1 Verkostot vauhdittavat menestystä s. 14 Kriisiapua tarjolla älä jää yksin s. 16 Digiloikalla bisnes lentoon s. 8
2 yrittäjän sähköinen työkalupakki w w w. k e u k e . f i Maksuton palvelu sinulle. Aina ajantasaiset perustiedot yrityksen pyörittämiseen. Klikkaa yritystulkkiin osoitteessa keuke.fi Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus netissä itteessa keuke.fi v va a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a ah h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h hv v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s st t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t tu u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u us s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s
3 Helmikuussa 2018 Maailman terveysjärjestö WHO lisäsi ihmiskuntaa uhkaavien sairauksien listalle uuden kohdan, jolle annettiin nimi Tauti X. Viime syksyisessä World at risk -raportissa varoitettiin, että maailma ei ole valmistautunut nopeasti etenevään pandemiaan. Pandemian arvioitiin aiheuttavan paniikkia, horjuttavan kansallista turvallisuutta ja vaikuttavan vakavasti maailmantalouteen ja -kauppaan. Futuristi Elina Hiltunen puolestaan esittää koronaviruksen esimerkkinä villistä kortista, johon yritys voi varautua. Hänen näkemyksensä on se, että vaikka emme voi etukäteen tietää tulevia kriisejä, ennakoimalla ja varautumalla on mahdollista tehdä organisaatiosta mahdollisimman kestävä myös villin kortin iskiessä. Meillä on siis kaksi esimerkkiä. Toinen kertoo, että koronaepidemia pystyttiin ennustamaan, mutta siihen ei reagoitu tai ei osattu valmistautua. Toinen esimerkki vakuuttaa, että jokaiseen kriisiin voi varautua, vaikka emme voisi sitä ennalta ennustaa. Tässä me kuitenkin olemme: yllätettyinä, peloissamme, hämmentyneinä ja huolissamme. Miten näin voi käydä ja miksi? Ja juuri siksi onkin tärkeämpää keskittyä kaikkeen siihen, jota voi nyt tehdä ja johon voi vaikuttaa. Sen sijaan, että laittaisimme energiaa jälkiviisauteen tai syyttelyyn. Sanotaan, että hädässä ystävä tunnetaan ja yhdessä toimeen tartutaan. Keuke on yrittäjän ystävä jokaisessa tilanteessa. Koronaepidemian aiheuttamaan kriisiin me perustimme nopeasti koko tiimin voimin kriisipuhelinpäivystyksen yrittäjille ja vapautimme neuvonta-aikoja nopeaan talous-, rahoitusja henkilöstöneuvontaan. Tarttukaa tilaisuuteen ja pyytäkää apua ja neuvoa. Mitä nopeammin saamme tehtyä tarvittavat korjaavat toimenpiteet, sitä nopeammin me pääsemme kriisin yli ja uutta kasvua rakentamaan. Yhdessä me olemme tässäkin vahvempia. Elina Pekkarinen toimitusjohtaja pä ä k ir j o it u s keuke postia 1/2020 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 8 200 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3 Nyt on hyvät neuvot tarpeen
4 Jos konepajalla tai tehtaassa menee laite rikki, keravalainen CNC Maint-Tech on paikalla vähintään kahdeksassa tunnissa, yleensä kuitenkin 2–4 tunnissa. Nopeus on se, josta asiakkaat pitävät. Mutta vielä tärkeämpää olisi, että koneet ja laitteet huollettaisiin etukäteen, ettei rikkoontumisia tulisi. Siinä taas loppupeleissä raha on valttia. PIDETÄÄN TUOTANTO SUOMESSA, JA HAETAAN LISÄKASVUA ULKOMAILTA CNC Maint-Techin Timo Silvennoinen ja Pertti Heikkinen ovat tehneet liiketoiminnassa uusia avauksia tarjoamalla asiakkaille energiatehokkuuspalveluja, kuten ilmalämpöpumppuja ja aurinkopaneelijärjestelmiä. Näiden asentaminen ja huolto ovat lisäpalvelua asiakkaalle, joka haluaa saada kaiken ylläpidon samasta numerosta.
