1/2022 ronski kotimainen kuivaliha valmistetaan tuusulassa s. 8 Kehittäminen imaisi mukaansa s. 4
yrittäjän sähköinen työkalupakki w w w. k e u k e . f i Maksuton palvelu sinulle. Aina ajantasaiset perustiedot yrityksen pyörittämiseen. Klikkaa yritystulkkiin osoitteessa keuke.fi Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus netissä itteessa keuke.fi v va a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a ah h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h hv v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s st t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t tu u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u us s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s
3 3 3 p ä ä k ir j o it u s keuke postia 1/2022 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 12 000 kpl 3 Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa. Jotenkin tämä tuttu sanonta alkoi kaikua päässäni, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuun 24. päivänä. Sanonta ei liittynyt sinällään tuohon brutaaliin tekoon, vaan ajatukseni olivat yritysten kriisinsietokyvyssä. Vastahan olimme selviämäisillään koronasta ja tuntemassa helpotusta. Olen varmasti kymmeniä kertoja kirjoittanut siitä, miten yrittäjän on pidettävä varmana vain sitä, että kaikki on epävarmaa. Kuinka nopeasti maailma ja tilanteet muuttuvat. Mutta kuka olisi osannut ennustaa, että pitkää pandemiakriisiä seuraa uusi eurooppalaisen sodan aiheuttama talouskriisi? Vielä emme tiedä, mitä kaikkea Venäjään kohdistuvat pakotteet, vastapakotteet, pakolaisuus, tuontija vientivaikeudet, raaka-ainepula ja hintojen nousu tarkoittavat jokaisen meidän liiketoiminnassa. Mutta talouden nousukausi lienee kuitenkin nyt unohdettu vähäksi aikaa. Tuleen ei kannata kuitenkaan jäädä makaamaan. Nyt on aika kaivaa uudelleen esille skenaariomallit ja miettiä kaikkia niitä mahdollisia vaihtoehtoja, joita saattaa olla edessä ja joihin pitää varautua. Samalla on mietittävä, mitä vaihtoehtoja uhkakuville on. Skenaariotyöskentely tuli varmasti monelle tutuksi pandemia-ajan alussa. Hyvä uutinen on siis, että meillä on valmiina työkaluja ja asennetta muuttaa asioita nopeasti. Ne, jotka ovat sopeutuvia ja kekseliäitä, selättävät myös tämän kriisin. Me Keukessa olemme yrittäjien apuna ja tukena hyvinä ja huonoina päivinä. Hae rohkeasti apua, ja mitä aikaisemmin, sen parempi. Kannattaa myös muistaa, että kriisin keskellä parasta terapiaa on rutiinit ja jokapäiväinen tekeminen. Bisnes pyörii ja aamut vaihtuvat illoiksi joka päivä. Kunnes yhtenä aamuna aurinko on taas pikkasen aikaisempaa toivorikkaampi. Elina Pekkarinen toimitusjohtaja Ei jäädä tuleen makaamaan 1/2022 miskeskus Oy mitusjohtaja tama Oy ClimateCalc CC-000084/FI PunaMusta Magazine HI IL IN EU TRA ALI PAINO TU OT E VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.?
4 Yrityksen johtajalla pitää olla hyviä kumppaneita, joiden kanssa viedä yritystä eteenpäin. Näin ajattelee tietoliikennekaapeleita valmistavan järvenpääläisen Tietosähkö Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ollikainen. Hyvä kumppanuus on löytynyt Keukesta, jonka kanssa on vedetty monta kehittämishanketta. Yritit k yksen jjoht ht j aj l allla pititää ää olllla hhy i viä ä kkumppaneitita jj i oid den kanssa vied Kaikki hyvä näkymään ulospäin
