häiritsevä rengasmelu pysyy hyvin kurissa. Lopputulemana on erittäin hyvä ja iso sähköauto riittävällä toimintamatkalla sellaiselle, joka sitä tilaa tarvitsee.
KAASUJALKA 12/2024 7
8 KAASUJALKA 12/2024 KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA KUUKAUDEN KÄYTETTY PITKÄ, MATALA JA NAUTITTAVA Puolipäivää Audi A5 2.0 TDI Quattro S-tronic ratissa saa lallattelemaan ikonista lastenlaulua ”Se päivä oli iloinen, vaan nyt se on jo eilinen”. Koeajo osoitti, että vanhempikin diesel voi käydä suloisen pehmeästi. TEKSTI _ Timo Kiiski KUVAT _ Mika Salomaa A udi A5 oli markkinoille tullessaan pitkä, matala ja näyttävä auto. Se oli tehty niille, jotka tarvitsivat taloudellista autoa arkeensa, mutta arvostivat myös nelipaikkaisen coupen tyylikkäitä muotoja. Omalta osaltaan myös etuja takaovien kehyksettömät sivuikkunat loivat Audi A5 Sportbackissa coupefiilistä. Kaksiovisen coupen huono puoli on se, että ahtaissa parkkihallissa leveät ovat tuppaavat kolhiintumaan. Neliovisessa coupessa tätä ongelmaa ei ole. Siksi koeajoon saatu 5-luukkuinen Audi A5 Sportback on hyvä yhdistelmä käytännöllisyyttä ja tyyliä. Takapenkit nurin kaatamalla Sportbackista tulee käytännöllinen ja helposti lastattava tilaihme, kun takaluukkukin aukeaa katosta puskuriin. Koeajoon saadulle A5 Sportbackille oman ilmeensä antoivat myös metallinhohtoinen musta väri, erikoisvanteet ja muun korin kanssa samaan sävyyn maalattu musta keulamaski, josta puuttuivat tutut Audin 4 rengasta. Tyyliä arvostavalle lapsiperheelle A5 Sportback on ihanteellinen ratkaisu myös takatilojen osalta, mutta yli 190-senttiä pitkän ihmisen istuessa takapenkillä otsa hipoo jo kattoa. Polvitilat sen sijaan ovat riittävät hujopillekin. Tehokas ja hiljainen Audillahan on pitkät perinteet tällaisissa isoissa 5-ovisisissa viistoperissä: sellaisia olivat jo ensimmäiset Audi 100 Avantit 1970ja 1980-luvuilla. Eli tietyllä tavalla A5 Sportback on paitsi trendikäs ja moderni korimalli, niin samalla voidaan tavallaan puhua myös perinne-Audista. Ajoasennossa sen enempää kuin kuljettajan muussakaan ympäristössä ei ole valittamista, niin kuin ei yleensäkään ole Audeissa. Opettelemista kuitenkin riitti high tech -kojelaudan kaikkien toimintojen ymmärtämisessä. Varusteitahan koeajoautossa riitti, ensimmäiseksi kiinnitin katseeni sellaiseenkin hienouteen kuin tuulilasiin heijastuvaan HUD-nopeusnäyttöön. Varustelistalle mahtuivat myös mm. mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti, pysäköintitutka, kamera taakse ja katveavustin. Ihan vain muutamia mainitakseni. Ajettavuudeltaan Audi A5 Sportback 2-litraisella turbodieselmoottorilla ja S-tronic–automaattivaihteistolla on Audille tyypillisesti toimiva ja tehokas. Ei sillä nyt ratkiriemukkaasti kurveihin kruisailla, mutta itse arvostankin enemmän A5-dieselille ominaista helppoa sporttisuutta. Alustasta ei ole huonoa sanaa sanottavana oikein missään olosuhteissa, varsinkin pitkillä asfalttisuorilla Audi A5 Sportback 2.0 TDI on todella vakaa ja nautittava ajaa. Jos nyt jostain pitää nillittää, niin muuten niin hiljaisen auton mukavuutta hiukan rokottaa isojen renkaiden kuminat varsinkin karkealla asfaltilla. Lähes täydellinen Kaksilitrainen turbodieselmoottori kiidättää Audin rivakasti ja ilman meteliä vauhtiin, mutta automaattivaihteisto tuntui hiukan viipyilevän risteyksissä. Kaikkeen