1 Ideoi. Kehitä. Kasva. s.13 Onko punainen lanka hukassa? s.14 1/2015 Uusi tuote vauhdilla markkinoille s.4
2 yrittämisen perustiedot netissä w w w. k e u k e . f i Tarvitsetko laskutuspohjaa tai perustietoja markkinointisuunnitelman teosta? Miltä näyttää muistutuslasku tai alihankintasopimus? Yritystulkki on yrittäjän sähköinen työkalupakki, josta löydät kaikki yrityksen pyörittämiseen liittyvät perustiedot ajantasaisena ja paikallisesti tuotettuna. Maksuton palvelu helpottaa hallinnon hoitamista ja antaa mainiot välineet yrityksesi toiminnan suunnitteluun myös pidemmällä tähtäimellä. KÄY TUTUSTUMASSA HETI! • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous f i Miltä näyttää yvät perustieja antaa mai• Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus
3 p ä ä k ir j o it u s keuke postia 1/2015 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 4 500 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3 Ei leikata. Kasvatetaan! Kannattavuuden määritelmä on, että tulot ovat suuremmat kuin menot. Kannattava yritys tekee siis hyvää tulosta ja voittoa omistajilleen. Jos kannattavuuden kanssa on ongelmia, yritys joutuu nopeasti painimaan maksukyvyn kanssa. Ensimmäiset ajatukset tällaisessa tilanteessa saattavat olla, että nyt pitää karsia jostain, nyt pitää saada kulut pienemmäksi. Julkiselta sektorilta tuttu säästöleikkuri-ilmiö ei ole pidemmän päälle yhdenkään yrityksen pelastus. Sen sijaan, että mietitään mistä voisi säästää, pitäisi energia keskittää siihen, miten on mahdollista kasvattaa myyntiä ja liikevaihtoa. Jos vanhoille palveluille ja tuotteille ei ole tarpeeksi kysyntää, pitäisikö niitä kenties uudistaa tai kehittää kokonaan uusia? Me olemme Keukessa nimenneet kuluvan vuoden Kasvun vuodeksi. Tämän teeman alla me haluamme kannustaa ja innostaa yrityksiä kasvamaan ja kehittämään yrityksen tuotteita ja palveluja. Kasvulle on tilausta jokaisessa yrityksessä ja koko valtakunnassa. Kasvava yritys luo työpaikkoja ja lisää siten kuluttajien ostovoimaa. Positiivinen kasvun kierre voi alkaa juuri sinun yrityksestäsi. Olemme saaneet jo kasvulle paikalliset kasvot valtakunnallisessa Kasvu Open -kasvukilpailussa. Keski-Uudenmaan kasvupolkuun valittiin 15 yritystä toimialueeltamme. Nämä yritykset saavat kokeneilta yritysjohtajilta arvokasta sprarrausta ja tukea omille kasvuideoilleen. Toivotan kaikille kilpailijoille menestystä ja vimmattua kasvua. Toivotan myös muut yritykset ja Keuken kumppanit tervetulleiksi mukaan kasvutalkoisiin. Tehdään tästä kasvun vuosi! Elina Pekkarinen toimitusjohtaja J v T v E
4 Suuretkin asiat voivat liikkua eteenpäin nopeasti, varsinkin kun joku on tuuppaamassa vauhtia. Huone1 Oy:ssä tulevaisuuden rakennusmateriaali CLT oli todellakin tulevaisuutta, mutta Keuken tuella siitä tuli hetkessä totta. – Keskustelimme viime kesänä johtoryhmän kokouksessa CLT:stä. Poikani Joel otti asian esille ja totesi sen olevan tulevaisuudessa ehdoton juttu. Silloin se tuntui meidän yrityksen kannalta vielä kaukaiselta ajatukselta, toteaa yrittäjä Eila Tölli. Viime syksynä