2 Tarvitsetko laskutuspohjaa tai perustietoja markkinointisuunnitelman teosta? Miltä näyttää muistutuslasku tai alihankintasopimus? Yritystulkki on yrittäjän sähköinen työkalupakki, josta löydät kaikki yrityksen pyörittämiseen liittyvät perustiedot ajantasaisena ja paikallisesti tuotettuna. Maksuton palvelu helpottaa hallinnon hoitamista ja antaa mainiot välineet yrityksesi toiminnan suunnitteluun myös pidemmällä tähtäimellä. KÄY TUTUSTUMASSA HETI! www.keuke.? YRITTÄMISEN PERUSTIEDOT NETISSÄ • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus tie yvät perust perust ät tit s ru e p t ä ä yv y ema ja antaa m ntaa m an a m m a aa t nn a a j ai
3 p ä ä k ir j o it u s keuke postia 2/2014 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 6 000 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3 Rohkeutta peliin Suomalaisten kesälomat eivät ala pelkässä auringonpaisteessa. Talouden luvut junnaavat paikallaan, eikä pohjaa ole asiantuntijoiden mukaan vieläkään tavoitettu. Tällaisina aikoina yrittäjiltä kysytään paitsi sitkeyttä ja uskoa, niin myös rohkeutta. Rohkeutta kehittää, jalostaa ja luoda uutta. Myös Tekesin asiantuntija Ismo Turunen kannustaa Postia Keukelle -palstalla yrittäjiä rohkeuteen ja innovatiivisuuteen. Meillä kyllä riittää osaamista ja rekyyliä. Innovatiivisuus on asia, joka yleensä yhdistetään vain keksintöihin tai uusiin tuotteisiin. Innovaatioita voi tehdä – ja niitä kuuluu tehdä – jokapäiväisessä perustyössä. On hyvä keksiä se kuuluisa pyörä aika ajoin uudelleen. Tänä keväänä alkoi ensimmäinen Keuken järjestämä kasvuvalmennus pidempään toimineille yrityksille. Se on jatkoa hautomotoiminnan idealle tukea kasvuhakuisia yrityksiä kehittämään toimintojaan. Tämänkertaisessa valmennuksessa keskityttiin käytännönläheiseen markkinoinnin ja myynnin sparraukseen eli aivan yrityksen kasvun avainasioihin. Kasvuvalmennukset jatkuvat syksyllä. Tarjoamme Jatkoon! -kasvuvalmennustamme erityisesti yrittäjille, jotka ovat ottamassa haltuun tai jatkavat jo toimivan yrityksen toimintaa. Kannattaa lähteä mukaan kehittämään ja hankkimaan uusia ajatuksia. Muista sinäkin pitää mahdollisuuksiesi mukaan myös lomaa. Jo muutama pidennetty viikonloppu piristää kummasti ja levännyt pää toimii huomattavasti paremmin ja rohkeammin. Kesäterveisin, Elina Pekkarinen toimitusjohtaja – T T v E
4 Investoinneilla u markkino Hitsausja Rakennustyö Aholla sisäänajetaan parhaillaan uutta puolen miljoonan euron hitsausrobottiasemaa. Uudella robottiasemalla voidaan hitsata aikaisempaa paljon suurempia kappaleita, kuten kuorma-auton lavoja tai hydrauliikkasäiliöitä. Kaiken kaikkiaan uusi hitsausrobottiasema tarkoitti yrityksessä 1,2 miljoonan investointeja. Tuotannossa oli sammalla uusittava myös hiekkapuhaltamo, maalaamo ja rakennettava uutta tilaa. – Investoinnit ovat olleet onnistuneita. Niiden ansiosta olemme päässeet tuotannossa aivan uusiin kokoluokkiin, toteaa Hitsausja Rakennustyö Ahon toimitusjohtaja Arno Sjöblom. Myös asiakkaat ovat olleet hyvin kiinnostuneita uudesta hitsausrobottiasemasta ja sen mahdollisuuksista. – Kiinnostus on ollut suurta, mutta toistaiseksi asemalla