1 tavoitteena maailmanvalloitus s.4 hyvä keksintö syntyi tarpeesta s.8 myynnin salaisuutena säännöllisyys s.14 2/2019
2 yrittäjän sähköinen työkalupakki w w w. k e u k e . f i Maksuton palvelu sinulle. Aina ajantasaiset perustiedot yrityksen pyörittämiseen. Klikkaa yritystulkkiin osoitteessa keuke.fi Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus netissä itteessa keuke.fi v va a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a ah h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h hv v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s st t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t tu u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u us s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s
333 ”Viikossa on seitsemän päivää ja jonain päivänä ei ole yksi niistä.” Tämä ajatus on kirjoitettuna Keuken asiakasmarkkinointiin tehdyn esitteen kanteen. Tunnistatko sinä itsesi siitä? Tunsitko omantunnon pistoksen vasemmassa kyljessä, kun muistat viimeksi eilen todenneesi samassa lauseessa, että ”pitäisi” ja ”katsotaan myöhemmin”. Yrityksen kehittäminen sormet savessa on haaste. Se on haaste jokaiselle pienen ja keskisuuren yrityksen yrittäjälle ja johtajalle. Me Keukessa tunnistamme sen haasteen ja se on juuri se syy, miksi me olemme olemassa. Sillä kaverin kanssa kaikki on helpompi aloittaa. Niin lenkkeily kuin yrityksen kehittäminenkin. Me neuvomme vuodessa paria tuhatta yritystä. Yksi tyypillinen asiakaspalaute on, että yksin ei olisi tullut mietittyä, yksin ei olisi saanut aikaiseksi. Oman liiketoimintasi viisaus asuu varmasti sinussa, mutta ulkopuolisen silmät auttavat näkemään asiat uudella tavalla. Monta kertaa yrittäjä on kiitollinen siitä, että saa toiselta vahvistuksen omille ajatuksilleen. Kolmantena on konkretia – ajatuksista tulee tekoja vasta silloin, kun ne on laitettu paperille ja tehty myös suunnitelma siitä, miten ne tehdään todeksi. Kaikelle löytyy aikaa, jos löytyy tahtoa. Eikä sen tarvitse olla edes mistään toisesta pois, kun asiat on suunniteltu ja laitettu kalenteriin. Nyt kannattaa siis tehdä toiveista totta ja varata aika maksuttomaan tapaamiseen Keukessa. Yhteystiedot löydät tämän sivun alareunasta. Inspiroivia hetkiä jokaiseen yritykseen ja laiturinnokkaan! Elina Pekkarinen toimitusjohtaja pä ä k ir j o it u s keuke postia 2/2019 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 8 500 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3 Sinulle uusi asiakkaamme
4 Tuusulalainen vedenalaisia tunnelitutkimuksia tekevä Loxus 3D Tunnelinspections Oy voitti Kasvu Openin Keski-Uudenmaan Kasvupolun. Kriteerinä oli oman alansa markkinajohtajuus ja yrityksen käytössä oleva ainutlaatuinen tekniikka. T ll ll ii d l i i t lit tki k ii t k ä L 3D T lii ti O iittttii K Tunnelin päässä on aarre Mikko Simola (vas.) ja Timo Koski tekevät tunnelitutkimuksia Suomessa ja ulkomailla.
