1 jatkajayrittäjälle tukea ja työkaluja s.12 pääomarahaa kyllä, mutta millä ehdoilla s.4 rohkeasti yli rajojen, siellä se kasvu on! s.15 3/2014
2 Tarvitsetko laskutuspohjaa tai perustietoja markkinointisuunnitelman teosta? Miltä näyttää muistutuslasku tai alihankintasopimus? Yritystulkki on yrittäjän sähköinen työkalupakki, josta löydät kaikki yrityksen pyörittämiseen liittyvät perustiedot ajantasaisena ja paikallisesti tuotettuna. Maksuton palvelu helpottaa hallinnon hoitamista ja antaa mainiot välineet yrityksesi toiminnan suunnitteluun myös pidemmällä tähtäimellä. KÄY TUTUSTUMASSA HETI! www.keuke.? YRITTÄMISEN PERUSTIEDOT NETISSÄ • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus tie yvät perust perust ät tit s ru e p t ä ä yv y ema ja antaa m ntaa m an a m m a aa t nn a a j ai
3 p ä ä k ir j o it u s keuke postia 3/2014 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 6 000 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3 Näy, osallistu, ole aktiivinen Muutama vuosi takaperin Keuken palvelujen pariin tultiin ystävän tai kollegan suosituksesta. Nyt lähes puolet asiakkaistamme kertoo, että Keuke on entuudestaan tuttu. Kollegan suosittelu on aina tärkeä ja hieno kunnianosoitus hyvin tehdystä työstä, mutta mieltäni hivelee myös se, että Keuke on ottanut näkyvän paikan yritysten ja yrityspalvelujen verkostossa. Keuken brändi alkaa olla siis näkyvä ja tunnettu. Pääviestinämme on koko ajan ollut matalan kynnyksen palvelut, meille voi tulla asian kuin asian kanssa. Ei ole häpeä kysyä neuvoa, päinvastoin, ? ksu kysyy ja siksi pärjää. Toisaalta me haluamme kannustaa yrityksiä ja yrittäjiä kehittämään ja kasvamaan. Jatkuva kehittäminen on ainoa tapa varmistaa kilpailukyky myös tulevaisuudessa. Nykyisessä nopeasti muuttuvassa maailmassa liiketoimintamalli saattaa vanheta tai tulla tiensä päähän jo viidessä vuodessa. Julkisessa keskustelussa trendisanoja ovat kasvuyrittäminen ja start up. Kasvuyrityksissä nähdään tulevaisuuden toivo ja niihin ollaan valmiita panostamaan – niin valtion kuin yksityisten rahoittajienkin taholta. Keuke on ensi vuonna mukana valtakunnallisen kasvuyrityskilpailun Kasvu Openin verkostossa. Olemme lupautuneet etsimään omalta alueeltamme potentiaalisia yrityksiä mukaan kasvuun. Oletko sinä valmis ottamaan kasvuhaasteen vastaan? Tunnettuutta, näkyvyyttä ja kasvua yhdistää yksi ja sama asia – aktiivisuus. Yrittäjän kannattaa olla pysyä liikkeessä: kannattaa osallistua, verkostoitua, tehdä hyppyjä uusille alueille ja ehdottomasti kannattaa käydä ajatuksia avartavia keskusteluja asiantuntijoiden kanssa. Sovi vaikka jo nyt ensi vuoden alkuun aika yritysneuvojillemme. Siitä se kasvu alkaa. Hyvää joulunaikaa ja menestystä tulevalle vuodelle! Elina Pekkarinen toimitusjohtaja v J v T v v v E
4 Bisnesenkelit tulivat suurelle kansalle tutuksi televisio-ohjelma Leijonan luolasta. Siinä keksijät ja yrittäjät myivät omia ideoitaan potentiaalisille rahoittajille. Sijoittajarahaa tosiaan on markkinoilla, niin bisnesenkelien kuin vaikkapa joukkorahoituksen muodossa. Mutta millä ehdoilla sijoittajat antavat pääomarahaa ja mihin kaikkeen kannattaa varautua? Mistä rahaa ja millä hinnalla?
