Ole hyvä ja käytä tulostamiseen lehden omasta valikosta löytyvää tulostuspainiketta.
Kehityshankkeiden raportointi käsillä s. 12 Jeesi treenaa yrittäjäkuntoa s. 14 Uuden tuotteen matka markkinoille s. 8 3/2020
yrittäjän sähköinen työkalupakki w w w. k e u k e . f i Maksuton palvelu sinulle. Aina ajantasaiset perustiedot yrityksen pyörittämiseen. Klikkaa yritystulkkiin osoitteessa keuke.fi Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus netissä itteessa keuke.fi v va a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a ah h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h hv v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s st t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t tu u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u us s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s
3 Mikä on tärkeintä tavoitteiden saavuttamisessa? Entä tuloksellisessa liiketoiminnassa? Merkityksen kokemisessa? Onnistuneessa markkinoinnissa? Asiakastyytyväisyydessä? Kaikkiin edellä mainittuihin kysymyksiin vastaus on johtaminen. Ja vielä tarkemmin: ihmisten johtaminen. Perille pääseminen ja onnistuminen vaativat aina yhteistä näkemystä ja yhteistyötä. On vakuutettava muut ihmiset ympärillä ja vaikutettava ulkopuoliseen yleisöön. Johtajana pitää pystyä antamaan jotain sellaista, jonka ansiosta muutkin haluavat antaa aikaansa, intohimonsa, osaamisensa, rahansa. Johtaminen on taas keskiössä Keuken perinteisessä johtajuusfoorumissa joulukuun kolmantena päivänä. Ajankohtainen näkökulma on yrityksen johtaminen ylös ja ulos kriisistä – miten se tehdään, kun vallitseva tunne on epävarmuus. Ilmiö on tuttu kaikille, jotka ovat vieneet muutosta eteenpäin omassa organisaatiossaan. Vastassa on iso kasa tunteita menettämisestä ja turvattomuudesta. Me ihmiset ajattelemme, että koronakriisi on vienyt meiltä jotain olennaista ja että mikään ei ole niin kuin ennen. Todellisuudessa harva asia on muuttunut, mutta tunne on vahva. Näiden tunteiden yli joukot pitäisi johtaa. Niin kuin johtajuusfoorumissamme puhuva Petri Rajamäki kiteyttää parhaillaan elämämme ajan haasteen: ”Tehtä vä nä ni on auttaa äärimmäisen epävarmuuden keskellä palauttamaan toimintakyky, ymmärtämään oma rooli osana kokonaisuutta ja keskittymään olennaiseen.” Siinä lienee jokaisen johtajan tärkein tehtävä. Elina Pekkarinen toimitusjohtaja Ps. Tästä QR-koodista pääset ilmoittautumaan johtajuusfoorumiin p ä ä k ir j o it u s keuke postia 3/2020 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 8 800 kpl 3 Kun mikään ei ole niin kuin ennen 3/2020 miskeskus Oy mitusjohtaja tama Oy ClimateCalc CC-000084/FI PunaMusta Magazine HI IL IN EU TRA ALI PAINO TU OT E VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.?
4 Mihin yrityksemme on menossa? Ja miten sinne päästään? Vuonna 1994 perustetussa karkkilalaisessa teollisuuden koneistuspalveluja tarjoavassa Tekopa Oy:ssä tehdään parhaillaan pitkän aikavälin suunnitelmaa viiden vuoden tähtäimellä. Suunnittelutyötä tehdään erityisen tarkasti, sillä yrityksessä on menossa vetovastuun vaihdos. Strategia ohjaa kasvua Tekopa Oy:n uusi toimitusjohtaja Marianne Vepsäläinen (vas.) ja tuotantopäällikkö Jarno Hellgren (oik.) haluavat osallistaa myös yrityksen henkilökunnan uuden yritysstrategian laatimiseen. Kaksikko on työskennellyt yrityksessä pitkään ja he osaavat katsoa asioita myös työntekijöiden näkökulmasta. Keskellä yrityksen toinen omistaja Harry Suntioinen.
