1 Ilmalämpöpumput puhtaiksi uudella palvelulla s.8 Talousasiat – enemmän kuin numeroita s.12 3/2015 Konditoria pH7 ansaitusti vuoden uusmaalainen yritys s.4
2 yrittämisen perustiedot netissä w w w. k e u k e . f i Tarvitsetko laskutuspohjaa tai perustietoja markkinointisuunnitelman teosta? Miltä näyttää muistutuslasku tai alihankintasopimus? Yritystulkki on yrittäjän sähköinen työkalupakki, josta löydät kaikki yrityksen pyörittämiseen liittyvät perustiedot ajantasaisena ja paikallisesti tuotettuna. Maksuton palvelu helpottaa hallinnon hoitamista ja antaa mainiot välineet yrityksesi toiminnan suunnitteluun myös pidemmällä tähtäimellä. KÄY TUTUSTUMASSA HETI! • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous f i Miltä näyttää yvät perustieja antaa mai• Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus
3 p ä ä k ir j o it u s keuke postia 3/2015 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 4 500 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3 Voittajan on helppo hymyillä Mikään ei ole hienompaa kuin voitto, paitsi tietenkin ylivoimainen voitto. Tänä syksynä meidän keskiuusmaalaiset yritykset ovat niittäneet menestystä vähän joka puolella. Valtakunnallisessa Kasvu Open -kilpailussa järvenpääläinen Pentisol Oy ja keravalainen MotoCut Oy valittiin 20 parhaan kansainvälistymispotentiaalin omaavan yrityksen joukkoon. Pentisol Oy valittiin myös vuoden 2015 uusmaalaiseksi yritykseksi yhdessä tuusulalaisen Konditoria pH7:n kanssa. Kaikkia palkittuja ja menestyneitä yrityksiä yhdistää kova halu kasvaa ja kehittyä. Sellainen draivi, mikä näissä yrityksissä on, näkyy myös ulospäin – tuloksina ja asenteena. Erityisen iloinen ja ylpeä olen siitä, meillä keukelaisilla on ollut mahdollista olla mukana tekemässä näiden yritysten kasvua. Aina se ei ole helppoa, kuten pH7:stä kertova juttu osoittaa. Mutta sitä paremmaltahan se menestys maistuu, kun sen eteen tietää tehneensä töitä. Kasvun merkeissä jatkamme myös tulevana vuonna. Ensi vuoden ykkösasioiksi nostamme työllistämisen ja työpaikkojen synnyttämisen. Se on itse asiassa meidän ensi vuoden teemamme, ja se jatkaa hienosti tänä vuonna nostettua kasvun intoa, se on suoraa jatkoa hyvälle, luottavaiselle uskolle tulevaisuuteen. Me keukelaiset olemme vuosittain mukana reilusti yli tuhannen yrityksen kehittämisessä. Jokainen yrityksiin syntyvä työpaikka ja toteutuva kehittämissuunnitelma on tärkeä –Keski-Uudeltamaalta löytyy monia hienoja yritystarinoita ja niissä on ilo olla mukana. Hyvää joulunaikaa ja menestystä pian alkavalle uudelle vuodelle! Elina Pekkarinen toimitusjohtaja v v J E
4 Nopea kasvu voi viedä jalat alta. Tuusulalainen konditoria pH7 kasvoi vuoden aikana 60 prosenttia ja meinasi pyörähtää pyllylleen. Onneksi koitui nopeasti saatu asiantuntija-apu. Nyt tämän vuoden uusmaalaiseksi yritykseksi valittu pH7 tähtää vientimarkkinoille omalla suklaalla. Täyden kattauksen hovileipuri Piakkoin markkinoille on tulossa pH7:n oma suklaatuoteperhe. Nimi ja tuote ovat toistaiseksi salaisuus, mutta luvassa on täyteläistä ja laadukasta suklaata designpaketissa. Kondiittori Toni Rantala on toinen Suomen kahdesta Callebautin suklaalähettiläästä.
