1111111 koelento testasi informaatiosovellusta s.8 Kaikki mitä olet ikinä halunnut tietää yritysneuvonnasta s.14 2/2016 Kasvu open voittaja kiinni eurooppalaisissa ruokatrendeissä s.4
2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 Me haluaisimme kuulla sen ja kertoa samalla, ettet ole yrittämisesi kanssa yksin. Tarjoamme maksuttomia yritysneuvontapalveluja kaikille Järvenpään, Karkkilan, Keravan, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan yrityksille ja yrittäjille. Jos siis tarvitset apua budjetin tai markkinointisuunnitelman tekemisessä, mietit viennin aloittamista tai yrityskauppoja tai kaipaat rahoitusta ideoillesi, tule keskustelemaan asiantuntijoidemme kanssa. Me autamme sinua kasvattamaan ja kehittämään yritystäsi. Mihin yrityksesi on matkalla? soita ja/tai laita sähköpostia ja varaa aika! 050 341 3210 keuke@keuke.?
3 p ä ä k ir j o it u s keuke postia 2/2016 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 7 000 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3 Olipa kerran Kukapa meistä ei tuntisi Applen ja Steve Jobsin tarinaa. Kukapa meistä ei ihailisi Mark Zuckenbergiä, joka teki Facebookista maailmanlaajuisen ilmiön. Kukapa meistä ei olisi koskaan miettinyt, miksi minä en ollut se, joka keksi Youtuben. Ja kuitenkin me kaikki elämme ja toteutamme tälläkin hetkellä jotain tarinaa. Meillä ja meidän yrityksillämme on kaikilla tarina kerrottavana. Kautta aikojen tarinoiden avulla on siirretty perimätietoa, niiden avulla on opetettu ja valistettu. Tarinat avaavat silmämme uusille asioille, ne auttavat ymmärtämään, että asioita voi tehdä helpommin, eri tavalla, toisin tai vaikeimman kautta. Tarinoita kannattaa siis lukea ennen kaikkea oppiakseen, ei kadehtiakseen. Totta on, että me tarvitsemme enemmän hyviä tarinoita. Hyvät tarinat nostattavat mielialaa ja toimivat innostavina esimerkkeinä. Tässäkin lehdessä on jälleen hyviä, innostavia ja kannustavia tarinoita yrityksistä, jotka haluavat kasvaa ja luoda jotain uutta. Yhteistä tarinoille on, että niiden yrittäjät ovat osanneet hakea neuvoa ja apua onnistuakseen. Ja niissä tarinoissa meidän on ilo olla mukana. Me haluamme kertoa paljon näitä tarinoita, jotta te kaikki innostuisitte ja saisitte uutta kipinää yrityksenne kehittämiseen. Haluamme jatkossa ottaa sosiaalisen median kanavat yhä paremmin käyttöön näiden hyvien tarinoiden jakamisessa. Toivomme, että myös te lähdette mukaan kertomaan ja jakamaan. Kertokaa mitä apua te olette Keukelta saaneet ja mitä olette mieltä. Otamme ilolla vastaan ajatuksenne tämän tunnuksen #Keuke kanssa. Näin vuoden kauneimpana aikana syntyy aivan kuin itsestään hienoja tarinoita. Aurinko paistaa, luonto kukkii ja ihmiset ovat iloisia. Nautitaan kaikista niistä! Kesäterveisin, Elina Pekkarinen toimitusjohtaja T T v E
4 Rasilaisen Hapankaali Oy on selvä markkinajohtaja Suomen hapankaalimarkkinoilla. Kasvupotentiaalia löytyy kuitenkin sekä kotimarkkinoilta että Euroopasta. Kasvuun tähdätään määrätietoisella brändin rakentamisella, hapankaalin mielikuvien päivittämisellä ja koko tuoteperheen nuorennusleikkauksella. Rasilaisen Hapankaali Oy on selvä markkinajohtaja Suomen hapankaalimarkkinoilla Kasvupotentiaalia löy Vientipotentiaali toi kasvukilpailuvoiton