tottuu, mutta ilman tätä pientä napisemista A5 Sportback-diesel olisi jo lähes täydellinen menopeli. Uskoisin, että hyvin huollettu ja kuitenkin vasta 141 000 kilometriä ajettu Audi A5-turbodiesel on turvallinen ostos ja antaa täyden vastineen 26 590 euron hintapyynnölle. Todennäköisesti kauttaaltaan siisti koeajoauto on myös hyvin huollettu, vaikka sen enempää autosta kuin myynti-ilmoituksesta en löytänyt mainintoja huoltohistoriasta. Ei kilpaile A4:n kanssa Audi A5 on Audin vuodesta 2007 lähtien valmistama urheilullinen ylemmän keskiluokan automalli, Audi A5 ! AUDI A5 SPORTBACK 2,0 TDI 140 KW QUATTRO S TRONIC S-LINE VM. 2017 MITTARILUKEMA: 141 000 km KORIMALLI: 5-ovinen Sportback MOOTTORI: R4, 1968 cm3, turbo POLTTOAINE: diesel VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: 7-lovinen S-tronic -automaatti TEHO: 140 kW/190 hv VÄÄNTÖ: 400 Nm KESKIKULUTUS: 4.7 l /100 km (ilmoitettu) CO2-PÄÄSTÖT: 117–124 g/km SUORITUSKYKY: kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.4 s, huippunopeus 235 km/h MITAT: pituus 4733 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1386 mm, akseliväli 2824 mm TAVARATILA: 480 l MYYJÄ: Vaihtoautomaa, Vantaa, Petikko HINTA: 26 590 € TEKNIIKKAA joka perustuu Audi A4:ään. Enää Audi ei valmista ollenkaan A4mallia, vaan sen on korvannut terävämmin muotoiltu uusi Audi A5. Silloinkin, kun A5 ja A4 Avantfarmari olivat rinnakkain tuotannossa, ne eivät kilpailleet keskenään, vaikka kummatkin olivat tiloiltaan muunneltavia. Audi A4 Avant -farmari oli suunnattu selkeästi käytännöllisyyttä arvostavalle lapsiperheelle, A5 taas coupe-henkeä hakevalle trendisetterille. –Väittäisin, että farmari-Audia etsivä ei edes vilkaise viistoperäistä A5:tä, ennen kuin jossain autoliikkeessä myyjä avaa hänelle A5:n takaluukun ja esittelee, että hyvä tavaratila on tässäkin. Silloin hän saattaa hyvinkin ihastua tyylikkääseen, mutta samalla muunneltavaan Audi A5:een, sanoo Anssi Jaakonsaari tuusulalaisesta YR-Autosta. Jaakonsaari sanoo itse ottavansa mielihyvin myyntiinsä hyvin pidetyn A5 Sportback-dieselin kohtuukilometreillä. –Se on tyylikkään näköinen auto ja kokoluokkaansa nähden pienikulutuksinen diesel. Niitä on ollut meilläkin myynnissä. Audi A4:lle ja Audi A5:lle riittää kummallekin ostajia, mutta nämä melko samanlaiset automallit eivät kilpaile kuitenkaan suoraan samoista ostajista, Jaakonsaari sanoo. Myöskään dieseleiden aika ei edelleenkään ole ohi. –Uskoisin, että Audi A5 pitää käytettynäkin hyvin hintansa, kun dieseleitä ei enää uusina juurikaan myydä, mutta dieseleille riittää edelleen paljon ostajia. Tietty porukka on ajettu aika ahtaalle, kun Suomessa väkisin sähköistetään automaailmaa. 25 000-30 000 euron hintaluokassa ei dieseleissä enää ole paljon vaihtoehtoja, Jaakonsaari sanoo. KATSO KOEAJOVIDEO KAASUJALAN YOUTUBE-KANAVALTA
KAASUJALKA 12/2024 9 Puh. 010 239 0200 Hautalantie 16, Tampere www.fusti.fi HENKILÖ-, PAKETTIJA MAASTOAUTOT HENKILÖAUTOT Käytössäsi kahden purkamon suuret varastot 24/7. Auto-Lehtinen Fusti Oy AUTOPURKAMOT Puh. (02) 721 7700 Helsingintie 595, Salo www.auto-lehtinen.fi • Autopurkamosta apu autosi ongelmiin edullisemmin. • Huolehtimalla käytöstä poistetut autot asianmukaiseen kierrätykseen tai ostamalla meiltä purkuosia olet mukana edistämässä kiertotaloutta. Käytetyt varaosat takuulla! Varastossamme yli 200 000 varaosaa!
