Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 3 4E | 2023 Helsingin tilin päätös: Vuosi 2022 toteutui talous arviota parempana Helsinkiläisten luottamus pelastuslaitokseen erittäin vankka Helsingin kaupungin tilinpäätöksen mukaan vuosikate oli 733 miljoonaa euroa. Kate oli 336 miljoonaa euroa talousarviota parempi, mutta jäi kuitenkin hieman edellisvuoden tasosta. Vuosikatetta paransivat budjetoitua korkeammat verotulot. Parantuneen työllisyyden myötä kunnallisveroa tilitettiin Helsingille hieman yli kolme miljardia euroa, mikä on 79 miljoonaa enemmän kuin talousarviossa oletettiin. Yhteisöveroa tilitettiin Helsingille 775 miljoonaa euroa, mikä oli 6,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021. Helsinkiläisistä 94 prosenttia luottaa Helsingin kaupungin pelastuslaitokseen erittäin paljon tai melko paljon. Erittäin paljon luottavien osuus on 64 prosenttia. Helsinkiläiset luottavat pelastuslaitokseen poliisiakin enemmän. Tiedot käyvät ilmi tuoreesta Helsingin turvallisuustutkimuksesta, jossa liki 4 000 helsinkiläiseltä kysyttiin turvallisuuteen liittyvistä asioista. ”Olemme kiitollisia syvästä luottamuksesta. Teemme työmme huolella ja haluamme jatkossakin olla luottamuksen arvoisia”, sanoo pelastuskomentaja Jani Pitkänen Helsingin pelastuslaitokselta. Kantakaupungin ratikkapysäkkejä parannetaan ja vähennetään Meilahdessa ja Ruskeasuolla pidennetään ja levennetään Jalavatien, Kuusitien ja Tilkan pysäkkilaitureita Mannerheimintien pohjoisosassa. Alppilassa pidennetään Aleksis Kiven kadulla sijaitsevaa Sturenkadun yhteiskäyttöpysäkkiä siten, että sille mahtuu samanaikaisesti raitiovaunu ja runkolinjan bussi. Lisäksi levennetään ja korotetaan Porvoonkadulla sijaitsevan Alppilan pysäkin kapeita laitureita. Kaartinkaupungissa sijaitsevaa Kolmikulman pysäkkiä levennetään ja korotetaan. – Korotusten ja levennysten avulla pysäkkien käytöstä tehdään helpompaa liikkumisrajoitteisille. Meilahdessa ja Ruskeasuolla tehtävillä muutoksilla mahdollistetaan lisäksi pikaraitiovaunujen kulkeminen uudelle raitiovaunuvarikolle. Varikkoa rakennetaan parhaillaan Ruskeasuolle, kerrotaan Helsingin kaupungin tiedotteessa. Pysäkkien pidennykset ja muutostyöt tehdään vuosina 2023– 2024. Kahdeksan raitiovaunupysäkkiä poistetaan kokonaan käytöstä. Kaupungin mukaan pysäkit ovat liian vähällä käytöllä. Pysäkkien poisto tehdään vuonna 2024. Siihen asti pysäkit ovat käytössä normaalisti. Käytöstä poistettavat pysäkit sijaitsevat lähellä toista pysäkkiä. Poistettavat pysäkit puretaan kokonaan, eli rakenteet poistetaan. Tilalle tulee paikasta riippuen esimerkiksi kadunvarsipysäköintiä, jalkakäytävää tai istutuskaistaa. Käytöstä poistettavia pysäkkejä ovat Hietalahdenkatu, Köydenpunojankatu, Kirurgi, Mastokatu, Ulkoministeriön keskustan suunnan pysäkkilaituri, Kellosilta ja Pyöräilystadion. Lisäksi poistetaan Eiran sairaalan laituri, joka ei ole käytössä nytkään. Poistettavista pysäkeistä kolme eli Hietalahdenkatu, Köydenpunojankatu ja Eiran sairaalan laituri, ei ole tällä hetkellä linjaliikenteen käytössä. – Pysäkkien poistaminen lyhentää hieman matka-aikoja ja vähentää raitioliikenteen ylläpitoja liikennöintikustannuksia. Muutosten jälkeenkin kantakaupungin pysäkkiverkko säilyy tiheänä ja helposti saavutettavana. Periaatteena on, että raitiotiepysäkit sijaitsevat kantakaupungissa noin 300–500 metrin välein, kerrotaan tiedotteessa. Helsingin KAuPunKi ja kaupunkiliikenne Oy tekevät parannuksia kuuteen raitiotiepysäkkiin helsingissä. kahdeksan ratikkapysäkkiä poistetaan käytöstä vuonna 2024. 36 www.liberaalipuolue.fi/eduskuntavaalit-2023/jukka-mahonen Jukka Mähönen Osuuskuntaoikeuden professori, oikeustieteen tohtori Oikeusvaltion puolustaminen. Hyvinvointivaltion edistäminen. Valtion tehtävien selkeyttäminen. kartta pysäkeistä, johon tulossa muutoksia vuosien 2023–2024 aikana.
