11111 uuden ohjelmakauden investointituet nyt haettavissa s.8 Työkalut nopeaan tuotekehitykseen s.15 1/2016 asiakas haluaa valmiin ja helposti käytettävän tuotteen s.4
2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 Me haluaisimme kuulla sen ja kertoa samalla, ettet ole yrittämisesi kanssa yksin. Tarjoamme maksuttomia yritysneuvontapalveluja kaikille Järvenpään, Karkkilan, Keravan, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan yrityksille ja yrittäjille. Jos siis tarvitset apua budjetin tai markkinointisuunnitelman tekemisessä, mietit viennin aloittamista tai yrityskauppoja tai kaipaat rahoitusta ideoillesi, tule keskustelemaan asiantuntijoidemme kanssa. Me autamme sinua kasvattamaan ja kehittämään yritystäsi. Mihin yrityksesi on matkalla? soita ja/tai laita sähköpostia ja varaa aika! 050 341 3210 keuke@keuke.?
3 p ä ä k ir j o it u s keuke postia 1/2016 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 5 500 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3 kaikki kunnia ketteryydelle Joustava kuin kuminauha, ketterä kuin kissa, uskalias kuin vuorikiipeilijä. Yrityksiltä ja yrittäjiltä vaaditaan yhä enemmän erilaisia ominaisuuksia, jotka kertovat mukautuvuudesta ja asiakaslähtöisyydestä. Menestyvät yritykset kertovat aina yhdeksi salaisuudekseen juuri joustavuuden. Menestys on siis siinä, miten hyvin asiakasta kuunnellaan ja miten hyvin palvellaan. Yritysten pitää olla joustavia myös pärjätäkseen kilpailussa. Pitäisi osata kulkea tuntosarvet jatkuvasti pystyssä, haistella trendejä ja käydä keskustelua asiakkaiden kanssa. Tulevaisuuden ennustaminen on mahdotonta, mutta varautumalla erilaisiin vaihtoehtoihin on mahdollista pärjätä ja selvitä. Keuken uuden tuotekehityspalvelu Koelennon lanseeraustilaisuuden puhujan futuristi Elina Hiltusen mukaan kannattava bisnes perustuu megatrendeihin, kuten väestön ikääntymiseen, digitalisaatioon ja kaupungistumiseen. Usein kuvitellaan, että hyvä tai hauska idea on riittävä liiketoiminnan pohja. Hyviä ideoitakin toki tarvitaan, mutta niiden on vastattava megatrendien haasteisiin, kuten siihen, miten me voimme järjestää tulevaisuudessa alati ikääntyvän väestön palvelut? Myös Keuke haluaa tarjota joustavaa kehittämistä yrityksille. Koelento-tuotekehityspalvelumme on siitä hyvä esimerkki. Palveluun kuuluu olennaisena osana mahdollisuus testata uusia tuotteita ja palveluja sekä saada niistä myös nopeasti palautetta. Testaus tehdään oikeilla kohderyhmillä ja nykytrendien mukaan aidoissa käyttäjäympäristöissä. Kunnat tarjoavat kehitystyöhön testausalustoja, kuten asiakaspalvelupisteitä ja palvelukeskuksia. Samalla kunnat hyötyvät myös niille tärkeistä palveluinnovaatioista. Kuljetaan yhdessä ketterästi kohti kesää! Elina Pekkarinen toimitusjohtaja J Y v E
4 Perusmausteet sokeri ja suola voivat olla hyvinkin innovatiivisien tuotteiden lähtökohtana. Kysymys kuuluukin, että mitä sokeria ja mitä suolaa ja missä suhteessa? Ja kenelle kaikille ja minkä makuisena? Masajo Oy:ssä kehitetään uudenlaisia energiaja palautustuotteita, yritys on mukana myös Kasvu Open -kasvuyrityskilpailussa. Sokeria ja suolaa uudessa paketissa
