1 Yrittäjyydestä uutta draivia s.4 työkaluja oikein tekemiselle s.8 ajattele kuin asiakkaasi s.13 3/2018
2 yrittämisen perustiedot netissä w w w. k e u k e . f i Tarvitsetko laskutuspohjaa tai perustietoja markkinointisuunnitelman teosta? Miltä näyttää muistutuslasku tai alihankintasopimus? Yritystulkki on yrittäjän sähköinen työkalupakki, josta löydät kaikki yrityksen pyörittämiseen liittyvät perustiedot ajantasaisena ja paikallisesti tuotettuna. Maksuton palvelu helpottaa hallinnon hoitamista ja antaa mainiot välineet yrityksesi toiminnan suunnitteluun myös pidemmällä tähtäimellä. KÄY TUTUSTUMASSA HETI! • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus
3 p ä ä k ir j o it u s keuke postia 3/2018 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 6 500 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3 Millainen on sinun työnantajabrändisi? Kun kymmenen vuotta sitten puhuttiin työvoimapulasta tulevaisuuden trendinä, moni tuskin otti asian totena. Ei ainakaan kasvukeskusten ulkopuolella, eikä niissä yrityksissä, joissa tekeminen ei vaadi erityisosaamista. Mutta kappas vaan, nyt meillä on tosissaan pula tekijöistä – ja aivan joka alalla. Tähän asti meillä on ollut siis melko lailla työnantajan markkinat. Työvoimaa on ollut suhteellisen hyvin saatavilla, eikä yrityksen ole tarvinnut miettiä sen koommin omaa työnantajaimagoaan kuin vetovoimaansakaan. Palkka työpanoksesta on ollut ihan riittävä motivaatio ja houkutin. Nyt valinnan tekevätkin osaajat ja tekijät, eivät yritykset. Ja tietenkin he valitsevat yrityksen, jossa arvostetaan ja kannustetaan. Sillä jokainen meistä haluaa kokea tekemänsä työn mielekkäänä ja merkityksellisenä. Työpaikka, jossa kuunnellaan ja annetaan jokaiselle mahdollisuus ylittää itsensä, on paras työpaikka. Kun yritys miettii omaa brändiään asiakkaiden näkökulmasta, on tärkeää miettiä samalla myös omaa työnantajabrändiään. Työntekijöiden tyytyväisyys kun näkyy kaikessa asiakaspalvelusta tulokseen ja rekrytoinnista laatuun. Oman mausteensa tuovat milleniaalit, jotka muodostavat puolet työväestöstä vuoteen 2020 mennessä. Tämä uusi sukupolvi valitsee työpaikan työnantajan arvojen, yhteiskuntavastuullisuuden ja yrityksen maineen perusteella, eikä palkalla ole samanlaista merkitystä kuin aiemmin. Vuoden vaihtuminen on perinteisesti uudistumisen ja lupausten aikaa. Olisiko yksi näistä lupauksista pyrkimys olla ihan paras työnantaja? Riitta Backman yrityspalvelupäällikkö
4 Yrittäjäksi ryhtyminen vaatii rohkeutta, mutta hyvin mietitty heittäytyminen tuo omaan osaamiseen ja tekemiseen uutta twistiä. Potkuista tulikin Onnenpotku Ihan kuin kotona treenaisi. Ra? an Seppo Lahdenvuo, Nina Virta ja Minna Riiheläinen tuovat osaamisellaan muun muassa lisää liikkuvuutta ja aktivointia kehoon. Nykyajan ihmisiä vaivaa erityisesti liikkumattomuus ja jäykkyys.