on vielä sisäänajovaihe käynnissä. Teemme robotilla oikeita töitä, mutta volyymit ovat vielä murto-osa sen oikeasta kapasiteetista, Sjöblom sanoo. – Tällaisen uuden laitteen sisäänajo ja siihen liittyvä koulutus ovat iso osa investointia. Olemme investointien myötä myös rekrytoineet uusia työntekijöitä. Rakennemuutostuella Hitsausja Rakennustyö Aho sai investointeihinsa avustusta Karkkilaan kohdistetuista rakennemuutostuista. – Saimme ELY-keskuksesta tukea 20 prosenttia koko investoinnin määrästä. Se oli todella hienoa ja mahdollisti nopean investointien aloituksen, Arno Sjöblom toteaa. – Keukella oli iso rooli tukien hakemisessa. Siellä on asiantuntemusta ja tietoa siitä, mitä hakemuksessa pitää olla ja mitä hakemukselta odotetaan. Investointien myötä yrityksessä on alkamassa uudet kehittämishankkeet. Tekesille on juuri jätetty alustava tunnusteluhakemus tuotekehitykseen liittyen. – Tämäkin hakemus on tehty Keuken kanssa. Keuke on ollut meille hyvä reitti yrityksen kehittämisessä. He ovat kaikin puolin aktiivisia ja osaavia, Sjöblom sanoo. Omilla tuotteilla vientiin Hitsausja Rakennustyö Aho Oy:n liikeideana on ollut yrityksen perustamisesta, vuodesta 1984 lähtien, tehdä sellaisia haastavia töitä, joiden tekijöistä on pulaa. – Yritys on ollut puhtaasti alihankintakonepaja. Meillä ei ole siis aikaisemmin ollut omia tuotteita. Nyt haluaisimme kuitenkin katsoa senkin kortin, kun uudet investoinnit sen mahdollistavat, toimitusjohtaja Arno Sjöblom kertoo. – Tekesille on siis jätetty tuotekehitykseen liittyvä hakemus ja siitä riippuu miten asia etenee. Omat tuotteet mahdollistaisivat myös markkinoiden laajentamisen Suomen rajojen ulkopuolelle. – Meillä on jo nyt asiakkaita Puolassa, Ranskassa ja Ruotsissa. Toimintamme on siis kansainvälistä, mutta varsinaisesti omiin tuotteisiin perustuvaa vientiä ei vielä ole. Karkkilalainen alihankintakonepaja Hitsausja Rakennustyö Aho Oy tarttui rakennemuutostukimahdollisuuteen ja investoi 1,2 miljoonalla. Seuraavaksi suunnitelmissa on omien tuotteiden kehittäminen ja sen myötä myös viennin osuuden kasvattaminen liikevaihdosta.
5 uusille oille
6
7 p o s t ia k e u k e l l e >> Tällä palstalla Keuken yhteistyökumppanit kertovat kuulumisiaan ja jättävät terveisensä Keuken postilaatikkoon. Tekesin asiantunti ja Ismo Turunen: Rohkeutta kasvuun! Millaisille yrityksille Tekesin rahoitus sopii? Yrityksille, jotka haluavat kasvattaa liiketoimintaansa innovaatioiden avulla. Uudistushaluisille edelläkävijöille. Innovaatio voi olla missä tahansa yrityksen toiminnassa. Oleellista on, että innovaatiolla saavutetaan uudenlaista kilpailuetua ja liiketoiminnan kasvua. Yrityksellä on myös oltava uskottavat valmiudet, jotta rohkeiden tavoitteiden saavuttaminen on mahdollista. Tärkein kohderyhmämme ovat pienet ja keskisuuret yritykset. Jos yrityksellä/yrittäjällä on hyvä idea, mikä on paras tie ottaa yhteyttä Tekesiin? Toivomme yhteydenottoa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta hakija saa tarkan tiedon rahoituskriteereistä ja rahoituskeskustelut etenevät alusta lähtien tehokkaasti eteenpäin. Paras tapa lähestyä on verkosta