5 Nurmijärveläinen Masajo Oy tuo yksinoikeudella Boliviasta Intiaanisokeritäysruokosokeria ja Ruususuola-kristallisuolaa. Nämä puhtaat ja ravintorikkaat perusraaka-aineet ovat Masajon kaikkien tuotteiden ja tuotekehityksen pohjana. – Tuomme raaka-aineet maahan ja myymme niitä raaka-aineina myös eteenpäin. Tämän lisäksi olemme kehittäneet näihin raaka-aineisiin pohjautuvia tuotteita, kuten Jaksamisjuoman ja Jaksamisleivän, kertoo Masajon toimitusjohtaja Johannes Kuosmanen. Nyt Masajo aikoo kehittää kilpahevosille oman palautustuotteen. Tällä aiheella Masajo pääsi mukaan myös Kasvu Open -kilpailun Keski-Uudenmaan Kasvupolulle. – Meillä oli viime kesänä töissä kaksi hevostyttöä ja heidän kauttaan hevosmaailma avautui aivan uudella tavalla. Intiaanisokerin ja Ruususuolan sekoitusta on käytetty muutamilla ravitalleilla jo vuosia palautusjuomana hyvin tuloksin, mutta nyt me haluamme päästä isommin näille markkinoille ja myös kansainvälisille markkinoille, Kuosmanen kuvailee. – Meillä on tuloksia esimerkiksi tallilta, jonka nimissä on kolme maailmanennätystä. Heidän palautteensa on, että Ruususuolalla ja Intiaanisokerilla hevosten aineenvaihdunta toimii hyvin, eivätkä hevoset mene tukkoon kilpailun aikana tai sen jälkeen. Myös loukkaantuneet hevoset ovat toipuneet nopeammin meidän sokerin ja suolan voimin. Valmis nautittavaksi Hevosille kehitettävän tuotteen ohella Masajossa tehdään tuotekehitystä urheilijoille ja kaikille energiaa ja palautumista tarvitseville ihmisille tarkoitetun juoman parissa. ”Kuluttajat eivät halua raaka-aineita ja reseptejä. He haluavat valmiin tuotteen.” – Me olemme kehittäneet terveydenhoidon ammattilaisten kanssa niin sanotun jaksamisjuoman, jossa käytetään ainoastaan Intiaanisokeria ja Ruususuolaa. Se toimii niin energiajuomana kuin palautumisjuomanakin. Olemme saaneet siitä paljon hyvää palautetta huippu-urheilijoilta, Kuosmanen kertoo. Intiaanisokeriin ja Ruususuolaan perustuvan jaksamisjuoman reseptiikka on täysin julkinen ja kaikkien saatavilla. Kuluttajat haluavat kuitenkin päästä helpolla. He haluavat valmiin tuotteen, eivät raaka-aineita. – Ihmiset eivät jaksa eivätkä halua sekoitella itse juomaa raaka-aineista, vaan he haluavat valmiin seoksen. Kaikki eivät myöskään pidä suolan ja sokerin sekoituksen mausta ja siksi me tuotteistimme Jaksamisjuoma-jauheen, Kuosmanen kertoo. Jaksamisjuomaa saa siis nyt valmiina tuotteena. Juomajauheen makuna on vanilja. Rinnalle ollaan kehittämässä jotain kirpeämpää vaihtoehtoa. Monta rautaa tulessa Masajossa on käynnissä sukupolvenvaihdos, jonka käytännön asiat on jo neuvoteltu Keuken avustuksella muutama vuosi sitten. Prosessi on osakkeiden siirtoa vaille valmis. – Meillä on ollut Keuken kanssa monta yhteistä projektia, joista sukupolvenvaihdos on ollut ehkä se suurin ja perusteellisin. Olen myös osallistunut pariinkin Keuken valmennukseen ja useaan koulutukseen, kertoo Johannes Kuosmanen. – Keuke on mainio apu erityisesti rönsyjen karsimisessa. He osaavat ohjata oikeaan suuntaan kysymällä oikeita kysymyksiä. Ja sukupolvenvaihdosprosessissa he toivat keskusteluun asioita, joita emme itse olleet osanneet etukäteen edes miettiä. Kuosmanen sanoo ottavansa Kasvu Open -kilpailun mylläreiden ammattitaidosta ja kokemuksesta kaiken ilon irti. Suunnitelmissa on myös lähteminen mukaan Koelento-palveluun tuotekehitysprojektien kanssa. – Erityisesti kiinnostaa se nopean asiakaspalautteen saaminen. Se voisi toimia hyvin esimerkiksi uusien makujen testaamisessa.