5 Nurmijärven Rajamäellä sijaitseva Ra? a ei tarjoa ruokaa, vaan toisenlaista hyvinvointia keholle fysioterapian ja hieronnan muodossa. Ra? a syntyi, kun kolme entistä työkaveria ryhtyivät tarjoamaan palvelujaan tämän vuoden alussa uuden yhteisen katon alla. Fysioterapeutit Seppo Lahdenvuo ja Nina Virta sekä hieroja Minna Riiheläinen jäivät vanhan työnantajan jäädessä eläkkeelle ikään kuin tyhjän päälle. – Vanhasta paikasta otimme mukaan lempinimen. Halusimme, että historiasta jää jotain vanhaa tuttuutta, mutta halusimme myös luoda rennon vaikutelman. Siksi nimessämme ei ole sanaa hoitolaitos tai hoitola. Rennosta ? iliksestä viestii myös Ra? an slogan kotoisasti kuntoon. Samalla syntyi kantava liikeidea tarjota palveluja koko perheelle, luoda pysyviä ja luottamuksellisia suhteita vauvasta vaariin. – Mietimme mitä voimme tehdä eri tavalla ja halusimme ehdottomasti pro? loitua matalan kynnyksen paikaksi, jossa aktivoidaan ja harjoitellaankin samoilla välineillä, joita kotoa löytyy. Säännöt yrittämiselle Kaikilla kolmella yrittäjällä on pitkä työhistoria ja sen tuoma kokemus. Seppo oli hoitanut myös entisen työpaikan toimitusjohtajan tehtäviä ja oli siis hyvinkin perillä liiketoiminnan pyörittämisen perusasioista. – Tärkeintä oli jakaa yhteiset vastuualueet ja tehdä säännöt saman katon alla yrittämiselle. Tässä kohtaa Keuke tuli mukaan kuvioihin. Backmanin Riitan kanssa kävimme läpi vaihtoehtoja, miten me voimme jatkaa työskentelyä ja millä säännöillä. Sopivan tilan löytyminen oli kolmikon mukaan Raflan perustamisessa vaikein juttu. Lopulta sopiva tila löytyi kaupungin omistamasta vuokratalosta, jossa oli kolmen makuuhuoneen soluasunto vapaana. – Keuke vei koko prosessia hienolla ammattitaidolla läpi. Mietimme askeleet, miten edetään ja kävimme läpi mahdolliset yrittämisen muodot, yksin vai yhdessä. Sopivaksi yhteisyrittämisen muodoksi valikoitui yhteenliittymä, jossa yhteisen markkinointinimen alla jokainen tarjoaa omia palvelujaan omalla toiminimellään. – Keukesta kehoitettiin hakemaan myös starttirahaa ja koska uhkana oli jäädä työttömäksi, me myös saimme sen. Yrittämisestä uusi alku Kaikki kolme ovat sitä mieltä, että muutos johti positiivisuuteen. Uusi paikka ja uusi tapa toimia toi omaan työntekoon täysin uudenlaista draivia. Suurimman hyppäyksen yrittäjäksi lähtemisessä teki hieroja Minna, joka oli tehnyt vanhassa paikassa töitä sivutoimisena yrittäjänä. Ra? an myötä hän uskaltautui heittäytyä kokopäiväiseksi yrittäjäksi. – Kyllähän se vähän pelottikin, mutta voin sanoa, että se oli ihan paras päätös. Palaset jotenkin vain loksahtelivat paikoilleen. Ymmärsin, että tämä on minun elämäni ja minä voin muuttaa sen. Olen oikeasti hyvin ylpeä päätöksestäni. Kolmikko kertoo saavansa toisistaan paitsi tukea, niin he myös täydentävät toisiaan monella tavalla – ja asiakkaatkin saavat monipuolisemmin palveluja saman katon alla. – Meillä on hyvä synergia ja meininki. Olemme jakaneet yhteiset vastuualueet ja myös hyödyntäneet omia verkostojamme esimerkiksi markkinoinnissa. Jokaisella meillä on myös omaa osaamistamme, joista yhdessä tulee enemmän. ” Mietimme askeleet, miten edetään ja kävimme läpi mahdolliset yrittämisen muodot, yksin vai yhdessä. ”