5 Loxus 3D Tunnelinspections Oy:n yrittäjä Mikko Simolan kanssa puhuessa alkaa huimata. Tarinoita riittää Estonian uppoamisesta aina kadonneiden etsimiseen ja pudonneen helikopterin paikantamiseen. Simola on tehnyt ensimmäisen uran rajavartioston sukeltajana ja nyt yrittäjänä. Koska Simolan taidot pimeiden vesien alaisessa maailmassa tunnetaan, hänelle soitetaan usein, kun joku katoaa tai kun jotain veteen uponnutta ei löydetä. Esimerkiksi kahdeksan vuotta sitten hänet kiidätettiin Marokon edustalle etsimään kadonnutta pienkonetta. Raha ja bisnes on kuitenkin tunneleissa. Loxus 3D Tunnelinspections Oy:n ainulaatuinen osaamisen on siinä, että he pystyvät tutkimaan pitkiä matkoja veden täyttämiä tunneleita. Isoja ja pieniä. – Meidän ykkösvalttimme on kaapeli, jota riittää aina seitsemään kilometriin asti. Sellaista reserviä ei ole kenellekään, sillä se on iso investointi, Simola toteaa. Yrityksen valttia on koko kalusto, joka on varta vasten heille räätälöity. Se yhdistettynä ammattisukeltajan osaamiseen. Tutkittavaa riittää Mikko Simolan mukaan heillä on potentiaalia tuplata liikevaihto nykyisellä kalustolla. Liikevaihdon viisinkertaistaminenkin on täysin mahdollista, mutta se vaatii toki jo lisäinvestointeja ja lisäkäsiä. – Meillä on markkinajohtajuus koko Euroopassa. Ruotsi on suuri kohdemaa ja Norjassa olisi todella paljon potentiaalia. Tällä hetkellä liikevaihdostamme 60 prosenttia tulee jo Suomen ulkopuolelta. Loxus 3D Tunnelinspections Oy:n asiakkaita ovat vesivoimalaitokset, vesilaitokset, puuteollisuus ja energialaitokset. Kaikki teollisuuden alat, jotka vaativat omiin prosesseihinsa jäähdytystä tai isojen vesimassojen kuljettamista. – Tunnelien ongelmana on se, että suurin osa on tehty betonista. Eikä betoni ole maanalaisissa olosuhteissa kovinkaan pitkäikäinen. Meidän kehitteillä olevalla tekniikalla voidaan tutkia betonin paksuus ja kunto. Sen lisäksi, että saamme tietoa tunnelin kunnosta ylipäätänsä. Että onko se tukossa, melkein tukossa tai menossa tukkoon. Tunneleita on pelkästään Suomessa satoja kilometrejä. Yksinään Päijänteestä Helsingin seudulle johtava raakavesitunneli eli Päijännetunneli on 120 kilometriä pitkä. Kilpailu toi myyntioivalluksen Mikko Simola päätti lähteä mukaan Kasvu Open -kilpailuun Keuken kutsusta. Myöhemmin hän muisti, että vastaava kutsu tuli jo edellisenä vuonna, mutta silloin haku jäi tekemättä. Sparrauskilpailuun lähteminen oli Simolan mukaan todellinen jättipotti, jo ennen lopputuloksen julkistamista. – Minä sain voittoni jo ensimmäisellä sparrauskierroksella. Mylläreistäni oli mahtavasti apua niin myyntiin kuin yrityksen muuhunkin kehittämiseen ja myös uusien kansainvälisten markkinoiden valloittamiseen. Myyntiin liittyen sain sellaisen oivalluksen, että jo pelkästään sillä pystyn helposti tuplaamaan liikevaihtoni. Mutta millä mielellä Simola ja Loxus 3D Tunnelinspections Oy lähtevät Kasvu Openin lokakuiseen ? naaliin Jyväskylään? – Toiveena on löytää sijoittajia ja saada uusia kontakteja. Yhtenä strategianani on tehdä yrityksestä myös myyntikelpoinen. Vaikka yrityksen myynti ei ole ihan juuri nyt ajankohtainen, niin mielestäni on hyvä miettiä sitäkin hyvissä ajoin. ” Minä sain voittoni jo ensimmäisellä sparrauskierroksella. Mylläreistäni oli mahtavasti apua niin myyntiin kuin yrityksen muuhunkin kehittämiseen ja myös uusien kansainvälisten markkinoiden valloittamiseen .”
