111111111111 2/2013 Järvenpää sai palasen Pohjanmaata s.8 Markkinointia oikealla päällä s.10 Maltti on valttia Venäjän kaupassakin s.14
2 Tarvitsetko laskutuspohjaa tai perustietoja markkinointisuunnitelman teosta? Miltä näyttää muistutuslasku tai alihankintasopimus? Yritystulkki on yrittäjän sähköinen työkalupakki, josta löydät kaikki yrityksen pyörittämiseen liittyvät perustiedot ajantasaisena ja paikallisesti tuotettuna. Maksuton palvelu helpottaa hallinnon hoitamista ja antaa mainiot välineet yrityksesi toiminnan suunnitteluun myös pidemmällä tähtäimellä. KÄY TUTUSTUMASSA HETI! www.keuke.? YRITTÄMISEN PERUSTIEDOT NETISSÄ • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus
3 Mystiikasta toiminnaksi Markkinointia ei saa mysti? oida, sanoo markkinointiguru Timo Rope tämän lehden haastattelussa. Markkinointi on kuitenkin selvästi yksi osa-alue, jossa yrittäjät tuntevat usein olevansa heikoilla jäillä. Se näkyy myös meillä Keukessa. Markkinointi nousee esille, jos ei nyt aivan kaikissa, niin ainakin useassa neuvontatapahtumassa. Olemmekin vastanneet kysyntään tarjoamalla oman neuvontamme lisäksi muun muassa markkinointikoulutusta ja Timo Ropen vetämiä markkinointiklinikoita. Markkinoinnissa, niin kuin kaikissa muissakin yrittämiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen liittyvissä asioissa, suurin apu tulee ylimääräisistä silmäpareista ja ulkopuolisen näkökulmasta. Yrittäjä on asioittensa kanssa usein yksin ja omalle työlleen on helppo sokeutua. Siksi me Keukessa tarjoamme myös ratkaisun avaimia ja konkreettista apua esimerkiksi investointirahoituksen hakemiseen, markkinoiden laajentamiseen, tuotekehitykseen ja osaamisen kehittämiseen. Yrittäjän ei itse tarvitse miettiä, kenen ovea pitäisi oman asiansa kanssa kolkutella. Keukella on ympärillään laaja yrityspalveluverkosto, jonka asiantuntijapalvelut ovat saavutettavissa yhden oven periaatteella. Jos mietit vaikkapa Venäjän markkinoiden valloitusta, avuksi kannattaa ottaa Suomalais-Venäläisen kauppakamarin osaaminen ja kontaktit. Syyskuussa järjestämme aiheesta seminaarin, jonka jälkeen yritysten on mahdollista varata aika henkilökohtaiseen konsultaatioon. Venäjä saattaa sekin tuntua turhan salaperäiseltä, mutta se on oikeasti myös pk-sektorin yrityksille suuri mahdollisuus – tätä tilaisuutta ei kannata jättää väliin. Keuke täyttää tänä vuonna 15 vuotta. Juhlimme sitä yhdessä 20 vuotta täyttävän Keski-Uudenmaan Uusyrityskeskuksen kanssa lokakuun alun merkkitapahtumassa, huippupuhujien ja sparraajien innoittamana. Toivottavasti näemme myös siellä, siihen asti nauttikaa Suomen kesän lämmöstä ja mystiikasta! Elina Pekkarinen toimitusjohtaja p ä ä k ir j o it u s keuke postia 2/2013 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINO >> Forssa Print PAINOSMÄÄRÄ >> 4 000 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.?
4 Kasvua uusilta markkinoilta Petri Berg (vas.) ja Janne Tiittanen perustivat Prinel Piirilevyn jo opiskeluaikanaan. Aluksi piti perustaa autotalliyritys, mutta yritys imaisi nuoret miehet heti täysillä mukaansa.