5 Kaksi vuotta sitten konditoria pH7 laajensi nykyisiin tiloihinsa Tuusulan Jusslasssa. Samalla konditoria laajeni leipomoksi ja tuotevalikoimaan tulivat mukaan suolaiset herkut. – Siitä koko homma repesi käsiin. Tuotevalikoimamme oli niin täydellisen kattava, että tilaukset kasvoivat ja suuria asiakkaita tuli koko ajan lisää. Mikään ei oikein pysynyt perässä, vähiten taloushallinto. Teimme muun muassa viime vuonna yli 100 000 eurolla ylitöitä, että saimme kaikki tilaukset tehtyä. Mutta kalliiksihan se vain tuli, toteaa pH7:n yrittäjä Toni Rantala. Kasvukipujen pelastukseksi koitui Kasvu Open -kasvuyrityskilpailu, jossa pH7 oli mukana Keski-Uudenmaan kasvupolulla. – Saimme kilpailun sparraajilta, ammattilaisilta, aivan uskomattoman hyviä neuvoja. Ryhdyimme heti toimenpiteisiin neuvojen pohjalta ja palkkasimme aivan aluksi ulkopuolisen talousjohtajan. Me myös kilpailutimme kaikki tavarantoimittajat, josta syntyi paljon säästöjä, Rantala kertoo. – En tiedä missä nyt olisimme ilman kilpailua ja kullanarvoista asiakkuutta Keukeen, josta alun perin meitä kehotettiin hakemaan mukaan kilpailuun. Se on kumma, että vaikka itse tajuaisikin asioiden tilan, niin siinä arjen kiireessä ei tule tehtyä mitään sen eteen. Tarvitaan toinen ihminen, joku ulkopuolinen sanomaan se. Suklaata, suklaata! Nopeiden korjausliikkeiden ansiosta pH7:llä menee nyt siis hyvin, voisi sanoa loistavasti. Talossa on väkeä 34 henkilöä, viimevuotiseen verrattuna 14 enemmän. Tuotteita menee muun muassa suurille ravintolaketjuille, lentokentille ja valtiotason arvovieraille. – Tämä kaksi vuotta sitten meille tehty tila toimii nyt puolikapasiteetilla. Vuokrasimme lisäksi naapurihallista 300 neliötä lisää ja ehkä me nyt pärjäämme tässä muutaman vuoden. Uuteen laajennusosaan on tulossa tilat ja uudet koneet suklaanvalmistukseen. Suklaalla pH7 aikoo valloittaa koko maailman – tai ainakin Euroopan. Uuden tuoteperheen suunnittelu alkaa olla jo hyvässä vauhdissa brändiä ja tuotepakkauksia myöten. Oikea reseptiikka, pavut ja suhteet on käyty testaamassa ranskalaisessa laboratoriossa. pH7 on saanut suklaalle myös Suomalaisen Työn Liiton myöntämän Design from Finland -merkin. – Suklaa on suurin intohimoni, sen kanssa olen touhunnut varmasti eniten, toteaa Rantala, joka on maailman suurimman suklaatuottajan Callebautin suklaalähettiläs Suomessa. Toinen kahdesta. – Uusi suklaatuoteperhe edellyttää raskaita investointeja. Tulemme hakemaan Tekesiltä apua viennin aloittamiseen ja siihen liittyviin yksityiskohtiin. Nyt vaan toivotaan, että tärppää ja että saadaan vienti isosti käyntiin. Kondiittori on kondiittori pH7n omistaja ja kondiittori Toni Rantala on ehtymätön luovuuden kaivo. Uudet tuotteet ja niiden reseptiikka syntyvät kuin itsestään. Yrityksessä kehitetään jatkuvasti uutta, Rantalan mukaan virityksiä on paljon. – Mutta me olemme konditoria, emme yrityskehittämö. Ja minä olen vain kondiittori, en mikään yritysasioiden asiantuntija. Olen todella iloinen, että pari vuotta sitten satuimme Keuken Tolvasen Jennin kanssa samaan tilaisuuteen ja vaihdoimme käyntikortteja. Rantalan vaimo Pedra on yrityksen toinen omistaja ja ollut mukana perustamisesta lähtien. – Aika paljon asioita olisi jäänyt tekemättä ilman Keukea. Voisi sanoa, että Keuke on ollut yrityksellemme tärkein kontakti. Pyörät ovat lähteneet pyörimään tosissaan sen jälkeen, kun me saimme Keukelta sparrausta ja neuvoja. Tiedättekö mikä on pH7: tämän hetken suurin innovaatio? Mistä kuhistaan ravintoloissa ympäri Suomen maan? Ne ovat tuhdit, aidosti rasvaiset ja maistuvat hampurilaissämpylät. – Hampurilaissämpylät ovat totutusti kuivia ja mauttomia. Meidän sämpylät ovat täyttä tavaraa, niissä on voitakin 10 prosenttia. Siksi niitä haluaa kaikki, ne maistuvat hyvälle, eikä niitä tarvitse jättää lautasen reunalle, nauraa Rantala.