löytyvän tunnustelupalvelun kautta (www.tekes.? /tunnustelu). Oman yrityksen tilannetta ja valmiuksia on mahdollista arvioida www.yrityksenkehityspolku.? -pelin avulla. Mitä kaikkia palveluja Tekesiltä saa? Meiltä saa rahoitusta innovaatioiden kehittämiseen ja innovaatioiden kaupallistamiseen. Lisäksi annamme sparrausta ja asiantuntevaa keskustelua kehitysidean ympärillä. Meillä on myös omia ohjelmia, jotka edistävät uuden liiketoiminnan syntymistä, verkottavat toimijoita, tuottavat uutta tietoa ja osaamista ja tukevat yrityksiä kansainvälistymään. Mikä on Keuken rooli Tekesin ja teille potentiaalisen asiakkaan välissä? Keuke tekee erinomaista työtä yritysten ja yrittäjien auttamiseksi. Keuke tuntee asiakkaansa ja tunnistaa ne yritykset, joille Tekes on sopiva yhteistyökumppani. Mikä on ajankohtaista Tekesissä juuri nyt? Suomessa on osaamista paljon runsaampaan liiketoimintaan ja liikevaihtoon kuin mitä nyt tuotetaan. Rahoitusta lisätään juuri osaamisen nopeaan kaupallistamiseen. Yrityksillä on paljon mahdollisuuksia uudistaa tarjoomaansa yhteistyössä sellaisten kumppanien kanssa, jotka sopivasti täydentävät omaa kyvykkyyttä. Terveiset Keukelle! Kannustakaa Keski-Uusimaa nousuun! Käyttäkää Tekesiä hyödyksi, esimerkiksi tunnustelupalvelun työkaluja www.tekes.? /tunnustelu
8 Hatt utemppu j ja sysä yks iä Suomalainen pukeutuu kesällä hattuun yleensä häihin ja muihin juhliin. Hattujen rinnalle ovat nousseet erilaiset hiuskoristeet ja pannat. Kati Niemi myy vuodessa noin 10 000 hattua, joista valtaosan talvella.
9 uja iä Hattu on tekemässä uuden tulemisen. Näin uskoo KN Collectionin Kati Niemi, joka luotsaa viidettä vuotta perinteistä hattuyritystä. Suosion ja tunnettuuden eteen on kuitenkin tehtävä useampiakin hattutemppuja. Kesäkuun ensimmäisenä kauniina ja lämpimänä päivänä KN Collectionin Kati Niemi pistää sormet ristiin ja toivoo kylmää talvea. Edellisenä päivänä on juuri kuvattu tulevan talvimalliston katalogikuvat, mutta myynnin onnistuminen on hyvin paljon säästä kiinni. – Kylmänä talvena myydään enemmän hattuja kuin leutona talvena. Talvikausi on meidän myynnin kannalta tärkein. Kesämallistokin meillä toki on, mutta se on paljon marginaalisempi, selittää Kati Niemi. KN Collectionin takaa löytyy Jorretuote Oy -niminen yritys, jossa on tehty hattubisnestä yli 30 vuotta. Jo Niemen isoisä oli arvostettu hattutukkien tekijä. – En ollut aluksi mitenkään innostunut jatkamaan perheyritystä. Mutta kun päätöksen tein, ryhdyin hommaan ihan täysillä. KN Collectionin hatut ovat osaksi suomalaista suunnittelua ja ne valmistetaan Puolassa ja Italiassa. Suurimpia KN Collectionin jälleenmyyjiä ovat Stockmann, Kekäle, Halonen ja Moda-ketjun liikkeet. Toinen mielipide Kati Niemi on toiminut yrityksen johdossa ja yrittäjänä viisi vuotta. Ensitöikseen hän lähti uudistamaan mallistoa ja tekemään siitä enemmän omannäköistä ja omaperäistä. Yrittäjänä hän on kuitenkin oppinut ymmärtämään, että menestyvän bisneksen takana on paljon muutakin kuin hyvä tuote. – Isä on ollut tässä minulla hyvin paljon tukena. Sitä tarvitsee tukea omille ajatuksilleen ja kaikesta nyt vain ei voi tietää