5 Tuusulalainen Prinel Piirilevy Oy on erikoistunut piirilevyjen protoja piensarjojen valmistukseen. Kasvua haetaan nyt kokonaisvaltaisemmalla palvelulla ja komponenttien asennuksella. Suunnitelmissa on myös Pietarin markkinoiden valloitus. Prinel Piirilevy on pysynyt markkinoilla nopean ja joustavan palvelunsa ansiosta. Kun silloiset opiskelukaverukset Petri Berg ja Janne Tiittanen perustivat yrityksen vuonna 1996, oli Suomessa 21 vastaavanlaista piirilevytehdasta. Nyt kilpailijoita on enää kuusi. – Kilpailu on vähentynyt selvästi vuosituhannen vaihteen kuplan jälkeen. Isot sarjatuotannot ovat siirtyneet Kiinaan ja jäljelle on jäänyt joustavat protosarjojen valmistajat, toteaa toimitusjohtaja Janne Tiittanen. – Toki kilpailua on vieläkin. Se näkyy tänä päivänä lähinnä hintahäiriköintinä, mutta se tie on oletettavasti ja toivottavasti lyhyt. Prinel Piirilevy on kasvanut koko elinkaarensa ajan hallitusti 10 prosentin vuosivauhtia. Tälle vuodelle odotetaan kuitenkin 15–20 prosentin kasvua, joka tulee uudesta palvelusta, komponenttien asennuksesta. – Olemme edenneet varovasti ja pikku hiljaa. Nyt teimme merkittävän investoinnin, ja hankimme automaattisen ladontakoneen, joka latoo komponentit piirilevyyn, Tiittanen kertoo. – Haluamme kasvua nimenomaan tarjoamalla kokonaisvaltaisempaa palvelua, piirilevyjen suunnittelua ja komponenttien ladontaa. Kekseliäisyydellä oikeaan saumaan Piirilevyn valmistuksessa on lukuisia työvaiheita porauksesta kemialliseen kuparointiin ja ? lmien tulostuksesta syövytykseen ja jyrsintään. Kaikkiaan työvaiheita on tarkastuksineen noin viisitoista. Yrityksen käytössä oleva koneet ja eri työvaiheiden linjastot on melko pitkälti tehty itse. – Prototehtailuun sopivia laitteita ja linjastoja on vaikea saada. Vaihtoehtona kun on joko isoon sarjatuotantoon tarkoitetut kalliit laitteet tai sitten todella pieneen tuotantoon tarkoitetut laboratoriopöytämallit. Omalla tekemisellä ja suunnittelulla olemme pystyneet tekemään toimivan kokonaisuuden, jolla tehdä tuloksellista toimintaa, Petri Berg sanoo. Prinel Piirilevy työllistää kahdeksan henkilöä, joista kaksi on juuri hiljattain rekrytoitu. Piirilevyvalmistamisen monet työvaiheet vaativat myös pieneltä henkilöstöltä moniosaamista. – Onneksemme työntekijämme ovat todella hyvin motivoituneita ja taitavia. Olemme sopivan kokoinen olemaan nopeita, mutta myös laadukkaita. Nopeimmillaan pystymme toimittamaan piirilevyn päivässä. Joskus se on tarpeen ja silloin tilataan ovelle taksi viemään piirilevyä asiakkaalle. Venäjä kutsuu Komponenttiladonnan myötä Prinel Piirilevyn yrittäjät ovat alkaneet katsoa myös naapurimaan suuntaan ja erityisesti Pietarin seudulle. – Venäjä on ollut pitkään ajatuksissa, mutta vasta nyt se on konkretisoitumassa, kun juttu oikeiden ihmisten kanssa puheeksi. Olimme viime vuonna Keuken organisoimalla Keski-Uudenmaan yhteisellä osastolla Alihankintamessuilla ja siellä asia nousi esille. Keuken kanssa on tehty yhteistyötä viennin starttaamiseksi ja heidän järjestämänään meillä on ensi viikolla tapaaminen Suomalais-Venäläisen kauppakamarin venäläisen projektijohtajan kanssa. Keuken avulla osasimme hakea myös Kasvuväylä-palveluun, josta meillä on ollut Kasvuluotsi muutaman kuukauden, Janne Tiittanen sanoo. – Venäjään verrattuna olemme logistisesti vahvempia. Meillä on hyvät suhteet komponenttien toimittajiin ja saamme tarvittavat osat muutamassa päivässä niin EU:n sisältä kuin Jenkeistäkin. Me pystymme siis toimittamaan venäläisille todella nopeana palveluna valmiiksi kokoonpantuja piirilevyjä. Tiittasen ja Bergin mukaan yrityksen tulevaisuudennäkymät ovat hyvät, vaikka tilauskantaa onkin kerrallaan aina vain kolmeksi päiväksi eteenpäin. – Se on ollut niin alusta asti ja olemme sen asian kanssa oppineet elämään. Se ei tuota stressiä, kun tiedämme, että kuukaudessa on yleensä yksi hiljaisempi viikko ja kolme kiireisempää viikkoa. k e u k e y r it y s p a l v e l u t keuken yrityspalvelut auttavat liiketoiminnan kehittämisessä ja avustavat toiminnan muuttamisessa kohti haluttua tilaa. Neuvomme ja palvelemme yrityksiä ikään katsomatta esimerkiksi myynnin ja markkinoinnin aktivoimisessa, investointien suunnittelussa, rahoitusneuvonnassa, yhteistyökumppaneiden löytämisessä, kansainvälistymisessä ja omistajan vaihdoksissa. soita ja varaa aika (klo 9-15) puhelin 050 341 3210 sähköposti keuke@keuke.? kasvuväylä katso lisää osoitteessa: www.kasvuvayla.?