10 KAASUJALKA 12/2024 Pistokehybridi on hyvä vaihtoehto sellaiselle autoilijalle, joka ajaa pääsääntöisesti pätkäajoa, mutta tarvitsee polttomoottorin tuomaa vaivattomuutta pidemmillä reissuilla. 10 000–15 000 euron lataushybridejä on tarjolla vaihtoautomarkkinassa jo hyvin. K un näitä vanhempiakin pistokehybridejäkin tulee tarjolle yhä enemmän, niin samalla tulee enemmän myös akkujen korjaajia. sanoo Anssi Jaakonsaari tuusulalaisesta YR-Autosta. Jaakonsaaren mukaan vanhempien pistokehybridien ostajissa on myös varttuneempia ostajia, jotka lataavat autoonsa edullista käyttövoimaa omakotitalonsa katolle asennetuista aurinkopaneeleista. YR-Auto Oy:ssä myynnissä on toistaiseksi ollut vielä suhteellisen vähän edullisemman pään vanhempia pistokehybridejä. –Olemme olleet pikkuisen varovaisempia noiden vanhempien lataushybridien kanssa, kun ei oikein tiedä, missä vaiheessa auton ajovoima-akku on menossa ja mikä on sen todellinen hyöty TEKSTI_Timo Kiiski VAIHTOAUTOVERTAILU NÄIN KÄY KAUPAKSI EDULLISIMMAT KÄYTETYT PLUGARIT! Mitsubishi Outlander PHEV Intense Plus 4WD sai syksyllä 2013 Suomeen tullessaan lähes ikonisen aseman keskituloisenkin ihmisen saavutettavana ladattavana katumaasturina. Uutena raskaalle maasturille luvattiin akku täyteen ladattuna 52 kilometriä. Akun tämän päivän kapasiteetti on kuitenkin arvoitus, kun mittarilukema on jo 269 000 km ja vuosimalli 2013. J. Rinta-Joupin Lappeenrannan liikkeen hintapyyntö kuvan Outlander PHEV:lle oli 10 790 €. Kuvan BMW 225xe Active Tourer -pistokehybridi on vuosimallia 1016 ja mittarilukema 153 000 km. Uutena tälle BMW:lle on lupailtu täysillä akuilla 41 kilometrin toimintamatkaa. Todennäköisesti vuodet ja kilometrit ovat kuitenkin syöneet ajovoima-akun kapasiteettia, joten tänä päivänä sähköinen toimintamatka lienee lyhyempi. Espoossa Autokeskus Olari pyytää tästä plug-in -Bemarista 13 400 €. Tämä Volkswagen Passat Variant GTE Plug-In Hybrid 160 kW (218 hv) DSG-automaatti huippuvarustein oli myynnissä Bilar99:ssä Kuopiossa. Kuvan Passat-pistokehybridille vuosimallia 2016 oli ajettu 188 000 km ja hintapyyntö oli 10 990 €. Uutena valmistaja lupasi tälle Passatille 55 kilometrin sähköistä toimintamatkaa ajovoima-akun ollessa ladattuna. enää tuon ikäisessä autossa, Jaakonsaari sanoo. ”Ajoakut testataan” Vaikka YR-Auto tekeekin vaihdossa tuleville pistokehybrideille ja täyssähköautoille ajovoima-akun testin, Jaakonsaari kaipaa markkinoille lisää akkutestejä tekeviä tahoja. –On tärkeää saada selkeä raportti siitä, mikä ajovoima-akun tilanne vaihtoautossa on. Tämä ehkä lisäisi myös asiakkaiden kiinnostusta iäkkäämpiinkin pistokehybrideihin. Asiakkaalle voi tulla pettymyksenä, jos iäkkään pistokehybridin sähköinen toimintamatka onkin vain 15 kilometriä, vaikka valmistaja on luvannut sille uutena sähköistä toimintamatkaa 35–40 kilometriä. Kun pistokehybridi putoaa 10 000–15 000 euron hintaluokkaan, sille on kertynyt jo paljon ikää ja myös kilometrejä. –Päivänselvää, että tuollaisen auton ajovoima-akun kapasiteetti ei enää ole se 100 %, mikä sillä on ollut uutena. Toistaiseksi on vähän kokemusta niiden kestävyydestä pitkässä juoksussa, Jaakonsaari sanoo. Jaakonsaaren mukaan jo 2017 vuosimallin pistokehybridienkin ajovoimaakkujen kapasiteetit ovat pyörineet 70 prosentissa, mitä asiantuntijat pitävät kriittisenä rajana. Opel Ampera 5-ov Cosmo 1,4 E-REV 111kW AT -lataushybridi ja viistoperä vuosimallia 2012 näyttää hyvältä edelleen. Vuosina 2011-2016 tuotannossa olleen uuden Ampera-pistokehybridin toimintasäteeksi ajovoima-akku täynnä auto-data -sivusto kertoo joustavasti 40-80 kilometriä, 40 kilometriä lienee lähempänä oikeaa. 