Tölli osallistui Keuken järjestämään Kasvua kansainvälistymällä -infotilaisuuteen ja sen yhteydessä järjestettyyn kansainvälistymisklinikkatapaamiseen. Samassa pöydässä istui myös Keuken yritysneuvoja Riitta Backman, joka otti heti asian omakseen. – Riitta tuli käymään täällä meidän toimistolla ja hänellä oli mukanaan Helsingin Sanomien artikkeli CLTrakentamisesta. Jutussa luki, että Kuhmossa alkaa CLTlevyjen valmistus suomalaisesta puusta. Tähän asti niitä ei ole Suomessa valmistettu, Tölli kertoo. Kontakteja lähdettiin solmimaan siltä istumalta ja nyt Huone1:lle on tulossa kaksi CLT-runkoista rakennusta näytille, toinen Helsingin Kevätmessuille ja toinen Lahden Pihapiiri-messuille. Kokonaan uusi tuote CLT tarkoittaa Huone1:lle kokonaan uutta tuotetta valikoimaan. Eikä edellisestä tuotekehityksestäkään ole paljoa aikaa. – Kun ostimme tämän yrityksen kolme vuotta sitten, rakennusten runko tehtiin puusta. Se ei kuitenkaan ollut tarpeeksi kestävä suurien ja liikuteltavien lasipintojen vuoksi. Mutta koska koko tuote perustuu valoisiin ja avariin lasituksiin, vaihdoimme puun jämerämpään teräkseen, kertoo Eila Tölli. CLT-runkoisilla rakennuksilla Huone1 aikoo lähteä valloittamaan myös vientimarkkinoita. Pienenä ja ketteränä yrityksenä Huone1 voi toimia CLT-rakentamisen lennokkina koko suomalaiselle osaamiselle ja laadulle. – Olemme jo tehneet kaksi tuotekorttia vientitarkoitukseen. Lähdemme kahdella tuotteella, jotka ovat kuitenkin hyvin muunneltavia. Käytännössä jokainen Huone1 suunnitellaan ja rakennetaan juuri sellaiseksi kuin asiakas haluaa. – Toinen messuilla nähtävissä olevista CLT-runkoisista rakennuksista tulee omaan käyttöömme. Haluan testata tuotteen hyvin ennen kuin sitä oikeasti lähdetään markkinoimaan. Uusi tuote ja kasvutavoitteet vaativat yritykseltä aivan uudenlaisia panostuksia. – Keuken kanssa olemme tehneet rahoitushakemuksen Finnveralle. Tarvitsemme rahaa paitsi tuotekehitykseen niin myös markkinointiin, Tölli sanoo. Pari metriä mökille Huone1:sen tuotteet ovat lasitettuja piharakennuksia, jotka toimivat saunana, grillikatoksena, kesähuoneena tai vierasmajana. Huone1:n piharakennukset ovat moderneja, selkeälinjaisia ja hyvin avaria lasiratkaisujensa ansiosta. – Keräämme huolellisesti asiakaspalautetta. Haastattelemme asiakkaat puolen vuoden käyttökokemuksen jälkeen ja kysymme heidän ajatuksiaan ja mielipiteitään. Kaikessa yksinkertaisuudessaan piharakennuksemme tuovat paljon iloa ja mahdollisuuden rentoutua. Kiireiset ihmiset eivät ehdi kesämökille, mutta kesämökin voi tavallaan tuoda omaan pihapiiriin, sanoo Eila Tölli. Huone1 -piharakennukset valmistetaan tehtailla Hollolassa ja Loimaalla. Kotimaisuus ja luonnonläheisyys ovat tuotteiden päävaltteja. – Meillä on hyvät sopimusvalmistajat ja muutenkin aivan loistava yritysverkosto suunnittelemassa, rakentamassa ja toimittamassa tuotteita. Pidämme toiminnan hyvin läpinäkyvänä, asiakas pääsee halutessaan tehtaalle katsomaan oman piharakennuksensa valmistumista. Ristiin liimatusta massiivipuusta eli CLT:stä povataan tulevaisuuden rakennusmateriaalia, sillä se on jämäkkä ja ekologinen, tehokas ja terveellinen. Nurmijärveläinen Huone1 tarttui CLT-rakentamiseen ja aikoo suunnata sen kanssa myös ulkomaan markkinoille. Keuken avulla harppaus uuteen tuotteeseen tapahtui vauhdilla. Puusta pidemmälle, jopa ulkomaille
