Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 3 11 | 2020 influenssa rokotukset kannattaa ottaa nyt Stadissa on uusi Stoori – upouusi lasten kirjastoauto – Influenssarokote kannattaa ottaa loka–marraskuussa ennen epidemian oletettua alkamisajankohtaa, jotta rokote antaisi parhaan mahdollisen suojan. Suojavaikutus muodostuu noin kahdessa viikossa rokottamisesta, farmaseuttinen johtaja Kati Vuorikallas Yliopiston Apteekista kertoo. Helsinki on saanut uuden lastenkirjastoauton. Stoori valikoitui kirjastoauton nimeksi yleisöäänestyksessä. Uusi kirjastoauto on ulkopintaa myöten sukellus seikkailuihin. ”Stoori tulee lasten luokse tarjoten kokemuksen lukemisen löytämisen riemusta. Auton muuntautuva sisustus ja valaistus ruokkivat lasten mielikuvitusta. Stoori voi tarjota yllättäviä kokemuksia ja elämyksiä kävijöille”, sanoo kirjastonjohtaja Mari Luolamaa. Uskaltaako taksia enää käyttää? Taksi Helsingin markkinointija viestintäpäällikkö Taija Koskinen vakuuttaa, että nykyisestä negatiivissävytteisestä kirjoittelusta huolimatta perinteinen taksi on yhtä turvallinen kuin ennenkin. Valinnanvaran lisääntyessä asiakkaan on toki hyvä pohtia tarkemmin omia valintoja. Koskinen vinkkaa varman päälle pelaajia tilaamaan kyydin ison välitysyhtiön kautta tai käyttämään autoa tilatessa tilaussovelluksia. Jos matkan varrella syystä tai toisesta ilmenee ongelmia, niin välitysyhtiön kautta tai sovellukseen kertyneen datan avulla ne on helppo selvittää. Koskinen aloitti nykyisessä työssään kesäkuussa 2017 eli vuotta ennen taksilain muutosta. Lakimuutos näkyi hänen työssään välittömästi. – Alaa ei aiemmin tarvinnut juuri markkinoida, kun joka paikkakunnalla oli omat taksinsa. Markkinoinnin ja viestinnän osaaminen oli taksiyrittäjille ihan uutta ja jouduttiin varmaan kaikkialla rakentamaan aika tavalla nollasta. Toisaalta se on tehnyt työstäni hyvin mielenkiintoista, Koskinen kertoo. Lakimuutoksella haluttiin helpottaa tilaamista, ja vapauttaa hinnoittelua sekä vauhdittaa digitaalisten palveluiden kasvua. Uudistuksen myötä poistuivat paitsi määräykset enimmäishinnoista, myös määräykset taksikiintiöistä, kuljettajien koulutusvaatimuksista ja liikennöintivelvoitteesta. Alalle tuli kertaheitolla noin 3 600 uutta yrittäjää pelkästään pääkaupunkiseudulle. Koskinen muistuttaa, että kilpailu tekee alalle kuin alalle hyvää, joten siinä mielessä lakiuudistus oli hyvästä. Mutta kilpailun vapauttaminen toi alalle myös hallitsemattomuutta, joka on lisännyt konflikteja ja epävarmuutta. Korjaussarja luvassa jo syKsyllä Liikenneja viestintäministeriö ilmoitti heinäkuussa tekevänsä lakiin korjauksia, joiden myötä muun muassa harkitaan taksamittaripakkoa autoihin. Hallituksen esitys lakiin tehtäviksi muutoksiksi on tarkoitus antaa eduskunnalle vielä syksyllä. Käsittelyssä on myös mm. mahdolliset muut pakolliset koulutukset. – Taksi Helsinki ei missään vaiheessa luopunut kuljettajien koulutuksesta ja laadunvalvonnasta. Välitysyhtiöihin kuulumattomat kuljettajat suorittavat yleensä vain Trafin vaatiman taksinkuljettajakortin ja ajokokeen. Me nostimme rimaa ja kehitimme kuljettajakoulutustamme entisestään tänä vuonna. Taksi Helsingin uuteen kuljettajakoulutukseen kuuluu muun muassa kuuden tunnin ”tutorajo” jossa kokeMuutaMan vuoden takainen taksiuudistus kiritti taksiyhtiöitä miettimään, miten erot tautua vapautuneella markkinalla. Yksi keino oli panostaa laadukkaaseen asiakaspalveluun ja turvallisuuteen. Moni silti miettii, uskaltaako taksia enää käyttää ja mitä se maksaa. neempi kuljettaja on uuden kuljettajan mukana opastamassa laitteiden käytössä ja käy yhdessä läpi ammattiin kuuluvia asioita. – Tärkein tehtävämme on varmistaa asiakkaillemme taksipalveluiden laatu, turvallisuus ja saatavuus. Olemme kokeneet oman koulutusjärjestelmän todella tarpeelliseksi. Se on saanut kiitosta sekä osallistujilta että autoilijoilta. Se on osoittautunut tarpeelliseksi myös laadunvalvonnan kannalta. Asiakaspalautteemme keskipistesaldo onkin peräti 4,7 viidestä, Koskinen iloitsee. naisia Kaivataan ratin taaKse Taksiala on ollut aina perinteisesti miesvoittoinen. Taija Koskinen arvioi, että tilausvälitysyhtiön yhteensä noin 3 500 kuljettajasta vain viitisen prosenttia on naisia. – Se on todella vähän. Naiset olisivat enemmän kuin tervetulleita ajamaan taksia. Tämä ala sopii ihan kaikille, ikään, kokoon, sukupuoleen tai kulttuurilliseen taustaan katsomatta, Koskinen