1 Kasvua investointituella s.4 valmistaudu vuoden vaihtumiseen s.6 Uusia valtauksia tekemässä s.8 3/2017
2 yrittämisen perustiedot netissä w w w. k e u k e . f i Tarvitsetko laskutuspohjaa tai perustietoja markkinointisuunnitelman teosta? Miltä näyttää muistutuslasku tai alihankintasopimus? Yritystulkki on yrittäjän sähköinen työkalupakki, josta löydät kaikki yrityksen pyörittämiseen liittyvät perustiedot ajantasaisena ja paikallisesti tuotettuna. Maksuton palvelu helpottaa hallinnon hoitamista ja antaa mainiot välineet yrityksesi toiminnan suunnitteluun myös pidemmällä tähtäimellä. KÄY TUTUSTUMASSA HETI! • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus
3 pä ä k ir j o it u s keuke postia 3/2017 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 5 600 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3 Kuka opettaisi ajattelemaan toisin? Ruotsalaiset voittavat meidät suomalaiset kuusi-nolla brändäyksessä, tuotteistuksessa ja markkinoinnissa. He onnistuvat etsimään näkökulmia ja vahvuuksia omaa juhannussalkoa pidemmältä. Nyt viimeisimpänä he ovat brändänneet suomalaisen melankolian sadetakkimallistoonsa. Siis meidän melankolian, sen ainoan, jossa me olemme autenttisen hyviä. Miksi me emme osaa ajatella toisin? Miksi me olemme juuttuneet ajattelussa tapoihin, perinteisiin ja aikojen saattoihin? Miksi me emme näe omia vahvuuksiamme? Tai miksi me kuvittelemme nykyisten vahvuuksiemme riittävän maailman tappiin? Muun muassa näitä kysymyksiä esitettiin ja vastauksia haettiin Keuken Suomi 100 -juhlaseminaarissa, jossa puhuttiin siitä, millä eväillä voimme yhdessä rakentaa vieläkin parempaa Suomea seuraavat 100 vuotta. Seminaarin tarkoituksena oli innostaa uudenlaiseen ajatteluun, ideointiin ja ennen kaikkea näkemään 100-vuotias Suomemme ja sen tekijät uudesta näkökulmasta. Innostavien puheiden ja keskustelujen lisäksi seminaarin osallistujat antoivat roppakaupalla lupauksia paremman tulevaisuuden puolesta. Syytä masennukseen tai suureen huoleen meillä ei oikeasti ole, sillä kaikkien mittareiden mukaan Suomi on maailman paras maa. Olemme siis onnistuneet tekemään paljon asioita oikein. Ehkä tulevaisuuden toivo onkin siis rohkeassa ajattelussa. Ehkä meidän pitäisi aivan ensimmäiseksi lakata ajattelemasta, että me olisimme huonompia kuin muut ja keskittyä jalostamaan niitä oikeita asioita muuttuvan maailman mukana, uusiin mahdollisuuksiin tarttuen. Ehdottomasti meidän pitää lakata ajattelemasta, että asioita ei voi muuttaa. Niin kuin Petri Rajaniemi seminaarin puheessa kiteytti: ”Muutos tapahtuu tekojen kautta, mutta aivan ensin on ajattelun muututtava. Sillä tekoja edeltää aina ajatus.” Näillä ajatuksilla toivotan hyvää joulunaikaa ja rohkeita ajatuksia uudelle vuodelle! Elina Pekkarinen toimitusjohtaja
4 Kasvu vaatii investointeja. Karkkilalaisen talotekniikan kannakkeita maahantuovan ja valmistavan Kahipa Oy:n suunnitelmissa on laajentaa toimintaa uusille paikkakunnille. Viime vuonna Karkkilaan rakennettiin uusi varasto, johon saatiin Keuken avulla investointitukea Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta. Varastotilaa investointituella
