111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111 Neuvonnasta saletisti hyötyä s.11 Kaikki irti digistä s.14 3/2016 Kukkabisnes kasvamaan s.4
2 2 2 2 2 2 2 Me haluaisimme kuulla sen ja kertoa samalla, ettet ole yrittämisesi kanssa yksin. Tarjoamme maksuttomia yritysneuvontapalveluja kaikille Järvenpään, Karkkilan, Keravan, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan yrityksille ja yrittäjille. Jos siis tarvitset apua budjetin tai markkinointisuunnitelman tekemisessä, mietit viennin aloittamista tai yrityskauppoja tai kaipaat rahoitusta ideoillesi, tule keskustelemaan asiantuntijoidemme kanssa. Me autamme sinua kasvattamaan ja kehittämään yritystäsi. Mihin yrityksesi on matkalla? soita ja/tai laita sähköpostia ja varaa aika! 050 341 3210 keuke@keuke.?
3 p ä ä k ir j o it u s keuke postia 3/2016 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 7 000 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3 Kasvuyrittäjä, tunnistatko itsesi? Kasvuyrittäjyys on yhä enemmän otsikoissa. Yrityksiä kannustetaan kasvamaan, kansainvälistymään ja löytämään omasta toiminnastaan suurempaa potentiaalia. Sitä samaa me olemme tehneet Keukessa jo useamman vuoden ajan – olemme kannustaneet yrityksiä kehittymään ja kasvamaan. Kasvu on ollut meille tärkeä teema ja on sitä myös tulevaisuudessa. Silti kovin harva yritys mieltää kuuluvansa kasvuyritysten joukkoon. Ehkä sanaa pitäisi avata paremmin tai ehkä sille pitäisi kirjoittaa laajempi merkitys. Kaikki kehittäminen, uudistuminen ja tavoitteellisuus liiketoiminnassa kun ovat kasvua. Jokainen yritys voi kasvaa ja kasvu tapahtuu erikokoisissa yrityksissä eri mittareilla. Pienessä yrityksessä yhden ihmisen työllistäminen voi tarkoittaa liikevaihdon tuplaamista. Siinä on suuremman yrityksen vaikea pistää paremmaksi. Mistä kasvuyrityksen sitten tunnistaa? Tyypillinen kasvuhaluinen yritys on verrattain nuori tai uudistumishaluinen. Kasvuyritykset ovat ottaneet digitaalisuuden voimavarakseen. Kasvuyritys tähyää hanakasti kansainvälisille markkinoille. Kasvuyritykset ovat ennakkoluulottomia, rohkeita, eikä niissä pelätä tehdä töitä, ei pelätä myöskään epäonnistua. Voisi siis kiteyttää, että kasvu on ennen kaikkea asennekysymys. Kasvun asennetta kannattaa peräänkuuluttaa, sillä kaikesta kasvusta saatu yhteisvaikutus voi olla mahtava. Jos jokainen yritys tahtoo, haluaa, pystyy ja aikoo kasvaa, edes vähän, me onnistumme tekemään tuhansia uusia työpaikkoja ja sen myötä moninkertaisesti kaikkea hyvää. Mitä siis sanot? Tunnistatko sinä itsesi kasvuyrittäjäksi? Rauhallista Joulunaikaa ja hyvää kasvua vuodelle 2017! Elina Pekkarinen toimitusjohtaja
4 Miten perinteikäs kukkakauppa ja puutarhamyymälä voi kehittyä ja kasvaa? Mihin bisnes on menossa, miltä näyttää tulevaisuus? Järvenpään Kukkatalossa uudistuminen on jokapäiväistä työtä. Sillä ajatuksella yritys lähti myös Kasvu Open -kilpailuun ja Keuken Koelennolle. Miten perinteikäs kukkakauppa ja puutarhamyymälä voi kehittyä ja kasvaa? Mihin bisnes on menossa miltä Kukoistavaa kukkakauppaa