97 000 kilometrin ja 12 vuoden käytön jälkeen akun kapasiteetistakaan todennäköisesti ei enää ole jäljellä läheskään 100 %. PP-Auto hintapyyntö Raisiossa tästä Amperasta on 12 480 €. Toyota Prius PHEV -lataushybridin vuosimallia 2012 sähköinen toimintamatka oli vain 25 kilometriä. Toyota on kuitenkin hybridien valmistajana pioneeri, joten tämä merkkihuollettu Prius PHEV vuosimallia 2012 tehnee kauppansa, vaikka mittarilukema onkin jo 167 000. Pirkkalassa Autotalo Driven hintapyyntö kuvan Prius PHEV:stä oli 10 980 €. Kiinnostusta riittää Kysyntää ja kiinnostusta näihin edullisempiin pistokehybrideihin kuitenkin riittää vaihtoautomarkkinassa. –Edullisemman pään käytetyistä pistokehybrideistä on vaikea nimetä yhtä suosikkia, mutta nyrkkisääntö on, että japanilaisten autojen tekniikka myös niissä on siellä kärkipäässä. On vielä toistaiseksi vaikea sanoa, minkälaisella käytöllä ja lataamisella ajovoima-akun pitkäikäisyyteen voi vaikuttaa. Yhdestä asiasta Jaakonsaari on kuitenkin ehdottoman varma. –Suomen oloihin lataushybridi sinänsä on aivan ehdoton vaihtoehto, koska se sopii niin monenlaiseen käyttöön. Taajamaajot ajetaan sähköllä ja kun lähdetään pidempään reissuun, matka jatkuu sähköisen ajon loppuessa vaivattomasti bensan tai dieselin voimalla. Kiitämme kaikkia asiakkaitamme ja lukijoitamme kuluneesta vuodesta. Toivotamme kaikille hyvää, rauhallista joulunaikaa, sekä onnellista uutta vuotta 2025!
KAASUJALKA 12/2024 11 Vetokoukku tarpeesi mukaan. Lisätietoja: www.kahaviesti.fi Testattu todellista käyttöä varten. Kaikki Brinkvetokoukkuratkaisut ovat turvallisia ja helppokäyttöisiä – löydät varmasti ratkaisun, joka sopii sinun tyyliisi ja tarpeisiisi. Kiinteä vetokoukku sopii ahkeraan käyttöön, irrotettava vetokoukku tyyliä arvostaville ja kääntyvä vetokoukku helppokäyttöisyyttä haluaville. ka ha .fi KESTÄVINKIN KAIPAA HUOLTOA MAAHANTUOJAN VALTUUTTAMA KORJAAMOMME PALVELEE SINUA KAARINASSA. • Kaikki korjauspalvelut • Määräaikaishuollot • Katsastustarkastukset ja katsastuspalvelut • Tuulilasin kiveniskemäkorjaukset • Ilmastointilaitteen huolto • Rengasmyynti • Kaikki rengastyöt • Varusteasennukset • Alkuperäiset Toyota-varaosat • Sijaisautopalvelu Varaa autollesi huoltotai korjausaika numerosta (02) 243 5585 tai osoitteessa www.testipiste.fi Hallimestarinkatu 22, 20780 Kaarina Avoinna ark. 7.30-16.30, puhelin (02) 243 5585, www.testipiste.fi Autolasien ykkönen Puh. 02 432 9390 • Tuotekatu 6, Raisio www.raisionautolasi.fi Avoinna ma-pe 8 –17, nyt myös la 10 –15 Myös Liedossa Tuulissuolla. www.liedonautolasi.fi Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani
12 KAASUJALKA 12/2024 Vaikka automaailma sähköistyy vauhdilla, dieselautoista vaihdetaan ja pestään vielä pitkään hiukkassuodattimia. ”Hiukkasloukut” ovatkin yksi Turussa toimivan Muhkurin Autohuollon erikoisosaamisen alueita. M uhkurin Autohuolto on 12 vuoden aikana vakiinnuttanut asemansa Turun alueen autokorjaamokilpailussa. ”Arvostamme autoasi kuin se olisi omamme”, yrittäjä Kristian Långin korjaamo tiivistää toiminta-ajatuksensa Muhkurin Autohuollon kotisivuilla. Huoltopalveluiden kirjo on todella laaja, se ulottuu jokseenkin kaikkeen autojen toimintojen kannalta oleelliseen, määräaikaisja vuosihuolloista muun muassa vikadiagnooseihin, jakohihnan vaihtoon ja ilmastointihuoltoon. Muhkurin Autohuolto asentaa autoihin jopa opetuspolkimia. –Kun samassa kiinteistössä toimii myös katsastusasema, välillä meille tulee hätäjuttujakin, jos auto määrätään ajokieltoon, Lång sanoo. ”Peruskaurana” polttomoottorit Vaikka tänä päivänä puhutaan autokannan sähköistymisestä, polttomoottoriautot ovat edelleen Muhkurin Autohuollon kaltaisten monimerkkikorjaamojen ”peruskauraa”. –Meille ei vielä ole tullut asiakkaiksi täyssähköautoja. Monet niistä ovat vielä niin nuoria, että viatkin ovat takuunalaisia ja ”HIUKKASLOUKKUJEN” ERIKOISOSAAJA TEKSTI_Timo Kiiski KUVAT_Mika Salomaa silloin autot viedään merkkikorjaamoon. Hybridejä toki saamme huoltaa ja korjata, mutta täyssähköautojen huoltamiseen en ole perehtynyt. Takaraivossa tämä siirtymä kuitenkin on ja jossain vaiheessa on pudotettava asentajia koulunpenkeille, Lång sanoo. Asiakkaan auton arvostaminen kuin se olisi oma tarkoittaa Muhkurin Autohuollossa sitäkin, että teknisen jargonin sijasta asiat selitetään asiakkaalle maalaisjärjellä ymmärrettävästi. Muhkurin Autohuollon palveluksessa on 9 työntekijää. –Toimintamme on ehdottoman rehellistä. Asiakkaan täytyy tietää, mitä täällä tehdään ja mitä mikäkin korjaus maksaa. Mitään asioita emme salaa, olivatpa ne sitten hyviä tai huonoja. Avainasemassa on asentajien tietotaito ja heidän halukkuutensa tehdä tätä työtä. Heillä täytyy olla palo tehdä nämä hommat hyvin ja huolellisesti. Jos halli ei toimi, ei työnjohdollakaan tee mitään. Hyvän työvoiman löytäminen onkin paikoitellen todella haastavaa, mutta me saamme jatkuvasti asiakkailta hyvää palautetta, Lång sanoo. Turkulaisen Muhkurin Autohuollon ydinbisnestä on edelleen perinteisten bensa– ja dieselautojen huoltaminen ja korjaaminen. Täyssähköautoja Uhrinlähteentiellä ei ole toistaiseksi korjattu. Dieselin aika ei ole ohi Edelleen Suomi ajetaan myös dieseleillä, ne ovat yhä suosittuja myös taksiautoina. –Laajasta palvelujemme kirjosta nostaisin ehkä yhdeksi valtiksemme erään työntekijämme perehtymisen juuri näihin dieselautojen hiukkassuodattimien ongelmiin. Voisin sanoa, että hänellä on näihin ”hiukkasloukkuihin” suorastaan kultainen kosketus. Nämä ongelmat ovat lisääntyneet viime vuosien aikana, eivätkä ne häviä lähitulevaisuudessakaan, Lång sanoo. Myös automaattivaihteiston huolto kuuluu Muhkurin Autohuollon palveluvalikoimaan. –Suosittelen automaattivaihteistolle öljynvaihtoa heti, jos epäilee siinä pienintäkin toimintahäiriötä. Yllättävän usein pelkän öljynvaihdon jälkeen vaihteisto toimii taas takeltelematta kuin uutena, Lång sanoo. Örninkatu 8, 24100 Salo Puh. 02 731 3362 salonautosahko@netti.fi Hae rahoitusta lähettämällä tekstiviesti MEKONOMEN numeroon 18311, korjaamolla tai osoitteessa mekonomen.fi *Esimerkkilaskelma; Ostot 1000€, 12kk maksuaika, vuosikorko: 0%, käsittelymaksu/kk: 3,90€, todellinen vuosikorko: 8,16%, osamaksuerä/kk: 87,24€, 12 erää, maksettava yhteensä: 1047 €. Hakijan tulee saada hakemukseen myönteinen päätös. Luotonantaja: Resurs Bank AB Suomen sivuliike. Autohuollot ja varaosat luotettavasti saman katon alta! Nyt kaikkiin ostoksiin ja huoltoihin 12kk korotonta maksuaikaa.
