KEUKEN VERKKOKAUPPIASKLUBISSA ASIAKKAAN YMMÄRTÄMINEN ON PÄÄOSASSA s. 8 PAREMPAA KANNATTAVUUTTA KIRKASTETULLA STRATEGIALLA JA PIENILLÄ VOITETUILLA TAISTELUILLA s. 4 1/2024
keuke postia 1/2024 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 14 000 kpl Presidentti Sauli Niinistö sanoi sen ensin uudenvuodenpuheessaan ja toisti myöhemmin valtiopäivien avajaispuheessaan: Suomen talous ei ole kasvanut 16 vuoteen ja nyt on oikeasti saatava Suomi kasvun tielle. Ja mikä tärkeintä, sitä täytyy tehdä yli hallitusten jatkuvilla yhteisillä lupauksilla ja suunnitelmilla. Valtion johtamisessa – aivan kuten yritystenkin johtamisessa – välillä unohtuu kaikkien arjen pikkumurheiden keskellä, että kestävää muutosta ei tapahdu ilman hyvin johdettua strategiaa. Viime vuosien tragediat, kuten pandemia, sodat ja niistä aiheutuneet energiapula ja raaka-ainepula ovat vaatineet paljon meiltä kaikilta. Onkin helpompaa ja täysin inhimillistä keskittyä sen hetkisten ongelmien ratkaisemiseen ja unohtaa, että samalla on tehtävä oikeita asioita tulevaisuuden puolesta. Pelkkä ad hoc -tekeminen voi ratkaista monia hetkittäisiä ongelmia, mutta sillä tavalla ei tehdä kestävää kasvua. Hyvä strategia on yrityksen tärkeimpiä työkaluja. Strategiaa vaivannut hähmäisyys ja paperinmakuisuus onkin vihdoinkin väistymässä ajattelusta ja nyt strategiaa osataan oikeasti hyödyntää kasvun johtamisessa. Strategia toimii, kun se pilkotaan riittävän konkreettisesti päivittäiseksi tekemiseksi: missä meidän pitää onnistua, jotta saavutamme tavoitteemme? Ei ole niin pientä yritystä tai tavoitetta, jossa strategia ei olisi paikallaan. Ehkä meidän pienempien pitää näyttää mallia, jotta suuret voivat vaikuttua ja innostua tekemään samoin. Niinistön peräänkuuluttama kasvu kun tehdään yrityksissä ja yksi yritys kerrallaan. Kun me kaikki otamme kasvun mantran puheisiimme ja suunnitelmiimme, alkaa se toteuttaa itse itseään. Yksin ei strategiaa eikä kasvua tarvitse tehdä, meiltä Keukesta saat hyvää sparrausta ja tehokkaita työkaluja. Ota reippaasti yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan tapaamiseen! Elina Pekkarinen toimitusjohtaja ME OLEMME KASVUN TIELLÄ KAIKKI VARAA OMA AIKASi MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 (soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3 PÄ ÄK IR JO IT U S
Järvenpäässä sijaitsevan Leipomo Primulan yli 100-vuotinen historia on pitkä ja vaiherikas. Konkurssin ja omistajanvaihdosten jälkeen leipomosta on hioutunut pakasteleipomo, joka tavoittelee parempaa kannattavuutta. Siihen tarvitaan kirkastettua strategiaa ja useita voitettuja taisteluja. Leipomo Primula sai uuden toimitusjohtajan viime vuoden elokuussa. Lähes saman tien alkoi myös strategian kirkastaminen. Edellinen strategia oli tehty vuonna 2020. – Se, että sain strategian tekemiseen kumppaniksi Keuken ammattilaiset, oli täysin sattumaa. Tapasimme Järvenpään elintarvikealan verkoston tapaamisessa ja löysimme yhteisen sävelen nopeasti, kertoo Leipomo Primulan toimitusjohtaja Heikki Latvanen. Primulalla on pieni hallintotiimi ja siksi strategiasta haluttiin mahdollisimman tehokas ja konkreettinen. Lähestymistavaksi valittiin must-win-battles. Sen avulla strategian tavoitteet saadaan pilkottua tekemiseksi. Samalla varmistetaan, että strategia saadaan toteutumaan arjessa. – Keukella oli merkittävä ja tärkeä rooli strategiaprosessin alussa, kun kuvailtiin nykytilannetta. Hyvän ja konkreettisesti jäsennellyn lähtöselvityksen ansiosta oli helppoa lähteä miettimään niitä taisteluja, jotka on voitettava. – Tärkeät tekemiset liittyvät kaupallistamiseen, tuotantoon ja vastuullisuuteen. Isona tavoitteena on tehdä yritys voitolliseksi ja kannattavaksi, Latvanen summaa. NICHE-MARKKINASSA Vuonna 1908 perustetun Leipomo Primulan tie on ollut vähintäänkin kivikkoinen. Perinteinen ja paikallisesti hyvin tunnettu leipomo teki konkurssin vuonna 2012. Konkurssipesän osti yksittäisistä leipomoyrityksistä