4 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 4E | 2023 Alavireinen mieliala sekä ajanpuute suurimmat syyt liikkumattomuuteen Uusi tutkimus osoittaa, että perinteinen liikuntapaikkarakentamiseen panostaminen ei ole paras tapa saada väestö liikkumaan. Nykyinen liikuntapaikkarakentaminen ja liikuntapalveluiden tarjonta palvelevat pääasiassa jo ennestään aktiivista väestönosaa ja liikuntaseuroja. Liikuntaa harrastamattomia tai liikunnallisesti passiivisia ei saada lisäämään liikunnan määrää pelkästään rakentamalla lisää hulppeita puitteita, vaan ennemminkin pitää löytää ratkaisuja liikunnan harrastamisen esteiden purkamiseen. ”Esimerkiksi jotkut asukkaat eivät uskalla käyttää hienoa hiekkatekonurmea tai komeaa lähiliikuntapaikkaa, jos he kokevat ulkopuolisuutta, eivätkä pidä itseään tyypillisenä harrastajana”, toteaa YLLI-hankkeen johtajana toiminut Petteri Muukkonen Helsingin yliopistosta. Teosto keräsi kaikkien aikojen korkeimmat tuottonsa Teoston musiikin säveltäjille, sanoittajille, sovittajille ja musiikkikustantajille keräämien tekijänoikeuskorvausten kokonaismäärä nousi viime vuonna kaikkien aikojen korkeimmalle tasolle 80,7 miljoonaan euroon. ”Raskaiden pandemiavuosien jälkeen historiamme paras tulos ja kokonaisjaon kasvu oikeudenomistajillemme ovat tärkeitä musiikin luovan tekemisen tulevaisuuden rakentamisessa”, arvioi Teoston toimitusjohtaja Risto Salminen. Martti kainulaisen uutiskuvissa maailman tähtiä ja sotatantereita Trump pisti katsomaan tarkemmin UUTiskUvaaja MarTTi kainUlaisen kameran tähtäimessä on ollut lukemattomia julkisuuden henkilöitä ja uutisaiheita. Miehen uran kohokohta oli olla paikalla Berliinin muurin murtuessa. siltamäessä vaimonsa Leenan kanssa vuodesta 1985 asunut Martti Kainulainen toimi uutisvalokuvaajana neljäkymmentä vuotta, Kekkosesta Niinistöön. Linnan juhliin hän on saanut kahteen otteeseen kutsut, Niinistön isännöimiin sen toi sotilas kotiovelle. Vuosikymmeniin mahtuu lukematon määrä kuvia, joista kaksi on hänelle itselleen ylitse muiden. Toinen on Keke Rosberg hyppäämässä ulos palavasta formulasta ja toinen Vancouverista, jossa presidentti Tarja Halonen on juuri saapunut jääkiekkoliiton aitioon, jonka eturivillä Timo Jutila puskee nuuskaan huuleen. -Tämän kuvan seurauksena nuuskan käyttö kiellettiin jäähalleissa, Martti huomauttaa. Urheilijoista Matti Nykäsen uraa Kainulainen seurasi alusta loppuun, aina nuorten kisoista surulliseen Järvenpään Casinon strippiesitykseen. -Matin kanssa oli helppoa, jos kuvattiin heti. Mutta jos vaikka ulkolaiset kuvausryhmät sopivat tapaamisesta viikon päähän, ei Matti yleensä paikalle ilmestynyt. Toimin monissa kisoissa Matille tulkkina. Kerran eräs toimittaja kysyi, mitä haluaisit sanoa yleisölle ja Matti totesi, ettei mulla ole mitään sanottavaa. Käänsin sen, että God bless you ja I love you all, Martti naurahtaa. internetissä Kainulainen on mies, joka hävitti sosialismin. Hän oli paikalla kun Berliini muuri murtui ja hän lähetti maailmalle ensimmäisen videon ja kuvat, joissa itä-berliiniläiset juhlivat vapauttaan. -Matkapäiviä saattoi kertyä 160 vuodessa. Se oli raskasta puuhaa ennen digiaikaa. Varusteita piti olla mukana 30 kilon verran, kaikki valokuvien kehittämistarvikkeet, nesteet ja niin edelleen. Joskus matkalaskuista ihmeteltiin hiustenkuivaajia, niitä tarvittiin filmien kuivattamiseen. Martti Kainulaisen kuvauslistalta löytyy 16 olympialaiset, Sarajevosta Rioon. Lisäksi on lukematon määrä muita