5 Jos alihankintakoneistusta tekevässä Tekopa Oy:ssä haluaa tietää yrityksen tulevaisuuden suunnitelmista, riippuu vastaus osittain siitä, kenelle kysymyksen esittää. – Tavoitteenamme on kasvaa, mutta maltillisesti, alkuvuodesta Tekopan toimitusjohtajana aloittanut Marianne Vepsäläinen kertoo. Tekopan kilpailukyky perustuu henkilökunnan erikoisosaamiseen, minkä lisäksi yrityksen vahvuutena ovat joustavuus ja nopeus. – Jos kasvamme liian nopeasti, nämä vahvuudet voivat kääntyä toimintaamme vastaan, Tekopan tuotantopäällikkö Jarno Hellgren sanoo. – Yhtenä tavoitteena on myös, että minä ja yhtiökumppanini Ossi Virtanen voimme jäädä asteittain eläkkeelle, Tekopan yrittäjä Harry Suntioinen naurahtaa. Suntioinen heittää vastauksensa hieman pilke silmäkulmassa, mutta siinä piilee myös yksi tärkeä näkökulma, joka on huomioitava tarkasti yrityksen tulevaisuutta suunniteltaessa. – Meidän on huolehdittava siitä, että vetovastuun vaihdos ei aiheuta merkittäviä muutoksia, jotka vaikuttaisivat asiakaskuntaamme tai kilpailukykyymme, Vepsäläinen sanoo. Koko henkilöstö mukana Tekopassa eletään parhaillaan suurten muutosten aikaa, mikä korostaa strategiaja suunnittelutyön tärkeyttä entisestään. – Asiat selkiytyvät huomattavasti, kun ne kirjoittaa ylös ja sanoo ääneen. Selkeä strategia on tärkeä työkalu myös yrityksen johdon ja hallituksen väliselle yhteistyölle. Marianne ja Jarno saavat jatkossa vastata yrityksen arjen pyörittämisestä, mutta omistajien ja hallitusten jäsenten on silti hyvä olla selvillä siitä, mitä yrityksessä tapahtuu, Suntioinen kertoo. Uutta strategiaa työstetään Tekopassa Keuken asiantuntijoiden ohjaamana mutta myös koko henkilöstön kanssa. – Strategia ja visio eivät toteudu, jos työntekijät eivät sitoudu niihin. Kun työntekijät saavat olla itse mukana kehitystyössä, se myös motivoi ja kannustaa heitä. Kaikki toimintamme lähtee ajatuksesta, että Tekopan menestys on yhtä kuin henkilökuntamme ja siksi panostamme myös heidän hyvinvointiinsa, Vepsäläinen sanoo. – Meillä on talossa monia pitkänlinjan ammattilaisia, joille on kertynyt ainutlaatuista osaamista ja niin sanottua hiljaista tietoa. Ei ole kenenkään kannalta järkevää suunnitella esimerkiksi uusia koneinvestointeja hyödyntämättä työntekijöiden tietotaitoa ja mielipiteitä. Sama pätee strategian laatimiseen, Hellgren sanoo. Viiden vuoden tähtäimellä Kuten monessa muussa yrityksessä, kulunut vuosi on ollut myös Tekopassa hieman tavallista hiljaisempi. Positiivisen asenteen omaava Suntioinen osaa kuitenkin kääntää myös tämän asian yrityksensä voitoksi. – Marianne ja Jarno saavat nyt rauhassa kasvaa uusiin saappaisiinsa. Kun tilauskirja rupeaa taas täyttymään tiheämpään tahtiin, meillä on selkeät suuntalinjat ja olemme valmiina palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin, Suntioinen sanoo. Tekopan uusi johto ei kuitenkaan halua antaa poikkeuksellisen tilanteen vaikuttaa merkittävästi uuden strategian työstämiseen. – Meidän alallamme pitkäaikaiset asiakkuudet ja investoinnit ovat tyypillisiä. Kokonaiskuvan kannalta ei ole järkevää miettiä liiketoimintaa vain vuosi tai kaksi kerrallaan, vaan asiat pitää osata nähdä pitkällä tähtäimellä. Siksi pyrimme suunnittelemaan liiketoimintaamme ainakin viisi vuotta eteenpäin, Hellgren sanoo. – Koronan pitkäaikaisia vaikutuksia on vielä vaikea ennustaa, joten keskitymme niihin asioihin, joihin voimme omalla toiminnallamme vaikuttaa. Näitä ovat asiakkaiden kehittyviin tarpeisiin vastaaminen, henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen sekä toimintamme hiilijalanjäljen pienentäminen, Vepsäläinen kertoo. ”Asiat selkiytyvät huomattavasti, kun ne kirjoittaa ylös ja sanoo ääneen. Selkeä strategia on tärkeä työkalu myös yrityksen johdon ja hallituksen väliselle yhteistyölle.”