koostunut Perheleipurit. Omistajat vaihtuivat jälleen vuonna 2015 ja siitä lähtien Primula on keskittynyt pelkästään pakasteisiin. Asiakkaina ovat vähittäiskaupat, ravintolat ja teollisuus. Viennin osuus on 30 prosenttia. – Haluamme lisätä molempia markkinoita, kotimaista ja ulkomaista. Tämä on volyymibisnestä, jossa kannattavuus on volyymista kiinni, Heikki Latvanen sanoo. Leipomo Primulan palaleivät ovat iso nimike tuotannossa. Vähittäiskaupat paistavat ja myyvät niitä paistopisteillään. – Palaleivissä yhdistyy monta kuluttajan kannalta tärkeää näkökulmaa. Ne tarjotaan paistotuoreina helposti ostettavina ja syötävinä yksittäisinä paloina. Avainsanoja ovat myös luomu ja täysjyvä, jolloin puhutaan arvoista ja terveellisyydestä. – Viljoista kaura ja ruis sekä puhtaus ovat ne, joilla kilpailemme myös Euroopan markkinoilla. Vehnäleivän leivonnassa on turha lähteä kilpailemaan, eurooppalaiset isot maat osaavat sen paljon meitä tehokkaammin. AUTOMATISOITUA LEIVONTAA Primulan tuotanto on pitkälle automatisoitu. Leipää leivotaan kolmessa vuorossa, mutta silti jokaisessa vuorossa on vain kourallinen työntekijöitä. – Automatisaatio ja pitkät ajettavat sarjat tuotannossa takaavat tehokkuuden. Toisaalta pakastelogistiikka on kallista. Tehokkuudessa pitää pärjätä siis paremmin kuin hyvin, toteaa Heikki Latvanen. Sekä kaupallisuuden että tuotannon osalta strategian toteutuminen edellyttää uusia investointeja. Ne liittyvät talotekniikkaan ja energiatehokkuuteen sekä sitä myöden myös vastuullisuuteen. – Uuden tuotteen kehittäminen ja vieminen tuotantoon ei ole mikään iso juttu. Mutta kaikenlainen laajentaminen riippuu konekannasta, eli mihin kaikkeen koneet pystyvät. – Yksi juttu on myös tunnettuuden lisääminen ja brändin vahvistaminen. Vaikka yrityksellä on pitkä historia, harva tietää, että olemme edelleen olemassa. Vielä harvempi tietää, mitä me nykyään teemme. Strategian toteutumista aiotaan seurata yhdessä Keuken asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi strategiaan pitää tehdä jatkuvasti pientä päivitystä. – Strategiaprosessi on ollut monella tavalla antoisa. Keskustelut ulkopuolisen toimijan kanssa ovat herättäneet hyvällä tavalla kysymyksiä ja omaan tekemiseemme on tullut paljon uusia juttuja. Osaavaa porukkaa siellä Keukessa, pakko sanoa. Strategia kirkkaana kohti tulosta – taistelu kerrallaan 4
”Strategiaprosessi on ollut monella tavalla antoisa. Osaavaa porukkaa siellä Keukessa, pakko sanoa.” 5
Onnistunut sovellus säästää aikaa ja rahaa Oman sovelluksen kehittäminen, rajapinnat eri ohjelmien välillä, Playtai Apple-kaupasta ladattava appi? Moni ajattelee heti, että liian kallista ja että varmasti menee metsään. Simpli? ed Solutions Oy:n yrittäjä Juhani Aro vakuuttaa, että sovellusprojekteja voi tehdä myös nopeasti ja sitä kautta edullisesti. Te lupaatte, että sovelluskehitystä voi tehdä nopeastikin ja että pystytte myös laskemaan työn hinnan tarkasti. Miten se onnistuu? Teemme uudenaikaista sovelluskehitystä ilman koodia, mikä tarkoittaa, että hyödynnämme täydellä potentiaalilla markkinoilla olevia Low-code/No-code -työkaluja. Se nopeuttaa työtä valtavasti ja asiakkaamme saavat omat tuotteensa ja palvelunsa nopeasti markkinoille. Meidän työtapaamme kuuluu, että jokainen uusi projekti aloitetaan yhteisellä työpajalla asiakkaan kanssa. Siinä käydään asiakkaan tarve niin perusteellisesti läpi, että pystymme antamaan hyvin tarkan arvion hinnasta ja ajasta. Me olemme yrittäjinä ja asiantuntijoita tässä omilla kasvoillamme liikkeellä ja meille tyytyväinen asiakas on tärkein juttu. Kaikki mitä teemme, lähtee aidosti asiakkaan tarpeesta. Millaisissa asioissa voitte auttaa yrityksiä erilaisilla digitaalisilla ja teknologisilla ratkaisuilla? Tyypillinen esimerkki on, että yritykset haalivat ison läjän sovelluksia, joita olisi hyvä käyttää, mutta kolikon kääntöpuolella on työn määrän lisääntyminen. Tai sitten sovelluksia käytetään osittain