6 Mitä kuuluu Jokelan Yrittäjille? Mikä on nyt ajankohtaista? Jokelan Yrittäjille kuuluu varsin hyvää. Jäsenmäärä on pysynyt suhteellisen tasaisena. Yrittäjäyhdistyksen jäsenyys on tärkeää, paikallisuuden ohella tulee samalla jäsenyys Suomen Yrittäjiin. Jokelan Yrittäjät ei ole siis mikään kotiseutuyhdistys. Meillä on hallituksessa kaksi uutta jäsentä, mikä on positiivinen asia. Viimeisen vuoden aikana on kulunut paljon aikaa vuorovaikutukseen Suomen Yrittäjien kanssa. Suomen Yrittäjien tärkein asia on varmistaa yrityksille paremmat toimintaedellytykset – samalla parannettaisiin työllisyyttä ja saataisiin lisää verotuloja. Sääntely ja lainsäädäntö eivät saisi vaikeuttaa yrittämistä vaan tukea sitä. Asia on esillä nykyisessä hallitusohjelmassa ja toivon, että nyt sen eteen myös tehdään jotain. Paikallisella tasolla ohjelmassa on naapuriyhdistyksen Kellokosken Yrittäjien kanssa yhteinen teatteriretki. Tuleva perinteinen joulutapahtumamme mietityttää, kun Keskuskulman joulukuusi joutuu kirveen alle. Jokelan Yrittäjät tekee tiiviisti yhteistyötä Keuken kanssa. Mitä kaikkea? Me tiedotamme jäsenillemme Keuken palveluista ja siitä, että Keuke on paikallisten kuntien järjestämä palvelu yrittäjille. Koska kaikenlaista koulutustarjontaa tulvii sähköpostiin, mielestäni edellä mainitun korostaminen on tärkeää. Keuke on usein puheenaiheena Tuusulan kunnan elinkeinoneuvottelukunnassa. Kunta maksaa palveluista ja se haluaa myös seurata, että palvelu vastaa odotuksia. Palaute on ollut hyvää ja rahoille koetaan saavan vastinetta. Mikä mielestäsi on Keuken merkitys yrittäjille? Tuleeko kentältä palautetta Keuken palveluista? Keuke on yksi kanava yrityksen kehittämiseen, rahoituksen saamiseen ja koulutukseen. Näen, että Keuke on myös erittäin tärkeä verkostoitumisväylä. Osallistumalla Keuken järjestämiin tapahtumiin saa paljon tärkeää tietoa, mutta se on myös mahdollisuus verkostoitua. Tiedän, että Jokelan Yrittäjien jäsenet, myös hallituksen jäseniä, ovat käyttäneet Keuken palveluita ja palaute on erittäin hyvää. Huonoa palautetta en ole kuullutkaan. Käytännön kokemus siis vastaa Keuken omien tyytyväisyystutkimusten tuloksia. Terveiset Keukelle: ”Jatkakaa nykyisellä tiellä. Maailma ei ole koskaan valmis, eikä koskaan saisi olla liian tyytyväinen nykyhetkeen, vaikka tilauskanta olisikin täynnä. Olen itse huomannut 32 vuoden yrittäjäkokemuksella, että jokainen päivä kuluu ongelmien ratkaisussa. Hiljaa itsekseni olen ihmetellyt, että milloin se oikein loppuu, mutta se taitaa loppua vasta silloin, kun ongelmat jättää ratkomatta. Yrittäminen on siis jatkuvaa kehittämistä ja siihen tarvitaan apuja ja uusia näkökulmia. ” p o s t ia k e u k e l l e Jokelan Yrittäjien puheenjohtaja Harri Kämäräinen: Säätelyä pois ja enemmän kehittämistä
7 yrittämisen perustiedot netissä w w w. k e u k e . f i Tarvitsetko laskutuspohjaa tai perustietoja markkinointisuunnitelman teosta? Miltä näyttää muistutuslasku tai alihankintasopimus? Yritystulkki on yrittäjän sähköinen työkalupakki, josta löydät kaikki yrityksen pyörittämiseen liittyvät perustiedot ajantasaisena ja paikallisesti tuotettuna. Maksuton palvelu helpottaa hallinnon hoitamista ja antaa mainiot välineet yrityksesi toiminnan suunnitteluun myös pidemmällä tähtäimellä. KÄY TUTUSTUMASSA HETI! • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus
8 Kilpailukykyä investoinnilla
9 Kellokosken Koneistuksen tuotantotiloissa upouuden Mazak CNC-sorvin ympäriltä on juuri siivottu viimeisiä pakkausroskia. Ensimmäiset testiajot on tehty ja koulutukset pidetty. – Kone on muutaman viikon päästä täydessä iskussa. Investointi tehtiin sillä ajatuksella, että kun nousu alkaa, niin myös me yrityksenä olemme täydessä iskussa. Ja kyllähän tässä täytyy uskoa, että ylöspäin ollaan menossa, toteaa Kellokosken Koneistuksen toimitusjohtaja Antti Mäkelä. – Uusi sorvi tuli sinänsä hyvään aikaan, että nyt lumien sulaessa meillä alkaa kiireet. Kun rakentaminen alkaa, niin se näkyy kautta rantain myös meidän tuotannossa. Mäkelän mukaan investoinnin ajoittaminen ei ole mikään helppo juttu. Sorvi tuli Japanista yhdeksän kuukauden kuluttua tilauksesta. Asennukset, sisäänajot ja koulutus vievät myös oman aikansa. – Tällaista investointia ei voi tehdä silloin kun tilauskanta käy punaisella. Silloin se on myöhäistä. Vuoden verran eteenpäin on pystyttävä katsomaan eteenpäin, vaikka kristallipalloa ei omistakaan. Investointiin tukea Kellokosken Koneistus sai investointiin tukea Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta. Tuki haetaan suoraan ELYstä. – Keukesta oli korvaamaton apu tuen hakemisessa. Sellaisten hakemusten täyttäminen ei ole meidän parasta osaamisaluetta, Antti Mäkelä hymyilee. Investointitukien hakeminen tuli puheeksi pari vuotta sitten Alihankintamessuilla, kun keukelaiset kävivät tervehdyskäynnillä Kellokosken Koneistuksen Tuusulalaisessa Kellokosken Koneistus Oy:ssä huomattiin, että he hävisivät usein tarjouskilpailun, kun sarjat suurenivat. Pärjätäkseen myös tässä kilpailussa he päättivät investoida uuteen koneeseen. Keuken avulla he saivat investointiin tukea Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta. ”Ensimmäisenä pelistä karsiutuvat ne, jotka eivät ole hereillä ja investoi.” Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman investointituet ovat nyt haettavissa. Ota yhteyttä Keukeen ja kysy lisää! osastolla. – Keukelaiset kertoivat palveluistaan ja silloin jäi mieleen se investointituen hakemisen mahdollisuus. Aika pian meille sitten tulikin tämä oikea hetki investoinnin tekemiseen ja otin yhteyttä Keukeen. – Investointituen suuruus oli 20 prosenttia kokonaissummasta. Se oli merkittävä tuki ja ilman sitä olisimme harkinneet investoinnin tekemistä luultavasti pidempään, Mäkelä toteaa. Maltillista kasvua Uuden investoinnin myötä Kellokosken Koneistus tavoittelee maltillista kasvua. – Tärkeintä on pysyä mukana kilpailussa ja siihen tarvitaan nykyaikaista kalustoa. Se on tärkeä viesti myös asiakkaille päin, että me investoimme ja pystymme tarjoamaan heille hyvää palvelua, Antti Mäkelä kertoo. – Kilpailu on kiristynyt todella paljon ja ensimmäisenä pelistä karsiutuvat pois ne, jotka eivät ole hereillä ja panosta tähän hetkeen. Kun uusi CNC-sorvi on saatu täyteen iskuun, Kellokosken Koneistuksessa pidetään asiakkaille ja yhteistyökumppaneille Open House -päivä, jossa päivänsankarina on ensimmäinen tätä kokoluokkaa Suomeen tilattu japanilainen Mazak. – Kyllä meillä on myös jatkosuunnitelmia Keuken kanssa. Niin kuin sanoin, investoinneissa on oltava koko ajan hereillä. Ajatuksissa on myös jotain vientiin liittyvää, sanoo Mäkelä.
