1 1 1 1 1 1/2013 Jouset taipuvat joustavasti moneen muotoon s.4 Työhuone, joka motivoi yrittämään s.8 Keuke neuvoi lähes tuhatta yritystä s.12
2 Tarvitsetko laskutuspohjaa tai perustietoja markkinointisuunnitelman teosta? Miltä näyttää muistutuslasku tai alihankintasopimus? Yritystulkki on yrittäjän sähköinen työkalupakki, josta löydät kaikki yrityksen pyörittämiseen liittyvät perustiedot ajantasaisena ja paikallisesti tuotettuna. Maksuton palvelu helpottaa hallinnon hoitamista ja antaa mainiot välineet yrityksesi toiminnan suunnitteluun myös pidemmällä tähtäimellä. KÄY TUTUSTUMASSA HETI! www.keuke.? YRITTÄMISEN PERUSTIEDOT NETISSÄ • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus
3 Hyvä vuosi, luvassa parempaa Uuden vuoden alku on tilinpäätösten aikaa. Katsotaan ja analysoidaan, miten viime vuosi meni: mikä kasvoi, mikä laski, missä on parannettavaa ja miten vastataan tulevan vuoden haasteisiin. Meillä Keukessa vuosi 2012 oli hyvä vuosi. Tärkein mittarimme eli asiakaskontaktit ja neuvontatapahtumat kasvoivat reippaasti. Viime vuonna pystyimme neuvomaan ja auttamaan lähes tuhatta keskiuusmaalaista yritystä kehittymään ja kasvamaan. Kaikkiaan kirjasimme viime vuonna noin 3000 neuvontatapahtumaa. Hyvä tulos on seurausta onnistuneista rekrytoinneista. Tälle vuodelle odotamme jälleen ennätystulosta, ja sitä silmällä pitäen kasvatimme tiimiämme tämän vuoden alusta kahdella uudella yritysneuvojalla. Nyt organisaatiomme on siinä vahvuudessa, että pystymme vastaamaan voimakkaasti kasvavaan yritysneuvontaja kehittämispalvelujen kysyntään omalla alueellamme. Hyvä tulos kertoo myös toimialueemme yritysten ja yrittäjien halusta kehittyä ja kasvaa. On ymmärretty, että neljä silmää näkee paremmin kuin kaksi, ja että neuvontapalvelujen käyttäminen ei ole häpeä – päinvastoin aktiivinen kehittäminen ymmärretään elinvoimaisen yrityksen perustaksi. Ota siis rohkeasti yhteyttä, oli kehittämistarpeesi mikä tahansa. Keuken osaamisen lisäksi sinulla on yrittäjänä käytössäsi vahva verkosto monipuolista osaamista. Me kaikki Keski-Uudellamaalla toimivat ja yrityspalveluja tarjoavat organisaatiot olemme tehostaneet yhteistyötämme yrittäjien parhaaksi. Se tarkoittaa parhaita neuvoja ja palveluja ilman juoksemista paikasta toiseen. Tehdään yhdessä tästäkin vuodesta hyvä vuosi. Aloitetaanko siis vaikka sillä tilinpäätösanalyysillä? Elina Pekkarinen toimitusjohtaja p ä ä k ir j o it u s keuke postia 1/2013 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINO >> Forssa Print PAINOSMÄÄRÄ >> 3 000 kpl VARAA OMA AIKASI MA-TO 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.?