6 p o s t ia k e u k e l l e Mitä Karkkilalle kuuluu? Onko yrityspuolella pörinää? Karkkilalle kuuluu hyvää ja taloutemme on kunnossa. Karkkilan kaupunki sekä karkkilalaiset yritykset ovat investoineet viime vuosina useiden miljoonien eurojen arvosta rakennuksiin, koneisiin ja laitteisiin. Karkkilan suurimman alakoulun laajennusja peruskorjaushanke on juuri valmistumassa. Metalliyrityksemme ovat ostaneet uusia koneita tuotantoa tehostamaan ja kasvattamaan, tuotantotiloja on laajennettu. Karkkilan yritystoiminnan kivijalka on ollut vuodesta 1820 alkaen metalliteollisuus ja sitä se on myös tänä päivänä, siltä sektorilta kuuluu kivasti pörinää ja positiivista kilkatusta. Myös hyvinvointija hoiva-alalla tapahtuu ja uusia yrityksiä perustetaan näille aloille. Yritysten vaihtaessa suurempiin toimitiloihin Karkkilassa on vapautunut tuotantoja toimitiloja. Meillä on siis tarjota erinomaisia toimitilaratkaisuja perinteisellä ruukkialueellamme, kaupungin ydinkeskustassa ja valtatie kahden varrella uudella yritysalueellamme. Karkkilan kaupunki ostaa yritysneuvontapalvelut Keukelta. Mikä on yritysneuvonnan arvo ja hyöty? Mitä te odotatte Keukelta? Olemme tehneet Keuken kanssa yhteistyötä vuodesta 2010 lähtien. Silloin päättäjät totesivat, että toimiva yritysneuvontaorganisaatio on kaupungille elintärkeä ja välttämätön yritystoiminnan turvaamiseksi. Kun ostamme palvelut siihen keskittyneeltä organisaatiolta, voimme luottaa, että palvelu on ammattitaitoista ja osaavaa. Lisäksi voimme keskittää kaupungin omat resurssit paremmin elinkeinotoiminnan ja yritysalueiden kehittämiseen ja markkinointiin. Meillä on yritysneuvonnalle isot odotukset. Tarvitsemme siihen luotettavan kumppanin, joka kolmantena osapuolena Karkkilan kaupungin elinkeinosihteeri Birgitta Holttinen: TUOTANTOYRITYKSISSÄ POSITIIVISTA KILKATUSTA ohjaa yrittäjiä puolueettomasti kannattavaan yritystoimintaan ja kasvuun. Keuke on kaupungin tärkeä kumppani turvaamaan kaupungin elinvoimaisuus ja kilpailukyky Helsingin metropolialueella. Mikä on työnjako Keuken ja kaupungin kesken? Kaupungin elinkeinotoimi koordinoi ja ohjaa yrityspalvelujen toimintaa ja pyrkii vaikuttamaan siihen, että yrittäjä löytää helposti ne neuvontapalvelut, joita yritys kulloinkin tarvitsee. Kaupunki on viestinviejä ja välittäjä ja hyvien puitteiden rakentaja. Keuken tehtävänä on mielestäni pureutua yksittäisen yrityksen nykytilanteeseen ja yritystoiminnan akuutteihin kysymyksiin ja haasteisiin. Yritysneuvoja huomaa nopeasti ulkopuolisin silmin ne toimenpiteet, joita yrityksessä tulisi tehdä ja mitä mahdollisuuksia yrityksellä on kehittää toimintaansa. Terveiset Keukelle: ”Jatkakaa hyvää ja arvokasta työtä yritysten parissa. Teillä on hyvin hanskassa perusasenne, ajatus ja ydin – olette aktiivisia ja tekemisessä on mukana lämmin sydän. Odotan innolla myös seuraavaa tapahtumakutsuanne! ”
7 7 7 7 7 7 Me haluaisimme kuulla sen ja kertoa samalla, ettet ole yrittämisesi kanssa yksin. Tarjoamme maksuttomia yritysneuvontapalveluja kaikille Järvenpään, Karkkilan, Keravan, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan yrityksille ja yrittäjille. Jos siis tarvitset apua budjetin tai markkinointisuunnitelman tekemisessä, mietit viennin aloittamista tai yrityskauppoja tai kaipaat rahoitusta ideoillesi, tule keskustelemaan asiantuntijoidemme kanssa. Me autamme sinua kasvattamaan ja kehittämään yritystäsi. Mihin yrityksesi on matkalla? soita ja/tai laita sähköpostia ja varaa aika! 050 341 3210 keuke@keuke.?