tai ei ollenkaan. Tärkeintä on suunnitella sovellukset tehostamaan ja nopeuttamaan työntekijöiden päivittäistä arkea. Joissain tapauksissa sovellusten sekavuus näkyy esimerkiksi asiakaspalvelutilanteissa. Paljon puhuttu tekoäly nostaa päätään ja tästä esimerkkinä olemme toteuttaneet asiakkaiden omaan ympäristöön tietoturvallisia ratkaisua nopeuttamaan päivittäistä työtä, kuten dokumenttien käsittelyä, tiivistämistä ja uusien luomista. Kuinka helppoa tai toisaalta järkevää on tehdä oma appi älypuhelimeen? Parempi kysymys on, että milloin oman apin tekeminen on järkevää? Playtai Apple-kaupasta ladattava sovellus vaatii aina tarkat proseduurit ja esimerkiksi päivitysten tekeminen ei ole kovinkaan joustavaa. Asiakas joutuu aina päivittämään uudelleen apin kaupasta. Suosittelemme sen sijaan, että ensimmäisenä tehdään verkkoselaimessa toimiva palvelu tai sovellus, johon asiakas pääsee nopeasti esimerkiksi QR-koodin kautta. Tällöin asiakkaan ei tarvitse ladata mitään omalle puhelimelle. Tällä systeemillä voidaan testata ja kehittää palveluja, ja kun se toimii niin kuin halutaan, sitten se voidaan julkaista helposti Playja Apple-kaupassa ladattavaksi sovellukseksi. Mitä jos asiakas ei tiedä, mitä palveluja voisi digitalisoida, mutta on asiasta kiinnostunut? Yhteydenotto ja keskustelu ei maksa mitään. Kannattaa siis rohkeasti ottaa yhteyttä. Voimme pitää myös yhdessä aivoriihen työpajan idealla. Jokaisesta vaiheesta saa tarkan tarjouksen, jossa myös lupaamme pysyä sovitun työmäärän puitteissa. 6 Tä llä pa ls ta lla es ite llä än Ke uk en as ia nt un tij av er ko st oa , jo ka ko os tu u lu ot et ta vi st a ja pa ik al lis is ta to im ijo is ta . Lö yd ät As ia nt un tij ap ör ss in to im ija t w w w .k eu ke .? /a si an tu nt ija po rs si AS IA N TU N TI JA PÖ RS SI
Katri Tanni on pitkän linjan B2B markkinoinnin ja modernin myynnin ammattilainen, joka uskoo strategiseen sisältömarkkinoinnin voimaan. Kohdenna viestit ja puhuttele kuin hyvää tuttua Markkinointia ei enää suunnitella massoille. Meidän kuluttajien sekä yrityspäättäjien odotus markkinoinnille on yhä enemmän ja vahvemmin yksilöllinen kohtelu. Emme koukutu tai edes huomaa massaviestiä siitä, että jokin tuote on nyt tarjolla alennushintaan, jos emme juuri sillä hetkellä ole sen asian tarpeessa. Valtava määrä markkinointiviestintää menee ohi. Massakärki ei enää toimi. Näin on varsinkin, kun puhutaan yritysten välisestä markkinoinnista. Geneeriset koneja laitemainokset menevät ohi, vaikka olisimme kohderyhmää, jota se saattaisi kiinnostaa mutta emme sillä hetkellä uutta konetta tarvitse. Mainostajan nimikin usein on helppoa ohittaa ja selaamme nopeasti eteenpäin. Yleisen markkinointikärjen nähdessämme tai tuoteviestin kohdatessamme tunnetilassamme ei tapahdu mitään, eikä siitä syystä mitään oikeastaan jää muistiinkaan. YMMÄRRÄ ASENNE JA MOTIVAATIO Me odotamme ostajina, että juuri minun tarpeeni ja motivaationi tunnistetaan ja niitä osataan markkinoinnissa sanoittaa. Odotamme, että meitä puhutellaan mahdollisimman yksilöllisesti: Olenko metsänomistaja, joka on vasta äskettäin perinyt metsää mutta itselläni on paljon opittavaa? Tai olenko todella pitkän linjan osaava IT-asiantuntija yrityksessämme, joka innostuu teknisestä asiatiedosta? Ehkä olen innovatiivinen arkkitehti, joka suunnittelee laivoihin huippumoderneita valaistuksia? Meidän tulee tietää, millainen tavoittelemamme ostopäättäjä on. Entä miten kohtaisimme hänet kasvotusten? Mitä hän kysyy, mitä odottaa meiltä tai miten hän suhtautuu tähän toimialaan, jossa olemme. Markkinointi on ikään kuin yksilöllistä myynnin puhetta, jonka viemme verkkoon opastamaan ja auttamaan asiakkaitamme. KUN ONNISTUT PUHUTTELEMAAN, JÄÄT MYÖS MIELEEN Liian vähän markkinoijat uskaltavat puhutella haluttua kohderyhmää jollakin heitä kuvaavalla termillä. Uskon itse, että tämä johtuu vielä tiedon puutteesta siltä osin, että emme riittävästi tunne halutun kohderyhmämme