4 Jousia joustavalla asenteella
5 Puristusjousia, vetojousia, vääntöjousia ja muotolankajousia. Tuusulalainen Jousiteos valmistaa mittatilaustyönä kaikennäköisiä jousia asiakkaiden tarpeisiin. Tuotteet ovat erikoistyötä ja kilpailuvalttina ovat räätälöidyt pienet tuotantoerät. Työn erityisluonteen vuoksi Jousiteoksen koulutuskin oli räätälöitävä yrityksen oman tarpeen mukaan. CNC-kone sylkee ulos väkkärän näköisiä jousia Jousiteoksen tuotantotiloissa. Viereisellä koneella valmistetaan vähän erinäköisiä ja kolmannella vielä erilaisia jousia. – Koneet ovat aivan spesiaaleja, eikä jousien valmistamiseen ole olemassa ammattikoulutusta. Keuken avulla saimme järjestettyä tarvitsemaamme koulutusta koko yritykselle, kertoo Jousiteoksen toimitusjohtaja Markku Ojala. Jousiteoksen koulutuksen koordinoi Tutka-projekti, joka auttaa tarvittavan koulutuksen hankinnassa ja myös rahoituksessa. – Koneiden käyttämiseen liittyvä koulutus tilattiin konevalmistajalta. Sen lisäksi päivitimme osaamistamme yleisestä työturvallisuudesta, ensiavusta, tietotekniikasta ja taloushallinnosta, Ojala sanoo. – Koulutus räätälöitiin ja koordinoitiin meille valmiiksi paketiksi, mikä säästi meiltä tietenkin suuren määrän työtä ja vaivaa. Verkostoituminen kannattaa Jousiteoksen koulutustarve tuli puheeksi Alihankintamessuilla, jossa Jousiteos oli mukana Keuken organisoimalla näyttelyosastolla. – Meillä oli koulutukselle suuri tarve ja se tuli puheeksi messuilla Keuken porukan kanssa. Hommat lähtivät pyörimään todella nopeasti eteenpäin ja muutaman kuukauden kuluttua koulutus jo alkoi. Jousiteos on ollut mukana KeskiUudenmaan yhteisellä näyttelyosastolla Alihankintamessuilla jo viiden vuoden ajan. – Messut ovat loistava paikka luoda uusia kontakteja ja ennen kaikkea pitää yllä suhteita nykyisiin asiakkaisiin. Uusia mahdollisuuksia Suomessa on Jousiteoksen lisäksi vain muutama jousia valmistava yritys. Yrityksen asiakkaat ovat lähes kokonaan suomalaisia. – Kilpailuvalttimme on ehdottomasti joustavuus ja kyky tehdä tuotteita asiakkaan tarpeiden mukaan. Jouset tehdään mittatilaustyönä asiakkaan omien mittojen, piirrosten ja mallien mukaan. Joskus asiakas saattaa tulla tuotteensa kanssa paikan päälle ja yhdessä suunnittelemme siihen tarvittavan jousen, Ojala kuvailee. – Suomessa kannattaa valmistaa pieniä tai keskisuuria sarjoja. Joskus yrityksen alkuvaiheessa valmistimme jousia mustekyniinkin, mutta nyt sellainen bulkkitavara valmistetaan halvan työvoiman maissa. Meidän bisnes perustuu vakituisiin asiakassuhteisiin, mutta hyvän suunnittelun ansiosta uusien jousimallien tekeminen on helppoa. Jousiteoksen konekanta mahdollistaa myös tuotevalikoiman laajentamisen. – Koneilla voi valmistaa myös erilaisia kiinnikkeitä, sokkia ja koukkuja. Itse asiassa koneilla voi tehdä mitä tahansa nyrkinkokoisia kappaleita, kertoo Markku Ojala. – Liiketoiminnan, rahoituksen ja investointien suunnittelussa tulemme käyttämään Keuken osaamista. Liiketoimintasuunnitelma on viimeksi päivitetty sukupolvenvaihdoksen yhteydessä vuonna 2006. Jousiteos Oy on perinteikäs perheyritys, joka on perustettu vuonna 1981. Yritys työllistää kahdeksan henkilöä ja liikevaihto on miljoonan euron luokkaa. Jousiteoksella on 800 neliön tuotantotilat Tuusulan Ristikiven teollisuusalueella. k e u k e y r it y s p a l v e l u t keuken yrityspalvelut auttavat liiketoiminnan kehittämisessä ja avustavat toiminnan muuttamisessa kohti haluttua tilaa. Neuvomme ja palvelemme yrityksiä ikään katsomatta esimerkiksi myynnin ja markkinoinnin aktivoimisessa, investointien suunnittelussa, rahoitusneuvonnassa, yhteistyökumppaneiden löytämisessä, kansainvälistymisessä ja omistajan vaihdoksissa. soita ja varaa aika (klo 9-15) puhelin 050 341 3210 sähköposti keuke@keuke.?
