www.mansku-lehti.net www.facebook.com/mansku-lehti 2020 m ansku töölö ? meil ahti l aakso ? ruskeasuo 6 Helsingin Habita Oy l Elimäenkatu 17-19, 00510 Hki l www.habita.com l helsinki@habita.com Vili Weurlander 050 4200111 Sari Markkanen LKV, 050 4200104 Heli Ranne 050 4200032 Jari Kotilainen LKV, 050 4200026 Tiina Lahtinen 050 4200006 Minna Havisalmi-Kala LKV, 050 4200023 Risto Ahonen 050 4200105 Leena Ginman LKV, 050 4200324 Erkki Talvitie LKV, 050 4200101 Pasi Saarinen LKV, 050 4200103 Jonna Salminen LKV, 050 4200106 Juha Hyytiäinen LKV, 050 4200008 Etsitkö Helsingistä hyvää välittäjää? Kutsu meidät ilmaiselle asuntoarviolle. EDULLISTA KIRJANPITOA PIENYRITYKSILLE. Luotettava tilitoimisto pienille yrityksille jo vuodesta 1993. Veloitamme tuntihinnan mukaan vain tehdystä työstä, ei piilokuluja. Tilipalvelu Tilisä Oy Lehtisaarentie 1, 00340 Hki 040 869 7478 www.tilisa.com Ratakatu 1, Helsinki ark. 10 -17 p.0445884098 Yksilölliset korut ja nahkatuotteet Harri Syrjänen valmistaa työpajallaan koruja kaikista materiaaleista, ruosteisesta raudasta platinaan ja kivestä timanttiin. Myös nahkalaukut ja vyöt valmistuvat työpajalla uniikilla suunnittelulla. www.harrisyrjanen.fi Tilaa Harri Syrjäsen suunnittelemia tuotteita verkkokaupasta Kultaseppämestari Tilausja korjaustyöt Tuetaan yhdessä lähikauppiaita Käytetään ostoseurot lähikulmilla! Pyöräilijä, tunnetko jo nämä ja muut uudet liikennemerkit? Sivu 7 Maalausliike Arja Ulmanen Arjaulmanen.com puh. 0415066577 Ulmanen.arja@gmail.com Tyylik????y???????? arkeen??ja??juhlaan Yksilöllistä mittatilaustyötä Urheilukatu 2, Töölö 09 498125 aila.parhiala@aipaette.fi Korjaukset ja muodistukset www.aipaette.fi Täyden palvelun digipaino Pyydä tarjous! paino@letterbox.? Puh. 09-2600107 Digitulostus Digipainatus Kopiointi Suunnittelu Jakelu
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 3 6 | 2020 Opi melOmaan Osallistu HKK:n melOntaKurssille! Kurssit alkavat 18.5. ja ne jatkuvat 3.8. asti Hinta: 130 € (sisältää opetuksen lisäksi tarvittavat välineet) Kesto: 10 tuntia (verkkoluento + 3 arki-iltaa tai viikonloppu) Lisätiedot ja ilmoittautumiset osoitteesta www.helsinginkanoottiklubi.fi Linnanmäki iloisena Suomen hallituksen uusista linjauksista: ”Suunnittelemme huvipuiston avaamista kesäkuussa” ValtioneuVoSto linjasi 4.5.2020, että alueellisesti rajatut ulkotilat, kuten huvipuistot, voivat olla avoinna kesäkuusta alkaen, kun turvallinen huvittelu varmistetaan asiakasmäärien rajaamisen, turvaetäisyyksien ja hygieniaohjeistuksen kautta. linnanmäellä uutiSiSta ollaan innoiSSaan Linnanmäellä ollaan iloissaan siitä, että lapsiperheet pääsevät kesän aikana huvittelemaan huvipuistossa sekä että iso joukko kausityöntekijöitä pääsee aloittamaan kesätyönsä. Olemme todella iloisia tästä Suomen hallituksen päätöksestä, joka vaikuttaa positiivisesti myös koko matkailualaan. On mahtavaa, että asiakkaamme pääsevät pian kokemaan huvittelun riemua huvipuistossa hyvin poikkeuksellisen kevään jälkeen Linnanmäen toimitusjohtaja Pia Adlivankin riemuitsee ja jatkaa: lisäksi Linnanmäki työllistää merkittävän määrän ihmisiä. Meillä noin 650 hupimestaria odottaa malttamattomina pääsevänsä aloittamaan