5 Järvenpään Kukkatalon yrittäjä Saija Sitolahdelta pyydettiin alustusta Suomen kukkakauppiasliiton viime tammikuussa järjestettyyn tulevaisuusseminaariin, jonka otsikkona oli ”Minne menet kukkakauppa-ala?”. – Alustusta tehdessä päähäni tuli hirveästi ajatuksia ja kysymyksiä. Aloin miettiä, että mihin suuntaan tätä yritystä pitäisi lähteä viemään ja minkälainen on meidän tulevaisuuden asiakas. – Siihen samaan ajatusten myrskyyn tuli mahdollisuus osallistua Kasvu Open -kasvuyrittäjyyskilpailuun. Lähdimme mukaan kukkakaupan palvelujen kehittämisen näkökulmalla. Kasvu Open toi Järvenpään Kukkatalolle uutta näkökulmaa ja hyviä neuvoja liiketoiminnan kehittämiseen. – Kaikenlainen kehittämistyö on todella haastavaa, kun on yrittäjänä itse niin paljon kiinni arjen toiminnassa. Siksi tarvitaan tällaisia kasvuohjelmia, siksi tarvitaan Keuken kaltaisia tsemppareita ja sparraajia, tarvitaan eteenpäin potkijoita, Sitolahti sanoo. – Olemme jatkaneet kehittämistä Kasvu Openista saatujen eväiden kanssa täällä omalla porukalla. Palvelujen kehittäminen ylipäätänsä on tärkeää, mutta Kasvu Openin ehkä paras anti oli digitaalisuuteen herääminen. Miten me voimme hyödyntää digitaalisia palveluja paremmin ja miten tulevaisuuden asiakas haluaa ostoksensa tehdä. Vierivä kivi ja niin edelleen Järvenpään Kukkatalo täyttää pian 25 vuotta. Kukkabisnes on kasvanut kiinni yrittäjäsisaruksiin Saija Sitolahteen ja Joonas Niemiseen, puutarhureita ja kukkakauppiaita löytyy suvusta kolmessa polvessa. Kukkatalon liikevaihdosta 55 prosenttia tulee kukkakaupasta, 36 prosenttia puutarhamyymälästä ja yhdeksän hautaustoimistosta. – Kukkasidonta ja ? oristiikka ovat ”Kukka on tulevaisuuden tuote. Keuken kanssa mietimme, miten siitä saadaan tulevaisuuden huipputuote.” vahvuuksiamme. Me osallistumme paljon erilaisiin sidontakilpailuihin ja pidämme ammattitaitoamme yllä. Olemme huomanneet, että asiakkaat arvostavat sitä todella paljon. He arvostavat sitä menestystä, jota kilpailuista saamme, Saija Sitolahti kertoo. Kukkatalon perusliiketoiminta ei ole 25 vuodessa muuttunut paljoakaan. Jonkinlaisia uusia trendejä on kuitenkin aistittavissa. – Kodin viihtyvyyteen panostetaan yhä enemmän. Kukat, niin maljakossa kuin puutarhassakin, tuovat luksusta ja mielihyvää arjen keskelle. Kukat ovat myös ympäristön kannalta ajateltuna hyvin kestävä tapa hemmotella itseään ja muistaa läheisiä. – Kukat sopivat tilanteeseen kuin tilanteeseen. Uskon, että kukkia ostetaan tulevaisuudessa yhä enemmän. Marketit ovat tehneet kukista helposti ostettavia. Myös meidän kukkamyynti on samassa imussa kasvanut. Yksi mahdollinen idea onkin miettiä, miten tätä yhtälöä voisi hyödyntää vielä tehokkaammin, Sitolahti sanoo. Omafloristi Järvenpään Kukkatalossa tarjotaan asiakkaille elämyksiä monille aisteille. Erilaiset näyttelyt ja näytökset piristävät perusbisnestä. – Meillä on paljon innovatiivista ja yrittäjähenkistä porukkaa töissä. He eivät pelkää työntekoa, eivätkä pelkää pistää itseään likoon. Järjestämme aika ajoin erialisia näyttelyjä ja näytöksiä, joissa voimme tuoda tätä innovatiivista osaamistamme esille, Saija Sitolahti kertoo. – Jokainen tällainen tempaus vie paljon aikaa ja voimia, mutta toisaalta se myös antaa paljon. Se on kivaa vastapainoa perustyölle. Yksi Kukkatalon ? oristeista innostui lähtemään mukaan myös Keuken Koelento -palveluun, jossa kehitetään yritykselle uusia tuotteita ja palveluja tai vallataan uusia markkinoita. – Meillä on kehitteillä Oma? oristipalvelu. Ideana on, että kun asiakkaalla on juhlat tai mikä tahansa tapahtuma, ? oristi on mukana suunnittelussa alusta alkaen. Kukkakauppa on käsityötä, jossa vaaditaan kuitenkin myös paljon asiantuntemusta. Miten myydä myös sitä osaamista ja miten tehdä ostamisesta helpompaa. – Kukka on tulevaisuuden tuote. Keuken kanssa mietimme, miten siitä saadaan tulevaisuuden huipputuote.