kaikkea. Yrittäjänä on monesti todella yksin. Sitä toista mielipidettä Kati Niemi lähti hakemaan myös Keukesta. – Ystäväni suositteli minulle Keukea. Ensitapaamiseen menin vähän sillä ajatuksella, että katsotaan nyt mitä kaikkea he voivat tarjota. Nyt olen käynyt siellä pari kertaa vuodessa eri asioiden tiimoilta. Viimeksi kävimme läpi budjettiani. – On ollut erittäin tervettä saada asioihin uudenlaista näkökulmaa ja mielipiteitä. Asiat eivät kehity, kun niitä pyörittelee yksin päässään. Hej Sverige! Keukesta tulleesta herätteestä KN Collection on tänä vuonna aloittanut Ruotsin valloituksen. Lyhyessä ajassa yritys on saanut lähes 30 jälleenmyyjää Ruotsista. – Olinhan minä ajatellut vientiä monta kertaa ja miettinyt Ruotsiakin. Mutta vasta kun se kysymys tuli jonkun muun suusta, sain asiat rullaamaan eteenpäin. Siihen tarvittiin vain sanat ”Oletko miettinyt?”, Kati Niemi sanoo. Yhdessä keukelaisten kanssa Kati Niemi tutki Ruotsin suurlähetyksen yhteystietoja. Suurlähetystön kautta löytyikin agentti, joka edustaa myös muutamia muita suomalaisia tuotteita Ruotsissa. – Olen todella innossani tästä avauksesta Ruotsissa. Jälleenmyyjät ovat pieniä liikkeitä ympäri Ruotsia, mutta uskon, että Ruotsissa on paljon potentiaalia kasvaa. Siellä ei ole juurikaan hatunvalmistajia, vaikka heillä on sentään kuningashuone, Niemi nauraa. Seuraava hattutemppukin on jo suunnitelmissa. Se on verkkokauppa, joka ei kilpaile jälleenmyyjien kanssa, vaan tukee omalla mallistollaan hattubuumia. – Ehkä tarvitsen taas sen hyvän kysymyksen ja pienen tönäyksen Keukesta, niin pääsen asiassa alkuun.
10 Joko sinulla on oma kummi? Eikö olisi hienoa, että olisi joku kokenut kaveri, jolle voisi soittaa, kun oma bisnes pyörii vimmatusti päässä eikä itse löydä vastauksia tai kun haluaa muuten vain purkaa ajatuksiaan? Tai että olisi sellainen luottohenkilö, joka tuntee sinut ja yrityksesi ja jonka kanssa olisi helppo miettiä tulevaisuutta? No se on mahdollista! Oma yrityskummi auttaa, konsultoi, sparraa ja antaa oman kokemukseksensa sinun yritykseksi käyttöön. Suomen Yrityskummit ry auttaa maksutta ja luottamuksella yrittäjiä. Yrityskummit auttavat yritystäsi kehittämään uusia toimivia liiketoimintaratkaisuja. Yrityskummi tukee, sparraa, valmentaa, avaa ovia ja esittää ratkaisuja yrittäjän ongelmiin ulkopuolisin silmin. Mikä kummi? Yrityskummit ovat kokeneita yritysjohtajia ja elinkeinoelämän asiantuntijoita, jotka ovat lupautuneet antamaan aikaansa ja osaamistaan yritysten ja kuntien elinkeinotoiminnan kehittämiseen. KeskiUudenmaan yrityskummien vahvuuksia ovat mm. liikkeenjohto, tuotanto, rahoitus, markkinointi ja mainonta, kansainvälistyminen ja omistajanvaihdokset. Yrityksen liiketoimintaan liittyvät päätökset ja toimenpiteet tehdään aina yrityksen/yrittäjän toimesta ja ne ovat hänen vastuullaan. Yrityskummi on riippumaton asiantuntija ja luottamuksellinen keskustelukumppani. Verkostoituminen ja erilaisten ratkaisuvaihtoehtojen läpikäyminen ovat osa yrityskummin työkalupakkia. Oman yrityskummin saat Keuken kautta: soita Keuken ajanvaraukseen, p. 050 3413210. Lisätietoja kummeista: www.yrityskummit.?