kesätyöt, kuten myös koko talven uutta huvikautta valmistellut, noin 70-henkinen ympärivuotisten hupimestareidemme joukko. Olemme innoissamme päästessämme aloittamaan koko vuoden valmistelemaamme huvikautta 2020. linnanmäki on nyt aloittamassa neuvottelut Aluehallintoviraston kanssa huvipuiston turvallisen avaamisen edellytyksistä kesäkuussa. Kevään aikana Linnanmäki on yhdessä muiden Suomen huvipuistojen kesken laatinut suunnitelmia turvallisen avaamisen varmistamiseksi ja parhaita käytänteitä on jaettu myös kansainvälisten huvipuistojen kesken. linnanmäki on kaupunkipuiston tavoin levittäytynyt laajalle alueelle, jossa voimme luoda valvotusti turvalliset olosuhteet kävijöillemme. Voimme rajata asiakasmääriä ja ohjata jonotusta tarvittavin suojavälein. Tulemme lisäämään hygieniaohjeistusta ja huolehdimme erityisen hyvin huvipuiston hygieniasta erilaisin toimenpitein, Adlivankin kertoo ja jatkaa: linnanmäen avaaminen koronapandemian jälkeen tulee edellyttämään huvipuistoltamme aivan uudenlaisia toimintamalleja. Haluamme ansaita asiakkaittemme luottamuksen tässä ”uudessakin normaalissa”, jossa varmistamme niin asiakkaidemme kuin henkilöstömmekin turvallisen huvipuistopäivän. Linnanmäen toimitusjohtaja Pia Adlivankin on iloinen hallituksen tuoreesta linjauksesta. Ratatyöt jatkuvat helsingin rata pihalla ja Pasilan asemaalueella Keväällä ja kesällä Helsinki–Pasila-rataosalla jatketaan ratatöitä, jotka vaikuttavat myös lähijunien liikennöintiin. Rataosalla tehdään kesän aikana raidetöitä ja niihin liittyviä sähköistysmuutoksia sekä radan turvalaitetöitä. HSL viestii ratatöiden tarkemmista vaikutuksista junien liikennöintiin omissa kanavissaan. Helsingin ratapihalla ja Pasilan asemaalueella tehdään lokakuun loppuun asti ratatöitä, jotka vaikuttavat myös lähijunien liikennöintiin. Muuttuneista lähtöajoista, laitureista ja peruutetuista vuoroista kerrotaan tarkemmin HSL:n viestintäkanavissa (hsl.fi ja Reittiopas). Ratatyöt liittyvät Helsingin ratapihan toimivuuden parantaminen ja Pasilan läntinen lisäraide -hankkeisiin, joista vastaa Väylä. Helsingin ratapihan parantamistoimenpiteiden myötä Helsingin ja Pasilan välistä junaliikenteen kapasiteettia voidaan kasvattaa 74 junasta lähes 90 junaan tunnissa. Hanke valmistuu vuoden 2021 loppuun mennessä. Pasilan läntinen lisäraide -hankkeessa on rakennettu uusi junaraide ja asemalaituri, joiden myötä pääradan liikenne on sujuvoitunut merkittävästi. Hankkeen viimeistelytyöt valmistuvat vuoden 2020 loppuun mennessä.
4 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 6 | 2020 TILAA KÄTEVÄSTI KÄNNYKÄLLÄ – TOIMITUS POSTITSE TUNNINKUVA.FI TUNNINKUVA.FI 30 Koko A4 sis. 16 sivua! % DIGIPAINETTU KUVAKIRJA COMIC BOOK! Norm. 17 € + toimituskulut 5,95 Tarjous voimassa 24.5.2020 saakka. Nyt vain 11,90 € • Kuin sarjakuvaalbumi! • Erittäin hyvä laatu. • Kivat clipartit! • Helppo suunnitella. • Hyvää halvalla! KUVAT SIIS VAIN 0,09! • Huippulaadukas valokuvapaperi. • Toimitus kotiin postitse. • Helppo tilata älypuhelimella. • Mene vain: www.tunninkuva.fi Ei asennuksia tai latauksia. + toimituskulut alk. 2,95 09 € 10x15 cm valokuvat Mene vain: www.tunninkuva.fi Ei asennuksia tai latauksia.