6 p o s t ia k e u k e l l e Tällä palstalla Keuken yhteistyökumppanit kertovat kuulumisiaan ja jättävät terveisensä Keuken postilaatikkoon. Keski-Uudenmaan aluekummi Eero Haapanen : OTA ROHKEASTI KOKEMUS KÄYTTÖÖSI Mikä on yrityskummi? Yrityskummi tarjoaa yrittäjille ja yrityksille omaa kokemustaan ja osaamistaan. Yrityskummin työ on vapaaehtoista ja maksutonta, ja perustuu täydelliseen luottamukseen. Kummit ovat itse yrittäjätaustaisia, yritysjohtajia tai liike-elämän asiantuntijoita. Minä olen tehnyt urani kotimaisissa ja kansainvälisissä IT-alan yrityksissä – myynnin, markkinoinnin ja kehittämisen johtotehtävissä. Olet Keski-Uudenmaan aluekummi. Mitä se tarkoittaa? Kummeja on ympäri Suomen noin 1000. Aluekummit organisoivat toimintaa omalla alueellaan. Tähän tehtävään liittyen olen vahvistanut yhteistyötä Keuken kanssa. Keuken kautta saamme markkinoitua palvelujamme tehokkaasti, lisäksi heidän kauttaan onnistuu ajanvaraus kummeille. Missä asioissa kummi voi olla yritykselle ja yrittäjälle avuksi? Asiassa kuin asiassa. Usein yrittäjä tarvitsee apua markkinoinnissa, myynnissä ja tuotteistamisessa tai vaikkapa sukupolvenvaihdokseen liittyvissä asioissa. Olen huomannut, että usein ulkopuolista näkemystä tarvitaan laskentatoimen asioissa, kuten ostojen seuraamisessa, varastoarvon määrittämisessä ja sen suunnittelussa. Kokemukseni mukaan pk-yrittäjät ovat kovin yksinäistä porukkaa. Joskus yrittäjä kaipaa ainoastaan juttukaveria ja vertaistukea. Mikä saa kummin tekemään työtään ilmaiseksi? Tässä vaiheessa elämää on aikaa jaettavana ja tietenkin myös paljon sitä kertynyttä osaamista. Se on kiva tunne, kun pystyy auttamaan. Kiitos ja palkka tulevat siitä. Vaikka maailma muuttuu koko ajan, niin liike-elämän peruslainalaisuudet eivät muutu mihinkään. Nautin myös siitä, kun saan tutustua uusiin ihmisiin. Viime vuonna Keski-Uudellamaalla oli avustettavia yrityksiä 20 ja työtunteja kertyi yli 200. Tätä työtä tehdään sydämellä ja tietenkin sen pitää olla myös kivaa. Se pitää kuitenkin muistaa, että kummi ei ole konsulttitoimisto eikä lakiasiaintoimisto. Kummin tehtävä on tukea ja neuvoa, ei tehdä palkallista työtä. Jos esimerkiksi kummia pyydetään yrityksen hallitukseen, yhteistyö muuttuu ammattisuhteiseksi ja kummisuhde loppuu. Mitä kummi odottaa ”kummilapsiltaan”? Toivon, että mahdollisuus osattaisiin käyttää hyväksi. Yritys voi olla missä elinkaaren vaiheessa tahansa, eikä aina tarvitse olla suurta murhetta, jotta voisi pyytää neuvoja. Ottakaa rohkeasti yhteyttä ja käyttäkää kokemus ja osaaminen hyväksenne! varaa yrityskummi keukesta: puhelin 050 341 3210 sähköposti keuke@keuke.? ”Keuke on uudistanut upeasti toimintaansa. Myös kummien ja Keuken yhteistyö on saatu nyt uudelle tasolle, mistä olen hyvin iloinen.”
7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 KYSY LISÄÄ: 050 341 3210 Hautomoyrittäjänä hyödyt myös toiminnallisista tiloista! Toimistohuone 115 € Tuotantotilaa 475 € Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy | Keuken Yrityshautomon tiloissa Vihdin Nummelassa olet osa verkostoa. Neuvontapalvelujen lisäksi hyödyt Hautomon yhteisöllisyydestä ja verkoston voimasta. Tarjolla on toimitilaa 11 neliön työhuoneista 110 neliön tuotantotiloihin. tulevat toimitilat?