5 Suomessa perustetaan vuodessa noin 30 000 yritystä. Start up -yritysten eli potentiaalisten kasvuyritysten lukumääräksi voidaan arvioida noin 700 vuodessa, jos kriteerinä on vähintään 20 % vuosittainen kasvu kolmena perättäisenä vuotena ja lähtötilanteen työntekijämäärä vähintään kymmenen. – Kun siilon läpi laitetaan kaikki yritykset ja potentiaaliset kasvuyritykset, niin lukumäärät eivät ole huikeita. Bisnesenkelit rahoittavat vuodessa noin 300 yritystä ja pääomasijoittajat noin 20 yritystä. Kriteerit ovat siis melkoiset, toteaa Finnish Business Angels Network ry:n puheenjohtaja Riku Asikainen. Asikainen kävi kertomassa bisnesenkelitoiminnasta Keuken järjestämässä pääomarahoitusillassa Keravalla lokakuun lopussa. Samassa tilaisuudessa oli paikalla myös joukkorahoitusalusta Invesdorin asiantuntija Mikko Savolainen. – Seula toimii myös joukkorahoitusmarkkinoilla. Tähän mennessä meille on tullut 720 joukkorahoitushakemusta, joista 72 kampanjaa on hyväksytty. Näistä 22 on onnistunut tavoitteessaan ja saanut tarvittavan määrän sijoittajia, sanoo Savolainen. Enkelit etsivät start uppeja Bisnesenkelit rahoittavat siis start up eli kasvuyrityksiä. Nopean kasvun lisäksi start up -yrityksen voi määritellä Riku Asikaisen mukaan näin: – Start up -yritys on sellainen, joka vielä etsii liiketoimintamalliaan. Yritys ei siis tiedä vielä, mikä liiketoimintamalli toimii ja siksi se voi myös nopeasti muuttaa sitä. Määritelmä ei siis sovi esim. pitkään alalla toimineeseen kuljetusalan yritykseen. – Kuvailisin tätä liiketoimintamallin etsimistä vuoren valloituksena. Start up -yrityksessä on uskallusta kiivetä vuorelle ja tulla myös alas ja kiivetä seuraavalle, jos vuori ei ollut oikea. Neuvoni on, että yksi vuori kerrallaan ja muista katsoa jalkoihin. Vuoren valloituksella Asikainen kuvaa Start up -yrityksen perusideaa eli nopeaa reagointia, uskallusta ja joustavuutta. – Nopeat liikkeet ja yhden vuoren tai liiketoimintamallin katsominen kerrallaan on ainoa tapa, jolla start up -yritys voi vallata potentiaalisen markkinan. Enkeli pelastaa kuolemanlaaksossa Bisnesenkeleiden tärkein rooli on rahoittaa start up -yritystä sen alkuvaiheessa, kriittisessä kuolemanlaaksossa. – Ensi alkuun rahoittajina toimivat usein kolmen F:n säännön mukaan perhe, ystävät ja yllytyshullut (englanniksi family, friends and fools). Kun nämä rahat on käytetty, seuraa niin kutsuttu kuolemanlaaksovaihe, jossa tarvitaan lisää rahoitusta etsintävaiheelle. – Pitää kuitenkin muistaa, että ulkopuolinen rahoitus tai rahoittaja ei ole mikään ihmelääke. Tarvitaan kunnon perusta, kunnon tiimi ja joustavuutta löytää se oikea bisnesmalli. Itse painotan tiimin tärkeyttä – jos tiimi on toimiva ja uskoo hommaan, silloin minäkin uskon, Asikainen sanoo. Riku Asikainen korostaa myös, että yrittäjällä itsellään on aina suurin riski. Toisaalta yrittäjän on oltava valmis myös luopumaan yrityksestään. – Yrittäjänriski on olemassa ja mielestäni se kuuluukin olla. Yrittäjänriski tarkoittaa myös sitä, että on valmis tekemään paljon töitä. Alkuvuodet jopa ilman palkkaa. Me sijoitamme ideaan ja tiimiin, emme yrittäjän elantoon. – Enkelit sijoittavat saadakseen voittoa sijoitukselleen. Usein sen tekeminen edellyttää yrityksen myymistä. Lähtökohtaisesti start up -yritykset perustetaan myytäviksi ja siksi niihin myös sijoitetaan. Jos haluaa tehdä pitkää uraa yrityksensä kanssa, niin silloin on rahoitus haettava muualta. Mitkä sitten ovat Riku Asikaisen mukaan kiinnostavia sijoituskohteita? – Kansainvälisyys on yksi peruskriteeri. Se nyt vain on niin, että täältä on lähdettävä pois. Suomessa on aivan liian pienet markkinat kasvuyrityksille. FiBANin tilastoissa it-alan yritykset ovat vielä kärkisijoilla, mutta hyvinvointialan yritykset nousevat kovaa vauhtia. Suuren joukon rahoittama Sijoittamisen riski pienenee, kun sijoittajia on paljon. Joukkorahoituksessa ideana on, että kun suuri joukko sijoittaa pienellä summalla, saadaan tarvittava pääoma kerättyä. Suomalaisen joukkorahoitusalusta Invesdorin tavoitteena on rakentaa Euroopan johtavaa joukkorahoituspalvelua. – Internet ja digitalisaatio on mullistanut monta asiaa ja yksi niistä on joukkorahoitus. Internet mahdollistaa joukkorahoituksen hakemisen ympäri maailman. Esimerkiksi yksi menestyneimmistä joukkorahoitusprojekteistamme, Iron Sky, sai sijoittajia Australiasta asti, kertoo Mikko Savolainen Invesdorista. Joukkorahoituksen hakeminen ja siinä onnistuminen edellyttää hyvää suunnittelua ja selkeää kohderyhmää. Savolainen painottaa joukkorahoituksen hakemisessa erityisesti sen markkinoinnillista arvoa. – Joukkorahoituskampanjaan kannattaa suhtautua samalla tavoin kuin markkinointikampanjaankin. Siinä on täysin samat metodit ja olettavasti sama työmäärä ja samat työvaiheet. – Esimerkiksi Iron Sky -rahoituskampanja onnistui yli odotusten, sillä heillä oli selkeä ja sitoutunut fanikunta, joka lähti rahoittajaksi. Toinen esimerkki onnistuneesta kampanjasta on Panimoravintola Bryggeri, jonka kohderyhmä oli oma asiakaskunta. Arvolupauksena Bryggerin tapauksessa oli, että sijoittamalla pääsee omistamaan palan ravintolaa, Savolainen kuvailee. – Onnistuneen joukkorahoituskampanjan etuna ei siis ole pelkästään kerätty pääoma ja rahoitus, vaan markkinointihyöty ja asiakkaiden sitouttaminen. Tutustu bisnesenkelitoimintaan ja joukkorahoitukseen: www.fiban.org www.invesdor.com Tai tule keskustelemaan rahoitusvaihtoehdoista Keukeen: puhelin 050 341 3210 sähköposti keuke@keuke.?