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 5 6 | 2020 Rajatie 4, Halli 14, (09) 374 5741 01230 Vantaa 040 508 3550 www.autolasipojat.? Tuulilasiongelmia? Tuulilasitja muut autolasipalvelut Autolasien ykkönen Pääkaupungi n parasta palvelua AutoGlass Service Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani Tonnikala on suomalaisten kestosuosikki Tonnikalaa pizzassa, pastassa, salaatissa, sushissa tai pihvinä grillissä… tonnikalaa syödään lähes kaikkialla ja meikäläiset pitävät tonnikalasta! keskimäärin suomalaiset söivät vuonna 2018 henkilöä kohden 1,3 kg tonnikalaa (Luke). tämä on noin 10% suomalaisten kokonaiskalankulutuksesta. Ainoat kalalajit, jotka yltävät tonnikalan edelle ovat kasvatettu lohi (27%) ja kirjolohi (15%). Luonnonvarakeskuksen mukaan suomalaiset kuluttivat kalaa vuonna 2018 13,1 kg per henkilö. Tonnikala on saanuT oman merkkipäivän Vuodesta 2017 lähtien 2. toukokuuta on ollut YK:n ”World Tuna Day”, Maailman Tonnikalapäivä. Mutta miksi? Siksi, että kiinnittäisimme huomiomme tonnikalaan lajina ja ravinnonlähteenä, mutta myös tonnikalan ylikalastukseen sekä kestävän tonnikalankalastuksen edistämiseen. Tonnikala todellakin ansaitsee oman päivänsä. merissä elää useiTa eri Tonnikalalajeja On helppoa puhua tonnikalasta ihan kuin olemassa olisi vain yksi tonnikalalaji. Todellisuudessa merissämme ui 15 eri tonnikalalajia. Kaupallinen tonnikalanpyynti keskittyy seitsemään tonnikalalajiin (esitellään tässä kokojärjestyksessä): Atlantin sinievätonnikala, Tyynenmeren sinievätonnikala ja eteläinen sinievätonnikala – voimakas ja salamannopea sinievätonnikala voi painaa jopa 700 kg! Tästä seuraavana tulee isosilmätonnikala (maksimipaino jopa 210 kg), keltaevätonnikala (175 kg) ja valkotonnikala (60 kg). Listan viimeisenä on boniitti eli skipjack, jonka maksimipaino on noin 35 kg – pienen pieni sintti verrattuna sinievätonnikalaan. Boniitit eivät oikeastaan kuulukaan tonnikaloihin, mutta ovat niille läheistä sukua. Kohdassa viisi huomaatte kuitenkin kuinka tärkeä ja suosittu laji boniitti on. TonnikalanpyynTi on maailmalla jaTkuvassa kasvussa Seitsemän tärkeimmän kaupallisen tonnikalakannan kokonaissaalis oli vuonna 2018 noin 5,1 miljoonaa tonnia (5% enemmän kuin vuonna 2017). 58% tästä oli boniittia, josta seuraavana oli keltaevätonnikala (29%), isosilmätonnikala (8%) ja valkotonnikala (4%). Sinievätonnikalan osuus kokonaiskalastuksesta oli vain 1%. Hyvä uutinen vastuullisuuden näkökulmasta on se, että kestävästi kalastetun MSC-sertifioidun tonnikalan osuus kokonaissaaliista on kaksinkertaistunut 700 000 tonnista vuonna 2014 syyskuun 2019 noin 1,4 miljoonaan tonniin. TonnikalakanTojen Tiloissa on eroja Seitsemän kaupallisesti tärkeintä tonnikalalajia jakautuu 23 kalakantaan. Näistä kaikilla ei mene yhtä hyvin: 15 on hyvällä tasolla (vihreällä), mutta kolme kalakantaa on luokiteltu ylikalastetuiksi. Nämä ovat Intian valtameren keltaevätonnikala sekä Tyynenmeren ja Atlantin sinievätonnikala. Viisi kantaa on keskinkertaisella tasolla – merkitty niin sanotusti keltaisella