8 Elämäni työ elämäni työhuoneessa Yrityshautomon tilat Vihdin Nummelassa kiinnostavat yrittäjiä. Yrityshautomo onkin hyvä paikka yrityksen alkumetreillä – niin tiloina kuin toimintana. Yritysvalmentaja Marko Kaistinen Bavionista teki Yrityshautomoon oman oivaltavan toimistonsa. Ajatustyötä. Bavionin Marko Kaistinen voisi tehdä työtä kotoakin käsin, mutta totesi erillisen työhuoneen olevan tärkeä suunnitteluja ajattelutyössä. ”Kun tulen toimistolle, tulen tekemään vain töitä. Toimisto Yrityshautomolla on ehdottomasti hyvä asia ja siellä voi aina rikastuttaa omia ajatuksia käymällä hyviä dialogeja asiantuntijoiden kanssa.”
9 Marko Kaistisella on työhuoneestaan tarina. Se kertoo siitä, miten työhuone sisustettiin ja kalustettiin, mutta samalla se on kuvaus yrityksen perusajatuksesta. – Työssä pitää viihtyä. Teen työhuoneessa paljon ajatustyötä, sillä varsinaisen tuotannollisen työn teen asiakkaiden luona. Työhuoneen pitää myös välittää kuvaa laadukkaasta ja tuloksellisesta työstä. Tiloista pitää huokua yrityksen arvomaailma. Millainen sitten on Bavionin toimisto ja Bavionin arvomaailma? – Toimiston sisustaminen alkoi pienistä yksityiskohdista kauan ennen kuin itse toimistoa oli edes vielä vuokrattu. Kaikki lähti seinäkellosta, mikä löytyi paikallisesta sisustusliikkeestä. Tämä täydentyi täydellisellä vuokratilalla, missä on paljon ikkunapinta-alaa. Se mahdollistaa vapauden tunteen ajattelutyössä. Toimistohuoneen värimaailman valinnassa vaikutti kodinomaisuus, mikä saatiin yhdistämällä lämpimiä ruskean sävyjä. Huoneeseen sisään astuttaessa katseen vangitsee puinen lipasto sekä varjostinta kannatteleva possu-valaisin ja ammattikirjallisuus. – Tilassa tarinat seuraavat toisiaan. Istuessasi työpöydän ääressä katseesi kohtaa taulun, missä lentokone lentää tummien pilvien läpi. Taivaanrannassa näkyy sinistä taivasta ja poutapilviä, mikä antaa aina toivon paremmasta. Taulun tehtävänä on kohdistaa ajatukset lentoon ja suunnata oma toiminta asiakasta auttavaan tuloksentekoon, mikä on tärkeää kaikessa työssä. ”Yrittäjyys on sikahauskaa” Marko Kaistinen on tehnyt pitkän uran erilaisissa johtotehtävissä ja yritysvalmentajana. Yrittäjäksi ryhtyminen kypsyi hiljakseen ja merkittävä sysäys tuli eteen osuneesta mietelauseesta. – Urallani olen saanut pari kertaa kenkää ja joutunut esimiehenä irtisanomaan henkilökuntaa. Viimeisen kerran, kun sain lähteä YT-neuvotteluiden myötä, syntyi päätös, etten halua enää joutua huonon hevosen selkään vaan haluan itse määrittää sen mitä teen ja miten teen. – Yrittäjäksi lähteminen mietitytti pitkään ja lopullinen päätös ei syntynyt hetkessä. Vahvana vaikutteena oli yritystoiminnan opiskelu sekä Anthony Robbinsin lause ”Jos teet sitä, mitä olet aina tehnyt, niin saat sitä mitä sinulla jo on”. Pelkkä tuloksenteon perässä juokseminen palkollisena ei enää riittänyt vaan tekemisellä tuli olla suurempi merkitys. Kaistinen huomasi myös, että kun johonkin asiaan syntyy riittävästi paloa, niin ympäriltä löytyy kyllä ihmisiä, jotka ovat valmiita tukemaan ja auttamaan perille pääsemisessä. – Yrittäjänä teen samaa työtä kuin aikaisemminkin, mutta nyt tietenkin omilla ehdoilla. Yrittäjyydessä opeteltavaa on ollut kaikki hallinnollinen puoli, kaikki se mikä ei liity valmennukselliseen tekemiseen ja osaamiseen. Mutta siihen muuhun olen saanut tukea täällä hautomossa. – Yrittämisen alkumetreillä lyhyen ajan sisään hajosi ensin tietokoneen ulkoinen backup-muisti ja melkein heti perään kannettavan tietokoneen kovalevy, ja se söi yrittäjän mieltä. Ei ollut it-tukiosastoa johon soittaa eikä prosessia, mikä hoitaisi homman nopeasti kuntoon. Kaiken lisäksi selkä kipeytyi. Uutta yrittäjää kyllä koeteltiin, mutta siitäkin huolimatta ajattelin, että tätä minä haluan