11 Kasvava yritys myy enemmän Keväällä starttasi Keuken järjestämä Myyvä yrittäjä -kasvuvalmennus. Viisi valmennuspäivää sisältänyt kokonaisuus oli suunniteltu yrittäjille sekä pk-yritysten myynnin ja markkinoinnin parissa työskenteleville. Valmennuksen tavoitteena oli lisätä myynnin ja markkinoinnin osaamista ja vahvistaa pienyrittäjän ammatti-identiteettiä. Mukana oli tuotteistamista, asiakashallintaa, markkinointia ja myyntiä. Myyvä yrittäjä -kasvuvalmennus on osa Keuken kasvuyrityspalveluja. Valmennukset jatkuvat syksyllä uusilla kokonaisuuksilla. Tarpeeseen tuli Järvenpääläinen yrittäjä Mikko Ranta Kodinkonehuolto Urpo Rannasta osallistui Myyvä yrittäjä -kasvuvalmennukseen omien markkinointihaasteiden saattelemana. Yritys on ottanut valikoimiinsa uuden tuotteen, aurinkosähköjärjestelmät. – Sain Keukesta apua markkinointisuunnitelman tekemiseen ja samassa yhteydessä tämä valmennus tuli puheeksi. En ole koskaan saanut mitään koulutusta markkinointiin, joten mielestäni se tuli hyvinkin tarpeeseen. – Viidessä kerrassa ei hirveän syvällisiin asioihin päästy, mutta kyllä kasvuvalmennus herätti ajatuksia ja markkinointiklinikalla niitä ajatuksia vielä sitten jalostettiin. – Keskustelu muiden valmennukseen osallistuneiden kanssa oli myös hyvin antoisaa. Aina on hyvä kuulla muiden yrittäjien ajatuksia, toteaa Järvenpään yrittäjissäkin aktiivisesti toimiva Ranta.
12 Keuken hallituksen puheenjohtaja Minna Karhunen piti tervetuliaispuheen, jossa hän kiitteli yrityspalvelujen sujuvaa yhteistyötä. Taikuri Henri Kemppainen viihdytti vieraita hämmästyttävällä lähitaikuudella. T unnelmia tupareista Keuken, Uusyrityskeskuksen ja TE-palvelujen tupaantuliaisia vietettiin 19. maaliskuuta Keravalla. Uusiin tiloihin tuli tutustumaan lähes sata asiakasta, yhteistyökumppania ja päättäjää.
13 Kiit osta koulutuksista Keuken järjestämiin tilaisuuksiin ja koulutuksiin on osallistunut tämän vuoden tammitoukokuun aikana 729 henkilöä. Tilaisuudet ovat käsitelleet mm. verosuunnittelua, sosiaalisen median pelisääntöjä, tuotteistamista, omistajanvaihdoksia, myymistä, lainsäädäntöä ja laatumerkintöjä. Tilaisuuksiin osallistuneilta saatu palaute on ollut hyvää. Reilu 60 % vastaajista oli sitä mieltä, että tilaisuuden ajankohta oli sopiva. Koulutuksen sisältö oli 78 prosentin mielestä hyvä tai kiitettävä. Kokonaisarvio koulutuksista oli kiitettävä 86 prosentilla vastaajista. syksyn tapahtumia • ”Opi motivoimaan, opi inspiroimaan” –iltakoulu, puhujana Juhani ”Tami” Tamminen keskiviikkona 27.8.2014 kello 17 – 20 Järvenpäässä • Yrityskaupan aamupäivä keskiviikkona 10.9.2014 kello 8.30 – 11 Tuusulassa • Bisnesenkelit, pitchaukset ja joukkorahoitus –infoilta tiistaina 14.10.2014 kello 17 – 20 Keravalla • Jatkoon! –kasvuvalmennus loka-marraskuussa Katso ajankohtaiset tapahtumat: www.keuke.fi