asenneilmastoa. Miltä tuntuisi, jos sinut kohdattaisiin kahdella seuraavalla erilaisella viestillä: Hei markkinoija, tämä valmennus on juuri sinulle! Sinä markkinoinnin muutosagentti, haluamme sinut mukaan! Kumpaan viestiin samaistut enemmän? Olenko ihan se perusmarkkinoija vai tunnistanko itseni siitä, että jotain haluan markkinoinnissa muuttaa ja saada muutosta aikaan? Sanoisin, että jälkimmäisellä viestillä saat valmennukseen kerättyä sellaisia, jotka ovat muutoksesta innoissaan. Jälkimmäinen otsikko on osuvampi ja koukuttavampi juuri tietylle kohderyhmälle, jolla on samaa motivaatiota. Vetoavan ja puhuttelevan otsikon jälkeen pitää toki sitten ihan valmennusagendaan saakka toteuttaa tuo muutosagenttiin vetoava tarina. Tällä hetkellä näen enemmän sisältöä, joka on edelleen suunniteltu massoille ja ikävä kyllä se ainakin yritysmarkkinoinnissa menee ohi eikä sitä huomata. Opi tietämään ja tuntemaan keitä puhuttelet ja millainen motivaatio heillä on. Sitä kautta markkinointikin kohtaa ihmisen. Ja yksi ihminenhän meidän viestimme ja sisältömme lopulta kuluttaa. ”Mitä kapeammalla toimialalla olemme, sen tärkeämpää on puhutella juuri niitä ostopäättäjiä yksilöllisesti, jotka haluamme tapaamisiin ja innostumaan osaamisestamme.” 7 BL O G I
Ville Aittola on tehnyt verkkokauppaa 17 vuoden ajan. Hän aloitti Suomikauppa.fi-sivustoa pyörittävän Lako Trade Oy:n palveluksessa tilaustenhoitajana ja on nyt yksi omistajista ja yrityksen toimitusjohtaja. – Parissakymmenessä vuodessa moni asia on muuttunut ja monipuolistunut, kuten logistiikkapalvelut. Mutta yhtä lailla moni asia on aina vaan yhtä haasteellista tai jopa haasteellisempaa. Oikean kohderyhmän löytäminen ja markkinointi ovat näitä jälkimmäisiä. Aittola jakaa kokemustaan pari vuotta sitten käynnistyneessä Keuken Verkkokauppiasklubissa. Hän toimii klubitapaamisissa isäntänä ohjaten keskustelua ja pitäen yhteyttä Keuken ja muiden klubilaisten välillä. – Lähdin mielelläni isännän tehtävään, sillä sen lisäksi, että voin jakaa omaa kokemustani, niin samalla opin itsekin koko ajan lisää. Klubin kautta olen saanut myös uusia verkostoja ja tuttavuuksia. Keuken Verkkokauppiasklubissa on tällä hetkellä kolme ryhmää ja sopiva porukka löytyy eri vaiheessa oleville verkkokaupan toimijoille. Keuken Verkkokauppiasklubissa ideana on vertaisoppiminen, ajatusten vaihto ja verkostoituminen. – Isännän yksi tärkeä tehtävä on antaa jokaiselle tapaamiselle oma teema, jotta sisältö pysyy monipuolisena ja mielenkiintoisena. JATKUVAA OPPIMISTA JA KOKEILUA Suomikauppa.fi myy suomalaisia elintarvikkeita ja tuotteita ympäri maailmaa asuville suomalaisille ja suomalaisista tuotteista kiinnostuneille. Kohderyhmä voisi nopeasti ajateltuna olla hyvinkin homogeeninen ja helposti saavutettava, asuuhan ulkomailla jopa 600 000 ruisleivän himoista suomalaista. Ville Aittola kertoo yleisön olevan kuitenkin täysin jotain muuta kuin helppo. Kohderyhmä on pirstaloitunut pienen pieniin palasiin ympäri maapalloa. – Markkinointi globaalille yleisölle on ollut koko Suomikauppa.fi:n historian suurin haaste. Meitä on kuitenkin ajanut eteenpäin kova halu kasvaa ja olemme tehneet sen eteen paljon työtä. Siitä palkintona myös ei-suomalaisten asiakkaittemme osuus kasvaa koko ajan. Suomikaupassa on uskallettu tehdä myös avauksia ja kokeiluja kivijalkakaupan puolelle. Sveitsissä on toiminut pari vuotta Suomikauppamyymälä, josta saadut kokemukset ovat kannustavia. Niin kannustavia, että konseptia aiotaan laajentaa. – Suomalaiset pelkäävät liikaa kansainvälisen kaupan tekemistä. Mielestäni turhaan. Jos haluaa kasvaa, niin kansainvälisyys on ainoa vaihtoehto, Ville Aittola toteaa. VERKKOKAUPPAKIN VAATII IDEAN Verkkokauppa ei ole suora tai helppo tie onneen. Mutta sen avulla yritys voi saavuttaa parempaa näkyvyyttä ja lisätä asiakkaitten ostohalukkuutta, vaikka yritys myisikin tuotteiden sijasta palveluja. – Monella on valtavasti intoa alkaa