tehdä. Nauti elämästä, se näkyy työssä Yritysvalmentajana ja johdon valmentajana Marko Kaistinen noudattaa ohjenuoraa, jonka mukaan elämästä nauttiminen näkyy myös työssä ja sen tuloksissa. – Mikäli suunta ei ole kirkas, eikä tiedä mihin on menossa, on vaikea tehdä tuloksellista työtä. Tehtäväni on auttaa valmennettavia löytämään metaforia hyödyntäen tekemiselle merkitys, suunta ja oma luonnollinen tapa tuloksen tekoon. Haudotaan yhdessä yritykseksi lentoon! Keuken yrityshautomo on palvelu untuvikoille ja nuorikoille – yrityksille joista löytyy kasvupotentiaalia. Hautomosta saat neuvoja, ohjausta ja sparrausta. Hautomolla on myös työhuoneita Vihdin Nummelassa. Ota yhteyttä: puhelin 050 341 3210 sähköposti keuke@keuke.? – Kaikki metaforat ovat henkilökohtaisia maamerkkejä valmennettaville ja niiden tulee olla riittävän merkityksellisiä, jotta muutos käyttäytymisen tasolla on mahdollista. Esimerkiksi, jos elämä näyttäisi tällä hetkellä olevan aavikkomyrskyssä rämpimistä, tavoitteena voisi olla vihreä keidas vesiputouksen alla. Bavionin ideologian mukaan liiketoimintaympäristön jatkuva muutostila ja alituinen kiire aiheuttavat kalliita ja turhia häiriöitä yrityksen sisäisessä yhteistyössä. Turha henkinen paine kaventaa ihmisen kykyä ajatella ja se myös heikentää tuloksentekokykyä. – Yritysten keskijohto tarvitsee myös keskustelukumppania. Teen ryhmävalmennuksen lisäksi henkilökohtaista johdon valmennusta. Marko Kaistinen on hakenut lisäarvoa omalle työlleen ja asiakkailleen kouluttautumalla Kanadassa Integral Coaching Canada -ohjelmassa. – Haluan tarjota asiakkailleni kokemuksia, mitä muut eivät tarjoa. k e u k e y r it y s h a u t o m o
10 Yrittämistä voi kuvailla eräänlaiseksi löytöretkeksi. Tarvitaan hyvä tavoite, suunnitelma ja luotettava tiimi. Keuke järjestää huhtikuussa Löytöretken menestykseen. Pääpuhujaksi on varattu löytöretkeilijä Patrick ”Pata” Degerman – mies, joka käy siellä, missä muut eivät ole olleet. Patrick ”Pata” Degerman ilmoittaa kai ainoana Suomessa ammatikseen löytöretkeilyn. Pata on suunnitellut ja osallistunut useille retkikunnille ja löytöretkille, jotka ovat vieneet miehen kymmeniin maihin maailman kaikilla mantereilla. Hän on tehnyt viisitoista ensinousua, hiihtänyt, kiivennyt ja melonut ihmisille ennen tuntemattomilla alueilla Etelämantereella, Grönlannissa, Huippuvuorilla, Amazonaksen viidakossa, Borneolla ja Himalajalla. Patrick Degerman näkee löytöretkeilyn ja organisaatioiden uusien haasteiden välillä samankaltaisuutta. ”Löytöretkien ja eri organisaatioiden suuria projekteja voinee hyvin verrata toisiinsa. Edessä voi olla tuntematon asia, eikä kukaan välttämättä tiedä, miten asia pitää hoitaa. Voi olla, ettei ennalta ajateltu toimintatapa toimi ollenkaan, ja tavoitteeseen pitää kuitenkin päästä. Toimeksiantojen kautta haluaisin antaa osallistujille mahdollisuuden poimia ideoita, sekä nähdä mahdollisuuksia erilaisille toiminta-, Tulossa vuoden huipputapahtuma: Löytöretki menestykseen A n t o n S u c k s d o r f f / S p e a k e r s F o r u m ja ajattelumalleille. Nämä, joskus suhteellisen epäsovinnaiset ajattelu-, ja toimintatavat, ovat vuosien mittaan muokkautuneet toimiviksi kokonaisuuksiksi.” Degerman haluaa haastaa kuulijat avartamaan omia rajojaan. ”Rajat, jotka asetamme itsellemme, ovat usein illuusioita. Itse asiassa pystymme pääsemään huomattavasti pidemmällekin. Se, että uskaltaa mennä asettamiensa rajojen ulkopuolelle, avaa mielestäni aistit ja antaa voimia tuleviin haasteisiin.” Löytöretki menestykseen -seminaari Järvenpää-talolla (Hallintokatu 4, Järvenpää) 9.4.2013 klo 17–20. Luvassa on myös paikallisia menestystarinoita ja ajatuksia avartavia puheenvuoroja. Seuraa ilmoitteluamme ja varaa paikkasi löytöretkelle menestykseen.
