KESÄHUOLLOT TEBOIL KASKENTIELTÄ alkaen 69€ 59€ Teboil Kaskentie KAUSIHUOLTOPAKETTI Sisältää suuren määrän tarkistus ja vaihtotöitä. Kysy tarkemmin! Tarjous koskee 4-sylinterisiä henkilöautoja. Lisätyöt, öljyt ja tarvikkeet veloitetaan erikseen. Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Huolto palvelee Ma-pe 8-16.30 Koeajossa mm. BMW 118d xDrive MB A250 4Matic Honda Civic Tourer Suomen ainut ilmainen autolehti 05/2014 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti BMW X5 Parivertailu: uusi vs. vanha Kia Sportage 2010 vs. 2014 Kuukauden käytetty: Volvo XC90 OLEMME MUUTTANEET KAARINAAN! TERVETULOA TUTUSTUMAAN! 33 900€ 18 900€ MB C250 CDI A Farmari Avantgarde2010 aj. 97tkm. Navi, lasikattoluukku. Virheetön 7 900€ Cadillac De Ville 4.9 Autom aj. 224tkm. Ilmastointi, nahat 13 490€ Opel Astra 1.6 GTC Coupe aj. 68tkm. Ilmastointi, vähän ajettu, lasikatto MB E320T 4Matic Avantgarde A 2004 Alfa Romeo Mito 1,4 T-jet 155 aj.176tkm. Aut.ilmastointi, kahdet renkaat, huoltokirja 5 900€ 1994 Citroen C5 2.0i 16v VTR Break aj. 158tkm. Ilmastointi, huoltokirja 9 890€ 14 490€ aj. 63tkm. Ilmastointi, huoltokirja 2009 10 890€ 2006 4 990€ Volvo S60 2.4 2002 aj. 116tkm. Huoltokirja, kahdet renkaat, ilmastointi 23 800€ 2004 aj. 166tkm. Kahdet renkaat, huoltokirja, ilmastointi MB C180 Kompressor Aut aj.61. Ilmastointi, kattoluukku, huoltokirja 12 900€ 14 990€ Ford Mondeo 1.8 Trend X Wagon aj.114tkm. Huoltokirja, ilmastointi, 2 x renkaat 2007 14 900€ 2008 Volvo V70 2.5T Aut aj.147tkm. Huoltokirja, 2 x renkaat, ilmastointi 2006 15 800€ (sis. alv) 2008 Ford Mondeo 2.5 V6 Ghia Wagon A -03 Skoda Octavia 1.6 FSI Elegance A 2006 aj.167tkm. Ilmastointi, vähän ajettu, automaattivaiht. Toyota Corolla Verso 1.8 Terra 11 680€ aj. 131tkm. Kahdet renkaat, Huoltokirja, ilmastointi Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i 5ov aj.44tkm. Huoltokirja, 2 x renkaat, ilmastointi 2012 Opel Vivaro L1Hi 2.0 CDTi aj. 91tkm. Kahdet renkaat, Huoltokirja, Polttoainekäyttöinen lisälämmitin, ilmastointi 2009 RAHOITUS KAIKKIIN AUTOIHIN! OTAMME MYYNTITILIIN! MEILLÄ MYÖS AUTOVUOKRAUS Voivalantie 24, Kaarina puh. 0440 128 000, Kimmo Reimari
2 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti ! KOLUMNI TAAS VÄLÄHTI! URMAS HURMALAINEN Taas läiskähti kiltille miehelle automaattikameran rikesakko ylinopeudesta. Puolen vuoden sisällä niitä on tullut kaksi, seuraavasta lähtee kaiketi kortti. Nyt jömpötellään naama kiinni mittaritaulussa kuin entinen maanviljelijä Ypäjältä. O len tästä automaattivalvonnasta ennenkin jupissut. Nyt en enää jupise, voisin käyttää kovempaa kieltä, sellaista, jonka ensimmäinen kirjain on V ja viimeinen U. En kuitenkaan tarkoita sellaisia sanoja kuin vetonaru tai vaippahousu. Kovempaa kamaa se olisi. No juu, siellä tietysti joku nyt ähättelee, että maksa sakkosi äijä ja aja ihmisiksi. Niin pitää minun mielestäni tehdäkin, en minä ole päättömän kaahailun kannalla. Mutta, kuten olen jo aiemmin kertonut, elokuussa automaattikamera räpsäisi minut aamun liikenneruuhkassa Helsingin keskustassa alueella, jolla on 40 kilometrin rajoitus ja menin suunnilleen viittäkymppiä muun liikenteen mukana. Oikeat sakot 20 vuotta sitten Tämä toinen tuli huhtikuisena lauantaiaamuna klo 6.40 kehä III:lla. Olin liikenteessä maahantuojan äänettömällä pelillä, jonka vakionopeudensäätimen olin asettanut 100 KLICK” kilometrin tuntinopeuteen, kun sellaista osuutta kestää Juvanmalmilta aina Lommilaan asti. Tie oli kuiva, aurinko oli nousemassa eikä muuta liikennettä juuri ollut. Valvontakamera on pystytetty heti siihen ramppiin, josta Vuosaaren suunnasta tullessa kaarretaan Turun moottoritielle, siihen kohtaan, jossa satasen rajoitus on juuri vaihtunut 80 kilometrin nopeusrajoitukseksi. Ja läiskis! Tiesin jo silloin, että maksuun menee. Alle satasen rikesakko ei maata kaada, mutta paljon ajavalle ja autoista myös elävälle kortin lähteminen on paska homma. Ja se on sitten edessä käsitykseni mukaan siinä tapauksessa, että ennen elokuuta tulee rikesakko kolmannen kerran. kuin rikkaalla iskelmälaulajalla. Kaikkiaan olen saanut 33 vuotta kestäneen autoilu-urani aikana kahdet lievät ylinopeussakot, ja se on aika vähän, kun on tullut väännettyä rattia melko paljon. Nokka kiinni mittarissa Oikeat ylinopeussakot, siis sellaiset, jotka ylittävät rikesakon rajan, olen saanut viimeksi muistaakseni vuonna 1993, nekin olivat melko pienet, koska ylinopeutta ei ollut Nyt sitten totisesti ajellaan nokka nopeusmittarissa kiinni kuin entinen ypäjäläinen maanviljelijä Opel Kadetilla muinoin kurvaillessaan. Muuta liikennettä se tunnollinen nopeusrajoituksen noudattaminen tuntuu kyrsivän: oman mittarin viisarin näyttäessä viidenkympin alueella tasan viittäkymmentä muilla tuntuisi olevan menohaluja ainakin seitsemänkympin edestä ja jonoa taakse kertyy melko mukavasti. Välillä nopeusmittarin her- keämätön tuijottaminen vie huomiota pois liikenteen muiden tapahtumien seurannalta. Ja jos viidenkympin alueella traktori jömpöttää edessä neljääkymppiä, niin en taatusti lähde sitä ohittamaan, vaikka edessä olisi suoraa tietä silmänkantamattomiin, eikä näköpiirissä ketään olisi tulossa vastaan. Ja jonoahan siitä taas taakse kertyy Oli muuten hauskaa, kun siltä Turun reissulta palatessani lähdin viemään poikaa sairaalan päivystykseen Peijakseen ja meidän körötellessä kehä III:a Tikkurilaan päin ohi ajoi ja kiilasi muita tiellä liikkujia ohjuksen vauhdilla 5-sarjan Bemari. Jumbon kohdalla tuolla Bemarilla oli varmasti pitkälti toistasataa lasissa, ja rajoitus oli kahdeksankymppiä. – Sulla sitä on faija vähän kurjaa tuuria. Ajat kuin mummo ja napsit sakkoja, mutta toi Bemari-kuski varmaan sen kun porskuttaa! Automaattivalvonnassa tuntuu epäreilulta se, että sen toimintalogiikka tuntuu täysin arpapeliltä. KUUKAUDEN LUKIJOIDEN KUVAT Onkohan kärkikolmio lipsahtanut väärin päin,vai varoittaako se suojatiestä ? Kuva on Helsingin Haagasta. KUVAN OTTI UFFE ALSTETT. ABC Joutsa on valmistautunut veneilijöiden pääsiäisliikenteeseen. Vain poijut puuttuu, niin ja vesi. KUVAT NAPPASI JUSSI KOVANEN. Kuukauden kuvat palkitaan tyylikkäällä DEFORTSEURAAVA TYÖVALAISIMELLA NUMERO Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuukauden kuvan ottanut palkitaan myös Defort-työvalaisimella. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777797 ILMESTYY 10.6.2014 Peukuta Kaasujalkaa facebookissa!
MAKASIINI Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 3 FAKTA: autolasien erikoisliike alalla yli 30 vuotta takuutyötä autovalmistajien hyväksymät tuotteet TUULILASIN KIVENISKEMÄN KORJAUS VAIN TÄLLÄ KUPONGILLA! 38€ RAISION AUTOLASI Tuotekatu 6, Raisio (02) 432 9390, 040 524 3331 Avoinna ma-pe 8-16 Huhtikuussa rekisteröitiin 9 317 uutta henkilöautoa HUHTIKUUSSA rekisteröitiin 9 317 uutta henkilöautoa, mikä on 5,6 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Huhtikuun keskimääräinen rekisteröintimäärä on ollut tällä vuosituhannella 11 238 kappaletta. Vuoden alusta lukien on ensirekisteröity 39 820 henkilöautoa, mikä on 6,1 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Helsingin Autoextra 10 vuotta HELSINGIN Roihupellon teollisuusaluella toimivalla Helsingin Autoextralla on aihetta juhlaan, sillä nyt tulee tasan 10 vuotta yrityksen perustamisesta. Se on näinä vaikeina aikoina erittäin hieno saavutus. Etenkin autoalalla, joka rämpii aika syvissä mudissa. Helsingin Autoextra on erikoistunut autovarusteluun ja heiltä löytyykin lähes kaikki maan ja taivaan väliltä mitä autoon voi jälkikäteen asentaa. -Olipa kyseessä sitten henkilö-, paketti- tai matkailuauto niin me asennamme kaikki tuotteet, kertoo Marko Rissanen. -Meillä on 10-vuotissynttäritarjouksena erikoisetuja vetokoukkujen, taakkatelineiden ja pyörätelineiden ostajille, Rissanen jatkaa. Tärkeimpinä heidän edustamina tuotteina mainittakoon Webasto, Thule, Defa ja nyt päätään on nostanut selkeästi caravan-tuotteet, sillä heille mahtuu korjaamon sisälle kaikki suurimmatkin matkailuautot. Autoextra on myös Kama Fritid-tuotteiden jälleenmyyjä. Valikoimista löytyy myös Dometic ja Waeco-tuotteet. Valikoimasta löytyy myös alkolukot ja testerit. LISÄTIETOJA www.autoextra.fi Calix-autolämpötuotteet Kahan valikoimaan OY KAHA AB aloittaa ruotsalaisen Calix Ab:n autolämpötuotteiden päämaahantuojana Suomessa 2. toukokuuta 2014 alkaen. Tuoteryhmään kuuluvat sisätilan- ja moottorinlämmittimet sekä ajastimet ja akkulaturit. Suomen suurimpiin autovaraosien ja -lisävarusteiden maahantuonti- ja tukkuliikkeisiin kuuluva Kaha on toiminut jo vuodesta 1934. Pitkä kokemus tunnettujen huippumerkkien edustajana antaa vahvat lähtökohdat Calix-tuotteiden jakelulle sekä tekniselle tuelle ja takuupalveluille. Calix on vuodesta 1953 lämmitysjärjestelmiä ajoneuvoteollisuudelle ja jälkimarkkinoille toimittanut valmistaja, jonka tuotekehitys, kokoonpano ja valmistus tapahtuvat omissa tiloissa Ruotsin Eskilstunassa. Yrityksen toiminta ja tuotteet täyttävät alan vaativimmat laatustandardit. Kahden kokeneen toimijan yhteistyö merkitsee tuotteiden täydellistä soveltuvuutta ja sujuvaa jakeluketjua, josta hyötyvät sekä jälleenmyyjät että loppuasiakkaat. Suora yhteys valmistajaan sekä Kahan voimakas panostus testaustiloihin ja -tekniikkaan takaavat turvalliset ja luotettavat malli- ja moottorikohtaiset lämmitysratkaisut kaikkiin ajoneuvoihin. Ympäri vuorokauden palvelevan sähköisen Autoluettelo. fi -palvelun sekä tehokkaan varastointi -ja kuljetuslogistiikan ansiosta Kaha voi tarjota varmat ja nopeat toimitukset kaikkialle Suomeen.