6 p o s t ia k e u k e l l e Tällä palstalla Keuken yhteistyökumppanit kertovat kuulumisiaan ja jättävät terveisensä Keuken postilaatikkoon. ProAgrian yritysasiantuntija Auli Teppinen: Maaseudun hyvinvointija sosiaalipalvelut kasvussa Onko maaseudulla yrittämisen draivia, yritysasiantuntija Auli Teppinen? Kyllä vaan on. Uudellamaalla 43 prosentilla maatalousyrittäjistä on myös muuta yritystoimintaa alkutuotannon rinnalla. Lisäksi maaseudulla on paljon sellaista yritystoimintaa, mikä ei liity suoraan maatalouteen. Erityisesti kasvussa ovat nyt hyvinvointija sosiaalipalvelut, joissa hyödynnetään voimaannuttavana elementtinä maaseutua, luontoa ja eläimiä. Hevosyrittäminen on kasvanut valtavasti viime vuosina, samoin moni muu palveluyrittäminen, kuten esimerkiksi koirakoulutukset ja koiraharrastukseen liittyvät palvelut. Mikä on nyt ajankohtaista maaseutuyrittämisessä? Parhaillaan laitetaan viimeisiä hakemuksia sisälle Manner-Suomen Maaseutuohjelmaan, jolla tuetaan yrityksen perustamista ja laajentamista, rakentamista, laiteinvestointeja ja työntekijän palkkaamista. Avustusta ei saa suoraan maataloustuotantoon, mutta esimerkiksi jatkojalostukseen, maaseutumatkailuun, koneurakointiin ja muuhun yritystoimintaan kyllä. Tämä ohjelmakausi päättyy 2013 ja uusi ohjelma on parhaillaan valmisteilla. Edistämme yrittäjyyttä maaseudulla ja siihen liittyen tarjoamme maksutonta ensineuvontapalvelua yritystoiminnan aloittamista suunnitteleville tai toimintaansa laajentaville maatilasidonnaisille sekä muille maaseudulle toimiville pienyrityksille. Tässä kohtaa meillä on myös selvä yhteistyömalli Keuken kanssa. Kun Keukessa tunnistetaan maaseutuyrittämisen kriteerit, sieltä ohjataan asiakkaita meille. Minkälainen on tyypillinen maatalouden rinnakkaisyritys? Esimerkiksi viljanviljelyssä on tyypillistä, että rinnalla on koneurakointia, kuten lumitöitä. Monesti rinnakkaisyrityksestä tulee se isompi bisnes ja näille rinnakkaisyrityksille perustetaan oma yritys. Yhtiöittäminen ja siihen liittyvät palvelut ovat olleet nyt paljon tapetilla. Milloin yritys voi kääntyä ProAgrian puoleen? Pro Agria tarjoaa maaseudulla toimiville yrittäjille henkilökohtaista neuvontaa ja asiantuntijaverkoston apua. Yritysten ei tarvitse olla perinteisiä maatalousyrityksiä, vaan kaikki maaseudulla tapahtuva yritystoiminta kuuluu palvelumme piiriin. Itse asiassa ensineuvontapalvelun asiakkaistamme yli puolella ei ole mitään maatilakytkentää. Tämän vuoden alusta viisi ProAgria ry:tä yhdistyivät ProAgria EteläSuomeksi. Yhdistymisen ansiosta käytössämme on nyt paljon enemmän asiantuntijuutta ja erityisosaamista, kuten kirjanpitopalveluja ja rakennussuunnittelua. Asiakkaiden ohjaaminen toimii meillä Keuken kanssa hienosti kumpaankin suuntaan. Keukesta löytyy osaamista ja ammattitaitoa tunnistaa maaseudun yrittämisen potentiaali. Seudullinen yrityspalvelusopimus on osaltaan vahvistanut yhteistyötä ja lisännyt keskustelua Keuken ja ProAgrian välillä.