11 a j a n k o h t a is e t u u t is e t Tilikausi päättyi – mitä tilinpäätös kertoo sinulle? tulevat tapahtumat Vuositsekkaus on ajankohtainen juuri nyt, kun viime vuoden tilinpäätös on valmistunut. Kannattaa ottaa yhteyttä Keuken ajanvaraukseen ja sopia oma tapaamisaika! Jotta voi suunnitella ja seurata yrityksen taloutta, pitää myös osata lukea taloushallinnon raportteja ja kirjanpitoa sekä ymmärtää tuloslaskelman ja taseen pääperiaatteet. Kirjanpidosta ja raporteista kannattaa ottaa kaikki hyöty irti, ja apua siihen saat Keukesta. Tilinpäätöksen tunnusluvut mahdollistavat eri vuosien, erikokoisten yritysten ja osittain myös eri toimialojen väliset vertailut. Pankit ja muut rahoittajat seuraavat nykyään entistä tarkemmin tilinpäätösten tunnuslukuja ja ne vaikuttavat lainojen korkojen hintaan. Tunnusluvut mittaavat yrityksen kannattavuutta, maksuvalmiutta ja vakavaraisuutta sekä myös omaisuuserien kiertonopeuksia. Kaikkien nämä on oltava kunnossa, jotta yrityksellä on menestymisen mahdollisuudet. Helposti kiinnitetään liikaa huomiota vain kannattavuuteen, mutta jotta yritys pysyy toimintakunnossa, kaikkien osa-alueiden on oltava riittävän tukevalla pohjalla. Tavoitteena on, että kirjanpidosta saisi mahdollisimman suoraan tarvittavat todenmukaiset tiedot, eikä joutuisi tekemään ylimääräisiä laskelmia haluttujen tietojen saamiseksi. Kunkin yrityksen tulisi löytää omat olennaiset tunnuslukunsa, joita seurata kuukausija vuositasolla. Hyvänä apuna tähän on Keuken tarjoama tilinpäätöksen analyysipalvelu, jossa yritysneuvoja analysoi tilinpäätöksen keskeiset tunnusluvut. Analyysin tulokset sekä johtopäätökset käydään yhdessä yrittäjän kanssa läpi henkilökohtaisessa tapaamisessa. Tilinpäätösanalyysi antaa hyvän pohjan yrityksen tulevan toiminnan suunnitteluun. ”Tilinpäätösanalyysi antaa hyvän pohjan yrityksen toiminnan suunnitteluun.” Rahoitustukija neuvontainfo >> 26.3.2013 kello 8 – 10 Vihdissä Löytöretki menestykseen –seminaari >> 9.4.2013 kello 17 – 20 Järvenpäässä Sopimusten keskeisiä pelisääntöjä –juridiikkailta >> 23.4.2013 kello 17 – 20 Tuusulassa Yrityskaupan aamupäivä >> 7.5.2013 kello 8 – 11.30 Keravalla Mikä ihmeen HILMA? Julkiset hankinnat tutuiksi -infotilaisuus >> 21.5.2013 kello 8 – 10 Nurmijärvellä
12 Neuvontatapahtumia vuonna 2012 yli 3000 KEUKE NEUVOI LÄHES TUHATTA KESKIUUSMAALAISTA YRITYSTÄ asiakkaat neuvontatapahtumat Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy (Keuke) neuvoi vuonna 2012 kaikkiaan 961 yritystä. Edelliseen vuoteen verrattuna palvelun parissa olevien yritysten määrä kasvoi kolmella sadalla. Yksittäisiä neuvontatapahtumia Keuken asiakasjärjestelmään kirjattiin 3267 kappaletta, mikä sekin on 1200 kappaletta edellisvuotta enemmän. 