6 A s ia n t u n t ij a p ö r s s i Parempi katsoa Kuin katua Tä llä pa lst al la es ite llä än Ke uk en as ia nt un tij av er ko sto a, jok a ko os tu u lu ot et ta vi sta ja pa ik al lis ist a to im ijo ist a. Lö yd ät As ia nt un tij ap ör ss in to im ija t w w w .ke uk e.? /a sia nt un tij ap or ss i.? Millaisia palveluja Fenno tarjoaa yrityksille? Fenno palvelee kuudella paikkakunnalla 29 asiantuntijan voimin. Asiantuntijoillamme on laaja kokemus eri toimialojen yritysten toiminnasta ja niiden lakiasioiden hoidosta. Meillä on siis asiantuntija asiaan kuin asiaan koko yrityksen elinkaaren läpi. Keuken asiakkaille me tarjoamme kumppanisopimuksella maksuttoman alkutapaamisen, haastattelun ja arvion, jonka jälkeen pohdimme miten kannattaa jatkaa ja pitääkö asiaa ylipäätänsä viedä lakimiesten kanssa eteenpäin. Mihin asioihin yritys yleisemmin tarvitsee lakitoimiston apua? Yleisempiä ovat erilaisten sopimusten laatiminen ja tarkistaminen: myyntiin, alihankintaan, työntekijöihin ja vaikka bonuspalkkioihin liittyvät sopimukset. Ja sitten on tietenkin riidat, joita syntyy useasti siitä, että sopimuksia ei ole mietitty loppuun asti. Sopimuksen tarkistuttaminen asiantuntijalla on pieni hinta siitä, mitä huonosta sopimuksesta voi pahimmillaan aiheutua. Näkyykö digitalisaatio myös lakipalveluissa? Näkyy tietenkin, sillä kaikki palvelut sähköistyvät kovaa vauhtia. Se tarkoittaa, että palvelut eivät ole enää paikkaan sidottuja. Me kuitenkin Fennossa uskomme vielä palveluun, jolla on kasvot ja paikallistuntemus. Toinen trendi on sopimusten robotisaatio. Suomen pieni markkina vielä jarruttelee kehitystä tältä osin, mutta sekin on varmasti tulossa. Enemmän meillä näkyy se, että ihmiset ovat yhä koulutetumpia ja netistä löytyy paljon tietoa ja valmiita sopimuspohjia. Se tarkoittaa, että ihmiset pyrkivät loppuun asti ratkaisemaan asiat itse, ilman asiantuntijaa. Omatoimisuus asiantuntijuutta vaativissa asioissa ei kuitenkaan aina ole eduksi. Ole ajoissa liikkeellä ja pyri ehkäisemän mahdolliset ongelmat ennalta. Siinä Asianajotoimisto Fennon asianajaja Lassi Nyyssösen tiivistetty neuvo kaikille yrityksille.
7 A j a n k o h t a is t a y r it y k s is s ä 1. Mihin olemme matkalla? Milloin viimeksi pysähdyit hetkeksi miettimään mihin yrityksesi on matkalla? Tehdäänkö yrityksessä juuri niitä asioita, joita pitääkin vai onko suunta muuttunut kaiken tekemisen keskellä vähän kuin itsestään? Mikä on yrityksemme visio? Teemmekö oikeita asioita? 2. Mitä tavoitteita vuodelle 2019? Jokaiselle vuodelle on hyvä määrittää omat tavoitteensa. Se voisi olla vaikka joku sellainen, joka on jäänyt vuodesta toiseen tekemättä vain siksi, että sille ei ole tehty konkreettista suunnitelmaa. Tavoitteet myynnille? Tavoitteet osaamisen kehittämiselle? Tavoitteet markkinoinnille? Tavoitteet kasvulle? 3. Asiat eivät unohdu, kun ne ovat kalenterissa Käytä hyväksi vuosikelloa tulevan vuoden suunnittelussa. Kun asiat ovat kalenteroitu, ne tulevat paljon todennäköisemmin myös tehtyä. Markkinoinnin vuosikello Juoksevien asioiden vuosikello Talouden vuosikello On todettu, että tavoitteiden kirjoittaminen ylös edistää niiden saavuttamista. Muuten tavoitteet jäävät vain toiveiksi. Yhtä lailla suunnittelu tekee toiminnasta tehokkaampaa. Nyt vuoden vaihtuessa on hyvä kirjoittaa ylös tulevan vuoden tavoitteet ja millä teoilla ne saavutetaan. Kirjoita tavoitteet ylös M a r r a s k u u Tam miku u J o u l u k u u
8 Tahtoa tehostaa ja tehdä paremmin Prym Consumer Europan keravalaisella tytäryhtiöllä on ollut kolme vuotta aikaa tottua uuden isännän tavoille. Se on tarkoittanut muun muassa uutta toiminnanohjausjärjestelmää, mutta myös sopeutumista uusiin prosesseihin. Keuken Sampo-palvelusta on saatu toimivia työkaluja ja ulkopuolista näkemystä asioiden tekemiseen entistä paremmin.
9 – Tavaraa on maailma täynnä. Myydäkseen jotain ja säilyttääkseen asiakkaat, on tarjottava jotain lisäarvoa, toteaa Prym Consumerin maajohtaja Outi Tähtinen. – Siksi meidän on mietittävä tarkkaan, miten me varastoimme, kuinka paljon, missä järjestyksessä ja miten asiakasta saadaan palveltua mahdollisimman hyvin. Asiakkaitamme varten meidän on hoidettava varastointi ja toisaalta oltava tilauksen tullen todella nopeita. Prym Consumer on Suomen johtava ompelutarvikkeiden myyjä. Lisäksi se edustaa muutamaa muuta päämiestä, kuten MEZ konsernin käsityölankoja. Prym Consumerin asiakkaita ovat kauppojen keskusliikkeet, ketjut ja yksityiset kauppiaat. Kolme vuotta sitten sama työporukka edusti vielä toista yritystä. Nyt on pitänyt oppia 500 vuotta vanhan saksalaisen perheyrityksen tavoille ja sen toiminnanohjausjärjestelmiin. – Me olemme todella paljon järkeistäneet toimintojamme, mutta kaipasimme myös ulkopuolisen näkemystä prosesseihin. Keuken Sampo-palvelu osui tähän saumaan loistavasti. Prymillä onkin käyty Sampon tehostartti, tuottavuusklinikka ja prosessiklinikka läpi. Seuraavaksi vuorossa on asiantuntijoiden jalkautuminen Prymille työpaikkavierailun merkeissä. Sampo tehostaa tuottavuutta Tuottavuuteen, sujuviin prosesseihin ja työhyvinvoinnin kasvattamiseen pureutuva Sampo otetaan käyttöön tehostartilla. Näin tehtiin myös Prym Consumerilla, jossa tehostartti nähtiin myös mahdollisuutena tutustua paremmin palveluun ja sen sopivuuteen yritykselle. – Tuottavuusklinikan aluksi teimme kartoituskyselyn henkilöstölle työn sujuvuudesta. Kysyimme mikä sujuu hyvin ja mikä tökkii. Se toi varmuutta myös sille, että teemme oikeita asioita, kertoo Prym Consumerin talousja hallintopäällikkö Annika Virtanen. – Prosessiklinikalla saimme työkaluja prosessien hiomiseen. Kartoitamme parhaillaan, missä kohtaa prosesseja kuluu turhaa aikaa ja miksi. Tähtisen ja Virtasen mukaan työhyvinvointi on yksi merkittävä näkökulma tehokkuuden ja sujuvuuden parantamisessa. – Tehostaminen jo sanana kuulostaa negatiiviselta. Siksi on tärkeä kuunnella työntekijöitä ja yhdessä miettiä miten selvitään parhaiten sesongeista ja toisaalta hiljaisista ajoista. Työn pitää olla mielekästä, jotta se voi olla myös tuottavaa. – Me olemme kaikki pitkän matkan kulkijoita tässä yrityksessä. Olemme tiiminä hioutuneet yhteen ja porukka uskaltaa myös tuoda rohkeasti epäkohtia esille. Mutta ehkä me olemme samalla myös vähän sokeutuneet omalle tekemisellemme. Käsityöt tämän päivän elämyksiä Jos olet joskus kuullut huulipunaindeksistä, käsityöt kulkevat käsi kädessä sen kanssa. Sillä silloin kun talous alkaa hiipua, kuluttajat alkavat ostaa huulipunia käsilaukkujen sijaan. Ja myös lankaa ja virkkuukoukun. – Lama lisää käsitöiden suosiota. Suurin syy siihen on työttömyyden myötä lisääntynyt vapaaaika. Säästösyistä kukaan ei kuitenkaan enää tänä päivänä neulo tai ompele vaatteita. Kaupat ovat täynnä todella edullisia vaatteita, siksi käsitöissä onkin kysymys ennen kaikkea elämyksistä ja ainutlaatuisuudesta, sanoo Outi Tähtinen. Prym Consumerilla lähes jokainen 16 työntekijästä on myös intohimoinen käsityön harrastaja. Sekin kertonee osaltaan hyvästä työpaikkahengestä. – Pysyvää muutosta ei tehdä päivässä. Siksi on tärkeää, että tähän pakettiin kuuluu myös seuranta. Odotamme työpaikkavierailua innolla, sillä ulkopuolisen näkemys on kuitenkin koko homman suola. – Meidän on saatava tästä korjaustyökalujen lisäksi pysyviä toimintamalleja ja tapoja jatkuvaan kehittämiseen. Odotukset ovat siis korkealla, mutta toisaalta me tiedämme, että emme ole haasteidemme kanssa yksin. Sampon klinikkatapaamiset ovat tuoneet mukaan toisten yritysten vertaistuen ja ymmärryksen siitä, että jokaisella yrityksellä on hyvin samanlaisia ongelmia toimialasta riippumatta. ”Me olemme todella paljon järkeistäneet toimintojamme, mutta kaipasimme myös ulkopuolisen näkemystä prosesseihin. Keuken Sampo-palvelu osui tähän saumaan loistavasti.” Meneekö teidän yrityksessänne paljon aikaa odotteluun, sähläämiseen, etsimiseen ja korjaamiseen? Olisiko hyvä tehostaa prosesseja ja saada työ tuottavammaksi? Tutustu www.keuke.? /sampo tai soita 050 341 3210.
10 u u t is e t Keuken syksy on perinteisesti startattu näyttävästi ja lennokkaasti. Poikkeusta ei tehty tänäkään vuonna, kun lavalle nousivat Duudsoneiden HP Parviainen ja Kyrö Distilleryn Miko Heinilä. Molempien pohjanmaalaisten yrittäjien viesti oli sama – tulosta tehdään intohimolla ja uskolla siihen, mitä tehdään. Järvenpää-talossa syyskuussa järjestetty kick off -tapahtuma keräsi 182 kuulijaa, jotka puhkuivat uskoa ja tarmoa illan päätteeksi. Korvakuulolta saatu palaute vakuutti, että puhujen viesti oli mennyt p e r i l l e . ”Kuka sinuun uskoo, jos et itse.” Pian on taas mahdollisuus tavata tulevaisuuden kumppani. Keuken yritystref? t nimittäin järjestetään jälleen joulukuun 12. päivänä klo 16-20 Majatalo Onnelassa Tuusulassa. Ilmoittaudu treffeille viimeistään 26.11. Lue lisää www.keuke.? /ajankohtaista/tapahtumat Intohimosta lajiin Ihanan onnistuneet tre? t osallistun jatkossakin treffeille tref? t vastasivat odotuksiani tref? t johtivat uuteen tapaamiseen on arvosanani tref? tapahtumalle Keuken yritystreffeillä solmitaan onnistuneita suhteita. Tämän kevään treffeiltä kerätyn palautteen mukaan huikeat 94 prosenttia osallistuneista koki treffit hyödyllisiksi oman liiketoiminnan kannalta. 100% 88% 88% 8,9
11 Keskiuusimaalaiset yritykset tunnistavat, mitä haluavat kehittää omassa yrityksessään. Tämä käy ilmi Keuken tuoreesta asiakastyytyväisyyskyselystä. Neuvontaa haettiin kuluneena vuonna yhä yksilöidympiin tarpeisiin. Esimerkiksi henkilöstöja rekrytointiasiat ovat kiinnostaneet kuluneena vuotena aikaisempaa enemmän. Trendi on suoraan johdettavissa parantuneesta taloudesta ja työllisyystilanteesta. Yritysten täytyy nyt enemmän miettiä, mistä saa osaavaa työvoimaa ja miten voivat kehittää omaa työantajaimagoaan houkuttelevaksi. Markkinointija myyntineuvonta ovat perinteisesti keikkuneet tilaston kärjessä, mutta nyt niiden kysyntä on laskenut. Kun kauppa käy ja tilauskirjat ovat täynnä, ei yrityksen markkinointia koeta niin akuutiksi kehittämiskohteeksi. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin elo-syyskuun aikana sähköisenä webkyselynä, ja se lähetetiin 941 Keukessa kuluneen vuoden aikana asioineelle yritysasiakkaalle ja siihen vastasi 143 asiakasta. Kysely on tehty samanmuotoisena seitsemän kertaa. Tänä aikana Keuken tunnettuus on kasvanut 18 prosentista 54 prosenttiin. Reilut puolet asiakkaista siis kertoi, että Keuke oli tuttu toimija entuudestaan. Konkreettista apua juuri siihen mitä kaipasikin Yhä useampi yritys kokee, että Keukesta saadusta neuvonnasta on merkittävä hyöty toiminnan kehittämisessä. Jopa 92 prosenttia Keuken asiakastyytyväisyystutkimukseen vastanneista kertoi saaneensa apua juuri niihin asioihin, joihin apua hakikin. 84 prosenttia vastanneista koki, että yritysneuvonnasta oli konkreettista hyötyä oman liiketoiminnan kehittämiseen. Keuken asiakkaista 92 prosenttia sai neuvonnasta vahvistusta omille suunnitelmille ja 83 prosenttia ryhtyi heti toimenpiteisiin neuvonnan tuloksena. Asiakkaiden tyytyväisyys palveluja kohtaan ja erityisesti neuvonnasta koettu hyöty on parantunut jälleen edellisestä vuodesta. Se on selkeä osoitus yritysneuvonnan tarpeellisuudesta. Keuken asiantuntijat saivat asiakkailta arvosanaksi asiantuntijuudesta 8,9 (asteikolla 4–10). Ripeydestä tuli arvosanaksi 9,1 ja palveluhalukkuudesta 9,3. Lähes kaikki asiakkaat, 97 prosenttia vastanneista, ovat valmiita suosittelemaan Keuken palveluja toisille yrittäjille. Mihin asiaan Keukesta haettiin neuvontaa Henkilöstöasiat Kansainvälistyminen Liiketoiminnan arviointi / strategiat Markkinointineuvonta Myynti / asiakashankinta Omistajanvaihdosasiat tai yrityskaupat Osaamisen kehittäminen / koulutusasiat Taloustai rahoitusasiat Tuotekehitysja innovaatioasiat Sijoittautuminen Keski-Uudellemaalle Verkostoituminen / kumppaneiden löytäminen Yrityksen perustaminen Starttiraha / StarttiPlus-palvelu Parantunut talous näkyy neuvontatilastoissa 9,9 % 9,2 % 52,5 % 36,2 % 34,8 % 16,3 % 21,3 % 29,8 % 15,6 % 8,5 % 22 % 34,8 % 22 %
12 O iv a l l u s Aj at uk sia yr ity ks en ke hi ttä m ise stä Vesa Pellinen Kehitysjohtaja Talokuntoon.? Verkkopalvelu Oy Keuken Valtaus-palvelu on tuonut vahvistusta meille siitä, että me olemme digitalisaatiossa oikealla tiellä ja vieläpä varsin pitkällä. Me myymme kodin huoltopalveluja verkossa ja se tarkoittaa koko asiakaspolun hoitamista digitaalisesti ensimmäisestä yhteydenotosta palvelun toimittamiseen. Ihmiset arvostavat sitä, että voivat hoitaa palvelun ostamisen mahdollisimman pitkälle itse.
Mitä on palvelumuotoilu? Palvelumuotoilu auttaa yritystä näkemään heidän tarjoaman palvelun asiakkaan tai käyttäjän näkökulmasta. Palvelumuotoilussa asiakkaan tarpeet huomioidaan yrityksen sisäisissä prosesseissa. Tavoitteena on asiakkaalle mutkaton ja yritykselle tehokas korkealaatuinen asiakaskokemus. Palvelumuotoilu on monialaista, käyttäjälähtöistä ja ennen kaikkea yhteistyössä käyttäjän ja palvelun tuottajan kanssa toteutettua palvelun innovointija kehittämistoimintaa. Minun pitäisi parantaa yrityksen palveluja verkossa. Voiko siihen käyttää palvelumuotoilua? Valtaosa tämän päivän asiakaskokemuksista toteutuu tänä päivänä digitaalisesti verkossa. Muotoiluajattelua on siis hyvä viedä sinne missä asiakkaat ovat. Asiakkaan subjektiivinen palvelukokemus on totta huolimatta siitä, tapahtuuko kokemus verkossa laskua maksaessa tai esimerkiksi kahvilassa kahvikupposta ostettaessa. Miten projektissa pääsee parhaiten alkuun? Onko saatavilla jotain työkaluja? Palvelumuotoilussa ei ole yhtä tiettyä prosessia, jonka mukaan tulee aina toimia. Itse asiassa palvelumuotoilu vaatii joustavuutta ja parhaat muotoiluprosessit muokataan ongelman mukaan. Lopullinen prosessi riippuu yrityksestä, ratkaistavasta ongelmasta, prosessissa mukana olevista ihmisistä, budjetista, ajasta ja muista resursseista. Oikeiden metodien ja työkalujen valitseminen palvelumuotoiluprosessiin on siis aina tapauskohtaista. Verkosta löytyy jo valtava määrä työkaluja ja ilmaista informaatiota palvelumuotoilusta, jolla pääsee alkuun. Keuken palvelumuotoiluklinikoilla pääset myös tekemään ensimmäisen pintaraapaisun oman palvelun kehittämiseen. Voiko palvelumuotoilua käyttää kaikkeen yrityksen kehittämiseen? Palvelumuotoilua ei käytetä ainoastaan yrityksen palvelujen kehittämiseen, palvelumuotoilu on yrityksen kehittämistä. Huonosti johdettu henkilöstö, sekavat prosessit ja vanhanaikaiset systeemit voivat kaikki vaikuttaa asiakkaan haluun ostaa yritykseltäsi tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Lähitulevaisuudessa asiakaskokemus tulee ohittamaan hinnan ja tuotteen brändin tärkeimpänä erottautumistekijänä, joten palvelujen kehittäminen on yrityksille tänään tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. ol ol oleee aaasta alumuotayy yy jjjooo m m mai ai a sta sssta, jollumu m okemää ään n oman n ilua een? ai aino n astaan se seen en, palveäm ämisistä t . Hu H oat at ppro rosessit ooiv ivat at kkaikki sttaa aa yyri r tykai ai ppal alve velu l a. kkem emus us ttul ulee e en brän änndi din n jänä, jon yriuin 13 Asiakaskokemus Ohittaa hinnan Klinikalla Keuken asiantuntijat vastaavat yrittäjien perusarjessa askarruttaviin ja yrityksen kehitykseen liittyviin kysymyksiin. Yrityskehittäjä Teemu Kangasvieri avaa palvelumuotoilun mahdollisuuksia. Kiinnostuitko palvelumuotoilusta? Jos haluat tietää lisää ja keskustella oman yrityksesi kehittämisestä Varaa aika keuke@keuke.? | 050 341 3210. K l in ik k a
14 Verkostot paras resurssi Ei yksi eikä kaksi vaan todella moni keskiuusimaalainen yritys painii tällä hetkellä rekrytointihaasteiden kanssa. Tämä nousee päällimmäisenä esille Keuken uusien yrityskehittäjien työssä. Työvoimaksi kun itse ei voi muuttua, on ratkaisuna hyvät yhteistyöverkostot.
15 Petri Ovaska (kuvassa vas.), Teemu Kangasvieri ja Miia-Mari Koskinen ovat Keuken uusia tekijöitä. Miia-Mari ja Teemu aloittivat yrityskehittäjän työssä reilu puoli vuotta sitten, Petri muutama kuukausi sitten. Päällimmäinen ? ilis uusilla tekijöillä on positiivinen vire. Yrityksillä ja yrittäjillä on selkeää luottamusta tulevaisuuteen ja halua kehittää omaa liiketoimintaansa. – Talouden nousu näkyy nyt osaavan työvoiman puutteena. Eikä se ole edes erityisen alakohtaista, vaan työpaikkoja olisi tarjolla vähän joka toimialalla, toteaa Petri. Kun osaavaa työvoimaa ei ole perinteisin menetelmin rekrytoitavissa, on mietittävä uusia keinoja. Moni yritys on päätynyt esimerkiksi itse kouluttamaan. – Nyt korostuu hyvien verkostojen merkitys, että me osaamme vinkata ja ohjata yrityksiä oikeisiin osoitteisiin. Teemme aktiivisesti yhteistyötä oppilaitosten, kuntien työllisyyspalvelujen ja TE-palvelujen kanssa, Miia-Mari jatkaa. – Onneksi on olemassa monenlaisia keinoja rekrytoida. Erilaisten työkokeiluiden ja koulutussopimusten avulla myös yrittäjän riski on pienempi, kun saa ensin tutustua tekijään. Työvoimapula lisää yrittäjyyttä Kun osaavasta työvoimasta on pulaa, se pakottaa yritykset miettimään tekemistä uudella tavalla. Keukessa on huomattu, että myös yrityksillä on kova halu verkostoitua. – Erilaiset alihankintayhteistyömuodot ovat lisääntyneet. Palkkaamisen sijasta työpanos ostetaankin toiselta yritykseltä, Teemu kertoo. – Ja se näkyy meidän työssä siten, että yritykset tarvitsevat neuvoja erilaisten alihankintaja yhteistyösopimusten laatimisessa. Jo pidempään visioitu yrittäjyyden lisääntyminen työntekemisen muotona on nyt siis taloudellisen nousun myötä konkretisoitumassa. – Uskon, että yrittäminen ja freelancerina palvelujen tarjoaminen pakostakin lisääntyy. Ja silloin verkostoituminen toisten yritysten kanssa on välttämätöntä. Monet pienet