verkkokauppiaaksi, mutta ensin pitää olla kuitenkin idea siitä, mitä kaupassa myydään ja kenelle. Samat lainalaisuudet pätevät verkossa kuin muussakin liiketoiminnassa, Ville Aittola sanoo. Suomessa ei ole tarjolla mitään peruskoulutusta verkkokauppiaille. Aittolan mielestä jonkinlainen abckoulutus olisi hyvä olla olemassa. – Verkkokauppa vaatii jatkuvasti paljon työtä ja kehittämistä. Asiakkaan ymmärtäminen on keskiössä, samoin ostopolku ja ostokokemus. – Verkkokauppiasklubissa puhumme paljon datan hyödyntämisestä ja datalla johtamisesta. Verkossa pärjää se, joka hyödyntää tietoa ja rohkeasti kehittää kauppaa sen avulla. Keuken Verkkokauppiasklubia isännöivä Suomikauppa.? :n toimitusjohtaja Ville Aittola näkee, että tekoälyn mittava hyödyntäminen on verkkokaupoille vielä avaamaton Pandoran lipas. Sen avulla esimerkiksi koodaaminen ja hintojen vaihtaminen tehostuvat ja helpottuvat – manuaalisen ja ihmisen tekemän työn tarve vähenee. Asiakkaan ymmärtäminen on verkkokauppiaan tärkein työ 8
Lako Trade Oy:n Suomikauppa.fi osallistui viime vuonna myös Kasvu Open -kasvupolkuohjelmaan. Toimitusjohtaja Ville Aittola kertoi kokemuksen olleen paitsi jännittävä, niin myös varsin antoisa. Sparrauksista löytyi paljon hyviä uusia kontakteja ja syntyi uusia yhteistyökuvioita. Suomikauppa.fi ylsi kilpailussa aina valtakunnalliselle TOP60-listalle. LUE LISÄÄ KEUKEN VERKKOKAUPPIASKLUBEISTA JA ILMOITTAUDU MUKAAN! 9
INVESTOINTISUUNNITELMIEN YHTEISARVO 18 M€ OMISTAJANVAIHDOSSUUNNITELMIA 50 ASIAKKAALLE TEHTYJÄ SELVITYKSIÄ JA RAPORTTEJA 2096 ASIAKKAITA 2140 TEHTYJÄ LIIKETOIMINNAN ARVIOINTEJA 1707 Yritysten investointisuunnitelmissa oli yli 10 miljoonan euron kasvu edelliseen vuoteen verrattuna. Tämä käy ilmi Keuken vuoden 2023 toiminnan tilastoista. Kun investointisuunnitelmia tehtiin vuonna 2022 noin 7,8 miljoonan edestä, vuonna 2023 summa oli lähes 18 miljoonaa euroa. – Viime vuonna aukesi uusia EU:n yritystukihakuja. Se näkyi syksyn aikana meillä Keukessa erittäin vilkkaana investointija rahoitushakemusten määrän kasvuna, toteaa toimitusjohtaja Elina Pekkarinen. Keuken vuoden 2023 toiminnan tilastoista näkee myös, että asiakkaista yhä useampi on tuttu Keukelle entuudestaan. – Asiakasmäärämme on vakiintunut koronavuotta lukuun ottamatta noin reilun kahden tuhannen paikkeille. Uusi trendi on kuitenkin nähtävissä, ja se on vanhojen asiakkaiden osuuden kasvu kaikista asiakkaista. Se kertoo korkeasta asiakastyytyväisyydestä ja siitä, että yritykset haluavat tehdä uusia kehittämisprojekteja juuri Keuken kanssa, Pekkarinen kertoo. YRITYKSIÄ PERUSTETAAN KIIHTYVÄLLÄ TAHDILLA Vuonna 2023 Keuken toimialueella perustettiin 1392 uutta yritystä. Se on hieman enemmän kuin vuonna 2022, jolloin luku oli 1375 uutta yritystä. – Uusien yrityksien perustamisessa on ollut nähtävissä tasaista kasvua jo usean vuoden ajan. Viime vuonna puhututtanut konkurssiaalto ei kuitenkaan näy meidän alueemme tilastoissa. Lopettaneiden yritysten määrä on maltillinen ja hyvin edellisten vuosien kaltainen, Elina Pekkarinen selventää. Uuden yrityksen perustaminen olikin Keuken suosituin palvelu vuonna 2023. Keuken asiakkaista 31% käytti juuri tätä palvelua. Toiseksi suosituin palvelu oli markkinointija myyntineuvonta. Sen suosio nousi edellisestä vuodesta yhdeksän prosenttiyksikköä. – Olemme Keukessa panostaneet paljon digitaalisiin palveluihin ja viime vuonna lanseerasimme digitaalisen alustan yritysten markkinointisuunnitelman tekemiseen. Alusta ohjaa miettimään ajatuksella yrityksen kohderyhmiä sekä niille sopivia kanavia ja kärkiviestejä. Keuken toiminnan tilastot vuodelta 2023 löytyvät täältä: Investointisuunnitelmia yli 18 miljoonalla, asiantuntijan apu tärkeää 10 AJ AN KO H TA IS TA
