LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 3 11 | 2019 Remontin aikana sekä Pitäjänmäen että Paloheinän kirjaston aineistolla on tavallista pidemmät laina-ajat. Pitäjänmäen kirjasto uudistuu Remonteissa uudistetaan kirjastojen sisustusta ja nykyaikaistetaan tiloja. Uudistuksia on suunniteltu yhdessä asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa. Pitäjänmäen ja Paloheinän kirjastojen tilojen toiminnallisen uudistamisen tavoitteena on muokata niistä ei vain parempia kirjastoja, vaan oleskeluun ja yhteiseen tekemiseen houkuttelevia asukastiloja, jotka kutsuvat osallistumaan ja inspiroitumaan, kertoo Helsingin kaupunginkirjaston aluekirjastopalvelujen johtaja Saara Ihamäki. Kirjasto on kulttuurin ja vapaa-ajan tila, joka palvelee Pitäjänmäellä vaikkapa viereisen urheilukentän käyttäjiä ja Paloheinässä innostaa niin kokoontumisiin kuin tapahtumien järjestämiseen, Ihamäki jatkaa. Kaupungin tiedotteen mukaan sekä Pitäjänmäen että Paloheinän kirjastot ovat alueillaan ainoita julkisia, kaikille avoimia tiloja. Arjessa läsnä olevat kaupunginosakirjastot ovat asukkaille rakkaita lähipalveluja, jotka vahvistavat alueen hyvinvointia tarjoamalla ilmaisen ja turvallisen julkisen tilan. Kirjastojen myötä myös kaupunginosien houkuttelevuus lisääntyy. Remontin aikana sekä Pitäjänmäen että Paloheinän kirjaston aineistolla on tavallista pidemmät laina-ajat. Aineiston voi palauttaa mihin tahansa Helmet-kirjastoon Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa. Varatuissa kirjoissa on kuitenkin lähettävän kirjaston laina-aika, joten eräpäivät kannattaa tarkistaa lainauskuitista tai Taskukirjasto-sovelluksesta. Varauksia varten kannattaa jo nyt valita toinen noutokirjasto. Pitäjänmäkeä lähimmät kirjastot sijaitsevat PohjoisHaagassa, Kannelmäessä ja Malminkartanossa. Paloheinän kirjastoa lähimmät kirjastot sijaitsevat Maunulassa, Oulunkylässä ja Pukinmäessä. HELSINGIN kaupunginkirjaston kaksi lähikirjastoa uudistetaan. Pitäjänmäen kirjasto avataan uudistettuna 25. marraskuuta. Paloheinän kirjasto puolestaan avataan uudistuneena 18. marraskuuta. Musiikkikoulu Music Center Meillä on mukavat soittotilat ja ammattitaitoiset opettajat. Myös aikuisoppilaat tervetulleita! muce.fi p. 050 68112 Munkkivuoren ostarin k-kerros Das Auto Huolto Oy Täyden palvelun autoliike kaikkille merkkeille Arvoisat naapurit... NYT HENKILÖAUTON KATSASTUS sis. kaikki vaadittavat mittaukset HUOM! Leikkaa mainos irti ja tuo se meille, saat katsastuksen yhteydessä Juhla Mokka 500g PAKETIN LAHJAKSI. Tämä tarjous on voimassa 31.12.2019 asti. 45 € AUTOASI korjaa käsityksesi korjaamoista Das Auto Huolto Oy Ristipellontie 25, 00390 Helsinki Avoinna: ma-pe 7.30-17.00 Puh. 029 007 5007 Jutut kokonaisuudessaan Konala-lehden verkkolehdessä: www.konala-lehti.net Lue verkkolehdestä! Digitalisaatio etenee Helsingissä Helsinki haluaa olla maailman toimivin kaupunki. Toimivuus tarkoittaa etenkin sujuvaa arkea. Digitalisaation avulla kaupunki aikoo kehittää palveluja, jotka ennakoivat helsinkiläisten tarpeita ja vastaavat niihin aiempaa henkilökohtaisemmin. Helsingin kaupungin mukaan asukkaat nousevat entistä paremmin palveluiden suunnittelun keskipisteeseen. Myös kaupungin keräämää dataa halutaan hyödyntää päätösten nopeuttamiseen. Koululaisten terveyskyselyn saldoa Suurin osa Helsingissä asuvista lapsista ja nuorista on tyytyväisiä elämäänsä ja kokee terveytensä hyväksi. He viihtyvät koulussa ja lähes kaikilla on viikoittainen harrastus. Nuoret kokevat voivansa vaikuttaa oman elämänsä kulkuun ja saavansa apua silloin, kun sitä tarvitsevat. Tiedot ilmenevät valtakunnallisen kouluterveyskyselyn kaupunkikohtaisista tuloksista. Munkkivuoressa vastustetaan joukkoliikenteen heikennyksiä TOIMITUKSEEN yhteyttä ottaneen Munkkivuoren asukkaan mukaan Munkkivuoressa on huolestuttu niin sanotun Ulvilantien lenkin joukkoliikenneyhteyksien heikentämisestä. Myös paikallisen kaupunginvaltuutetun ja kansanedustajan Terhi Koulumiehen (kok.) tekemässä valtuustoaloitteessa vaaditaan, että Helsingin kaupunki puuttuu HSL:n suunnittelemiin joukkoliikenteen heikennyksiin Munkkivuoressa. HSL:n hallituksen viime keväänä hyväksymän Helsingin poikittaislinjaston kehittämissuunnitelman mukaan linja 52 poistetaan Ulvilantien reittiosuudelta aikaisintaan syksyllä 2021. Asukkaan mukaan tämä muutos vähentää Ulvilantien lenkkiä liikennöiviä bussivuoroja ja pidentää kävelymatkoja linjan 52 pysäkille. Reittimuutoksen myötä linjat 52 ja 522 yhdistetään uudelle reitille Kannelmäestä Munkkivuoren ostoskeskuksen kautta Espoon Otaniemeen. Uusi 52 ei siis enää aja Ulvilantien lenkkiä, vaan on käveltävä Huopalahdentiellä olevalle pysäkille. Ulvilantien lenkille jää nykyinen bussilinja 18. Linjan 52 poisto Ulvilantien lenkiltä heikentää Munkkivuoren länsija pohjoisosien joukkoliikenneyhteyksiä Munkkivuoren ostoskeskukselle sekä poistaa kokonaan bussiyhteyden Munkkiniemen terveysasemalle sekä Haagan laboratorioon. Helsingin kaupungin virkamiehet vetoavat valtuustoaloitteeseen antamassaan vastauksessa siihen, että Helsingin kaupunki ei itse vastaa Helsingin joukkoliikenteen suunnittelusta, vaan se kuuluu Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymälle (HSL). Virkamiesten mukaan Munkkivuoren joukkoliikenneyhteydet säilyvät linjastouudistuksen jälkeenkin korkealaatuisina. Linja 18 liikennöi koko päivän 10 minuutin välein, ja munkkivuorelaiset voivat mennä Haagan laboratorion sijasta vaikka Tullinpuomin, Töölön tai Kampin laboratorioihin. Helsingin kaupunkiympäristölautakuntakaan ei vaadi muutoksia HSL:n linjastosuunnitelmaan. Seuraavaksi Helsingin kaupunginhallitus ja valtuusto käsittelevät Terhi Koulumiehen aloitetta. myynti@letterbox.fi Yrittäjä! Tässä on paikka Sinun ilmoituksellesi Kysy lisää: MUNKKINIEMEN HAUTAUSPALVELU BLANZ SOILI OY Täyden palvelun hautaustoimisto jo vuodesta 1993 Puh. 09 458 4375 Päivystysnumero 040 5141000 Huopalahdentie 7 Helsinki www.helsinkihautaus.fi