kannustaa. ”Tärkein tehtävämme on varmistaa asiakkaillemme taksipalveluiden laatu, turvallisuus ja saatavuus.” – Taija Koskinen, Taksi Helsinki Miesvaltaisuuden hän arvioi olevan jäännettä ajalta, jolloin miehet pääasiassa ajoivat perheen autoa. Naiset saattavat myös miehiä enemmän epäröidä yövuoroja ja pelätä kuljettajan työtä turvattomaksi, vaikka autoissa onkin nykyään turvajärjestelmät, joiden avulla apua saa nopeasti paikalle. –Naiskuljettajamme eivät ole joutuneet asiattoman käytöksen kohteeksi sen herkemmin kuin miehetkään. Osin tämä ehkä selittyy sillä, että alalle hakeutuvilla naisilla on lähtökohtaisesti hyvät vuorovaikutustaidot, paljon tunneälyä ja reilu annos huumorintajua. Monista tilanteista selviää ihan keskustelemalla. Ja taksinkuljettajan työssä on muutenkin paljon positiivista, kuten työaikojen joustavuus, kivat asiakaspalvelutilanteet sekä merkityksellinen työ, kun voi auttaa ihmisiä kulkemaan sujuvasti ja turvallisesti päämääräänsä. Hankalia tilanteita tulee työssä onneksi kuitenkin tosi vähän, Koskinen pohtii. teksti: Maarit Seeling Helsinkiläiset ovat siivonneet talkoovoimin koko Helsingin rantaviivan pituuden verran eli 130 kilometriä Keväällä 2019 käyntiin polkaistu SATAKOLKYT-kampanja jatkaa innostamista rannoilla liikkumiseen ja niiden siivoukseen vuoden 2021 loppuun asti. Kampanjan nettisivuilta satakolkyt.fi löytyy interaktiivinen kartta, joka näyttää milloin mikäkin ranta on viimeksi siivottu. Kuka tahansa voi varata kartalta pätkän rantaa ja lähteä siivousretkelle. Kun rannan ilmoittaa siivotuksi kartalle, sen väri muuttuu punaisesta vihreäksi ja siivoaja saa halutessaan oman nimensä näkyviin rannan kohdalle. ”Kartan avulla yksittäinen rannan siivoaja tai siivousporukka liittyy osaksi suurempaa talkooyhteisöä. Näin huomataan, ettei kukaan tee tätä yksin. Yhdessä saamme enemmän aikaan ja yhteisöllinen ympäristötyö on motivoivampaa ja merkityksellisempää”, SATAKOLKYT-koordinaattori Karoliina Eronen selittää. ”Rantojen siivoukseen ovat osallistuneet koululuokat, yksittäiset ihmiset sekä monenlaiset ryhmät, kaveriporukoista järjestöihin. Myös useat yritykset ovat järjestäneet rantatalkoita osana tyhy-päiviensä ohjelmaa. Nähtiinpä koronakeväänä vähän erilainen keikkakin, kun yksi bändi kävi siivoamassa rantoja”, Eronen jatkaa. idea on lähtöisin nuorilta välineet voi lainata Kirjastosta Alun perin idea siivouskampanjaan on lähtenyt helsinkiläisiltä nuorilta, joiden huoli roskaantumisesta on noussut kyselyissä esiin. Toisaalta roskaantumisen ratkaisut ovat melko yksinkertaisia: kuka tahansa voi lähteä keräämään roskia. ”Osallistujat ovat kokeneet roskien keruun olevan meditatiivista, koukuttavaa, innostavaa ja erittäin palkitsevaa. Konkreettinen teko ympäristön puolesta voimaannuttaa, kun työnsä tulokset näkee heti”, Eronen kertoo. Jotta siivoaminen olisi mahdollisimman helppoa, roskapihdit ja roskapussit saa lainattua kirjastoista. Siivouskampanja jatkuu vuoteen 2021 asti, mutta rannat on siivottava joka vuosi uudestaan, osa useampaankin kertaan vuodessa. Siivota voi ympäri vuoden, paitsi silloin kun lumi peittää maan. ”Myöhäinen syksy ja alkukevät ovatkin parasta siivousaikaa, koska silloin roskat on helpompi löytää, kun kasvillisuus ei peitä niitä”, Eronen vinkkaa. tuhannet helsinkiläiset ovat innostuneet mukaan koko kaupungin yhteisiin rannansiivoustalkoisiin. talkoilla on saatu siivottua yhteensä 130 kilometriä merenrantaa, eli helsingin koko rantaviivan pituuden verran! Samalla rannoilta on kerätty pois roskaa satoja jätesäkillisiä. talkoilla on saatu siivottua yhteensä 130 kilometriä merenrantaa, eli helsingin koko rantaviivan pituuden verran. MiLLa koiviSto Maarit hohteri / heLSingin kaupunki
4 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 11 | 2020 Uusi tieliikennelaki toi kesäkuussa voimaan astuttuaan muutoksia myös talvirenkaiden käyttöön. Lain mukaan talvirenkaita pitää tästä syksystä alkaen käyttää marrasmaaliskuussa, jos sää tai keli sitä edellyttää. Aiemmin niin sanottu talvirengaspakko oli voimassa joulukuusta helmikuuhun, joten vaadittu käyttöaika on pidentynyt kahdella kuukaudella, mutta se on nykyisin sidottu ajokeliin. Periaatteessa esimerkiksi Etelä-Suomessa voi ajaa kesärenkailla läpi talven, jos tiet ovat sulat eikä lämpömittari painu pakkaselle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että sää voi muuttua yllättäen ja jäätä on varmasti jossakin