KAASUJALKA 12/2024 13 Saabissa oli mukana 19-vuotta vanhat kitkat ja nyt alle laitettiin uudet Pirellin kitkarenkaat. K aasujalan kestotestissä oleva Saab 9-5 sai alleen uudet Pirellin Ice Zero Asimmetrico + kitkarenkaat. Vuosimallin 2003 oleva Saab ei loistavista talviajo-ominaisuuksistaan huolimatta ole talvisin juuri ollut käytössä ja siitä kielii mukana tulleet talvirenkaat. Nokialaiset nimittäin ovat vuodelta 2005 ja kulutuspintaa niissä oli vielä runsaasti. Nämä kovettuneet renkaat heitettiin pois ja samaan kuormaan menivät myös Sailun-merkkiset kesärenkaat, sillä nekin olivat jo 8 vuotta vanhat. Sailuneiden kumiseos oli jo pahasti päässyt kovettumaan, sillä märällä asfaltilla jo normaalissa vauhdissakin renkaiden heikko pito sai ESP-valon vilkkumaan jatkuvalla syötöllä. Vaikka yhä useampi kaupunki Pohjolassa kieltää nastarenkaiden käytön, ne eivät JEESUKSEN VANHAT RENKAAT VAIHTUI UUSIIN PIRELLEIHIN SAAB KESTOTESTI TEKSTI & KUVAT_ Mika Salomaa tule katoamaan markkinoilta. Ja vaikka Pirelli panostaakin vahvasti nastarenkaiden kehitystyöhön, se on kuitenkin vahva peluri myös kitkarenkaissa. Pirelli Ice Zero Asimmetrico + on yksi Pirellin talvirenkaista, jotka on suunniteltu erityisesti Euroopan kylmiin ja haastaviin talviolosuhteisiin. –Suomessa nastattomilla renkailla ajetaan erityisesti EteläSuomessa. Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä pienemmäksi kuitenkin käy myös kitkarenkaiden osuus, Pirellin Jyrki Arnivaara sanoo. Saabilla on nyt matkaa taitettu kohta 4000 kilometriä ja nyt onkin mielenkiintoista nähdä miten tämä 21 vuotta sitten Pohjolan olosuhteisiin valmistettu auto pärjää. Aiemmat omistamani Saabit ovat olleet pomminvarmoja menopelejä mitä pahempi keli on ollut ja toivottavasti myös tämä on hyvä yksilö. Seuraava päivityksen aihe tulee olemaan ruostekorjaus, sillä tämä epämiellyttävä kukka on ikävästi päässyt nakertamaan Saabin muutamaa peltiosaa. KATSO JA SEURAA SAABIN ELÄMÄÄ YOUTUBEKANAVALTA Maan yksi kokeneimmista rengasasiantuntijoista Tomi Kaartovuori kertoo vinkit renkaan valintaan. T omi Kaartovuori perusti Rengas Turun 1994 yhdessä Marko Rantasen kanssa. Aluksi ostettiin ja myytiin käytettyjä renkaita. Kolmessakymmenessä vuodessa toiminta on mullistunut. Kaartovuori onkin saanut seurata kehitystä ja osallistua siihen aitiopaikalta. Hän kun vastaa Rengas Turun rengashankinnoista ohjenuoranaan yrityksen tarjoaman tuotteen laadun jatkuva kehittäminen asiakkaiden turvallisen autoilun takaamiseksi. -Ala on kasvanut huikeasti, ja kasvu jatkuu. Rengasvalmistajat kehittävät jatkuvasti uusia malleja, ja myös eri rengaskokoja tuotetaan nykyään aivan eri mittakaavassa kuin ennen. Lisäksi eri autotehtaat pyrkivät luomaan omiin automalleihinsa omat, vain niille sopivat rengasmallit ja -koot. Kaartovuoren töihin kuuluu olennaisena osana pitää Rengas Turun verkkokaupan sivusto ajan tasalla, jotta asiakaspalvelijat löytävät aina varastosta kullekin asiakkaalle oikeat renkaat, nopeasti ja ilman turhaa odottelua. -Tässä juuri näkee konkreettisesti alalla tapahtuvan kasvun. Kuvaavaa on, että pelkästään Michelinin kesärenkaita on tietokannassa tuhat riviä! Yksityisenä yrityksenä Rengas Turku myy kaikkia rengasmerkkejä eikä ole sidottu minkään valmistajan agendaan. Tämä mahdollistaa isot tietokannat eri renkaita ja sitä kautta asiakkaiden parhaan mahdollisen palvelun. -Uskallan väittää, että valikoimamme on maan kattavin, lohkaisee Kaartovuori. Ajat sitten polttomoottorilla tai sähköllä. Rengasvalmistajien välillä on tänä päivänä jatkuva kilpajuoksu. Tuotekehitys on huipussaan niin Kiinassa kuin Euroopassakin, ja uusia entistä turvallisempia, hiljaisempia, kestävämpiä