2017 2007 2000 1995 1987 Veikko ja Marjatta Salminen perustavat metallipajan kotipihaansa. Yrityksen nimi on Karkkilan Hitsauspalvelu Yritys vaihtaa nimensä Kahipa Oy:ksi toiminnan muututtua enemmän maahantuontiin ja myyntiin. Kahipa ostaa tamperelaisen Kannaketekniikka Oy:n. 2000-luvun alussa Ville Salminen tulee mukaan yrityksen toimintaan. Yritys rakentaa toimitilat Karkkilan teollisuuskylään. Tiloja on laajennettu sittemmin kolmeen kertaan. 5 – Uusi varastohalli valmistui viime vuonna ja se on jäänyt jo pieneksi, naureskelee Kahipan toimitusjohtaja Ville Salminen. – Teimme edellisen kerran laajennuksen viisi vuotta sitten, silloinkin haimme ja saimme investointitukea. Silloin tosin homma ei mennyt ihan putkeen, hakemuksen käsittelijä vaihtui kesken kaiken ja päätöskin muuttui jotenkin meidän häviöksemme. Salminen osasi siis kääntyä lisätilan tarpeen tullen heti Keuken puoleen. – Kaikki meni kyllä hienosti. Keuken Tolvasen Jenni auttoi meitä liiketoimintasuunnitelman ja hakemuksen tekemisessä. Saimme tukea 20 prosenttia kokonaisinvestoinnista eli koko summan mitä haimmekin. Salminen arvelee, että halli olisi pitänyt rakentaa joka tapauksessa, investointituilla tai ilman. Mutta missä aikataulussa, se on toinen juttu. – Tuki nopeutti investoinnin tekemistä. Ja kyllähän se investointihalukkuuteenkin vaikutti olennaisesti. Omasta valmistuksesta maahantuontiin Kahipa Oy on vuonna 1987 perustettu perheyritys, joka on osannut muuntautua tarpeen mukaan. – Vuoteen 2007 asti olimme Karkkilan Hitsauspalvelu ja meillä oli lähinnä omaa tuotantoa. Suomessa valmistaminen ei kuitenkaan yksinään lyö leiville, joten me aloimme tuoda maahan kannakkeita ja lvi-tuotteita. ”Tuki nopeutti investoinnin tekemistä. Ja kyllähän se investointihalukkuuteenkin vaikutti olennaisesti ” Muutama kuukausi sitten Kahipa osti tamperelaisen Hämeen Kannaketekniikka Oy:n. Kaupan ansiosta Kahipa voi palvella entistä paremmin asiakkaitaan Pirkanmaan alueella. – On tärkeää olla lähellä asiakasta. Siksi olemme ottaneet strategiaksemme kasvattaa toimipisteiden määrää. Seuraavaksi katselemme sopivaa mahdollisuutta Turun seudulta, Ville Salminen kertoo. Tällä hetkellä Kahipa tekee 3,5 miljoonan liikevaihtoa kahdeksan henkilön voimin. Asiakkaat ovat suurimmaksi osaksi pääkaupunkiseudulta. Ketterä ja nopea Vaikka Kahipassa on kasvu päällä, parhaasta valtistaan se ei suostu tinkimään. Kasvu ei saa aiheuttaa kankeutta. – Me olemme ketteriä ja nopeita ja sellaisena meidän pitää pysyäkin. Asiakkaiden tarpeet tulevat nopeasti ja siksi myös meidän on oltava nopeita. Myyntivalttina on myös asiantuntijuus ja henkilökohtainen palvelu. – Tuotteet pitää tuntea hyvin, jotta voimme tarjota asiakkaalle sopivan vaihtoehdon. Ja jos valmiista tuotteista ei löydy sopivaa, me valmistamme sellaisen. Meidän erikoisuutemme on edelleen oma valmistus ja suunnittelu. – Se on lisäpalvelu, mitä muut eivät pysty tarjoamaan. Kilpailu kiristyy koko ajan, mutta palvelulla me pystymme voittamaan ainakin verkkokaupat.