silloin, kun lämpötila laskee nollaan. Uusi laki korostaa kuljettajan harkintaa, joten viimeistään lokakuun lopulla Etelä-Suomessakin kannattaa alkaa katsoa säätiedotuksia tarkkaan, sanoo liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen LähiTapiolasta. Nastarenkaita saa uuden lain mukaan käyttää marrasja maaliskuun välisen ajan ja muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nieminen pitää lainuudistuksessa joustavuuden lisäksi hyvänä sitä, että se voi vähentää teiden kulutusta ja tiestä irtoavaa katupölyä, jos esimerkiksi nastoilla ei ajeta suotta sulalla kelillä. Turvallisuuden tähden kuljettajan kannattaa marraskuun lähetessä miettiä tulevia ajojaan. Jos tiedossa on esimerkiksi pitkä reissu toiselle puolelle Suomea, voi talvirenkaat olla järkevää vaihtaa alle jo ennen lähtöä. Jos taas ei aio vaihtaa renkaita aiempaan tapaan koko talveksi, onko sitten valmis ottamaan riskin, että joulukuussa on yksittäisiä pakkastai lumisadepäiviä. Kannattaa miettiä, kuinka silloin pääsee liikkeelle. ReNgasTyyPiN lisäksi kUNTo mielessä Liikenteessä olennaista ei ole vain, että alla on lain ja sään edellyttämä rengastyyppi, vaan myös se, että renkaat ylipäätään ovat kunnossa. Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä – tai jo sitä harkitessa – on hyvä tarkistaa kesäja talvirenkaiden kunto. Urasyvyyden ja rengaspaineiden lisäksi on tärkeää pitää silmällä renkaan yleistä kuluneisuutta ja ikää. Jos talvirengas lähentelee jo viiden vuoden ikää, kannattaa säännöllisen ajajan harkita renkaiden vaihtoa. Rengas menettää ominaisuuksiaan vuosien kuluessa ja esimerkiksi vanhan renkaan jarrutusmatka voi olla huomattavasti uutta pidempi, kertoo Markus Nieminen. TieliikeNNelaki ja vaaTimUkseT TalviReNkaille Uudistettu tieliikennelaki astui voimaan kesäkuussa 2020. Se korvasi aiemman, vuodesta 1982 voimassa olleen lain ja kokosi yhteen monia aiempia asetuksia. Talvirenkaita on tästä edespäin käytettävä henkilöja pakettiautoissa sekä esimerkiksi moottoripyörissä 1. marraskuuta ja 31. maaliskuuta välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nastarenkaita saa käyttää vastaavana aikana ja muulloinkin sään ja kelin niin vaatiessa. Urasyvyyden osalta lain vaatimukset ovat ennallaan. Talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 3,0 millimetriä. Turvallisuuden tähden renkaita ei kuitenkaan kannata ajaa näin loppuun. Esimerkiksi sateella ja lumisella kelillä urasyvyyden on hyvä olla ainakin 4,0–5,0 millimetriä. Talvirenkaat voivat olla nastallisia tai nastattomia. Nastattomia talvirenkaita kutsutaan kitkarenkaiksi. Niiden pito on yleensä parhaimmillaan lumisella tiellä. Jäisellä tiellä nastojen pitävyys on yleensä parempi. Lähde: Finlex, Traficom Talvirenkaiden vaihtoon pitää herätä tänä vuonna aiemmin TäNä vuonna talvirenkaat pitää vaihtaa autoon jo marraskuussa, jos sää tai keli sitä edellyttää. uuden tie liikennelain myötä renkaiden vaihto ei ole enää sidottu vain kalenteriin, vaan se tulee tehdä kelin mukaan. Asiantuntija kehottaa varautumaan siihen, että keli voi muuttua yllättäen. kivikossa hiihdetään jo kivikon hiihtohalliin on vaihdettu lumi ja ladut ovat laadukkaassa kunnossa. Hallissa hiihdetään muun muassa LED-valaisemien loisteessa, joka osaltaan tekee hiihtokokemuksen mielekkäämmäksi. Halliin pääsee tälläkin kaudella jo kello 7.00 aamulla, jolloin virkeimmät hiihtoniilot voivat heittää lenkkiä jo ennen työvuoroa. Info-puh. 0600 30006 (1,78 e/min + pvm) sirkusfinlandia.fi Liput toimituskuluineen alkaen 15 € –––––––––––––––––– Etu S-Etukortilla –3,50 myös perheenjäsenille Liput 12,50–33 € sirkuksen lippukassasta ilman lisämaksuja klo 12–13 ja 2 tuntia ennen esitystä –––––––––––––––––– Info-puh. 0600 30006 (1,78 e/min + pvm) sirkusfinlandia.fi Liput toimituskuluineen alkaen 15 € –––––––––––––––––– Etu S-Etukortilla –3,50 myös perheenjäsenille Liput 12,50–33 € sirkuksen lippukassasta ilman lisämaksuja klo 12–13 ja 2 tuntia ennen esitystä –––––––––––––––––– 29 LOKA ...............18:30 30 LOKA ...............18:30 31 LOKA ...............12:00 31 LOKA ...............16:00 01 MARRAS ........12:00 01 MARRAS ........16:00 HELSINKI HELSINGFORS Kaisaniemi Kaisaniemen puistokuja 3 Paikkoja rajoitetust i