6 Mitä tarkoittaa, että yrittäjä on yrityksensä suurin riski? Jos yrittäjä loukkaantuu tai sairastuu, niin yritystoiminta voi lamaantua kokonaan. Se tarkoittaa myös, että yrittäjän oma toimeentulo on vaarassa. Siksi on kannattavaa miettiä oma sosiaaliturva ja vakuutusturva kuntoon. Jos maksaa oikean tasoista Yel-maksua, niin saa myös tulojen tasoista sairaspäivärahaa. Vakuutuksilla voi kompensoida ja turvata lisää yrityksen osalta. Mutta kyllä yrittäjät ovat tänä päivänä jo hyvin tietoisia riskeistä. Tutkimuksemme mukaan yrittäjää huolettaa eniten juuri oma sairastuminen, jopa 72 prosenttia on tätä mieltä. Meidän tehtävänä on kertoa ja kartoittaa yrittäjän riskit ja yrittäjä itse sitten päättää, minkä riskin haluaa itse kantaa ja minkä antaa meille kannettavaksi. Mitä harhaluuloja on yrittäjän eläkkeestä? Olen kuullut lukuisia kertoja, kuinka yrittäjä ei maksa kunnollista Yel-vakuutusta, sillä hän luottaa yrityksen arvon tai vaikkapa hallin olevan se tulevaisuuden turva ja vakuutus. Elämme hyvin arvaamattomassa maailmassa, enkä luottaisi siihen, että rakennusten tai yritysten arvo säilyy samanlaisena. Pienin mahdollinen Yel-työtulo on 7958,99 euroa, mikä tarkoittaa 434 euron eläkettä ja noin 29 euron Kelan sairauspäivärahaa, joista vähennetään vielä verot. Kuinka monelle se oikeasti riittää elämiseen? Tarkoitus ei ole siis vaan hoitaa lakisääteisiä velvoitteita, vaan turvata oma toimeentulo. Niin monta asiaa pitäisi turvata. Tuleeko pelko ylivakuuttamisesta? On totta, että nämä asiat eivät ole niitä helpoimpia. Siksi me haluammekin jutella yrittäjän kanssa rauhassa kasvotusten tai vaikka Teams-neuvotteluna. Näin varmistetaan, että yrittäjällä ja yrityksellä on tarvittavat vakuutukset, mutta ei päällekkäistä tai turhaa vakuuttamista. Me otamme huomioon myös mahdolliset verohyödyt. Useimmat vakuutukset voi ja kannattaa ottaa yrityksen nimiin, jolloin ne ovat vähennyskelpoisia. Missä muissa kuin vakuutusasioissa te voitte auttaa yrittäjää? Ensimmäisenä ei ehkä osata hakea rahoitusta vakuutusyhtiöstä, mutta tarjoamme yritysasiakkaillemme myös yrityslainoja investointeihin, yrityskauppoihin, omistuksen tai rahoituksen uudelleenjärjestelyihin ja käyttöpääomatarpeisiin. Meidän kautta hoituvat myös vapaaehtoiset eläkevakuutukset. Uusia tuotteita tulee markkinoille koko ajan ja ala kehittyy hurjaa vauhtia. Mutta vaikka tuotteita on paljon, niin palvelut on tehty helpoksi käyttää. A s ia n t u n t ij a p ö r s s i ”Ei minulle mitään satu?” Tä llä pa lst al la es ite llä än Ke uk en as ia nt un tij av er ko sto a, jok a ko os tu u lu ot et ta vi sta ja pa ik al lis ist a to im ijo ist a. Lö yd ät As ia nt un tij ap ör ss in to im ija t w w w .ke uk e.? /a sia nt un tij ap or ss i Vakuutuksia, sosiaaliturvaa, eläkemaksuja… Aloittavalla yrittäjällä on monta asiaa muistettavana ja hoidettavana. Edellä mainittujakaan ei saisi unohtaa, sillä pienen yrityksen suurin riski on yrittäjä itse – hänen terveytensä ja jaksamisensa. Fennian myyntijohtaja Kirsi Rouhiainen kutsuu yrittäjät mieluusti tapaamiseen. Juttelemalla asiat selkenevät kummasti.
7 O iv a l l u s Aj at uk sia yr ity ks en ke hi ttä m ise stä yrittäjä Pia närhi Sisustus Närhi Keravalaisen Sisustus Närhin yrittäjä Pia Närhi on ollut aina sitä mieltä, että sisustussuunnittelua pitää tehdä kasvokkain ja kohteessa. Nyt yrityksessä on käynnissä kehitysprojekti, jossa tuotteistetaan verkossa tapahtuvaa sisustussuunnittelupalvelua. ”Ymmärsin, että minun on pystyttävä ajattelemaan kuten uusi sukupolvi ajattelee. He haluavat ostaa ja tehdä asiat verkossa. Kehittyminen edellyttää, että astuu epämukavuusalueelle ja murtaa oman alan käytäntöjä ja omaa henkilökohtaista ajatusmaailmaa.”
La Toilette™ on tavaramerkki, jolle on myönnetty EU:n mallisuoja. Sari Nikkanen uskoo tuotteen vetovoimaan kansainvälisillä markkinoilla. 8 Maailmalle oma Kissanvessa mukaan Uuden tuotteen lanseeraamisessa on monen monta vaihetta, mutta haasteiden pelossa sitä ei kannata jättää tekemättä. Keravalainen PetHolic.Net innovoi kertakäyttöisen biohajoavan kissanvessan ja on nyt matkalla maailmanvalloitukseen.