5
6 EU-ohjelmakausi vaihtui viime vuonna ja yritystukia ei ole juurikaan ollut tarjolla. Joko nyt rahahanat ovat auki? Rahahanat ovat vähitellen aukeamassa, tämänhetkisen arvion mukaan yritystukien haut käynnistyisivät huhti-toukokuun vaihteessa. Joitain yksityiskohtia on vielä auki, mutta pääpiirteet ovat jo selvillä hakujen käynnistämiseksi. Sähköisen Hyrräjärjestelmän valmistuttua hakemuksia voidaan alkaa käsitellä. Minkälaisia yritystukia voi hakea Eteläisen maaseudun osaajat EMO ry:stä? EMOn kautta haetaan Leader-yritystukia. EMOlla on käytössään pääosin samat tuet kuin ELY-keskuksella, mutta EMOn kautta rahoitetaan erityisesti mikroyrityksiä. Meiltä voi hakea investointitukea yritysten laajennusinvestointeihin, kuten koneja laitehankintoihin ja toimitilojen kunnostamiseen. Tuki on suuruudeltaan 20 prosenttia. Aloittavien yritysten alkuvaiheen kustannuksiin käytössä on perustamistuki, joka on tarkoitettu erityisesti käynnistysvaiheessa tarvittavien asiantuntijoiden kustannusten korvaamiseen. Erityistapauksissa perustamistukea voidaan myöntää myös jo toimiville yrityksille. Perustamistuen osalta on vielä avoinna onko tämä tukimuoto käytössä kaupunkien läheisellä maaseudulla. Mitä tukien hakemissa pitää ottaa huomioon? Tärkeintä on muistaa, että ennen kuin investointeja ja hankintasitoumuksia tekee, on tukihakemus jätettävä vireille. Eli ensin hakemus sisään ja vasta sen jälkeen voi omalla riskillä aloittaa. Tästä lähtien hakemukset jätetään sähköisessä Hyrräjärjestelmässä ja sen käyttöönottamiseksi tarvitaan Katso-tunnisteet. Yrittäjän kannattaisi jo investointia miettiessään ottaa yhteyttä meihin, tai Keukeen, jotta hankkeen tukikelpoisuus voidaan selvittää. Mikä on Keuken rooli yritystukien hakemisessa? Keukella on tärkeä rooli asiantuntijaavun antajana yrityksille. EMOn yritystukien lisäksi on myös muita rahoitusmahdollisuuksia ja Keuken asiantuntijat osaavat auttaa oikean ”luukun” löytymisessä. Keuken avulla yrittäjä voi myös selvittää olisiko hankkeeseen mahdollisuutta hakea yritystukea. Keuke on tärkeä kumppani sekä rahoittajien että yritysten suuntaan. EMO ry:n toiminnanjohtaja Esko Pietari: Hyvin valmisteltu rahoitushakemus nopeuttaa päätöksentekoa p o s t ia k e u k e l l e proheen stunisen aä Ter ve ise t Ke uk ell e: ”Viim e ohje lmak aude lla yhte istyö mme sujui hyvin , itse asias sa pää osa EMO n yritys tukie n saaji sta Kesk i-Uud ellam aalla oli asioi nut myö s Keuk en kans sa. EMO n näkö kulm asta tämä help otti ja nope utti pää tökse ntek oa. Hake muk sien liittei ksi vaad ittav at suun nitel mat ja laske lmat oliva t kunn ossa , jolloi n niide n täyd entä mise en ei tarvi nnut käyt tää aika a. Hyvin toim ivast a yhte istyö stä hyöt yvät kaikk i osap uole t. Tästä on hyvä jatka a etee npäi n.”