10 Vuoden kasvajat valittu Kasvuohjelmaan Keski-Uudenmaan Kasvupolulle tuli myös tänä vuonna runsaasti hakemuksia. 48 yrityksen joukosta valittiin 15 yritystä, joissa on eniten kasvupotentiaalia. Keski-Uudenmaan Kasvupolku järjestetään toista kertaa osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrauskilpailua, Kasvu Openia. Tuomariston mukaan hakemusten taso oli korkea. Seulonnan jälkeen jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi valittiin Anidiagnostics Oy Karkkilasta, Cityvarasto Oy Helsingistä, CNC Maint-Tech Oy Keravalta, ELhouse Group / Sähkötalo-Asennus Oy Järvenpäästä, High End House Suomi Oy Fafa’s Smokery BBQ Tuusulasta, Jorretuote Oy / KN Collection Keravalta, Järvenpään Kukkatalo Oy Järvenpäästä, Koirien hyvinvointikeskus Järvenpäästä, Masajo Oy Nurmijärveltä, Rasilaisen Hapankaali Oy Keravalta, Teamtech Oy Pornaisista, Teräs-Kari Oy Tuusulasta, Trukkihuolto Marjeta Oy Keravalta, VENNY-VISIO Oy Tuusulasta ja Vibemetrics Oy Tuusulasta. Hakemuksia tuli viime vuoteen verrattuna laajemmalla toimialakirjolla ja niissä nousi esille niin designkuin teknologiayrityksiäkin. Lisäksi mukana oli erityisen paljon yrityksiä, joilla on mahdollisuus kansainväliseen kasvuun. Valintaperusteina oli muun muassa tuotteen tai palvelun idean kaupallistaminen ja se miten tuote erottautuu markkinoilla. Isolla osalla kilpailuun mukaan hakeneista yrityksistä oli joko alkavaa kansainvälistä toimintaa tai potentiaalia kansainvälistymiseen. Näin Kasvupolku etenee Valitut yritykset saavat sparrausta kahtena eri päivänä. Tällöin eri alojen asiantuntijat eli myllärit haastavat, kannustavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Alueellinen Kasvupolun tuomaristo valitsee lopuksi Kasvupolun voittajat, jotka julkistetaan Kasvupolun ? naalissa 28.4.2016 Keravalla. Kaksi parasta yritystä etenee edelleen valtakunnalliseen ? naaliin, joka järjestetään 26.–27.10.2016 Jyväskylässä.
11 Mistä aloittaisi oman bisneksen kehittämisen? Mistä ideat, mistä inspiraatio? Klikkaa itsesi Keuken Youtube-kanavalle ja käy katsomassa Keuken yritysneuvontavideoita. Videoita on tehty aiheista, joihin yleisimmin haetaan neuvoja ja jotka ovat peruskysymyksiä lähes joka yrityksessä. Videohetken voi aloittaa Punaisen langan metsästyksellä, jossa paneudutaan liiketoiminnan perusidean terävöittämiseen. Kehittämistiellä seuraava looginen askel on liiketoimintakartan hyödyntäminen uusien ideoiden kehittämisessä. Omat videonsa on tehty myös markkinoinnista, tuotekehityksestä, talouden suunnittelusta ja seurannasta sekä kansainvälistymisestä. Keuken Youtube-kanavalla on myös asiakkaittemme kertomuksia ja kokemuksia palveluistamme. Käy tutustumassa! Tiistaina 19.4.2016 kello 17 – 20 Sopimusjuridiikka -iltakoulu Gustavelund, os. Kirkkotie 36, Tuusula Torstaina 28.4.2016 kello 13 – 16 Kasvu Open -finaali Klondyke-talo, os. Kumitehtaankatu 5, Kerava Keskiviikkona 11.5.2016 kello 17 – 20 Some & bisnes –iltakoulu Ravintola Rinne, os. Vihdintie 2, Karkkila Tiistaina 24.5.2016 kello 8.30 – 11 RAHOITUSTUKIJA NEUVONTAINFO Kerava Torstaina 9.6.2016 kello 8.30 – 11 JOKA YRITTÄJÄN TALOUSKOULU: Riittävätkö