6
Sanna Leinonen on tehnyt sen, mistä yleensä vain varotellaan tai lähinnä vähätellään. Hän on tehnyt käsityöstä ja käsintehdyistä koruista menestyvän bisneksen. Elvari-karkkikoruja ja lutuisia eläinhahmoja voi ostaa tapahtumista, verkosta tai vaikkapa Silja Linen laivoilta. Herkullinen yrittäjätarina Keskellä maaseutua, metsätien päässä pellon laidalla on talo ja talon vieressä pinkki parakki. Tässä pinkissä parakissa tehdään vaaleanpunaisia unelmia – herkullisia, aivan syötävän näköisiä koruja. Karkkikorutehtailijan, joka kutsuu itseään korupäälliköksi, yrittäjätarina on yhtä herkullinen. Se alkoi näin. Sanna Leinosen äiti oli huolissaan tyttärensä ylenpalttisesta työnteosta. Äiti päättikin saattaa tyttären uuden harrastuksen pariin ja osti hänelle pari pakettia Fimo-massaa. Tytär pyöritteli paketteja käsissään ja innostui kuin innostuikin askartelemaan massasta koruja. Käänteentekevää kaikessa oli kuitenkin ystävän pyyntö: ”Tee minulle englanninlakukoru.” – En minä mitään karkkikoruja kyllä tee, oli ensimmäinen reaktioni. Mutta kun loppujen lopuksi annoin periksi ja julkaisin korusta kuvan Facebookissa, tajusin, että tässä ollaan nyt menestyksen äärellä. Tajusin, että juuri näitä minun pitää tehdä, kertoo Sanna Leinonen. Ennen yrittäjäksi lähtemistä Leinonen kokeili siipiään vuorotteluvapaan verran. Hän teki koruja ja kiersi ympäri Suomea tapahtumissa myymässä niitä. – Ostin vanhan volkkaripakun ja maalasin sen käsin vaaleanpunaiseksi. Sen kanssa sitten kiersin ympäri Suomea. Nukuin pakussa huoltoasemien parkkipaikoilla ja päivät myin koruja. Myyntipäiviä kertyi sata puolessa vuodessa. Aina täysillä Vuonna 2011 aika oli kypsä oman yrityksen perustamiseen. Sen jälkeen kaikki on tapahtunut valtavan nopeasti. Elvari on kasvanut neljä henkeä työllistäväksi yritykseksi. – Olen aina ollut sellainen, että jos jotain teen, niin teen sen täysillä. Jossain vaiheessa omat tunnit loppuivat kesken ja vuonna 2012 päätin, että nyt on aika hommata lisäapua, Sanna Leinonen kertoo. Elvarin korut ovat edelleen puhdasta käsityötä ja Sanna Leinonen vastaa itse korujen muotoilusta ja tekemisestä. Englanninlakut, tikkarit, kuppikakut ja pienen pienet hampurilaiset syntyvät kaikki Leinosen omissa käsissä ja niin hän haluaa sen vielä pitääkin. Työntekijät viimeistelevät herkut koruiksi, pakkaavat ja lähettävät maailmalle. – Toki joudun koko ajan kehittämään prosessia ja työmenetelmiä samassa tahdissa, kun määrät kasvavat. Jokaisessa korussa, jokaisessa herkussa on oltava kuitenkin yksityiskohdat täydellisesti paikoillaan. Jos minulle tulee sellainen olo, että haluaisin laittaa korun suuhuni, silloin olen onnistunut. – Työ täytyy pitää myös luovana ja mielekkäänä. Olen antanut itselleni luvan tehdä yhden uutuuden joka viikko. Myös kilpailua on tullut viime vuosina aika paljon. Luovuudella ja uusilla tuotteilla pystyn pitämään välimatkaa kilpailijoihin, Leinonen toteaa. Jospa olisin tiennyt Sanna Leinonen lähti yrittäjäksi iso vaihde päällä, tunteella ja tekemisen meiningillä. – Jos aloittaisin nyt yrittäjänä, olisin heti mennyt Keukeen. Minulta on mennyt aivan hirveästi kaikkia avun mahdollisuuksia ohi. En esimerkiksi osannut hakea tukea ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen. – Onneksi ottivat Keukesta minuun yhteyttä. Esimerkiksi tämä Elvarin pinkki parakki, tuotantotilamme, on pystytetty ELY-keskuksen kehittämistuella. Olen saanut tukea myös brändinmuutoksen tekemiseen. Sekin oli merkittävä juttu, sen avulla olemme uudistaneet pakkaukset, korutelineet ja koko visuaalisen linjan. Elvari-koruja myydään edelleen isoissa massatapahtumissa, kuten Kotkan meripäivillä tai Pori Jazzissa. Pieniä jälleenmyyjiä löytyy verkkokaupan ohella ympäri Suomea. Tänä vuonna Elvari-korut pääsivät Silja Linen laivojen tuotevalikoimaan. – Minulla on ollut haaveena päästä johonkin isoon ketjuliikkeeseen. Silja Linen laivoja en osannut tai uskaltanut ajatellakaan. Mutta siellä ne nyt ovat myynnissä ja lyhyen ajan jälkeen Silja Line myös laajensi koruvalikoimaa, Sanna Leinonen hymyilee tyytyväisenä. 7