9 Hyväntekeväisyydestä voi syntyä monenlaista hyvää. PetHolic.Netin biohajoava kissanvessa syntyi yhteistyöstä paikallisen kissatalon kanssa. – Katselin työntekijöiden vahvoista desin? ointiaineista ruvelle menneitä käsiä ja ajattelin, että pitää olla joku muu tapa pitää kissojen vessat siistinä, kertoo PetHolic. Netin tuotevastaava Sari Nikkanen. La Toiletteksi nimettyä kissanvessaa ei tarvitse pestä. Se kestää hyvin kuukauden verran käytössä, jonka jälkeen sen voi kompostoida, polttaa tai hävittää muun kotitalousjätteen mukana. – Tuote sopii erinomaisesti jokapäiväisen käytön lisäksi myös matkavessaksi, mökille ja hotelleihin. Löytökissakodeissa, kissahoitoloissa ja eläinlääkäreillä, jossa vaaditaan korkeaa hygieniatasoa, tuote on ehdoton. Säästyy vaivaa, aikaa ja desin? ointiaineita kun vessaa ei tarvitse pestä. Sanomattakin on selvää, että La Toilette on ajan hengen mukaisesti ympäristöystävällinen. Kuivikkeena siinä käytetään paakkuuntuvaa puupurua perinteisen sementtipohjaisen hiekan sijasta. Puu on biohajoava ja uusiutuva luonnonvara toisin kuin hiekka. Paljon pieniä haasteita PetHolic.Netin perusliiketoiminta on perustunut koirien ja kissojen ruokien maahantuontiin ja myyntiin. Uuden tuotteen tuotantoon ottaminen ja markkinoille lanseeraaminen on ollut pitkä matka. Viimeisimpänä todellista lanseerausta viivytti korona. – Meidän piti saada tuote isosti markkinoille jo viime keväänä. Sitten tuli korona ja kaikki messut ja markkinointitapahtumat peruttiin, Sari Nikkanen toteaa. – Markkinoille saattamisessa on ollut paljon pieniä haasteita. Myyntikanavat aukeavat hitaasti ja koko lemmikkieläinbisnes on keskittynyt harvoille. Tällä hetkellä suurin jakelukanavamme Suomessa on Verkkokauppa.com ja oma verkkokauppamme. Tuotteet kootaan toistaiseksi käsin. Siihen työhön löytyi oppilaitoskumppani ammattiopisto Spesiasta, joka puolestaan löytyi Keuken avustuksella. – Olen saanut paljon tukea ja vinkkejä Keukelta. Välillä olen tarvinnut vain rohkaisua ja olkapäätä, mutta paljon myös todella arvokasta tietoa. Keksijämessut oli yksi tällainen vinkki, joka poiki paljon uusia ideoita. Markkinat on maailmalla Sari Nikkasen mukaan tähtäimessä on vienti. Ensimmäisiä maita suunnitelmissa ovat tutut lähimarkkinat Saksa ja Ruotsi. – Näissä maissa on nyt jälleenmyyjien etsintä käynnissä. Koska tuote on suhteellisen halpa, sitä ei kannata myydä yksitellen omasta verkkokaupasta maailmalle. Postituskulut tulevat kalliimmaksi kuin tuote. La Toiletten kohdalla markkinoille lanseeraaminen tarkoittaa kotitalouksien kulutustottumusten muuttamisesta. – Hinta ei ole tässä kilpailutekijä, sillä pelkästään laadukas kissanhiekka maksaa saman verran kuin La Toilette. Sen sijaan meidän pitää saada kissanomistajat vakuuttuneiksi, että vessa-asiat voi hoitaa uudella tavalla. – Tämä on ensimmäinen kokemukseni uuden tuotteen lanseeraamisesta. Vaikka haasteita on riittänyt matkan varrella, tämä on silti ollut hyvä ja mielenkiintoinen kokemus. Ja loppujen lopuksi kaikki on mennyt yllättävän hyvin. Markkinoita tuotteelle kyllä riittää. Lemmikkieläimiä on koko ajan enemmän ja niistä pidetään yhä parempaa huolta. Kissatkaan eivät ole enää pihalla asuvia hiirenjahtaajia, vaan luksuksesta nauttivia perheenjäseniä. Sellaisia, jotka ansaitsevat siistin ja ekologisen sisävessan. ”Olen saanut paljon tukea ja vinkkejä Keukelta. Välillä olen tarvinnut vain rohkaisua ja olkapäätä, mut ta paljon myös todella arvokasta tietoa.”