6 M a r r a s k u u M a a l is k u u Tammik uu L o k a k u u Jo ulu kuu He lm ik u u A j a n k o h ta is ta y r it y k s is s ä Valmistele uusi vuosi Nyt viimeistään on aika miettiä uutta alkavaa vuotta. Käytä vuosikello hyväksesi suunnittelussa. Voit tehdä omat vuosikellot yrityksen juokseville asioille, esimerkiksi taloudelle, myyntikampanjoille ja markkinoinnille. Tärkeintä vuosikellon tekemisessä on asioiden kirjaaminen ylös, jolloin ne tulevat todennäköisemmin myös toteutettua. Ota henkilöstö mukaan suunnitteluun, näin saat varmemmin suunnitelmille myös innokkaat ja sitoutuneet tekijät. Tervetuloa uu Joulu lähestyy, samoin vuodenvaihde. Kalenterivuoden vaihtuminen tarkoittaa suurimmalle osalle yrityksiä myös tilikauden vaihtumista. Mitkä kaikki asiat ovat yrityksessä ajankohtaisia juuri nyt? Laskutus ajan tasalle Jos laskutus laahaa perässä, nyt viimeistään kannattaa tehdä ryhtiliike. Kaikki ennen vuodenvaihdetta ja mahdollista tilikauden vaihtumista tehdyt työt on saatava kohdistettua oikealle vuodelle. Oikea-aikainen laskutus on hyvää palvelua asiakkaillesi ja samalla omien saatavien laskujen kierto pysyy ajantasaisena ja kassavirta tasaisena. H H He lm ik u u Voit ladata vuosikellopohjan Keuken verkkosivuilta >> Yrityksen kehittäminen >> Oppaat ja verkkopalvelut
7 Valmistaudu tilinpäätökseen Jos yrityksesi tilikausi päättyy joulukuun loppuun, kannattaa sopia ennakoiva tapaaminen kirjanpitäjän kanssa jo nyt. Alkuvuosi on tilitoimistojen kiireisintä aikaa. Tee itsellesi muistilista asioista ja asiakirjoista, joita kirjapitäjä tarvitsee tilipäätöksen tekemiseen. Käy lista läpi oman kirjanpitäjäsi kanssa, sillä hän tietää parhaiten mitkä näistä koskevat sinun yritystäsi. Budjetoimalla tehokkuutta Budjetointi on hyvä työkalu uuden vuoden suunnitteluun. Se ei ole pelkästään ennuste tuloista ja menoista, vaan koko yrityksen toimintaa määrittelevä toimintasuunnitelma. Pienissä yrityksissä budjetin tekeminen ei ole pakollista, mutta se lisää tietoisuutta kustannuksista ja tuo tavoitteellisuutta rahavirtoihin. Kannattaa siis ehdottomasti suunnitella tuleva vuosi myös euroissa. usi vuosi Verotuspäätös edellisestä tilinpäätöksestä Pankkitilien saldotodistukset sekä korkosaatavat luotollisista tileistä Puuttuvien myyntija ostolaskujen toimitus Matkalaskut Käteiskassatiedot Tiedot yrityksen omaisuutta koskevista muutoksista Saldoja korkotodistukset lainoista Tiedot takauksista, panteista, kiinnityksistä sekä muista vastuista ja vakuuksista Jos on varastoa, niin inventaarioluettelo allekirjoitettuna Pöytäkirjat hallituksen kokouksista ja yhtiökokouksesta, jos ei toimitettu (Oy:t) Osakeja osakasluetteloa koskevat mahdolliset muutokset (Oy:t) Arvopapereita ja sijoituksia koskevat raportit Tiedot leasing-sopimuksista ja -vastuista Yrityksen henkilöstön lukumääräkeskiarvo tilikauden ajalta Verovelkatodistus Mahdolliset kiinteistöjen rasitustodistukset €
8 Opaste Tulevaisuuteen Mitä digitaalisuus tarkoittaa perinteisiä opasteita valmistavan yrityksen tulevaisuudelle? Entä mitä kasvaminen tarkoittaa työntekijöiden määrässä tai myynnissä? Muun muassa näitä asioita Versaali Oy:ssä on mietitty Valtaus-palvelun myötä. Laura Ahokas-Hokan mielestä Valtauksen parasta antia on ollut mielenkiintoiset valmennuspäivät ja ajatusten vaihtaminen toisten yrittäjien kanssa.