8 Innovaatiolla puhtaat pumput Suomessa on asennettu noin miljoona ilmalämpöpumppua. Markkinoiden ensimmäinen huoltopesu on kuitenkin vasta nyt keksitty ja tuotu markkinoille. Fresh Wash on tehokas, mutta ei likaa ympäristöä. Kuvassa toimitusjohtaja Jari Yliniemi (oik.) ja kylmäasentaja Pekka Kurki
9 Kaikki alkoi ilmalämpöpumppujen asennuksesta. Kun ilmalämpöpumppuja oli asennettu satoja, asiakkaat alkoivat kaivata myös niiden huoltoa. – Ilmalämpöpumput keräävät sisälleen rasvaa, hometta, pölyä ja kuollutta ihoa. Vaikka suodattamia imuroitaisiin säännöllisesti ja muutenkin pidettäisiin laitteesta hyvää huolta, niin sisäosia ei ole päässyt puhdistamaan. Siksi me olemme nyt kehittäneet siihen oman pesutekniikan Fresh Washin, kertoo Teamtechin toimitusjohtaja Jari Yliniemi. Yliniemi aikoo myös näyttää, mitä kaikkea ilmalämpöpumppu itseensä muutamassa vuodessa kerää. Laitteesta riisutaan ulkokuoret ja sen ympärille laitetaan roiskesuojat. Ilmalämpöpumpun alle kiinnitetään kaukalo, jonne likavesi valuu ympäristö tahrimatta. – Innovaatiomme ansiosta laitteen voi puhdistaa paikallaan. Sitä ei tarvitse irrottaa eikä kuljettaa minnekään. Suuri keksintö tässä on oikeanlainen suutin, josta vesi tulee niin rikottuina pisaroina, ettei se roisku minnekään. Kuitenkin siinä riittää tehoja pureutumaan pumpun sisäosien pieniin ja hankaliin paikkoihin. Pitkää ikää ja terveyttä Pestävästä ilmalämpöpumpusta valuva vesi on mustanruskeaa ja sakkaista. Jari Yliniemen mukaan kyseinen laite ei ole edes kovin likainen. Sitä on luultavasti käytetty vain lämmitykseen, jolloin koneisto pysyy puhtaampana. – Meillä on messuilla ollut mukana pulloja, joissa on eri-ikäisistä laitteista tullutta pesuvettä. Jo parissa vuodessa vesi alkaa olla aika ruskeaa. Kuusi vuotta vanhasta pumpusta tuleva vesi on lähinnä mustaa. Suosittelen, että ilmalämpöpumppu pestäisiin viimeistään viiden vuoden jälkeen. Pesuvesi näyttää todellakin ällöttävältä, mutta mitä hyötyä pesemisestä on laitteelle? – Peseminen on huoltotoimenpide mikä pidentää laitteen käyttöikää. Puhtaana se kuluttaa myös vähemmän energiaa ja toimii paremmilla tehoilla. Pesun jälkeen ilmalämpöpumppu puhaltaa aivan kuin uutena. Ja tietenkin myös sisäilma on pesun jälkeen raikkaampi. Sen ovat asiakkaat monta kertaa maininneet. Franchising-palveluksi Teamtechin kehittämä Fresh Wash -pesu on toistaiseksi vain yrityksen omassa käytössä. Palvelu lanseerattiin viime toukokuussa Omakoti-messuilla Helsingissä. – Meillä on nyt toinen laiteversio käytössä. Tuotekehitystä on tehty siis jo paljon, seuraavaksi tarkoituksena on päästä sellaiseen versioon, jonka voi valmistaa teollisesti. Toistaiseksi nämä on kehitetty ja tehty minun autotallissani, Yliniemi