14 Jatka tko? Jatka n. o m is t a j a n v a ih d o s Elokuvateatteri Studio 123:n ohjelmistossa on noin 12 elokuvaa kerrallaan. – Järvenpääläiset käyvät keskivertoa enemmän elokuvissa, iloitsee perheyrityksen johtoon astuva Miia Karhu. Perheyrityksessäkin omistajanvaihdos on pitkä prosessi. Ensin mietitään kuka jatkaa ja miten jatkaa, sitten miten omistajuus siirretään järkevästi. Miia Karhu on ottamassa ohjia järvenpääläisestä elokuvateatteri Studio123:sta. Kun vanhemmat kysyivät Miia Karhulta ”jatkatko”, vastaus ei tullut heti kuin tykin suusta. – Bisnes on tuttu, olenhan ollut tavalla tai toisella mukana yrityksessä 13-vuotiaasta lähtien. Mutta kyllä minua mietitytti yrittäjyys ja tämä koko ala ylipäätänsä. Että mikä sen tulevaisuus on. Studio123 on yksi Suomen 110 yksityisestä elokuvateatterista. Se on ollut saman perheen omistuksessa 27 vuotta. Kolme vuotta sitten Miia Karhu teki päätöksen, että jatkaa yritystä vanhempien siirtyessä taka-alalle. – Isälläni on valtavan pitkä kokemus elokuva-alalta. Hänen kanssaan kun juttelee, niin saa aina hyvää perspektiiviä asioihin. Konkari sanoo, että elokuva-ala on ollut vuoristorataa aina. Se helpottaa. – Isäni on nyt 74-vuotias. Mutta hänellä ei ole mitään kiirettä tai tarvetta jäädä pois yrityksen toiminnasta. Päinvastoin, hän on sanonut, että haluaa olla tavalla tai toisella mukana mahdollisimman pitkään, Miia Karhu sanoo. Miten edetään? Kun Miia Karhu oli tehnyt päätöksen yrityksen jatkamisesta, alkoi suunnitelmallinen osakkeiden siirto vanhemmilta Karhulle. – Käytimme aluksi hyväksi Suomen yrittäjien lakimiesten osaamista. Osakkeet aiomme siirtää maltillisesti pitkän ajan kuluessa, mikä on verotuksellisesti järkevintä. – Keukesta olemme saaneet todella hyviä käytännön neuvoja seuraavista askeleista, konkreettisia ohjeita missä järjestyksessä asioita tehdään ja kenen kanssa. Lisäksi olen saanut Keukesta apua markkinoinnin suunnitteluun ja tukea muutenkin omille ajatuksille. Karhun vanhemmat ovat vielä mukana yrityksessä, hänen äitinsä vastaa yrityksen talousasioista. Vastuuta ja työmäärää siirretään siinä määrin, missä omistustakin. – Meillä on nyt neljän vuoden tavoite. Siinä ajassa sukupolvenvaihdos pitäisi olla tehtynä ja vanhemmilla enemmän vapautta tehdä mitä haluavat, Miia Karhu toteaa.
15 Ostamassa tai myymässä? Harkitsetko yrityksen tai liiketoiminnan ostamista tai myyntiä? Keukelta saat omistajanvaihdokseen puolueettomat ja maksuttomat asiantuntijapalvelut, työkalut ja vinkit – olit sitten myyjä tai ostaja. Omistajanvaihdokset on tämän vuoden kärkiteemoja Keukessa. Prosessina omistajanvaihdos vaatii hyvää suunnittelua molemmilta osapuolilta. – Yleisin ongelma omistajanvaihdoksissa lienee se, että valmistautumisaika jää todella lyhyeksi tai sitä ei ole ollenkaan. Esimeriksi muutaman vuoden kuluttua eläköityvien yrittäjien kannattaisi aloittaa yrityksen myymisen suunnittelu jopa kolme tai neljä vuotta ennen h-hetkeä, toteaa yritysneuvoja Jenni Tolvanen Keukesta. Tolvanen on perehtynyt omistajanvaihdoksiin ja suunnitellut palvelua molemmille osapuolille. – Ostaminen ja myyminen on oma prosessinsa. Sen lisäksi pystymme tarjoamaan ostajalle asiantuntemusta yrityksen tai liiketoiminnan jatkokehittämiseen, sanoo Tolvanen. Muista nämä! Yrityksen tai liiketoiminnan