2017 1993 1979 1970 1955 1951 Yritykselle myönnettiin kultainen mitali kotimaisen tuotannon laatukilpailussa. Versaali Oy syntyy kun kaikki yritykset laitetaan yhteen. Toiminta jatkuu kolmannessa polvessa Nurmijärven Klaukkalassa. Perustetaan Metallikilpi valmistamaan messinkisiä ovija emalikilpiä. 1970-luvulla Ensimmäinen sukupolvenvaidos. Jatkajat ostivat useita yrityksiä laajentaakseen toimintaansa. Veljekset Toivo ja Eino Ahokas innostuvat uudesta materiaalista muovista ja alkavat valmistaa porrastauluja ja niihin vaihtokirjaimia. Yrityksen nimi on TähtiMuovi. 9 Nurmijärveläisen Versaali Oy:n historia alkoi jo 1950-luvun alussa, kun markkinoille tuli uusi mielenkiintoinen materiaali nimeltään muovi. Nykyisen toimitusjohtajan ja kolmannen polven yrittäjän Laura Ahokas-Hokan isoisä alkoi valmistaa veljensä kanssa porrastauluja ja niihin vaihtokirjaimia. – Se on sinänsä hauska tuote, että se ei ole kaikkien näiden vuosien aikana muuttunut mihinkään. Ja niitä tehdään edelleen, vaikkakin niiden osuus koko liiketoiminnasta on tänä päivänä pieni, kertoo Ahokas-Hokka. Versaalin tehtävänä on auttaa ihmisiä löytämään perille. Tuotteisiin ja palveluihin kuuluvat siis kaikenlaiset opasteet ja kyltit, sisällä ja ulkona. – Meidän asiakkaamme ja kohteet ovat hyvin erilaisia. On päiväkoteja, hotelleja, sairaaloita, taloyhtiöitä ja melkein mitä vain. – Paras kohde on mahdollisimman monimutkainen, sellainen jossa on haastetta. Silloin me pääsemme näyttämään osaamisemme, Ahokas-Hokka toteaa. VALTAUS ON LISÄÄ MYYNTIÄ Versaali on mukana Keuken Valtauspalvelussa, jossa kasvuhaluiset yritykset rakentavat oman kasvusuunnitelman, saavat valmennusta kasvun tueksi sekä yrityskehittäjän sparraamaan ja vauhdittamaan kasvua. Valtaus on kohdennettu yrityksille, jotka tekevät miljoonaluokan liikevaihtoa. – Lähdimme mukaan Valtaukseen, sillä se kuulosti meille sopivalta ja mielenkiintoiselta. Olemme toimineet pitkään samalla alalla ja on hyvä saada välillä uusia ajatuksia, Laura Ahokas-Hokka kertoo. Versaali tekee nyt 1,7 miljoonan liikevaihtoa. Seuraavan kahden vuoden aikana se on tarkoitus nostaa 1,9 miljoonaan. – Meidän valtauksemme tarkoittaa ”Meidän valtauksemme tarkoittaa hallittua kasvua. Pitää varmistaa, että on tarpeeksi käsiä tekemässä töitä tuotannossa sekä tehdä aktiivisesti lisää myyntiä” hallittua kasvua. Pitää varmistaa, että on tarpeeksi käsiä tekemässä töitä tuotannossa sekä tehdä aktiivisesti lisää myyntiä. – Haastavinta on varmasti juuri uusi asiakashankinta. Meidän tuotteiden ja palvelujen ostaja voi olla kuka tahansa: arkkitehti, rakennusliike, projektipäällikkö, tekninen johtaja, isännöitsijä. Kysymys kuuluukin, miten me löydämme ne oikeat ihmiset? Sitä kysymystä Versaali on työstänyt omassa kasvusuunnitelmassaan yhdessä Keuken Kirsi Puron kanssa. – Haasteellista tässä on myös oman ajan resurssointi niin, että kehittämistyölle jää oikeasti myös aikaa. Ulkopuolisen sparraajan kanssa tulee kuitenkin sopivasti painetta pysyä sovituissa aikatauluissa. Uusia näkökulmia Yrityksen kehittäminen on Versaalissa entuudestaan tuttua. Serti? oitu laatuja ympäristöjärjestelmä pitää huolen siitä, että asioita myös mietitään eikä vain tehdä. – Laatujärjestelmät ovat hyvä piikki lihassa, on pakko pysyä hereillä. Mutta miten se kaikki kehittäminen saadaan kakaistua ulos konkreettisiksi toimiksi ja tuloksiksi, se onkin toinen juttu, Laura Ahokas-Hokka pohtii. Valtauksen valmennuspäivissä on noussut esille uusia näkökulmia yrityksen tulevaisuuden visiointiin. – Valmennuspäivät ovat olleet herätteleviä. Digitalisaatio on yksi hyvä esimerkki. Kaikki digitalisoituu, mutta mitä se tarkoittaa Versaalille? Ja tuleeko se mullistamaan tuotteet vai pelkän tekemisen? – Kauppakeskuksissa vaihdettiin muutamia vuosia sitten digitaalisiin kosketusnäyttöopasteisiin. Nyt niistä on kuitenkin luovuttu ja digitaaliset korvattu perinteisillä opasteilla. Ehkä ei ollut vielä niiden aika kuitenkaan. Valtauksen myötä Versaalin kolmannen polven yrittäjä antaa oman lupauksensa yrityksen tulevaisuudelle ja kasvulle. – Nyt kun meillä on visio ja suunnitelma siitä, mihin me olemme menossa, niin minä lupaan pitää huolta siitä, että se myös toteutuu.