hymyilee. Innovaatio pitäisi saada nopeasti myös koko maanlaajuiseen tarjontaan. Tuote ja palvelu pitävät sisällään laitteiston, pesuaineet, pesusuojat, matot, koulutuksen ja markkinoinnin. Tarkoituksena on saada valmis franchising-tuote markkinoille vielä tämän vuoden aikana. – Tämä täytyy nopeasti kaupallistaa ja viedä markkinoille. Tähän olen saanut apua Keukesta. Olemme yhdessä kehittäneet konseptia ja markkinointia. Keukesta olen saanut apua myös rahoitusasioihin, myynnin organisointiin ja patenttiasioihin. – Keukesta on ollut merkittävä apu erilaisten selvitysten tekemisessä ja sparraamisessa. Yrittäjällä kaikki tällainen jää aina iltaja yötyöksi ja siksi ne jäävät usein myös tekemättä. Keuken avulla olemme saaneet nopeasti tehtyä tärkeitä liikkeitä ja päässeet projektissa eteenpäin, Yliniemi kiittelee. Tiedätkö, mitä kaikkea ilmalämpöpumppu itseensä kerää? Jos tietäisit ja näkisit, haluaisit varmasti puhdistaa sen. Pornaislainen Teamtech on kehittänyt ensimmäisen ratkaisun ilmalämpöpumpun sisäosien pesuun. Innovaatio on tarkoitus levittää koko maahan franchising-palveluna.
10 Tuvat täynnä Keukelle harjoittelijaohjelma Lisätietoja Keuken harjoittelijaohjelmasta: Palvelukoordinaattori Minna Lojander 050 341 3210 | minna.lojander@keuke.? Keuken järjestämät koulutusja infotilaisuudet ovat olleet suosittuja ja keränneet salit ja tuvat täyteen lähes jokaisella paikkakunnalla. Vuoden 2015 aikana Keuken tilaisuuksiin osallistui kaikkiaan 1200 henkilöä. Neljä tilaisuuksista varattiin jokaista paikkaa myöten nopeasti. Esimerkiksi marraskuun 11. päivä järjestetty Joka yrittäjän talouskoulu veti paikalle 88 kuulijaa. Tilaisuuksia järjestetään yrittäjien esittämien toiveiden mukaisesti noin 15 vuodessa eri puolilla Keuken toimialuetta. Keuke kerää myös palautetta tilaisuuksistaan: keskiarvoksi onnistumisessa on saatu 8,34. Kuluneen vuoden aikana tilaisuuksia on ollut mm. omistajanvaihdoksista, taloudesta, markkinoinnista, digitaalisuudesta ja ajankäytöstä. Seuraa tulevia tapahtumia Keuken nettisivuilta: www.keuke.? Keuke tukee paikallisia opiskelijoita ja oppilaitoksia tarjoamalla noin kahdelle opiskelijalle vuodessa työharjoittelupaikan. Harjoittelu auttaa nuoria pääsemään työelämään kiinni ja tiivistää entisestään yhteistyötä paikallisten oppilaitosten kanssa. Ensimmäinen harjoittelija oli järvenpääläinen 20-vuotias Otto Uotinen. Otto oli Keukella työharjoittelussa 10 viikkoa ja harjoittelu päättyi marraskuun lopussa. Otto opiskelee Keravalla Keudassa liiketalouden merkonomiksi talousja toimistopalvelujen koulutusohjelmassa. Oton työtehtäviin Keukella kuului mm. asiakaspalvelua, tilaisuuksien järjestämistä, arkistointia ja muita toimistotehtäviä.