7 Kysy lisää: 050 341 3210 | www.keuke.fi ”Hautomo on ollut meille onnenpotku. Olemme saaneet Yrityshautomosta tuotantoon ja kurssitukseen tarvittavat tilat, koulutusta ja tsemppiä uusiin ideoihin.” Korusuunnittelija ja -seppä Ulla Honkimaa Hopeatar Oy • Toimistohuone 11 m² alk. 110 € + alv / kk. • Tuotantotilaa 60 m² alk. 460 € + alv / kk. Emme tarjoa vain toimitilaa, tarjoamme toimintaa ja tilaa
8 Komiasti pohjalaiseen malliin Mitä tehdä kodin vieressä olevalle tyhjälle tontille? No, siihen voi tuoda vaikka Pohjanmaalta vanhan koulun hirsikehikon ja perustaa majatalon. Järvenpään Vanhakylässä sijaitseva Härmän Rati tuo pohjalaisia tunnelmia paikkakunnan ja seudun ravintolaja matkailutarjontaan. Alussa oli tontti, hirsikehikko ja kaksi pohjalaista miestä. Sitten syntyi ravintola-, majoitusja kokouspalveluja tarjoava Härmän Rati. Vanhat kansakoulun hirret näkyvät komiasti rakennuksen sisällä, niin ravintolasalissa kuin yläkerran majoitushuoneissakin tuoden autenttista tunnelmaa. Yrittäjä Juha Ollila (kuvassa) vahvistaa, että yritysidea sai toden totta alkunsa tyhjästä tontista. – Kaupunginarkkitehdin kanssa keskustelimme millaisen rakennuksen tontille saa rakentaa. Sopiva kehikko löytyi Alahärmän Ojalan kylästä. Rakennus on alun perin 1920-luvulla rakennettu kansakoulu, jonka on suunnitellut kurikkalainen rakennusmestari Rekola. – Isompikin se olisi voinut olla. Palvelut ja toiminnot piti suunnitella hirsikehikon ehdoilla, kertoo Juha Ollila, joka on rakennusmestarin kokemuksella ja pohjalaisella ylpeydellä suunnittelut majatalon sisustusta myöden. Yrittäjäkumppanikseen Ollila sai pitkän linjan ravintola-ammattilaisen Janne Hautaluoman, joka vastaa kokkina Härmän Ratin keittiöpuolesta. Molemmat isännät ovat kotoisin Kurikasta, mikä omalta osaltaan tuo uskottavuutta pohjalaiseen meininkiin. Innostunut vastaanotto Härmän Rati avasi ovensa helmikuun pakkasilla. Lounasja ravintolapalveluille on nopeasti löytynyt innostunut käyttäjäkunta. Myös kokouspalvelut on otettu odotuksia innokkaammin vastaan. – Aluksi oli vaikea suunnitella lounasruokailua, kun ei tiennyt kuinka paljon väkeä tulee. Toisena päivänä tuli 50 ja toisena 200. Nyt lounastajien määrä on vakiintunut sataan henkeen, kertoo Ollilla. Parhaillaan Härmän Ratissa valmistaudutaan kesäsesonkiin. Juhlasaliin mahtuu kerralla 80 juhlijaa ja kesäaikaan on mahdollistaa laajentaa tapahtumaa myös isolle terassille. Talon kylkeen on rakennettu erillinen saunaja kokousosasto, jossa mahtuu kylpemään kerrallaan 10 ja kokoustamaan 20-25 henkeä. – Lähiseudulla ei ole paljoa vastaavaa tarjontaa. Pienemmissä tapahtumissa ja 10–20 hengen kokouksissa olemme todella varteenotettava vaihtoehto. Kaupan päälle saa nauttia nostalgisesta maalaismaisemasta ja hienosta ympäristöstä. Kaikki on suunniteltu nykyajan vaatimusten mukaan niin, että kaikkialle on esteetön kulku. Rakennuksessa on hissi ja kaksi kahdeksasta huoneesta ovat tarpeeksi isoja myös pyörätuolien ja apuvälineiden käyttäjille. Perustukset vakaaksi Härmän Rati sai yrityksen perustamisvaiheessa avustusta Uudenmaan Ely-keskuksesta. Avustusta tuli ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen ja keittiön kalusteja konehankintoihin. Keuke auttoi avustusten hakuprosessissa. Härmän Rati on myös mukana Keuken hautomo-ohjelmassa. Hautomoyrittäjänä aloittavalla yrityksellä on käytössään Keuken neuvontapalvelut, ohjaus ja tuki. Hautomoyrittäjille on myös omia koulutusohjelmia, kuten Hautomoyritysten kasvuvalmennus. – Olin Keuken koulutuksessa, jossa mainostettiin hautomopalveluja. Olen ehtinyt käymään vasta markkinointiklinikalla, mutta olen kyllä huomannut, että todella monipuolista asiantuntijaapua ja koulutusta on tarjolla, Ollilla toteaa.