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 5 11 | 2020 TGB TAIWANILAINEN LAATUMERKKI JO VUODESTA 1965 8990 ? +tk SH.11490?+tk UUTUUS! EDUN ARVO 3050? 26" MAXXIS BIG HORN Testivoittajarenkaat. 4x4 HETI TOIMITUS! 600 LTX EPS LED Ohjaustehostimella MAX PITKÄRUNKOINEN! Rahoituksella alk. 179?/kk. 8290 ? +tk 600 EFI+EPS LED SH. 8990?+tk +tk 6990 ? MADE IN TAIWAN VUODEN TAKUU! Isoin maavara 30,5 cm Vetokyky yli 920 kg 26" Testivoittajarenkaat ym. 4x4 SPECIAL 550 EFI EDITION FULL LED ERIKOISVARUSTELTU 5990 ? +tk Rahoituksella alk. 139?/kk. Finman V-aura + 800? SAA AJAA TIELLÄ! KAIKKI MALLIT 2-PAIKKAISIA 550 EFI 4x4 SH. 8490? +tk EDUN ARVO 2990? Ohjaustehostimella 550 EPS Kaikkiin VINSSI JA PERÄVAUNUPISTOKE KAUPANPÄÄLLE! B-kortti tai AM121. Ohjaustehostimella EPS LED 7790 ? +tk Rahoituksella alk. 149?/kk. Rahoituksella alk. 149?/kk. KATSO ESITTELYVIDEOT www.rally.fi UUTUUS! 6790 ? +tk SH. 9490? +tk HETI TOIMITUS! HETI TOIMITUS! Otamme vaihdossa mönkijät, mp:t ym. EDUN ARVO 2990? MODULARBOX OY Kartanonherrantie 9, 02920 ESPOO kehä III MÖNKIJÄ CENTER Avoinna: Ark.10-17, la 10-13 Tilaukset ja tiedustelut puh. tai s-postilla: myynti@rally.fi 09 595 510 040 553 2428 tai netistä www.rally.fi sivuilta SH.10490?+tk Vertaa: Hinta/laatusuhde, vetokyky, maavara, renkaat, ajettavuus, ym. Autoja, metallia, rautaa romurekka noutaa Noutotilaukset: 0400-322 922 Tilaa nouto nyt! Noudamme ilmaiseksi romut pois pihaltasi (min 500kg) Autoista romutustodistukset ja ilmainen rekisteristä poisto OLISIKO SINULLA KÄYTTÖÄ Töitä tarjolla! Nyt voit tienata ylimääräisen viisikymppisen joka kuukausi. Tule jakamaan tätä lähilehteämme lähikulmillesi. Jakelutyötä tehdään lehden ilmestyessä kerran kuukaudessa kahtena peräkkäisenä päivänä reilu kolme tuntia kerrallaan. Työ sopii kaiken ikäisille ja kokoisille. Lähetä vapaamuotoinen hakemuksesi osoitteella rekrytointi@letterbox.fi Muista kirjoittaa myös kotiosoitteesi, niin tarkistamme löytyykö läheltäsi vapaa jakelupiiri. Ilmoita myös jos käytössäsi on auto. p. 09-2600107 Hämeentie 103 E, 00550 Helsinki 50 EUROLLE? Sähköautoilu voimakkaassa kasvussa Sähköistyksen kartoitus antaa valmiuden päättää latauspisteistä Nyt on oikea aika aloittaa sähköautojen latausmahdollisuuden valmistelu ensi kevään yhtiökokouspäätöstä varten. kun asukkaiden kiinnostus hybridin tai täyssähköauton lataukseen on selvitetty, on aika kääntyä sähköurakoitsijan puoleen ja tilata sähköistyksen kartoitus. Vaihtoehdot ja kuStaNNukSet eSiiN Ammattilainen arvioi latauspisteiden toteuttamismahdollisuudet sekä eri ratkaisuvaihtoehdot ja niiden kustannukset. Lähtökohtia ovat taloyhtiön sähköliittymän mitoitus ja sähkökeskuksen kapasiteetti, joiden on riitettävä latauspisteiden sähkönsyöttöön. arvioinnin kohteena ovat lisäksi muun muassa sähköjärjestelmän yleinen kunto ja autopaikkojen lämpötolppien kaapelointi. Myös haluttujen latauspisteiden teho ja latausjärjestelmän älykkyyden taso vaikuttavat muutostarpeisiin. Latauskartoituksen voi tilata isännöitsijä, huoltoyhtiö tai taloyhtiön edustaja, sillä se ei vaadi heiltä erityisosaamista. Raportti tarjoaa vastaukset taloyhtiön hallituksen ja asukkaiden esittämiin kysymyksiin koskien valmiuksia, muutostarpeita ja kustannustasoa. tulokset antavat faktoihin perustuvan pohjan päätöksenteolle. Jos latauspisteiden toteutukselle ei ole ylittämättömiä teknisiä esteitä, voivat hallitus ja isännöitsijä valmistella niiden rakentamista koskevan ehdotuksen yhtiökokouksen päätettäväksi. omiStajuuS Vaikuttaa päätökSeNtekooN Mikäli autopaikat ovat taloyhtiön hallinnassa, voidaan hankkeen kustannukset jakaa yhtiöjärjestyksen vastikeperusteella kaikkien osakkeenomistajien kesken. Ehtoja tähän ovat, että uudistuksella kiinteistö saatetaan vastaamaan ajankohdan tavanmukaisia vaatimuksia ja maksuvelvollisuus pysyy kohtuullisena. joissakin taloyhtiöissä autopaikat ovat osakkeenomistajien hallinnassa, ja hankkeesta tulee merkittävää hyötyä vain heille. Tällöin yhtiökokous voi päättää ns. tuplaenemmistöpäätöksellä, että vastiketta näiden kustannusten kattamiseksi maksavat vain näiden autopaikkojen osakkeenomistajat. jos uudistusta ei voida pitää tavanomaisena, tulee noudattaa yhdenvertaisuusperiaatetta. Tällöin vastaavan latauspisteen myöhemmin hankkiville ei saa aiheutua enempää kustannuksia kuin uudistukseen alun perin osallistuneille. Yhtiökokous voi päättää tästä määräenemmistöllä. Sähköautoja on jo 40 000 ja niiden määrä on kaksinkertaistunut vuosittain. Suomen hiilineutraalisuustavoitteet, sähköautoilun verohelpotukset ja uusien automallien ryntäys markkinoille kiihdyttävät kehitystä. aRa myöntää avustusta taloyhtiöille latauspisteiden edellyttämiin sähköjärjestelmien muutoksiin ja hakemuksia on tullutkin ennätystahtia. Avustusrahaa on varattu budjetissa 5,3 miljoonaa euroa ja tuen arvioidaan jatkuvan ensi vuonna. Nyt on siis oikea aika tehdä sähköistyksen kartoitus ja valmistella latauspisteiden asennuspäätös kevään yhtiökokoukseen. Sähköautot yleistyvät ja siksi taloyhtiöihinkin tarvitaan niiden latauspisteitä.