kisoja, formula-ajoja, jääkiekko-otteluita ja niin edelleen. -Vain yksi kuvausmatka on jäänyt hivenen harmittamaan. Elisabeth Rehn oli vanhassa Jugoslaviassa tutkimassa kansanmurhia ja häntä pyydettiin joukkohaudoille. Rehn oli vastannut, ettei lähde ja niin lähdin kehittämään kuvia. Lopulta Rehn oli kuitenkin lähtenyt joukkohaudoille ja ne kuvat jäivät sitten saamatta. Se vähän kismitti. -Olen kuvannut kaikki valtionjohtajat työssäolovuosinani. Trumpin pariskunta on oikeastaan ainoa, jota olen hetkeksi pysähtynyt katsomaan muutoin kuin kameran linssin läpi. Melanie vaikutti siltä, ettei hänellä ollut hajuakaan, missä oli. Katsoin heitä ja ihmettelin, että näistä ihmisistä puhutaan joka päivä kaikkialla maailmassa. Uuden eduskunnan kuvaaminen kuului Kainulaisen töihin. -Kun kaikki oli valmista kuvan ottoon, totesin: Kansanedustajat ryhtiä! Oli hauska katsoa, kun kaikki ojentautuivat suoriksi ja katsoivat minuun eli kameraan. Kuvatoimiston aamut alkoivat aina sääkuvan ottamisella, aamupäivällä käytiin kuvaamassa oikeusistuntoja. -Aarniota seurasimme viisi vuotta. Hän on oikeastaan ainoa syytetty, joka aina tervehti kuvaajaa. Kävin ottamassa hänestä syntymäpäiväkuvankin. Aarnio muuten kävi Siltamäen koululla puhumassa lapsille huumeiden vaaroista, neljän pojan isä muistaa. Kuopiosta kotoisin oleva Martti Kainulainen opiskeli aikoinaan siltainsinööriksi, mutta ei ole sitä työtä tehnyt päivääkään. -Valokuvaus kiinnosti siitä lähtien, kun näin kaverini isosiskon kehittävän valokuvia. Oli uskomaton tunne, kun kuva ilmestyi näkyviin. Äiti halusi minun kuitenkin opiskelevan kunnon ammatin, joten opiskelin insinööriksi . Heti sen jälkeen pääsin Savon Sanomiin ensin laboratorioon, sitten kuvaajaharjoittelijaksi ja siitä eteenpäin. Kuopiossa käyn edelleen parin viikon välein. Minulla on siellä Martin Kortteeri -niminen airbnb. Kainulaisen aloittaessa kuvaamisen ei ollut vielä tarjolla alan koulutusta. Ilman sitäkin pitkän linjan kuvaajasta tuli palkittu valokuvaaja. Eläkkeelle hän jäi vuonna 2019. teija Loponen Martti kainulainen ja Suomen presidentit. uutiskuvaajan työ on vienyt myös sotatantereille. hotellien kylpyhuoneet toimivat kuvalaboratorioina. Martti kainuLaiSen arkiSto OLISIKO SINULLA KÄYTTÖÄ Töitä tarjolla! Nyt voit tienata ylimääräisen viisikymppisen joka kuukausi. Tule jakamaan tätä lähilehteämme lähikulmillesi. Jakelutyötä tehdään lehden ilmestyessä kerran kuukaudessa kahtena peräkkäisenä päivänä reilu kolme tuntia kerrallaan. Työ sopii kaiken ikäisille ja kokoisille. Lähetä vapaamuotoinen hakemuksesi osoitteella rekrytointi@letterbox.fi Muista kirjoittaa myös kotiosoitteesi, niin tarkistamme löytyykö läheltäsi vapaa jakelupiiri. Ilmoita myös jos käytössäsi on auto. p. 09-2600107 Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki 50 EUROLLE? Kodin Hankinnat Erikoislehti ilmestyy 6.4.-2.5.2023 Pääkaupunkiseudun lehtien välissä. Lehti toteutetaan tuttujen lähilehtien yhteydessä — lähilehtien liitteenä. Jakelua kotitalouksiin, kivijalkayrityksiin sekä lehtitelineisiin. Ilmoitusmyynti Puhelin: 09-2600107 Sähköposti: myynti@letterbox.fi www.letterbox.fi TULOSSA Lähilehteä pk-seudulla 40 Tutustu edullisiin pakettihintoihimme