9 Haudotaan yhdessä yritykseksi lentoon! Keuken Yrityshautomossa on jo 130 yritystä. Yrityshautomo on palvelu untuvikoille ja nuorikoille – yrityksille joista löytyy kasvupotentiaalia. Hautomosta saat neuvoja, ohjausta ja sparrausta. Hautomolla on myös tarjolla työhuoneita ja työtiloja Vihdin Nummelassa. Ota yhteyttä: puhelin 050 341 3210 sähköposti keuke@keuke.? k e u k e y r it y s h a u t o m o
10
11 Markkinoinnin asiantuntija, johtava konsultti Timo Rope on pitänyt Keuken asiakkaille useita markkinointiklinikoita viimeisen vuoden aikana. Puolitoistatuntisen aikana ei Ropen mukaan tehdä maailmaa valmiiksi, mutta mukaan yrittäjä saa kyllä konkreettisia askelmerkkejä, joilla pääsee muutoksen alkuun. Rope sanoo, että markkinointiklinikalle tulevat yrittäjät on markkinointihaasteidensa kanssa jaettavissa kahteen kastiin. Joko yrittäjä ja yritys ovat niin alussa, että markkinointi on vielä yksinkertaisesti tekemättä. Toinen puoli on niitä, jotka ovat niin kiinni omassa tekemisessään, että on suorastaan sokeutunut omille tuotteilleen ja palveluilleen. – Kysymys ei ole osaamisesta tai sen puutteesta. Yrittäjä vain on hyvin usein sokea omalle tekemiselleen ja liikaa kiinni omassa tekemisessään. Ja se on tietenkin hyvin inhimillistä. – Konsultin arvo onkin juuri siinä, että hän voi tarjota yrittäjälle uuden pään, uuden näkökulman asioihin. Ongelma vai ongelman lähde? Rope valmistautuu markkinointiklinikkatapaamiseen tutkimalla yritystä ja tekemällä käsikirjoituksen tapaamiseen. Markkinointiguru Timo Rope: ”Konsultin arvo on näkökulmassa” – Väijyn netissä ja Facebookissa ja tutkin sisältöä. Minun on helppo nähdä kunkin yrityksen sudenkuopat ja ongelmat. Eikä minun käsikirjoituksessani lähdetä ratkaisemaan sitä varsinaista ongelmaa, vaan sitä mikä sen ongelman aiheuttaa. – Ajatellaan vaikka ongelmaa, että yrittäjä ei saa tuotteestaan tarpeeksi hintaa. Ongelma ei ole silloin hinnoittelussa, vaan kysymys on siitä, onko tuote tarpeeksi haluttava. Onko tuote sellainen, että siitä ollaan valmiita maksamaan. Ropen mukaan markkinointia ei saa mysti? oida, vaikka se onkin hänen sanojensa mukaan oikeasti vaikeaa. – Markkinointi ei ole teknologiaa, vaan se on psykologiaa ja matematiikkaa, jossa pienet pöljät yksityiskohdat ratkaisevat. Markkinointi ei myöskään ole pikajuoksua vaan se on kestävyyslaji. Tempoiluilla ja yksittäisillä tempuilla ei saa mitään aikaan. Yrittäminen yksi pirunnyrkki Timo Rope kuvailee yrittämistä pirunnyrkiksi, jossa on lukuisia palasia ja osa-alueita, jotka kaikki vaikuttavat kaikkeen. Jos yksin palanen puuttuu, koko kokonaisuus kärsii. – Tässä maailmassa on hulppeas”Me katsomme omaa yritystämme ja sen markkinointia väärällä päällä. Se väärä pää on se oma pää, kun oikeasti pitäisi katsoa asiakkaan päällä tai tuotteen ja sen haluttavuuden kautta. Markkinoinnissakin on kysymys siis näkökulmasta, lainalaisuudet ovat kuitenkin aina melko samat bisneksestä riippumatta.” ti enemmän tarjontaa kuin kysyntää. Siksi aivan ensimmäiseksi on tehtävä segmenttipäätös siitä kenelle myydään. Vasta sitten alkaa itse tuotteen rakentaminen. – Markkinointi on ajattelumalli