6 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 11 | 2020 Lokaja marraskuu pyöräilytapaturmien kärjessä SyySja talvikuukausina työmatkalla sattuvat pyöräilytapaturmat ovat lisääntyneet viime vuosina. vaarallisimpia ovat syksyn ensimmäiset liukkaat: eniten vahinkoja sattuu lokaja marraskuussa. useimmin pyörällä loukkaantuu keski-ikäinen nainen. – Aiempaa useampi vaikuttaa jatkavan työmatkapyöräilyä pidemmälle syksyyn ja talven yli. Suosiota lisää varmasti kuntoilutrendi, mutta myös pyöräilyn ekologisuus. Halu vältellä julkisia kulkuneuvoja korona-aikana lisää todennäköisesti pyöräilyä entisestään tänä syksynä, arvioi korvausjohtaja Anssi Ranta Ifistä. ylivoimaisesti suurin osa, yli 80 prosenttia, pyöräilytapaturmista on kaatumisia, joissa ei ole muita osapuolia mukana. Yhteentörmäys auton kanssa aiheuttaa alle 10 prosenttia tapaturmista. Tyypillisesti vahinkojen taustalla on pimeys, liukkaus tai molemmat yhdistettynä liian suureen tilannenopeuteen. Tapaturmia sattuu etenkin kurveissa ja risteyksissä, joihin tullaan kovaa ja joissa jarrutetaan äkkiä. – Liukkautta voi aiheuttaa syysaamuna musta jää, mutta myös esimerkiksi märät lehdet asfaltilla ovat petollisia. Pimeyden vuoksi taas ei havaita kuoppia, esteitä tai vaikka irtosoraa. Etenkin Etelä-Suomessa pyöräilijöille haasteita tuovat vaihtelevat talvet, jolloin maa välillä sulaa ja jäätyy. Hiekoitussora voi tuoda muuten sulaan maahan yllättävää liukkautta, Ranta kertoo. – Pyöräilyn ja sen myötä liikunnan lisääntyminen on hyvä asia, mutta se kannattaa tehdä turvallisesti. Syksyllä ja talvella on yleensä pimeää sekä töihin mennessä että sieltä palatessa, jolloin on syytä ajaa varovaisemmin sekä huolehtia valoilla ja heijastimilla, että tulee nähdyksi. PyöräiLLeSSä LoukkAAnTuu uSeimmin keSki-ikäinen nAinen Naiset loukkaantuvat työmatkalla pyöräillessä miehiä useammin: kaikista pyöräilytapaturmista naisten osuus on yli 60 prosenttia. Riski joutua haaveriin kasvaa naisilla iän myötä, ja eniten vahinkoja sattuu 50–60-vuotiaille. Viime vuosina miesten osuus talvikuukausina sattuvista pyöräilytapaturmista on kuitenkin ollut kasvussa. – naiset varmaan pyöräilevät miehiä enemmän töihin etenkin siinä vaiheessa, kun lapsia ei enää tarvitse kuljettaa päiväkotiin ja kouluun. Miehet kuitenkin ehkä jatkavat pyöräilyä useammin ympäri vuoden ja saattavat ottaa enemmän riskejä huonossakin kelissä. Työmatka on yhä useammin samalla kuntoilusuoritus, jolloin tavoitellaan nimenomaan nopeutta, ehkä turvallisuudenkin kustannuksella, arvioi Anssi Ranta. – Vauhtia olisi hyvä hidastaa etenkin keskustoissa ja muissa paikoissa, joissa on paljon tielläliikkujia aiheuttamassa yllättäviä tilanteita. PyöräiLyTAPATurmASTA keSkimäärin 8 PäiVän SAirAuSPoiSSAoLo Eniten pyöräilytapaturmista aiheutuu erilaisia haavoja, seuraavaksi yleisimpiä vammoja ovat ruhjeet, nyrjähdykset ja murtumat. Vaarassa ovat erityisesti jalat ja kädet, mutta alttiina on toki koko keho. Myös päävammoja sattuu valitettavasti jonkin verran. Pyöräilytapaturma aiheuttaa Ifin tilastojen perusteella keskimäärin 8 päivän sairauspoissaolon. Pisimpiä, keskimäärin 35 päivän sairauspoissaoloja aiheuttavat murtumat. Iän myötä sairauspoissaolot hieman pidentyvät todennäköisesti vammojen paranemisen hidastumisen myötä – pisimpiä sairauspoissaolot ovat yli 55-vuotiailla pyöräilytapaturmaan joutuneilla. näin PyöräiLeT TurVALLiSeSTi SyySjA TALVikeLiLLä ? Käytä aina kypärää pyöräillessäsi. ? Pimeän tai hämärän aikaan polkupyörässä pitää uuden tieliikennelain myötä olla etuvalon lisäksi punainen takavalo. ? Käytä itselläsi heijastimia tai huomioliiviä näkyvyyden parantamiseksi. ? Jos pyöräilet talvella, paranna pitoa vaihtamalla pyörään nastarenkaat. ? Varmista ennen ajoa, että pyörä on kunnossa ja huollata se säännöllisesti. ? Huomioi muut tielläliikkujat: kun olet kääntymässä, anna kädellä selkeä suuntamerkki hyvissä ajoin. ? Ennakoiva ja rauhallinen ajotapa on turvallisin: sopeuta ajotapasi olosuhteisiin ja