liikennevalolla. On kuitenkin hyvä muistaa, että sekä ”keltaisia” että ”vihreitä” kalakantoja valvotaan jatkuvasti ylikalastuksen estämiseksi. säilykeTonnikala suomalaisissa kaupoissa Tonnikalan suurin tuotekategoria – säilykkeet – on pullollaan edullisia tuotemerkkejä, joilla ei ole sertifikaatTuetaan yhdessä lähikauppiaita Käytetään ostoseurot lähikulmilla! tia. Vuonna 2018 Suomen markkinoilla oli 13 erilaista MSC-sertifioitua tonnikalasäilykettä. Säilyketuotteissa selvästi eniten käytetty laji on boniitti (93%). Tonnikala ja vasTuullisuus MSC-merkittyjen tonnikalasäilykkeiden osuus oli heinäkuun 2017 ja heinäkuun 2018 välisenä aikana noin 6,4 prosenttia kaikkien Suomessa myytyjen tonnikalasäilykkeiden arvosta. Vastuullisuuden näkökulmasta meillä on Suomessa siis edelleen paljon parantamisen varaa. ”Jopa näinä vaikeina aikoina meillä kuluttajilla on mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti maailman merillä valitsemalla kestävästi pyydettyä kalaa ja äyriäisiä. Tonnikala on yksi suosituimmista kaloista maailmassa, mutta ikävä kyllä todellisuus on, että noin kolmannes tonnikalakannoista on jatkuvan paineen alla. Ostamalla MSCmerkittyä tonnikalaa voimme tehdä osamme ja varmistaa, että tonnikalakannat säilyvät myös tulevaisuuden sukupolville”, MSC:n Suomen edustaja Johanna Vepsä toteaa. Lähde: Marine Stewardhip Councilin (MSC) tonnikalakäsikirja ”Sustainable tuna handbook. kuvassa sinievätonnikala
6 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 6 | 2020 Seuraa meitä myös somessa kukkatalo.fi & & facebook instagram Tarjoukset voimassa 11.-17.5.2020. tai niin kauan kuin tarjouseriä riittää Avoinna ympäri vuoden ark. 9-20, la-su 9-18 HELSINKI Torpparinmäentie 2 Puh. 09-777 1120 TUUSULA Amerintie 88 Puh. 09-274 4430 Kesän värit parvekkeelle ja puutarhaan Hyötypensaat Marketat Mausteyrttien taimet Tarjoushintaan! KARTIOTUIJAT Erä ALPPIRUUSUJA Monivuotiset ruusut TIMANTTITUIJAT Erilaisia! Myös värillinen 9 90 KPL ø17cm astiataimi 35,10 kpl 12,3 kpl Osta samaa lajiketta edullisesti enemmän: mm. koristearonia, keijuangervo Little Princess, pikkujasmike, koivuangervo Tor. Yksittäin 5,90 € 3 90 KPL ø9-12cm muoviruukku Kotimaiset tomaatit 100-120 cm 6 90 KPL norm. 13,90 € Thuja occ. Brabant, paakkutaimi. Täysikokokoisena n. 5 m, pysyy vihreänä ympäri vuoden. Soveltuu yksittäin ruukkuun, aidanteeksi tms. 100+ cm 9 90 KPL norm. 24,90 € Paakkutaimi. Kasvaa noin 5 m, kapean timanttimainen kasvutapa. Pysyy vihreänä ympäri vuoden. Soveltuu yksittäin ruukkuun, aidanteeksi tai vihreäksi aidaksi. 3 50 KPL muoviruukussa alkaen 3 90 KPL muoviruukussa 2 90 KPL muoviruukussa 95 KPL muoviruukussa 3 90 KPL muoviruukussa 12 90 muoviamppeli KPL Tähtisilmät Mansikan taimet Erilaisia! Eri värit! Puutarhamulta 50 l 19,6 kpl Kotimainen! Yksittäin 3,50 € (0,07€/l) Kesäneilikat Mm. Köynnösruusut alk. 11,90 € Ryhmäja tertturuusut alk. 6,90 € Maanpeiteruusut alk. 7,90 € Parklandruusut alk. 7,90 € Nostalgiaruusut alk. 12,90 € Astiataimia Herukat alk. 4,90 € Karviaiset alk. 5,90 € Raparperit 5,90 € Tyrnit 9,90 € Vadelmat alk. 4,50 € Myös parvekkelle