4 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti TUTTU KANNESTA HUIPULLA VUODESTA TOISEEN BMW X5:n kolmas sukupolvi on fantastinen kokonaisuus, jonka onnistunut muotoilu pitää vanhakoriset tyylikkäinä. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa S aksalaiset autovalmistajat ovat mestareita luomaan uusista malleistaan haluttavia ja tyylikkäitä, mutta siinä samalla vanhakoriset ikääntyvät arvokkaasti. Näin ollen vanhakorisen auton omistajaa ei pahemmin harmita, että mallista tulee markkinoille uusikorinen. Sama tilanne ei ole esimerkiksi korealaisilla tai japanilaisilla autoilla. Tästä yksi hyvä esimerkki on muutama sitten koeajettu käytetty yli 300 000 kilometriä ajettu X5, joka hurmasi meidät edelleen laadukkaalla olemuksellaan. Pieniä näkyviä muutoksia Nyt koeajettu X5 näyttää au- toja huonosti tuntevalle päällepäin ehkä vain face lift-mallilta, sillä muutokset ovat yllättävän pieniä. Kabiinissakin on uudistuksia tehty maltillisesti ja hyvä niin. Miksipä sitä lähteä muuttamaan jo ennestään toimivaa juttua. Koeajettua autoa oli höystetty 20 000 euron arvoisilla lisävarusteilla. Vakiovarustelistalta puuttuu sellaisia varusteita, joita esimerkiksi on monessa kolme kertaa halvemmassa autossa. Sitä nämä ikävät kateelliset vähän ilkkuivatkin, johon heille tokaisin; näitä puuttuvia vakiovarusteita X5:een saa kyllä rahalla, mutta sitä X5:n ylellistä yleisfiilistä ei niihin saa edes rahalla. Koriavasten kääntyvät peilit olisivat kyllä saaneet olla vakiovarusteena. Monipuolinen mallisto Mallistoon on tällä hetkellä Suomessa tarjolla kuusi eri moottorivaihtoehtoa. Kaksi turboahdettua bensakonetta; sekä 3-litrainen että 4.4-litrainen. Dieselmoottori kokoja on kaksi: 2- ja 3-litrainen. Jälkimmäisen kohdalla moottorin voi valita yhdellä, kahdella tai kolmella turbolla. Arvattavaa on, että mitä enemmän on ahtimia niin sitä enemmän on hintaa ja tuo kolmella ahtimella varustettu versio onkin jo M-sarjalainen. Kaikki Suomeen tuotavat ovat nelivetoisia ja automaattivaihteisia, vaikka maailmalla on tarjolla myös takavetoinen versio. Me saimme koeajoon tuon laimeimman kolmilitrasen, jonka suorituskyky ei jätä ketään kylmäksi. 258 hevosvoimaa kehittävä moottori kiihdyttää yli 2100 kiloa painavan järkäleen nollasta sataseen alle 7 sekunnissa. Alusta toimii todella mukavasti ja miellyttävästi. Ei uskoisi, että ajetaan isolla katumaasturilla. Maastoon emme tällä lähteneet, mutta jos joku tämän sinne taluttaa niin varmasti selviää pahemmista paikoista mihin normaali kadunmies uskaltaa ajaa. Moottorin ja vaihteiston yhteistyö on aivan täydellistä. Mikäli vetokoukun valitsee tehdasvalintaisena vetokyky on 3500 kiloa, mutta jos koukun ottaa jälkiasennuksena vetokyky putoaa 2700 kiloon. Iso, mutta taloudellinen X5 on loistava esimerkki siitä, että tehokkaalla ja isolla moottorilla varustettu auto onkin käytännössä taloudellinen. Koeajomme kulutus jäi 9 litraan satasella ja siitä saa helposti pihistettyä pari litraa. Koeajokulutus tippui edeltäjäänsä nähden liki 2 litraa. Moni pienempi katumaasturikaan ei pääse arkiajossa näin pienellä kulutuksella, vaikka niin lupaisivatkin. Valmistajan ilmoittamaan keskikulutukseen on X5:lla liki mahdoton päästä. ! TEKNIIKKAA: BMW X5 XDRIVE30D TWINPOWER TURBO A HINTA: 93 372,17, koeajoauton hinta 112 000€ ISKUTILAVUUS: 2979cm TEHO: 258hv (190kW)/4.000r/min VÄÄNTÖ: 560Nm / 1.500-3.000 r/min PAINO: 2 145 kg HUIPPUNOPEUS: 230km/h KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 6,9 s YHD. KULUTUS: 6,2 litraa KOEAJON KULUTUS: 8,9 litraa + Ajettavuus Moottorin ja vaihteiston yhteistyö Tilat Toiminnallisuus – Hinta ? JÄLKIMAKU Uusi BMW X5 on lähes viimeistä piirtoa myöten tarkkaan harkittu ja hieno kokonaisuus. Sen ylivertaisia ominaisuuksia ovat ajettavuus sekä moottorin ja vaihteiston saumaton yhteistyö. Tämä auto todellakin kuuluu niihin harvoihin, joiden palauttamisen maahantuojalle olisi voinut jättää väliin.
Myy autosi meille – ostamme jatkuvasti hyviä autoja! EDULLISINTA AUTOKAUPPAA VUODESTA TOISEEN. Tervetuloa alueensa johtavaan vaihtoautoliikkeeseen! 37.990 32 .990 27.990 22 .990 Mercedes-Benz S 500 V8 Autom. 117tkm Ajomukavuus vailla vertaistaan- hieno Ässä hyvällä historialla! -06 Volvo V70 1,6D DRIVe Ocean Race 36tkm Pienet kilometrit 1-omistajan Ocean Race! -12 Volvo V60 T4 Momentum Business 84tkm Laatua ja varusteita samassa paketissa! -11 Audi A6 Avant S Line Business Plus 2,0 TFSI multitronic 175tkm Hieno farkku huippuvarustein! -11 22 .990 Volvo V70 1,6D DRIVe Summum Business 115tkm Hienoilla varusteilla oleva V70! -11 17.990 BMW 325 Ci Cabriolet 178tkm Hieno Suomi-BMW! -04 16.990 Honda Accord Tourer AHY159 Volvo S80 2,0D Momentum 168tkm Hieno Suomiauto! -08 13 .990 Hyundai Sonata 2,0 CRDi GLS LE Aut. 91tkm Nautinnollista ajoa mukavaan hintaan! -10 21.990 Audi A6 Allroad Quattro 2,7 V6 TDI 132 kW quattro tiptronic-autom. 231tkm Uljas nelikko merkkiliikkeen huoltohistorialla! -08 17.990 Peugeot 5008 Sport HDI 112 FAP 2Tronic 7p Business 123tkm Juuri huollettu ja katsastettu! -11 15.990 19.990 Seat Alhambra 2,0 TDI DPF CR 140 STYLE DSG 7H 226tkm Tässä on loistavat tilat ja automaatin mukavuus! -11 Toyota Avensis 2,0 D-4D DPF Sol Edition Wagon 106tkm Hienokuntoinen arvostettu Farmari! -11 Volkswagen Golf Plus Comfortline 1,4 TSI 90 kW (122 hv) DSGautomaatti 88tkm Siistikuntoinen automaatti Golf Plus! -10 12 .990 12 .990 Ford Galaxy 2,3 161hv autom. Ghia Business A6 5D 190tkm Tilava automaatti hyvillä varusteilla! -07 Seat Alhambra Reference TDI 140 164tkm Asiallinen perheauto hyvä huoltohistoria ja tilaa todella paljon! -08 17.990 Audi A3 Sportback Ambition 3,2 184 kW Quattro DSG-Autom. 91tkm Ripeä neliveto! -06 17.990 Volvo S60 R AWD 153tkm Tyyliä ja voimaa samassa paketissa! -08 16.990 Honda Accord Tourer DSL 2,2 iDTEC Executive Business 164tkm Hieno yhden käyttäjän auto hyvin varustein! -10 14.990 15.990 Honda Accord 4D 2,0 Elegance 155tkm Tyylikäs, tilava - hyvin varusteltu ja sopiva hinnaltaankin! -09 Skoda Yeti 2,0 TDI CR 140 4x4 Experience 95tkm Siisti ja hyvin varusteltu neliveto Yeti! -10 18.990 17.990 Skoda Superb 2,0 TDI 170 Comfort DSG Autom. 151tkm Tilava ja tyylikäs ja vielä automaattina! -11 22 .990 Saab 9-5 Wagon 2,0t Linear Business A5 120tkm Tyylikäs ja hyvin varusteltu - turvallinen auto edullisesti! -08 13 .990 Honda Accord Tourer DSL 2,2 i-DTEC Elegance AT Business 229tkm Näyttävä, taloudellinen, tehokas ja hiljainen auto! -09 10.990 11.990 Peugeot 208 Motion VTi 68 5-ov 11tkm Uudenkarhea pikku-Pösö! -13 Mitsubishi Outlander 2,4 Intense AT 120tkm Hyvät kilometrit ja automaatin mukavuus! -05 + yli 100 muuta! Sauli Mattila Juha Mikkola Miikka Lännistö Reima Jokila 044 044 044 044 724 724 724 724 9603 9606 9609 9602 ® Allastie 4, Raisio, puh. (02) 4373 911. Avoinna ma-pe 9–18, la 10-15. Korkein luottoluokitus Soliditet 2013