ja ekologisempia renkaita tuodaan markkinoille. Autoilijoiden kannalta tämä on hyvä asia, kova kilpailu pakottaa kehitystä eteenpäin ja piRENGASASASIANTUNTIJAN VINKIT tää hinnat kurissa. Kaartovuori matkustelee valmistajien kutsumana uusien renkaiden lanseeraustilaisuuksissa, joissa renkaita esitellään testityyppisissä olosuhteissa. Paikan päällä tehdään konkreettisia vertailuja, ja jälleenmyyjätkin voivat suorittaa koeajoja. Talvirenkaiden lanseeraus tapahtuu poikkeuksetta Suomessa tai Ruotsissa. Kaartovuori haluaa myös muistuttaa nykyisen tieliikennelain vaatimuksista talvirenkaaksi katsottavalle renkaalle. -Tieliikennelain mukaan hyväksyttävästä talvirenkaasta tulee joulukuun alusta lähtien löytyä 3PMSF-symboli eli arkisemmin lumihiutale-merkintä. Vastuulliset ammattiliikkeet eivät muunlaisia talvirenkaita myykään, mutta jokainen voi heti tarkistaa omien renkaidensa merkinnät samalla kun arvioi niiden kunnon muutenkin. Mutta entä asiantuntijan mielipide ikuisuuskysymykseen kitkat vai nastat? -Kitkarenkaat ovat parempia kuin koskaan ja lähestyvät turvaominaisuuksiltaan nastarenkaita. Monella säällä ne vastaavatkin jo täysin nastaa. Jäinen tie, jonka pinnalla on vettä, tekee vielä selvän poikkeuksen ja silloin kitkoilla ajavan pitääkin olla aivan erityisen varovainen, sillä pysähtymismatka voi olla tuskallisen pitkä. Toisaalta kitkarenkaat ovat miellyttävän hiljaiset eivätkä kuluta tietä niin kuin nastat tekevät. Asioilla on puolensa. Mutta kun kerrot Rengas Turun rengasmyyjälle missä ajat, paljonko ajat ja millaisella autolla ajat, hän osaa sanoa mitkä renkaat palvelevat sinua kaikkein parhaiten. Turvallisia kilometrejä! TEKSTI & KUVAT_ Okko Makkonen
14 KAASUJALKA 12/2024 Huippulaadukkaat uusioturboahtimet henkilöautot, pakettiautot, kevyt kuorma-autot, raskas kalusto, veneet, työkoneet, traktorit alk 399€ / 36 kk takuu Suoramyynti Autoliikkeet, Autokorjaamot, yksityisasiakkaat 020 728 8650 / myynti@turbotukku.com Ma-Pe: 9.00 17.00 WWW.TURBOTUKKU.COM Audi / Seat / Skoda / VW 1.9-2.0TDi Alk. 399 € / 36 kk takuu vm. 2005-2016 Nissan / Renault 1.9Dci Alk. 399 € / 36 kk takuu Mercedes-Benz / BMW sähköohjatut turbot Alk. 699 € / 36 kk takuu OSTAMME ALKUPERÄISET VIALLISET TURBOAHTIMET! TARJOA! 020 728 8651 OSTETAAN AUTOJA TARVIKKEITA YMS. KATSASTUSASEMIA PALVELEVAT KATSASTUSASEMAT Liedossa ja Koskella Palvelemme: Koskella ma-pe klo 9.00-16.15 Liedossa ma-pe klo 8.00-17.00 Tervetuloa paikallisille konttoreille! Kosken Katsastuspalvelu Koskentie 372, Koski Tl 02 720 010 www.koskenkatsastuspalvelu.fi Liedon Katsastuspalvelu Tuulissuontie 34, Lieto 02 436 4300 www.wp-katsastus.fi TURBOTUKKU.COM – Huippulaadukkaat uusioturboahtimet – Tarjoa heti! 0400 422 582 / 0400 856 310 Ostetaan vialliset turboahtimet! OSTETAAN TURBOT HEINOLA Mustanportinkatu 19 I 0400 124 262 LAHTI Mestarinkatu 16 I 045 258 7877 KOUVOLA Kaupinkatu 12 I 0400 474 407 westmac.fi 4 KPL 4 KPL LISÄERÄ! LISÄERÄ! Sis. alv 25,5% Sis. alv 25,5% Ajovalmiina Ajovalmiina 13.990€ 13.990€ TRAPPER TRAPPER 550 UTV 550 UTV Traktorimalli Traktorimalli 60kmh 60kmh Lämpöohjaamolla Lämpöohjaamolla MYÖS SINISENÄ SUOMEN AUTOKIERRÄTYS / ILMOITUS LAYOUT 82 x 88 mm V1 V2 Auton kierrättäminen ympäristöystävällisesti on helppoa eikä maksa mitään. Kierrätä autosi ilmaiseksi Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Auton kierrättäminen on helppoa ja ilmaista. Katso vastaanottopisteet: autokierratys.fi Ympäristö kiittää auton kierrättäjää Noin 95 % auton painosta pystytään hyödyntämään. AUTOKIERRÄTYS POHJOLAN PARAS PUTKIRUNKOINEN PRESSUTALLI Polar tallin katolla lumet eivät pysy! Paksu 750gr /m2 UV-suojattu Pvc pressu jonka saat KUNNOLLA kiristettyä! Kattto osin valoa läpäisevä valkoinen. Kaarimalliset verkko / tuuletusikkunat päädyissä. Ylösrullattava ovi. Koko 3,5x5,5m. Ajokorkeus 2.02m. Takuu 3v. Saatavissa myös isompana! Landtek Oy Teollisuustie 9 14500 Iittala 040-9310300 Polar talli 5535 Hinta 2300 eur sis.alv Tilaa heti! www.Landtek.fi Polar talli 5535 Hinta 2480 eur sis.alv AUTOTALLIT