6 Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmassa on käynnissä ohjelmakausi 2014–2020. Minkälaisia avustuksia ohjelmasta voi hakea? Maaseudun kehittämisohjelmasta yritykset voivat hakea tukea investointeihin, yrityksen perustamiseen, erilaisiin kokeiluihin, yritysryhmän kehittämiseen tai toteutettavuussuunnitelman tekoon. Maaseutuohjelman avustukset on tarkoitettu maatalouden ja maaseudun kehittämiseen. Ohjelman yritystuilla edistetään kannattavaa ja työllistävää yritystoimintaa maaseutualueella. Jos yritys ei toimi maaseudulla, mitä tai mihin yritys voi hakea rahoitusta? Jos yritys sijaitsee maaseutuohjelmasta poisrajatulla alueella, tukea voidaan myöntää ainoastaan maataloustuotteiden ensiasteen jalostukseen. Muilla tukikelpoisilla alueilla käytäntö on, että vaikka tukea hakeva yritys ei sijaitsekaan maaseuduksi luokitellulla alueella, se voi saada rahoitusta myös maaseudun kehittämisohjelmasta, jos hyöty tulee maaseutualueelle. Esimerkiksi käyttämällä maaseudulla tuotettuja raaka-aineita tai jos hanke tuo työpaikkoja maaseudulle. Yhteys maaseutuun pitää tavalla tai toisella olla. Tietenkin ELY-keskuksella on myös muita rahoitusmahdollisuuksia pk-yrityksille, kuten yritysten kehittämispalvelut. Osaavatko yritykset hakea rahoitusta? Yritykset eivät valitettavasti kovin hyvin tunne näitä tukimuotoja ja kehittämismahdollisuuksia. Yksi haasteistamme onkin saada tietoa paremmin kentälle. Tässä asiassa yhteistyöverkostomme, kuten Keuke, on tärkeässä roolissa. Mikä on Keuken osuus ja rooli yritysrahoituksen hakemisessa? Kehittämiskeskukset ovat meille tärkeä kanava tavoittaa yrittäjät ja toisaalta he toimivat hyvänä seulana potentiaalisten yritysten löytämiseksi. Kun Keukessa tunnetaan hakukriteerit, he osaavat ohjata meille oikeanlaisia hakijoita. Terveiset Keukelle: ”Keuke on meille tärkeä yhteistyökumppani. Haluamme edistää ja parantaa yhteistyötämme edelleen. Olemme tulossa lähiaikoina käymään ja keskustelemaan paitsi tukimahdollisuuksista, niin myös yhteistyön syventämisestä.” ELYn johtava asiantuntija Maria Konsin-Palva: ”Keuke seuloo meille potentiaaliset avustusten hakijat” p o s t ia k e u k e l l e
7 yrittämisen perustiedot netissä w w w. k e u k e . f i Tarvitsetko laskutuspohjaa tai perustietoja markkinointisuunnitelman teosta? Miltä näyttää muistutuslasku tai alihankintasopimus? Yritystulkki on yrittäjän sähköinen työkalupakki, josta löydät kaikki yrityksen pyörittämiseen liittyvät perustiedot ajantasaisena ja paikallisesti tuotettuna. Maksuton palvelu helpottaa hallinnon hoitamista ja antaa mainiot välineet yrityksesi toiminnan suunnitteluun myös pidemmällä tähtäimellä. KÄY TUTUSTUMASSA HETI! • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus
8 Kylmiä tuulia mereltä maalle Tuusulalainen Tritmar Oy tuo laivakeittiöosaamisensa maalle ja kehittää laitoskeittiöille uudenlaisen tavan valmistaa ruokaa laadukkaasti ja tehokkaasti.