6 A s ia n t u n t ij a p ö r s s i Riskienhallinta ei ole pelkkää vakuuttamista Tä llä pa lst al la es ite llä än Ke uk en as ia nt un tij av er ko sto a, jok a ko os tu u lu ot et ta vi sta ja pa ik al lis ist a to im ijo ist a. Lö yd ät As ia nt un tij ap ör ss in to im ija t w w w .ke uk e.? /a sia nt un tij ap or ss i Mikä on LähiTapiolan palvelu yrityksille ja yrittäjille? Me panostamme henkilökohtaisiin kontakteihin, joissa käymme läpi riskienhallintaa yrittäjän ja yrityksen näkökulmasta. Meidän viestimme on, että riskienhallinta ei ole pelkkää vakuuttamista. Tärkeämpää on siis ehkäistä riskejä ja siinä vakuuttaminen on vain yksi osa. Meidän missionamme on saada yrittäjät ymmärtämään riskit ja kokonaisuus siinä tapauksessa, että jotain tapahtuu. Yrittäjien heikosta sosiaaliturvasta on puhuttu aina. Onko tässä asiassa tapahtunut viime vuosina parannusta? Yrittäjät miettivät edelleen liian vähän omaa turvaansa. Tyypillinen ajatus on, että liiketoiminnan tuloksella turvataan tulevaisuus tai että eihän minulle mitään satu. Toisaalta sosiaaliturvan kestävyyteen ei ole luottamusta. Suurin syy varmaankin on, että asioita ja terminologiaa ei tunneta. YEL-vakuutuskin on nimensä mukaisesti vakuutus, ei pelkkä eläketurva. Liian paljon tulee vielä eteen yrittäjiä, jotka eivät voi jäädä eläkkeelle, koska ei ole eläkettä mitä nostaa. Mitä kaikkea sisältää se ”mitä jos”? Jos ajatellaan pelkästään vakuutusten kautta, niin silloinhan vakuutetaan koneet, laitteet, tilat ja ehkä ihmiset. Jos oikeasti mietimme ”mitä jos” -kysymystä, niin silloin mietimme esimerkiksi, että mitä riskejä toimialalla on ja ovatko ne sellaisia, että ne voi kantaa ilman vakuuttamista. Tärkein kysymys on kuitenkin se, että mitä jos yrittäjälle tapahtuu jotain? Kuinka suuri riski se on yritykselle? Siinä ei silloin pelkät vakuutukset auta, vaan pitää miettiä asioita ennaltaehkäisyn näkökulmasta. Mitä jos sinulle tapahtuu jotain? Siinä tärkein kysymys, jonka LähiTapiolan asiantuntijat esittävät yrittäjille. Eikä kysymys ole pelottelusta, vaan puhtaasta riskienhallinnasta. Liiketoimintajohtaja Timo Rajala ja myyntijohtaja Sari Hakala kehottavat yrittäjiä tulemaan juttusille.
7 A j a n k o h ta is ta y r it y k s is s ä Koulutukset Koulutuksista on hyvä sopia vuositasolla. Monella toimialalla on lain edellyttämiä pakollisia koulutuksia, mutta niiden ohella on hyvä olla myös mahdollisuus vapaaehtoisiin koulutuksiin. Sovi henkilöstön kanssa koulutuksille raamit – kuinka monta päivää vuodessa niihin käytetään ja millaiset koulutukset ovat suositeltavia. Kuuntele henkilöstön tarpeita ja toiveita, mutta pidä kuitenkin yrityksen osaamisen tavoite kirkkaana kaikkien mielessä. Sopikaa myös, että koulutuksista saatu oppi tulee jaetuksi koko työporukalle. Työhyvinvointi Hyvinvointi on monen asian summa. Työnantajana olet velvollinen tarjoamaan turvallisen ja viihtyisän työympäristön ja parhaat mahdolliset työskentelyolosuhteet. Tämän lisäksi voit kannustaa työntekijöitä huolehtimaan omasta jaksamisesta ja terveydestä tarjoamalla liikuntaseteleitä tai järjestämällä yhteisiä jumppahetkiä. Työhyvinvointiin kuuluu olennaisesti työpaikan henki ja se, miten motivoituneita työntekijät ovat. Onhan kaikilla selvillä yrityksen yhteiset arvot, merkitys ja suunta? Kehityskeskustelut Avoin keskustelukulttuuri on kaiken A ja O. Muista antaa joka päivä palautetta ja ole läsnä silloin kun sinulle puhutaan. Tämän lisäksi on hyvä istua kerran vuodessa alas ja keskustella kaikessa rauhassa. Kehityskeskustelut eivät saa olla pelkkä muodollisuus, vaan se on mahdollisuus päivittää ajatukset ja toiveet yhteisiksi tavoitteiksi ja päämääriksi. Muistamiset ja meidän jutut Pienet eleet ja huomionosoitukset muistetaan parhaiten. Tarjotaanko teidän työpaikalla kakkua, kun saatte ison kaupan? Jossain työpaikoilla juhlitaan myös mokia, sillä yhdessä avoimesti läpikäytynä niistä opitaan kaikista parhaiten. Mieti teidän jengille omat jutut, ne joista te innostutte ja jotka tekevät teistä erityisen. Varmasti jokaisen yrittäjän mielestä ammattitaitoinen ja motivoitunut henkilöstö on yrityksen tärkein resurssi. Mutta mitä se tarkoittaa yrityksen arjessa? Miten sinä pidät huolta henkilöstöstä? Millainen on teidän työpaikkahenki tai yrityskulttuuri? Henkilöstöä on hyvä miettiä vuositasolla siinä missä markkinointia ja talouttakin. Meidän jengi
8 Kasvu vaatii asennemuutosta Jokainen hyvä keksintö syntyy tarpeesta. Ja jokaisen hyvän keksinnön takana on mielenkiintoinen tarina. Ergobrass syntyi vähentämään vaskipuhaltimien soittamisesta syntyviä rasitusvammoja. Ja tarina on tietenkin keksijän ja yrittäjän oma alkusoitto.