5 CNC Maint-Tech Oy:n missio on pitää asiakkaiden koneet ja laitteet kunnossa. Ei vain asiakkaiden tuotannon sujumiseksi, vaan että tuotantoa ja valmistusta saataisiin pidettyä Suomessa. – Tällä hetkellä työstämme 65 prosenttia on vikakorjauksia eli sitä tulipalon sammuttamista. Kuitenkin me pystymme osoittamaan, että laitteiden hyvällä huollolla ja ennakoinnilla asiakas saa monenlaista hyötyä. Rahallista ja toiminnallista, sanoo CNC Maint-Techin toimitusjohtaja Timo Silvennoinen. – Ennakointiin kuuluvat lain edellyttämät vuosittaiset ennakkohuollot ja turvatarkastukset. Kaikki asiakkaat eivät ole vielä lakimuutoksesta tietoisia ja meidän tehtävänämme onkin ohjata asiakkaamme kokonaan uuteen kulttuuriin ja toimintatapaan. Se ei tapahdu ihan hetkessä, mutta ainakin olemme matkalla sinne. Laitteiden ja koneiden huoltamisen lisäksi yrityksen palveluihin kuuluu paljon asiantuntijatyötä työturvallisuussuunnitelmien tekemisestä koneiden ja laitteiden suojaukseen ja modernisointiin. – Koneiden ja laitteiden modernisoinnilla saadaan kolmasosalla uuden kustannuksista 25 vuotta lisää käyttöikää. Se jos mikä on kestävää kehitystä. Kone saa uuden sydämen ja uudet aivot, ja lisäksi lupauksen varaosien saatavuudesta koko uuden elämän ajaksi. Henkilöstön omistama CNC Maint-Tech Oy:n taustalla on teknologiajätti ABB, joka päätti luopua konepajakoneiden kunnossapitotoiminnasta 10 vuotta sitten. Ruoriin tarttuivat silloin Timo Silvennoinen ja Pertti Heikkinen, jotka ovat edelleen yrityksen pääomistajat. – Mukaan tuli silloin 12 työntekijää ja nyt meitä on 23. Alusta asti työntekijät ovat päässeet omistamaan yritystä. Se on meidän tapamme sitouttaa. Kaikki tekevät näin työtä yhdessä ja yhteisen hyvän eteen, kertoo Pertti Heikkinen. Omistajakaksikon mukaan ala on hyvin henkilöitynyttä ja siksi olikin aikanaan helppo saada asiakkaat mukaan uuteen yritykseen. – Asiakkaamme ostavat osaamista, palvelunopeutta ja luottamusta. He eivät osta palvelua joltain tietyltä logolta haalareissa, vaan ihmiseltä ja asiantuntijalta, jonka he tuntevat ja tietävät. Rekrytoinnin kannalta CNC Maint-Tech on samassa tilanteessa, kuin koko koneja metalliala. Osaavia tekijöitä ei ole helppo saada. – Yksi hyvä ratkaisu on ollut oppisopimuskoulutus. Näin me pystymme pitämään myös sellaista osaamista talossa, jota ei enää oppilaitoksissa jaeta. Meillä on paljon sellaista osaamista ja tietoa, joka on vaarassa kadota kokonaan ilman hyvää suunnitelmaa, Heikkinen sanoo. Yhdellä kärjellä maailmalle Neljä vuotta sitten CNC Maint-Tech sai puhelun Keukelta. Siitä lähti käyntiin monta hyvää kehityshanketta kansainvälistymissuunnitelmia ja Kasvu Openia myöten. – Me teemme jo nyt kansainvälisille asiakkaillemme jonkin verran keikkaa Suomen ulkopuolelle, kuten Ruotsiin, Venäjälle, Baltian maihin ja Kiinaan. Keuken kanssa lähdimme miettimään, mikä olisi se kärki tai tuote, jolla voisimme tehdä isompia avauksia kansainvälisille markkinoille, Timo Silvennoinen kertoo. Laitesiirrot ovat yrityksen yksi palvelu ja erityisesti rahapajoista on hyviä referenssejä. Siitä muotoutui myös kansainvälisille markkinoille ja erityisesti Kaukoitään suunnattu avainpalvelu. – Me osaamme huoltaa, siirtää ja modernisoida rahapajoja. Meidän näkökulmasta käteinen raha voi olla historiaa, mutta on todella paljon maita, joissa käteinen raha on edelleen ainoa tapa maksaa. Kaksikko kiersi hiljattain suurilla saksalaisilla messuilla asiakkaita läpi. Nyt on aika hioa suunnitelmat valmiiksi ja parhaillaan odotellaan myös ensimmäisiä päätöksiä Kaukoidästä. – Keuken kautta olemme saaneet ELY:ltä myös kehittämisrahaa kansainvälistymissuunnitelman tekemiseen. Ja ensi syksynä olemme menossa yhdessä myös Alihankintamessuille. Keuke on meille tärkeä yhteistyökumppani kehittämisessä ja kasvussa. ” Keuken kanssa lähdimme miettimään, mikä olisi se kärki tai tuote, jolla voisimme tehdä isompia avauksia kansainvälisille markkinoille. ”