ennakoi etenkin kurvit ja risteykset hiljentämällä vauhtia ajoissa. Pyöräilijän yllättävää liukkautta voi aiheuttaa paitsi musta jää, myös esimerkiksi märät lehdet asfaltilla. if Tähtitanssijat ja Suomen upeimmat artistit yhdistävät voimansa syövän voittamiseksi Haastateltavina suorassa lähetyksessä ovat suuren menetyksen tänä vuonna kokeneet Marco Bjurström ja Kurre Westerlund sekä syövästä selvinneet iloiset leidit Raili Hulkkonen ja Pirkko Mannola. Koskettavan tarinan 8-vuotiaana syöpään kuolleesta tyttärestään tulee kertomaan Varpu Hintsanen miehensä Sami Hintsasen tuella. Mukana tärkeän asian puo lesta nähdään myös tämän vuoden Roosa nauhan suunnittelija Juha Tapio. illan aikana tanssitaan hyvän asian puolesta ja kannustetaan lahjoittamaan syöpätutkimukseen. Tanssii Tähtien Kanssa -tähtiparit valmistelevat kilpailuesityksensä samoin kuin joka viikko, ja Helena Ahti-Hallberg, Jukka Haapalainen ja Jorma Uotinen myös tuomaroivat tanssit normaalisti. Kukaan ei kuitenkaan joudu jättämään kisaa tässä lähetyksessä, vaan tuomareiden antamat pisteet yhdistetään suoraan seuraavan viikon tuomarija yleisöpisteitähtitanssijat ja Suomen upeimmat artistit yhdistävät voimansa syövän voittamiseksi suorassa Roosa nauha tanssii tähtien kanssa -lähetyksessä. kaksituntinen hyväntekeväisyysjakso nähdään Mtv3-kanavalla sunnuntaina 1.11. klo 19.30 alkaen. LämminHenkiSeSSä ja tunteita herättävässä Roosa nauha tanssii tähtien kanssa -lähetyksessä sunnuntaina 1.11. klo 19.30 alkaen nähdään syöpään sairastuneiden tarinoita sekä kuullaan viimeisimmät käänteet syöpätutkijoiden taistelussa syöpää vastaan. siin. Tanssien lisäksi lähetyksessä nähdään artistivieraat Suvi Teräsniska ja Laura Närhi. Suoran lähetyksen juontavat tutut juontajat Vappu Pimiä ja Mikko Leppilampi. ohjelma tehdään yhteistyössä Syöpäsäätiön kanssa. Luvassa on vuoden koskettavin tv-show, jossa Syöpäsäätiö kerää lahjoituksia suomalaisen syöpätutkimuksen turvaamiseksi. Lahjoitusvaroilla tuetaan monien eri syöpien tutkimusta. Lahjoituksia tarvitaan, jotta syöpätutkijat voivat jatkaa elintärkeää tutkimustyötään sairastuneiden hyväksi. Syöpäsäätiö on suurin yksityinen syöpätutkimuksen rahoittaja Suomessa. Vuonna 2019 Syöpäsäätiö tuki tutkimusta yli 8 miljoonalla eurolla. Su 1.11. klo 19.30
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 7 11 | 2020 myynti@ letterbox.fi Tässä on paikka Sinun ilmoituksellesi Yrittäjä! Kysy lisää: KATSO ESITTELYVIDEOT www.rally.fi MODULARBOX OY Kartanonherrantie 9, 02920 ESPOO kehä III MÖNKIJÄ CENTER Avoinna: Ark.10-17, la 10-13 Tilaukset ja tiedustelut puh. tai s-postilla: myynti@rally.fi 09 595 510 040 553 2428 tai netistä www.rally.fi sivuilta Takuu 2 v. E500 Suomen suosituin sähköskootteri! Ei ajokorttia, Pakki, Automaattijarrut. 1990 ? (2490?) Rahoituksella alk. 75?/kk. ETUSI NYT 500? Ei ajokorttia. Tehokas 60 V 1000 W moottori. Ajomatka 50-60 km. Pakki. E400 3-pyörä NOPEILLE TakaBoxi, takateline ja suojapeite kaupanpäälle! (arvo 340?) 1850 ? Rahoituksella alk. 75?/kk. (1890?) UUTUUS! RALLY USA 3000 SÄHKÖMOPO Rally USA 3000 sähkömopossa on markkinoiden isoimmat sisätilat kuskille ja matkustajalle sekä laajin toimintasäde 150km / latauksella. Kattava vakiovarustelista nahkaverhoilun lisäksi kattoluukku, radio, lämmityslaite, keskuslukko, sähköikkunat, peruutuskamera, automaattisesti syttyvät LED ajovalot edessä ja takana. Jousitus on pehmeä ja antaa mukavat kyydit myös päällystämättömillä teillä. Kaasukahva oikealla kädellä ja jarrut sarvien kahvoissa. Jaloilla ei ole mitään toimintoa! NÄITÄ EI TARVITSE KATSASTAA, EIKÄ MAKSAA KÄYTTÖVEROA! ISO UUTUUS! ISO UUTUUS! Max.nop. 45 km/h. Halpa vakuutus! Rekisteröity 2:lle. Lämmityslaite. Pakki. Markkinoiden paras 72 V vääntävä 2000 W moottori. 6 voimakasta erikoisgeeliakkua. Yht. 3,6 KWh. Yhdellä latauksella 70 km! Nopeille Sähköikkunat, Peruutuskamera ja Keskuslukko KAUPANPÄÄLLE! Takuu 2 v. EI TA RV IS E AJ OK OR TT IA ! (en nen 198 5 syn tyn eet !) 5490 ? +tk Rahoituksella alk.149?/kk. TUPLALISÄAKUILLA jopa 150 km! Lataus 220 V pistorasiasta. (6990?) NYT TV:STÄ TUTTU RALLY USA 2000 SÄHKÖMOPO NYT 5490? (6990?) HETI TOIMITUS! Lisävarusteita: Nastarenkaat, Vetokoukku, Peräkärry, Lisäakkusarja, Akkulämmitin, Suojapeite. 8990 ? +tk Rahoituksella alk. 179?