9 Kuvittele, että työasentosi olisi pitää kädet koko ajan ylhäällä ja samalla kannattelisit molemmissa käsissä litran juomapullon kaltaista painoa. Näin yrittäjä Jouko Antere kuvailee bassopasuunan soittamista. – Vuonna 1999 kyynärpääni alkoi kipeytyä soittamisesta. Kipu oli niin paha, että yksi päivä sain ajatuksen, marssin autotalliin ja tein kepin pätkästä ja teipistä itselleni soitintuen. Antere huomasi heti valtavan eron soittamisessa tuen kanssa. Painosta tuleva rasitus poistui ja kivutkin helpottivat. Samalla hän huomasi monta muuta soittamista parantavaa vaikutusta. Esimerkiksi ryhti pysyi automaattisesti hyvänä, mikä on soittamisessa tärkeimmän eli hengityksen kannalta oleellista. Lisäksi oli paljon mukavampaa soittaa rennoin käsin. – Mietin, että miksi ihmeessä tällaista ei ole keksitty tai tehty aikaisemmin. Seuraavaksi tein tuesta paremman version, jonka kanssa soitin myös konserteissa. Siinä vaiheessa monet kysyivät minulta, että miksi et tee tuosta myytävää tuotetta. Keksintösäätiö lähti rahoittamaan tuotekehitystä ja vuonna 2002 tuote saatiin markkinoille. Se poiki kyselyjä myös muiden vaskipuhaltimien osalta. Nyt soitintukia on yhteensä viisi: pasuunalle, käyrätorvelle, baritonitorvelle, trumpetille ja uusimpana myös sopraanosaksofonille. Markkinointi, markkinointi, markkinointi Monen muun keksinnön ja uuden tuotteen tekijän tavoin Jouko Antere on törmännyt markkinoinnin haasteeseen. Hyvä tuote yksinään ei riitä, vaan tarvitaan paitsi tietoisuuden lisäämistä, niin myös asennemuutoksia kohderyhmässä. – Vaskipuhaltimet ovat satoja vuosia vanhoja. Niitä on soitettu tietyllä tavalla koko niiden historian ajan. Soitintuki on täysin uusi juttu, jota katsotaan epäilevästi. Siitäkin huolimatta, että se estää fyysisiä vammoja ja rasituksia sekä helpottaa soittamista monin tavoin. – Asennemuutos pitääkin aloittaa uusista soittajista ja lapsista. Jos he opettelevat heti soittamaan tuen kanssa, siitä tulee osa instrumenttia. Ergobrass-soitintukia on myyty noin 7000 kappaletta, joista 95 prosenttia ulkomaille. Ergobrassilla on oma verkkokauppa, jonka lisäksi tuotteita on myynnissä useilla jälleenmyyjillä ympäri maailman. – Tehostetulla markkinoinnilla saisin lisättyä myyntiä omassa verkkokaupassani, jolloin kate olisi parempi. Tämä tuli esille hyvin muun muassa Kasvu Openin sparrauksissa. Missiona muuttaa soittaminen Tämän keväisen Kasvu Open -kilpailun lisäksi Ergobrass on saanut sparrausta Keukelta markkinointiin, myyntiin ja resurssointiin. – Kasvu Open oli mielenkiintoinen juttu jo pelkästään siksi, että pääsin käymään omaa juttuani 10 eri asiantuntijan kanssa. Sellainen ajaa aina asioita pois tutuilta raiteilta ja selkeyttää