11 Laatuun ja omaperäiseen liikeideaan luottava Konditoria pH7 Oy Tuusulasta ja innovatiivinen spray-tuotteiden aerosolipakkaamo Pentisol Oy Järvenpäästä on valittu vuoden 2015 uusmaalaisiksi yrityksiksi. Molempien yritysten taustalla on yrittäjäpariskunta. Valinnat julkistettiin Uudenmaan maakuntaparlamentissa M/S Silja Symphonylla torstaina 12. marraskuuta. Palkinnot luovutti maakuntahallituksen puheenjohtaja Outi Mäkelä. Keukella on ollut ilo sparrata molemu u t is e t Menestystä Kasvu Open -kilpailussa Uutta kasvua myös vuonna 2016 Vuoden uusmaalaiset yritykset Keski-Uudeltamaalta Keskiuusmaalaiset yritykset pärjäsivät hienosti valtakunnallisessa Kasvu Open -kilpailussa. Järvenpääläinen Pentisol Oy ja keravalainen MotoCut Oy valittiin 20 parhaan kansainvälistymispotentiaalin omaavan yrityksen joukkoon. Yritykset palkittiin 23.10.2015 käydyssä ? naalissa Jyväskylän Paviljongissa. Pentisol ja MotoCut ovat nyt mukana Going Global -ohjelmassa, jonka aikana yritykset pääsevät ratkomaan omia kansainvälistymisen pullonkauloja sekä saavat suoria kontakteja kansainvälisiin osaajiin. Kansainvälisen kasvupotentiaalin lisäksi huomiota kiinniVuoden 2015 Kasvu Open Keski-Uudenmaan kiitoradalle haki mukaan lähes 50 yritystä, joista sparrattaviksi valittiin 15 yritystä. Kasvu on ollut Keuken kuluneen vuoden teema ja Kasvu Open -kilpailu yksi osa teemavuotta. tettiin erityisesti yritysten kasvukykyyn. Kaiken kaikkiaan Keski-Uudellamaalla oli neljän yrityksen edustus valtakunnallisessa Kasvun Open -? naalissa. Pentisolin ja MotoCutin lisäksi mukana ? naalissa olivat mäntsäläläinen Hellewi ja klaukkalalainen Lukoton Experience Oy. Kasvu Open on valtakunnallinen kasvuyrittäjyyskilpailu ja sparrausprosessi kaikille kasvusta kiinnostuneille yrityksille. Kasvu Openissa 900 kokenutta yritysjohtajaa tarjoaa oman ammattitaitonsa kasvunnälkäisten yritysten sparraamiseen. pia yrityksiä kasvuhankkeissa. Yritykset olivat mukana myös tämän vuoden KeskiUudenmaan Kasvu Open -kasvuyrityskilpailussa. Uudenmaan liitto yhteistyökumppaneineen kannustaa yrittäjyyteen palkitsemalla vuosittain menestyneet yritykset. Palkintoja myönnetään kaksi, toinen kaupan tai palvelualan yritykselle ja toinen tuotannolliselle yritykselle. Tunnustukset on jaettu vuodesta 1993 lähtien. Jatkoa on luvassa: Keski-Uudenmaan Kasvu Open -kasvupolku 2016 starttaa 26.1.2016. Haku aukesi 18.11.2015. Lähde mukaan kasvuun! Lisätietoja: www.keuke.? ja www.kasvuopen.?
12 1. Onko toiminta kannattavaa, teetkö riittävästi tulosta? Kannattavan liiketoiminnan perussääntö on, että rahaa pitää tulla yritykseen sisään enemmän kuin sitä menee ulos. Ulos menevään rahavirtaan pitäisi olla laskettuna myös yrittäjän oma riittävä palkka. Jotta toiminta olisi kannattavaa, tuotteet ja palvelut täytyy hinnoitella oikein. Se tarkoittaa, että tuotteita tai palveluja ei myydä liian halvalla, jolloin niistä saadut tulot eivät kata kuluja. Ylihinnoittelu sen sijaan saattaa vaikeuttaa myyntiä, etkä saa tarpeeksi asiakkaita. Kannattavuuteen liittyy olennaisesti myös työn ja tuotteiden laadukkuus. Jos toiminnasta syntyy paljon hävikkiä, niiden korvaamiseen ja paikkaamiseen kuluu paljon aikaa ja rahaa. 2. Pidä huolta, että kassassa on rahaa Riittävä kassa on tärkeää yrityksen pyörittämisessä. Se tarkoittaa, että rahaa tulee sisälle yritykseen tasaisesti ja että yrityksellä on rahaa maksaa omat ostolaskunsa. Jos yrityksen kassatulo on laskutettavaa tuloa, myyntisaamisia kannattaa seurata aktiivisesti ja mahdollisesti maksuehtoja lyhentää, jotta raha saadaan kiertämään nopeasti. • Älä viivyttele laskujen kirjoittamisessa, tee ne heti • Lyhennä tarvittaessa maksuehtoja • Seuraa myyntisaamisia ja ryhdy nopeasti toimiin, jos maksut viivästyvät 3. Seuraa tunnuslukuja On aina suositeltavaa käyttää kirjapidossa ammattimaista tilitoimistoa. Käyttämällä tilitoimistoa varmistat, että taloushallinto on tehty kirjanpitolain mukaan ja ammattitaidolla. Tilitoimistosta saat myös konsultointiapua moniin taloushallinnon asioihin. Pyydä tilitoimistostasi kuukausittain tulosraportit. Valitse itsellesi sopivat mittarit ja seuraa niitä sopivilla sykleillä. Myyntiä ja liikevaihtoa on hyvä seurata kuukausittain ja sitä kannattaa verrata myös edellisten vuosien vastaaviin kuukausiin. Myös menopuolta täytyy seurata. Siirrätkö tavarantoimittajien tekemät kustannusnousut myös omiin hintoihisi? Onko ylitöiden teettäminen järkevää ja onko sille vaihtoehtoa? Muista seurata myös varastosi arvoa. Jos varasto liikkuu hitaasti, sinun kannattaa luultavasti miettiä tuotevalikoimaa uudelleen. Rahoja on turha makuuttaa ylisuurissa varastoissa. 4. Miten rahoitat hankinnat? Suuret investoinnit kannattaa suunnitella hyvin. On hyvä miettiä, kannattaako yrityksen kassavaroja sitoja nopeasti kuluviin investointeihin vai olisiko vuokraaminen järkevämpää. Investointeja tehdessä otetaan huomioon kuinka pitkään se tuo lisäarvoa yritykselle. Suunnittele yhdessä kirjanpitäjäsi kanssa myös investointien poistot. Yrityksen taloudellinen tilanne kulminoituu kolmeen peruskysymykseen. Tekeekö yritys riittävää tulosta? Riittävätkö rahat aina ja onko yrityksen pääomarakenne terve? Sen lisäksi sinun on tärkeää tuntea yrityksesi talouden perusasiat, jotta voit johtaa ja suunnitella yrityksesi toimintaa hyvin ja oikea-aikaisesti. Keskity olennaiseen – vain muutama talousasia ratkaisee menestyksen. Talouden suunnittelu ja seuranta
13 Talouden johtamisen muistilistaa: • selvitä katteet tuote/ palvelukohtaisesti • laske ja aseta hinnat oikein • saamisten seuranta ja perintä määrätietoiseksi • virheet ja hävikki minimiin • varaston kierto kuntoon Pohdi seuraavia: • Onko ajankäyttö joustavaa ja palvelujen tuottaminen tehokasta, henkilöstö paikalla juuri silloin, kun tarvitaan? • Onko järkevää tehdä kaikki itse vai kannattasiko tehdä yhteistyötä, ostaa alihankintaa tai ulkoistaa osa toiminnoista? • Toimitaanko asiakaslähtöisesti, erotutaanko positiivisesti, tunnetaanko asiakkaat? • Tunnetaanko markkinaja kilpailutilanne? • Osataanko ja uskalletaanko myydä, johdetaanko myyntiä? • Entä osataanko ostaa oikein? Jos tarvitset apua talouden suunnitteluun, ota yhteyttä keuke@keuke.? , puhelin 050 341 3210.