kaikkeen tekemiseen. Se ei siis ole erillinen osa-alue, jota tehdään sitten kun tuote on valmis. Kun puhutaan yrittämisestä, yrityksistä ja bisneksen tekemisestä, Ropen mukaan pitäisi unohtaa heti kaikenlainen idealismi. – On väärä lähtökohta yrittämiselle tehdä sellaista mistä itse tykkää tai mihin itse uskoo. Ei kannata tehdä parasta, vaan sellaista mikä myy. Yritys on rahantekokone, ei mitään muuta. Kymmeniä markkinoinnin ja liikkeenjohdon konsultoinnin teoksia kirjoittanut Rope suhtautuu konsultin työhönsä intohimoisesti ja lupaa myös asiakkaille suorasanaisia tuloksia. – Koko konsulttihomman idea on auttaa ja antaa. Markkinointiklinikalle ei tulla kuulemaan diplomaattisia lausuntoja, vaan uusia näkökulmia ja ravistuttaviakin ajatuksia. – Ja hyvillä ? iliksillä asiakkaat kyllä lähtevät tapaamisesta, toiset enemmän valaistuneena ja toiset enemmän järkyttyneinä, Rope keventää.
12 Hautomoyrittäjät kokoontuivat toukokuussa verkostoitumisiltaan kuulemaan miten tehdään tuloksellista myyntiä. Hyvän myyjän olemukseen ja myyntityönhaasteisiin asiakaskontaktoinnin ja markkinoinnin näkökulmasta pureutui asiakkuusjohtaja Erja Koivula Perjantai Groupista. ”Myynti on haasteena jokaisessa yrityksessä. Asiakkaat ovat tänä päivänä moniuskollisia, jokaisen lompakosHautomoyrittäjät verkostoituivat myyntihengessä MITEN VOIMME KOULUTTAA? Keuke järjestää vuosittain lukuisia koulutustapahtumia ajankohtaisista aiheista markkinoinnin juridiikasta sopimuslainsäädäntöön ja Venäjän kaupasta yrityskauppoihin. Koulutuksemme ja tapahtumamme ovat olleet hyvin suosittuja – tilaisuuksissa on ollut keskimäärin 70 osallistujaa. >> Haluamme kysyä teidän mielipiteitänne, mistä aiheista järjestäisimme jatkossa koulutusja infotilaisuuksia! Mistä aihealueista ja yritystoimintaasi kannalta tärkeitä asioista sinä haluaisit kuulla, nähdä ja oppia? Vastaa kyselyymme Facebookissa! Voit myös lähettää meille sähköpostia osoitteella keuke@keuke.? • sähköinen markkinointi • tekijänoikeudet • tuotteistaminen • yritystuet ja -rahoitus • pääomasijoittajien palvelut • työlainsäädäntö • arvonlisäverotus kv-kaupassa ta löytyy varmasti enemmän kuin yksi kanta-asiakaskortti. Koska asiakkaat ostavat tuotteensa sieltä mistä parhaiten sen saavat, sinulla pitää olla joku syy, että tuotteet ostetaan juuri sinulta.” Jokainen hautomoyrittäjä allekirjoitti Koivulan näkemyksen myyntityön haasteellisuudesta. Sellaista yritystä tuskin onkaan, jonka ei tarvitse tehdä jatkuvaa asiakashankintaa. ”Vain noin kaksi prosenttia on syntyjään hyviä myyjiä. Meidän muiden pitää tehdä töitä sen eteen. Myynnin ammattilaiseksi ei tule itsestään.” Myyntikoulutuksen päätteeksi hautomoyrittäjät pääsivät testaamaan omia myyntitaitojaan pikatref? en muodossa. Yrittäjillä oli viisi minuuttia aikaa esitellä henkilökohtaisesti toisilleen palvelujaan ja tuotteitaan. Vastaa Facebook.com/kehittamiskeskus