6 Milloin on oikea aika tulla puhumaan pankkiasioista? Ei ole varmastikaan yhtä ja ainoaa oikeaa hetkeä. Se riippuu hyvin paljon siitä, tarvitseeko yritystoiminnan käynnistämiseen tilin ja maksukortin vai jotain enemmän. Yleensä rahoituksen tarvitsijat ovat liikkeellä aikaisemmin. Miten pankki ottaa uuden yrittäjän haltuunsa? Käymme ensimmäisen keskustelun puhelimessa tai verkkoneuvotteluna, jonka aikana saamme tarkemman kuvan liiketoiminnasta. Haluamme tuntea asiakkaamme, sitä edellyttää myös lakikin. Tuntemalla asiakkaan liiketoiminnan mahdollisimman hyvin, osaamme tarjota tarkoituksenmukaisia ratkaisuita asiakkaille. Viime aikoina ? nanssialaa koskeva sääntely on tiukentunut ja siksi kaikkien yrittäjien on käytävä jossain vaiheessa pankissa. Tämä voi vaikuttaa jäykältä toimintatavalta, mutta kyse on vastuullisuudesta ja asiakkaan edun turvaamisesta. Millä palveluilla uusi yrittäjä pääsee alkuun? Verkkopalvelu on tänä päivänä edellytys palveluiden käyttöön. Verkkopalvelussamme voi lähettää ja vastaanottaa laskuja. Erityisen näppärää tämä on OP-mobiilissa, jolloin yrittäjällä on aina toimisto taskussa. Laskun voi lähettää saman tien vaikka parkkipaikalta kun työ asiakkaan luona on tehty. On tärkeää ymmärtää, että verkkopalvelu ei ole enää vain maksamisen väline. BtoB-laskutuksessa astuu voimaan tämän vuoden huhtikuussa uusi laki, jonka mukaan yritys voi vaatia toiselta yritykseltä laskun sähköisenä. Muutos on aiheuttanut nyt jo kyselyjä ja uusia yrityksiä neuvommekin ottamaan kaikki sähköiset ratkaisut heti käyttöön. Ne säästävät paljon aikaa yrittäjältä. Kun tilitoimistolla on yhteydet asiakkaan tileihin, voidaan kirjanpito ja taloushallinto tehdä kokonaan sähköisesti, eikä yrittäjän tarvitse huolehtia tositteiden ja tiliotteiden lähettämisestä tilitoimistoon. Vakuuttaminen, niin yrittäjän itsensä kuin liiketoiminnankin, on tärkeä asia, joka otetaan aina myös esille. Millaista rahoitusta on mahdollista saada toiminnan aloittamiseen? Jokainen tapaus on luonnollisesti omansa. Rahoitusta saa velanhoitokykyä ja vakuuksia vastaan olettaen, että kannattavalle liiketoiminnalle on hyvät edellytykset sekä yrityksen arvioitu kassavirta on riittävä lainan takaisinmaksuun. Hyvät suunnitelmat ja laskelmat ovat siis avainasemassa. Suosittelemmekin yrityksen perustajia käymään Keuken juttusilla, sillä heidän kanssaan jalostuvat sekä ajatukset että liiketoimintasuunnitelmat. A s ia n t u n t ij a p ö r s s i Hyvät palvelut säästävät aikaa olennaiseen Tä llä pa lst al la es ite llä än Ke uk en as ia nt un tij av er ko sto a, jok a ko os tu u lu ot et ta vi sta ja pa ik al lis ist a to im ijo ist a. Lö yd ät As ia nt un tij ap ör ss in to im ija t w w w .ke uk e.? /a sia nt un tij ap or ss i Tili ja maksukortti. Mitä muuta uusi yritys tarvitsee liiketoiminnan pyörittämiseen? Useimmiten myös alkupääomaa ja rahoitusta. Mutta ennen kaikkea hyviä neuvoja ja yrittämistä helpottavia ratkaisuja. Uudenmaan Osuuspankin yritysneuvoja Joonas Järvinen ja asiakkuusasiantuntija Hanna Räihä kehottavat tulemaan rohkeasti juttelemaan. ”Meidän tärkein rooli on mahdollistaa yritystoiminnan menestyminen.”