9 Laitoskeittiöistä tehdään yhä suurempia yksikköjä, ruoka valmistetaan isossa keskuskeittiössä, josta se sitten kuljetetaan pienempiin jakelukeittiöihin. Lämpölaatikoissa kuljetettavien ruokien laatu ei kuitenkaan aina vastaa odotuksia. – Ratkaisuna tähän olemme kehittäneet ruuan kylmävalmistusta. Ruoka siis valmistetaan joko osittain tai kokonaan kylmistä raaka-aineista ja jakelukeittiöissä ruoka kypsennetään ja kuumennetaan uuneissa, kertoo Tritmar Oy:n toimitusjohtaja Martti Tulimaa. – Näin valmistettu ruoka on hyvänmakuista ja hyvälaatuista. Hyvän ruuan lisäksi kylmävalmistuksen etuina ovat selvät säästöt henkilöstökustannuksissa ja myös laitekuluissa. Pienemmissä jakelukeittiöissä ei tarvita muuta laitteita kuin kylmäkaapit, ohjelmoitavat uunit ja tiskikoneet. Tritmar Oy on erikoistunut laivojen keittiöiden suunnitteluun, valmistuttamiseen ja myyntiin. Viime vuosina yritys on tähynnyt yhä enemmän maalle ja etsinyt uusia markkinoita laitoskeittiöiden parista. Kontakteja ja hiomista Kylmävalmistus on uusi tapa valmistaa ruokaa. Onnistunut prosessi vaatii osaamista niin varsinaisessa ruuan valmistuksessa kuin myös keittiölaitteiden osalta. Kylmäketjun katkeamattomuus ja hygienia ovat avainasemassa. – Keuken Koelento -palvelussa tuotteistamme tämän kylmävalmistukseen liittyvän tietotaidon ja laitteet prosesseineen. Kiinnostus kylmävalmistukseen on suurta ja haluan saada nopeasti tämän ilosanoman suuremmille markkinoille, Tulimaa sanoo. Onko sinulla uusi palvelu tai tuote työn alla vai tarvitsevatko vanhat tuotteet tuunausta? Lähde Koelennolle! Lue lisää tuotekehityspalvelustamme: www.keuke.? /koelento ”Keuke on auttanut meitä myös luomaan uusia kontakteja kunnalliselta sektorilta, auttanut kartoittamaan markkinoita.” – Kun tuote on hiottu huippukuntoon, meillä on hyvät mahdollisuudet katsoa myös Suomen rajoja kauemmaksi. Ruotsi ja Tanska ovat kulttuuriltaan samanlaisia maita ja sieltä löytyy varmasti potentiaalisia markkinoita. Keuken Koelento-tuotekehityspalvelu osui Tritmarin suunnitelmissa erityisen hyvään saumaan. – Kun puhumme kylmävalmistuksesta, me emme myy vain keittiökalusteita ja laitteita, vaan me myymme osaamista ja valmiin kokonaisuuden. Tähän tuotekehitykseen me saamme Koelennosta hyvää apua. – Keuke on auttanut meitä myös luomaan uusia kontakteja kunnalliselta sektorilta, auttanut kartoittamaan markkinoita. Learning by doing Tritmarin kylmävalmistustuote on vielä alkuvaiheessa, mutta ensimmäisissä pilottikohteissa on jo toimitukset käynnissä. – Tässä opitaan tekemällä ja hyvällä projektinhallinnalla. Ensimmäinen pilottikohde toteutettiin yhdessä Tuusulan kunnan ruokapalvelupäällikkö Kirsi Hanskin kanssa. Oli mahtavaa, että me löysimme toisemme, sillä hän on tehnyt kylmävalmistuksen parissa töitä jo pitkään, toteaa Martti Tulimaa. – Kokonaisuutena kylmävalmistus ei ole mikään pikkujuttu, sillä se vaatii myös keittiöiltä kehittämistyötä. Muun muassa reseptiikka menee kokonaan uusiksi. Tritmarissa ei kuitenkaan pelätä pistää omaa lusikkaa monimutkaiseen soppaan. – Perinteisiä laitetoimittajia ei kiinnosta kokonaisuuksien hallitseminen ja projektin johtaminen. He haluavat vain toimittaa laitteet ja asentamiseen liittyvät haasteet jätetään asiakkaan ratkaistaviksi. Me sen sijaan laivakeittiöiden toimittajana olemme tottuneita ottamaan vastuun koko projektista. – Me uskomme, että tämän kylmävalmistukseen liittyvän prosessin ja projektin hallitseminen avaa meille suuret markkinat.