Uusia diilejä digistä Miten saat yrityksellesi kilpailuetua vastuullisuudesta? Miten pääset mukaan isompien ostajien verkostoon? Voisiko sosiaalinen vastuu olla ratkaisu työtyytyväisyyteen ja onnistuneisiin rekrytointeihin? Nyt on edelläkävijän mahdollisuus tehdä vastuullisuudesta kilpailuvaltti ja tehdä sitä kautta kannattavaa kasvua. Saat kokonaisvaltaisen tuen oman yritysvastuun hallitsemiseen, ja sitä kautta parannat kannattavuutta, saavutat vastuullisuuden tavoitteet, kehität strategiaprosessia ja uusia liiketoimintamalleja sekä lisäät asiakasymmärrystä. Alkamassa on uusi palvelu, jonka avulla: • Teet vastuullisuudesta kiinteän ja toimivan osan liiketoiminnan kehittämistä • Saat vastuullisuudesta selkeää etua ja hyötyä sekä kilpailuetua omalle liiketoiminnallesi • Hyödyt ympäristöja sosiaalisen vastuun teoista ja saavutat parempaa taloudellista vastuuta eli kykyä tehdä parempaa tulosta. Lähde mukaan tekemään vastuullisuudesta kilpailuvaltti! Kysy lisää: Miia-Mari Koskinen, 050 368 4147, miia-mari.koskinen@keuke.fi Matti Korhonen, 050 537 0179, matti.korhonen@keuke.fi. Kilpailuvalttina vastuullisuus Uusinta tietoa markkinoinnista ja myynnistä, tekoälystä, vastuullisuudesta, taloudesta ja rahoituksesta. Tätä kaikkea on tarjolla Keuken suosituissa ja maksuttomissa tapahtumissa. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan! Muista Keuken tapahtumat! Haluatko olla tuotannollisten yritysten joukossa edelläkävijä? Haluatko tehostaa tuotantoa, parantaa kannattavuutta ja hyödyntää monipuolisesti dataa toimintojen kehittämisessä? Oletko valmis lyömään kättä päälle tulevaisuuden kanssa ja tekemään investointeja parempien diilien puolesta? Keukella käynnistyy tuotannollisille investointihalukkaille yrityksille kehitetty Digidiili-kasvupalvelu. Nyt sinulla ja yritykselläsi on mahdollisuus olla edelläkävijöiden joukossa. Ohjatun palvelun ansiosta pystyt tekemään digiloikan ja viemään yrityksesi menestyksekkäästi kohti tulevaa. Tiesitkö, että digitalisaatioon panostaminen kannattaa, sillä se näkyy positiivisesti yrityksen liiketoiminnan tuloksessa. Kuitenkin vain vajaa 10 prosenttia tuotannollisista yrityksistä hyödyntää monipuolisesti ja edistyksellisesti digitalisaation mahdollisuuksia. Ota yhteyttä ja kysy lisää: Riitta Backman, 050 305 6771, riitta.backman@keuke.fi Valtteri Sarkkinen, 050 596 1765, valtteri.sarkkinen@keuke.fi 11 AJ AN KO H TA IS TA
Onko yrityksenne rekrytoimassa kesätöihin? Kun palkkaatte Keudan opiskelijan kesän ajaksi, siihen voi solmia oppisopimuksen, jolloin opiskelijan opinnot edistyvät kesätyön avulla. Palkkaa kesätyöntekijä oppisopimuksella • Opiskelija on työsuhteessa ja hänelle maksetaan vähintään alan TES mukaista palkkaa. • Opiskelijan työaika on vähintään keskimäärin 25 h/vko. • Opiskelijalle nimetään työpaikalla työpaikkaohjaaja. • Työpaikka soveltuu oppimisympäristöksi ja opiskelijalla on mahdollisuus tehdä monipuolisesti työtehtäviä, jotka tukevat hänen opiskelutavoitteidensa saavuttamista. Kesäoppisopimus tarkoittaa kesätyön ja opiskelun yhdistämistä. Sen avulla on mahdollisuus saada motivoitunut kesätyöntekijä, jolla on selkeät tavoitteet ja halu oppia. Opiskelijalla on vastaavasti mahdollisuus edistää kesätyön aikana omia opintojaan käytännön työssä ja näin valmistuminen työelämään nopeutuu. Kannustamme palkkaamaan myös alle 18-vuotiaita opiskelijoita kesätyöhön. Alle 20-vuotiaiden perustutkinnon suorittajien oppisopimuksessa maksetaan korotettua koulutuskorvausta 300 euroa kuukaudessa. OPPISOPIMUS LYHYESTI: ILMOITA MEILLE TYÖJA HARJOITTELUPAIKOISTA Opiskelijoiden tavoittamiseen käytössämme on digitaalinen uraja rekrytointipalvelu Tiitus, johon rekisteröitymällä voitte ilmoittaa teillä avoimena olevista työja harjoittelupaikoista: Vaihtoehtoisesti voitte ilmoittaa niistä sähköpostitse Keudan yrityspalveluihin: yritysasiakkaat@keuda.fi Autamme yrityksiä mielellämme uusien osaajien saamisessa kesän ajaksi! Vinkin jakoi Keudan yrityspalveluiden palvelupäällikkö Elina Sinivuori 12 SA A JA KA A! Tä llä pa ls ta lla Ke uk en ku m pp an it ja ka va t pa rh ai ta vi nk ke jä än yr ity ks ille . N äm ä vi nk it sa a to de lla ki n ja ka a!