5 Rasilaisen Hapankaali Oy voitti Kasvu Open -kilpailun Keski-Uudenmaalla. Erityisesti yrityksen kasvunnälkä vakuutti kilpailun tuomariston. Perusteluina oli, että Rasilaisen Hapankaali iskee tuotteellaan ajankohtaiseen ruokatrendiin, ja että yritys on onnistunut uudistamaan perinteikkään tuotteen kiinnostavaksi. – Hapankaali jakaa ihmisiä vähän samalla tavalla kuin homejuustokin. Toiset himoitsevat ja toiset inhoavat. Suurimman osan mielipide perustuu kuitenkin ennakkoluuloihin. Euroopassa hapankaalilla on valtava noste, se on huippuravintoloiden trendiraaka-aine, kertoo Rasilaisen Hapankaalin varatoimitusjohtaja Johanna Raatikainen. Ja juuri sinne Eurooppaan Rasilaisen Hapankaali on myös suuntaamassa. – Pelkällä puhtaan suomalaisen ruuan ? iliksillä ei sinne kuitenkaan mennä. Onnistuaksemme meillä täytyy olla tarjolla mielenkiintoinen tuote ja brändi. – Ja toki meillä on kasvupotentiaalia myös Suomen markkinoilla. Jos jokaiseen suomalaiseen kotitalouteen ostettaisiin kahden kuukauden välein yksi purkki hapankaalia, meidän markkina kymmenkertaistuisi. Hapankaalin uusi tuleminen Rasilaisen Hapankaalilla, niin kuin hapankaalilla ylipäätänsä, on pitkä historia. 1970-luvulla perhevoimin sivuelinkeinona alkanut hapankaalin valmistus on tänä päivänä hyvin pitkälle automatisoitua laadukasta tuotantoa. Nykyaikaiset tuotantotilat mahdollistivat tuotantoprosessin optimoinnin ja mahdollisuuden uusien tuotteiden kehittämiseen. Suunnitteilla onkin kokonaisvaltainen muutos ja strategia, jonka avulla tuoteperhe nostetaan uudelle tasolle. – Tuotteemme valmistetaan maitohappokäyttämisellä, minkä ansiosta kaikki vitamiinit ja hivenaineet säilyvät. Valitet”Suosittelen aivan kaikille yrityksille ja yrittäjille, käyttäkää Keuken palveluja.” tavasti me emme saa käyttää terveysväittämiä omassa markkinoinnissamme, viestin ja tiedon tuotteista täytyy tulla siis jostain muualta. – Olen itse omien tuotteidemme parasta kohderyhmää. Terveystietoinen, kiireinen perheenäiti, joka haluaa valmistaa nopeasti terveellistä ja puhdasta ruokaa, Johanna Raatikainen kuvailee. Rasilaisen Hapankaalin nettisivuilta löytyy paljon tietoa hapankaalista sekä reseptejä ja ideoita hapankaalin käyttämiseen. Hapankaali taipuu yllättävästi niin pizzaan kuin suklaakakkuunkin. Hyvä että osallistuttiin! Vielä puoli vuotta sitten Rasilaisen Hapankaalissa ei tunnettu Keukea eikä Kasvu Open -kilpailua. Yhteydenotto Keukelta tuli otolliseen saumaan, kasvusuunnitelmat kun olivat yrityksessä hyvässä vauhdissa. – Olemme saaneet Keukelta uskomattoman omistautunutta ja ammattitaitoista palvelua. En olisi ikinä kuvitellut, että tällainen on edes mahdollista. Suosittelen aivan kaikille yrityksille ja yrittäjille, käyttäkää Keuken palveluja, Raatikainen innostaa. – Puron Kirsi Keukesta ehdotti myös Kasvu Openiin osallistumista, jota ensin kovasti vastustelin. Ajattelin, että se on isojen yritysten juttu. Vetosin kiireeseen, mikä oli sillä hetkellä aivan totta, mutta onneksi lopulta päätin ja myös ehdin tehdä hakemuksen. Se oli kaksi päivää ennen viimeistä hakupäivää. Johanna Raatikainen sanoo olevansa iloinen, että päätti osallistua kilpailuun. Kasvupolun voitto oli yllätysbonus kaiken muun annin päälle. – Kasvu Openin parasta antia oli ehdottomasti kaikki ne arvokkaat kontaktit, joita me saimme mylläreiltä ja muilta kasvupolun yhteistyötahoilta. Tietenkin me saimme myös osaamista ja hyviä neuvoja. Myllärit toivat monipuolisesti näkökulmia yrityksen ja kasvun kehittämiseen. Keski-Uudenmaan Kasvupolun voittajana Rasilaisen Hapankaali etenee valtakunnalliseen ? naaliin, joka järjestetään 26.–27.10.2016 Jyväskylässä. Valtakunnalliseen ? naaliin pääsee kaikkiaan 80 yritystä Kasvupoluilta, joita järjestetään tänä vuonna eri toimialoilla ja alueilla yhteensä 25. – Odotan syksyä ja ? naalia innolla. Edessä on vielä paljon kaikkea uutta, paljon uusia mahdollisuuksia.