10 u u t is e t Uusien yrittäjien neuvonta keukeen Keuken suomi 100 Juhlaseminaari Ensi vuoden alusta Keukesta saa myös uusyritysneuvontaa, kun Keuken kanssa pitkään saman katon alla toimineen Keski-Uudenmaan Uusyrityskeskuksen neuvontapalvelut liitetään osaksi Keukea. Nyt siis kaikki yritysneuvontapalvelut yrityksen perustamisesta koko elinkaaren kestävään kehittämiseen saa Keukesta. Yrittäjät ja yrittämisestä kiinnostuneet saavat jatkossa kaiken tarvitsemansa avun vaivattomasti yhdeltä toimijalta. Myös ajanvaraus käy jatkossa yhdestä numerosta. Käytettävissä on monipuolinen, mutta aiempaa selkeämpi kattaus yritysneuvontapalveluita. Palvelujen yhdistämisen myötä neuvonnassa voidaan jatkossa huomioida paremmin yrityksen ja yrittämisen koko elinkaarta koskevat tarpeet. Käytäntö on osoittanut, että aloittavan yrittäjän neuvonnan kautta tulee myös toimivien yritysten puolelle uskollisimmat asiakkaat. – Yhteistyöllä haluamme varmistaa asiakkaalle katkeamattoman neuvontaprosessin. Tämä mahdollistaa myös potentiaalisten ja kasvunälkäisten yritysten löytämisen ja kehittämisen entistä paremmin, Keuken hallituksen puheenjohtaja Juha Virkki toteaa. Petri Rajaniemi esitti herättäviä subjektiivisia havaintoja Suomesta, suomalaisuudesta ja tulevaisuudesta. Puhe innosti, nauratti ja sai yleisön taputtamaan suomalaisittain törkeän paljon. Susanna Rahkamo (vas.), Brother Christmas, Päivi Salminen-Kultanen, Minna Karhunen ja Petri Rajaniemi keskustelivat paneelissa paremmasta huomisesta, johtajuudesta, luovuudesta ja empatiasta. Juhlaseminaari veti paikalle yli 130 yrittäjää, vaikuttajaa ja julkishallinnon toimijaa. Jokainen osallistuja sai jättää taululle oman tulevaisuuden lupauksensa. Lupaukset löytyvät somesta #keukelupaus Maarit Tastula juonsi tapahtuman ja toimi paneelin moderaattorina toimittajan lujalla ammattitaidolla. Keuke herätteli 100-vuotiasta Suomea ajattelemaan toisin. Juhlaseminaari järjestettiin 22.11. Tuusulan Onnelassa.
11 Kasvu on jälleen open Haluatko kasvaa? Haluatko päästä suunnitelmiesi kanssa huippuasiantuntijoiden sparrattavaksi? Kasvu Open -sparrausohjelma jalkautuu tänäkin vuonna ympäri Suomen, alueellisina sekä toimialakohtaisina sparrausohjelmina eli Kasvupolkuina. Keski-Uudenmaan alueella järjestetään ensi keväänä neljättä kertaa oma Kasvupolku, joka tarjoaa kasvun eväitä alueen pk-yrityksille. Mikään ei myöskään estä hakemasta uudelleen, vaikka et olisi aikaisemmin tullut valituksi tai vaikka olisit jo aikaisemmin osallistunut. Keuken asiakkaat tyytyväisiä Keuken asiakkaista 96 prosenttia suosittelee Keuken palveluja toisille yrittäjille. Tämä selviää Keuken teettämästä asiakastyytyväiskyselystä. Kysely lähetettiin kesällä kaikille Keukessa edellisen vuoden aikana asioineille yritysasiakkaille. Keukesta haettiin eniten apua yrityksen liiketoiminnan arviointiin ja strategian täsmentämiseen. Myynti ja asiakashankinta tuli kakkosena ja markkinointi kolmantena. Neljänneksi eniten apua haettiin talousja rahoituskysymyksiin sekä verkostoitumiseen sekä kumppaneiden löytämiseen. Mihin asiaan Keukesta haettiin neuvontaa Asiakaspalvelun arviointi Henkilöstöasiat Kansainvälistyminen Liiketoiminnan arviointi / strategiat Markkinointineuvonta Myynti / asiakashankinta Omistajanvaihdosasiat tai yrityskaupat Osaamisen kehittäminen / koulutusasiat Taloustai rahoitusneuvonta Tuotekehitysja innovaatioasiat Sijoittuminen Keski-Uudellemaalle Verkostoituminen / kumppaneiden löytäminen 9 % 9 % 53 % 44 % 48 % 16 % 28 % 41 % 18 % 9 % 41 % Asiantuntevuus Ripeys Palveluhalukkuus 8,9 9,0 9,5 Melkein kaikki, 95 prosenttia vastanneista, kertoi saaneensa apua juuri niihin asioihin, joihin apua hakikin. Lähes 90 prosenttia koki, että neuvonnasta oli hyötyä yritystoiminnan yleisen kehittämisen kannalta. 