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 7 6 | 2020 Ristikko Ainakin tämä jokaisen pyöräilijän pitäisi tietää uudesta tieliikennelaista UUsi tieliikennelaki tulee voimaan 1.6.2020 ja se tuo mukanaan monia muutoksia myös pyöräilijöille. Lain myötä tulee useita pyöräilyä koskevia uusia liikennemerkkejä ja lisäksi pyöriin tulee muun muassa pimeän aikaan punainen takavalo pakolliseksi. PolkUPyöRän PAkolliset vARUsteet – UUtenA PUnAinen tAkAvAlo Punaisen takavalon pakollisuus koskee kaikkia ajoneuvoja 1.6.2020 alkaen. Tämä tarkoittaa, että myös pyörässä pitää olla punainen takavalo, jos sillä ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. ”Valon voi kiinnittää myös pyöräilijään, esimerkiksi kypärään tai reppuun. Eli valoja ei tarvitse välttämättä asentaa polkupyörään”, vinkkaa Traficomin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen. Muita polkupyörän pakollisia varusteita ovat: valkoinen etuvalo, heijastimet eteen, taakse ja sivulle, soittokello ja toimivat jarrut. Myös MAtkUstAjien kUljettAMiseen PolkUPyöRällä tUlee MUUtoksiA Matkustajan tai matkustajien kuljettaminen polkupyörällä on sallittu, jos valmistaja on tarkoittanut polkupyörän tähän. Matkustajia saa kuljettaa niin monta, kuin pyörässä on siihen soveltuvia istuimia. ”Matkustajan kuljettamisen salliminen ei enää riipu kuljetettavan eikä kuljettajan iästä. Pyörässä tulee kuitenkin olla matkustajalle sopiva istuin ja kaksi erillistä jarrulaitetta” kertoo Pohjonen. kAksisUUntAinen PyöRäily yksisUUntAisellA tiellä MAhdolliseksi – Pitää MeRkitä liikenneMeRkein Uuden tieliikennelain myötä on mahdollista pyöräillä yksisuuntaisella tiellä myös toiseen suuntaan, jos se on lisäkilvellä sallittu. ”Haluan painottaa, että tämä ei siis koske kaikkia yksisuuntaisia katuja, vaan jos kaksisuuntainen pyöräily on sallittua, pitää siitä kertoa liikennemerkein. Ei siis aina ja kaikkialla, vaan hyvin tapauskohtaisesti”, tarkentaa Pohjonen. UUdet liikenneMeRkit PyöRäilijöille Katujen ja teiden varsille useita uusia liikennemerkkejä liittyen polkupyöräilijöihin. Uusia merkkejä ovat muun muassa ”pyöräsuojatie”, pyöräkaista ja pyöräkatu. Lähde: Trafi Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa ”pyöräsuojatie” Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittävää polkupyöräilijää. Tällä merkillä varustettu pyörätien jatke on aina rakenteellisesti korotettu. ”Merkin pääasiallinen tehtävä on toimia väistämisvelvollisuutta osoittavana merkkinä. Pyöräilijällä on etuajo-oikeus”, toteaa Pohjonen. Pyöräkaista Nykyisin pyöräkaista merkitään vain tiemerkinnällä. 1.6. alkaen pyöräkaista voidaan merkitä myös liikennemerkillä. Pyöräkatu ja sen päättymismerkki Pyöräkadulla on polkupyöräilijälle annettava esteetön kulku. Ajoneuvolla ajonopeus on sovitettava pyöräilyn mukaiseksi. Ota kuva täytetystä ristikosta ja lähetä se WhatsApptai tekstiviestinä numeroon 045 164 6264 tai sähköpostilla: ristikko@letterbox.fi || viimeistään 21.5. palauttaneiden kesken arvotaan digitaalinen herätyskello.