7 A j a n k o h ta is ta y r it y k s is s ä Suomen valtio on jo tehnyt linjauksen, että se vastaanottaa ainoastaan verkkolaskuja huhtikuun alusta lähtien. Verkkolaskuiksi ei lueta pdf-muotoista laskua tai sähköpostilla lähettävää laskua. Ainoastaan eurooppalaisen standardin mukainen verkkolasku kelpaa. Jos yrityksesi ei vielä lähetä ja vastaanota verkkolaskuja, kannattaa keskustella asiasta oman tilitoimiston ja pankin kanssa. Monet tilitoimistot tarjoavat asiakkailleen yhteisen taloushallintojärjestelmän, jolloin yrityksen koko kirjanpito saadaan sähköiseksi. Myös pankit tarjoavat verkkolaskupalveluja omissa alustoissaan. Sähköiseen laskutukseen ja kirjanpitoon siirtyminen nopeuttaa rahan siirtymistä ja säästää myös aikaa yrityksissä. Hyvä esimerkki megarendistä on kaikille tuttu väestön ikääntyminen. Mitä se tarkoittaa sinun liiketoiminnallesi? Hyvin tuttuja megatrendejä ovat myös ilmastonmuutos, kaupungistuminen, muuttoliikkeet, väestön keskittyminen, syntyvyyden laskeminen ja kiertotalouden merkityksen kasvu. Megatrendejä tutkimalla ja eri trendejä yhdistämällä voi laajentaa omaa ajatteluaan ja oman liiketoiminnan suunnittelua. Kristallipallona megatrendit eivät toimi, mutta ajattelun virikkeenä ja tukena kylläkin. Sitra on julkaissut megatrendeistä myös pelikortit, joiden avulla on helppo leikitellä eri trendien yhdistelmillä. Mitä kaksi täysin erilaista trendiä voi yhdessä vaikuttaa? Googlaa megatrendit 2020 ja lähde visioimaan tulevaa. Lähtevätkö laskut jo sähköisesti? Megatrendi kertoo mitä on odotettavissa Uusi verkkolaskulaki astuu voimaan 1.4.2020. Yrityksille tämä tarkoittaa, että niillä pitää olla valmius lähettää laskut verkkolaskuina, jos yrityksen asiakkaina on yrityksiä, kuntia tai Suomen valtio. Aikarajan jälkeen laskun vastaanottaja voi siis kieltäytyä ottamasta vastaan laskuja muilla tavoin kuin verkkolaskuna. Sitra julkaisi hiljattain uudet vuodelle 2020 päivitetyt megatrendit. Megatrendit ovat hyvä apuväline, kun omaa liiketoimintaa ja sen tulevaisuutta pitää katsoa eteenpäin, sillä ne kertovat laajoista tulevaisuuden muutoksista.
8 Vireä palvelu pitää yrityksenkin virkeänä Kun Eija Lämsä oli tekemässä yrittäjyytensä alkuvaiheessa liiketoimintakauppaa, hän sai neuvoja ja tukea Keukelta. Nyt muutamien vuosien jälkeen kehittämisyhteistyö jatkuu säännöllisesti. Ulkopuolinen asiantuntija kun osaa kysyä oikeita kysymyksiä.
9 Sävelsirkku saa hoivayhteisöjen asukkaat muistelemaan, laulamaan, jumppaamaan, iloitsemaan ja kokemaan yhteenkuuluvuutta. Tämä loistava tuote on nurmijärveläisen Sentinan palvelukonsepti, jolla sujuvoitetaan prosesseja hoivakodeissa ja kotihoidossa. – Sävelsirkku on kuntouttava palvelu, jolla hoitajat voivat helposti toteuttaa monipuolista ryhmätoimintaa. Palvelussa on paljon erilaisia pelejä, muisteluja, ryhmälauluja ja jumppahetkiä, kertoo Sentinan toimitusjohtaja Eija Lämsä. – Olen ollut mukana kehittämässä Sävelsirkkua aina 1990-luvun lopulta lähtien. Hankin palvelun perustamalleni Sentinalle liiketoimintakaupalla 2014. Siitä alkoi yrittäjän ura. Varsinaiseen lentoon palvelu lähti, kun muutimme sen pilvipohjaiseksi ja mobiilikäyttöiseksi. Aiemmin Sävelsirkkua käytettiin asiakkaiden sisäverkossa ja palvelua varten suunnitellulla laitteistolla. Se toi omat haasteensa etenkin kaupunkien verkkoon pääsyssä. – Nyt kun kaikki tieto on pilvessä ja hoitajat voivat käyttää sovellusta kännykällä, tabletilla tai älytelevisiolla, se on mahdottoman helppo ottaa käyttöön ja hyödyntää päivittäisessä arjessa niin hoivakodeissa kuin kotihoidossakin. Kansainvälistä potentiaalia Sävelsirkun muuttaminen pilvipalveluksi avasi mahdollisuudet myös kansainvälisille markkinoille. – Sentinan palvelu on käytössä Ruotsissa useissa kunnissa ja kaukaisin käyttäjäyhteisö löytyy Australiasta. Palvelussa on myös laajempaa kansainvälistymispotentiaalia. Vaihtoehtoja on tutkittu erilaisissa hankkeissa. Ajoituksen on oltava kuitenkin oikea, Lämsä toteaa. Sekä palvelun että yrityksen kehittäminen ovat Sentinassa itsestäänselvyyksiä. – Palvelun osalta me kehitämme ja uudistamme koko ajan sen sisältöjä. Samalla me mietimme toki palvelun skaalautuvuutta eli mille muille kohderyhmille se sopisi. Tällä hetkellä tärkeintä on kuitenkin ydinliiketoiminnan kehittäminen. Yrityksen kehittämisessä Lämsä arvostaa ulkopuolisen näkökulmaa. – Ulkopuolinen osaa kysyä sellaisia kysymyksiä, jotka itselle ovat ehkä niin itsestäänselvyyksiä, että niihin ei osaa pureutua. Kehittäminen on niitä asioita, joihin yrittäjällä harvoin tuntuu olevan aikaa. Ajatuskin siitä saattaa tuntua ylivoimaiselta. – Olen itse koko ajan johdonmukaisesti raivannut kalenteriini aikaa kehittämistyölle. Ymmärrän, että kehittäminen voi tuntua monesta aluksi isolta möhkäleeltä, johon on vaikea tarttua, mutta Keuken asiantuntijat osaavat pilkkoa tekemisen sopivan kokoisiksi palasiksi. Hyvä porukka ympärillä Palvelun muuttaminen kokonaan uuteen ympäristöön on iso työ, johon vaaditaan paljon erilaista osaamista ja asiantuntemusta. – Minulla on hyvä osaava tiimi ympärillä ja sen lisänä hyvä yhteistyöverkosto. En ole itse mikään it-erikoisosaaja, mutta luotettavien yhteistyökumppaneiden kanssa kaikki on mahdollista, Eija Lämsä toteaa. – Asioiden digitalisoiminen säästää aikaa. Tilitoimistoa valitessakin ensimmäinen kriteerini oli sähköinen kirjanpito. Toiminnan kehittäminen ja seuranta ovat olennaisia ominaisuuksia myös Sävelsirkku-palvelussa. – Moniyksiköisissä organisaatioissa johtajien on helppo seurata, miten Sävelsirkkua käytetään ja kuinka usein. Se tuottaa tietoa, mikä auttaa oman toiminnan kehittämisessä. – Ennen kaikkea Sävelsirkku on kuitenkin toimintatapa, joka kohentaa ikäihmisten mielialaa ja vireyttä, ja auttaa hoitajia laadukkaan kuntouttavan hoidon tarjoamisessa joka päivä. ” kehittäminen voi tuntua monesta aluksi isolta möhkäleeltä, johon on vaikea tarttua, mutta Keuken asiantuntijat osaavat pilkkoa tekemisen sopivan kokoisiksi palasiksi .”
Meiltä työkalut tuottavampaan ja tehokkaampaan tekemiseen. Meneekö teidän yrityksessänne turhan paljon aikaa odotteluun ja sähläämiseen? Eikö olisi mahtavaa, jos työvaiheet soljuisivat ja tyhjät aukot saataisiin täytettyä tuottavalla työllä? Meillä on tähän ratkaisu ja se on Sampo. Me annamme käyttöönne työkalut, joilla asiat voidaan tehdä tuottavammin ja tehokkaammin. Samalla työn motivaatio ja hyvinvointi kasvaa, mikä näkyy suoraan tuloksessa.
11 Pistä hyvä kiertämään – kaverille kans! Kasvuyrityksiin 20 % enemmän liikevaihtoa Käynnissä on vuoden huikein suosittelukampanja. Kannustamme tyytyväisiä asiakkaitamme suosittelemaan palvelujamme myös yrittäjäkavereilleen. Palkintona tässä huhtikuun loppuun asti jatkuvassa kampanjassa on laadukas video voittajan yrityksestä. keuke.? /kaverille-kans 11 11 u u t is e t Keuke neuvoi vuonna 2019 yhteensä 2099 yritystä. Edelliseen vuoteen verrattuna se on pari kymmentä asiakasta vähemmän. Sen sijaan neuvontatoimenpiteiden tuotoksia oli yhteensä 2084 kappaletta, mikä on yli 600 enemmän kuin edellisenä vuonna. Eniten neuvontatoimenpiteiden tuotoksena syntyi liiketoiminnan arviointeja, joita oli 1144 kappaletta. Uusia liiketoimintaja projektisuunnitelmia tehtiin 381 kappaletta ja markkinointisuunnitelmia 231. Omistajanvaihdossuunnitelmia tehtiin 88 kappaletta, lähes puolet edellisvuotta enemmän. Keuken järjestämiin tilaisuuksiin osallistui kaikkiaan 1892 henkilöä. – Neuvonnan tuloksissa näkyy, että asiakkaiden kanssa tehdään todella paneutuneesti töitä ja pyritään löytämään asiakkaalle oikeat ja parhaat tavat kehittää ja kasvattaa yritystä. Tämä näkyy myös asiakastyytyväisyydessä. 89 prosenttia asiakkaistamme kertoi saaneensa apua juuri siihen asiaan, johon apua hakikin, Pekkarinen kertoo. Keuken vuoden 2019 tilastot ja asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset löytyvät kokonaisuudessaan www.keuke.? /keuke/paattajalle. KEUKE NEUVOI 2099 ASIAKASTA, ENITEN LIIKETOIMINNAN ARVIOINTEJA Potentiaalisiin kasvuyrityksiin panostaminen kannattaa. Keuken kasvuyrityshankkeessa mukana olleiden 26 kasvuyrityksen liikevaihto kasvoi vuosien 2015–2018 välisenä aikana 19,43 prosenttia. Samana aikana syntyi yrityksiin myös yhdeksän kansainvälistymissuunnitelmaa ja henkilöstön lukumäärä kasvoi merkittävästi 13 mukana olleessa yrityksessä. 13 yritystä aloitti hankkeen aikana myös kokonaan uuden liiketoiminnan. BIITTI yritystiimit Uudellamaalla -hanke tuotti Keukelle pysyvän kehittämisalustan kasvuhaluisten yritysten kasvun tunnistamiseen ja tekemiseen. 3 ös a n n a
12 O iv a l l u s Aj at uk sia yr ity ks en ke hi ttä m ise stä yrittäjä Laura Andelin Into Health & Care Oy Yrittäjyys on joukkuelaji, jossa erilainen osaaminen vahvistaa kokonaisuutta. On hyvä ymmärtää, mitä osaa ja mitä ei. Tarjoan tiimini kanssa psyykkisen valmennuksen asiantuntijapalveluita urheiluja työelämän sektoreille, joten olen hyvä sparraamaan muita. Itse koen antoisana olla sparrattavana, kun pääsee nauttimaan uusien näkökulmien tuomista mahdollisuuksista. Tämän sparrauksen tuloksena on vahvistettu uutta konseptia urheilevien lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja mielen taitojen vahvistamiseen. Ja siis joukkuetyönä yhdessä Keuken kanssa.
13 Monta tapaa rahoittaa, tärkeintä on suunnitelmat Keuken klinikalla Keuken asiantuntijat vastaavat yrittäjien perusarjessa askarruttaviin kysymyksiin. Yrityspalvelupäällikkö Riitta Backman kertoo, millaista rahoitusta on tarjolla ja miten rahoituksen hakemiseen kannattaa valmistautua? K l in ik k a Olen tekemässä parikymmenen tuhannen arvoista laiteinvestointia. Mikä on paras tapa rahoittaa se? Kannattaako kassan varoja käyttää siihen? Tämä riippuu yrityksen tilanteesta, strategisista linjauksista ja investoinnin luonteesta. Investointi voidaan rahoittaa yrityksen kassasta tai lainarahoituksella. Jos kassavaroja ei haluta käyttää investointeihin tai jos vakuuksista on pulaa, kannattaa hyödyntää leasingtai osamaksurahoitusta. Jos koneen tai laitteen haluaa ostaa omaksi, on osamaksu tai laina oikea vaihtoehto. Leasing on rahoitusmuotona usein se kallein vaihtoehto, mutta sen hyviä puolia ovat tarkka tieto rahoituksen kustannuksista sekä se, ettei vakuuksia tarvita. Kirjanpidollisesti leasingrahoitus parantaa vakavaraisuutta ja se soveltuu erityisen hyvin silloin kun hankittavat koneet ja laitteet ovat nopeasti arvonsa menettäviä. Onko rahoitusta mahdollista saada monelta eri rahoittajalta samaan investointiin? Mikä on yleisin tapa hakea ja saada rahoitusta? On toki. Kannattaa kääntyä aina ensin oman pankin puoleen ja selvittää vaihtoehtoja. Myös me keukelaiset autamme esimerkiksi investointitukien selvittämisessä ja rahoituslaskelmien tekemisessä. Miten Finnveran rahoitus poikkeaa pankkilainasta? Finnvera rahoittaa hyvään liikeideaan perustuvaa, kannattavan liiketoiminnan edellytykset täyttävää yritystoimintaa. Finnveran rahoituksen periaatteena on jakaa rahoitukseen liittyvää vakuusriskiä muiden rahoittajien, esimerkiksi pankin kanssa. Ensimmäisenä onkin hyvä aloittaa rahoitusneuvottelut oman pankin kanssa. Finnvera on uudistanut tuotteitaan ja sen ensisijainen suositus yli kolme vuotta toimineille yrityksille on nyt Finnvera-/ pktakaus, jota pankki hakee yrityksen puolesta Finnveralta. Tuote on tarkoitettu vakuudeksi erilaisiin rahoitustarpeisiin kuten investointeihin tai käyttöpääomaan sekä myös yrityskauppojen vaatimaan rahoitukseen. Finnveran takauspäätös pohjautuu pankin tekemään arvioon yrityksen kasvumahdollisuuksista. Vastaava tuote alle kolme vuotta toimineille yrityksille on nimeltään alkutakaus ja myös sen pankki hakee Finnveralta yrittäjän puolesta. Minkälaisia julkisia investointitukia on tällä hetkellä saatavilla ja kenelle ne on tarkoitettu? Maaseudulla sijaitsevat yritykset voivat hakea tukirahoitusta erilaisiin investointeihin. Investointitukea voi saada muun muassa tuotantotilojen hankkimiseen tai rakentamiseen, koneiden ja muun käyttöomaisuuden hankintaan sekä aineettomiin investointeihin, kuten ohjelmistojen, patenttien ja valmistusoikeuksien hankintaan. Keuken toiminta-alueella tukitaso on 20 prosenttia ja tuen hakemiseen liittyy joitakin reunaehtoja esimerkiksi yrityksen sijainnin ja koon sekä investoinnin luonteen suhteen. Nämä kannattaa selvittää yhdessä Keuken yrityskehittäjän kanssa jo investointia suunniteltaessa. Miten investointeihin ja niiden rahoittamiseen pitäisi valmistautua? Ota yhteyttä Keukeen niin käydään yhdessä läpi investointisuunnitelmat, kartoitetaan yrityksellesi sopivat rahoitusvaihtoehdot ja tehdään yhdessä laskelmat sekä mahdolliset tukihakemukset. Tarvitsetko apua rahoitusasioissa? Lue lisää osoitteesta keuke.fi ja ota yhteyttä riitta.backman@keuke.? | 050 305 6771 K l in ik k a
Ajatellaan tilannetta, että tutulta toimittajaltasi on tarvitsemasi tuote loppu. Mistä löydät nopeasti uuden toimittajan? Jos olet verkostoitunut hyvin ja rakentanut omaa verkostoasi ajatuksella, säästyt ylimääräiseltä vaivalta. – Hyvä verkosto on omalla tavallaan riskinhallintaa. Yhden kortin varassa ei kannata olla missään asiassa. Verkoston ylläpitäminen vaatii toki hieman työtä, mutta se pitää nähdä osana perustoimintaa, toteaa yrityskehittäjä Minna Lojander. Minna on järjestänyt Keuken suosittuja yritystre? ejä jo usean vuoden ajan. Yritystre? eiltä saatu yrittäjien palaute on ollut erinomaista. Tre? eillä on syntynyt kokonaan uusia liikeideoita ja moni on löytänyt lisää kumppaneita omalle liiketoiminnalleen. – Yksi tapa innovoida uusia tuotteita ja palveluja on laittaa muutama aivan eri toimialan yrittäjä saman pöydän ääreen ideoimaan. Suuresta maailmasta voisi kertoa esimerkin kosmetiikka-alan yrityksen ja autonvalmistajan rajoja murtavasta ideasta, jonka ansiosta auton ilmastointi saatiin ihoa kosteuttavaksi. Minna on työskennellyt Keukessa kahdeksan vuotta palvelukoordinaattorina. Viime vuodet hän on opiskellut työn ohessa MBA-tutkintoa, ja nyt hänet on nimitetty Keuken uudeksi yrityskehittäjäksi. – Pitämällä ajatukset avoimena uudelle ja tapaamalla uusia ihmisiä, pysyy monella tavalla kehittymiskelpoisena. Vanha totuus siitä, että norsunluutornissa ei synny mitään luovaa ja uutta, pitää paikkansa. Verkostosta vertaistukea Yrittäminen on useasti yksinäistä hommaa. Aina yrittäjällä ei ole lähiympäristössä sellaisia kavereita, joiden kanssa voisi keskustella mielessä pyörivistä asioista. – Yrittäjät mainitsevat usein, että käyvät Keuken tapahtumissa, koska siellä kohtaa kaltaisiaan ja pääsee juttelemaan toisten yrittäjien kanssa. Vertaistuki onkin verkostoitumisen yksi suurimpia anteja, Minna Lojander kertoo. – Vertaistukihan tarkoittaa käytännössä sitä, että tajuaa monen muunkin painivan samojen kysymyksen kanssa, ja että nuo kysymykset ratkeavat helposti keskustelun aikana. Oma hyvin rakennettu verkosto toimii vertaistukena silloin, kun nopea kriisi tai erityistilanne on päällä. Jos olet auttanut oman verkoston jäseniä pyyteettömästi, he varmasti tekevät sinulle mielellään vastapalveluksen. – Parhaimmillaan tämä on sitä, että pienet yrittäjät samalla paikkakunnalla lainaavat toisille resursseja tilanteen mukaan. Yhteinen menestys on kaikkien etu. Somen verran suurempaa Digitaalisuus avaa verkostoitumiselle aivan uusia väyliä. Esimerkiksi kovassa nousussa oleva LinkedIN eli ammatillinen verkostoitumiskanava mahdollistaa suurten verkostojen kokoamisen. – Verkossa toimivat samat periaatteet kuin muussakin elämässä. Eli kun teet palveluksia kaverille, esimerkiksi jaat hänen rekryilmoituksen tai muita päivityksiä, niin hän varmasti jeesaa sinua, kun sinulla on tarve saada viestiäsi eteenpäin isolle yleisölle, Lojander kuvailee. – Verkossa olevien verkostojen etuna on erityisesti massat. Eli tavoitat yhdellä viestillä monta ihmistä kerralla. Samalla sinulla koko suuren verkoston tuki, jos etsit jotain neuvoa, tietoa, asiantuntijaa tai yhteistyökumppania. Sosiaalisen median kanavat eivät sulje pois tärkeää henkilökohtaista kanssakäymistä, mutta ne täydentävät hyvin toisiaan. Kummallakin on omat hyvät ominaisuutensa. – Suosittelen osallistumaan yritystreffeille ja muihin Keuken tapahtumiin sekä verkostoitumaan ammatillisesti LinkedINissä ja Facebookissa. Verkostoissa on voimaa! Verkostot vauhdittavat menestystä Verkostoituminen. Mitä siitä pitäisi ajatella? Monet luokittelevat sen tyhjänpäiväiseksi sosiaaliseksi humpuukiksi, toiset ovat löytäneet siitä väylän kehittyä ja kasvaa. Tämä juttu avaa sinulle verkostoitumisen merkitykset ja mahdollisuudet. 14 haluatko kuulla lisää verkostoitumismahdollisuuksista? Ota yhteyttä: minna.lojander@keuke.? , puhelin 041 525 8485
15 Palvelukoordinaattorina Keukessa pitkään toiminut Minna Lojander on kouluttautunut työn ohessa ja on nyt nimitetty yrityskehittäjäksi. Minnan yksi osaamisen kärki on verkostoituminen.
16 16 16 Ylimääräisiä kuluja ja tappioita pandemiasta Kaikkiin kriiseihin on vaikea varautua ennalta. Koronaviruksen aiheuttamalla pandemialla on ollut monenlaisia vaikutuksia yritysten toimintaan ja kannattavuuteen. Isojen tapahtumien järjestäjät, matkailubisnes, kivijalkakaupat, ravintolat ja moni muu ala on kärsinyt valtavia taloudellisia tappioita. Keuke tarjoaa kriisija talousneuvontaa pandemian seurauksista kärsiville yrityksille. Kriisin keskellä yrittäjän ei tarvitse itse ottaa selvää, minkälaisia taloudellisia helpotuksia voi hakea ja mitä kaikkea on mahdollista saada ja tehdä. Siinä me keukelaiset voimme olla apuna. Onko sinulla ongelmia yrityksen kassan ja lainojen maksun kanssa? Pitäisikö aloittaa nopeat lomautukset? Miten selvitä kriisistä mahdollisimman joustavasti? Mistä voin hakea avustusta kriisin aiheuttamiin menetyksiin? Tarjoamme nopeaa apuamme talous-, rahoitusja henkilöstökysymyksissä. Olemme avanneet erityisen kriisipuhelinnumeron, joka päivystää joka arkipäivä klo 9–16. Lisäksi olemme varanneet yrityskehittäjien kalentereista puolen tunnin aikoja kriisineuvonnalle. Voit itse varata sopivan ajan verkkokalenteristamme. Neuvontaa tehdään puhelimessa ja verkkoneuvotteluna. Älä jää ongelmien ja kysymysten kanssa yksin vaan ota rohkeasti yhteyttä! Ajankohtaista tietoa www.keuke.? /kriisineuvonta PÄIVYSTÄVÄ KRIISIPUHELIN KLO 9-16 050 523 8897