8 Terve iset Keuk elle: ” Suo men tul eva isuu den rak ent ami nen vaa tii uud enl aisi a yht eist yömal lej a, joid en on riko tta va per inte isiä toim inta tap oja . Usk on, ett ä ole mme löy tän eet syn erg iaa ja kilp ailu etu a keh ittä vän toim inta mal lin yhd ess ä Keu ken kan ssa . Kiit os siitä !” p o s t ia k e u k e l l e Tällä palstalla Keuken yhteistyökumppanit kertovat kuulumisiaan ja jättävät terveisensä Keuken postilaatikkoon. Laurea ammattikorkeakoulun aluepalvelujohtaja Teemu Ylikoski : KOULUTUSTA JUURI YRITYSTEN JA TYÖLÄMÄN TARPEIISIIN Laureassa on seitsemän koulutusta tarjoavaa pistettä; Hyvinkäällä, Keravalla, Espoon Leppävaarassa ja Otaniemessä, Lohjalla, Porvoossa ja Vantaan Tikkurilassa. Minkälaisia osaajia näissä koulutetaan? Laurea kouluttaa uusia tradenomi-osaajia liiketalouden, tietojenkäsittelyn, turvallisuusalan tarpeisiin, restonomeja marataalalle, sairaanhoitajia, terveydenhoitajia ja fysioterapeutteja; estenomeja kosmetiikkaja viestintäalalle; sekä sosionomeja ja rikosseuraamusalan sosionomeja. Miten työelämän näkökulma on huomioitu koulutuksessa? Entä yrittäminen? Laureassa opinnot voi suorittaa työn ohessa ja työelämän projektien muodossa. Proon, gia a n ä jektimuotoisissa opinnoissa ei välttämättä ole perinteisiä kursseja vaan opiskelu tapahtuu työelämästä – siis yrityksiltä ja yhteisöiltä – tulevien toimeksiantojen ja tarpeiden muodossa. Samalla kun opiskelijan osaaminen syvenee, pystymme tuottamaan uutta tietoa työelämän organisaatioille. Koulutuskeskustelussa korostuu nyt vahvasti opiskelijoiden työllistyminen. Koulutusohjelmien täytyy olla ajan tasalla, jotta opiskelijoiden osaaminen vastaa työelämän tarpeisiin. Laureassa tähän on kiinnitetty huomiota jo pitkään ja työllistymisaste opiskelijoidemme keskuudessa on 98,3 % vuoden sisällä valmistumisesta. Se oli Talouselämän vertailussa Suomen paras. Minkälaista yhteistyötä yritykset voivat tehdä opiskelijoiden kanssa? Monenlaistakin yhteistyötä. Tyypillisimpiä yhteisprojekteja ovat yrittäjiltä tulevat erilaiset tiedonkeruuseen liittyvät tarpeet, kuten markkinakartoitukset, asiakaskyselyt ja kilpailija-analyysit, joissa me voimme tarjota apua. Teemme myös paljon käytännön töitä: rakennamme markkinointisuunnitelmia, autamme esitteiden tekemisessä ja laadimme verkkosivuja yrittäjille. Mikä rooli Keukella on tässä yhteistyössä? Keuken asiantuntijat voivat tarvittaessa ohjata asiakasyrityksen Laureaan, mikäli keskustelussa nousee esille sellainen tarve, jossa me voimme olla avuksi. Teemme Keuken kanssa yhteistyötä erilaisten hankeasioiden parissa ja yritysasiakkuuksissa.
9 w w w . k e u k e . f i Oletko harkinnut yrittäjäksi ryhtymistä? Oletko miettinyt, että voisit ostaa yrityksen ja aloittaa siinä yrittäjänä? Vai pohditko nykyisen liiketoimintasi laajentamista yrityskaupan kautta? Viiden vuoden sisällä on tulossa myyntiin 50 000 yritystä niiden yrittäjien jäädessä eläkkeelle. Näihin yrityksiin tarvitaan jatkajia ja uusia osaajia. Oletko ostamassa? Oletko lähivuosina luopumassa yrityksestäsi? Oletko miettinyt eläkkeelle siirtymistä? Omistajanvaihdoksen suunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin – siitäkin huolimatta, että jatkaja olisi jo tiedossa. Keukelta saat omistajanvaihdokseen puolueettomat ja maksuttomat asiantuntijapalvelut, työkalut ja vinkit. Omistajanvaihdosneuvontamme auttaa sinua löytämään sinulle sopivat askeleet omistajanvaihdoksen toteuttamiseksi. Neuvontamme sisältää muun muassa >> Valmistautumisen omistajanvaihdokseen >> Kaupan kohteen määrittelemisen >> Omistajanvaihdokseen liittyvien haasteiden kartoituksen >> Neuvottelutaktiikan luomisen >> Jatkavan yrittäjän neuvonnan liiketoiminnan haltuunotossa ja kehittämisessä, pitäen sisällään mm. taloussuunnittelun ja -laskelmat, strategiasparrauksen, kasvusuunnitelmat. Oletko myymässä? Ota yhteyttä Keuken omistajanvaihdosasiantuntijaan: Jenni Tolvanen 050 368 4147 jenni.tolvanen@keuke.?