/kk. Värit: Metallipunainen ja sininen Kantavuus: 190 kg Autoissakin käytetyt HUIPPULithium LiFePO 100 Ah AKUT, teho 6,4 Kw, 64 V. Max. ajomatka jopa 150 km latauksella! Pikalataus 2,5h 16A sulake. Lataus 10A sulake (normaali pistorasia). Max. nopeus: 35 km/h Rekisteröity: 2 hengelle Paino: 320 kg OTAMME AUTOJA VAIHDOSSA. HETI TOIMITUS! PLUSPAKETTI 500 ? Ajomatka jopa 120 km! SÄHKÖSKOOTTERI Takuu 2 v. HETI TOIMITUS! Kauppakassit joilla saa ajaa ilman ajokorttia! (ennen 1985 syntyneet!) seen keskusteluun, jos heidät tyrmätään heti keskiikäisten toimesta, viestittää Elisa Gebhard, joka toimii Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssin puheenjohtajana. Helpot ja kertaluonteiset osallistumistavat vetoavat nuoriin. Äänestäminen, nettiadressien allekirjoittaminen ja kyselyihin vastaaminen olivat nuorille mieluisimmat tavat vaikuttaa. Paikkariippumaton toiminta, kuten webinaariosallistuminen, olisi niin ikään kyselyn mukaan nousussa. Nuoret eivät sitoudu elämänmittaisiin tai monimutkaisiin vaikuttamisprojekteihin, joita johdetaan ulkopuolelta. Nuorilla on halu vaikuttaa itselle tärkeisiin asioihin tässä ja nyt ja pitää langat nk. omissa käsissä. Vaikuttaminen lähtee itsestä, mikä näkyy kyselytutkimuksessamme siinä, että muun muassa elintavoista ollaan valmiita tinkimään, jotta ilmastonmuutos saadaan pysäytettyä. Myös ostoboikotteihin ja kulutuslakkoihin lähdetään mukaan, viestittää tutkimuskoordinaattori Pauliina Maukonen Alkiosta. itsenäisyys päivää 2020 viettää koko Suomi yhdessä tuore terveysbarometri: Koronaan sairastuminen huolestuttaa Suomen itsenäisyyspäivää juhlistetaan tänä vuonna uudella tavalla. Perinteisen kutsuvierastilaisuuden sijaan tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio kutsuvat kaikki suomalaiset viettämään itsenäisyyspäivää ruutujen välityksellä suorana lähetyksenä Yle TV 1:llä. Huoli koronaan sairastumisesta on suurempi läheisten kuin omasta puolesta. Koronaan sairastuminen huolettaa suomalaisista 40 prosenttia. Yleisin huoli on yli 60-vuotiailla sekä niillä, jotka kokevat terveytensä huonoksi. Korona huolettaakin nyt enemmän kuin useimmat muut vakavat sairaudet – sen edelle nousee vain huoli syövästä sekä sydänja verisuonisairauksista. Tulokset käyvät ilmi Ajatuspaja Alkion tuoreesta kyselytutkimuksessa, jossa selvitettiin 15-29 -vuotiaiden nuorten kansalaistoimijuutta, arvoja sekä puoluenäkemyksiä. Toiseksi suurin este nuorten osallistumiselle on se, että yhteiskunnalliset asiat koetaan monimutkaisina ja vaikeina. Nuorilta saatu viesti on vahva ja kertoo politiikanteon raadollisuudesta tänä päivänä: Tarjolla on vaikeita ja monimutkaisia asioita ja paljon arvostelua. Tutkimuksemme mukaan nuorten luottamus poliittisiin päätöksentekijöihin ja puolueisiin on edelleen kansainvälisesti vertaillen korkealla tasolla, mutta päättäjän tielle ei uskalleta itse lähteä julkisen arvostelun pelossa. Tämä on iso haaste kaikille puolueille näin kuntavaalien alla, kertoo Ajatuspaja Alkion tutkimuskoordinaattori Pauliina Maukonen. Sosiaalisen median keskustelukulttuuri nostanee osaltaan kynnystä osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan. Puolet kyselyyn vastanneista nuorista oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että sosiaalisen median vihapuheesta pitäisi rangaista nykyistä kovemmalla kädellä. Etenkin naiset (63%) kannattavat kovempia rangaistuksia, mikä voi johtua siitä, että naiset joutuvat kohtaamaan enemmän vihapuhetta. Ilmiö on tuttu myös muista selvityksistä. Hyvänä esimerkkinä on vaikkapa nuoreen ruotsalaiseen ilmastoaktivisti Greta Thunbergiin kohdistuva vihapuhe sosiaalisessa mediassa. Nuoria ei houkuttele osallistua yhteiskunnalliHyvänä esimerkkinä on vaikkapa nuoreen ruotsalaiseen ilmastoaktivisti Greta Thunbergiin kohdistuva vihapuhe sosiaalisessa mediassa kuntavaalit 18.4.2021 Politiikka ei houkuttele nuoria SamaaN aikaan kun puolueissa käydään kiivasta ehdokaskeräilyä ensi kevään kuntavaal eihin, kertoo tuore tutkimus ettei yhteiskunnallinen päätöksenteko houkuttele nuoria. Peräti 73% ei koe osallistuvansa yhteiskunnalliseen toimintaan tai päätöksentekoon ollenkaan. Yleisin este osallistumiselle on, että nuoret eivät halua olla julkisesti esill ä eivätkä muiden arvostelta vana. tätä mieltä oli peräti 46% niistä nuorista, jotka eivät kokeneet osallistuvansa yhteiskun nalliseen toimintaan. Politiikka ei houkuttele nuoria esteenä julkisen arvostelun pelko Vain parin kivenheiton päässä Gyldenintien metroasemalta! AvoinnA Ma-Pe 11-21 La 12-21 Su suljettu Lauttasaari Gyldenintie 9 00200 Helsinki p. 050 313 5889 Aito ja oikea Thai-ravintola LAuTTAsAAressA valitse tulista tai miedompaa Myös vegeä ja vegaanista! Curryannokset Korat Cafe Helsinki syö paikanpäällä tai ota mukaan! Kestosuo siKKi Kestosuo siKKi Katso lounas ja À la carte -lista www.koratcafe.fi LounAs ark. 11 14.30