4 LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 11 | 2019 sirkusf inlandia.f i Liput 12,50–33 € sirkuksen lippukassasta ilman lisämaksuja klo 12–13 ja 2 tuntia ennen esitystä Info-puh. 0600 30006 (1,78 e/min + pvm) NÄYTÖKSET: Helsinki, Kaisaniemi, Kaisaniemen puistokuja 3 04Loka ................18:30 05Loka ................17:00 06Loka ................13:00 06Loka ................17:00 10Loka ................18:30 11Loka ................18:30 12Loka ................13:00 12Loka ................17:00 13Loka ................13:00 13Loka ................17:00 15Loka ................18:30 16Loka ................15:00 16Loka ................18:30 17Loka ................15:00 17Loka ................18:30 18Loka ................15:00 18Loka ................18:30 19Loka ................13:00 19Loka ................17:00 20Loka ................13:00 20Loka ................17:00 22Loka ................18:30 25Loka ................18:30 26Loka ................13:00 26Loka ................17:00 27Loka ................13:00 27Loka ................17:00 29Loka ................18:30 30Loka ................18:30 31Loka ................18:30 01Nov ................18:30 02Nov ................13:00 02Nov ................17:00 03Nov ................13:00 03Nov ................17:00 Kiinteistöjen kustannukset nousivat entistä nopeammin Kodin hiilijanlanjälki kuriin oikeilla ratkaisuilla Muun muassa kaukolämmön, vesihuollon ja kiinteistöveron muodostamia kustannuksia seuraavassa indeksitalo-vertailussa kustannukset nousivat keskimäärin 2,6 prosenttia vuodesta 2018. Nousua selittää erityisesti sähkön ja lämmityksen kallistuminen. Vuotta aiemmin kustannukset nousivat keskimäärin noin prosentin verran. Tällä kertaa vertailtavien kuntien määrää kasvatettiin kahdeksalla 59:een kuntaan. Näillä paikkakunnilla asuu hieman runsaat neljä miljoonaa henkeä, toisin sanoen miltei kolme neljästä suomalaisesta. Kempele, Raahe ja Kokkola ovat edullisimmat, Rovaniemi ja Helsinki kirivät entisestään kalliissa päässä. Kaikkien vertailukuntien korkeimmat kiinteistökustannukset ovat Rovaniemellä, Raisiossa ja Vihdissä, joissa kaikissa yllettiin vähintään 3,10 euroon neliöltä kuukautta kohden. Helsinki nousi selvästi yli kolmen euron kustannustasoon. Edullisessa päässä ovat Kempele, Raahe ja Kokkola. Uutena vertailuun tullut Kempele oli selvästi edullisin, vertailutasolla 2,15 euroa neliöltä kuukaudessa. Kalleimmassa päässä Rovaniemellä kuntakohtaisiin kiinteistökuluihin uppoaa 90-neliöisessä perheasunnossa runsaat 3 400 euroa vuodessa, kun taas Kempeleessä riittää hieman runsaat 2 300 euroa. Eniten ovat nousseet kiinteistösähkön vertailuhinnat, miltei yhdeksän prosenttia keskimäärin. Valtaosaltaan tämä oli seurausta sähkön energiahinnan noususta, kerrotaan Kiinteistöliiton tiedotteessa. Rakennuksen kiinteistöveron ja kaukolämpökustannuksen keskimääräinen vuosimuutos on noin kolme prosenttia. Keskimääräinen vesikustannus nousi 1,5 prosenttia. Jätekustannukset keskimäärin jopa laskivat hieman. Tontin kiinteistövero-osuuden keskimääräinen nousu oli prosentin luokkaa. Suurelta valtaosaltaan tontin kiinteistövero pysyy tänä vuonna ennallaan. Kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n väliraportti on saanut ihmiset pohtimaan omaa hiilijalanjälkeään. Jokainen voi vaikuttaa muuttamalla ruokailutottumuksiaan, palveluiden ja tavaroiden kulutusta ja vähentämällä henkilöautoilua. Energiaja ilmastotavoitteiden saavuttamisessa rakennukset ja asuminen ovat erityisen merkittävässä asemassa, sillä niiden osuus on lähes 40 % kasvihuonepäästöistä. TALOTEKNIIKAN HIILIJALANJÄLKI Talotekniset järjestelmät vaikuttavat vahvasti asumiseen, kiinteistöjen käyttömukavuuteen sekä energiasäästöön ja siten ilmastonmuutokseen. JOKAINEN VOI OSALLISTUA Jokainen voi tehdä jo kohtuullisen pienellä vaivalla merkittäviäkin tekoja. Pienennä huonelämpötilaa. Asiantuntijoiden suosittelema huonelämpötila on 20–22 astetta, mutta mm. Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuksessa on tutkittu asumisen viihtyvyyttä 18 asteen huonelämpötilassa. Asennuta veden kulutusta vähentävät suuttimet ja vähennä lämpimän veden kulutustasi. Resurssiviisas asuminen -hankkeen tulokset osoittivat toimenpiteiden vaikuttaneen myös tasapuolisempaan vedenjakeluun kerrostalossa. Nykyaikaista ilmanvaihto energiatehokkaaksi ja älykkääksi järjestelmäksi, joka säätää ilmanvaihtoa tarpeen mukaan. Talotekniikka-asioissa kannattaa aina kääntyä ammattilaisten puoleen. Yleensä jo taloteknisten järjestelmien huollolla ja oikealla käytöllä syntyy paitsi vähemmän päästöjä, myös euromääräisiä kustannuksia. MYÖS JULKINEN OHJAUS VAIKUTTAA RAKENNUSTEN HIILIJALANJÄLKEEN Rakennusten energiakäyttöä ohjataan monilla erilaisilla EUsäädöksillä, kuten esimerkiksi rakennusten energiatehokkuusdirektiivillä. Sen myötä on jo otettu käyttöön mm. energiatodistukset ja edellytys lähes nollaenergiarakennuksista. Direktiivin tavoitteena on, että rakennusten aiheuttama kasvihuonepäästöt vähenevät 80–95 prosenttia vuoden 1990 tasosta vuoteen 2050 mennessä. KIINTEISTÖLIITON Indeksitalo-selvityksen mukaan kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat nousseet tänä vuonna edellisvuotta voimakkaammin. Leikkaa tästä mukaasi tai kuvaa kännykkääsi pääkaupunkiseudun radioasemien taajuudet ja nauti suosikkiohjelmistasi! Taajuus Radiokanava 87,9 Radio 1 88,6 Helmiradio 89 Radio Dei 89,7 Business FM 90 Radio Aalto 91,1 Loop 91,9 Yle X 92,5 Radio Aalto 92,9 Classic 94 Radio Suomi 94,9 Radio Rock 95,2 HitMix 96,2 Iskelmä Helsinki 96,8 NRJ 97,5 Mondo 98,1 Radio Suomipop 98,5 Radio Helsinki 98,9 Radio Extrem 99,4 Radio City Helsinki 100 Nostalgia 100,3 Lähiradio 101,1 Radio Vega 101,4 Spirit FM 101,8 Radio Aalto 102,4 Bassoradio 102,8 SuomiRock 103,1 Järviradio 103,7 Yle Puhe 104,6 KISS 105,5 Nostalgia 106,2 Radio Nova 106,9 Radio Sputnik
LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 5 11 | 2019 KONALA Ristipellontie 25, 00390 Helsinki p. 0404 140 123 helsinki@ 123tuulilasi.? HERTTONIEMI Sahaajankatu 33, 00880 Helsinki p. 040 123 9990 herttoniemi@ 123tuulilasi.? VANTAA Kuriiritie 19, 01510 Vantaa, p. 0400 258 161 info@ 123tuulilasi.? Helsinkiläisiä esiintyy Suomen surkein kuski-ohjelmassa Ohjelmassa seurataan kahdeksaa maan huonointa kuskia, jotka kilpailevat toisiaan vastaan ajotaituruutta vaativissa tehtävissä. Parhaimmin tehtävistä suoriutuneet kuskit tiputetaan kisasta pois, kunnes jäljellä on enää Suomen surkein kuski. Helsinkiläinen Patrik, 21, on omistanut ajokortin vuoden verran. Tässä ajassa Patrik on jo napannut kahdeksan ylinopeussakkoa ja korttikin on ollut puoli vuotta kuivumassa, kerrotaan MTV3:n tiedotteessa. Patrikin apukuskina tv-ohjelmassa toimii vantaalainen Arttu, 24. Suomen surkein kuski-sarjassa helsinkiläinen Eva, 40, toimii Paraisilla asuvan 40-vuotiaan Hannan apukuskina. Helsinkiläinen Ninette, 49, toimii puolestaan 47-vuotiaan vantaalaisen Pian apukuskina. Suomen surkein kuski esitetään MTV3-kanavalla 29. lokakuuta alkaen. KOLME helsinkiläistä on mukana MTV3:n Suomen surkein kuski -televisiosarjan kuudennella esityskaudella. Helsinki järjestää energiakilpailun kivihiilen korvaamiseksi Helsingin rahamuseo järjestää yleisöluentoja Ratkaisujen löytämiseksi