6 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti KOEAJOSSA ! TEKNIIKKAA: BMW 118D TWINPOWER TURBO XDRIVE HINTA: 35 675,34€ ISKUTILAVUUS: 1995cm TEHO: 143hv (105kW) /4000 r/min VÄÄNTÖ: 250Nm/1750-2500 r/min PAINO: 1420kg HUIPPUNOPEUS: 212 km/h KIIHTYVYYS 0-100 KM/H: 8,9 s YHD. KULUTUS: 4,6 litraa KOEAJON KULUTUS: 6.6 litraa + Ajettavuus Alhainen kulutus – Automaattia ei saatavana, eikä edullisempaa bensaversiota Hinnat alkaen neliveto BMW sai vihdoin pienellä koneella ja nelivedolla varustetun 1-sarjalaisen markkinoille. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa B MW:n uusi 1-sarjalainen sai täksi talveksi mallistoonsa myös nelivetoisen version pienellä moottorilla. Näin ollen nyt tarjolla on ainakin toistaiseksi vain manuaalivaihteiset 118d ja 120d xDrive sekä M135i A. Vetotavan saa luonnollisesti sekä 3että 5-oviseen malliin, mutta bensamoottorin kanssa vain M135i:n kohdalla. Näin ollen merkki pystyy vastaamaan paremmin etumatkaan pienempiin Audin malleihin, jotka on jo iät ja ajat saanut nelivetoisena. Samaa soppaa on tullut hämmentämään Mercedes-Benz A-sarja ne- livedoilla, jonka koeajo on myös tässä numerossa. Siinä missä sekä Audi että MB tarjoaa kaksioiskytkentävaihtoehtoa myös nelikon yhteydessä joutuu Bemari-kuski hämmentämään käsin ellei sitten valitse tuota M135i A:ta. Kuljettajan ajoasento on hyvä, mutta ehkä pitkä kuski kaipaisi reisitukea lisää. Reisituen puute ilmenee enemmän tässä manuaalivaihtei- sessa versiossa kuin automaattivaihteiston yhteydessä. Luistonesto antaa kivasti tilaa luistolle eikä heti puutu. Neliveto on fantastinen, tosi helppo ja looginen ajaa. Koeajon kulutus pysyi yllättävän alhaisena, vaikka lähellekään valmistajan lukemia emme päässeet. Tosin tämänkin koeajon yhteydessä on pakko todeta, että nelivedon toimintaa emme päässeet kunnolla ko- ? JÄLKIMAKU 1-sarjalainen on tyypillinen perus-BMW; Ei mutinoita ja murheita. Auto toimii tarkasti ja moitteetta. Ajaminen on hauskaa ja kuljettajalle tulee tunne, että tämän parempaa autoa (lue kalliimpaa) ei oikeastaan tarvitsekaan. keilemaan vähälumisen talven johdosta. Aika ironista, sillä tänä talvena meillä on ollut ennätyksellinen määrä nelivetoisia autoja koeajossa. Vuosi sitten koeajoimme 120d xDriven, joten meillä oli hyvä fiilis siitä millainen tämä auto on kunnon talvessa. ! TEKNIIKKAA: MB A250 4MATIC ISKUTILAVUUS: 1991cm Raapii neljästä kulmasta TEHO: 210 hv(155kW) / 5500 r/min VÄÄNTÖ: 350 Nm /1200-4000 r/min KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 6.5 s TAVARATILA: 341 litraa PAINO: 1505 kg HUIPPUNOPEUS: 240 km/h YHD. KULUTUS: 6,6 litraa KOEAJON KULUTUS: 11,1 litraa + Ajo-ominaisuudet Hyvä peruutuskameran kuvan laatu Ajoasento – Korkea hinta Mercedes-Benzin uusin A-sarjalainen on nyt saatavana myös nelivetoisena. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa M ercedes-Benz sai täksi talveksi BMW:n tavoin pienimmän mallin nelivedon markkinoille ja näin ollen laittavat Audi A3:n ahtaalle. A-sarjan kohdalla neliveto on tarjolla vain kolmeen malliin. Koeajettuun A250:een sekä 200- ja 220 CDi-versioiden yhteydessä. Neliveto tulee aina 7-vaihteisen kaksoiskytkimen kanssa, jonka toimintaa ei voi moittia. Edullisimman nelikon saa reilulla 38 000 eurolla ja tästä koeajetusta versiosta saa maksaa 51 124 euroa eli Audi ja BMW on hinnoiltaan aavistuksen edullisempia. Onkohan tämä jokin saksalaisten merkkien hiljainen sopimus, kun kaikilla on vain kolme vaihtoehtoa aivan kuin nopeuden rajoittaminen 250 km/h:iin? No, tuskinpa. Eiköhän kyseessä ole kuitenkin aika rajallinen asiakasryhmä, jotka haluavat nelivetoa näihin pienempiin malleihin. Mercedeksen käyttämä kytkin ole Haldex, vaan merkin itse kehittämä. Tehtaan mukaan se on markkinoiden kevein luokassaan painaen vain 70 kiloa. Auto on normaaleissa olosuhteissa etuvetoinen ja takaveto kytketyy mukaan tarpeen vaatiessa. Vetoa voidaan kuitenkin ohjata taka-akselille enintään 50 prosenttia. Valitulla ajo-ohjelmalla on myös oma vaikutuksensa; eco-asetuksella neliveto on etupainotteisempi, kun sporttai manuaali-asetusten kanssa neliveto kytkeytyy nopeammin ja siirtää vetoa mahdollisimman paljon taakse. Tämä talvi oli erittäin huono neliveto testaamiseen, sillä koeajomme aikana ei lumisia tienpätkiä meinannut löytää oikein hakemallakaan. Joten tyydyimme sitten märällä asfaltilla ajamiseen. Siinä ei eroa etuvetoiseen huomannut ja fiilis oli yhtä hyvä kuin ensimmäisellä koeajokerrallakin. Kaupunkipainotteinen ? JÄLKIMAKU A250 on nelivetoisena oikein hauska auto ajaa ja laatuvaikutelma todella hyvää tasoa. Ikäväkseen on todettava, että myös tuo hinta nousee aika "hyvälle" tasolle. ajo ja useat kylmäkäynnistykset nostivat kulutuksen todella korkeaksi. Lisäksi ajokilometrejä tuli todella vähän ja näin ollen huonojen olosuhteiden vaikutus kostautui rankalla kädellä. Tämä ei ole valmistettu Suomessa vaan kaikki nelivetoiset tulevat Saksasta ja Uudessakaupungin hihnalta valmistuu etuvetoisia versiota.
Kuntotarkastetut Mercedes-Benz -vaihtoautot Astrum Salo MERCEDES-BENZ E 200 CDI BE A, 2011 39.900,- MERCEDES-BENZ C 200 CDI A, 2008 26.900,- MERCEDES-BENZ C 200, 2001 8.900,- Business Avantgarde MERCEDES-BENZ GLK 220 CDI BE, 2012 MERCEDES-BENZ E 250 CDI BE A, 2009 Business Avantgarde 82000 km 36.900,- 4Matic A Premium Business 20000 km MERCEDES-BENZ C 180, 2008 24.900,- KOMPRESSOR 62000 km MERCEDES-BENZ B 180 BE, 2011 Premium Business 88000 km 21.900,- 52.400,- 22.900,- MERCEDES-BENZ B 180 BE, 2011 Premium Business 38000 km 84000 km Business Classic 81 000 km Kompressor Automaatti Sportcoupe 162000 km Astrum Forssa MERCEDES-BENZ E 220 CDI BE T A, 2010 39.900,Business Classic 85000 km Coupe 31000 km 44.900,- 4Matic Business 182000 km MERCEDES-BENZ C 180 CGI BE A , 2010 30.900,- Premium Business 54000 km 39.900,- MERCEDES-BENZ ML 280 CDI, 2009 MERCEDES-BENZ E 250 CGI BE A, 2010 MERCEDES-BENZ C 180 CGI BE, 2010 Premium Business Avantgarde 50000 km 29.900,- MERCEDES-BENZ C200 CDI BE A, 2010 Premium Business 140000 km 26.900,- MERCEDES-BENZ E 250 CDI BE A, 2009 Avantgarde 91000 km 36.900,- MERCEDES-BENZ Sprinter, 2007 17.900,315CDI Extrapitkä kylmäkuljetusauto 266000 km Katso kaikki vaihtoautot astrum.fi www.astrum.fi SALO Joensuunkatu 15, SALO, Puh. (02) 7773 911 Avoinna ma- pe 9 -18 la 10 -14 FORSSA Yrittäjänkaari 7, FORSSA, Puh. (03) 4246 9800 Avoinna ma- pe 9 -18 la 10 -14
8 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti KOEAJOSSA Honda Civic Tourer – KYLLÄ MAHTUU! Korkea auto on supertilava ja se on hieman yllättävääkin: esimerkiksi isoveli Honda Accordissa näkösuojan alle menee tavaratilassa vain 406 litraa kuljetettavaa, kun Civicissä tavaratilan tilavuus on takapenkit pystyssä 624 litraa. Kojelauta näyttää monimutkaiselta ja vaatii hiukan totuttelua. Honda toi 11 vuoden tauon jälkeen farmarin takaisin erittäin kilpailtuun Golfkokoluokkaan. Paluu on siltä osin onnistunut, että uusi Civic Tourer on todellinen tilaihme. Civic Tourerin muotoilu on rohkeaa. Nuorempi väki siihen suorastaan tykästyi, leikkaukset kyljessä tekevät vauhdikkaan vaikutelman. Sen sijaan klassisiin muotoihin luottava vanhempi väki piti Civic Toureria himpun liiankin muodokkaana. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski F armari-mallin poistamisesta erittäin kilpaillusta alemmasta keskiluokasta on miettinyt vuorollaan niin Volkswagen kuin Toyotakin. Mutta niin vain molemmat ovat taipuneet yleisön pyynnöstä. Toyota jatkoi Corollan tekemistä vain sedanina, eikä tuonut tilalle vähään aikaan Auris-farmaria. 2000-luvun puolivälissä uudistunut Golf oli hatchback-versiona tuotannossa muutamia vuosia samaan aikaan vanhakorisen farmarin kanssa, kun Volkswagen tiettävästi mietti jossain vaiheessa jopa kokonaan luopumista Golfin farmariversiosta, Golf Plussan piti täyttää se tarve mallistossa. Nyt ovat niin Auris Touring Sports kuin myös Golf Variant taas tukevasti farmarimarkkinoilla. Ja tähän kovaan saumaan tulee siis yrittämään hiljaiselon jälkeen taas Honda Civic Tourer. Helposti muunneltava Ainakin tilankäytön puolesta Civic tarjoaa kovan vastuksen: tavaratilan tilavuus takaistuimet paikallaan on 624 litraa, esimerkiksi Ford Focus –farmarin tavatila on takapenkit paikallaan vain 476 litraa ja penkit kaadettuinakin 1502 litraa. Civicissä tavaratila ta- kapenkin selkänojat kaatamalla kasvaa 1668 litraan. Valtaisa tavaratila selittyy kontin pohjan kahdella lentolaukun vetävällä, 117 litran kololla. Selkänojien kaataminen on tehty todella vaivattomaksi ja lattiatilasta tulee myös tasainen. Myös lastaaminen isosta ja matalan nostokynnyksen takaluukusta käy helposti. Moni onkin ihmetellyt, miten Civic on onnistunut näin runsaan tavaratilan suunnittelussa. No, suuren tavaratilan vastineeksi matkustajatila onkin mitoitettu tiukempaan: onhan se kuitenkin koko pituudeltaan 14 senttiä ja akseliväliltään yhdeksän senttiä lyhyempi kuin Škoda Octavia –farmari. Hyvä alusta Kuskin hallintalaitteet ovat Civicissä hyvin kohdallaan. Tämän päivän hengen mukaisesti monitoimiratissa riittää jos jonkunlaista nappulaa. Sen kaikkien mahdollisuuksien hyödyntämiseksi kannattaa tutustua ohjekirjaan huolella. Mittaristo on hivenen monimutkainen: ratin takana olevista perinteisistä pyöreistä mittareista näkyvät vain moottorin kierrokset, lämpötilat ja bensan määrä. Digitaalinen nopeusmittari taas on etääm- mällä kojelaudan yläosassa. Alusta on sopivan jämäkkä. Farmarimallin erikoisuutena kahdessa kalleimmassa varustelussa on takana mukautuva jousitusjärjestelmä, tiettävästi lajissaan ensimmäinen maailmassa. Kuljettaja voi valita kojelaudasta takaiskunvaimennuksen kireyden kolmesta vaihtoehdosta. Vain kaksi moottoria Syksyllä 2012 koeajoin Civicin uudistuneen hatchbackversion. Tässä uudessa farmarissa sähköinen ohjaustehostin toimii mielestäni selkeästi napakammin. Moottorivaihtoehtoja Civic Toureriin löytyy vain kaksi: 1,6 i-DTEC turbodiesel sekä 1,8 i-VTEC bensiinimoottori. Bensa-Civicin 142 hevosvoimaa riittää oikein hyvin ainakin itseni kaltaiselle yli viisikymppiselle ”pappakuskille”. Tosin muistan lukeneeni jostakin koeajosta, että sporttihenkisempi kaipaisi ehkä himpun enemmän puhtia. Muuten kulku on mukavaa ja tasaista. Adas-paketti toimii Koeajossa oli Civic Tourer – malliston lippulaiva, 1.8i Executive NAVI AT ADAS. Auton hinta on 35.940 €, tässä mal- lissa muuten noin 1200 euroa maksava ADAS –ajoturvallisuusjärjestelmä on vakiovaruste. Järjestelmään sisältyvät kaistavaroitin, liikennemerkin tunnistus, kaupunkiliikenteen hätäjarruavustus, etutörmäysvaroitin, kaukovaloautomatiikka, poikittaisliikennehälytin ja kuolleen kulman avustin. Edullisempiin malleihin ADAS-järjestelmän saa lisävarusteena ja sen arvo on 1199,20 €. Koeajoviikon aikana erityisesti kuolleen kulman avustin osoitti toimivuuteensa, muutaman kerran tarpeellisuutensakin. Itselleni jopa hieman yllätykseksi Civic Tourerin 1.8-litrainen ja 142-hevosvoimainen bensamoottori osoittautui taloudelliseksi. Koeajoviikolla pääsin kulutuksessa melkein kuuteen litraan, vaikka ajosta iso osa oli taajama-ajoa Vantaalla. Laadukas vaikutelma Yleensä farmarimallit ovat sedaneita ja viistoperiä jonkin verran äänekkäämpiä, mutta Civicissä näin ei ole: eroa hatchbackiin ei huomaa. Eri asia on sitten jyhkeät renkaat vanteineen muuten. Se vain on tätä päivää: autot kauttaaltaan ovat matalan profiilin renkaiden takia äänekkäämpiä kuin takavuosina. Mutta jos unohdetaan rengasäänet, huokuu Civicissä muuten laatu: moottorin mölyt pysyvät siististi konepellin alla, eikä ohjaamoon kantaudu myöskään tuulensuhinoita tai ylimääräisiä tuulensuhinoita ja kolinoita. 5-portainen automaatti hoitaa vaihtamisen sivistyneesti ja moottori käy sivistyneesti kuin sveitsiläinen kello, näin luonnehtii Hondan moottoreita eräs tuttu vaihtoautokauppias. ! TEKNIIKKAA: HONDA CIVIC TOURER 1.8I EXECUTIVE NAVI AT ADAS HINTA: 35.940 € MOOTTORI: R4, 1798 cm Teho: 142 hv HUIPPUNOPEUS: 210 km/h KIIHTYVYYS 0-100: 9,5 s YHDISTETTY KULUTUS: 6,4 l/100 km CO²-PÄÄSTÖT: 149 g/km VAIHTEISTO: 5-portainen automaatti PITUUS: 4535 mm LEVEYS: 1770 mm KORKEUS: 1480 mm AKSELIVÄLI: 2595 mm TAVARATILA: 1116 l (penkit kaadettuina 1668 litraa).
MOSS
10 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti KUUKAUDEN KÄYTETTY Varustelista tässä Volvossa on mittava: mm. ilmastointi on automaattinen, ikkunat, peilit ja penkit ovat sähkösäätöiset. Sisustus on nahkaa ja tilaa riittää. Käytetty Volvo XC90 – VAIHTOEHTO TILA-AUTOLLE Volvo XC90 on kolhon komea auto. Kun tila-autot ovat menneet pois muodista, päätyy moni trendikäs ja paljon harrastava perhe hankkimaan käytetyn Volvo XC90maasturin. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski J a ihmekös tuo: tilaa ainakin riittää. Ja jos tulee tila-autossa lievästi suurperheellisen nuorisopastorin hieman nuhjakemainen olo, tarjoaa iso ja jyhkeä Volvo XC90 –herrasmiesmaasturi mahdollisuuden istua korkealla ja tuntea itsensä melkoiseksi machoksi. XC90 isolla, 2.9-litraisella ja 6-pyttyisellä bensamoottorilla ei tietysti ole mikään pihistelijä. Autoliikkeestä otetun, rapiat 200 000 ajetun Volvon mittari näytti, että keskimäärin kulutus on viime ajojen aikana ollut sellaiset 12.3 litraa satasella. Tulen Volvo-perheestä ja elin lapsuuteni sellaisena aikana, että Mersulle sisäänajokilometreiksi uhottiin 300 000 ja Volvolle vastaavasti sellaiset 150 000-200 000. Ei ole syytä yhtään epäillä, etteikö nyt koeajetulla, 205 000 kilometriä ajetulla XC90:llä olisi vielä edessään toinen mokoma 200 000 kilometrin taival. Tilaa riittää Isoa ja käytettyä, jylhällä bensamoottorilla varustetta XC90:tä ei moni ensi kuulemalta varmaan pitäisi järkiautona lapsiperheelle. Eikä se sitä olekaan, jos ajoa kertyy vuodessa yli 15 000 kilometriä ja aamuruuhkissa. Mutta ajatellaanpa asia niin päin, että auto palvelee perheessä lähes yksinomaan lasten vapaa-ajan ajossa ja kuljetuskapasiteettia tarvitaan kuitenkin tuota vähäistäkin ajoa varten paljon. Leikitään vaikka ajatuksella, että perheessä on kolme jääkiekkoilevaa ja kasvuikäistä poikaa, joista yksi on vieläpä maalivahti. Ja niin isä kuin äitikin kulkee työmatkansa lähiöstä keskustaan julkisella kulkuneuvolla. Jos tällaisen perheen ajot jäävät 10 000 kilometriin vuodessa, saa tästä Volvosta alle 20 000 eurolla ison ja yleisesti ottaen luotettavan auton. Aukoton huoltohistoria Koeajetun Volvon yksi vahvuuksia oli kutakuinkin aukoton huoltokirja. Useinhan autoliikkeen nettimainoksessa mainitaan huoltokirja silloinkin, kun 120 000 ajetun kärryn edellinen merkintä on tehty 60 000 kilometrin kohdalla ja viimeiset 60 000 kilometriä jää hämärän peittoon. Mutta nyt ajetussa Volvossa huoltomerkinnät oikeasti olivat kohdallaan: viimeisin huolto on tehty 201 264 kilometrin kohdalla joulukuussa 2012, edellinen huolto 174 248 kilometrin kohdalla syyskuussa 2009. Eli tästä voi päätellä, että autolla on viimeisten vuosien aikana ajettu todella vähän ja omistaja on pitänyt siitä hyvää huolta. Ja huoltokirjaa lukiessani ainakin itse tulkitsin niin, että jakohihna on vaihdettu tai ainakin kiristetty viimeisen huollon yhteydessä, Etu- ja takajarrulevyt on vaihdettu 186 000 kilometrin kohdalla. Rentoa menoa maantiellä Pikkuisen ajoa häiritsivät myös taakse ja sivuille jääneet katvealueet, joihon Opel Corsat ja Nissan Micrat hyvinkin jäävät piiloon. Melkoisesti pitää päätä käätä käännellä ahtaissa paikoissa. Viisisylinterinen bensamoottori hurisee tasaisesti, mutta mittarin näyttämiin alhaisiin kierroslukuihin suhteutettuna jotensakin kireän oloisesti. Tätä samaa olen ihmetellyt kaverin samalla moottorilla varustetussa V70:kin. Taajamissa XC90 ei ole ihan vaivaton auto, ohjauksen palautus kun tuppaa olemaan vähän laiska. Maantiellä ajaminen on rentoa ja ohjauksen palautuskin herää eloon sitä mukaa, kun nopeus kasvaa. Mukavasti ajanpatinaa Jotenkin minä tykkään näiden vanhojen ökypelien vuosien patinoimasta nahkasisustuksesta. Tässä Volvossakaan penkkien nahka ei vahingossakaan näytä miltään vohvelikankaalta, vaan tuo mieleen lapsuudenkodin jyhkeän nahkasohvan 1970-luvulta. Hyvin yleisesti nettikeskusteluissa vertaillaan juuri Volvo XC90:tä ja BMW X5:tä. Nimimerkki Erkjetter Pakkotoisto.com –sivustolla tiivistää melko nasevasti: ”Jos multa kysyttäis ottaisinko XC90:n vai X5n , ottaisin bemarin. Jos mun pitäis ostaa omalla rahalla XC90 tai X5, ostaisin XC90:n”. Bemari on makeampi ajaa ja paremman näköinen, Volvo taas edullisempi hankkia ja siksi sitä pidetään järkevämpänä päätöksenä. Volvo tiettävästi on myös tilavampi. 