8 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 11 | 2020 katu on tulevaisuudessa tärkein kulkuväylä lähivuosina rakentuvaan Hernesaaren kaupunginosaan. Katua reunustavat erilliset jalkakäytävät, yksisuuntaiset pyöräkaistat ja sen keskellä kulkee pian raitiovaunu kahteen suuntaan. Pienet poikkikadut risteävät Telakkakadusta ylijatketuilla jalkakäytävillä, jotka osaltaan ohjaavat liikennettä pieniltä asuinkaduilta alueen liikenteen kokoojakadulle eli Telakkakadulle. Ylijatketulla jalkakäytävällä kävelijä ei varsinaisesti ylitä ajoväylää, vaan ajoneuvo ylittää jalkakäytävän. Uututtaan hohtavan asfaltin ja kiveyksien alla on kokonaan uusittu kunnallistekniikka. Kadulle on rakennettu uudet vesijohdot, kaukolämpöja kaukokylmäputket sekä asennettu sähköja teleliikennekaapeleita. Uusien hulevesiviemärien ansiosta sadevedet pystytään nyt erottamaan muista viemärivesistä. Linja 6 Eiranrantaan kEvääLLä 2021 Raitiovaunu 6 kääntyy jatkossa Bulevardin päästä kohti Eiranrantaa ja jatkaa tilapäiselle päätepysäkilleen Hernesaaren pohjoisosaan. Linja aloittaa kulkunsa suunnitelmien mukaisesti keväällä 2021. Raitiolinjan ajolangat asennetaan paikoilleen alkuvuoden 2021 aikana. Ajolankojen asentaminen voi aiheuttaa tilapäisiä liikennejärjestelyjä. Raitiolinjan jatko kohti Hernesaaren kärkeä rakennetaan arviolta vuosina 2023-2024. telakkakadun varressa jatkuu Telakkarannan uuden asuinalueen rakentaminen. Hernesaaren alue on purkuja esirakentamisvaiheessa. Nämä suuret rakennuskohteet voivat vaikuttaa myös Telakkakadun elämään siten, että katu joudutaan paikoin avaamaan myös tulevina vuosina. telakkakatu valmistuu yli puoli vuotta etuajassa HELsinki pyrkii vähentämään katutöistä aiheutuvia haittoja ja lyhentämään niiden toteutusaikoja. telakkakatu onkin hyvä esimerkki siitä, miten hyvällä suunnittelulla, avoimella kommunikaatiolla ja tiiviillä eri osapuolien yhteistyöllä aikataulu pitää ja jopa alittuu. katutyömaalla tehdään vielä viimeisiä viilauksia, jotka valmistuvat 5. marraskuuta mennessä. Lokakuun alussa valmistuivat loputkin asfaltoinnit, katumerkinnät ja liikennevalojen asennukset. Kokonaisuudessaan työ kesti hieman yli kaksi vuotta. Leudot talvet eivät selitä aikataulun alitusta, sillä rakentaminen pitää resursoida hyvissä ajoin. – talvella 2019-2020 oli aikataulun mukaisesti hiljaisempi vaihe. Kukaan ei osaa ennustaa säätä tarkasti pitkälle ennakkoon, joten työmaa eteni silloin pienemmillä panoksilla. Muuna aikana aikataulu alittui, koska reagoimme nopeasti muutostarpeisiin ja ongelmiin. Kiitos kuuluu myös ratkaisukeskeiselle ja taitavalle urakoitsijalle, rakennustöiden valvojana toiminut Antti-Juhani Lehtinen kaupunkiympäristön toimialalta sanoo. UUdEt pyöräkaistat, raitiovaUnUkiskot ja kUnnaLListEkniikka Entistä leveämpi Telakkatelakkakadun näkymä uuden kemikaaliviraston kohdalta meren suuntaan. kuvattu 26. lokakuuta 2020. B-KORTTI halvimmillaan vain 738 € aiempi kortti pohjalla 688€ Katso lisätietoa ja ilmoittaudu kurssille: www.autokoulusafiiri.fi Reilu ja läpinäkyvä hinnoittelu. Meillä oppilas maksaa vain sellaisesta opetuksesta, mitä hän tarvitsee. Ei paketteihin piilotettuja kuluja. Yksilöllinen opetussuunnitelma oppilaskohtaisesti! Pyrimme siihen, että oppilaan opetussuunnitelma rakennetaan tarpeiden mukaan. Ei valmiita ajopaketteja! Ajo-opetuksen voi tehdä simulaattorilla / normaalilla autolla / manuaalivaihteisella / automaatilla tai vaikka yhdistelemällä vapaasti näitä kaikkia. Emme ole sitoneet ajotunteja tarpeettomiksi paketeiksi. AVAJAISTARJOUS Simulaattoriajotunnit 18€/h Autokoulu Safiiri Lauttasaari Otavantie 5, 00200 Helsinki Puh. 040 847 1000 LAUTTASAAREN autokoulun avajaiset 10.11.2020 Tervetuloa tutustumaan toimintaamme Tuula Hiljanen LKV, 050 4200009 Sanna Backman LKV, 050 4200110 Magda Degerth LKV, 050 4200042 Heidi Uotinen LKV, 050 4200012 Pia Silvennoinen LKV, 050 4200020 Etelä-Helsingin Habita Oy Korkeavuorenkatu 3, 00140 Hki etunimi.sukunimi@habita.com | www.habita.com Asunnonvaihtoaikeissa? Oikea markkina-arvo? Oikea ajoitus? Oikea ratkaisu? NYT! Kiinteistönvälittäjät palvelevat. Ota yhteyttä!