78 prosenttia sai konkreettista hyötyä neuvonnasta. Keuken asiantuntijat saivat palveluhalukkuudestaan kouluarvosanan 9,5. Palvelun ripeydestä arvosanaksi tuli 9,0 ja asiantuntijuudesta 8,9. Keski-Uudenmaan Kasvupolun aikataulu: Startti 23.1.2018 klo 17–20, Järvenpää-talo Hakuaika päättyy 7.2.2018 I Kiitoratapäivä 6.3.2018 klo 8-16 II Kiitoratapäivä 17.4.2018 klo 8-16 Semi? naali 8.5.2018 klo 13–16 Tee hakemuksesi 7.2.2018 mennessä www.kasvuopen.fi/hae
12 Some-asiantuntija Marja Nousiainen Viestintä Oy Tulevaisuudesta oivalsi Keuken Suomi 100 -seminaarissa, että omille unelmilleen on annettava aikaa vähintään viisi minuuttia päivässä. Hän lupaa rohkaista itseään, asiakkaitaan ja läheisiään toteuttamaan unelmansa, sillä pienillä teoilla on iso vaikutus tulevaisuuteen. O iv a l l u s Aj at uk sia yr ity ks en ke hi ttä m ise stä
13 Töitä on enemmän kuin pystyn tekemään. Pelkään kuitenkin, että työntekijä tulee liian kalliiksi. Mitä kaikkea pitää laskea ja huomioida? Työntekijän bruttopalkan lisäksi työnantajan maksut koostuvat eläkemaksusta, sosiaaliturvamaksusta, pakollisista vakuutusmaksuista sekä työttömyysvakuutusmaksusta. Lisäksi työehtosopimukset määrittävät lomarahan kertymisen sekä muita sosiaalikuluja, kuten perhevapaiden kulut. Kannattaa tutustua huolella alan työehtosopimukseen, sillä niissä on paljon eroja. Nyrkkisääntö on, että työ ntekijä n bruttopalkka tulisi kertoa vähintään 1,5:llä todellisten kustannusten laskemiseksi. Yrittäjän näkökulmasta työntekijästä aiheutuva bruttokustannus pitäisi olla lisämyyntiä, jotta uuden työntekijän palkkaaminen ei vie yrityksen taloutta pakkasen puolelle. Kokopäiväisen ihmisen palkkaaminen maksaa vuodessa huomattavan summan. On todella tärkeää miettiä ja laskea, että se on kannattavaa. Kokopäiväisen työntekijän sijaan voi harkita myös osa-aikaisen työntekijän palkkaamista. Haetaan sopivaa tekijää Klinikalla Keuken asiantuntijat vastaavat yrittäjien perusarjessa askarruttaviin ja yrityksen kehittämiseen liittyviin kysymyksiin. Uuden työntekijän palkkaamisessa ja rekrytoinnissa neuvoo yritysneuvoja Riitta Backman. Olen kuullut, että työntekijän palkkaamiseen voi saada myös tukea. Mistä ja miten? Työttömän henkilön palkkaamiseen on mahdollista saada palkkatukea. Lisäksi esimerkiksi nuorten palkkaamiseen on olemassa erilaisia tukia. Työllistämistuet on kuitenkin tarkoitettu auttamaan työntekijää työllistymään, ne eivät siis ole varsinaisesti yritykselle tarkoitettu tuki, jolla voisi hoitaa palkkaamisen tavallista halvemmalla. Tuet voivat kuitenkin olla loistava tapa pienentää palkkaamisen riskiä ja löytää hyvä työntekijä tätä kautta. Toinen vaihtoehto on kouluttaa uusi työntekijä oppisopimuskoulutuksen kautta. Opiskelijoiden harjoittelujaksot kannattaa hyödyntää myös. Harjoittelijakierron kautta pystyy seuraamaan läheltä opiskelijoiden suoriutumista tehtävistään ja hyvä työntekijä voi löytyä myös sitä kautta. Mitä jos teen virherekrytoinnin. Miten se on vältettävissä? Onnistuneessa rekrytoinnissa uusi työntekijä on sopiva ihminen yritykseen ja kyseiseen työtehtävään. Ennen rekrytoinnin aloittamista on tärkeää muodostaa konkreettinen käsitys siitä, mitä tehtäviä uusi henkilö tulee tekemään ja mitä tavoitteita ja odotuksia häneen kohdistuu. Haastattelutilanteen