7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 7 Me haluaisimme kuulla sen ja kertoa samalla, ettet ole yrittämisesi kanssa yksin. Tarjoamme maksuttomia yritysneuvontapalveluja kaikille Järvenpään, Karkkilan, Keravan, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan yrityksille ja yrittäjille. Jos siis tarvitset apua budjetin tai markkinointisuunnitelman tekemisessä, mietit viennin aloittamista tai yrityskauppoja tai kaipaat rahoitusta ideoillesi, tule keskustelemaan asiantuntijoidemme kanssa. Me autamme sinua kasvattamaan ja kehittämään yritystäsi. Mihin yrityksesi on matkalla? soita ja/tai laita sähköpostia ja varaa aika! 050 341 3210 keuke@keuke.?
8 ”Ihan vaan Väiskinä” tunnetun Nuorisokoti VäinöKaarinan perustivat 1990-luvun lopussa Pentti Koivunen ja Erkki Salonen, jotka olivat entisiä työkavereita Kellokosken sairaalasta. He toivat omalla kokemuksellaan ja ammattitaidollaan Väiskin toimintaan vahvaa psykiatrista osaamista, mikä kantaa edelleen nuorisokodin toiminta-ajatusta. Nyt Väiskin toimintaa jatkavat molempien perustajien kaksi lasta, jotka kaikki ovat kouluttautuneet sosiaalija terveysalalle. Väinö-Kaarinan hyvä maine ja pitkä historia kannustavat uutta polvea jatkamaan ja kehittämään yritystä. – Tälläkin alalla on paljon kilpailua. Tosin markkinoilta on viime vuosina myös kadonnut aika paljon toimijoita, sanoo toiminnasta vastaava Johanna Salonen. – Jotain meillä on siis tehty oikein, mutta mitä, se onkin hyvä kysymys. Luulen, että kovin vahvuutemme on juuri henkilöstön osaamisessa ja ammattitaidossa. Sitä ei voi liiaksi korostaa. Väiskin hyvä maine näkyy myös siinä, että he pääsevät itse vaikuttamaan siihen, kuka otetaan asiakkaaksi. – Me haastattelemme kaikki nuoret ja mietimme, että onko Väiski hyvä paikka juuri tälle nuorelle ja että onko meistä apua. Kuntienkin näkökulmasta se on vain hyvä asia, Johanna Salonen sanoo. Kodinomainen ja yksilöllinen Nuorisokoti Väinö-Kaarinan asukkaita ovat huostaan otetut, sijoitetut tai pidempää kuntoutumisjaksoa tarvitsevat nuoret. Yksi Väiskin tehtävistä on mielenterveysongelmaisten nuorten kuntouttaminen. – Meillä on kuusi paikkaa täällä Väiskin puolella ja sen lisäksi viisi tukiasuntoa, joissa nuoret pääsevät harjoittelemaan itsenäistymistä. Yleensä tukiasuntoihin siirrytään Väiskin kautta, kertoo Pekka Salonen. Väiskin toiminta-ajatuksena on kodinomaisuus, joka rakennetaan jokaisen työntekijän ja asukkaan yhteisellä työllä. Jokainen vastaan omalta osaltaan kodin viihtyvyydestä. – Me myös annamme vastuuta jokaiselle nuorelle hänen voimavarojensa mukaan. Me emme pidä ovia suljettuina, jokaisella on avain ja lupa tulla ja mennä sääntöjen puitteissa. – Me myös pyrimme siihen, että jokaisella nuorella olisi työtai opiskelupaikka. Aina se ei ole mahdollista ja toiveena olisikin löytää kuntouttavan työtoiminnan paikkoja nuorillemme. Tuusulassa on työpajatoimintaa, mutta se ei toimi vielä yli kuntarajojen. Jokaiselle nuorelle tehdään Väiskissä henkilökohtainen kuntoutumissuunnitelma, jonka arvioivat nuori, nuoren vanhemmat, nuorisokodin työryhmä, nuorisopsykiatri, tarvittavat yhteistyötahot sekä sijoittava kunta. – Laadunvalvonta on meistä hyvä asia. Me