omistajanvaihdos on aina kriittinen muutos yrityksen liiketoiminnalle. Muistilistalla on neljä tärkeää vaihetta. – Ennakkovalmistelut ovat hyvin tärkeitä, sillä niiden aikana tavoitteena on kirkastaa myyjälle, mitä hän on myymässä. Samoin ostajan pitäisi tietää, minkälaista liiketoimintaa hän haluaa ja pystyy tekemään, Jenni Tolvanen kertoo. – Ostaja ja myyjä löytyvät usein lähipiiristä ja ovat läheisiä entuudestaan. Mutta jos potentiaalista jatkajaa tai ostajaa ei löydy läheltä, voi ostajan etsinnässä hyödyntää monipuolisesti yritysneuvontapalveluja. Yrityskaupan toteutusvaihe pitää sisällään Due Diligencen, yritysjärjestelyn teknisen toteutuksen suunnittelun ja kauppakirjan laatimisen. Due Diligence on prosessi jossa ostaja tutustuu haluamassaan laajuudessa ostettavaan kohteeseen. Dokumentteina toimivat muun muassa myyjän tekemä esittelymateriaalia ja esimerkiksi viiden vuoden tilinpäätöstiedot. Toteutusvaihe päättyy kauppakirjan allekirjoittamiseen, kauppasumman maksamiseen sovitun aikataulun mukaisesti ja omistusoikeuden siirtymiseen. – Siten on vielä vaihe varsinaisen omistajanvaihdoksen jälkeen. Ehkä myyjä osallistuu ylimenokauden yrityksen toimintaan ja ikään kuin saattaa uuden yrittäjän turvallistesti matkaan. Kauppojen jälkeen uudella yrittäjällä alkaa yrityksen kehittäminen haluamaansa suuntaan. Oikeat askeleet omistajanvaihdokseen. Neuvontamme sisältää muun muassa: >> Valmistautumisen omistajanvaihdoksiin >> Kaupan kohteen määrittelemisen >> Omistajanvaihdokseen liittyvien haasteiden kartoituksen >> Neuvottelutaktiikan luomisen >> Jatkavan yrittäjän neuvonnan liiketoiminnan haltuunotossa ja kehittämisessä Ota yhteyttä: Jenni Tolvanen p. 050 368 4147 tai jenni.tolvanen@keuke.?
16 16 16 w w w . k e u k e . f i Oletko harkinnut yrittäjäksi ryhtymistä? Oletko miettinyt, että voisit ostaa yrityksen ja aloittaa siinä yrittäjänä? Vai pohditko nykyisen liiketoimintasi laajentamista yrityskaupan kautta? Viiden vuoden sisällä on tulossa myyntiin 50 000 yritystä niiden yrittäjien jäädessä eläkkeelle. Näihin yrityksiin tarvitaan jatkajia ja uusia osaajia. Oletko ostamassa? Oletko lähivuosina luopumassa yrityksestäsi? Oletko miettinyt eläkkeelle siirtymistä? Omistajanvaihdoksen suunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin – siitäkin huolimatta, että jatkaja olisi jo tiedossa. Keukelta saat omistajanvaihdokseen puolueettomat ja maksuttomat asiantuntijapalvelut, työkalut ja vinkit. Omistajanvaihdosneuvontamme auttaa sinua löytämään sinulle sopivat askeleet omistajanvaihdoksen toteuttamiseksi. Neuvontamme sisältää muun muassa >> Valmistautumisen omistajanvaihdokseen >> Kaupan kohteen määrittelemisen >> Omistajanvaihdokseen liittyvien haasteiden kartoituksen >> Neuvottelutaktiikan luomisen >> Jatkavan yrittäjän neuvonnan liiketoiminnan haltuunotossa ja kehittämisessä, pitäen sisällään mm. taloussuunnittelun ja -laskelmat, strategiasparrauksen, kasvusuunnitelmat. Oletko myymässä? Ota yhteyttä Keuken omistajanvaihdosasiantuntijaan: Jenni Tolvanen 050 368 4147 jenni.tolvanen@keuke.?