10 u u t is e t Kasvu Openista globaaleille markkinoille Keski-Uudellemaalle ropisi jälleen menestystä valtakunnallisessa Kasvu Open -kasvuyrittäjyyskilpailussa. Keski-Uudenmaan Kasvupolun voittaja Rasilaisen Hapankaali Oy Keravalta palkittiin kovana kansainvälistyjänä valtakunnallisessa sarjassa Going Global -ohjelmalla. Kansainvälistyminen on merkittävä tavoite usealle pk-yritykselle, johon Kasvu Open ja Team Finland vastaavat Going Global -ohjelmalla. Palkitut yritykset saavat ohjelmassa kaksi päivää sparrausta omiin kansainvälistymissuunnitelmiinsa ja haasteisiinsa. Ohjelmaan valittiin 20 yritystä Kasvu Open 2016 -? nalistien joukosta. Going Global -ohjelman kahdessa Going Global Workshop -päivässä ohjelmaan valitut 20 yritystä pääsevät tapaamaan kansainvälistymisen asiantuntijoita, jotka sparraavat yritysten kasvusuunnitelmia. Lisäksi ohjelmassa on varattu aikaa yritysten väliselle verkostoitumiselle. Ohjelmaan kuuluu myös optio talvella 2017 toteutettavasta kansainvälistymismatkasta, mikäli yritysten joukosta nousee kiinnostusta tiettyä kohdemarkkinaa kohtaan. Rasilaisen Hapankaali valmistaa aitoa, terveellistä ruokaa perinteisellä fermentointimenetelmällä eli hapattamalla, joka on samalla yksi tämän hetken ruokatrendeistä maailmalla. Tuotevalikoimaan kuuluvat tällä hetkellä hapankaalituotteet, suolakurkut ja kaalisalaatit. Vuoden 2017 haku on alkanut Haku vuoden 2017 Keski-Uudenmaan Kasvupolulle on alkanut. Sparrattavaksi valitaan mukaan 15 suurimman kasvupotentiaalin omaavaa yritystä, jotka saavat kahden päivän ajan maksutonta tukea liiketoiminnan kehittämiseen yrityselämän asiantuntijoilta. Kasvu lähtee yrittäjän omista lähtökodista, oli tavoitteena sitten kasvattaa yrityksen liikevaihtoa, henkilöstömäärää, lanseerata uusi tuote tai selvittää kansainvälistymisen mahdollisuuksia. Täytä hakemuksesi täällä 17.2.2017 mennessä: www.kasvuopen.? /kasvupolut/keski-uudenmaan-kasvupolku Innostu Kasvupolun startissa 24.1. Olet tervetullut maksuttomaan Kasvupolun starttitilaisuuteen 24.1.2017 Järvenpäähän kuulemaan lisää Kasvupolku®-sparrauksesta, Kasvu Openista kuin myös mielenkiintoisia yritystarinoita ja asiaa kasvusta.
11 Yhä useampi yritys kokee, että Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskuksesta (Keuke) saadusta neuvonnasta on merkittävä hyöty toiminnan kehittämisessä. Jopa 92 prosenttia Keuken asiakastyytyväisyystutkimukseen vastanneista kertoi saaneensa apua juuri niihin asioihin, joihin apua hakikin. 83 prosenttia vastanneista koki, että yritysneuvonnasta oli konkreettista hyötyä liiketoiminnan kehittämiseen. 86 prosenttia sai neuvonnasta vahvistusta omille suunnitelmille ja 75 prosenttia ryhtyi heti toimenpiteisiin neuvonnan tuloksena. Kaikki luvut ovat parantuneet edellisestä vuodesta, tyytyväisyys Keukeen kasvaa vuosi vuodelta. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin viidennen kerran samassa muodossa, mikä antaa hyvän perspektiivin tulosten tarkkailuun. Kyselyn perusteella selviää muun muassa, että Keuken tunnettuus on reilusti tuplaantunut vuodesta 2013 vuoteen 2016. Nyt melkein puolelle kyselyyn vastanneista Keuke oli tuttu toimija entuudestaan, kun vuonna 2013 vastaava luku oli 18 prosenttia. Uusin tutkimus toteutettiin syyskuussa 2016 sähköisenä Internet-kyselynä, ja se lähetettiin kaikille elokuun 2015 ja heinäkuun 2016 välisenä aikana Keukessa asioineille yritysasiakkaille. Mihin asiaan Keukesta haettiin neuvontaa Henkilöstöasiat Kansainvälistyminen Liiketoiminnan arviointi / strategiat Markkinointineuvonta Myynti / asiakashankinta Omistajanvaihdosasiat tai yrityskaupat Osaamisen kehittäminen / koulutusasiat Taloustai rahoitusasiat Tuotekehitysja innovaatioasiat Sijoittautuminen Keski-Uudellemaalle Verkostoituminen / kumppaneiden löytäminen NEUVONNASTA ISO HYÖTY YRITYKSEN KEHITTÄMISESSÄ KUMPPANEISTA HAKU PÄÄLLÄ Eniten apua Keukelta haettiin viime vuonna markkinointiin ja liiketoiminnan yleiseen arviointiin sekä strategisiin kysymyksiin. Talousja rahoitusneuvonta