ajatuksia. – Olen käynyt Keuken tapahtumissa paljon ja niillä on samanlainen hyvä vaikutus. Yksin kun yrittää, niin sitä tarvitsee tukea ajatuksille ja päätöksille. Jouko Antereen tulevan vuoden ohjelmassa on useimpia kansainvälisiä musiikkifestivaaleja, joihin hän menee esittelemään tuotteitaan. – Suunnitelmissa on panostaa markkinointiin ja aloittaa se tekemällä asiakaslausuntovideoita. Se on uskottavaa, kun tunnetut ammattisoittajat puhuvat puolestamme. – Minulla on missio ja se on muuttaa vaskisoittamisen ergonomia. Tunnen itseni vähän jonkin sortin evankelistaksi enkä niinkään myyntimieheksi, mutta jos on olemassa fiksumpi tapa soittaa, niin täytyyhän sen eteen tehdä töitä. ” Kasvu Openin lisäksi olen saanut sparrausta keukelta markkinointiin, myyntiin ja resurssointiin . on mielenkiintoista päästä käymään läpi omaa juttua eri asiantuntijoiden kanssa.”
10 u u t is e t Some haltuun Onko sinulla somekanavat käytössä, mutta päivitykset jäävät tekemättä? Vai haluaisitko perustaa yrityksellesi oman Instagramin ja Facebookin? Vai oletko vain hyviä neuvoja ja vinkkejä vailla? Tervetuloa Keuken someklinikalle. Tapaamisessa käydään läpi someviestinnän perusteet ja pohditaan mitä kanavia sinun kannattaisi käyttää ja mitä tavoitteita someviestinnälle asetetaan. Saat myös hyviä käytännön vinkkejä onnistuneeseen someviestintään. Someklinikat järjestetään 1.-11. heinäkuuta. Mukaan mahtuu 15 nopeinta. Varaa oma aikasi nyt! minna.lojander@keuke.? , puhelin 041 525 8485. Keski-Uudenmaan Kasvupolun voitti Loxus 3D Tunnelinspections Keski-Uudenmaan Kasvupolun voittajaksi valittiin tuusulalainen Loxus 3D Tunnelinspections Oy. Kunniamaininnan sai helsinkiläinen Kelosound Oy. Tuomaristo arvioi Kasvupolun yrityksiä liikeidean skaalautuvuuden, uskottavan tarinan, tiimin kyvykkyyden sekä kasvuja kansainvälistymispotentiaalin perusteella. Tuomariston kommenttien mukaan voittoon tarvittiin bisnes, joka kannattaa ja kasvunnälkä. Loxus 3D Tunnelinspections Oy:n ainutlaatuinen tekniikka vakuutti tuomariston. Yritys on oman alansa markkinajohtaja Euroopassa, ja sillä on hyvät tulevaisuuden näkymät. Loxus 3D Tunnelinspections Oy tutkii, tarkastaa ja tuottaa tarkkaa pistepilvimateriaalia ja videokuvaa vedentäyttämistä tunneleista näkyvyydestä riippumatta. Asiakkaina ovat mm. vesivoimalaitokset, vesilaitokset ja energialaitokset. Kunniamainitulla Kelosoundilla on tuomariston mukaan aitoa kansainvälistä potentiaalia ja hyvin kasattu tiimi. Yrittäjällä on kova tahto, kasvun nälkä ja halua ottaa riskejä. ”Kaikki tai ei mitään” -asenne on kohdillaan! Kelosound Oy valmistaa elämyksellisiä ääni-, design ja hyvinvointituotteita sekä äänijärjestelmiä. Yritykset etenevät valtakunnalliseen ? naaliin 100 parhaan kasvuyrityksen joukkoon. Finalistijoukosta valitaan Startup ja Start Again -sarjojen parhaat yritykset valtakunnallisessa Kasvu Open Karnevaalissa. Tapahtuma järjestetään 23.-24.10.2019 Jyväskylässä. Lue lisää Kasvu Open kilpailusta ja kasvupoluista www.kasvuopen.? /kasvupolut