2010 2010 2011 2011 2012 2012 151 440 100 200 300 1000 400 500 2000 600 700 3000 800 900 1000 4000 674 2094 961 3267 Neuvontatoimenpiteissä tehtiin liiketoiminnan arviointeja kaikkiaan 430 kappaletta. Noin 50 yritykselle tehtiin uutta liiketoimintasuunnitelmaa ja 85 yritykselle markkinointisuunnitelmaa. Tuotekehitys oli ajankohtaista 34 yritykselle. Tuloslaskelmia ja -suunnitelmia kirjattiin 123 kappaletta. Keuken neuvontapalveluiden tuloksena keskiuusmaalaiset yritykset laittoivat vireille rahoitushakemuksia yli yhdeksän miljoonan euron edestä. Investointisuunnitelmia tehtiin yli 14 miljoonan euron edestä. Myös Keuken järjestämät erilaiset teemaja infotapahtumat olivat suosittuja. Viime vuonna Keuken järjestämiin tilaisuuksiin osallistui 610 asiakasta.
13 a j a n k o h t a is e t u u t is e t missä keuke neuvoi? Omistajanvaihdossuunnitelma 14 Koulutussuunnitelma 22 Tuotekehityssuunnitelma 34 Liiketoimintasuunnitelma 55 Investointisuunnitelma 60 Markkinointisuunnitelma 85 Rahoitushakemus 96 Talouslaskelma/suunnitelma 123 Edelleenohjaus verkostolle 268 Liiketoiminnan arviointi 430 Tilaisuuteen osallistuminen 610 Rahoitusja investointisuunnitelmat 2012 Rahoitushakemuksia vireille 9,1 miljoonaa euroa Investointisuunnitelmia vireille 14,3 miljoonaa euroa
14 Miten saan rahoitusta? Yrittäjyyden ja liiketalouden tradenomi Jenni Tolvanen on työskennellyt ennen Keukeen tuloaan pankkisektorilla Keski-Uudellamaalla vastaten yritysasiakkuuksien kokonaisvaltaisesta hoidosta niin rahoitus-, maksuliikennekuin sijoitusasioissakin. – Viimeksi vastasin 150 yrityksen pankkiasioista Keski-Uudenmaan Osuuspankissa. Keskiuusmaalaiset yritykset ovat tulleet tutuksi myös aikaisemmissa työpaikoissa Keravalla, Tuusulassa ja Hyvinkäällä, Jenni Tolvanen kertoo. Rahoituksen saaminen on Tolvasen mukaan yritysten yleisimpiä haasteita. – Rahoituksen saamisen edellytyksenä ovat hyvät vakuudet ja oma pääoma. Tärkeintä rahoituksen hakemisessa on kuitenkin valmistautuminen. Hyvin laaditut hankesuunnitelmat ja laskelmat ovat ensisijaisen tärkeitä. – Valmistelutyössä kannattaa ehdottomasti hyödyntää Keuken palveluja. Suunnitelmien tekemisen lisäksi me osaamme auttaa Finnveran rahoitusmahdollisuuksissa ja erilaisten investointitukien hakemisessa. Jenni Tolvanen näkeekin, että yhteistyön lisääminen ja Keuken palveluista viestittäminen rahoitustahoille on yksi tärkeimpiä tehtäviä uudessa työssä. – Aion verkostoitua aktiivisesti ja lisätä rahoituslaitosten tietoutta yritysten neuvontapalveluista. Keuke on vahvistanut osaamistaan ja palvelujaan kahdella uudella yritysneuvojalla. Jenni Tolvasen vastuualueena Keukessa on pidempään toimineiden pk-yritysten neuvonta mm. talousja rahoitusasioissa sekä liiketoiminnan kehittämisessä. Marko Kuopan osaamisen myötä Keuke puolestaan vahvistaa tuotannollisten yritysten neuvontapalveluitaan ja saa vahvaa panosta myös yritysten talousja rahoitusneuvontaan. Lisää osaamista, enemmän palveluja Jenni Tolvanen Yritysneuvoja Puhelin 050 368 4147 jenni.tolvanen@keuke.?