6 Olet melko hiljattain aloittanut Tuusulan elinkeinopäällikkönä. Mitkä ovat olleet ensivaikutelmat Tuusulan ja Keski-Uudenmaan elinkeinoelämästä? Tuusulan elinkeinoelämä, kuten koko Keski-Uudenmaan, on äärimmäisen monipuolista, aktiivista ja runsasta. Pelkästään Tuusulassa on yli 2100 yritystä. Viime vuonna Tuusulan nettoyritysmäärä kasvoi 112:lla, joten pöhinää riittää. Olen vaikuttunut alueella tehtävästä yhteistyöstä, jossa keskitytään käytännön haasteisiin ja etsitään niihin yhdessä ennakkoluulottomasti ratkaisuja. Toki haasteitakin on, sillä fokus muuttuu koko ajan, eikä kaikkein vähiten tulevan maakuntauudistuksen suhteen. Mikä on Tuusulassa tapetilla juuri nyt? Mistä elinkeinojen osalta puhutaan? Saimme juuri kolmannet asuntomessut, jotka pidetään Rykmentinpuistossa vuonna 2020. Lisäksi lentokentän läheisyyteen nouseva yli miljoonan kerrosneliömetrin Focus-yrityspuisto etenee vauhdikkaasti. Hetznerin datakeskus alkaa myös rakentua syksyllä Jusslaan, mikä mahdollistaa uusia yrityskumppanuuksia kunnalle ja alueen yrityksille. Kiinnitämme huomiota myös kunnassa toimivien yritysten hyvinvointiin ja muun muassa kunnan tyhjilleen jääneisiin kiinteistöihin, kuten Jokelan vanhaan tiilitehtaaseen. Kunta haluaa olla yritysten yhteistyökumppani ja pilotointialusta, joka suhtautuu uusiin ja haastaviinkin liiketoimintamalleihin ennakkoluulottomasti. Mikä on elinkeinopäällikön tärkein tehtävä? Minkä sinä nostat ykköseksi? Tärkein tehtävä on olla saatavilla – yrityksille, alueellisille yhteistyökumppaneille, kuntalaisille ja tänne sijoittuville yrityksille. Tämä on henkilökohtainen ja julkinen työ, jossa täytyy uskaltaa heittää itsensä peliin, hihat käärittynä ja virheitä pelkäämättä. Verkostoituminen ja jalkatyö ovat tärkeitä. Koska työnkuva on laaja, on osattava pitää balanssi isojen strategisten linjauksien ja pienten tekojen välillä. Mikä on asiantuntevan yritysneuvonnan arvo? Olen itse toiminut yrittäjänä ja tehnyt myös yritysneuvontaa, joten tunnistan ja tunnustan asiantuntevan neuvonnan arvon yrittäjille. Yritysneuvonta on tärkeää erityisesti juuri nyt digitalisaation edetessä. Se muuttaa rajusti asiakaskäyttäytymistä ja ansaintalogiikkaa. Toivoisin myös näkeväni huomattavan paljon enemmän sukupolvenvaihdoksia ja yrityskauppoja, jossa yrittäjyyttä syntyy ostamalla jo olemassa oleva liiketoiminta. Terveiset Keukelle: ”Jatkakaa hyvää työtä! Kiitos siitä, että olette palvelemassa koko Keski-Uudenmaan alueen yrityksiä, sillä tämä on yhteispeliä. Ja tietenkin hyvää kesää!” Tuusulan elinkeinopäällikkö Marko Kauppinen: Digitalisaatio kasvattaa yritysneuvonnan tarvetta p o s t ia k e u k e l l e
7 yrittämisen perustiedot netissä w w w. k e u k e . f i Tarvitsetko laskutuspohjaa tai perustietoja markkinointisuunnitelman teosta? Miltä näyttää muistutuslasku tai alihankintasopimus? Yritystulkki on yrittäjän sähköinen työkalupakki, josta löydät kaikki yrityksen pyörittämiseen liittyvät perustiedot ajantasaisena ja paikallisesti tuotettuna. Maksuton palvelu helpottaa hallinnon hoitamista ja antaa mainiot välineet yrityksesi toiminnan suunnitteluun myös pidemmällä tähtäimellä. KÄY TUTUSTUMASSA HETI! • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus
8 Miten sovellus toimii ja mitä käyttäjät ovat siitä mieltä? Nurmijärveläisen BT-Way Oy:n Bluetooth-tekniikkaan perustuvaa viestinvälityssovellusta testattiin yhden päivän ajan Rajamäen uimahallissa. Tulokset antoivat uutta potkua niin tuotekehitykselle kuin kehittäjillekin. Testipäivä on osa Keuken Koelentotuotekehityspalvelua. Koelennolta luottamusta ja uskoa BT-Wayn teknologiajohtaja Jari Ylinen oli mukana testipäivässä, joka toi tuotekehitykseen paljon uusia näkökulmia.
9 – Olemme iloisia testipäivästä. Siitä, että sellainen ylipäätänsä järjestettiin ja myös sen tuloksista. Itse emme olisi saaneet samanlaista aikaiseksi, sanoo BT-Way Oy:n toimitusjohtaja Risto Kontturi. – Voi sanoa, että testipäivän ja koko Koelento-palvelun avulla hankkeemme on ottanut aimo harppauksen eteenpäin. Palaute ja ohjaus ovat luoneet uskoa tuotteeseen. BT-Way on lanseerannut kolmen vuoden kehitystyön jälkeen MINFIE-nimisen mobiilisovelluksen ja konseptin, mikä tarjoaa mahdollisuuden viestien lähettämiseen ja vastaanottamiseen tietyssä paikassa. Sovellusta voi hyödyntää vaikka kauppakeskusten markkinoinnissa. – Olemme tehneet lanseerauksen maailmanlaajuisesti ja tavoitteena on tehdä sovelluksen logosta (infomerkin muunnelma, jossa e-kirjain on i-kirjaimen pisteenä) yleisesti tunnettu symboli siitä, että paikassa on mahdollista vastaanottaa informaatiota ja tarjouksia, Kontturi sanoo. MINFIE-sovelluksessa hyödynnetään Bluetooth-teknologiaa uudella tavalla. Viestit voivat sisältää tekstiä, hymiöitä, nettiosoitteita tai puhelinnumeroita. Käytössä oleva merkkimäärä on muita samaa teknologiaa hyödyntäviä viestipalveluja suurempi. Käyttäjälle sovellus on turvallinen, hän voi itse päättää milloin vastaanottaa viestejä. ”Kelpaisiko ilmainen kahvi?” MINFIE-sovelluksen testaus järjestettiin oikeassa käyttäjäympäristössä ja oikeilla käyttäjillä Rajamäen uimahallissa. Mukaan testaukseen lähti uimahallin kahvilanpitäjä, joka lähetti testihenkilöille viestiä ilmaisesta kahvista. Keuken yritysneuvojat houkuttelivat uimahallikävijöitä lataamaan MINFIEsovelluksen puhelimeen. Kun sovellus oli ladattu, käyttäjiltä kysyttiin myös mielipiteitä sovelluksesta ja sen käytöstä. – Olimme valmistelleet kysymykset etukäteen, mutta niitäkin jouduimme päivän aikana muuttamaan lennosta. Yhtä tärkeitä kuin tieto itse sovelluksen toimivuudesta ja käytettävyydestä, oli testaajien taustatiedot, kuten ikä, sukupuoli ja käytössä oleva puhelinmalli, kertoo Keuken yrityskehityspäällikkö Jenni Tolvanen. Testipäivä paljasti muun muassa että sovelluksen ohjeistusta pitää tarkentaa. Puhelinmalleja on valtava kirjo, mikä toi lisää tärkeä tietoa itse sovelluksen kehittämiseen. Erityisen tärkeää oli testikäyttäjien antama suullinen palaute. Testistä nousi myös uusia käyttötapoja ja käyttöpaikkoja sovellukselle. Suurimman edessä kaupallistaminen BT-Wayn Risto Kontturi ja teknologiajohtaja Jari Ylinen kertovat Keuken Koelento-palvelun tulleen heidän kannaltaan juuri oikeaan saumaan. Testipäivän anti on jo purettu yhdessä Keuken asiantuntijoiden kanssa ja jatkotyöt ovat käynnissä. – Suurin ja tärkein on vielä edessä ja se on tietenkin kaupallistaminen. Meillä on nyt työn alla tuotekehityssuunnitelman tekeminen, jonka avulla saamme konkretisoitua seuraavia askelia. – Olemme saaneet hyvää sparrausta ja tukea koko hankkeelle. Ymmärrämme, että vaikka sovellusta voi käyttää missä vain, meidän on alkuvaiheessa fokusoitava markkinointi muutamaan kohderyhmään. Keukelaisten neuvosta haussa on nyt kauppakeskusyhteistyökumppani, jonka kanssa tuotetta voi lähteä testaamaan laajemmin. Kaupallistamiseen ja markkinointiin tarvitaan myös rahaa ja rahoituksen hakeminen onkin yksi tärkeimmistä asioista. Koelennon päätyttyä BT-Way jatkaa Keuken kanssa projektia perusyritysneuvonnan palvelujen parissa. – Viime syksynä lähdimme tuotteemme kanssa valtavalla ponnistuksella liikkeelle ja laskeuduimme rähmällemme. Nyt Koelennon myötä olemme saaneet uutta luottamusta ja uutta energiaa. Maailmanvalloitus näyttää nyt paljon valoisammalta, Kontturi toteaa. Onko sinulla ideatasolla tai kehitteillä uusi tuote tai palvelu? Lähde Koelennolle! Lue lisää: www.keuke.? /koelento, www.facebook.com/koelento tai ota yhteyttä jenni.tolvanen@keuke.? , 050 368 4147 tai ria.laurila@keuke.? , 050 3522 577
10 u u t is e t Keuke loisti Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa Hapankaalilla voittoon Keuke oli mukana Yrittäjän käsikirjalla ja siihen liittyvillä videoilla kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa. Keuke pääsi aina ? naaliin asti yhdeksän muun työn kanssa. Tuomaristo kuvaili Keuken kilpailutyötä näin: ”Yrityspalvelut tutuksi – Yrittäjän käsikirja -kilpailutyön ideana on visuaalisesti ja sisällöllisesti kiinnostava kokonaisuus, jossa kerrotaan Keuken yritysneuvontapalveluista modernilla tavalla. Palvelu on asiantuntevaa, helposti lähestyttävää, konkreettista, maanläheistä ja iloista.” Kilpailutyö sai tuomaristolta myös erittäin hyvän arvion: ”Vaikeasta ja paperinmakuisesta asiasta on saatu mukava ja kiinnostava toteutus. Taustatyö on tehty hyvin, tavoitteet asetettu selkeästi, toteutus on ammattitaitoinen ja moderni. Tulokset ovat vielä näkemättä, mutta yrityspalvelu on pitkäjänteistä työtä, jota pitää jatkaa määrätietoisesti.” Maan parhaasta kuntamarkkinoinnista kilpaili tänä vuonna 41 työtä. Palkinnot jaettiin ja kaikki ? nalistit esiteltiin kuntamarkkinoinnin Piiri-yhteistyöverkoston tapahtumassa Mikkelissä 18. toukokuuta. Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tavoitteena on kehittää markkinointija viestintäosaamista kunta-alalla nostamalla esille hyviä käytäntöjä eli esimerkillistä ja tuloksellista markkinointia tai viestintää. Kilpailu järjestettiin nyt 11. kerran. Keski-Uudenmaan alueen yrityksille suunnatun kasvuohjelman, Keski-Uudenmaan Kasvupolun, voittajaksi nousi Rasilaisen Hapankaali Oy Keravalta. Yritys kehittää ja valmistaa hapattamalla salaatteja ja lisukkeita. Kasvupolku järjestettiin toista kertaa osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrauskilpailua, Kasvu Openia. Kunniamaininta myönnettiin tuusulalaiselle Vibemetrics Oy:lle, jonka Fiilismittari.? palvelu tähtää työhyvinvoinnin lisäämiseen mittaamalla työntekijöiden tunnetilaa. Valinnat tehtiin 15 ? nalistiyrityksen joukosta. Parhaasta yritysesittelystä eli pitchistä palkittiin pornaislainen Teamtech Oy/ Fresh Wash -konsepti. Voittajat julkistettiin Keski-Uudenmaan Kasvupolun ? naalissa 28.4., jossa puheenvuoron pitivät myös Perheyritysten Liiton toimitusjohtaja Leena Mörttinen ja Smartum Oy:n toimitusjohtaja Maarit Hannula. Finalistiyritykset pitchasivat “Leijonan luolassa”, jossa heitä haastoivat yrittäjä, kansanedustaja Eero Lehti, sarjayrittäjä Pekka Koskinen sekä markkinoinnin ammattilainen Petra Sievinen Growthsetters Oy:stä. Voittaja ja kunniamainittu etenevät valtakunnalliseen ? naaliin, joka järjestetään 26.–27.10.2016 Jyväskylässä. Valtakunnalliseen ? naaliin pääsee kaikkiaan 80 yritystä Kasvupoluilta, joita järjestetään tänä vuonna eri toimialoilla ja alueilla yhteensä 25. Keski-Uudenmaan Kasvupolkua ovat mahdollistamassa Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus, Keravan Energia, Keski-Uudenmaan Uusyrityskeskus, Uudenmaan Yrittäjät, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä sekä Helsingin Seudun kauppakamari sekä valtakunnalliset kumppanit Finnvera, Sonera ja Nordea. Kasvu Open on Suomen suurin yritysten kasvun sparrausohjelma. Mukana on tänä vuonna yhteensä 375 yritystä ja yli 950 Suomen liike-elämän huippua. Kasvu Open on yrityksille ainutlaatuinen mahdollisuus luoda omasta bisnesideasta Suomen yritystaivaan uusi tähti. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin 26.–27.10.2016, jossa 80 ? nalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
#k e uke NEU VOO | KEHITTÄÄ | YHDISTÄ Ä 11 Haluamme haastaa teidät kertomaan mielipiteenne. Kannustamme myös osallistumaan keskusteluun. Ja odotamme, että te haastatte meidät! Keuke on mukana monessa somessa. Tällä hästägillä #keuke viestisi tulee perille ja meidän lisäksi myös muut löytävät sanomasi. Somessa nähdään! 11
12 Jos yrityksesi haluaa kasvaa, on ehkä välttämätöntä suunnata katse Suomen rajojen ulkopuolelle. Kansainvälistyminen on iso mahdollisuus, johon kannattaa valmistautua huolella. Aivan aluksi tarvitset kansainvälistymissuunnitelman, jonka avulla johdat projektia vaihe vaiheelta. Aloita kansainvälistymissuunnitelma kirkastamalla tavoitteesi. J i it k i h l k K tö tä t kk t S t ät hkä älttä K l ll K lk j j Eväät reppuun, reppu selkään ja maailmalle
Kuvitus: Linda Saukko-Rauta / Redanredan 13 Aivan aluksi käy läpi nämä kysymykset: 1. Onko meillä riittävät valmiudet kansainvälistymiseen? Tahtotila vs. realiteetit. 2. Onko perusliiketoimintamme vakaalla pohjalla; ovatko rahalliset sekä henkilö resurssit tarvittavalla tasolla? Jos ei, miten resursseja kasvatetaan riittävällä vauhdilla? 3. Mihin tarpeisiin yrityksemme tuotteet vastaavat? 4. Millä markkinoilla asiakkaat ovat valmiita maksamaan yrityksemme tuotteista tai palveluista? 5. Onko yrityksemme liiketoimintamalli ja tuote kilpailukykyinen näillä markkinoilla? 6. Mikä markkinoille menotapa sopii yrityksemme liiketoiminnalle? Esimerkiksi suora vienti, myyntiagentti, yhteistyöyritys, tytäryhtiö vai kansainvälinen verkkokauppa? Kun olet selvittänyt perusteet ja yrityksesi valmiuden lähteä vientimarkkinoille, on aika aloittaa varsinainen suunnittelu ja aikatauluttaminen. Viennin käynnistäminen: • Keskustele kansainvälistymisen asiantuntijan kanssa. • Suunnittele ja aikatauluta yhdessä asiantuntijan kanssa, miten ja minne edetään. • Varmista kansainvälistymisesi rahoitus. • Tarvittaessa teetä markkinaselvitys. • Laadi tarvittava markkinointimateriaali, myös englanninkieliset nettisivut, jos niitä ei vielä ole. • Lähde tutustumaan markkinoihin messuille tai tapaamaan potentiaalisia asiakkaita ja agentteja. • Etsi oikea partneri, jolla on samat päämäärät kuin sinullakin. • Hoida asiakassuhdetta tai suhdetta agenttiin hyvin. Kansainvälistyminen vaatii yritykseltäsi myös taloudellista panostusta ja usein tarvitset oman rahan lisäksi muuta rahoitusta. Tarjolla on myös julkisia tukia ja Keuke auttaa niiden hakemisessa. Siis ennen kuin pakkaat laukkusi ja lähdet lentoon, tule juttusille: Varaa aika keuke@keuke.? puhelin 050 341 3210, www.keuke.? Voit myös etukäteen tehdä kansainvälistymistestin osoitteessa www.yrityssuomi.? Se auttaa sinua arvioimaan yrityksesi lähtötilannetta ja tunnistamaan kehitystarpeita.