Klinikalla Keuken asiantuntijat vastaavat yrittäjien arjessa askarruttaviin kysymyksiin. Tällä kerralla uusia yrityksiä neuvova yrityskehittäjä Sanna Ulvinen kertoo, mihin asioihin uuden yrittäjän kannattaa kiinnittää huomiota – heti alusta alkaen. Perustamista seuraa jatkuva kehittäminen Mitä ovat uuden, juuri perustetun yrityksen akilleenkantapäitä? Eli mihin asioihin kannattaa heti alusta asti kiinnittää huomiota ja mihin panostaa? Vanha sanonta siitä, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, pitää paikkansa myös, kun puhutaan uuden yrityksen alkuvaiheesta. Liiketoimintasuunnitelmaa ja laskelmia ei turhaan suositella tehtäväksi ennen yrityksen perustamista, sillä niiden avulla yrittäjäksi suunnitteleva luo itselleen toimintasuunnitelmaa siitä, miten ja milloin yritys käynnistetään. Mikäli yritys on jo perustettu ja toiminta aloitettu, mutta kunnollinen liiketoimintasuunnitelma on jäänyt tekemättä, niin kannattaa varata Keuken perustamisneuvonnan yrityskehittäjille aika. Me perustamisneuvontaa tekevät yrityskehittäjät autamme kirkastamaan uuden yrityksen etenemispolkua kohti kannattavaa liiketoimintaa, sillä on tärkeää kiinnittää huomiota useisiin keskeisiin asioihin, jotta yritys voi menestyä. Miksi markkinointiin panostaminen on uudelle yritykselle tärkeää? Markkinointiin panostaminen on uudelle yritykselle elintärkeää, sillä sen avulla lisätään näkyvyyttä ja tunnettuutta markkinoilla sekä houkutellaan uusia asiakkaita palveluiden äärelle. Vahva markkinointistrategia auttaa rakentamaan yritykselle vahvaa brändiä, jonka avulla pystytään erottumaan kilpailijoista. Mikä on paras taloudenhallinnan neuvosi uudelle yrittäjälle? Kassavirtalaskelma on tärkeä työkalu, jonka avulla yrittäjä pystyy suunnittelemaan ja seuraamaan miten rahaa tulee ja menee yrityksen tililtä. Kassavirtalaskelma kertoo sinulle, miten rahat riittävät – pystyt suoriutumaan laskuista ja maksuista ajallaan. Rahojen riittävyyttä kun ei aina voi taata vain pankkitilille katsomalla. Kannattaa varata Keukeen aika, niin saat kassavirtalaskelmasi alulle. Ketkä ovat uuden yrittäjät tärkeimmät kumppanit ja miksi? Ensinnäkin keukelaiset ovat uuden yrittäjän tärkein kumppani siihen, ettei uusi yrittäjä jää omien ajatustensa kanssa yksin. Keuken asiantuntijoiden kanssa voi sparrata paitsi ajatuksiaan, niin myös johdonmukaisesti kehittää yritystä ja tehdä siitä vahvempi. Tärkeä kumppani on myös kirjanpitäjä, jonka kanssa on yhteinen hyvä sävel ja näkemys yrittäjän tavoitteista ja toiveista. Kumppanilistaan lisäisin myös pankin ja muut rahoittajat. Hyvät toimivat suhteet kaikkien kumppaneiden kanssa helpottaa yrittäjän elämää silloin, kun asioita tapahtuu nopeasti. KIINNOSTUITKO? VARAA AIKA MAKSUTTOMAAN NEUVONTATAPAAMISEEN! keuke@keuke.? 050 341 3210 13 KL IN IK KA
Ei se voitto, vaan ylivoimainen voitto. Tällä asenteella ei välttämättä kannata lähteä mukaan leikkimieliseen urheilukilpailuun, mutta liiketoiminnassa tavoite on varsin suositeltava. Kilpailuetu yrityksen menestystekijänä – miksi se on tärkeää ja miten sitä rakennetaan? 14