5 Tietosähkön toimitusjohtaja Pekka Ollikainen on käynyt Keuken järjestämissä koulutuksissa. Niistä hän on saanut usein uuden tiedon lisäksi uutta intoa. Eräänkin koulutuksen jälkeen Ollikainen pohti, miten saisi siirrettyä samaa innostumista koko työporukkaan. Sen tuloksena järjestettiin Keuken kanssa koko henkilöstön arvotyöpaja, missä mietittiin, keitä me olemme, mitkä ovat arvomme ja miten ne näkyvät päivittäisessä työssämme. – Työntekijät on yrityksen tärkein voimavara. He tekevät käytännön työtä ja heiltä tulee myös niitä prosesseja koskevat parhaat ideat, Ollikainen toteaa. – Aluksi osalta tuli vähän hämmästynyttä kommenttia, että miksi tällaista tehdään, mutta nopeasti kaikki lähtivät kehittämistyöhön innolla mukaan. Ja kun kehittämisen makuun päästiin, ei leikkiä kannattanut lopettaa kesken. Seuraavaksi alkoi yrityksen strategiatyön läpikäynti, joka taas poiki myynnin prosessien tarkastelua ja hiomista. Samaan aikaan myös ISO 9001 -laatujärjestelmä on kaivettu kopasta päivittämistä varten. – Nyt olemme viimeisen parin vuoden aikana kehittäneet niin paljon, että on tullut myös niitä kommentteja, että voisi jo riittää, Ollikainen naurahtaa. Varmasti oikealla tiellä Yrityksen strategiatyö vahvisti johdon tunnetta ja ajatuksia siitä, että yritys on oikealla tiellä ja tekee oikeita asioita. Tietosähkö on toisessa polvessa toimiva yritys, jonka 37-vuotiseen historiaan mahtuu paljon muutoksia. Pahin isku oli, kun suurin asiakas vei 50 prosenttia liikevaihdosta Malesiaan yhdellä rysäyksellä. Mutta kun asiakkaat ja muut alan toimijat ovat vieneet tuotantonsa halvempiin maihin, Tietosähkö on sinnitellyt ja erikoistunut. – Kiinasta ei voi tilata kymmentä kappaletta erikoiskaapelia, mutta meiltä voi. Meidän tekemistä on se, että annamme koko tietotaidon asiakkaamme käyttöön yhteisissä tuotekehitysprojekteissa. Paikallisella tuotannolla me takaamme myös nopeat toimitusajat. Strategiatyö selkeytti kaikille myös asiakaspintaa ja asiakkuuksien hoitoa: miten asiakas toimii, miten Tietosähkössä toimitaan ja ennen kaikkea, miten asioita voisi tehdä selkeämmin, tehokkaammin ja tuloksellisemmin. – Strategiatyö paljasti myös paljon puutteita. Olemmekin lähteneet parantamaan ja tehostamaan myyntityötä ja markkinointia. Lisäksi on nähty tärkeänä prosessien selkeyttäminen omalle organisaatiolle sekä asiakkaille. Yrityksessä on otettu käyttöön viimeisen vuoden aikana myös uusi dokumenttien hallintajärjestelmä, jolloin kaikki tieto on varmasti ja tietoturvallisesti tallessa, sekä nopeasti löydettävissä. Itsekin on innostuttava Pekka Ollikainen on työskennellyt isänsä perustamassa yrityksessä 15-vuotiaasta lähtien. Hän myöntää, että välillä oma jaksaminen ja innostuminen on ollut vähissä. – Asioita ei voi pitää itsestään selvinä. On tärkeää kehittää yritystä ja sitä kautta löytää uutta merkityksellisyyttä. Olen todella iloinen siitä, että Keuke on tarjonnut meille oman osaamisensa yrityksemme kehittämiseen. Monien kehittämishankkeiden jälkeen Ollikainen on tyytyväinen tehtyyn työhön. Hankkeiden avulla on saatu monta asiaa paremmaksi. – Toimintaan on tullut tehokkuutta ja sitä myötä myös työn tekemiseen on tullut lisää mielekkyyttä. Asioiden hoito asiakkaisiin päin on paljon jämptimpää ja selkeämpää, myös nopeampaa. Kaikki tämä näkyy myös tuloksessa. – Tavoitteenamme on, että kaikki se hyvä, mitä meillä on, näkyy myös ulospäin. Arvot, osaaminen ja tapa toimia. Sillä me emme pelkästään pidä omaa paikkaamme, vaan myös kasvamme. ”Asioita ei voi pitää itsestään selvinä. On tärkeää kehittää yritystä ja sitä kautta löytää uutta merkityksellisyyttä.”