kysymykset kannattaa miettiä huolella etukäteen ja haastattelussa kiinnittää huomiota erityisesti hakijan asenteeseen sekä motivaatioon. Koeajan on syytä olla riittävän pitkä. Koeaika ratkaisee paljon ja tämä aika on hyvä suunnitella huolellisesti. Tee onnistumisen tueksi hyvä perehdytyssuunnitelma. Seuraa toteutuuko henkilön ja tehtävän yhteensopivuus odotetulla tavalla. Käy seurantakeskusteluita koeajan aikana ja järjestä tarvittavaa osaamistukea. Entä jos lisäkäsien tarve on kausittaista. Onko tähän mitään ratkaisua? Kausityövoimaa voi hankkia esimerkiksi henkilöstövuokraus? rmojen kautta. Oppilaitoksista voi löytyä opiskelijatyövoimaa lyhytaikaisiin työsuhteisiin sekä työtilanteeseen sopivia harjoittelijoita. Keski-Uudenmaan Duuniportaaliin kannattaa ilmoittautua kausityövoimaa etsiväksi työnantajaksi sekä etsiä sieltä sopivia työnhakijoita. Kausityövoimaa voi löytyä myös TE-palvelujen kautta. Aina ei tarvitse palkata vaan tilapäiseen tarpeeseen saattaa löytyä täsmäapu myös toiselta yrittäjäkollegalta. Neuvomme mielellämme palkkaamisen ja rekrytointiin liittyvissä asioissa. Varaa aika keuke@keuke.? | 050 341 3210. K l in ik k a K l in ik k a
14 N ä k ö k u l m ia Kasvuyritys ratkaisee maailmanlaajuisia ongelmia Tä llä pa lst al la Ke uk en as ia nt un tij ay ht eis ty ök um pp an it ki rjo itt av at yr ity ste n ke hi ttä m ise stä ja ka sv us ta . Millaiset yritykset pärjäävät Kasvu Openin valtakunnallisessa kilpailussa? Millainen on potentiaalinen kasvuyritys? Vuosien kokemuksen ja kilpailutulosten perusteella voin todeta, että tulevaisuuden kasvuyritykset ratkaisevat maailmanlaajuisia haasteita uudella teknologialla tai innovaatiolla. Toimialana on useimmiten energiaja elintarviketeollisuus, kiertoja jakamistalous, matkailu, liikenne, hyvinvointi ja terveys. Olen huomannut, että yritysten kasvusuunnitelmat ovat vuosi vuodelta realistisempia ja harkitumpia, mutta myös kunnianhimoisempia. Ja kasvua haetaan nimenomaan kansainvälisiltä markkinoilta. Tässä on kuitenkin ero pitkään toimineiden ja uusien yritysten välillä. Pidempään toimineet yritykset hakevat useimmin kasvuloikkaa uusilla markkina-avauksilla kotimaassa, mutta yhä useampi aloittava yritys tavoittelee heti globaaleja markkinoita. Voi siis sanoa, että kansainvälistymispotentiaali on yksi suuri vaikuttava tekijä Kasvu Open ? nalisteja ja voittajia valitessa. Miten me tunnistamme kasvupotentiaalin? Kaikkein tärkeintä on kuitenkin yritysten kasvupotentiaali, jota valtakunnallinen tuomaristo arvioi neljällä kriteerillä: liiketoimintamalli, uskottavuus, markkinapotentiaali sekä näytöt ja referenssit. Liiketoimintamallissa tarkastelun kohteena on ansaintalogiikka, myynti ja jakelu sekä asiakassegmentit, toisin sanoen kuinka hyvin yritys hallinnoi omaa asiakaskuntaansa, miten myyntiä tehdään ja mistä raha tulee. Uskottavuudessa on kysymys yrityksen tiimistä, sen asenteesta ja johtamisesta: onko kasvua tekemässä motivoituneet ihmiset ja miten hyvin he osaavat johtaa omaa kasvuaan. Markkinapotentiaalissa arvioidaan, miten hyvin liiketoiminta skaalautuu ja haetaanko kasvua kotimaasta vai ulkomailta. Tai mikä on kilpailutilanne tavoitelluissa markkinoissa? Referenssit ja näytöt kertovat kuinka paljon yrityksellä on jo maksavia asiakkaita, mikä on liikevaihto ja onko aloittavalla yrityksellä toimiva prototyyppi ja sille rahoitusta. Kaikki nämä vaikuttavat kokonaisuuteen, jolla valtakunnallinen tuomaristo pyrkii karsimaan jyvät akanoista ja valitsemaan vuosittain potentiaalisimmat yritykset Kasvu Open voittajiksi. Tämä tehdään käymällä kaikki Kasvu Open hakemukset läpi. Vuonna 2017 yrityksiä oli yhteensä 839 – käsissämme on siis kirjava, mutta kattava leikkaus suomalaisista pk-yrityksistä. Kutsumme sinut mukaan kasvuun, sillä kasvu kuuluu kaikille! www.kasvuopen.? Nina Rautiainen | Valtakunnallisen tuomariston sihteeri Kasvun Roihu Oy | Kasvu Open – tiimi