8 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 6 | 2020 Seuraava Mansku–lehti ilmestyy 6.7. Katurakentamisen kausi alkaa Helsingissä Katutyöt aiheuttavat väistämättä poikkeusjärjestelyjä, mutta Helsinki pyrkii vähentämään työmaiden aiheuttamia haittoja. ”Synnyttämästään vaivasta huolimatta mittavatkin uudistukset ovat välttämättömiä. Kasvava kaupunki tarvitsee toimivaa infrastruktuuria. Tavoitteenamme on parantaa poikkeusjärjestelyjä ja pitää työmaat entistä sujuvampina ja siistimpinä”, sanoo pormestari Jan Vapaavuori. PanoKsia viestintään ja vuorovaiKutuKseen erityisesti 8-ratiKan reitillä Kaupunki aikoo panostaa myös viestintään ja vuorovaikutukseen katutyömaillaan. ”Erityisesti Caloniuksenkadun, Runeberginkadun ja Helsinginkadun uudistuksen vaikutukset ovat niin valtavia, että haluamme ottaa lähialueiden asukkaat ja yrittäjät huomioon niin ennakkoon kuin työmaan aikana poikkeuksellisen hyvin”, Vapaavuori lisää. Caloniuksenkadulle, Runeberginkadulle ja Helsinginkadulle rakennetaan yksisuuntaiset pyörätiet kadun molemmin puolin. Uudistuksen yhteydessä uusitaan laajasti katujen alla olevaa kunnallistekniikka, kuten kaapeleita sekä vesija viemäriputkia. samalla raitioliikennettä nopeutetaan korotetulla ratikkakaistalla Caloniuksenkadulla ja osalla Helsinginkatua. Helsinginkadun päässä kiskoja suoristetaan, helpotetaan ratikoiden kääntymistä risteyksissä sekä tehdään joitain pysäkkimuutoksia, jotta ratikkaliikenne olisi nykyistä sujuvampaa. uudistus alkaa loppuvuodesta 2020 ja kestää noin kaksi vuotta. itä-länsi-suunnan PyöräliiKenne rautatieasemalla HelPottuu Rautatieaseman pyöräilyja jalankulkutunneli rakennetaan ratapihan ali päärautatieaseman ratakiskojen alle. Tunnelin valmistuessa idän ja lännen välinen pyöräliikenne siirtyy rautatieaseman edestä pois. tunneliin tulee HKL:n omistama pyöräkeskus ja pyöräparkki noin 900-1000 polkupyörälle. Rakentaminen alkaa syksyllä 2020 ja kestää maaliskuulle 2023. Pasilaan uutta raitiotietä ja junaradan ylittävä silta Ilmalaan rakennetaan jatkoa 9-linjan ratikalle Pasilankadulta Ilmalantorille. Samalla uusitaan katujen alla olevat viemärit ja kaapelit. veturitietä levennetään Höyrykadun ja Hakamäentien välillä, ja junaradan ylittävä silta uusitaan. Sillasta tulee kolme kertaa entistä leveämpi. Veturitielle tulee uudet jalkakäytävät ja pyörätiet. myös Ratapihakortteleiden katuja aletaan rakentaa vaiheittain asuntorakentamisen kanssa. rakentaminen alkaa kesäheinäkuussa 2020 Ilmalan raitiotiestä ja jatkuu siltatyömaahan ja Ratapihakortteleihin, jotka valmistuvat arviolta kesällä 2023. Kulosaaren Puistotiestä osa itäbaanaa Kulosaaren puistotie uudistetaan pyöräkaduksi, ensimmäiseksi osaksi Itäbaanaa, joka on pyöräliikenteen pääväylä idän suunnasta keskustaan. Pyöräkadulla pyörät ja autot ajavat samalla ajoradalla. Autot sovittavat nopeutensa pyöriin. lähes kahdeksan kilometrin mittainen Itäbaana rakennetaan osissa joko muiden hankkeiden yhteydessä tai erikseen. Kulosaaren osuuden rakentaminen alkaa syksyllä 2020 ja kestää vuoteen 2021. Peruskorjauksia, uusia pyöräteitä ja puistotöitä ympäri Helsinkiä Katuja rakennetaan monin paikoin muuallakin Helsingissä. Munkkiniemen alueella on useita katutöitä