oli kolmantena, myynti ja asiakashankinta neljäntenä. Myös henkilöstöasiat kiinnostivat aikaisempaa enemmän. – Apua haetaan vuodesta toiseen melko samoihin asioihin, mitään uusia trendejä niistä ei ole nostettavissa. Myynti ja markkinointi ovat perinteisesti aina kärjessä. Tärkeintä näissä tuloksissa on se, että osaamme vastata asiakkaiden kysyntään ja painottaa oikeita asioita, toteaa Keuken toimitusjohtaja Elina Pekkarinen. – Esimerkiksi verkostoituminen ja kumppaneiden löytäminen on kolmannekselle asiakkaistamme tärkeä asia ja siihen olemme nyt panostamassa järjestämällä marraskuussa yritystre? t sekä aloittamalla yrittäjänaisille suunnitellun kasvuvalmennusohjelman, jossa verkostoituminen on yksi toimintamalli. Keuken asiantuntijat saivat asiakkailta arvosanaksi asiantuntijuudesta 8,9 (asteikolla 4–10). Ripeydestä tuli arvosanaksi 9,1 ja palveluhalukkuudesta 9,4. Lähes kaikki, 95 prosenttia vastanneista on valmis suosittelemaan Keuken palveluja toisille yrittäjille. 15 % 10 % 55 % 51 % 39 % 11 % 25 % 42 % 25 % 8 % 34 %
12 Tahtoa, rohkeutta, sitkeyttä ja taitoa ONNISTUMISIA Rohkeutta tässä vaaditaan. Ja sitkeyttä. Taitoa tarvitaan myös, sekä paljon tahtoa. Me kysyimme viideltä yrittäjänaiselta, mihin he tarvitsevat tukea, mikä tuo onnistumisia, mikä pelottaa ja miksi he ovat tyytyväisiä yrittäjiä. ”Mä tarvitsen ehkä rohkeutta enemmän” Pentisol Oy:n yrittäjä Sanna Mäkinen kasvoi yrittäjyyteen, mutta pitkään hän oli sitä mieltä, että ei ikinä lähde yrittäjäksi. Kun hän sitten kuitenkin teki päätöksen ja otti yrityksen ohjat käsiinsä yhdessä aviomiehensä kanssa, oli se kunnianosoitus isän aloittamalle työlle ja myös kunnianhimoa tehdä jotain suurta. – Yrittäjänä oleminen itsessään on epävarmuuden sietämistä päivästä toiseen. Mutta se onnistuminen siellä vaa’an toisessa kupissa painaa kuitenkin enemmän. – Parasta on, kun voi itse päättää mihin on matkalla. Se, että päämäärän on määritellyt itse. Parasta on olla oma itsensä herra. Ja paras onnistumisen tunne tulee siitä, kun itse on varma siitä, että joku juttu on hyvä ja sitten myös asiakas ostaa sen idean ja on samaa mieltä. Toisia yrittäjänaisia ja yrittäjäksi aikovia Mäkinen kannustaa ja kehottaa luottamaan itseensä ja luottamaan ideaansa. – Ja toisista naisista kannattaa ottaa tukea. Luulen, että nainen ymmärtää naista kuitenkin vähän paremmin. ”Työntekijänä en ymmärtänyt, mitä kaikkea yrittäjä joutuu tekemään” Karkkilalaisen Ravintola Rinteen yrittäjä Ruut Rinne haaveili yrittäjyydestä pitkään. – Yrittäjyydessä kiehtoi vastuu, se että on itse vastuussa kaikesta ja se, että asiakas on minun pomoni, ei kukaan muu. – Ja ihan parastahan tässä on juuri asiakkaat ja se asiakkailta tuleva palaute. Vaikka se olisi välillä negatiivistakin. Toiseksi parasta on työntekijät. Siitäkin huolimatta, että juuri työnantajana toimiminen pelotti minua. Haluan olla jämpti mutta reilu pomo. Yrittäjyyden ja perheen yhdistäminen on luonnollisesti haaste, mutta siihenkin voi oppia. – Silloin kun on kotona, täytyy olla läsnä ja unohtaa työasiat. Ja sitten töissä saa uppoutua täysillä siihen työn tekemiseen. ”Aina kannattaa lähteä kokeilemaan” Tuusulalaisen Vuorenteko Oy:n Taru Vuori oli aikaisemmin ollut lastentarvikeliikkeen yrittäjänä ja tehnyt töitä taloushallinnon eri tehtävissä. Suuri elämänmuutos herätti kiinnostuksen myös perheyritykseen. – Vuorenteko on sata vuotta suvussa ollut metalli? rma, jolla ei ollut jatkajaa. Minulle heräsi sellainen tunne, että ei sitä saa kenellekään myydä. Niinpä kouluttauduin oppisopimuksella levyseppähitsaajaksi ja otin yrityksen ohjat haltuuni. Vuori tunnustautuu spontaaniksi tekijäksi, joka innostuessaan vähintäänkin haluaa kokeilla uusia ideoita. Siitä samasta innostuksesta hän kehottaa myös muita tarttumaan kiinni. – Aina saa apua. Se ei siis ole mikään syy olla lähtemättä yrittäjäksi. – Minä nautin yrittäjyydessä siitä, että saan päättää omasta ajasta ja siitä mitä teen. Inspiraatio ei katso kelloa ja minulle sopii joustavat työajat.