10 uudet keukelaiset Voittaja ei koskaan luovuta… Eikä luovuttaja koskaan voita! Näin sanaili jääkiekkokentiltä, kommentaattorin penkiltä ja kirjojen sivuilta tuttu Juhani Tamminen Keuken iltakoulussa elokuussa. Illan teemana oli Kymmenen askelta voittajaksi ja satapäinen kuulijakunta saikin tykin täydeltä tsemppiä ja itseluottamusta Tamimaiseen tyyliin. ”Keskinkertaisuus tarkoittaa sitä, että olet yhtä lähellä huippua kuin pohjasakkaa – pyri siis aina erinomaisuuteen.” Keuken tiimissä on kaksi uutta yritysneuvojaa. MBA Ria Laurila ja MMM, metsänhoitaja Riitta Backman aloittivat Keukella elo-syyskuun vaihteessa. Ria on työskennellyt Kehittämiskeskus Oy Hämeessä Hämeenlinnassa projektipäällikkönä ja yritysasiamiehenä. Rialta löytyy vahvaa osaamista erityisesti hyvinvointialojen yritysten kehittämisestä ja verkostojen rakentamisesta. Riitta puolestaan siirtyy keukelaiseksi Työtehoseuran (TTS) palveluksesta tutkimusvastaavan ja projektipäällikön tehtävistä Rajamäen Luonnonvarat ja energia -yksiköstä. Riitalla on pitkä kokemus metsäja puutuotealan pienyritysten kehittämis-, koulutusja tutkimustehtävistä ja hän on toiminut aiemmin mm. Sahayrittäjät ry:n toiminnanjohtajana. Ei Ei Eikkä luovu naili jääkie pe penkiltä ja Ta T mminen sa. Illan te voittajaksi kinn tykin t m mu musta Tam taaiisuus tark hhuuippua ku eerrinomaisu Riitta Backman puh. 050 3056 771 riitta.backman@keuke.? Ria Laurila puh. 050 3522 577 ria.laurila@keuke.? Ria Riitta
11 Onnentoivotukset yrittäjille Kasvu on nyt open Yrittäjä tarvitsee onnen lisäksi hyviä neuvoja. Tällä teemalla Keuke onnitteli yrittäjiä heidän omana merkkipäivänään 5. syyskuuta. Keuke toi myös palvelunsa näkyville jalkautumalla Keravan Puuvalonaukiolle jakamaan tietoa yritysneuvonnasta yhdessä Uusyrityskeskuksen kanssa. Keuke vei onnittelut myös Keski-Uudenmaan Yrittäjien aamukahvitilaisuuteen, jossa paikalla olleet Järvenpään, Kellokosken, Keravan, Klaukkalan, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan yrittäjät saivat keukelaisilta pienet lahjat. Valtakunnallinen kasvuyrittäjyyskilpailu Kasvu Open pyörähtää käyntiin vuoden 2015 alusta. Nyt mukana on myös Keuke ja sen toimialueen kunnat. Kasvu Open on valtakunnallinen kasvuyrittäjyyskilpailu ja sparrausprosessi kaikille kasvusta kiinnostuneille yrityksille. Kasvu Openissa kohtaavat yli 900 kokeneen yritysjohtajan osaaminen ja 455 kasvunälkäisen pk-yrityksen uudet ideat. Kasvu Open haastaa kaikki suomalaiset kasvunälkäiset yritykset uudistamaan ja kasvattamaan omaa liiketoimintaansa vaikka kansainvälisiin mittoihin. Kasvu Open tarjoaa osallistuville yrityksille loistavan tilaisuuden testata kasvuideat ja hyödyntää kasvun parhaita asiantuntijoita. Suomen kovin sparrausprosessi synnyttää uusia yrityksiä ja vauhdittaa jo olemassa olevien yritysten kasvua – tämä haaste kannattaa ottaa vastaan! Kasvu Open on valtakunnallisen yritysverkoston yhteinen ponnistus kasvuyrittäjyyden tueksi ja osallistujille aina maksuton. Lue lisää www.kasvuopen.? ja ota yhteyttä Keukeen, puhelin 050 341 3210, keuke@keuke.? .