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 5 4E | 2023 Autokannassa sähköistyminen näkyy viiveellä, sillä viime vuosina vain alle 4 prosenttia autokannasta on uusiutunut. Autoja liikennealan vaalipaneelissa panelistit pitivät kannustetoimia vielä lähivuosina tarpeellisina, mutta niiden toteutustavoissa nähtiin eroina. ”Hankintakannusteita tarvitaan, mutta niiden tulisi olla kustannustehokkaita ja tukea laajemmin kestävän liikennejärjestelmän tavoitteita”, kertoi Atte Harjanne (Vihr). ”Hyvä esimerkki toimivista hankintakannusteista ovat olleet työsuhdeautokannusteet, jotka ovat tuoneet käytettyjä sähköautoja markkinaan”, totesi Timo Harakka (SDP). Matti Vanhanen (Kesk) ehdotti sähköautojen hankintakannusteiden yhdistämistä kierrätyspalkkioon, jolloin hankintatuen saaminen edellyttäisi vanhan elinkaarensa päässä olevan auton romuttamista. UUsiUtUvien polttoAineiden jAkelUvelvoite jAkAA pUolUeitA Liikenteen päästövähennykset nojaavat tällä vuosikymmenellä ennen kaikkea uusiutuviin polttoaineisiin. Koska ne ovat fossiilisia polttoaineita kalliimpia, niiden jakeluvelvoite nostaa polttoaineiden hintoja. Jakeluvelvoite nousee ensi vuonna 28 prosenttiin. ”jakeluvelvoitteen tavoitteena ei ole nostaa polttoaineiden hintaa, vaan luoda kysyntää biopolttoaineille. Uusi hallitus joutuu tekemään myös teollisuuspoliittisen linjauksen päättäessään jakeluvelvoitteen tulevaisuudesta”, muistutti Matti Vanhanen. keskustelussa jakeluvelvoitteen aiheuttama hintapaine herätti huolta ja monet panelistit arvioivat, että jakeluvelvoitteen aiheuttamia hintapaineita tulisi kompensoida veromuutoksilla. Jakeluvelvoitteen aiheuttamaa hintapainetta voidaan purkaa esimerkiksi alentamalla uusiutuvien polttoaineiden verotasoa ja ottamalla käyttöön ammattidieseljärjestelmä, jossa osa polttoaineverosta palautettaisiin ammattiliikenteelle. ”Myös sähkö tulisi ottaa mukaan jakeluvelvoitteeseen, sillä se nopeuttaisi samalla myös maantieverkoston pikalatausasemaverkoston rakentumista”, totesi Kai Mykkänen (Kok). liikenteen verotUksen UUdistAMiselle kAnnAtUstA Puolueiden näkemykset liikenteen verotuksen tulevaisuudesta eroavat selvästi. Liikenteen polttoaine-, ajoneuvoja autoverotulot olivat vuonna 2022 noin 4,2 mrd. euroa. Vuoteen 2030 mennessä verokertymän arvioidaan alenevan noin 1,5 mrd. eurolla, jos liikenteen verotukseen ei tehtäisi muutoksia. Verokertymän vähenemisen taustalla on ympäristöohjaus – tieliikenteen verotuksella on haluttu ohjata kansalaisia valitsemaan vähäpäästöisiä autoja. Mitä pienipäästöisempiä ja energiatehokkaampia autot ovat, ja mitä vähemmän liikenteessä käytetään fossiilisia polttoaineita, sitä vähemmän liikenteestä syntyy verotuloja. valtiovarainministeriö ehdotti maaliskuun alkupuolella julkaisemassaan verokartoituksessa verokertymän paikkaamista muun muassa ajoneuvoveron ja polttoaineveron korotuksilla. Puolueet eivät varauksetta puoltaneet verotason korotuksia. Verotuksen kokonaisuudistukselle nähtiin tarvetta, mutta sen toteutusmallista ei ole yksimielisyyttä. Ville Tavio (PS) korosti, että valmisteltavan veromallin on oltava teknologianeutraali. ”jos liikenne ei aiheuta haittoja 4,2 miljardin edestä, liikenteen verotaakan olisi perusteltua antaa laskea”, kertoi Kai Mykkänen. osassa EU-maita selvitetään parhaillaan mahdollisuutta siirtyä kilometriperusteiseen verotukseen, sillä vaihtoehtoisten polttoaineiden yleistyminen heikentää nykyistä liikenteen veropohjaa ja polttoaineveron ohjausvaikutuksia. Verotuksen uudistaminen korvaamalla osa nykyisistä veroista kilometriverolla jakoi näkemyksiä. Puolueista Keskusta kannattaa avoimesti kilometriveron valmistelua. kilometriveron taso voisi vaihdella ajan ja paikan mukaan. Vahvuutena alueellisiin ruuhkamaksuihin verrattuna on, että verotaso voitaisiin sopeuttaa kohtuulliseksi alentamalla polttoaineveroa ja poistamalla autovero ja ajoneuvovero. Lähtökohtana tulisi olla, että liikenteen verotaakka ei kasva. ”polttoaineverotuksen korotustakaan ei voida sulkea pois, sillä se on yksi tärkeä elementti liikenteen verotuksessa”, totesi Pia Lohikoski (Vas.). Panelistit arvioivat yleisesti, että polttoaineveron tasokorotus ei tule ensi vaalikaudella kyseeseen, mutta indeksikorotuksiin voi olla tarvetta. päättäjät nopeuttaisivat liikenteen sähköistymistä vAikkA säHköAUtojen osuus ensirekisteröinneistä on kasvanut viime vuosina, käyttövoimamurros etenee hitaasti. Geopoliittisen tilanteen aiheuttaman energiakriisin seurauksena sähköistymisen tahti on hidastumassa. HSY:n Sorttikeräysautot kiertävät huhtikesäkuussa Alkoholin tuonti Virosta kasvoi voimakkaasti sortti-keräysautot saapuvat jälleen noutamaan kodin vaaralliset jätteet, metalliromun ja sähkölaitteet kaikkiaan 292 pysähdyspaikalta. Autot kiertävät kahdessa ryhmässä runsaan kahdeksan viikon ajan ympäri pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea. Kahdentoista ajoneuvon voimin toteutuva kierros alkaa maanantaina 3. huhtikuuta Espoosta ja Helsingistä. Aikataulut sekä pysäkkikartta löytyvät HSY:n verkkosivuilta osoitteesta?hsy.fi/keraysautot. suomalaisten alkoholin tuonti Virosta kasvoi vuonna 2022 peräti 110 prosenttia edellisvuodesta, joka oli koronavuosi. Yli kolmannes Viroon matkustaneista ilmoitti tuotteiden halvempien hintojen olevan joko ainoa syy matkustamiseen tai sen vaikuttavan merkittävästi matkustuspäätökseen. Markus Markkanen / autotuojat ja -teoLLisuus ry talven ja kevään säät vaihtelevat paljon vuodesta toiseen ja niin myös katupölyn määrä ja pölyisten päivien ajoittuminen. Tänä vuonna katupölyä on ollut ajoittain ilmassa jo tammikuun lopulta lähtien. Sateisten jaksojen jälkeen kadut ovat jälleen kuivahtaneet. Eilen ja tänään ilmanlaatu on ollut huono katupölyn takia varsinkin vilkasliikenteisten pääväylien ja katujen läheisyydessä, kertoo ilmansuojeluyksikön päällikkö Hanna Manninen Helsingin seudun ympäristöpalveluista. katupöly on pääosin hienoksi jauhautunutta asfalttia ja hiekoitussepeliä. Erityisesti nastarenkaat kuluttavat asfalttia ja tuottavat siten katupölyä. Liikenne ja tuuli nostavat pölyn voimakkaasti ilmaan kuivilta kaduilta. kAtUpöly AiHeUttAA terveysHAittojA, MUttA sen Määrään voidAAn vAikUttAA katupölyn hengittäminen ei ole terveellistä eikä mukavaa kenellekään. Pölyn terveysvaikutuksille ovat erityisen herkkiä astmaatikot, pienet lapset, ikääntyneet sekä hengitystieja sydänsairaat, mutta pöly voi aiheuttaa oireita kenelle tahansa. Katupölystä johtuvia oireita ovat nuha, yskä sekä silmien ja kurkun kutina. Katupöly myös usein pahentaa sydänja hengityssairaiden oireita. kaupungit puhdistavat katuja tehokkaasti sääolojen salliessa. Jokainen voi myös itse vaikuttaa katupölyn määrään ja vähentää sen aiheuttamia haittoja. Hyödynnä vinkkimme katupölykaudelle. poutainen sää saa kadut pölyämään AUrinkoinen sää on sulattanut lumia tehokkaasti. kun tienpinnat kuivuvat, katupöly pääsee nousemaan ilmaan liikenteen ja tuulen mukana. 10 vinkkiä kAtUpölykAUteen 1. Vältä turhaa autoilua. 2. Suosi kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä. 3. Jos ajat, käytä talvirenkaina kitkoja. Ne tuottavat vähemmän pölyä kuin nastarenkaat. 4. Hyvin pölyisinä päivinä vältä vilkasliikenteisiä alueita, jos pystyt. 5. Ulkoile kauempana vilkasliikenteisistä paikoista – jo yhden korttelin päässä ruuhkaisesta kadusta ilma on puhtaampaa. 6. Pidä ikkunat kiinni. Huolehdi ikkunoiden ja ovien tiivisteistä. 7. Kuivata pyykit sisällä. 8. Hanki asuntoon tehokkaat tuloilmansuodattimet ja pidä ne kunnossa. Vaihda suodattimet keväisin ja syksyisin. 9. Ennen hiekan poistoa kastele piha ensin ja lakaise vasta sitten. 10. Seuraa ilmanlaadun tilannetta osoitteesta hsy.fi/ilmanlaatu. hsy / hannu Bask autoja liikennealan vaalipaneelissa liikenteen hinnoittelusta, verotuksesta ja päästövähennyskeinoista keskustelemassa olivat suurimpien puolueiden edustajat liikenneja viestintäministeri timo harakka (sDP), eduskuntaryhmän pj. atte harjanne (vihr.), eduskuntaryhmän varapj. Pia Lohikoski (vas.), eduskuntaryhmän pj. kai Mykkänen (kok.), eduskuntaryhmän pj. ville tavio (Ps) ja puhemies Matti vanhanen (kesk.). kuvat: Markus Markkanen / autotuojat ja -teollisuus ry Muokattu havainnekuva/ hsy katupölyn hengittäminen on haitallista kaikille ja heikentää viihtyvyyttä.