300 000 km huolettomasti Katsastusyrittäjä ja katsastusinsinööri Juhani Olsbo varsinaissuomalaisesta SF-katsastuksesa kehuu Volvon laatua, myös XC90:n. – Tietysti on selvä, että kun raskaalla autolla ajetaan 250 000 kilometriä, ohjausnivelet kuluvat, kun leveitä ja isoja pyöriä parkkeeratessa käännetään paikallaan. Mutta se on normaalia kulumista. Meidän katsastusmiesten sisäpiirissä ei liiku mitään sellaista tietoa, että aina kun Volvo XC90 tulee katsastukseen, siitä automaattisesti on ohjausnivelet rikki, Olsbo sanoo. XC90:n nivelet toki ovat himpun kalliimpia kuin taval- lisessa V70-farmarissa, mutta Olsbon mukaan ero ei kuitenkaan ole satasia. Sen sijaan automaattilaatikoista Olsbo on kuullut jonkun verran huonoa taksimiehiltä. – 300 000 kilometrin tietämillä laatikko alkaa usein luistamaan eikä vaihda kaikkia vaihteita kunnolla. Mutta silloinkin vaihteisto voidaan pääsääntöisesti korjata, ilman että sitä tarvitsee kokonaan vaihtaa. Remontin hinta asettuu 1500-2000 euron tietämille, joka on kuitenkin paljon vähemmän kuin kokonaan uusi laatikko. Koska suurimmalla osalla XC90 –maastureistakin on ajettu enimmäkseen maanteillä ja kaduilla, niillä Olsbon mukaan ajetaan huolettomia kilometrejä 300 000 – 400 000 kilometriin asti. ! TEKNIIKKAA: KOEAJETTU VOLVO XC90 VUOSIMALLI: 2003 MOOTTORI: 2.9 l KÄYTTÖVOIMA: bensiini MITTARILUKEMA: 205 000 km VETOTAPA: neliveto VAIHTEISTO: automaatti TEHO: 272 hv CO²-PÄÄSTÖT: 309 g/km HENKILÖMÄÄRÄ: 7 HINTA: 18 899 € MYYNNISSÄ: Autosilta, Espoo
Ajanvaraus: 010 279 3900 tai info@muhkurinautohuolto. Takuuvarma autokorjaamo Kattavat huoltopalvelut Muhkurin Autohuolto Uhrilähteenkatu 2 20250 TURKU Puh 010 279 3900 Ma-Pe 7.30 - 17.00 La-Su Suljettu Meiltä saat kaikki auton huolettomaan käyttöön liittyvät palvelut. - Määräaikaishuolto - Ilmastointihuolto - Pakokaasumittaukset - Hihnan vaihto - Jarrutesteri - OBD mittaus / Vikadiagnoosi - Katsastushuolto - Vuosihuolto - Öljynvaihto - Iskaritestaus - Auton pesu - Alusta- ja jarrutyöt - Diesel-hiukkassuodattimen (DPF) pesu ja huolto - Renkaanvaihto ja -myynti - Rengashotelli Tarjoamme asiakkaillemme helppoa ja turvallista autoilua huolehtimalla autoilijan puolesta auton kunnosta ja hyvinvoinnista. Noudatamme tiukkoja laatukriteereitä niin korjaustyössä kuin käyttämissämme varaosissa. Palvelemme teitä nykyaikaisissa tiloissa Muhkurissa. Korjaamollamme on kaikkiin automerkkeihin soveltuvat testerit. Huollamme vuosien kokemuksella myös takuun alaisia autoja merkistä ja mallista riippumatta autojen takuun säilyessä ennallaan. Leikkaa heti talteen! Tällä lipukkeella 49,- ILMASTOINTIHUOLTO Sisältää 200 g kylmäainetta Voimassa 30.6.2014 saakka VAIN PALVELEVA VARAOSAKAUPPA SINUN LÄHELLÄSI! vä isuu uja k un ion M tu onka Musti Munkkionkuja 1, 20610 Turku Puh. 045-77 333 555 s-posti: turku@fixus.fi Auki: Ma-pe 8-17 La 10-14 skatu kk Helsingin valtatie Autovaraosaliike Fixus Turku on laajentanut toimintaa ja sijaitsee nyt myös Itäpuolella Munkkionkujalla MULTICENTERISSÄ. ä yl Teoll ie int an Ja Autovaraosaliike Fixus Raisio toimii tutuksi tulleessa paikassa, Allastie 1, Raisiossa (Volvoliikkeen entisissä tiloissa). Al las nk ni u tie K n aa atu k Tuote lkutie Allastie 1, 21200 Raisio Puh. 075-3256100 s-posti: raisio@fixus.fi Auki: Ma-pe 8-17 La 10-14 Ohiku nkatu Mylly Meiltä saat laadukkaat ja edulliset varaosat läheltä ja helposti. Tässä huipputarjouksia merkkituotteistamme! Pyyhkijän yyhkijän sulat Tuulilasinpesuneste Näeolla! n n u k Alkaen 640 Kpl 5 litraa 400 0,80/l Tarjoukset voimassa voimassa maaliskuun toukokuun 2014 loppuun asti. Tarjoukset loppuun saakka! Jarrupalat Jarrulevyt la ! l e Todllista edu n ! i ä t Eritdukas laa 980 1500 Alkaen Srj Alkaen Kpl Tavaratilamatot n ä ä Kevura- ! k ihin e kel Kaikki mallit 4900 Kpl Täysynteettinen öljy 5W-40 5 litraa 1990 3,98/l Katso lisää Fixus-ketjun tarjouksia ja tuotteita: www.fixus.fi
12 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SUURVERTAILU HALPA TAKAVETO ON NUORISOSUOSIKKI Keski-iän ylittäneelle perusautoilijalle auton vetotapa on tänä päivänä yhdentekevä, mutta moni tuninghenkinen nuori suosii vaihtoautohalleissa yhä edullisia ”takatuuppareita”. TEKSTI_Kiiski K amuxin Helsingin ja Vantaan pisteen my y n t i p ä ä l likkö Jani Saarinen sanoo, että halvemmassa hintaluokassa auton takavetoisuus on myyntivaltti: nuoret tuning-henkiset miehet etsivät autoa, jolla on kevyen takapään ansioista helppo "sladittaa", eli heittää perää niin sanotusti luisuun. – Heille takavetoisuus on Bemareissa ja myös Opel Omegassa iso plussa, hän sanoo. Mutta kun myydään kalliimpaa autoa, ei vetotavalla ole enää merkitystä. – Vetotavassa kiinnostaa kalliimmassa luokassa vain se, onko auton veto kahdella vai neljällä pyörällä. Jos auto ei ole nelivetoi- nen, kilpailee etuvetoinen Audi takavetoisten Mersujen ja Bemarien kanssa tasaveroisesti. ESP muutti markkinat Saarinen muistaa vielä ajat jolloin moni ei yksinkertaisesti uskaltanut ostaa takavetoa autoa, koska pelkäsi sellaisella selviytymistä esimerkiksi liukkailla talvikeleillä. – Nyt ovat EPS:t eli ajonvakautusjärjestelmät tehneet takavetoisista autoista tasapainoisempia ajettavia myös talvikeleillä. Saarinen itse ajaa pakettiautolla ja siinä luokassa taka- ja etuvetoisuudella onkin enemmän merkitystä kuin henkilöautoissa. – iso pakettiauto saa olla takavetoinenkin, pienissä sitä hieman ehkä karsastetaan. Takavetoinen, E46 –mallisarjan Bemari on nuorten tuning-miesten "märkä uni": urheilullinen peli, jonka saa liukkaalla mukavasti luisuun. Kuvan BMW 316 i 1,8 sedan vuosimallia 2002 oli vasta 162 000 kilometriä ajettu ja se oli myynnissä 6900 eurolla J. Rinta-Jouppi Oy:ssä Vantaalla. Oikea urheiluauto on takavetoinen ja keskimoottorinen. 108 000 kilometriä ajettu Porsche Boxster Cabriolet 2.5L vuosimallia 1998 täydellisen huoltokirjan kera oli myynnissä Autovalkamassa Espoossa, hinta oli 16 590 euroa. Jaquar S-typen muotoilua voidaan vielä kutsua klassiseksi, ja klassista siinä on myös takavetoisuus. Upea Jaguar S-Type 2.7 D automaatti vuosimallia 2006 ja vain 159 000 kilometriä ajettuna oli Vaihtoautomaa. comissa Helsingissä myynnissä 16 490 eurolla. Smart on miniluokan autoissa harvinaisuus takavetoisuutensa takia. 69 000 kilometriä ajettu Smart Fortwo vuosmallia 2007 oli myynnissä 5900 eurolla Raision Autoja Venekeskus Oy:ssä Naantalissa. Vaikka E-sarjan Mersu onkin takavetoinen, ei sitä juuri kukaan osta tämän takia. Iso Mersu on herrasmiehen peli, jolta haetaan näyttävyyttä, luotettavuutta ja leppoisaa matkantekoa. Vuosimallin 2005 MercedesBenz E 280 CDI Elegance 4d A:lla oli ajettu 316 000 kilometriä ja Max Autotalo Kaarinassa myi sitä 12 900 eurolla. Lexusta usein sanotaan vain luksus-Toyotaksi, mutta toisin kuin Toyota, Lexus tekee yhä takavetosia premiumluokan henkilöatoja. Kuvan Lexus IS 220d 2.2 D-4D Luxury oli vuosimallia 2008 ja matkamitarilukema oli 128 000 kilometriä. Autosilta Espoossa möi tätä manuaalivaihteista Lexusta 18799 eurolla. Takavetoinen Omega oli Opelin toistaiseksi viimeinen isokokoinen premiumauto, tuoreimmat ja viimeiset yksilöt ovat vuosimallia 2004. Kuvan Omega Opel Omega 2.2-16 Elegance vuosimallia 2004 oli 180 000 kilometriä ajettu ja myynnissä 3990 eurolla TK-mpautossa Lahdessa.
TESTIVOITTAJA! ContiPremiumContact 5 TM ”Continental on lähes täydellinen paketti huippuominaisuuksia kaikissa olosuhteissa” ww w.t m n e t .f i TEKNIIKAN MAAILMA 5/2014 "Continental on märällä erittäin helppo ja vakaa ajaa.” TUULILASI 4/2014 CONTINENTAL-RENGASSARJAN OSTAJALLE: 12 KK RENGASTURVA KAUPAN PÄÄLLE! KESÄRENKAAT EDULLISESTI! EUROOPPALAINEN LAATURENGAS SPORTIVA, 4 KPL ASENNETTUNA ESIM. 175/65R14 258€ 205/55R16 396€ 225/45R17 462€ OSTAESSASI RENGASMAAILMA-TILILLÄ 15.3.-15.5.2014, SAAT LASKUN VASTA HEINÄKUUSSA! TURKU KÄRSÄMÄENTIE 8 PUH. 09-3299 0345 TERVETULOA: ARK. 9-17 W W W.RENGASMA AILMA.FI Calixin johto on helppokäyttöinen. Myös talvella.