KAASUJALKA 12/2024 15 19. VUOSIKERTA Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Kanta-Hämeessä ja Itä-Suomessa KUSTANTAJA LetterboxMedia, Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki Puhelin: 09-2600107 (jakeluhäiriöt ja lehtitilaukset) PÄÄTOIMITTAJA Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi ART DIRECTOR Sari Eskola / Mainostoimisto Mieliala AVUSTAJAT Timo Kiiski, Urmas Hurmalainen ILMOITUSMYYNTI Mika Salomaa, 0400 777797 mika.salomaa@kaasujalka.fi DIGI & SOMEKANAVAT kaasujalka.fi facebook.com/kaasujalka Instagram.com/kaasujalka PAINOPAIKKA Sanoma Manu Oy, Tampere NÄKÖISLEHDET lehtiluukku.fi JAKELUALUEET Pk-seutu itä 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän itäpuoli) Helsinki, Vantaa, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Sipoo, Porvoo, Mäntsälä Pk-seutu länsi 125 telinettä (Hämeenlinnan väylän länsipuoli) Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi kk, Klaukkala, Kirkkonummi, Kauniainen, Veikkola, Lohja, Nummela, Vihti kk, Karjaa, Karkkila, Inkoo, Siuntio Varsinais-Suomi 65 telinettä Turku, Raisio, Kaarina, Naantali, Paimio, Masku, Lieto, Aura, Salo, Nousiainen, Mynämäki, Hanko, Raasepori, Loimaa, Huittinen, Perniö, Pori, Rauma Kanta-Häme 65 telinettä Hämeenlinna, Hyvinkää, Riihimäki, Forssa, Iittala, Tuulos, Lammi, Tervakoski, Janakkala, Humppila, Oitti, Loppi Pirkanmaa 79 telinettä Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Sastamala, Orivesi, Lempäälä, Valkeakoski, Akaa, Pälkäne, Kangasala, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Urjala, Mänttä, Virrat, Ruovesi (lisäksi Pohjanmaalla Seinäjoki, Vaasa, Kokkola) Päijät-Häme & Kymenlaakso 63 telinettä Lahti, Nastola, Sysmä, Hollola, Hartola, Heinola, Orimattila, Joutsa, Asikkala, Kärkölä, Vierumäki, Kouvola, Kausala, Elimäki, Anjalankoski, Utti, Kotka, Hamina Itä-Suomi eteläinen 45 telinettä Mikkeli, Juva, Savonlinna, Lappeenranta, Imatra, Joutseno, Särkisalmi Itä-Suomi pohjoinen 48 telinettä Joensuu, Outokumpu, Liperi, Kuopio, Joroinen, Pieksämäki, Suonenjoki, Varkaus, Kitee Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti VASTAUSKUPONKI PARAS SIVU KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT RISUJA JA RUUSUJA NIMI OSOITE POSTINRO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. LetterboxMedia Hämeentie 103 E 00550 HELSINKI Postimerkki 12/2024 Vastaamalla annat luvan julkaista nimesi Kaasujalka-lehdessä, mikäli voitto osuu kohdalle. Pakollinen tieto pakettien postitusta varten. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti RISTIKKO SEURAA KAASUJALKAA SOMESSA! Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Käy heti tykkäämässä tai tilaamassa meidän kanava Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com A) SAAB B) AUDI C) BMW D) NISSAN Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme Needit elektronisen pysäköintikiekon. Vastausaikaa on 16.1.2025 saakka. Vastata voi myös sähköpostilla: kisa@wheelmedia.fi SYYSKUUN kilpailuun vastanneiden kesken arvoimme Turtle Wax & WunderBaum-tuotesetin ja onnellinen voittaja on Olli Mehto Vaajasalmelta. Onneksi olkoon. MIKÄ AUTO ON KUUKAUDEN KÄYTETTYNÄ? VASTAA, VASTAA, RATKO RATKO JA VOITA JA VOITA ELEKTRONINEN ELEKTRONINEN PYSÄKÖINTIKIEKKO PYSÄKÖINTIKIEKKO Leading supplier from Denmark