13 a j a n k o h t a is e t u u t is e t Uusasiakasmarkkinoinnin teemailta Avoimet ovet yrityshautomolla Venäjän kaupan aamupäivä tiistaina 27.8.2013 kello 17 – 19 keskiviikkona 28.8.2013 kello 14 – 18 tiistaina 3.9.2013 klo 8.30 – 12 Karkkilassa nummelassa Keravalla Tapahtumat elo-joulukuu 2013 Kehittämisen kärjessä 35 vuotta keuken ja uusyrityskeskuksen juhlaseminaari tiistaina 1.10.2013 kello 12 – 16 Tuusulassa Johtamisen aamukahvit Kasvua kansainvälistymällä – seminaari keskiviikkona 30.10.2013 kello 8.30 – 11 tiistaina 19.11.2013 kello 8.30 – 12 Järvenpäässä Järvenpäässä Arjen sankarista kasvun konkariksi –hautomoyritysten kasvuvalmennus loka-joulukuussa Keravalla ja Nummelassa
14 a j a n k o h t a is t a n y t Venäläiset kuluttajat uskovat suomalaisiin brändeihin. Suomalais-Venäläisen kauppakamarin varatoimitusjohtaja Jaana Rekolainen kannustaa suomalaisia yrityksiä astumaan Venäjän markkinoille.
15 Venäjällä kuluttaja on kuningas Yritykset uskovat Venäjän kaupan mahdollisuuksiin ja miksi eivät uskoisi. Venäjällä on potentiaalia 15 miljoonakaupungin verran. Erityisesti kuluttajamarkkinat ovat nosteessa, sillä nyt Venäjällä kuluttaja on kuningas, jolla on rahaa ja joka ei pelkää laittaa rahaa palamaan. Kauppa Venäjälle vetää kohtalaisen hyvin. Venäjä on Suomen toiseksi tärkein vientikanava, ja viennissä on ollut selvää kasvua. Myös suomalaiset yritykset uskovat Venäjän kauppaan. Erityisesti pk-sektori on aktivoitunut tarjoamaan palveluitaan ja tuotteitaan itärajan taakse, todetaan Suomalais-Venäläisen kauppakamarin vuosittain tekemässä barometrissä. – Pienten ja keskisuurten yritysten kiinnostus Venäjän kauppaa kohtaan ilahduttaa meitä erityisesti, sillä se on juuri se kohderyhmä, joka tarvitsee apua uuden markkinan valloittamiseen, kertoo Suomalais-Venäläisen kauppamarin varatoimitusjohtaja Jaana Rekolainen. Venäjän markkinat ovat muuttuneet kuluttajaorientoituneiksi. Kuluttajat ovat Venäjällä nyt niitä, joiden sana ja raha ratkaisevat. – Suomalainen vähittäiskauppa menestyy Venäjällä nyt hyvin. Venäläisiä kiinnostavat vaatteet, matkailu, terveyspalvelut, turvalliset elintarvikkeet ja verkkokauppa. – Venäläiset ovat myös hyvin bränditietoisia. He luottavat suomalaisiin brändeihin ja he myös odottavat koko ajan jotain uutta ja erilaista, Rekolainen sanoo. Mikä arveluttaa? Venäjä on maantieteellisesti meitä lähellä, mutta kulttuurin ja kielen raja on suuri. Jaana Rekolaisen mukaan suurin syy epäonnistumisissa on kuitenkin kärsimättömyys. – Venäjälle mentäessä täytyy olla pitkän ajan suunnitelma. Olemme nähneet, että ne yritykset menestyvät parhaiten, jotka ymmärtävät antaa asioille aikaa. – Toki haasteita on muitakin. Tullaus ja venäläinen byrokratia ovat varmasti niitä haasteellisimpia. Mutta juuri näissä asioissa me voimme madaltaa kynnystä ja silottaa tietä. Suomalais-Venäläinen kauppakamari auttaa yrityksiä menestymään Venäjällä. Kauppakamari palvelee kaikkia yrityksiä ja sen palvelut on tuotteistettu viennin aloittamisesta etabloitumiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen. – Me tarjoamme koulutusta, tietoa, konsultointia, autamme löytämään oikeat kontaktit ja avaamme ovia uusille markkinoille. Autamme suomalaisia yrityksiä näkemään Venäjän kaupan potentiaalin, Rekolainen sanoo. – Meiltä voi tilata esimerkiksi asiakastapahtuman Venäjälle, autamme perustamaan