14 Keuke paransi taas Asiakastyytyväisyyttä
15 Keukesta on tullut tärkeä strateginen kumppani yrittäjille. Tämän johtopäätöksen voi tehdä uusimmasta Keuken asiakastyytyväisyystutkimuksesta, jossa kysyttiin Keuken palvelujen tunnettuutta, neuvonnasta koettua hyötyä, asiakaspalvelun asiantuntevuutta ja sitä, mihin asiaan yrittäjät neuvoja hakevat. Kolmasosalle vastaajista Keuken palvelut olivat entuudestaan tuttuja. Kymmenes tuli Keuken juttusille yrittäjäkollegan suosituksesta ja toinen kymmenes oli saanut vinkin kunnasta. Viidesosa vastanneista tuli yritysneuvontapalveluverkoston, kuten työvoimatoimiston, Finnveran, ELY-keskuksen tai Uusyrityskeskuksen ohjauksella. Neljäsosa kertoi Keuken ottaneen yhteyttä yrittäjään. Tutkimus toteutettiin nykymuodossa nyt neljännen kerran. Uusin tutkimus toteutettiin elokuun aikana sähköisenä Internet-kyselynä, ja se lähetettiin kaikille kesäkuun 2014 ja heinäkuun 2015 välisenä aikana Keukessa asioineille yritysasiakkaille. Asiakastyytyväisyys on näiden vuosien aikana noussut tasaisesti. LIIKETOIMINTAA HALUTAAN KEHITTÄÄ Eniten Keukelta haettiin neuvoja liiketoiminnan arviointiin ja strategian työstämiseen. Seuraavina tulevat markkinointi, myynti ja asiakashankinta sekä talousja rahoitusneuvonta. Selvässä nousussa ovat myös omistajanvaihdospalvelut. – Markkinointi on neuvonnan kestosuosikkeja. Talousja rahoitusneuvonnassa näkyy uuden EU-ohjelmakauden rahoitustukien avautuminen hakuun. Liiketoiminnan strateginen kehittäminen on uusi nouseva trendi. Yrittäjät ymmärtävät, että liiketoiminnan pyörittäminen vaatii jatkuvaa kehitystyötä. Keukella on ilo olla siinä kehitystyössä mukana kumppanina, kommentoi toimitusjohtaja Elina Pekkarinen. Keukesta saatu neuvonta koettiin vastaajien keskuudessa arvokkaaksi ja hyödylliseksi. Vastaajista 86 prosenttia kertoi saaneensa apua juuri siihen asiaan, johon apua hakikin. Reilu 70 prosenttia totesi Keuken yritysneuvonnasta olleen konkreettista hyötyä liiketoiminnan kehittämisessä. Henkilöstöasiat 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % 9 % 12 % 55 % 41 % 38 % 22 % 23 % 40 % 19 % 5 % 32 % Kansainvälistyminen Liiketoiminnan arviointi / strategiat Markkinointineuvonta Myynti / asiakashankinta Omistajanvaihdosasiat tai yrityskaupat Osaamisen kehittäminen / koulutusasiat Taloustai rahoitusneuvonta Tuotekehitysja innovaatioasiat Sijoittuminen Keski-Uudellemaalle Verkostoituminen / kumppaneiden löytäminen Mihin asiaan keukesta haettiin neuvontaa? 4 5 6 7 8 9 10 8,6 / 2015 8,9 / 2015 9,3 / 2015 8,6 / 2014 8,8 / 2014 9,1 / 2014 8,8 / 2013 8,9 / 2013 9,2 / 2013 Asiantuntevuus Ripeys Palveluhalukkuus asiakaspalvelu n arviointi: Keuken suosittelu toisille yrityksille: 96 % KY LL Ä 4 % ei Keuken asiantuntijat saivat vastaajilta asiantuntijuudesta arvosanan 8,6 (arviointi 4–10) , ripeydestä 8,9 ja palveluhalukkuudesta 9,3. Lähes kaikki, 96 prosenttia, vastaajista on valmis suosittelemaan Keuken palveluja toisille yrittäjille.