11 Oletko jo meidän asiakkaamme? innostu Jaajon kanssa Onko sinulla sellainen tunne, että jotain pitäisi tehdä, mutta et oikein tiedä mitä? Onko haasteena asiakkaiden saaminen, markkinointi, myynti, rekrytointi tai talouden suunnittelu? Tai oletko miettinyt kasvua ja kansainvälistymistä? Jos et vielä ole mukana Keuken sparraavassa, innostavassa ja neuvovassa yhteisössä, nyt on aika liittyä. Me neuvomme vuosittain noin 2000 asiakasta ja 97 prosenttia asiakkaistamme on valmiita suosittelemaan palveluitamme toisille yrittäjille. Perusneuvontapalvelumme ovat maksuttomia Järvenpään, Karkkilan, Keravan, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan alueen yrityksille. Varaa oma aikasi ja mietitään yhdessä, miten sinun voisi lähteä kehittämään: keuke@keuke.? , puhelin 050 341 3210 Me neuvomme myös uudet yritykset Tiesitkö, että Keuken yritysneuvonnan kautta perustetuista yrityksistä yli 80 prosenttia on elossa vielä kahden vuoden jälkeen, kun vastaava tilastokeskuksen luku on 50. Meidän kokemuksemme mukaan uuden yrityksen perustamisessa arveluttaa usein pelko ylitsepääsemättömästä lupaja byrokratiavyörystä. Kuitenkin yritystoiminta kaatuu useimmiten niinkin itsestään selvään asiaan kuin asiakkaiden puutteeseen. Yrittämisen kompastuskiviä käydään läpi neuvonnassa, jotta niihin osaa varautua. Markkinointiin ja asiakashankintaankin on saatavissa ihan erikseen räätälöityä palvelua ja sparrausta. Keuken uusyritysneuvonta on maksutonta. Varaa oma aikasi tai vinkkaa kaverille: keuke@keuke.? , puhelin 050 341 3210. Juontaja, mediapersoona ja sarjayrittäjä. Jaajo Linnonmaalla riittää innostusta ja haaveita vaikka muille jakaa. Mutta mistä hänen rohkeutensa kumpuaa? Ja miten viittä yritystä pyörittävä kolmen lapsen isä saa päivässä tunnit riittämään? Tämä ja paljon muuta selviää, kun Jaajo saapuu puhumaan Keuken syksyn Kick Of? in. Tule mukaan ja innostu kanssamme! Keuken syksyn Kick Of? a vietetään Järvenpää-talolla keskiviikkona 14.8.2019 kello 18-20.
12 O iv a l l u s Aj at uk sia yr ity ks en ke hi ttä m ise stä yrittäjä Päivi linnapuomi Keravan Muovi ja Lelu Jokaisesta koulutuksesta yksi oivallus heti käytäntöön. Siinä Keravan Muovi ja Lelun resepti siihen, miten neuvoista oikeasti otetaan vaari. Keravan Muovi ja Lelu on vetänyt Keuken avulla isojakin muutosprosesseja läpi. ”Meillä on halu kehittyä ja muuttua, mutta yksin emme siihen pysty.”