6 Missä on vika, jos yrityksen talous sakkaa? Vika voi olla missä vain, mutta erityisesti alkavilla yrityksillä ja uusilla yrittäjillä tärkeää on ymmärtää erottaa omat rahat ja ? rman rahat. Jos lähdetään heti kuluttamaan kassaan kertyneitä euroja, niin yleensä edessä on katastro? . Toinen havaintoni on, että tarvitaan myös ymmärrystä siitä, että yrittäjänä kukaan ei tee asioita sinun puolestasi. Kaikkia asioita ei tarvitse osata, mutta pitää ymmärtää delegoida asiat sellaisille, jotka osaavat. Kuten kirjanpitäjälle. Kolmas kokemukseni on, että harkitsematon leasing-sopimus tai muutto uusiin toimitiloihin voi viedä pienen yrityksen liiketoiminnalta kokonaan katteet. Esimerkkinä rakennusala, jossa katteet ovat seitsemän prosentin luokkaa – toiminnan pyörittäminen rahoitusyhtiöiden kautta 13 prosentin korolla syö katteet saman tien. Vaikuttaako yhtiömuodon valinta taloudenhallinnan onnistumiseen? Sen jälkeen, kun osakeyhtiön perustamisessa ei ole enää tarvittu pääomaa, ei ole juurikaan perusteita toiminimen perustamiselle. Toiminimi on vain nimellisesti ketterämpi, mutta toiminimessä yrittäjä vastaa aina henkilökohtaisesti omalla omaisuudella yrittämisen riskeistä. Osakeyhtiö puolestaan voi tehdä konkurssin. Heti kun yritys alkaa tekemään kunnon liikevaihtoa ja tulosta, toiminimen verotus on raskas. Kun perustaa heti osakeyhtiön, ei tarvitse tehdä turhia muutoksia matkan varrella. Toki jos viitataan tuohon ensimmäiseen kommenttiini, niin toiminimessä kassasta otot voi aina merkitä yksityisotoiksi. Osakeyhtiössä ne katsotaan peitellyksi osingonjaoksi. Niin tai näin, kassanhallintaongelmat johtuvat yleensä siitä, että rahaa nostetaan kassasta impulsiivisesti. Mitä yrittäjät tarvitsevat taloudenhallinnan tueksi? Itselleni iskostui jo urani alkuvaiheessa selväksi se, että yrittäjille pitää kertoa mitä niiden taloudessa tapahtuu. En koskaan lähetä pelkkää tuloslaskelmaa, vaan vähintään kolmella kohdalla tuon esille mahdolliset epänormaalit muutokset, tuloksen, verotilanteen ja alvin. Suosittelen aina myös sähköistä taloushallintoa, sillä se säästää reilusti yrittäjän aikaa. Hallintoon kuluva aika tupataan aina aliarvioimaan, eikä omalle työlle lasketa hintaa. Mutta kaikkea ei kannata yrittää tehdä itse. Sähköisen taloushallinnon voi saada alkaen 30 euroa kuukaudessa, se ei siis ole myöskään rahakysymys. Yrityksillä on tänä päivänä oikeus vaatia laskut sähköisinä. Kunnat ja muut julkiset organisaatiot eivät ota vastaan enää muita kuin sähköisiä laskuja. Siinä on myös hyvät perusteet sähköisyydelle. Kun yrittäjällä riittää ymmärrystä, kirjanpitäjältä saa tiedot A s ia n t u n t ij a p ö r s s i Tä llä pa lst al la es ite llä än Ke uk en as ia nt un tij av er ko sto a, jok a ko os tu u lu ot et ta vi sta ja pa ik al lis ist a to im ijo ist a. Lö yd ät As ia nt un tij ap ör ss in to im ija t w w w .ke uk e.? /a sia nt un tij ap or ss i Tilitoimisto Huovilan Esa Huovila on tehnyt kirjanpitoa pitkän uran, viimeiset vuodet yrittäjänä. Hänen nyrkkisääntönsä uusille yrittäjille on, että ymmärrys ja asenne taloudesta ovat tärkeimpiä. Varsinaisen tiedon ja osaamisen saa omalta kirjanpitäjältä.
7 O iv a l l u s Aj at uk sia yr ity ks en ke hi ttä m ise stä Pienikin yritys voi kasvaa nopeasti. Tarvitaan vain rohkeutta. Näin miettii keravalaisen Horse & Rider Nordic Oy:n yrittäjä Maria Niskanen. Hän on osallistunut Keuken Luotsi-palvelun valmennukseen. ”Yrittäjällä tuppaa menemään suorittamiseen kaikki aika. Välillä pitää siis pysähtyä, pyytää ja ottaa vastaan apua. On tärkeää kertoa rohkeasti omista unelmistaan ja uskoa niihin.” ”Keuken valmennuksen ansiosta uskon nyt, että myös me voimme kehittyä ja kasvaa jopa kansainväliseksi verkkokaupaksi.” Maria Niskanen, yrittäjä, Horse & Rider Nordic Oy Kerava
8 Kuivalihaa ihan olan takaa Monet hyvät yritystarinat ovat alkaneet autotallista. Kuivalihakundin tarina alkoi kotikeittiöstä, kasvikuivurista ja Youtuben ohjevideoista. Nyt yritys on kasvanut ulos jo neljänsistä tiloistaan. Uusi kahden miljoonan investointi valmistuu kesällä Tuusulan Jokelaan.