valmisteilla on kansainvälinen haastekilpailu Helsinki Energy Challenge, jossa tullaan hakemaan uusia innovaatioita, teknologioita ja ratkaisuja Helsingin tulevaisuuden lämmöntuotantoon. Kilpailun palkinto on miljoona euroa. Haastekilpailun avulla halutaan tarjota kaikille tahoille tasapuolinen mahdollisuus saattaa omat ratkaisunsa arvioitavaksi yhtenäisin ehdoin sekä rohkaista asian tiimoilta poikkitieteelliseen ja innovatiiviseen keskusteluun. Kilpailu on avoinna kaikille, kuten kotimaisille ja kansainvälisille yrityksille, tutkimuslaitoksille, yliopistoille ja eri tahojen muodostamille konsortioille. Kilpailua kehitetään suunnitteluvaiheessa kotimaisilta ja kansainvälisiltä tahoilta saadun palautteen avulla. Helsinki tulee myös haastamaan muita kaupunkeja mukaan ratkaisemaan päästöttömän lämmityksen kysymystä. Kilpailun avulla saatujen ratkaisumallien toivotaan hyödyttävän myös muita Helsingin kaltaisia haasteita omaavia kaupunkeja. Kilpailun valmistelu on käynnissä. Työn alla ovat muun muassa yhteistyökumppaneiden ja arviointiraadin kartoittaminen ja kilpailun aikataulu. Kilpailusta suunnitellaan noin vuoden mittaista. Kilpailun aloituspäivämäärä ilmoitetaan myöhemmin. Merkittävä osa kivihiilellä tuotetusta lämmöstä on tähän mennessä suunniteltu korvattavan biomassaan perustuvalla tuotannolla. – Biomassan käyttö lämmöntuotantoon ei ole kuitenkaan ongelmatonta. Biomassa on päästötöntä vain laskennallisesti eikä se tule ratkaisemaan globaalia ilmasto-ongelmaa myöskään sen rajallisen saatavuuden vuoksi. Lisäksi sen käyttö aiheuttaisi todennäköisesti logistisia haasteita, Helsingin kaupunki tiedotti. – Pitkän tähtäimen vastuullisten energiaratkaisujen tuleekin perustua muihin, päästöttömiin tuotantomuotoihin biomassan sijaan. Helsinki ei halua korvata yhtä kyseenalaista polttoainetta toisella kyseenalaisella polttoaineella vaan etsiä kauaskantoisia vastuullisia ratkaisuja. Tällä hetkellä rahamuseon vaihtuvana näyttelynä on Väärää rahaa! -näyttely. Se jatkuu 31. toukokuuta 2020 saakka. Rahamuseon syksyn 2019 ohjelmaan kuuluu myös useita kaikille avoimia ja maksuttomia luentoja keskustelutilaisuuksia. Esimerkiksi tiistaina 29. lokakuuta luennoidaan seteliväärennösten historiasta Suomessa. Keskiviikkona 30. lokakuuta Olli Rehn esittelee uutuuskirjaansa Kuilun partaalla – Näin euro pelastettiin. Kirjan esittelyn jälkeen on haastattelussa Euroopan parlamentin varapuhemies Heidi Hautala. Ajankohtainen tilaisuus on myös 19. marraskuuta, jolloin Finanssivalvonnan edustaja luennoi aiheesta ”maksaminen uudistuu – pysyvätkö käyttäjät perässä?”. HELSINGIN kaupunki haluaa kunnianhimoisesti löytää uusia ratkaisuja lämmön tuottamiseen päästöttömästi, ilman kivihiiltä ja mahdollisimman vähällä biomassalla. JOILLEKIN helsinkiläisille voi olla yllätys, että Helsingissä sijaitsee rahaan erikoistunut museo. Snellmaninkadulla sijaitseva Suomen Pankin rahamuseo on yleisölle avoin ja sinne on vapaa pääsy. Patrik Helsingistä (oikealla) ja Arttu Vantaalta ovat mukana Suomen surkein kuski-ohjelmassa.
6 LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 11 | 2019 Kylä palaa kaupunkeihin Elämme nyt Suomessa kaupungistumisen murrosvaihetta, jossa maaseudun verkostot ovat osittain hajonneet ja uudet urbaanit kiintymispisteet ovat vielä muotoutumisvaiheessa. Samanaikaisesti vauhdilla enenevä neljäs teollinen vallankumous – digitalisaatio, tekoäly ja robotisaatio – muokkaa kaupunkiamme. Rakennusja kiinteistöalan momentum on käynnissä, ja fiksuimmat toimijat ovat sen ymmärtäneet. Naapurustoissa ja kortteleissa pitää olla palveluja, toimijoiden olla avoimia ja tehdä yhteistyötä, avata rajapintojaan sekä hyödyntää digitaalisuutta kaikin mahdollisin tavoin. Nykyajan kaupungissa kaikkea ei enää tarvitse omistaa, ja kiertotalouteen siirtymisen myötä tiloja, tavaroita ja laitteita käytetään tehokkaammin – jakamistalouden uusien sovellusten mahdollistaessa tämän. Tulevaisuudessa puhutaan enemmän kotikortteleista, joissa on naapurustolle avautuvia ja varattavia tiloja. Koska asunnot ovat usein pienempiä, toimivat korttelitilat myös asukkaiden omissa juhlissa. KAUPUNKIASUMINEN ON ENEMMÄN PALVELU KUIN TUOTE Toimiva kaupunki on enemmän kuin palat yhdistänyt palapeli. Siellä elämä virtaa, ihmiset kohtaavat ja kulttuurit kukoistavat. Tulevaisuuden kaupunki on parhaimmillaan hyvän ja antoisan elämän käyttöliittymä. Yhteisöllisyys on yhteistä tekemistä, yhteisen edestä toimimista ja arkea vahvistavien yhteisöjen rakentamista. Suomalainen yhteisöasuminen on yhdistelmä pohjoismaisia arvoja, italialaista yhteisökeittiötä ja hollantilaista pyöräilyä. Suomalaisuus tuo tähän metsäluonnon, saunomisen tasa-arvoisuuden ja satojen vuosien talkookulttuurin. Talojen pihat kokevat renessanssin, koska terveyssyistä ulkoilmassa halutaan viettää enemmän aikaa. Parvekkeiden koko kasvaa, jolloin pieni yksiö muuttuu keväästä syksyyn kesäkaksioksi. Ulkoilmahuone on aitoa kaupunkiasumisen lisäarvoa, myös yöaikaan. Kattopuutarhat ja -viljelmät yleistyvät samalla kun aurinkopaneeleja asennetaan kaikkiin mahdollisiin pintoihin. ILMASTOKRIISI MUUTOSAJURINA Ilmastokriisi ravistaa asumistamme lähivuosina tavoilla, joista meillä ei ole vielä kuin aavistuksia. Paikallinen, omalla tontilla tuotettu energia muuttuu kivasta trendistä välttämättömäksi velvollisuudeksi. Kaupunkialueilla oman auton sijasta käytetään yhteiskäyttöisiä sähköautoja ja -polkupyöriä. Poikkeuksellisten sääolosuhteiden takia lisätään kaupungeissamme puiden, pensaiden ja kasvillisuuden määrää. Puuhastelusta alkanut kaupunkiviljely muuttuu pikkuhiljaa ammattimaiseksi kaupunkimaataloudeksi. Tulevaisuuden asuminen tehdään tänään, omien valintojen ja päätösten avulla. Missä muuten sinä elät? ASUT yksin tai kaksin, kolmas huone korttelissa ja neljäs kaupungilla. Tulevaisuuden asumisen uusi normaali uudistaa kaupunginosat ja korttelit. Asukkaalla on enemmän sananvaltaa, asuminen on yhteisöllisempää ja vastuullisten elämäntapojen avulla torjutaan ilmastokriisiä. Kysy lisää: myynti@letterbox.fi Yrittäjä! Tässä on paikka Sinun ilmoituksellesi Ulkosuomalaisten verkosto kasvaa, laajenee ja moninaistuu – onko Suomi valmis? Ulkosuomalaiset haluavat säilyttää yhteyden Suomeen SUOMALAISNUORTEN SIIVET VIEVÄT MAAILMALLE Tuoreen Suomi-Seura ry:n tilaaman selvityksen mukaan suomalaisnuorten siivet vievät maailmalle. Selvityksen mukaan 18 – 29 vuotiaat ulkosuomalaisnuoret ovat yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneita ja tahtovat näkyvyyttä. Nuoret toivovat verkostoitumista ja he kokevat, että ulkosuomalaisuus pitäisi paremmin huomioida Suomessa. Vastauksissa korostuivat liikkuvuus paikasta toiseen ja maailmankansalaisuus. Suomalaisten liikkuminen maailmalla on aikamme megatrendi, joka tulee huomioida yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Ulkosuomalaisten yhteyttä Suomeen on 22 vuoden ajan edistänyt ulkosuomalaisparlamentti (USP), joka on ulkosuomalaisyhteisöjen yhteistyöfoorumi ja ulkosuomalaisten linkki Suomeen. USP:n puhemiehistö kokoontuu Helsingissä 7. – 8.10.2019. Ulkosuomalaisten verkosto kasvaa, laajenee ja moninaistuu – onko Suomi valmis? kysyy Suomi-Seuran puheenjohtaja ja ulkosuomalaisparlamentin puhemies Markus Aaltonen. Ulkosuomalaisparlamentin ansiosta Suomeen saatu mm. kaksoiskansalaisuus, ulkomaille maksettavien työeläkkeiden verotuksen kohtuullistaminen ja kirjeäänestysoikeus maailmalla vaalien aikana oleskeleville suomalaisille. Ensimmäisissä kirjeäänestysvaalit olivat kevään 2019 eduskuntavaalit, joissa ulkosuomalaisten äänestysaktiivisuus nousi ennätyksellisesti 2,5 prosenttiyksikköä. Ulkosuomalaisten yhteys Suomeen säilyy suomen kielen ja kulttuurin kautta. -On tärkeää turvata ulkomailla asuvien suomalaislasten ja -nuorten kielellinen kehitys maailmalla ja ulkosuomalaisten saumaton paluumuutto Suomeen.Tässä Yleisradiolla on merkittävä rooli, toteaa Markus Aaltonen. Kielellisen ja kulttuurisen yhteyden säilymisen edistämistä tukee maailmalla olevat noin 140 Suomi-koulua. Kouluja on kaikissa maanosissa ja niissä opiskelee noin 4200 oppilasta. Suomi-koulut ovat kielikouluja, jotka tekevät tärkeää työtä suomen kielen hyväksi globaalisti: ne ovat merkittävä tuki ulkosuomalaislasten kielellisessä kehityksessä ja monikielisyyskasvatuksessa. Suomella on kuusi suomalaisen ulkomaankoulua, joissa opiskellaan suomalaisen opetussuunnitelman mukaisesti. Koulut sijaitsevat Brysselissä, Fuengirolassa, Moskovassa, Pietarissa, Tallinnassa ja Tartossa ja niissä on yhteensä 500 koululaista. MAAILMALLA asuu noin 300 000 Suomen kansalaista ja lähes 2 miljoonaa henkilöä, joilla on suomalaiset juuret. Vuonna 2018 Suomesta muutti ulkomaille 19 148 henkeä, joista Suomen kansalaisia oli runsaat 11 500.
LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 7 11 | 2019 Musiikkimuseo Fame avautuu 4,3 miljoonan euron investointina Vain 18 prosenttia projektin 4,3 miljoonan suunnitteluja rakennusbudjetista tulee julkiselta sektorilta. Valtio on myöntänyt Musiikkimuseolle 750.000 euron investointiavustuksen. Lisäksi Helsingin kaupunki tukee museohanketta 210.000 euron kehitysavustuksella, josta kolmannes kohdentuu rakentamisvaiheeseen. Budjetista 47 prosenttia toteutetaan Nordean ja LähiTapiolan rahoituksilla, joiden takauksista vastaavat Euroopan Investointirahasto ja Finnvera sekä oikeudenhaltijakolmikko Custodian Partners, Life Style Invest ja More On. LähiTapiolan rahoitusratkaisussa on hyödynnetty Grannenfeltin asiantuntemusta. Runsas loppukolmannes eli 35 % hankkeen budjetista koostuu yhteistyökumppaneiden ja osakkaiden panostuksista. Pääyhteistyökumppani L Fashion Groupin ohella teknologiakumppaneista merkittävimmässä roolissa taloudellisesti ovat Bright Group, Genelec ja Samsung. Oikeudenhaltijat ovat lisäksi investoineet hankkeeseen yli kolmen vuoden työpanoksen. RAVINTOLA FAME SISÄÄNKÄYNTINÄ SILTABULEVARDILTA Lisäksi keskeisessä roolissa on museon yhteydessä toimiva Ravintola Fame, jonka taustalla on Kanresta. Museon ravintola terasseineen toimii lasisen julkisivun puolella houkuttimena Itäja Länsi-Pasilaa yhdistävän siltabulevardin kulkijoille. Ravintolassa on tilaa 80 hengelle ja kesäkaudella mittava terassi lisää kapasiteettia 120 paikalla. Ravintolan ohella museon yhteyteen tulee oma myymälä sekä verkkokauppa, joiden tuotteistosta vastaa More On. Ulkoapäin katsottuna kaksikerroksinen kuparin värinen museorakennus täydentää viherkattoineen pikanttina yksityiskohtana Triplan massiivisten kiinteistöjen harmoniaa. Kauppaja elämyskeskuksen sisätilojen suunnalta Fame on integroitu osaksi laajaa palvelukokonaisuutta, jonka ali kulkee raideliikenne valtakunnan kaikkiin kolkkiin. Lentokentältä junamatka Pasilan asemalle kestää vain runsaat 20 minuuttia. MUSIIKKIMUSEOON MYÖS MUSEOKORTILLA Suuren suosion saavuttanut Museoliiton perustama Museokortti toimii myös Musiikkimuseossa, joka on asettanut vuotuiseksi kävijätavoitteekseen 100 000 vierasta. Yli 200 000 lunastetun kortin korkea käyttöaste tukee tavoitetta samoin kuin mittava ennakkokiinnostus museota kohtaan. Musiikkimuseo Fame on auki joka päivä 12 tuntia aamuyhdeksästä iltayhdeksään. Museon on mahdollista varata myös yksityiskäyttöön. Paras tapa varmistaa sisäänpääsy on tarkistaa aukiolo museon juuri uudistetuilta verkkosivuilta osoitteessa musiikkimuseofame. fi. Verkkosivu-uudistuksen on toteuttanut Geniem. LAAJA KUMPPANIVERKOSTO LUO VAHVAN JALUSTAN Suomen kansallismuseon, Helsingin kaupunginmuseon ja Aalto-yliopiston keskeinen asema hankkeessa tuovat museoalan ja tieteen erityisosaamisen sisällön suunnitteluun ja toteutukseen. Musiikkimuseo Famen tuoreet sopimukset Gramexin ja Teoston kanssa varmistavat myös, että museon laajan sisällön tekijänoikeuksista huolehditaan ja niitä valvotaan asianmukaisesti. Pääosin modernia kotimaista teknologiaa uudella tavalla yhdistelevä museokonsepti on rakennettu houkuttelemaan myös ulkomaalaisia vieraita. Samalla Fame on innovaatio-kokonaisuutena suomalainen vientituote. KULTTUURIHISTORIALLISESTI arvokas hanke koota kaiken kotimaisen musiikin historiaa saman katon alle on kuukautta vaille valmis. Kansainvälisessäkin vertailussa poikkeuksellinen Musiikkimuseo Fame avaa ovensa suurelle yleisölle lokakuun 17. päivänä osana samaan aikaan aukeavaa kaupunkija elämyskeskus Triplaa Helsingin Pasilassa. Musiikkiviihteen sankarit Danny (vas.), Seppo Hovi ja Pepe Willberg kunnioittivat läsnäolollaan neljän viikon kuluttua avattavan Musiikkimuseo Famen tiedotustilaisuutta Suomen kansallismuseossa Helsingissä. SAKARI RÖYSKÖ / EMG MODULARBOX OY Kartanonherrantie 9, 02920 ESPOO kehä III Tilaukset ja tiedustelut puh. tai s-postilla myynti@rally.fi 09 595 510 040 553 2428 M Ö N K I J Ä C E N T E R MEILLÄ TAKUU, VARAOSAT JA HUOLTO PELAA VARMASTI! Suomessa yli 150 huoltopistettä. Nopeat toimitukset kotipihaan asti! PYRKIJÄ E470 UUTUUS! Rahoituksella alk. 75?/kk. SÄHKÖPYÖRÄ/SÄHKÖMOPO KATSO ESITTELYVIDEOT www.rally.fi +tk 2190 ? Takuu 2 v. HETI TOIMITUS! (8790?) Automaattijarrut. Säädettävä ohjaustanko. Luxus-hytti, tilaa isollekin kuskille. Lämmityslaite, Keskuslukitus. Peruutuskamera. Tehokkaat 2x100Ah akut. Ajomatka 60 km. Nopeus 15 km/h. Isot 35 cm ilmakumirenkaat. +tk 4990 ? Rahoituksella alk. 149?/kk. HETI TOIMITUS! Todella helppo ajaa! Saa ajaa jalkakäytävillä. Nopeille ISO TAKA-BOXI KAUPANPÄÄLLE! (arvo 490?) +tk 7490 ? OHJAUSTEHOSTIN EPS TGB Black Edition 550 Markkinoiden hienoin kauppakassi jolla saa ajaa ilman ajokorttia! 5490 ? +tk Lavan mitat: P1000 x L750 x K 300 mm. Otamme autoja vaihdossa! TILAA HETI OMASI! Takuu 2 v. (Norm. 6990?) Max.nop. 45 km/h. Halpa vakuutus! Rekisteröity 2:lle. Lämmityslaite. Pakki. Markkinoiden paras 72 V vääntävä 2000 W moottori. 6 voimakasta erikoisgeeliakkua. Yht 3,6 Kwh Yhdellä latauksella 70 km! Lisäakuilla Yhteensä 5,2 Kwh 95 km! Tupla-akuilla Yhteensä 8,7 Kwh 150 km! Lisävarusteita: Nastarenkaat, Vetokoukku, Peräkärry, Lisäakkusarja, Akkulämmitin. Rahoituksella alk.149?/kk. HETI TOIMITUS! Ei ajokorttia, Automaattijarrut, Helppo ajaa! Saa ajaa katukäytävillä. Pakki. Nop.15 km/h. Max. ajomatka 50 km. Isot renkaat: 35 cm takana, 25 cm edessä. Suomen suosituin sähköskootteri! ETUSI NYT 500? 1990 ? (2490?) Takuu 2 v. PYRKIJÄ Ei ajokorttia, ei rekisteröintiä, saa ajaa jalkakäytävillä. Tehokas 60 V 1000 W moottori. 3 nopeusaluetta 10-17-25 km/h. Akut 5x20 Ah. Ajomatka 50-60 km. Pakki. Lisävarusteet: Akkulämmitin, Nastarenkaat, Suojapeite. 1890 ? 3-pyörä SÄHKÖSKOOTTERI E400 Takuu 2 v. Rahoituksella alk. 75?/kk. HETI TOIMITUS! PYRKIJÄ E500 TILAA ESITE! Lisäakuilla jopa 120 km! TILAA ESITE! Rahoituksella alk. 75?/kk. (ennen 1985 syntyneet!) Nopeille Sähköikkunat, Peruutuskamera, Keskuslukko ja Suojapeite KAUPANPÄÄLLE! (arvo yht. 1000?) +tk 6790 ? EFI MAX Rahoituksella alk. 169?/kk. Rahoituksella alk. 169?/kk. Toimii kaasukahvasta vääntämällä tai polkimista polkemalla sähköavustuksella tai ilman. 3 vaihdetta Shimano Nexus vaihteet. 36 V 10Ah Lithium akku. Moottori 250 W. Ajomatka n. 60 km, max nopeus 25 km/h. Alumiinirunko. 24" renkaat. Mitat: pituus 157cm x leveys 76cm. Paino 33 kg. SAA AJAA TIELLÄ! 4x4 550 EFI+EPS Vetokyky yli 900 kg Isoin maavara 30,5 cm Aito 100% 4-veto 26" Testivoittajarenkaat ym. 550 EFI B-kortti tai AM121. HETI TOIMITUS! 2-PAIKKAI NEN MADE IN TAIWAN VUODEN TAKUU! Otamme vaihdossa mönkijät, mp:t ym. EDUN ARVO YHT. 2990? EDUN ARVO YHT. 2990? OHJAUSTEHOSTIN KATSO ESITTELYVIDEOT www.tgb.fi 5990 ? +tk Rahoituksella alk. 139?/kk. VINSSI JA PERÄVAUNUPISTOKE kaupanpäälle! SH. 8490? +tk SH. 9990? +tk Rahoituksella alk. 169?/kk. 7490 ? +tk Ohjaustehostimella 6790? HUIPPUUUTUUS! 1000 LTX EPS TGB Blade LED T3b UUTUUS! 4x4 EDUN ARVO YHT. 2500? RALLY USA 2000 VIELÄ ERÄ NOPEILLE! 5490? (6990?) PARHAAT LAATU-TRAKTORIT Euroopan 1 merkiltä tieja työkäyttöön. Nopeille TAKA-BOXI+TELINE KAUPANPÄÄLLE! (arvo 290?) EI TARVISE AJOKORTTIA! Hytillinen SÄHKÖSKOOTTERI 11990 ? +tk TARJOUS HINTAAN ! Rahoituksella alk. 199?/kk. Isoilla Maxxis 26" Testivoittajarenkailla, edessä 9" ja takana 11" leveät uutuusrenkaat 14" alumiinivanteilla. Markkinoiden hienoin 1000 cc T3b Traktori! 4x4 Tasauspyörästö takana 100% lukolla. Ajoltaan kuin huippuauto. Pikasäädettävät iskarit lisäsäiliöillä joka kulmassa, ym. HETI TOIMITUS!
8 LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 11 | 2019 Näistä liikennesäännöistä lipsutaan arjessa Joskus liikenteessä voi tulla vahva tunne siitä, että sääntöjen mukaan toimiminen on pahasti ristiriidassa maalaisjärjen kanssa. Esimerkiksi lievä ylinopeus ei kaikissa tilanteissa tunnu vaaralliselta. Toisaalta taas muut tienkäyttäjät aivan perustellusti olettavat, että nopeusrajoituksia noudatetaan, kertoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo. Työkseen liikennettä seuraavien asiantuntijoiden puheessa korostuu se, että valtaosa kuljettajista pyrkii aina noudattamaan liikennesääntöjä ja kokonaisuutena suomalainen liikenne sujuu hyvin. Sääntöjen noudattaminen on liikenteessä kaikille turvallisuutta lisäävä tekijä, kun voimme luottaa siihen, että muutkin noudattavat sääntöjä, autokoulu CAPin ajo-opettajien koulutuksista vastaava Sampsa Lindberg kertoo. Valtaosa meistä tekee ajoittain sääntöjen vastaisia liikkeitä autoillessaan, eikä tämä ole aina tarkoituksellista. Liikenne on kuitenkin kokonaisuudessaan sujuvampaa, kun säännöistä pidetään kiinni, sanoo liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen LähiTapiolasta. Liikenneturvan Vuoriston mukaan tieliikennejärjestelmä liikennesääntöineen on rakennettu ajatellen heikoimpiakin tienkäyttäjiä. Hän korostaa, että ainoastaan yhteiset ennalta sovitut pelisäännöt mahdollistavat turvallisen, sujuvan ja ennakoitavan liikkumisen kaikille osapuolille. Liikenneturvallisuusasiantuntijoiden mukaan ohitustilanteet, lievä ylinopeus, toiminta pysäköintialueilla ja kaupunkiajon erityispiirteet ovat yleisiä tilanteita, joissa liikennesäännöt herättävät eniten epäselvyyttä tai niiden noudattamisessa lepsuillaan. Suurimpia riskejä otetaan ohitustilanteissa maanteillä. Monilla on käsitys, että ohitustilanteessa saisi ajaa ylinopeutta, mutta liikennesääntöjen mukaan näin ei ole. Ohitustilanteessa ajetaan helposti omien taitojen ylärajoilla ja samalla voi aiheuttaa muillekin kuljettajille yllättäviä tilanteita, kertoo Markus Nieminen LähiTapiolasta. Autokouluissa kaupunkiliikenne tiedetään erityisen vaativaksi, koska havainnoitavaa on enemmän ja runsaampi muiden autoilijoiden ja kevyen liikenteen määrä aiheuttaa väistämättä yllättäviä tilanteita. Nopeiden tilanteiden kohdalla kyse ei aina olekaan tahallisista sääntörikkomuksista. Kaupunkiliikenteessä kuljettajan tarkkaavaisuus on usein kokeneellakin kuljettajalla koetuksella. Kevyt liikenne ja pyöräilijöiden väistämissäännöt herättävät aina keskustelua. Autokoulussa neuvomme kuljettajia kaikissa tilanteissa tekemään kevyen liikenteen osalta turvallisia päätöksiä aiheuttamatta muulle liikenteelle vaaratilanteita. Toinen seikka, joka ajoittain herättää epäselvyyksiä on velvollisuus antaa linja-autolle tilaa tämän lähtiessä pysäkiltä tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, Sampsa Lindberg kertoo. LIIKENNESÄÄNTÖJÄ noudatetaan pääasiassa hyvin, mutta joissain tilanteissa liikennesäännöt voivat tuntua jopa maalaisjärjen vastaisilta. Kysyimme liikennettä ammatikseen seuraavilta, mitkä liikennesäännöt herättävät epäselvyyttä ja mistä säännöistä lipsutaan arjessa. Luontokuvaaja Markus Varesvuon vinkit parempiin lintukuviin ALLA MARKUKSEN KAMERAVINKIT PAREMPIIN LINTUKUVIIN. Ota kameran tarkennuspisteet käyttöön Markus kertoo, että tarkkojen kuvien saaminen nopeasti lentävistä linnuista on yksi haastavimmista asioista minkä tahansa kameran automaattitarkennusjärjestelmälle. ”Kameran ja optiikan on oltava hyviä. Mitä useamman kuvan kamera pystyy ottamaan sekunnissa, sen parempi. Nopea ja tarkka automaattitarkennus on lentokuvauksessa ratkaisevassa roolissa. Yleensä kuvatessani lentäviä lintuja käytän kameran kaikkia tarkennuspisteitä.” Seuraa liikettä jatkuvalla tarkennuksella Yksi Markuksen suosikeista on kuikka. ”Kuikat liikkuvat vedessä melko hitaasti, joten niiden seuraamiseen riittää 9 tarkennuspistettä”, Markus kertoo. ”Seuraan lintua käyttämällä jatkuvaa tarkennusta, jolloin se pysyy liikkuessaan terävänä. Valitsen eri tarkennuspisteitä käyttämällä ohjainta. Lintukuvauksessa tilanteet muuttuvat nopeasti, joten ohjain tekee siitä helppoa”, hän lisää. Pysäytä toiminta lyhyellä valotusajalla Linnut eivät aina tule esiin täydellisissä valaistusolosuhteissa. ”Tällaisissa olosuhteissa toiminnan pysäyttämiseen on käytettävä suurta ISO-herkkyyttä. Käytin hämärissä olosuhteissa kuvatessani useasti ISO-herkkyyttä 6400, jolla pääsin hyvään lopputulokseen. Korkeat ISO-herkkyydet vaativat huolellista valotusta ja jälkikäsittelyä parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi”, Markus sanoo. Kuvaa pitkäkestoisella akulla Markuksen reissut suuntaavat usein tiettömien taipaleiden päähän, joten kameran akun on oltava pitkäkestoinen. Markus kertoo, että yhden akun lataus kesti kesäolosuhteissa hyvin koko kuvauspäivän. Kuvaa suurella tarkkuudella Tarvittavien kuvien koko voi vaihdella paljonkin, mutta kuvien laatu on aina oltava paras mahdollinen. ”Kuvani päätyvät erilaisiin paikkoihin ja niitä käytetään monin eri tavoin. 32,5 megapikselin kennon ansiosta voin toimittaa suuria kuvatiedostoja, ja niissä on riittävästi tarkkuutta vielä rajaamisenkin jälkeen.” Markus Varesvuo on suomalainen luontovalokuvaaja, joka on erikoistunut lintujen kuvaamiseen. Markus on palkittu kuvistaan useissa erilaisissa kilpailuissa vuosien aikana, viimeisimpänä arvostettu Fotofinlandia 2018 -kilpailun voitto. Lintukuvauksen eurooppalaisiin kärkinimiin kuuluva Markus Varesvuo on julkaissut useita valokuvakirjoja, joiden kuvitusta täydentävät tekstit lintujen elämästä ja kuvaustilanteista. Lisäksi hänen kuviaan on myyty vuosien varrella tuhansittain kansainvälisten kuvatoimistojen kautta erilaisiin julkaisuihin. LUONNOSSA liikkuminen aktivoi ihmisen eri aisteja ja alentaa stressitasoa. Useiden tutkimusten mukaan jo pelkkä luontokuvien katseleminen edistää ihmisen hyvinvointia. Myös luontokuvaus on kasvattanut suosiotaan Suomessa ja siitä on tullut uuden tekniikan myötä entistä helpompaa. Palkittu luontovalokuvaaja Markus Varesvuo on ollut kiinnostunut luonnosta teini-ikäisestä alkaen. Nykyisin hän kuvaa ammatikseen ja keskittyy enimmäkseen lintuihin. CANON
LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 9 11 | 2019 Helsinkiin yli sata älyroskapönttöä Rakennusmestarien kuoro toimii yhä vireänä Helsingissä Tilauksen kokonaisarvo on useita satoja tuhansia euroja ja se mahdollistaa yli 100:n älyroskapöntön toimituksen Helsingin katualueille seuraavan neljän vuoden aikana. Ensimmäiset neljä Lehtovuoren valmistamaa CitySolar -älyroska-astiaa toimivat jo Kansalaistorilla. – Pääsyyt hankintaan ovat ekologiset. Esplanadilla olevat nykyiset puristavat roska-astiat pudottivat tyhjennysajojen määrän keskimäärin 12:sta kahteen ja puoleen viikossa. Kuljetusten ja päästöjen lisäksi muovisten jätesäkkien tarve vähenee suuresti, sanoo Helsingin kaupunkiympäristön toimialan puistovastaava Pekka Engblom. Lehtovuori Oy:n Ylöjärvellä suunnittelemat ja valmistamat CitySolar -älyroska-astiat puristavat jätteensä aurinkovoimalla ja ilmoittavat täyttymisestään itsenäisesti jätehuoltoon. Jätehuollolle on tärkeää, että 240 litran roska-astian voi tyhjentää suoraan tavallisen jäteauton tyhjennystoiminnolla, ilman roskasäkkien kantamista. – Tyhjennysajojen väheneminen parantaa myös ihmisten viihtyvyyttä, varsinkin vilkkaimmilla alueilla, Pekka Engblom kertoo. Yleisimmin Suomen kaduilla käytössä olevaan 60 litran katuroskikseen verrattuna tyhjennykset vähenevät yli 95 prosenttia, samoin niiden hiilijalanjälki. Helsingissä älyroska-astioiden tyhjennystä hallinnoidaan Lehtovuori Oy:n FinBinCare-ohjelmistolla, jossa tyhjennyspyynnöt näkyvät reaaliajassa kartalla. Suomalaisen tuotteen valinta perustui Pekka Engblomin mukaan tavanomaiseen kilpailutukseen. Helsinkiläiset rakennusmestarit perustivat kuoron vuonna 1915 eli reippaasti yli 100 vuotta sitten. Mestari-Laulajat kuuluu Suomen vanhimpiin mieskuoroihin. Kuoron laulajaveljet ovat jo yli kolmen miespolven ajan vaalineet suomalaisen mieskuorolaulun perinteitä ja samalla rakentajakulttuuria, kertoo kuoron munkkiniemeläinen puheenjohtaja Hannu Ahokanto. Mestari-Laulajat on edelleen leimallisesti yhden ammattikunnan, rakennusmestarien kuoro, mutta elinvoimaisuutta on pidetty yllä ottamalla jäseniksi muitakin ”alan miehiä”. Rakennusalalla työskentelevien ja alalta eläköityneiden miesten kuoro toimii edelleen vireänä ja keikkailee usein. Mestari-Laulajat konsertoi 2. marraskuuta jo 48. peräkkäin Pyhäinpäivänä Temppeliaukion kirkossa Etu-Töölössä. Konsertti alkaa kello 13 ja kuoroa johtaa Henrik Lamberg. Ensimmäisen kerran Mestari-Laulajat esiintyivät jo 50-vuotiaan kirkon harjannostajaisissa vuonna 1969. Jokavuotiset Pyhäinpäivän konsertit alkoivat vuonna 1972, Hannu Ahokanto kertoo. Kuoro esiintyy myös joulukonserteissa. Tänä vuonna Mestari-Laulajat konsertoi Käpylän kirkossa 12. joulukuuta kello 18, Meilahden kirkossa 14. joulukuuta kello 19 ja Mikael Agricolan kirkossa 21. joulukuuta kello 19. HELSINKI hankkii kaduillensa uudet, aurinkovoimalla jätteensä puristavat älyroska-asiat suomalaiselta Lehtovuori Oy:ltä. HELSINGISSÄ on toiminut uskomattoman pitkään mieskuoro. Ja vieläpä rakennusalan ammattilaisten pyörittämänä! PÄTEVÖIDY #linja-autonkuljettajaksi Pääsyvaatimuksena • 21-vuoden ikä, riittävä suomen kielen taito • Btai BC-ajokortti (vähintään 1 vuosi aiemmin suoritettuna) sekä nuhteeton ajohistoria. Lisätietoja www.tts.? /henkiloliikenne • Pirjo Hyppönen, 050 3494 616 bussikoulutukset@tts.? Hakeudu TTS:lle koulutukseen Tiedustele meiltä ammattipätevyyjen jatkokoulutuksia, jos toimit jo kuljettajana! Nuolikuja 6, Vantaa Riihimäellä vuodesta 1958 HANKI UNELMIESI OMAKOTITONTTI HYVINKÄÄLTÄ Hyvinkää kaupungilla on vapaita omakotitontteja, joita voi ostaa tai vuokrata. Tutustu tontteihimme: Yrittäjä! Tässä on paikka sinun ilmoituksellesi. Kysy lisää myynti@letterbox.fi Rajatie 4, Halli 14, (09) 374 5741 01230 Vantaa 040 508 3550 www.autolasipojat.? Tuulilasiongelmia? Tuulilasitja muut autolasipalvelut Autolasien ykkönen Pääkaupungi n parasta palvelua AutoGlass Service Vakuutusyhtiöiden sopimuskumppani Lehtovuori Oy:n älyroska-astia.
10 LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 11 | 2019 Konalaan uusi asuinkerrostalo Hiomotien vanhaa pysäköintitaloa laajennetaan KONALAN Vuorikummuntielle suunniteltu asuinkerrostalo on saanut rakennusluvan. VANHAA autojen pysäköintitaloa laajennetaan Hiomotiellä Pitäjänmäen yritysalueella. Parkkipaikkoja on pysäköintilaitoksessa entuudestaan 269 ja laajennuksen jälkeen 415. Lisäys on 146 autopaikkaa. Helsingin kaupungin ympäristöja lupajaoston myöntämän rakennusluvan mukaan tontille rakennetaan kaksiportainen 6-kerroksinen asuintalo. Tontin länsipuolella kulkee Konalantie. Kohteeseen rakennetaan yhteensä 53 asuntoa, joiden keskipinta-ala on 46,5 neliömetriä. Perheasuntoja on 49 prosenttia huoneistoalasta. Rakennus toteutetaan rinteeseen siten, että osittain maan alla olevaan ensimmäiseen kerrokseen rakennetaan väestönsuoja 81 henkilölle. Rakennuksen eteläpäädyn pihatasossa sijaitsevaan kellariin on suunniteltu polkupyörävarasto. Kerrostalon julkisivut tehdään asemakaavan mukaisesti pääosin puhtaaksi muuratusta tiilestä. Vaalean julkisivumuurauksen sävy on lämpimän harmaa, mutta tehosteena käytetään keltaisia tasoitepintoja. Harjakaton katteena on tumman harmaa konesaumattu pelti. Paikoitustalo on valmistunut vuonna 1996. Helsingin kaupungin ympäristöja lupajaoston myöntämän rakennusluvan mukaan kolmekerroksisen paikoitustalon päätyä puretaan. Tilalle rakennetaan kierreramppi sekä kaksi uutta kerrostasoa. Rakennuspaikan pinta-ala on 2 749 neliömetriä. Rakennusoikeutta tontilla on 5 498 kerrosalaneliömetriä. Rakennus verhoillaan kauttaaltaan alumiinisäleiköllä. Vanhat verkkopintaiset julkisivut pysytetään paikoillaan uuden verhouksen alla. Pysäköintilaitos sijaitsee Valimon rautatieaseman lähellä osoitteessa Hiomotie 9. 40€ norm. 54 90 € @opamuurikka Kauppakeskus Kaari, 1 krs. ma-pe 10-20 la 10-19 su 11-18 www.opamuurikka.fi Tarjoukset voimassa 27.10.2019 saakka tai niin kauan kuin tavaraa riittää. TASARAHAN TÄRÄYKSET Tuotteita jopa -60% Lisää hyviä tarjouksia tasarahalla myymälässä ja verkkokaupassa opamuurikka.fi 2€ Erä keittiövälineitä alkaen 10€ norm. 19 90 € 20€ norm.49 90 € Pinnoitettu kasari kaikille liesityypeille. Teräskasari harjatulla rungolla, kaikille liesityypeille. Pinnoitettu parilapannu kaikille liesityypeille. Kevyt ja kompakti retkisetti nuotiolle. Settiin kuuluu klassinen Muurikka retkikahvipannu 0,8 L ja kattila 1,89 L. Setti menee pieneen tilaan – retkikahvipannu menee kattilan sisään. Mukana suojapussi, jossa setti kulkee kätevästi. Pinnoitettu paistokasari kaikille liesityypeille. ARKI KASARI 1,35 L MARI TERÄSKASARI 1,5 L KIVI PARILAPANNU RETKISETTI VALU PAISTOKASARI 24 CM 25€ norm. 34 90 € Pinnoitettu lettupannu hymynaamoilla. Kaikille liesityypeille. HYMYLETTUPANNU 20€ norm. 30 90 € 15€ norm. 26 90 €
LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 11 11 | 2019 Helsingissä pesivien lintulajien määrä on kasvanut Helsingin pesimälajien määrä on kasvanut 20 vuodessa, sillä vuosina 1996–1997 toteutetussa Helsingin lintuatlaksessa saatiin pesintään viittaavia havaintoja 140 lajista, joista 123:n pesintä oli varsin varma. Helsingin laajentuminen Östersundomiin on tuonut pesimälajistoon useita lajeja lisää, kuten kehrääjän, metson ja sääksen. Helsingin laajentuminen selittää kuitenkin vain osan lajimäärän kasvusta. Vertailukelpoiselle alueelle Helsingin entisten rajojen sisälle on reilussa kahdessa vuosikymmenessä asettunut ainakin seitsemän uutta lajia: laulujoutsen, merihanhi, harmaahaikara, merimetso, merikotka, valkoselkätikka ja urpiainen. Lisäksi moni aiemmin satunnainen pesimälaji on vakinaistanut asemansa pesimälajistossa, kuten Vanhankaupunginlahden itäinen erikoisuus sitruunavästäräkki. Helsingistä ovat hävinneet 1990-luvun varmoista pesimälajeista kuovi, törmäpääsky ja mustavaris, joka ei tosin silloinkaan pesinyt vuosittain Helsingissä. Lisäksi muutama ennen todennäköisesti pesinyt laji on hävinnyt lajistosta, kuten koko Suomessa murto-osaan vähentynyt, äärimmäisen uhanalainen peltosirkku. Helsingin vanhojen rajojen sisällä pesii nykyään noin viisi lajia enemmän kuin 1990-luvun lopulla. HELSINGISSÄ pesii nykyään vuosittain noin 150 lintulajia, mikä on jopa kaksi kolmasosaa Suomen pesimälajeista. Suuri lajimäärä selittyy Helsingin luonnon monipuolisuudella. Helsingistä löytyy saaristoa, vanhoja metsiä, peltoja ja muita kulttuuriympäristöjä sekä erilaisia kosteikkoja. Kosteikoista selvästi merkittävin on kansainvälisestikin tärkeä lintualue Vanhankaupunginlahti. Merihanhia. Harmaahaikaroita. KALLE MELLER HELSINGIN KAUPUNGIN AINEISTOPANKKI / MARIANNE SAVIAHO Suomen suurin hotellikompleksi Helsinki-Vantaan lentoasemalle – Lentokentälle rakennetaan kokonaan uusi kaupunki toimistotiloineen ja asuntoineen. Tärkeä osa projektia ovat terminaaliin tulevat kaksi uutta hotellia, jotka palvelevat lentomatkustajia ja konferenssivieraita sekä tukevat voimakkaasti koko lentokenttäalueen kehitystä, kertoo LAK Real Estate Oy:n toimitusjohtaja Tommi Vaisalo. Hotellitoimintaa operoivalla Nordic Choice Hotelsilla on monipuolinen kokemus lentokenttähotellitoiminnan harjoittamisesta Pohjoismaissa, joten yhtiö odottaa innokkaasti hotellien valmistumista Helsinki-Vantaalle. – Suomi on upea maa ja Helsinki upea kaupunki. Uuden hotellikompleksin myötä pyrimme houkuttelemaan yhä useampia matkailijoita tutustumaan niihin. Rakennamme kaksi hotellia, joiden tavoitteena on paitsi ylittää ihmisten odotukset myös tarjota markkinoille jotakin uutta. Odotan tämän kiehtovan matkan käynnistymistä innokkaasti, sanoo Nordic Choice Hotels -yhtiön perustaja Petter Stordalen. Hotelliprojektin suunnittelu käynnistyi vuonna 2018. Neuvotteluja käytiin useiden hotelliyhtiöiden kanssa, mutta Nordic Choice Hotelsin vahva tavaramerkki ja osaaminen vakuuttivat tilaajan. – Jo alkuvaiheessa tiesimme, että halusimme luoda kaksi erilaista hotellikonseptia, jotta pystymme tarjoamaan eri asiakasryhmille mahdollisimman monipuolisia palveluja. Nordic Choice Hotelsilla on paljon kokemusta juuri tällaisesta toiminnasta. Ketju on muun muassa luonut menestyksekästä konferenssitoimintaa Tukholman Arlandan lentokentälle, Tommi Vaisalo toteaa. Alue kehittyy nopeaan tahtiin, ja uusi projekti on tärkeä. – Projekti on merkittävä valtakunnallisestikin. Lentokentän ympäristössä sijaitseva Aviapoliksen alue on yksi Suomen nopeimmin kasvavia yrityskeskuksia, ja uusien hotellien tarjoamat laadukkaat kansainvälisen tason majoitusja konferenssipalvelut edistävät alueen kehitystä, toteaa LAK Real Estaten hallituksen puheenjohtaja Mikko Räsänen. – On hyvä, että HelsinkiVantaalle saadaan maailmanluokan hotelli, joka täydentää lentokentän palveluvalikoimaa ja tukee sen kehitystä merkittäväksi eurooppalaiseksi lentoliikenteen solmukohdaksi, sanoo Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki. Vuokrasopimus allekirjoitettiin 16 syyskuuta 2019, ja rakennustyöt käynnistyvät ensi vuonna. Kokonaisrakennusbudjetti on arvioiden mukaan yli 120 miljoonaa euroa, tavoitteena avata hotellit vuonna 2023. Tietoa: ? Yksi rakennus, johon tulee kaksi hotellia. ? Hotellihuoneita: yhteensä 711 huonetta (täyden palvelun hotellissa 502 ja pienemmässä hotellissa 209). ? Kerroksia: 13. ? Monipuoliset konferenssitilat, joista suurin on 800 neliömetriä (1000 hengelle). ? Saunatilat. ? Sky Bar. ? Ravintoloita. ENSI vuonna käynnistyvät Suomen kaikkien aikojen suurimman hotellikompleksin rakennustyöt. HelsinkiVantaan lentoasemalle vuonna 2023 valmistuvasta uudesta hotellikompleksista tulee Suomen suurin. Kolmetoistakerroksiseen hotellirakennukseen tulee yli 700 huonetta ja kaksi hotellikonseptia. Rakennukseen tulee suuret konferenssitilat, jollaisia lentokentän alueelle on kaivattu. Ylimmän kerroksen Sky Bar on avoinna sekä hotellivieraille että suurelle yleisölle. Hotellikompleksista on suora yhteys lentoterminaaliin ja rautatieasemalle.
12 LÄHETÄ JUTTUVINKKI: toimitus@letterbox.fi 10 | 2019 Kulkuväylille ulottuvat oksat voivat myös olla vaarallisia ohikulkijoille. Seuraavat Munkki –lehdet ilmestyvät 14.11. Nyt on hyvä aika karsia tonteilta rönsyilevää kasvillisuutta Kulttuurikummi jokaiselle Helsingissä syntyvälle lapselle Helsingin kaupunki saa säännöllisesti yhteydenottoja liikkumista ja liikennettä haittaavasta kasvillisuudesta. Pensasaidat peittävät näkyvyyttä risteyksissä ja portin pielissä, eivätkä kadun ylläpidossa käytettävät koneet mahdu hoitamaan väyliä. Kulkuväylille ulottuvat oksat voivat myös olla vaarallisia ohikulkijoille. Kaupunki haluaa muistuttaa, että tonteilla kasvavien puiden ja pensaiden hoitoja kunnossapitovastuu on aina kyseisen kiinteistön haltijalla tai tontinomistajalla. Pihalla ja tontilla kasvavia puita ja pensaita ei saa päästää rönsyilemään tontin ulkopuolelle, vaan ne pitää leikata ajoissa. Puut ja pensaat eivät saa peittää liikennemerkkejä tai kadunnimikilpiä. Pihan syystöinä on hyvä käydä läpi kulkuväyliä reunustavat istutukset ja osaltaan varmistaa, että liikkuminen on turvallista ja väylien huolto onnistuu. Mikäli kiinteistönhaltija tai tontinomistaja ei ole huolehtinut kasvillisuuden karsimisesta, voi kaupunki huomauttaa kiinteistöä kadulle ulottuvasta kasvillisuudesta. Ellei kiinteistö huomautuksen jälkeenkään karsi kasvillisuutta riittävästi, huolehtii kaupunki työn tekemisestä ja lähettää laskun työstä kiinteistölle. Vain omalla tontilla kasvavia tai oman tontin puolelle ulottuvia puiden oksia saa karsia. Jos puu kasvaa naapurin tontilla, sen oksien poistamisesta tulee neuvotella naapurin kanssa. Kaupunki suosittelee ammattilaisen palkkaamista, jos puiden kaataminen tai korkealla olevien isojen oksien karsiminen on tarpeen. Ensi vuodesta alkaen jokaisella Helsingissä syntyvällä lapsella on kummina kulttuuritoimija, jonka kautta lapsi perheineen saa kokea kulttuurija taide-elämyksiä. Tavoite on edistää lapsiperheiden hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta. Perheet kutsutaan mukaan toimintaan neuvoloissa heti lapsen synnyttyä ja kummius jatkuu, kunnes lapsi aloittaa koulun. Lapsen kehitysvaiheelle sopivaksi räätälöidyssä toiminnassa korostuu kulttuuri perheen arjen parantajana. Kulttuurin kummilapset edistää jokaisen lapsen yhdenvertaista oikeutta taiteeseen ja kulttuuriin sekä mahdollisuutta tulevaisuustaitojen, kuten empatia ja vuorovaikutus, kehittämiseen. Pitkäjänteinen yhteistyö eri kulttuuritoimijoiden kanssa näitä tavoitteita kohti on todella arvokasta, sanoo Helsingin kulttuurijohtaja Mari Männistö. Hankkeen taustalla ovat kokemukset Helsingin kaupunginorkesterin kummilapsitoiminnasta vuosina 2000 ja 2012 syntyneiden kanssa. Kaupunginorkesterin kummilapsitoiminnan inspiroimana toiminta laajenee jatkuvaksi siten, että eri taiteenalojen kummilapsiksi pääsevät kaikki Helsingissä syntyvät lapset vuodesta 2020 eteenpäin. Kulttuurin kummilapset – hanketta kehittää noin 30 erikokoista eri taiteen ja kulttuurin tahoa. Vuonna 2020 syntyneistä lapsista tulee Helsingin kaupunginorkesterin kummilapsia ja vuonna 2021 syntyvistä Helsingin teattereiden (Helsingin kaupunginteatteri, Suomen Kansallisteatteri, Svenska Teatern, Q-teatteri, Nukketeatteri Sampo ja Teatteri IlmiÖ) kummilapsia. Vuodesta 2022 alkaen mukaan tulee joka vuosi uusi taidemuoto, kunnes vuonna 2027 vuorossa on jälleen Helsingin kaupunginorkesteri. Helsingin kaupungin kulttuuripalvelut koordinoi Kulttuurin kummilapset -hanketta. Jane ja Aatos Erkon säätiö arvostaa Helsingin kaupungin kulttuurimyönteisyyttä, ja haluaa avustuksellaan tukea pienten kaupunkilaisten kasvamista luontevasti kulttuurin kuluttajiksi. Luotamme, että hanke luo tasa-arvoisia mahdollisuuksia kaikille perheille nauttia kulttuurielämyksistä, toteaa säätiön asiamies Marja Leskinen. PUUT ja pensaat kuuluvat kaupunkikuvaan. Ne tuottavat silmäniloa, vaimentavat melua ja sitovat pölyä. Mutta liian korkeiksi tai liian leveiksi kasvamaan päässeet istutukset voivat aiheuttaa vaaraa liikenteelle ja haitata myös kadun kunnossapitoa. HELSINGIN kaupunki on ryhtynyt yhdessä monien kulttuuritoimijoiden kanssa Kulttuurin kummilapsethankkeeseen. Se tuo hyvinvointia lapsiperheille kulttuurin ja taiteen keinoin. Hankkeen mahdollistaa Jane ja Aatos Erkon säätiön 900 000 euron avustus. JUSSI HELLSTEN Pensas kävelyja pyörätien laidalla, kuvaaja Vesa Kattilakoski.