13 Onnistujanaisten kasvuvalmennus Lähde mukaan yrittäjänaisten omaan valmennukseen. Onnistujanaisena saat valmennusta yrityksen kehittämiseen: opit suunnittelemaan, opit tulkitsemaan lukuja, saat vahvistusta hinnoitteluun ja työnantajana toimimiseen. Lisäksi saat henkilökohtaisen kasvusuunnitelman yrityksellesi. Ota yhteyttä! Yritysneuvoja Riitta Backman riitta.backman@keuke.? | 050 305 6771 Yritysneuvoja Elina Duréault elina.dureault@keuke.? | 050 366 8588 Katso yrittäjänaisten tarinat videoina Keuken Youtube-kanavalta tai Facebookissa. ”Naiset vaan luontaisesti sopii yrittäjäksi” Nurmijärveläisen Kukkakamari Elsin Sirpa Kuvaja ja Elina Kapianen uskalsivat lähteä yrittäjiksi vasta kun lapset olivat kasvaneet isoiksi. – Joku mielenhäiriö kai meihin iski. Kymmenen vuotta sitten en olisi voinut ajatellakaan yrittäjäksi lähtemistä, mutta nyt sille oli hyvä aika. Yrittäjäkaksikko saa toisistaan tukea. Ystävyys, hyvä yhteisymmärrys ja huumori kantavat myös silloin, kun päivät venyvät ja väsymys alkaa painaa. – Me ollaan hyvä tiimi ja me täydennämme toisiamme. Meillä on myös samanlainen tyyli tehdä töitä. – Naisenergia on vielä liian vähän käytetty luonnonvara. Tarttukaa tilaisuuteen naiset, ei se niin kauheaa ole. Aina ei ole helppoa, mutta minä en vaihtaisi päivääkään pois.
14 Suomen Yrittäjät ja Elisa teettivät tänä syksynä tutkimuksen suomalaisten pkyritysten digitalisaatiotavoitteista. Tutkimuksessa huomattiin, että digitaalisuuden hyödyntämisellä on merkittävä yhteys pk-yritysten menestykseen. Kasvuhakuiset yritykset hyödyntävät siis parhaiten digitaalisuutta. Miten digitaalisuutta sitten hyödynnetään yrityksissä? Tutkimuksen mukaan digitalisaatiotavoitteet liittyvät ensisijaisesti myyntiin ja markkinointiin sekä asiakaskokemukseen. Pk-yritykset panostavat siis voimakkaasti digitaaliseen markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan. Lisäksi pk-yritykset näkevät digitaalisuuden mahdollisuutena kehittää omia liiketoimintaprosesseja. Älypuhelinten, etäyhteyksien ja pilvipalvelujen käyttö yrityksissä onkin lisääntynyt viimeisen vuoden aikana selvästi. Tuore tutkimus kertoo myös sen, että suomalaisissa pk-yrityksissä ollaan melko alkuvaiheessa digitalisaation hyödyntämisessä. Vain joka kymmenes yritys on tunnistanut, miten digitalisaatio voisi tuoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Eli jos jossain, niin juuri tässä on oikea rako saada kilpailuetua rohkeasta sukelluksesta digimaailmaan! Mitä tämä kaikki tarkoittaa? Digitaalinen murros tarkoittaa yritysten näkökulmasta sitä, että asiakkaiden odotukset ovat muuttuneet uusien teknologisten mahdollisuuksien myötä. Esimerkiksi jos on mahdollista asioida sujuvasti verkossa, yhä useampi haluaa Digitaalisuudesta puhutaan koko ajan. Puhutaan murroksesta, puhutaan vallankumouksesta, puhutaan digiloikasta. Mutta mitä se tarkoittaa liiketoiminnan näkökulmasta, mitä asiakkaan näkökulmasta? Digitaalisuus on varmasti suuri mahdollisuus, mutta voiko se