kutsumme mielellämme kuntia meille tutustumaan, jotta voimme esitellä toimintaamme ja näyttää vahvuutemme. Tulevaisuudessa meiltäkin vaaditaan tuloksellisuutta, mutta toistaiseksi mittareita on vaikea asettaa. Kyse on kuitenkin yksilöllisistä nuorista, Johanna Salonen toteaa. Vaihdoksesta askel eteenpäin Väinö-Kaarina lähti miettimään sukupolvenvaihdosasioita yhdessä Keuken kanssa. – Omistajanvaihdos on pitkä prosessi. Siinä on paljon mietittävää, joista sitoutuminen on varmaankin niitä suurimpia kysymyksiä. Meitä on neljä jatkajaa, mutta vielä emme ole päättäneet tulevista omistussuhteista, kertoo Pekka Salonen, joka on yksi jatkajista. Keskustelut ja neuvottelu Keuken kanssa ovat antaneet jatkajille uudenlaisia työkaluja yrityksen kehittämiseen. – Markkinointi on ehdottomasti yksi kehittämisen kohteista. Kaiken kaikkiaan on ollut virkistävää käydä ulkopuolisen asiantuntijan kanssa asioita läpi. Olemme ymmärtäneet, että asioita voi tehdä toisin ja jopa kätevämmin. Oma työ pitää purkaa palasiksi, jotta saa selkeämmän kuvan siitä missä mennään, Pekka ja Johanna Salonen selvittävät. Nuorisokodin toiminnan haasteita eivät ole ainoastaan lainsäätäjien puolelta tulevat muutokset, vaan myös asiakaskunnan pro? ilin muutokset haastavampaan suuntaan. – Ennen Väiskiin tulevat nuoret olivat lähinnä masentuneita. Nykyään masentuneita ei enää sijoiteta niin herkästi, vaan heidät hoidetaan avohoidossa. Meille tulee nyt nuoria todella raskaallakin diagnoosilla. Se vaikuttaa luonnollisesti koko nuorisokodin toimintaan. Tuusulalaisessa Nuorisokoti Väinö-Kaarinassa on käynnissä sukupolvenvaihdos. Operatiivisesti vaihdos on jo tehty, mutta omistajuudesta käydään vielä keskustelua. Samalla VäinöKaarinassa valmistaudutaan tulevaisuuden haasteisiin suunnittelemalla markkinointia ja terävöittämällä toiminta-ajatusta. Väiski tekee töitä tulevaisuudelle
9 Sisarukset Pekka ja Johanna Salonen jatkavat isänsä perustamaa nuorisokotia. Jatkajia ovat myös toisen perustajan jälkipolvi, Sami ja Jani Koivunen. Kaikki ovat työskennelleet jo pitkään Väiskissä.
10 Klikkaa keuke.? Ovet ovat auki – Tervetuloa! Keuke, Uusyrityskeskus ja TE-palvelujen yrityspalvelut pitävät oviaan auki kaikille yrittäjille ja yhteiskumppaneille 15.4.2015 klo 14–17 Keravalla Seudullisessa yrityspalvelupisteessä (Puuvalonaukio 2). Avoimien ovien päivä on samalla kutsu Keuke avasi vuoden alussa uudet wwwsivut. Etusivu tarjoaa nopeasti näkymän ajankohtaisista asioista, uutisista ja tapahtumista. Jokaiselta sivulta voi ottaa nopeasti yhteyttä Keukeen jättämällä yhteydenottopyynnön. Uusilla sivuilla voit tutustua Keuken neuvontapalveluihin ja lukea Keuken asiakkaiden kertomuksia siitä, miten ja missä asioissa Keuke on heitä auttanut. Me olemme myös Facebooksissa, Twitterissä ja Instagramissa. kasvuun: eri ständeillä voi tutustua kasvun mahdollistajiin ja tekijöihin, kuten rekrytointiin, palkkatukeen, starttirahaan, yrityksen perustamiseen ja yrityksen kehittämiseen. Keuke, Uusyrityskeskus ja TE-palvelut muuttivat vuosi sitten saman katon alle Keravan Puuvalonaukiolle. Yhteiselosta on pelkästään myönteisiä kokemuksia ja siitä on ollut selkeää hyötyä myös asiakaspalvelussa.