12 Jatkajalle oikeat eväät o m is t a j a n v a ih d o s Mikko Jokela on työskennellyt perheyrityksessä pitkälti yli kymmen vuotta. Kolmen vuoden sisällä yrityksen omistaja Jaakko Jokela on siirtämässä omistusta lapsilleen ja Mikko on astumassa toimitusjohtajan saappaisiin. Ennen sitä on kuitenkin käytävä keskusteluja, tehtävä useita päätöksiä ja valmistauduttava omistajanvaihdokseen monella eri tavalla. Mainostekstiilejä ja liikelahjoja valmistava ja myyvä Nisa-tuote perustettiin vuonna 1982. Samana vuonna perheyrityksen potentiaali kasvoi yhdellä pojalla. Mikko Jokela kävikin uransa ensimmäisiä myyntineuvotteluja äitinsä vatsassa. Töihin yritykseen Mikko tuli 13 vuotta sitten, suoraan lukion jälkeen. Nyt Nisatuotteessa on käynnistynyt omistajanvaihdosprosessi ja Mikko ottamassa toimitusjohtajan tehtävän itselleen. – Voisi sanoa, että tunnen yrityksen ja sen tuotteet hyvin. Mutta lähinnä nykyisen tehtäväni eli myynnin näkökulmasta. Hallinnosta ja talouspuolesta minulla on vielä opittavaa. Keuken omistajanvaihdospalvelun jatkajayrittäjän valmennus osui juuri oikeaan saumaan myös Nisa-tuotteessa. – Olimme juuri alkaneet käymään keskustelua tulevasta omistajanvaihdoksesta, kun Keukesta tuli valmennuksesta postia. Olen ollut valmennukseen todella tyytyväinen. Mukaan on tarttunut hyviä käytännön työkaluja, kuten varastoitavien tuotteiden luokitteluun käytettävä ABCanalyysi. Myös markkinointiin olen saanut uusia ajatuksia, Mikko Jokela kertoo. – Vielä tarvitsen koulutusta lukujen ja numeroiden ymmärtämiseen. Olen suorittanut yrittäjän ammattitutkinnon, mutta mielestäni se ei antanut tarpeeksi eväitä tulevaan toimitusjohtajan tehtävään. Suunnitella täytyy Nisa-tuotteen omistaa sataprosenttisesti sen perustaja Jaakko Jokela. Hänen neljästä lapsestaan kolme työskentelee yrityksessä. Piakkoin pitäisi päättää, miten omistusta siirretään jälkikasvuille – kuka haluaa jatkaa yrityksessä ja kuka ei. – Yksi tärkeimmistä Keukesta saamistamme neuvoista on ollut se, miten tätä keskustelua ryhdytään käymään kotona vanhempien ja sisarusten kesken, Mikko Jokela toteaa. Keuken omistajanvaihdoksiin perehtynyt yritysneuvoja Elina Duréault vahvistaa, että tasajaolla ei aina päästä parhaaseen tulokseen. – Vanhemmat haluavat olla tasapuolisia ja alkuoletus perheyrityksen omistajanvaihdoksessa usein onkin, että jokaiselle lapselle myydään tai annetaan tasaosuus yrityksestä. Se ei kuitenkaan ole yrityksen päätöksenteon kannalta välttämättä järkevää. – Kaikki lapset eivät ole myöskään halukkaita panostamaan yritykseen tai edes työskentelemään siinä. Siksi nämä keskustelut kannattaa suunnitella hyvin ja lähestyä omistajanvaihdosta yrityksen parasta ajatellen, Duréault sanoo. Miten tullaan toimitusjohtajaksi Nisa-tuotteessa eletään yhtä vuoden tärkeimmistä sesongeista, kun yritykset hankkivat työntekijöilleen ja asiakkailleen joulumuistamisia. – Tämän kiireen keskellä olen haalinut itselleni koko ajan enemmän ja enemmän tehtäviä oppiakseni enemmän. Myynnin ja markkinoinnin sekä graa? sten töiden lisäksi olen tuurannut äitiäni, joka tekee meillä taloushallinnon työt, Mikko Jokela toteaa. – Ja tästäkin olen oppinut, että delegoida täytyy. Kaikkea ei pysty eikä jaksa tehdä itse. Tulevaan toimitusjohtajan tehtävään astumista helpottaa se, että yrityksen jatkaminen on ollut Mikolle aina itsestäänselvyys. – Jotenkin se on ollut aina selvää, vaikka ei siitä ole ääneen puhuttukaan kuin vasta viime aikoina. Tämä on perheyritys ja hyvä yritys, jotain on tehty oikein, kun näin pitkään on toimittu. Miksi en kehittäisi hyvää yritystä edelleen! – Uskon myös, että isästä on tukea ja turvaa pitkäksi aikaa. Enemminkin uskon, että hänen on vaikea jäädä pois, kun on 30 vuotta tottunut paiskimaan yrityksen eteen töitä.