Kilpailu liike-elämässä on jatkuvaa ja tiukkaa. Yritysten menestys riippuukin suuresti niiden kyvystä erottua kilpailijoistaan. Kilpailuetu on keskeinen tekijä, joka voi erottaa yrityksen muista alan toimijoista ja varmistaa menestyminen. Miksi kilpailuetu on niin tärkeä ja miten yritys voi tietoisesti rakentaa ja vahvistaa sitä? Mitä hyötyä kilpailuedusta on? Asiakasuskollisuus Kilpailuetu vahvistaa asiakasuskollisuutta valitussa kohderyhmässä. Asiakkaat valitsevat yleensä yrityksen, joka tarjoaa heille jotain ainutlaatuista ja arvokasta. Kannattavuus Hyvin hallittu kilpailuetu mahdollistaa paremman hinnoittelustrategian. Yritys voi periä korkeampia hintoja, mikä johtaa kasvaneeseen kannattavuuteen. Innovaatiot Kilpailuetu voi syntyä innovaatioista. Yritys, joka on jatkuvasti ajan tasalla uusista ideoista ja teknologioista, voi erottua kilpailijoistaan tarjoamalla innovatiivisia tuotteita tai palveluita. Kestävä menestys Kilpailuedun hallitseminen ei ole vain lyhytaikainen taktiikka. Se antaa yritykselle mahdollisuuden menestyä pitkällä aikavälillä, sillä se kestää markkinoiden muutokset ja vaikeudet. MITEN SINÄ VOIT LÖYTÄÄ KILPAILUETUSI? Ymmärrä asiakkaitasi Syvällinen ymmärrys asiakastarpeista on perusta kilpailuedulle. Tutki markkinaa, kerää palautetta ja ota asiakkaat mukaan tuotekehitykseen. Panosta laatuun Laadukkaat tuotteet tai palvelut voivat toimia merkittävänä kilpailuedun lähteenä. Yrityksen on pidettävä yllä korkeita laatustandardeja kaikessa tekemisessään. Innovoi ja tutki Innovaatioon satsaaminen on olennaista. Se ei tarkoita vain uusien tuotteiden kehittämistä, vaan myös jo olemassa olevien prosessien ja palveluiden jatkuvaa parantamista. Panosta brändin rakentamiseen Vahva brändi voi olla kilpailuetu sinänsä. Se luo tunnistettavuutta markkinoilla ja voi auttaa erottautumaan kilpailijoista. Ole tehokas ja pidä kustannukset kurissa Tehokkaat liiketoimintaprosessit ja kustannustehokkuus voivat antaa kilpailuetua. Säästöt voivat joko mahdollistaa kilpailukykyisemmän hinnoittelun tai suuremman katteen. Jousta ja reagoi nopeasti Nopea reagointi markkinoiden muutoksiin voi olla itsessään kilpailuetu. Joustavuus ja reagointikyky ovat valttikortteja kilpailtaessa. Pidä hyvää huolta osaavista tekijöistä Sitoutunut ja osaava henkilöstö on yksi suurimmista kilpailueduista. Yrityksen kannattaa ehdottomasti panostaa henkilöstön koulutukseen ja hyvinvointiin. PITKÄJÄNTEISYYS PALKITAAN Kilpailuedun rakentaminen vaatii johdonmukaista ja pitkäjänteistä työtä. Se on kuitenkin investointi, joka voi maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin yrityksen menestyksessä. Yrityksen on oltava valmis olemaan innovatiivinen, ymmärtämään markkinoitaan ja reagoimaan nopeasti muutoksiin. Kilpailuetu ei ole staattinen, vaan se vaatii jatkuvaa kehitystä ja sopeutumista muuttuviin olosuhteisiin. Kun yritys löytää kilpailuetunsa, se asettuu vahvempaan asemaan markkinoilla ja luo perustan pitkäaikaiselle menestykselle. HALUATKO LÄHTEÄ KASVATTAMAAN KILPAILUKYKYÄSI? Varaa aika maksuttomaan neuvontatapaamisen! keuke@keuke.? tai 050 341 3210 15
Meillä tehdään vahvempia yrityksiä! Miksi tyytyä vähään, jos voi saada enemmän? On liian helppoa jäädä rullaamaan siihen totuttuun ja ihan ookoolta tuntuvaan liiketoiminnan pyörittämiseen. Olemme koonneet sivullisen ideoita, joilla pääset helposti ja nopeasti kasvun polulle. Mene ja aloita kasvaminen nyt!