rahat? Sipoo u u t is e t Kevään Tulevat tapahtumat Ideat ja neuvot videolla Mitä tilinpäätös kertoo? Vuositsekkaus on ajankohtainen juuri nyt, kun viime vuoden tilinpäätös on valmistunut. Kannattaa ottaa yhteyttä Keuken ajanvaraukseen ja sopia oma tapaamisaika! Jotta voi suunnitella ja seurata yrityksen taloutta, pitää myös osata lukea taloushallinnon raportteja ja kirjanpitoa sekä ymmärtää tuloslaskelman ja taseen pääperiaatteet. Kirjanpidosta ja raporteista kannattaa ottaa kaikki hyöty irti, ja apua siihen saat Keukesta. Tilinpäätöksen tunnusluvut mahdollistavat eri vuosien, erikokoisten yritysten ja osittain myös eri toimialojen väliset vertailut. Pankit ja muut rahoittajat seuraavat nykyään entistä tarkemmin tilinpäätösten tunnuslukuja ja ne vaikuttavat lainojen korkojen hintaan. Tunnusluvut mittaavat yrityksen kannattavuutta, maksuvalmiutta ja vakavaraisuutta sekä myös omaisuuserien kiertonopeuksia. Kaikkien nämä on oltava kunnossa, jotta yrityksellä on menestymisen mahdollisuudet. Helposti kiinnitetään liikaa huomiota vain kannattavuuteen, mutta jotta yritys pysyy toimintakunnossa, kaikkien osa-alueiden on oltava riittävän tukevalla pohjalla. Tavoitteena on, että kirjanpidosta saisi mahdollisimman suoraan tarvittavat todenmukaiset tiedot, eikä joutuisi tekemään ylimääräisiä laskelmia haluttujen tietojen saamiseksi. Kunkin yrityksen tulisi löytää omat olennaiset tunnuslukunsa, joita seurata kuukausija vuositasolla. Hyvänä apuna tähän on tilinpäätöksen analyysipalvelu, jossa yritysneuvoja analysoi tilinpäätöksen keskeiset tunnusluvut. Analyysin tulokset sekä johtopäätökset käydään yhdessä yrittäjän kanssa läpi henkilökohtaisessa tapaamisessa. Tilinpäätösanalyysi antaa hyvän pohjan yrityksen tulevan toiminnan suunnitteluun. Varaa aika: keuke@keuke.? , puhelin 050 341 3210. ”Tilinpäätösanalyysi antaa hyvän pohjan yrityksen toiminnan suunnitteluun.”
Markkinointi lähtee asiakkaasta 12
Kuvitus: Linda Saukko-Rauta / Redanredan 13 Hyvä tapa lähteä liikkeelle pohtimaan näitä asioita on tehdä analyysi nykyisistä asiakkaistasi. Luokittele asiakkaasi sen mukaan, miten suuri kunkin asiakkaan merkitys yrityksellesi on nyt ja tulevaisuudessa. Luokitteluperusteena yritysmyynnin (b-to-b) asiakkaissa voi olla esimerkiksi: vuosilaskutus, kannattavuus, tuotealueiden määrä tai referenssiarvo. Kuluttajamyynnin asiakkaiden luokitteluperusteena (b-to-c) voi olla: sopivuus, demogra? set tekijät, ostoaktiivisuus, arvot tai asenteet. Luokittelun tehtyäsi huomaat myös, millaisia asiakkaita tarvitset lisää ja voit käynnistää uusasiakashankinnan. Analyysin tekemisessä voit käyttää apuna oheista taulukkoa. Mikä on viestisi? Kun tiedät, keitä nykyiset tai tavoittelemasi asiakkaat ovat, pääset miettimään markkinointiviestintää. Lähde kaikessa markkinointiviestinnässäsi liikkeelle asiakkaasta. Kirjaa ylös: 1) Mitkä ovat hänen tarpeensa? Toiveensa? Pelkonsa? 