9 Kuivalihakundin yrittäjä Timo Lahti pisteli kalastusreissulla suuhunsa kuivalihaa ja totesi, että voisi tämä parempaakin olla. Silloin elettiin vuotta 2010. Tyytymättömyyttään Lahti osti kasvikuivurin ja alkoi katsella YouTubesta videoita lihan kuivaamisesta. Parin vuoden harjoittelun jälkeen kaverit alkoivat todeta, että tuote alkaa olla kunnossa. – Tai oikeasti kaverit sanoivat, että ei tämä ihan paskaa ole, Lahti nauraa. Palautteen perusteella Lahti alkoi tehdä kuivalihaa myyntiin. Elintarvikeviranomaisilta tuli lisää ohjeistusta ja toiminta jatkui kotikeittiössä. Ensimmäinen kaupallinen tapahtuma kirjattiin joulukuun 4. päivä vuonna 2014. Se tapahtui verkkokaupassa. – Ajoin rekkaa päivät rakennusliikkeessä ja illat puuhastelin kuivalihan parissa. Kun kotikeittiö jäi pieniksi, siirryin merikonttiin tehtyyn 20 neliön tuotantotiloihin. Seuraavana vuonna sain toiset 20 neliötä lisää. Vuonna 2017 Timo Lahden päivätyö kuorma-auton ratissa sai jäädä. Samana vuonna yritys sai ensimmäisen työntekijän. Vuonna 2018 yritys muutti 120 neliön talliosakkeeseen, joka muunnettiin tuotantotiloiksi hartiapankilla. Nykyiset tilat muutettiin samalla menetelmälle yritykselle sopivaksi vuonna 2019. Työntekijöitä on nyt 20 ja taas on siis aika muuttaa. Iso mutta harkittu harppaus Tuusulan Jokelaan on nousemassa Kuivalihakundin historian ensimmäinen rahoituksella hankittu investointi: 1500 neliön uuden uutukaiset tuotantotilat. Investoinnin hintalappu on kaksi miljoonaa euroa. – Tähän asti olemme kasvaneet ja tehneet kaikki tilainvestoinnit täysin hartiapankilla ja tulorahoituksella. Nyt on aika ottaa isompi askel ja tehdä kunnon investointi, yrittäjä Timo Lahti toteaa. – Olen kuitenkin tyytyväinen, että olemme ottaneet kaikki nämä välistepit ja tehneet kaikki nämä muutot, sillä olemme oppineet niistä valtavasti. Jos olisimme heti tehneet tällaisen suuren investoinnin, olisimme luultavasti menneet metsään. Lahti laskee, että uusissa tiloissa päästään 10 miljoonan liikevaihtoon, mikä tehdään 40 henkilön voimin. Seuraavatkin askeleet on jo mietitty. – Ostin myös naapuritontin, joten meillä on mahdollisuus laajentaa. Näen, että tämä investointi on sekin vielä välisteppi, kun tähtäimessä on täysin automatisoitu tuotanto. Kuivalihakundi sai investointiin tukea Euroopan maaseuturahastosta. Tuen kokonaismäärä oli 300 000 euroa. Keuke oli mukana tuen hakemisessa tekemällä muun muassa tarvittavia laskelmia. Uudet tilat mahdollistavat viennin Kuivalihan kotimaa on varmasti USA, jossa se on metsästäjien, kalastajien ja retkeilijöiden vakiomuonaa. Kuivalihakundin vakiovalikoimissa on yhdeksän tuotetta, joita täydennetään kausituotteilla ja erikoispainoksilla. Esimerkiksi Hartwallin lanseeraama Vuoden harmain päivä innosti Kuivalihakundia tekemään lonkerolla maustettua kuivalihaa karhunpaistista, mikä nimettiin tuotenimellä Harmaa Karhu. – Naudanliha on ehdottomasti suosituin. Sen lisäksi vakiovalikoimassa on kanaa ja possua erilaisilla mausteilla. Liha on pääosin suomalaista, karhu ja saksanhirvi tulevat Virosta. Toistaiseksi Kuivalihakundin tuotanto päätyy lähes kokonaan suomalaisten suihin. Vientiin voidaan panostaa enemmän uusien tilojen mahdollistaman tuotantokapasiteetin myötä. – Uskon, että maailmanvalloitus tehdään suu edellä. Lähdemme kiertämään Euroopan tapahtumia omalla bussilla, jonka ansiosta voimme maistattaa tuotetta ja tehdä sillä tavalla tuotetta tunnetuksi. ”Nyt on aika ottaa isompi askel ja tehdä kunnon investointi.”