13 Kasvu tehdään tahdolla, tavoitteilla ja sinnikkyydellä Klinikalla Keuken asiantuntijat vastaavat yrittäjien perusarjessa askarruttaviin kysymyksiin. Asiakkuuspäällikkö Alma Olanko kertoo, mitä kasvuun tarvitaan. K l in ik k a Jos yrityksen tavoitteena on kasvaa, niin mistä pitäisi aloittaa? Yrityksessä pitää totta kai olla jaettu tahtotila kasvaa. Yrittäjän sitoutuminen ja innostus ovat tärkeitä, kuten myös visio ja missio – mihin ollaan menossa ja miksi? Kun tahto ja päämäärä ovat kohdillaan, on tärkeää katsoa kriittisesti yrityksen ja liiketoiminnan kokonaisuutta: onko perusasiat, kuten talous, resurssit, osaaminen, myynti ja asiakashankinta, sopimukset, tuotteet ja palvelut sekä toimitusketju kunnossa. Tunnistamiseen voi käyttää apuna vaikka perinteistä SWOT-analyysiä. Mitä ovat ne kuuluisat kasvamisen pullonkaulat? Mihin haasteisiin pitää varautua? Kun kasvupolulla on päästy vauhtiin, eteen voi tulla monenlaisia sisäisiä ja ulkoisia haasteita. Yrityksen toiminnot on organisoitava uudelleen kasvun myötä, muuten koko paketti voi hajota – toimitusvarmuus kärsii, asiakastyytyväisyys laskee ja henkilöstö väsyy. On hyvä keskittyä olennaiseen ja johtaa kasvua. Yksi iso haaste kasvupolulla on resurssien riittämättömyys eli raha ja oikeanlainen osaaminen. Kasvun hidasteena voi olla myös muutokset yhteistyökumppaneiden tilanteissa. Yleisesti ottaen on hyvä muistaa, että kasvuyrittäjyys on pitkälti keskeneräisyyden ja epävarmuuden sietämistä. Joskus asiat etenevät isoin harppauksin eteenpäin – joskus taaksepäin tai eivät mihinkään omasta sinnikkyydestä huolimatta. Mikä on paras paikka tai tapa verkostoitua ja hakea kumppaneita kasvulle? Vaikkapa Keuken tilaisuudet. Erilaisia tilaisuuksia ja tapahtumia kannattaa hyödyntää verkostoitumiseen ja yhteistyökumppaneiden etsimiseen. Mieti, missä potentiaalit kumppanisi liikkuvat ja mene sinne. Yhtä lailla kumppaneita löytyy esimerkiksi LinkedInistä. Rahoitus mietityttää aina. Miten kasvu rahoitetaan? Vaihtoehtoja ovat oma tulorahoitus, julkinen rahoitus, kuten Business Finland, Finnvera ja ELY tai EU Horisontti. Yksityisiä sijoittajiakin on tarjolla sekä erilaisia joukkorahoitusvaihtoehtoja. Lähtökohtaisesti oman talouden pitää olla kunnossa. Ulkopuolista rahoitusta kasvuun on vaikea saada, mikäli kassa ei ole kunnossa ja tunnusluvut vilkuttavat punaista. Tärkeää on, että on kunnollinen kasvusuunnitelma ja tavoitteet. Ne auttavat määrittelemään, mistä rahoitusta ylipäänsä kannattaa hakea ja mihin tarkoitukseen. Mitä työkaluja Keukella on tarjota kasvun suunnitteluun ja tekemiseen? Me keukelaiset autamme niin strategisessa suunnittelussa kuin käytännön haasteissakin. Liikkeelle lähdetään nykytilanteen kartoittamisesta sekä kasvutavoitteiden ja strategian määrittelystä. Meiltä saa sparrausta ja tarvittaessa kriittisen haastajan omalle suunnitelmalle. Kasvumatkalla voi olla monenlaisia mutkia ja niihin kannattaa pyytää apua. Mietityttääkö kasvuun liittyvät asiat? Tule juttelemaan asiantuntijoidemme kanssa. Varaa oma aikasi keuke@keuke.? | 050 341 3210.