13 Jatkaja tarvitsee sparrausta Sukupolvenvaihdokset yrityksissä lisääntyvät, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Omistajan vaihtuminen itsessään on vuosien projekti, mikä ei kuitenkaan lopu kauppakirjojen kirjoittamiseen. Jatkava yrittäjä tarvitsee tukea ja neuvoja valitsemalleen tielle. Keuken omistajanvaihdospalvelussa neuvotaan myyjiä ja ostajia, luopujia ja jatkajia puolueettomasti ja tasapuolisesti. Tämän lisäksi jatkajayrittäjää sparrataan liiketoiminnan haltuunotossa ja kehittämisessä. Jatkajayrittäjän neuvonta pitää sisällään taloussuunnittelun ja laskemien tekemisen, strategiasparrauksen ja kasvusuunnitelmien tekemisen. Yksi jatkajayrittäjän palveluista on alkusyksystä käynnistynyt Toisella kierroksella -jatkajayrittäjän valmennuskokonaisuus. Onko omistajanvaihdos ajankohtainen? Soita tai meilaa ja varaa aika maksuttomaan neuvontapalveluun: 050 341 3210 keuke@keuke.fi Sukupo sä lisää kat jääv vaihtum projekti kauppa Jatkava neuvoja Keuke velussa jia, luop tomasti lisäksi ja liiketoim kehittäm Jatka tää sisä ja laske asparra mien te täjän p käynnist -jatkaja naisuus. omis aja Soita aik ne ke T-paita on Mikko Jokelan mukaan helppo, tehokas ja pitkäikäinen mainos. Samalla se on lahja, joka ilahduttaa saajaansa.
14 Yrittäjiä kiinnostaa myynnin ja markkinoinnin tehostaminen sekä asiakkuuksien hankinta. Tämä käy ilmi Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy:n (Keuke) tuoreesta asiakastyytyväisyyskyselystä. Lähes puolet Keuken asiakkaista haki neuvoja kuluneen vuoden aikana juuri markkinointiin sekä myyntiin ja asiakashankintaan. Myös verkostoituminen ja kumppaneiden löytyminen kiinnosti 33 prosenttia asiakkaista. – Se on positiivinen signaali. Sen sijaan, että talousja rahoitusneuvonta nousisi merkittävästi esille luvuista, yrittäjät näkevät, että vaikeina aikoina täytyy miettiä uusia tapoja tehdä myyntiä ja hankkia asiakkaita, toteaa Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy:n toimitusjohtaja Elina Pekkarinen. Keukesta haettiin neuvontaa myös liiketoiminnan arviointiin ja strategian tekemiseen (45 %), talousja rahoitusneuKeuken palvelut tunnettuja ja arvostettuja YRITTÄJÄT KAIPAAVAT APUA NYT MYYNTIIN JA ASIAKKUUKSIEN HANKINTAAN vontaan (32 %) ja omistajanvaihdoksiin ja yrityskauppoihin (30 %). NEUVONNASTA KONKREETTINEN HYÖTY Yrittäjät kokevat Keukesta saamansa neuvonnan erittäin hyödylliseksi. Jopa 84 prosenttia kyselyyn vastanneista koki neuvonnan hyödylliseksi yritystoiminnan yleisen kehittämisen kannalta ja 80 prosenttia kertoi neuvonnan vahvistaneen omia suunnitelmia. Yli puolet vastanneista kertoi saaneensa enemmän neuvontaa, kuin osasi odottaa. Neuvonnan hyöty näkyy myös konkreettisissa tuloksissa, 72 prosenttia ryhtyi heti toimenpiteisiin neuvonnan tuloksena ja 45 prosenttia uskoi hankkeensa toteutuneen nopeammin neuvonnan avulla. Lähes 70 prosenttia yrittäjistä uskoi, että Keuken neuvonnasta oli konkreettista hyötyä liiketoiminnan kehittämisessä. Keuken yritysneuvojat saavat asiakkailta loistavat arvosanat. Kouluasteikoilla 4–10 neuvojien asiantuntevuus arvioitiin keskiarvolla 8,6. Ripeydestä keskiarvoksi tuli 8,8 ja palveluhalukkuudesta 9,1. Jopa 93 prosenttia asiakkaista olisi valmis suosittelemaan Keuken palveluja toisille yrityksille. – Erittäin hyvä tulos tutkimuksessa tuli myös Keuken tunnettuuden osalta. Noin 40 prosenttia asiakkaista kertoi tuntevansa Keuken entuudestaan. Tässä olemme parantaneet tulosta lähes puolella viimevuotiseen verrattuna, sanoo Elina Pekkarinen. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena ja se lähetettiin Keukessa talvi-kevätkaudella 2013–2014 asioineille asiakkaille. Kyselyyn vastasi 108 asiakasta ja kyselyn vastausprosentti oli 20. Minua autettiin juuri niissä asioissa, joihin hain apua. 10 % 20 % 30 % 40 % 4 50 % 5 60 % 6 70 % 7 80 % 8 90 % 9 100 % 10 85 % 84 % 80 % 56 % 8,6 72 % 8,8 45 % 9,1 67 % Neuvonta oli hyödyllistä yritystoimintani yleisen kehittämisen kannalta. Keuken yritysneuvonta vahvisti omia suunnitelmiani. Sain neuvontaa enemmän kuin osasin odottaa. Asiantuntevuus Ryhdyin toimenpiteisiin yritysneuvonna tuloksena. Ripeys Hankkeeni toteutui nopeammin yritysneuvonnan avulla. Palveluhalukkuus Keuken yritysneuvonnasta oli konkreettista hyötyä liiketoimintani kehittämiseen. Neuvonnan koettu hyöty: asiakaspalvelun arviointi: keuken suosittelu toisille yrityksille: 93 % KYLLÄ 7 % ei