10 a j a n k o h t a is t a Keuken rahoitustukija neuvontailta: Ei tarvita onnea, vaan menestystä Keskiviikkona 6.4.2022 klo 17-19 Nurmijärvellä Keuken digimarkkinointi-ilta: Optimoi yrityksesi näkyväksi Keskiviikkona 20.4.2022 klo 17-19 Kouluttajana Johannes Hesso Huippusuositut Yritystref? t Tiistaina 7.6.2022 klo 17-19.30 Tsekkaa tarkemmat tiedot ja ilmoittaudu mukaan keuke.? /tapahtumat Eikö olisi hienoa, että olisi joku kokenut kaveri, jolle voisi soittaa, kun oma bisnes pyörii vimmatusti päässä eikä itse löydä vastauksia tai kun haluaa muuten vain purkaa ajatuksiaan? Tai että olisi sellainen luottohenkilö, joka tuntee sinut ja yrityksesi ja jonka kanssa olisi helppo miettiä tulevaisuutta? No se on mahdollista! Oma yrityskummi auttaa, konsultoi, sparraa ja antaa oman kokemukseksensa sinun yritykseksi käyttöön. Kummeille on paljon kysyntää, mutta nyt kummeja on taas saatavilla. Yrityskummit ovat kokeneita yritysjohtajia ja elinkeinoelämän asiantuntijoita, jotka ovat lupautuneet antamaan aikaansa ja osaamistaan yritysten ja kuntien elinkeinotoiminnan kehittämiseen. Keski-Uudenmaan yrityskummien vahvuuksia ovat mm. liikkeenjohto, tuotanto, rahoitus, markkinointi ja mainonta, kansainvälistyminen ja omistajanvaihdokset. Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja pyydä yrityskummia: www.yrityskummit.? /? /hae-yrityskummia tai soita Keuken ajanvaraukseen 050 341 3210. Keuken tapahtumat taas livenä – ihana syy tulla innostumaan ja tapaamaan tuttuja ! Yrityskummilta kokemusta ja tukea – yrityskummeja taas saatavilla
11 – Kehittämisinnostus yrityskentässä on ollut silmiinpistävää. Todella moni yritys on herännyt siihen, että yritystä pitää kehittää, jotta se kasvaa ja pitää kehittää uusia palveluja ja tuotteita sekä toimintatapoja, toteaa Keuken toimitusjohtaja Elina Pekkarinen. Kehittämisinnokkuus näkyy Keuken vuoden 2021 neuvontatoimenpiteiden tilastoissa liiketoiminnan arviointeina ja strategian sparrauksena. Niitä tarvitsi kolmannes Keuken asiakkaista. Myös erilaisten kehittämisselvitysten määrä kaksinkertaistui edellisestä vuodesta yli 2500 kappaleeseen. – Nämä luvut kertovat, että yrityksillä on ollut tarve tarkastella toimintaansa kokonaisuudessaan ja suunnata sitä ehkä uudelleen. Rahoitustarve ei ole ollut kuitenkaan niin suuri kuin edeltävänä vuotena, jolloin haettiin paljon koronatukia, Pekkarinen sanoo. Asiakkaita yli 2200 Keuke palveli vuonna 2021 yhteensä 2252 asiakasta. Asiakasmäärissä palattiin viime vuonna normaaliin kehitykseen vuoden 2020 pandemialuvuista. Uusia asiakkaita oli 957 ja vanhoja asiakkaita 1295. Suuri osa uusista asiakkaista oli uuden yrityksen perustajia. Uusia yrityksiä perustettiinkin Keuken toimialueella vuonna 2021 ennätykselliset 1442 kappaletta. Buumi näkyi vilkkautena myös Keuken uusyritysneuvonnassa. Digitaalisuus pöydällä Keuken neuvonnassa nousee esille yhä useammin yritysten tarve näkyä ja tarjota omia palveluita digitaalisissa kanavissa. Korona-aika on kiihdyttänyt muutosta ja muuttanut monien asiakkaiden käyttäytymistä. – Digitalisaatio haastaa pk-yrityskenttää kehittymään ja samalla tarjoaa tietenkin huikeita mahdollisuuksia kasvattaa asiakaskuntaa ja markkinaaluetta. Olemme miettineet asiakkaiden kanssa digitaalisia prosesseja, jakelukanavia ja verkkomyyntiratkaisuja. Myös digitaalisesta markkinoinnista halutaan yhä enemmän tietoa, Elina Pekkarinen summaa. Keukella on ollut kasvuhakuisille yrityksille suunnattu sparrauspalvelu, jossa vauhditetaan yrityksen innovaatioita. Palvelu on ollut menestys ja sen avulla on syntynyt kokonaan uudenlaisia tuoteperheitä ja avauksia uusille markkinoille. – Myös kansainvälistymishankkeita on virinnyt ilahduttavasti suvantovaiheen jälkeen. Pääsääntöisesti nämä hankkeet ovat tuoteja palveluvientiä sekä uusia digitaalisia ratkaisuja, joissa on selvästi kansainvälistymispotentiaalia. Keuken vuoden 2021 tilastoissa näkyi innostunut kehittäminen Kun toissa vuonna Keuken tilastoissa näkyi koronapandemian tuoman hätäavun tarve, vuonna 2021 yritykset näyttävät laajasti innostuneen kehittämään toimintaansa. Koronarajoitukset vaikeuttivat edelleen viime vuonna monen yrityksen liiketoimintaa, mutta varsinaisesta kriisivuodesta ei voi enää puhua. Keuken 2021 yrityskehittämisen tilastot löydät sivuiltamme.