10 Mitä meidän kunnalle ja seutukunnalle kuuluu? Mikä sektori työllistää, mitä tapahtuu väestörakenteelle? Mikä tekisi meidän kunnasta vetovoimaisemman ja elinvoimaisemman? Mitä asioita naapurikunta on tehnyt eri tavalla? Näihin kysymyksiin voi löytää vastauksen Keuken tarjoamista elinvoimatilastoista. Tilastot antavat ajankohtaista tietoa yrityksistä, työllisyydestä, väestön kehityksestä ja vetovoimasta. – Haluamme auttaa päättäjiä johtamaan ja tekemään päätöksiä tiedon pohjalta. Luvut ja tilastot eivät anna välttämättä suoria vastauksia, mutta eri lukuja vertaamalla ja analysoimalla näkee ainakin mihin suuntaan asiat ovat kehittymässä, toteaa Keuken toimitusjohtaja Elina Pekkarinen. Tiedot ovat vapaasti kaikkien käytettävissä. Päättäjien ohella Pekkarinen toivoo, että yrittäjät osaavat käyttää niitä oman liiketoimintansa suunnittelussa. – On aivan eri asia suunnitella liiketoimintaa faktojen pohjalta, kuin mututuntuman tai mielipiteiden pohjalta. Tiedolla johtamisesta ja suunnittelusta on puhuttu jo kauan, mutta nyt se on teknologian ja datan saatavuuden ansiosta entistä helpompaa. Elinvoimatilastojen lähteenä on tilastosta riippuen Tilastokeskus, PRH tai Keuken omat rekisterit. Lähteestä riippuen tiedot päivittyvät sivuille neljä kertaa vuodessa tai vuoden, kahden viiveellä. Usein päivittyviä tietoja ovat työllisyyteen, vetovoimaan ja perustettujen yritysten määrään liittyvät tilastot. Myynti meni verkkoon Juoksukengät, täytekakku ja viikon ruokaostokset. Monet ovat viimeistään tämän vuoden aikana huomanneet, että verkosto voi ostaa nykyään lähes mitä vain. Verkossa asioiminen on itseasiassa kasvanut kiihtyvällä vauhdilla jo ennen koronaa, sillä ihmisten ostokäyttäytyminen on muutoksessa. Oletko ajatellut, että tulevaisuudessa verkosta voisi ostaa myös sinun yrityksesi tarjoamia tuotteita ja palveluja? Hakukoneoptimointi kiinnostaa Koska kaupankäynti siirtyi verkkoon, myös sanaa ”hakukonenäkyvyys” googletellaan entistä enemmän. Ilmiö on ymmärrettävä, sillä jos yrityksesi ei näy verkossa, miten ihmiset löytävät tuotteesi ja palvelusi sekä osaavat tulla sivustollesi ostoksille? Säännöllinen hakukoneoptimointi on yksi parhaimpia ja kustannustehokkaimpia keinoja lisätä verkkokaupan ja kotisivujen näkyvyyttä ja kasvattaa potentiaalisten asiakkaiden määrää. Joko sinun yrityksessäsi on perehdytty hakukoneoptimoinnin perusteisiin? Hidasta ja hyggeile Poikkeuksellinen vuosi, pimeä talvikausi ja jatkuva tarve kehittää tai opetella uutta vaativat voimia energisimmiltäkin tarmonpesiltä. Joskus on hyvä hieman hellittää ja antaa itselleen lupa nauttia arjen pienistä asioista. Lämmitä siis glögiä, käperry viltin alle ja nauti hetki vaikka hyvän kirjan parissa. Tai ole tekemättä mitään, jos siltä tuntuu. Parhaat ideatkin syntyvät usein juuri silloin, kun vähiten yrität. www.keuke.? /elinvoimatilastot
11 u u t is e t Keuken suositteluprosentti oli tämän vuoden asiakastyytyväisyyskyselyssä huikeat 99 prosenttia. Viime vuoden tutkimukseen verrattuna tulos parani viidellä prosenttiyksiköllä. Yrityksen kehittämistoimissa suosituimpia olivat liiketoiminnan arvioinnit ja strategian selkeyttämiset (44% vastaajista). Markkinointisparraus on perinteisesti tilastojen kärjessä, ja tänäkin vuonna 30 prosenttia asiakkaista haki neuvoja markkinoinnin tehostamiseen. Uutena kohtana kyselyssä oli koronatilanteesta selviytyminen, johon apua haki 23 prosenttia vastaajista. Lukua arvioidessa kannattaa huomioida, että kysely sijoittuu puoliksi koronakriisiä edeltävään aikaan. PALVELU ASIANTUNTEVAA JA RIPEÄÄ – NEUVONNASTA TODELLISTA HYÖTYÄ Asiakastyytyväisyystutkimuksessa kysyttiin myös asiakkaiden mielipidettä neuvonnasta saadusta hyödystä. Myös näissä luvuissa oli reilua nousua edellisestä vuodesta. Vastaajista 97 prosenttia koki, että häntä autettiin juuri niissä asioissa, joihin apua hakikin. Neuvonnan koettiin olevan hyödyllistä yritystoiminnan kehittämisen kannalta (96% vastaajista) ja Keuken yritysneuvonta vahvisti yrityksen omia suunnitelmia (95% vastaajista). Keuken asiantuntijat saivat huippulukemat asiantuntevuudesta (9,4 asteikolla 4–10), ripeydestä (9,4) ja palveluhalukkuudesta (9,6). Keuke oli suurelle osalle vastaajia entisestään tuttu toimija (41%). Ystävän suosituksesta Keukeen löysi 20 prosenttia vastanneista. Kaksitoista prosenttia vastanneista tuli verkoston, kuten pankin, ELY-keskuksen tai TE-toimiston ohjauksella ja yhteentoista prosenttiin otettiin suoraan yhteyttä Keukesta. Keuke tutkii asiakastyytyväisyyttään vuosittain. Tämänvuotinen kysely toteutettiin syys-lokakuussa ja lähetettiin sähköpostilla kaikille Keukessa 1.10.2019– 31.8.2020 välisenä aikana asioineille. Kyselyyn vastasi 186 asiakasta, mikä on kahteen aikaisempaan vuoteen noin 40 kappaletta enemmän. Keuken asiakastyytyväisyys lähellä täyttä sataa
12 Onnistuneen projektin päätteeksi hyvä raportti Klinikalla Keuken asiantuntijat vastaavat yrittäjien perusarjessa askarruttaviin. Tällä hetkellä monessa yrityksessä mietitään kehitysrahojen turvin tehtyjen projektien loppuraportointia. Yrityskehittäjä Miia-Mari Koskinen kertoo, mitä pitää huomioida. K l in ik k a 1. Koronakriisin aiheuttamiin tulonmenetyksiin oli tarjolla monenlaisia tukia ja avustuksia. Mitkä kaikki tuista vaativat tuen saajalta raportointia? Keväällä 2020 haussa olleiden tukien osalta loppuraportointia vaativat Business Finlandin liiketoiminnan kehitysrahoitus häiriötilanteissa sekä ELY-keskuksen rahoitus yrityksille koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa. Kummassakin tuessa oli haettavissa sekä tilanneanalyysiin että kehittämistoimenpiteisiin rahoitusta ja raportointivelvollisuus koskee molempia rahoituksia. Avustuksista on maksettu ennakkona avustuspäätöksen yhteydessä 70%, mikäli hakija on hakemuksessa hakenut ennakkomaksua. Loppuerä eli 30% avustuksesta saatetaan maksuun erillisellä sähköisellä lopputai maksatusraportilla. 2. Mitä tietoja raporttiin tulee ja koska raportointi on tehtävä? Raportti on jätettävä rahoituspäätöksessä määritetyn ajan kuluessa, viimeistään 4 kuukauden kuluessa projektin päättymisestä. Voit täyttää loppuraportin sähköisesti heti kun olet saanut projektin valmiiksi, vaikka sinulla olisikin alkuperäistä projektiaikaa vielä jäljellä. Projektin pitää olla päättynyt ja kustannukset maksettu, kun loppuraportointi tehdään. Sähköinen asiointipalvelu ohjaa sinua eteenpäin raportoinnissa. Raporttiin sinun on kuvattavat projektilla saavutetut tulokset Mitä vaikutuksia projektilla on ollut liiketoimintaan, projektin toteutus Mitä projektissa tehtiin, mihin Business Finlandilta saatu raha käytetiin ja toteutuiko projekti suunnitelman mukaisesti sekä projektin kustannukset. 3. Mikä on tärkeintä raportin tekemisessä? Vaatiiko se jotain erityisosaamista? Raportin tekeminen ei vaadi erityisosaamista. Tärkeää on toteuttaa projekti ja tehdä raportointi rahoituspäätöksen mukaisesti ja rahoitusehtoja noudattaen. Rahoituspäätöksen liitteenä olevan kustannusarvion kustannuslajikohtaiset summat määrittävät yksittäisten kustannuslajien hyväksyttävän enimmäismäärän. Huomioitava on myös, että projektin kirjanpito on järjestettävä lainmukaisesti ja siten, että projektista aiheutuneet kustannukset voidaan yksilöidä ja niiden yhteys kirjanpitoon ja kustannustilitykseen voidaan todentaa. Rahoituksen saajan on pystyttävä raportoinnin yhteydessä osoittamaan, ketkä ovat tehneet työtä projektille ja mitkä ovat heille maksetut, ennakonpidätyksen alaiset kokonaisrahapalkat projektin ajalta. Kaikki projektisuunnitelman mukaiset kustannukset raportoidaan ja tilitetään rahoittajalle. Kustannukset hyväksytään arvonlisäverottomina. Ulkopuolelta ostettavat palvelut voidaan hyväksyä projektisuunnitelman ja laskutuksen mukaisina. Ostopalvelukustannuksina voidaan hyväksyä projektista aiheutuvia asiantuntijapalveluita. Loppuraportin ja -tilityksen hyväksymisen jälkeen projektille ei voi enää esittää kustannuksia.
13 K l in ik k a Muistathan, että Keuke on apunasi kaikissa rahoituksiin liittyvissä asioissa, mukaan lukien raportointi. Ota meihin yhteyttä, mikäli jokin asia rahoituksiin tai raportointiin liittyen askarruttaa sinua. Lue lisää osoitteesta keuke.fi ja ota yhteyttä miia-mari.koskinen@keuke.? | 050 368 4147 4. Rahoitusehdoissa mainitaan, että tuki voidaan periä takaisin, jos rahoituksen ehtoja ei ole noudatettu. Mikä voisi olla tyypillisin tapaus takaisin perinnässä? Onneksi meillä ei ole tietoa, että takaisinperintöjä olisi tarvinnut tehdä. Rahoituksien ehdoissa on mainittuna tilanteita, jolloin takaisin perintä on mahdollista. Rahoitusta voidaan periä takaisin, jos lopputilityksessä ilmenee, että ennakkoa mukaan lukien rahoitusta on maksettu enemmän kuin mihin hyväksyttävät kustannukset oikeuttaisivat. Tällöin rahoituksen saajan pitää palauttaa liikaa maksettu osuus. Tai jos rahoituksen saaja ei toimita raportteja tai pyydettyjä lisätietoja rahoituspäätöksessä ilmoitettuun tai rahoittajan erikseen antamaan määräpäivään mennessä. Syynä voi olla myös, että rahoitusta on käytetty muuhun tarkoitukseen, kuin se on myönnetty, yrityksellä on verojen ilmoituslaiminlyöntejä tai erääntynyttä verovelkaa, jolla ei ole tai jolle ei ole haettu verohallinnon maksujärjestelyä ja että yritys ei ole ennakonperintärekisterissä. 5. Yritysten on mahdollista hakea ja saada myös erilaisia investointitukia. Ovatko näiden prosessit samanlaisia kuin häiriötilanteisiin saadut tuet? Business Finland myöntää kansainvälistymiseen liittyviä tukia. KVProjektit ja niiden raportointi noudattaa samanlaista kaavaa kuin korona rahoituskin. Lisäksi on normaalitilanteissa haettavissa ELY-keskukselta ja Leader ryhmien kautta maaseutualueilla sijaitseville yrityksille rahoitusta, johon kuuluu perustamisja investointituki. Yritystukien maksatusta haetaan pääsääntöisesti jälkikäteen hankkeen toteutuksessa syntyneiden kustannusten mukaisesti. Maksuhakemukset tehdään sähköisesti. Yritystukien seurantaraportti tehdään toteutuksen päätyttyä, viimeistään viimeisen maksuerän hakemuksen yhteydessä. Yritystukien maksatus voidaan toteuttaa useammassa erässä.
Ajanhallinta, markkinointi ja talous. Siinä ovat pienyrittäjän tyypillisimmät akilleen kantapäät. Sen ovat tunnistaneet myös Keuken yrityskehittäjät Minna Lojander ja Marianne Ahvenranta, jotka vetävät Keuken uutta Jeesi-palvelua. Jeesi on tarkoitettu ja räätälöity juuri pienyrittäjille. Mutta miten Jeesi poikkeaa Keuken perusneuvonnasta? – Tämä on intensiivisempää ja pitkäjänteisempää kehittämistä. Teemme suunnitelmia, annamme kotitehtäviä ja tsemppaamme yrittäjää asioiden kanssa eteenpäin, toteaa Ahvenranta. Jeesi pitää sisällään henkilökohtaisen suunnitelman lisäksi sparrausta ja tukea omalle kasvusuunnitelmalle, neliosaisen valmennuksen sekä yhteistreeniä ja vertaistukea toisten yrittäjien kanssa. – Oman ajan hallinta on tässä keskiössä, sillä ilman hyvää suunnitelmaa ei kehittämiselle ja uuden tekemiselle jää aikaa. Siksi me teemmekin usein aivan aluksi yrittäjien kanssa vanhan kunnon lukujärjestyksen, jatkaa Lojander. Lukujärjestys auttaa myös usein ikäviltä tuntuvien hallinnollisten asioiden hoitamisessa ajallaan. Ja kun kaikkien tehtävien tekemiseen löytyy myös oikeat työkalut ja osaamista, aikaa jää enemmän niihin oikeisiin töihin. – Minulla on asiakas, joka kertoi lyhentäneensä työviikkoa ja silti tekevänsä parempaa tulosta. Tämä siis pelkästään hyvän suunnittelun ja oikeisiin asioihin keskittymisen ansiosta, Ahvenranta kertoo. Vuoden kestävään valmennusohjelmaan otetaan mukaan yhteensä 40 yrittäjää kahtena vuotena. Ensimmäiseen ryhmään on vielä muutamia paikkoja jäljellä. Vuodessa iskuun Tähän mennessä mukaan lähteneiden yrittäjien kanssa on ehditty tehdä alkukartoitusta ensimmäisen tapaamisen puitteissa. Kartoituksen pohjalta tehdään kehittämissuunnitelma ja asetetaan tavoitteet tulevalle treenikaudelle. – Olemme tehneet myös tilinpäätösanalyysia, jonka pohjalta on hyvä lähteä kartoittamaan tarpeita talouden näkökulmasta. Yrittäjät ovat olleet heti alussa todella tyytyväisiä ja moni on suositellut saman tien palvelua myös yrittäjäkaverilleen, Marianne Ahvenranta kertoo. Yksi Jeesi-palveluun mukaan lähteneistä on juuri koronan alle yrityksensä perustanut luontoja eräopas Jonna Granroth. Hänen Metsänauttiyrityksensä tarjoaa opastettuja luontoelämyksiä. – Meidän pääkohderyhmämme oli kansainväliset asiakkaat. Korona tietenkin vei pohjan pois siltä kohderyhmältä. Nyt olemme suunnitelleet palveluja kotimaisille asiakkaille ja erityisesti yrityksille. Myynti ja markkinointi ovatkin niitä, joihin erityisesti kaipaamme osaamista. Palvelu tuli Metsänautille monella tavalla juuri oikeaan saumaan. Sen lisäksi, että yritys on uusi ja yrittäjätaidot vielä vähäiset, nyt on aikaa kehittää yritystä ja kartuttaa omaa osaamista. – Olin mukana Jeesin Kick O? ssa ja innostuin heti. Tämä on kuin tehty tällaiselle uudelle yrittäjälle. Heti kun markkinat ovat taas iskussa, niin meillä on kaikki valmiina. – Toivottavasti ryhmätapaamisetkin toisten yrittäjien kanssa onnistuvat koronasta huolimatta, niitä odotan todella paljon. Jeesiä yrittäjätaitoihin Yksin yrittäminen ja pienen yrityksen pyörittäminen on useimmiten hyvin yksinäistä puurtamista. Onko riittävästi tietoa ja taitoa, riittävätkö omat resurssit ja jaksaako tehdä kaiken itse? Tarvitaan siis hyviä neuvoja, työkaluja ja tsemppausta! 14 Lähde mukaan Jeesiin — se kohottaa yrittäjäkuntoa ja tulosta! Kenelle? Jeesi on tarkoitettu pienyrittäjille ja yksinyrittäjille, jotka tarvitsevat tsemppausta ja tehokkaita työkaluja yrittäjänä kehittymiseen ja omaan jaksamiseen. Miksi? Tutkimusten mukaan melkein 70 prosenttia pienyrittäjistä hakee kasvua, mutta heillä ei ole aikaa eikä osaamista tehdä suunnitelmista totta. Miten? Jokaiselle yrittäjälle tehdään oma henkilökohtainen suunnitelma ja kehittämisohjelma, jonka toteutumista seurataan säännöllisillä tapaamisilla ja puhelimitse. Lisätietoa: marianne.ahvenranta@keuke.? , puhelin 050 575 8228 ja minna.lojander@keuke.? , puhelin 041 525 8485.
15 Marianne Ahvenranta (edessä) ja Minna Lojander sparraavat, tsemppaavat ja valmentavat yrittäjiä käyttämään tehokkaammin aikaansa, fokusoimaan ja suunnittelemaan tekemistä.
16 Jeesi kohottaa yrittäjäkuntoa ja tulosta Tuntuuko siltä, että yksin ei aina jaksa vetää rekeä eteenpäin? Ja että omat yrittäjätaidot tarvitsevat kunnonkohotusta? Tarvitsetko hyviä neuvoja ja reipasta tsemppausta? Jeesi on Keuken palvelu pienyrittäjille. Se tarjoaa henkilökohtaisen personal trainerin tekemän yrittäjätaitojen treenisuunnitelman ja sparrauksen sen toteuttamiseen. Lisäksi saat huippuvalmennusta omien taitojen kartuttamiseen ja pääset treenaamaan yhdessä muiden yrittäjien kanssa. Jeesi tarjoaa samalla loistavan vertaistukija verkostoitumismahdollisuuden. Jeesi = >> Henkilökohtainen yrittäjätaitojen treenisuunnitelma >> Oman personal trainerin sparraus ja tuki kasvusuunnitelmalle >> Neliosainen valmennus >> Yhteistreenit ajankohtaisista teemoista >> Vertaissparraus yli toimialarajojen Lisätietoja: Yrityskehittäjä Marianne Ahvenranta 050 575 8228 marianne.ahvenranta@keuke.fi Yrityskehittäjä Minna Lojander 041 525 8485 minna.lojander@keuke.fi 16 16