2) Missä tavoitat asiakkaasi parhaiten? Mikä on se kanava tai foorumi jossa hän viihtyy ja mitä hän käyttää tai kuluttaa? Muotoile näiden perusteella palvelulupaus ja lunasta se! Kerää tietoa asiakkaista tietojärjestelmään ja hyödynnä sitä markkinoinnissa. Opit tuntemaan asiakkaasi ja voit tehdä täsmällisempää ja tehokkaampaa markkinointia. Pidä brändi kunnossa Pidä huoli myös siitä, että tuotteesi ja yrityksesi brändi ja imago ovat kunnossa. Hyvä imago luodaan palvelulupauksen lunastamisella kerta toisensa jälkeen. Huolehdi, että käytät markkinointiviestinnässä aina yhdenmukaista visuaalista ilmettä. Muista, että sinä yrittäjänä ja kaikki työnKärjistetysti kaikki se mitä yrityksesi tekee ja on tekemättä, on markkinointia. Mutta kun markkinointia suunnitellaan, on hyvä lähteä liikkeelle asiakkaasta. Tiedätkö, ketkä ovat nyt asiakkaitasi? Tiedätkö, mikä on kunkin asiakkaan merkitys yrityksellesi? Entä oletko miettinyt, millaisia uusia asiakkaita tarvitsisit? tekijäsi jaatte ympäristöön viestejä. Pidä ne siis positiivisena! Löydät markkinointisuunnitelman pohjan Yritystulkista www.keuke.? . Voit myös varata ajan ja aloitetaan markkinointiponnistelut yhdessä, keuke@keuke.? , puhelin 050 341 3210.
14 Keuke palveli viime vuonna noin 1500 yritystä. Määrä on sama kuin edellisenä vuonna. Vanhojen asiakkaiden osuus asiakasmäärässä on kasvanut, mikä tarkoittaa, että yritysten kehittämisprojektit ovat pidempikestoisia ja laajempia. Tilastoissa näkyy keskiuusmaalaisten yritysten halu kasvaa. Toimenpidetilastoissa nousevat esille erityisesti liiketoiminnan arvioinnit, joita tehtiin viime vuonna 688 kappaletta. Määrä on 250 kappaletta aikaisempaa vuotta enemmän. Liiketoiminnan arviointien ohella yrityksille tehtiin reilusti aikaisempaa enemmän markkinointisuunnitelmia. Niitä tehtiin kaikkiaan 238 kappaletta, kun edellisenä vuonna määrä oli 136. Sen sijaan investointihakemusten lukumäärä ja niihin haettujen eurojen määrä oli aika pieni. – Se johtunee käytännössä vain siitä, että uusi EU-ohjelmakausi ja sen mahdollistamat julkiset yritystuet eivät ole K e u k e t e k i v i i m e v u o n n a 688 liiketoiminnan arviointia vielä täysillä käynnistyneet. Tälle vuodelle odotetaankin suurempaa investointihakemusten määrää. Yrityksillä on kyllä tarve ja halu investoida, mutta investointeja harkitaan erittäin tarkkaan, toteaa Keuken toimitusjohtaja Elina Pekkarinen. Verkosto toimii Keuke on kehittänyt yhteistyötä muiden yritysneuvontapalveluja tarjoavien organisaatioiden kanssa hyvin järjestelmällisesti. Tämän työn tulos näkyy myös vuoden 2015 tilastoissa. Keuke ohjasi verkostolle viime vuonna kaikkiaan 350 kertaa, mikä on lähes sata enemmän kuin edellisenä vuonna. Myös Keukelle ohjattiin yrittäjiä viime vuonna aikaisempaa enemmän. Keuken järjestämät tilaisuudet keräsivät jälleen suuret yleisöt. Kaiken kaikkiaan vuonna 2015 Keuken tilaisuuksiin osallistui 1209 henkilöä. Neuvontatoimenpide 2015 2014 Liiketoiminnan arviointi 688 438 Liiketoiminta / projektisuunnitelma 280 56 Markkinointisuunnitelma 238 136 Tuotekehityssuunnitelma 29 44 Henkilöstösuunnitelma 67 28 Tilaisuuteen osallistuminen 1209 1112 Investointisuunnitelma 15 12 Investointisuunnitelma, € 3 608 000 € 2 191 400 € Edelleenohjaus verkostolle 350 261 Neuvontatoimenpiteiden tuotokset 2015
15 Lähde mukaan koelenn lle Onko sinulla uusi bisnesidea? Pyöriikö päässäsi uusia tuotteita tai palveluja, mutta olet epävarma niiden toimivuudesta? Lähde kanssamme Koelennolle – testaa ideasi ja varmistu kannattaako siihen laittaa lisäpaukkuja. Innovaatioita, uusia tuotteita, uusia palveluja, uusia konsepteja ja uusia markkinoita. Jokaisen yrityksen pitäisi kehittää koko ajan uutta, seurata mitä ympäristöstä tapahtuu, katsoa tulevaisuuteen ja saada omat palvelut ja tuotteet vastaamaan kysyntää. Helpommin sanottu kuin tehty? – Uusien tuotteiden, erityisesti keksintöjen, tuominen markkinoille voi olla hidasta. Harmittavan usein voi käydä niin, että pitkään muhinut idea tai pitkään kehitetty tuote on vanhentunut siinä vaiheessa kun se pääsee myyntiin asti. Tai sitten joku muu on tuotteistanut idean jo aika päivää sitten, toteaa Keuken Koelento-palvelusta vastaava yrityskehityspäällikkö Jenni Tolvanen. – Siksi me tarjoamme nyt yrityksille Koelento-palvelua. Siihen kuuluu tuotekehitysvalmennusta ja asiantuntevaa ohjausta, mutta parasta siinä on se, että Koelentoon kuuluu myös testaus ja palautteen kerääminen. Järjestämme tuoteja palvelutestauksia ja keräämme niistä palautteen jatkokehitystä varten. Nopeat testaukset, nopea palaute ja nopeat yhteenvedot mahdollistavat sen, että tuotetta ei kehitetä turhaan väärään suuntaan. Kallista tuotekehitysaikaa ja -rahaa ei kulu siis hukkaan. Aidot käyttäjäympäristöt Maailmalla on jo jonkin aikaa ollut vallalla trendi, jossa alkava yritystoiminta hakeutuu kliinisistä teknologiakeskuksista kaupunkien keskustoihin – juuri sinne missä ihmiset ja asiakkaat ovat. Tämän saman trendin innoittamana Keuke tuo yrityksille mahdollisuuden testata uusia tuotteita ja saada nopeasti palautetta bisnesideoista. – Testaus tehdään oikeilla kohderyhmillä aidoissa käyttäjäympäristöissä. Kunnat ovat mukana tässä siten, että he tarjoavat kehitystyöhön testausalustoja, kuten palvelukeskuksia ja oppilaitoksia. Samalla kunnat hyötyvät myös niille tärkeistä palveluinnovaatioista, Tolvanen kertoo. – Me tarvitsemme lisää yrityksiä, jotka onnistuneesti kaupallistavat ideat tuotteiksi ja palveluiksi. Meillä on nyt antaa yrityksille menetelmä ja työkalut nopeaan tuotekehitykseen. Autamme koko prosessissa, myös kaupallistamisessa, mikä on kriittisin vaihe koko tuotekehityksessä. Koelento maksaa yritykselle 450 € + alv. Hintaan kuuluu asiantunteva ohjaus, testauksen organisointi ja toteutus sekä palaute. Hinta sisältää myös tuotekehitysvalmennuksen. Tätä tilaisuutta ei kannatta jättää väliin. Ilmoittaudu mukaan! Jenni Tolvanen Yrityskehityspäällikkö jenni.tolvanen@keuke.fi 050 368 4147 Ria Laurila Yritysneuvoja ria.laurila@keuke.fi 050 3522 577
16 n e u v o o / k e h i t t ä ä / y h d i s t ä ä w w w. k e u k e . f i Ideat bisnekseksi Kasvua tuotekehityksellä Onko sinulla uusi bisnesidea? Pyöriikö päässäsi uusia tuotteita tai palveluja, mutta olet epävarma niiden toimivuudesta? Lähde kanssamme Koelennolle – testaa ideasi ja varmistu kannattaako siihen laittaa lisäpaukkuja. Koelento tarjoaa mahdollisuuden nopeaan tuotteiden ja palvelujen testaukseen oikeilla kohderyhmillä ja aidoissa käyttäjäympäristöissä. Lue lisää www.keuke.fi/koelento 16 16