ja Herttoniemen yritysalueella peruskorjataan useita katuja uutta asuinrakentamista varten. Hietaniemenkadun huonokuntoinen jalkakäytävä ja koivukuja uusitaan. Töölönlahden ja Eläintarhanlahden välille rakennetaan tulvapato ja samalla uusitaan lahtien välinen jalankulun ja pyöräliikenteen silta. lisätiedot kaikista keskeisimmistä tänä vuonna alkavista katutöistä löytyvät osoitteesta hel.fi/katurakentaminen. tänä vuonna alkavista katuhankkeista mittavin on loppuvuodesta käynnistyvä Caloniuksenkadun, Runeberginkadun ja helsinginkadun uudistus. Muita keskeisiä rakentamiskohteita ovat mm. rautatieaseman pyöräilyja jalankulkutunneli sekä ilmalan raitiotie. helsinki tavoittelee entistä parempia työmaajärjestelyjä kaikilla katutyömailla. SuSa junnoLa telakkakadun katutyö keväällä 2020. vyöhykeuudistus toi lisää matkustajia joukkoliikenteeseen Hsl:n lippujen hinnoittelu uudistettiin 27.4.2019 ja hSL-alue jaettiin neljään vyöhykkeeseen a, B, C ja D. uudistus lisäsi joukkoliikenteellä matkustamista kaikkiaan ja erityisesti espoon ja vantaan B-vyöhykkeellä. ”vyöhykeuudistus vaikuttaa ensimmäisen vuoden perusteella onnistuneelta ratkaisulta, joka on lisännyt joukkoliikenteen suosiota seudulla”, toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo. ”Lisäksi noin neljännes seudun asukkaista sanoo kyselytutkimuksessamme, että on tehnyt vyöhykeuudistuksen vuoksi aiempaa enemmän joukkoliikennematkoja kuntarajojen yli. Tämä oli uudistuksen yksi keskeinen tavoite: vastata asukkaiden liikkumistarpeisiin ja poistaa korkea hintakynnys kuntarajoilta.” matkustajamäärät kasvoivat suhteellisesti eniten Espoon B-vyöhykkeen metroja juna-asemilla, joilla kasvu oli vuoden 2019 syys– marraskuussa 15 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Myös Helsingin A-vyöhykkeen juna-asemilla kasvua oli 15 prosenttia. Vantaan Bvyöhykkeen juna-asemilla matkustajamäärät nousivat 13 prosenttia ja busseissa 12 prosenttia. espoon ja Vantaan B-vyöhykkeen asukkaat arvioivat itse kyselytutkimuksissa lisänneensä joukkoliikenteen käyttöä vyöhykeuudistuksen jälkeen. He myös sanoivat, että ovat vähentäneet henkilöauton käyttöä. He ovat myös tyytyväisimpiä uuteen vyöhykehinnoitteluun. Aja B-vyöhykkeellä asuvat ovat kokonaisuudessaan tyytyväisimpiä HSL:n joukkoliikenteeseen: heistä noin 90 prosenttia sanoo olevansa tyytyväinen. espoon C-vyöhykkeellä nousijamäärät eivät ole juurikaan muuttuneet vyöhykeuudistuksen jälkeen, mutta asukkaat itse arvioivat vähentäneensä joukkoliikenteen käyttöä. Vantaan Cvyöhykkeellä juna-asemien matkustajamäärät nousivat 8 prosenttia. ABC-, BCD-, CDja ABCD-lippujen hintoja laskettiin vuoden 2020 alussa, mikä on voinut parantaa tilannetta, mutta näitä muutoksia ei ole tässä tarkastelussa vielä huomioitu. luvuissa eivät myöskään näy koronapandemian rajut vaikutukset viimeisen reilun kuukauden ajalta: HSL:n lipputulot ja matkustajamäärät ovat pudonneet yli 70 prosenttia. Normaalissa tilanteessa HSL:n liikenteessä tehdään noin miljoona matkaa arkipäivässä. Nyt matkojen määrä on pudonnut 300 000:een. joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvoivat 2,3 prosenttia syys–marraskuussa 2019 verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan.