2 yrittämisen perustiedot netissä w w w. k e u k e . f i Tarvitsetko laskutuspohjaa tai perustietoja markkinointisuunnitelman teosta? Miltä näyttää muistutuslasku tai alihankintasopimus? Yritystulkki on yrittäjän sähköinen työkalupakki, josta löydät kaikki yrityksen pyörittämiseen liittyvät perustiedot ajantasaisena ja paikallisesti tuotettuna. Maksuton palvelu helpottaa hallinnon hoitamista ja antaa mainiot välineet yrityksesi toiminnan suunnitteluun myös pidemmällä tähtäimellä. KÄY TUTUSTUMASSA HETI! • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus
3 p ä ä k ir j o it u s keuke postia 2/2017 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 6 000 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3 Paikallinen pitää pintansa Kuulun niihin ihmisiin, jotka haluavat saada henkilökohtaista palvelua. Olin sitten ravintolassa, vaatekaupassa, ruokaostoksilla tai autohuollossa, arvostan että voin kysyä, saada vaihtoehtoja ja varmistua oikeasta päätöksestä. Ihmiset, tekijät ja ammattilaiset antavat palvelulle ja tuotteille kasvot. Ihmiset tuovat asiointiin lämpöä ja ajatusta. Tiedostan kuitenkin, että elämme yhä enemmän maailmassa, jossa itsepalvelua ihannoidaan tehokkuuden ja taloudellisuuden nimissä. Uusi sukupolvi tekee ostokset suvereenisti verkossa ja kahvilatre? t korvataan WhatsApp-videopuhelulla. Ja tietoa sekä valinnan mahdollisuuksia on enemmän kuin kenenkään ymmärrys riittää käsittelemään. Meillä Suomessa päätökset suuristakin asioista tehdään vielä pitkälti paikallisesti. Uskon, että paikallisuus, paikallinen vaikuttaminen ja paikalliset palvelut nousevat vielä uudelleen arvoketjun kärkeen. Aivan samoin, kuin suurista organisaatioista muokataan pienempiä toiminnallisia yksiköitä ja suurien automarkettien lisäksi tarvitaan pieniä korttelikauppoja. Keuke on yritysten neuvontapalveluja tuottavien organisaatioiden joukossa se paikallinen. Yrityksille on tarjolla valtavasti kaikenlaisia palveluja, ehkä yrittäjän näkökulmasta välillä liikaakin. Aina ei tiedä mistä aloittaisi ja keneen ottaisi yhteyttä. Paikallisena yrityskehittäjänä Keuke on helposti lähestyttävä toimija, jolla on kasvot ja osoite. Mutta kuitenkin riittävän iso ollakseen myös uskottava ja osaava. Globaali ja paikallinen, suuri ja pieni eivät ole välttämättä toistensa vihollisia tai vastakohtia. Jollekin palvelulle paikallisuus on elinehto, toiselle globaali ainoa mahdollisuus toimia. Parhaimmillaan ne täydentävät toisiaan ja muodostavat kokonaisuuden tai jatkumon. Pienestäkin voi ponnistaa pitkälle. Nautinnollisia kesäpäiviä, Elina Pekkarinen toimitusjohtaja
4 Tuotekehitys, palvelujen konseptointi, innostus, energisyys ja kasvunnälkä toivat järvenpääläiselle Sähkötalo Oy:lle kunniamaininnan Keski-Uudenmaan Kasvupolulta. Se tarkoittaa yritykselle lisää sparrausta valtakunnallisessa kilpailussa sekä ? naalipaikkaa Suomen parhaiden kasvuyritysten joukossa. Tuotekehitys palvelujen konseptointi innostus energisyys ja kasvunnälkä toivat järvenpääläiselle Sähköta valaistuksen vallankumousta tekemässä Kasvu Open -kilpailun yhtenä tuotoksena oli kansainvälisille markkinoille konseptoidun palvelun nimi. Tuomas Raejärvi ja Teemu Järvenpää näyttävät miten Routa LED nostetaan lentoon.
5 Sähkötalo Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Raejärvi kurvaa yrityksen pihalle sähköautollaan. Pihassa on sähköautojen latauspiste ja rakennuksen katolla 20 megawattia sähköä vuodessa tuottava aurinkovoimala. Sähkötalossa halutaan näyttää esimerkkiä ja elää niin kuin opetetaan. Kuitenkaan mikään edellä mainituista ei ole Sähkötalon ydinbisnes. – Meidän ydinosaaminen on kokonaisvaltaisessa palvelussa: toimitilojen ja teollisuuden sähköja valaistussuunnittelussa, asennusurakoinnissa ja valaisinratkaisuissa. Siinä me haluamme olla myös jatkossa parhaita, jopa Pohjoismaiden mahtavin, Raejärvi toteaa. Sähkötalo on kolmannen polven perheyritys, jonka visio ja ydintehtävä vahvistuivat entisestään tänä keväänä käydyn Keski-Uudenmaan Kasvu Open Kasvupolun aikana. – Meidän oli pakko istua alas ja miettiä, tiivistää ja terävöittää. Kun sen tekee tarpeeksi monta kertaa, terävin kärki tulee pakostakin esille. – Viime vuonna Kasvu Openissa me harjoittelimme ja nyt lähdimme voittamaan. Nälkä ja tahto ovat vain kasvaneet vuoden aikana. Kova kokonaisuus Sähkötalolla on oma LED-valaisintuotemerkki, joka oli yrityksellä viimevuotisen kilpailun kärkenä. Vaikka kärki vaihtuikin tämän vuoden kilpailussa kokonaisvaltaiseen palveluun, ovat valaisi”Olemme saaneet kilpailusta selkeitä työkaluja esimerkiksi rahoitukseen ja nyt aivan viimeisimmästä kiitoradasta me löysimme vahvistusta omaan neuvonantajatiimiimme. ” met tärkeä osa kokonaisuutta. – LEDissä on tulevaisuus ja me näemme siinä markkinaraon laadukkaille kotimaisille tuotteille, jotka vastaavat myös vaativien olojen tarpeisiin, kertoo Tuomas Raejärvi. – Olemme kehittäneet oman tuotteen juuri erityisiin ja vaativiin kohteisiin. Routa-tuotemerkkillä tehty LED-valaisin saa jatkoa ja olemme ottaneet Routa LEDnimen koko malliston nimeksi. Kasvu Open -tuomariston mukaan Sähkötalo on onnistunut omalla tuotekehityksellä ja palveluiden konseptoinnilla siirtymään uudelle tasolle. Osaaminen riittää nyt myös kansainvälistymiseen. – Meillä on asennusja suunnitteluosaamista, joita muilla ei ole LED-markkinoilla. Kun me yhdistämme siihen vielä omat valaisintuotteet, me voimme tarjota asiakkaille erittäin taloudellisen ja kilpailukykyisen kokonaisuuden, Raejärvi sanoo. Moninkertainen hyöty Tuomas Raejärven mukaan Kasvu Open -kilpailuun osallistumisesta on ollut yritykselle moninkertainen hyöty. – Kilpailun ansiosta me olemme ottaneet todella isoja askeleita eteenpäin kasvussa ja kansainvälistymisessä. Meillä on käynnissä laaja kansainvälistymisen kehityshanke yhdessä Tekesin kanssa, jonka avulla lähdemme Norjan ja Ruotsin markkinoille. – Kaikki keskustelut mylläreiden kanssa ovat tuoneet uusia näkökulmia ja vahvistaneet omia ajatuksia. Olemme saaneet kilpailusta selkeitä työkaluja esimerkiksi rahoitukseen ja nyt aivan viimeisimmästä kiitoradasta me löysimme vahvistusta omaan neuvonantajatiimiimme. Kilpailuun osallistuminen on ollut koko Sähkötalon porukalle hyvää valmennusta. Tuomas Raejärvi on ottanut kiitoradoille mukaan useampia avainhenkilöitä yrityksestä. – Pitchauksien hiominen ja keskustelut mylläreiden kanssa ovat olleet paitsi hyvää myyntiharjoittelua niin myös auttaneet meitä kaikkia sisäistämään, mitä me olemme tekemässä ja mihin me olemme menossa. Kun tarpeeksi monta kertaa sanoo asiat ääneen, niin väkisinkin se menee perille, Raejärvi hymyilee.
6 p o s t ia k e u k e l l e Pornaisten yrittäjien puheenjohtaja Willem van Schevikhoven : KEHITYSTÄ EI TAPAHd USKALLA KYSYÄ JA K TERVEISET TERVEISET KEUKELLE : KEUKELLE : ” Keuke keep up the good work! Olen itse käyttänyt paljon palveluitann e, käytän jatkossakin ja suosittelen myös kavereille. ”
7 Mitä kuuluu Pornaisiin? Onko yritysrintamalla tapahtumassa jotain uutta? Pornaisten yrittäjäyhdistykselle ja Pornaisiin kuuluu hyvää. Viime vuoden toiminta jäi plussalle, järjestimme aivan mahtavat messut ja kaiken huipuksi vielä ilotulituksen, jonka Pornaisten Yrittäjät Ry organisoi ja paikalliset yrittäjät, yhdistykset ja kunta yhdessä toteuttivat. Tulevaisuus näyttää hyvältä niin aamukahvien järjestämisen, edunvalvonnan kuin kesätyöllistämisenkin näkökulmasta. Tänä vuonna julkaisemme myös Pornaisten palveluhakemiston. Yrittäjäyhdistyksen tehtävänä on ajaa yrittäjien etuja. Miten tärkeänä näet, että yrittäjät saavat kuntien kustantamana asiantuntevia neuvontapalveluja? Yrittäjän arkeen ja neuvontaan on hyvä löytää balanssi. Esimerkiksi nuori yrittäjä voi hyötyä valtavasti kokeneemman yrittäjäkollegan sparrauksesta. Toisaalta tarvitaan myös Keuken tyyppisiä neuvontaorganisaatioita, joista saa asiantuntevia neuvoja ja ulkopuolisen näkökulmaa. Yhtä ja oikeaa tapaa kehittää ei ole ja mielestäni hyvään lopputulokseen pääsee yhdistelemällä näitä itselleen sopivalla tavalla. Miten paljon yrittäjäyhdistyksenne tekee yhteistyötä Keuken kanssa ja millä tavalla? Moni jäsenemme on jo löytänyt Keuken palvelut. Meidän tehtävänä on viedä ilosanomaa ja viestiä eteenpäin. Meillä on oikein hyvää yhteistyötä, käymme säännöllistä dialogia eri tapahtumissa ja käymme sujuvasti vuoroin vieraissa: me olemme kokoustaneet Keukella ja nyt saimme Timo Ropen markkinointikoulutuksen Pornaisiin. Se on mahtavaa. Osallistuit oman yrityksesi kanssa Kasvu Open -kilpailuun. Mitä siitä jäi käteen? Kasvu-Open oli varsin ajatuksia herättävä ja opettavainen kokonaisuus. Mylläreiden kanssa keskustelu oli hedelmällistä, kun kukin mylläri oli oikeasti perehtynyt yritykseeni. Osallistun varmasti uudestaan Kasvu Openiin, kuten muihinkin koulutuksiin ja kilpailuihin. Ne ovat nimittäin parasta treeniä yritykselle ja yrittäjälle: kehitystä ei tapahdu, ellei rohkeasti etsi uutta tietoa, kyseenalaista nykyistä toimintaa ja uskalla kuunnella muita. dU, JOS EI UUNNELLA
8 vakaata kasvua hakemassa Keravalaisessa Fite Oy:ssä on kova kasvu päällä. Yritys on tuplaamassa liikevaihtonsa nyt toisena vuotena peräkkäin. Kasvaminen ei ole aina kivutonta ja siksi Keuken tarjoama sparrausapu on ollut enemmän kuin paikallaan. Helsinki-Vantaan lentoasema on yksi Fite Oy:n vaikuttavimmista referenssikohteista. Yrityksen asentamia suuria digitaalinäyttöjä on lähinnä kansainvälisellä puolella, mutta myös lähtöselvityspuolen kahviloissa. Kari ja Nina Hyttinen uskovat yrityksensä ottavan markkinan räjähdysmäisestä kasvusta hallitun osan.
9 Fite Oy on asennusyritys, jonka erityisosaamista ovat digitaaliset näyttötaulut. Yritys työllistää suoraan kymmenen henkilöä ja välillisesti yhteistyöyritysten ja alihankkijoiden kautta useita muita. Digitaalisen näyttöviestinnän markkinan odotetaan räjähtävän vuoteen 2020 mennessä. Se tarkoittaa lisää kasvua myös Fite Oy:lle. – Olemme vieneet yritystä viimeisen viiden vuoden ajan määrätietoisesti haluttuun suuntaan. Me haemme selkeästi kasvua, kertoo toimitusjohtaja Kari Hyttinen. Yksi kasvun hidastaja on rekrytointi. Ammattilaisia ei löydy suoraan koulun penkiltä, lisäksi työ vaatii Hyttisen mukaan heittäytymistä ja seikkailumieltä. Työtä kun sanelevat olosuhteet enemmän kuin säännöllinen työaika. – Olemme ottaneet työparimallin käyttöön. Työpariin kuuluu aina oppipoika ja kisälli. Tällä systeemillä meillä on aina kasvamassa uusia tiiminvetäjiä ja uusia ammattilaisia. Uusia tekijöitä on löytynyt muun muassa TE-toimiston ja työharjoittelujenkin kautta. – Eikä yksikään työntekijä ole vielä irtisanoutunut meiltä. Voi siis hyvällä syyllä sanoa, että olemme onnistuneet tekemään asioita oikein. Asennuksen ammattilainen Kari Hyttisen vaimo Nina Hyttinen tuli mukaan yrityksen toimintaan pari vuotta sitten. Henkilöstöasioiden ammattilainen on sittemmin löytänyt itsensä miettimästä markkinointia, myyntiä ja monen muuta asiaa. – Markkinointi ja myynti ovat niitä asioita, joihin pitäisi panostaa enemmän, ”Keukesta olen saanut vahvistusta omille ajatuksille, ja kehittämisprojekteihin vauhtia.” mutta joihin tarvitaan myös sitä sparrausta ja apua. – Löysin Keuken palvelut, kun tulin mukaan yritykseen ja tarvitsin neuvoa yrityksen omistuskuvioihin liittyen. Sittemmin yhteistyö on jatkunut aika tiiviistikin. Keukesta olen saanut vahvistusta omille ajatuksille, ja vauhtia kehittämisprojekteihin. Fiten referensseissä on vaikuttava luettelo isoista asiakkaista: isoja kauppakeskuksia, kauppaketjuja, keskusliikkeitä, teollisuuden alan yrityksiä ja laivoja. – Riittäisi, jos osaisimme ottaa enemmän irti nykyisistä asiakkaista. Tuotteiden ja markkinan elinkaari on nyt siinä vaiheessa, että pian jälkimarkkinoinnille eli huollolle ja ylläpidolle alkaa olla kysyntää, Kari Hyttinen toteaa. – Tärkeintä on saada yritys niin vakaalle pohjalle, että resurssimme riittävät keikkaan kuin keikkaan. Silloin kasvu on mahdollista myös jatkossa. Pakko pysähtyä Tänä keväänä Fite Oy osallistui myös Kasvu Open kilpailun Keski-Uudenmaan Kasvupolulle. Kilpailuun valmistautuminen pysäytti hetkeksi kiireen. – Se oli pakkopaikka pysähtymiselle. Oli istuttava alas ja mietittävä ketä me olemme, mitä me teemme ja mihin me olemme menossa. Se oli hyvä juttu, ilman kilpailua sitä pientä mietintätaukoa ei olisi tullut otettua, Nina Hyttinen sanoo. Mietinnän tuloksena syntyi yritykselle visio. Fite Oy haluaa olla Suomen laadukkain yritys omalla alallaan, halutuin kumppani haastavissa ja vaikeissa asennuksissa. – Me saamme yhteydenottoja sen takia, että meidät tunnetaan haastavien kohteiden asentajana. Juuri siinä me haluamme tulla entistä paremmiksi ja tunnetuimmiksi. Kasvun Openin mylläreiltä Fite sai vahvistusta siihen, että oikeita asioita tehdään. Lisäksi he saivat paljon uusia hyviä näkökulmia ja vertaistukea. – Yrittäjät painivat paljon samojen asioiden kanssa. Ajatusten vaihto toisten samassa tilanteessa olevien kanssa tuo sekin vahvistusta ja myös uudenlaisia ajatuksia.
10 u u t is e t Arman ja unelmat Miten kannattaa elää, miten löytää se oma juttu maailman melskeen keskeltä? Mikä on minun juttuni yrittäjänä, mikä on minun asenteeni, miksi teen mitä teen? Puhuttelevista dokumentaarisista tvohjelmistaan tunnettu Arman Alizad puhuu aidosti ja rehellisesti siitä, miten elämää kannattaa elää. Hän puhuu myös työnteosta ja yrittäjyydestä. Oman tarinansa lomassa hän ottaa esiin käännekohtia, joissa omilla valinnoilla ja asenteella on suuri merkitys tulevaisuuden kehittymiseen. Puhujana Arman on karismaattinen, eläytyvä ja ajatuksia herättävä, ja hän onnistuu viemään läsnäolon sekä aitouden äärimmilleen. Arman puhuu kokemastaan ja näkemästään tuoden esiin maailman monimuotoisuutta, värikkyyttä ja epätäydellisyyttä. Näistä kokemuksista kumpuaa ymmärrys ja kiitollisuus sekä arvostus sitä kohtaan mitä elämässä jo on ja miten jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa oman elämänsä kulkuun. Unelmia tulee tavoitella ja asioihin voi vaikuttaa, kun vain itse niin haluaa! Arman Alizad avaa Keuken syyskauden 15.8.2017 klo 18-20 Järvenpää-talolla järjestettävässä tilaisuudessa.
? 11 Haluatko lisää myyntiä ja enemmän asiakkaita? Keukelle pronssia Kuntamarkkinoinnin SM-kisoissa Ipriq ja Sähkötalo lupaavimmat kasvajat Kysymys saattaa kuulostaa retoriselta, sillä kuka nyt ei haluaisi tehdä lisää myyntiä ja saada enemmän asiakkaita? Mutta vastaamalla kysymykseen kyllä ja ilmoittautumalla syksyllä 2017 starttaavaan Buustia bisnekseen -valmennukseen se on myös mahdollista. Buustia bisnekseen on valmennuskokonaisuus, joka sisältää viisi valmennuspäivää myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen eri näkökulmista. Valmennus auttaa keskittymään yrityksen Keuken Onnistujanaiset-kampanja palkittiin pronssilla Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuissa 17.5.2017 Kouvolassa. Kampanjan kohderyhmänä olivat Keuken toimialueella toimivat naisten vetämät mikroja pk-yritykset, joilla on piileviä kehittämistarpeita. Kampanja sisälsi muun muassa neljä videota: Rohkeus, Tahto, Taito ja Sitkeys. Tuomaristo arvosti erityisesti kampanjan tehokkuutta. Tuomariston mukaan kampanja oli rohkaiseva ja taidokas, joka pienellä panostuksella ylitti moninkertaisesti tavoitteet. Arviossa todettiin myös, että toteutustapa oli uskottava ja luonteva ja otollinen kohKeski-Uudenmaan lupaavimmaksi kasvajaksi valittiin Kasvu Openin sparrausprosessin jälkeen tavaramerkkien rekisteröintipalvelu Ipriq Oy Vantaalta. Kunniamaininnan sai Sähkötalo Järvenpäästä. Yritykset etenevät valtakunnallisiin jatkosparrauksiin ja ? naaliin, jossa kehittämisessä asioihin, joilla saa tehtyä lisää myyntiä ja jotka huomioimalla saa enemmän asiakkaita. Valmennus sopii kaikille yrittäjille ja yrityksille, joiden tuotteet ja palvelut tarvitsevat uutta terävää kärkeä. On tärkeää, että innostut yhä uudelleen omasta bisneksestäsi ja tästä valmennuksesta saat uusia ajatuksia, työkaluja ja ideoita siihen, mitä kaikkea omassa yrityksessäsi täytyisi kiillottaa, nostaa, muotoilla tai teroittaa. deryhmä löydettiin hyvin. ”Kampanja on saanut yrittäjänaiset sitoutumaan yrityskehityspalveluun, jossa pitää onnistua yhtä hyvin kuin asian markkinoinnissa.” Onnistujanaiset-kampanjan ideoi ja toteutti Keuken kanssa Mainossatama Oy. Onnistujanaiset-kampanjan tulokset ylittivät kaikki odotukset. Lanseerauskampanjan tuloksena 60 naisten vetämää yritystä on lähtenyt mukaan Onnistujanaiset-palveluun, kun tavoite oli 55 yritystä vuoden 2018 loppuun mennessä. Onnistujanaiset-videot löydät mm. Keuken Facebook-sivuilta sekä Youtube-kanavalta. Buustia bisnekseen -valmennusohjelma toteutetaan 5.9.-3.10.2017. Ohjelman hinta 300€ (+alv) sisältää myös henkilökohtaisen klinikkatapaamisen. Varaa paikkasi heti, sillä paikkoja on rajoitetusti. Laitetaan yhdessä ovipumppu laulamaan ja kassa kilisemään! Lisätietoa ja ilmoittautumiset: jenni.tolvanen@keuke.? , 050 368 4147 tai ria.laurila@keuke.? , 050 3522 577. Lisää tietoa myös tämän lehden takasivulla. valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset Start again ja Startup -sarjoissa. Valinnat tehtiin kaikkiaan 15 kasvuhaluisen yrityksen joukosta, jotka seulottiin alan asiantuntijoiden kahden päivän sparraukseen 40 hakijasta. Keski-Uudenmaan Kasvupolku on osa Kasvu Openia, jonka valtakunnallinen ? naali, Kasvu Open Karnevaali järjestetään 25.-26.10.2017 Jyväskylässä. Kasvu Open on pitkäjänteinen sparrausprosessi, joka auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta.
12 hyvin perustettu, hyvin toimiva Hyvin suunniteltu ja huolella pureksittu varmistaa onnistumisen myös yritystä perustettaessa. Uuden yrityksen neuvontapalvelut tulevat osaksi Keuken palveluja ensi syksystä lähtien. Jatkossa Keukesta saa siis kaikki yritysneuvontapalvelut yrityksen perustamisesta koko elinkaaren kestävään kehittämiseen.
13 Keski-Uudenmaan Uusyrityskeskuksen kautta perustetaan vuodessa reilut kolme sataa uuttaa yritystä. Uusia asiakkaita ja uusia yritysideoita on puolet enemmän. – Puolet meidän luoksemme löytävistä ei koskaan perusta yritystä. Se tarkoittaa, että neuvontapalvelut perustuvat vahvaan ammattitaitoon, kokemukseen ja realismiin. Emme suosittele yrityksen perustamista, jos emme näe sille mahdollisuuksia, kertoo Keski-Uudenmaan Uusyrityskeskuksen toimitusjohtaja Sari Virta. – Sen sijaan kannustamme, että kannattaa tulla keskustelemaan ja tunnustelemaan milloin tahansa. Ei tarvitse olla vielä ideaa kummoisempaa, mutta yrityksen perustaminen ei saa tyrehtyä myöskään turhiin pelkoihin ja väärin luuloihin. Keski-Uudenmaan Uusyrityskeskuksen kautta perustettavista yrityksistä 90 prosenttia on toiminnassa kahden vuoden jälkeen perustamisesta ja 80 prosenttia viiden vuoden jälkeen. Tilastokeskuksen luvut perustettujen yritysten elinvoimaisuuden kannalta ovat paljon tylymmät, vain noin puolet perustetuista yrityksistä selviää yli kahden vuoden rajapyykin. Keuken ja Uusyrityskeskuksen palvelut yhdistetään syksyllä 2017. Asiakkaille yhdistyminen tarkoittaa entistä laadukkaampaa ja kattavampaa asiantuntijaverkostoa, kaikki yrityksille tarkoitetut paikalliset palvelut saa nyt yhden numeron takaa. Ideasta uraksi Yrityksen perustaminen alkaa yleensä ideasta. Yhä useammin myös monen ammatin harjoittaminen edellyttää oman yrityksen perustamista. – Meidän luokse tullaan hyvin monenlaisessa vaiheessa. Jollakin tosiaan on vasta idea yrityksestä tai yrittäjyydestä, toisilla saattaa olla jo liiketoimintasuunnitelma ja laskelmat valmiina. Jälkimmäiset tulevatkin hakemaan meiltä enemmänkin vahvistusta omille ajatuksilleen ja suunnitelmilleen, Sari Virta kertoo. Yrityksiä perustetaan tasaisesti vuodesta toiseen. Pitkä taantuma-aikakaan ei ole tuonut piikkejä tilastoihin suuntaan tai toiseen. – Jos ajatellaan vallitsevia trendejä, niin sanoisin, että ammatinvaihtajat näkyvät selvästi tilastoissa. Yrittäjyys nähdään osana työputkea siinä missä työsuhteetkin. Ja monet haluavat jakaa osaamistaan myös eläkkeelle jäämisen jälkeen ja tekevät sitä oman yrityksen kautta. – Koko työskentelyn kulttuuri on muuttunut. Enää ei ole elämänpituisia työsuhteita, vaan ura luodaan palasista. Se näkyy myös meidän tilastoissamme. Neuvonnasta selvä hyöty Toimenpiteenä toiminimiyrityksen perustaminen kestää noin parikymmentä minuuttia. Uutta yritystä perustettaessa neuvonnan hyöty onkin aivan jossain muualla. – Tietoa on tänä päivänä todella paljon saatavilla, ehkä vähän liikaakin. Kun tulee juttelemaan meidän kanssa, saa varmasti oikean ja tarpeellisen tiedon. Siinä ehkä neuvonnan tärkein hyöty kenelle tahansa yrityksen perustamista harkitsevalle, Virta sanoo. Neuvonnasta saa myös tärkeää sparrausapua, kannustusta ja ulkopuolista asiantuntijan näkökulmaa. – Sanoisin, että talousluvut ovat melkein aina se Akilleen kantapää. Vaikka ideat ja suunnitelma olisivatkin hyvin kirjoitettu ja mietitty, kustannusrakenteen ymmärtäminen on usein vaikeampaa. Monen on vaikea ymmärtää, että kahden tonnin ansiotulo edellyttää kuudella tonnilla laskutusta. Uuden yrityksen perustamisen yhteydessä käydään läpi kaikki tärkeät ja olennaiset asiat liiketoimintasuunnitelmasta kannattavuuslaskelmiin, veroista kirjanpitoon ja vakuutuksista viranomaislupiin. – Yrittäminen ei ole kuitenkaan niin byrokraattista kuin usein ennakkoon luullaan tai pelätään. Sen takia ei kannata jättää yritystä perustamatta. Jos on hyvä idea tai jos näkee, että oman ammatinharjoittaminen onnistuu parhaiten yrittäjänä, kannattaa ehdottomasti tulla käymään ja perustaa se yritys. Uuden yrittäjän palvelut 1.10. alkaen Keukesta. Varaa aika maksuttomaan neuvontaan 010 440 5130 ja 1.10. lähtien 050 341 3210.
14 Sisältö on markkinoinnin uusi musta Sisältömarkkinointi on kuumaa ja trendikästä, mutta mitä se oikein tarkoittaa ja mikä sen merkitys on? Yksinkertaisesti se on asiakkaan auttamista, lisäarvon tuottamista sekä samalla myös oman myynnin kasvattamista.
15 Internet ja erilaiset hakukoneet ovat räjäyttäneet saatavilla olevan tiedon määrän, mikä on vaikuttanut merkittävästi kuluttajien ostoprosessiin. Harvassa liiketoiminnassa pätee enää perinteinen kysynnän ja tarjonnan laki, sillä tarjonnan kasvaessa pelkällä hinnalla kilpaileminen on muuttunut käytännössä mahdottomaksi. Tällä digitaalisuuden aikakaudella jopa 70–80 % kuluttajista etsii tietoa tuotteesta tai palvelusta ennen varsinaista ostopäätöstä. Vertailun kohteena ei ole enää pelkkä hinta-laatusuhde, vaan myös yrityksen itsestään antama kokonaiskuva ja asiakkaan saama lisäarvo. Yritysten täytyy näkyä ja erottautua. Sisältömarkkinointi saattaa kuulostaa haastavalta, mutta oikeasti se on hyvin yksinkertaista. Parhaat ideat ja ajatukset syntyvät yleensä porukalla ja myös yrityksen markkinoinnissa henkilökunnan hyödyntäminen kannattaa. Osallista siis koko tiimisi ja lähtekää yhdessä kehittämään yrityksenne sisältömarkkinointia. Miten voin auttaa? Asiakkaiden palvelemiseen keskittyvä sisältömarkkinointi tunnetaan myös auttamismarkkinointina. Kuluttajan puhuttelu mielenkiintoisen ja hyödyllisen sisällön kautta tuo yrityksen ja sen palvelut lähemmäs asiakasta. Se on myös asiantuntijaimagon rakentamista ja luottamuksen synnyttämistä. Kuluttajalle ei siis suoraan tarjota tuotetta tai palvelua, vaan relevanttia ja kiinnostavaa tietoa. Ideana on asettua asiakkaan saappaisiin ja miettiä, miten hänelle voidaan tarjota apua ja ratkaisuja erilaisiin ongelmiin ilman varsinaista myyntipuhetta. Sisältömarkkinointi houkuttelee uusia asiakkaita, mutta se auttaa myös heidän sitouttamisessaan. Uskolliset ja tyytyväiset asiakkaat ovat usein pitkällä tähtäimellä niitä tuottoisimpia. He myös suosittelevat palvelua eteenpäin ja toimivat yrityksen lähettiläinä. Kävijöiden viihtyvyyden lisäksi hyvä sisältö takaa myös hakukoneiden suosion. Hakutuloksissa näkyminen on oleellinen osa sisältömarkkinointia, sillä ilman näkyvyyttä loistavallakaan sisällöllä ei ole merkitystä. Mitä, missä, milloin? Miten sisältömarkkinointia sitten käytännössä toteutetaan? On seurattava ajan trendejä ja sovellettava niitä yrityksen omaan liiketoimintaan. Monipuolisesti toteutettu sisältömarkkinointi kattaa yrityksen eri viestintäkanavat, kuten kotisivut, sosiaalisen median, blogin, uutiskirjeet ja perinteiset mediat. Sisältöä voidaan tuottaa esimerkiksi erilaisten kuvien, videoiden ja tekstien avulla. Monikanavaisen viestinnän tarkoituksena on myös houkutella kävijöitä yrityksen yhdestä viestintäkanavasta toiseen. Esimerkiksi lastentarvikkeita myyvän verkkokaupan Facebook-sivu voi kesän kynnyksellä nostaa esille auringonpalvonnan riskit. Facebookista asiasta kiinnostuneet ohjataan yrityksen blogiin, missä kerrotaan vinkkejä auringonvalolta suojautumiseen sekä esitellään lasten UV-suojavaatteita ja aurinkolaseja. Tarkempia tuotearvosteluja kaipaavat ohjataan kohti yrityksen verkkokauppaa ja mahdollista kaupantekoa. Sisältömarkkinointi on ennen kaikkea jatkuvaa työtä, suunnittelua ja saavutettujen tulosten mittaamista. Muutamalla päivityksellä tai opetusvideolla ei vielä saavuteta yleisöryntäystä, saati hankita uusia kanta-asiakkaita. Analytiikkaa seuraamalla saadaan kuitenkin käsitys siitä, millainen sisältö toimii ja mihin kannattaa panostaa. Tuntuuko markkinointi läpipääsemättömältä viidakolta, etkä tiedä mistä aloittaa? Tule keskustelemaan meidän kanssamme ja avataan yhdessä polku markkinoinnin maailmaan. Varaa aika maksuttomaan tapaamiseen keuke@keuke.? tai soita 050 341 3210.
16 Lisää myyntiä, enemmän asiakkaita Buustia Bisnekseen -valmennusohjelma 5.9.-3.10.2017 Keukessa Keravalla Mitä täytyy tehdä, jotta ovipumppu kävisi ja kassa laulaisi? Mitä pitää teroittaa, mitä kiillottaa, mitä nostaa, mitä muotoilla? Buustia Bisnekseen -valmennusohjelma auttaa sinua keskittymään asioihin, joilla saat tehtyä lisää myyntiä ja jotka huomioimalla saat enemmän asiakkaita. Valmennusohjelma on tarkoitettu sinulle, jonka tuotteet ja palvelut tarvitsevat uutta terävää kärkeä. Ohjelma on loistava myös sinulle, joka haluat uutta vauhtia yrityksen pyörittämiseen. Nyt on oikea hetki päivittää tuotteet ja palvelut myyntikuntoon! 5.9. Ketterästi kasvuun Yrityksen kehittämisen aakkoset 12.9. Mistä asiakas tykkäisi? Palvelumuotoilu 19.9. Viimeisen päälle paketoitu Myynti ja markkinointi I tuotteistus Buustia Bisnekseen -valmennusohjelma on myynnissä nyt ja täyttyy nopeasti. Varaa paikkasi siis heti. Valmennuksen hinta on 300 € (+alv.) ja se sisältää myös henkilökohtaisen klinikkatapaamisen. Jenni Tolvanen Ria Laurila Yrityskehityspäällikkö Yritysneuvoja jenni.tolvanen@keuke.fi ria.laurila@keuke.fi 050 368 4147 050 3522 577 w w w . k e u k e . f i 26.9. Uuden aikakauden markkinat Myynti ja markkinointi II – digitaalisuus 3.10. Tarjoa tehokkaasti, suojaa huolella Julkiset hankinnat ja IPR 16 16