14 Mikä koira tässä on haudattuna, kun tämä ei maksa mitään? Ette te varmaankaan tällaisia yhden hengen yrityksiä auta? Kaveri kertoi, että teiltä saa rahaa – no saako? Ei meillä ole ongelmia – ei me tarvita yritysneuvontaa. Nämä ja monta muuta ennakkoluuloa, kuulopuhetta tai harha-ajatusta poistuvat tässä ja nyt! Tässä on kaikki mitä olet aina halunnut tietää yrityspalveluista, mutta et ole uskaltanut kysyä. useimmiten kysytyt kysymykset & vastaukset
15 Mikä on Keuke? Keuke on yhtä kuin Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy, joka tuottaa yritysneuvontapalveluja Keski-Uudellamaalla. Keuken omistavat alueen yrittäjäyhdistykset, uusyrityskeskus, kunnat ja kaupungit. Kuka voi saada Keukelta palveluja? Keuken perusneuvontapalvelut ovat tarjolla kaikille Järvenpään, Karkkilan, Keravan, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan yrityksille. Neuvomme kaikkia yrittäjiä koosta tai toimialasta riippumatta. Asiakkainamme on niin pieniä yksinyrittäjiä kuin isompia osakeyhtiöitä. Milloin minun kannattaisi ottaa yhteyttä Keukeen? Yrittäjä voi ottaa yhteyttä Keukeen kaikissa yrittäjyyteen ja yrityksen kehittämiseen liittyvissä asioissa. Meiltä saat apua niin markkinointiin kuin laskelmiin tai erilaisiin hankkeisiin. Yrittäjän kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä, kun kasvu tai kehittäminen on ajankohtaista. Meillä ei ole mitään ongelmia, emme me tarvitse neuvontaa? Yritysneuvonta ei ole tulipalojen sammuttamista varten, vaikka toki autamme myös ongelmatilanteissa. On siis hienoa, että yrityksellä ei ole ongelmia, mutta olisiko yritys valmis kasvamaan ja kehittymään? Siinä me autamme mielellämme. Mitä Keuken palvelut maksavat? Keuken perusneuvontapalvelut ovat yrityksille maksuttomia. Myös Keuken järjestämät yleiset koulutustilaisuudet ovat pääsääntöisesti maksuttomia. Pidempikestoisista valmennuksista ja sparrauskokonaisuuksista peritään pieniä omavastuuosuuksia kustannuksista. Joku taka-ajatus täytyy olla, sillä ilmaisia lounaita ei ole olemassa? Keuken tarjoamat palvelut kuuluvat kuntien palveluihin yrityksille. Kunnat haluavat tukea ja kannustaa yrityksiä, sillä se lisää elinvoimaisuutta ja hyvinvointia. Olen juuri perustamassa yritystä, saanko apua Keukelta? Yrityksen perustamiseen liittyvissä asioissa sinua neuvoo Keski-Uudenmaan Uusyrityskeskus ry. Kun yritys on perustettu ja yrityksellä on y-tunnus, Keuke neuvoo kaikissa yrittäjyyteen liittyvissä asioissa koko yrityksen elinkaaren ajan. Missä Keuken toimitilat sijaitsevat? Keuken toimisto sijaitsee Keravan keskustassa hyvien liikenneyhteyksien päässä. Ajanvarauksella palvelemme myös Nurmijärven Yrityspalvelupiste Vinkissä Klaukkalassa ja Keukella on mahdollisuus käyttää Karkkilan kaupungintalon tiloja. Tulemme mielellämme tapaamaan yrittäjää myös yrityksen toimitiloihin ja usein se onkin neuvonnan kannalta hyödyllisintä. Kenelle Keuken maksuttomat infoja koulutustapahtumat on tarkoitettu? Keuke järjestää vuosittain alueen yrittäjille lukuisia maksuttomia infoja koulutustapahtumia ajankohtaisista asioista. Kaikki yritystoiminnasta kiinnostuneet ovat myös tervetulleita. Kuinka