15 Soteyrittäjät huomio! Soteala on murroksessa. Se avaa uusia mahdollisuuksia alan yrittäjille. Tässä työssä apuna on Keuken Soteuttamo, joka tukee yritysten yhteistyötä ja verkostoitumista ja parantaa yritysten kykyä vastata tulevaisuuden palvelutarpeisiin. – Nyt on oikea hetki miettiä, miten oma yritys erottautuu muista alan yrityksistä ja mikä on se oma paikka muiden palvelujentarjoajien joukossa, sanoo Soteuttamoa Keukessa vetävä yritysneuvoja Ria Laurila. Sosiaalija terveyspalvelujen käyttäjien valinnanvapaus laajenee Suomessa todennäköisesti vuonna 2020. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ihmiset voivat nykyistä laajemSosiaalija terveyspalvelujen markkinat avautuvat pian kaikille ja asiakas saa itse valita palveluntuottajan. Sotealalla on edessä muitakin suuria muutoksia, kuten digitalisaatio ja väestön ikääntyminen. min valita osan sosiaalija terveyspalveluistaan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottajien välillä. Soteuttamo on perustettu vastaamaan tähän mahdollisuuteen. Keuke toteuttaa Soteuttamo-kehitystyötä yhdessä SITRAn kanssa. Kun asiakas saa valita Keski-Uudenmaan alueella on käynnissä vuosien 2017 ja 2018 aikana sotepalveluiden valinnanvapauskokeilu. Siksi palveluntuottajien uudistuminen ja uusien yhteistyöverkostojen luominen tällä alueella on erityisen tärkeää. – Keski-Uudellamaalla on nyt mahdollista olla edelläkävijöiden joukossa. Kun lähtee mukaan Soteuttamoon, pääsee etukäteen solmimaan hyviä kumppanuussuhteita ja miettimään niin markkinointia kuin omaa palvelutarjontaansakin, sanoo Ria Laurila. Verkostoitumisen avulla voidaan kartoittaa nykyistä palvelutarjontaa ja yritysten erityisosaamista sekä löytää sellaisia täydentäviä kumppanuuksia, joiden avulla on mahdollista päästä kiinni suuriinkin tarjouspyyntöihin. – Ja tietenkin porukassa syntyy uusia ideoita ja innovaatioita, kun jaetaan ajatuksia ja osaamista. Lähde mukaan Soteuttamoon! Ota yhteyttä ria.laurila@keuke.? | puhelin 050 3522 577.
16 Miten vallataan uusia markkinoita? Miten raivataan kasvun esteitä ja hallitaan kasvua? Miten kehitytään kasvun valtiaaksi? Ensimmäisenä tarvitset päätöksen, tahtoa kasvaa. Sitten tarvitset tavoitteen ja suunnitelman miten sinne pääset. Tarvitset valmennusta tukemaan kasvuasi, tarvitset myös yrityskehittäjän sparraamaan ja edistämään kasvusuunnitelmiasi. Tarvitset ympärillesi samanhenkisiä valtaajia jakamaan kokemuksia. Valtaus -palvelu on tarkoitettu Keuken toimialueen yrityksille, jotka tekevät miljoonaluokan liikevaihtoa. Vuoden mittainen Valtaus -palvelu kasvunnälkäisille yrityksille starttaa helmikuussa 2018. 1. Kasvuvalmennustyöpajat 2. Yrityskohtainen kasvusuunnitelma 3. Teematyöpajat ajankohtaisista teemoista 4. Verkostoituminen yli toimialarajojen 5. Yrityskehittäjä palveluksessasi w w w. k e u k e . f i BIITTI yritystiimit Uudellamaalla NÄIN VALTAUS TEHDÄÄN Kasvu on yrityksen elinehto. Tarvitaan uusia valtauksia ja uusia valloituksia. Älä siis jää paikoillesi, vaan lähde mukaan valtaukseen. Tulevaisuus on muutamien merkityksellisten askeleiden päässä. Vuoden kestävän Valtaus-palvelun hinta on 800 € + alv.