14 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti UUSI VASTAAN VANHA Kia Sportage 2010 vs Kia Sportage 2014 SPORTAGE UUDISTUI KERTAHEITOLLA Kia Sportagen uudistumista on joissakin lehtiarvioissa kuvailtu maltilliseksi. Ajettuani peräkkäin uuden ja edeltäneen korimallin kuvailisin ainakin itse uudistumista melkeinpä radikaaliksi. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski E nsimmäiseksi silmään pistää tietysti ulkonäkö: kun vanhakorinen Sportage näytti korkealta sekä perä- ja etupäästään hieman kokoon puristeltu ”possulta”, on uusi Sportage sulavalinjainen crossovermaasturi takapään led-valoineen. Ulkonäössä on paljon yhtäläisyyksiä toiseen korealaiseen, uu- ! TEKNIIKKAA: teen Hyundai i35:een. Myös sisältä Sportage elää vahvasti tätä päivä: kun iäkkäämmässä Sportagessa ”kapiini” on muovisuudessaan hieman kuin iäkkäämmässä Toyota Hiace –pakettiautossa. Kaikkiaan uudessa Sportagessa olo on muhkeampi ja pehmeämpi kuin edeltäjässä, erityisesti äänieristystä on parannettu. En kyllä yhtään epäile, etteikö malliuudistus tuo Sportagelle uutta potkua. Mutta eipä teilata vanhaakaan Sportagea, vaikka se selkeästi on uuden rinnalla vähemmän trendikäs ja aavistuksen kolhomman näköinen. Nimittäin kun tarkkaillaan ajoominaisuuksia ajomukavuuden sijasta, on se sittenkin perusajoominaisuuksiltaan yllättävästi samankaltainen uuden kanssa: alustaan on akselivälineen päivi- neen sama kuin uudessa. Mutta vaikka alusta olisi sama, riittää uudessa mallissa merkittäviä teknisiä uudistuksia: yksi merkittävimmistä on kuljettajan mahdollisuus säätää ohjaustehostimen voimakkuutta aina tarpeen mukaan, eri voimakkuuksia on peräti kolme. Ajettavuudessa vanhan Sportagen selkeänä puutteena on yleisesti pidetty tunnotonta ohjausta. Mutta koeajossa se oli ihan mukiinmenevä paitsi Vantaan Ylästön pikkuteillä, hyvä etenijä myös maantiellä. Vanhakorinenkin kelpo myytävä Uskoisin, että tämä uusi Sportage vetoaa trendikkäisiin ja urakiidossa oleviin työsuhdeautoilijoihin edeltäjää paremmin. Vanhakorisesta Sportagesta taas tarkan Vanhemman Sportagen kapiini mittaristoineen on selvästi eilisestä, joskin ihan toimiva. euron kesämökkiläinen löytää ehkä karumman näköisen, hieman äänekkäämmän, mutta silti ajettavuudeltaan vakaan työjuhdan: siinä on reilu maavara, hyvä etenemiskyky ja perävaunun vetokyky. Koeajetuista Sportageista uusi oli automaatti, vanha manuaali. Siksi vaihteistojen vertaileminen ei ole ihan reilua, mutta sen verran tietysti voi sanoa, että vanhakorisen manuaalivaihteiston sujuvuus ei ollut ihan paras mahdollinen: vaihdekeppi oli pitkä ja pykältäminen suuremmalta vaiheelta ykkösellE hieman takelteli. Mutta vanhakorinen Sportage huokuu myös kohtuullista luotettavuutta: ei ihme, että tästä toisen polven Sportagesta tuli ensimmäinen hyvin myyty Kia Euroopassa. Sitä ei kuitenkaan pidetty autoteknisesti kovin edistyksellisenä autona. Autokauppias Jami Multisilta espoolaisesta Autosillasta kuvaa vanhakorista Kia Sportagea kohtuulliseksi myytäväksi. – Sportagessa voi löytää suhteellisen vähillä kilometreillä melko tuoreen auton. Mutta ei se niin hyvä myytävä ole kuin Toyota RAV4, Nissan Qashqai, eikä varsinkaan yhtä hyvä kuin Honda CRV, jonka moottori käy kuin sveitsiläinen kello, Multisilta sanoo. Kia Sportagen, ja ylipäätään Kian, luotettavuudesta Multisillalla on vain hyvää sanottavaa. – Ehkä vanhemmassa Sportagessa muotoilu jonkun verran rokottaa haluttavuutta. Autossahan sinänsä ei ole vikaa, Multisilta sanoo. Uuden Sportagen hienouksia on digitaalinen monitoiminäyttö mittariston keskellä. ! KIA SPORTAGE 2,0 KIA SPORTAGE 2.0 CRDI LX 2WD VUOSIMALLI: 2010 KM-LUKEMA: 115 000 VAIHTEISTO: 6-lovinen manuaali KÄYTTÖVOIMA: diesel AWD CRDI-R EX A/T Takaa uuden Sportagen tunnistaa ledeillä toteutetuista ja uudenmuotoisista valoista. TEHO: 150 hv HUIPPUNOPEUS: 178 km/h YHDISTETTY KULUTUS: 7.0 l /100 km HINTAPYYNTÖ: 15 900 € HINTA UUTENA 2010: 26 990 € MYYJÄ: Autokeskus Oy Airport, Vantaa VUOSIMALLI: 2014 VAIHTEISTO: 6-lovinen automaatti KÄYTTÖVOIMA: diesel MOOTTORI: 1996 cm Uudempi on muodoiltaan selkeästi edeltäjäänsä kiilamaisempi. MOOTTORI: 1991 cm KIIHTYVYYS 0-100: 11,1 s TEKNIIKKAA: Vanhemmassa Sportagessa takalyhdyt olivat pystyt. TEHO: 136 hv HUIPPUNOPEUS: 182 km/h KIIHTYVYYS: 0-100: 12,1 s Vanhempi Sportage näyttää korkealta ja lyhyeltä, hieman lyttyyn puristetulta. YHDISTETTY KULUTUS: 7.0 l/100 km KOKONAISHINTA: 39 490 €, tehdaslisävarusteiden kanssa 40 676,62 €(metalliväri, ksenonajovalot, LED-takavalot, ajovalojen pesimet) .
16 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti VAIHTOAUTOT Jussi Sutinen uskoo vakaasti BMW Premium Selection –vaihtoauto-ohjelmaan. – Nämä valikoidut vaihto-BMW:t ovat käytännössä lähes uudenveroisia, hän sanoo. VALIKOITU VAIHTO-BMW KÄY LÄPI TARKAN VAATIMUSLISTAN Vaihto-BMW:n ostaminen on yhä turvallisempaa: BMW Premium Selection -vaihtoauto-ohjelman jokainen auto täyttää tarkkaan määritetyt premium-standardit. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski B PS-ohjelmaan kelpuutetaan enintään viisi vuotta vanhat ajoneuvot, joilla on ajettu alle 120 000 kilometriä. – Konsepti tuli Suomeen jo vuonna 2010 ja aluksi siinä oli mukana kuusi jälleenmyyjää. Mutta eri syistä ohjelma jäi silloin vähän tuuliajolle ja aloitimme sen uudelleen lokakuussa 2013, kertoo BMW:n maahantuojan edustaja Jussi Sutinen. Vaihtoautopäällikkö Sutinen vastaa BMW Premium Selection –konseptista Suomessa. Maaliskuussa avattiin jo kolmastoista BPS-, eli BMW Premium Selection -myymälä. – Muusta vaihtoautokaupasta tämä ohjelma eroaa myös siinä, että Premium Selection –valikoiman BMW-vaihtoautoja myydään ainoastaan sellaisissa liikkeissä, joissa saman katon alla myydään myös uusia BMW-autoja. Näin vaihtoBMW -asiakas saa samaa asiantuntevaa palvelua kuin uudenkin BMW:n ostaja, Sutinen sanoo. Historia selvillä Viime vuonna myytiin kaikkiaan 390 BPS-autoa, nyt jo ensimmäi- TEKSTI_Timo Kiiski KUVAT_SpeedPassion Jokamiehen formulaunelma todeksi S peedPassion on kymmenen vuoden aikana toteuttanut jo 650 suomalaisen unelman päästä ajamaan aidolla formula-autolla. ””Kuvittele istuvasi Bar Honda 2006 F1-autoon. Moottori jyrähtää käyntiin, otat tiukan otteen ratista ja lähdet liikkeelle. Painat kaasun pohjaan ja sanoinkuvaamaton kiihtyvyys liimaa sinut penkkiin. Tunnet G-voimat mutkissa sekä jarrut, jotka pysäyttävät auton hetkessä”. sen kvartaalin aikana myytiin 207 autoa. – Tämä vuosi tulee olemaan tärkeä, homma tuntuu olevan kunnossa ja jälleenmyyjät innostuneita, Sutinen sanoo. Ennen kuin käytetty BMW pääsee BPS-ohjelmaan, se käy läpi perusteellisen, 72 kohdan teknisen tarkastuksen. Auto käydään läpi niin teknisesti kuin visuaalisestikin. Myös sen esille panoon BMW-myymälässä on erilaisia vaatimuksia. Haluamme tarjota premiumkokemuksen myös vaihtoauton ostajalle, Sutinen korostaa. Autojen omistus- ja huoltohistoria on jälleenmyyjällä tarkasti tiedossa. – Kaikki tehdyt tarkastukset, huollot ja tekniset muutokset SpeedPassionin kotisivujen alkuteksti saa sukeltamaan haaveisiin. Voiko tämä todella olla mahdollista minullekin? Päästä ajamaan aidolla formula-autolla? On se. Ja useammassa paikassa: niin Suomessa Alastarolla ja Botnia Ringissä kuin Viron Pärnussa ja Unkarin Hungaroringin F1radoillakin. Tallissa 9 autoa Unohtumattomia kokemuksia SpeedPassion on tarjonnut suomalaisille jo vuodesta Ennen radalle lähtöä 2004. Kaikkiaan sen kautta SpeedPassionin formula-autoa on päässyt koammattitaitoinen keilemaan jo 650 amatööriä, väki perehdyttää joista valtaosa on suomalaisia. asiakkaansa SpeedPassionin Rajamäen autojen hallintalaitteisiin tallista löytyy kaikkiaan yhja mutka deksän formula-autoa. mutkalta myös – Uusin F1-automme on BAR rataan. Honda 007 ja se on saapunut meille täydentämään kolmantena autona BAR kalustoamme. Täten voimme ylpeänä mainita että F1 automme ovat Euroopan uusinta event -ka- on täydellisesti dokumentoitu. BMW Premium Selection -autosi on aina huollettu valtuutetussa huoltopisteessä. Pääasiassa nämä autot tulevat kotimaasta, mutta ei tuonti-BMW:kään ole poissuljettu, jos sen omistus- ja huoltohistoria tunnetaan alusta asti tarkasti ja voimme olla varmoja kilometrilukemien oikeellisuudesta, Sutinen sanoo. Kattaa kaikki mallit BPS-valikoiman vaihtoautot voivat olla mitä tahansa BMW-malleja, 1-sarjasta 7-sarjaan. – Muita kriteereitä ei tosiaan ole kuin tuo omistus- ja huoltohistorian selvyys, enintään 120 000 ajettua kilometriä ja enintään viiden vuoden ikä. Moottorilla ja kokoluokalla ei ole lustoa. Tämä auto on viimeinen kehitysversio BAR-007 autosta, jota käytettiin vuonna 2005 ja 2006 testiversiona. BAR-007 jäi viimeiseksi autoksi jonka Geoff Willis suunnitteli BAR Honda F1 tiimille. Auton ratin takana oli tuttu kaksikko Button ja Sato. Auton testauksesta vastasi Bernoldi sekä Davidson, kertovat SpeedPassionin Tony Svartsjö ja Arttu Mäkelä. Bar Hondien lisäksi löytyy mm. 5-6 Formula Renault 2000 –autoa. Autot omistaa Rajamäki Racing Experiense ja Espoossa tukikohtaa pitävä SpeedPassion toimii jälleenmyyjänä. – Tapahtumissa meillä on aina mukana ainakin kolme FI-autoa, ettei lysti lopu kesken, jos jotain tapahtuu. Ei suinpäin radalle Ennen radalle pääsyä SpeedPassionin ammattitaitoinen väki perehdyttää asiakkaansa autojen saloihin: niin turvaasioihin