6 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 4E | 2023 Ma ks aj a: Ta sa -a rv oi ne n He ls in ki ry VAPAUS | FRIHET | FREEDOM Vapauden asialla KD (sit) 283 Arvot ratkaisevat Mika EbEling M ak sa ja : tu ki ry hm ä KD:n kokenut kaupungin valtuutettu nyt eduskuntaan Jumala on luonut ihmisen omaksi kuvakseen ja kristus on lunastanut jokaisen omalla verellään. Tätä ihmisen arvoa jokaisen poliittisen päätöksen tulee kunnioittaa! 282 mikaebeling.fi mikaebeling EbelingMika @mika.ebeling Havis Amanda korjataan Helsinkiläisten rakastama 115-vuotias veistos siirretään vapun jälkeen konservoitavaksi osana suihkulähdekokonaisuuden ja sen ympäristön peruskorjausta. ”Havis Amandaa on ollut säännöllisesti pienempien ylläpitotoimenpiteiden kohteena, mutta tämä on ensimmäinen tilaisuus tehdä perusteellisia korjausja konservointitoimenpiteitä. Korjaushankkeen aikana pyritään oikaisemaan veistoksen kallistumaa ja vahvistamaan naisfiguurin jalustan rakennetta”, sanoo julkisen taiteen konservaattori Polina Semenova Helsingin taidemuseosta. kimmo Brandt Pakokaasujen määrä kasvoi pääkaupunki seudulla vuonna 2022 Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY seuraa ilmanlaatua eri puolilla pääkaupunkiseutua erityyppisissä ympäristöissä. Mittausten mukaan pakokaasuista peräisin olevan typpidioksidin pitoisuudet nousivat vuonna 2022 erityisesti vilkkaasti liikennöidyillä alueilla verrattuna kahteen edelliseen vuoteen. Vuosina 2020–2021 koronapandemia vähensi selvästi ihmisten liikkumista ja siten myös liikenteen päästöjä. – Pakokaasujen pitoisuudet nousivat selkeästi viime vuonna ilmanlaadun mittausasemillamme, jotka sijaitsevat vilkkaan liikenteen läheisyydessä. Esimerkiksi Helsingissä Mäkelänkadulla pakokaasujen vuosipitoisuus nousi vajaan kymmenyksen vuoteen 2021 verrattuna, kertoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Saija Korhonen tiedotteessa. Samanaikaisesti myös Mäkelänkadun liikennemäärä nousi lähes kymmenyksen Helsingin kaupungin tekemän seurannan mukaan. Pitkällä aikavälillä liikenteen pakokaasupäästöt ovat kuitenkin laskeneet pääkaupunkiseudulla autokannan uudistumisen ja sähköistymisen takia. Myös puunpolton päästöt heikensivät ilmanlaatua pääkaupunkiseudulla varsinkin talvi-iltoina viikonloppuisin. Yleisesti pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli kuitenkin vuonna 2022 pääosin hyvä, kerrotaan HSY:n tiedotteessa. HSY:n MittauSten mukaan pakokaasujen pitoisuudet nousivat pääkaupunkiseudulla selvästi vuonna 2022 verrattuna kahteen edelliseen vuoteen. hSY / Saija korhonen koronapandemia vähensi autoilua vain väliaikaisesti. vuonna 2022 pakokaasujen pitoisuudet kasvoivat ilmassa. Pitkällä aikavälillä liikenteen pakokaasupäästöt ovat kuitenkin laskeneet pääkaupunkiseudulla autokannan uudistumisen ja sähköistymisen takia
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 7 4E | 2023 HELSINKI Katujen kevätpuhdistukset ovat alkamassa ja etenevät sään mukaan Kevätpuhdistuksessa talven aikana kertynyt lika, pöly ja hiekoitussepeli puhdistetaan kaupungin kaduilta, siis yhteensä noin 2 500 kilometrin matkalta. Ensin poistetaan karkea sepeli. Hienompi hiekka-aines saadaan pois vasta pesun yhteydessä siinä vaiheessa, kun yöpakkasia ei enää ole. Työt tehdään katujen kunnossapitoluokituksen mukaisessa järjestyksessä siellä, missä ei ole enää lunta. Katusiivoukset etenevät kaupungin eri alueilla hieman eri tahtiin. KaTupölyn Torjun nassa useiTa Keinoja Katujen pölyämistä pyritään hillitsemään, ja pölyn määrää seurataan HSY:n mittausasemilla. Katupöly sisältää tyypillisesti muun muassa nastarenkaiden irrottamaa päällystemateriaalia, hiekoitussepeliä ja tiesuolaa sekä ajoneuvojen tuottamia metallija kumihiukkasia. Helsingin kaupunki pyrkii aktiivisesti vähentämään katupölyhaittoja. Hiekoitukseen käytetään mahdollisuuksien mukaan pestyä ja seulottua sepeliä, joka pölyää vähemmän kuin pesemätön sepeli. Katujen päällysteissä käytetään aiempaa lujempia materiaaleja, jotta nastojen irrottaman aineksen määrä vähenee. Kaupunki kannustaa kitkarenkaiden käyttöön talvirenkaina, jotta nastarenkaiden aiheuttamaa katupölyn määrää saadaan vähennettyä. Nastarenkailla läpiajon kieltävää liikennemerkkiä kokeillaan Lönnrotinkadulla syksystä 2022 kevääseen 2025. Tavoite on nostaa kitkarenkaiden osuus 70 prosenttiin talveen 2030–31 mennessä. Tällä hetkellä kitkarenkaiden osuus on noin 35 prosenttia. suolaliuosTa TarviTaan pölyn sidonTaan Pölyisimpinä päivinä pölyä sidotaan kadun pintaan laimealla suolaliuoksella. Ukrainan sodasta johtuvan raaka-ainepulan vuoksi liuosmuotoista suolaa on tällä hetkellä niukasti saatavilla. ”Tilanne on hyvin harmillinen. Onneksi liuossuolaa on saatu ja sitä riittää ainakin alkukevääksi”, kertoo katukunnossapidon tiimipäällikkö Tarja Myller. Kuitenkin myös kaupunkilaisten toivotaan osallistuvan pölytalkoisiin. ”asukkaat voivat vaikuttaa pölynmuodostukseen esimerkiksi välttämällä autoilua ja vaihtamalla nastarenkaat pois mahdollisimman aikaisin. Keskustan kiinteistöjen toivomme kastelevan hoitovastuullaan olevia jalkakäytäviä ainakin pahimpina pölypäivinä.” TärKeää: siirrä auTo pois KaTupesun TielTä! Katupesujen päästessä kunnolla vauhtiin autoilijoiden kannattaa seurata tarkasti siirtokehotuksia. Puhdistusajankohta selviää siirtokehotuskylteistä, jotka tuodaan kadulle vähintään kaksi päivää ennen katupesun alkua. Jos auto on pysäköity siirtokehotuskyltin pystyttämisen jälkeen, siirtokustannukset, alkaen 91 euroa, peritään auton omistajalta. KaTujen KeväTsiivouKseT ovat alkaneet helsingissä. ensin on vuorossa karkean sepelin poisto vilkkaimmilta pyöräteiltä ja jalkakäytäviltä keskusta-alueella. Perusteellisemmat pesut alkavat myöhemmin säiden salliessa. Roni Rekomaa Katso tulossa olevat siivouskohteet Katujen puhdistussuunnitelmat -sivulta: www.puhdistussuunnitelmat.fi/helsinki Tilaa tieto kotikatusi puhdistusajankohdasta tekstiviestitse tekstiviestipalvelusta: www.puhdistussuunnitelmat.fi/helsinki/tekstiviestit Numerolukko Kuva: Virpi Oksiala/Tekstikuva
8 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 4E | 2023 Seuraava Länsituuli–lehti ilmestyy 17.4. Jätkäsaaren Kommodori nappasi rakennuspalkinnon Flamencon supertähti ja flamenco-työpaja Ruoholahteen YKsi vuoden 2022 neljästä Rakentamisen ruusu -palkinnosta on myönnetty jätkäsaaressa sijaitsevalle uudelle asuinkerrostalolle. Ruoholahdessa siJaitseva tanssin talo täyttyy flamenco-teemasta maaliskuun loppupuolella. helsingin kaupungin myöntämä Rakentamisen ruusu palkinto on vuoden 2022 osalta myönnetty neljälle taholle, jotka ovat edistäneet hyvää asumisen laatua. Palkinnon saajat julkistettiin 16. maaliskuuta 2023. Ruusut saivat nyt Asuntoarkkitehtuurin käsikirja, uudiskohde Asunto Oy Helsingin Kommodori, muutoskohde Ajurien talli Punavuoressa sekä Asunto Oy Helsinginkatu 23:n pihan perusparannus Harjussa. asunto Oy Helsingin Kommodori sijaitsee