15 15 15 a j a n k o h t a is t a n y t Marko Kuoppa Yritysneuvoja Puhelin 050 305 6771 marko.kuoppa@keuke.? Tavoitteena jatkuva kehittäminen HTM Marko Kuopalla on vahva kokemus tuotannollisen yritystoiminnan ja taloushallinnon kehittämisestä erityisesti metsäteollisuudessa. Hän on ollut mukana kehittämässä mm. tietoja laatujärjestelmiä, sisäistä tarkastusta sekä liiketoimintoja Suomessa ja Venäjällä. – Liiketoiminnan kehittäminen on universaalia kaikilla toimialoilla ja kaikissa yrityksissä. Tärkeintä on ymmärtää, että kehittäminen ja kehittyminen ovat yrityksen elinehtoja, Marko Kuoppa sanoo. – Kehittäminen ei aina tarkoita kasvua. Kaikkien yrityksien ei tarvitse kasvaa, mutta nykytaloudessa liiketoiminnoilta tarvitaan joustavuutta ja nopeaa mukautumiskykyä kysynnän ja tarjonnan vaihteluissa. Isojen harppausten sijaan jatkuva kehittäminen on yrityksen kannalta tehokkaampaa ja tuloksellisempaa. Myös kasvun pitää olla hallittua, jolloin yrityksen kassavirta ja toimintaympäristö pysyy kasvussa mukana. – Yritysneuvojana tärkein viestini yrityksille ja yrittäjille on, että kaikkea ei tarvitse keksiä itse. Asiantuntijan kanssa keskustellessa voi löytää aivan uusia näkökulmia toiminnan kehittämiseen.
www.keuke.? 16 16 16 Markkinoitko tuurilla vai taidolla? Tee pikakatsaus oman yrityksesi markkinointiin, niin tiedät oletko oikealla tiellä. Tuloksellisen markkinoinnin tsekkilista: Olen panostanut pysyviin asiakassuhteisiin ja kohdistan markkinoinnin oikeille kohderyhmille. 20/80 säännön mukaan 20 % asiakkaista tuottaa yritykselle 80 % liikevaihdosta. Yrityksen kannattaa siis tavoitella tuloksellisia asiakassuhteita, jotta yritys elää ja voi hyvin pitkällä aikavälillä. Yritykselläni on kilpailijoista erottuva, positiivinen imago. Asiakkaat tekevät usein ostopäätöksensä mielikuvien perusteella. Mielikuva yrityksestäsi tai markkinoimistasi tuotteista syntyy asiakkaalle, vaikka et ole mielestäsi tavoitellut erityistä mielikuvaa. Jotta onnistut luomaan pitkäaikaisia asiakassuhteita, et voi jättäytyä sattumalta syntyvän mielikuvan varaan. Imagon luomiseksi kannattaa laatia suunnitelma, koska mielikuvan rakentaminen on johdonmukaista työtä tavoitteen saavuttamiseksi. Kun markkinoin, noudatan aina yrityksen omaa visuaalista ilmettä. Markkinoinnin lähtökohtana on erottua muista ja rakentaa omalle yritykselle johdonmukaista ja helposti tunnistettavaa brändiä. Myyn tuotteita oikeaan hintaan oikealle kohderyhmälle. Koska jokaisen yrityksen tavoitteena on harjoittaa kannattavaa liiketoimintaa, hinnoittelu on kannattavuuden perustana. Hinnoittelussa tulee ottaa huomioon kohderyhmä, liian korkea hinta tai liian matala hinta ehkäisevät tuotteen saamisen kaupaksi. Haluatko keskustella yritysneuvojamme kanssa markkinointisuunnitelmasi päivittämisestä? Jos vastasit kyllä, varaa aika Keuken yritysneuvontaan: puhelin 050 341 3210 sähköposti keuke@keuke.?