11 Kasvu Open sai kasvajansa Kirsi Puro aloitti Keukessa yritysneuvojana tammikuussa. Kirsin tavoitat kirsi.puro@keuke.fi tai puhelin 050 346 1330 a a a. ii Kirsi Puro yritysneuvojaksi Liikemies Hjallis Harkimo Hjallis Harkimo kertoi Kasvu Openin starttitilaisuudessa oman kasvutarinansa. Harkimon viesti kollegoille oli ytimekäs. ”Sellaista yrittäjää ei olekaan, joka ei virheitä tekisi. Virheitä tehdään, rahaa menetetään ja uusia ongelmia tulee aina ja joka päivä, niihin pitää vain keksiä ratkaisu. Jos et itse usko mitä olet tekemässä, ei usko kukaan mukaan. ” u u t is e t Uudet kasvumahdollisuudet kiinnostavat Keski-Uudellamaalla. Ensimmäistä kertaa alueella käynnistyneeseen Kasvu Open Kasvupolkuun haki mukaan 48 yritystä omalla kasvusuunnitelmallaan. Tuomaristolla olikin erityisen vaativa tehtävä valita hakemusten joukosta sparraukseen mukaan pääsevät yritykset. Keski-Uudenmaan kasvupolulle valittiin MotoCut Oy, Konditoria ph7 Oy, Jarparo Oy, Hitsausja Rakennustyö Aho Oy, Nerostep Oy, Huone1 Oy, Pentisol Oy, DTM Oy, Hellewi, Maapörssi Oy, Trans-Clean Oy, Tuusmet Oy, Lukoton Experience Oy, Innoplan Oy ja Bailamama Finland Oy. Kasvu Open on valtakunnallinen kasvuyrittäjyyskilpailu ja sparrausprosessi kaikille kasvusta kiinnostuneille yrityksille. Kasvu Openissa kohtaavat yli 900 kokeneen yritysjohtajan osaaminen ja 455 kasvunälkäisen pk-yrityksen uudet ideat. Keski-Uudenmaan Kasvupolulle valittujen yritysten kasvusuunnitelmia sparrataan 25.3. ja 22.4. järjestettävien Kiitoratapäivien aikana. Kasvupolun voittaja julkistetaan yleisölle avoimessa Finaalitapahtumassa 19.5. Keravalla. Kasvupolulta voittaja ja kunniamaininnan saanut yritys jatkavat suoraan valtakunnallisen Kasvu Open -kilpailun sparrauspäiviin. Kasvu Open 2015 vuosi huipentuu 22.–23.10. Jyväskylän Paviljongissa.