kuin hallintalaitteisiinkin. Svartsjö muistuttaakin, että formula-autot ovat oikeasti vaarallisia laitteita, jos niitä ei käytetä oikealla tavalla. – FI-auton 600-650 hevosvoimaa takaa kiihtymisen vii- merkitystä, Sutinen sanoo. Valikoidulle vaihto-BMW:lle annetaan kahden vuoden tai 40 000 kilometrin takuu. – Ja se oikeasti on myös takuu, joka takaa huoletonta ajoa pitkäksi aikaa. Uutta on myös BPS-asiakkaan mahdollisuus saada hankinnalleen samat räätälöidyt rahoitus- ja vakuutusjärjestelyt, jotka aiemmin kuuluivat vain uuden BMW:n ostajalle. – Vaikka nämä autot vakuuttavat luotettavuudellaan, antavat BMW-autojen vianmääritykseen ja korjaamiseen erikoistuneet mekaanikot asiantuntevaa apuaan ympäri vuorokauden ja vuoden jokaisena päivänä, jos jokin kuitenkin menee vikaan ja asiakas jää tien päälle, Sutinen sanoo. dessä sekunnissa 200 kilometrin tuntinopeuteen. Ja jo pelkästään 200-hevosvoimainen Formula Renault –harjoitusauto kiihtyy nollasta sataan 4-5 sekunnissa: painaahan se vain 420 kiloa. Jo pelkästään tämäkin saa monet vakavoitumaan, Svartsjö hymyilee. Suomalaiset ovatkin pääasiassa hyviä kuuntelijoita. – Mutta muutaman muun kansallisuuden asiakkaista on aina löytynyt joku takarivin Schumacher, joka ei ole edes kartingia harrastanut. Yleensä tällainenkin rehentelijä on nöyrtynyt pari kertaa radalla pyörähdettyään, Svartsjö naurahtaa. Rataan tutustutaan ensin mutka mutkalta. – Asiakkailla on mahdollisuus ennen formulalla ajoa perehtyä rataan myös ajamalla se läpi omalla autolla, Svatrsjö korostaa. Oiva synttärilahja Aidon F1-kokemuksen hinta on 1590 € henkilöltä. – Se sisältää kaksi kertaa kymmenen minuuttia harjoittelua ja 8-10 kierrosta radalla. F1-autolla ajetaan neljä kierrosta. Kaikki ajovarusteet löytyvät meiltä. Hintaan sisältyy ajojen ja perehdytysten li- säksi myös lounas. Aitoa F1-autoa kokeilemaan päässeiden ikähaitari on ollut 18-75 vuotta. – Myös naisia on ollut todella paljon. Tämä on ollut hyvin suosittu syntymäpäivälahja. Autoja löytyy kaikenkokoisille ihmisille. – Koot ovat S-, M-, L- ja XL. Eli kaikenpituisten- ja kokoisten asiakkaiden pitää mahtua autoon, Svartsjö sanoo. Svartsjö kertoo muutaman asiakkaan koukuttuneen hauskaan lajiin pysyvästi. – Eräs suomalaine mies on tullut ajamaan 10 vuoden aikana joka vuosi. Ja toinen asiakas taas on ajanut autoillamme Hungaroringilla jo 5-6 kertaa. SpeedPassionin ajopäivät on jo melko lailla myyty loppuun, mutta vielä on tänä vuonna tilaa esimerkiksi Alastarolla 5.8., 6.8. ja 7.8. Hungaroringin ajopäivät ovat 15.9., 16.9., 17.9., 22.9., 23.9. ja 24.9. Botnia Ringillä mahtuu mukaan 11.8., 13.8. ja 14.8. (12.8. on loppuunmyyty). Autoring24 Viron Pärnussa toukokuussa on loppuunmyyty. Kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä Tony Svartsjöön, sähköpostiosoite on tony@ speedpassion.fi ja puhelinnumero +358 500 517 236.
17 AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI Postimerkki AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI TOUKO-KESÄKUULLE 2014! Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 19.4. Nyt olisi syytä muuttaa asennetta jotakuta kohtaan. Ilkut erästä sukulaistasi, kun hän ei edelleenkään ole puheistaan huolimatta vaihtanut vanhaa Astraansa uuteen. Ei kysymys ole köyhyydestä, hän ei vain halua kuormittaa talouttaan kovilla osamaksuerillä. HÄRKÄ 20.4 – 20. 5. Raha- ja autoasioita koskevat ongelmat alkavat hiljalleen tasaantua. Silti kannattaa olla varovainen autohankinnoissa. Onko mitään järkeä nykyisessä epävarmassa työllisyystilanteessasi vaihtaa taas kaksi vuotta vanhaa Octaviaasi uuteen? KAKSOSET 21.5 – 21.6. Jakso on ristiriitainen. Tunne-elämän puolella menee kohtuullisen hyvin, mutta auton myyminen netissä kangertelee. Toukokuun puolivälissä saat Mondeostasi tarjouksen, joka kannattaa hyväksyä. RAPU 22.6 – 22. 7. Suuria ahaa-elämyksiä on luvassa toukokuun loppupuolella. Koska perheessänne on jo ihan hyvä ykkösauto ja ajat melko vähän, voit ihan hyvin hemmotella itseäsi vaihtamalla 8 vuotta vanhan farmari-Avensiksesi iäkkäämpään CLK-Mersuun. LEIJONA 23.7 – 22.8. Suurin osa leijonista voi elellä ilman huolia, näkyvissä ei ole jarrulevyjen tai jakohihnan vaihtotarvetta. Mutta maalipinnan kiillotus voi tehdä vanhalle Saabillekin ”gutaa”. Kuka oli ensimmäinen F1:n suomalainen Maailmanmestari? A Mika Häkkinen B Tommi Mäkinen C Keke Rosberg D Kimi Räikkönen Kaikkien oikein vastanneiden kesken arvomme ikimuistoisen elämyksen – Rata-ajoa F1:llä! Kisaan voi osallistua myös nettisivuillamme www.kaasujalka.fi tai fb-sivuilla www.facebook.com/kaasujalka Kisaan osallistuminen päättyy 30.6. ja voittajalle ilmoitetaan henkilökohtaisesti. Lisäksi voittajan fiiliksistä tehdään juttu syksyllä ilmestyvään Kaasujalka-lehden numeroon. LISÄTIETOJA AUTOSTA: www.speedpassion.fi VASTAUSKUPONKI NEITSYT 23.8 – 22.9. Joudut ehkä tukemaan vanhaa ystävääsi, jota vaimon suku ilkkuu tämän ostettua käytetyn Dacia Dusterin. Muistuta kaveriasi, että vaimon sukulaiset ovat moukkamaisia nousukkaita, joiden puheet kannattaa jättää omaan arvoonsa. OIKEA VASTAUS VAAKA 23.9 – 22.10. Luet Kaasujalasta jutun ruostesuojauksesta ja havahdut miettimään, miten on oman vastahankitun autosi kohdalla asianlaita. Kannattaa teettää se nyt, kun tiedät että naapurisi autossa se oli myöhäistä jo alle 30 000 kilometrissä. POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA SKORPIONI 23.10 – 21.11. Jos ihmisellä on vahva itsetunto, ei hän tarvitse hienoa autoa sen pönkittämiseksi. Mutta jos talous vain sen sallii, voi auton vaihtaminen olla terapeuttista sellaiselle, jolla se ego on pohjamudissa. JOUSIMIES 22.11. – 21.12. Olet vaarassa joutua tilanteisiin, joissa et oikeasti haluaisi olla. Kaverisi pyytää sinua mukaansa autokaupoille katsastamaan vaihtoehtoja, jollaisiin sinulla itselläsi ei ole nyt varaa. Koska kateus on myrkkyä mielelle, niin mitäpä jos nyt sanoisit ei? KAURIS 22.12 – 19.1. Onnistuminen on mahdollista vain, jos laitat omat tarpeesi etusijalle. Rouva haluaa nelivetomaasturin, mutta itsellesi riittää tilava ja edullisempi etuvetoinen farmari. Koska sinä maksat, sinä myös päätät! VESIMIES 20.1.-18.2. Mikään ei onnistu ilman ristiriitoja, mutta toisaalta mitään ei myöskään kannata yrittää väkisin. Sinulla on perhettä ja niin mainio asia kuin bensa-auton muuttaminen kaasukäyttöiseksi onkin, veisivät säiliöt nykyisessä autossasi liikaa tavaratilaa. KALAT 19.2.-20.3. Kalojen kannattaa nyt seurata vaistoaan autoasioissa. Karsastat ranskalaisia autoja, mutta kohtaat netin vaihtoautopalstalla hulppeaan ja vähän ajettuun Peugeot 607:ään, josta et saa ajatuksiasi irti. Osta se! MAAILMALTA BONGATTUA! NIMI OSOITE PUH. AUTO KESÄKSI KUNTOON! KAIKKI FARMARIMALLIT LASIEN TUMMENNUS +KOVAVAHAUS 280€ (norm 370€) Kysy tarjous myös muista malleista! Tarjous voimassa 30.4.2014 saakka MEILTÄ SAAT Lasintummennukset Maalipintojen ja tuulilasin kiveniskemien korjaukset Kovapinnoitukset Autopuhdistukset Voudinkatu 9, 21200 Raisio puh. 0400 550 714, 050 438 0619 www.mmtuning.net
18 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti VASTAA, RATKO JA VOITA PALKINTOJA. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti KUINKA MONES SUKUPOLVI ESITELTIIN BMW X5:STÄ? A) 1 B) 2 C) 3 D) 4 Kaikkien ristikon oikein ratkoneiden ja/tai kuukauden kysymykseen oikein vastanneiden kesken suoritetaan arvonta, jossa palkintona on upeita palkintoja. Vastausaikaa on 10.6.2014 saakka. KAIKKIEN RISTIKON oikein ratkoneiden sekä/tai vastaukseen vastanneiden kesken kesken arvotaan 2 kpl Sonaxin pesuämpäriä, jonka sisältö on : Xtreme Vannepesu, ei sisällä happoja 500ml, Autoshampoo, tiiviste 1000 ml, Auton sisäpuhdistusaine 500 ml, Ikkunapesu, pumppupullo 500 ml, Mikrokuituliina, (vihreä) lasipinnoille 40x40 cm, Pesusieni Pop-Up XL, 7.vuosikerta. Varsinais-Suomen painos Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa Trunc Organizer laukku. Vastausaikaa on 13.5. saakka. Kustantaja Wheelmedia Oy kisaan tuli vastauksia 897 kpl. ja kaikkien oikein vastanneiden kesken arvoimme 2 kpl Valet Pro tuotepakettia. Onnelliset voittajat ovat Pekka Peukunen Tampereelta ja Kari Piekkola Espoosta. ONNEKSI OLKOON! MAALISKUUN OsOite Olarinluoma 13, O2200 Espoo PäätOimittaja Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi art DirectOr Arttu Kauranne Kiitos palautteesta jo etukäteen ja onnea arvontaan! avustajat Urmas Hurmalainen, Arttu Kauranne, Timo Kiiski, Antero Visaheimo, Mikko Meriluoto, Mauri Nurmi, Timo Huhtala, Mika Koivunen ilmOitusmyynti Mika Salomaa, 0400 777797 RISTIKKO nettisivut www.kaasujalka.fi PainOPaiKKa Lehtikanta Oy, Kouvola jaKelualueet varsinais-suomen telineet: 60 kpl (Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa) Pirkanmaan telineet: 55 kpl (Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Iittala, Hämeenlinna, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski) Pääkaupunkiseudun telineet: 255 kpl (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Veikkola, Hyvinkää) Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti KAIKKIEN FB-FANIEN KESKEN SUORITETAAN ARVONTOJA. VASTAUSKUPONKI 05/14 PARAS SIVU Postimerkki KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT TYKKÄÄ HETI!!! RISUJA JA RUUSUJA NIMI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. Peukuta Kaasujalkaa facebookissa!