12 k o l u m n i Työn murros on edennyt selkein askelin jo parin vuosikymmenen ajan. Kaksivuotinen pandemiajakso siirsi murroksen kiihdytyskaistalle. Olemme suuremman muutoksen aallonharjalla kuin itse nyt pystymme ymmärtämään. Etätöitä tehneistä leijonanosa ei palaa työpaikalle, vaikka se on mahdollista. Maantieteelliset rekrytointialueet laajenevat, joissakin yrityksissä ne on poistettu kokonaan. Kymmenessä vuodessa meille on syntynyt välineitä ja työkaluja, joiden avulla kenen tahansa luonnollinen tuottavuus ottaa isoja harppauksia. Yrittäjänä pitää tunnistaa kaikki se työ, mikä ei palkitse tai motivoi – ja siirtää se ostopalveluksi, sovellusten hoidettavaksi tai automatisoida pois. Kun edellinen murroskausi demokratisoi kuluttamisen, tämä murros demokratisoi tuottamisen. Haasteitakin on tässä keväässä riittävästi: työvoimapula, osaamispula, komponenttipula, raaka-ainepula ja luottamuspula. Raaka-ainepula lienee Venäjän aggression väistämätön seuraus, yleinen luottamuspula taas syntyi pandemia-aikana kotimaisen elinkeinovapauden, oikeasuhtaisuusja yhdenvertaisuusperiaatteiden loukkauksista. Yrittäjien ja itsensä työllistäjien on syytä valvoa, että nämä pandemia-ajan tapahtumat perataan huolellisesti. Muussa kuin kokoaikaisessa palkkatyössä toimivien turvaverkkorakenteita on parannettava välittömästi, jotta seuraava kriisi ei runtele esimerkiksi ravintolatai kulttuurialan toimijoita kuten nyt. Koko hyvinvointivaltiomallin ideahan on alun perin ollut se, että valtio huolehtii niistä, jotka ovat perinteisen palkkatyösuhteen ulkopuolella. Jos osaajatai työvoimapula on omaa todellisuuttasi, niin tunnetko jo Open Talent -markkinan keskeiset alustat? Alustoilta kuten Upwork, Freelancer.com, TopTal tai Hubsta? voit hankkia yksittäisiä työsuoritteita tai vaikkapa kirjoitustai koodausapua nopeasti ja tehokkaasti. Alustojen sopimustekniset välineet varmistavat, että toimeksiantosi toteutuu toivotusti. Sille, mitä et itse vielä osaa, löytyy varmasti tekijä, joten älä luovu ideastasi tai tavoitteestasi. Muilla työmarkkinoilla näiden työsuoritealustojen käyttö on arkipäivää, mutta Suomessa vielä vähäistä. Meillä ajatellaan sitkeästi, että työsuoritealustojen avulla palkansaajatyötä korvataan, vaikka keskimääräinen käyttäjä on nimenomaan palkansaaja itse, joka muualla osana raikkaampaa yrityskulttuuria kasvattaa sovitusti tuottavuuttaan ulkoistamalla hankalan työn jollekin, joka sen todella osaa. Joka tapauksessa suurin osa yrittäjistä jatkaa työtään yksin palkkaamatta sitä ensimmäistä työntekijää. Se on ymmärrettävää työmarkkinoilla, jossa toive sopimisen kulttuurin synnystä on vain vieno henkäys vallitsevan sanelukulttuurin puristuksissa. Miksi ihmeessä palkata työntekijä, jonka mukana kaikki ne jäykkyydet ja TES-näytelmät, joita yrittäjäksi alkanut lähti alun perin pakoon, palautuisivat omalle pöydälle? Meidän kaikkien vastuulla on yhteiskehittää seuraavan ajan työmarkkinajärjestelmää nykyisen tilalle nyt, kun vanha on vielä jollain tavoin toiminnassa. Työn uusi järjestys vaatii tälle vuosituhannelle päivitettyä työlainsäädäntöä, neuvottelurakenteita ja ennen muuta sopimista, aitoa sopimista. Työn uusi järjestys Ilkka Halava on tulevaisuustutkija, yritysvalmentaja, hallitustyöntekijä ja suomalaisen puhujataivaan kestotähti. Hän on yhteiskunnallinen vaikuttaja, ajatusjohtaja ja monen organisaation luottosparraaja.