12 T-paita on Mikko Jokelan mukaan helppo, tehokas ja pitkäikäinen mainos. Samalla se on lahja, joka ilahduttaa saajaansa. Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy (Keuke) neuvoi ja palveli viime vuonna 1500 yritystä. Se on lähes 300 yritystä enemmän kuin edellisenä vuonna. Keuken asiakasmäärät ovat kasvaneet merkittävästi viimeisen viiden vuoden aikana. Vuoteen 2012 verrattuna kasvua on lähes puolet. Neuvontatoimenpiteiden tuotosten perusteella yrityksiä kiinnostavat markkinointi, tuotekehitys, kansainvälistyminen ja yleinen yrityksen kehittäminen. Markkinointisuunnitelmia tehtiin viime vuonna 136 kappaletta Keuken asiantuntijoiden kanssa, mikä on 74 enemmän kuin edellisenä vuonna. Henkilöstösuunnitelmia tehtiin viime vuonna 28 kappaletta ja tuotekehityssuunnitelmia 44 kappaletta. Lähes 20 yritystä teki kansainvälistymissuunnitelman. Sen sijaan rahoitushakemuksia ja investointisuunnitelmia tehtiin aikaisempaa vuotta reippaasti vähemmän. – EU-ohjelmakausi vaihtui viime vuonna, eikä julkisia yritystukia ollut juuri saatavilla. Investointisuunnitelmien kohdalla näkyy selvästi tämän hetkinen taloudellinen tilanne. Yritykset harkitsevat tarkkaan investointejaan, toteaa Keuken toimitusjohtaja Elina Pekkarinen. Viime vuonna Keukessa tehtiin 83 omistajanvaihdossuunnitelmaa. Se viestii asian ajankohtaisuudesta ja myös tehokkaasta markkinointiviestinnästä. Omistajanvaihdokset olivat Keuken viime vuoden kärkiteema, josta viestittiin aktiivisesti yrityksille. Keuke palveli viime vuonna 1500 yritystä H e l s in k i Karkkila tuusula nurmijärvi järvenpää pornainen sipoo kerava
13 kasvun vuosi Keuke on nimennyt kuluvan vuoden kasvun vuodeksi. Keuke kannustaa yrityksiä innovoimaan, kehittämään ja kasvamaan. Yritys ei voi kuitenkaan kasvaa, jos sen perusta ei ole kunnossa ja perustehtävä on hukassa. Miltä sinun yrityksessäsi näyttää? Oletteko valmiita kasvamaan ja kasvattamaan? Asiakkaat. Oletko miettinyt tarkkaan keitä asiakkaasi ovat ja mitä he haluavat? Oletko kuunnellut asiakkaiden mielipiteitä ja kerännyt palautetta? Löytyisikö tuotteillesi ja palveluillesi myös uusi kohderyhmä? osaaminen. Yrityksen henkilökunnan osaaminen on tärkeimpiä voimavaroja. Onko sinun yrityksessäsi oikeanlaista osaamista? Kouluttautumalla, kouluttamalla ja rekrytoimalla vahvistat yritykseksi markkina-asemaa ja kilpailukykyä. Työpaikkojen luominen on yksi kasvun kriteereistä. verkostoidu. Hyvät verkostot ja luotettavat yhteistyökumppanit ovat kasvun tärkeitä tekijöitä. Kaikkea ei välttämättä kannata tehdä itse, joskus hyvä alihankintaverkosto on tehokkaampi ratkaisu. markkinointi. Teetkö oikein kohdennettua ja erottuvaa markkinointia? Onko markkinointi johdonmukaista ja säännöllistä? Markkinointi on yksi tärkeimmistä osa-alueista, siihen kannattaa satsata aikaa ja myös rahaa. rahoitus. Kasvu vaatii yleensä investointeja ja rahaa. Valmistaudu rahoitusneuvotteluihin laatimalla hyvät laskelmat ja perustelut investoinneillesi. idea. Uusi palvelu tai uusi tuote on yksi tapa kasvattaa markkinoita ja tehdä lisää liikevaihtoa. Väkisin ei ole pakko keksiä kokonaan uusia juttuja. Joskus riittää, kun vanhaa tuotetta parantaa ja uudistaa niin, että se pysyy jatkossakin houkuttelevana. uusi markkina-alue. Onko palvelusi paikallinen vai onko sen markkina-alue laajennettavissa? Olisiko esimerkiksi verkkokauppa mahdollisuus? Yksi vaihtoehto markkinoiden kasvattamiseen on kansainvälistyminen ja viennin aloittaminen. me autammE sinua kasvamaan ota yhteyttä: 050 341 3210 keuke@keuke.?