AUTOILIJAN PALVELUHAKEMISTO AUTON AKKUJA OSTETAAN AUTOJA Laadukkaat Yuasa-starttiakut VARAOSIA 19 AUTOKIERRÄTYS Romuautosi teräksestä 100 % jatkaa elämää... ...uusina tuotteina, kun kierrätät sen oikein. Saat samalla romutustodistuksen, joka vapauttaa sinut vastuista. ILMAINEN AKKUJEN TESTAUS! Lemminkäisenkatu 36 - 20520 TURKU Avoinna arkisin 8.00-17.00 - Puh. 02 4695 544 akkupojat@akkupojat.fi - www.akkupojat.fi Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti p. 0207 890 690 Olemme myös Facebookissa! SULAN AUTOJEN OSTOPISTE € Ostamme 2000-luvun vähän ajettuja henkilö- ja pakettiautoja! Kauppahinta heti käteisellä. Myös vaihto halvempaan ja loppuvelan lunastus mahdollista. Kunnostetut Turboahtimet Uudet turboahtimet Turboahdin kunnostukset Sähkösäädinten kunnostukset Kaikki turboahdin merkit ja mallit www.suomenautokierratys.fi RUOSTEENESTO TARJOA ROHKEASTI! 0400 528 210, 040 741 9991 posti@autoimperium.fi Sulantie 2, 04300 Tuusula Ma - Pe 9 - 17 puh. 0400 856 310 TURBOTUKKU.COM KATSASTUSASEMIA -Autoon kuin autoon takuulla- Vaihtomoottorit Vaihdelaatikot Vaihdelaatikko kunnostukset Moottori koneistukset Kaikki merkit ja mallit 2004 - 2014 TERVETULOA KOTIMAISELLE KATSASTUSASEMALLE Ma - Pe 10 - 17 puh. 020 747 9282 HENKILÖ-JA PAKETTIAUTOJEN MÄÄRÄAIKAISKATSASTUS VARAOSIA.COM 39€ + mahdolliset päästömittaukset: Bensa 15€, OBD 10€ ja diesel 25€. (mahdollinen jälkitarkastus 10€) -Autoon kuin autoon takuulla- WP-Katsastus Oy Tuulissuontie 34, LIETO, puh. (02) 436 4300 www.wp-katsastus.fi Av. ma–pe klo 8–17 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti HYVÄN TUULEN LASILIIKE Hakakatu 11, 20540 Turku puh. (02) 237 2209 0400 324 800 ma-to 8-16.30 pe 8-16 www.lasijussi. SISÄKARTING
BMW 640d Gran Coupé F06 TwinPower Turbo A xDrive -14 17tkm 129.900 neliveto, automaatti, takuu, huoltokirja, navi prof., webasto, individual, huippuvarusteet! BMW 750d TwinPower Turbo A xDrive F01 Sedan -13 10tkm 119.900 neliveto, automaatti, takuu, nappanahka laajennettu sisältö, peruutuskamera, huippuvarusteet! Mercedes-Benz E 63 AMG 6.3 V8 518HV -10 31tkm 99.900 AMG Performance paketilla! Uutta vastaava! BMW X6 xDrive40d -11 59tkm M Performance paketilla! Ferrari 3603.6 Modena -99 70tkm 89.800 hyvällä historialle virheetön Ferrari! BMW 530d TwinPower Turbo A xDrive F11 Touring -13 22tkm 79.900 neliveto, takuu, h-kirja, navi prof., nahkaverh., xenon-ajovalot, pdc, panorama kattol., comfort-istuimet, adaptive drive, head-up näyttö, nopeusrajoitusnäyttö BMW 530d TwinPower Turbo A xDrive F11 Touring -12 29tkm 72.900 eliveto, takuu, h-kirja, navi prof., nahkaverh., xenon, pdc, dsc, dtc, adaptive drive, comfort access, dynamic drive, bluetooth, panorama, stop&go vakionopeus. BMW X6 x Drive30d -12 47tkm 78.900 Alumiini koristelistat, Urheluistuimet, Vakionop.s. jarrutustoiminnolla, Navig. system Professional, Tumm. takalasit, Suomi-Auto, Webasto gsm –ohjauksella Audi TT RS Coupé -10 31tkm 74.900 ABT Power, uuttavastaava, superhieno! Mercedes-BenzSprinter 318 CDI 3.0 V6 Provan Executive Edition -09 30tkm 74.900 lisätiedot 050-5520522 BMW X6 xDrive35d -09 94tkm 69.900 M Performane, huippuvarusteilla! Mercedes-Benz R 350 CDI 4MATIC Autom. -11 83tkm 68.900 Neliveto, Automaattivaihteisto, BEIGE Nahkaverhoilu, Comand APS-navigointijärjestelmä, Kaksoisksenonvalot, Pysäköintitutka Parktronic, Ilmastointiaut. Mercedes-Benz E250 CDI Cabriolet A -12 45tkm 64.900 huippuvarusteet, AMG Styling, Airscarf, ilmast. penkit, command jne! Mercedes-Benz SL 55 AMG -04 99tkm 59.900 Suomi-Auto, täydellinen huoltohistoria, Nahkasis. Navig.järjestelmä, Panoraama-katto, Automaatti, Autom.ilmastointi BMW X6 xDrive35d -08 123tkm 59.900 imuovet, head-up, nahat, navi, bluetooth, Suomi-auto BMW 335iA Coupe DKG -10 64tkm 56.900 tuplakytkinvaihteisto! tuplaturbo kone, M-Sport paketti Mercedes-Benz S 320 CDI SEDAN 4MATIC -07 89tkm 55.800 Autom., Nahkaverhoilu, Comand APSnavig. Kaksoisksenonvalot, Airmaticilmajousitus ,Pysäköintitutka Parktronic, Ilmast.aut., Vakionop.säädin, Ajotietok. BMW 530 Gran Turismo 530d GT Aut. -10 63tkm 49.900 lämmitetty ohjauspyörä, nahkaverhoiltu sportti ohjauspyörä, Active Steering, Hälytin, Soft-Close (imuovet), alkuperäinen vetokoukku, tummenevat taustapeilit, sähköpenkit muistilla, urheiluistuimet Audi Q7 3,0 V6 TDI DPF 176 kW quattro tiptronic-autom. 7paik. 93tkm -08 47.900 7-paikkanen, ESP, erik.vant., ilmast., h-kirja, lohkol., 2xrenk., vetok. BMW X1 xDrive20d Autom. -13 19tkm 44.800 Business Sport, Sport-istuimet, navikointi, Erikoisvanteet, Ajotietok., Aut. ilmastointi, Urh.alusta, Xenon-ajovalot Audi A4 Allroad 2,0 TDI 130kW Quattro S Tronic -12 85tkm 43.900 Tehdastakuu, 1 om., Täyd. h-kirja, Huippusiisti, Suomi-auto, Eberspächer lisälämm. Urheiluist., sähköisäätöiset ristiselän tuet, Audi adaptive cruise control, Aluvanteet, 2xrenk. BMW 530xdA E61 Touring LCI M Sport Facelift 169tkm -08 29.900 M-Sport, Panorama lasikatto,Nahkasis. Navig.järjestelmä, H-kirja, Aut.ilmastointi, Xenon ajovalot Mazda MX-52.0 aut. -11 33tkm 29.900 automaatti, kovakatto, uutta vastaava! VolkswagenPASSAT Highline 2,0 TDI PowerDiesel 103 kW DSG-aut. -09 64tkm 24.900 webasto, r-line, hyvin pidetty SuomiAuto BMW 120 d Coupé -08 71tkm vähän ajettu Suomi-Auto! Mitsubishi Lancer 1.6 -13 27tkm 22.900 Ralli-Art korisarjalla! Aut.ilmastointi, Hkirja, Ajotietokone, Äänentoistojärjestelmä, Erikoisvanteet Mercedes-Benz Vito -09 24tkm ajettu vain 24tkm!!! 23.900 Vaihtomaailma Oy Satamakatu 23, 24100 Salo henrik.hellstrom@vaihtomaailma.fi Puh. 050 552 0522 111 CDI 21.800 Avoinna: Ark. 10-18 La 10-14 89.900 Toyota Aristo V300 Vertex Edition -98 106tkm 20.900 superhieno, tehoa riittävästi! Erikoisvanteet, Aut.ilmastointi, Xenon-ajovalot Äänentoistojärjestelmä Infiniti FX30d3.0d V6 aut. Premium S -11 32tkm 89.900 Lorinser korisarja, OZ Racing 22 BMW 530xd Touring Aut. -06 228tkm 19.900 neliveto, farmari, automaatti, navi