venäläisen tytäryhtiön, annamme yrityskohtaista koulutusta ja neuvomme immateriaalioikeuksien suojaamisessa. Rakentamista ja teollisuutta Kasvavan kuluttajamarkkinan lisäksi Venäjällä on potentiaalia myös rakennusja teollisuushankkeissa. – Venäjällä on lukuisia suurhankkeita, kuten jalkapallon MM-kisat vuonna 2018. Kisat järjestetään 11 kaupungissa ja jokaisessa niissä rakennetaan koko infra alusta alkaen. Puhutaan stadioneista, hotelleista, lentokentistä, liikenteestä ja matkailupalveluista. Se on valtava kokonaisuus, valtavasti rakentamista, kertoo Rekolainen. – Tähän asti venäläinen teollisuus on ollut hyvin kaasuja öljypainotteista, ja teollisuuden modernisointi onkin nyt hyvin ajankohtaista. Siinä on markkinarako niin suunnittelupalveluille kuin erilaisille laitetoimituksillekin. Palvelujen ulkoistaminen on Venäjällä vielä uusi asia, mutta BtoBpalveluitakin, kuten taloushallinnon, juridiikan ja ITC-palveluita toki sinne viedään. – Sähköiset palvelut kehittyvät nopeasti Venäjällä. Hyvä esimerkki on siitä on verkkokauppa, joka on niin suosittua, että paikallinen logistiikka ei ole pysynyt perässä, toteaa Rekolainen. aisia upan asiaksi nnkkisat 11 suosittua, että paikallinen logistiikka ei ole pysynyt perässä, toteaa Rekolainen. VenäJÄN kaupan teemapäivä 3.9.2013 keravalla Aamupäivällä seminaari Venäjän kaupan perusteista ja juridiikasta. Iltapäivällä yrityskohtaiset klinikat, joihin voi varata etukäteen konsultaatioaikoja.
www.keuke.? 16 16 16 Markkinoitko tuurilla vai taidolla? Tee pikakatsaus oman yrityksesi markkinointiin, niin tiedät oletko oikealla tiellä. Tuloksellisen markkinoinnin tsekkilista: Olen panostanut pysyviin asiakassuhteisiin ja kohdistan markkinoinnin oikeille kohderyhmille. 20/80 säännön mukaan 20 % asiakkaista tuottaa yritykselle 80 % liikevaihdosta. Yrityksen kannattaa siis tavoitella tuloksellisia asiakassuhteita, jotta yritys elää ja voi hyvin pitkällä aikavälillä. Yritykselläni on kilpailijoista erottuva, positiivinen imago. Asiakkaat tekevät usein ostopäätöksensä mielikuvien perusteella. Mielikuva yrityksestäsi tai markkinoimistasi tuotteista syntyy asiakkaalle, vaikka et ole mielestäsi tavoitellut erityistä mielikuvaa. Jotta onnistut luomaan pitkäaikaisia asiakassuhteita, et voi jättäytyä sattumalta syntyvän mielikuvan varaan. Imagon luomiseksi kannattaa laatia suunnitelma, koska mielikuvan rakentaminen on johdonmukaista työtä tavoitteen saavuttamiseksi. Kun markkinoin, noudatan aina yrityksen omaa visuaalista ilmettä. Markkinoinnin lähtökohtana on erottua muista ja rakentaa omalle yritykselle johdonmukaista ja helposti tunnistettavaa brändiä. Myyn tuotteita oikeaan hintaan oikealle kohderyhmälle. Koska jokaisen yrityksen tavoitteena on harjoittaa kannattavaa liiketoimintaa, hinnoittelu on kannattavuuden perustana. Hinnoittelussa tulee ottaa huomioon kohderyhmä, liian korkea hinta tai liian matala hinta ehkäisevät tuotteen saamisen kaupaksi. Haluatko keskustella yritysneuvojamme kanssa markkinointisuunnitelmasi päivittämisestä? Jos vastasit kyllä, varaa aika Keuken yritysneuvontaan: puhelin 050 341 3210 sähköposti keuke@keuke.?