K l in ik k a Työnantajaimago kuntoon sisältä ja ulkoa Klinikalla Keuken asiantuntijat vastaavat yrittäjien perusarjessa askarruttaviin kysymyksiin. Osaajista alkaa olla pula alalla kuin alalla. Miten työnantajaimago vaikuttaa rekrytoinnin onnistumisessa ja miten siinä voi tulla paremmaksi? Tähän vastaa yrityskehittäjä Nina Mahlavuori. Mitä tarkoittaa työantajamielikuva? Mistä kaikesta se muodostuu? Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan mielikuvaa yrityksestä työnantajana eli kokemukset, asenteet, tunnelataukset yrityksestä työpaikkana. Jokaisella työnantajalla on jonkinlainen työnantajakuva, mikä yleensä muodostuu pitkällä aikavälillä. Mielikuviin vaikuttavat organisaatiosta saatu informaatio ja sen tulkinnat. Eri sidosryhmät voivat nähdä työnantajan hyvinkin eri tavalla. Miksi positiivinen työnantajamielikuva on tärkeä? Positiivisen työnantajamielikuvan avulla saadaan houkuteltua parhaat osaajat organisaatioon – myös passiiviset hakijat. Positiivinen työnantajamielikuva auttaa myös nykyisten työntekijöiden pitämisessä ja sitouttamisessa yritykseen sekä työntekijöiden työmotivaatioon. Toisin sanoen hyvällä työpaikalla töitä tehdään innostuneina, tyytyväisenä ja jaksaen. Työntekijäkokemuksen parantuessa myös asiakaskokemus paranee. Positiivinen työnantajamielikuva vaikuttaa koko yrityksen liiketoimintaan. Parhaimmillaan sen avulla saavutetaan kilpailuetua. Miten saan selville, millainen on meidän yrityksen työnantajamielikuva? Ensimmäisenä tulee kartoittaa työnantajamielikuvan sisäinen ja ulkoinen nykytila. Se onnistuu henkilöstötyytyväisyyskyselyn tai -tutkimuksen avulla – mieluusti säännöllisesti toteutettuna. Ulkoista mielikuvaa voi kartoittaa selvittämällä ja tutkimalla, mitä yrityksestä puhutaan yrityksen ulkopuolella (esim. Google, Tunto-palvelu, kysely sidosryhmissä tai potentiaalisille osaajille ja alan opiskelijoille). Hakijakokemusta voi selvittää yritykseen hakeneille työnhakijoille suunnatun kyselyn avulla. Saatujen tulosten pohjalta päästään kehittämään myös hakijakokemusta, joka vaikuttaa yrityksestä muodostuvaan työnantajamielikuvaan. Myös lähteneitä työntekijöitä kannattaa haastatella työnantajamielikuvan selvittämiseksi. Miten työnantajamielikuvaa voi parantaa? Pitämällä hyvää huolta nykyisestä henkilöstöstä. Selvitä mitä he arvostavat, mikä heille on merkityksellistä ja vahvista niitä. Korjaa mahdolliset epäkohdat. Kerro eduista ja mahdollisuuksista. Hyödynnä yrityksen työnantajamielikuvan viestimisessä myös työntekijälähettiläitä. Nykyisten työntekijöiden tarinat yrityksessä työskentelemisestä kiinnostavat ja niillä on suuri merkitys työnantajamielikuvan rakentamisessa. On tärkeää olla aina totuudenmukainen. Pidä myös yrityksen verkkosivujen ja some-kanavat ajantasaisina ja houkuttelevina. Kerro avoimesti toimialastasi ja yrityksen tehtävistä. Miten Keuke voi auttaa työantajakuvan parantamisessa? Yhdessä voimme miettiä, miten teidän yrityksestänne tehdään parempi ja houkuttelevampi työpaikka. Kolme olennaista steppiä ovat nykytilan kartoitus, tavoitteet työnantajamielikuvalle sekä siihen liittyvä viestintä ja markkinointi. Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika! Haluatko apua? Varaa aika maksuttomaan tapaamiseen keuke@keuke.? | 050 341 3210 K l in ik k a 13
Viisi tärppiä verkkonäkyvyyden parantamiseksi Moni yritys tuskailee digimarkkinoinnin kanssa, ja etenkin pienemmillä yrityksillä on haasteena resurssit: mistä repiä aika sisällöntuotantoon, kun tekee työtä kädet savessa? Digimarkkinointiin panostaminen kuitenkin maksaa itsensä takaisin. Vaikka aika olisi kortilla ja markkinointibudjetti olematon, tee edes nämä! 14