14 Myynti ja markkinointi ovat tutkitusti suurimpia haasteita pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Niiden merkitys ymmärretään ja useimmiten perusteetkin ovat hallussa, mutta silti niihin ei panosteta riittävästi. Miksi? – Haasteellisinta on ajankäytön hallinta. Yrittäjällä on tunnetusti kädet monessa savessa ja tekemistä riittää viikon jokaiselle tunnille ja enemmän, toteaa Keuken yrityskehittäjä Tomi Paakkunainen. Tomi Paakkunainen aloitti huhtikuussa Keukessa, jonne hän tuli Vainun myyntitehtävistä. Paakkunainen on opiskellut kaupallista alaa monessa eri maassa ja nähnyt myös kulttuurierojen vaikutuksen myyntihalukkuuteen. – Suomessa myynnistä on kehitetty jonkinlainen mörkö. Sen sijaan naapurimaassa Ruotsissa myynti nähdään tärkeimpänä ja luonnollisena osana liiketoimintaa. Yhtä lailla Ruotsissa ollaan myös avoimempia ottamaan myyntiä vastaan. – Olen sitä mieltä, että jokainen osaa kyllä myydä. Näkökulman vaihtaminen voi auttaa, jos myyminen tuntuu ahdistavalta. Eli mitä jos ajatteleekin sen asiakkaiden auttamisena eikä niinkään myyntinä. Älä multitaskaa Monet asiat jäävät tekemättä, jos niitä yrittää tehdä muiden hommien ohella tai pahimmillaan samaan aikaan. – Opettele käyttämään kalenteria eli suunnittele päivät ja viikot etukäteen. Se on paras neuvo, jonka voin antaa. Merkkaa myyntiin varaamaasi aika kalenteriin ja käytä se aika tehokkaasti ja yksinomaan myyntiin keskittyen. – Voit tehdä itsellesi helppoja tavoitteita, kuten että tänään kontaktoin kaksi uutta asiakasta ja soitan yhdelle vanhalle asiakkaalle. Paakkunainen muistuttaa, että systematiikka on onnistumisen avain – myös myynnissä ja markkinoinnissa. – Jos tekee myyntityötä säännöllisesti ja johdonmukaisesti joka viikko, se alkaa varmasti kuukauden päästä tuottamaan jo tulosta. Mutta paino on sillä systemaattinen -sanalla. Ihmeitä ei tapahdu hetkessä eikä ainakaan satunnaisesti haulikolla ampumalla. Tehdäänkö yhdessä? Oli kysymys sitten myynnistä tai markkinoinnista, niin hyvä suunnitelma auttaa aina onnistumisessa. Tomi Paakkunainen kannustaa varamaan ajan Keuken asiantuntijalle, jonka kanssa on hyvä aloittaa suunnittelu. – Myynnille ja markkinoinnille voidaan tehdä omat prosessit ja suunnitelmat. Autamme vaikka sen myyntipuheen kärjen ja sisällön miettimisessä. – Markkinoinnissa kohdistaminen on ykkösjuttu. Kaikki eivät ole sinun asiakkaitasi. Aivan ensimmäiseksi pitää siis segmentoida ja miettiä se oma kohderyhmä. Sitten mietitään, että millaisella sisällöllä ja missä kanavassa tälle kohderyhmälle viestitään. Yksinkertainen ja erittäin toimiva työkalu markkinoinnin toteuttamiseen on vuosikello. Se auttaa suunnittelemaan ja varautumaan. – Ihan ensimmäiseksi voi merkata vuosikelloon kaikki mahdolliset pyhät, juhlat ja sesongit. Seuraavaksi voi miettiä, mitä niihin voisi tarjota, ajoittaa ja budjetoida markkinointi ja sitten vain toimeksi. Varaa aika maksuttomaan tapaamiseen 050 341 3210 tai keuke@keuke.? . myynti ja markkinointi on systematiikkaa Myydä pitäisi, mutta mistä aika? Markkinoida pitäisi, mutta se aina vaan jää. Kuulostaako tutulta? Lue tämä ja voit löytää itsestäsi todellisen myyntitykin.
15
16 16 16 Laitetaanko Sampo pyörimään? Lue lisää www.keuke.fi/sampo tai ota suoraan yhteyttä petri.ovaska@keuke.fi puh. 050 558 5674 ja liity Samposakkiin! äLÄ sählää Meiltä työkalut tuottavampaan ja tehokkaampaan tekemiseen. #samposakki Meneekö teidän yrityksessänne turhan paljon aikaa odotteluun ja sähläämiseen? Eikö olisi mahtavaa, jos työvaiheet soljuisivat ja tyhjät aukot saataisiin täytettyä tuottavalla työllä? Meillä on tähän ratkaisu ja se on Sampo. Me annamme käyttöönne työkalut, joilla asiat voidaan tehdä tuottavammin ja tehokkaammin. Samalla työn motivaatio ja hyvinvointi kasvaa, mikä näkyy suoraan tuloksessa.