Jätkäsaaren Bahamankadulla. – asunto Oy Helsingin Kommodorin valoisa hahmo on piristävä poikkeama Jätkäsaaren umpikortteleiden muotokielestä. Kohteessa on tutkittu luonnonolosuhteita ja energiatehokkuutta, mikä toteuttaa erinomaisesti Helsingin kaupunkistrategiaa. Hanke kuuluu Helsingin Kehittyvä kerrostalo -ohjelmaan, kerrotaan palkintoperusteluissa. Perustelujen mukaan vahvan identiteetin lisäksi kohteessa on kiinnitetty erityistä huomiota asuintilojen laatuun. Lähes kaikki asunnot avautuvat useisiin ilmansuuntiin, ja kohteessa on tarkasteltu sisätilojen päivänvalo-olosuhteita mm. simuloinnin avulla. Huoneistoissa on konstailematonta materiaalisuutta ja toimivien asuintilojen edellyttämää tarkoituksenmukaista tilasuunnittelua. suunnittelija on arkkitehti SAFA, professori Kimmo Lylykangas Arkkitehtuuritoimisto Kimmo Lylykangas Oy:stä. – toteuttajana oli Rakennusliike Reponen, joka kunnioitettavalla tavalla tarttuu myös hankkeisiin, joissa on erityisiä uusia piirteitä. Rakentamisen Ruusu jaetaan vuosittain rakennusvalvonnan tarkoitusperiä esimerkillisesti edistävälle teolle, joka on edistänyt hyvän elinympäristön luomista ja ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti sekä kulttuurisesti kestävää kehitystä. Rakentamisen Ruusun myöntämisestä päättää Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristöja lupajaosto. espanjalainen flamenco-taiteilija Rocío Molina esiintyy loppuunmyydyssä tapahtumassa Tanssin talon Erkkosalissa kahtena iltana 29.– 30.3. Molinan vierailun yhteydessä järjestetään myös kaikille avointa flamenco-teemaista oheisohjelmaa; tanssillinen työpaja sekä keskustelutilaisuus. Flamencon tilasta 2020-luvun Suomessa kuullaan Tanssin talon ja Teatterimuseon järjestämässä keskustelutilaisuudessa 29. maaliskuuta kello 17-18.30. Tilaisuus pidetään Teatterimuseossa ja sinne on vapaa pääsy. – Keskustelijoina ovat tanssitaiteilija Kaari Martin, kitaristi Joonas Widenius ja tanssija Marja Rautakorpi. Keskustelua johdattelee toimittaja Liisa Vihmanen, tiedotti Tanssin talo. Flamencon liikekieleen ja rytmeihin päästään puolestaan tutustumaan Marja Rautakorven ja kitaristi Juho Koskimiehen vetämässä kaikille avoimessa Flamenco-työpajassa 30. maaliskuuta kello 17-18. Työpaja pidetään Tanssin talon Aulassa. Työpajaan on vapaa pääsy, mutta ennakkoilmoittautuminen. Flamencon supertähdeksi mainittu Rocío Molina kunnioittaa taiteessaan flamencon perinteistä olemusta, tuoden siihen mukaan avantgardistisia piirteitä. Molina palkittiin keväällä 2022 Venetsian tanssibiennaalin Hopeinen leijona -palkinnolla. tanssin taloon Molina saapuu teoksellaan Al Fondo Riela (Lo Otro del Uno). Kitaralle omistetussa teoksessa Molinan kanssa näyttämöllä taituroi kaksi erilaista kitaristia, teknisesti virtuoottinen Eduardo Trassierra sekä luonnollista intuitiota edustava Yerai Cortés. Molinan esitykset Tanssin talossa on siis loppuunmyyty, tiedotti Tanssin talo 21. maaliskuuta. Asunto Oy helsingin kommodori. MAtti kARjAnAhO Kaupunki pyöräkausi alkaa uusi kaupunkipyöräkausi alkaa 1. huhtikuuta. helsingissä ja Espoossa on yhteinen kaupunkipyöräpalvelu, mutta Vantaalla on omansa. – Runsasluminen talvi on hankaloittanut asemien asennusta, eikä aivan kaikkia niistä ehditä asentamaan 1.4. mennessä. Kaikki asemat pyritään kuitenkin saamaan paikalleen huhtikuun aikana. Käytössä olevat asemat löytyvät Kaupunkipyörien verkkosivuilta ja Reittioppaasta, tiedotti HSL maaliskuussa. Kaupunkipyöräverkostoon kuuluu Helsingissä ja Espoossa lähes 4 600 pyörää. Pyöräasemia on Helsingissä 347 ja Espoossa 110. Vantaalla taas on käytössä 1 000 pyörää ja 120 asemaa. Rocio Molina saapuu tanssin taloon Ruoholahteen.