varaan ajan Yritysneuvontaan? Soita numeroon 050 341 3210 ja varaa tapaamisaika. Voit varata ajan myös sähköpostilla keuke@keuke.? . Nettisivuillamme keuke.? voit jättää yhteydenottopyynnön. Tarvitsen vain pohjan laskelmien tekemiseen. Mistä saan apua? Keuken yritysneuvojat auttavat sinua mielellään kaikissa liiketoimintaasi liittyvissä asioissa. Autamme sinua laskelmien, budjettien, hinnoittelun ym. suunnittelussa. Käy tutustumassa myös Yritystulkkiin. Sieltä löydät oppaat, työkirjat ja laskentaohjelmat omatoimiseen yrityksen liiketoiminnan ja talouden suunnitteluun. Yritystulkista saat käyttöösi laajan lomakkeiston ja sopimuspohjat yrityksen arjen tilanteisiin. www.yritystulkki.? /? /alue/keuke/ Haluan tietää enemmän työntekijän palkkauksesta? Keneen otan yhteyttä? Keukella on ympärillään merkittävä verkosto yrityspalveluja tarjoavia toimijoita. Teemme tiivistä yhteistyötä omalla seudullamme ja valtakunnallisesti mm. TE-palvelujen, ELY-keskuksen, Finnveran, ProAgrian, oppilaitosten, Uusyrityskeskusten ja yrittäjäjärjestöjen kanssa. Verkostomme toimii aktiivisesti molempiin suuntiin, jolloin yrittäjällä on käytössään paras mahdollinen tuki ja asiantuntijuus. Oli asiasi mikä tahansa, voit kysyä sitä meiltä. Me Keukessa ohjaamme sinut oikean asiantuntijan luokse. Mistä voisin saada mentorin tai yrityskummin? Keuke koordinoi keskitetysti Yrityskummitoimintaa alueellaan. Ota siis yhteyttä Keuken ajanvaraukseen tai hae kummia osoitteesta www.yrityskummit.? /haeyrityskummia. Suomen Yrityskummit ry auttaa maksutta ja luottamuksella yrittäjiä tai yrittäjäksi aikovia liiketoiminnan eri alueilla sekä kehittämään uusia toimivia liiketoimintaratkaisuja. Yrityskummipalvelut tukevat ja täydentävät alueellisia yrityspalveluja.
16 Hyvä myy hyvin, erinomaisesta saa enemmän Lähtölaskenta-valmennusohjelma 20.9. – 28.10.2016 Hyvä palvelu, mutta voisiko se olla vielä vähän parempi? Hieno tuote, mutta olisiko se uudistettuna vielä vähän myyvempi? Jokaisessa tuotteessa ja jokaisessa palvelussa on jotain parannettavaa. Palveluja täytyy päivittää ja tuotteita tuunata – se on ainoa tapa pitää ne myyvinä ja mielenkiintoisina. Tämä valmennus on sinulle, jolla on tuote tai palvelu. Tämä valmennus on sinulle, joka haluat tehdä tuotteillasi ja palveluillasi enemmän myyntiä. Lähtölaskenta on alkanut – oletko mukana vai jäätkö kentälle katsomaan muiden kiitäessä ohi? Kokonaan uusi vai parannettu vanha? Uudistuminen ja innovaatiot Miten muut sen tekevät? Markkinatutkimus ja kilpailija-analyysi Mitä asiakas tykkäsi? Palvelumuotoilu Miten pääsen kuntamarkkinoille? Julkiset hankinnat Mitä saa maksaa? Tuotteen ja palvelun hinnoittelu Miten mulla menee? Henkilökohtainen klinikkatapaaminen valmennuksen päätteeksi Lähtölaskenta-valmennus on osa Keuken Koelento-tuotekehityspalvelua, jonka omavastuuhinta yrittäjälle on 450 €. Hinta sisältää valmennuksen sekä kaikki Koelentoon kuuluvat palvelut. Ilmoittaudu nopeasti, paikkoja on rajoitetusti! Jenni Tolvanen Ria Laurila Yrityskehityspäällikkö Yritysneuvoja jenni.tolvanen@keuke.fi ria.laurila@keuke.fi 050 368 4147 050 3522 577 w w w . k e u k e . f i 16 16