1. Laita yrityksen kotisivut kuntoon Testaa, miten näyt netissä: laita Googleen hakusanaksi palvelu, jota tarjoat. Älä hae yritystäsi yrityksesi nimellä, sillä asiakkaasi eivät osaa hakea sitä, vaan palveluasi. Jos kotisivusi eivät tule vastaan vielä kolmannellakaan sivulla, kannattaa panostaa SEOeli hakusanaoptimoituihin sisältöihin ja Googlemarkkinointiin. Kun saat kävijävirtaa sivuillesi, ne alkavat nousta Google-hauissa. Yksinkertainenkin sivusto voi olla riittävä, kunhan se täyttää kriteerit: sivuilta löytyy helposti kaikki asiakkaan tarvitsema tieto, sivut aukeavat nopeasti ja ne myös löytyvät yleisimmillä hakusanoilla, joilla palveluasi haetaan. 2. Käytä hyväksesi Googlen maksutonta näkyvyyttä Ota haltuun Google my business -tili ja tuo siellä esiin palveluitasi ja kampanjoita. Tämä on erityisen tärkeää niille, joilla on kivijalkaliike, sillä Google Mapsin avulla muutkin, kuin paikalliset asiakkaat löytävät luoksesi. 3. VALJASTA ASIAKKAAT MARKKINOINTITYÖHÖN Mikäli yrityksesi tarjoaa ruoka-, majoitustai tapahtumapalveluita, tarkista että löydyt Tripadvisor-matkailusivustolta, sillä sitä kautta tavoitat satunnaiset kävijät ja turistit. Mikäli et löydä yritystäsi Tripadvisorista, lisää se sinne herkullisten kuvien kera. 4. Ota haltuun edes yksi sosiaalisen median kanava, ja panosta siihen Mieti kohderyhmäsi ja valitse markkinointikanava sen mukaan. Mikäli teet B&B-kauppaa, valintasi on Google, suoramarkkinointi (sähköpostimarkkinointi) ja LinkedIn. Mikäli asiakkaasi ovat kuluttajia, kannattaa suunnata sosiaaliseen mediaan. Koronapandemia on siivittänyt digiloikkaa ja vuonna 2020 sosiaalisen median palveluita käytti jo 69 prosenttia 16–89 -vuotiaista suomalaisista*. Sosiaalisen median alustoista Facebook (nyk. Meta), Instagram, YouTube, Pinterest ja Tiktok ovat valintasi riippuen siitä, mitä myyt ja mille ikäryhmälle. Facebook on sikäli varma valinta, että se on yhä eniten käytetty sosiaalisen median kanava maailmassa. Suomessakin se tavoittaa hyvin laajan ikäryhmän: 16–74-vuotiaat. Seuraavaksi suosituin somekanava – mikäli Whatsappia ei oteta lukuun, on Instagram, joka tavoittaa 80 prosenttia 16–34-vuotiaista ja melko hyvin myös 35–54-vuotiaat (50/40 %). Jos kohderyhmäsi on nuoret (16—24-vuotiaat) kannattaa panostaa Instagramiin, Facebookiin ja Tiktokiin. Myös YouTube-videot ovat suosittuja, joten jos aikaa ja taitoa riittää videoiden tekemiseen, se kannattaa. YouTubessa pärjäävät parhaiten ne, jotka julkaisevat aktiivisesti viihdyttävää tai hyödyllistä sisältöä seuraajilleen. Toisin sanoen: jos sinulla on jo nyt kädet täynnä töitä, YouTube ei ole valintasi ellet ulkoista videotuotantoa. 5. Hyödynnä asiakasrekisteriä ja sähköpostilistoja aktiivisesti Pidä kiinni vanhoista asiakkaistasi, sillä jo tavoitettujen – ja palveluunne tyytyväisten – asiakkaiden säilyttäminen on panos-tuotos -suhteessa järkevämpää ja edullisempaa kuin uusasiakashankinta. Älä siis unohda vanhoja asiakkaitasi, vaan ole heihin yhteydessä sähköpostitse tai puhelimitse vähintään kerran vuodessa. Kun olet yhteydessä vanhaan asiakkaaseesi, ota myyntisaappaat pois jalasta ja lähesty vilpittömällä palveluasenteella: Mitä teille kuuluu? Voisinko olla jotenkin avuksi? Silloin et ole tekemässä puhelinmyyntiä, vaan pidät yllä asiakassuhdetta ja osoitat kiinnostusta ja välittämistä. *Lähde: Tilastokeskus 2020 15
16 Luotsiin sisältyy kolme koulutuspäivää sekä kaksi yrityskohtaista suunnittelupäivää. Lisäksi pääset verkostoitumaan Keski-Uudenmaan, Itä-Uudenmaan ja Länsi-Uudenmaan yrittäjien kanssa. Seuraava ryhmä aloittaa syksyllä 2022. Ilmoittaudu heti mukaan ja olet ottanut ensimmäisen askeleen kohti tulevaisuuden bisnestä ja palveluja! KOULUTUS (3 PÄIVÄÄ) • Tulevaisuustyö ja digitalisaatio – millaisia uusia asiakaskokemuksia voidaan tarjota • Palvelumuotoilu ja innovaatioiden kehittäminen • Hinnoittelu YRITYSKOHTAISET SUUNNITTELUPÄIVÄT (2 PÄIVÄÄ) • Fokus omassa digipalvelussa tai -tuotteessa VERKOSTOITUMINEN • Verkostoitumistilaisuus ja uudet kumppanuudet – yhteinen Posintran, Novagon ja Keuken alueiden yrittäjien kesken Mikä on sinun yrityksesi uusi digituote tai -palvelu? Keuken Luotsi-palvelussa pääset kehittämään sellaisen yhdessä huippuammattilaisten, Keuken asiantuntijoiden ja yrittäjäkollegojen kanssa. VALJASTA TEKNOLOGIA PALVELIJAKSI – LUOTSAA YRITYS UUDELLE TASOLLE Kysy lisää! YRITYSKEHITTÄJÄ Nina Mahlavuori 050 377 2543 nina.mahlavuori@keuke.fi 16 16