14 Miksi me olemme olemassa? Muistatko vielä, miksi aikanaan ryhdyit yrittäjäksi? Muistatko mikä olikaan se varsinainen liikeidea? Vuosien varrella liikeidea on varmasti muuttunut, muokkaantunut ja ehkä jopa kokonaan vaihtunut. On kuitenkin enemmän kuin tärkeää välillä pysähtyä miettimään olemassa olon oikeutusta. Miksi tämä yritys on olemassa ja ketä varten? Mitkä ovat yrityksemme arvot? Mikä on meidän todellinen missiomme? Mihin olemme menossa? Kun tiedät yrityksen mission eli sen, miksi yritys on olemassa, on katsottava eteenpäin ja mietittävä, mihin yritys on matkalla. Siihen tarvitaan visio eli unelma. Visio on voi olla epämääräinenkin, mutta mitä tarkempi se on, sitä helpompi sitä kohti on mennä. Haluatko olla viiden vuoden päästä Suomen paras alallasi, uranuurtaja seudullasi tai ehkä maailman kolmanneksi suurin? Haluatteko kasvaa, lisätä kannattavuutta vai jotain muuta? Muista, että Punaisen langan metsästys tavoitteita ja unelmia pitää olla. Paikallaan seisominen vie yritystä vain taaksepäin. Miten sinne päästään? Matka kohti visiota tapahtuu pienempien tavoitteiden kautta. Sitä varten on tehtävä sotasuunnitelma eli strategia. Strategiassa määritellään ne tavat ja konkreettiset valinnat, joiden avulla tavoitteisiin päästään. Kansainvälistyminen voi olla yksi valinta kasvulle, samoin yrityskaupat tai toimintaalueen kasvattaminen. Pitää myös päättää, tekeekö kasvun täysin yksin vai alihankkijaverkoston ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Johda, sitouta ja tee Visio ja strategia ovat koko yrityksen yhteinen juttu. Kukaan ei voi toteuttaa strategiaa yksin ja siksi strategian konkretisoiminen ja koko henkilöstön ottaminen mukaan sen toteuttamiseen on todella tärkeää. Jokaisen työntekijän täytyy tietää minne yritys on matkalla ja miksi. Strategian noudattaminen vaatii työtä, mutta se myös palkitsee. Aseta strategiassa selkeitä ja ymmärrettäviä tavoitteita, joita on helppo mitata. Yrityksen tarkoitus, tavoitteet ja toiminta konkretisoituvat liiketoimintasuunnitelmassa, jota pitäisikin päivittää vuosittain. Voit käyttää liiketoimintasuunnitelman pohjana Business Model Canvasia, perinteistä tekstimuotoista liiketoimintasuunnitelmaa käytetään erityisesti yhteistyössä virallisten tahojen, kuten rahoittajien kanssa. Aloita tällä SWOT-analyysi on vanha, mutta erittäin hyvä työkalu yrityksen toiminnan suunnitteluun. SWOTissa listataan yrityksen vahduudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Kun viet vielä analyysin askeleen edemmäksi, voit tehdä johtopäätöksiä siitä, miten hyödynnät vahvuudet ja lannistat heikkoudet päästäksesi tavoitteisiisi ja tehdäksesi kannattavaa bisnestä. SWOT kertoo myös sen, mitä sinun pitäisi tehdä, missä on yrityksesi paras potentiaali. Onko sinun yritykselläsi liiketoimintasuunnitelma? Jos on, niin onko se päivitetty ja milloin? Yritysten perusarjessa punainen lanka saattaa helposti hukkua. On aika päivittää liiketoimintasuunnitelma ja kirkastaa liikeidea – tästä alkaa punaisen langan metsästys!
15 Löydät liiketoimintasuunnitelman pohjan ja monia muita suunnittelun työkaluja Yritystulkista (www.yritystulkki.? ). Voit myös aloittaa prosessin Keuken asiantuntijoiden kanssa. Varaa aika maksuttomaan neuvontapalveluun, puhelin 050 341 3210 tai keuke@keuke.fi Kuvitus: Linda Saukko-Rauta / Redanredan
16 n e u v o o / k e h i t t ä ä / y h d i s t ä ä w w w. k e u k e . f i kasvun vuosi 2015 Innovoi, kehitä, laajenna. Me tuemme sinua. Tehdään tästä kasvun vuosi. 050 341 3210 keuke@keuke.fi Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika henkilökohtaiseen maksuttomaan tapaamiseen: 16 16