kääntyä myös uhaksi? niin tehdä. Digitaalisuudesta puhuttaessa puhutaan paljon myös asiakaskokemuksesta. Palvelujen pitää olla helppoja käyttää ja niiden avulla pitää pystyä hoitamaan asiat loppuun saakka. Yrityksen brändikin siis määrittyy yhä enemmän digitaalisen käyttökokemuksen kautta. Onnistunut palvelutilanne vahvistaa asiakaskokemusta ja asiakasuskollisuutta. Toisaalta digitaalisuus voi viedä pohjan vanhalta, perinteiseltä liiketoimintamallilta. Kun kilpailu käydään digitaalisessa maailmassa globaaleilla markkinoilla, tarjontaa on enemmän kuin runsaasti saatavilla. Silloin digitaalisuus pakottaa myös tehostamaan toimintaa ja keksimään uusia liiketoimintamalleja. Mitä minun pitäisi tehdä? Digitaalisuuden selättämiseen tai hyödyntämiseen ei valitettavasti ole valmiita työkaluja. Digitaalisuus kun tarkoittaa ennen kaikkea uudenlaista tapaa ajatella, ja ajatella erityisesti asiakkaan näkökulmasta. Miten voin hyödyntää digitaalista tekniikkaa palvellakseni paremmin asiakkaita? Miten yritykseni voi tulla paremmin löydetyksi, miten voin päästä entistä suuremmille markkinoille? Jos et tiedä mistä aloittaisit, miten voisit hyödyntää digitaalisuuden mahdollisuuksia paremmin omassa liiketoiminnassasi, tule keskustelemaan meidän kanssamme. Otetaan ensimmäiset digiaskeleet yhdessä. Varaa aika maksuttomaan yritysneuvontaan keuke@keuke.? , puhelin 050 341 3210. Iso D tulee, ota koppi!
15 Lähteet: Elisa Oyj:n ja Suomen Yrittäjien tilaama tutkimus suomalaisten pk-yritysten digitalisaatiotavoitteista (tutkimuksen toteutti Prior Konsultointi Oy, aineisto kerätty elo-syyskuussa 2016).
16 Hyvä myy hyvin, erinomaisesta saa enemmän Lähtölaskenta-valmennusohjelma 7.2. 14.3.2017 Hyvä palvelu, mutta voisiko se olla vielä vähän parempi? Hieno tuote, mutta olisiko se uudistettuna vielä vähän myyvempi? Jokaisessa tuotteessa ja jokaisessa palvelussa on jotain parannettavaa. Palveluja täytyy päivittää ja tuotteita tuunata – se on ainoa tapa pitää ne myyvinä ja mielenkiintoisina. Tämä valmennus on sinulle, jolla on tuote tai palvelu. Tämä valmennus on sinulle, joka haluat tehdä tuotteillasi ja palveluillasi enemmän myyntiä. Lähtölaskenta on alkanut – oletko mukana vai jäätkö kentälle katsomaan muiden kiitäessä ohi? Kokonaan uusi vai parannettu vanha? Uudistuminen ja innovaatiot Miten muut sen tekevät? Markkinatutkimus ja kilpailija-analyysi Mitä asiakas tykkäsi? Palvelumuotoilu Miten pääsen kuntamarkkinoille? Julkiset hankinnat Mitä saa maksaa? Tuotteen ja palvelun hinnoittelu Miten mulla menee? Henkilökohtainen klinikkatapaaminen valmennuksen päätteeksi Lähtölaskenta-valmennus on osa Keuken Koelento-tuotekehityspalvelua, jonka omavastuuhinta yrittäjälle on 450 €. Hinta sisältää valmennuksen sekä kaikki Koelentoon kuuluvat palvelut. Ilmoittaudu nopeasti, paikkoja on rajoitetusti! Jenni Tolvanen Ria Laurila Yrityskehityspäällikkö Yritysneuvoja jenni.tolvanen@keuke.fi ria.laurila@keuke.fi 050 368 4147 050 3522 577 w w w . k e u k e . f i 16 16