yritykset hakevat myös kasvua erilaisten verkostojen kautta, ei niinkään palkkaamalla lisää tekijöitä, sanoo Miia-Mari. Keuke on järjestänyt useita yritystreffejä, joiden ideana on juuri saattaa yritykset yhteen ja tutustumaan toistensa palveluihin. Tre? eiltä on moni löytänyt kaipaamansa yhteistyökumppanin tai tutustumisen tuloksena on virinnyt uusia bisnesideoita. Aina on varaa myös tehostaa Keukessa on havahduttu myös siihen, että yritysten resurssit eivät ole optimaalisessa käytössä. Työn tehostamiseen tarjotaankin nyt yrityksille Sampo-palvelua. – Kaikissa yrityksissä menee varmasti liikaa aikaa ja rahaa erilaiseen sähläämiseen. Sampon ideana on tarjota yrityksille työkaluja prosessien hiomiseen ja niiden sujuvaksi tekemiseen, työn tehostamiseen ja työhyvinvoinnin lisäämiseen, kertoo Petri. – Oikeiden asioiden tekeminen näkyy parempana työilmapiirinä, motivaationa ja innovatiivisuutena. Tämä on ehkä niitä uuden ajan oivalluksia yrityksissä. Samasta jengistä voi saada paljon enemmän irti ja tulosta aikaiseksi, kun työ koetaan mielekkäänä. Mutta mikä sitten tekee yrityskehittäjän työstä mielekästä? Kaikki kolme uutta keukelaista vahvistavat saman asian: asiakkaan onnistuminen on aina itselle onnistuminen. – Monesti asiat ja ongelmat tuntuvat monimutkaisemmilta kuin mitä ne ovat. Usein siis pelkkä keskustelu jonkun ulkopuolisen kanssa auttaa näkemään ratkaisut. Asiakkaat saavat hyviä oivalluksia parin hyvin esitetyn kysymyksen jälkeen. Kolmikko kehottaakin yrittäjiä tulemaan rohkeasti juttelemaan mistä tahansa yrityksen asiasta. – Ei ole niin pientä asiaa, etteikö siitä kannattaisi tulla keskustelemaan. On hyvä tutustua Keukeen ja sen palveluihin silloinkin, kun ei ole mitään varsinaista ongelmaa tai kehitysajatusta. Sitten on apu lähellä, kun joskus sen tarve tulee. ”Ei ole niin pientä asiaa, etteikö siitä kannattaisi tulla keskustelemaan. On hyvä tutustua Keukeen ja sen palveluihin silloinkin, kun ei ole mitään varsinaista ongelmaa tai kehitysajatusta. Sitten on apu lähellä, kun joskus sen tarve tulee.”
16 16 16 Meneekö teidän yrityksessänne turhan paljon aikaa odotteluun ja sähläämiseen? Eikö olisi mahtavaa, jos työvaiheet soljuisivat ja tyhjät aukot saataisiin täytettyä tuottavalla työllä? Meillä on tähän ratkaisu ja se on Sampo. Me annamme käyttöönne työkalut, joilla asiat voidaan tehdä tuottavammin ja tehokkaammin. Samalla työn motivaatio ja hyvinvointi kasvaa, mikä näkyy suoraan tuloksessa. Laitetaanko Sampo pyörimään? 1. Tehostartti Puolen päivän tietoisku tuottavuuden kehittämisestä ja miten se muutetaan rahaksi. Kesto ½ päivä. 2. Kaksi klinikkatapaamista. a) Tehokkaasti sujuvan työn klinikka Miten johtamisella ja henkilöstön sitouttamisella työ saadaan sujuvaksi – turha odottaminen ja sählääminen pois. Kesto yksi päivä. b) Prosessiklinikka Miten prosesseja kehittämällä työ saadaan soljumaan. Kesto yksi päivä. 3. Yrityskohtainen kehittäminen Kehittämistoimenpiteiden jalkauttaminen yritykseen ja yrityksen henkilöstöön. Kesto yksi päivä. Koko paketin hinta on 450 e + alv. (Yrityskohtaisen kehittämisen lisäpäivät 300 e /päivä +alv) Näin se tapahtuu: Ota yhteyttä petri.ovaska@keuke.fi | puh. 050 558 5674 Lue lisää: keuke.fi/sampo