15 Kasvua kansainvälistymällä Kiinnostaako vienti, mutta et tiedä mistä ja miten aloittaisi? Tule meille Keukeen juttelemaan ja mietitään yhdessä minne ja miten. Yritysten kansainvälistyminen on nyt hyvinkin ajankohtainen asia. Markkinoiden laajentaminen Suomen rajojen ulkopuolelle on nykyisessä huonossa taloudellisessa tilanteessa yksi harvoista keinoista löytää kasvua. Suomen tärkeimmät vientimaat ovat Ruotsi ja Saksa. Ne toimivat suomalaisyrityksille myös portteina muuhun PohjoisEurooppaan ja Keski-Eurooppaan. – Vienti on hyvä aloittaa juuri Ruotsin ja Saksan kanssa, sillä niissä maissa on hyvin samantapainen yritysja toimintakulttuuri kuin meillä Suomessakin. Se on kaikin puolin pehmeämpi tapa kuin esimerkiksi Aasian maat, toteaa Keuken yritysneuvoja Elina Duréault. Tullin tilastojen mukaan pienten ja keskisuurten yritysten osuus viennin kokonaisarvosta on 13 prosenttia. Vienti on Suomessa hyvin keskittynyttä. Sadan suurimman vientiyrityksen osuus kokonaisviennistä oli viime vuonna 68 prosenttia. Viidelle suurimmalle vientiyritykselle oli keskittynyt lähes neljännes viennistä. – Tilaa vientimarkkinoilla on myös pienemmille toimijoille. Uskon, että yritykset tarvitsevat tämän asian suhteen paljon herättelyä. Aivan liian harva yritys on edes miettinyt viennin aloittamista, sanoo Duréault. Älä enää mieti, vaan ota ensimmäinen askel kohti vientimarkkinoita. Varaa aika maksuttomaan neuvontapalveluun, puhelin 050 341 3210 tai keuke@keuke.fi Kauppakamareissa tietoa Jos haluat avata markkinat johonkin tiettyyn maahan, kauppakamareista löytyy paljon tietoa ja neuvoja kohdemaasta. Pienten yritysten apuna ja tien näyttäjinä toimivat aktiivisesti muun muassa Saksalais-suomalainen kauppakamari, Suomalais-ruotsalainen kauppakamari ja Suomalais-venäläinen kauppakamari. Kauppakamarit tuntevat kohdemaan kulttuurin, markkinat ja käytännöt. Heillä on myös tärkeät kontaktit, joiden kautta on mahdollista löytää sopivat kauppakumppanit. Monet kauppakamarit tekevät säännöllisesti myös erilaisia markkinointija tunnustelumatkoja kohdemaihin. – Ensitunnustelut ja keskustelut viennin aloittamisesta voi käydä myös meillä. Yritysneuvojiltamme löytyy kokemusta ja asiantuntemusta sekä tarvittavat yhteydet suunnitteluun, toteaa Elina Duréault. – Voimme laatia yhdessä kansainvälistymiskartoituksen, jonka pohjalta annamme näkemyksiä mahdollisista etenemistavoista sekä niiden vaiheista.
16 16 16 w w w . k e u k e . f i myyvä yrittäjä Miten ja missä kanavissa tavoitan asiakkaani? Miten asiakaskokemus vaikuttaa ostopäätöksen tekemiseen? Miten erottaudun kilpailijoista? Miten sosiaalinen media tukee myyntiäni? Missä bisneksessä toimin? Myyntityö ja markkinointi helpottuvat, kun saat käteesi menestyksen avaimet! Käymme myyntiä ja markkinointia läpi käytännönläheisesti, kädestä pitäen opastaen. Keuken järjestämä Myyvä yrittäjä -koulutus sopii erinomaisesti yrittäjille sekä myynnin ja markkinoinnin parissa työskenteleville henkilöille, jotka haluavat päivittää osaamistaan vastaamaan tämän päivän haasteita. Osallistujat saavat koulutuksen ajan tukea ja ohjausta valmentajilta sekä Keuken omalta yritysneuvojalta. Tule mukaan – samalla verkostoidut muiden yrittäjien kanssa! Aikataulu ja teemat: >> 13.1. klo 12–18 Asiakashankinta ja ratkaisumyynti >> 27.1. klo 13–18 Ideasta toteutukseen >> 10.2. klo 13–18 Kaupallinen viestintä >> 24.2. klo 13–18 Sähköinen markkinointi Tule mukaan oppimaan, tekemään ja verkostoitumaan. >> Yrittäjän kasvuvalmennus kevät 2015 >> myyntija markkinointiosaamista käytännönläheisesti >> 13.1.-24.2.2015 keukessa keravalla valmennuksen kokonaishinta 200€ (+ alv 24%) Hintaan sisältyy: >> Koulutus materiaaleineen >> Ohjatut etätehtävät >> Henkilökohtainen opastus >> Osallistuminen fokusointiklinikkaan >> Iltapäiväkahvit Lisätiedot ja ilmoittautuminen: >> Sitovat ilmoittautumiset 12.12.2014 mennessä. >> Mukaan valitaan rajattu määrä yrityksiä. Elina Duréault Yritysneuvoja 050 366 8588 | elina.dureault@keuke.? Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy Puuvalonaukio 2 D, 04200 Kerava